31 maart 2007

Virtueel vergaderen in SL

Terwijl ik zelf nog nauwelijks actief ben in Second Life krijg ik daar al wel berichten over opgestuurd met de vraag of ik er melding van wil maken. Omdat het hier een prachtige onderwijstoepasssing betreft geef ik daar graag gehoor aan!

Het gaat om Amber Triangle (aka Angela Graat van Overbeeke), Scot Jung, Wendel Whifield en Joop van Schie. Amber is van Helicon Opleidingen, Scot van Ohio University, Wendel van Linkoping University en Joop van Schie van het Albeda College.
Allemaal heel actief in Second Life om daar te onderzoeken wat de meerwaarde kan zijn bij de inrichting van open- en afstandsleren, simulatie, gaming, enz. Ze hebben elkaar bij toeval getroffen enwaren al snel in elkaars wederwaardigheden geinteresseerd. Hoewel verschillend van achtergrond bleken de interessen en activiteiten heel dicht bij elkaar te liggen.
Wendel en Joop bedachten dat zijn presentatie voor collega's over Second life beter zou kunnen worden als ze samen een demo zouden geven. Het plan lag al snel klaar en Amber was bereid haar Helicon - omgeving te tonen. De bijeenkomst vond plaats op de locatie van Helicon in Second Life.
Ze hebben het daar goed voor elkaar, het is smaakvol, sober, goed te overzien en gebruiksvriendelijk in de omgang. Lopen is nogal een probleem in SL, maar Amber heeft het allemaal zo ingericht dat het goed te doen is voor de wat ouderen onder ons. Ze beschikken daar over een mooie set van middelen om onderwijs te verzorgen. Ze hebben ook al goed nagedacht over activiteiten met studenten en hopen daar met een dag of veertien mee te starten.Tijdens de sessie kregen de aanwezigen een rondleiding van Amber en ze hebben wat ervaring en ideeen uitgewisseld. Tegelijkertijd gaf Wendel een presentatie aan de collega's op zijn universiteit, zij keken live mee naar de activiteiten en kregen zo een indruk van de mogelijkheden. Leuk, leerzaam, vooral in praktisch opzicht en ze hebben besloten om op 4 mei aanstaande weer te ontmoeten. In Second Life!
(Met dank aan Joop voor het aanleveren)

Gratis sms-jes versturen

Callwave biedt een aantal widgets aan waarmee je gratis sms-jes kunt versturen vanaf je computer. De widgets zijn er voor Apple, Vista, Yahoo en Google persoonlijke startpagina en het werkt, na eenmalig aanmelden met je eigen nummer, opmerkelijk snel!
In de screendump die je bij Callwave ziet moet je kunnen kiezen uit een adresboek, maar dat zie ik op mijn Google startpagina niet. Dat zou de tool helemaal makkelijk maken. Nu zal ik de nummers moeten opzoeken als ik iemand op deze manier een boodschap wil sturen want juist mobiele nummers onthoud ik heel slecht.

Skypegesprek op video

Zoals gisteren al aangekondigd zou ik een fragment van de (beeld)opname plaatsen die ik gisteren gemaakt heb met behulp van de nieuwste versie van Pamela, zodra ik toestemming zou krijgen van Fred. "Ga je gang :-" zei Fred, dus hierbij:

Zoals je zult zien en horen lopen beeld en geluid bepaald niet synchroon En je ziet maar één persson, terwijl je er 2 hoort. Fred merkt terecht op dat het veel leuker zou zijn als je beide opnames in beeld zou krijgen.
Laat ik dat dan maar als iets voor de toekomst noemen. Dit hebben we nu al...

30 maart 2007

The future is already here

Afgelopen dinsdag noemde ik aan het eind van mijn Skype presentatie als toekomstbeeld dat Skypegesprekken ook met video opgenomen zouden kunnen worden.
Dat blijkt dus al te kunnen! Vandaag nam ik contact op met de makers van Pamela (via een Skypechat). Na in het engels begonnen te zijn kreeg ik de vraag of ik Nederlands sprak en werd overgeschakeld naar mijn moerstaal.
Wat blijkt: de bedenker van Pamela is van oorsprong Nederlander, maar woont al jaren in Duitsland. Het bedrijf opereert vanuit München. Dick Schiferli was zeer geïnteresseerd in mijn project en begon gelijk over mogelijke educatieve kortingen. Ik heb hem dan ook in contact gebracht met een licentiemanager van SLB diensten in de hoop dat daar een mooi mantelcontract voor het Nederlandse onderwijs uit voortkomt.
Uiteindelijk bood hij mij een download en licentiecode aan van de nieuwste versie 3.5 van Pamela Professional, waarmee het mogelijk is om ook video op te nemen. Ik ben daar nu mee aan het testen en heb een eerste gesprek gevoerd met Fred Zelders. Zodra Fred toestemming geeft voor publicatie zal ik een fragment laten zien. Geluid en beeld lopen helaas niet synchroon, maar ik heb al gezien dat het mogelijk is om beide streams gescheiden op te nemen en dan moet het mogelijk zijn om beide sporen goed te synchroniseren.
Maar Pamela Pro kan veel meer! Zo biedt het de mogelijkheid voor "Pamcasts" en kun je gesprekken direct naar een weblog publiceren, waarbij de Blogger API ondersteund wordt. In principe zie je alleen het beeld van degene die je belt, maar ik heb al gezien dat je ook je hele bureaublad kunt opnemen en dan zou je je eigen camerabeeld erbij kunnen zetten. De opnames worden weggezet in ongecomprimeerd AVI en dat betekent dat een gesprek van 5 minuten gelijk meer dan 800 MB in beslag neemt.
Maar goed... morgen eerst een tegelplateau leggen voor de caravan die straks weer bij huis komt, of hopen op veel regen want er valt weer genoeg te testen!

29 maart 2007

Google Geo Developer Day

Via Dutch Cowboys zag ik dat er vandaag een Google Geo Developer Day geweest is, een evenement gericht op Google Maps, Google Earth en SketchUp. Tijdens de middagsessie werden er workshops gegeven waar vooral werd ingegaan op de technische kant van Google Maps, Google Earth en SketchUp. "De ochtendsessies zijn voor marketeers/strategen en developers. De middagsessies zijn meer gericht op de developers." (zie programma)
Ik heb dit nergens aangekondigd gezien en neem dus aan dat Google gericht mensen uitgenodigd heeft. Nu voel ik me echt niet persoonlijk gepasseerd, maar vraag me wel af of Google ook denkt aan onderwijzend Nederland wanneer het dergelijke sessies organiseert?
Iemand anders in dit circuit die wel geweest is?

Update:
Inmiddels zie ik her en der berichten verschijnen. Een uitgebreid verslag van het ochtendgedeelte op Marketingfacts van Karel Kolb (mijn complimenten!)
en van daaruit kom ik terecht op Nederkaart, die weer links biedt naar de workshops:
Google earth workshop. Google Maps workshop.
Heel grappig (maar wel konsequent van Google) is dat die pagina's zijn gemaakt met Google Pages!

Simpele handleiding iMovie

Ten behoeve van het Streaming Videoproject heb ik voor de docenten die dat gaan uitvoeren een MacBook aangeschaft onder het motto: "Daar kun je zo mee aan het werk".
Ze hebben inmiddels een start gemaakt, maar lopen nu toch tegen veel vragen aan, waarbij ze hopen dat ik het antwoord weet. Helaas zijn voor mij veel zaken ook nog nieuw.
Mijn vraag is dan ook: Wie kent er een (liefst heel simpele) handleiding voor het werken met iMovie?
Ik heb gezien dat er één Nederlandstalig boek is: iMovie en iDVD in 24 uur.
Is dit een aanrader of zijn er andere handleidingen beschikbaar? Dus, Macgebruikers, maak je woorden waar en help ons!

De voors en tegens van Slideshare

Wow!ter vraagt me waarom ik m'n presentatie niet op SlideShare heb gezet. Nu had ik dat wel gedaan, maar ik was er niet helemaal tevreden over. Als onervaren PowerPoint gebruiker heb ik er bij deze presentatie voor gekozen om binnen één slide eerst tekst te tonen en er dan een plaatje overheen te laten schuiven. (een beeld zegt meer dan...)
SlideShare laat in zo'n geval alleen de laatste laag zien waarmee de tekst wegvalt en mensen die het verhaal er niet bij krijgen dus absoluut niet snappen waarom ze dat plaatje te zien krijgen.

Verder is SlideShare natuurlijk als een soort PDF. Je kunt het bekijken, maar verder niet. Als je beschikt over de oorspronkelijke presentatie zou je die met wat aanpassingen eventueel kunnen hergebruiken. Nu heb ik verzuimd een pagina op te nemen met richtlijnen over het gebruik, maar ik ben zelf heel simpel (en waarschijnlijk heel naïef) in dat soort zaken: wat ik op het net zet deel ik DUS met anderen en mag wat mij betreft PER DEFINITIE hergebruikt worden! Soms zet ik bij materiaal dat ik op verzoek aan mensen aanlever: bronvermelding is aardig.
Als ze het dan niet doen zegt dat meer over hen en weet ik voor een volgende keer genoeg.

Zoals gezegd doe ik dus weinig met PowerPoint en werk normaal gesproken veel liever live met webapplicaties. Met 200 mensen in de zaal leek het me nu echter wel slim om een presentatie als leidraad te hebben. Het voorkomt dat je te snel door zaken heenloopt of dat je dingen vergeet of overslaat. Het dwingt je om je verhaal goed voor te bereiden en uit te werken. Denk dat ik het voor grotere groepen dus toch wel vaker ga doen.

Toch houd ik wel van de spanning van "live" presentaties. Afgelopen dinsdag had ik met de usb stick voor de veilige weg kunnen kiezen en het exemplaar kunnen gebruiken dat ik bij me had. Ik koos er echter voor er eentje vers aangeleverd uit de doos te halen, juist om te demonstreren dat het "right out of the box" werkt. Dat ging dus fout omdat de bestandden verkeerd op de stick geplaatst bleken te zijn. Aan de andere kant was ik blij dat ik er zo achterkwam omdat anders 200 mensen 's avonds de ervaring hadden gehad dat het "toch niet" werkte!
Achteraf had ik het simpelweg een niveau hoger slepen van alle bestanden natuurlijk ook gelijk kunnen doen. Door de spanning van het moment greep ik terug op m'n eigen exemplaar...

Een laatste nadeel van SlideShare is dat IE volledig vastloopt op het moment dat ik de embedded code in HTML mode in m'n Blogger editor plak en daarna overschakel naar de compose mode. Zo heb ik dit bericht ook 2X kunnen tikken omdat me dat nu weer overkwam...
Maar op speciaal verzoek is hier dan toch de SlideShare versie van mijn presentatie

Wil je de beelden erbij zien, klik dan hier.

Videopresentaties beschikbaar

De videoregistraties van alle presentaties van de afgelopen dinsdag staan inmiddels online en zijn beschikbaar via deze pagina van de werkgroep CWIS-NL.
Ik zie dat er nog geen link is naar de PowerPoint presentaties, maar die van mij is hier (3MB) te vinden.

Even snel je eigen backchannel

Getriggerd door het succes van de afgelopen dinsdag ben ik even wat verder gaan kijken naar verschillende chatmogelijkheden.
Het backchannel van Pierre werkt via Freenode.net, maar voor zover ik dat uit de documentatie kan halen moet je daar de nodige formulieren invullen om een eigen kanaal te kunnen starten. Voordeel daarvan zal zijn dat je meer mogelijkheden hebt om een en ander te configureren en dat het betrouwbaar(der) is. Wil je even snel een backchannel realiseren dan kan dat ook via bijvoorbeeld centralchat.net
Dat ziet er dan uit zoals hieronder. Probeer maar uit!
Klik op hieronder om te beginnen!
You do not have a java enabled web browser
Ik heb geen idee wat de eventuele risico's zijn en hoor dat dan ook graag van mensen met meer ervaring op dit gebied.
Hoef je niet perse een echte IRC chat, maar wil je gewoon een chatbox beschikbaar stellen, dan kan je ook denken aan een java applicatie die werkt op een PHP server.
Een voorbeeld daarvan zie je hier en heb ik gevonden op: Morevil.com
Een andere grappige optie vind je op Gabbly.com. Door simpelweg http://gabbly.com voor een bestaande url te zetten creëer je voor iedereen die langs die url de site bezoekt een chatbox op de betreffende pagina! Klik maar op: http://gabbly.com/www.trendmatcher.nl/ en je ziet wat ik bedoel. Het ziet er heel speels uit en is meer leuk dan functioneel, maar zou voor een pagina op een (basis)schoolsite een aardige toevoeging kunnen zijn.

ICT en Theater

Normaal gesproken gaat het hier over ICT en Onderwijs, maar vanavond een keertje ICT en Theater.
5 minuten na aanvang van de voorstelling viel namelijk de helft van de podiumlichten uit. Paul de Leeuw dacht het in eerste instantie met een kwinkslag te kunnen opvullen, maar het probleem bleek groter dan gedacht. Omdat ik achter de lichtvrouw en geluidsman zat kon ik mooi meekijken naar welke paniek daar ontstond. Eerst werd er wat aan snoertjes bewogen, maar uiteindelijk besloot de lichtvrouw toch maar om de hele handel opnieuw op te starten. En wat hoorden en zagen we allemaal achterin: Windows:-)
Nu zou je denken dat ze het programma weer snel in de tijdlijn naar die 5e minuut zou kunnen brengen maar nee, het lichtplan startte vanaf het begin en het toneelstuk dus ook. Dat is dan weer een beetje lachwekkend omdat je weet wat er gaat komen. Paul viel dan ook een paar keer heerlijk uit zijn rol...
Simone Kleinsma deed het verder prachtig, maar Paul had ik graag ook horen zingen. Nu ging hij alleen als pseudo pianist door het leven. Simone zingt prachtig, maar na 3 kwartier weet je wel zo ongeveer dat het met Judy Garland slecht gaat aflopen en voegt het geklaag op het podium daar weinig meer aan toe...

28 maart 2007

Aan het einde van de regenboog

Net nu ik vandaag wat extra bezoekers zou mogen verwachten na m'n presentatie van gisteren kom ik absoluut niet aan het plaatsen van berichten toe.
Terwijl ik even snel aan het einde van de werkdag wat wil plaatsen realiseer ik me opeens dat ik vanavond alweer wat in de agenda heb staan: een theatervoorstelling met Simone Kleinsma, Kees Boot en Paul de Leeuw.

Als de recensies kloppen belooft het een mooie avond te worden!

Nadat ik gisteren niet meer in m'n mailbox kon komen zat daar vandaag zoveel in dat ik de hele ochtend ben bezig geweest met het beantwoorden van (aan)vragen. Waarom wil iedereen me nu opeens horen? Gelukkig kan ik na gisteren ook weer namen van anderen doorgeven voor een mogelijke presentatie over Hyves, YouTube of Second Life. Daar is echt veel vraag naar op dit moment. Dit is geen oproep om maar geen contact meer met me op te nemen. Ik beantwoord alle vragen en vind (nieuwe) contacten altijd waardevol, ook al moet ik soms nee zeggen. Ik geloof "heilig" in halen en brengen en ben ervan overtuigd dat samen delen iedereen rijker maakt. Ook ik heb gisteren weer een hoop opgestoken, al was het maar van het backchannel, een techniek die al heel oud is, maar waar ik tot nu toe nog maar nauwelijks iets mee gedaan had.
Gisteren zagen we wat de kracht kan zijn en wat het kan toevoegen in combinatie met streaming video, weblogberichten, korte filmpjes op YouTube en foto's bij Flickr. Prachtig hoe alles dan in elkaar grijpt.
Hoop dat Pierre nog een keer wil uitleggen hoe hij aan dat kanaal is gekomen en of iedereen zoiets kan aanvragen en inrichten. Dit kan absoluut vaker gebruikt worden, maar dan hoop ik wel dat de berichten direct via een beamer getoond worden. Dat zou ik helemaal perfect vinden, uiteraard in combinatie met veel meer notebooks in de zaal die ook van het channel gebruikmaken! In dat geval wil ik echter wel iemand met een spotlight die degene die wat op het backchannel plaatst in het zonnetje zet. Wat ik vervelend vond aan de opstelling gisteren is dat je vanaf het podium geen oogcontact kon krijgen met de zaal vanwege de felle lampen.
(en als ik dan achteraf hoor dat ik ook nog hortend in beeld kwam en zonder geluid...)

27 maart 2007

Bibliobloggers

Ik ben bepaald geen podcaster en ik doe eigenlijk veel te weinig met m'n iPod + microfoon. En toch is het eigenlijk zo simpel en ook leuk!
Vanmiddag na afloop van de bijeenkomst zag ik echter zoveel bloggers bij elkaar staan dat ik het niet kon laten ertussen te duiken met de iPod in de aanslag.
Luister naar hun eerste reacties over de bijeenkomst:

Serverfout

Heeft iemand bijgaande foutmelding wel eens voor langere tijd gehad? Ik nog nooit en het zint me helemaal niet! Die paar minuten duren inmiddels al een paar uur! Wie stelt me gerust?

Even uit balans

DSC_1871Net thuis gekomen na een vermoeiende, maar geweldige dag in Utrecht (waarover later echt meer...) zie ik meer dan 30 nieuwe mailtjes in m'n Gmail account met, aan het onderwerp te zien, een aantal reacties betreffende vandaag. Terwijl ik het eerste mailtje beantwoord knalt Gmail eruit en dat is 2 uur later nog steeds zo. Het gekke is dat m'n andere (maar minder gebruikte) Gmail accounts het wel doen. Ik moet zeggen dat het me lichtelijk in paniek brengt.
Dan pas ervaar je hoe afhankelijk je jezelf inmiddels gemaakt hebt van iets waar je gewoon blind op vertrouwt!
Gelukkig zie ik zoveel positieve berichten over de CWIS-NL bijeenkomst verschijnen dat ik daar nauwelijks iets aan toe hoef te voegen. Er komt nog een leuke geluidsopname en ik heb (helaas veel te weinig) foto's gemaakt.
Wil je in contact met me komen, doe dat dan tijdelijk niet via w.karssenberg(at)gmail.com maar via trendmatcher(at)gmail.com
Dat laatste account doet het namelijk wél!

Pierre Gorissen in MediaPlaza

24 maart 2007

Het is weer weekend

Van dinsdag tot gisteren ben ik in touw geweest voor de "managementconferentie voor de BVE sector" in Groningen.
Gisteren kwam ik thuis met meer dan 1000 foto's, 2 uur aan video opnames en een uur audio op m'n iPod. Daarnaast nog een paar dvd'tjes met de vraag of de filmpjes op het weblog geplaatst kunnen worden.
Voor dat laatste heb ik gisteren mediacoder gebruikt. Open Source en het doet wat het moet, een aanrader dus. Ik kwam het toevallig tegen in een van de computerbladen die bij de grote stapel post zaten.
De afgelopen dagen dus nauwelijks toegekomen aan m'n mail, laat staan het beantwoorden daarvan. M'n RSS reader zat natuurlijk ook vol ongelezen feeds.

Toch schuif ik zo alles aan de kant om met een stel vrienden af te reizen naar the Wiz in Utrecht met aansluitend kroegentocht en NH hotel.

Iedereen die me deze week berichten gestuurd heeft en hoopt op antwoord, heb nog even geduld of stuur me een reminder. Het kan namelijk zijn dat ik in Gmail iets te vaak op delete druk...

Vragen stellen via backchannel

In mijn vorige bericht deed ik de suggestie om Twitter te gebruiken voor vragenstellers die meekijken met de uitzending a.s. dinsdag.
Pierre Gorissen reageerde gelijk via e-mail en bood aan hiervoor het door hem ingerichte Backchannel te gebruiken.
"Als jij doet, doe ik het ook" en zo kwamen we overeen om dit (voor mij ook weer spannende) experiment aan te gaan.
Dit betekent dat wanneer je dinsdag via internet meekijkt naar onze presentaties je vragen kunt stellen via het Backchannel. Wij lezen mee en zullen antwoorden, tenminste als de tijd het toelaat en de vragen relevant zijn. In het programma kun je zien hoe laat wij "optreden".
Je kunt alvast een kijkje nemen in het Backchannel om te zien hoe dat werkt.

23 maart 2007

Presentaties live te volgen

De CWIS-NL bijeenkomst van 27 maart aanstaande, met als thema 'Web 2.0; zijn we klaar voor de werkelijkheid?', zal live via SURFnet-TV te volgen zijn!
Tijdens de bijeenkomst vertellen diverse sprekers over het gebruik van virtuele omgevingen in het hoger onderwijs, zoals Hyves en Second Life. Daarnaast geef ik een presentatie met praktijkvoorbeeld over hoe je de tools die ons ter beschikking staan kunt gebruiken in je onderwijs.
De bijeenkomst, die plaatsvindt in Media Plaza te Utrecht, is geheel volgeboekt. Totaal hebben maar liefst 200 mensen zich aangemeld voordeze bijeenkomst.
De live uitzending zal komende dinsdag vanaf 10:00 uur te volgen zijn via: http://www.surfnet.nl/bijeenkomsten/livevideo/
Na de bijeenkomst zal een link met de videopresentaties geplaatst worden op deze plek, waar ook het uitgebreide programma van de dag te vinden is.

Volgens mij is het de eerste keer dat ik op zo'n manier live te volgen zal zijn via internet. Vind het best spannend maar hoop dat mijn verhaal er niet anders van wordt. Als jullie kijken zal ik een keer zwaaien!
Ik kan natuurlijk tijdens "de gelegenheid tot vragen" even een Twitterkanaal openzetten zodat iedereen die meekijkt, maar niet aanwezig kan zijn, toch vragen kan stellen die dan beantwoord kunnen worden. Daar moet ik nog even over nadenken...

19 maart 2007

Conferentieblogger

Was het hier de afgelopen tijd al wat rustig, de komende dagen zal het even stil worden.
Van dinsdag tot vrijdag zit ik namelijk in Groningen voor de Managementconferentie voor BVE & VMBO.

Ik ben gevraagd om als "conferentieblogger" verslag te doen en dat zal me volledig in beslag nemen. Kun je me niet missen, dan kun je me de komende dagen hier volgen! Het belooft een interessante conferentie te worden, waarbij ik vooral ook benieuwd ben naar het avondprogramma op de woensdag en de afsluiting, waarvan de invulling door de organisatie volledig geheim gehouden wordt.
Ook ik weet niet wat er gaat gebeuren...

(En vraag me niet wat die badeend ermee te maken heeft)

Aggiornamento II

Joop van Schie (SL Joop Zuhal) , beleidsmedewerker bij het Albeda College in Rotterdam, trendwatcher en nog veel meer, is nu al dagen aan het rondzwerven in Second Life.
Van al die rondzwervingen doet hij gedetailleerd verslag op een nieuw weblog: Aggiornamento II

"This blog will inform you on my experiences as an observant participator in Second Life. By producing first hand reports and pictures I hope to contribute to the knowledge of this world and its potential for learning and educating."

Omdat Joop behalve onderwijsman ook kunstenaar is ontdekt hij veel meer dan alleen maar onderwijsgerelateerde zaken. Leuk om te volgen!

Dag vader en dag moeder

Over ruim een maand gaat onze dochter in het kader van haar opleiding aan de hogere hotelschool in Leeuwarden voor een jaar naar Amerika om stage te lopen in The Barclay Intercontinental**** midden in Manhattan, New York.
Je kunt je voorstellen dat we met allerlei dingen bezig zijn. Hoe komt een armlastig studentje aan een creditcard? (simpel pa en ma borg laten staan), hoe kom je aan een kamer, wat is een IBAN en ga zo maar door.
Heb je tips, ken je aardige mensen, weet je leuke plekjes, goedkope vluchten, geef het aan ons door via de comments als je het wil delen met andere bezoekers of direct via marieke(at)karssenberg.nl als het een Geheimmtip betreft die je alleen m'n lieve meid gunt!

What took you so long?

Vorige week werd het steeds drukker op Twitter en afgelopen weekend was het gewoon een gekkenhuis. Bijna iedereen leek te twitteren. Maar ook zij die er (nog) niks in zien konden niet nalaten er een bericht aan te wijden.
Kortom: Twitter is hot... nu pas!?
Eind oktober noemde ik het voor het eerst in een bericht en op 1 november j.l. besteedde ik er expliciet aandacht aan. Waarom het dan toch nog zo lang duurde voordat de rest het oppikte?
:-)
Sorry, kon het niet nalaten... klinkt natuurlijk verschrikkelijk eigenwijs, maar is niet zo bedoeld.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik toen in november Twitter helemaal zag zitten als extra mogelijkheid voor het geval bijv. Blogger niet zou werken en ik het toen zelfs een tijdje als "dienstmededeling" in de sidebar heb opgenomen. Al snel echter bemerkte ik dat ik het niet op kon brengen regelmatig te twitteren en je dus snel tegen oude berichten aan keek als bezoeker. Toen heb ik maar besloten om het weer weg te halen.
Afgelopen weekend heb ik ook volop meegedaan en weer veel nieuwe vrieenden gemaakt. Wat het oplevert? Ik weet het niet. Wat we er in het onderwijs aan hebben? Wij niks, daar zijn we de mensen niet naar.
In Amerika zag ik leerkrachten het gebruiken om te communiceren met hun leerlingen. Maar die doen dat gewoon veel makkelijker dan wij hier... Wij zijn nog niet zo bloggerig.

Door de gestegen populariteit is Twitter nu zo traag als appelstroop en letterlijk niet meer vooruit te branden. Dat hebben we in ieder geval bereikt met elkaar.
Maar naar Twittervision heb ik gisteren zitten kijken alsof het tv was...

17 maart 2007

Willem van Schotland

Beste mensen,
Gisteren was ik te gast op het Congres Frans en daar sprak o.a. met EwanMcIntosh, een leraar Frans uit Schotland.
Hij lijkt een soort WillemKarssenberg van Schotland te zijn: hij blogt over van alles wat met onderwijs te maken heeft.
Voor de geïnteresseerden: http://edu.blogs.com/
Beluister hier een kort interview met Ewan.
Mvg Erwin

(via de Scholenlijst:-)

Geslaagd symposium

Smart SocietyAfgelopen donderdag was ik op uitnodiging van VKA in de stadsschouwburg in Den Haag voor het symposium "Smart Society".
Het onderwerp was "De nieuwe levenstijl van de digitale mens".
Met een selecte groep relaties uit de publieke sector werden de perspectieven over dit onderwerp gedeeld. Wim Schimmel, directeur Verdonck, Klooster & Associates, trad op als gastheer. Door de sprekers: Inez Groen, Jos de Mul, Hans Pronk, Eduard Beck, Willem Vermeend werd het onderwerp vanuit verschillende standpunten benaderd.
Verder werden de relaties verrast en ontroert door 4 Wikikids!
Onder begeleiding van hun meester (Harry Spoelstra) en een medewerker van WikiKids (Harm Hofstede) lieten zij de aanwezigen in 10 minuten LIVE zien hoe makkelijk het is om een artikel in een Wiki te plaatsen, een bericht op de schoolwebsite te zetten, een podcast (dat ze voor aanvang zelf hadden opgenomen) te publiceren en om foto's (ook zelfgemaakt) online te zetten! Natuurlijk liet Harry de kans niet lopen om iets te vertellen over zijn reisbeer project.
Naast het "ADHD"*) betoog van Prof. Dr. Willem Vermeend vond ik zelf de presentatie van Inez Groen (Keesie) het meest aansprekend.
Zij begon met de vraag wie van de aanwezigen zelf zijn overhemden strijkt, gevolgd door de vraag wie daarvoor zelf het meest geschikte strijkijzer heeft uitgezocht en gekocht. Er bleef maar één vinger over (niet die van mij).
Pas later in haar presentatie kwam ze hier heel mooi op terug. Voor het gemak heb ik haar verhaal bij SlideShare gezet:

De andere presentaties zijn allemaal te vinden op de speciaal hiervoor ingerichte pagina bij VKA.
*) Willem gaf zelf aan dat hij wel eens te horen kreeg wellicht wat last van ADHD te hebben, maar dat zat hem allerminst in de weg...

16 maart 2007

Blog Bar Wizard

Een dag die te vroeg begon en te laat eindigde. Daarom nu geen uitgebreid bericht meer omdat er teveel te vertellen is over het symposium dat ik vandaag mocht bijwonen met op het podium naast Willem Vermeend notabene 5 WikiKids!
Om het goed te maken hierbij een prachtige tool van Google die je zo in je weblog kunt integreren. Geef een paar zoektermen op en plaatsen maar!

Te vinden op: Google AJAX Search API

14 maart 2007

Podcasting in het (hoger) onderwijs

Dinsdag 27 maart mag ik op uitnodiging van CWIS-NL in een uitverkocht Media Plaza en dus voor een gehoor van 200 mensen een "spreekbeurt" houden over mijn Skype project. Daarnaast heeft de organisatie mij gevraagd om, als ik tijd overhoud, ook nog aandacht te besteden aan het fenomeen Podcasting, ervan uitgaande dat ik daar ook vast wel wat over weet te zeggen. Nu leunt mijn Skype project daar zijdelings wel een klein beetje tegenaan. Tenslotte is het mogelijk om de opgenomen gesprekken als podcast beschikbaar te stellen. Of dat in de praktijk ook zo gebruikt gaat worden moet in de uit te voeren pilots echter nog blijken.

Degene die wat mij betreft bij uitstek geldt als de peetvader van de EDU podcasts in Nederland is natuurlijk Pierre Gorissen die met zijn Edukast ons iedere week verrast. Pierre zal ook aanwezig zijn op de CWIS-NL bijeenkomst, maar verzorgt al een andere sessie.

De vraag is nu echter in hoeverre het geweldige initiatief van Pierre navolging vindt in onderwijzend Nederland. Zijn er leerkrachten die wat ze Pierre horen doen in hun onderwijs gebruiken?
Ik ben op zoek gegaan naar andere initiatieven, maar kom helaas bar weinig tegen. De meeste zoekopdrachten komen uit bij Pierre, of bij edublogs (ook een initiatief van Pierre), bij ICT op School, OSS in het onderwijs en natuurlijk bij Apple, maar dat laatste is logisch.
Het lijkt alsof het Nederlandse onderwijs zich niet graag laat "horen". Dit in tegenstelling tot wat ik vorig jaar in Amerika tegenkwam. Podcasting in het onderwijs lijkt daar zo ongeveer gemeengoed te zijn.
Wat is dat toch en waar ligt dat aan? Of zoek ik verkeerd en gebeurt er wel degelijk van alles op dit terrein?
Of kijken we veel liever dan dat we (alleen maar) luisteren? Tenslotte wordt er genoeg ge"vodcast". Of mogen de met mobieltjes gemaakte filmpjes die bij YouTube worden neergezet die naam niet dragen?
Ook het vorig jaar gelanceerde WUR TV wordt goed gebruikt (of in ieder geval goed gevuld).

Mijn vraag is nu: kennen jullie voorbeelden van podcasting in het (hoger) onderwijs die ik over 2 weken kan laten zien?

13 maart 2007

Turing-test met honden en katten

Veel webloggers gebruiken in hun reactieformulier een "Turing-test" om spam te voorkomen. Ook ik heb daar helaas voor moeten kiezen, terwijl ik zelf wel eens moeite heb om de juiste cijfers en letters te ontcijferen en foutloos over te nemen.
Microsoft Research komt nu met een alternatief onder de naam Asirra. Daarbij krijg je een aantal foto's te zien van honden en katten en moet je alleen de kattefoto's aanklikken.
De code is vrij beschikbaar en (volgens Microsoft) makkelijk te integreren in je eigen formulieren. Je moet er alleen wat JavaScript voor installeren.
Het grappige is dat de foto's die gebruikt worden komen uit de database van Petfinder.com en je de dieren ook kunt adopteren.
Klik op de foto om de routine uit te proberen!

Volle bak in Media Plaza!

Voor de komende CWIS-NL bijeenkomst op 27 maart 2007 hebben zich inmiddels 200 deelnemers aangemeld. De inschrijving is zodoende gesloten.

(Korter bericht dan je van me gewend bent, maar ik ben -nog niet- met m'n apple, maar wel druk bezig. Zit midden in Twitter, want dat is verslavend, en ben aan het nadenken over de bijeenkomst van Kennisnet waar ik vanmiddag was.)

Werd wel getipt op een mailinglist met tips voor de Mac (bedankt Annemie), en heb die doorgezet naar een nieuwe Google groep. Zo bouw ik automatisch een archief op met mailtjes die ik binnenkrijg. Da's nog eens mooi van zo'n groep!

11 maart 2007

Uitpakparty

Eindelijk, na toch nog een paar uurtjes in de tuin, was het vandaag zover en zit ik nu al een paar uur achter m'n nieuwe Macbook!
Het uitpakken alleen al was een genot: zelfs de verpakking is mooi. Na het aanzetten was ik binnen 10 minuten "up and running". Er moesten nog wel een paar updates binnengehaald worden, maar dat staat niet in verhouding tot wat ik 2 weken geleden meemaakte toen ik een nieuw notebook onder Windows moest installeren.
Het toetsenbord werkt prettig en het trackpad ook. Wel mis ik dat ik daar niet op kan klikken. Je moet gebruikmaken van de trackpadknop. Het klinkt misschien raar, maar ik mis de rechtermuisknop. In het begin zat ik telkens op de rechterhelft van de trackpadknop te klikken om te bemerken dat dat echt niet helpt. Wel grappig is het scrollen door met 2 vingers over het trackpad te gaan.
Een minpuntje: Het design is prachtig, maar daarmee zijn wel concessies gedaan aan de ergonomie. Ik heb echt last van de muis van m'n rechterhand en m'n pols omdat de onderrand van het notebook gewoon scherp is. Ik heb de neiging een Davidschaafje te pakken en die rand af te ronden. Waarom is de boven- en onderkant mooi afgerond, maar juist daar waar je je hand of je pols hebt liggen niet? Ik vind het echt storend, maar zal daar na verloop van tijd wel eelt krijgen en daardoor minder last (hoop ik).
Voor de rest werkt alles perfect en snel. Safari vond ik maar niks, dus heb ik snel Firefox gedownload. Het downloaden en vervolgens installeren van programma's is iets waar ik me nog in moet verdiepen. Snap nog niet helemaal waar alles nu precies terechtkomt...
Gelijk ook maar Twitteriffic geinstalleerd, een klein programma'tje dat je berichten en die van je vrienden op Twitter laat zien en waarmee je ook snel berichten kunt plaatsen. (Overigens is er voor Windows gebruikers Twitteroo, dat hetzelfde doet. Ik denk dus dat ik Twitter maar weer boven in de zijbalk van m'n sjabloon zet en regelmatig kleine berichtjes plaats.)
Heel veel andere dingen zal ik nog moeten uitzoeken, kleine zaken zoals speciale leestekens, maar ook welke HTML editor ik u moet gaan gebruiken, bijv. om mij Blogger sjabloon aan te passen. Natuurlijk ook gelijk iChat gestart om erachter te komen dat ik daar nog weinig vrienden heb:-)
Het eerstvolgende dat ik nu wil gaan doen is mijn videocamera aansluiten. Daar heb ik hem tenslotte voor aangeschaft!
Standaard lettertype vind ik best klein. Ook lijkt er sprake van een soort van cleartype, iets dat ik in IE7 juist heb uitgezet omdat ik het gevoel had dat ik er zere ogen van kreeg.
Ik wil hier nu echter nog niks over zeggen. Eerst maar eens een echte duurtest en kijken welke dingen me dan opvallen.

09 maart 2007

Stop alsjeblieft (niet)!

Ik heb een serieus probleem.
Ik ben ervan overtuigd dat de gemmiddelde leerkracht, of het nu een onderwijzer is aan een basisschool, een docent in het VO of een hoogleraar aan een universiteit, vanaf nu jaren vooruit kan met de (web2.0 en online) tools die we nu al tot onze beschikking hebben. Ik merk bij de presentaties die ik her en der in het land geef dat mensen helemaal gek worden van de mogelijkheden die er nu al zijn en die we in ons enthousiasme allemaal aanreiken. "Hoe moeten we dat in vredesnaam bijhouden en ons eigen maken?" is een veelgehoorde reactie.

Zelf kom ik dagelijks meerdere nieuwe tools tegen die allemaal heel bruikbaar lijken.

Hoe kunnen we daar waar het ons als trendwatchers/matchers al nauwelijks lukt om alles te bekijken, laat staan te beoordelen, te beschrijven en toe te passen, van collega's verwachten dat zij dat ook allemaal gaan doen?
Ik ben geneigd om te zeggen: "Het is nu even genoeg geweest. Stop met nieuwe dingen en ga eerst maar eens dat wat we nu hebben goed inbedden in je elo's, je lessen en je werkwijze."

Aan de andere kant realiseer ik me dat dit onmogelijk is. We staan pas aan het begin van nog een hele reeks nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Het is fascinerend te volgen hoe er steeds weer nieuwe (variaties op) applicaties bedacht worden.
Een (voor mij) nieuwe tool als Scribd is té mooi om niet te bekijken en aan te prijzen en zo dienen zich er vrijwel dagelijks nog veel meer aan.

Waar ik mee zit is voor mezelf de keus te maken:
Moet ik me als "trendmatcher" breed - en dus - oppervlakkig blijven oriënteren op al dat moois, of moet ik een duidelijke keuze maken en zeggen: "Vanaf nu kijk ik alleen nog maar alles wat Google in al z'n varianten het onderwijs aanbiedt". (bijvoorbeeld)

Alleen al met Google for Educators en nu ook Infinite Thinking kun je jaren vooruit.

Ter illustratie: de Mac dozen staan te lonken en ik wil het goed en gedegen aanpakken, maar kan me niet losmaken van al die feeds met interessante berichten die ook het lezen waard zijn.

Morgen wordt het mooi weer, dus "moet" ik de tuin in...
Ik zal keuzes moeten maken en iets laten vallen, maar wat?
Herken je dit en kun je me adviseren?

Blogger plaatjes bij Picasa

Vandaag kwam ik erachter dat iedere foto die je uploadt via je Blogger weblog automatisch terechtkomt in een Picasa webalbum. Dit geldt alleen voor weblogs die je bij blogspot hebt, dus niet wanneer je gebruikmaakt van FTP zoals op dit weblog.
Bij Picasa heb je nu 1GB (and counting) ruimte, dus je kunt heel wat kwijt. Heb je meer weblogs via Blogger, dan wordt voor ieder blog een apart album aangemaakt.
Alle foto's die vanaf december geplaatst zijn worden naar Picasa overgeheveld en de rest volgt.
Daarmee wordt het makkelijk om een dergelijk album in je weblog te integreren.
Kijk bij Blogger buzz voor meer informatie.

Voor mij reden te meer om voor (startende) bloggers Blogger aan te bevelen als tool!

Blogger plaatjes bij Picasa

Vandaag las ik dat iedere foto die je in een Blogger weblog uploadt nu automatisch in een Picasa webalbum terechtkomt. Met andere woorden: Voor iedere Blogger weblog wordt een apart Picasa album met 1 Gb (and counting) ruimte aangemaakt.
Dat moet ik natuurlijk even uitproberen...

08 maart 2007

Klaar voor de werkelijkheid?

Een tijdje terug plaatste ik er al een bericht over, maar nu is het definitieve programma bekend en beschikbaar via de website van de CWIS-NL werkgroep van Surfnet.

Grootste verandering ten opzichte van mijn eerste bericht is de plek waar de bijeenkomst gehouden wordt.
Gezien het aantal deelnemers heeft de organisatie "moeten" uitwijken naar Media Plaza in de jaarbeurs in Utrecht. Er zijn daar 190 plaatsen beschikbaar en toen ik net de lijst telde kwam ik al op 188.
Wil je dus alsnog deelnemen, dan moet je echt heel snel zijn!

Ik geloof dat ik nog nooit voor zo'n grote groep heb gestaan en ik hoop dat het verhaal dat ik in gedachten heb aanslaat bij de doelgroep. Ik zal in ieder geval mijn best doen er het beste van te maken!

Managementconferentie Groningen

Op 21 en 22 maart organiseert het Consortium voor Innovatie de Managementconferentie voor BVE & VMBO 2007.
Deze zal in Groningen worden gehouden, met als gastcollege het Noorderpoortcollege. Het thema is "Samenwerking" en zal als rode draad door de conferentie lopen, zowel inhoudelijk als qua opzet.
Er is ruimte voor 1000 deelnemers en de conferentie is nu al volledig volgeboekt!
Het Consortium heeft mij aangetrokken als "official blogger" en ik zal dus via een speciaal daarvoor ingericht weblog verslag gaan doen.
In feite is dat nu al begonnen omdat we presentatoren de mogelijkheid bieden om op voorhand materiaal beschikbaar te stellen via het weblog. Op deze manier hoopt de organisatie dat er al snel een discussie op gang komt en deelnemers meer betrokken raken bij de verschillende onderwerpen.
De komende weken zal mijn aandacht dus ook voor een deel daar liggen. Een nieuwe uitdaging en heel leuk om te doen! Het is voor mij een vervolg op datgene wat ik gedaan heb tijdens de studiereis naar Charlotte vorig jaar.
Bij voldoende deelname organiseert het Consortium dit jaar trouwens weer zo'n studiereis, deze keer naar Nashville! Ervan uitgaande dat dit doorgaat heb ik ook daarvoor al een weblog ingericht. Aanmelden is mogelijk bij het Consortium.

07 maart 2007

Robert added me as a friend

Well, looks like I have to start posting in English since Robert Scoble added me as a friend on Twitter! Can't imagine Robert reads (and understands) Dutch?

Vanmorgen kwam er een mailtje van Twitter binnen:
Hi, Willem.
Robert Scoble (Scobleizer) added you as a friend!
Check out Robert Scoble's profile here:
http://twitter.com/Scobleizer
Best,
Twitter
Als je op zijn Twitter pagina kijkt zie je dat hij het behoorlijk te pakken heeft. Het lijkt op een wedstrijdje met Chris Pirillo wie de meeste vrienden en followers heeft.
Chris biedt zelfs geld:
"@Scoble: send your twittersheep my way - I'll PayPal $50 to one of my (random) twitter followers tonight. :)"

Maar goed, ook al noemde Hans Mestrum gisteren in zijn betoog Robert Scoble de "opper, opper, opperblogger", ik denk dat ik toch maar gewoon in het Nederlands verder ga...

Evangelizer

HPIM2633De tweede sessie die ik vandaag (inmiddels gisteren) bijwoonde was van Daniel van Soest, "Evangelizer" bij Microsoft, en ging over WIndows Vista.
Google zegt onder andere het volgende over hem:
"Daniel werkt als IT Pro Technology Advisor bij de Developers Platform Group. Binnen deze functie geeft hij (technische) lezingen en demonstraties op beurzen, evenementen en partnersessies. Daniel is sinds kort werkzaam voor Microsoft Nederland en heeft een brede kennis van de verschillende Microsoft-oplossingen, zoals het Microsoft Windows Server System en het Microsoft Office System."
Zelf noemt Daniel zich "evangelizer".
Hij werkt ook mee aan een weblog over Windows Vista.
Luisterend naar de vragen uit de zaal (zelf heb ik nog te weinig ervaring met Vista, geen Ferrari gekregen) heeft Vista ook zeker nog de nodige "prediking" nodig om het tot een echt succes te maken. Wat ik te zien kreeg tijdens de demo maakte niet echt veel indruk op me.
Misschien kwam dat ook omdat ik tijdens die sessie een SMS'je van m'n dochter kreeg: "Papa, de appels zijn aangekomen, kom maar gauw naar huis".
Ik zal niet zeggen dat ik tot het eind bleef omdat er een Xbox verloot werd, maar daarna zat ik wel snel in de auto...
In de loop van de avond kwam een opmerking van Daniel weer bij me boven; "tja, het is geen osX, en dat vind ik ook jammer". Nu pas snap ik wat hij daarmee bedoelde...

06 maart 2007

Van vinken naar vonken

DSC_1124"Sinds ik weblog houd ik tijd over"
Dat was voor mij toch wel de meest verrassende uitspraak die ik hoorde vandaag tijdens de presentatie die Hans Mestrum gaf op de Masterclass dag van Ecabo bij Microsoft Barneveld, en ik hoop dat hij het in een bericht op zijn weblog nog een keer wil toelichten. Een andere die me natuurlijk jaloers maakte en bovenstaande wellicht deels verklaart:
"Ik blog in de baas z'n tijd"

Tja, zo ver zal ik nooit komen. De kans is groot dat mijn bazen mijn weblog nooit bezoeken en nauwelijks van het bestaan weten. Ik schrijf trouwens ook vrijwel nooit over m'n werk, maar over m'n passie en dat was precies waar het verhaal van Hans vandaag over ging!
Barneveld ligt dan wel niet in de randstad, maar de files waren er niet minder om. Laat thuis lag er niet alleen de druk om een bericht over vandaag te plaatsen (Hans had het zo vaak genoemd in zijn verhaal), maar lagen er ook 2 dozen met MacBooks die graag uitgepakt wilden worden.
Uiteraard horen jullie daarover later meer!
Terug naar "vinken en vonken".
DSC_1129
Een prachtig verhaal, recht uit het hart. Ik hoorde de mensen in de zaal af en toe zuchten en kreunen bij de uitspraken die Hans te berde bracht. Deels vanuit herkenning, maar ook regelmatig verbazing en ongeloof. Hans gooit namelijk alles over de kop: van intern naar extern, van besloten naar open, van beheersing naar loslaten, van regelen naar geregeld worden. Aan de hand van een aantal duidelijke sheets zet hij een heldere visie neer over hoe je je organisatie moet kantelen en open stellen. Prachtig zoals hij daarin ook de (corporate) weblogs een plaats geeft.
Natuurlijk vroeg hij om vingers uit de zaal:
1. Wie heeft een weblog?
2. Wie weet wat een weblog is?
Het is dan toch weer even schrikken als je ziet hoeveel (weinig) vingers er dan omhoog gaan.

DSC_1119Maar nu komt het ergste:
In zijn verhaal noemde Hans een aantal keer al die dingen die webloggers doen, zoals filmpjes maken en podcasts opnemen en heel snel publiceren. "Vanavond staat het bij Willem".... onder verwijzing naar mij, zittend op de voorste rij met al m'n apparatuur.
Echter, mijn camcorder gaf aan dat die vochtproblemen had en deed dus niks en mijn iPod gaf thuisgekomen alleen maar ruis (op m'n nieuwe MacBook, nog niet getest onder Windows:-)

Wat overblijft is een aantal foto's, geplaatst bij Flickr en een prachtige herinnering aan een schitterend verhaal. Mocht je de kans krijgen om Hans een keer te ontmoeten of te horen, grijp hem dan!

05 maart 2007

Zelflopende PPT met muziek

Zelf doe ik vrijwel nooit iets met Powerpoint, maar toch kreeg ik van een bezoeker de volgende vraag voorgelegd:
"Weet jij hoe je een zelflopende ppt kunt maken met muziek eronder? Ik zit te tobben hoe ik een slideshow van powerpoint kan voorzien van een muziekje van ongeveer 3 minuten. In die tijd moeten er 60 dia's getoond worden!"
In eerste instantie verwees ik hem naar de prima uitleg van Pierre totdat ik me realiseerde dat hij het geluid wil laten doorlopen achter verschillende dia's.
Ik vind dat het zou moeten kunnen, maar heb geen idee of dat ook zo is. Iemand een suggestie?

Heb je hem al?

Ik weet niet meer hoe vaak ik de afgelopen week die vraag gesteld heb gekregen. Vandaag stond de bode uiteindelijk voor de deur, maar trof natuurlijk niemand thuis!
Morgen komen ze weer, maar dan zit ik in Barneveld bij de Microsoft IT Academy voor het mbo en hbo.
Ik ga natuurlijk vooral omdat ik Hans Mestrum een keer "live" wil meemaken.
Hans, "it better be good" want je weet nu wat ik ervoor thuislaat!

Ondertusssen attendeerde Fred me op zijn bericht over het St. Maartenscollege in Maastricht, waar ze voor iedere docent en alle eerste jaars leerlingen een MacBook hebben aangeschaft!

Bijgaand plaaatje kreeg ik toegestuurd van Moniek uit Tilburg die daarmee aangaf hoe ik me zo onderhand moest voelen...

04 maart 2007

WordPress 2.1.1 dangerous, Upgrade!

Dit geloof je toch niet?
Een "cracker" heeft user-level access gehad tot een van de servers van wordpress.org en heeft die toegang gebruikt om een download bestand te veranderen en te infecteren met malicious code.
Lees het hele bericht op http://wordpress.org/development/2007/03/upgrade-212/

Wat ben ik toch blij met m'n simpele blogger.com weblog!

Het notebook van m'n buurvrouw

"Ach Willem, wil je eens naar m'n notebook kijken? Hij is de laatste tijd zo ontzettend traag."
Al snel zie ik dat maar liefst 3 virusscanners op de harde schijf strijden om voorrang die ze elkaar, maar ook zichzelf niet gunnen omdat van allemaal de licentietermijn verstreken is. De ene foutmelding volgt de andere. Snel deïnstalleren dus zou je denken.
Bij Norman en Avast lukt dat, maar Norton krijg ik niet weg, wat ik ook probeer. Het programma komt niet voor in de lijst van software en handmatig verwijderen wil niet omdat een paar onderdelen van Norton actief blijven en niet af te sluiten zijn.
Ten einde raad plaats ik rond 23.15 uur een vraag op de Scholenlijst mailinglist en nog geen uur later komt Kathelijne met het verlossende antwoord! Het blijkt dat Symantec op de website een Norton removal tool aanbiedt.

Wat ben ik toch blij met zo'n actief netwerk! Hier wordt halen én brengen dagelijks in de praktijk gebracht.
Ter indicatie: Activity within 7 days:55 New Messages
En dit was een rustige week omdat een deel van Nederland vakantie had...

Waar blog jij?

waar blog jij?Dat is de vraag die Huub Koch op Zichtbare Zaken aan andere webloggers stelt, uit "Blog-Antropologisch standpunt".

Hij vraagt je om een foto op te sturen van je blogplek, en je hoeft er zelf niet op te staan (gelukkig maar!)

Op Zichtbare Zaken is al een aantal mooie werkplekken te zien.

Overbodig te zeggen dat bijgaande foto geensceneerd is.
(Ik gebruik daar meestal m'n Qtek:-)

03 maart 2007

Weblog van de week

Vandaag kreeg ik een mailtje van Willy Vermaelen:
"Op mijn ICT blog worden deze week (03/03-09/03 de weblogs TrendMatcher en HET ICT-cafe 2.1 vermeld als "website/weblog van de week. Dit bericht kun je hier nalezen."

Natuurlijk even doorgeklikt en daar stonde het:

"Het is weer zaterdag. Opnieuw een keuze moeten maken uit al die interessante weblogs. Deze week is mijn keuze duidelijk gevallen op 2 weblogs: HET ICT-cafe 2.1 , een weblog waaraan Willem Karssenberg meewerkt. Samen met zijn TrendMatcher blog reden genoeg om een week lang deze man in de kijker te plaatsen."

Na onder andere Pierre Gorissen en André Manssen valt nu mij deze eer te beurt.

Het doet me terugdenken aan de tijd dat ik nog eigenaar was van www.scholenlijst.nl en ieder weekend "de school van de week" uitkoos. Een voor mij heel serieuze activiteit waarbij ik heel veel websites van basisscholen bezocht, beoordeelde op 10 criteria en er een uitkoos.
De school kreeg dan een mailtje (en een softwarepakket naar keuze van Ambrasoft) en een gif plaatje toegestuurd dat ze op hun website mochten plaatsen.
Het grappige is dat ik dat plaatje af en toe nog steeds tegenkom!

02 maart 2007

Enthousiaste (V)MBO-instellingen gezocht

De projectgroep 'Verbonden met ICT' nodigt (V)MBO-instellingen uit, die enthousiast willen meewerken en web 2.0 toepassingen in de praktijk willen brengen en zullen toetsen op bruikbaarheid. De projectgroep wil een tiental instellingen bijeen brengen die met één of meer toepassingen in hun onderwijs aan de slag gaan. Van de deelnemende instellingen wordt verwacht, dat zij daarover rapporteren en de ervaringen en resultaten uitwisselen. Zij ondersteunen het onderzoek naar de impact van web 2.0.

De looptijd van het project bedraagt maximaal zes maanden.

Criteria voor deelname
- De web 2.0 pilots worden door een onderwijsteam, een opleiding of een groep docenten ingezet en gedragen. (de inzet van alleen een individuele docent is niet voldoende)
- De toepassing wordt in het onderwijsproces ingebed en overstijgt daarmee het niveau van een leuk extraatje.
- De instelling is bereid om het platform dat Kennisnet biedt te toetsen om de toepassingen laagdrempelig in te kunnen zetten (functioneren als bètagroep voor dit web 2.0 platform).

Vergoeding
Om het team of groep enige ondersteuning bij de uitvoering van de pilot te bieden, wordt de inzet van een projectleider of coördinator in de instelling (deels) vergoed tot maximaal 0,1 fte (€ 5.000,-) gedurende de looptijd van het project van zes maanden.

Masterclasses
De projectleider of coördinator bouwt mee aan een netwerk van experts op dit terrein en is bereid om kennis hierover te delen en te participeren in workshops en een tweetal masterclasses. Tijdens de masterclasses (14 maart en 11 april) zullen experts verdieping geven aan deze toepassingen en de inzet daarvan in het onderwijs.

Aanmelding en selectie
Aanmelding voor deelname kan tot 9 maart door middel van het aanmeldingsformulier.
Een commissie bestaande uit leden van de projectgroep 'Verbonden met ICT' zal de inzendingen beoordelen en de meest relevante pilots op basis van genoemde criteria selecteren.
Hierbij spelen tevens de volgende criteria een rol:
- spreiding over instellingen en verschillende opleidingen
- verschillende web 2.0 toepassingen

Informatie?
Belangstellenden kunnen voor informatie contact opnemen met Leo Bakker, projectleider van het web 2.0 project van Kennisnet Ict op school, e-mail: l.bakker@kenict.org

Wat zijn web 2.0 toepassingen?
Bij web 2.0 gaat het vooral om sites die het delen van informatie stimuleren. Denk aan foto's, video, maar ook aan leermateriaal. Samenwerken aan documenten is mogelijk. Alles gebeurt online.

Bovenstaande heb ik vrijwel letterlijk overgenomen van: mboprosumer.kennisnet.nl/deelname nadat ik hoorde dat zich tot nu toe maar 2 projecten hebben aangediend (waaronder iets met usb sticks).

Waar zijn die innovatieve onderwijs- en ontwikkelingsdiensten binnen de ROC's mee bezig? Gaat alle tijd echt op aan het competentiegerichte leren? Zou je dat met web2.0 tools niet prachtig kunnen ondersteunen en uitbouwen? Valt er dan niks te doen met weblogs, wiki's slimme portals, Hyves, Second Life, of noem maar op?

Ik heb in het verleden wel eens beweerd dat Kennisnet achter de feiten aanliep, maar nu lijkt het alsof ze vér voor de muziek uitloopt en het veld nauwelijks meekrijgt.
Er moeten toch zinvolle projecten te verzinnen zijn?

Zoekmachine toevoegen

Zowel Firefox als IE7 bieden rechtsbovenin een zoekvenster. Via deze pagina kun je daar bestaande zoekmachines aan toevoegen, maar je kunt ook je eigen zoekpagina toevoegen!

Hoe dat moet leerde ik bij TechBasedMarketing.com. Daar werd ik gewezen op de searchbuilder die de nodige code genereert. Die code kun je vervolgens aanbieden aan je bezoekers zodat zij via het venster rechtsboven ook makkelijk op jouw site kunnen zoeken!

Probeer het maar uit door op onderstaande knop te klikken:
om Trendmatcher toe te voegen bij de zoekopties.
Op deze manier kunnen bezoekers dus zoeken op je site zonder dat ze er naartoe hoeven te gaan. Kan makkelijk zijn...

Stonehouse, Rock solid!

Stonehouse in Woerden, dat is waar ik vorige week vrijdag 2 Macbooks bestelde. Morgen zijn we een week verder. Ze waren op voorraad en er hoefde alleen maar wat geheugen bijgeprikt te worden. Gisteren heb ik mijn accountmanager een mailtje gestuurd met de vraag of ze ook zoiets hebben als "track and trace" maar daar heb ik helaas tot nu toe geen reactie op gehad.

Denk dus niet dat je vanaf nu alleen maar positieve dingen over Apple en alles daaromheen te horen krijgt. Ik vertel de dingen zoals ik ze ervaar.
Morgen is m'n laatste vakantiedag want zaterdag ga ik met de buren een heleboel (appel)bomen snoeien. (kan ik m'n agressie kwijt)
Een gemiste kans dus voor Apple om iemand in z'n vrije tijd lekker te laten pielen en daar een leuk verhaal van te maken.
Wordt hopelijk vervolgd...

01 maart 2007

Proost op Joost!

Joost™Dankzij frEdSCAPEs heb ook ik vandaag een 'invite' voor Joost! BETA ontvangen.
Mijn 3 jaar oude Acer Travelmate kan het volgens de specs nét aan trekken (eigenlijk iets te weinig geheugen), maar de beelden komen toch wat schokkerig binnen. Denk echter dat het eerder ligt aan het feit dat BBNED mij geen snellere verbinding kan geven omdat ik bijna 4 kilometer van de wijkcentrale af woon.
Desondanks, ik vind het gaaf! (wordt dat woord nog gebruikt?)
Vraag me alleen af of ik nu een nieuwe tijdsindeling moet gaan maken. Ik kijk eigenlijk al vrijwel geen tv meer, dus daar win ik niets. Minder RSS feeds? minder slaap? minder werken? Ik ben er nog niet uit!

Praktijkvoorbeeld Twitter

Via de reacties krijg ik een mooi praktijkvoorbeeld binnen van het gebruik van Twitter:

"Nog bedankt voor je bericht over Twitter van vorige week. Ik heb het tijdens een kamp in Zweden gebruikt om het thuisfront op de hoogte te houden (http://www.scouting-zaltbommel.nl/).
Geen persoonlijke SMS-jes meer om aan te geven dat we veilig geland zijn, gewoon één SMS-je naar Twigger en iedereen is ook op de hoogte.
Het leuke was dat het in no-time op te zetten is. De account had ik al aangemaakt, maar het scriptje om de berichten online weer te geven heb ik nog geen half uur vordat wij vertrokken online gezet. Als ik er wat meer tijd in had gestoken had ik met de RSS-feed waarschijnlijk ook nog leuke dingen kunnen doen.
Binnen het onderwijs zou twitter ook gebruikt kunnen worden om b.v. van verschillende projectgroepleden bij te houden welke taken zij hebben uitgevoerd.
Of een SMS-verslag van het schoolreisje, schoolkamp, intro, veldwerk e.d. "

Je kunt dus ook via SMS berichten naar Twitter sturen en dat maakt nog veel meer dingen mogelijk...
Bedankt Jeroen voor je bijdrage!

Internetvaardigheden

Webber in aktieAf en toe knutsel ik ook nog wat websites in elkaar, zoals de site voor het Bordercollie Trainingscentrum in Odoorn, natuurlijk omdat ik zelf ook zo'n prachtige hond heb.
Ieder jaar worden er op de heide in Exloo wedstrijden georganiseerd waar maar een beperkt aantal deelnemers aan mee kan doen. Per 1 maart kunnen de "handlers" zich via de website aanmelden. Nu staan herders er niet om bekend dat ze veel achter de computer zitten. Ze staan liever met hun schapen in het veld, en gelijk hebben ze!
Traditioneel maak ik de aanmeldknop precies om 0.00 uur beschikbaar op de website. Toen ik een half uur later in de database keek bleek dat zich al 30 mensen aangemeld hadden, terwijl er maar plek is voor 25!

Als het er maar toe doet!
Het deed me opeens denken aan het team van een basisschool dat nauwelijks te bewegen was tot enige internet activiteit. Zo werd het beschikbaar gestelde webmail niet of nauwelijks gebruikt.
"E-mail ophalen? Thuis? Voor school? We hebben wel wat anders te doen!"

Totdat afgelopen kerst het kerstpakket beschikbaar kwam in de vorm van een tegoedbon die via een internetsite ingewisseld kon worden voor een cadeau naar keuze.
De volgende dag vertelde iedereen vol trots in de docentenkamer wat ze gekozen hadden en hoe ze het gedaan hadden! De ICT coördinator mocht het tandenknarsend aanhoren...

Is het niet zo dat velen van ons zich koesteren in: "moeten we dat ook nog leren" en "dat houden we allemaal niet meer bij"?
Over een half jaar haalt mijn zoon (hopelijk) zijn rijbewijs. Stel je voor dat de rij-instructeur zou zeggen: "Meneer, ik leer ze gewoon dat rechts altijd voorrang heeft. Al die nieuwe verkeersregels... dat houd ik niet meer bij". Je zou toch gelijk een andere rijschool kiezen?
Geldt voor het onderwijs niet precies hetzelfde? De vraag is wat mij betreft niet of we meewillen, we moeten gewoon!

Maar als je eens geen zin hebt om achter die computer te zitten, ga dan vooral naar zo'n demonstratie op de heide in Exloo. Het is prachtig om te zien!

Daar blijf ik voor wakker!

Dit wordt vast een chaotisch verhaal dat van de hak op de tak lijkt te springen... let op:
Dinsdag krijg ik een reactie op een bericht van een tijdje terug:
"Je vergeet er nog twee: Kubuntu en Xubuntu. :)"

Als iemand reageert bij mij en daarbij een link achterlaat zal ik altijd even kijken. Nieuwsgierig geworden doe ik dat nu ook en kom terecht op het profiel van Pieter de Decker, met als citaat:
"You laughed so hard you can't catch your breath. Stick out your tongue and show us what's funny"

Maar als ik verder kijk zie ik bij age: 15
Ik wist niet dat ik als ouwe ... zulke jonge bezoekers heb..

Dus kijk ik nog even verder en kom terecht op "the offtopic blog" van Pieter en lees allerlei interessante berichten... in het engels! Pieter zelf komt trouwens uit België.

Op zijn weblog vind ik een verwijzing naar zijn eigen website, zowel Engels- als Nederlandstalig.
Daar aangekomen zie ik een knopje "software"en kan het niet laten ook daar te klikken.

Wat blijkt? Pieter schrijft zijn eigen programma's!
Een daarvan is iPodCALsync, een sync programma tussen Google Calender en een iPod.

Ik word zo enthousiast dat ik contact opneem met Pieter met de vraag of ik er een bericht over mag maken. Zijn reactie is:
"Bedankt voor het compliment, maar wat ik doe is eigenlijk nog redelijk basic. iPodCALsync doet niets meer dan het proces van het downloaden van online kalenders automatiseren en zet die dan vervolgens op je iPod."

Tja... redelijk basic, maar het werkt perfect! Ik heb het vanavond even uitgetest en heb nu alles wat ik in Google Calender had staan keurig in m'n iPod!

Zeiden we gisteren in Den Bosch en vorige week in Emmeloord niet dat we nog heel veel van onze leerlingen kunnen leren? Hierbij dus een prachtig voorbeeld!

Pieter, heel veel succes met je werk. We gaan vast nog meer van je horen! Wil je me op de hoogte houden?