30 november 2005

Tweetalig onderwijs

dubbeldekker
Vandaag waren we te gast bij het Carmel College in Emmen, waar onze zoon 2 certificaten in ontvangst mocht nemen. Eerst het certificaat: Content & Language Integrated Learning in International Context. Awarded to Jurrien Daniel Karssenberg who satisfactorily completed a three-year junior course of C & L (Dutch - English) Integrated Learning.
Vervolgens het Level 3 Certificate in Enlish (ESOL), Grade C,Certificate of Proficiency in English.
Dat heeft dat ventje toch maar mooi gedaan!
Hij kreeg een echte mortar board op en we eindigden met "high tea".

28 november 2005

gebak voor de Edukast

gebak
Gisteren was de 10e uitzending van de Edukast, een podcast die ik graag beluister. Reden voor een feestje en dus: gebak!

22 november 2005

impressie congres ICT op School

de kinderen van het Vrieske Honk
Wat een dag: om 7 uur de deur uit en om 20.30 uur weer thuis. Maar het was meer dan de moeite waard!
Al was het alleen al vanwege de spetterende presentatie die ik mocht bijwonen van de leerlingen van het Vrieske Honk uit Vriescheloo! http://vrieskehonk.toplog.nl/
Leerlingen? Ja, je leest het goed! Voor een zaal vol volwassenen werd er door 3 meisjes en 3 jongens uit de bovenbouw van de school een ijzersterk verhaal neergezet over hoe ICT in hun onderwijs een belangrijke plek inneemt. Niet alleen een verhaaltje voorlezen, nee, met veel flair en humor werd er aan de hand van een deels door henzelf gemaakte presentatie van
alles verteld en uitgelegd. Vragen stond vrij (maar we doen niet aan vingers hoor!) en alles werd spontaaan beantwoord. Zoiets heb ik in tijden niet meegemaakt. De leerkrachten waren weliswaar aanwezig en wilden af en toe ook wel wat inbrengen, maar de kinderen namen het dan alweer snel over en kwamen met hun eigen verhaal. Een van de uitgangspunten van de school is bewegend onderwijs en dat lieten de kinderen zien aan de hand van een bewegingsmat waar je al dansend vragen op kan beantwoorden die de beamer je stelt. Ook een hometrainer is aanwezig, want daar kan je zo leuk op rekenen... bijv. hoeveel calorieën je in een uur verliest. Kinderen hebben geen eigen plek, dus bewegen door de school is gegarandeerd.
Deze jongens en meisjes hadden wat mij betreft zó als keynote speakers de opening van het congres mogen verzorgen in plaats van het forum van deskundigen dat we voorgeschoteld kregen. Daar ging het moeizaam over ICT over 5 of misschien wel 10 jaar. Misschien dat er dan wel iets met GPS en PDA gedaan zou gaan worden. Toen Leo Prick, onderwijscolumnist van NRC Handelsblad de opmerking maakte dat hij de indruk had dat leerkrachten steeds minder zelf ontwikkelden maar slaafs bestaande methodes volgden hield ik het niet meer: Ik heb om een microfoon gevraagd, heb me voorgesteld als de moderator van de scholenlijst met meer dan 350 enthousiaste ICT'ers die heel veel en vaak heel nieuwe ideeën met elkaar uitwisselen en waarin we konden lezen dat er nú al lessen voorhanden waren voor kinderen die met GPS en PDA de wijk ingaan "kijk maar op de Anna van Buren school in Enschede en vraag maar naar Ted Bisschop"... kwam er veel applaus uit de zaal:-)
Leuk, zo'n deskundig forum, maar voor mijn gevoel zat er zeker zoveel deskundigheid in de zaal. In ieder geval waren er veel leden van onze lijst! Leuk om zoveel mensen die je alleen van naam kent daar weer te ontmoeten. Ik werd daarna van alle kanten aangesproken en dan blijkt dat onze lijst echt een begrip is en door veel mensen, met name van ICT op School, serieus
gevolgd wordt.
Daarmee kan ik verklappen dat als we in het voorjaar weer bij elkaar komen de lunch voor rekening komt van ICT op School!
Ze hoeven daar niets voor terug en hebben het liefst dat we gewoon doorgaan met waar we met elkaar zo fijn mee bezig zijn!
Leuk om te horen: door collega's wordt Raoul "de spammer" genoemd, vanwege de vele berichten die hij iedereen uit de Scholenlijst voorschotelt met de vraag of ze daar niet iets mee moeten/kunnen doen! Ook Mees van Krimpen, directeur van ICT op School, noemde ons een zeer waardevolle club. Ik heb ook nog een workshop bijgewoond van de kennisrotonde en daar werd
duidelijk hoeveel vragen er nog zijn: over de implemtatie van ICT en over hoe je meer computers in de klas moet krijgen en over hoe je je collega's moet activeren en noem maar op.
Terug naar huis in de trein bleef ik maar aan die kinderen denken. Het gemak en het plezier waarmee zij hun verhaal deden: in één woord inspirerend, geweldig en fantastisch!!! (sorry, dat lukte niet in één woord)

18 november 2005

overnachting


overnachting
Originally uploaded by Willem on the web.
Wat doe je als je alleen op een hotelkamer zit?
Pilsje pakken, borreltje erbij, een handje pinda's en natuurlijk internetten.
Voor je het weet ben je dan wel een paar euro's verder...
De tv heb ik maar niet aangezet met al die rare kanalen.

17 november 2005

Klas van honderd leerlingen in 2020

Gisteren de kennisnet relatiedag bezocht en daar een mooie presentatie bijgewoond van prof. Wim Veen van de TU Delft.

Hierbij een kort verslag van zijn verhaal:

De klas heeft in het jaar 2020 geen dertig, maar meer dan honderd leerlingen. Een les duurt dan geen vijftig minuten meer, maar vier uur. En de lokalen worden bevolkt door de Homo Zappiens, een veelzijdig, zappend, goed samenwerkend, fantasierijk en actief wezentje dat niet bang is voor nieuwe technologieën. Dat is het toekomstbeeld dat prof. Wim Veen van TU Delft voor zich heeft van het onderwijs over vijftien jaar.
Volgens Veen wordt het leerlandschap, zoals hij het noemt, voornamelijk gevormd door economische, maatschappelijke en technologische factoren. Die zijn de afgelopen jaren zo sterk veranderd, dat het onderwijs zich snel moet aanpassen.

Kenniseconomie
Scholen zoals we ze nu kennen zijn grotendeels ingericht naar de indelingen van de industriële economie. De organisatiestructuren van bedrijven waren in deze economie gebaseerd op hierarchie, massaproductie, standaardisatie, planning en controle. Terwijl de economie zich ontwikkelde van een industriele naar een kennisintensieve, bleven scholen al die tijd op dezelfde leest geschoeid. Het onderwijs moet zich dus snel aanpassen om de opleiding van de studenten weer aan te laten sluiten op het bedrijfsleven.

Homo Zappiens
Daarnaast heeft er buiten het onderwijs een enorme maatschappelijke verschuiving plaatsgehad. Het kind van vandaag is volgens Veen geboren met de muis in de hand, met "het beeldscherm als het raam naar de wereld". Deze Homo Zappiens, geboren vanaf eind jaren tachtig, is gewend aan het werken met elektronische apparaten en het zelf bepalen van het aanbod van informatie.
Veen kent de Homo Zappiens veel positieve leereigenschappen toe. Deze generatie is, in tegenstelling tot de generaties daarvoor, in staat aan meerdere taken tegelijk te werken, is gewend aan non-lineaire leermethoden en is iconografisch ingesteld in plaats van tekstueel.

Het beeld dat Veen van het onderwijs in 2020 schetst, is gebaseerd op het gedrag van de Homo Zappiens op zoek naar een school voor hun kinderen. Ze zullen een school zoeken waarin de digitale vaardigheden van henzelf het beste naar voren komen. Scholen die beantwoorden aan de drie meest belangrijke vaardigheden van de Homo Zappiens, namelijk zelfredzaamheid, uitdagingen aangaan en inleving. Veen baseert deze drie vaardigheden op de werking van hedendaagse videospellen.

Persoonlijke leerrobot
De derde drijvende kracht achter veranderingen in het onderwijs is technologie. Op dit moment bevindt het onderwijs zich in de fase van online learning, waarin gebruik wordt gemaakt van gedeelde ict-toepassingen, zoals het World Wide Web, streaming video en elektronische leeromgevingen.

De volgende fase, Learning on demand, staat voor een nieuwe generatie virtuele leeromgeving waar educatief materiaal, opgesplitst in kleine leerobjecten, aangeboden wordt op de traditionele manier van onderwijsgeven.

In de Learning Mall fase, die we volgens Veen vanaf circa 2020 betreden, zijn er elektronische virtuele kenniscentrales, waar studenten, afgestudeerden, promovendi en experts voor eigen gebruik aangepaste lesinformatie vandaan kunnen halen, afgeleverd door een persoonlijke leerrobot.

Het volledige verhaal (in het engels) vind je hier:
http://www.global-learning.de/g-learn/downloads/veen_visions2020.pdf (188KB)

Een versie van zijn powerpointpresentatie vind je hier:
http://www.edith.nl/web/actueel/assets/nieuwjaarsbijeenkomstWimVeen.ppt (6.766KB)

Veel leesplezier, en laaat je inspireren!

15 november 2005

Web-log.nl nadert miljardste pageview

Gelezen bij Dutch Cowboys!

Web-log.nl nadert miljardste pageview [di 15 nov 2005, 08:04]
Web-log.nl verwacht binnen enkele dagen de magische grens van één miljard pageviews te bereiken. Reden voor een feestje én tijd voor actie!

Vanaf vandaag is op Web-log.nl een teller te vinden die het aantal pageviews bijhoudt. Iedere bezoeker van de populaire blogdienst mag een gok wagen wanneer web-log.nl door het miljard gaat. Degene die dit moment exact voorspelt, maakt kans op een aantrekkelijk prijzenpakket.

Voor de gokkers alvast wat leuk cijfermateriaal:

* Sinds de oprichting in april 2003 zijn er 180.000 actieve blogs
* Per maand bezoeken bijna twee miljoen mensen web-log.nl
* Naar schatting beheren ongeveer 500.000 mensen in Nederland een blog
* Doordeweekse dagen zijn het drukst qua bezoek met een piek in bezoekersaantallen op de maandag
* Er wordt het meest geblogd tussen 16.00 en 20.30 uur

handson


handson
Originally uploaded by Willem on the web.
Pierre geeft uitleg tijdens de hands-on sessie (gepost vanaf Flickr)
Klik hier voor nog meer foto's van de workshop...

Workshop weblogs


Ik zit bij m'n eerste workshop over weblogs, gegeven door (o.a.) Pierre Gorissen. Zie de presentatiebestanden op zijn weblog.
Tijdens de workshop ben ik er ook achter gekomen dat het heel makkelijk is om een "flickr badge" op je eigen weblog te plaatsen. Een aantal willekeurige foto's die ik bij Flickr heb staan kun je nu dus ook op m'n weblog bekijken (rechts onderaan)...

13 november 2005

Podcasts: een prachtig praktijkvoorbeeld!

Mijn bijdrage van vorige week over podcasts heeft weer effect gesorteerd.
Ik kreeg een mailtje van Deborah waarin ze me meldde hoe ze een en ander verwerkt heeft op een site die zij onderhoudt over fretten:
www.frettenpret.nl
"Ik wilde je mijn activiteiten rondom Podcast niet onthouden! Je bracht me weer eens op praktische ideeen rondom het vullen van websites. Zo merk ik dat kinderen een website zoals bijvoorbeeld Frettenpret slecht lezen. Daarbij is het niveau zo veel mogelijk aangepast, maar uiteraard niet voor de slechtlezende kinderen of kinderen met dyslectie toegankelijk. Vandaar dat ik delen heb ingesproken! Het programma Audacity is geweldig! Ideaal want je begrijpt na eigen ervaring dat het foutloos inspreken van de teksten niet altijd even eenvoudig is."
Ik vind het een prachtig voorbeeld van wat er met geluid gedaan kan worden!

07 november 2005

Podcasting, ik?

Tja, ik kon het toch niet laten. Ik had me zo voorgenomen me niet ook nog eens een keer in podcasting te gaan verdiepen. Ik heb niet eens een Ipod speler en weet nauwelijks hoe je het uit moet spreken (luister maar straks...) en toch ben ik er vanmiddag even mee bezig geweest, en inderdaad Harry, het lijkt verslavend, alhoewel ik me echt heb voorgenomen dat dit voorlopig ook m'n laatste podcast zal zijn.

Je kunt mijn eerste podcast hier beluisteren.

06 november 2005

Keep talking


Keep talking
Originally uploaded by Willem on the web.
Ondergaande zon in Denemarken, herfstvakantie 2005

Bram op het strand in Denemarken


DSC04009
Originally uploaded by karssenberg.
Dit is een posting vanaf m'n Flickr account. Dat lijkt heel simpel te werken! Wat mooi dat alles zo met elkaar geintegreerd is...

02 november 2005

Zo wordt een podcast wel heel makkelijk!

Ik kom steeds meer podcasts tegen en heb eens gekeken of ik ook met zo'n mooie button kan werken, zodat je een mp3 bestand direct vanaf een website kunt afspelen.
Op de Edukast site van Pierre Gorissen vond ik de code waar ik naar op zoek was.
http://www.easy2do.nl/podcast/
De muziek vond ik op de Mashup of the Week Podcast.
Je hoort een prachtige "mashup" van Blondie en the Doors.
De code maakt gebruik van XSPF Web Music Player (Flash)
Dit is te vinden op: http://musicplayer.sourceforge.net/

Uitdaging: Wie wordt de eerste school die de weekopening als een
podcast voor de ouders beschikbaaar stelt? (of zijn die er al?)