30 december 2006

Een jaar geleden...

Hetzelfde bord staat er weer. Alleen liggen er nu geen sneeuwresten omheen.

Picasa, Google Earth en geotags

Dankzij een bericht op de Scholenlijst kom ik terecht op rakaz. Daar wordt uitgelegd hoe je in Picasa foto's kunt voorzien van geotags met behulp van Google Earth. Google Earth maakt er gelijk zelf ook een .kmz bestand van met de foto erin opgenomen. Dat kan er dan zo uitzien: kerstkaart.kmz
Doorklikkend blijkt Niels Leenheer, de man achter rakaz, meer interessante dingen te doen.
Zo heeft hij meegewerkt aan de ontwikkeling van ZenPhoto, een PHP fotoalbum. Als je een foto aanklikt in zijn fotogalerij zie je links onderaan: toon locatie. Dat is een koppeling (door hem geprogrammeerd) naar Google Maps. Ik vind het er heel mooi uitzien!

29 december 2006

Sneller toegang tot de BETTSHOW

Vandaag ontving ik mijn toegangsbewijs voor de BETTSHOW. Over 2 weken heb ik dat alweer achter de rug.
Voor mensen die nog kaarten willen bestellen hierbij een tip: Als je van plan bent erover te gaan bloggen, waarom zou je dan geen press pass aanvragen? Natuurlijk betreft het hier burgerjournalistiek, maar die term kennen ze nog niet op de website.
Het grote voordeel is dat je via een aparte ingang naar binnen mag en op die manier de lange rij wachtenden die er altijd staat kunt vermijden. Daarnaast heb je tevens toegang tot de pressroom, om te relaxen, te genieten van de "complimentary refreshments" en waar computers staan met internet aansluiting. Daarnaast kun je daar de presspacks meenemen zodat je in één keer alle folders hebt.
Ik zag trouwens dat mijn vrouw als "principal" ook via de zijingang naar binnen mag dus we hoeven elkaar niet uit het oog te verliezen.
De BETT is vaak zo druk dat je nauwelijks een plekje kunt vinden om even te zitten en een broodje te eten. Daarom is het goed te weten dat er ook een International Lounge is, waar meestal wel plek is, waar ook gratis drankjes zijn en waar je als foreigner zo naar binnen mag.
(Wat vinden jullie van de "job-title" die ik ingevuld heb?:-)

Your files stay online forever

[http://www.divshare.com/]
Het klinkt haast te mooi om waar te zijn, maar als het goed is leef ik niet lang genoeg om erachter te komen.
Bij DivShare.com kun je (tot 100Mb) net zo veel bestanden uploaden als je maar wilt. In principe hoef je daar niet eens een acount voor aan te maken. Doe je dat wel, dan krijg je een mooie dashboardpagina waar al je bestanden te zien zijn met hun downloadlinks en kan je zelfs een logo uploaden zodat je een "co-branded" pagina krijgt. Wil je veel plaatjes uploaden die bij elkaar horen, dan kun je kiezen voor een gallery. Helaas zijn daar later geen plaatjes meer aan toe te voegen.
Een MP3 bestand kun je niet vanaf hun servers laten afspelen, maar alleen downloaden. Dat vind ik wel jammer.
Klik hier om te zien hoe hun gallery eruit ziet. Ik heb er maar even snel wat willekeurige plaatjes neergezet...

Your files stay online forever

Het klinkt haast te mooi om waar te zijn, maar als het goed is leef ik niet lang genoeg om erachter te komen.
Bij DivShare.com kun je (tot 100Mb) net zo veel bestanden uploaden als je maar wilt. In principe hoef je daar niet eens een acount voor aan te maken. Doe je dat wel, dan krijg je een mooie dashboardpagina waar al je bestanden te zien zijn met hun downloadlinks en kan je zelfs een logo uploaden zodat je een "co-branded" pagina krijgt. Wil je veel plaatjes uploaden die bij elkaar horen, dan kun je kiezen voor een gallery. Helaas zijn daar later geen plaatjes meer aan toe te voegen.
Een MP3 bestand kun je niet vanaf hun servers laten afspelen, maar alleen downloaden. Dat vind ik wel jammer.
Klik hier om te zien hoe hun gallery eruit ziet. Ik heb er maar even snel wat willekeurige plaatjes neergezet...

28 december 2006

Commotie over demotie

-"Wat vind jij van de motie papa?"
-Welke motie jongen, er is deze week toch geen tweede kamer?
-"DEMOTIE man, kijk je geen journaal?"
Allemensen, nog geen 55 jaar en dan moet ik alweer gelijk m'n mening klaar hebben over demotie. Nooit over nagedacht en eerlijk gezegd tot vanavond nooit van gehoord. Maar dankzij internet ben ik in 10 minuten weer helemaal bij:
Er is een demotie.startpagina.nl. Het staat in de Nederlandse Wikipedia. Er is zelfs een apart domein voor. Onze taal heeft het gedefinieerd en zegt dat het woord voor het eerst in 1984 vermeld werd in de van Dale. Marc De Coster plaatste er een jaar geleden al een bericht over op zijn weblog, waarbij hij een citaat uit de Volkskrant van 1997 aanhaalt.
Eigenlijk weinig nieuws dus, maar ik weet nog niet wat ik ervan vind.
Later jongen, als ik wat ouder ben........

Commotie over demotie

-"Wat vind jij van de motie papa?"
-Welke motie jongen, er is deze week toch geen tweede kamer?
-"DEMOTIE man, kijk je geen journaal?"
Allemensen, nog geen 55 jaar en dan moet ik alweer gelijk m'n mening klaar hebben over demotie. Nooit over nagedacht en eerlijk gezegd tot vanavond nooit van gehoord. Maar dankzij internet ben ik in 10 minuten weer helemaal bij:
Er is een demotie.startpagina.nl. Het staat in de Nederlandse Wikipedia. Er is zelfs een apart domein voor. Onze taal heeft het gedefinieerd en zegt dat het woord voor het eerst in 1984 vermeld werd in de van Dale. Marc De Coster plaatste er een jaar geleden al een bericht over op zijn weblog, waarbij hij een citaat uit de Volkskrant van 1997 aanhaalt.
Eigenlijk weinig nieuws dus, maar ik weet nog niet wat ik ervan vind.
Later jongen, als ik wat ouder ben........

27 december 2006

Portable Apps

Vakantie, en dus tijd voor dingen waar je anders absoluut niet aan toe zou komen!
Naar aanleiding van een bericht bij Pierre Gorissen heb ik vandaag eens gekeken naar de mogelijkheden van mijn (Sandisk) USB stick. Daar zit namelijk U3 technologie op waar ik tot nu toe weinig mee deed. Na vandaag ben ik er behoorlijk enthousiast over geworden. Het is een mooie manier om dingen te beveiligen bijv. en een aantal programma's zijn heel makkelijk te starten via de launcher.
Daarnaast heb ik uiteraard ook gekeken naar het totaalpakket dat "Open Source en Standaarden in het Onderwijs" nu aanbiedt. Een download van maar liefst 247Mb dat uitgepakt zo'n 480Mb in beslag neemt. Het downloaden, uitpakken en installeren op je usb stick duurt nogal lang en riep bij mij de vraag op of ze dit niet beter anders hadden kunnen aanpakken. Of opknippen in delen of een duidelijke instructie hoe je de onderdelen die jij wilt hebben moet installeren had mij slimmer geleken, zeker gezien het feit dat je in een aantal gevallen alsnog de update moet binnenhalen.
Ik werd nog meer getriggerd door wat ik las op de startpagina bij Portable Apps: "PortableApps.com provides a truly open platform that works with any hardware you like (USB flash drive, iPod, portable hard drive, etc)."
Ja natuurlijk, wat naar een USB stick kan kun je ook op een iPod zetten! Dus heb ik nu die hele handel van OSS op m'n iPod draaien. Het is vooral om uit te proberen, want snel is het natuurlijk niet allemaal.
Verder kijkend naar de 22 aangeboden applicaties viel me echter wat anders op: Ik mis een wiki, of een CMS!
Toevallig vorige week werd ik door een collega getipt over de wiki MoinMoin, en dan vooral de desktop edition. Je installeert het pakket op een USB stick, start een klein programma (dat in een DOS venster blijft draaien) en daarme een complete webserver zodat je via localhost:80 de wiki kunt draaien. Het is ook nog eens een mooie wiki die gebruik maakt van wysiwyg met behulp van FCK editor. Zo kun je zelfs pagina's direct vanuit Word in je wiki plakken!
Maar dit is nog niet alles. Ook Moodle kun je prima via een USB stick uitproberen.
Ook dit is een grote download, maar dan heb je gelijk Apache, PhPmyAdmin en MySQL erbij. De boel zou via één programma en een paar configuratie aanpassingen moeten starten... Ik ben nog niet zover, maar ga ook dat zeker uitproberen en houd jullie op de hoogte...

Portable Apps

Vakantie, en dus tijd voor dingen waar je anders absoluut niet aan toe zou komen!
Naar aanleiding van een bericht bij Pierre Gorissen heb ik vandaag eens gekeken naar de mogelijkheden van mijn (Sandisk) USB stick. Daar zit namelijk U3 technologie op waar ik tot nu toe weinig mee deed. Na vandaag ben ik er behoorlijk enthousiast over geworden. Het is een mooie manier om dingen te beveiligen bijv. en een aantal programma's zijn heel makkelijk te starten via de launcher.
Daarnaast heb ik uiteraard ook gekeken naar het totaalpakket dat "Open Source en Standaarden in het Onderwijs" nu aanbiedt. Een download van maar liefst 247Mb dat uitgepakt zo'n 480Mb in beslag neemt. Het downloaden, uitpakken en installeren op je usb stick duurt nogal lang en riep bij mij de vraag op of ze dit niet beter anders hadden kunnen aanpakken. Of opknippen in delen of een duidelijke instructie hoe je de onderdelen die jij wilt hebben moet installeren had mij slimmer geleken, zeker gezien het feit dat je in een aantal gevallen alsnog de update moet binnenhalen.
Ik werd nog meer getriggerd door wat ik las op de startpagina bij Portable Apps: "PortableApps.com provides a truly open platform that works with any hardware you like (USB flash drive, iPod, portable hard drive, etc)."
Ja natuurlijk, wat naar een USB stick kan kun je ook op een iPod zetten! Dus heb ik nu die hele handel van OSS op m'n iPod draaien. Het is vooral om uit te proberen, want snel is het natuurlijk niet allemaal.
Verder kijkend naar de 22 aangeboden applicaties viel me echter wat anders op: Ik mis een wiki, of een CMS!
Toevallig vorige week werd ik door een collega getipt over de wiki MoinMoin, en dan vooral de desktop edition. Je installeert het pakket op een USB stick, start een klein programma (dat in een DOS venster blijft draaien) en daarme een complete webserver zodat je via localhost:80 de wiki kunt draaien. Het is ook nog eens een mooie wiki die gebruik maakt van wysiwyg met behulp van FCK editor. Zo kun je zelfs pagina's direct vanuit Word in je wiki plakken!
Maar dit is nog niet alles. Ook Moodle kun je prima via een USB stick uitproberen.
Ook dit is een grote download, maar dan heb je gelijk Apache, PhPmyAdmin en MySQL erbij. De boel zou via één programma en een paar configuratie aanpassingen moeten starten... Ik ben nog niet zover, maar ga ook dat zeker uitproberen en houd jullie op de hoogte...

25 december 2006

iPod accesoires

DSC_0583Wat een verrassingen onder de kerstboom vandaag!
In de eerste plaats de xtrememac micromemo die je onder aan je iPod klikt en waarmee je er een complete voicerecorder van maakt. Het eigenwijze flexibele microfoontje is bevestigd via een 3.5mm-plug. In plaats daarvan kun je dus ook een andere bron aansluiten. Er is een mic/line schakelaar en zo kun je zelfs het output signaal van bijv. je notebook als bron gebruiken voor opname (in WAV formaat). Het microfoontje is lekker gevoelig en kan dus vervangen worden door een dasspeldmicrofoon. Helaas werkt die van mijn Olympus voicerecorder niet (electret) dus die set kan ik wel in z'n geheel te koop aanbieden. Nu ik de micromemo heb denk ik dat die Olympus niet meer gebruikt gaat worden.

DSC_0585In het volgende cadeau zat een portable speaker setje, ideaal in combinatie met de iPod. Voeding middels 4 AAA batterijtjes, maar er zit ook nog een adapter bij. Het geluid valt me alleszins mee en het meegeleverde snoertje met aan weerskanten een 3.5mm plug komt weer van pas bij bovenstaane micromemo. Tenslotte zat er ook nog een wit opvouwbaar headsetje bij, maar die brak al snel in 2 stukken.

DSC_0597Tenslotte nog een USB Power Set, ideaal voor het voeden of opladen van USB apparaten zoals m'n iPod, Qtek 9100 etc., zonder gebruik te hoeven maken van laptop of PC. De set bestaat uit een USB Netspanningsadapter en een USB Auto Adapter.
(Allemaal gevonden bij de Mediamarkt)

iPod accesoires

DSC_0583Wat een verrassingen onder de kerstboom vandaag!
In de eerste plaats de xtrememac micromemo die je onder aan je iPod klikt en waarmee je er een complete voicerecorder van maakt. Het eigenwijze flexibele microfoontje is bevestigd via een 3.5mm-plug. In plaats daarvan kun je dus ook een andere bron aansluiten. Er is een mic/line schakelaar en zo kun je zelfs het output signaal van bijv. je notebook als bron gebruiken voor opname (in WAV formaat). Het microfoontje is lekker gevoelig en kan dus vervangen worden door een dasspeldmicrofoon. Helaas werkt die van mijn Olympus voicerecorder niet (electret) dus die set kan ik wel in z'n geheel te koop aanbieden. Nu ik de micromemo heb denk ik dat die Olympus niet meer gebruikt gaat worden.

DSC_0585In het volgende cadeau zat een portable speaker setje, ideaal in combinatie met de iPod. Voeding middels 4 AAA batterijtjes, maar er zit ook nog een adapter bij. Het geluid valt me alleszins mee en het meegeleverde snoertje met aan weerskanten een 3.5mm plug komt weer van pas bij bovenstaane micromemo. Er zat ook nog een wit opvouwbaar headsetje bij, maar die brak al snel in 2 stukken.

DSC_0597

Tenslotte nog een USB Power Set, ideaal voor het voeden of opladen van USB apparaten zoals m'n iPod, Qtek 9100 etc., zonder gebruik te hoeven maken van laptop of PC. De set bestaat uit een USB Netspanningsadapter en een USB Auto Adapter.
(Allemaal gevonden bij de Mediamarkt)

24 december 2006

Sudoku voor de iPod

Vakantie, dus tijd voor spelletjes! Zo heb ik gisteren via iTunes Sudoku voor de iPod gedownload en ik moet zeggen: dat valt niks tegen.
Alleen, zit er op die Mac's geen spellingscontrole of is de Nederlandse tak van Apple uitbesteed aan Zuid Afrikanen? De meegeleverde uitleg is van een lachwekkende kwaliteit.

Trouwens, er is een nieuwe beta versie uit van Faststone capture met veel meer mogelijkheden, waaronder het gebruik van watermarks.

22 december 2006

Samenzoeken.nl

"Samenzoeken is een educatieve zoekmachine voor docenten en leerlingen. Deze zoekmachine bundelt de zoekresultaten van een aantal andere educatieve databases, zodat u nog maar één internetadres hoeft te onthouden, in plaats van de adressen van alle losse doorzochte databases. U vindt hier beschrijvingen van en verwijzingen naar o.a. boeken, films, software en leerobjecten die voor het onderwijs relevant zijn. De resultaten worden op een internationaal gestandaardiseerde manier gepresenteerd.
Samenzoeken is een intelligente, lerende database. Op basis van uw zoektochten en uw waardering van de gevonden materialen, worden de zoekresultaten voor uw collega�..s verder geoptimaliseerd, zodat zij weer sneller bij de meest bruikbare materialen uitkomen. Vandaar de naam samenzoeken: hoe meer collega's hier zoeken, hoe beter de resultaten worden.
Samenzoeken is behalve aan diverse andere educatieve databases ook gekoppeld aan Samenmaken. In dit onderdeel kunt u ook eigen materialen inzenden en delen met uw collega's."

Samenzoeken is ontwikkeld door APS IT-diensten.
Voor mij komt dit compleet uit de lucht vallen (maar ik kan natuurlijk niet alles vooruit weten) en ben best wel verrast.
Wat me niet duidelijk wordt is wélke educatieve databases gekoppeld zijn en doorzocht worden. Kennelijk kun je meehelpen met vullen door je aan te melden bij samenmaken.nl

Doorklikkend vind ik nog wat meer info:

"SamenZoeken is een onderdeel van de educatieve contentketen. Wat u binnen deze website vind is de informatie die middels de harvester (beschikbaar gesteld door kennisNet) wordt gedistribueerd. Heeft u bruikbare content? Maakt u zelf lesmateriaal die u graag deelt met de rest van het Nederlandse Onderwijsveld? Bij samenMaken kunt u uw objecten plaatsen."

FLV Online Converter

Stel je hebt een mooi filmpje bij YouTube gevonden en zou dat graag op je iPod willen bekijken.
Er is nu een site die dat filmpje online voor je converteert!
Gewoon de url van de YouTube pagina invoeren en een tijdje later krijg je een downloadlink aangeboden.
"This service converts a FLV file (Youtube's movie,etc) to another MPEG4 format (AVI/MOV/MP4/MP3/3GP). The service is using a compressed domain transcoder technology. Converts FLV to MPEG4 faster and losslessy than a typical transcoder."
De maker heeft de FLV to MPEG4 Converter engine beschikbaar gesteld bij Sourceforge.

FLV Online Converter

Stel je hebt een mooi filmpje bij YouTube gevonden en zou dat graag op je iPod willen bekijken.
Er is nu een site die dat filmpje online voor je converteert!
Gewoon de url van de YouTube pagina invoeren en een tijdje later krijg je een downloadlink aangeboden.
"This service converts a FLV file (Youtube's movie,etc) to another MPEG4 format (AVI/MOV/MP4/MP3/3GP). The service is using a compressed domain transcoder technology. Converts FLV to MPEG4 faster and losslessy than a typical transcoder."
De maker heeft de FLV to MPEG4 Converter engine beschikbaar gesteld bij Sourceforge.

21 december 2006

Een school is pas goed als...

Er valt nog zoveel te leren voor mij!
Vandaag had ik een goed gesprek met een ex collega die nu werkt voor een bureau dat een HBO instelling ondersteunt bij het ontwerpen van nieuw onderwijs. Ik gaf hem mijn ideeën en hij gaf mij een aantal url's, waaronder die van: educatief ontwerpen. Toen ik daarop vanavond aan het rondklikken was zei mijn vrouw, die meekeek, opeens: "Hee Jan Ligthart!"
"Wie?" zij ik. "Zoek maar eens op wikipedia", zei ze en dat deed ik. Daar kwam ik de volgende uitspraak tegen:
"Een school is pas goed als de directeur niets doet, de leraren weinig en de leerlingen alles."
Mijn vrouw, directeur van een Jenaplan basisschool, wist me vervolgens zoveel dingen te vertellen van zaken, waarvan ik dacht dat het ging om totaal nieuwe inzichten, dat mijn avond weer helemaal goed is!
Kijk eens goed naar de foto: Jan Ligthart heeft zijn handen in z'n zakken dus hij doet niks, maar hij leunt voorover en heeft dus aandacht voor de kinderen. Zo worden deze beelden tenminste geïnterpreteerd door mensen die hier op hun manier mee bezig zijn. BOEIEND!

Welterusten


Merry Christmas, opgenomen in La Paz, Boliva met vocaliste Carla Casanovas, gevonden via podsafechristmas.com bij Mike del Ferro
Voor degene die zich afvraagt wat ik hier nu mee wil zeggen of welk punt ik wil maken:
Ik vind het gewoon mooi!
(maar ook mooi dat je dit soort dingen dus gewoon via internet binnen krijgt. De tv is vanavond bij mij niet aangeweest. Bij jullie wel?)

20 december 2006

Van web1.0 naar web2.0

Ik heb het al een paar keer gezegd: de keynote van Toine Maes (directeur Kennisnet) op de EduExchange vond ik echt inspirerend. Daarmee kreeg ik echt het gevoel dat Kennisnet er alles aan doet om voorop te lopen of in ieder geval mee te gaan met de huidige ontwikkelingen.
Na afloop Toine dus gelijk gevraagd of de presentatie online zou komen. Een week later was dat het geval, maar helaas als pdf waardoor juist de leuke animaties misten. Opnieuw contact opgenomen met Toine die me zelfs persoonlijk zijn presentatie wilde mailen. Maar meer dan 12 Mb is zelfs voor Gmail iets te veel. Dus werd het opnieuw op de site van EduExchange geplaatst. Nu zaten de flash filmpjes verstopt in aparte PowerPoint bestanden. De volgende uitdaging was natuurlijk om die eruit te krijgen (ik wil ze zo graag hier laten zien) en met de hulp van Pierre is me dat uiteindelijk gelukt. Daar is namelijk een tooltje voor waar Pierre nog apart een bericht aan gaat wijden.
Hoe dan ook, hier een paar seconden inspiratie:

Wat me helaas nog niet lukt is om de autostart eruit te halen! Wie kan me helpen?
Als het goed is, dankzij Pierre, zijn er nu werkende knoppen!
(daar ben ik dus een avond mee bezig geweest)

Dé no-worries oplossing

Toen ik vanmiddag het bericht bij Pierre las dacht ik: "Waarom ook niet. Ik druk gewoon op die migratieknop".
Blogger meldde dat het wel "even" kon duren, maar toen ik vanavond nog niet bij m'n Blogger account kon werd ik toch wel wat zenuwachtig. "Het zal me toch niet gebeuren dat het noodlot ook bij mij toeslaat" dacht ik. Maar als dit bericht geplaatst wordt is dat het teken dat ook ik nu met dit weblog gemigreerd ben naar de nieuwe omgeving!
Don't worry, be happy!
Als dit goed gaat is dit voor mij hét bewijs dat je ook zonder kennis van servers en PhP scripts prima een (low-profile) weblog kunt bijhouden. Behalve af en toe een beetje vertraging heeft Blogger me tot nu toe nooit in de steek gelaten en ben ik nooit "alles" kwijt geweest. De eerste winst is dat ik nu ook tags kan toevoegen. Dat zal ik me wel moeten gaan aanwennen...

1 PC, meer muizen met eigen cursor!

Olaf Hubel attendeert me op een nieuw product van Microsoft Research: Multipoint.
Hiermee is het mogelijk om met meerdere muizen tegelijkertijd te werken op één PC!
Ze zien hier met name toepassingsmogelijkheden binnen het onderwijs waar een PC vaak met meerdere leerlingen gedeeld moet worden. In plaats van passief meekijken met degene die toevallig de muis heeft kunnen nu meer personen, ieder met z'n eigen muis én cursor, door het programma klikken. Het wachten is nu op toepassingen die zich hier specifiek voor lenen. Je kunt bijvoorbeeld samen oefeningen maken, maar natuurlijk ook een spel spelen.
De gedachte is dat dit een school veel geld zou kunnen schelen omdat je niet voor iedere leerling een PC hoeft te kopen.
Meer informatie vind je op Imaginecup en er is een persbericht.
Bij channel9 kun je een filmpje hierover bekijken.

Ik ben getagged!

Ook webloggers spelen tikkertje en ik (zag hem niet aankomen) ben getikt door Hans Mestrum.
Ik moet nu dus 5 dingen over mezelf vertellen die jullie nog niet weten en mag daarna iemand anders tikken.
Da's best lastig want sinds ik blog vertel ik zo ongeveer alles, dus is het logisch dat ik ver terug ga in de tijd.
  1. In 1973 zat ik op de Sociale Academie in Baarn. Sociaal bewogen als ik was werkte ik als vrijwilliger bij een bijzonder milieuproject: glas inzamelen...
    Je ziet me in het filmpje bij een door onszelf ontwikkelde machine die flessen kapot sloeg met een soort hamermechanisme, waardoor de scherven een kleiner volume zouden innemen bij vervoer naar de glasfabriek. Ik herinner me nog dat het glas zich in allerlei dozen en bakken opstapelde, omdat er geen fabriek was die het glas wilde afnemen. We moesten het eerst op kleur scheiden, en daar hadden we even niet aan gedacht. Ik reed rond in een Citroen Mehari om door heel Nederland glas op te halen. Iedereen verklaarde me uiteraard voor gek! Via "uitzending gemist" kwam ik terecht in een aflevering, samen met Emerson, Lake and Palmer en Monique van de Ven! Ik ben die hippie met die hoed:-)
  2. In 1975 was ik klaar met m'n opleiding en kreeg natuurlijk een oproep voor militaire dienst. Omdat ik daar absoluut geen zin in had vroeg ik herkeuring aan en ging gelijk het land uit, naar Israël, werken in een kibbutz. Wat een land, zoveel tegenstellingen, maar ik vond het prachtig! Vooral Carmel, een Yemenitische schone met wie ik bijna getrouwd ben tot bleek dat ik me dan toch echt zou moeten laten besnijden én uiteindelijk in Israëlische dienst zou moeten.
  3. Begonnen als PlayBoy op Terschelling, hetgeen inhield dat ik toiletten moest schoonmaken op jeugdcamping Maria Coleta en 's nachts nachtwacht mocht spelen om de jongens en meisjes uit elkaars tent te houden bracht ik het uiteindelijk tot kroegbaas van "de Richel" waar ik m'n eerste kapitaal verdiende om een jaar vrij te leven.
  4. In 1978-1979 heb ik samen met een vriend een fietstocht gemaakt vanuit Nederland via België, Frankrijk, Italië, Joegoslavië, Griekenland, Cyprus, Israël, Cyprus, Rhodos, Turkije, Syrië naar Jordanië waar we strandden omdat we Irak niet binnen mochten. Het doel was Australië, maar dat heb ik nooit bereikt...
  5. Na een jaartje "Buurt- en Jeugdwerk" in Musselkanaal ben ik in 1980 begonnen als randgroepjongerenwerker bij de rechtsvoorganger van het ROC waar ik nu nog steeds met plezier werk.
  6. (toegift) Af en toe ben ik "hobby-herder" met m'n bordercollie en een heleboel schapen op een Drentse heide

Denk nu niet dat ik sindsdien niet "echt" geleefd heb. Prachtige jaren sindsdien met een geweldige vrouw, heerlijke kinderen, goede vrienden en natuurlijk steeds digitaler. Immers, in 1981 kwam de eerste computer in m'n leven! En nog steeds geniet ik van iedere dag waar jullie ook deel van uit maken...

Nou, wat een bericht! Maar nu mag ik wel 5 andere bloggers aanwijzen!
Dat worden: Pierre, Wilfred, Margreet, Elke en André
Succes, en stel ons niet teleur!

19 december 2006

10, 9, 8...

Ik loop een beetje achter met de top 12 van Barry Dahl.
Op nummer 10: de persoonlijke startpagina van Google
Ik moet zeggen dat ik hem wel heb, maar niet dagelijks bekijk. Toen ik er net weer heen ging zag ik wel bovenaan bij mijn favorieten de RSSfeed van flitsservice staan...
Op nummer 9: Bloglines
Behoeft wat mij betreft geen verdere toelichting en ik zou hem zelf veel hoger plaatsen!
Op nummer 8: Google Earth
Geen webtool, maar een programma dat gedownload moet worden. Je hebt wel verbinding nodig, maar dan gaat er ook een wereld voor je open!

Ik word steeds nieuwsgieriger welke tools nog voorbij gaan komen. Denk dat als ik ze allemaal heb ik ga herschikken...

Trajectcontrole A12

Natuurlijk flink geschrokken gisteren, en ik wil iedereen bedanken voor alle reacties die ik ontvangen heb. Toen vanmorgen de post kwam mocht ik vaststellen dat het leven (gelukkig) gewoon doorgaat.
Een bekende envelop uit Leeuwarden:
trajectcontrole op de A12, 7 december 2006, 9.32 uur, 92 waar je 80 mag.
En dat allemaal omdat ik op tijd wilde zijn voor de openings keynote van Maria van der Hoeven:-(
Maar Toine, jouw speech was mij die € 31 wel waard!
Met de ICT bij de politie is niks mis in ieder geval. Toen ik gisteren in de politieauto stapte stonden al mijn gegevens reeds keurig in het grote display op het dashboard. Waarschijnlijk hadden ze me zelfs kunnen vertellen dat ik nog post kreeg, maar die jongens wilden het natuurlijk gezellig houden...

De opkomende digitale cultuur

Gisteren mocht ik deelnemen aan de startbijeenkomst van de projectgroep "Verbonden met ICT", in het leven geroepen door ROC-i-partners in nauwe samenwerking met Kennisnet.
Ter voorbereiding en als achtergrondinformatie kregen we het document "de opkomende digitale cultuur" toegestuurd, geschreven door Jetse Beeksma in opdracht van Kennisnet. Het is een prachtig document dat ik iedereen die geinteresseerd is in de "Netgeneratie" kan aanraden om te lezen. Natuurlijk heb ik eerst uitdrukkelijk toestemming gevraagd én gekregen om het document (pdf 395Kb) via m'n weblog beschikbaar te maken.

18 december 2006

Ik kan het navertellen!

Op terugweg van een interessante bijeenkomst met Kennisnet (waarover later meer) zat ik vanavond tussen Amersfoort en Harderwijk opeens in de middenberm nadat ik de vangrail 2X gezien had.
Dit dankzij een andere automobilist die "een peukje wilde uitdrukken" en niet goed oplette. Het is allemaal goed afgelopen, maar ik heb de schrik toch een beetje te pakken. Morgen pak ik de draad weer op, er is genoeg te melden!

Trouwens, alle complimenten voor de mannen van de rijkspolitie en bergingsdienst!
(te koop: 3 velgdoppen)

17 december 2006

Person of the Year: You

van de site van Time geplukt"Yes, you. You control the Information Age. Welcome to your world."
Veel bloggers zullen hier aandacht aan besteden of hebben dat al gedaan. Normaal gesproken voor mij een reden om het maar te laten lopen. Deze keer wil ik er toch ook bij stil staan omdat ik het heel goed vind dat Time op deze manier aandacht besteedt aan de ontwikkeling die dit jaar onmiskenbaar in gang is gezet en nog veel verder zal gaan!

Jij zelf bent dus "de persoon van het jaar" tenminste als...
  • je een weblog bijhoudt (of daar reageert)
  • je een podcast hebt gemaakt (of daarop hebt gereageerd)
  • je een video hebt gemaakt én geupload (of er een comment bij hebt achtergelaten)
    en zo zijn er natuurlijk nog veel meer manieren te noemen van prosuming...

    Natuurlijk is het niet alleen lof wat Time predikt:
    "Sure, it's a mistake to romanticize all this any more than is strictly necessary. Web 2.0 harnesses the stupidity of crowds as well as its wisdom."
    Behalve stomme filmpjes kom je ook ontzettend domme reacties tegen...
    Maar het feit dat we ermee bezig zijn, in plaats van passief voor de buis te hangen.
    Hoe dan ook reden genoeg om straks die Time te kopen!
  • Audiocomments weer mogelijk

    Gisteren kwam ik met "Of spreek een bericht in" Mobatalk.
    Marc, van MarcNext.com maakte er gelijk gebruik van maar sprak zijn verbazing uit dat ik die tool nog niet kende. "Hij staat al een hele tijd op frEdSCAPEs" zei Marc. Toen ik daar ging kijken zag ik dat ik de tool bij Fred notabene een paar keer zelf gebruikt heb om een boodschap achter te laten!
    Toch weer enthousiast geworden heb ik besloten hem een vast plekje op m'n weblog te geven, rechts bovenaan in de sidebar. Omdat ik de layout van mychingo.com niet zo mooi vind, te smal en te hoog, maak ik nu gebruik van FeedPlayer.
    Het mooie van Mobatalk vind ik dat het automatisch een RSS feed genereert die je dus bijv. via FeedPlayer kunt hergebruiken. Het voordeel van deze player is bovendien dat je de tekst die je met je boodschap kunt ingeven ook in beeld krijgt. Het is dus niet alleen audio, zoals Marc opmerkt...
    Hierbij dus nogmaals een uitnodiging aan al m'n lezers om deze tool eens uit te proberen, desnoods onder een nickname...
    Hiermee is wel de audiocomment knop die ik onder ieder bericht had verdwenen omdat deze toch door niemand gebruikt werd.

    De wereld in 3D

    Zoal beloofd heeft Gerard Dümmer onder de titel "de wereld in 3D" op zijn weblog een uitgebreid bericht gewijd aan zijn presentatie over Google Earth bij het Nnoal.
    Voor iedereen die geinteresseerd is in Google Earth (toepassingen) een aanradertje om even te lezen.
    Zijn presentatiebestand is natuurlijk een .kmz file die je in GE kunt inlezen. Origineel of niet?

    16 december 2006

    Of spreek een bericht in...

    Op zoek naar een leuke podsafe Christmas song als suggestie voor Pierre z'n Edukast kijk ik rond op podsafechristmas.blogspot.com. In de sidebar wordt m'n aandacht getrokken door iets dat ik nog niet eerder heb gezien: leave me a message.
    Nu weet ik dat audiocomments niet of nauwelijks gebruikt worden, maar misschien is dat nog wel steeds omdat de drempel te hoog is (of dat je als "anonymous" aan je stem herkend wordt). Maar voor mij is zoiets reden genoeg om maar weer een account te nemen en het uit te proberen. Ben benieuwd of het werkt!

    Op nummer 11: SlideShare

    Toeval bestaat niet!
    Toen ik gisteren wat op SlideShare rondneusde (zoekend op het trefwoord: leren) kwam ik bij een paar prachtige presentaties terecht, zoals over "de jeugd van tegenwoordig". Ik wilde er nog over berichten, maar werd even afgeleid...
    Vandaag beschrijft Wilfred Rubens een vergelijkbare ervaring en als klap op de vuurpijl zet Barry Dahl vandaag SlideShare op de 11e plaats van Webtools.
    Het mooie van SlideShare vind ik dat je per slide (helaas niet anoniem) commentaar kunt toevoegen. Zo kun je dus een slideshow maken met een aantal stellingen en leerlingen per stelling laten reageren. Dit opent weer allerlei nieuwe mogelijkheden binnen het onderwijs!
    Wat ik jammer vind is dat je de show niet op fullscreen kunt zetten bij de embedded code die je op je website opneemt. Ga je naar dezelfde show bij SlideShare dan kan dat wel. Barry voegt nog toe dat hij het jammer vindt dat je geen audio erbij kan zetten, maar voorspelt dat ze daar vast al mee bezig zijn.

    Natuurlijk kun je trefwoorden toevoegen aan je show, maar als je een zoekopdracht uitvoert in SLideShare kijkt de tool kennelijk ook in de inhoud van de presentaties. Ik heb bovenstaande slideshow namelijk net geupload en nu ik weer opnieuw zoek op: leren krijg ik die presentatie als eerste te zien, terwijl ik alleen "poort80" als tag had ingevuld...
    Heel benieuwd wat er bij Barry in de top 10 nog lagskomt nu SlideShare en Pandora al genoemd zijn.

    Jeetje Willem

    Die anonymous begint onderhand knap annoying te worden!
    "Na je stunt met het statief dacht ik dat je wat voorzichtiger zou gaan worden.
    En een kindercomputer met 60 educatieve spelletjes...... iets voor een basisschool?
    TRENDMATCHER WORD EENS WAKKER!!!!!"

    Ik denk dat het een vrouw is, want ze begrijpt me niet én ze leest niet goed. Juist bij die kindercomputer stelde ik de vraag of zoiets nu wel of niet verantwoord is. Terecht stelt ze dat karaokemachines al lang bestaan (en zij ook, getuige het feit dat ze al 15 jaar geleden ermee werkte) maar wat ik signaleer (en leuk vind) is dat er nu een webcam in zit.
    Ook mijn "stunt" met schouderstatief heeft ze niet begrepen. In dat bericht zeg ik notabene zelf: "Opnieuw gaat het me nu niet zozeer om de opname als wel hoe het is om met materiaal van 2 camera's te werken". Dat schouderstatief heb ik al 15 jaar en daar is dus niks nieuws aan.
    Dus beste anonymous: Geef mij een link naar een presentatie die jij geeft over iets dat je leuk vind om te laten zien en ik zal je een inhoudelijke reactie geven die wat toevoegt en waar je wat aan hebt. Wees dan ook zo flink om je naam erbij te zetten zodat de rest kan meelachen:-)
    Tot die tijd hoop ik dat je wat langer nadenkt voordat je me om half twee 's ochtends wakker houdt. Tenslotte zijn er weinig vrouwen die dat lukt... maar daarover later meer.
    Zoals jullie zien lieve lezers, in tegenstelling tot de oproep om wat voorzichtiger te worden roept anonymous het tegenovergestelde in mij op, maar zonder haar hadden we nu niet zo'n onzinnig bericht gehad!
    Nu dus graag een stemming: Bij een meerderheid van stemmen dienen we een motie van wantrouwen in tegen onze anonymous waardoor ze of zal moeten aftreden, of zich een andere rol zal moeten aanmeten. Ik stem voor aftreden.

    15 december 2006

    Kinderleercomputer

    (Dit is geen advertorial)
    Vanaf volgende week woensdag bij de Aldi:
    een Kinderleercomputer
    60 educatieve activiteiten, met onder andere spelling en grammatica, rekenen, logisch denken, muziek en tekenen. Voor 6 jaar en ouder € 29,99
    Nu heb ik de kinderen al een stuk ouder, dus ik zal hem niet kopen. Maar toch fascineert het me en vraag ik me af of dit nu goed is of juist niet. Is zo'n aankoop nu verantwoord of niet?



    En dan hebben ze nog iets leuks: een Karaokemachine
    met 2 microfoons, 5" monitor en geïntegreerde camera incl. AV-kabel, scartkabel voor rechtstreekse aansluiting op de TV.
    Ook hierbij vraag ik me af: wat doet die camera? Waar wordt de karaoke tekst weergegeven, op de tv of op dat kleine schermpje? Wat grappig dat camera's nu hun weg vinden naar dit soort apparaten, en het kost dus ook niks meer: € 79,99
    Leuke aanschaf voor bijv. een basisschool?

    Bloggen in de baas zijn tijd

    Edwin Mijnsbergen plaatst vandaag een interessant bericht: De toegevoegde waarde van weblogs voor organisaties.
    Daarin doet hij uitgebreid verslag van het "jaargesprek" dat hij met zijn leidinggevende heeft gehad. Uitkomst van dat gesprek was dat Edwin toestemming heeft gekregen om 8 uur per week aan zijn weblog te besteden!
    "In de loop van 2006 ontwikkelde het blog zich tot een platform waar ook collega's van buiten Zeeland regelmatig een kijkje komen nemen en daarnaast (potentiële) klanten die via zoekmachines of andere ingangen bij je terecht komen, of collega's uit het onderwijs, de marketingsector en wat dies meer zij. Inmiddels is er een lange lijst van mensen waar ik in meer of mindere mate contact mee onderhoud via de mail of de chat en waarmee je nuttige (vak-) informatie uitwisselt. Een spontaan netwerk zou je het kunnen noemen. Dat netwerk kent veel 'digitale autochtonen' (digital natives) maar ook mensen die nog niet zo bekend zijn met de blogosphere en alles wat daarmee samenhangt (attendering via RSS bijvoorbeeld). Dat maakt het netwerk juist zo interessant. Het aantal bezoekers is behoorlijk toegenomen in de loop van de tijd."

    Ik denk niet dat ik kan zeggen dat ik potentiële klanten naar mijn ROC lok met mijn berichtjes en ook heb ik geen idee in hoeverre Trendmatcher inspirerend werkt voor anderen in het (Middelbaar Beroeps) Onderwijs. Het feit dat ik op vrijdagavond laat nog bezig ben zal bij een aantal mensen misschien ook niet professioneel overkomen.

    Kortom, met zo'n verhaal hoef ik dus niet bij m'n baas aan te komen. Ik weet zelfs niet of hij/zij weet wat ik hier doe. Zo lang hij maar niet merkt dat ik af en toe onder werktijd wat "research" doe vind ik het voorlopig wel prima. Toch kan ik me voorstellen dat Edwin trots zal zijn met z'n nieuwe blogstatus en ben ik ronduit een beetje jaloers, maar dan vooral op zijn baas...
    Hoe zit het eigenlijk met andere (edu)bloggers? Krijgen jullie tijd van de baas?

    Far From a Shining Star

    ... Dat is de titel van het weblog van Barry Dahl dat ik volg sinds ik in Charlotte een presentatie van hem bijwoonde. De komende tijd ga ik zijn weblog zeker bijhouden want Barry komt met zijn "My Top 12 Web Tools of 2006" en is vandaag begonnen met nummer 12: Pandora
    Ben benieuwd welke web tools allemaal hierboven gaan eindigen, want ik vind Pandora eigenlijk al een top 10 plaats waard...

    14 december 2006

    De nationale OQ test

    DSC_0414Hoeveel mensen zitten in het geheugen van je mobieltje?
    Welke muziek heeft je voorkeur? (Metallica, 50 cents, Beethoven, Robbie Williams)
    Welk gezelschapsspelletje speel je het liefst?
    Je bent 11 jaar en je moet kinderpostzegels verkopen. Wat doe je?
    Op wie lijk je het meest? (Donald Duck, Dagobert Duck, Kwik/Kwek/Kwak, Willie Wortel, Guus Geluk)
    Stel je vindt de antwoorden op het tentamen van morgen, wat doe je?
    Het dak lekt, wat doe je?
    Heb je al vals gespeeld?

    Dat waren de vragen van de OQ test afgelopen woensdag. Steeds kon je kiezen uit vier antwoorden en per gekozen antwoord ontving je een aantal punten. Wie de meeste punten had en dus het eerst over de finish was, mocht zich "winnaar van de Nationale OQ-test 2006" noemen. De 15 jarige Mohammed el Ayoubi van het VMBO ROC van Amsterdam, was na een tiental vragen al geëindigd en nam met trots de grote beker in ontvangst.
    De Leren Ondernemen Prijs 2006
    Ik was daar omdat ook een groep studenten van ons ROC genomineerd was voor de hoofdprijs in de categorie Middelbaar Beroeps Onderwijs. Helaas grepen ze er net naast. Wel teleurstellend was dat juist de winnaars in die categorie niet één student hadden meegenomen. Zo voelden onze deelnemers zich eigenlijk toch winnaar omdat zij de moeite hadden genomen een bus te huren en naar ( de bijzondere ambiance van de Fabrique in) Utrecht te komen.

    Serious Games als leermiddel

    Met de stijgende populariteit van videogames, met name bij jongeren, ontstaat bij veel onderwijskundigen de vraag hoe games ingezet kunnen worden als leermiddel. Wat zijn de elementen van videogames die ze zo aantrekkelijk maken voor de jeugd? Is het mogelijk om die elementen ook te verwerken in lesmateriaal?
    Of andersom: kunnen we leerelementen toevoegen aan videogames die nuttiger zijn dan alleen steeds beter chieten, vechten, of racen?
    Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden liet Pjotr van Schothorst van het bedrijf Vstep deze vragen en mogelijke antwoorden aan bod komen in de tweede sessie bij het Nnoal. Vstep bouwt software zoals een rij- en vaarsimulator, maar ook speciaal procedure en scenario trainingsmateriaal voor het bestrijden van branden en hoe te handelen bij rampen. Vanaf de website van Vstep zijn diverse (promo)filmpjes te downloaden.

    Space Navigator voor Google Earth

    DSC_0353Op de bijeenkomst van het Nnoal (Netwerk voor open afstandsleren) afgelopen dinsdag gaf Gerard Dümmer een presentatie over de mogelijkheden van Google Earth. Hij heeft beloofd dat zijn presentatie dit weekend online komt, dus wil ik hem het gras niet voor de voeten wegmaaien.
    Wel interessant om te melden is dat hij gebruik maakte van een speciale muis die ik nog niet eerder had gezien: de Space Navigator.
    Het is een precisie instrument waarmee je heel mooi door Google Earth kunt navigeren, maar hij is geschikt voor veel meer programma's. Door de speciale constructie kun je meer handelingen tegelijk verrichten. De personal edition is online te koop voor € 59

    Rati Vordenk

    Je kunt draaien wat je wilt, ik hou maar steeds hetzelfde beeld...

    Website van het Jaar 2006

    Kennisnet is de winnaar van de Website van het Jaar-verkiezing 2006, de grootste online publieksprijs van Nederland. In de categorie Onderwijs, overheid en non-profit kreeg Kennisnet 25,3 procent van de stemmen en liet sites als schoolbank.nl, belastingdienst.nl, overheid.nl, digid.nl en ib-groep.nl achter zich.

    Dinsdagavond nam Jan-Bart de Vreede, Productmanager Portals & Portalcomponenten, de prijs in ontvangst in Hotel Arena, Amsterdam. Uiteraard kan iedereen bij Kennisnet trots zijn op dit mooie resultaat waar iedere redacteur op zijn of haar manier aan heeft bijgedragen.

    Er kan nog zoveel beter en dan toch nu al de beste website van het jaar. Dat is een felicitatie, ook van deze kant waard!
    Zie ook het bericht bij Kennisnet en de uitslag.

    Ik zie uit naar een verkiezing "weblog van het jaar 2006" en dan met name de categorie: Onderwijs, overheid en non-profit...

    13 december 2006

    Zou poort 80 genoeg zijn?

    Mijn stelling "Alle poorten open" heeft nu al 20 reacties en de laatste komt van Rino Zandee die er een heel verhaal omheen bouwt over poorten, weblogs en blackboard.
    Hij besluit zijn bericht met: "En poort 80 volstaat in zo'n geval. En niet alleen in dit geval. Voor alles wat al of niet web 2.0 geinspireerd op ons af komt aan web-gebaseerde [onderwijs] toepassingen hoeft alleen poort 80 open te staan..."

    Eerlijk gezegd riep ik simpelweg "alle poorten open", gewoon omdat ik er eigenlijk helemaal geen verstand van heb. Dus nu zou ik graag wat reacties uit de technische hoek ontvangen. Klopt het wat Rinoo zegt, of zouden we simpelweg tegen iedereen die wat wil aanbieden via internet kunnen zeggen: "Zorg maar dat het werkt met poort 80"? En hoe on/veilig is dat dan?
    Dus ook graag reacties van 'behoudende beheerders' deze keer. Jullie weten dat ik niet van Anonymous houd, maar durf je er niet voor uit te komen (uit de systeemkast) dat je eigenlijk een 'bb'-er bent, mag je voor deze keer een alias gebruiken. Dus Raoul..., grijp je kans!

    Presentaties EduExchange online

    Soms loont het je niet te laten afschrikken door wat op de startpagina staat:
    "Achter de schermen wordt hard gewerkt om het presentatiemateriaal zo snel mogelijk online te zetten. U kunt alle materialen hier binnnenkort vinden." maar gewoon door te klikken. De meeste presentaties staan er nu dus. Alleen die van Gerard Hartsink miste ik, maar die bleek dezelfde avond gelukkig al op internet te staan. De powerpoint Presentatie van Toine Maes is vertaald naar PDF en dat is helaas niet helemaal goed gegaan. Ook is "de beweging" eruit, en dat is jammer. Daar waar ik meestal naar anderen link heeft Erik Duval nu een link naar mijn weblog geplaatst en gebruikt hij het filmpje dat ik opnam. Blijkbaar toch goed genoeg dus!

    Nog één mooie zin van diezelfde startpagina: "EduExchange 2006 is alweer voorbij. Met 700 aanmeldingen was het verreweg de drukst bezochte EduExchange tot nu toe." Geen woord over die 500 aanwezigen:-)

    Verder was ik gisteren op een netwerkbijeenkomst van het NNoal, het Nederlands netwerk van open en afstandsleren, maar had ik in het hotel helaas geen netwerk, en vandaag bij de uitreiking van de Leren Ondernemen prijs. Onze studenten waren wel genomineerd, maar vielen jammer genoeg net buiten de prijzen. Morgen hoop ik hierover berichten te plaatsen...

    12 december 2006

    Wat wilt u nu precies duidelijk maken?

    De laatse tijd krijg ik veel reacties binnen op de berichten die ik plaats, en daar ben ik ontzettend blij mee! Met de stelling: alle poorten open haalde ik zelfs 18 reacties binnen. Volgens mij een record voor een bericht op dit weblog! Ik wil m'n lezers dan ook bedanken voor hun betrokkenheid en reactie-bereidheid. Het geeft mij inspiratie, ook al weet ik natuurlijk nooit precies wie m'n lezers zijn, vooral als ze "anonymous" reageren. Vandaar m'n speldeprikje onlangs.
    De laatste reactie hier intrigeert me dan weer mateloos, vooral het "u" gebruik. Is dit een student die met veel schroom een eerste reactie plaatst? Is het een bekende die me wil kietelen? Is het iemand die me echt niet begrijpt, of ben ik inderdaad zo onduidelijk in m'n boodschap? Ik geef toe dat ik soms "tussen de regels" meer probeer te zeggen dan ik opschrijf, maar dat is een stijl waar ik zelf wel van houd. Ten behoeve van het brede publiek zal ik in het vervolg proberen duidelijker te zijn. Wat ik hier nu precies mee duidelijk wil maken....?

    Kan ik Trouw nog geloven?

    OntrouwVroeger lazen we thuis het dagblad Trouw. Mijn ouders waren gelovige mensen en ik ben Trouw daardoor altijd blijven zien als een "gelovige krant". Maar misschien ben ik wel te goedgelovig? Op 2 december stond er een bericht in Trouw dat ze een tijd in de ban waren gedaan door Google, zonder daarvan op de hoogte te zijn gesteld. Dit in verband met het plaatsen van verborgen tekst op pagina's, iets waar Google terecht absoluut niet van houdt.
    Matt Cutts van Google meldt op zijn weblog hun versie van het verhaal. Ten eerste toont hij de broncode zodat je precies kunt zien wat Trouw deed, maar hij publiceert ook de brief die Google dus wel degelijk, notabene in het Nederlands, naar Trouw gestuurd heeft.
    Moet ik nu aan alles gaan twijfelen in deze wereld, of is een beetje ontrouw hier gerechtvaardigd?
    Lees ook dit bericht op Usarchy.com

    11 december 2006

    Rita Verdonk op onderwijs!

    Met Google Alerts ontvangt je via email updates van de nieuwste zoekresultaten op Google (web, nieuws enz.) gebaseerd op de zoekopdracht of het onderwerp dat je hebt opgegeven. Natuurlijk heb ik me geabonneerd op het zoekwoord "onderwijs" en krijg daarmee één keer per week een overzicht toegestuurd. Het eerste bericht is: "Kamerlid Verdonk gaat onderwijs doen" met een link naar het AD. Dat verwijst me naar de website van de VVD, waar ik eerlijk gezegd nog nooit geweest was.
    Bladerend kom ik uiteindelijk op de pagina Woordvoerders VVD-Tweede Kamerfractie en daar staat het:
    Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
    Primair onderwijs: Rita Verdonk
    Voortgezet onderwijs: Rita Verdonk
    Beroepsonderwijs: Rita Verdonk
    Hoger onderwijs en wetenschap: Halbe Zijlstra
    Cultuur: Atzo Nicolaï
    Mediabeleid: Johan Remkes

    Ik had de afgelopen tijd al veel vaker het gevoel dat Rita terug moest naar de schoolbanken, maar dat ze het zo zou opvatten...
    Update: Jammer dat de comments niet direct zichtbaar zijn op de startpagina. Pierre reageert namelijk gelijk en doet de suggestie om Rita dan maar uit te nodigen voor de EduExchange2007 :-)

    10 december 2006

    Schouderstatief

    Opnieuw gaat het me nu niet zozeer om de opname als wel hoe het is om met materiaal van 2 camera's te werken. Dat valt me nog niet mee! Ten eerste is het geluidsniveau per camera nogal verschillend, maar het monteren op het juiste moment vind ik helemaal moeilijk. Dit ga ik dus zeker niet te vaak doen merk ik nu, want voor deze 2,5 minuut ben ik meer dan een uur bezig geweest.

    Dit bericht plaats ik trouwens met Firefox 2.0 met Nederlandse spellingcontrole en dat werkt perfect. Alleen het woord Firefox herkent hij niet. Als alternatief krijg ik: Reformist of Reformhuis:-)

    Uit de losse hand

    Bij dit filmpje gaat het mij niet zozeer om wat erop staat (Wilfred Rubens die "het" er niet mee eens is) maar om het feit dat ik hem uit de losse hand geschoten heb in een donkere zaal waarbij ik behoorlijk moest inzoomen en met de goedkoopste digital camcorder die ik ken: de JVC GR-325E. Onlangs gekocht voor € 209 bij Norrod. Het ding is lekker klein en heeft een firewire aansluiting. De volgende keer neem ik nog wel een schouderstatief mee (dus nog meer bagage in de bloggerbox).

    Nieuwe layers in Google Earth

    Dit is echt heel mooi! Er zijn nieuwe layers toegevoegd aan Google Earth waardoor je nu heel makkelijk informatie van Wikipedia kunt raadplegen, maar ook foto's kunt bekijken. Er is een "Geographic Web" layer bijgekomen die bestaat uit Wikipedia, Panoramio en Best of Google Earth Community.

    09 december 2006

    Bijna perfect

    Jammer dat ik niet even de moeite heb genomen om van de auto weg te lopen zie ik nu, maar ik stond te schuilen voor de regen die deze mooie boog om me heen trok. Alleen aan de rechterkant van de boog maakt autostitch er een potje van. Voor de rest vind ik hem mooi.

    Actuele persberichten

    Nieuwsgierig of er al wat geplaatst is over de EduExchange door de "officiële" kanalen kom ik na wat klikken terecht op de site van de Stichting Kennisnet Ict op School. Daar lees ik dan bij actuele persberichten:
    Daar word ik dan weer zo moe van he.
    Ook op de site van EduExchange staat nog steeds: Laatste nieuws (5 december 2006) alsof er daarna niets meer gebeurd is. Zou er op vrijdag niet gewerkt worden? Nu snap ik in ieder geval wel waarom Harm Weistra de webloggers als eerste zijn presentatie aanbood. Wij zijn (nog) zo gek om er in het weekend tijd aan te besteden...
    Wel mooi dat ik op de voorpagina van de site van Kennisnet Ict op School het meerjarenplan 2006-2008 vind, te downloaden als pdf bestand.
    Daarin lees ik onder andere:
    Goed nieuws dus voor Wilfred Rubens die het gisteren waagde aan mensen van Kennisnet te vragen of een binenkort te starten site (flexibelleren.kennisnet.nl) ook een RSS feed zou gaan bevatten.
    Zoals je kunt lezen worden het waarschijnlijk gebruiksvriendelijke feets!

    08 december 2006

    Willem, doe jij dat?

    Terwijl de forumleden worden geintroduceerd slaat de powerpointpresentatie op hol en verschijnt een bericht van mijn weblog in beeld. "Willem, doe jij dat?" hoor ik uit de zaal. Ik weet van niks maar vind het natuurlijk prima!
    Update: Dit bericht had ik eerst direct via YouTube geplaatst, maar dat is niet zo'n succes. YouTube geeft het bericht namelijk geen titel en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

    Erik Duval over formeel leren

    Uitspraken van Erik Duval doen het altijd goed vind ik.
    Een van die uitspraken ging gisteren zelfs vooraf door een geweldige donderslag die binnen goed te horen was.
    Hij keek naar boven alsof hij het zo gepland had: "I rest my case".

    De stelling van Toine

    DSC_0285Wat leuk eigenlijk om met stellingen te werken!
    Toine Maes, directeur van Kennisnet/ICTopSchool (gaan we daar nog een andere naam voor verzinnen?) mocht gisteren invallen voor Maria van der Hoeven. Ik denk dat we daar alleen maar blij om mogen zijn want hij kwam met een prima inhoudelijk verhaal waarin hij aangaf in welke richting Kennisnet zich wil gaan bewegen. Daar waar ik een jaar geleden het gevoel had dat ik ze in Zoetermeer nog moest uitleggen wat web2.0 en social software is hebben ze dat nu heel duidelijk op de kaart staan.
    Toine zette een paar duidelijke plaatjes neer op het bord:

    links - midden - rechts
    klant - dealer - auto
    Nu kun je thuis je auto samenstellen die voor de deur wordt afgeleverd.
    consument - reisbureau - vakantie
    Wie gaat er nog naar een reisbureau? Een reis boek je natuurlijk via internet!
    lerende - docent - leerproces
    Kan die docent ertussenuit? Waarom wel, waarom niet?

    Toen hield Toine ons de volgende "pepernoot" voor:
    Wij vragen van leerlingen een mate van loyaliteit aan school en docent die wijzelf bij andere sectoren niet opbrengen.
    Tja, daar mogen we dit weekend even over nadenken...

    De flexibele leerorganisatie

    De flexibele leerorganisatieEen van de workshops die ik gisteren mocht bijwonen was:
    Flexibileren – de flexibele leerorganisatie
    Binnen het competentiegerichte onderwijs stelt de student zijn eigen leertraject vast, leert binnen en buiten de instelling, vraagt onafhankelijk van tijd en plaats zijn leermaterialen op en houdt zijn eigen vorderingen bij in een competentiematrix. Het competentiegerichte onderwijs vraagt daarbij om een andere, flexibele leerorganisatie, en ook een daarbij passende ict-ondersteuning.
    De bedoeling was om met bestuurders en (ict-)managers uit het mbo de ingrediënten van de flexibele onderwijsorganisatie van de toekomst op te stellen. In deze workshop (geleid door Addy de Zeeuw) werd gewerkt aan een generiek organisatie- en procesmodel, en aan een architectuurschets van de systemen en ict-oplossingen die dat mogelijk maken.
    De inleiding werd verzorgd door Jef van den Hurk (ROC Eindhoven).
    Vervolgens werden we in 4 subgroepjes met stift en flapover aan het werk gezet om de top 5 belemmerende en stimulerende factoren te benoemen. De groep waar Jef in zat zag geen belemmeringen, alleen maar uitdagingen. Met de gedrevenheid, Jef eigen, "verkocht" hij hun bevindingen aan de rest van de groep zoals is te zien en te horen op bijgaande video. Onthoudt de term: architectuurdenken. Die gaan we de komende tijd steeds vaker tegenkomen!






    Het filmpje staat in de videotheek van Surfnet en is makkelijk te vinden onder het trefwoord: flexibiliseren.

    Nog een stelling: Anonymous

    Stelling 2: wie anoniem reageert op een weblog is een mietje!
    DSC_0322
    (Hier hoeft niet perse op gereageerd te worden wil ik verder gaan)

    Stelling: Alle poorten open!

    "Wat betekent het gebruik van social software en wat laten wij daarvan binnen onze instelling toe".
    Dat was een van de teasers in het programmaboekje waardoor ik me veel had voorgesteld van de forumdiscussie gisteren op de EduExchange.
    Helaas bleef de discussie hangen in "achter de komma discussies" over metadata en standaarden. Flickr en YouTube zijn een paar keer genoemd, maar verder is er helaas absoluut niet gesproken over (de gevolgen van) het gebruik van social software door werknemers en deelnemers binnen onderwijsinstellingen.
    De stelling die ik graag bediscussieerd had willen hebben is: Alle poorten open!
    Ter illustratie:
    Vorige week sprak ik over de telefoon met een collega van ROC Midden Brabant. Op een gegeven moment stelde ik haar voor: "Zullen we even op MSN gaan?" waarop ik haar zo ongeveer hoorde exploderen. "Je gelooft toch niet dat dat hier mag van systeembeheer?"
    Gisteren vertelde Wilfred Rubens dat toen hij 2 maanden geleden begon bij zijn nieuwe werkgever (ook een ROC) hij zei dat hij wel graag wilde kunnen skypen, omdat hij dat gewend was en omdat het zo handig is. Maar helaas... onmogelijk omdat de poorten daarvoor natuurlijk gesloten zijn!
    Gisteren zei iemand uit de zaal: "Ik ben voor faciliteren in plaats van controleren"
    Dat zou bij alle diensten ICT van onderwijsinstellingen boven de deur mogen hangen wat mij betreft!
    Maar goed, om een lang verhaal kort te maken:
    Om het werken met alle vormen van social software mogelijk te maken pleit ik ervoor om op alle onderwijsinstellingen ALLE poorten open te zetten die daarvoor nodig zijn. Net zoals de motie Vendrik in 2002 zou er nu wat mij betreft een motie Karssenberg mogen komen. Alleen ben ik geen kamerlid. En laat je niet het bos insturen met de mededeling dat het niet kan. Ik doe het op mijn ROC namelijk wel! (Leve de jongens van ons systeembeheer. Toegegeven, ze zijn zelf de meest heavy users)

    07 december 2006

    Het belang van standaarden

    Het belang van standaarden in de financiële wereld.
    Stel, je wilt met de taxi naar de stad maar je moet nog pinnen. Bij je om de hoek zit een pinautomaat van de ABN AMRO maar je zit zelf bij de Postbank. Vervelend? Nee hoor, je kunt namelijk met je Postbakpas ook pinnen bij de automaat van de ABN AMRO. Erg gemakkelijk en inmiddels alweer vanzelfsprekend en mogelijk gemaakt door het maken van afspraken.
    Hieronder vind je zo maar de sheets van de presentatie zoals die gegeven werd door Gerard Hartsink (Senior Executive Vice President bij de ABN AMRO Bank, EU Affairs & Market Infrastructures). Als keynote lichtte hij vandaag het belang van standaarden in de financiële wereld toe.

    Uitslagen EduExchange enquete

    Vandaag was ik, samen met zo'n 500 anderen, op de EduExchange. De komende dagen zal ik daarover een aantal berichten plaatsen. Tegen de snelheid van werken van Wilfred Rubens kan ik echter niet op, dus wil ik nu eerst vooral naar dit bericht op zijn weblog verwijzen. Terwijl Wilfred zijn bericht rustig in de trein kon aanmaken stond ik natuurlijk weer een tijd in de file. Vanmorgen om 6.45 uur de deur uit en vanavond om 21.15 uur weer thuis, maar toch was het die moeite zeker weer waard! In de forumdiscusie aan het eind van de dag werd gelijk mijn bericht van afgelopen dinsdag aangehaald, waarbij Harm Weistra aangaf dat het wel degelijk de bedoeling was dat er mét deelnemers gediscussieerd werd. Ik ben bang dat hij me niet helemaal goed begrepen heeft, want met deelnemers bedoel ik natuurlijk leerlingen/studenten, en niet de aanwezigen in de zaal. Verder blijf ik bij mijn mening dat ik het jammer vind dat we niet zelf stellingen konden aandragen, maar alleen konden discussieren aan de hand van de vooraf aangedragen stellingen via de enquete. Wat ik wel heel cool vond is dat Harm Wilfred en mij aan het eind van de discussie zijn presentatie aanbood om op ons weblog te publiceren, even vergetend dat Surf en Kennisnet het misschien ook wel leuk zouden vinden om op de EduExchange site zelf te zetten:-)
    Thuisgekomen had ik zelfs al de resultaten als Word document in m'n mailbox, maar (evenals Wilfred) heb ik daar maar even een pdf bestand van gemaakt.
    Hieronder een screendump van en van de vragen, maar alle resultaten zijn hier te downloaden.

    06 december 2006

    Indrukwekkend: Acrobat Connect

    adobe reader 8Gisterenavond laat nog even Adobe reader 8 gedownload en ik ben onder de indruk.
    Er zit nu een knop in waardoor je (uiteraard na aanmelding en straks betalen) direct kunt gaan samenwerken met anderen. Ik herken hier natuurlijk breeze functionaliteit in, maar vind het knap dat Adobe Connect dat zo gaat inzetten!
    Een demo vind je hier. (klik op F11 om beeldvullend te draaien)
    Verder schijnt er ook nog een soort van RSS functie in te zitten, maar daar ben ik nog niet achter...

    05 december 2006

    Is dat nog bij te houden?

    Daarnet komt mijn zoon(tje, 17) de kamer binnen.
    Ik kijk hem aan en er valt me iets op.
    "Hee Daan, heb je geen gel meer in je haar?"
    Waarop hij antwoordt:
    "Ach papa, dat is zoooo november 2006".

    Concierges en web2.0

    Iedere tool kan in principe voor iets goeds, maar ook voor iets slechts gebruikt worden. Met een pen kun je een prachtig verhaal schrijven, maar ook iemand lelijk mee verwonden. Moeten we nu alle pennen verbieden of moeten we laten zien hoe deze het beste gebruikt kunnen worden?
    Dit vraagt Quentin d'Souza zich af in een bericht op TeachingHacks.com onder de titel: Banning Technology in the Classroom.
    Hij beschrijft een voorval waarbij 2 leerlingen een leraar treiteren terwijl een van hen daarvan een opname maakt met z'n mobieltje. Het filmpje zetten ze op YouTube met als gevolg dat de leraar nu overspannen thuis zit.
    Wat voor een pen geldt gaat natuurlijk ook op voor mobieltjes.
    Ik heb bij Youtube eens gezocht op: concierge en ben verrast maar ook geschrokken door wat ik tegenkom. Aan de ene kant hele leuke filmpjes waar leerlingen hun concierge in het zonnetje zetten, maar helaas ook een filmpje van een mij bekend ROC waar studenten een trap weghalen en vervolgens de concierge die op het dak staat roepen dat er telefoon voor hem is. Ze laten zien dat ze ook de vaardigheid hebben om geluid te monteren want onder de tonen van "kom van dat dak af" dondert de goede man naar beneden. "Hilarisch!" staat er bij het filmpje.
    Is dit een reden om mobieltjes te verbieden of wordt het nu toch tijd om een nieuw vak toe te voegen aan de lessentabel: omgaan met social software?
    TIP: Vul bij Youtube eens de naam van je school in en laat je verrassen door de creativiteit van je leerlingen...

    Forumdiscussie EduExchange

    Ook al aan het warmlopen voor de EduExchange van aanstaande donderdag?
    De forumdiscussie zal gaan over "het nut van standaarden en wat we van elkaar kunnen leren". Ter voorbereiding hierop kun je op de site van de EduExchange alvast een aantal stellingen beantwoorden die in de discussie zullen worden meegenomen. Wat ik jammer vind is dat je niet zelf eigen stellingen kunt aandragen. Ook valt me op, kijkend naar de leden van het forum, dat er dus gediscussieerd gaat worden over deelnemers en over (social) software, maar helaas niet met deelnemers en met software(leveranciers). In het forum had ik ook graag vertegenwoordigers van deze groepen gezien, bijvoorbeeld iemand van het JOB en iemand van Hyves of de baas van MSN Nederland. In het kader van "practice what you preach" ben ik nu op zoek naar bijv. de weblogs van de forumleden en hun aanwezigheid op bijv. Hyves of LinkedIn. Kortom, ik doe alvast wat huiswerk...

    04 december 2006

    Nog meer onderwijs is onrendabel

    “Voor elke twee uur die we werken besteden we een uur aan leren. Als we nog meer tijd aan leren gaan besteden zal er steeds minder tijd overblijven om te werken. Er blijft dus steeds minder tijd over om de dure investeringen in onderwijs terug te verdienen”.
    Dit zei Prof.dr. Lex Borghans in zijn oratie, waarmee hij op 1 december het ambt van hoogleraar Arbeidseconomie en Sociaal Beleid aan de Universiteit Maastricht aanvaardde. Hij pleit voor een economische afweging van de inhoudelijke keuzes die in het onderwijs worden gemaakt, zodat de maatschappij optimaal kan profiteren van de investeringen in kennis.
    Voorbeeld: Op de basisschool wordt – mede als gevolg van de klassenverkleining – steeds meer tijd besteed aan individuele instructie. Hierdoor gaat veel lestijd verloren. Het is de vraag of de voordelen van persoonlijke aandacht opwegen tegen de grote reductie van lestijd.
    Lees het hele artikel op Science Guide of download zijn rede.
    PS: Wat is het rustig in bloggerland, of zijn jullie aan het gedichtjes schrijven?

    De toepassing van social software

    Vandaag ontving ik het programmaboekje voor de EduExchange. Aan het eind van de dag zal er een forumdiscussie zijn onder leiding van Harm Weistra. Als inleiding staat daarover het volgende:
    "Er wordt gediscussieerd over het gebruik van software binnen de instellingen en de toepassing van social software door deelnemers (studenten en leerlingen)."
    Maar waarom staat daar niet: "de toepassing van social software." PUNT
    of: "de toepassing van social software door studenten, leerlingen en medewerkers"?

    Gaan we ervan uit dat het gebruik door medewerkers al heel normaal is of vinden we dat het inzetten van informele leermiddelen alleen is voorbehouden aan deelnemers? Eerlijk gezegd begrijp ik dit dus niet...
    Vervolgens staat er nog: "Wat laten we hiervan binnen onze instelling toe en wat vraagt dit van de standaarden?"
    Het belooft wat mij betreft dus een spannende discussie te worden!!!

    iPod notes voor huiswerk?

    Gisteren plaatste ik een bericht over de eerste Ulearning omgeving (gaan we straks weer naar de ULO?) die direct samenwerkt met een iPod.
    Vandaag kreeg ik een demo account voor Studywiz en een persoonlijk bericht waarin gemeld werd dat Studywiz vanaf januari ook leverbaar is in het Nederlands én dat ze straks ook op de NOT staan in Utrecht.
    Ik heb me eens wat meer verdiept in de mogelijkheden van iPod notes, maar dat vind ik nog wel heel erg tegenvallen. De enige HTML die is toegestaan is om een link te maken naar een andere pagina. Dat mag ook wel, want een notes pagina mag maar 4 Kb groot zijn. Maar dingen als vet, cursief en opsommingen zijn niet mogelijk en dat lijkt me toch op z'n minst wenselijk om (lappen) tekst een beetje te kunnen opmaken. Ook plaatjes includen kan niet, terwijl je wel foto's kunt uploaden naar je iPod. Zal ik maar voorspellen dat dit "straks" wel mogelijk is allemaal?

    MSN voor mobieltjes

    Heb je een mobieltje met een browser aan boord, dan kun je daar nu ook mee MSN'en.
    Het is de eerste applicatie die volledig door een team in China is ontwikkeld. Nadeel is natuurlijk wel dat je dan ondertussen niet kunt browsen naar andere sites.
    Het zal binnenkort worden toegevoegd aan de mobile portal, maar is nu al te vinden via:
    http://mobile.live.com/wlm/imsi.aspx

    PS: Veel ROC collega's zijn jaloers op het feit dat MSN bij ons gewoon mogelijk is. Je ziet aan de screendump dat het, met name bij systeembeheer, veel gebruikt wordt om snel informatie uit te wisselen. Zoiets ga je toch niet blokkeren?

    Hoe zien webloggers eruit?

    Een zeer gemèleerd gezelschap en opvallend veel vrouwen, maar weinig bloggers met zo'n witte kop met haar...
    Vraag me alleen af waarom Tino Bruntic juist mij erbij wilde hebben:

    Glen AllemanLizTanya LocaJim CahillTaniaOrli YajuelDaria Radota RasmussenWillem KarssenbergGuy KawasakiRobert Scoble