31 januari 2006

Belgische website vol videoclips

Via Dutchcowboys kom ik vandaag op een Belgische website met meer dan 10000 videoclips.
Je kunt ze niet alleen bekijken, maar ook de code die ze beschikbaar stellen zo in je eigen site of weblog plakken waarmee je jouw favoriete clip dus ook zelf kunt laten zien! Ben wel heel benieuwd hoe dat dan met de rechten zit? Komt straks de Buma/Stemra bij mij langs omdat ik het ook heb uitgeprobeerd?

29 januari 2006

Dewplayer op je pocket pc

2 dagen meldde ik al dat er een nieuwe versie is van Dewplayer. Hij is nog mooier dan ik dacht. Toevallig kwam ik er namelijk achter dat deze het ook gewoon doet wanneer je m'n weblog bezoekt met je pocket pc. Dat had ik van andere flash spelers nog niet gezien. Ik zag dat de Franse aanbieder van deze speler ook een mooi formulier op z'n site had gezet om online de code te genereren die je nodig hebt voor je website/weblog. Ik heb even contact met hem gehad omdat er wat foutjes in zaten en hem gevraagd of ik dit ook in het Nederlands mocht aanbieden. Hij vond dat geen probleem, dus is er nu een Nederlandstalige online code generator voor het invoegen van een online Mp3 afspeler voor op je website/weblog beschikbaar. Laat me weten wat je ervan vindt en waar je hem hebt ingezet. Altijd leuk om te zien!

Bloglines en Favicons

Eigenlijk opvallend hoe weinig webloggers de moeite nemen om een eigen favicon toe te voegen aan de template waarmee ze werken.
En dat terwijl je daarmee in een lijst zoals bijv. bij Bloglines er net een beetje uit kunt springen! Voor mij was het in ieder geval reden om mijn favicon aan te passen zodat hij nog wat meer opvalt. Overigens moest ik wel een mailtje naar Bloglines sturen met het verzoek de instellingen te updaten zodat mijn favicon ook getoond zou worden. Ze deden dat trouwens keurig en snel.
Een favicon? Maak een plaatje van 16X16 pixels en sla hem op als.ico bestand. Dat kan met bijv. Irfanview. Upload het .ico bestand en zet in de header van je weblogcode het volgende: <link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="http://www.uwdomein.nl/favicon.ico" />

27 januari 2006

Direct MP3 afspelen op je weblog

Er is een nieuwe versie uit van de mooie Flash geluidsspeler Dewplayer: Dewplayer Reloaded.

Nu is het ook mogelijk om een achtergrondkleur in te stellen, zodat de speler wat meer contrast heeft tegen een achtergrond van dezelfde kleur. Verder is nu in te stellen of de speler al dan niet automatisch moet starten, en met of zonder replay. Ook is de grootte van de speler makkelijk te wijzigen. Verder is het volume waarmee het MP3 bestand moet worden afgespeeld in de code vooraf in te stellen. De mooiste optie echter is de mogelijkheid om met de muis op de tijdbalk te klikken en zo voor- of achteruit te spoelen door de opname. Zo kun je makkelijk fragmenten herhalen die je niet goed gehoord hebt bijvoorbeeld!

Als voorbeeld hier met een opname van het dagelijkse Kennisnet onderwijsnieuws.



Voor de mensen die interesse hebben in de achterliggende techniek: De flashplayer (4Kb) staat op mijn eigen domein, maar ik verwijs naar een MP3 bestand dat ergens ander staat. Op deze manier zou ik dus heel makkelijk het dagelijkse Kennisnet nieuws kunnen syndiceren, maar ik weet niet of dat wel hun bedoeling is. Het wordt me echter makkelijk gemaakt omdat ze iedere dag dezelfde bestandsnaam gebruiken. Ze overschrijven gewoon telkens het oude bestand. Een eenmaal gemaakte link werkt dus altijd!

Digital Parents

Op de scholenlijst mailinglist waarvan ik moderator ben woedt al meer dan een week een felle discussie over de voors en tegens van het gebruik van MSN door kinderen. Nadat ik heb opgemerkt dat je via MSN nu ook al RSS feeds kunt genereren en versturen reageert een ander als volgt:
Microsoft voelt de hete adem van Google en probeert hen een slag voor te zijn. We zullen naar een andere soort van communicatie gaan, iets waar wij nu iets van merken. Kinderen groeien hier mee op. Wij als 'ouderen' proberen tegen te stribbelen, maar het zal deel worden van ons leven:
Het netwerk omsluit de mens: the wireless human is here.

Daarop komt al snel de volgende reactie:

Beste...
Je hebt gelijk dat kinderen opgroeien in een wereld vol techniek. Maar vergeet niet dat wij als ouderen (alhoewel ik met mijn 25 waarschijnlijk een stuk jonger ben dan de gemiddelde lijster) samen met de techniek opgegroeid zijn. En de kennis die wij hierbij hebben opgebouwd, stelt ons veel beter in staat om met computers om te kunnen gaan dan kinderen.Als oudere heb je namelijk een veel beter inzicht in de werking van de computer. Als je hebt gewerkt met vroege versies van WP, weet je wat het onderwater scherm is. Hierdoor weet je dat een tekst in een tekstverwerkingsprogramma is opgemaakt door middel van codes die door het computerprogramma worden gelezen en omgezet in een mooi opgemaakte brief.Vanaf hier is de stap naar het opmaken van een website in HTML dus al een stuk makkelijker.Natuurlijk kun je er niet omheen dat we tegenwoordig een net-generatie hebben die opgegroeid is met nieuwe technologieën (die door hen niet eens als nieuw of modern wordt gezien) en die daardoor makkelijker met technologieën gaat experimenteren. Maar dit betekent niet dat zij beter met deze technologieën kunnen omgaan dan de ouderen, alleen dat zij er meer mee aanklooien.Daarom vind ik het zo jammer dat het oud zijn vaak als excuus wordt gebruikt om het gebrek aan kennis van- en vaardigheden met nieuwe technologieën te verklaren. Door dit extra te benadrukken, creëer je een self-fulfilling prophecy waarin ouderen bij voorbaat afstand houden als het om nieuwe technologieën gaat.Vergeet dus alle leuke verhaaltjes en anekdotes van de goeroes die zo mooi weten te vertellen hoe goed de nieuwe net generatie is en hoe ver wij als digitale immigranten hierop achterlopen. Bedenk hoeveel je al weet en hoe je nieuwe technologieën en de mogelijkheden hiervan hebt zien groeien. En ga ervan uit dat jij zelf met jouw achtergrond alle nieuwe technologieën dus veel makkelijker aan moet kunnen leren dan je leerlingen.Jullie zijn namelijk geen "digital immigrants" die een inburgeringcursus moeten volgen. Nee, jullie zijn "digital parents" die de technologie zich hebben zien ontwikkelen en die, hoewel ze soms wat moeite hebben om deze "digital pubers" op te voeden, uiteindelijk toch de oude(rwetse) en wijze ouders blijken te zijn!Misschien dat de goeroes deze metafoor maar eens moeten gaan gebruiken i.p.v. die van de digital immigrant. Wie weet kunnen de ruzies over de generatiekloof thuis dan weer over bijv. de muzieksmaak gaan...
Met toestemming van de auteur overgenomen. Hij besluit zijn mooie verhaal met het volgende Post Scriptum:
PS: Zou iemand mij dit mailtje over 30 jaar terug kunnen sturen?
Want ik vraag me wel af hoe ik op mijn 55ste met nieuwe technologieën om ga (of juist niet).
Alle mensen... als ik dan nog leef ben ik 83! Ik durf er niet aan te denken hoe we dán hiertegenaan zullen kijken.

26 januari 2006

Koninklijk Besluit

Erratalijst bij de Woordenlijst Nederlandse Taal 19 januari 2006:
onderstaande correcties zijn uitgevoerd in Woordenlijst.org en zullen in de eerstvolgende druk worden verwerkt.
pagina was                    moet zijn               reden wijziging
5 tegemoet gekomen tegemoetgekomen aan elkaar
6 voorop gestaan vooropgestaan zonder spatie
6 zoveel mogelijk zo veel mogelijk met spatie
6 Dominique Dominiek andere spelling
7 Vlaamse minister Vlaams minister zonder -e
116 koninklijk besluit Koninklijk Besluit met hoofdletters
122 getimet getimed met -d
122 aprés-skiën après-skiën met -è-
122 capuccino cappuccino dubbel-p
122 bel époque belle époque met -le
123 moelijke moeilijke met -i-
126 meervoudvormen meervoudsvormen met -s-
315 drievierde drie vierde met spatie
359 Fran·krijk Frank·rijk foute afbreking
616 neestem nee-stem koppelteken ontbreekt
616 neestemmen nee-stemmen koppelteken ontbreekt
819 softwareindustrie software-industrie met koppelteken

Ach, overal worden fouten gemaakt...

Glaubwürdigkeitsverlust

Wat is het Duits toch (af en toe) een mooie taal! Daar waar wij een hele zin nodig hebben kunnen zij het met één woord.
Het gaat natuurlijk over China en Google, die we de komende tijd allebei in de gaten moeten houden.
Sloot Microsoft in december nog een weblog van een Chinees, en kreeg daar veel commentaar op, nu gaat Google nog wel iets verder. En dat terwijl ze in Amerika juist als een van de weinigen een andere koers varen als het gaat om vrijgeven van informatie. Wat zouden wij doen als we aan het hoofd stonden van zo'n firma en ook maar één dollar zouden verdienen?

"Genau das aber bezweifeln Kritiker. Zensierte Suchmaschinen stellt den Chinesen bereits die Garde der Google-Konkurrenten zur Verfügung - und auch MSN oder Yahoo gerieten deshalb in den letzten Jahren in die Kritik. Ihnen aber fiel es leichter, ihr Tun zu rechtfertigen als der Firma Google, die doch immer anders sein wollte als die anderen: "Seid nicht böse" heißt das Firmenmotto. Dass Google den direkteren Zugang zum am schnellsten wachsenden, bald größten Internet-Markt der Welt nur sucht, damit den Nutzern dort nichts entgeht, ist nicht glaubhaft - vor allem, wenn der Preis dafür Zensur heißt, durch die den dortigen Surfern eben all das entgeht, was ihnen die Google-Konkurrenten auch nicht bieten."

24 januari 2006

Tijd voor een kringgesprek?

We hebben er weer een nieuwe web2.0 toepassing bij. Deze keer gaat het om yackpack. Hiermee kun je elkaar gesproken berichten toesturen. Je nodigt bekenden uit om in je kring te komen en vervolgens kun je elkaar individueel of allemaal tegelijk gesproken berichten toesturen. Alles online via de website, uiteraard met behulp van de bekende Flash plug-in die we steeds vaker tegenkomen. Wil je het uittesten? Stuur me een mailtje en ik nodig je uit voor een goed gesprek!

23 januari 2006

Weblogs voor blinden

Het voordeel van ziek zijn is dat je aan dingen toekomt waar je jezelf anders geen tijd voor gunt.
Een paar dagen geleden kwam ik toevallig op www.feed2podcast.com
Een voor de hand liggend idee waar je alleen maar op hoeft te komen (maar is dat niet zo met alle ideeën?) en verder uitwerken.
Het zette me gelijk aan het denken, maar ik was op dat moment met 20 andere dingen bezig:
De belastingopgave van 2004 moet nog worden opgegeven, een deurkruk moet vervangen, de buitenkraan moet afgetapt, rekeningen van december moeten de deur uit, reisdeclaraties moeten worden ingevuld. de auto moet echt voor de APK, ik heb 3 nieuwe boeken gekocht, mijn vrouw wil wat leuks doen en nog 10 andere dingen.... en dan word je zo maar ziek! Geweldig!
Omringd door keukenrollen kun je eigenlijk maar één ding: met een notebook op bed liggen! Wel heel vervelend, want eigenlijk had ik vandaag een heel leuk feest in het vooruitzicht waar mijn vrouw nu alleen naartoe moest, maar toch, gewoon een paar uur achter elkaar iets uitproberen, wanneer lukt dat nog?
Zo ben ik dus bezig geweest met het idee om tekst om te zetten naar een MP3 bestand. Ik wist al een tijdje dat dat heel makkelijk kan met het programma wavepad, als je tenminste de text to speech engine van Microsoft geïnstalleerd hebt. Nu sta ik er op mijn werk om bekend dat ik alles geïnstalleerd heb op mijn systeem wat een mens mogelijkerwijs zou willen, dus die module werkte gelijk.
In wavepad kun je via de tools: text to speech tekst invoeren waarvan dan een geluidsbestand wordt gemaakt. Het programma ondersteunt allerlei extensies en kan zelfs een RSS genereren, maar ik vind een MP3 bestand voldoende.
Ergens anders had ik een tijdje geleden namelijk al gelezen hoe je via Blogger op een eenvoudige manier een podcast RSS feed kunt genereren. Dat is nu mijn doel, dus na wat niesbuien en 3X wegdommelen kom ik bij wat ik wil: tekst wordt omgezet in geluid! Het klinkt natuurlijk nergens naar, maar ik weet zeker dat wanneer ik het Harry laat horen (onze blinde receptionist) hij enthousiast zal zijn. Wij kunnen kiezen wat we mooi vinden, zij zien niks anders en moeten het doen met wat ze wordt aangeboden!
Kijk op: http://pod2feed.blogspot.com naar het concept en het kwartje valt (hoop ik). Het klinkt natuurlijk nergens naar, maar dat soort zaken wordt alleen maar beter heb ik ervaren sinds mijn ZX81.
Mijn experiment met feed2podcast staat op: http://podmyfeed.blogspot.com/ maar na mijn eerste bericht moest ik gelijk gaan betalen, dus daar ben ik toch maar even mee gestopt. Ik heb nog geen ontwikkelbudget voor dit soort zaken, dus als er een avonturier meeleest: "give me a chance!"
Je merkt het wel: de paracetamol raakt uitgewerkt, dus ik moet over naar de paracetawol. Morgen is alles beter....

22 januari 2006

Encarta® Instant Answers

Willem zegt:
what is linux?
Encarta® Instant Answers zegt:
Here is the definition for LINUX: a trademark for a computer operating....
Willem zegt:
looks good to me!
Encarta® Instant Answers zegt:
Hmmm, that's something I can't find an answer for in the encyclopedia.
If you ever wondered how old Albert Einstein would be today, I can answer that.
Willem zegt:
how old would linux be today?
Encarta® Instant Answers zegt:
Here is what I know about Linux:
The GNU/Linux operating system, usually called Linux, is the most successful and well-known example of open source software. Linux is a UNIX-like...
Willem zegt:
is open source software better?
Encarta® Instant Answers zegt:
Hmm. I'm not sure about that one. Let's try an Encarta search. =>
Willem zegt:
so it is?
Encarta® Instant Answers zegt:
Are you sure it is?
Willem zegt:
Yes!
Encarta® Instant Answers zegt:
Yep.

Kortom, toch wel leuk, die Encarta® Instant Answers:-)

21 januari 2006

Ook Kennisnet gaat weblogs aanbieden!

Vorig jaar hoorde ik het al als gerucht, maar afgelopen donderdag werd het me door iemand van Kennisnet zelf bevestigd: Kennisnet wil nog dít jaar weblogs gaan aanbieden!
De websitemaker van Kennisnet blijkt een groot succes te zijn, dus waarom zou dat met weblogs niet gaan lukken? Ik heb begrepen dat de "engine" die de websitemaker aanstuurt een niet al te grote aanpassing behoeft om ook weblogs te kunnen genereren. Daarnaast is Kennisnet ook aan het experimenteren met wiki's.
Het zou mooi zijn als dit inderdaad doorgaat. Dan kan een leerling op de basisschool al starten met z'n eigen weblog en deze gedurende z'n gehele schoolcarrière blijven bijhouden. Zo krijgt iedere leerling zijn eigen electronische leeromgeving, compleet met portfolio, showcase enz. enz.
Even een koppeling naar de videoportal voor alle video's en dan liefst ook nog een plek voor persoonlijke podcasts... Hoeveel Gig zullen ze per deelnemer gaan reserveren?

Uit de oude doos: ZX-81

Voor een presentatie die ik deze week hield ben ik de zolder opgegaan en vond de schoenendoos terug met mijn eerste computer, een echte ZX-81! Wat je op de foto ziet is de schoenendoos, met daarin de voeding en een aantal cassettebandjes waar de programma's op staan. De vraag is natuurlijk of alles het nog doet. Als ik tijd vind ga ik het zeker uitproberen. Verder zie je wat modificaties aan de computer. Je moest dat ding zo vaak resetten dat ik er maar een aan-uit knop op gemaakt heb. Achterop zie je de geheugenuitbreiding van maar liefst 16 Kb! Die uitbreiding zit vastgekit met kauwgum omdat de bevestiging zo gammel was dat je bij de minst geringste beweging opnieuw kon beginnen. Bedenk wel dat het laden van een programma vanaf de cassetterecorder (als het al lukte) vaak meer dan 5 minuten duurde! Rechts van de ZX-81 zie je een zelfgemaakt gamepad. De toetsen van de ZX-81 waren lastig te bedienen, zeker met spelletjes, dus heb ik toen het ding opengeschroefd, draadjes aan de printplaat gesoldeerd en via een stekker naar m'n zelfgemaakte gamepad geleid. Case-modding is dus van alle tijden. Op de toetsen zitten 4 lagen boeklon geplakt, uitgestanst met de perforator, om een betere aanslag te krijgen.
Verder het boek Programmeren voor de ZX-81, wat tijdschriften en een advertentie voor een printer die ik altijd nog van plan was te kopen.
We zijn nu 25 jaar verder...
Technorati Tags: ,

Gaming in het onderwijs

Na de Surf onderwijsdagen en de I&I conferentie komt Marc Prensky straks al voor de derde keer in korte tijd naar Nederland (ICT conferentie Veldhoven) om te vertellen hoe zinvol games zijn in het onderwijs. Wat is er nu eigenlijk nieuw aan die boodschap? Op het plaatje hiernaast zie je de spelletjes die ik in 1981 al speelde en je wilt niet weten wat ik nog aan Commodore-64 games op zolder heb liggen.
Technorati Tags:

20 januari 2006

De ideale (groeps)foto

Is het u wel eens gelukt een groepsfoto te maken waar iedereen goed op stond? Mij ook niet! Dus maak je er een aantal en kies je daar de minst slechte uit. Dat kan nu ook anders.
Microsoft Research heeft Group Shot uitgebracht:
"MSR Group Shot helps you create a perfect group photo out of a series of group photos. With Group Shot you can select your favorite parts in each shot of the series and Group Shot will automatically build a composite image."
Waar het op neerkomt is dat je van een onderwerp een aantal foto's maakt, liefst vanaf statief en niet te lang na elkaar, zodat de meeste onderdelen in de foto op dezelfde plaats staan. Vervolgens kun je de beste delen uit die verschillende opnames makkelijk samenvoegen in het uiteindelijke resultaat!
Kijk ook hier voor de screenshots en helpfile.

Zoeken in Encarta met behulp van MSN

Nog even wat leuks voor het slapen gaan: Encarta instant answers!
Als je veel online bent met MSN kun je Messenger ook voor wat anders inzetten, zoals dingen opzoeken in de Encarta encyclopedie.
Het werkt als volgt:
Voeg in Messenger een contactpersoon toe op basis van het volgende e-mail adres:
encarta@conversagent.com
Klik op de nieuwe contactpersoon en stel een vraag, zoals "what is a weblog" of "Nelson Mandela"
Er wordt netjes gevraagd of je het antwoord wilt accepteren en dan krijg je de informatie zoals die in Encarta staat!
Natuurlijk (voorlopig) alleen engelstalig en ik heb gemerkt dat als je doorklikt je soms te horen krijgt dat die info alleen beschikbaar is voor premium leden à $ 4,95 per maand.

15 januari 2006

Kort beeldverslag Bett bezoek

Sinds deze week beschik ik over een account bij de videoportal van Kennisnet, waardoor ik nu ook daar filmmateriaal kan plaatsen. Dat moest natuurlijk worden uitgeprobeerd en hoe kan dat beter dan met een kort beeldverslag van mijn bezoek aan de Bett show in Londen. Ik heb dit vrij snel in elkaar geknutseld met behulp van Photostory. Het is dus eigenlijk geen echte video, maar wel een .wmv bestand.
Ik ben er zelf nog niet uit: is dit nu een vodcast, een extended podcast of gewoon prutswerk? Zeg het maar...
Helaas staat Blogger mij niet toe om een videobestand te embedden op de manier zoals Kennisnet dat aanbiedt, dus moet ik hier volstaan met een link naar het bestand.
Helaas, ik kom erachter dat de videoportal van Kennisnet nog niet helemaal werkt zoals het zou moeten. Ik kan filmpjes uploaden, ik kan ze zelfs bewerken, maar de link die gegenereerd wordt werkt niet... We moeten het dus toch doen met de diensten van dailymotion en Openvlog.
Als je naar de videoportal van Kennisnet gaat kun je zoeken op: bettshow. Je krijgt dan wel de pagina te zien die ik gemaakt heb, maar de rest gaat fout. Jammer....

Beeldverslag van de Bettshow


deBettshow
Video sent by webber
Even heel snel met behulp van Photostory een aantal foto's aan elkaar geregen en er wat bij ingesproken. Is dit nu een vodcast, een enhanced podcast of gewoon prutswerk?

Je moet er geweest zijn…

Over de zin en onzin van beurzen en conferenties.
Tijdens mijn bezoek aan de Bett show in Londen werd er op de scholenlijst die ik modereer een levendige discussie gevoerd door de thuisblijvers over de zin en onzin van beurzen en conferenties in het algemeen, en nu dus de Bett in het bijzonder. “Wat leert men er nu echt, of is het alleen leuk voor het netwerken?” vroeg het ict-café zich af. Daar kwamen allerlei reacties op, en die van mij kan natuurlijk niet uitblijven.
Op de een of andere manier moet ik terugdenken aan de jaren 70 toen het heel in was om een uitgesproken mening te hebben over Zuid Afrika. Thuis probeerden we onze “goed gereformeerde” vader uit de tent lokken om hem verder te krijgen dan zijn CDA durfde te gaan. Hij zei dan altijd: “jongens, jullie weten niet waar je over praat, je bent er nooit geweest”.
Pa was al gepensioneerd en maakte veel reizen. Op een dag kreeg ik een envelop met daarin een foto: Mijn vader met een lief lachend zwart jongetje op z’n arm met diens moeder ernaast. “Groeten uit Soweto, de mensen zijn hier heel gelukkig” stond er op de achterkant. Ik belde m’n broers en zussen, en die hadden allemaal dezelfde foto gehad.
Daarna meden wij het thuis om nog over Zuid Afrika te praten omdat mijn vader dan steevast zei: “Je moet er geweest zijn om erover te kunnen meepraten”.
Wat valt er nu over de Bett te vertellen aan de mensen die er niet geweest zijn? Da’s best lastig. Nuchter gezien zou je kunnen zeggen: als je één beurs hebt gezien, heb je ze allemaal gezien. Gewoon allemaal stands met bedrijven die hun producten verkopen. Als je je vaktijdschriften goed bijhoudt hoef je er daar niet voor naartoe. Volgens mij hangt de kwaliteit van een beurs niet zozeer af van de aanbieders. Die kunnen tenslotte alleen maar laten zien wat ze hebben en waar ze hun geld mee hopen te verdienen. Het hangt vooral af van de verwachtingen waarmee een bezoeker er naartoe gaat. Sta je op het punt dingen te kopen, zoals een smartboard, dan kun je je daar heel goed orienteren. Werk je met mensen met een handicap, dan is er op de afdeling Special Needs alles te zien wat je maar kunt bedenken, of waar je nooit aan hebt gedacht. Ga je gewoon om te kijken, dan zul je dus ook gewoon van alles zien. Terug in het vliegtuig zat ik mezelf natuurlijk ook af te vragen wat ik nu aan deze dagen gehad heb. Voor ik wegdommelde had ik de volgende zin geformuleerd: “Het beste van de Bett show was dat ik de volgende dag bij Harrods tegen een prachtig boekje over podcasting aanliep.” Als mijn baas dit leest mag ik nooit meer ergens naartoe, dus moet ik dit terugnemen.
Natuurlijk heb ik op de Bett van alles gezien: Smartboards zijn heel gewoon. Let op Apple! Ik zie steeds meer Apple en de hardware is oogstrelend. Er komt steeds meer beeld en geluid in applicaties, en niet alleen als pod- en vodcast. Je ziet welke grote bedrijven bereid zijn in onderwijs te investeren. Microsoft was natuurlijk aanwezig, maar ook Adobe bijvoorbeeld had veel vloerruimte gehuurd. Ik heb expliciet gekeken of ik Linux (gerelateerde) zaken tegenkwam, maar ze zijn mij in ieder geval niet opgevallen. Zo modern als het in Nederland is om over “Open Source” te praten, zo weinig werd daar op de Bett mee geschermd. Het mooiste vond ik zelf het, wat ik maar noem, poor man’s whiteboard dat ik in een hoekje tegenkwam. Een Japannertje stond daar met een aanwijsstok op een slordig opgehangen laken te wijzen. Daar waar hij de stok hield gebeurde van alles. De stok bleek samen te werken met een infrarood kastje op de beamer. Zo liet hij zien dat je met hun product iedere witte achterwand kunt gebruiken als projectiescherm. Vely smalt indeed! Toen ik Louis Hilgers hierop wees wilde hij ter plekke zo’n ding kopen. Want netwerken werd er natuurlijk ook gedaan. Ik zal niet iedereen opnoemen hier, maar ben veel bekenden tegengekomen. Mijn standaard vraag was natuurlijk wat zij van de beurs vonden. Het grappige is dat ik geen standaard antwoorden terugkreeg. Iedereen haalt z’n eigen krenten uit de pap. Er waren echter ook mensen die zeiden: “dat vragen we ons helemaal niet af, we gaan gewoon ieder jaar!” In hun kielzog liep een collega Duits mee die zei: “Voor mij is hier niks te halen, dit doe ik nooit meer!” ….tja, dat kan ik me voorstellen.
Ik heb ook wel dingen gemist. Zo kwam ik nog weinig weblogging en podcasting tegen (behalve bij Apple). Zou het dan toch een hype zijn allemaal? Aan de andere kant kun je zeggen: die zaken zijn er al technisch gezien. Het wordt nu tijd om er gewoon wat mee te gaan doen!
Ga ik nog weer naar de Bett als ik de kans krijg? Als ik het krijg aangeboden zeker. Als ik het zelf moet betalen zal ik gaan afwegen. Ik vind de Cebit namelijk ook altijd heel bijzonder!
Mooi verhaal tot nu toe zullen de lezers denken die niet zijn geweest, maar wat heeft het je nu concreet opgeleverd? Wel, een tas vol folders en promo cd’s die ik nu ga bekijken en die ik zal verspreiden onder de verschillende docenten waarvan ik denk dat ze er wat mee gaan doen.
Concreter kan ik het voor jullie niet maken, dan moet je zelf maar gaan.
Tenslotte, zoals mijn vader al zei: “Je moet er geweest zijn om erover te kunnen meepraten!”
Foto's volgen zo snel mogelijk!

10 januari 2006

VolkswaGoogle

VolkswagoogleGoogle en Volkswagen gaan samen een navigatie systeem ontwerpen, gebaseerd op Google Earth.
Dit lees ik zojuist op Google Blogoscoped.
Ik heb ook wel eens dagen dat ik meer in de auto, en dus in de file, zit dan achter een beeldscherm. Stel je voor dat je straks Google advertenties tegenkomt op je GPS scherm, en later misschien wel op je bumper! Vraag me wel af hoe ze dan de hits gaan meten?
In Die Welt staat hier een artikel over.
Wanneer volgt Ford met MSN search?

09 januari 2006

Trendmatcher zo'n raar woord?

Een maand geleden veranderde ik de naam van mijn weblog in: TrendMatcher tussen ICT en Onderwijs. Dit omdat "Willem's weblog" wel heel oubollig klonk en ik iets wilde dat de lading meer zou dekken. Een beetje brainstormen bracht me dus op trendmatcher. Achteraf niet zo'n slechte keus, want als ik de term intoets bij verschillende zoekmachines komt mijn weblog zonder uitzondering iedere keer bovenaan te staan. Sterker nog: ik lijk wel de enige te zijn die deze term hanteert!
Mijn vraag is dus: is het nu zo'n raar woord? Voor mijn gevoel geeft het namelijk precies weer wat ik probeer te doen, namelijk verbanden leggen tussen wat technisch allemaal mogelijk is en wat binnen het onderwijs zinvol kan zijn. Al met al heb ik nu toch maar besloten om de naam als www.trendmatcher.nl vast te leggen. Eerst maar eens als simpele redirect naar de plek waar ik m'n weblog nu heb staan. Ik heb geen zin in verhuizen gezien de ervaringen van sommige mede bloggers:-)
Al met al hoop ik niet dat ik met deze naam teveel verwachtingen wek bij mijn lezers. Na een maand redelijk fanatiek bloggen merk ik dat ik mezelf haast schuldig voel als ik een dag laat schieten. Aan de andere kant moet er wel wat te melden zijn én je moet er tijd voor hebben. Hoe dan ook: bloggen werkt verslavend en het laat me niet meer los, terwijl ik geen idee heb hoeveel mensen mijn weblog volgen. Al zou ik de enige zijn, dan weet ik nog dat ik de dingen die ik tegenkom en hier meld later terug zal kunnen vinden!
Wat betreft de zoekopdrachten: Het aantal hits is nogal geflatteerd dankzij het feit dat ik genoemd wordt op de ICT en Onderwijs BLOG van Pierre Gorissen en bij Hans on Experience als bevriend log vermeld sta. Zij krijgen dus de echte hits!!!

07 januari 2006

De NieuwsBui nader bekeken

Bij het uitwerken van het idee van de Nieuwsbui heb ik me vooral gericht op de techniek, en veel minder gekeken naar de inhoud. Een fout die veel meer gemaakt wordt door ontwikkelaars:-)
Een van mijn lezers nam de moeite door te klikken naar de verschillende clouds en stelde vast dat het nieuws in de meeste gevallen meer dan 30 dagen oud is! Dat viel op omdat het woord Sinterklaas nog in mijn wolk voorkwam. Hij vroeg zich vervolgens af of je dit nog nieuws mag noemen.
Wat hij vaststelt is helemaal terecht en doet afbreuk aan begrip "nieuws". Misschien moeten we het beoogde dictee dan maar de titel: "het nieuws van een maand geleden" meegeven.
Het lijkt erop dat Tagcloud inderdaad gebruikmaakt van oude data. Ik heb n.a.v. zijn melding meerdere "clouds" bekeken en zie nu dat overal de berichten ongeveer een maand oud zijn. Ik zal contact met de makers opnemen en hen vragen waarom dit zo is...
Het oorspronkelijke idee haalde ik van http://newzingo.com en daar staat Sharon nu wel met dikke letters. Deze site volgt dus wel de actualiteit.

03 januari 2006

Video via Openvlog

Ik blijf vrijwel dagelijks tegen nieuwe gratis toepassingen aanlopen op internet! Was ik laatst al enthousiast over dailymotion.com, nu heb ik net zoiets gevonden, maar het ziet er naar mijn gevoel allemaal net weer wat mooier uit. Een gratis account nemen is binnen één minuut gebeurd en vervolgens kun je gelijk beginnen met het uploaden van filmpjes. Een andere mogelijkheid is om een filmpje gelijk op te nemen met je webcam, en na het invullen van een paar velden te verzenden. Het verbaasde me hoe snel deze beschikbaar was op de server. Het resultaat kun je hieronder bekijken. Het gaat natuurlijk nergens over, maar was bedoeld als test.


Technorati Tags: ,

Backchannels in het klaslokaal?

Vanaf het moment dat ik las over het werken met behulp van een backchannel bij het geven van een presentatie (tijdens de LesBlogs conferentie in Parijs) heeft me dat geintigreerd en niet meer losgelaten. Binnenkort mag ik zelf een paar presentaties geven (over weblogs in het onderwijs) en ik zit me af te vragen hoe ik het zou vinden als er zo'n scherm achter me zou staan. Wat is een backchannel? Het is niet meer dan een groot beamerscherm waarop iedereen die een laptop heeft vanuit de zaal direct kan reageren op datgene wat er gezegd wordt op het podium. De reacties verschijnen daarmee gelijk voor iedereen in beeld en de presentator kan erop ingaan, bijv. als er langs die weg vragen gesteld worden. Je loopt natuurlijk ook het risico dat iemand zegt: "wat saai, bullshit!" of zoiets. Je stelt je dus heel kwetsbaar op! Toch denk ik dat ik die uitdaging wel aan zou durven gaan. Ik houd wel van leven in de zaal. (Ik vraag ook altijd of mensen hun mobieltjes alsjeblieft áán willen laten staan zodat we kunnen zien wie er belangrijk is.) Terug naar de backchannels. Op de conferentie van ICT op school stonden er 2 microfoons in de zaal. Denk je dat er iemand heen durft te lopen? Nog erger is de man of vrouw met microfoon die "zo bij je komt" als je je hand opsteekt. De schakelaar staat niet aan of hij gaat rondzingen. Dan lijkt me zo'n beamerscherm dus een uitkomst! In Parijs werd gewoon gebruik gemaakt van een IRC kanaal. Ik heb zitten kijken of daar ook iets anders voor te gebruiken is.
Laat ik eerst de overstap maken naar het klaslokaal of de collegezaal. Er zijn steeds meer scholen met een Smart- of Activeboard en die staan vaak in lokalen waar meerdere computers zijn. Daarmee zou je dus in zo'n situatie ook met een "backchannel" kunnen gaan werken. Wat is dan het voordeel ten opzichte van gewoon je vinger opsteken en een vraag stellen? Tja, zeg het maar. Misschien is het handig als je weet wie welke vraag gesteld heeft, omdat je terug kunt scrollen. Ook kun je afspreken dat iedereen alvast een vraag mag formuleren en stellen als deze te binnen schiet, maar dat je pas aan het eind van de presentatie erop in gaat. Ik kan me allerlei werkvormen voorstellen, maar ben benieuwd naar reacties van mensen die al werken met een Smartboard.
Misschien is het ook iets voor de rijdende school of de ziekenhuisschool? In dat geval heb je natuurlijk ook beeld en geluid nodig. Zoeken via Google naar "backchannel software" bracht me bij http://www.userplane.com/. Wanneer je hier een (gratis) account neemt krijg je de mogelijkheid om een webchat kanaal op te zetten. Via dat kanaal kan je dus berichten plaatsen zoals hierboven geschetst, maar als je een webcam hebt kun je die ook toevoegen! Zo kunnen anderen je dus zien en horen! Dat zou ik vanavond (zullen we zeggen om 21.00 uur?) heel graag eens uitproberen met een aantal mensen. Het mooiste is dan als je van te voren een account hebt genomen, helemaal als je een webcam hebt. Verzamelpunt is: http://www.easy2do.nl/webchat .
Voordat ik op dit programma terechtkwam heb ik gekeken naar zgn. shoutboxes of tagboards. Dat zijn vaak kleine smalle schermpjes die je op je website kunt plaatsen en waar bezoekers hun reacties kwijt kunnen. Mijn idee was dat dit ook te gebruiken zou zijn als backchannel. Ik dacht iets gevonden te hebben wat ik geplaatst heb op: http://www.karssenberg.nl/smartshout/ Probeer het maar uit, het werkt naar behoren... zolang je zelf wat doet. Het scherm ververst namelijk niet als je niks doet, dus voor zo'n beamer of smartboard scherm is het minder geschikt, tenzij ik er een autorefresh in zet, en dat geknipper vind ik weer minder mooi. Mochten er mensen zijn die het lezen tot hier hebben volgehouden: gefeliciteerd, en als je tips voor me hebt die mij verder helpen in m'n ideeën over backchannels dan hoor ik het graag. Ook als je het helemaal niet ziet zitten stelik je reactie bijzonder op prijs. Zelf zie ik zo'n werkwijze als opperste vorm van democratie in de les, maar misschien wordt het anarchie?

01 januari 2006

MSN College & University Program

MSN College & University ProgramIk wist het al een tijdje, maar mocht er nog niet over reppen omdat MS dit eerst in de USA wilde uitrollen. Nu ik het bericht tegenkom op de weblog van Olaf Hubel begrijp ik dat Microsoft Nederland nu ook hiermee naar buiten treedt. De volgende tekst komt letterlijk van de site van Olaf:
MSN is een nieuw programma begonnen. MSN Universiteit of te wel MSNU.
Zie: http://www.imagine-wl.com/education/
Een universiteit (of hoger onderwijs) heeft de mogelijkheid om de school via een MIIS (Microsoft Identity Integration Server) server aan te sluiten op MSN. Hierdoor kunnen scholen de studenten een hotmail account aanbieden maar wel met het email adres van de school. De studenten krijgen dus alle voordelen van hotmail maar houden wel hun eigen school email adres.
Het mooiste is dat dit alles ook nog eens gratis kan zijn. De hotmail interface heeft dan wel reclame (alleen reclame geschikt voor het onderwijs) wil de school dit niet dank kan voor een klein bedrag per jaar dit uitgezet worden.
Er zitten nog veel meer voordelen aan. Zo krijgen alle studenten ook een MSN Spaces site (blog site en plek om foto’s te delen) een MSN Messenger account voor Chat en Voice / Video gesprekken, MSN Mobile en MSN Alerts.
De hosted hotmail accounts hebben natuurlijk ook een kalender zodat studenten alle school (en privé) afspraken duidelijk kunnen organiseren.
De hotmail server controleren alle email op virussen en bieden ook hele sterke anti SPAM filters.
Als je meer wilt weten kan je een Online Meeting bijwonen op 24 Januari, 7 of 21 Februari en op 21 Maart.

Tot zover het verhaal.
Wat hier niet duidelijk uit blijkt, maar wat volgens mij wel zo is, is dat je een eigen MSN omgeving krijgt waarbij je dus zeker weet wie er aan de andere kant van de lijn zit. Het hotmail account (met het school adres) blijft bruikbaar, ook nadat de student stopt met de opleiding. Op deze manier kun je ook wat doen met je alumni beleid.
Eerlijk gezegd vind ik het een mooi aanbod en ben ik heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Natuurlijk hoop ik daarbij wel dat dit aanbod ook voor het Middelbaar Beroeps Onderwijs gaat gelden.

Maak je blog geschikt voor smartphones!

Vanaf het moment dat Robert Scoble beschikte over een smartphone is hij veel sites gaan bezoeken met dat ding, om erachter te komen dat de meeste sites "zuigen". Als een en ander niet goed gedefiniëerd is krijg je bijvoorbeeld kolommen van één woordje breed zodat je heel veel moet scrollen om alles te lezen. Natuurlijk heb ik gelijk m'n eigen weblog bekeken met mijn PDA en ik kwam erachter dat dat ook niet echt lekker liep. De weblog van Robert deed het wel goed, dus de broncode bekeken. De oplossing is eigenlijk heel simpel: gewoon 2 externe stylesheets maken. Eén voor uitvoer naar een gewoon scherm en een voor uitvoer naar een handheld. Je zou er ook nog een apart kunnen maken voor uitvoer naar een printer, maar wie print nu tekst van mijn weblog uit?
Dat gaat op de volgende manier:
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" media="screen, print" href="screen.css">
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" media="handheld" href="handheld.css">
In de ene stylesheet zorg ik ervoor dat de 2 kolommen naast elkaar komen te staan, (float left en right commando) en in die voor de handhelds komen ze netjes onder elkaar. Probleem opgelost!
Natuurlijk heb ik vervolgens ook een aantal Nederlandse weblogs bekeken met m'n PDA, en daar word je niet echt gelukkig van. Frankwatching heeft echt een aparte site voor PDA'tjes. Je word automatisch doorgelinkt. Ook bij Pierre Gorissen is alles prima leesbaar, maar bij Hans Mestrum is het echt huilen met de pet op! Wat me hierbij opvalt is dat het ook heeeeel lang duurt voordat de PDA de pagina geladen heeft. En zo kan ik er meer noemen die absoluut niet voldoen!
De vraag is natuurlijk of dit jaar inderdaad zoveel sites met een PDA of smartphone bezocht gaan worden zoals Robert voorspelt...