30 november 2006

ROCtv voor het MBO

De NCRV start vanaf 1 september 2007 met het tv-kanaal ROCtv. Het wordt een interactieve tv-zender voor het middelbaar beroepsonderwijs. Op de zender zijn zowel algemene programma’s over onderwijs en werk te zien, als speciaal voor èn door de school gemaakt materiaal. Docenten, schoolleiding en studenten kunnen via een website informatie en filmpjes aanbieden voor het kanaal. Dit materiaal wordt deels voorbereid in de lessen video en communicatie. Komend voorjaar worden op ROC-opleidingen in Hilversum, Dordrecht en Rotterdam pilots van ROCtv gemaakt. De eerste proefuitzendingen zijn tevens te zien op www.ROCtv.eu.

De NCRV organiseert diverse projecten op het gebied van onderwijs, zoals De verkiezing van docent, gekozen door leerlingen, Eindexamenjournaals en de kerstmusical Mandela, gevangen in een game. Tevens organiseert de NCRV speciaal voor het onderwijs workshops montage, regie en cameravoering.

29 november 2006

Schreef of schreefloos

Afgelopen maandag viel mijn oog op een tussenkopje in de Volkskrant: Minister Zalm werd in Italië Il Duro genoemd.
Maar ik moest (met m'n duffe ochtendkop) toch 3X kijken voordat ik goed las wat er stond. Bij het gebruikte lettertype is de hoofdletter I precies gelijk aan de kleine letter l.
Stom toevallig stond in een kader ernaast dat de Volkskrant met nieuwe lettertypes gaat werken: de Capitolum als broodletter en de Vectora voor koppen, columns en service-informatie. Heel benieuwd hoe daarin de i en de l gevormd zijn.
 
Wie denkt bewust na over lettergebruik in zijn/haar weblog? Zelf kies ik heel bewust voor schreefloos, maar het kan natuurlijk ook anders...

PowerPoint Extreme Makeover

Dean Shareski van Ideas and Thoughts from an EdTech heeft met behulp van Camtasia een filmpje gemaakt over hoe je Powerpoint wel en niet moet gebruiken. Hiermee slaat hij wat mij betreft twee vliegen in één klap! Mooie overgangen, slim gebruik van picture in picture en zo zie ik nog veel meer dingen die ik graag zou toepassen (als ik tijd had en iets om een presentatie over te maken:-)


Voordat ik dit bericht plaatste heb ik Dean gevraagd of ik dit filmpje mocht embedden in een eigen posting en binnen 10 minuten kreeg ik als antwoord: most certainly!

28 november 2006

Alomtegenwoordig?

Sorry lezers, maar na een avondje Noord Nederlands Toneel ben ik niet echt meer in de stemming voor een boeiend bericht.
En als ik kijk naar het ingeleverde huiswerk word ik daar ook niet vrolijk van.
Alomtegenwoordig...
Ik heb daar even op gegoogled en kom dan op sites waar ik anders echt nooit zou komen.
Steeds bij de hand...
Het dekt de lading, maar of ik dat nu lekker vind bekken?
Voor iedereen die m'n bericht van gisteren gemist heeft: ik ben op zoek naar een goede Nederlandse vertaling van het begrip "ubiquitous".
Op dit weblog zit zoveel kennis, daar moet toch wat beters uit komen?
Ik ben gaan zoeken bij Google afbeeldingen op het woord en kan kiezen uit ontzettend veel plaatjes. En wij kunnen het met onze woordenschat niet een naam geven? (klopt, ik zelf dus ook niet..)

Ubiquitous

Vandaag ontving ik weer zo'n mailtje:
"INTRODUCTION. E-Learning is passé. U-learning is the new wave globally in higher education. Ubiquitous learning encompasses e-learning and emphasizes learning anytime, anywhere and anyway in both formal and informal lifelong learning environments. As u-learning and Web 2.0 technology evolve, social interaction, intercultural communications, and global collaboration increases in importance.
Social networking and learning communities are integral components of u-learning.
Through online social networks, young adults today gain a sense of community that is important in their daily and social life. How can we learn from this? How can we learn from our students?"

Het woord "ubiquitous" ben ik de afgelopen maanden op zoveel verschillende manieren tegengekomen dat het voor mij tijd wordt voor een "wrap-up".
Eerst heb ik de Oxford Dictionary erbij gepakt, maar daar kom ik niet veel verder mee. Dus toch maar Googlen, en dan komen er prachtige sites boven water. De grootste eye-opener voor mij was onderstaand plaatje, notabene daterend uit 1996. Veel mensen zullen het kennen, toch schaam ik me er niet voor te zeggen dat het de eerste keer is dat ik het zie, en dat het een heleboel ideeën die ik heb in een voor mij verhelderend perspectief plaatst:

Ik realiseer me opeens dat ik dagelijks vaak op zeker 4 verschillende computers aan het werk ben en inderdaad op allemaal ongeveer dezelfde omgeving verwacht! Goed om daar even bij stil te staan en je te realiseren wat dat betekent voor de techniek (en bijv. voor "onze" dienst ICT).
"In een periode van ongeveer zestig jaar heeft de informatica drie spectaculaire revoluties meegemaakt: de mainframerevolutie, de personal computer (pc-)revolutie en de internetrevolutie. De voortschrijdende miniaturisatie van componenten en de krachtige communicatiemogelijkheden die in deze toestellen kunnen worden geïntegreerd, laten voorzien dat er een nieuwe revolutie op komst is. Ubiquitous computing (ubicomp of uc) integreert en verbergt de actuele computertechnologie in allerhande gebruiksvoorwerpen. De onzichtbare computer wordt alomtegenwoordig." (bron)
Ook heel helder is deze uitleg: Ubiquitous learning: altijd, overal en op maat
Notabene uit 2001 is de volgende info van een Edutrip:
"Wat is Ubiquitous Computing: De belangrijkste eigenschappen zijn dat een ieder altijd en overal access heeft tot de noodzakelijke leermaterialen. Hiervoor is een netwerk, toegang tot Internet, en een computer (liefst laptop) vereist."
Ook bij de Universiteit van Twente kom ik een mooie uitleg tegen.
Natuurlijk heeft Wikipedia zijn eigen definitie. En bij de Edutrip van 2005 kom je het tegen. Emerce heeft het over "Ubicom"
Maar wie geeft me nu één woord waarmee ik het begrip aan m'n collega's kan uitleggen zonder te stotteren????

27 november 2006

Online Educa Berlin

Vanmorgen kreeg ik op de valreep een uitnodiging om als weblogger mee te gaan Berlijn voor de Online Educa: "12th International Conference on Technology Supported Learning & Training".
Een volledig verzorgde reis waarvoor al betaald was.
Ik hoefde alleen maar "ja" te zeggen. Helaas heb ik deze week een aantal belangrijke andere verplichtingen op m'n eigen werk en moest ik deze keer dus "nee" zeggen... MOEILIJK! MOEILIJK!

Surf organiseert een studiereis naar Berlijn en Annette meldt net op dit bericht dat zij ook meegaat. Hopelijk komt zij dus aan webloggen toe, en ik zie op de deelnemerslijst nog meer (potentiële) bloggers staan!
Anders had ik woensdagavond dus zo maar op de Kurfürstendamm gelopen en donderdag lekker ontbeten in hotel Schweizerhof. Volgende keer beter....

26 november 2006

Verantwoord eten

Je kent misschien de uitzendingen van Jamie Oliver waarin hij ten strijde trekt tegen het vele junkfood dat op Britse scholen aan leerlingen verstrekt wordt. Hij hoeft het niet helemaal alleen te doen, maar wordt ondersteund door de School Food Trust, die op de website prima (les) materiaal beschikbaar stelt zoals filmpjes, lesbrieven en ook een leuk spelletje: snackdash. Je moet allemaal gezonde dingen verzamelen en de bad guys ontwijken natuurlijk.
Wil je de Flashgame beeldvullend (op school laten) spelen dan is dit de url.

FP3-speler voor kleuters

Moet dat niet MP3-speler zijn Willem? Nee, want we hebben het hier over een Fisher Price apparaat. Zij hebben speciaal voor kleuters een MP-3 speler op de markt gebracht met grote knoppen, leuke icoontjes en hij kan tegen een stootje. Ook de koptelefoon is op kinderhoofd formaat gemaakt. Er zitten al 6 liedjes in en met de meegeleverde software kan papa of mama liedjes (of podcasts) toevoegen.

In de afdeling "Preschool Electronics" heeft Fisher Price nog meer in petto, zoals een speciale fotocamera en een soort van karaoke webcam. Suggestie voor de komende weken? Dan kan je onder het excuus dat je voor je kinderen bezig bent toch lekker podcasten en zo...

25 november 2006

Paraxial optical wave propagation

DSC_0220Geen idee wat dit betekent? Ik ook niet, totdat ik gisteren op de campus van  de TU Twente het colloquium bijwoonde waarmee neef Jaap het schopte tot ingenieur. Met een 8 voor presentatie en een 9 voor de inhoud zette hij een geweldige prestatie neer voor professoren, medestudenten en natuurlijk familie, en haalde daarmee verdiend zijn bul binnen. Wat me opviel was dat de studenten stuk voor stuk heel wat beter gekleed waren dan de zeer casual uitgedoste geleerden, maar misschien had dat iets met de vrijdagmiddag te maken? En wat een prachtige campus daar in Twente! Waarom heeft het wetenschappelijk onderwijs toch zoveel meer geld te besteden dan het MBO?
Wil je echt meer weten over "Modeling paraxial wave propagation in free-electron laser oscillators", dan is hier een link.

23 november 2006

Een computer voor elke student

DSC_0242Nog steeds krijg ik verslagen binnen van deelnemers aan de studereis naar Charlotte. Vandaag weer een van Magda Bruin (Kennisnet) en Marjan Vernooy (Cito) die zelfs een dag langer in Amerika bleven om een extra bezoek te kunnen brengen aan Piedmont Community College. Ze hebben verschillende mensen geïnterviewd en doen daarvan prima verslag:
"Gebouwen en klaslokalen zijn ’s ochtends en de vroege avond behoorlijk bezet en andere delen van de dag vrij leeg. Er is een computer voor elke student."
Klik hier voor het hele verhaal.
(De foto heb ik genomen in een van de studielandschappen op Piedmont College)

22 november 2006

Google Greeting Maps


Geogreeting biedt een geweldig leuke mashup waarmee je op een aparte manier de groeten kunt doen of iemand kunt feliciteren. Klik maar eens op deze link en gun het even tijd om op te bouwen. Hier de link naar het alfabet.

Nieuwe Flickr features

Flickr zelf noemt het de Triple Treat.
Ze hebben drie nieuwe functies toegevoegd:

  1. Guest Pass
    Je kunt nu mensen een gastaccount geven waarmee ze je niet publieke foto's kunnen bekijken. Daarvoor hoeven ze nu niet meer eerst zelf een Yahoo login account te nemen. Ga daarvoor naar een set die je hebt aangemaakt en klik op: share this set.
  2. m.flickr.com
    Deze vind ik zelf heel mooi. Je kunt nu ook direct vanaf je PDA naar Flickr en zelfs direct foto's uploaden. Jammer is dat je ze niet direct door kan zetten naar je weblog, maar dat komt vast nog wel.
  3. Camera Finder
    Hiermee brengt Flickr heel mooi in kaart met welke camera's het meest gewerkt wordt. Die informatie halen ze natuurlijk gewoon uit de exif data. Heel voor de hand liggend dus, maar ook heel grappig. Mijn Nikon D50 scoort behoorlijk goed.

Vroeg of laat?

Ik hoor veel mensen het advies geven om vooral laat te gaan stemmen en de peilingen in de gaten te houden. Maar als iedereen wacht valt er natuurlijk weinig te peilen en weet je nog niet wat je stemmen moet. Daarom ben ik maar gelijk vanmorgen gegaan...

stemmen
Uploaded by webber

21 november 2006

Zweefwijzer

En voor wie het om 2 voor 12 nóg niet weet is daar altijd nog de Zweefwijzer, een prachtig initiatief van Buro renkema:
"40% van de Nederlandse bevolking heeft enkele dagen voor de verkiezingen geen flauw benul wat te stemmen. Buro Renkema biedt de zwevende kiezer een veilige plek om te landen."
Wat zeggen alle partijen eigenlijk over het webloggen?

Diploma Veilig Internet

Het Diploma Veilig Internet is een lespakket voor leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs en maakt kinderen bewust van de risico’s en het eigen handelen op internet.
In acht hoofdstukken worden diverse thema’s behandeld, zoals het verstrekken van privé-gegevens, chatten, e-mailen, downloaden en digitaal pesten. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de houding achter de computer. Er wordt afgesloten met een online examen. Het lespakket is geschikt voor groep 6, 7 en 8.
Het lespakket is nu gratis te downloaden vanaf: http://www.iksurfveilig.nl/

    Het Diploma Veilig Internet is een initiatief van:
  • Ministerie van Economische Zaken
  • Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
  • Technika10 Nederland
  • Stichting de Kinderconsument
  • Stichting Kennisnet Ict op School

Stom Wijzer

Sommige bloggers spreken open en eerlijk hun politieke voorkeur uit. Van anderen zullen we het nooit weten en er zijn er vast die het zelf nog niet weten. Voor hen is er StomWijzer.
"Te lui om alle partijprogramma's te lezen? Te dom voor de Stemwijzer? U bent niet alleen hoor, samen met 80% van Nederland bent u perfect geschikt voor de Stom Wijzer:
Voor iedereen die geen snars verstand heeft van politiek, maar wel gaat stemmen!"

Met dank aan de buurmeid die me hierop wees...

20 november 2006

Sportbonden gaan werken met ELO

Op 9 november ontving ik een persbericht dat begon met:
Sportbonden bieden opleidingen aan met behulp van e-learning
NOC*NSF en Three Ships enterprises hebben samen met vier sportbonden onlangs een overeenkomst getekend om via de digitale leeromgeving Three Ships N@Tschool! de efficiëntie en het imago van bondsopleidingen te verhogen.

Onderaan het mailtje stond echter:
"Deze E-mail en alle daarbij meegestuurde bijlagen zijn uitsluitend bestemd
voor geadresseerde(n). Verstrekking aan en gebruik door anderen is niet
toegestaan. NOC*NSF sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit
electronische verzending."
Niks mee doen Willem, dacht ik dus, maar heb wel een mailtje teruggestuurd dat ik het een beetje raar vond, waarop ik natuurlijk nooit meer een reactie gehad heb. Vreemd genoeg vind ik het persbericht ook niet terug op de site van Threeships, noch op die van de NOC-NSF. Waarschijnlijk hebben ze gedacht dat het voldoende is een aantal webloggers in te lichten.
Nu informaticovo.nl met het bericht komt durf ik het ook wel te melden...
Op zich natuurlijk een mooie vangst voor Threeships en misschien een argument om daar als opleidingsinstituut bij aan te sluiten? Dit betekent namelijk wel dat heel veel mensen ook buiten "schooltijd" met een ELO in aanraking komen.
Wie reageert, of zijn we te druk met de verkiezingen?

Open Innovation

De SURF onderwijsdagen begonnen met een keynote van prof. dr. Emile Aarts, Vice President & Scientific Program Manager van Philips Research Laboratories Eindhoven. Andere bloggers hebben hier al het nodige over geschreven. Ik volsta daarom met beelden.
Klik op de foto hiernaast voor een slideshow met foto's van de presentatie.
In het filmfragment hieronder zie je hoe Phlips technieken ontwikkelt waarmee voor kinderen die in het ziekenhuis door een scanner moeten een prettige omgeving gecreëerd wordt zodat ze zich meer op hun gemak voelen.

19 november 2006

Technologie als zegen en zorg

SURF is niet echt snel met het online zetten van de streaming videobeelden. Daarom heb ik nu toch maar de opname die ik woensdag van Rob Creemers heb gemaakt bij Google Video neergezet. Ik heb alleen maar het eerste half uur, maar zo lang zul je het toch niet volhouden denk ik. De kwaliteit is namelijk slecht. Wat kun je verwachten van de combinatie van een goedkope camera, geen statief en weinig licht?
Maar de eerste minuten geven een leuk beeld van hoe Rob door zijn presentatie schiet...

18 november 2006

De BETTshow met andere ogen

De BETT (British Education and Training Technology) is een jaarlijks terugkerende ICT en onderwijs "show" die gedurende 4 dagen in de tweede week van januari plaats vindt in 2 prachtige hallen van de Olympia in Londen. Op deze beurs is in die dagen alles te zien wat er op hard- en software gebied te koop (en soms verkrijgbaar) is voor het onderwijs. Toch had ik de laatste keer halverwege de dag het gevoel dat ik het allemaal wel gezien had. Misschien zie ik teveel, raak ik blind voor ontwikkelingen of ben ik gewoon te kritisch.

Derhalve leek het me leuk om de BETT nu eens door de ogen van een ander als weblogger te volgen. Ik heb daarom de directeur van een basisschool uitgenodigd om deze keer met me mee te gaan. Iemand uit het primair onderwijs, die natuurlijk niet alleen met ICT bezig is, zal anders tegen dingen aankijken, heeft andere interesses en belangen. Op deze manier hoop ik hier straks toch weer verrassende zaken te kunnen melden!
Toegang tot de BETTshow is gratis, en met bijv. Easyjet kun je voor weinig geld heen en weer naar Londen. Retourtje Gatwick-Waterloo, een kaartje voor de metro en klaar ben je. 's Ochtends vroeg weg en 's avonds weer terug is geen probleem, maar je kunt er natuurlijk ook een paar dagen aan vast knopen voor een avondje theater en lekker winkelen. Wij gaan voor die laatste optie.
Overigens, de directeur die ik heb meegevraagd is mijn vrouw...

17 november 2006

Trendwatching Rob Creemers

Als Trendmatcher is het natuurlijk altijd leuk om een echte trendwatcher te zien en te horen. Woensdag had ik dan ook mijn videorecorder paraat tijdens de keynote van Rob Creemers. Na een half uur was echter het bandje vol en ben ik verder gegaan met foto's maken.
Klik op de foto rechts om deze in een diashow te zien. Wil je een idee van de snelheid waarmee Rob door z'n sheets gaat, stel dan de interval op 2 seconden. Met ongeveer die snelheid wisselde hij namelijk (delen van) zijn sheets! Wat ik in zijn presentatie heel mooi vond is dat hij met layers werkt en dat sommige dingen blijven staan terwijl erachter dingen veranderen. Kan dit met Powerpoint of gebruikt hij wat anders?
Annet Smith van Gadgets en Onderwijs heeft ook een bericht geplaatst over deze sessie en geeft nog links naar een pdf bestand (18Mb) van zijn sheets en een kort filmpje.

16 november 2006

Roept u maar!

De laatste workshop van de dinsdagmiddag was: "Roept u maar", gegeven door Tomas Oudejans van de juridische faculteit van de UvT. Via juricam.nl kunnen docenten een verzoek indienen voor het opnemen van een filmpje. Dit wordt dan met docenten en studenten in scene gezet en opgenomen, low budget en met minimale middelen. Nadat hij wat voorbeelden had laten zien stelde hij de zaal voor het concept ter plekke te demonstreren en vroeg 3 vrijwilligers. Zonder draaiboek en zonder duidelijke afspraken vooraf werd in één take een opname gemaakt en vervolgens in Windows Moviemaker ingelezen. Titel ervoor en klaar!!!
Geweldig om te zien hoe in een tijdsbestek van 3 kwartier hij zijn verhaal kon vertellen én laten zien. Natuurlijk was er weer iemand in de zaal die de onvermijdelijke (en o zo flauwe) vraag stelde: "en wat is nu de didactische meerwaarde?" Voordat Tomas kon reageren nam Sonia Boukhanissa, de studente die hij had meegenomen voor de opname, het woord en zei: "nou mevrouw, als wij zo'n filmpje zien onthouden wij de case veel beter dan wanneer we het saai uit een boekje moeten lezen". Beter kon ze de vraag niet pareren!
Ik vond het in ieder geval een verademing om aan het eind van de dag zo'n heerlijk rechttoerechtaan praktisch voorbeeld te zien van hoe je video in het onderwijs kunt inzetten. Bekijk de voorbeelden op www.juricam.nl en je weet waar ik het over heb.

Edu@2020 the movie

De laatste sessie die ik gisteren bijwoonde was die van Richard Katz, vice president van Educause. Als inleiding op de forum discussie liet hij een zelfgemaakt filmpje zien, waarbij hij zich heeft laten inspireren door de Epic 2014. De zaal zat vol bloggers en Wilfred Rubens heeft een prima verslag geschreven. Ik kan dus volstaan met de opname die ik (uit de hand en met een heel goedkope camera) gemaakt heb van het filmpje.

edu@2020
Uploaded by webber

15 november 2006

Moe maar voldaan

Op terugreis naar huis blijk ik in Zwolle ook nog drie kwartier overstap tijd te hebben om te netwerken. Allemensen wat een dag!
Aansluitend aan de Surf onderwijsdagen mocht ik ook een staartje meepakken van de Kennisnet relatiedag, waar ik toch ook weer een paar nieuwtjes kon oppakken. (Nee Jan Bart, ik verklap niks) Goed om te zien hoe een grote groep mensen zo betrokken is bij Kennisnet en de communities! Fijn om te horen dat RSS 'in principe' mogelijk is binnen de nieuwe portals. Nu maar hopen dat de community managers dit ook gaan inzetten.

De afsluitende keynote vanmiddag, verzorgd door Rob Creemers in plaats van Doekle Terpstra drukte de zaal weer op een turbulente manier met de neus op de feiten. Natuurlijk hoor je eigenlijk niks nieuws en weet je het allemaal als je de trends een beetje volgt en de krant goed leest, maar de manier waarop Rob de boodschap brengt laat je toch 3 kwartier de adem inhouden. Het grote gevaar komt uit China en India en alle werk dat via internet kan worden uitgevoerd zal verdwijnen naar die landen. Wij moeten ons in het (beroeps)onderwijs dus richten op zaken waar je altijd "handjes" bij nodig hebt, zoals bijv. de zorg en zaken als timmeren. Ik wist niet dat daar een universitaire opleiding voor is, maar dat terzijde. Ook wat betreft het milieu leven we in/op een tijdbom!
Ik hoop dat deze keynote als streaming video beschikbaar komt bij Surf en iedereen aanraden er tijd voor uit te trekken. Ook als je het niet met hem eens bent scherpt het toch je denken. Ook leuk om op weg naar huis nog even lekker te kletsen met mensen uit het VO en SBO. Wat zijn veel zaken toch herkenbaar en uitwisselbaar voor alle vormen van onderwijs.
Morgen hoop ik de draad van een dagelijks ritme weer op te pakken met misschien nog wat nabeschouwingen en filmpjes.

Waar is Trendmatcher?

Ben het van mezelf niet gewend om 3 dagen lang niets van me te laten horen en merk aan de mensen om me heen die me aan de jas trekken zij ook niet. Dus toch maar even snel een update.
Ik ben maandag afgereisd naar Utrecht om deel te nemen aan het "edublogdinner". Een gezellig gebeuren op een prima locatie (de winkel van Sinkel) waar in een ongedwongen sfeer van alles uitgewisseld werd. "Hoe doe jij die podcast nou, welke software gebruik jij" en noem zo de ervaringen maar op die uitgewisseld werden.
Sinds gisteren zit ik op de Surf Onderwijsdagen, een tweedaags evenement met een interessant en vol programma. Ook bij de exposanten op de beursvloer heb ik al veel kennis kunnen opdoen en informatie gehaald. De keynotes zijn goed en de workshops (voor zover ik daar aan toekom) tot nu toe ook. Interesant (voor mij) was natuurlijk de workshop over: "weblogs en wiki's" na afloop waarvan ik geinterviewed werd door één van de inleiders Gerard Dümmer. Het interview is te beluisteren op het weblog dat Gerard speciaal voor deze dagen bijhoudt.
Ben je geinteresseerd in verslagen over de onderwijsdagen, kijk dan vooral ook op het weblog van Wilfred Rubens en Pierre Gorissen.
Aansluitend ga ik vanmiddag ook nog naar de Kennisnet-relatiedag en zal dus laat thuis zijn. Ik beloof zodra ik tijd heb nog een paar berichten te wijden aan dingen die ik hier gezien heb!

12 november 2006

My bloggerbox

Veel mensen vragen me wat ik toch allemaal bij me heb als ze me aan zien komen met m'n grote tas. Daarom in dit filmpje een uitpakparty waarin ik alles stuk voor stuk laat zien. Volgens mij toch niet zo veel overbodigs? Maar alles bij elkaar weegt het wél ruim 11 kilo, dus ben ik heel blij dat er wieltjes onder zitten!
Wat neem jij mee als je gaat bloggen, behalve een blognote?

11 november 2006

Audio forum, speak and be heard

Naast Moodle wordt op knowschools (waar ik dit weekend les krijg) ook gebruik gemaakt van Vaestro, een audioforum.
"What's Vaestro? Vaestro is audio forum software that you can use on your website for free. Talk to your friends, host interactive podcasts, or use it like an audio blog. With Vaestro, everyone has a chance to speak and be heard."
Natuurlijk heb ik m'n eigen channel aangemaakt waar iedereen berichten kan inspreken. Nu heb ik daar geen overspannen verwachtingen van, want Odeo heb ik ook maar weggehaald omdat niemand het ooit gebruikte. Het grote verschil met Odeo is echter dat dit precies als een forum werkt en je zo heel mooi in een thread op elkaar kunt reageren bijvoorbeeld. Een groepsdiscussie is met deze tool volgens mij heel goed mogelijk. Ben je het daar wel of niet mee eens, geef je mening dan op mijn channel!
Leave me an Audio Comment
Leave me an Audio Comment.

Wat me trouwens opvalt aan Moodle is dat het zwaar leunt op forum en wiki technieken, en dat werkt eigenlijk perfect!

Studenten zijn dom!

Laat je niet pakken! is een campagne van SURFnet in samenwerking met Stichting Kennisnet ICT op school.
Doel van de campagne is het verhogen van het bewustzijn rondom het beveiligen van computers en netwerken. Veel schade is namelijk te voorkomen door bewust met een pc om te gaan.
SURFnet is de internetprovider voor hoger onderwijs en onderzoek in Nederland. Ruim 750.000 studenten en onderzoekers maken dagelijks gebruik van het netwerk en de diensten van SURFnet.
Kennisnet is de internetorganisatie voor het primair en voortgezet onderwijs en de BVE-sector. Waar Laat je niet pakken gericht is op het hoger onderwijs in Nederland, is veilig.kennisnet.nl gericht op PO/VO en BVE. Beide campagnes maken onderdeel uit van het gezamenlijke SURFnet/Kennisnetproject.

Het filmpje van oma is hier te downloaden.
Het filmpje van opa is hier te downloaden.
Mij pakken ze niet zegt oma


Mij pakken ze niet zegt opa

Ik ga weer naar school!

En bij me in de klas zitten mensen uit Abu Dhabi, Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Italie, Mexico, Nederland en Portugal! Veel deelnemers hebben als eerste opdracht al een .kmz bestand op Moodle geplaatst van de plaats waar ze wonen met wat extra informatie.
De bedoeling is nu dat we Google Earth verder verkennen en met lesideeën komen.
Ik voel me weer helemaal leerling en ga m'n huiswerk natuurlijk niet zelf verzinnen, maar put lekker uit de bronnen van John Demmers en Gerard Dümmer. Grappig is dat ik in de cursus mensen uit Nederland zie die ik (nog) niet ken, maar die wel via mijn vorige bericht bij deze cursus terecht zijn gekomen! Ook ICTopSchool besteedt er aandacht aan. Al met al een spannende manier van (weekend)leren. Ik begrijp inmiddels dat knowschools veel vaker dit soort weekend-cursussen organiseert.
"En Willem, ga je vandaag nog bladharken?"

10 november 2006

Online cursus Google Earth

Vanavond om 18.00 uur Nederlandse tijd start er een online (weekend) cursus: "Google Earth as a Classroom Tool".
Deze cursus wordt verzorgd door de Canadees Quentin d'Souza, bekend van Teaching Hacks.com. Op zijn weblog vind je al veel meer les ideeën voor het gebruik van Google Earth in de klas.
De cursus wordt gegeven binnen Moodle, dus als je meedoet sla je twee vliegen in één klap want je krijgt gelijk een goed beeld van de mogelijkheden van deze (open source) leeromgeving! Je moet je wel even (gratis) aanmelden. Wil je al vóór 18 uur de cursus bekijken, dan heb je een enrollment key nodig: google.

Op de agenda staat:

  • Introduce Yourself
  • 1 Let's Get Started
    Google Earth Screencasts (40 Minutes)
    Google Earth Shortcuts
    Google Earth Simple Help Sheet
    Google Earth Advanced Help Sheet
    Post Your Location in Google Earth
  • 2 Educator Perspectives Video (6 Minutes)
    Finding Google Earth Resources that You Would Use
  • 3 Google Earth: A Classroom Tool
    Google Earth Web Resources
    Sharing Curriculum Ideas
  • 4 Software Extensions and Plugins
  • 5 Sharing Lesson Ideas
    Google Earth Files Directory
  • 6 Google Earth Locations Quiz

Het zou leuk zijn als (naast mij) ook mensen uit Nederland hieraaan mee gaan doen! Het laatste onderdeel: Post Your Location in Google Earth, van punt 1 is natuurlijk heel leuk. Zo krijg je te zien waar alle deelnemers aan de cursus wonen.
Ik heb al even een kijkje genomen en kan zeggen dat het er indrukwekkend uitziet, compleet met (Google video) filmmateriaal. Een aanrader dus!
Let op: Je hoeft dus niet precies om 18.00 uur in te loggen. Dat kan later ook.

09 november 2006

Google Maps Mashup

MapLib.Net komt met een prachtige Google Maps Mashup: Je kunt nu je eigen foto uploaden en daar markers op plaatsen. De code die gegenereerd wordt kun je dan natuurlijk weer op je weblog plaatsen.
Leuk voor groepsfoto's, overzichten, plattegronden of noem maar op!
Achter de markers kan je allerlei extra informatie plaatsen, complet met links en plaatjes. Zie je de mogelijkheden al voor je?


(Ik heb maar even snel een willekeurige foto gepakt als voorbeeld. Iedere overeenkomst met bestaande personen berust op misverstand)

08 november 2006

Orkut open voor iedereen

Gisteren schreef ik nog: Hoe open ben je zelf?
Nadat ik net een nieuw account heb geopend bij Orkut mag ik vaststellen dat ik een heleboel velden die ik daar had kunnen invullen toch maar even heb opengelaten.
Het is onvoorstelbaar wat je allemaal kwijt kunt:

soort relatie: getrouwd
verjaardag: april 5
leeftijd: 54
hier voor: zakelijke netwerken
kinderen: ja - parttime thuis
etnische achtergrond: Blank
talen die ik spreek: Nederlands, Engels (GB), Duits, Frans
humor: droog/sarcastisch, intelligent/gevat
seksuele geaardheid: hetero
kleding: casual, modern
drinker: sociaal
huisdieren: ik houd van mijn huisdier(en)
status: met partner, met huisdier(en), met kind(eren)

En dan heb ik nog niet de dingen opgenomen die ik (nog) niet heb ingevuld, zoals geloof, wel/niet roker, religie en politieke oriëntatie.
Dit gaat inderdaad wel heel ver!

Maar wat ik zeggen wilde: Orkut is nu open voor iedereen!!!

Skypecast via je weblog

cnet NEWS.com komt met het bericht dat Skype 3.0 de mogelijkheid zal bieden om een link op te nemen op je weblog die naar een chatroom leidt zodat je met je bezoekers kunt "Skypecasten".
Misschien moeten ROC Flevoland en het Friesland College dat gaan inzetten om hun deelnemers te bedienen?

Handhelds in the Classroom

Op het weblog "Ideas and Thoughts from an EdTech" kom ik een filmpje tegen (11.38 minuten) waarin je kunt zien hoe ze op een school in Amerika alle! leerlingen voorzien hebben van een Palm mét toetsenbord en hoe die ingezet worden in het onderwijs. Het is adembenemend om te zien met welk gemak huiswerk en andere zaken even "gebeamd" worden tussen leerkracht en leerlingen. "Natuurlijk weer zo'n American success story" zul je misschien zeggen, maar het filmpje stamt uit 2004 en als je een bezoek brengt aan de site van de scholen zul je zien dat ze daar wel meer gekke dingen doen. Zo zijn de vergaderingen van het overkoepelende schoolbestuur gewoon via Google video te volgen! Een idee dat ik mijn CvB nog niet aan de hand durf te doen...
Onder Documents & Forms vind je een aparte rubriek Palm met daarin meer dan 60 documenten over en voor het werken met de handheld.

Hoe open ben jij zelf?

Veel mensen zijn dol op open source en hebben dat tot een soort van religie verheven. "Is het wel open source, anders vertrouw ik het niet." Bang als ze zijn voor Microsoft, vendor lock-ins en andere enge ziektes. Persoonlijk doe ik daar niet zo krampachtig over: als iets goed is wil ik er graag voor betalen. Zo kost benzine nu eenmaal geld. We kunnen het kreupelhout wel als open source beschouwen, maar mijn vader vertelde me ooit van tijden dat ook brandhout toch wel krap werd...
De volgende vraag die je kunt stellen is: Hoe open ben je zelf eigenlijk? Iedereen heeft privacy natuurlijk hoog in het vaandel staan, maar in hoeverre kun je dat nog volhouden in een tijdperk van blogs, LinkedIn, Hyves, internetadresboek, flickr en noem maar op?
Daarom is er nu een tegengestelde stroming waar te nemen die beoogt zo open mogelijk te zijn en zo veel mogelijk te laten zien: http://openhuman.org/

Openhuman.org is

  • a place to be as open as possible
  • Tell the most dicreet and interesting stuff about yourself without hurting anyone else
  • Put your naked pictures (not pornographic or erotic, just naked)
  • Confess how open you are
  • Don't forget, no one expects you to be very open. Do it as much as you can.. You'll get more open in time...
  • Ik moet je zeggen dat ik me nog niet aangemeld heb, maar ik volg het met belangstelling.
    Eerlijk gezegd ben ik ook absoluut niet voorzichtig met mijn gegevens. Je kunt mij overal vinden en ik denk dat dat goed is. Toen ik een keer persoonlijk wilde reageren naar de persoon achter Marcnext kostte me dat bijvoorbeeld behoorlijk veel moeite. Marc zal daar zijn redenen voor hebben en die respecteer ik, maar mij zal het een zorg zijn wie me allemaal vindt als ze (echt) naar me op zoek zijn. Natuurlijk krijg ik daardoor veel spam, maar daarvoor biedt Gmail redelijk uitkomst.

    Hoe denken jullie hier over?
    (Naar aanleiding van een bericht op Slashdot)

    07 november 2006

    Wie jat er nu een boek?

    In mijn vorige bericht noemde ik Instructables als een geweldige bron van goede ideeën. Sindsdien ben ik aan het rondkijken wat ze allemaal te bieden hebben en zocht natuurlijk ook op de term: iPods.
    Zo kom ik terecht bij een instructable van hivoltage die een hardcase voor z'n iPod heeft bedacht, bestaande uit een boek. In een reactie zegt hij:
    "Mine has come in especiallly useful since my school recently adopted a policy of not allowing any kind of electronics in school at all, except for cellphones. if someone looks closely, it is noticable that it is a modified book, ut it is nicely inconspicuos with my other books. nobody wants to steal a book either."
    Daar heeft hij wel een punt lijkt me... (sorry Edwin)

    Dit moet je zien: Instructables!

    Als Trendmatcher ben ik altijd op zoek naar nieuwe dingen. Een plek bij uitstek om die tegen te komen is natuurlijk bij de web2.0 Summit die deze dagen gehouden wordt in San Fransisco. Een van de onderdelen daar is de Launchpad, waar nieuwe bedrijven hun mogelijkheden tonen. Eigenlijk zijn ze allemaal het bekijken waard, maar mijn oog viel gelijk op het logo van Instructables:  
    Daar aangekomen rolde ik van de ene verrassing in de andere. Een prachtige manier om snel en makkelijk korte instructies over "wat dan ook" neer te zetten, zeer toepasbaar ook in het onderwijs! Kijk maar eens naar het voorbeeld dat ik in ongeveer een kwartier maakte over Gtalk to generate an RSS feed. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik wilde gewoon snel de mogelijkheden ontdekken.
    Na een intro kun je een stap-voor-stap instructie maken over een bepaald onderwerp. Je kunt plaatjes uploaden, links naar (instructie)videofilmpjes plaatsen en natuurlijk meta tags meegeven. Iedereen kan reacties achterlaten bij een instructable.
    Als Kennisnet een goede slag zou willen maken zouden ze dit "als de donder" moeten vertalen naar het Nederlands en beschikbaar moeten maken. Ik ben er helemaal weg van!
    Laat het me alsjeblieft (hier) weten als je ook een "instructable" maakt zodat we binnenkort ook de nodige Nederlandse voorbeelden kunnen bewonderen...

    Technorati tags:

    RSS feeds via Instant Messaging

    Een makkelijker manier om een RSS feed te genereren kan ik niet bedenken!
    Ik heb het over Sabifoo. Met Sabifoo creëer je een feed en plaats je teksten op een website, simpelweg door een boodschap te versturen met je Instant Messaging account. Sabifoo werkt samen met AOL Instant Messenger, Jabber, MSN Messenger, Yahoo Messenger en Google Talk. Om Sabifoo te gebruiken hoef je geen account te nemen en alweer een nieuw wachtwoord te onthouden.
    Ik heb het uitgeprobeerd met Google Talk. Met MSN kreeg ik het (nog) niet aan de praat, maar die gebruik ik toch nauwelijks. Je kunt vanaf meerdere IM accounts naar één RSS feed (en website) publiceren. Alleen tekst en url's is mogelijk, maar dat is logisch omdat het werkt met instant messaging. Duidelijke instructies staan hier. In 2 minuten ben je "up and running"!
    TIPS: Denk er wel aan om te beginnen met jezelf een Nickname te geven. De berichten die je verstuurt komen in de standaard instelling namelijk ook op een publieke feed terecht en zonder nickname is je e-mail adres zichtbaar. Die publieke feed wordt door Google blogsearch geindexeerd, want na enige tijd kwam ik Trendmatcher daar alweer tegen.
    Middels een aantal commando's kan je Sofiboo verder tunen. Zo kun je de privacy mode veranderen waardoor je berichten niet meer op de publieke feed terechtkomen. Ieder bericht krijgt een unieke ID mee. Met delete ID kun je afzonderlijke berichten verwijderen. Met behulp van gateway kun je de berichten via Safiboo naar een webpagina sturen die het bericht vervolgens weer op je weblog zou kunnen plaatsen!

    Dit is mijn Safiboo pagina, en zo ziet de feed er uit.

    06 november 2006

    Reactable

    The reactable intends to be:
    • collaborative: several performers (locally or remotely)
    • intuitive: zero manual, zero instructions
    • sonically challenging and interesting
    • learnable and masterable (even for children)
    • suitable for novices (installations) and advanced electronic musicians (concerts)

    The reactable hardware is based on a translucent round table. A video camera situated beneath, continuously analyzes the table surface, tracking the nature, position and orientation of the objects that are distributed on its surface, representing the components of a classic modular synthesizer. These objects are passive without any sensors or actuators, users interact by moving them, changing their position, their orientation or their faces (in the case of volumetric objects). These actions directly control the topological structure and parameters of the sound synthesizer. A projector, also from underneath the table, draws dynamic animations on its surface, providing a visual feedback of the state, the activity and the main characteristics of the sounds produced by the audio synthesizer.

    05 november 2006

    Je weet niet wat je hoort!

    Via Robbert Hoeffnagel's weblog kwam ik daarnet terecht bij razz.com en dat is toch wel humor op de late avond. Je kunt geluid opnemen en dat gelijk mixen met achtergrondmuziek én allerlei geluidseffecten.
    Het klinkt een beetje alsof ik dronken ben, maar dat zal aan de microfoon liggen. Zie je kinderen in groep 8 hier al een geweldige talkshow mee maken?
    Ik wel!


    Maak je eigen Razz!
    Hier nog een voorbeeld.

    Digital Rights Management

    Ik geef het eerlijk toe: ik ben een beginnend iPod gebruiker (mAar wEet iNmiddels hoe ik het schrijven moet). In het vliegtuig naar Amerika hoorde ik een prachtige cd van Emmilou Harris en Mark Knopfler, dus heb ik in iTunes een account aangemaakt om deze cd te kunnen downloaden. Dat is inderdaad een fluitje van een cent. Voor $ 6,99 had ik in no time de nummers binnen. Hoe ik vervolgens de bijbehorende teksten kan krijgen is me nog niet duidelijk, maar ik kon er wel met iTunes een audio cd van branden. Die cd heb ik daarna geopend met Windows media player en die ripte er weer WMA bestanden van. Via WMP kon ik ook de albumgegevens en titels erbij zoeken. Nu heb ik dus keurige WMA bestanden (voor m'n oude MP3 Player). Gaat nu na een aantal keren afspelen de boel ontploffen? Zie ik wat over het hoofd? Heb ik iets verkeerds gedaan, of valt het wel wat mee met die beveiliging van iTunes?

    Voorbeelden van nieuwe media

    Hans Mestrum plaatst op zijn weblog (mustread) een bericht met de titel: "Mooie voorbeelden van nieuwe media in het onderwijs", waarin hij vertelt over de mooie dingen die Apple beschikbaar stelt voor het onderwijs.
    Hij besluit zijn bericht met de oproep: "Ken jij nog voorbeelden uit het onderwijs waar ze nieuwe media inzetten of heb je ideeën hoe dat zou kunnen? Laat het hieronder weten."
    Helaas staan daar tot nu toe heel weinig reacties.
    • Zijn er weinig onderwijs mensen die Hansonexperience bezoeken?
    • Zijn er geen voorbeelden te noemen?
    • Halen we liever dan dat we brengen?
    • Zelf een idee waarom er geen reacties komen?

    Weet je nog voorbeelden te noemen, ga dan naar Hansonexperience.
    Heb je een antwoord op bovenstaande vragen, laat het dan hieronder weten...

    iTunes alternatieven?

    Na een weekje stoeien met m'n iPod in combinatie met iTunes moet ik tot de conclusie komen dat iTunes en ik elkaar niet zo goed begrijpen. Ik begin me zelfs en beetje een "digital native" te voelen. Het programma dwingt me op een manier te denken die ik niet gewend ben. Nu was ik natuurlijk een simpele MP3 speler gewend die je gewoon via USB aansluit en dan via Verkenner beheert, maar ik had gehoopt dat iTunes dan nog simpeler zou zijn. Voor mij niet in ieder geval. Ik heb het gevoel dat ik geen baas ben over het ding. Eenmaal aangesloten blijft hij knipperen en zeggen dat ik niet mag loskoppelen. Betekent dit dat ik iTunes dan ook niet mag afsluiten? Zo zijn er meer dingen die me aan het twijfelen brengen.
    Zoeken via Google op: "iTunes alternatives" leert me (gelukkig) dat ik niet de enige ben. Ik heb nu Yamipod (yet another iPod manager) gedownload en ga daar maar eens mee stoeien. Trouwens, toen ik vanmorgen iTunes startte bleek er weer een update beschikbaar. Dan mag je even 35 Mb downloaden. De Yamipod download is nog geen 5 Mb groot, dus dat kan niks zijn....
    Iemand dezelfde of andere ervaringen die hier gedeeld kunnen worden?

    04 november 2006

    Weer edublogger actief

    Er is alweer een edublogger actief in het buitenland!
    Deze keer is het Frans Peeters, van het St. Willibrord College in Goes, die afgereisd is naar de Global Education Summit in Calgary. Je kunt zijn ervaringen volgen op http://www.informaticavo.nl/. Hij is daar trouwens samen met Martin de Fockert (Productmanager SMART) die ook een eigen weblog bijhoudt.

    Is er al een blogger die de Online Educa in Berlijn gaat volgen? Zo niet, dan houd ik me van harte aanbevolen, maar zoek dan wel een sponsor. M'n baas ziet me aankomen:
    "Wat is het nut en de meerwaarde van een dergelijk bezoek?"
    Wanneer ik op deze laatste vraag reacties krijg ga ik daar een apart bericht aan wijden...

    03 november 2006

    Rotterdam landmarks

    Cirkelen rond de top van de Euromast, onder de pyloon van de Erasmusbrug door vliegen en zigzaggen tussen de wolkenkrabbers op de Blaak.
    Het kan sinds kort met een 3D- versie van Rotterdamse locaties via rotterdamlandmarks.hoppinger.com.
    Even het kmz bestand downloaden en het programma opent zichzelf in Google Earth.
    De animatie is het werk van drie studenten Grafimediatechnologie aan de Hogeschool Rotterdam.
    Om de praktijkoefening zo echt mogelijk te maken, speelde medestudent Roelof de Vries voor opdrachtgever. Diplomatiek zegt De Vries ’na te denken’ over commerciële mogelijkheden; eerst wil hij de virtuele stad uitbouwen als eindopdracht.
    Twaalf weken lang ploeterden de drie makers in het leerwerkbedrijf Lynx van de hogeschool.
    Als ’easter egg’ ofwel verborgen grapje kun je met het programma ook door de muur het lokaal in vliegen.

    Roelof de Vries, is dat niet "de zoon van"? Inderdaad! Behalve een slimme buurman heb ik ook een slimme buurjongen :-)
    Hier is een lijst van 41 objecten die ze tot nu toe met behulp van Google sketch gebouwd hebben.

    Gmail biedt XLS aan in Spreadsheets

    Wanneer je in Gmail als attachment een Excel bestand binnenkrijgt biedt Google je aan om dat bestand direct in Google Spreadsheets te openen*).
    Zo wordt de verleiding om die tool te gebruiken natuurlijk steeds groter! Je krijgt er een leuke melding bij in de trant van "stop sending around xls files. Share them over the internet".
    Logische vervolgstap is natuurlijk dat dit ook met .doc bestanden gaat gebeuren...
    *) Ik gebruik Gmail met als taalinstelling: Engels. Daardoor heb je vaak eerder en meer mogelijkheden tot je beschikking dan wanneer je voor de Nederlandstalige schil kiest.

    Microsoft & Novell

    Ron Hovsepian and Steve Ballmer take the stage together to announce a new collaborative relationship between Novell and Microsoft.

    Update:
    Bovenstaande zette ik vannacht om 1 uur neer, nadat ik de webcast had bekeken en bekomen was van de verrassing.
    Inmiddels verschijnen her en der berichten en commentaren.
    Ook de persberichten van Microsoft en Novell zijn beschikbaar.

    02 november 2006

    Nieuws van Microsoft?

    "Steve Ballmer to Deliver Industry Announcement
    November 2, 2006
    Microsoft Corp. CEO Steve Ballmer will deliver an
    announcement during a press conference today, Thurs., Nov. 2, in San Francisco beginning at 2 p.m. Pacific time / 5 p.m. Eastern time. Details of the announcement will be provided during the press conference."

    Wat voor nieuws zal Microsoft vanavond bekend maken? Robert Scoble speculeert op een mogelijke deal met Novell en verwijst daarbij naar de aandelenkoersen.
    Ik ga in ieder geval zo meteen naar de webcast luisteren!
    Update:
    Misschien ben ik wat in de war met de wereldtijden, maar ik zie nog geen webcast. Ondertussen lijkt dit artikel in de Wall Street Journal het gerucht te bevestigen:
    "Microsoft Corp. is entering into an unusual partnership with Novell Inc. that gives a boost to the Linux operating system, a rival to the software giant's Windows software, according to people familiar with the companies.
    Under the pact, which isn't final, Microsoft will offer sales support of Suse Linux, a version of the operating system sold by Novell. The two companies have also agreed to develop technologies to make it easier for users to run both Suse Linux and Microsoft's Windows on their computers. The two companies are expected to announce details of their plan today at a press conference in San Francisco."

    Wat ben ik benieuwd naar de reacties van sommige mensen op mijn werk morgen...
    Het start, ik ga kijken!

    Zijn persoonlijke leeromgeving

    Wat een geweldige bijdrage, de posting van Wilfred Rubens op zijn weblog over zijn persoonlijke leeromgeving!
    Als iedereen (in het onderwijs) dat nu eens zo voor zichzelf op een rijtje zette...
    Het doet me trouwens denken aan een ander bericht dat ik deze week tegenkwam (ik weet niet meer waar) over het online zetten van je CV als RSS feed. Niall Kennedy heeft dat gedaan: Niall Kennedy's Résumé

    01 november 2006

    Chatten met Meebo

    Met Meebo heb je de mogelijkheid om via 1 scherm te chatten met al je online vrienden op MSN, ICQ, Yahoo! Messenger en Jabber/Gtalk.
    Surf gewoon naar www.meebo.com, maak een account aan, vul je username en paswoord in en voor je het weet heb je een lijst met iedereen die online is, ongeacht op welk IM (Instant Messaging) systeem.
    Daarnaast kun je een "Meebo Me" venster opnemen op je website/weblog zodat bezoekers via je site met jou kunnen chatten, uiteraard alleen als je online bent.
    In Amerika zag ik dat een docent dit op zijn weblog geintegreerd had zodat leerlingen zagen wanneer hij online was en hem direct vragen konden stellen. 3 uur 's nachts was een normale tijd om even over het huiswerk te praten!

    Grappig dat ik via Meebo ook weer een berichtje naar Twitter kan sturen dat dan gelijk bij mijn dienstmededelingen terechtkomt.

    Dienstmededeling via Twitter

    Afgelopen weekend was het weer eens zo ver: Blogger had problemen waardoor ik geen berichten kon plaatsen.
    Op zo'n moment zou je zo graag je vaste bezoekers wat willen laten weten, terwijl je geen toegang hebt tot je weblog. Heel frustrerend! Met Twitter hoop ik daar nu wat op gevonden te hebben. Twitter is een dienst de je kunt gebruiken om boodschappen te versturen, via je mobieltje, maar ook via instant messaging. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het Jabber protocol, dat ook wordt ondersteund door Gtalk, zodat je simpelweg via Google Talk een bericht kunt plaatsen. Wat code opnemen op je site en klaar ben je!
    Nog mooier zou zijn wanneer die berichten ook in je RSS feed terecht zouden komen, zodat je iedereen bereikt, maar daar heb ik nog geen oplossing voor. Wie wel?
    Hiernaast zie je Twitter onder de kop: Laatste nieuws. Ik zou daar ook status of dienstmededeling kunnen zetten. Hieronder zie je Twitter in een mooie Flash opmaak.

    Slimme buurman

    Soms verdienen mensen het om even in het zonnetje gezet te worden. Neem nu mijn buurman Teun. Vanuit zijn eigen adviesbureau Toendra is hij als directeur werkzaam voor de SOS Telefonische Hulpdiensten in Groningen en Drenthe. Hij zocht naar een manier om die dienst meer naamsbekendheid te geven en kwam op het idee om Anton Corbijn te benaderen.
    Corbijn zegde toe en bedacht het fotografieconcept 'helpende handen', als symbool voor het werk van de hulpdienst. De fotograaf vond vervolgens een elftal wereldsterren bereid om kosteloos mee te werken. Hij maakte de foto's van hun handen, die eind oktober als een set van tien ansichtkaarten gratis verspreid worden via de postkantoren in Nederland. De elf sterren van wie Corbijn de 'helpende handen' heeft vastgelegd zijn U2-voorman Bono, Live Aid-initiator Bob Geldof (die samen op één foto staan), Elton John, R.E.M.-zanger Michael Stipe, Coldplay-zanger Chris Martin, het Deense topmodel Helena Christensen, zanger Nick Cave, actrice Gwyneth Paltrow, zangeres Patti Smith, Brandon Flowers (van rockband The Killers) en U2-gitarist The Edge.
    SOS Telefonische Hulpdiensten is een landelijke organisatie voor iedereen die behoefte heeft aan een (anoniem) gesprek, hulp of advies per telefoon. Het nummer van de hulpdienst is 0900-0767.