28 februari 2007

Twitter en Tumblr

Eigenlijk geen tijd meer voor een fatsoenlijk bericht, maar toch wil ik ze nog even allebei noemen:
Twitter en Tumblr zijn dingen die je in de gaten moet houden.
Raar dat Twitter nog zo weinig gebruikt wordt en verrassend hoe snel je met Tumblr iets wat op een weblog lijkt in elkaar sleutelt!
Probeer het eens uit, dat doe ik ook: twitter.com/trendmatcher en trends.tumblr.com

Themabijeenkomst Ontketende Content

DSC_1097Vandaag was de tweede sessie (voor Zuid Nederland) van de themabijeenkomst 'Ontketende Content', georganiseerd door een samenwerkingsverband van Kennisnet Ict op school, het Ontwikkelcentrum en ROC-i-partners.
opnieuw mocht ik m'n "Skype op een stickie" concept toelichten en kreeg nu ook nog tijd om wat mooie mashups in weblogs te laten zien. Omdat bij de sprekers vóór mij een paar keer de termen wiki's en het ontwikkelen van mediavaardigheden bij leerlingen genoemd werden ben ik trouwens begonnen met het laten zien van WikiKids, wat mij betreft een prachtig voorbeeld hiervan!

DSC_1088De reacties uit de zaal op het Skype verhaal waren lovend en verwarmend. Na afloop werd me gevraagd "hoe duur" ik was en of ik m'n verhaal op andere ROC's zou willen vertellen om daar de dienst ICT "om" te krijgen. Concreet, praktisch, stimulerend, enthousiasmerend waren woorden die me bijna verlegen maakten:-)

Maar de andere presentaties mochten er ook stuk voor stuk wezen! Een aantal daarvan kun je bekijken via deze link.
Na vandaag is dan ook de site Contencreatie van Kennisnet officieel in de lucht. Kom nu niet met commentaar naar de makers dat er nog het nodige ontbreekt, maar stel je op als prosumer en draag bij met ideeën en aanvullingen. Is dat niet het idee van contentcreatie? Natuurlijk is de site nog lang niet compleet, en met het tempo waarin nieuwe (web2.0) applicaties uitkomen zal hij dat ook nooit worden, so what?
Vandaag heeft opnieuw laten zien dat we met de tools van nu al heel wat kunnen doen. Laten we eerst wat we nu hebben maar eens concreet gaan toepassen in ons onderwijs!

27 februari 2007

Google Maps Mashups

Op het Google Maps API blog staat een leuk bericht over Google Maps Mashups, waarbij 4 mashups genoemd worden.
Een wel heel gebruiksvriendelijke vind in tinymap.net waarmee je in no time een eigen kaart kunt maken met route, waypoints en points of interest. Je hoeft je niet te registreren of zo, maar kunt gelijk aan de slag. Als je klaar bent even opslaan en je krijgt een unieke url naar "jouw" kaart met alle waypoints enz.

Als je hier klikt zie je langs welke weg ik daarnet m'n hond heb uitgelaten en waar ik een praatje met de buurman heb gemaakt.

Hiermee kan je kinderen leuk de weg van huis naar school laten tekenen met een beschrijving van de dingen die ze onderweg allemaal tegenkomen.
Zelf kun je de mooie wandeling die je in het weekend gemaakt hebt natrekken en delen met anderen.

Probeer het eens uit, je komt gegarandeerd geen code tegen!

@Edwin: het begon hier pas om 15.30 uur te regenen dus mocht ik eindelijk weer achter m'n (windows)computer, want nee... "HIJ" is er nog steeds niet :-(

Frank keeps watching

Een week geleden schreef hij een artikel over de beste vergelijkingssites voor Web 2.0 (en aanverwante) tools. Toen kwamen Weblogs, Wikis, Podcatchers, Forums, RSS, CMS, Search en Spreadsheets aan bod.

Vandaag komt hij met deel 2 van dit overzicht van vergelijkingssites, met dit maal aandacht voor Instant Messaging tools, Mapping tools, Calendar tools, Social bookmarking tools, Screencasting tools, Videoconferencing tools en E-mail tools.

Maar misschien is dit bericht geheel overbodig omdat je al lang geabbonneerd bent op de feed van Frankwatching...

Rapportenservice

Even een korte tip tussendoor: Ik ben geabbonneerd op de rapportenservice van de Automatiseringsgids en krijg daarmee regelmatig een overzicht van de laatste publicaties, waarvan de meeste gratis (na registratie) te downloaden zijn!
Een greep uit de inhoud van deze maand:
  1. Eyetracking onderzoek zoekmachines - De Vos & Jansen - gratis
    Kopers op internet bekijken meer zoekresultaten dan online informatiezoekers, ook zijn ze meer gericht op merken. Er blijkt duidelijk een verschil in kijkgedrag tussen consumenten die het web opgaan met de intentie wat te kopen en consumenten die het web opgaan om informatie te zoeken. Lees verder...
  2. TMT Trends: Media Predictions 2007 - Deloitte – gratis
    User-generated content gaat de traditionele media steeds meer aanvullen. Het een sluit het ander echter niet uit. Zo is bijvoorbeeld online advertising goed op weg een miljardenindustrie te worden. Toch kopen 439 miljoen mensen nog steeds elke dag een krant. Lees verder...
  3. ICT Barometer februari 2007 - Ernst & Young - gratis
    Voor driekwart van de Nederlandse directeuren, managers en professionals is thuiswerken een mogelijkheid. Echter, medewerkers worden nauwelijks aangemoedigd om dat ook daadwerkelijk te doen: slechts 7 procent van de bedrijven stimuleert het personeel om thuis te gaan werken. Lees verder...
  4. Comm.unities.of.prac.tice 2.0 - Universiteit van Amsterdam - gratis
    Weblogs, wiki’s en social bookmarking hebben los van elkaar ieder hun eigen toegevoegde waarde in leersituaties. Het beste resultaat kan echter behaald worden als de drie soorten social software slim worden gecombineerd. Lees verder...
  5. IPTV Monitor - issue 3 - Accenture - gratis
    Het vertrouwen in de toekomst van IPTV blijft sterk. De meerderheid van de leidinggevenden in de IPTV-industrie is er zeker van dat IPTV binnen drie jaar veel winst gaat opleveren. Dit blijkt uit de IPTV Monitor – Issue 3 van Accenture. Lees verder...
  6. Trends and observations in a mobile and connected world - Keynote Systems - gratis
    De online consument wordt steeds kritischer. Online winkels moeten dezelfde service bieden als offline winkels, VoIP moet in kwaliteit niet onderdoen voor analoge telefonie en online reisbureaus moeten simpel en duidelijk zijn. Zo niet, dan stapt de consument direct over naar de concurrent. Lees verder...

Zoals je ziet zit daar interessant leesvoer tussen, waar ik nu helaas geen tijd voor heb want omdat het maar niet wil regenen vandaag moet ik de tuin in...

Nee mensen, nog steeds niet

Sinds ik verteld heb dat ik vandaag of morgen een Mac verwacht heb ik van allerlei kanten al tips, trucs, links en vragen gehad. Niet alleen via de comments, maar ook via e-mail buiten mijn weblog om.
Veel mensen vragen me ook of ik alsjeblieft mijn ervaringen wil delen. Nou, dat ga ik zeker doen, de camera staat al klaar voor de uitpakparty! Het wachten is nu op de bode.
Wel is het leuk om te zien hoeveel van mijn bezoekers Mac gebruikers zijn. Alleen dat al is reden om daar meer aandacht aan te besteden.
Wat me zelf opvalt is dat ik nu al veel meer oog heb voor Mac gerelateerde berichten. Zo kwam er net nog (via Twitter) een kattebelletje van Robert Scoble binnen: "Scobleizer: @Pirillo. my new Mac runs three OS (actually more, but that's enough for now). Just so when I get pissed at one I can switch to another."
En MacOSX.nl meldt het volgende: Zorgt Plasterk voor Macs in het onderwijs?
"In de Volkskrantblog is te lezen dat de nieuwe minister van onderwijs Plasterk een Applefan is. Hij heeft een verzoek ingediend om zijn eigen Apple mee te nemen naar de grote toren in Den Haag."
Grappig zijn ook de reacties op dat bericht, zoals:
"en dan zijn er ook nog die leraren die automatisering in hun portefeuille hebben omdat ze als eerste thuis een WindowsPC hadden (en die daarmee tot de expert van school zijn gebombardeerd). Denk je dat die zomaar omgaan (goede argumenten of niet)? Leraren zijn eigenwijs, dat is een eis voor zo'n baan, en MS-automatiseerders zo mogelijk nog meer."
Die kan ik als "gebombardeerde leraar" in m'n zak steken!

26 februari 2007

Spreek uw bericht in na de piep

Nog geen half uur nadat ik m'n template had aangepast en het venster met de audiocomments helemaal naar beneden in de sidebar had verbannen kwam het ICT & Onderwijs Blog met een nieuwe feature: De EduKast Voicemail lijn. De EduKast Voicemail lijn
Ik moest constateren dat al meer dan een maand niemand gebruik had gemaakt van de mogelijkheid om via een audiobericht te reageren. Daarom leek het me leuker om de Myblog foto's van recente bezoekers bovenaan te zetten.
Pierre biedt via de Voicemail lijn iedereen de mogelijkheid om een bericht aan te leveren voor de Edukast en ik heb het natuurlijk gelijk uitgeprobeerd, uiteraard via Skype. Dat bleek prima te werken!
Zelf heb ik ook een extra VOIP nummer bij Xs4all dat ik voor dergelijke doeleinden zou kunnen gebruiken, maar vreemd genoeg is dat nummer niet via Skype bereikbaar. Ook het nummer van Gabcast, dat ik gebruik om via de telefoon een bericht in te spreken voor een weblog is niet via Skype te bellen.
Ik hoop dat Pierre via z'n Voicemail lijn veel respons krijgt en het meer succes heeft dan de audioreactiemogelijkheid die ik hier op m'n website bied. Op de een of andere manier zijn veel mensen bang om hun eigen stem terug te horen (denk ik)...
Eerlijk gezegd, toen ik vorig jaar een presentatie van mezelf terughoorde en het aantal keren dat ik uh.. zei moest ik ook wel even slikken.
Toch gaan we straks van onze leerlingen in een aantal projecten vragen om hun telefoongesprekken (via Skype en Pamela) op te slaan. Zullen zij diezelfde huiver hebben of zal het hen niet uitmaken?
Dat is wel een kritische succesfactor voor het welslagen van het project!

Wil je weten hoe het is om jezelf terug te horen, spreek dan eens een boodschap in bij mij of bij Pierre!
Mijn XS4ALL VOIP nummer is: 0878746899

25 februari 2007

Nieuw interieur bij ICT café

Weblog HET ICT-Cafe 2.1 heeft een nieuw jasje gekregen.
Leuk om te zien dat een dergelijke lay-out ook "gewoon" met Blogger mogelijk is!
Complimenten voor Harry Dubois die op basis van een template van Gecko&Fly er iets moois van heeft gemaakt waar dankzij de tabbladen goed door te navigeren is.
Opvallend is in de sidebar een verwijzing naar de laatste 10 MacOSX.nl artikelen. Gaan me nu al "Mac" dingen opvallen? (Of moet ik zeggen nu pas?)

Filmpje embedden veel slimmer

Een paar dagen geleden plaatste ik een bericht over het embedden van een videofilmpje. Via de Scholenlijst komt daar nu een reactie op van John Demmers die een veel simpeler oplossing heeft!

Webpad van schooltv-bankfilmpjes is ook op de volgende manier te achterhalen (met mediaplayer van microsoft):
1. Start een filmpje op de schooltvbeeldbank
2. Klik met de rechtermuisknop op het lopende filmpje.
3. Kies vervolgens voor eigenschappen.
4. Achter "locatie" staat het pad.

Heb ik zo diep zitten te graven, blijkt het zo simpel te kunnen... Bedankt John!

24 februari 2007

Even installeren

Gisteren heb ik voor mijn vrouw een nieuw notebook gekocht.
Haar 3 jaar oude Dell werd steeds trager en ik had geen zin om daar nog veel tijd aan te besteden. Zij gebruikt haar notebook vrijwel uitsluitend voor e-mail, Word, een beetje Excel, internet, af en toe een sudoku en verder om via een remote verbinding te werken op haar systeem op school.
Een simpel notebook volstaat dus en mijn oog was al gevallen op de Acer Aspire 5051AWXMi, zowel te koop bij Norrod als bij Dynabyte voor € 599. Toevallig had Office Centre hem nu in de aanbieding voor maar € 534,31!
Dus gauw opgehaald met het idee: aanzetten, Office installeren en we kunnen weer 3 jaar vooruit. Nou, dat pakt dan toch even wat anders uit...

Ik geloof dat ik in totaal toch wel een uur of 4 aan het installeren ben geweest. Acer levert alles heel keurig "voorgeïnstalleerd" mee op de harde schijf. Sterker nog, er zit niet één schijfje in de verpakking. Het maken van een backup voor eventueel systeemherstel wordt aan je eigen verantwoordelijkheid overgelaten. Na het installeren van Windows ben ik eerst maar even bij Windows Update langsgegeaan, waar ik gelijk 77 updates moest binnenhalen! Verder wilde ik natuurlijk ook Explorer 7, de nieuwe Mediaplayer en messenger hebben. Ook de meegeleverde virusscanner wilde natuurlijk de laatste updates binnenhalen. Het valt toch iedere keer weer tegen hoeveel dit allemaal in beslag neemt. Hetzelfde verhaal daarna natuurlijk voor het Office pakket met alle toeters en bellen.
Maar het is een mooi klein en licht systeempje waar ze vast een hoop plezier aan zal beleven!

Een mooie vergelijking
Wel leuk dat ik al deze stappen nu net weer eens met een Windows systeem achter de rug heb, want maandag of dinsdag komt mijn 13-inch MacBook (wit) - 2,0-GHz Intel Core 2 Duo!!!
Ja, ik heb er dus een besteld en ik ben heel benieuwd hoe snel ik daarmee van start kan gaan. Apple is volledig nieuw voor mij en ik heb dus geen idee wat ik mag verwachten wanneer het gaat om uitpakken, installeren, configureren enz. Ik houd jullie zeker op de hoogte van m'n ervaringen...

23 februari 2007

Volgende week weer!

Afgelopen woensdag (het is al te laat om "gisteren" te zeggen) mocht ik voor het eerst mijn "Skype via een stickie" project presenteren op de eerste bijeenkomst "Ontketende Content". Er stond een doos vol usb sticks waar ik er eentje uithaalde, in een notebook stopte en vanuit het menu opstartte. We zaten in een hotel in Emmeloord met een standaard wifi verbinding. Niets getest vantevoren maar gewoon gekeken of het echt zo zou werken zoals ik bedacht had. Even later kon ik via Skype, gestart vanaf die usb stick, bellen met iemand in de zaal. Hij had z'n mobieltje aangelaten en nam gelukkig op! Het werkt dus echt!

Volgende week doen we het nog een keer, en dan in 's Hertogenbosch. Ben je nieuwsgierig naar dit project: de doos is nog niet leeg...

Trouwens, eind maart mag ik "optreden" op een bijeenkomst van CWIS-NL. De belangstelling voor die bijeenkomst blijkt nu al zo groot te zijn dat wordt uitgeweken naar Media Plaza in Utrecht, en ook daar zal naar alle waarschijnlijkheid een doosje klaarliggen!

22 februari 2007

Kennisnet Contentcreatie



Vanavond kreeg ik de url van een nieuwe site van Kennisnet aangereikt:
Kennisnet Contentcreatie

Op deze website vind je uitleg en applicaties waarmee je snel en eenvoudig content voor educatieve toepassingen kunt creëren, opslaan en delen met ekaar. Deze site heeft als doel om je snel te laten starten met programma's als YouTube, Flickr en andere internet toepassingen waar de laatste tijd veel over gepraat wordt. De site is momenteel in een testfase. In de komende weken zullen er veel dingen aangepast worden en kun je ook suggesties kwijt in een wiki omgeving.

Ik zei het vorig jaar al in een verslag over de keynote van Toine Maes op de EduExchange en je ziet nu al de eerste resultaten: Kennisnet gaat écht richting web2.0!

Kijk er eens rond en kom met je suggesties, want je weet het: web2.0 is niet alleen halen maar ook brengen!

Hoeveel procent van mijn lezers noemt zich "prosumer"?

Een filmpje embedden

Het leuke van het geven van presentaties is mede dat je dan mensen ontmoet die je anders vaak alleen maar "virtueel" tegenkomt. Zo was een van de workshopleiders van gisteren Henny Jellema.
Ik ken haar van de Scholenlijst, waar ze vaak tips geeft over het werken met Hot Potatoes. Dat is een prachtig pakket waarmee je prachtig lesmateriaal kunt maken. Henny heeft daar een hele website aan gewijd waar heel veel tips, ideeën en voorbeeelden te vinden zijn. Zo is het ook mogelijk om in dat lesmateriaal videofragmenten op te nemen.

"Maar hoe doe je dat ook alweer" was de vraag die ik gisteren voorgelegd kreeg. Het is alweer ruim 2 jaar geleden dat ik ergens een voorbeeldpagina plaatste. Regelmatig hoor ik dat die code nog steeds door leden van "de lijst" gebruikt wordt.
Henny probeeerde dat met een filmpje van de School TV beeldbank, maar het werkte niet!
Als je de broncode van de pagina die zij me doorgaf bekijkt, dan zie je nergens het pad naar het wmv bestand. Hoe doet de beeldbank dat? In ieder geval wordt een en ander goed verstopt, maar gelukkig niet goed genoeg!
Ik heb het volgende gedaan:
Eerst heb ik het filmpje helemaal bekeken.
In Microsoft Explorer ga ik naar Extra, Internetopties. Ik klik bij Browsegeschiedenis op Instellingen en kies dan voor Bestanden weergeven.
Daar krijg ik nu te zien wat ik weten wil: de naam van en het pad naar het bestand!

Als ik dit plak in "mijn" voorbeeldcode krijg ik keurig het filmpje te zien:

Alleen lukt het mij nu niet om de autostart eruit te halen, waarschijnlijk omdat het streaming is? Zo heb ik op mijn beurt ook weer een vraag...
Update:
Dankzij een reactie van Rob Schellekens kan ik nu toch het filmpje hier embedden!

Omdat het hier gaat om streaming video wordt niet het hele filmpje in de map tijdelijke bestanden opgeslagen. Als je deze truc uithaalt bij het bezoeken van sites als Youtube of DailyMotion vind je het hele filmpje in deze map (vandaar eerst helemaal afspelen) en kun je het copiëren naar een andere directory!

Verwarring en omarming

DSC_1039Eigenlijk zit mijn hoofd nog te vol met de ervaringen van de afgelopen dag om er goed verslag van te doen. Vanochtend mocht ik de studiedag op een school voor speciaal onderwijs starten met een verhaal van 3 kwartier over weblogs (in het onderwijs) en 's middags in Emmeloord mijn "Skype op usb" project presenteren aan mensen die waren afgekomen op het thema "ontketende content".
Een grotere tegenstelling kun je je haast niet voorstellen: Waar 's ochtends een aantal mensen voor het eerst kennis maakten met het fenomeen weblog vlogen 's middags de web2.0 termen je om de oren. De ene presentator wist nog meer buzzwords te genereren dan de ander. Geweldig om te ervaren, maar het liet vandaag zelfs mij in verwarring achter toen ik de balans opmakend in de auto naar huis reed. Wat een wereld van verschil!
Ik hoop er later opterug te komen. Nu volsta ik met verwijzing naar de foto's die in Sneek en in Emmeloord gemaakt heb.
Toch nog een aanvulling, kijkend naar de titel die ik een half uur geleden bedacht had. Denk nu niet dat de verwarring sloeg op de ochtend en de omarming op de middag. In beide sessies werden dezelfde vragen gesteld: wat is de meerwaarde, wat moet de docent hiermee, wat kunnen we de leerling nog leren, wat is de verantwoordelijkheid van de directie, is het geen hype...
Een van de laatste dingen die ik vanmiddag iemand hoorde zeggen was: "ik zou niet weten wat ik met een weblog zou moeten".
Ik soms ook niet...

20 februari 2007

De school in de wereld

Unesco conferentie
De school in de wereld; de wereld in de school


28 maart 2007 is een dag om naar uit te zien. Een dag om vrij te houden in je agenda. Want dan organiseert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in Amersfoort een landelijke, 1-daagse conferentie over de interculturele dialoog op school. Deze conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met de Nationale UNESCO Commissie, het Europees Platform en het ROC Midden Nederland.

De conferentie richt zich op het ontwikkelen van een plezierige schoolcultuur waarin leerlingen, docenten en bestuurders met verschillende culturele en etnische achtergronden zich allemaal thuisvoelen. Ook zal aandacht worden besteed aan het Unesco scholenprofiel.

Actief programma
De conferentie wordt geopend door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap*) en omvat naast een aantal presentaties diverse workshops. Het belooft dan ook een actieve gebeurtenis te worden met een hoog 'doe-gehalte'. Dankzij het praktisch gerichte karakter van deze conferentie kan je hier concreet toepasbare kennis en ervaring opdoen. De conferentie wordt voorgezeten door de Nederlandse jeugdvertegenwoordiger bij Unesco.
Inschrijven kan hier.
*) Wedden dat die "helaas" verhinderd zal zijn?

Het Triple-L Project

Via Webstroom, de community van streaming video deskundigen uit het hoger onderwijs, word ik geattendeeerd op het Triple-L Project.

Triple L gebruikt Live events als Leerobjecten voor Leeromgevingen. Er worden in het project werkwijzen ontwikkeld waarmee de mogelijkheden van audio en video optimaal kunnen worden benut voor het hergebruik van Live events zoals hoorcolleges.
Lees hier meer over de werkwijze en einddoelen van Triple L.

In de nieuwsbrief van februari staan veel interessante bijdragen met verwijzingen naar prachtige praktijkvoorbeelden, zoals:
Jan Peter Balkenende in zijn natuurlijke habitat
Zwierig gooit hij zijn jasje uit, maakt een grap en begint aan zijn college. Jan Peter Balkenende: een geboren docent. Wie had dat gedacht? (video)

Bladerend door de site zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden van Live events als Leerobjecten voor Leeromgevingen!

19 februari 2007

Je eigen ondertiteling

Kies een filmpje uit bij een van de 24 aanbieders zoals YouTube, DailyMotion of Google Video. Voer het in bij Mojiti en je kunt er op iedere plek waar je wil ondertiteling, tekstballonnen of ander commentaar aan toevoegen! Kijk als voorbeeld naar de Evolution of Dance (hilarisch!).
Vind je Mojiti niet echt prettig werken? Dan kijk je toch naar (ongeveer) dezelfe mogelijkheden bij BubblePly!

Hoe ik hier nu weer aan kom?
Ik las bij Robert Scoble dat Michael Wesch, de man die het inmiddels alom bekende web2.0 filmpje gemaakt heeft geinterviewd is door John Batelle. Een zeer lezenswaardig verhaal, waar ik dus onder andere bovenstaande links tegenkwam...

18 februari 2007

Gebruikt iemand Twitter?

Door een bericht bij Robert Scoble kom ik weer bij Twitter terecht, een grappig tooltje dat ik al eerder hier besproken heb.
Ik heb het zelfs een tijdje rechtsbovenin m'n weblog gehad voor "dienstmededelingen".
Je kunt namelijk heel makkelijk met Google Talk of MS messenger een kort berichtje naar Twitter sturen en ergens publiceren. Eigenlijk vergeet ik het gewoon te gebruiken, misschien ook omdat ik nog helemaal geen "followers" heb :-(
Zijn er eigenlijk onder mijn lezers mensen die Twitter gebruiken? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Good old Commodore

Terwijl ik druk bezig ben me te orienteren op de aanschaf van een Macbook kom ik via Dutch Cowboys op een prachtig filmpje van Current: Gates vs. Jobs
In één woord geweldig! De Commodore (en ZX81) heb ik nog op zolder staan en ze kijken stiekum met me mee...

Amnesty Generator

De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest om een demo weblog als een kerstboom op te tuigen met alle mogelijke toeters en bellen, oftewel widgets en gadgets.
Veel daarvan zul je niet willen gebruiken en zeker niet allemaal in combinatie met elkaar, maar het lijkt me wel goed om mensen te laten kennismaken met wat in principe mogelijk is.

Ook heb ik al ergens gelezen dat dit het jaar van de gadgets gaat worden.

Hoe dan ook, op het Google Code Blog lees ik dat er nu een converter is die Google gadgets kan vertalen naar het Mac OS X én Vista platform. Daarmee wordt het uiteraard veel aantrekkelijker om gadgets te ontwikkelen en beschikbaar te maken!

"Viewing Google Gadgets on different sites or platforms does not require any changes. The answer to the question "Why should I write a Google Gadget?" is hopefully becoming more and more clear as rendering platforms become increasingly available, which now includes:

Zijn er eigenlijk al onderwijsinstellingen in Nederland die zich gewaagd hebben aan het schrijven van gadgets? Misschien iets voor de afdeling PR & Marketing...



Silence

Tja, het is hier een beetje rustig.
Niet vanwege de carnaval, maar omdat ik me aan het voorbereiden ben op m'n presentatie in Sneek aanstaande woensdag.
Ik heb er een apart weblog voor aangemaakt met zoveel mogelijk toeters en bellen die ik hopelijk allemaal zal laten rinkelen voor zover de tijd (en de zaal) me dat toelaat.
Denk nu niet dat ik gewoon door dat weblog ga scrollen. Ik gebruik wat ik daar heb neergezet meer als leidraad en kapstok voor m'n verhaal. Veel van de dingen die daar al staan wil ik ter plekke doen, dus even bellen met gabcast, even een foto uploaden naar Flickr, even een video'tje plaatsen enz.

Ter compensatie van het feit dat het hier zo rustig is een liedje...



Met dank aan Upstream voor de links.

16 februari 2007

Keynote op de Súdwester

Woensdag 21 februari organiseert de Súdwester, school voor Chr. Speciaal Onderwijs in Sneek, een studiedag met als thema ICT voor alle 80 medewerkers, dus Op'ers en OOP'ers.

Ik ben uitgenodigd de dag te beginnen en mag 3 kwartier vullen.
Daarnaast staat Ron Jakobs van de Kinderconsument op het programma en er is een aantal workshops waaruit de deelnemers een keuze kunnen maken:

  1. lessenmaker
    Met de Lessenmaker van Kennisnet maak je op een eenvoudige manier online lessen. De lessen worden automatisch op Kennisnet gepubliceerd, zodat de kinderen er overal via internet mee kunnen werken.
    Handig om mee te nemen: (liefst digitaal) lesmateriaal dat geschikt is om via internet aan te bieden.(plaatjes teksten enz) kijk maar eens op:
    http://lessenmaker.kennisnet.nl/
  2. oefenmateriaal maken
    Het programma HotPotatoes is eenvoudig en gratis te downloaden van internet. Je leert met dit programma digitale oefeningen voor je groep leerlingen te maken.
    Handig om mee te nemen: lesmateriaal waarover je sleep-oefeningen kunt maken (sleep de juiste combinaties bij elkaar). bv gescande afbeeldingen uit Taaltrapeze? kijk maar eens op:
    http://www.hennyjellema.nl
  3. Digitaal Woordenboek
    Je maakt een woordenboek met tekst en geluid, dat leerlingen op de computer kunnen raadplegen. Hiervoor worden de programma's PowerPoint en Microsoft Geluidsrecorder gebruikt.
  4. digitaal schoolbord
    Je krijgt uitleg wat je allemaal met een digitaal schoolbord kan doen. Ook zoek je naar leuke pagina’s en leer je een manier om deze te bewaren voor later gebruik.
  5. foto’s bewerken
    Je oefent een hele rits bewerkingen van afbeeldingen, van het ontladen tot het plakken in teksten, dus: opslaan, versturen, bewerken, verkleinen.
Da's natuurlijk weer een nieuwe uitdaging en het zal geen probleem zijn om die 3 kwartier vol te krijgen. Geen voorgebakken Powerpoint presentatie, maar een verkenningstocht langs allerlei mogelijkheden aan de hand van zoveel mogelijk "live" praktijkvoorbeelden. Ik wil ter plekke een weblog vullen met tekst, foto- en videobeelden en natuurlijk geluid.
Het waarschuwen voor alle gevaren laat ik graag aan de Kinderconsument over.

Stel dat jullie in de zaal zouden zitten, wat zouden jullie dan op z'n minst willen zien of horen?

Ik sta open voor alle suggesties (let op de doelgroep) en verwerk ze graag in mijn programma!
Als beloning zal ik hier verslag doen en vertellen hoe jullie ideeën ontvangen zijn!

15 februari 2007

De CeBIT komt er weer aan!

Nog iets meer dan een maand en dan stroomt Hannover weer vol met snelle pakken, strakke rokjes en overvolle tassen met folders: de CeBIT!
Ik ben er een paar jaar achter elkaar geweest om me te laten overweldigen door alle ICT geweld. Als je er nog nooit geweest bent is het écht een bijzondere ervaring.
Op Marketingfacts lees ik dat Erik van Roekel een van de gelukkige bloggers is die verslag mag gaan doen!
Ook ik werd uitgenodigd door Hans Mestrum, maar heb helaas moeten bedanken voor de eer, hoe moeilijk ik dat ook vond. In die periode heb ik juist een heel druk programma (waarover later meer) en ik moest dus keuzes maken, hoe moeilijk me dat ook viel.

Het aanbod: een etentje, een overnachting en een dag beursbezoek waarbij je de hele dag gebruik kunt maken van een tablet pc om te bloggen!

Wel heb ik Hans gevraagd of hij in plaats van mij in ieder geval een andere edublogger de kans wil geven om de CeBIT met onderwijsogen te verslaan. Ik ben benieuwd van wie we straks de berichten mogen verwachten! (Natuurlijk heb ik hem een suggestie gedaan...)

Klaar voor de werkelijkheid?

Op dinsdag 27 maart a.s. van 9:50-16:30 uur vindt er weer een CWIS-NL bijeenkomst plaats in de grote zaal van het SURFnet kantoor te Utrecht.

Het thema van deze bijeenkomst is:
==== Web 2.0; zijn we klaar voor de werkelijkheid? ====
"Jongeren communiceren steeds meer via virtuele omgevingen. Social software, blogs, Hyves, Second Life; termen die we allemaal voorbij zien komen, maar hoe gaat men hier als onderwijs/onderzoeksinstelling mee om?"

Het programma ziet er goed uit, en dat zeg ik niet (alleen) omdat ik er ook op sta:-)

Maarten Stiffels van de KRO, afdeling digitaal
Harald Warmelink van Surfnet, over Second Life
Indira reynaart, natuurlijk over Hyves
Pierre Gorissen, over een aantal juridische aspecten
Harriet Daman van de Universiteit Leiden, over YouTube
En in dat rijtje dus ook mezelf. Deze keer ga ik iets vertellen (en laten zien) over een nieuw Skype via USB project.

Aanmelden kan hier.

Themabijeenkomst 'Ontketende Content'

Kan het onderwijs zinvol gebruikmaken van die zogenaamde web 2.0 toepassingen?
Op 21 en 28 februari organiseren Kennisnet Ict op school, het Ontwikkelcentrum en
ROC-i-partners twee themabijeenkomsten over dit onderwerp.

Er gebeurt nogal wat op en met internet! Wie zet er tegenwoordig niet allerlei informatie, beelden, wetenswaardigheden of zelfs persoonlijke gegevens op het web? Weblogs, wiki’s, youtubes, foto’s, je profiel, je…, noem het maar op. Zo worden we naast gebruikers van informatie ook producenten van informatie, prosumers zeg maar.

Tussen al die enorme hoeveelheden informele content, ook wel ontketende content, zit heel veel waardevol educatief materiaal. Bijvoorbeeld een weblog over die stage in Verweggistan of de fotoserie van een docent over een tentoonstelling of het filmpje dat door studenten gemaakt is. Maar kan het onderwijs zinvol gebruik maken van die zogenoemde ‘Web 2.0’ toepassingen?

In een themabijeenkomst willen de organisatoren dit graag samen met u verder verkennen. U maakt kennis met een aantal praktijkervaringen en we werpen gezamenlijk een blik op de mogelijkheden. De bijeenkomst wordt tweemaal georganiseerd door een samenwerkingsverband van Kennisnet Ict op school, het Ontwikkelcentrum en ROC-i-partners voor management en docenten van ROC’s en AOC’s.

Een wervende tekst die ik natuurlijk niet zelf verzonnen heb. De reden waarom ik deze toch plaats is dat ik zelf ook mag "optreden" en mijn ervaringen op dit gebied mag delen met de deelnemers.
De bijeenkomst op 28 februari in Den Bosch is bijna vol, maar voor de bijeenkomst op 21 februari in Emmeloord is er nog een aantal plaatsen beschikbaar.

Doelgroep: geinteresseerden uit het MBO, dus van de AOC's (groen) en ROC's (grijs)

Inschrijven kan nog!
De themabijeenkomsten bieden plaats aan maximaal 50 deelnemers. Deelname is gratis. Wij vragen u daarom
uiterlijk 16 februari in te schrijven. Dit kan door te bellen naar Femke Breijer (079) 329 67 68.
Een e-mail sturen kan natuurlijk ook:
f.breijer@kenict.org

Kijk voor meer informatie over deze programmalijn op: MBO Prosumer van leermateriaal

Verrassing:
Deelnemers gaan zeker niet met lege handen naar huis. Ik mag natuurlijk niks verklappen, maar dit bericht zal je misschien alvast een idee geven.

14 februari 2007

Een konijn in een doos

"Heb je gemerkt dat kinderen vroeger een konijn in een doos meenamen voor een spreekbeurt en nu een usb-stick met powerpoint?
Ik denk dat die trend zal doorzetten."

Laat thuis neem ik als moderator natuurlijk nog wel even alle berichten door in "mijn" mailinglist, en dan kom ik bovenstaand citaat tegen, geplaatst door Elke.
Ze doet dat in een reactie op een bericht over "Films op het web en in het onderwijs?"

Geweldig, wat een zin!
Natuurlijk ga ik er wel van uit dat op die usb stick dan een spreekbeurt met filmpje over een konijn staat!

Masterclass streaming media

Masterclass streaming media
Update 18-07-2016
Viddler heeft haar missie veranderd in een B2B - video -based training oplossing en is niet meer beschikbaar voor consumenten.

Vandaag ben ik te gast bij de NCRV in Hilversum voor een masterclass streaming media, georganiseerd door Kennisnet.
Het "klasje" gaat door tot 20.00 uur en daarna moet ik nog terug naar het noorden, dus ik weet niet of er vanavond nog meer berichten volgen.
Eén van de inleiders is Hans Pronk, die ons onder andere viddler laat zien.
Op het eerste gezicht "weer" een videoportal, maar met dat grote verschil dat je hier ín de tijdlijn in het filmpje commentaar kunt plaatsen.
Je kunt dus precies op de plek waar je wilt reageren je comments plaatsen.
Geweldig als je feedback wilt geven op een door een leerling geplaatst filmpje bijvoorbeeld!
We kregen een demo inlog account van Kennisnet en daar heb ik gelijk dankbaar gebruik van gemaakt door een filmpje te maken en daar te plaatsen.
Meer informatie over het streaming media project van Kennisnet staat hier.

Microsoft Firefox 2007

Vicky Davis, de "Cool Cat Teacher" windt zich behoorlijk op over deze site, maar ik vind het pure humor en nog goed verpakt ook!

Vicky ziet het als hét bewijs dat "de beste van ons" voor de gek gehouden kunnen worden.

Zelf vind ik het er zo dik bovenop liggen dat dit spoof/parodie/humor is, dat ik er alleen maar om kan lachen.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat bijv. kinderen zoiets al snel als geloofwaardig zullen zien en via een dergelijke site makkelijk verkeerde software zouden kunnen downloaden. Tja, in de boekwinkel staan ook wel boekjes met een nette kaft...

13 februari 2007

Cursus slim schrijven

Internet- en onderzoeksjournalist Henk van Ess heeft op De nieuwe reporter een interessant bericht geplaatst over hoe je het beste zo kunt schrijven dat Google je makkelijk vindt.
Er is zelfs een link naar een spoedcursus, waaruit hier de belangrijkste punten:

Browser-titel
• De titel dient precies de inhoud van het artikel te omschrijven
• Verwerkt de 1-2 belangrijkste trefwoord(combinaties) in de titel
• Plaats belangrijkste woord vooraan

Meta-Description
• Beschrijf in 1 tot 2 zinnen de inhoud van de pagina
• Deze tekst moet wervend geschreven zijn

Pagina-url
• Neem de belangrijkste trefwoord(combinaties) op in de pagina-url (bijvoorbeeld een stuk over fietsen, dan www.sitenaam.nl/fietsen)

Body
• Gebruik korte alinea’s (2 - 5 schermregels)
• Voorzie alinea’s van subtitels
• Behandel één onderwerp per alinea
• Gebruik korte woorden en zinnen
• Omgeef de belangrijkste woorden door andere relevante woorden (nabijheid!)
• Geef opsommingen puntsgewijs weer
• Gebruik (voor de doelgroep) alledaagse taal

Als je het leest klinkt het zo voor de hand liggend, maar ik zie gelijk al dat ik me er in ieder geval lang niet altijd aan houd. Ik moet mezelf soms dwingen om op Enter te drukken voor een nieuwe alinea. Ben ook altijd jaloers op mensen die in kort en krachtige taal iets kunnen neerzetten.
Het mooiste vind ik de uitspraak die ik een keer ergens las (kun je een uitspraak lezen?):

"Sorry dat dit zo'n lang verhaaal is geworden, maar ik had te weinig tijd".

Wat is er aan de hand?

Laat ik net nog even de hond uit, kruist er een pad mijn pad.
Wat is er toch aan de hand in Nederland, dit is toch niet normaal in de winter?

12 februari 2007

Ik ben er weer!

Willem in de liftNa een enerverende "lesweek op locatie" ben ik weer terug in Nederland.
Vooral de laatste dag liep anders dan we hadden kunnen voorspellen: 3 leerlingen naar het ziekenhuis, waarvan één met de ambulance en twee met een helicopter is iets dat je niet graag in je draaiboek opneemt. Gelukkig kunnen we inmiddels zeggen dat uiteindelijk alles goed is afgelopen.
Maar goed, 5 dagen lang heb ik niets anders gedaan dan overdag video opnames (en foto's) maken van de verschillende skiklassen die 's avonds dan weer in de video analyse gebruikt werden door de skileraren. Een aantal opnames zijn "uit stand" gefilmd, maar de meesten gewoon met de groep mee en tussen de groep doorskiënd. Constant let je op 3 dingen: de positie van de degene die je filmt, de stand van de camera en tenslotte probeer je ook nog te kijken waar je zelf skiet. Vermoeiend, maar het geeft een geweldige kick, vooral als 's avonds een leerling bij je aanschuift (met een pilsje) en je bedankt voor de opname:-)
Wat ICT betreft was er helaas niet zoveel vernieuwd ten opzichte van vorig jaar. We hadden nog steeds geen beschikking over internet, dus verloren de leerlingen al snel hun belangstelling voor de 12 meegebrachte notebooks. Met tegenzin werd iedere avond een verslag gemaakt.
Conclusie: een computer zonder internet is geen volwaardige computer.
Wat me wel opviel is dat de meesten nu een mobieltje met camera hebben en deze ook gebruiken. Het was een sport om elkaar te herkennen via bluetooth en elkaar vervolgens foto's toe te sturen. Vooral de meisjes maakten hier gebruik van!
De komende dagen mag ik de draad weer oppakken op m'n werk, m'n mailboxen (werk en privé), m'n weblogs en RSS feeds. Daarnaast heb ik dus veel materiaal op harde schijf en video en de vraag van alle deelnemers: "Willem, wanneer krijgen we alles op DVD?"

06 februari 2007

De aarde is plat

Omdat ik morgen voor een week m'n Bloglines niet zal kunnen bijwerken probeer ik nu in een wanhopige poging nog alle berichten op "gelezen" te krijgen, angstig als ik ben voor het aantal dat ik zal aantreffen als ik terugkom. Eentje springt er uit en wil ik jullie niet onthouden:
Jef van den Hurk heeft weer een uitgebreid bericht geplaatst over het boek dat hij (nog steeds) aan het lezen is in Onderwijs van Overmorgen.

"Het lezen van 'de aarde is plat' gaat wat in horten en stoten maar het blijft een intrigerend boek. Ik kreeg de behoefte om de kernpunten van het boek toch even op een rijtje te zetten. Mijn weblog lijkt me dan geen verkeerde plek om dat te doen."

Nu ga ik plat...

05 februari 2007

The results are in!

Op 5 januari plaatste Dr. Scott McLeod op zijn weblog een oproep aan alle edubloggers om een korte vragenlijst in te vullen. Twee weken later al publiceerde hij de uitslag. Niet alleen bij Divshare, maar ook in de vorm van een Flashfilmpje, gewoon als Powerpoint en ook nog als Excel bestanden. Hij kreeg reacties van 160 edubloggers (in de excel file allemaal terug te vinden mét hun blogs) en heeft die keurig verwerkt.
Op de vragen "wat vind je het meest waardevolle" en "Wat vind je het moeilijkste" aan bloggen komen voor mij heel herkenbare antwoorden.
Ik heb niet meegedaan want moet je bekennen dat ik Scott McLeod en zijn "dangerouslyirrelevant.org" nog niet kende. Nu staat ook hij in mijn bookmarks!
(Bedankt Jan voor het attenderen)

Waarschijnlijk is dit voor de rest van deze week mijn laatste bericht. Morgen stap ik in de bus naar Oostenrijk voor een lesweek op locatie en zal ik via wintersportenbewegen2007.blogspot.com verslag doen (als er verbinding is).

04 februari 2007

Onderwijs en Second Life

Marja Verstelle heeft op haar Veranderblog een interessant bericht geplaatst:

Tips voor wie met onderwijs in Second Life aan de slag wil

Ze kreeg een aantal tips van mensen die inmiddels ervaring hebben opgedaan met onderwijsactiviteiten in Second Life en heeft die netjes gebundeld.
Heel waardevol voor iedereen die met Second Life (in het onderwijs) wil werken!

Wat FLIcKr je me nou?

Het mooie van Flickr vond ik onder andere dat je, wanneer je op reis bent, heel makkelijk vanaf je mobieltje foto's naar Flickr kunt sturen die je - wanneer je gebruikmaakt van een speciaal e-mail adres - direct kunt doorzetten naar je weblog.
Ik zie nu dat, waarschijnlijk sinds de migratie naar de nieuwe Blogger omgeving, dat niet meer werkt voor zgn. FTP blogs waarbij je Blogger gebruikt zoals ik doe.
Daar baal ik dus behoorlijk van, want zo kan ik straks vanuit Oostenrijk niet even snel hier een berichtje met een foto plaatsen!
Wanneer ik de standaard wizard in Flickr gebruik ziet deze alleen mijn weblogs bij Blogger die gebruikmaken van de nieuwe layout en die gehost worden bij blogspot. Andere weblogs zoals deze worden niet gevonden.
Nu is er nog een andere mogelijkheid waarbij je het "API endpoint" van je weblog op moet geven, maar ik heb geen idee wat ik daar zou moeten invullen...
Iemand een suggestie?

Google Docs met Powerpoint

Ik lees net op ZDNet dat Google binnenkort waarschijnlijk komt met een online presentation creator die overweg kan met formaten als Microsoft PowerPoint en Open Office Impress.
Ze baseren zich hierbij op broncode in Google Docs die daarop duidt, zoals:

var MSG_VIEW_PRESENTATION="View presentation";
var MSG_PRESENTATION_SETTINGS="Presentation settings";
var MSG_DOC_TO_PRESENTATION="Convert document to presentation";


De voorspelde mogelijkheden zijn:
  • converteren van documenten naar presentaties
  • presentaties kunnen thema's bevatten
  • mogelijkheid om in en uit te zoomen
  • Opera wordt niet ondersteund
Dit zou betekenen dat we SlideShare straks niet meer nodig hebben!
Op zich een logische ontwikkeling, maar ik ben wel heel nieuwsgierig hoe het eruit gaat zien!

Calibreren

In mijn vorige bericht deed ik de musical Chess in één simpel zinnetje af als een absolute afrader.
Toch heb ik gisteren met bewondering gekeken naar het decor dat heel vernuftig was opgebouwd en waarbij een prachtig gebruik gemaakt werd van live video opnames die direct vertoond werden op gordijnen en een scherm helemaal achter op het toneel. Om de suggestie te wekken dat een scene zich afspeelde in de Alpen werd een berglandschap geprojecteerd van zeker 10 meter breed en ik denk zo'n 2 meter hoog. Een echte panoramafoto dus, maar dan heel groot. Ik heb zitten turen om te zien of ik ergens naden of overlap kon zien, maar nee, de drie beamers waren echt geweldig uitgelijnd!
Met 2 camera's werden de spelers gevolgd en die beelden werden vertoond op het achterdoek. Het schaakspel werd van boven gefilmd met een camera hoog in de toneeltoren.
Natuurlijk werd aan het begin van de voorstelling gemeld dat foto- en video opnames verboden waren, maar gek genoeg zeiden ze niets over geluidsopnamen. Helaas was ik m'n iPod vergeten.
Ik zie het nog steeds niet als een apparaat dat je constant bij je moet hebben...

Off topic?

Lezers die ook de site van Pierre (ICT & Onderwijs Blog) bezoeken weten dat hij in het weekend regelmatig een "recensie" plaatst over een film die hij bekeken heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel consequent de categorie "Film en Boek" voor .
Bij Wilfred (technology enhanced learning) zien we regelmatig berichten verschijnen over zijn activiteiten binnen Groen Links. (Misschien een categorie "Politiek"?)

Nu ben ik deze week toevallig twee keer naar het theater geweest:
Woensdag naar "Vaders" (met o.a. Piet Römer en zijn kleindochter), een absolute aanrader ook als je niet van toneel houdt en dat niet alleen vanwege het sterke spel van Piet.
En gisteren ben ik naar "Chess" geweest, wat mij betreft een absolute afrader ook als je wel van musicals houdt, ondanks de geweldige zang van Joke de Kruijf.

Maar waar het me nu om gaat is het volgende:
Ik ga ervan uit dat mijn lezers hier komen in de verwachting iets over (trends in) ICT en onderwijs te lezen. Zouden jullie het storend vinden als ik af en toe ook iets plaats over meer persoonlijke zaken of zeggen jullie juist "leuk om ook dat van Willem te horen"?
Zeg je "Schoenmaker houd je bij je leest" of maakt het je gewoon niks uit?
Ik stel de vraag aan jullie omdat ik zelf niet weet of ik het nu prettig vind of juist niet...

Eigenlijk is het niet eerlijk om hier (hopelijk) een discussie te starten nu Pierre net het land uit is, maar het doet zich nu voor.

Meta informatie voor foto's

Microsoft brengt onder de naam Photo Info 1.0 een gratis programma uit waarmee het mogelijk is meer te doen met de zogenaamde metadata van je digitale foto's. Microsoft Photo Info toont de gebruikelijke EXIF-informatie, maar is vooral handig voor het toevoegen van gegevens. Na de installatie kun je in Windows Verkenner één of meerdere foto’s met de rechtermuisknop aanklikken en in het context menu "Photo info" activeren. De tool opent een venster met vijf tabbladen: Description, Keywords, Origin, Advanced en Details waarin je bijvoorbeeld de afmetingen, ISO-waarden en witbalans afleest.
Via het programma kun je EXIF-informatie over de auteur zoals de naam, copyright en datum wijzigen voor het geval dat je bijvoorbeeld een foute klokinstelling in je camera hebt ingegeven. Het programma ondersteunt jpeg, tiff, wdp, hdp, nef, cr2 en crw.
Een uitgebreide beschrijving van dit programma vind je bij Pixelmania en bij Microsoft zelf.

Ik heb het geïnstalleerd en uitgetest en het werkt inderdaad heel mooi. Makkelijk is dat je in batchverwerking veel foto's tegelijk kunt bewerken. Voor alle duidelijkheid: Photo Info past alleen de metadata aan en blijft van de image zelf af! Verwarrend (maar logisch) is wel dat de datum van het bestand verandert, maar in de metadata blijft de datum van opname wel bewaard. Overigens is die ook te veranderen en daarmee heb je de mogelijkheid om de waarheid wat te kneden...

02 februari 2007

Even een weblog aanmaken



Volgende week ga ik weer met een groep leerlingen mee naar Oostenrijk voor een "lesweek op locatie". En natuurlijk moest daar net als vorig jaar een weblog voor aangemaakt worden.
Nu beweer ik altijd dat zoiets heel simpel is en vooral wanneer je gebruikmaakt van Blogger een kwestie van 3 simpele stappen. Op zich klopt dat helemaal. Gisteren had ik een student (die helaas niet meekan) op bezoek om alles uit te leggen zodat hij vanaf het thuisfront wat kan doen en om hem wat te kunnen laten oefenen hadden we in 10 minuten een weblog voor hem klaar!

Zelf ben ik er deze week heel wat langer mee bezig geweest! Ik maak (bijna uit overtuiging:-) heel graag gebruik van Blogger, en wilde dat nu doen met behulp van de nieuwe layout mogelijkheden die werken met zogenaamde widgets. Toch, wanneer je alles écht naar hand wilt zetten ontkom je er niet aan in de broncode te duiken, en die ziet er in de nieuwe Bloggeromgeving toch weer heel anders uit. Ook kwam ik erachter dat het mogelijk is om (zelf) nieuwe widgets aan te maken die je kunt opnemen in de layout. Dat bleek hard nodig want gek genoeg biedt Blogger in de nieuwe omgeving niet standaard een overzicht van de laatste berichten en reacties aan.

Ik probeeer even snel stap voor stap te beschrijven wat ik gedaan heb.
Ik ben begonnen met het aanmaken van een nieuw Gmail account. Het e-mail adres komt goed van pas bij het aanmaken van allerlei accounts, waarover verderop meer. Het Gmail account heb je ook nodig voor een Blogger weblog. Ik zou dat vanuit mijn eigen account kunnen doen, maar ik wil collega's en een student ook toegang geven, dus toch maar liever gescheiden.
De volgende stap was natuurlijk het aanmaken van het weblog zelf en het kiezen van een nog beschikbare naam. Dat bleek al een aardige klus en het is uiteindelijk dus http://wintersportenbewegen2007.blogspot.com geworden. Daarna was ik behoorlijk veel tijd kwijt met het aanpassen van de layout aan mijn wensen.
Vervolgens heb ik vanuit het Gmail account Picasa webalbums geactiveerd in de hoop dat ik die makkelijk zou kunnen gebruiken in combinatie met het weblog. Picasa is echter nog lang niet zover ontwikkeld als Flickr wanneer het gaat om dit soort zaken.
De volgende stap was dus het aanmaken van een gratis Flickr account, omdat ik de foto's die de volgende 2 weken gemaakt gaan worden gescheiden wil houden van m'n eigen account.
Met het nieuwe Flickr account kon ik weer 2 nieuwe e-mail adressen aanmaken: één om foto's vanaf m'n mobieltje direct naar Flickr te sturen én een om foto's vanaf m'n mobieltje via Flickr direct naaar het nieuwe weblog te sturen! Ook heb ik in Flickr de gegevens van het weblog geconfigureerd zodat ik vanuit Flickr ook foto's op het weblog kan plaatsen.

Vorig jaar heb ik gewerkt met Audioblogger voor podcasts vanaf de piste via m'n mobieltje, maar die dienst bestaat niet meer. Gelukkig is er Gabcast en dat was dus de volgende dienst waar een account genomen moest worden. Je kunt een channel aanmaken en krijgt dan een channelnummer en een wachtwoord van 4 cijfers. Met die gegevens kun je met een (mobiele) telefoon een nummer bellen en alles wat je zegt wordt als MP3 opgenomen én direct op je weblog geplaatst. Op die manier kan ik volgende week dus weer winterspodcasts gaan maken.
Met het configureren en uittesten of alles goed naar je weblog wordt doorgezet ben je toch snel weer een uurtje verder.
De volgende stap was het aanmaken van een nieuw Daily Motion account zodat ik daar straks weer de leuke filmpjes kan gaan plaatsen. Bij DailyMotion kun je een plaatje in je profiel plaatsen en omdat je alles netjes wilt hebben heb ik daar ook maar even tijd in gestoken.

Toen werd het tijd om het weblog verder te fine-tunen. Voordat je weet hoe je een foto in de header krijgt heb je weer heel wat bijgeleerd over de structuur waarin de templates nu zijn opgebouwd! Het is natuurlijk leuk als je in de sidebar kunt zien hoeveel sneeuw er ligt en wat het weer is op de plek van bestemming. Nog een flickr badge en dus de speciale widgets voor de laatste berichten en reacties. Daarvoor ben ik terechtgekomen bij BeautifulBeta, waar heel slimme hacks staan voor de nieuwe Bloggeromgeving.
Zelfs de disclaimer helemaal onderaan in de footer hebben we er bewust in gezet. Omdat de comments voor iedereen open staan en ik dus niet garanderen kan wat daar geplaatst wordt wil ik me vantevoren indekken. Vorig jaar kwamen er nogal uitbundige reacties van deelnemers op limmericks die ik al dan niet gezongen zou hebben, en ik wil geen gedonder met ouders over woorden die niet in het woordenboek voorkomen...

Echter, nu ik dit eenmaal gedaan heb wordt het aanmaken van nieuwe weblogs voor de lesweken op locatie in de Ardennen, de Pyreneeën, de Friese meren enz. een stuk eenvoudiger. Alleen nog even goed documenteren hoe ik het allemaal gedaan heb...

Heb je nog tips of aanvullingen, dan hoor ik het graag!
En heb je het lezen helemaal tot hier volgehouden dan zal je inmiddels duidelijk zijn dat het hier volgende week rustig zal zijn. Er is geen internet verbinding in de jeugdherberg, dus het zal me al moeite genoeg kosten om berichten naar het wintersportweblog te sturen. Hier wordt het gewoon even stil!

01 februari 2007

geKUisT woordenboek

"Van Dale maakt christelijk woordenboek voor scholen" lees ik bij nrc.nl en het stond vanmorgen ook in de Volkskrant.
Het Pocketwoordenboek Nederlands voor kinderen van acht tot twaalf jaar bevat geen schuttingwoorden, bastaardvloeken, vulgaire taal en seksueel getinte woorden. Het nieuwe woordenboek is een initiatief van directeur B. Hoeve van de Ds. Harmen Doornveldschool, en H. Hoek, administratief medewerker van vijf reformatorische scholen in Staphorst. Het nieuwe woordenboek kost 11,95 euro, 2 euro meer dan het standaard pocketwoordenboek.
Hoeve: "Dat is het dubbel en dwars waard. Er komt een woordenboek op de tafeltjes te liggen dat verantwoord is en waarbij kinderen niet het grootste plezier over schuttingwoorden of seksuele grapjes hebben."

Wat wij moeten weten...

... over jongeren en hun digitale wereld

Op de e-Learning Themasite staat een recensie van het boek
"Wat wij moeten weten over jongeren en hun digitale wereld".

Naast enkele algemene hoofdstukken wordt in het boek verslag gedaan van de deelonderzoeken naar de virtuele wereld. In de verschillende hoofdstukken komen MSN’en, het leren van games, netwerken, cyberpesten en ICT en de relatie tussen thuis en school aan de orde.
Het boek eindigt met een hoofdstuk over ouders en een hoofdstuk over leraren en de digitale wereld van jongeren, waarin een aantal tips voor beiden, ouders en leraren wordt gegeven.

Waar het internet voor is

Oud nieuws voor wie Frankwatching en frEdSCAPEs volgen, maar misschien bedien ik hier een wat andere doelgroep en wil daarom graag verwijzen naar hun berichten over de Nederlandse vertaling voor kinderen van het boek van David Weinberg: Small Pieces Loosely Joined.

Marcel de Ruiter (van Shaping Thoughts) en vader Bas de Ruiter publiceerden gisteren de speciale kinderuitgave en Frank doet uitgebreid verslag.
Hij besluit met:
"Een genot om het verhaal op deze manier te lezen. Marcel en Bas, een briljant idee. Ik hoop dat het verhaal op erg veel scholen onder de aandacht wordt gebracht. Laten we eens kijken of de blogosfeer hier ook een bijdrage aan kan leveren."

Dit zijn mijn "two cents"...

Willem, hoe heb jij dat gedaan?

Het is toch wat. Kom ik de laatste dagen al nauwelijks aan m'n eigen berichten toe, krijg ik ook nog vragen toegespeeld. Niet direct, nee Hans gaat er gewoon van uit dat ik wel op zijn weblog kom en zal reageren. En ik ben nog zo gek ook, maar dan wel hier:-)
Niet dat ik het ultieme antwoord weet of het zelf zo goed gedaan heb.
Laat ik eerst even de vraag herhalen voor iedereen die niet Hans on Experience in z'n lijstje heeft staan:

Hoe zorg je ervoor dat een webpagina er op een PDA goed uit ziet?

Volgens mij zijn er verschillende oplossingen, waaronder met Javascript, maar het kan ook door per "media" in de heading van je pagina een apart stylesheet bestand te definiëren.

Dat kan er dan zo uitzien:
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="../stylesheet/screen.css">
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" media="handheld" href="../stylesheet/handheld.css">
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" media="print" href="../stylesheet/print.css">

Je ziet dus dat je ook voor uitvoer naar de printer de pagina apart kan vormgeven, bijv. alles in zwart/wit en zonder plaatjes.

Veel belangrijker echter is dat je de pagina vervolgens heel nauwkeurig vormgeeft waarbij je heel uitbundig gebruikmaakt van CSS. Eigenlijk moet je bijvoorbeeld helemaal geen tabellen meer gebruiken, maar alles via <div> tags. Als je dat heel consequent doet en de gebruikte div tags in de verschillende stylesheets voor de verschillende media goed definieert kun je op die manier weergave voor een PDA optimaliseren. Dat kan een behoorlijke klus zijn wil ik je verzekeren. Het kan daarom verstandig zijn om eens goed in de broncode te neuzen van sites die dit al wel goed voor elkaar hebben.
Steeds meer zie ik dat breedtes van kolommen niet meer in pixels worden gedefinieerd, maar in procenten. Hoe een pagina er dan uitziet op zo'n mooie nieuwe widescreen monitor wil ik niet eens weten.
Maar al die sites, die bewust zijn gebouwd voor 800X600 monitoren en in een hogere resolutie heel veel wit laten zien, dat is ook niet mooi meer. Je kunt zo ver gaan dat je via Javascript de monitor van de bezoeker aftast en een daarop aaangepaste stylesheet aanbiedt. Mij gaat dat allemaal veel te ver. Ik richt me maar op de inhoud. Maar het kan allemaal Hans!
Ook zul je moeten testen hoe de code zich gedraagt in bijv. Explorer, Firefox en op een Apple.
Maar ik hoop eerlijk gezegd dat Hans nog reacties van anderen krijgt, want ik heb het gevoel dat ik hier helemaal niet genoeg van af weet.