30 september 2006

Bloglines versus Google reader

Deze week is Google met een nieuwe reader versie gekomen. Reden genoeg om er weer eens naar te kijken, maar ik houd het voorlopig toch bij Bloglines, zeker nu Bloglines nog prettiger samenwerkt met m'n PDA. Bloglines mobile maakt gebruik van Skweezer om pagina's voor de PDA te optimalizeren.


Waar ik toevallig tegenaan liep is dat Skweezer pagina's volledig kan vertalen in verschillende talen, ook van het Engels naar het Nederlands!

Wat mij betreft is Bloglines dus DE RSS reader bij uitstek, zowel voor m'n pc, notebook als de PDA.

Staan op de schouders van reuzen

Ik doe een zoekopdracht bij Google en wat me opeens opvalt is dat ik niet als eerste hit reclame krijg voorgeschoteld, maar een subtiel klein boekrolletje met een verwijzing naar wetenschappelijke artikelen.
Als ik doorklik kom ik bij Google Wetenschap:

Zit hier nu ook een redactie achter die op de hand metadata zit toe te voegen?
Verder klikkend zie ik dat er speciale ondersteuning is voor bibliotheken.
Het was mij ontgaan dat Google Scholar in het Nederlands beschikbaar was, maar ik heb er dus weer een bron bij (naast Davindi natuurlijk!)

Google Scholar

Google AJAX Search API

Vandaag aan het stoeien geweest met de Google AJAX Search API.
Wat zou ik toch graag meer tijd en meer verstand van zaken willen hebben om hier echt leuke dingen mee te doen. Bijzonder krachtig en vrijwel geheel naar eigen wens te kneden! Ik volsta met 2 simpele voorbeeldjes.
Update:
Omdat het erop lijkt dat m'n weblog vastloopt door de inline voorbeelden die ik als Iframe had opgenomen hierbij nu maar als link:
voorbeeld 1
Een apart videozoekvenster met voorgedefinieerde knoppen is iets dat je zo in een ELO of PLO kunt hangen:
voorbeeld 2

Hyves vervangt ELO

Enige tijd geleden schreef ik over Hyves als ELO. Vandaag doet Indira op haar weblog verslag van haar ervaringen tot nu toe.
"Gebleken is dat Hyves zich enorm goed leent voor het online brainstormen en conceptualiseren. Verschillende teams startten uit zichzelf teamhyves (sub-groepjes) om nog efficienter met elkaar te communiceren. Daarnaast geeft het ze de mogelijkheid om feedback te ontvangen van buitenaf. Voor het brainstormen en conceptualiseren - op afstand - blijkt de berichten-module uitermate geschikt. Daarnaast blijkt het switchen van prive-gebruik naar onderwijsdoeleinden erg laagdrempelig, omdat studenten meerdere malen per dag hun profiel checken."

Wilfred Rubens gebruikt de term: PLE (persoonlijke Leer Omgeving).
Is dat nu niet precies wat Indira schetst?

"Voor mij en mijn studenten is een platform als Hyves voldoende geschikt om een ELO te vervangen. Het voordeel van het gebruik van een prive-toepassing als Hyves is dat een student niet hoeft over te schakelen van het ene platform naar het andere. Ook wordt de student meerdere malen blootgesteld aan het studiemateriaal tijdens het uitoefenen van andere activiteiten (het checken van zijn/haar profiel in prive tijd). Voor mij als docent maakt Hyves het mogelijk om nader kennis te maken met mijn studenten, door af en toe profielen te scannen. Ook geeft het mij de indruk wat de studenten beweegt en waar hun interesses liggen. Deze informatie kan van belang zijn bij het coachen van mijn studenten gedurende het hele studietraject."

Lees vooral het hele verhaal bij Indira zelf!

Zelf mocht ik meegenieten in de "practicum nieuwe media" hyve, en ben echt onder de indruk geraakt van de manier waarop gewerkt wordt! De toonzetting is heel authentiek. Het is inderdaad heerlijk simpel om van hyves te wisselen en daardoor schakel je snel tussen privé dingen en studie.
Deze week nog was ik bij de introductie op mijn werk van (alweer) een nieuwe ELO genaamd "Codename Future". Leerlingen krijgen daar de mogelijkheid om buddy's uit te kiezen en een persoonlijk profiel in te vullen. Waarom zouden ze dat in vredesnaam doen als ze dat allemaal al in Hyves hebben staan? Indira draait het dus om en zoekt haar studenten op de plek waar zij zich het liefst bevinden. Kan hiermee de ELO overboord? Ik weet het (nog) niet. Je hebt toch ook en plek nodig voor je content bijvoorbeeld. Maar dat een gemiddelde student op een doordeweekse zaterdagochtend sneller even bij Hyves kijkt om te zien of er wat nieuws is dan in N@tschool of in Blackboard lijkt me heel voor de hand liggend...

29 september 2006

Google video onderwijsportal

The University of California is (bij mijn weten) de eerste onderwijsinstelling die werkt met een "eigen" Google videoportal. Er is al meer dan 250 uur aan materiaal aanwezig in de rubrieken: Courses - Arts & Humanities - Global & Public Affairs - Science & Technology.
Dus geen kennisnet of surfnet videoportal constructie, maar gewoon gebruikmaken van de mogelijkheden die Google biedt. Of ze hier voor betalen en of er meer instellingen van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken is me nog niet duidelijk, maar dat Google dit op termijn breder gaat aanbieden lijkt me voor de hand liggend. Uitgebreide informatie vind je hier.

Een goede ontwikkeling? Voordelen - nadelen? SHOOT!

MindManager gratis voor bloggers

Dankzij een bericht bij frEdSCAPEs en Hansonexperience werd ik geattendeerd op de mogelijkheid om een gratis versie van Mindmanager te bekomen. Binnen een uur na het versturen van mijn verzoek kreeg ik een persoonlijke reactie met downloadlink én licentiecode van Whizpr, het bureau dat deze aktie blijkbaar voor Mindjet verzorgt. Natuurlijk ga je dan even op dié site kijken en zo ontdekte ik dat ze zich er als bedrijf niet voor schamen om gewoon 2 Blogger weblogs in te zetten ter ondersteuning van hun website. Eén voor hun persberichten en een voor de inside stories. Dat vind ik wel grappig. Zo kan je volstaan met een redelijk statische site zonder duur CMS en zet je een weblog heel slim in voor je dynamische content, gratis en voor niks!

De geweldige mogelijkheden voor webloggers binnen Mindmanager moet ik nog ontdekken. Het is mooi dat je er RSS feeds in kunt opnemen, maar bijv. mijn eigen feeds via Feedburner en van Blogger zelf accepteert hij niet. Hoe ik Mindmanager zou kunnen inzetten om mijn weblog te genereren is me ook nog echt niet duidelijk, maar ik duik er zeker verder in. Ik gebruik Mindmanager al jaren en heb er 2 weken geleden nog een hele site mee gegenereerd. De nieuwste versie had ik echter nog niet, en nu wel, dankzij Hans en Fred. Bedankt jongens! (en Mindjet zelf natuurlijk)

28 september 2006

Reactie Heutink

Geachte heer Karssenberg,
Dank voor uw opmerkingen over de domeinnaam
www.kennisnet.com. Het is inderdaad kinderachtig om zo te werk te gaan. Bij ons was niet bekend dat deze link bestond. Wij werken al tijden samen met kennisnet om educatieve content te delen. De link is in die contacten blijkbaar een keer aangemaakt. Misschien voor testdoeleinden. Een medewerker heeft die vervolgens blijkbaar op enig moment door laten linken naar onze educatieve content site Leerwereld.nu.
Wij zijn echter nooit doelbewust te werk gegaan om op dergelijke wijze te profiteren van andermans naamsbekendheid. Vandaar dat we de link direct hebben veranderd.
Met vriendelijke groeten,
Esther Hassink
Marketing & Communicatie
Kijk, dat noem ik nog eens heldere en open communicatie! Zo maak je er iets positiefs van waar iedereen zich goed bij kan voelen.
Vreemd genoeg heb ik van de Kennisnetgeleding van de Stichting Kennisnet ICT op School nog niets gehoord. En dat terwijl ze binnen één dag via 2 extra domeinen bereikbaar zijn. www.kennisnet.org werkt sinds mijn bericht van gisteren nu namelijk ook...

Natuurlijk heb ik naar aanleiding van deze postings en de uitkomst daarvan een bericht gestuurd naar de firma Dari IT in de Lier, die gebruik maakt van het domein http://www.ictopschool.nl om hun product KikkerdeKlik aan de man te brengen. Helaas heb ik nog geen reactie ontvangen. Kennelijk heeft dit bedrijf geen interesse in een prachtkans om op een goede manier in het nieuws te komen. Tot die tijd wat mij betreft dus KakkerdeKlak en een negatief bezoekadvies. Ik hoop dat ze net als Heutink uiteindelijk zullen begrijpen dat profiteren van andermans naamsbekendheid ook tegen je kan werken.
Dus Dari IT, laat zien dat je lef hebt!

Hulde aan Heutink!

Gisteren plaatste ik een nogal korzelig bericht over een domeinnaam die ergens anders heenleidde dan je zou mogen verwachten. Mijn toonzetting had achteraf misschien wat anders kunnen zijn, maar de boodschap was helder.
Nog geen 12 uur later kan ik Heutink in het zonnetje zetten! Als je nu naar www.kennisnet.com gaat kom je keurig waar je zijn wil. Heutink snapt dus perfect dat we leven in de wereld van nu!

Mijn welgemeende complimenten voor hun snelle handelen.

Dus nu snel "klikkerdeklik" naar www.ictopschool.nl om te zien of Dari IT Services ook zo sportief wil reageren...

Domeinenspel

Spelletje voor de late avond: zoek een vrij domein!
Alle namen zijn al vergeven.... Dat denk je maar.
Met een tweelettercombinatie.nl zoals www.vk.nl of www.ad.nl zul je niet veel kans meer maken, maar als je je richt op een bepaalde doelgroep zijn er nog best wel mogelijkheden.
Wat dacht je van www.leerwereld.info of www.heutink.info?
Verveel je je of heb je je nog een potje, dan kun je met een beetje creativiteit nog best wat traffic genereren! Domeinen als www.leerwerld.tk doen niet mee. Da's te makkelijk, maar www.heutink.it is weer een grensgeval...
Wie kent leuke voorbeelden van onverwachte bestemmingen?
Trouwens, www.trendmatcher.com is nog vrij....

27 september 2006

Gat wat kinderachtig!

met dank aan ICT op School Vanavond neem ik de tijd om het Vier in Balans ICT-informatiepakket van ICT op School door te nemen. Graag wil ik daar een apart bericht aan wijden, want dat is het zeker waard. Prachtig materiaal, gebundeld met een CD-rom én een audio cd om de inmiddels verschenen podcasts bijv. in je auto te kunnen beluisteren. Op de CD ook een verzameling van leuke vrij te gebruiken illustraties (uiteraard met bronvermelding).
Op zoek naar een manier om op m'n weblog te kunnen melden hoe deze uitgave te bestellen is kom ik bij het Colofon, en daar staat een aantal links:
www.ictopschool.net
www.ispwijzer.nl
www.kennisrotonde.nl
www.kennisnetictopschool.nl (die variant kende ik nog niet)
en dan als laatste: www.kennisnet.org
Gek genoeg staat het bij iedereen bekende www.kennisnet.nl er niet bij.
Ik weet dat alle werknemers van de stichting .org gebruiken voor hun e-mail adres, maar ik heb hem als url nog nooit aangeklikt. Als ik dat doe krijg ik echter niks...
Verontrust ga ik andere extensies proberen:
http://www.kennisnet.net/ werkt, http://www.kennisnet.eu/ ook (goed zo!).
http://www.kennisnet.info/ en http://www.kennisnet.biz/brengt me bij Plesk?
Maar dan probeer ik http://www.kennisnet.com/ en ik kom bij een methodesite van Heutink.
Gat, gat, gat, wat zielig en wat kinderachtig! Is dit nu slim van zo'n uitgever? Krijgt hij hier nu extra klanten mee? Komt dit zijn naam ten goede? Bij mij roept het alleen maar medelijden en weerstand op. Dus stuur ik dit bericht zo meteen maar naar: info@heutink-ict.nl.
Wat vinden jullie hier nu van? Is dit marketingtechnisch gezien nu slim of juist niet?

Draai de trechter

En maak er een megafoon van!

Vorig jaar introduceerde een interim-manager bij ons het trechtermodel: Alle wensen, verzoeken en aanvragen vanuit de organisatie moesten vanaf een bepaald moment via de "beslistrechter". Een groep van "wijzen" ging vervolgens bepalen wat wel en wat niet gehonoreerd kon worden. Door besluiteloosheid (wie is eigenaar, wie betaalt) raakte de trechter binnen de kortste keren verstopt en stroomde over met als gevolg dat links en rechts teams en afdelingen hun eigen weg insloegen omdat ze niet konden wachten wat natuurlijk tot gevolg had dat er van alles gebeurde waar wij niet van op de hoogte waren omdat we er niet bij betrokken werden. Zo kon het gebeuren dat er 2 vergelijkbare producten werden aangeschaft terwijl we (misschien) met één hadden kunnen volstaan, kortom: een model waar ik niet zo goed mee uit de voeten kon.

Vandaag attendeerde Martijn me op een aantal prachtige gratis ebooks van Seth Godin: "Flipping the Funnel". (Hans blogde er al veel eerder over)
Als je die trechter nu draait en er een megafoon van maakt...
Gebruik hem zelf om luid en duidelijk te vertellen wat je (wel) kan bieden en geef hem aan je klanten om luid en duidelijk te vertellen wat ze willen. Daarna is het vooral een kwestie van heel goed naar elkaar luisteren, toch? (Hoe je vervolgens vraag en aanbod op elkaar afstemt en de juiste keuzes maakt is een vraag die ik hier ook niet zo maar kan beantwoorden).

Op de een of andere manier komt het "megafoonmodel" veel vriendelijker op me over. Er wordt geluisterd en gecommuniceerd in plaats van: "wij bepalen en jullie horen nog van ons."

Overigens zet Seth Godin in zijn ebook een heel ander verhaal neer, over de geweldige mogelijkheden van del.icio.us, Flickr, Blogging en Squidoo en geeft hij ideeën hoe je je "fans" (zeg: klanten) kunt verleiden om heel positief over jou(w producten) te zijn. Absoluut een aanrader!
Hij heeft natuurlijk veel meer geschreven, zoals Who's there? the incomplete guide to Blogs and the new Web.
Heb je tijd, bekijk dan ook zijn Squido, z'n website en natuurlijk zijn weblog.

26 september 2006

Kennen jullie deze al?

Zo begint een kort bericht dat John Demmers plaatst op de scholenlijst:

Kennen jullie deze al?
http://www.bbcmotiongallery.com/
Vriendelijke groet,
John Demmers
coordinator
www.webkwestie.nl <
http://www.webkwestie.nl/>
www.earthquest.nl <
http://www.earthquest.nl/>

Een prachtige (video) wereld gaat voor me open als ik de link volg naar de BBC Motion Gallery!
Die John doet zulke mooie dingen en deelt ze ook nog zoveel mogelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar z'n laatste webkwestie: Kies 7 WereldWonderen.
Daarin zie je hoe mooi je videobeelden kunt integreren in je onderwijsmateriaal!
Fijn dat er zo veel mensen zoals John zijn!

Toeval bestaat niet

Dat kón Hans Mestrum niet weten, maar op de dag dat hij én Martijn Aslander én mij noemt op zijn weblog (waarvoor mijn dank Hans) had ik vandaag een ontmoeting met Martijn in Groningen.
En natuurlijk ging het ook over zijn nieuwe "Palace of wisdom" formule.
Voor wie hier nieuwsgierig naar is dit weekend te "beleven" in de Heineken music hall tijdens de banenmarkt: "Na afloop van de werkgeversconferentie is de opening van het ‘Palace of Wisdom’ in de businesslounge. Centraal hierbij staat kennis en toegang tot kennis. "
Op de foto(s): "Stel je een grote tent voor met daarin fatboys en andere loungebankjes, met een wireless netwerk, met mooie apparatuur (Apple), een leestafel met gratis boeken en tijdschriften (jawel je mag ze mee nemen), een groot scherm bovenin de tent met prachtige 3D beelden en mensen die relaxed ervaringen delen."
We gaan hier meer van horen...

Pecha Kucha frameset

Op 9 november zal ik m'n eerste Pecha Kucha presentatie houden op de Educa Pecha Kucha bijeenkomst in de School voor de Toekomst. Omdat ik een hekel heb aan Powerpoint heb ik een Pecha Kucha frameset gebouwd in HTML. Na een druk op de startknop opent een fullscreen scherm. In de bovenbalk staat de titel en telt de totale tijd af. Is deze verstreken dan sluit de frameset na een melding. Iedere pagina is 20 seconden in beeld en wordt dan vervangen door de volgende. Layout enz. is makkelijk aan te passen via een stylesheet. Ook de beschikbare tijd kun je natuurlijk veranderen. Door zo te werken wordt je gedwongen je verhaal aan de tijd aan te passen.
Mochten er mensen zijn die het idee willen gebruiken dan zijn de bestanden hier te downloaden. Wil je eerst een demo zien, klik hier. Een van de voordelen vind ik zelf dat je heel makkelijk alles zonder enige conversie op internet kunt zetten. Het zal ongetwijfeld mooier kunnen (OPML, XML?) maar dat laat ik graag aan anderen over. Het ging me eerst om het idee.
Mijn presentatie (over live streaming video) zal ik na 9 november online zetten. Ik wil de (plaats voor) 75 deelnemers wel de primeur geven. Overigens, als het aan mij ligt zal de hele sessie live gestreamd worden, zodat ik dat in m'n verhaal kan gebruiken!
Ben benieuwd of er mensen zijn die in deze frameset een Pecha Kucha sessie willen gieten. Zo ja, dan verneem ik dat graag!

23 september 2006

Kan video nog simpeler?

flixnVanmiddag even aan het stoeien met flixn.com.
Zodra je op de site komt wordt er gekeken of je een webcam hebt aangesloten. Is dat het geval, dan wordt gevraagd of Adobe Flash Player Settings je webcam mag gebruiken. Klik op allow en je bent in beeld! Klik op record en je kunt gaan opnemen! Als je stopt kun je kiezen voor keep, review of try again. Kies je voor keep, dan krijg je de code voorgeschoteld zoals je hem hebben wilt, voor in je website of als url. Da's alles! Dus geen metatags, titels of anderszins...
Voor developers zijn er ook nog mogelijkheden om een en ander meer te integreren in je eigen site en er zijn een paar plug-ins beschikbaar. Van de terms of use word je niet echt blij. Ik denk dan ook niet dat ik dit zal gaan gebruiken, maar vind het wel mooi om te (kunnen laten) zien wat er kan!

Niet interessant!

"Kun je niet eens schrijven over dingen waar ik niet op wil reageren?"
Dit vraagt Pierre omdat mijn lijstje met "laatste reacties van" nogal eentonig begint te worden. Wat je ziet is een grasmaaier van 3 maanden oud. Vorige week brak spontaan een wieltje af, dus bracht ik dat terug naar de Praxis met de vraag of ze een nieuwe voor me hadden.
Vanmorgen werd ik gebeld: "Er staat een nieuwe grasmaaier voor u klaar". Ik vertelde dat ik alleen maar een wieltje nodig had. "Tja meneer, we ruilen geen onderdelen".
Het wisselen van een compleet apparaat is blijkbaar goedkoper dan het opzetten van een onderdelenmagazijn. Lange leve Praxis!

22 september 2006

Kennisnet en syndicatie

De laatste tijd heb ik in een aantal berichten nogal reclame gemaakt voor diverse Kennisnet producten. Er waren al mensen die me vroegen of Kennisnet me als een soort van Robert Scoble als "corporate blogger" in dienst had genomen. Niets is minder waar. Als blijk van m'n onafhankelijkheid hier dan maar weer een nuchtere blik op de werkelijkheid (zoals ik hem waarneem).
Gisteren werd op de ROC-i-conferentie een nieuwe dienst gelanceerd: Edurep. Daar is veel in geinvesteerd en je zou dan ook verwachten dat er nu geoogst gaat worden.
Dus vandaag eerst op de Kennisnet site gekeken of het nieuws er al staat: nee.
Vervolgens de dagelijkse podcast afgewacht om te horen of ze daar misschien met de primeur zouden komen: nee.
Maar Kennisnet heeft toch ook RSS feeds? Ja, maar die worden niet gevuld met nieuwe content van de site zelf, maar aangeleverd door Novum. Als er iets nieuws wordt toegevoegd aan de Kennisnetportal dan kom je er eigenlijk alleen maar achter door heel veel pagina's aan te klikken.
Davindi dan? Helaas, als ik zoek op edurep krijg ik als antwoord: "wil je misschien zoeken op reduced?" gevolgd door de melding: "Je hebt geen zoekwoord of geen geldige zoekwoorden ingevuld. Geef andere, betere zoekwoorden op." Direct daaronder de link: waarom davindi (da's eigenlijk humor)
Toch heeft Kennisnet een apart subdomein http://syndicatie.kennisnet.nl/ waar precies wordt uitgelegd wat syndicatie is en wat je ermee kan. Er wordt een aantal feeds aangeboden en daar heb ik me keurig op geabonneerd. Nu kan ik ook zien hoeveel anderen (via) Bloglines de diverse Kennisnet feeds hebben opgenomen. Het getal dat daar staat durf ik hier bijna niet te noemen.... 5
Hoe is het toch mogelijk dat zo'n organisatie als Kennisnet dit zo laat lopen?

BVE inDruk, thema video

Vandaag lag de nieuwe BVE inDruk in m'n postvakje. Heel actueel: een themanummer over video, met diverse artikelen, waaronder één waarin Pierre Gorissen geïnterviewd wordt. "Gorissen is een trendwatcher op het gebied van ict en onderwijsvernieuwing."
Kennisnet inDruk is een gratis kwartaalblad voor docenten in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie. In het blad staat de praktische gebruikswaarde van Kennisnet centraal. Je kunt hem aanvragen via: http://indruk.kennisnet.nl/
Vanaf die pagina zijn de nummers ook te downloaden, maar helaas is van 2006 alleen nog maar het eerste nummer beschikbaar...

21 september 2006

Videoportal(s)

De laatste workshop die ik vanmiddag bijwoonde over het videoportaal van Kennisnet liep niet helemaal zoals de presentatoren gehoopt hadden. Murphy kwam langs en deed goed z'n best: De beamer had kuren, het uploaden lukte niet (java niet geïnstalleerd) en de zaal begon steeds meer te morren bij het zien van alle verplichte velden die met meta informatie moeten worden ingevuld. Gelukkig kon ik de sessie redden door te laten zien dat het ook heel makkelijk en laagdrempelig kan. Ik tikte de url van een weblog in en daar verscheen een filmpje van de Edurapper! In 1 minuut kon ik uitleggen hoe ik dat gedaan had en ze zagen dat het werkte.
Toch zag ik ook weer wat nieuws: De speciaal ingerichte themasite Webvideo, waar veel informatie te halen is voor onderwijzend Nederland. Een aanrader dus!
Na afloop kwam de productmanager videoportals naar me toe en vroeg: "Willem, op de man af, wat vind je van de videoportal?"
Mijn antwoord luidde: "Een prima tool in handen van mensen die ermee om weten te gaan. Geef deze workshop alsjeblieft niet aan alle leerkrachten met de boodschap dat iedereen dit zou moeten kunnen, want dat is niet zo. Richt je op kernteams, een paar personen per instelling die er handigheid in krijgen en laat hen de filmpjes van collega's plaatsen. Dat hoeven dus niet perse leerkrachten te zijn. Met deze demo maak je mensen eerder huiverig in plaats van enthousiast. De tool is prima en in combinatie met de snijmachine krachtig, maar niet weggelegd voor het rechttoerechtaan snelle werk. Kijk naar bijv. Dailymotion, Youtube en Google Video. Maak de invoervelden alsjeblieft optioneel, hoe zinvol ze in het kader van metadatering ook mogen zijn."
Iemand hier die er anders over denkt? Kennisnet hoort jullie graag!

User generated...

Op weg naar huis zat ik nog eens na te denken over de afgelopen dagen, luisterend naar 3FM waar sms'jes van luisteraars worden voorgelezen en mensen naast verzoeknummers hun eigen "nieuws van de dag" doorbellen, ondertussen het RDS display van m'n radio nauwlettend in de gaten houdend voor de flitsmeldingen die door automobilisten worden doorgegeven.... en realiseer me opeens dat de voorbeelden van "user generated content" ook in de auto voor het oprapen liggen!

Haal meer uit Frank

frankwatchingHet nadeel van een paar dagen weg is dat je dreigt te gaan achterlopen met je feeds. Gelukkig heb ik ze niet zo maar allemaal als gelezen aangeklikt (wat anderen me wel eens geadviseerd hebben), maar neem ik de meesten toch maar snel even door. Zo kwam ik op het bericht van Frankwatching over zijn bezoek aan het seminar van de Digitale Universiteit en het prachtige verslag dat hij daarvan gemaakt heeft. Ik kan niet anders zeggen dan: een absolute aanrader! Nu ga ik er eigenlijk voetstoots van uit dat iedereen die dit weblog leest zeker ook Frankwatching in zijn/haar feeds heeft staan. Zo niet, gelijk toevoegen en blader dan ook eens door alles wat hij tot nu toe al gepubliceerd heeft. Vaak zeer gedetailleerd en van hoog niveau!

Edurep beluisteren

Natuurlijk is de edurep ook te beluisteren!
Dat kan via de edurep website, maar natuurlijk ook direct vanaf deze pagina:

bedankt Pierre, goed dat je eraan dacht!)

Service van KPN

"Ik wil graag internetten" zei ik tegen de dame van de receptie. "Dat is dan 15.00 voor de hele dag of 5,95 voor 50 minuten." Uit zelfbescherming koos ik voor het laatste. Tenslotte wilde ik ook nog wat netwerken aan de bar en vroeg naar bed. Toen de 50 minuten echter op waren bleef de verbinding gewoon open. Waarschijnlijk zagen ze bij KPN wat ik aan het doen was en dachten ze: "ach, laat die man."
Zo werd het toch nog laat op m'n hotelkamertje.
Overigens zag ik op de Hotspot pagina dat XS4all abonnees per week gratis 60 minuten gebruik mogen maken. Zou dat ook gelden voor al die gratis basisschool accounts?

De Edurep-rap

EdurepEdurep-rap

Tekst : Altin
Muziek : Altin
Opname en Techniek : Lars Putter
Geproduceerd door Altin voor PRTN Producations in opdracht van
Stichting Kennisnet Ict op School.

Eerste couplet
--------------
Leerlingen, docenten, die efficiënter willen werken
Contentontwikkelaars die het allerbeste wensen
Alle mensen die wat kennis willen tanken
Kom en check it, dit is Edurep's collectieve netwerk!
Dit is het tijdperk alles gebeurt efficiënt
maatschappij ontwikkelt snel, neem een kijk, je ziet het zelf
doelgericht en wel, is het enige wat telt
in deze samenleving, nee er is geen chat zonder internet
Verbind die database, zeker weten dat het werkt
Het gaat vanzelf, al die informatie op je scherm
Metadata is de key, opent deuren op het net
Zoek op wat je nodig hebt, het is tijd voor Edurep

Refrein
-------
Rap werkt sterk zoals Edurep netwerkt
Op het internet zonder dat iemand het merkt
Dit is het tijdperk alles gebeurt efficiënt
En natuurlijk snel, kom sluit je aan bij Edurep!

Tweede couplet
--------------
Vaak is informatie daar, vraag, hoe kom je eraan?
zoekmachines op het internet bieden geen resultaat
pure tijdsverspilling, als ik één uur bezig ben
met mijn les terwijl alles ergens op het net zwerft
ben op zoek naar die site die mij vertelt over mijn onderwerp
zonder dat ik stress merk bij mezelf
ik spit rap als geen ander hier op deze track
ooh efff relaxed, want je rockt nu met de best
Bronnen van de SLO, APS, Kennisnet
zijn nu al aangesloten op het netwerp Edurep
En we gaan verder, met z'n allen aan het werk
Sluit je aan bij Edurep, samen staan we sterk!

-refrein-

Derde couplet
-------------
Stel je voor je bent docent
op zoek naar materiaal op het internet
voor een relaxte, chille les
Plus, het kan allemaal veel makkelijker
dan je denkt. Al die drukte op je werk is al erg
Video of audio, browse op het internet
Razendsnel, je bespaart tijd en geld
De open standaard opent standaard
elke kaart voor docent en student
Welkom bij Edurep!

Bridge
------
Dus houd het simpel in plaats van ingewikkeld
Dat is wat we willen, toch? Edurep het middel
Dus houd het simpel in plaats van ingewikkeld
Dat is wat we willen, toch? Edurep het middel

-Refrein-

Edurep


Edurep
Presentatie van het Edurep project op de ROC-i-conferentie

Conferentie ROC-i-partners


ROC-i-partners
Video sent by webber
Vandaag ben ik bij de 14e themaconferentie van ROC-i-partners.

Het programma start met een keynote van Marieke Jas, lid college van bestuur ROC Leiden over organisatie en logistiek. Ik had dit kunnen streamen, maar omdat ik dat niet aangekondigd heb zouden er geen kijkers zijn. Dus maar even een korte impressie bij Google geplaatst, zodat ik straks in de workshop van Kennisnet over video hierop kan wijzen:-)

Dit is natuurlijk voor weinig mensen interesant, maar voor mij een prima vingeroefening omdat ik dit straks ook vanuit Amerika wil kunnen doen.

Conferentie ROC-i-partners

Vandaag ben ik bij de 14e themaconferentie van ROC-i-partners.
Het programma start met een keynote van Marieke Jas, lid college van bestuur ROC Leiden over organisatie en logistiek. Ik had dit kunnen streamen, maar omdat ik dat niet aangekondigd heb zouden er geen kijkers zijn. Dus maar even een korte impressie bij Google geplaatst, zodat ik straks in de workshop van Kennisnet over video hierop kan wijzen:-)
Dit is natuurlijk voor weinig mensen interesant, maar voor mij een prima vingeroefening omdat ik dit straks ook vanuit Amerika wil kunnen doen.
Helaas werkt het embedden van de Google video op de een of andere manier niet, dus maar even via een linkje.

Digitaal uitlenen

Op de weblog Digitaal Inlichtingenwerk van Edwin Mijnsbergen las ik een interessant bericht over het digitaal uitlenen van audio. "Even een Ipodje pompen en klaar." Dat klinkt mij natuurlijk als muziek in de oren!
Maar nu is het principe van uitlenen volgens mij toch dat je na verloop van tijd het geleende weer terugbrengt (alhoewel ik nog een aantal boeken en cd'tjes uit m'n collectie mis).
Nu kan ik uit het bericht niet opmaken hoe de bibliotheken dat denken te gaan organiseren. Netjes na 3 weken het bestand deleten? Een boete van 50 cent als je het een weekje langer laat staan? Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen!

20 september 2006

Pakweg een kwartier

"Kun je in pakweg een kwartier aangeven wat de ontwikkelingen, het belang en de mogelijkheden van web 2.0 voor het bve onderwijs zijn/zullen zijn en welke vragen er vanuit de gebruikers in de instellingen aan organisaties als het Ontwikkelcentrum en Kennisnet zijn m.b.t. mogelijke facilitering of ondersteuning."
Zo luidde de vraag die ik vorige week kreeg van Kennisnet ICT op School.
Het antwoord mocht ik vanmiddag geven in de "groene" ambiance van de Eemlandhoeve.
Het thema van de middag was: de rol van informele content in het onderwijsproces, hoe kijken de organisaties daar tegen aan en welke plannen of ideeën hebben ze m.b.t. de dienstverlening op dit gebied. Goed te zien dat daar uitdrukkelijk over nagedacht wordt en leuk om er even middenin te zitten. Naast mij gaf Han Matla vanuit het "groene" veld zijn antwoord op dezelfde vraag en we vulden elkaar (zonder vooroverleg) naadloos aan. Verder gunde Magda Bruin het gezelschap een sneaky preview van de plannen van Kennisnet voor het komende jaar (waarover morgen misschien meer) en gaf Hans Pronk zijn visie op deze materie. Dit in aanwezigheid van o.a. Wim Drost (directeur Ontwikkelcentrum) die vanuit het Ontwikkelcentrum zijn visie vertolkte (businessmodellen!) en Marianne Mulder (directeur Kennisnet-dienstverlening). Wat volgde was een boeiende en interessante discussie over hoe beide organisaties tegen de door ons geschetste ontwikkelingen aankijken en hoe ze hun "programma" hierop denken te kunnen gaan afstemmen. Een van de vragen waar we met elkaar een antwoord op moeten vinden is hoe we uit de steeds meer beschikbare informele (of user generated) content de pareltjes kunnen gaan borgen zodat we er aan de formele kant ook op termijn een goed gebruik van kunnen blijven maken.
Na afloop werd door beide partijen een samenwerkingsovereenkomst getekend waar via de geëigende kanalen binnenkort ongetwijfeld meer informatie over naar buiten zal komen. (Dit is tenslotte maar een weblog)
Tenslotte werden we door de boerin rondgeleid over de Eemlandhoeve DPO: Demonstratiebedrijf PlattelandsOntwikkeling. Mocht je daar eens in de buurt komen, dan kan ik je een bezoek zeker aanbevelen: prachtig bijenvolk, mooie moestuin, stoere koeien en dat alles ecologisch verantwoord!

Writely binnen Google account

Ik ontving een mailtje van het writely team met de mededeling dat deze dienst binnen enkele dagen gebruik gaat maken van de Google account registration settings. Dat betekent (lijkt me) dat deze dienst standaard onderdeel gaat uitmaken van de Google services en wellicht ook dat het daarmee uit de beta fase komt?
Weer een stap verder op het read/write web...
Voor iedereen die writely nog niet kent, maar wel een Google account heeft, dus nog makelijker om hiermee te gaan werken!

Writely: The Web Word Processor

  • Share documents instantly & collaborate real-time.
    Pick exactly who can access your documents.
  • Edit your documents from anywhere.
    Nothing to download -- your browser is all you need.
  • Store your documents securely online.
    Offsite storage plus data backup every 10 seconds.
  • Easy to use.
    Clean, uncluttered screens with a familiar, desktop feel.

19 september 2006

Google video met ondertiteling

"No matter how deep you go, there's always more. This movie took quite a few days to calculate." Music: "Breakaway" by Big Pig.

Ik wist nog niet dat je zo makkelijk vanaf video.google.com een posting kunt maken naar je weblog.
De reden dat ik bovenstaand filmpje heb gekozen is omdat het gebruik maakt van ondertiteling, dat je nu ook aan je filmpjes bij Google schijnt te kunnen toevoegen! Kijk maar op:
http://video.google.com/support/bin/answer.py?answer=26577

Weblogs in het onderwijs

Ik mopper wel eens op "Zoetermeer" maar daar gebeuren natuurlijk ook heel goede dingen! Zo heeft ICT op School, onderdeel van de Stichting Kennisnet ICT op School, vandaag een informatiewijzer uitgebracht met de titel: 'Weblogs in het onderwijs'
Wat is een weblog? Hoe maak ik een weblog? Maar belangrijker, hoe zou je weblogs in kunnen zetten in de klas?
In deze informatiewijzer geven ze allerlei praktische tips om aan de slag te gaan met bloggen in de klas. Download nu direct de informatiewijzer (PDF, 487Kb).
Het is bijzonder actueel, want er wordt o.a. verwezen naar een bericht op dit weblog dat ik op 6 september geplaatst heb! Leuk is dat ook de Scholenlijst uitdrukkelijk genoemd wordt.
Het (lang niet complete) overzicht van edubloggers begint natuurlijk met mijn grote voorbeeld en inspirator Pierre Gorissen, maar in deze lijst zouden inmiddels veel meer namen mogen staan. Verder worden er lesideeën gegeven en een stappenplan om met een weblog te starten.
Ik vind het een compliment waard dat ICT op School via ISPwijzer zo inspeelt op nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs.
Eerdere uitgaven onder andere:
Wiki's in het onderwijs
Podcasting in het onderwijs

18 september 2006

Score(n) met Google

Dit gaan we de komende tijd natuurlijk steeds meer zien: bedrijven die op een slimme manier gebruik maken van de mogelijkheden die bijv. Google biedt. Via Dutch Cowboys kom ik op de site van Score, die naast een store locator met Google maps en een downloadbare versie voor Google Earth ook een mooi promofilmpje op de site heeft staan, gehost bij... Google video.
Nu heb ik als experiment al wel wat met Google maps gedaan voor mijn instelling, maar ik kan me voorstellen dat de manier waarop Score dat doet de doelgroep meer aanspreekt. Weer iets om m'n PR collega te laten zien:-)

17 september 2006

Wikipedia beluisteren

Gisteren maakte ik melding van Messenger Saldo (van ABN Amro) en onlangs kwam de Rabobank met een pratende website.
Vandaag zocht ik bij Wikipedia Nederland op het woord: Kennisnet en zag daar opeens het knopje:
Waar de Rabobank mee scoort blijkt bij Wikipedia dus al te kunnen! Nu wil ik het deze keer niet inhoudelijk hebben over de (actualiteit van de) informatie die over Kennisnet verstrekt wordt. Tenslotte is het al weer enige tijd geleden dat onze Koningin 25 jaar de scepter zwaait en heet Kennisnet inmiddels: Kennisnet ICT op School, maar de mogelijkheid om ook naar een website te luisteren in plaats van alleen lezen is best mooi. Wikipedia biedt het bestand aan als .ogg en daar heeft niet iedereen standaard de juiste codecs voor geïnstalleerd. Ook moet je het bestand downloaden om het te kunnen beluisteren. Mooier zou zijn om het te streamen, zodat je het na aanklikken gelijk kunt horen. Dat kan op deze manier:
probeer maar uit. (Bedenk wel dat ik niet inhoudelijk verantwoordelijk ben voor wat je hoort.)
De opname blijkt te zijn geplaatst op 26 april 2006. Maar wat nu als iemand iets (of veel) verandert op deze pagina, kenmerk immers van een wiki? De vraag is dus of een dergelijke uitbreiding bij zoiets als een wiki verstandig is? Er is immers geen sprake van een applicatie de automatisch de tekst voorleest die hij herkent op de pagina, maar het gaat om een bestand dat (door vrijwilligers?) ingesproken en ge-upload moet worden.
Ik werd trouwens op het idee gebracht om eens met een aantal zoektermen in Wikipedia te neuzen toen ik las dat de bibliografie van Pauw en Witteman ook gewoon daar te vinden is. Zoeken op trendmatcher leverde (nog) niets op. ICT en onderwijs geeft al een interessant lijstje, dat begint met ICT op School. Ook die info is trouwens sterk gedateerd. Verderop het ICT-Café, die dan weer genomineerd staat voor verwijdering. De pagina over Surfnet is in april voor het laatst bijgewerkt. Draag je als communicatiemanager of PR verantwoordelijke van een instelling ook de verantwoordelijkheid over de actualiteit en de juistheid van informatie zoals die op Wikipedia staat? Een vraag die ik mijn collega morgen eens zal voorleggen. Dit zou misschien toch pleiten voor zoiets als Citizendium voorstaat...

Leren van Google

Al een tijdje heb ik het boek: "Google, het verhaal achter het mediasucces" op m'n nachtkastje liggen, maar ben er nog niet doorheen. Op internet kom ik nu een verhaal tegen van een Zuid Afrikaan, die het wel heeft gelezen en er veel uit geleerd heeft. Hij vat het in 14 punten samen en het spreekt mij heel erg aan. Als je onderstaande als uitgangspunten neemt voor alles waar je aan wil/moet werken kom je er wel!
(Even geen tijd om het netjes naar het Nederlands te vertalen)
  1. Connections - human, computer, biology - are everything. Life = networks.
  2. Never compromise your ideals because someone said it’s impossible, stupid, or a waste of time.
  3. Do focus on changing the world, don’t focus on the money. If you provide value, the money will come.
  4. Have a healthy disregard for the impossible. If someone hasn’t done it yet, that doesn’t mean it’s impossible.
  5. Money is a problem, not a solution. Money cannot solve your problems, but your solutions can solve the money problem.
  6. Value creativity, not money. View creativity as your company’s true bottom-line, or your company will stop growing and die.
  7. Go against the grain. Don’t believe in other people’s visions for you, believe in your own.
  8. Speed is more important than looking good. A shiny, beautiful car isn’t impressive when it gets overtaken by an old jalopy; the same applies to software.
  9. Organic growth is best. Only grow as fast as you need to, don’t waste money on advertising a product you won’t want your mom to use.
  10. Focus on users above all else, e.g. don’t do something that might annoy your users just to make more money, they won’t forget.
  11. Never betray users’ trust, or anyone else’s.
  12. Spend 20% of your time on blue-sky ideas without worrying about how they will make a profit. If it might change the world for the better, it needs to be done, even if it can’t make money.
  13. Don’t make enemies of your competitors to stay driven. Be driven by your own values and mission.
  14. Beat your own path through the wilderness.

Student of Fortune

"Krijg antwoord op al je vragen (tegen betaling) of verdien geld met het helpen van anderen".
Dat is in het kort de boodschap van StudentofFortune. Kennis is dus te koop en als je maar geld genoeg hebt kun je anderen je huiswerk laten maken!
Eerder maakte ik al melding van het outsourcen van huiswerk, maar dit gaat nog wel iets verder. Na aanmelding kun je vragen stellen waarbij je voor iedere vraag een "bounty" aanbiedt, oftewel, je zegt wat je over hebt voor het antwoord. Iedereen kan zich via RSS abonneren op alle vragen. Weet je het antwoord, dan wordt 20% daarvan doorgegeven aan de vraagsteller. Op basis daarvan moet deze beoordelen of hij/zij het hele antwoord wil en dus betalen. Slimme studenten (of docenten) kunnen zo dus een leuk zakcentje bijverdienen!
Gevonden via Slashdot en "the concerned professor".

16 september 2006

Messenger saldo

Klanten van ABN AMRO kunnen sinds kort hun saldo opvragen via Windows Live Messenger. Op deze manier kunnen klanten snel en eenvoudig hun actuele saldo bekijken. De bank startte vorig jaar een proef onder 1.000 studenten om te onderzoeken of de 'MSN' geschikt is voor het leveren van bankdiensten. De resultaten van de proef zijn zo goed dat ABN AMRO dit kanaal vanaf nu aanbiedt voor al haar klanten die gebruik maken van Internet Bankieren. Deelnemers aan de pilot vroegen gemiddeld vijf keer per week hun saldo op. Messenger Saldo werd het meest gebruikt op de dagen dat de studiefinanciering werd gestort, rond etenstijd (lunch en avondeten) en na 22.00 uur.
Welke onderwijsinstelling zal als eerste via Messenger cijfers bekend gaan maken?
Lijkt me wel iets voor Fontys. Daar zitten mensen die heel goed tegen andere applicaties aan kunnen programmeren...

Wikipedia krijgt concurrent

Dat lees ik net bij Slashdot.
Larry Sanger, mede oprichter van Wikipedia heeft dit gisteren in Berlijn bekend gemaakt.
Citizendium gaat binnen enkele weken van start. Larry Sanger rechtvaardigt zijn beslissing als volgt:
"We believe a fork is necessary, and justified, both to allow people a place to work under the direction of experts, and in which personal accountability--including the use of real names--is expected. In short, we want to create a responsible community and a good global citizen."
Hij introduceert daarbij het progressive fork model:
"A "progressive fork" works like this: we will begin with all of Wikipedia's articles, so that the Citizendium will begin as, simply, a mirror of Wikipedia. Then people start making changes to articles in the Citizendium. On a very regular basis, we will refresh our copies of Wikipedia articles. If an entry in the Citizendium has never changed since being copied from Wikipedia, but the Wikipedia version has, then we upload the most recent Wikipedia article. But if the Citizendium has changed an article, then it is not refreshed. Tools will no doubt be written that will allow users to compare the differences between the Wikipedia article and the Citizendium article side-by-side. In addition, of course, people will be able to start brand new articles on topics Wikipedia has not yet covered."
Wezenlijk verschil met Wikipedia zal dus zijn dat er niet anoniem aan kan worden bijgedragen en dat er experts worden ingezet in plats van "amateurs".
Ik ben heel benieuwd wat hier vanaf nu allemaal over geschreven gaat worden, en behalve dat, natuurlijk ook of Citizendium op termijn inderdaad zoveel beter wordt dan Wikipedia zelf. Voor het onderwijs zou dit betekenen dat informatie nóg betrouwbaarder gaat worden.
Meer informatie staat hier. (in het Duits) Overigens is op Wikipedia zelf al een pagina te vinden over Citizendium en wordt het begrip "fork" goed uitgelegd (ik kende het niet).
Opvallend is dat op de pagina over Larry Sanger staat: "The neutrality of this article is disputed."

Mijn eerste kompjoeter

Vandaag viel de speelgoedgids van Intertoys door de bus. Normaal gesproken verdwijnt deze gelijk bij het oud papier, maar nu wilde ik hem eens door de ogen van een "trendmatcher" (je weet wel, tussen ICT en onderwijs) bekijken.
Bevatte zo'n gids nou vroeger ook al een rubriek: educatief en: multimedia? In ieder geval zijn er al heel wat "laptops" te koop die stukken goedkoper zijn dan de honderd (vijftig?) dollar laptop van Nicholas Negroponte. Maar of je er nu echt veel mee kunt kan ik uit de beschrijving niet opmaken. "24 activiteiten om de Engelse taal beter te kennen en begrijpen" is volgens mij een slimme manier om te zeggen dat je geen zin hebt om er een Nederlandstalige chip in te bouwen.
Het reader notebook van Vtech (met Nederlandse stem) biedt zelfs Artificial Intelligence: de computer analyseert de vooruitgang van het kind en past de vragen en het niveau hierop aan. Zo worden kennis en geheugen getraind.
Zijn er mensen die dit soort speelgoed ook op school inzetten?

15 september 2006

Screen capture

Nu ik m'n mooie digitale fotolijstje heb ben ik op zoek gegaan naar een simpel en snelwerkend screen capture programma.  Ik wil dat ding namelijk echt gaan gebruiken om presentaties mee te geven!
Mijn collega's waren trouwens heel enthousiast en ook blij toen ze dat ding vandaag zagen. Als ik zoiets gekocht heb betekent dat in de praktijk namelijk vaak dat hij binnen 2 weken voor veel minder te koop komt, met betere prestaties! Dus, vind je een aanbieding, ik heb er € 103 voor betaald. Voor mijn eerste USB stick betaalde ik € 58 (32 Mb, maar dat was wel een Alesi design).
Maar goed, als screen capture gebruik ik vaak Grabbr, omdat deze direct naar Flickr exporteert, en daarnaast MWsnap. Toch wilde ik iets dat nóg sneller werkt. Ik ben nu uitgekomen bij Faststone screencapture en kan het iedereen aanbevelen! Hiermee kan je ook screenshots maken van scrollende web-pagina's! Je hebt altijd een klein menuutje tot je beschikking (zie plaatje) en dat vind ik heel prettig werken. "FastStone Capture is a powerful, flexible and intuitive screen-capture utility. It allows you to capture anything on the screen including windows, objects, full screen, rectangle regions, freehand-selected regions and scrolling windows/web pages. It has innovative features such as a floating Capture Panel, hotkeys, resizing, cropping, text annotation, printing, e-mailing, screen magnifier and many more."
Hier vind je trouwens nog veel meer alternatieven...

14 september 2006

Een leuke gadget

Toen ik er vorige week een in het echt zag was ik gelijk verkocht: die wil ik ook! Vandaag kwam de bestelling binnen en het valt me alles mee. Een digitale fotolijst waar je SD Card, MMC, SmartMedia, Compact Flash, microdrive en Memory Stick in kan stoppen. Het grappige is dat hij niet alleen jpeg leest, maar ook MPEG-1
MPEG-2, MPEG-4 (alleen Compact Flash) en
MP3. Wanneer je op een SD kaartje dus naast foto's ook MP3 bestanden hebt staan worden die bij de vertoning als achtergrondmuziekje afgespeeld. Je kunt kiezen voor slideshow met verschillende tijdsintervallen en transities. Er zit een afstandsbediening bij én een kabeltje waarmee je het ding op een tv kunt aansluiten. Wil je je schoonmoeder dus je foto's laten zien, maar heb je geen zin om je notebook mee te nemen, dan is dit dé oplossing. Maar ook op school waar nog niet in ieder lokaal een beamer hangt maar wel een tv staat kan dit apparaatje uitkomst bieden: sla je Powerpoint slides op als plaatjes en je kunt ze op de tv tonen! Meer informatie vind je hier.

Kennisnet nuanceert wiki aanbod

In mijn vorige bericht maakte ik melding van het gratis wiki aanbod van Wikispaces voor het basisonderwijs. Vandaag kwam er vanuit beide takken van de Stichting Kennisnet ICT op School een reactie hierop.
De eerste was van de Productmanager Portals en Portalcomponenten waarin hij stelt dat Kennisnet wel degelijk gratis wiki's aanbiedt. Echter: "Verschil is wel dat wij nog niet overtuigd zijn van het feit dat wiki's als losstaande dienst nut heeft voor het onderwijs." Twijfel is in mijn ogen niet de beste basis om iets als dienst aan te bieden. Het gaat dan ook om een experiment met hooguit 50 wiki's waarvoor je eerst een aanvraag moet doen bij Kennisnet. Starten in 30 seconden zoals het geval is bij Wikispaces is er hier niet bij. Lees  de volledige reactie. Voor meer informatie verwijst Jan Bart naar http://wiki.kennisnet.nl.
De tweede reactie verscheen als nieuwsbericht op de site van ICT op School. In dat bericht wordt uitgebreid ingegaan op het aanbod van Wikispaces, maar ook daar klinkt veel terughoudendhied: "Wat als u na b.v. 1, 2 of 5 jaar weg wilt bij de aanbieder van het op het eerste gezicht zo mooie aanbod? Hoe krijgt u de gegevens die u er in al die tijd met collega's en leerlingen 'in' heeft gestopt weer uit? Kunt u die gegevens meenemen naar een andere leverancier? Of voelt u zich verplicht bij deze leverancier te blijven en genoegen te nemen met wat hij biedt en eventueel tegen de prijs die hij vraagt?"
Uiteraard geldt ditzelfde argument ook voor wiki's die je bij Kennisnet zou beginnen. Vreemd genoeg vermeldt ICT op School niet de mogelijkheid die Kennisnet biedt. Kennelijk moeten beide takken nog aan elkaars diensten en mogelijkheden wennen. Wat ik echter zo vreemd vind is dat daar waar in de onderwijswereld wiki's zich al lang bewezen hebben en door velen omarmd worden als een geweldige uitbreiding van de mogelijkheden Kennisnet vooral twijfelt en "nog niet overtuigd is". Wie moet wie overtuigen?
Lees ook wat "Computers in de klas" over dit onderwerp meldt.

Overigens wil ik zeggen dat ik het fijn vind dat (o.a.) vanuit Kennisnet via dit weblog gereageerd wordt en de dialoog wordt aangegaan met "het veld". Via m'n statistieken zag ik dat het aantal bezoeken vanuit Zoetermeer vandaag opvallend hoog was. Ben daarom benieuwd of er vanuit die hoek ook nog gereageerd wordt op mijn voorlaatste bericht over de Groepen van Kennisnet...

13 september 2006

Gratis wiki's voor het onderwijs

Ik heb het bericht eerst 3 keer overgelezen, maar het staat er echt:
Wikispaces wil 100000 wiki's gratis weggeven aan het (basis)onderwijs!
"We want to give away 100,000 free K-12 Plus wikis. That includes all the features and benefits that normally cost $50/year - for free. No fine print, no usage limits, no advertising, no catches."

Kijk, dat zou nou een leuke aktie zijn voor Kennisnet!
Werk je in het basisonderwijs, ga dan snel naar Wikispaces en claim je eigen wiki!

Niet alle social software slaat aan

 
Vandaag 4 weken geleden kreeg ik een mailtje van Kennisnet:
"Over de vernieuwde versie van Kennisnet Groepen - die deze week live is gegaan - gaan wij een folder maken. Hierin willen we gebruikers van Groepen aan het woord laten. Ik wil u vragen of u wilt meewerken aan een kort telefonisch interview voor de folder."
Ik heb gelijk gereageerd en gezegd dat ik me niet kan voorstellen dat ze mijn mening over de Kennisnet groepen in zo'n folder zouden willen hebben. Maar ik heb beloofd dat ik via m'n netwerk (meer dan 350 ICT coördinatoren) een oproep zou plaatsen:
"Kennisnet is op zoek naar enthousiaste gebruikers die een positief verhaal kunnen
vertellen over de manier waarop zij de Kennisnet groepentool hebben ingezet in het onderwijs. Ze hebben mij benaderd met de vraag of ik voorbeelden "uit het veld" ken. Heb je ervaringen, positief of negatief, en wil je die delen, stuur me dan even een reactie!"

Ik had mijn contactpersoon bij Kennisnet de verzekering gegeven dat ik binnen 2 dagen de nodige reacties binnen zou hebben, gebaseerd op de snelheid waarmee normaal gesproken een vraag op "de lijst" beantwoord wordt. Helaas, we zijn 3 weken verder en ik heb niet één positieve reactie gehad (Wel een aantal negatieve). Vervolgens heb ik de moeite genomen om zelf eens een heleboel groepen (primair onderwijs) te bezoeken. Het positieve dat ik kan melden is dat er 215 zijn. Zoveel mensen hebben dus ooit de moeite genomen om (binnen die rubriek) een groep aan te maken. Het trieste is dat als je "binnen" gaat kijken er in bijna geen enkele groep zichtbare activiteit is. Forums zijn leeg, of er staat één bericht in. Het is eigenlijk te triest voor woorden als je je realiseert hoeveel tijd en geld Kennisnet in dit project heeft gestoken. Toen begin vorig jaar met de Groepentool gestart werd was ik er gelijk bij en ben ook lid geworden van de Toekomst Groepen groep. Ik heb veel feedback gegeven en de nodige verzoeken gedaan voor verbeteringen. Helaas zijn de meeste niet gerealiseerd. Het ergste is eigenlijk wel dat de groepen geen RSS functie kennen. Je weet dus nooit of er iets gebeurd is in de groep waar je lid van bent. Als je een via de groepen verstuurd bericht binnenkrijgt kun je daar niet op reageren, maar moet je eerst naar je groep (via Entree). Zoeken in het forumgedeelte is er niet bij en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook binnen Kennisnet hoor ik mensen klagen over de functionaliteit van deze tool, en toch is er een tweede versie gekomen en straks een ongetwijfeld glossy folder met lovende verhalen. Wie houdt nu wie voor de gek? Is het verantwoord voor een instantie als Kennisnet om zich hiermee te blijven bezighouden of zouden ze (nog) meer naar de "eindgebruiker" moeten luisteren? Een lastige vraag die ik zelf ook niet zo maar kan beantwoorden. Op zich juich ik het feit toe dat Kennisnet dergelijke zaken wil faciliteren, maar ze slaan de plank in dit geval zo verschrikkelijk mis!
Als je ziet wat er in bijv. Hyves mogelijk is, heeft het dan nog zin om zoiets dergelijks ernaast te willen zetten? Wie wil reageren en deze discussie hier losmaken?

Ken je de groepen (nog) niet en wil je jezelf eerst een oordeel vormen, neem dan eens de moeite om er een aantal te bekijken:

Primair onderwijs (215)
Voortgezet onderwijs (368)
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (222)
Zakelijk (77)
Ontspanning (82)
Thinkquest (19)
Train de trainer (23)
PABO (1)

Zie ook: Groepen startpagina

Deeptaggen in Motionbox

DeeptagNatuurlijk ken ik Google video, YouTube, DailyMotion en OpenVlog, maar Motionbox is nieuw voor me, ook al bleek ik me achteraf geabonneerd te hebben op hun nieuwsbrief. Vandaag kwam een mailtje binnen met groot nieuws: Motionbox brengt een nieuwe embedded player uit waarmee het mogelijk is te "deeptaggen" naar fragmenten binnen een video opname. Met een scrollbalk kun je heel makkelijk door de fragmenten scrollen en je kunt ieder fragment een tag geven. Voor de wat langere filmpjes zie ik hier geweldige mogelijkheden! Iemand al ervaring met deze? Wil je zien wat ik bedoel, kijk dan op hun weblog, of bekijk dit prachtige filmpje:-)
Overigens heb je wel Flashplayer9 nodig...

GoogleMaps en GMapEZ

De pagina is nog niet helemaal af, maar ik wil het idee toch alvast delen. Door de update van Google Maps wordt het nu nog interessanter voor bijv. organisaties met meer locaties om er wat leuks mee te doen. Met behulp van GMapEZ maak je vrij makkelijk je eigen Google Maps met extra informatie. De pop-up vensters kunnen nu ook tabbladen aan! In zo'n pop-up kun je natuurlijk weer een link maken naar een nieuwe map. Klik maar eens op de plattegrond url in mijn voorbeeld...

11 september 2006

Lourmarin

Genomen vanaf de binnenplaats van het mooie kasteel in Lourmarin, een prachtig plaatsje in de Luberon.

Woordenlijst Nederlands-Engels

Tussen het materiaal dat de deelnemers krijgen die meegaan op de studiereis naar Amerika zit ook een woordenlijst met veelgebruikte onderwijstermen. Mijn Engels is best redelijk (vind ik zelf) maar hoe je termen vertaalt als "lump sum financiering" of "modelinge taalvaardigheid" heb ik niet gelijk paraat, dus ben ik best blij met die lijst. Echter, geniet in een flodderig boekje of als los A4'tje doe je daar weinig mee, dus heb ik de nodige tijd doorgebracht om het netjes op een pagina te krijgen.

Woordenlijst onderwijstermen Nederlands - Engels
aanmelding application, student application
aansluiting transition (aansluiting onderwijsarbeidsmarkt: transition from education to work; de aansluiting met het hoger onderwijs verbeteren; facilitate the transfer from secondary to higher education; een goede aansluiting met: a smooth transfer to)
achterstand 1. backwardness (reading backwardness, backwardness in reading)
2. delay (children with developmental delay, language defayed children)
3. disadvantage (working class children with an educational disadvantage, educationally disadvantaged children)
achterstandsgroepen disadvantaged groups
achterstandskinderen disadvantaged children

Maar nog liever zou ik het als bestand in m'n PDA willen hebben, en dan ook nog netjes doorzoekbaar. Omdat ik vandaag toch binnen moet blijven vanwege alle pollen die m'n neus aanvallen heb ik de tijd genomen op zoek te gaan naar een geschikt programma. Dat valt echter nog niet mee. Er zijn freeware dictionaries verkrijgbaar maar het zelf aanmaken van de lexicons is een heidens karwei. Als er iemand is die daar ervaring mee heeft hoor ik het graag! De screendump rechts is van Mdict.

10 september 2006

Makkelijk geotags bepalen.

Nu Googlemaps zulke mooie scherpe foto's heeft leek het me makkelijk om dat te gebruiken voor het vinden van geotags. Daarom heb ik voor mezelf "even" een aparte pagina aangemaakt. Met behulp van deze pagina kun je snel de lengte en breedte van een locatie bepalen.
Sleep de kaart naar de plaats die je zoekt, zoom zoveel mogelijk in en dubbelklik precies op de plek waarvan je de gegevens wilt hebben. De gekozen plek wordt gecentreerd op de kaart en daarvan worden dan onder de kaart de coördinaten weergegeven.
Copiëren en plakken maar, bijv. als geotags bij je Flickr foto's.

Kun je hier wat mee, of weet je veel betere oplossingen, laat het me dan even weten... 

Flickr foto's geotaggen met Google Earth

Hier woon ik

Regelmatige gebruikers zullen inmiddels ontdekt hebben dat ook Google Earth nu voor heel Nederland mooie high res beelden gebruikt. Nu wordt het heel makkelijk om Google Earth te gaan gebruiken om je foto's bij Flickr van geotags te voorzien. Ga daarvoor naar Trippermap.com, download een .kmz bestand en geef dat een plekje in My Places. Bekijk de tutorial (mooie screencast) om te zien welke instellingen je in Google Earth moet veranderen en je kunt beginnen! Instructies staan ook stap voor stap op deze pagina. Let op: het .kmz bestand kwam bij mij binnen als .zip en moest ik even hernoemen. Trouwens, hier woon ik:

09 september 2006

Hyves als ELO

"Beroepshalve" volg ik een aantal weblogs die gebruikt worden binnen het onderwijs, gewoon om de ontwikkelingen te volgen. Was het een hype of krijgen ze echt een plaats in het onderwijs? Zo heb ik me ook geabonneerd op de RSS feed van het practicum nieuwe media, die na de zomer weer tot leven kwam. Wat me opviel is dat in het laatste bericht de studenten door hun docent werden opgeroepen om zich aan te melden bij Hyves, zodat ze daar o.a. de agendaplanning zouden kunnen volgen. Uit nieuwsgierigheid heb ik me ook aangemeld. Het betreft hier een besloten groep, maar nadat ik Indira had uitgelegd wat m'n bedoelingen waren werd ik toch toegelaten. Ik kreeg van haar de volgende toelichting: "Ik wil Hyves proberen omdat ik er vanuit ga dat 50% van mijn studenten al een account heeft en het me leuk lijkt om hun privé-leven en het onderwijs wat naar elkaar toe te brengen. Beetje web2.0 filosofie."
Een geweldig idee en Indira inschattend gaat dit vast lopen! Hebben we straks Blackboard, N@tschool of noem maar wat nog nodig of kunnen we het gewoon doen met wat ons door Web2.0 tools wordt aangereikt?