30 januari 2007

Zonsopkomst via Google Earth

Eigenlijk helemaal geen tijd om berichten te plaatsen, maar dit nieuwtje wil ik Google Earth liefhebbers niet onthouden.

Je kunt nu namelijk in Google Earth genieten van zonsopkomsten. Lees het bericht op Google Earth blog of bij Google Blog.

Google Reader steeds mooier

Ik ben nog altijd heel tevreden over mijn Bloglines RSS reader, maar door dit bericht ben ik toch weer eens naar Google Reader gaan kijken en ik moet zeggen, da's toch wel heel mooi. Nu worden video'tjes die ge-embedded zijn in een bericht binnen Google Reader weergegeven! En niet alleen van Youtube en Google video:
"We didn't want this to be just a Google thing, however, so we also currently support videos from other sites like MySpace, Jumpcut, Grouper, IFILM, Metacafe, Revver, Vimeo, vSocial, and games from Monsters and Critics."
Games van Monsters and Critics, embedded weergegeven? Volgens mij moet ik weer wat gaan bekijken....

Embedded MP3 via DivShare

Een maand geleden plaatste ik al een bericht over DivShare met de titel "Your files stay online forever".
Ik zei er wel bij dat ik het jammer vond dat je geen MP3 bestanden direct vanaf hun site kunt afspelen en die feedback heb ik hen ook gegeven. Kennelijk hebben ze die reacties meer gehad, want vanaf nu is ook dat mogelijk. Ze genereren zelfs de code voor een embedded player op je eigen site.
Natuurlijk heb ik even getest of het werkt en hoe dat eruit ziet:


Er blijkt nog wel een fout in de code te zitten die ik wel meer tegenkom.
De embed tag wordt niet afgesloten en dat vindt Blogger niet leuk:

ERROR
Your HTML cannot be accepted: Tag is not closed: embed...
De nieuwe Blogger geeft dat keurig highlighted aan.

Eindelijk dus een plek waar je net zoals allang kan voor foto's nu ook je geluidsbestanden (gratis) kwijt kunt.
De performance viel me trouwens wel tegen, want het geluid kwam haperend binnen, maar dat kan ook aan mijn verbinding liggen.

Embedded MP3 via DivShare

Een maand geleden plaatste ik al een bericht over DivShare met de titel "Your files stay online forever".
Ik zei er wel bij dat ik het jammer vond dat je geen MP3 bestanden direct vanaf hun site kunt afspelen en die feedback heb ik hen ook gegeven. Kennelijk hebben ze die reacties meer gehad, want vanaf nu is ook dat mogelijk. Ze genereren zelfs de code voor een embedded player op je eigen site.
Natuurlijk heb ik even getest of het werkt en hoe dat eruit ziet:


Er blijkt nog wel een fout in de code te zitten die ik wel meer tegenkom.
De embed tag wordt niet afgesloten en dat vindt Blogger niet leuk:

ERROR
Your HTML cannot be accepted: Tag is not closed: embed...
De nieuwe Blogger geeft dat keurig highlighted aan.

Eindelijk dus een plek waar je net zoals allang kan voor foto's nu ook je geluidsbestanden (gratis) kwijt kunt.
De performance viel me trouwens wel tegen, want het geluid kwam haperend binnen, maar dat kan ook aan mijn verbinding liggen.

28 januari 2007

Word attachments in Google Docs

Is het je al opgevallen als je een mailtje binnenkreeg met een Word document attachment?
Die kun je nu ook gelijk openen in Google Docs! Makkelijk voor als je het document wilt bewaren maar vanaf verschillende plekken wilt kunnen benaderen.

27 januari 2007

Flickr

This is a test post from flickr, a fancy photo sharing thing.

Uitgebreid verslag van de BETTshow

Regelmatig krijg ik van lezers tips of url's doorgestuurd met de opmerking: "Willem, is dit niet iets voor jou om over te bloggen?" Ik ben daar uiteraard heel blij mee en maak er dan ook regelmatig dankbaar gebruik van.
Deze keer krijg ik zelfs een zeer uitgebreid verslag toegestuurd van iemand die de BETTshow in Londen bezocht heeft. Als je dit leest ben je eigenlijk weer helemaal op de hoogte! Naast een algemeen gedeelte wordt er aandacht besteed aan de stands, Kennismanagement, Handheld (mobile) learning, Robotica datalogging en -harvesting, ELO-systemen, Speciaal Onderwijs, Gaming, Muziek en Multimedia, gevolgd door een eindconclusie:
"De BETT is het grote broertje van de NOT, met aanzienlijk meer exposanten en een breder Europees publiek. Het is zeker de moeite waard geweest, maar op software gebied was weinig niets te vinden. Wat mij het meest opviel was de verdergaande integratie tussen computer en omgeving op allerlei gebied. De computer is als het ware z’n grijze kast ontgroeid en verkent de wereld met nieuwe zintuigen. Leerlingen kunnen hiermee vooral binnen competentiegericht onderwijs heel veel voordeel bij hebben. Met redelijk goedkope tools zijn veel onderzoekslessen snel en leuk in te richten."

Auteur van dit verslag is Berend van de Weerdt. Ik ken hem niet persoonlijk, maar even Googlen leert me dat hij regelmatig publiceert in het Vakblad Agrarisch Onderwijs. Hij heeft daar een eigen rubriek over websites en multimedia. Deze bijdragen vind je ook hier.

Heb je zelf (nog) geen weblog, maar heb je wel materiaal dat je graag zou willen delen met een breder publiek, dan nodig ik je van harte uit om het me toe te sturen! Als ik het vindt passen binnen de context van mijn weblog zal ik het zeker plaatsen, al dan niet voorzien van mijn eigen commentaar....

Qtek en notebook

HPIM2385Heb je geen verstand van- of zin in techniek, dan hoef je dit bericht niet verder te lezen.
Wil je me helpen of ben je ook benieuwd naar de oplossing, dan heel graag!
Over een week is het weer zover: Ik ga met een groep leerlingen van de opleiding Sport en Bewegen mee naar Oostenrijk voor een "lesweek op locatie".
Vorig jaar bleek in de jeugdherberg geen internet voorhanden en dat zal dit jaar niet anders zijn.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om je notebook met je mobieltje te verbinden om op die manier verbinding te maken met internet. Ik krijg het alleen niet voor elkaar. Kom er keihard achter dat ik van veel dingen een beetje weet, maar van sommige dingen helemaal niks. De schaamte overwonnen plaats ik nu maar een oproep hier in de hoop dat iemand de oplossing wil aandragen!

Office Live Basics

Nog niks over gelezen op (Nederlandse) weblogs, maar Microsoft lijkt met dit produkt een aardig alternatief te gaan bieden voor al het Google geweld.

Was al halverwege m'n aanmelding, tot ik erachter kwam dat ze alleen maar Amerikanen die in Amerika wonen met een Amerikaanse creditcard accepteren, want ook al is het (voorlopig) gratis, je moet in het aanmeldingsproces wél je creditcard gegevens invullen. Maar voor degenen die iemand kennen in Amerika wiens adres ze even mogen gebruiken is dit een aardige mogelijkheid om een gratis domein te registreren en dit produkt uit te proberen!

Kijk maar eens even naar het aanbod:

Reserve your own domain name
Make the first step in taking your business online by creating a unique and personalized domain name (like www.adventure-works.com). Office Live Basics includes one FREE domain name for your business.

Easily create and update your own Web site
Site Designer is a simple, yet powerful Web design tool to help you create a professional, fully customized Web site. You can create a Web site quickly, and won't need to hire technical help to maintain it. Office Live Basics gives you:

  • Free Web site hosting
  • 500 MB of Web site storage
  • Easily upload your logo, images, and documents

Access your own e-mail, contacts and calendar anywhere
Quickly access and manage your e-mail, calendar, and tasks, whether you are in or out of the office.

  • Up to 25 e-mail accounts, each with a full 2 GB of space
  • Keep track of people, events, and information
  • Access e-mail, contacts, and calendar from most Web browsers

Learn more about your Web traffic
Our Web site reports can help ensure that your Web site is really working for you. With Site Reports you can:

  • Monitor the success of your Web site
  • Determine which search engines and keywords are driving traffic to your Web site
  • Find out how many unique visitors and page views you get on a daily, weekly, or monthly basis

Ben benieuwd wanneer dit naar Nederland komt.
Michael, als je meeleest, kun je mij een antwoord geven?

26 januari 2007

Wij willen weer les!

Vanmiddag luiden Laks, Job en LSVB in Den Haag gezamenlijk de noodklok.
"Scholieren en studenten kraken het 'nieuwe leren'" kopt de Volskrant. Volgens de scholieren grijpen scholen het 'nieuwe leren' - waarbij leerlingen kennis vergaren via internet - aan om te bezuinigen op het aantal lesuren en de studiebegeleiding.
Misschien dat het digitale papier toch niet zo'n slechte oplossing is. Daarmee kunnen de leerlingen tenminste niet op internet en moéten ze wel weer "gewoon" les krijgen!

De weblogs achter de gezichten

Klik om jezelf toe te voegenVeel mensen zullen het initiatief van Tino Buntic inmiddels in een aantal varianten zijn tegengekomen en diverse bloggers hebben er aandacht aan besteed. Karel Geenen heeft (na een bezoekje hier) er zelfs een Nederlandse variant op gebouwd met de naam "het gezicht achter het weblog". Daar staan nu 47 gezichten, deels door hemzelf gevuld. Wat opvalt is dat de man/vrouw verhouding op deze variant nogal verschilt van de oorspronkelijke site. Waar ik verder benieuwd naar ben is hoeveel bandbreedte het Karel gaat kosten op het moment dat dit echt gaat "lopen". Omdat ik (na een tip van een collega blogger) een RSS feed heb genomen op een Google zoekopdracht op mijn naam ((een beetje egotrippen?) zie ik nu hoe vaak die site van Tino Buntic wordt overgenomen en hoe vaak andere bloggers de hele fotopagina kopiëren en zelf weergeven. Dat moet nogal een load geven op die server lijkt me.
Hans Mestrum heeft alle foto's met links weer overgenomen op een apart weblog en daar de "snap" tool aan toegevoegd zodat wanneer je met je muis over een foto gaat je gelijk een kleine screendump van de betreffende site te zien krijgt.
Ik werd door Fred getipt dat ik nu ook genoemd werd bij hotel@nywhere (bedankt Erno) en had dat zelf via die RSS feed dus ook al gezien. En omdat Tino al die foto's ook een 'alt' code heeft meegegeven met de naam van de blogger krijg ik nu dus ontzettend veel meldingen binnen van sites waar mijn foto staat. Overigens doet hotel@nywhere weer een oproep om uit die lijst van 2000 je favorieten te noemen die in een Z list van 150 terecht zullen komen. (Je kunt dus op me stemmen)
Terug naar het oorspronkelijke idee:
Het ging Tino niet om het gezicht achter het weblog, maar om het weblog achter de gezichten. En inderdaad is het verrassend als je op "zijn" gezichten gaat klikken en ziet wat voor weblog erachter schuilgaat.
O ja, de link met het onderwijs (voor mijn kritische lezer):
Er zijn leerlingvolgsystemen die kant en klare plattegronden voor de docent uitdraaien met pasfoto's van leerlingen die laat zien wie op welke plaats in het lokaal zit. Als hij dat digitaliseert kan hij met een 'mouseover' gelijk de website, de hyves en noem maar op van de leerling erbij halen. Even doorklikken en hij ziet gelijk welke filmpjes die jongen nú weer op Youtube heeft gezet!

25 januari 2007

Wie bouwt voor mij een database?

FCO-im Casetool, Kan iemand voor mij een database bouwen?

"Hi,
Ik moet voor Informatica een practische opdracht maken met het FCO-IM casetool(v 4.1) en Access als ik het goed heb.. Alleen ik kan en snap er niets van.
In de opdracht staat het volgende:
'Analyseer de rekening. Stel met behulp van het FCO-Im casetool een database samen. Maak aan de hand van je FCO-IM ontwerp een lege database in Acces 7.0, een perfecte database wordt beoordeeld met een 10'(een 10 is natuurlijk de bedoeling dus gelieve geen berichtje te sturen als je niet zo bekend bent met FCO-IM)
Kan iemand mijn opdracht maken? Over een mogelijke vergoeding kunnen we even onderhandelen . Bij interesse (of als je de opdracht wilt zien) kan je me een berichtje sturen, bij vragen natuurlijk ook."


Dit soort berichtjes vind je dus in fora als forum.fok.nl :-)
(via http://www.informaticavo.nl)

Nooit meer kaften

Vanmorgen was het al in de Volkskrant te lezen (ook online, als je een account hebt) en later kwam het nieuws ook beschikbaar via o.a. het Jeugdjournaal, nu.nl en ICT op school. Heel logisch dat ook verschillende weblogs er aandacht aan besteden. Een aantal bronnen verwijst naar Edupaper, maar alleen de Volkskrant noemt direct het bedrijf waar de Iliad vandaan komt: Irex Technologies. Ergens op de site van Edupaper (Op dit moment bieden wij nog maar één product aan) lees je dan weer dat Irex een afsplitsing is van Philips. Blijkbaar hebben we hier dus te maken met puur Nederlandse innovatie!
Had prof. dr. Emile Aarts het op de Surf Onderwijsdagen in november jl. ook niet over digitaal papier?
Maar goed, op de Irex site kun je de specs bekijken en complete handleidingen downloaden. Maar of ik nu al zo enthousiast moet worden over "the first generation of products" weet ik eerlijk gezegd nog niet. Het product moet nu € 649 kosten. Edupaper hoopt dat dat naar € 450 kan zakken. Voor dat geld heb je wel het goedkoopste Dell notebook. De enige afweging die dan overblijft is het gewicht en dat je leerlingen onder de les "gelukkig" niet op internet kunnen.
Wat een winst.... Ik denk dat ik even wacht tot de second generation. (Eerts maar eens die Apple)

24 januari 2007

Televisie via netwerk naar het digitale bord

Op de Scholenlijst mailinglist komen regelmatig de mooiste onderwerpen voorbij. Zo komen er op een vraag over hoe je televisie het beste kunt integreren in een school omgeving zeer creatieve antwoorden. Ook interessant voor mensen die thuis veel pc's hebben staan en graag alles "aan elkaar knopen".

Zo komt Bob van Etten met de volgende oplossing:
"Wij kijken live televisie over het netwerk. Ik heb hiervoor een aparte computer (p4, 1.8, 256) ingericht met een videokaart (HauppaugePCI-FM). We draaien daar Microsoft Media Encoder op (gratis). Deze haalt het video en audiosignaal van de kaart af en maakt daar een videostream van. Deze stream wordt aangeboden aan de netwerkkaart. Op de andere computers maak je een linkje naar deze computer. Ik heb het een en ander dan zo in elkaar geknutseld, dat wanneer de stroom eraf is geweest, de boel vanzelf weer opstart. Ik heb een test gedaan en zeker tien werkstations kunnen tegelijk naar deze stream kijken. Mijn school kijkt zo al een jaar naar volle tevredenheid vanuit deklas tv. We hebben daar indertijd 22 inch monitoren voor aangeschaft, maar een mooi smartboard zou natuurlijk helemaal top zijn."

Pieter Kleinjan doet het weer anders:
"Benodigheden: een Windows PC met 1 GB, minimaal 1 tv-kaart Hauppauge PVR-150 en heeeel veel schijfruimte.En het gratis programma GB-PVR (http://www.gbpvr.com/)! Hiervan maak je van de PC een tv-wonder-apparaat. Dankzij zij een ingebouwde webinterface kun je in je netwerk op andere plaatsen opgenomen programma's bekijken, een uitzending voor opname programmeren, de tv-gids bekijken, tv uitzendingen en opgenomen programma's streamend bekijken. Deze oplossing kost minder dan duizend euro. Hoeveel mensen tegelijk opgenomen programma's kunnen bekijken, zul je proefondervindelijk vast moeten stellen. Een en ander hangt ook af van je netwerk, de client PC's, etcerera."

Wat ben ik blij met die lijst!

Kinderen podcasten op NOT

Ja, dit is Jan-BartTerwijl de sneltekenaar nog steeds druk bezig is op de stand van Kennisnet ICT op school (zie hier de eerste resultaten) waaieren de kinderen die zijn ingezet bij de stand uit over de beurs om een echte podcast te maken. Met de tool die ik gisteren gezien heb gaat ze dat uiteraard heel makkelijk af! Bekijk het eerste filmpje op deze pagina of abonneer je op alle afleveringen. Lucas Raggers heeft Apple gevraagd wat zij voor het Nederlandse ondewijs in petto hebben. Dat kun je bekijken via deze link (iTunes). Lucas is een van de drie mensen die de succesvolle podcast One More Thing maken.
Zelf was ik vandaag in Zoetermeer te gast bij Kennisnet voor de aftrap van de videoprojecten voor de 12 deelnemende AOC's en ROC's. Had daar tussendoor nog wel even tijd om met een paar mensen iets leuks te bedenken, waarover later hopelijk meer! Laat thuis, dus weinig tijd om verslag te doen. Dat houd je dus te goed...

Pamela Andersom gebruiken

Gisteren was ik dom genoeg m'n mobieltje vergeten. Toen ik thuis kwam en m'n berichten afluisterde hoorde ik dat Pierre me had proberen te bellen vanaf de NOT om te horen of ik (als Trendmatcher?) nog wat nieuws gezien had. Helaas had ik Pierre weinig kunnen melden en tot die constatering was hij zelf ook al gekomen.
Maar... een bericht van Pierre op je telefoon, dat is natuurlijk altijd leuk om als podcast te gebruiken!
Toen bedacht ik me opeens dat ik Pamela ook omgekeerd kan gebruiken. Niet alleen voor uitgaande gsprekken, maar ook als je wat gemist hebt. Gewoon een kwestie van met Skype Out je berichtendienst bellen en Pamela het gesprek laten opnemen!

Kennisnet ICT op school in nieuw jasje

In een vorig bericht over Wikikids noemde ik al de stand van Kennisnet ICT op school Die zag er dus heel anders uit dan voorgaande jaren. Mede vanwege de fusie tussen Kennisnet en ICT op school (let op: 2 url's dus nog steeds 2 websites). is besloten voor een nieuwe huisstijl. Natuurlijk werd me gevraagd wat ik ervan vond (op de een of andere manier denken ze bij Kennisnet altijd dat ik kritisch ben?) maar ik vind het dus best mooi en fris. Ik weet wat voor operatie het is want we zijn op het Drenthe College toevallig met precies hetzelfde bezig en moet zeggen dat Kennisnet Ict op school (het blijft een hele mond vol) goed bezig is. Uiteindelijk voorspel ik dat alleen de naam Kennisnet zal blijven hangen en misschien is dat ook wel de bedoeling. Je ziet het in de header van de website en je ziet het ook op de folders. Eerder kon je op de NOT beurs ook nog even bij DSC_0839ICT op School langslopen en dat is nu dus gebeurd. Zelf zeggen ze: "De activiteiten van Kennisnet Ict op school zijn ondergebracht in twee takenclusters Dienstverlening (Kennisnet) en Belangenbehartiging (Ict op school)." Op de beurs zie je daar dus niets van terug en eigenlijk vind ik dat toch wel jammer. Maar waarschijnlijk weten we over een jaar al niet meer beter, en uiteindelijk vind ik dat je ook vooral vooruit moet kijken en niet teveel in de spiegel. Er zal heel veel weggegooid moeten worden aan oud materiaal en ik wil dan ook nog een speciaal bedankje plaatsen voor Dieter Möckelmann die er persoonlijk voor heeft gezorgd dat ik nog zo'n mooi wit Kennisnet overhemd kon krijgen en hem mij vandaag overhandigde. Wie weet wordt dat nog een collector's item:-) Morgen moet ik toevallig in Zoetermeer zijn en zal eens kijken of ze nog veel usb sticks moeten weggooien omdat de kleur niet meer klopt. Ik weet er wel een goede bestemming voor!
Als trekker op de stand heeft Kennisnet (ICT op school) een sneltekenaar aan het werk die van iedereen een karikatuur maakt. Deze wordt ter plekke op een badge afgedrukt en zou ook via een site beschikbaar moeten komen, maar daar vind ik mezelf nog niet terug...
Voor de techneuten: de sneltekenaar maakt gebruik van een tablet pc zoals ook gebruikt wordt door soldaten in Irak, dus schokbestendig en bestaande uit een legering van titanium en magnesium.

23 januari 2007

Podcasten in het onderwijs

DSC_0795"In deze presentatie wordt het verschijnsel podcasten, en de educatieve waarde hiervan, stap voor stap uitgelegd en gedemonstreerd. Podcasten is het verspreiden van digitale projecten op basis van een gratis abonnement. Op deze manier wordt u automatisch op de hoogte gehouden over onderwerpen die u zelf kiest. In het onderwijs kan dit betekenen dat elk kind zijn/haar creatieve projecten kan delen met iedereen ter wereld, zoals familie, vrienden en docenten. Voor onderwijzers kan podcasten een manier zijn om aanvullende informatie bij hun lessen te verzorgen. Een podcast kan uit allerlei vormen van digitale projecten bestaan. Zo kunt u in een podcast gebruik maken van o.a. audio-, video-, foto-, PDF- en tekstdocumenten."
Niet echt een verschrikkelijk wervende tekst, maar ik besloot toch om in te schrijven op deze workshop van Apple. Ik heb er geen minuut spijt van gehad. Het was uitdrukkelijk een presentatie voor "dummies, zonder geek language" zoals de presentator meldde, en over de techniek hoorde ik natuurlijk niks nieuws, maar het was wel de eerste keer dat ik kennismaakte met Garageband en ik ben gelijk verkocht.
DSC_0824Wat een prachtige (podcast) tool! IK WIL EEN MAC! Echt, ik vond het gewoon verbazingwekkend hoe alles geintegreerd is en vanuit één pakket afgehandeld kan worden. Wat hij maakte kun je hier bekijken. Wat dan wel weer raar is dat ik het in Firefox moet bekijken omdat mijn Internet Explorer er op vastloopt, maar dat terzijde. De grootste eye opener voor mezelf was dat je in een podcast ook gerust bijv. een pdf bestand kunt opnemen. Zo kun je screendumps van je (digitale) schoolbord mesturen met je podast. Ook het gemak waarmee je hoofdstukken aanmaakt in je podcast vond ik mooi om te zien. Zodra ik een MAC heb ga ik ook podcasten, daar mogen jullie me aan houden!
('t is wel wat, gisteren linux dingen en nu dit weer...)

Wikikids op de NOT

Ontzettend leuk dat Kennisnet ICT op School zo veel ruimte op de stand heeft ingeruimd voor Wikikids!
DSC_0794
Zelfs Bruno de beer heeft een Wikikids shirtje aangekregen!
Ik hoop dat ze de komende week veel aandacht krijgen en dat veel kinderen via hun juf of meester met deze "wikipedia voor kinderen" kennis mogen maken.

SMS ZKWRDNBK

DSC_0827Eigenlijk zit ik heel simpel in elkaar*):
als ik iets leuks krijg, wil ik daar (meestal) graag iets voor terug doen. Zo kreeg ik vandaag op de NOT van Louis Hilgers (onder andere bekend van ictnieuws.net, maar ook van Educos) het SMStaalZKARDNBK in handen gedrukt. Ik heb me er in de trein terug naar huis kostelijk mee vermaakt. Helaas was ik m'n mobieltje vergeten, anders had ik het gelijk uitgeprobeerd! Een heel leuk boekje, dat je eventueel in je eigen huisstijl kunt laten drukken. Even later kreeg ik namelijk een gelijkend exemplaar van Allard Bijlsma van de Rode Planeet!
*) Mocht iemand mij willen verrassen met een Apple Macbook Pro, dan kan hij rekenen op veel gratis aandacht vanaf deze plek!

22 januari 2007

Verbod op mobieltjes

Onder de titel "Spies like us" heeft "Cool Cat Teacher" Vicky Davis op haar weblog een prachtig verhaal geschreven over het al dan niet toestaan van het gebruik van mobieltjes op school.
Het verhaal is té waardevol om er hier en daar wat uit te pakken. Ben je ouder en/of leerkracht, dan moét je het gewoon helemaal lezen!

Om je te triggeren plaats ik hier integraal haar conclusies:
  • Values and ethics are vital. You cannot control whether students CAN do these things. They can.
  • You CAN control what you teach students! Discuss and teach ethics as a weekly practice. You should have a forum (usually technology class) where you can talk about topics as they emerge or you will constantly be playing catch up.
  • You should protect yourself and your teachers with policies that consider any media filmed at school (And remember that many accommodations REQUIRE you to allow special needs students the ability to record anyway.)
  • Schools who ignore technology and ignore instilling values in their students could be reaping the negative consequences for those walking their halls right now for the next 100 years.

Ze besluit met de oproep de ervaringen op jouw school met haar te delen via haar weblog. Vind je dat te lastig, dan mag je je reactie ook hier plaatsen.

Zie ook mijn bericht over concierges en web2.0

Ubuntu Studio

Nu ik toch over Open Source begin kan er nog wel een bericht achteraan. In april komt Ubuntu Studio uit: "Ubuntu Studio. A multimedia creation derivative of Ubuntu.
Ubuntu Studio is aimed at the linux audio, video and graphic enthusiast as well as professional."

Er is al een wiki met meer informatie beschikbaar. Ook in dit pakket zal het eerder genoemde Yashaka zijn opgenomen.
Nog nooit van Ubuntu gehoord?

Ubuntu is een compleet en gratis Linux besturingssysteem, vrij beschikbaar met zowel community als betaalde ondersteuning. Ubuntu wordt ontwikkeld door een grote community die je graag uitnodigt om mee te doen!

De Ubuntu community is gebaseerd op de ideeën uit het Ubuntu manifest: dat software zonder enige (betalings)verplichting beschikbaar zou moeten zijn, dat software door iedereen in zijn of haar taal bruikbaar zou moeten zijn, ook voor mensen met een handicap en dat iedereen de vrijheid moet hebben om software aan te passen naar zijn of haar wensen.

Deze vrijheden maken Ubuntu fundamenteel anders dan traditionele 'gesloten' software: niet alleen zijn alle tools gratis beschikbaar, ook heb je de vrijheid om de software aan te passen zoals je zelf wilt.

Ubuntu is geschikt voor gebruik op zowel desktop als server. De meest recente versie van Ubuntu biedt ondersteuning voor de PC (Intel x86), 64-bit PC (AMD64), PowerPC (Appe iBook, Powerbook, G4 en G5) en Sparc (Sun Sparc) computers.

Ubuntu bevat meer dan 16.000 softwarepakketten, maar de standaard desktop installatie past op één enkele cd. Van tekstverwerken en werken met spreadsheets tot webserver software en programmertoepassingen, alles is te vinden in Ubuntu. Lees meer over ubuntu op de desktop en Ubuntu op de server.
Naast Ubuntu is er ook nog:
(Zo, wie nu nog durft te zeggen dat ik alleen naar Microsoft kijk...:-)

Ubuntu Studio

Nu ik toch over Open Source begin kan er nog wel een bericht achteraan. In april komt Ubuntu Studio uit: "Ubuntu Studio. A multimedia creation derivative of Ubuntu.
Ubuntu Studio is aimed at the linux audio, video and graphic enthusiast as well as professional."

Er is al een wiki met meer informatie beschikbaar. Ook in dit pakket zal het eerder genoemde Jahshaka zijn opgenomen.
Nog nooit van Ubuntu gehoord?

Ubuntu is een compleet en gratis Linux besturingssysteem, vrij beschikbaar met zowel community als betaalde ondersteuning. Ubuntu wordt ontwikkeld door een grote community die je graag uitnodigt om mee te doen!

De Ubuntu community is gebaseerd op de ideeën uit het Ubuntu manifest: dat software zonder enige (betalings)verplichting beschikbaar zou moeten zijn, dat software door iedereen in zijn of haar taal bruikbaar zou moeten zijn, ook voor mensen met een handicap en dat iedereen de vrijheid moet hebben om software aan te passen naar zijn of haar wensen.

Deze vrijheden maken Ubuntu fundamenteel anders dan traditionele 'gesloten' software: niet alleen zijn alle tools gratis beschikbaar, ook heb je de vrijheid om de software aan te passen zoals je zelf wilt.

Ubuntu is geschikt voor gebruik op zowel desktop als server. De meest recente versie van Ubuntu biedt ondersteuning voor de PC (Intel x86), 64-bit PC (AMD64), PowerPC (Appe iBook, Powerbook, G4 en G5) en Sparc (Sun Sparc) computers.

Ubuntu bevat meer dan 16.000 softwarepakketten, maar de standaard desktop installatie past op één enkele cd. Van tekstverwerken en werken met spreadsheets tot webserver software en programmertoepassingen, alles is te vinden in Ubuntu. Lees meer over ubuntu op de desktop en Ubuntu op de server.
Naast Ubuntu is er ook nog:
(Zo, wie nu nog durft te zeggen dat ik alleen naar Microsoft kijk...:-)

Zelf video’s maken, monteren en publiceren!

Wil je ook een keer anders werken met je klas? Speel in op de wereld van je leerlingen en ga aan de slag met een video podcast. In het Startpakket OSS Video podcasten kun je lezen wat podcasts nu eigenlijk precies zijn en hoe deze gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Vervolgens leer je hoe je een video opneemt, monteert en publiceert. Het startpakket is voor iedereen gratis te downloaden op de website www.ossinhetonderwijs.nl.
OSS in het Onderwijs heeft als doel het vergroten van de kennis over Open Source en open standaarden. Ook wil OSS in het Onderwijs het gebruik van open standaarden stimuleren. OSS is een project van Stichting Kennisnet Ict op School.

Bovenstaand persbericht kreeg ik net binnen en ik wil daar graag aandacht aan geven. Ook al ben ik zelf een fervente MS gebruiker, ik heb natuurlijk helemaal niets tegen Open Source. In bovenstaand pakket wordt Jahshaka (Powering the new Hollywood) meegeleverd als video editing programma. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het wel gebruiken. Wie?

Wir rauchen nicht alle Hasj

SP_A0516"Ich bin der Meinung dass" is een uitwisselingsproject van 5 weken tussen leerlingen van een school uit Denemarken en een school uit Nederland. Daarbij gebruiken ze Duits als taal om zich via een voicemailboard aan elkaar voor te stellen en elkaar te bevragen. Zo te horen spreekt Anne Mette al een aardig woordje Duits:

Meer informatie staat op de site van het Willem Lodewijk Gymnasium. Op het voicemailboard kun je meeluisteren hoe er gewerkt wordt! Tenslotte staan op Flickr al een aantal foto's van de start van het project in Groningen. Al met al een prachtig voorbeeld van hoe je ICT middelen kunt inztten in de les! Wie denkst du darüber?

Wir rauchen nicht alle Hasj

SP_A0516"Ich bin der Meinung dass" is een uitwisselingsproject van 5 weken tussen leerlingen van een school uit Denemarken en een school uit Nederland. Daarbij gebruiken ze Duits als taal om zich via een voicemailboard aan elkaar voor te stellen en elkaar te bevragen. Zo te horen spreekt Anne Mette al een aardig woordje Duits:

Meer informatie staat op de site van het Willem Lodewijk Gymnasium. Op het voicemailboard kun je meeluisteren hoe er gewerkt wordt! Tenslotte staan op Flickr al een aantal foto's van de start van het project in Groningen. Al met al een prachtig voorbeeld van hoe je ICT middelen kunt inztten in de les! Wie denkst du darüber?

21 januari 2007

Wie is Willy, en wie helpt me?

Naar aanleiding van mijn bericht over de digimemo kreeg ik een reactie binnen:
"ik heb ondertussen de A402 gekocht met een A4 formaat standaard 32mb intern geheugen met uitbreidingsmogelijkheid met SD-kaart Werkt prima...is wel wat oefenen om ervoor te zorgen dat er vanaf het eerste krulletje wordt gescand."
Was getekend: Willy
Helaas echter zonder e-mail adres. Beste Willy, wil je je bij mij bekend maken? Ik ben zo nieuwsgierig waar je hem gekocht hebt en voor welk bedrag. Ik beloof je dat ik je gegevens niet bekend zal maken!

Nu ik toch aan het vragen ben kan deze ook nog wel:
Ik ben al de hele middag bezig een paar JavaScript routines samen te voegen, maar ik loop telkens vast. Ik wil simpelweg iets bouwen als je ziet op bijvoorbeeld the online teleprompter. De code die daar staat heb ik ook binnengehaald, maar dat is niet sportief. Zoiets moet toch simpel zelf te bouwen zijn? Er zijn genoeg verticale scrollers te vinden. Waar ik op vastloop is hoe ik de pagina vul met tekst. Ja natuurlijk vanuit een andere pagina, maar hoe? via een Cookie? Wat ik wil is dat het lokaal draait, dus zonder PhP of ASP. Gewoon eerlijke HTML.
Natuurlijk is er ook speciale autocuesoftware, maar nu ik gezien heb dat het gewoon in de browser kan wil ik het ook kunnen, al zal ik er nooit meer wat mee doen!
Met autocue op een smartboard kun je de hele klas laten meezingen met liedjes waarvan niet iedereen de tekst kent bijvoorbeeld (hadden we dit 45 jaar geleden maar gehad met die 150 psalmen...)

Het gezicht achter de weblog

Gisteren plaatste ik een bericht over 2000 bloggers en vandaag al heeft Karel Geenen, een van m'n lezers, naar aanleiding daarvan een Nederlandse variant gebouwd: Het gezicht achter de weblog.
Hij schrijft:
"Ik vond het een leuk initiatief maar zou ook graag zoiets van de Nederlandse bloggers willen zien. Toen kwam ik op het idee om zelf maar zoiets te beginnen. Een pagina met foto’s van Nederlandse bloggers met een link naar de weblog."
Wil jij ook in deze foto/link galerij worden opgenomen, vul dan de nodige gegevens in op deze pagina. (Beetje naar beneden scrollen. Je kunt natuurlijk ook proberen een ander op te geven....)

Zou nou van zo'n pagina ook een feed te maken zijn, zodat je getipt wordt als er weer een foto is bijgekomen? Ik zal het Karel eens voorleggen...

20 januari 2007

Bronnen voor autodidacten

Jimmy Ruska heeft naast een aantal artikelen over free education een geweldige lijst met bronnen aangelegd: Massive Resource List for All Autodidacts.
Wat dacht je bijvoorbeeld van taalcursussen voor op je iPod?
(Met dank aan een trouwe lezer die me tipte! Nee, nu noem ik je niet meer...)

2000 bloggers

Een tijdje geleden kwam ik (een foto van) mezelf tegen op internet. Inmiddels blijkt dat te zijn uitgegroeid tot een serieus project. Tino Buntic wil een pagina aanleggen met 2000 foto's van bloggers + de bijbehorende links. Hij verzamelt ze via MyBlogLog en Technorati, maar nu kun je jezelf ook aanmelden...

Het moet toch niet gekker worden

De Aldi adverteert voor de komende week met een badkamerkastje met 1 GB intern geheugen!
Ik kan me niet voorstellen waar dat voor moet zijn en ben bang dat ze wat tekst verwarren met de volgende aanbieding.

Wat gaat web5 ons brengen?

Het gaat nu wel heel snel, maar de vraag is of we daar nu aan mee moeten doen en er allemaal achteraan moeten hollen. Waar ik het gevoel heb dat ik veel mensen nog web2.0 moet uitleggen zeggen anderen dat web3.0 al lang voor de deur staat. Seth Godin gaat nu nog een stap verder en begint al over web4 zaken. Goed, dan wil ik de eerste zijn die web5.0 introduceert, al heb ik geen flauw benul wat ik me daar dan bij zou moeten voorstellen. Beethoven?

Plaatje van personalizedmedia

In de shownotes van de presentatie van Edu'actief van afgelopen woensdag staat:
Web nu is vooral 2D en tweerichtingsverkeer blogs, wiki's, delen van info, 2D portals als hyves enz.
Web straks is een 3D vertaling hiervan: geintegreerde games, 3D virtuele werelden waar mensen met een alter ego interactie aangaan.
Gaan we dan straks ook nog het spel Third Life krijgen?
Nu begint Seth Godin dus met web4 dimensies en dan kom ik daar straks dus achteraan met "the fifth dimension" onder het motto "Let the sun shine in".
Zou je dus nu ook al moeten gaan nadenken over lekker bekkende domeinnamen voor als het zover is... De vijfde versnelling of het vijfde wiel?

Helicon Opleidingen in Second Life

Twee dagen geleden kopte ik "Onderwijs stapt in Second Life" waarbij ik zei dat bij mijn weten Helicon de eerste Nederlandse onderwijsinstelling is met een vestiging in Second Life. Tot nu toe is er geen reactie gekomen met een andere claim, dus gaan we daar voorlopig maar even van uit.
Helaas heeft Helicon blijkbaar nog geen eigen weblog of Flickr account dus gaf... Henk Burg gaf mij genereus toegang tot hun Livelink omgeving om meer dan 350 MB aan filmpjes en screenshots te kunnen downloaden, zodat ik een keuze kon maken uit wat ik zou willen gebruiken. De screenshots heb ik hier neergezet, en een van de filmpjes geplaatst bij YouTube. Daarin laat Henk zien hoe je kunt bouwen in SL, helaas zonder geluid. Ik moet de betonmolens en timmergeluiden er nu zelf bij verzinnen...

19 januari 2007

Smart Society

In de kerstvakantie al ontving ik, naast allerlei andere "Kerst"presentjes een verrassend pakketje van Verdonck, Klooster & Associates. Daarin een mooi uitgevoerd boekje met de titel: Smart Society. In het colofon staat duidelijk: "Overname van tekst toegestaan na melding aan VK&Aen met bronvermelding". Omdat ik graag materiaal uit het boekje wilde gebruiken heb ik contact opgenomen met de vraag of dat mocht. Ik kreeg prompt het hele pdf bestand toegestuurd. Vervolgens heb ik aangegeven dat het mij slimmer leek wanneer ze dat op hun eigen site zouden plaatsen zodat ik bezoekers daarnaar kon verwijzen en dat vonden ze een prima idee. Vandaag kreeg ik bericht dat het er stond, dus kan ik er nu over schrijven.
Het themaboek bestaat uit drie delen, namelijk: Communiceren, Leren en Digitale Democratie. In elke deel wordt de visie vanuit VKA besproken. Deze visieverhalen worden aangevuld met een praktijkverhaal. Daarnaast komen deskundigen aan het woord: Lex van der Ham (DG Andere Overheid), Erik Gerritsen (gemeentescretaris Amsterdam), Wim Veen (hoogleraar TU Delft) en Hennie Wesseling (CIO TNT Post) die vanuit hun perspectief de digitale mens belichten.
Het onderdeel "leren" heeft als subtitel "Onderwijs op maat is de toekomst" met bijdragen van:
  • Willem-Jan van Elk, Jan-Paul van Staalduinen
    gingen op zoek naar de redenen dat volwassenenonderwijs voorop loopt op het gebied van ‘leven lang leren’
  • Wim Veen
    beantwoordt 7 vragen over interactie en communinityvorming in het onderwijs
  • Guus Delen, Willen-Jan van Elk, Diana Hoogeveen & René Montenarie,
    geven visie over de inzet van ICT in het onderwijs

De uitgave is een aanrader die ik iedereen die van lezen houdt (binnen dit interessegebeid) kan aanbevelen. Helaas echter werkt de link naar het pdf bestand niet dus heb ik het exemplaar dat ik kreeg toegezonden toch maar even bij DivShare gezet.

Hij is ervoor gevallen

Vanmorgen voorspelde ik het al en inderdaad vertelde Fred even later op frEdSCAPEs dat hij een iPod video gekocht heeft. In een reactie vraagt Raoul (Kennisnet ICT op School) of Fred kan aangeven waarom hij zo enthousiast is.
Nou, dat kan Fred wel!Anderhalf uur later komt hij met de volgende opsomming:

  1. Je heb vast wel eens met een probleem of een vraag gezeten waarbij de oplossing of het antwoord makkelijker kon worden gegeven door iets te laten zien/het voor te doen, dan door een instructie te lezen. Hier biedt video (dus ook de iPod video) uitkomst.
  2. Laat je klant zien hoe een site/webservice 'werkt'/wat er gebeurt als je 'dit en dat' doet, zonder dat je daarvoor online hoeft te gaan. Gebruik de iPod desnoods als fall-back als er geen internet is.
  3. Instructies voor installatie, bedieningen beheer van software en systemen.
  4. Voorbeelden van handelingen, handigheidjes of lichamelijke oefeningen fitness, fysiotherapie etc.
  5. (Wandel)routes / excursies: kaart met bijbehorende beelden en achtergrond info (geluid, tekst en beeld).
  6. Video podcasts en Enhanced podcasts voor pleasure/entertainment, opleiding/training en voor business
  7. Promotiefilmpjes van je eigen business/bedrijf
  8. Toon op een training of bij een oefening beelden van een proces of gevaarlijke situaties, of situaties die verbeterd kunnen worden.
    (Je weet neem ik aan dat de iPod Video op TV is aan te sluiten)
  9. Toon je portfolio
  10. Wat dacht je van 'platenverzameling incl artwork op zak'. Makkelijk te vertalen naar andere educatieve/bedrijfsmatige audio/video-verzamelingen: Je catalogus op zak
  11. Naslagwerk met plaatjes van product en hun bijbehorende specs en beeldmateriaal.
  12. Time-and-place shifted onderwijs (colleges)
  13. Demonstratie van product
  14. http://edition.cnn.com/2005/TECH/10/20/medical.imaging/index.html

Ik zou nog uren door kunnen gaan maar hou nu op. Voorbeelden zat te bedenken namelijk. Ga er zelf maar even voor zitten en je hebt er zo weer een heleboel bij bedacht.
Grappig: juist gisteren hoorde ik iemand anders ook enthousiast vertellen dat hij alle foto's altijd bij zich heeft op de iPod zodat hij ze op bezoek bij een (potentiële) klant kan laten zien als er iets ter sprake komt waar hij beelden van heeft...

Werkgroep Security

De laatste workshop die gisteren nog wél doorging was van de werkgroep Security. De organisatie wilde ons blijkbaar niet onbeveiligd naar huis sturen. Aan de hand van een aantal sheets werd verslag gedaan van alle activiteiten tot nu toe. De werkgroep heeft bepaald niet stil gezeten en een aantal zeer bruikbare produkten opgeleverd. Die kregen de deelnemers, keurig geordend in en map, mee naar huis. Heel grappig daarbij is de Dagobert Duck strip "de winterauto", opgenomen in het boekje De zwakke schakel, ons aangeboden door Kennisnet ICT op School en de werkgroep. Vast een collectors item voor Duck verzamelaars. Ook in de map "Veiligheid - een gevoel?" tevens een uitgave van Kennisnet in de serie "Kamer van morgen". Voor belangstellenden zijn de boekjes te bstellen bij Kennisnet. Het andere materiaal staat op de website van ROC-i-partners, onder de knop Werkgroepen.

Van divergeren naar convergeren

Ook hier geen beste kwaliteit, maar dat heeft vooral ook met het (gebrek aan) licht te maken in het bruine café van het Abe Lenstra stadion, maar dit fragment geeft toch een korte impressie van het worldcafé zoals dat door Tom en Harry verzorgd werd.

Voor geinteresserden wil ik de lange opname nog op de Surfnet videoportal plaatsen.
Update: Voor geinteresserden heb ik de lange opname op de Surfnet videoportal geplaatst.

Café-etiquette

  • DSC_0724Focus op wat belangrijk is
  • Deel mee wat er in je hoofd speelt
  • Spreek vanuit je denken en voelen
  • Luister om te begrijpen
  • Luister en verbind ideeën
  • Luister samen naa onderliggende verbanden, patronen of diepere vragen
  • Schrijf, teken, krabbel, ... op het tafelkleed

Wel doen: opbouwen, toevoegen, uitbreiden, ruimer maken, specificeren, concretiseren, waarderen, ...
Niet doen: discussiëren, gelijk halen, machtspelletjes, ...

DSC_0767Dat waren gisteren de spelregels in het World café, waarbij aan de hand van het programma Inspiration en onder leiding van Tom oosterhuis en Harry Jurres gewerkt werd aan het thema van de conferentie "Ben ik in beeld? De brug tussen de wereld van onze deelnemersen het leren binnen de school".

Je kunt natuurlijk een dure keynote inhuren via de Speakers Acdemy en de zaal lekker achterover laten leunen, maar je kunt je deelnemers ook lekker aan het werk zetten! Dat laatste gebeurde dus in Friesland.

DSC_0726Voor zo'n 100 mensen stonden er 20 notebooks met daarop het programma Inspiration, zodat men in groepjes van 5 aan de hand van de vraagstelling aan het werk kon. Er werd een tafelvoorzitter benoemd die de computer mocht bedienen en bij het tafeltje moest blijven zitten. Na 20 minuten werd namelijk door de deelnemers willekeurig gewisseld van tafeltje zodat je ergens anders verder kon borduren op wat je daar via Inspiration voorgeschoteld werd.

DSC_0765Na nog eens 20 minuten moest iedereen weer terug naar het eerste tafeltje om te zien wat anderen hadden bijgedragen en om dat dan verder te "shapen". Van divergeren naar convergeren. Een geweldige werkvorm die verrasend veel opleverde. Er werd echt heel hard gewerkt en veel uitgewisseld. Helaas werd de middag door het weeralarm ingekort, waardoor we de presentatie van de resultaten hebben moeten missen, maar die zal binnenkort ongetwijfeld op de site van ROC-i-partners gepublicerd worden.

Controleer ALTIJD je camera!

Nikon D50Nee, ik heb het niet tegen jullie, maar tegen mezelf. Boos als ik ben op mezelf dat ik soms zo nonchalant ben en op routine vaar. Gisteren de hele dag prachtige foto's gemaakt, totdat ik thuis kwam en zag dat de meeste onscherp waren. Toen ik m'n Nikon net had borg ik hem altijd keurig op in z'n eigen tas om hem daarna pas in de "bloggerbox" te doen. De laatste tijd haal ik hem er zo uit en stop hem ook zo weer terug. Daarmee de kans vergrotend per ongeluk een palletje verkeerd te zetten! Er staan dus wat foto's hier, maar ik had een veelvoud gemaakt, onder andere van de bijzondere grasverlichting van het voetbalstadion in Heerenveen. Het leek éen grote growshop...

Wedden dat...

Wedden dat het eerstvolgende bericht op frEdSCAPEs gaat over de iPod video?

Geboren in de lente

Tom Oosterhuis mag zich dan tegenwoordig onderwijsontwerper noemen, hij is en blijft natuurlijk ook theatermaker. Vandaar dat hij zijn presentatie gisteren toch ook lardeerde met een tweetal liedjes. Fred Zelders vroeg al of de opname die ik maakte met m'n iPod integraal beschikbaar komt, maar dat wil toch eerst even met Tom overleggen.
Ik sprak vandaag even met hem, en hij was heel nieuwsgierig naar de opnamekwaliteit van m'n iPod, dus neem ik aan dat hij er geen bezwaar tegen heeft dat ik die demonstreer door het plaatsen van een stukje uit de opname van gisteren. Het is het liedje "winter" dat begint met: Geboren in de lente.

Wil je de volledige tekst van deze song, dan staat die op musicfromnl (wel inloggen).
Is dit de eerste keer dat je Tom hoort?
Hij is inderdaad de broer van Trijntje en heeft ook samen met haar gezongen.
Op chatrats.nl kun je hen samen beluisteren met de titelsong van chatrats: zeg me wie je bent

18 januari 2007

Onderwijs stapt in Second Life

Helicon Opleidingen, opleidingscentrum voor Groen Onderwijs, is bij mijn weten de eerste Nederlandse onderwijsinstelling met een vestiging in Second Life. Gisteren was ik bij de zeer goed bezochte workshop over Second Life, gegeven door Henk Burg van Helicon en Rob van der Ploeg van Edu'actief. Wat de uitgever uit Meppel nu precies voorheeft met Second Life werd me eerlijk gezegd nog niet helemaal duidelijk, maar Henk Burg gaf een prachtige demo en een inspirerend verhaal over de mogelijkhden voor het onderwijs. Hij had zich goed voorbereid met lokaal opgeslagen screendumps en filmpjes en dat was maar goed ook, want uitgerekend tijdens de presentatie lag Second Life eruit vanwege onderhoud aan de servers. Dit geeft gelijk aan dat we nog maar aan het begin staan van een ongetwijfeld nog veel verder gaande ontwikkeling waarbij u nog nauwelijks is te bedenken wat straks allemaal mogelijk zal zijn. Nu is nog een zware computer nodig met een krachtige videokaart enz. en daarmee is het nog nauwelijks toegankelijk vanaf iedere "standaard werkplek" op school. Je mag echter verwachten dat dingen alleen maar beter worden. Ik heb alle waardering voor het pionierswerk van Henk én voor de schooldirectie die hem wil faciliteren om dit onderzoek te doen. Ook Henk is daarmee bezig met het onderwijs van overmorgen!
Wat ik heel jammer vind is dat ik geen foto's gemaakt heb, want het was mooi om te zien hoe belangstellend de deelnemers hun interesse toonden: Ondanks het late tijdstip een zeer actieve houding en veel betrokkenheid. Het geeft aan dat Second Life tot de verbeelding spreekt en (onderwijs)mensen bezig houdt. Heel makkelijk is het om nu (al) te zeggen: "wat moeten we ermee" en "wat is de educatieve meerwaarde" maar ondertussen leeft het gevoel dat dit wel eens een heel belangrijke omslag zou kunnen zijn in het aanbieden en ontvangen van onderwijs.
(Plaatje en filmpjes volgen, heeft Henk beloofd....)

Onderwijs van Overmorgen

Via een reactie van Jef kom ik op een voor mij nieuw weblog terecht met als titel:
Onderwijs van Overmorgen. (Het was even zoeken want Jef was vergeten http:// voor zijn url te zetten, maar dat is meer een euvel van Blogger).
"Het onderwijs is voortdurend in verandering, ingegeven door de maatschappelijke en technologische veranderingen. Heel veel mensen werken op hun manier aan een beter onderwijs voor morgen op basis van de inzichten van vandaag. Maar tegelijkertijd kijken we verder, over de grenzen van morgen heen. Zodat we morgen klaar zijn om te kunnen werken aan het onderwijs van overmorgen!"
Over zichzelf vertelt Jef:
"Als innovatieadviseur binnen de Dienst Onderwijs van ROC Eindhoven adviseer ik het management bij onderwijskundige, technologische en organisatorische vraagstukken. Mijn specialisme is de toepassing van ICT in het onderwijs. Een van de zwaartepunten in mijn huidige functie is de implementatie van een leermanagementsysteem (Fronter) in de organisatie. Daarnaast houd ik me bezig met de 'netgeneratie' en onderwijslogistiek."
Ik wens Jef heel veel succes met zijn weblog en hoop dat dit bericht een extra stimulans is om er wat spannends van te maken. Jef kennende hoeven we daar niet bang voor te zijn! Lezers die mijn verhalen hier graag volgen wil ik daarom van harte aanbevelen om ook het weblog van Jef in de RSS feeds op te nemen!

Ben ik in beeld?

"Ben ik in beeld?" oftewel "De brug tussen de wereld van onze deelnemers en het leren binnen de school".
Dat was het thema van de 15e themaconferentie van ROC-i-partners waar ik gisteren in Leeuwarden en vandaag in Heerenveen te gast was. De conferentie startte met een keynote  van Tom Oosterhuis, bekend als theatermaker maar nu ook "onderwijsontwerper" (www.chatrats.nl), die een boeiend betoog hield over screenagers en de PAP (paper and pencil) generatie en de noodzaak voor een andere vorm van hersentraining waarbij hij ook Margriet Sitskoorn (Het maakbare brein) via mooie videobeelden aan het woord liet komen. Tom vertelde zijn verhaal aan de hand van de "waardeRing", een schijf van 12 punten, verdeeld in 4 parten en ook wel vergeleken met de 4 seizoenen.
Een boeiend verhaal, maar moeilijk na te vertellen. Het staat echter integraal op m'n iPod en ik zal eens kijken of nog een keer beluisteren me helpt het na te vertellen.

16 januari 2007

Streaming media in het onderwijs

Het ministerie van OCW heeft samen met de mbo-sector geïnventariseerd voor welke onderwijsprioriteiten ICT-instrumenten het best ingezet kunnen worden. Ook is onderzocht welke knelpunten in het gebruik van ICT op scholen met voorrang om een oplossing vragen. Dit alles heeft geleid tot het actieplan 'Verbonden met ICT'.
Binnen dit actieplan zijn vier deelprojecten gedefinieerd:

  1. Ontwikkelen en gebruiken van streaming media in het MBO
    Het doel van deze regeling (kortweg 'MBO studio') is het gebruik van streaming media binnen het MBO te stimuleren.
  2. Gaming en Simulatie in het MBO
    Doel van het project is het uittesten van games en simulaties in de praktijk.
  3. MBO Prosumer van Leermateriaal
    Twee werelden worden bijeen gebracht. Deelnemers en docenten worden gestimuleerd materiaal te ontwikkelen en beschikbaar te stellen om zo prosumers van leermateriaal te worden.
  4. Masterclasses ter ondersteuning van de projecten
    Ter ondersteuning van het management wordt professionalisering aangeboden in de vorm van masterclasses. Zodra er bijzonderheden te melden zijn over de masterclasses leest u hierover op de projectsites.

Waarom ik dit allemaal vertel? Ik heb een team (handel) binnen ons ROC geattendeerd op de subsidiemogelijkheid en hen begeleid en geadviseerd bij de subsidie aanvraag voor een video project. Vanavond ging ik kijken op de projectsite bij Kennisnet en zie dat onze aanvraag is goedgekeurd!!!
Maar liefst 26 scholen hebben een projectaanvraag ingediend. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit twaalf projecten geselecteerd.
Morgen kan ik dus met goed nieuws naar m'n werk en over een half jaar hoop ik ook hier verslag te kunnen doen van de opgedane ervaringen...

AOL portal in Nederland

Kun je (nog) geen keuze maken tussen de gratis diensten van Yahoo, Google of Microsoft? Dan wordt het nu nog moeilijker met de komst van AOL in Nederland. Je kunt natuurlijk een e-mail adres aanmaken (vanaf 3 letters @ aol.nl) maar ook een online foto album starten met onbeperkte uploadmogelijkheid. Ik kon niet laten het uit te testen en het werkt prima, maar mist de mogelijkheden die Picasa en Flickr wel bieden. Ben je op zoek naar een makkelijk te onthouden nieuw of extra e-mail adres, dan heb je het nu voor het kiezen, alhoewel rss@aol.nl bij deze weg is. (Het waren de eerste 3 letters die bij me op kwamen).
Een en ander verkeert nog duidelijk in beta fase, want de link bij de aankondiging naar een uploadmogelijkheid voor video werkt niet. Doorklikkend naar de moederportal kreeg ik wel de mogelijkheid een gratis Xdrive account te openen, met de mogelijkheid om 5 Gb aan bestanden te uploaden. Altijd makkelijk om ergens iets te hebben staan voor als je je USB stick vergeten bent...

15 januari 2007

Docentgestuurd Internetonderwijs

DSC_0659Op mijn bericht over het E-board geweld op de BETTSHOW kwam de volgende reactie binnen:

"Ik gebruik al vier jaar een scherm om het web op te projecteren en het is inderdaad lekker frontaal.
De dynamiek komt van het web.
Ik heb er ook een onderwijskundige term voor bedacht:
docentgestuurd internetonderwijs.
Mvg Erwin"


Ik vond de term zo mooi dat ik Erwin om een nadere toelichting heb gevraagd die hij graag wilde geven:

Sinds 2002 werk ik met pc, internetaansluiting en beamer in de klas. Ik geef Duits en naar schatting verloopt 60 % van de les via het web. Ik heb daarvoor een aantal websites tot mijn beschikking die ik er helemaal op ingericht heb.
Hierbij een kleine greep van mijn - zoals een collega het eens noemde - digitale imperium:

  • De site van school, en dan met name het gedeelte Duits.
  • Antwoordmodellen en lesontwerpen.
  • De lessen in klas 2, 3 en 4 begin ik altijd met twee berichten van de
    Nachrichtenticker
    , die aangeboden wordt door Wolters-Noordhoff.
  • Verder heb ik van veel materiaal de vragen op het web staan. Die
    projecteer ik op het scherm en scroll met de uitzending mee. De dvd
    vertoon ik op de tv.
  • Wat de laatste tijd erg goed bij mijn tweede klassen aankomt, is LOGO-TV.
  • En dan zijn er natuurlijk altijd de vragen waar ik ook niet direct
    antwoord op heb. Die los ik dan meestal via Google op.

Dit als kleine proeve van docentgestuurd internetonderwijs.

Iedereen die geinteresseeerd is in (taal)onderwijs wil ik adviseren om de bovengenoemde links eens aan te klikken. Ik weet zeker dat wanneer ik vroeger op deze manier Duits had gehad het nu viel besser geweest zou zijn...

14 januari 2007

Digimemo

Dit zeg ik niet omdat ze tegenwoordig mijn weblog volgt, maar het was écht leuk om samen met mijn vrouw de BETTSHOW te bezoeken. Zij bleek in heel andere dingen geinteresseerd dan ik en het was daarom interessant om te zien waar zij stil bleef staan en in gesprek kwam met standhouders.
Het meest enthousiast was ze over de Digimemo, een stand-alone voorziening met opslagcapaciteit, die alles wat je schrijft en tekent digitaal registreert en bewaart. Je schrijft met normale inkt op normaal papier zonder dat je daarbij een computer nodig hebt. Daarna kun je de handgeschreven aantekeningen eenvoudig bekijken, bewerken, organiseren en delen/versturen.
Er zit 32 MB geheugen in, genoeg om meer dan 900 pagina's op te slaan en als je hem via USB hebt aangesloten op je computer fungert hij als USB tablet: wat je doet zie je gelijk op de pc. We hebben hem even getest en waren verrast door de kwaliteit van de OCR herkenning van geschreven tekst.
Zijn er al mensen die zo'n ding in gebruik hebben, of zal ik hem maar gewoon kopen en jullie vertellen wat onze ervaringen zijn?

Reisbeer kom je overal tegen!

HPIM2346Een week geleden plaatste ik een bericht over de reisbeer van Harry Spoelstra. Afgelopen donderdag, in een bomvol theater met meer dan 2000 zitplaatsen kwam beertje opeens pal achter me zitten. En dat terwijl Harry zijn kaartje al een paar maanden had en ik hem die middag net gekocht had! Ik wist niet dat die beer zo (mee)zingen kon...
Bruno de beer
De volgende dag zag ik beer weer. Deze keer in het internetcafé van de BETTSHOW om alle mailtjes te beantwoorden die via de berensite waren binnengekomen.



De rest van de foto's die ik op de BETTSHOW gemaakt heb staan hier.

Adelaarsoog

Een paar dagen geleden vroeg Wilfred Rubens zich op zijn weblog af: "Scienceguide, wat doe je nu". Omdat ik daar ook wel nieuwsgierig naar was heb ik de redactie gewoon een mailtje gestuurd:

Geachte redactie,
Als collega weblogger van Wilfred Rubens ben ik zeer nieuwsgierig naar uw reactie op zijn bericht op 10 januari. Omdat mij onlangs hetzelfde is overkomen wil ik hier binnenkort aandacht aan besteden op mijn weblog. Hierbij stel ik u graag in de gelegenheid uw mening te geven. Mocht ik geen reactie ontvangen, dan zal ik volstaan met mijn eigen uitleg.
Met vriendelijke groet,
Willem Karssenberg

Een dag later kwam er een reactie:

Beste Willem,
Sterker nog, we vonden dit zo interessant, dat we het precies om die reden hebben overgenomen. Alleen de link naar Wilfreds prachtsite is niet doorgekomen.
Veel dank voor je adelaarsoog, het is direct gecorrigeerd. Wij waren juist blij dat hij het stevige stuk van Daan Andriessen c.s. over competentiegericht leren had opgepikt bij ons!
Hatelijke groet,
PG Kroeger
Hoofdredacteur ScienceGuide

Blijft een beetje vreemd natuurlijk dat links zo maar niet kunnen doorkomen, maar alles staat nu in ieder geval zoals het hoort: met bronvermelding!
(Natuurlijk ga ik er zonder meer van uit dat de hatelijke groet een typefout is)

Techneutenleut

Als contactpersoon voor onze instelling van ROC-i-partners ontvang ik regelmatig post. Deze week was dat een uitnodiging voor een bijeenkomst Technisch Beheer met het verzoek deze door te spelen aan ons hoofd systeembeheer. De werkgroep Technisch Beheer komt 2X per jaar bij elkaar om in een ongedwongen sfeer ervaringen en ideeën uit te wisselen onder de naam "techneutenleut".
Natuurlijk kon ik het niet laten om even te kijken wat er voor deze bijeenkomst op de agenda staat.
Voor het middaggedeelte staat geagendeerd: Klantperspectief versus techneuten perspectief

  • Office 200....en communicatie
  • Bereikbaarheid (naast het beter bereikbaar maken van docenten is het tevens van belang hoe we onze klant (de student) beter kunnen bereiken/ informeren. Integratie portal, mobiele telefoon, PDA etc. Discussie rond voor en tegens vanuit de klant en vanuit de techneuten)
  • Infrastructuur: devices, poorten, identity, security (ter voorbereiding op dit onderwerp staat een discussie op de weblog van Willem Karssenberg: "Zorg maar dat het werkt met poort 80"? www.trendmatcher.nl)

Leuk om te zien dat de discussie die ik een tijdje terug gestart ben onder de noemer "alle poorten open" nu op dit niveau verder gevoerd gaat worden. Ik denk dat ik daar maar eens naartoe ga, ook al ben ik geen techneut...
Voor de leut neem ik gelijk een USB stick met Skype mee!

E-board geweld op BETTSHOW

dual whiteboardAls er iets was waar je niet omheen kon op de BETTSHOW in Londen dan waren dat alle E-boards. Overal hingen Smartboards en Active boards, terwijl de E-beams en Mimio's ook probeerden een partijtje mee te blazen. In plaats van met een vaste bevestiging aan het plafond zitten de beamers nu vaak met een beugel aan het bord vast, met als voordeel dat het bord in hoogte bewogen kan worden en dat je minder in je eigen schaduw staat als presentator. Als je een grafische kaart hebt met twee aansluitingen, waarom dan niet gelijk 2 beamers en 2 borden naast elkaar eraan geknoopt?
Wat vervolgens opviel was de grote hoeveelheid toepassingssoftware die nu wordt aangeboden voor het werken met E-boards. Ik vond het prachtig allemaal, maar mijn vrouw merkte fijnzinnig op: "Dan sta je dus wel weer frontaal les te geven".

E-board geweld op BETTSHOW

dual whiteboardAls er iets was waar je niet omheen kon op de BETTSHOW in Londen dan waren dat alle E-boards. Overal hingen Smartboards en Active boards, terwijl de E-beams en Mimio's ook probeerden een partijtje mee te blazen. In plaats van met een vaste bevestiging aan het plafond zitten de beamers nu vaak met een beugel aan het bord vast, met als voordeel dat het bord in hoogte bewogen kan worden en dat je minder in je eigen schaduw staat als presentator. Als je een grafische kaart hebt met twee aansluitingen, waarom dan niet gelijk 2 beamers en 2 borden naast elkaar eraan geknoopt?
Wat vervolgens opviel was de grote hoeveelheid toepassingssoftware die nu wordt aangeboden voor het werken met E-boards. Ik vond het prachtig allemaal, maar mijn vrouw merkte fijnzinnig op: "Dan sta je dus wel weer frontaal les te geven".

10 januari 2007

Abwesenheitsnotiz

Morgen zal het hier rustig zijn.
Vroeg opstaan, reizen, file, inchecken, wachten, vliegen ( 12.30 uur dus op het hoogtepunt van de verwachte storm), wachten, reizen, inchecken en dan lekker de stad in. Kaartjes ritselen voor "We will rock you!", eten (lekker laat ik maar achterwege want we gaan tenslotte low budget naar Londen) en dan hopelijk de musical. Weinig tijd dus om te bloggen, en waarover zou het dan moeten gaan als het ook nog met onderwijs te maken moet hebben?
Vrijdag misschien al wat meer tijdens het bezoek aan de BETT. Maar zaterdag wordt het weer niks, want dan ga ik met mijn vrouw naar Harrods:-)
Dus is de kans groot dat jullie tot zondag weinig last van me hebben!
Trouwens, wat is de 2e hit als je bij Google zoekt op Abwesenheitsnotiz? Het is toch niet te geloven!!!!!
Nog een nieuwtje dan op de valreep: Mybloglog gekocht door Yahoo voor "a $10+ million price tag"

Laat maar zitten, het werkt al!

Vanmorgen plaatste ik de oproep "Wie helpt mee met dit idee?"
Natuurlijk wilde ik jullie ruim de gelegenheid geven om te reageren, maar vandaag liet het idee me niet los. Dus toch alvast maar wat research gedaan, en dat verliep voorspoedig. Skype werkte al vanaf de USB stick en Pamela liet zich ook prima installeren.
De volgende vraag die beantwoord moest worden was of het ook zou werken vanaf een willekeurige computer in een van onze studielandschappen. Dus ben ik met m'n headsetje tussen de jongelui gekropen en aan het experimenteren gegaan. In de ruimte die ik had uitgekozen staan MSI'tjes van 4 jaar oud, geen al te snelle beestjes dus. De computers zijn redelijk "dichtgetimmerd" en worden via Class beheerd. Met Class kan de beheerder van het Open Leercentrum aangeven wat wel en wat niet mag draaien. In het standaard profiel heb je alleen toegang tot internet en de Office applicaties. In het startscherm staat echter ook een koppeling naar de USB poort en dat was voor mij voldoende om Skype en Pamela te starten. Het opstarten duurde even, maar toen kwam alles in beeld, compleet met mijn Skype contacten! Gauw maakte ik verbinding met een collega elders in het gebouw en: We konden praten!
Pamela nam het gesprek keurig op (in de gratis versie tot 15 minuten per gesprek) en met dezelfde rechten kon ik het MP3'tje dat op de USB stick was geplaatst uploaden naar mijn met Podcastgenerator geinstalleerde serveromgeving. Test geslaagd!
Daarna heb ik nog een menu programma'tje (Asuite) aan de usb stick toegevoegd zodat we ook wat handleidingen over installatie en gebruik kwijt kunnen. Tenslotte heb ik ook Audacity nog toegevoegd zodat studenten eventueel nog wat kunnen schaven aan hun net opgenomen materiaal. Al met al nemen deze programma's nog geen 50 Mb in beslag op de stick. Een goedkoop weggevertje van 128 Mb is dus al ruim voldoende om dit alles te laten draaien!
Nu nog de sticks een aantal keren copiëren en mijn collega kan volgende week met zijn "leren telefoneren" module aan de gang.
We hoeven systeembeheer niet (meer) te vragen om van alles te installeren. De juiste poorten staan blijkbaar al open en (heel keurig) bleek er vanuit het standaard startmenu al een snelkoppeling te zijn naar usb poorten.
Dat noem ik nog eens: De deelnemer centraal!