29 juni 2006

Op advies van leerlingen

Ruim een ton aan subsidies toegekend door Stichting TQ-NL
Op grond van de adviezen van zes groepen leerlingen uit basis- en voortgezet onderwijs heeft Stichting TQ-NL bekend gemaakt welke projecten komend jaar gesubsidieerd gaan worden. Vijf scholen uit het basisonderwijs en een even groot aantal uit het voortgezet onderwijs hebben bericht gekregen dat zij komend schooljaar subsidie zullen ontvangen voor het ontwikkelen en uitvoeren van een project dat innovatief is in onderwijskundig opzicht en leidt tot verrijking, verandering, vernieuwing of verbreding van het onderwijs.
Daarbij speelt het innovatief gebruik van het internet een belangrijke rol. In totaal heeft de Stichting voor komend jaar voor meer dan € 120.000,- subsidie toegekend.
(Lees het volledige persbericht)

De Stichting TQ-NL heeft hiermee echt de macht bij kinderen gelegd. Als je het persbericht leest zie je welke scholen daar als gelukkigen uitgekomen zijn. Helaas zijn er natuurlijk ook projecten afgewezen door de kinderen. Dit tot teleurstelling van menig volwassene die een goed en serieus plan had(den) ingediend. Ik ken daarvan een voorbeeld dat ik echt een pot vol geld gegund had. De vraag die sommigen dan ook zullen stellen is of kinderen wel in staat zijn om projectvoorstellen goed op waarde te schatten. Een lastige discussie...

Overigens kreeg ik het persbericht toegestuurd, maar staat het niet op de eigen website. Ik heb het dus maar in writely gezet en publiek gemaakt omdat ik het niet volledig en integraal hier wilde opnemen...

28 juni 2006

Plaats- en tijdgebonden werk

In een vorig bericht bracht ik verslag uit van een presentatie van Wim Veen. Daarin haalde hij een gesprek aan met Wilfred Rubens waarin hij deze had gevraagd hoeveel tijd hij besteedt aan zijn weblog en of dat wel kan "naast" zijn werk, waarop Wilfred had geantwoord: "Dit ís mijn werk".

In een reactie nuanceerde Wilfred deze uitspraak:
"Bloggen is niet mijn werk in de klassieke zin van dat het tot mijn takenpakket behoort of dat ik er voor betaald krijg. Bloggen over e-learning is wel een passie en ik heb er voor mijn werk veel baat bij. En als je iets met veel plezier doet, dan maak je er tijd voor. Dan hoort het misschien wel bij je werk, maar voelt het niet als werk."

Gisteren reageerde Wim Veen hier weer op:
"Het leuke aan de reactie van Wilfred vind ik dat hij het onderscheid tussen werk en niet werken anders ervaart. Datzelfde hoorde ik in een presentatie van Ton Zijlstra van Proven Partners die liet zien hoe zij dagindeling en zijn activiteiten de laatste drie jaar drastisch waren veranderd. Hij vertelde dat hij voorheen 8 uur per dag werkte, veel kranten en boeken las en veel naar nieuws luisterde. Tegenwoordig werkt hij 16 uur per dag, leest hij veel minder boeken, is niet meer geabonneerd op een krant en luistert ook niet veel meer naar massamedia. Zijn referentiegroep is nu een groep collega's met wie hij frequent communiceert over werk. Hij voelt dat werk ook niet meer als werk, net zo als Wilfred. Hij definieert werk dus anders dan voorheen. Als mijn ogen op oneindig staan roept mijn dochter vaak: 'Pa zit weer aan zijn werk te denken' Dat is geen verwijt want ze doet het zelf ook. Maar als werk niet iets meer is dat je doet om geld te verdienen heb je er kennelijk meer plezier in en ervaar je werken niet meer als Charlie Chaplin in Modern Times."

De laatste zin lijkt voorbehouden aan iemand die zoveel verdient dat hij zich geen zorgen hoeft te maken, maar dat terzijde.

Zelf ben ik ook niet zo'n "nine to five" iemand. Maar wanneer ben je aan het werk en wat behoort tot je hobby? Mijn weblog houd ik zoveel mogelijk 's avonds bij, en het gaat meestal niet over mijn hond of de tuin. Toch is het geen werk dat "de baas" mij opdraagt of waar ik voor betaald word. Pierre beschrijft het webloggen als een passie. "Zodra het een verslaving wordt heb je een probleem." Ik weet dat Edwin van de Zeeuwse bibliotheek ook regelmatig worstelt met deze vraagstelling.

Op mijn werk is de discussie over plaats- en tijdgebonden werk opnieuw actueel, waarbij ook wordt uitgegaan van de functies zoals deze beschreven zijn in het functieboek. Ik heb het doorgenomen, maar webloggen staat daar in ieder geval niet in...
De gedachte illusie dat je je tas op je werk kunt laten staan en thuis gewoon kunt gaan grasmaaien en aanharken?

27 juni 2006

Ambassadeurs gezocht!

"Kennisnet is op zoek naar enthousiaste mensen die zich binnen hun functie in de school willen verbreden. Ze bieden een interessant en gevarieerd traject waarin deelnemers zichzelf kunnen verbreden tot ict-didactisch aanspreekpunt binnen de school."
De speciaal hiervoor in het leven geroepen site is nog maar net "live" en toch hebben zich al 74 personen aangemeld!
Deze informatie kreeg ik uit een betrouwbare bron bij Kennisnet: "Het loopt storm met aanmeldingen. Bijzonder, als je bedenkt dat scholen hier echt iemand ruim de tijd voor moeten geven. Meestal wordt het gecombineerd met ict-coordinatorenschap."
Wat uit de informatie op de website niet direct duidelijk wordt is dat dit aanbod (voorlopig) alleen geldt voor het Voortgezet Onderwijs. Ik ben echter gelijk een lobby gestart om deze formule ook los te laten op de BVE sector.
Mensen die mij kennen weten dat ik soms een soort van "haat-liefde" verhouding heb met Kennisnet: Ze hebben zo'n potentieel (aan kennis, mensen en geld) en toch gaat het in mijn ogen allemaal soms zo langzaam, maar dit is nu zo'n initiatief dat ik alleen maar kan toejuichen!
Voor de accountmanagers van Kennisnet is het gewoon ondoenlijk om alle scholen in Nederland persoonlijk bij langs te gaan. Met de formule die ze nu willen gaan hanteren wordt hun bereik veel groter én maken ze gebruik van gemotiveerde leerkrachten uit het veld.

Doe mij er maar twee...


werkplek
Originally uploaded by Trendmatcher.
Op zoek naar een implementatiepartner voor een totale migratie van ons netwerk (je mag raden naar welk platform*) was ik vandaag te gast bij een bedrijf in Zoetermeer.
We konden in ieder geval goed zien wat we gedemonstreerd kregen!
Behalve de mooie beeldschermen zie je verder de nodige varianten van IP telefoons, heel makkelijk te gebruiken vanuit een populaire e-mail client.
Rechtsonder het beeldscherm zie je een glimp van een thin client kastje waarvan de bruikbaarheid ook goed duidelijk werd.

*) Bepaalde personen zijn uitgesloten van deelname...

26 juni 2006

Slim, sterk en sociaal

Sinds donderdag lag het krantenartikel op m'n bureau. Om over te bloggen als ik geen ander onderwerp zou hebben. Maar als je dan een paar dagen wacht zijn er natuurlijk anderen die het wel doen, dus hoeft het niet meer...
Ik kan volstaan met een aantal links naar andere plekken:

  • Op inter-net-viewer.nl een bijdrage van Sybilla
  • De prachtige parodie van Wim de Bie op bieslog
  • Het betreffende artikel uit de Volkskrant
  • Een ander artikel bij Emerce
  • En er is nu zelfs een speciale url: www.generatieeinstein.nl
    die verwijst naar de site van Keesie. Daar kun je ook je reacties op de artikelen, en straks op het boek kwijt (want dat moet nog uitkomen).
Grappig vind ik wel dat ik thuis kan toetsen wat er gesteld wordt door de schrijvers.
Ze hebben het over:
  • de babyboomers, geboren tussen '45-'55
  • de generatie X, geboren tussen '60 -'85
  • de generatie Einstein, geboren vanaf 1988
  • (en Wim de Bie voegt de generatie Ghandi toe: Vreedzaam, vrolijk en vrifool)
Zelf ben ik een babyboomer, m'n oudste dochter zit in generatie X en m'n zoon is dus zo'n Einsteiner. Het lastige is nu dat mijn vrouw kennelijk nergens bijhoort...

25 juni 2006

Stop je beleidsplan in een wiki

Elke DasElke Das is ICT-juf op een basisschool. Toen ze als zodanig begon heeft ze een soort visie/plan geschreven. Na verloop van tijd moet daar natuurlijk het nodige aan veranderen. Daarom heeft Elke het beleidsplan nu op een wiki geplaatst. Zo kunnen haar collega's (en anderen) meedenken én meeschrijven!
Natuurlijk heeft Kennisnet een maak-je-ICT-beleidsplan-tool. Elke vraagt zich echter af wie zoveel tijd en motivatie heeft om die helemaal door te werken.
Mij lijkt dat een wiki inderdaad een heel goed instrument kan zijn om zoiets als een beleidsplan verder uit te bouwen. Daarmee blijft het geen statisch document als iets dat je nu eenmaal moet hebben, maar waar je nooit naar kijkt, maar kan het constant aangevuld en verbeterd worden.
En nu maar hopen Elke dat er inderdaad mensen zijn die meer gaan doen dan kijken!

24 juni 2006

Backstage at Pandora

Laat je helpen om de muziek te vinden waar je van houdt!

Pandora
Pandora
ken je misschien al als de plek waar je online je eigen muziek kunt beluisteren, gewoon door een profiel aan te maken en aan te geven van welke muziek je houdt. Nu hebben ze nog iets toegevoegd: Pandora Backstage. Daarmee kun je zoeken naar en veel meer te weten komen over artiesten.
Een waarschuwing is wel op zijn plaats: HET WERKT NOGAL VERSLAVEND!
Uiteraard is er ook een weblog waar je de laatste ontwikkelingen van dit Music Genome Project kunt volgen...

23 juni 2006

Fun with Google

Zoek je lekker leesvoer voor op vakantie?
Dan kun je "55 ways to have fun with Google" downloaden. Helemaal gratis, als PDF of als Word bestand zodat je het eventueel kan herschrijven, want zelfs dat mag van de auteur Philipp Lenssen, ja die van Google Blogoscoped! Natuurlijk is het boek ook te bestellen bij Lulu.com of bij Amazon. Misschien dat de plaatjes dan in kleur zijn...

You probably use Google everyday, but do you know... the Google Snake Game? Googledromes? Memecodes? Googlesport? The Google Calculator? Googlepark and Google Weddings? Google hacking, fighting and rhyming? In this book, you’ll find Google-related games, cartoons, oddities, tips, stories and everything else that’s fun. Reading it, you won’t be the same searcher as before! (From the author of Google Blogoscoped.)

"It’s free to share & remix & do fun stuff with."

Dat noem ik nog eens delen! Zo kan ik me voorstellen dat iemand de plaatjes ertussenuit haalt en er zo een speciale PDA versie van maakt, zodat je op het strand aan zo'n all-in Turkse Costa wat te lezen hebt.
Wie heeft nog meer zomerleessuggesties?

22 juni 2006

Educatieve radio en tv in de knel!

Persbericht:
De nieuwe mediawet biedt geen garanties voor het maken van goede educatieve programma’s voor allerlei verschillende doelgroepen. Daar zijn we bezorgd over. Op dinsdag 27 juni wordt op initiatief van Teleac/NOT in Den Haag een petitie aangeboden, die mede is ondertekend door verschillende organisaties waarmee we samenwerken. Vindt u het belangrijk dat er via de publieke omroep goede educatieve radio en televisieprogramma’s worden uitgezonden? Ondersteun dan onze actie en onderteken de petitie. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor deze steunbetuiging.
Wij nemen alle reacties op dinsdag 27 juni mee naar Den Haag!

Met vriendelijke groet,
Teleac/NOT

21 juni 2006

Microsoft en Creative Commons

Microsoft en Creative Commons brengen samen een add-in uit voor Office applicaties zoals Word, PowerPoint en Excel waarmee je heel makkelijk Creative Commons licenties kunt opnemen in je document. De tool is al beschikbaar voor Engelstalige Office versies.
Bron: eHomeUpgrade

Checklist nieuwe media

Het begon ermee dat hij regelmatig gevraagd werd een presentatie te houden. Hij had de neiging om iedere keer een nieuwe te gaan maken. Dat kostte enorm veel tijd. Om die reden maakte hij vervolgens een presentatie die modulair opgebouwd was. Eentje bomvol voorbeelden die in 20 minuten, maar ook in 45 minuten afgewerkt kon worden; afhankelijk van beschikbare tijd en doelgroep. Dat werd de Checklist nieuwe media.

Ik heb het over Erwin Blom, hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO. Enige dagen geleden mocht ik een presentatie van hem bijwonen.

"Krantensites hebben podcasts, weekbladen hebben videoverslagen. Beeld, geluid en tekst gaan steeds meer door elkaar lopen. Wat is radio? Wat is televisie? Speel met die termen, speel met die begrippen en media. Ga op zoek naar nieuwe beeldtalen. Experimenteer, leer, pas aan."

Zo heeft hij in zijn checklist een aantal zaken heel mooi op een rijtje gezet. Een echte aanrader voor wie geïnteresseerd is in nieuwe media!

Wie past er op mijn weblog?

Je gelooft het niet, maar nu is er blogsitter.net:
"blogsitter.net is the plattform for bloggers who need caring people to sit their blogs."

Ook ik ontkom er niet aan dat ik straks minstens 4 weken offline ben. Wat gebeurt er dan met mijn weblog? Raak ik al mijn lezers kwijt omdat "er niks meer gebeurt"?
Moet ik ook op zoek naar iemand die gedurende mijn vakantie periode als "ghostwriter" mijn weblog bijhoudt?
Ik denk niet dat het wat wordt met deze babysit service. Ieder weblog is zo specifiek (in mijn ogen) dat ik me niet kan voorstellen dat je dat "even" door iemand anders kan laten doen...

Aan de andere kant, als er mensen zijn die wel een keer via mijn weblog een posting zouden willen doen houd ik me van harte aanbevolen!

Wat ik natuurlijk ook kan doen is nu al allerlei berichten verzinnen en die in de tijd vooruit zetten bij Blogger zodat ze pas later gepubliceerd worden, maar wees eens eerlijk als lezer: zitten jullie daarop te wachten om zo voor de gek te worden gehouden?
JE MAG ANTWOORDEN HOOR!!! (daarvoor zit er een "reactieknop" onder dit bericht)

Ik heb even gekeken in de campinggids van de ANWB, maar ik zie nog geen gegevens over WiFi voorzieningen op campings in de Pyreneeën...

20 juni 2006

Gada.be more than Google

Er moet toch meer zijn dan Google?
Natuurlijk, en dat is er ook! Neem eens een kijkje op: http://gada.be/ en vul je eigen naam in. Als er geen hits terugkomen wordt het toch eens tijd dat je wat gaat doen met/op internet. En dan bedoel ik natuurlijk niet slurpen/lurken/surfen, maar bijdragen zoals dat hoort in het read/write tijdperk.

Wat is Gada.be?
"We're a free "metasearch" service! Instead of having to browse to hundreds of different search engines, we enable you to retrieve results from all of them through a single search. There are several benefits to using Gada.be alongside some of your favorite search providers." Lees verder...
Vooral voor mobiele gebruikers dus ook zeker een aanrader!

Gevonden met dank aan Robert Scoble. Waar veel bloggers vorige week al in de verleden tijd over hem durfden te praten is hij voor mij nog altijd een grote bron van informatie!
Over gada.be zegt hij:
"But, my favorite tool (for recruiting) now is Gada.be. Why? Cause it uses a ton of different search engines and brings back photos too! (Remind your kids not to post wacky stuff on their MySpace sites cause in eight years when they are trying to get a job guys like me are gonna have quite a laugh using tools like Gada.be.)
Think it's safe just to remain "off the grid?" It's not. If I can't find anything about you in Gada.be I'll pass on hiring you. It's just too risky."


Met die laatste zin kom ik weer terug bij het begin van m'n bericht. Er komt een tijd dat wanneer je gaat solliciteren, en je toekomstige baas niets vindt over jou op internet, hij je niet zal willen hebben!
Iets om over na te denken voor het slapen gaan....

19 juni 2006

Non-disclosure agreement


Vlechtwerk
Originally uploaded by Trendmatcher.
"En, wat ga je hier vanavond over bloggen Willem?" werd me vandaag gevraagd. Niets dus, want hoewel niet schriftelijk ondertekend, heb ik de organisatie mondeling toegezegd via mijn weblog geen ruchtbaarheid te geven aan de sessie die ik vandaag mocht bijwonen. Ik kan jullie dus niet vertellen waar ik geweest ben vandaag, wie daar nog meer waren en wat we gedaan hebben. Maar over het maken van foto's is niets gezegd en bij de strenge toegangscontrole (zonder legitimatie komt u niet binnen) werd ik niet gefouilleerd. Hierbij dus een foto van de applicatie die ik mee heb helpen ontwikkelen.
Comments zijn welkom. Wie raadt wat hier is uitgebeeld wordt in vertrouwen genomen... Werknemers van bepaalde bedrijven zijn uitgesloten van deelname. Over de uitslag wordt niet gediscusieerd.

18 juni 2006

Learn2Game

learn2gameHet is een sport van me te proberen Google een zoekopdracht te geven die geen enkel resultaat oplevert. Ik kan je vertellen dat zoiets nog niet meevalt. Trendmatcher was daarvan zo'n voorbeeld (voordat ik die term ging gebruiken). Nu heb ik er weer een: Learn2game is een term die (nog) niet bestaat. Toch heb ik de indruk dat er een tijd komt dat we onze kinderen (weer) moeten leren spelen, en dan doel ik niet op alle computerspellen waar ze als vanzelf hun weg in vinden. Maar wat denk je van hinkelen, hoepelen, knikkeren, buut halen en ga zo maar door.
Hoe lang zal het duren voordat iemand met de term "Learn2Game" aan de haal gaat?

Games2Learn

Ik denk dat een heleboel (edu)bloggers het vriendelijke verzoek hebben gekregen om bijgaand persbericht op hun weblog op te nemen. Hierbij geef ik daar graag gehoor aan:

Persbericht
Op 29 juni, van 12.30 tot 17.00 uur, is in Utrecht de eerste bijeenkomst van Games2Learn, de community voor games in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. Games2learn heeft als doelstelling het gebruik van games en spelsimulaties in het onderwijs te stimuleren. Dat doen we door de kennis over games in het onderwijs zichtbaar te maken en mensen die zich hiermee bezig houden bij elkaar te brengen.

Het thema van deze bijeenkomst is daarom samenwerking: wie en wat is er nodig om te komen tot een zinvol gebruik van games in het onderwijs? Willem-Jan Renger (hoofd Graduate School of Art, Media, Music & Technology, HKU) en Jeroen van Mastrigt (Lector Art & Technology HKU) geven de aftrap met de presentatie ‘Serious Games, Playful Introduction’. Meer en meer worden games gebruikt buiten een entertainment context (serious games). Jeroen geeft een introductie in de aard, mogelijkheden, potentie en valkuilen van serious games. Aansluitend zal Willem-Jan Renger ingaan op de potentie van games in het onderwijs. Hoe komt het dan dat er zo weinig voorbeelden zijn van goede educatieve games? Willem-Jan geeft aan hoe games op een zinvolle manier ingezet kunnen worden in het onderwijs.
Hierna geeft Frank Rittinghaus van Nintendo Benelux een presentatie over de filosofie van Nintendo achter games zoals Dr. Kawashami’s Brain Training en Big Brain Academy.

Na de pauze zal informatie gegeven worden over twee subsidietenders. Bart van de Laar, manager Onderwijsvernieuwingsprojecten Stichting SURF, geeft informatie over de SURF-onderwijsvernieuwingstender en Hans Dussel, sectormanager Onderwijs en Veiligheid Programmabureau M&ICT, geeft de ins en outs van en het Actieprogramma Maatschappelijke sectoren en ICT. Na afloop van deze presentaties is er tijdens een borrel gelegenheid tot netwerken zodat de eerste plannen misschien al gesmeed kunnen worden.

Aanvangstijd: 12.30 uur.
Locatie: SURFnet, Utrecht. Een routebeschrijving vindt u hier.
Het programma van de dag staat in de agenda op de website van Games2Learn. Daar vindt u ook een link naar het inschrijvingsformulier.

PS
Bij het ontbreken van een fatsoenlijk logo heb ik zelf maar even wat geknutseld. Dit is dus niet het officiële logo van Games2Learn, maar mag wat mij betreft geheel rechtenvrij worden overgenomen:-)

17 juni 2006

Google calendar op je site

Het is heel makkelijk om een Google calendar in je site te integreren. Google levert daar zelf de benodigde (Iframe) code voor aan. Op: Google Blogoscoped staat precies beschreven hoe je dat kunt realiseren.
Een mooi voorbeeld zie je hieronder:

Van Writely naar Blogger

Dankzij een bezoeker op mijn weblog heb ik een account gekregen bij Writely. Het was een kwestie van eerlijk ruilen van uitnodigingen. Ik had Google spreadsheets en hij had Writely. Nu kunnen we allebei met beide programma's verder!
Ik ben nu de mogelijkheden aan het verkennen en het eerste dat me opvalt is een "Blog" knop.
Het lijkt mogelijk te zijn om documenten die je aanmaakt in Writely direct op je weblog te plaatsen. Dat moet natuurlijk uitgeprobeerd worden!
Waar ik gisteren nog een foutmelding kreeg gaat het nu goed. Ik heb het uitgeprobeerd met een testweblog bij Blogger dat ik speciaal voor dit soort experimenten in de lucht houd, maar probeer het nu ook naar m'n Trendmatcher weblog door te zetten. Zelfs het plaatje wordt keurig (als link) meeverzonden. Het bestandje blijft op één plek bij Writely staan. Ik weet dus niet wat er gebeurt als ik het document bij Writely verwijder, maar dat gaan we nog wel uitproberen. Voor de rest ziet het er prima uit, zeker als je weet hoe veel (weinig dus) gebruik ik van Word maak. Als dit goed werkt is het voor mij zo ongeveer voldoende en hoef ik geen zware applicatie op m'n pc te starten. Meldde ik een tijdje terug dus nog dat vanuit Word 2007 het mogelijk wordt om iets naar je weblog te zetten kan ik nu melden dat het vanuit Writely al werkt!

Zo heerlijk rustig

Ik kan het je aanraden wanneer je iets wilt kopen dat meer tijd kost dan een kratje bier, zoals bijvoorbeeld een caravan:
Kijk in welke plaats er koopavond is op het moment dat het Nederlandse elftal speelt en ga dan shoppen. Je wordt binnengehaald als een Saoedische sjeik bij Harrods en omdat je de enige klant bent met alle egards behandeld. De avond kostte mij meer dan het duurste WK kaartje en ik weet achteraf niet wie er gewonnen heeft: de dealer of ik, maar we hebben er beiden een goed gevoel aan overgehouden!

16 juni 2006

Presentaties online

De presentaties van de laatste CWIS-NL bijeenkomst van woensdag 14 juni 2006 met als thema "15 jaar CWIS-NL en 10 jaar WWW: waar gaat dat heen?", zijn heden te vinden op de CWIS-NL website.

  • OPENING/WELKOMSTWOORD
    presentatie voorzitter (pdf 702Kb)
  • Van toen en straks
    Henk Matthezing (KB, Den Haag)
    presentatie (pdf 282Kb)
  • ICT in 2010: WEB 2.0 en easy living
    Jo Lahaye (Stichting MMbase, Hilversum)
    presentatie (pdf 732Kb)
  • Ben dur wel, ook als ik dur niet ben
    Heino Logtenberg (Saxion Hogescholen, Enschede Deventer)
    presentatie (pdf 8686Kb)
  • De desintegratie van de wetenschappelijke uitgever
    Bas Savenije (Universiteit Utrecht)
    presentatie (pdf 2573Kb)
  • I loveU2: Consequenties van digitalisering voor leren in 2030
    Prof. Wim Veen (TU Delft)
    presentatie (pdf 7949Kb)
Ik kan ze stuk voor stuk van harte aanbevelen!

CWIS-NL is een actieve gebruikersgroep. De ruim 300 leden communiceren onder andere met elkaar via een discussielijst en tijdens de CWIS-NL bijeenkomsten die drie keer per jaar worden georganiseerd.

15 juni 2006

Als Robert gaat vertrek ik ook!

Was getekend: Bill

De kracht van weblogs

Vorige week plaatste ik een bericht met als titel: Spectaculaire WK - aanbieding
Het was een grap die ik had overgenomen uit de Scholenlijst mailinglist, daar geplaatst door Hans Beck. Vandaag Komt Hans daar nog eens op terug. Puur uit nieuwsgierigheid heeft hij bij Google de volgende zoekopdracht ingevuld: "spectaculaire wk aanbieding"
Tot zijn stomme verbazing staat zijn site nu als eerste hit bovenaan bij Google, en dat terwijl hij de aanbieding maar op 2 plekken had aangeboden: op de Scholenlijst en een andere mailinglist, vanwaar het op 2 weblogs (waaronder deze) was overgenomen.
Relativerend besluit hij zijn bericht dat hij nog niet één aanbieding verkocht heeft.
Mijn verhaal controlerend voordat ik het plaats zie ik trouwens dat de eerste plaats nu is ingenomen door edublogs. Hoe het daar dan weer terechtkomt... :-)

De zin en onzin van Google

Ondanks de stroomstoring bij de NS, waardoor er wel minder bezoekers waren dan verwacht, was het gisteren toch een mooie jubileumbijeenkomst van de CWIS-NL. De programma commissie had met de genodigde sprekers gezorgd voor een goede line-up, om in termen van Pinkpop en ArrowRock te spreken. (Dit doe ik voor de Google zoekmachine)
Op een gegeven moment ging het over de waarde van Google en een spreker uit de zaal merkte op dat je op een ingegeven trefwoord wel 300.000 hits terugkrijgt die voor het grootste gedeelte bestaat uit bagger. Heerlijk, zo'n genuanceerde uitspraak!
Nu moet ik zeggen dat het ging om iemand uit het bibliotheekwezen en die zijn extra gevoelig als het gaat om zoeken en vinden. Een vrouw in de zaal reposteerde dat zij ALLES doet via Google. De man wilde het niet geloven.
In de pauze (bedoeld om te netwerken) sprak ik de voor mij onbekende vrouw aan met de openingszin: "Zo, dus jij doet alles via Google?" (zo ben ik in de kroeg nog nooit begonnen, maar het werkt wel).
Het bleek te gaan om Milly Debeye (Universiteit Maastricht), en lid van de programmacommissie. Met een lach vertelde ze mij: "Je wilt niet weten hoe wij tot dit programma zijn gekomen. We hebben gewoon web2.0 ingetoetst bij Google, hebben gekeken wat we tegenkwamen en zijn toen mensen gaan bellen."
Geen wonder dat Wim Veen eruit rolde met zijn minimaal 500 hits! Het is dus niet allemaal bagger wat Google ons voorschotelt...
Je moet echter wel goed kunnen filteren, én goed spellen. Gisterenavond nam ik de proef op de som met de naam: Heino Lochtenberg. Ik kreeg geen enkele hit! Hoe had Milly hem toch kunnen vinden? Gelukkig hielp Heino me vanmorgen uit de droom door te melden dat ik z'n naam verkeerd gespeld had. En inderdaad, goed gespeld rolt de "bagger" binnen...
Misschien een idee om je eigen naam, en dan op vele manieren verkeerd gespeld, ook mee te nemen in de meta tags...
(De eerste hit op Pier Gorissen is gelijk raak)

14 juni 2006

Geen colleges meer!

Vandaag hoorde ik van een bekend hoogleraar uit Delft dat hij geen colleges meer geeft. Hij organiseert EVENTS!
Dat werkt zo (als ik het goed heb begrepen):
Hij zet op dinsdag 4 stukjes video van ieder 4 minuten online en zijn studenten mogen daarop reageren.
In het weekend (!) reageert hij daar weer op en krijgt opnieuw reacties.
De donderdag daarna vindt dan het EVENT plaats waar iedereen op basis van de videofragmenten en de reacties met elkaar het gesprek aangaat.
Deze hoogleraar is ervan overtuigd dat iedereen zijn verhaal van een uur moet kunnen comprimeren in 4 boodschappen van 4 minuten. Een geweldig concept lijkt me, als betrokkenen inderdaad maar kunnen reageren en daar weer feedback op krijgen én dat alles ook van elkaar kunnen volgen. Lijkt wel een web2.0 achtig iets...
Als ik dit zo hoor én als dit blijkt te werken klopt de stelling van Pierre dat podcasts reeds achterhaald zijn.
Dat wordt dus een vorm van Pecha Kucha onderwijs...

Wim Veen revisited

Nu moet ik goed opletten wat ik ga zeggen want er waren vandaag meer sprekers op de jubileumbijeenkomst van CWIS-NL die stuk voor stuk een goed verhaal hadden, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik bij Wim Veen wat meer op het puntje van mijn stoel zat. Ik heb hem namelijk de laatste tijd een aantal keren gehoord en begon al te zeggen dat ik leed aan een "Wim Veen overload". De laatste keer ben ik zelfs weggelopen omdat ik "het verhaal" al kende. Het programma deed me vermoeden dat hij deze keer met een ander verhaal zou komen en dat bleek helemaal waar te zijn.
Als het goed is komen alle presentaties nog deze week online op de site van de CWIS, dus ook die van Henk Matthezing (KB, Den Haag), Jo Lahaye (Stichting MMbase, Hilversum), Heino Logtenberg (Saxion Hogescholen, Enschede Deventer) en Bas Savenije (Universiteit Utrecht). Ik kan ze allemaal aanraden!
De reden dat ik Wim Veen nu zo expliciet noem is omdat ik hem een beetje wil helpen. Hij had namelijk een prachtige uitspraak. Hij vindt dat iedere professor en hoogleraar zoveel onder eigen naam op internet moet publiceren dat hij via een zoekactie bij Google minimaal 500 keer gevonden wordt! Iemand wiens naam geen hits oplevert telt gewoon niet mee. Kijk, dat zijn nog eens uitspraken en daar houd ik wel van. (Natuurlijk heb ik eerst even op mijn eigen naam gezocht)
Maar hij had meer eye-openers in petto en wist in de zaal een pittige discusie los te krijgen over de zin en onzin van Google.
Eerlijk gezegd vind ik dat hij in zo'n kleinere groep veel beter tot z'n recht komt dan voor een volle zaal. Dat heeft ook te maken met zijn stemvolume.
Frappant was dat hij lang stil bleef staan bij een sheet waarin Edublogs.nl getoond werd en dat noemde als goed voorbeeld bij alle nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs. Ook haalde hij een gesprek aan met Wilfred Rubens waarin hij deze had gevraagd hoeveel tijd hij besteedt aan zijn weblog en of dat wel kan "naast" zijn werk, waarop Wilfred had geantwoord: "Dit ís mijn werk". Bloggen is dus werk en dit berichtje heeft mij toch ook een uur gekost. Mag ik nu morgen wat later beginnen?
Wat ik heel sterk vond in het verhaal van Wim Veen is dat hij het bij iedere anecdote en bij ieder voorbeeld dat hij noemt heeft over "mijn studenten". Hij kent ze en hij leert heel veel van ze. Het is geen academische kantoorgeleerdheid die hij uitdraagt maar het is allemaal aan de praktijk getoetst. Als hij ze iets nieuws in handen geeft om uit te testen en ze zeggen na een kwartier: "Da's een kutding Wim" dan weet hij dat dit telefoontje het niet zal gaan redden.
Hoeveel onderwijsmensen luisteren op die manier naar hun pupillen? Ik hoop heel veel...

Nog wat uitspraken:
Leren = zoeken naar betekenis
Kennis = (niets anders dan) communicatie over de betekenis
Het nieuwe leren is niet begrijpen wat anderen hebben bedacht, maar zelf nieuwe ideeën bedenken!

Tenslotte heb ik ook nog een paar links opgeschreven die ik in zijn presentatie voorbij zag komen:
MIT's OpenCourseWare
Omidyar Network
Lulu.com
Num Sum

13 juni 2006

Studentenhotspots in België

Speciaal voor studenten en docenten heeft België nu de StudentHotspot: supersnel surfen voor een superlage prijs! Voor amper € 7,95 ben je daar een hele maand onbeperkt online via de Hotspots van Telenet.
"Via deze Hotspots kan je onderweg e-mailen, surfen, documenten uitwisselen, databases gebruiken, ... het kan allemaal. Je vindt ze in talrijke treinstations, scholen, tankstations, restaurants, openbare plaatsen, hotels, luchthavens, conferentiezalen, ... Overal waar je komt, kan je in optimale omstandigheden blijven werken aan je schoolprojecten en in contact blijven met je medestudenten en lectoren. Gewoon met je eigen laptop, handcomputer (PDA) of Tablet PC!"
Zie ook het bericht in Computerworld.

Als dat kan bij onze zuiderburen, dan moet dat toch bij ons ook mogelijk zijn?
Wie weet of Surfnet hier misschien al niet stiekum mee bezig is...

Herkomst digital immigrants

DigitalParentsNa een radiostilte van bijna een half jaar verschijnen er opeens weer 2 berichten op het weblog van Marc Prensky. In zijn jongste bijdrage beschrijft hij waar (volgens hem) de termen digital natives en -immigrants vandaan komen. Hij heeft ze weliswaar niet uitgevonden maar claimt wel dat ze dankzij hem bekendheid hebben gekregen. Zo heeft Tesla de radio uitgevonden maar is Marconi er beroemd mee geworden.
Op mijn beurt kan ik stellen dat ik niet de bedenker ben van de term "digital parents". Die eer gaat wat mij betreft volledig naar Jeroen van Beijnen die in een prachtige bijdrage op de Scholenlijst dit begrip introduceerde. Grappig is dat hij aan het eind van zijn verhaal het verzoek doet om het bericht over 30 jaar naar hem terug te sturen. Ik heb het in mijn Google calender gezet, maar kan niet garanderen dat ik er dan nog ben...

Het tweede bericht van Marc Prensky is eigenlijk een aparte posting waard, maar ik neem het hier even mee. Neem zelf de moeite om het te lezen: THE PRENSKY CHALLENGE
Ik ben het met Marc eens dat het die studenten waarschijnlijk gaat lukken, maar vraag me af of het "de organisatie" lukt om de beloftes voor het tweede semester waar te maken.

"We have prepared for you a second semester that is fantastic, and totally future-oriented. We will teach you about space exploration, nanotechnology, genomics, protonomics, bioethics, quantum computing, and all the wonders of the coming world. You will learn to program your phones and iPods to their max. You will build robots that can compete and win prizes. You will read and discuss the best science fiction there is. Your instructors will include – virtually – famous people from all over the world, including famous scientists, game designers, cell phone makers, etc. You will use technology such as 3D printers and Nintendo DS’s. This will be by far the most exciting thing you ever saw in school (and possible anywhere else)."

"But here’s the thing: In order to get this fantastic second semester, you, the students, have to learn the entire year’s regular curriculum in just the first semester – and all of you must pass the standardized test that says you’ve learned it."

"To get you all to learn, those of you who are strong in whatever areas will need help those who are weaker. You can organize however you like, and work together in groups of your own choosing as much as you want, in order to meet the overall goal, which is that all of you pass. Your teachers will be there to guide you as to what you need to learn, and provide whatever help they can that you ask them for. But the basic responsibility for every student’s learning the material in just one semester will be on you."


Wat hij beschrijft lijkt wel een beetje op competentiegericht leren...

12 juni 2006

Wat gaat er nu veranderen?

Nadat nu zo ongeveer iedereen wel een bericht geplaatst heeft over het vertrek van Robert Scoble bij Microsoft lees ik nu eindelijk een bercht van iemand die zich waagt aan een aantal voorspellingen van wat er nu (in zijn ogen) hierdoor gaat veranderen. Het gaat om de "web profeet" Jeremiah Owyang die in zijn bericht de volgende opsomming geeft:
  1. Microsoft not changed, the goodness stays and thrives
    1. Channel 9 will not die (read the thread started by Scoble)
    2. Maybe Niall Kennedy will become the voice --he's got the ability.
    3. No impact to MSFT stock price
    4. No press release from MSFT
    5. Robert will still break news for MSFT, and will maintain and grow his relationships.
  2. Scoble will be THE Tech Reporter
    1. Focus on being a technlogy analyst and reporter
    2. Background in Journalism (graduated from SJSU)
    3. Back to his Valley Roots
      1. May rent a room from Arrington? ;)
    4. Has many, many connections
    5. Has existing audience
  3. Podtech to go multimedia, multichannel,
    1. Podtech is primarily podcasts (audio) and will expand to Multimedia
    2. Will use Multimedia (video, blogging)
    3. Podcasts are very 'one-way' Robert will make the news 'two-way'
    4. Cnet, Wired, Business 2.0, and Techcrunch in for some competition.
  4. News and echo effect
    1. Traditional News sources are slowly catching on board, and will finally get the story out by end of day today. (it's not even on NYtimes yet, although BBC is listening)
    2. Those that don't publish the Scoble story by Tuesday are not listening to the blogosphere (first person news)
    3. Wikipedia will be properly updated by today
  5. The World
    1. Companies will be more aware of their star bloggers
    2. They will try to distribute the value among multiple bloggers
    3. They will reward star bloggers and entice to stay at company
    4. More bloggers will emerge, more conversations will take place --life goes on.
  6. Scoble Happier
    1. Closer to family, new job, time to start fresh.

Het volgende weblog waar ik me nu op geabonneerd heb is dus die van Niall Kennedy. Profeten moet je wel geloven, en ik moest er wel een posting aan wijden gezien wat de profeet in punt 4.2 stelt: "Those that don't publish the Scoble story by Tuesday are not listening to the blogosphere (first person news)"

11 juni 2006

Roger Waters en ICT


HPIM0948
Originally uploaded by Trendmatcher.
LICHTENVOORDE (ANP) - Roger Waters heeft zaterdagavond het Arrow Rock fesitval in stijl afgesloten. De 62-jarige legende van Pink Floyd betoverde het publiek dat zich en masse liet meevoeren op de dromerige soulrock. Met surround geluidseffecten en het videoscherm werd het een gedenkwaardig concert.
Is er een link te leggen naar ICT dan? Wel degelijk!
Informatie: De teksten van Roger zijn geengageerd en hij heeft een duidelijke (vaak politiek getinte) boodschap.
Communicatie: Roger is een communicator bij uitstek. Met veel charisma brengt hij zijn boodschap en probeert die uit te dragen naar zijn publiek.
Technologie: Ga eens kijken naar zo'n show zou ik zeggen. Alles klopt, het geluid, het licht, de prachtige effecten. Door ook gebruik te maken van boxen achter het publiek lijken er op een gegeven moment echt helicopters vlak over je heen te vliegen en heb je de neiging om te bukken. Wanneer er bij het laatste nummer ook nog een vlammenwerper boven het podium verschijnt die draaiend vuur spugt weet je zeker dat hier hel wat programmeerwerk bij te pas is gekomen.
En de relatie met het onderwijs dan willem?

10 juni 2006

Porcupine tree


Porcupine tree
Originally uploaded by Trendmatcher.
Net aangekomen bij het Arrow Rockfestival val ik met m'n neus in de boter! Een optreden van Porcupine Tree op het hoofdpodium van een prachtig festivalterrein. De stemming zit er gelijk goed in. Straks Ray Davies en vanavond natuurlijk Roger Waters die de hele set van Dark side of the moon gaat spelen. Helaas ben ik m'n voice recorder vergeten...

09 juni 2006

Take a look at Feed2Podcast

Eigenlijk niet eens interessant voor mezelf, maar vooral voor bloggers die ook in het Engels berichten plaatsen, zoals Hans en Wilfred. Met een account bij Feed2Podcast kun je je berichten met behulp van een text to speech engine automatisch laten omzetten naar spraak zodat ze ook als podcast, bijv. binnen Itunes, beluisterd kunnen worden. Ik heb er een tijdje geleden even mee gespeeld en de makers vroegen nu of ik erover wilde bloggen... ach, waarom ook niet? Zou leuk zijn als dit ook in het Nederlands uitkomt.
Je kunt mijn experiment beluisteren op: PodMyFeed

Spectaculaire WK - aanbieding

De laatste tijd nog bij Blokker geweest, of bij een van de bouwmarktketens? Werkelijk alles is oranje tegenwoordig. Iedereen probeert makkelijk mee te liften op de voetbalgekte die ons land in zijn greep lijkt te hebben. Nu komen zelfs web-design bedrijven met een speciale aanbieding, en nog goedkoop ook! Verwacht voor die prijs echter geen Ajax of web2.0 technologie...

08 juni 2006

Web2.0 Visio

Ik loop weer tegen een web office applicatie aan. Met Gliffy kun je flowcharts, (netwerk)diagrammen, plattegronden en andere tekeningen maken. Natuurlijk kun je ook hier anderen heel makkelijk toegang geven zodat ze mét jou aan een stroomschema kunnen werken! Het eerste wat opvalt aan Gliffy is het intuitieve gebruik. Wanneer je al eens gewerkt hebt met Visio, komt de bediening van Gliffy erg bekend en natuurlijk over. Gemaakte schema's zijn heel makkelijk in andere applicaties in te lezen en worden in verschillende formaten opgeslagen. Het werkt binnen Flash en is daardoor snel. Het aantal vormen dat wordt aangeboden is nog niet zo groot, maar je kunt ze wel heel mooi traploos schalen en inkleuren. Tekst kan natuurlijk ook. Er is versiebeheer, dus je kunt teruggrijpen op eerdere varianten van een gebouwd schema.
Dit kon ik nog wel eens vaker gaan gebruiken dan de spreadsheet van Google.

06 juni 2006

ICT in de peuterspeelzaal

De Gemeente Den Haag schenkt aan 21 peuterspeelzalen verbonden aan een KikkerdeKlik.
(zie persbericht)
De KikkerdeKlik computer zit verwerkt in een kleurrijk tafelmeubel. De apparatuur is veilig opgeborgen in een afsluitbare kast. Alle attributen zoals toetsenbord, muis en speakers zijn helemaal in ‘kikkerstijl’. Een speciaal ‘softwareschild’ zorgt ervoor dat kinderen alleen in een afgeschermd gedeelte van de computer werken. De KikkerdeKlik is ontwikkeld door Dari IT Services.
Zestig peuterspeelzalen krijgen ook de beschikking over een digitale camera. Deze camera’s zijn een goed middel om via foto’s ouders te informeren over de activiteiten op de peuterspeelzaal.
Om ervoor te zorgen dat de leidsters meteen aan de slag kunnen met de computers en de camera’s, kunnen de leidsters speciale ICT-cursussen volgen en is er coaching op de werkplek.
In plaats van een muisarm hebben onze kids straks dus last van een kikkerpootje...

Kijkje nemen in Google spreadsheet?

Veel weblogs hebben er al over geschreven vandaag. Ik heb even gewacht tot ik een account had. Iedereen die interesse heeft kan me even een mailtje sturen en ik nodig je uit om in mijn spreadsheet dat ik snel bij Google heb neergezet te werken. Dus niet alleen kijken maar (samen)werken! Dat is namelijk een van de mogelijkheden. Vervolgens kan je gelijk chatten met elkaar (Google Talk) over datgene waar je mee bezig bent. Heb je dus zelf (nog) geen Google spreadsheet account, maar ben je wel nieuwsgierig, dan kan dat via mij. Stuur je verzoek om toegang naar: w.karssenberg@gmail.com
Inmiddels staan er ook demo filmpjes online...

Opsporing verzocht

Welke openbare instelling heeft er geen last van: graffiti op het gebouw.
Vandaag was het bij ons weer raak en op verzoek van de concierge heb ik er wat foto's van gemaakt. Nu weet ik dat veel graffiti artiesten een "handtekening" bij hun werk plaatsen. Zijn er al databanken waar die prentjes worden opgeslagen? Ik kan me een routine voorstellen die automatisch zoekt in de database om matches te vinden. Dat zou het opsporen van de daders een stuk eenvoudiger maken.
Nu heb ik voorgesteld om tijdelijk een webcam op de muur te richten zodat we de schilder op die manier kunnen traceren. Morgen ben ik op uitnodiging van Frans Peeters bij een bijeenkomst van de Stichting Zien en daar is ook een presentatie van byspy.nl. Zij hebben vast wel een mooie oplossing voor ons!

Trendmatcher #1

Gabcast! Trendmatcher #1

04 juni 2006

Print deze pagina

Vanavond bedacht ik me opeens dat ik op veel websites die ik bouw een routine gebruik die ik op mijn weblog nog niet heb toegepast. Ik kan me voorstellen dat je soms een bericht zou willen uitprinten, maar dan natuurlijk zonder de header en de sidebar met alle toeters en bellen. Gewoon alleen het bericht waar het om gaat. Eventuele reacties die op de pagina staan worden ook niet meegenomen.
Daarvoor heb ik nu op de "itempage" (ieder bericht heeft zijn eigen pagina, te bereiken met de permalink) een printknopje rechtsboven het bericht geplaatst. Als je daarop klikt opent het bericht in een nieuw venster, zonder enige opmaak, en wordt automatisch je printer aangeroepen. Een klein stukje Javascript in de code is voldoende om dit te realiseren.
Nieuwsgierig?
Laat het me weten via een reactie en ik vertel de volgende keer hoe je dit kunt inpassen in al je pagina's. Je mag natuurlijk ook in m'n broncode duiken...

De beste specs via een wiki

Wat doe je als je een nieuw computerlokaal mag inrichten en ook nog een aantal docentencomputers gaat aanschaffen? Goed nadenken wat je precies nodig hebt aan hardware en software. Maar waarom zou je dat in je eentje doen? Daarom heeft de Westwood Schools een speciale wiki ingericht waar iedereen tips en aanvullingen op kan plaatsen zodat je met elkaar de beste specificaties kunt formuleren. Computerbedrijven kunnen eventueel offertes plaatsen. In mijn ogen een geweldige manier om een wiki te gebruiken. Ook andere scholen kunnen met deze bundeling van informatie hun voordeel doen.
Ook worden de huidige problemen en belemmeringen genoemd zodat mensen daar ideeën over kunnen aandragen. Er blijken reacties uit de hele wereld te komen!
Update: Op de Cool Cat Teacher Blog lees je hoe de wiki gevuld wordt en hoe je daar zelf ook aan kunt bijdragen.
Naast de officiële website en nu deze wiki heeft de school ook nog een weblog voor de nieuwsvoorziening.
(Omdat de zomervakantie daar al is begonnen worden ouders erop gewezen een oogje in het zeil te houden als hun kinderen op myspace zitten.)

03 juni 2006

All you can upload

Free Image Hosting at allyoucanupload.comJe wilt plaatjes uploaden en gebruiken op internet, maar je wilt bijvoorbeeld niet dat bezoekers gelijk op je Flickr account terechtkomen, dan kun je gebruikmaken van: All you can upload, onderdeel van Webshots.com, waar je overigens ook een gratis account kunt nemen.
Je kunt tot 3 plaatjes tegelijk uploaden en kiezen uit .jpg .gif en .png formaat. Vervolgens krijg je keurig de code voorgeschoteld die je nodig hebt om in de pagina te plakken.
Uiteraard geef je alle rechten uit handen en kan Webshots alles doen met je materiaal wat ze willen.

02 juni 2006

Blogger nu in het Nederlands

Een van de weinige bezwaren om Blogger te gebruiken als tool bij het introduceren van weblogs bij beginners was dat de schil Engelstalig is. Vanaf nu is Blogger echter in het Nederlands beschikbaar. Dat geldt ook voor de HELP bestanden. Dit maakt het werken met deze tool bijv. met basisschoolleerlingen nog laagdrempeliger!

Overigens geldt dit alleen wanneer je de site benadert vanuit Nederland (en België?).

Echt niet alleen weblogs

Veel mensen denken dat ik me "in de waan van de dag" alleen nog maar bezig houd met weblogs. Niets is minder waar. Zo heb ik vandaag nog een paar uur met 2 studenten van de opleiding Human Technology doorgebracht om samen met hen een website op te zetten voor het project waar ze mee bezig zijn: de NUON Solar Challenge Race. Eind deze maand gaan ze met een bootje, aangedreven door zonne energie de elfstedentocht varen!
Leuk om zo met 2 enthousiaste (jonge) mannen te sleutelen aan zo'n website. We hebben daarvoor een standard Content Management Systeem dat we qua lay-out volledig kunnen aanpassen. Ze gingen 2 uur later helemaal tevreden weg en ik heb er alle vertrouwen in dat ze er iets moois van gaan maken. Met het verstrekte inlognaam/wachtwoord ligt de rest van de vulling namelijk bij hen! Natuurlijk heb ik ze wat gekieteld door te laten zien wat met Google Maps mogelijk is. Dit is de route die ze op de eerste dag gaan varen: Google Maps route. Ik heb ze uitgedaagd om de broncode goed te bestuderen en de andere dagen te vullen... Volgens mij is dat competentiegericht leren:-)
Aan het eind van de middag werd ik nog even door hun teamleider gebeld: "Willem bedankt, de groep ziet het nu weer helemaal zitten!"
Toch hoop ik nog dat ze in de week dat ze gaan varen alsnog een weblog gaan bijhouden...

01 juni 2006

Achter de schermen

Gisterenmiddag nog een sessie gevolgd over "het neutrale net". De discussie werd ingeleid door een filmpje waar 2 wat oudere heren een interessante dialoog hielden. Maar toen ik op een gegeven moment de associatie kreeg met de mannen op het balcon van de muppetshow was het met mijn concentratie gedaan en ging ik op andere dingen letten. Ik zat schuin achter de "jongens van de opname" en werd steeds meer geboeid door hun bezigheden. We lopen er als vanzelfsprekend langs, maar het is niet niks wat SURFnet in de afgelopen 2 dagen in 3 zalen neerzette!
Leuk detail: zie je die camera op statief onder de tafel? Die staat gericht op een monitor waar de powerpointpresentatie op draait. Geen directe link, maar hij wordt gewoon opgenomen en opnieuw weergegeven!

Mobiel bloggen bij web-log (2)

Ruim een week geleden meldde ik het al, maar toen zat er toch nog een kink in de kabel. Nu is het dan echt mogelijk: mobloggen bij web-log.nl.
Met een omweg via mijn Flickr account kan ik het gelukkig op mijn weblog ook, maar ik vind het en complimentje voor web-log waard dat ze deze dienst leveren.

Bloggen in Amerika

Dag Willem,
Je was laatst benieuwd wie de blogger zou worden voor de Educause 2006. Ik kan je het volgende vertellen: dat ben ik. Misschien is het leuk, om zoals je toen zij, ideeën rondom het verslag op de weblog e.d. uit te wisselen.
Groeten, Gerard

Dat mailtje kreeg ik gisterenavond laat, maar ik had geen tijd om er gelijk een bericht aan te wijden. Natuurlijk heb ik Gerard wel direct een berichtje teruggestuurd om te zeggen dat ik graag samen met hem ideeën wil uitwerken. Ik ken Gerard onder andere van mijn Scholenlijst community en van het WIKIKIDS project waar hij heel veel tijd in steekt.

Pierre maakt hier op zijn weblog ook melding van en zegt: "En dat is mooi. Al was het maar omdat Gerard nog niet zo heel lang aan het bloggen is".
Ach Gerard, ik ben ook nog maar net een half jaar echt serieus bezig, dus wat maakt het uit? Met ons enthousiasme komen we er wel!
Maar laat onverlet: als iemand tips voor ons heeft houden we ons van harte aanbevolen!

Van stranger tot evangelist

Na Pierre Gorissen stond gisteren Marco Derksen op het podium. Hij omschreef zichzelf als "een vreemde eend in deze bijt" maar had een prima verhaal over marketingfacts (waarvan hij het brein is) en een model dat hij aan het ontwerpen is op basis van de ervaringen die hij met deze "community" opdoet. Wat mij betreft dus een echte evangelist in de betekenis van: brenger van de goede boodschap.
Wat ik teleurstellend vond waren de weinige vragen uit de zaal. Dat gold in feite ook voor de prima presentatie van Pierre. Het is alsof het muntje nog niet bij iedereen valt...
Ik wil wachten tot de presentatie an Marco beschikbaar komt op de website van SURFnet en dan wat meer aandacht besteden aan de spiraal.