29 april 2007

Externe harde schijf crash

collageDaanTerwijl ik druk bezig was om een fotocollage te maken voor m'n dochter -die morgen vertrekt- crasht m'n externe harde schijf. De directories zie ik nog, maar de bestanden zijn niet meer te lezen. Sommige directories lijken opeens helemaal leeg. Van sommige foto's zie ik nog wel de thumbnails, maar ze zijn niet meer te openen!
Juist deze week had ik me voorgenomen om alles eens goed te back-uppen op m'n nieuwe "meterkast"schijf. Natuurlijk ben ik naar de Maxtor site gegaan (inmiddels overgenomen door Seagate) om te kijken of er een repair utility beschikbaar is. Die heb ik inmiddels gedownload, maar het programma ziet de schijf niet eens!
Ik ben een beetje radeloos en baal verschrikkelijk. Natuurlijk is het m'n eigen fout om alles op één plek te zetten, maar aan die goede raad heb ik nu even niks. We hebben het over AL mijn foto's en de bestanden van meer dan 20 websites die ik onderhoud. En dan te bedenken dat ik die Maxtor personal storage 3100 200GB vorig jaar juist gekocht had om een betrouwbare opslag te hebben naast de harddisk in mijn computer.
Ik ben bang dat ik nu gewoon alles kwijt ben.
Morgen eerst maar eens naar Schiphol en als ik ga huilen kan ik zeggen dat het van die harde schijf komt...

Irfanview versie 4


Er is een nieuwe versie uitgekomen van Irfanview, met natuurlijk weer nieuwe features.

Eén daarvan is een EXIF dialog button: Show in Google Earth (als er GPS data aanwezig is).
Ik heb het uitgeprobeerd met wat voorbeeldfoto's en het werkt perfect. Dus ben ik op zoek gegaan naar een simpele tool die GPS data kan toevoegen aan de EXIF informatie bij foto's, maar heb die helaas nog niet gevonden. Ik weet dat Robogeo hiervoor veel gebruikt wordt en heb ook de mogelijkheden van Opanda al bekeken, maar er zou toch een simpel (liefst gratis natuurlijk) tooltje moeten zijn om EXIF data makkelijk te editen?
Verder is het in de nieuwe versie van Irfanview nu heel makkelijk om commentaar aan foto's toe te voegen, maar of dat veel gebruikt wordt?
Het programma zag er altijd nogal archaïsch uit, maar nu kun je kiezen uit een aantal toolbars, of er zelf een maken. Kortom, een prachtig programma dat alleen maar beter wordt!

Innovatie en didactiek

Via het weblog van Gerard Dümmer wordt ik geattendeerd op Pulse, dat gebracht wordt als "een nieuw netwerk voor leraren en lerenden".
Een abonnement kost € 49,50 per jaar en hiervoor krijg je toegang tot de website www.pulsevangorcum.nl en 5 nummers van het tijdschrift Pulse Innovatie en didactiek.
Het 0 nummer is door de uitgever vrij beschikbaar gesteld en Gerard heeft het voor het gemak maar bij Scribd neergezet. Ik kan me niet voorstellen dat het blad er straks zo uit gaat zien, zonder enige reclame. Aan de andere kant verklart dat misschien de pittige abonnementsprijs die je als student niet snel zult betalen. Toch is dat mede de doelgroep waarop het netwerk zich wil richten. Je kunt al een indruk krijgen van de ondersteunende website, alhoewel veel dingen nog niet werken.
Wat is Pulse?
• nieuw netwerk voor leraren en lerenden
• gericht op het gebruik van nieuwe media in educatieve context
• bestemd voor basis-, voorgezet onderwijs, PABO, HBO- en universitaire lerarenopleidingen
• achtergrond en diepgang
• communicatie
• uitwisseling van ideeën en ervaringen uit de praktijk

Wat ik heel vreemd vind is dat bij de derde bullet het MBO niet genoemd wordt, terwijl daar toch de opleidingen voor onderwijs assistent gegeven worden!
Vergeten, of bewust overgeslagen? Beide opties vind ik kwalijk!

De redactie wordt gevormd door John Bronkhorst-ICT Expertisecentrum Nederlands-Radboud Universiteit, René Franquinet-publicist en docent informatica voortgezet onderwijs, Frits van Kouwenhove-docent Universitair Onderwijscentrum Groningen, Jan Lepeltak-publicist en lector ICT Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en tenslotte Tessa van Zadelhoff-ICT coördinator en leerkracht primair onderwijs.
Bekende namen die we natuurlijk al eerder zijn tegengekomen (COS).

Fijn dat zij hun kennis weer beschikbaar willen stellen, maar ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken via de formule die van Gorcum heeft bedacht. Wel wil ik ze vanaf deze plek veel succes toewensen!

28 april 2007

Maak de DAG

Nieuwsdienst DAG van start: 24 uur online, mobiel en op papier

Amsterdam, 26 april 2007 – Op dinsdag 8 mei a.s. gaat DAG van start, een medium-onafhankelijke nieuwsdienst die de hele dag binnen handbereik is. 24 uur online, mobiel en op papier. DAG begint als een gratis internetsite, als gratis krant en als mobiele service tegen kostprijs. DAG werkt daarnaast nog aan een eigen online tv-kanaal, tv-schermen in het openbaar vervoer en andere verschijningsvormen. DAG biedt nieuws en informatie via een medium naar keuze, of via meerdere media tegelijk. Waar, wanneer en hoe de gebruiker dat wil. 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Maak de DAG
Bij DAG kan iedereen straks zijn eigen dag indelen. De gebruiker bepaalt namelijk zelf wanneer en via welk medium deze nieuws en informatie ontvangt. Desgewenst alleen het nieuws en de informatie die de gebruiker relevant vindt. Voorkeursinstellingen kunnen eenmalig, voor langere tijd, of helemaal niet worden vastgelegd. Dat bepaalt iedereen zelf. DAG biedt daarnaast de mogelijkheid om direct te reageren op het nieuws en zelfs om het nieuws mee te maken. Gebruikers hebben de mogelijkheid bij te dragen met meningen, tips, foto’s, video’s, nieuws, columns en blogs.

Makers van DAG
DAG is een volledig zelfstandig bedrijf met één centrale nieuwsredactie en een crossmediale uitgeverij voor online, print, mobiel en tv.
DAG biedt onder meer foto’s, video, nieuws, meningen, achtergronden, recepten, filmtips, tv-gids, uitgaansagenda’s, recensies en discussie.

Tot zover het persbericht dat ik binnen kreeg. Ben wel benieuwd of dit straks mijn dag anders maakt...

27 april 2007

Opnemen met de iPod

iPodNaar aanleiding van het plaatsen van een paar geluidsopnames vraagt Kaj Rietberg (Speciaal Onderwijs) hoe ik dat gedaan heb en welke middelen ik er verder bij gebruikt heb.
Wel, het opnemen doe ik met de Micromemo van XtremeMac. Ik heb hem gewoon op de lessenaar gelegd in de hoop dat het goed zou gaan. De opnames van Wolfred zijn zoals je kunt horen prima gelukt. Die van Wiel van de Berg vind ik een stuk minder, maar dat komt omdat Wiel het hele podium gebruikte en niet in de buurt van de lessenaar bleef staan. Gelukkig heeft de Micromemo ook de mogelijkheid om er een andere microfoon op aan te sluiten. Het volgende op m'n verlanglijstje is dus een dasspeldmicrofoon (iemand adviezen?).

Wat heb je nog meer nodig (behalve toestemming van de sprekers)?
Op de foto zie je ook een adapter liggen en na een uur opnemen heb je die zeker nodig om de iPod weer op te laden. Kennelijk neemt de Micromemo aardig wat energie! Ik gebruik iTunes om het geluidsbestand naar m'n notebook over te hevelen en Audacity om het wav bestand naar MP3 te converteren. Tenslotte heb je ruimte nodig om de bestanden neer te zetten. Die heb ik gevonden bij divShare. Daar kun je gratis neerzetten wat je wilt!

The Service Oriented Approach

Afgelopen dinsdag liet Wilfred Rubens in zijn presentatie een prachtig filmpje zien.
Als je deze animatie bekijkt snap je gelijk wat er bedoeld wordt en waarom de mogelijkheid tot het simpel uitwisselen van gegevens tussen verschillende platformen zo belangrijk is!
Intern heb ik diverse mensen al blij gemaakt en wil het nu ook hier delen:

"The e-Framework for Education and Research is an initiative by the UK's Joint Information Systems Committee (JISC) and Australia's Department of Education, Science and Training (DEST). The primary goal of the e-Framework is to facilitate technical interoperability within and across education and research through improved strategic planning and implementation processes."
Meer informatie vind je op deze pagina en daar kun je ook de Quicktime en WMV versie vinden.

Van Pierre Gorissen kreeg ik nog een mooie aanvulling.
IBM SOA filmpjes over "What is Service Oriented Architecture SOA?" op YouTube:
Service Oriented Architecture is like your wardrobe
SOA is like musical notes
SOA is like building blocks

De oplettende lezer zal het opgevallen zijn dat in de titel van dit bericht gesproken wordt over Approach en bij bovenstaande voorbeelden over Architecture...

Presentatie Wiel van de Berg

Ook de presentatie die Wiel van de Berg (directeur Three Ships) afgelopen dinsdag gaf heb ik opgenomen. Hierbij kan ik niet verwijzen naar Powerpoint bestanden omdat Wiel die (nog) niet heeft vrijgegeven, maar gelukkig heb ik wel een aantal foto's vanuit de zaal gemaakt die je hieronder kunt bekijken.
Dan lees je o.a. dat N@tschool Firefox ondersteuning wil gaan bieden, dus ook voor Mac gebruikers! "Voor op browser gebaseerde modules" staat erbij. Nu dacht ik toch dat N@tschool volledig browser gebaseerd zou gaan worden, zonder enige code op de client?

Presentatie Wilfred Rubens

DSC_2035De presentatie van Wilfred Rubens (aangekondigd als internet coryfee) stond al snel online, maar dan weet je natuurlijk nog niet wat hij nu gezegd heeft.
Ik heb m'n iPod daarom op het podium gelegd en alles (met toestemming) opgenomen. Als je z'n verhaal beluistert met de presentatie erbij krijg je alles keurig voorgeschoteld!

Je kunt het MP3 bestand ook downloaden.

Welcome America

Na m'n bericht van gisteren hebben jullie er natuurlijk recht op te weten hoe het afgelopen is.
De korte versie: Marieke heeft haar visum!

De lange versie voor geïnteresseerden.
Dit is natuurlijk geen verhaal over ICT en onderwijs, alhoewel ik die draai er wel aan kan geven. Alle studenten die overwegen naar Amerika te gaan wil ik adviseren zich heel goed (via internet) te informeren voordat ze "even" naar het consulaat gaan voor een visum!
Gisterenochtend zat het mee op de Nederlandse wegen, dus waren we al om 8 uur in Den Haag, waar we de envelop met papieren direct meekregen van het Nuffic. Vervolgens ging het stapvoets naar Amsterdam, waar we toch precies op tijd aankwamen. Om 10 uur stond m'n dochter voor het stevige hekwerk van het consulaat en mocht ze zich laten visiteren, haar tas en mobieltje afgeven en zich opstellen in de volgende rij. Blijf vooral netjes in die rij staan, want anders word je door het personeel afgeblaft en teruggescholden. Begeleiders mogen uiteraard niet mee naar binnen, dus zocht ik maar een plekje op een armetierig grasveldje (ook wel het Museumplein genoemd) om even te rusten. Binnen een half uur stond ze alweer buiten. De papieren klopten niet en waren niet compleet! Het bleek dat ze online op de site van de ambassade 2 formulieren had moeten invullen, uitprinten en meenemen. Dat kon uiteraard niet ter plekke, dus werd ze gewoon - en met haar vele anderen- weer weggestuurd met de opdracht dat in orde te maken. Daar sta je dan, midden in Amsterdam. We hebben de lobby van het Parkhotel opgezocht en mochten daar betaald gebruikmaken van internet. De formulieren die ingevuld moeten worden werken alleen met Acrobat Reader versie 8 en die stond natuurlijk niet op het systeem van het hotel. Downloaden mocht niet. gelukkig had ik m'n notebook meegenomen, dus kon ze daarop werken. De formulieren zijn niet lokaal op te slaan en moeten direct uitgeprint worden. Een "PDF printer" werkt ook niet. Dus m'n notebook meegenomen naar een kantoor waar een printer stond en niemand aanwezig was en heel brutaal de deskjet aan m'n systeem geknupt. Natuurlijk had ik niet de juiste driver, maar met een oude lukte dat gelukkig alsnog.
De volgende opdracht was een A5 envelop en € 6,45 aan postzegels. Die had het hotel niet, dus konden we naar het postkantoor aan de Kerkstraat om dat te kopen. Toen m'n dochter om dat bedrag aan postzegels vroeg zei de oplettende beambte "Zeker voor het consulaat? Dan bedoelen ze een aangetekende brief die je aan jezelf adresseert". Zij kregen duidelijk meer (wanhopige) consulaatgangers binnen! Gelukkig maar dat we niet heel naief wat postzegels in de museumshop hadden gekocht, want dan waren we nóg een keer teruggestuurd. Inmiddels was het 12 uur en het consulaat gesloten tot 13.30 uur. Om kwart over een stonden we er weer in een inmiddels behoorlijk lange rij. Na een half uur ging de electronisch bediende poort weer persoon voor persoon open en mochten mensen om de beurt naar binnen, en ik weer naar m'n grasveldje. Een uur later stond ze weer buiten, opnieuw weggestuurd omdat de meegebrachte pasfoto (dezelfde als op het nieuwe Nederlandse paspoort) niet goed was. Amerika wil pasfoto's van 5 X 5 centimeter! Op zoek dus naar een fotograaf die precies wist wat we nodig hadden (ze konden wel aandelen hebben). Weer terug naar de rij waar m'n dochter een aantal inmiddels bekenden tegenkwam. Stewardessen die dit eerder via kantoor konden regelen moeten nu een dag vrij nemen om zelf door deze mallemolen te gaan. Om 4 uur (het personeel had een half uur pauze genomen) stond ze opnieuw buiten. We moesten weer naaar het postkantoor voor een "overnight delivery" envelop van € 30, want anders zou ze haar visum niet op tijd thuisgestuurd krijgen. Terwijl we -inmiddels helemaal murw- weer naar het postkantoor liepen werd ze opeens gebeld door het consulaat. "Kom maar terug, dan kan je je paspoort gelijk meekrijgen". Na 10 minuten wachten voor de poort kwam er iemand naar buiten met haar papieren.
Om 16.30 uur had ze haar visum!
Daarna hebben we nog alle files gezien die je kunt tegenkomen van Amsterdam naar Emmen, dus om 20.30 uur waren we thuis! Van enige efficiency op het consulaat is geen sprake. Je wordt op kale banken neergezet zonder beschikking over je tas of MP3 speler, want alles moet je inleveren. Er ligt geen lectuur en de stoffige TV draait alleen maar promo filmpjes over Amerika. Het personeel is niet alleen onaardig tegen de klanten, maar ook tegen elkaar: "If you don't know the fucking procedure, get the hell out of here!". Ik kan nog meer vertellen, maar ben bang dat m'n dochter dan het land niet meer in komt...
Kortom, wil je voor langere tijd naar Amerika en heb je een visum nodig, bereid je dan goed voor. Zorg dat je echt alles wat nodig is bij je hebt en trek er minstens een dag voor uit. Wat ik niet begrijp is dat noch haar school (CHN) noch het Nuffic een duidelijke checklist biedt waar alles duidelijk op genoemd wordt. Hoe kun je weten dat je een pasfoto van 5 X 5 nodig hebt die aan alle biometrische voorwaarden voldoet? Hoe kun je weten dat ze "aaangetekend" bedoelen als ze zeggen dat ze voor € 6,45 aan postzegels willen? O, en neem je creditcard mee, want ondertussen moet je ook nog van alles betalen! Ik heb gisteren heel wat huilende meisjes voorbij zien komen. Gelukkig had Marieke haar vader bij zich waar ze haar onmacht en frustratie aan kwijt kon...

25 april 2007

Emmen-Den Haag-Amsterdam-Emmen

Al eerder vertelde ik dat onze dochter naar Amerika gaat. Vanavond om 20.00 uur kreeg ze een telefoontje van het Amerikaanse Consulaat dat ze morgen om 10.00 uur in Amsterdam verwacht wordt met de benodigde papieren. Die liggen echter bij het Nuffic in 's Gravenhage, waar we morgen om 9 uur terecht kunnen.
Ben nu dus aan het uitzoeken hoe laat ik morgen mag gaan rijden -rekening houdend met de files- om morgen op tijd in Den Haag te zijn. Ik schat dat we om 5.15 uur wel mogen gaan rijden. Google Maps zegt dat van Den Haag naar het Museumplein in Amsterdam in 50 minuten te doen is, maar dan sturen ze me via Wassenaar. Het lijkt mij dat we beter via het Prins Clausplein kunnen rijden.
Bellen dat we wat later komen bij het Consulaat is geen optie. Ieder telefoongesprek met het Consulaat kost €15 dat je gelijk aan het begin van het gesprek via je creditcard moet afrekenen. Afspraken verzetten lukt al helemaal niet. Natuurlijk kan ik de routes uitprinten en die meid zelf op pad sturen, maar ik geloof dat ik toch maar liever meega. Mocht je morgen 2 gespannen gezichten in een file langs deze route tegenkomen, dan weet je waarom!

24 april 2007

Portfolio op USB stick

ThreeShipsBackPackInteressant onderdeel van de N@tschool gebruikersdagen is altijd de sessie waarin directeur Wiel van de Berg de bezoekers op de hoogte stelt van de ontwikkelingen tot nu toe, de huidige stand van zaken én zijn visie op de toekomst. Opvallend was dat hij deze keer maar liefst 20 minuten korter nodig had dan de tijd die voor hem gepland stond. Het gevolg was wel dat het een vlot en helder verhaal werd waarin hij ook nog tijd vond om een nieuwe feature te demonstreren: Het portfolio op een USB stick. aan het eind van de dag kreeg iedereen een demo exemplaar mee naar huis.
Wiel begon zijn presentatie gehuld in een blauwe stofjas, kennelijk om aan te geven dat de huidige generatie ELO's een stoffig imago hebben. Halverwege zijn verhaal wierp hij de stofjas dan ook letterlijk af en liet zien dat ook Three Ships kijkt naar web2.0 ontwikkelingen en daarbij wil aansluiten. "De ELO heeft een nieuwe verantwoordelijkheid, waarbij openheid naar de belevingswereld van de student (web2.0) voorop staat. Er moet ruimte zijn voor MySpace, Hyves en Second Life" aldus Wiel van de Berg.
Dingen op usb spreken mij de laatste tijd aan, dus herinnerde ik Wiel aan zijn speech van 2 jaar geleden, waarin hij vol trots zogenaamd vanuit N@tschool een Skype gesprek demonstreerde. "Wat is van dat idee terecht gekomen" vroeg ik hem, waarop Wiel de zaal de vraag stelde wie wel eens Skype gebruikt. Zeker 25% stak de hand op, voor mij een reden om ermee verder te gaan, voor Wiel een reden te constateren dat Skype kennelijk niet zo aanslaat. Toch heb ik hem na afloop van mijn "Skype op usb" idee verteld met de suggestie dit op "zijn" usb stick mee te nemen. Ben benieuwd wat daaruit voortvloeit!
Op de meegeleverde documentatie bij de usb stick van Three Ships staat dat het ook mogelijk moet zijn om je portfolio offline -dus op de stick- te bewerken, maar dat heb ik niet kunnen ontdekken. Het wordt nu vooral gebracht als iets dat je meegeeft wanneer leerlingen van school afgaan. Volgens mij moet er veel meer mogelijk zijn! De flyer heb ik op Scribd gezet en kun je hieronder bekijken.

Heeft ELO nog toekomst?

Vandaag ben ik op de gebruikersdag van N@tschool, waar Wilfred Rubens als keynote net de zaal een uur lang geboeid heeft met zijn kijk op de Electronische Leer Omgeving.
Zijn presentatie staat al op Slideshare, dus ik kan er makkelijk naar verwijzen:



Zijn eigen antwoord op bovengestelde vraag is trouwens "ja, maar niet inde huidige vorm".
Grappig is dat hij in zijn verhaal een aantal keren verwijst naar het "elastiekje" waar ik een paar weken geleden over sprak.
Ook Wilfred heeft daar duidelijk behoefte aan en hoopt dat een volgende generatie ELO's daarin voorziet.

23 april 2007

Interactief festival dankzij Twitter

Er wordt wat afgeschreven over Twitter de laatste tijd en een harde kern lijkt zelfs niets anders meer te doen. "Maar kun je er ook wat zinnigs mee?" vragen veel mensen zich af.
Erwin Blom van de VPRO heeft -al twitterend- het antwoord gevonden. Twitter zal worden ingezet tijdens Pinkpop!
3VOOR12 maakt Pinkpop interactief
Kijker, festivalganger, redactie en artiest doen samen verslag
De Pinkpopverslaggeving wordt interactief. VPRO’s 3VOOR12 slaat dit jaar de brug tussen festivalbezoeker en thuisblijver, beiden spelen een actieve rol in de uitzendingen via internet en digitale televisie. De meningen en ervaringen van de muziekliefhebbers die in Limburg uit hun dak gaan en degenen die in de huiskamer geen noot missen, worden aan elkaar gekoppeld en zijn via televisie te volgen.
Interactieve televisie is al jaren een belofte, maar doordat de technologische ontwikkelingen minder snel gaan dan gedacht en doordat verschillende aanbieders verschillende technieken gebruiken, is het lastig om iedereen dezelfde mogelijkheden en ervaring te geven. 3VOOR12 gebruikt de combinatie van mobiele telefoon, internet en televisie om dit effect op 26, 27 en 28 mei wel te realiseren. Het verslag van Pinkpop wordt daarmee meer dan interactieve televisie, 3VOOR12 slaat crossmediaal de brug tussen festival en thuis, voor en achter het podium waarbij kijker, festivalganger, redactie en artiest gezamenlijk verslag doen van het evenement.
Met het experiment tijdens Pinkpop wil 3VOOR12 een inkijk laten zien naar een toekomstige tv-wereld waarin het sociale aspect ook op televisie een steeds grotere rol gaat spelen. Internationaal worden al proeven gehouden met chats die op het televisiebeeld verschijnen.
Lees hier (de preview van) het hele persbericht.
Het is lang geleden dat ik voor het laatst op Pinkpop ben geweest. Is dit nu een reden om weer te gaan, gewapend met mobieltje als actief Twitteraar, of kan ik nu juist lekker thuisblijven?

22 april 2007

Web 2.0: Maak er een feestje van

In het maartnummer van COS magazine stond onder andere een interview met Frank Janssen, afgenomen door Erno Mijland, met de titel: "Web 2.0: Maak er een feestje van". Direct na lezing stuurde ik Frank een mailtje met de complimenten over het artikel en de vraag of het ook online beschikbaar zou komen. Tenslotte ging het over web2.0 en een van de kenmerken daarvan vind ik toch het delen van informatie.

Gisteren kreeg ik een mailtje terug van Frank met de melding dat hij het online heeft gezet en er een bericht aan heeft gewijd op z'n eigen weblog. Nou ja online, hij heeft de pagina's door de scanner gehaald en er 2 (goed leesbare) plaatjes van gemaakt. De artikelen zelf komen pas na een jaar voor niet abonees op de site van COS zelf beschikbaar. Frank zegt dat Erno een echte web2.0 journalist is die zijn artikelen via Sribd beschikbaar stelt. Die van Frank staat daar helaas nog niet tussen. Zal met rechten te maken hebben...

Maar nu even over het artikel zelf. Op de Scholenlijst kwam al snel ongezouten kritiek op het verhaal los, zoals:
"Altijd dezelfde onzin. Zoals: leerkrachten doen te weinig met ICT; in het onderwijs maken ze geen gebruik van de kennis van de leerlingen; leerkrachten durven hun positie in het lokaal niet op te geven; enz... En wat ik nu echt helemaal nóóit meer wil lezen zijn zinnen als`omdat ze het eng vinden iets in hun klas toe te laten' of omdat ze `bang zijn om hun autoriteit te verliezen.' Dat vind ik zo'n ongelooflijke flauwekul, die bovendien docenten wegzet als een stel gemankeerde digibeten met angst voor een ordeprobleem."
Frank zelf zegt echter dat hij weet waar hij over praat als "vader van twee schoolgaande jongens van 16 en 13 jaar."

Als moderator van die Scholenlijst durfde ik daar toen eigenlijk niet meer te zeggen dat ik het zelf een goed en herkenbaar verhaal vond. Nu doe ik dat toch maar alsnog.
De waarheid (zoals mensen die ervaren) is soms hard en niet altijd leuk om onder ogen te zien, maar ook ik kom toch vaak nog leerkrachten tegen die bijvoorbeeld nog niet weten hoe ze een plaatje van internet kunnen halen en lokaal opslaan. Als je dat soort basale vaardigheden mist wordt het lastig om er in de klas "een feestje van te maken".

Frank besluit zijn bericht op frankwatching.com met de oproep:
Wie wil er nog meer zijn of haar ervaringen als ouder delen?
Je mag dus hier reageren op wat ik beweer, maar doe dat vooral ook onder het bericht van Frank!

19 april 2007

Video opnemen op SD

Vandaag was ik in Utrecht voor een leerzame expertbijeenkomst waar de deelnemers aan het Streaming videoproject van Kennisnet elkaar konden informeren over de voortgang, status en ervaringen.
Terwijl de projecten inhoudelijk erg van elkaar verschillen zijn er veel overeenkomsten als het gaat om de problemen waar iedereen tegenaan loopt. Herkenning dus als er gesproken wordt over tijdgebrek, ingewikkelde bestelprocedures en niet altijd soepel meewerkende diensten (poorten open).
Grappig is hoe deelnemers op basis van dezelfde argumenten tot heel andere camera keuzes zijn gekomen. De ene school heeft "omdat studenten ermee moeten werken" gekozen voor 2 robuuste semi professionele camera's van € 3000 die op de schouder gedragen moet worden. Sterk genoeg om van hand tot hand te gaan. Een andere school kiest om dezelfde reden "omdat de studenten ermee moeten werken" voor goedkope camera's van zo'n € 500 zodat die in 2 jaar zijn af te schrijven en het niet zo erg is als er eentje stuk gaat. Uitgaande van hetzelfde bedrag kunnen zij er dus 12 aanschaffen!

Heel verrassend vond ik de keuze van ROC Eindhoven:
Zij hebben gekozen voor een JVC harddisk recorder, die ook kan opnemen op een SD kaartje! Op een kaartje van 2 GB gaaat ongeveer 1 uur aan opnames. Maar Henri Foole, de projectleider, is nog verder gegaan. Hij heeft speciale Sandisk kaartjes aangeschaft die uitgeklapt gewoon een USB aansluiting hebben. Dit betekent dat studenten, die ook in dit project zélf hun opnames maken, deze ook simpel thuis kunnen bewerken met behulp van Windows MovieMaker. Alle studenten die meedoen krijgen er een in bruikleen.
Daarbij moet nog wel een hindernis genomen worden. JVC slaat de bestanden op in MPEG2 formaat met de extensie .mod die door MovieMaker onder XP niet herkend wordt. MovieMaker onder Vista blijkt nogal veranderd te zijn (zie ook dit bericht bij Hans) en herkent deze bestanden wel! De studenten moeten op school dus hun opnames op een daarvoor bestemde Vista computer omzetten naar een .wmv bestand en terugzetten op hun SD kaartje, zodat ze het op een "gewone" XP computer verder kunnen bewerken.
Het idee spreekt me erg aan omdat het me een beetje doet denken aan m'n Skype op USB verhaal. De student in control, waar en wanneer hij/zij wil!

Tenslotte deed het me deugd dat behalve wij nog een aantal anderen gekozen hebben voor Apple om de gemaakte video's te bewerken. In alle gevallen zijn dat de projecten waarbij de leerkrachten zelf de montage voor hun rekening nemen.

18 april 2007

16:9 uitpakparty

VideosetGisteren kwamen ze eindelijk binnen: de 2 Sony HDR-HC7 High Definition videocamera's die ik besteld heb voor "ons" streaming video project, gesubsidieerd door Kennisnet.
Wat een mooie camera's! Er wordt software meegeleverd door Sony om filmpjes binnen te halen op een Windows computer, maar het werkt natuurlijk veel mooier (en zonder extra installatie) via iMovie op m'n Apple. Wat een superscherpe beelden!
Wat ik me nu wel afvraag is hoe ik die beelden in de 16:9 verhouding bij Youtube of DailyMotion krijg, want dat is me nog niet gelukt. Iemand een suggestie?
Wat je ziet op de foto is een van de camera's, 2 Sony opzetmicrofoons (een breed en een richt) en een draadloze Sennheiser. Mooie beelden schieten is namelijk niet meer zo moeilijk met deze camera, maar met belabberd geluid houd je nog een slecht filmpje over...

17 april 2007

Scribd is echt wel mooi!

Veel Nederlandse bloggers hebben al een bericht geplaatst over Scribd.
kijk hier maar voor een overzicht.
Dankzij een bericht op Teaching Hacks.com werd m'n aandacht weer getrokken.
Quentin d'Souza heeft zijn 100 + Web 2.0 Ideas for Educators nu ook bij Scribd geplaatst.
Omdat ik dat er toch wel heel mooi vond uitzien heb ik nu (de eerste ruwe versie van) een Powerpoint Presentatie geplaatst aan de hand waarvan ik eind mei een presentatie mag verzorgen in Belfast.
Geweldig op hoeveel manieren je vervolgens dat document kunt downloaden. Helemaal mooi vind ik dat alle tekst ook als MP3 bestand wordt aaangeboden, keurig voorgelezen (zolang het maar Engels is waarschijnlijk)
Plaats een Word document en slechtzienden en blinden krijgen het zo voorgelezen!

16 april 2007

Wikipedia journalistiek

Wel triest dat ik via de Virginia Tech shootings al voordat ik er iets over gezien heb op tv al een speciaal daarvoor opgezette pagina aantref op Wikipedia. Maar tegelijkertijd heel fascinerend.
Naast de "gewone"pagina, die aangemerkt wordt als current event blijkt er ook een speciale wikinews pagina te zijn, en dat is helemaal nieuw voor mij.

Op die pagina weer een verwijzing naar een IRC channel dat aan dit voorval gewijd is. Die ben ik nu al een tijd aan het volgen en haal daar url's naar (amateur) (video) beelden binnen die ik nog niet zie op CNN.com.
Doorklikkend zie ik dat er ook een Nederlandstalige Wikinews is en zelfs die bericht al over de gebeurtenissen in Amerika!
"Wikinews is een free content nieuwsbron. Wikinews is een wiki en staat iedereen toe nieuws te schrijven over een scala van onderwerpen. Het is een project van de Wikimedia Foundation, gestart in november 2004. De missie van Wikinews is om een diverse omgeving te creëren waar burgerjournalisten onafhankelijk nieuws kunnen verslaan over een breed scale aan huidige gebeurtenissen."
Vanavond heb ik duidelijk kunnen volgen hoe dat werkt...

13 april 2007

(Een beste) Les voor leraren!

Edwin Mijnsbergen heeft op zijn ZBdigitaal weblog een prachtig filmpje geplaatst onder de titel: "Opgelet! Een lesje voor leraren"
Ik hecht eraan dat zoveel mogelijk bezoekers het filmpje daar bekijken, vooral ook vanwege de reacties, dat ik het filmpje bewust niet hier plaats.
Ben heel benieuwd naar de Nederlandse vertaling, die vast gaat komen, en de verrijking die we er met elkaar aan kunnen geven. Zou het materiaal maandag al kunnen gebruiken in een training die ik dan mag verzorgen.
Een oproep dus aan iedereen die mee wil helpen om dit tot een nog mooier product te maken!

Helaas kan ik zelf even niet meedoen: de caravan staat voor en gaat zo met me mee voor een weekendje Achterhoek. Het eerste wat ik zondagavond doe als ik terugkom is het bericht bij Edwin opnieuw bekijken!

Klaar voor Vista?

Vandaag las ik ergens dat vanaf 2008 computers standaard uitgeleverd zullen worden met Vista.
Naar aanleiding van mijn bericht over het nieuwe Slim aanbod reageerde Michiel:
"Was het je bekend dat de combinatie van Office 2007 + Vista + Natschool nog niet lekker met elkaar samenwerkt?Dat heeft te maken met het sterk opgevoerde beveiligingsniveau en vooral met het feit dat office 2007 documenten niet meer in een viewer getoond kunnen worden. Dat betekent dat je documenten altijd lokaal moet opslaan. Niet handig."

Vandaag ook kreeg ik het volgende mailtje binnen van een best wel groot software bedrijf dat ook veel in het onderwijs doet:
Geachte relatie,
Onlangs heeft Microsoft een nieuwe versie van haar Windows software gelanceerd onder de naam Vista. Zonder enige aankondiging vooraf of toelichting op het hoe en waarom heeft Microsoft gemeend haar DHTML component niet langer meer te zullen ondersteunen. Sterker nog: het component is uit de Vista installaties verwijderd. Als uitgangspunt bij de ontwikkeling van onze software hebben we altijd gekozen voor "toekomstvastheid" en "bewezen oplossingen". We hebben daarbij steeds gemeend dat keuze voor standaard software componenten van Microsoft daarvoor de beste garanties zou geven. Helaas hebben we moeten constateren dat dit voor de nieuwe release van Windows niet meer geldt. Concreet betekent deze maatregel van Microsoft dat het niet langer meer mogelijk is om websites met ****** te beheren onder het Vista platform. Als u geen Vista gebruikt, dan is er vooralsnog niets aan de hand. Gebruikt u Vista wel, dan vragen wij u voor het beheer van uw website(s) gebruik te maken van een pc die draait op windows2000 of windowsXP.
Het gerucht gaat dat in de nabije toekomst (medio mei) een security patch voor Internet Explorer 7 onder XP gelanceerd gaat worden door Microsoft. In die patch zou mogelijk het component uitgeschakeld kunnen worden. Als dat het geval zou zijn, zou de editor ook in de combinatie IE7 en XP niet langer meer werken.
We zijn op dit moment druk bezig te onderzoeken welk alternatief we kunnen gaan bieden voor deze editor. Omdat de editor een centrale plek inneemt binnen onze software kunt u zich voorstellen dat we daarvoor onze software grondig moeten gaan wijzigen; en die ingrijpende wijziging zal naar verwachting behoorlijk wat tijd in beslag gaan nemen. Het kan zijn dat eventuele storingen tijdelijk wat minder snel verholpen zullen worden dan u van ons gewend bent. We vertrouwen erop dat u begrip heeft hiervoor. We zullen het ontwikkelen van alternatieve software voor het DHTML component absoluut voorrang moeten geven om te kunnen blijven garanderen dat de software blijft werken. Een en ander heeft ook consequenties voor planningen voor ontwikkeling van maatwerk, uitbreidingen op ****** en onze release planning.
Wij zullen u blijven informeren omtrent de vorderingen op dit gebied.
Om onnodige onrust te voorkomen wil ik de naam van het bedrijf niet noemen, maar ik begin me wel zorgen te maken.
In hoeverre zijn (onderwijs)programma's klaar voor de toekomst?
Waar gaan we straks nog tegenaan lopen als we overstappen naar Vista?
Waar ik ook nieuwsgierig naar ben (en nu eindelijk kan gaan testen) is hoe die programma's werken op een Apple. Daarop heb ik N@tschool, Fronter, It's Learning of Blackboard nog nooit uitgeprobeerd.
Misschien wordt het nu eens tijd...

12 april 2007

Vrijdag de dertiende

Een paar berichten geleden meldde ik dat Computer!Totaal- en Tips en Trucs-lezers vanaf vandaag voor weinig geld een Fonera konden bestellen via deze link.
Na een aantal keren klikken vandaag kwam er maaar steeds geen bestelmogelijkheid in beeld. Nu zie ik dat ze simpelweg de datum veranderd hebben: Met ingang van 13 april in plaats van 12...

Ben benieuwd wat er morgen nog meer gaat gebeuren!

Het kan nog Slimmer!

Plaatste ik gisteren het aanbod van Slim zoals dat er voor studenten uitziet, nu rolt bij ons een mailtje binnen voor docenten en medewerkers. Het kan dus nóg goedkoper!
Nu heb ik al tijden het gevoel dat ik minder te besteden heb dan m'n zoon van 17 dus wat dat betreft klopt het wel...

11 april 2007

Twitter versus Jaiku

Wanneer ik over Twitter begin kijken de meeste mensen me aan met een blik van:
"waar heeft hij het nu weer over?"
Als ik het dan probeer uit te leggen zie ik de ander denken:
"hij begint nu toch echt een beetje door te slaan!"

Tja, ik kan het niet helpen, Twitter is in de eerste plaats gewoon leuk en in veel gevallen nog zinvol ook. Zit je via MSN of zo toch vooral vaak één op één met iemand te "praten", via Twitter mengen zich voordat je het weet veel meer mensen in het gesprek en dat kan helpen als je ergens naar op zoek bent of iets wilt weten. Omgekeerd help je anderen of wijs je "Twitteraars" op leuke links.
Wil je meer weten? Gerrit Visser heeft een prachtige startpagina gemaakt met allemaal Twitter gerelateerde links, onderverdeeld in een aantal rubrieken: twitter.start4all.com
De rubriek met prominente NL Twitters begint met Adam Curry en eindigt met... MOI!

Wil je iets soortgelijks uitproberen, dan is er Jaiku. Ook daarvoor heeft Gerrit inmiddels heel veel links verzameld op jaiku.start4all.com.

Slim!nl

Vandaag rolde het mailtje van Slim.nl in de bus:
Slim.nl is dé webwinkel met officiële software, games, tijdschriften, boeken en gadgets speciaal voor studenten (en hun ouders!), docenten en medewerkers uit het VO, VMBO, MBO en de ROC sector.

Nog even een wild "Fonera" idee

La FoneraDit moet ik nog even kwijt voor het slapen gaan (anders vergeet ik het weer).
Computer!Totaal biedt abonnees vanaf 12 april een Fonera box aan voor € 20.
Nu kom ik vaak op plaatsen waar wel een utp aansluiting voorhanden is, maar geen wifi. Wat nu als ik zo'n Fonera boxje zou meenemen en inprikken in het beschikbare netwerk? Zou ik er dan zo met m'n notebook op kunnen, en met mij alle Fonera gebruikers, of onthoudt het boxje het IP adres van de plek waarvandaan ik hem oorspronkelijk geïnstalleerd heb?
Stel je toch eens voor dat dit gewoon werkt! In dat geval is daar vast nog wel plaats voor in mijn Bloggerbox, zeker voor dat geld. Ik ga er in ieder geval maar een bestellen...

10 april 2007

Omgekeerde RSS

Wat een prachtige reacties krijg ik toch af en toe!
Op de vraag wie er een elastiekje voor me heeft kreeg ik er maar liefst 8 aangeboden. De herkenbaarheid is groot. Maar Joël beschrijft deze keer precies wat ik eigenlijk zou willen:

".....Niet alleen wat er op me af komt, maar ook wat ik kwijt wil, en waar dan en waarmee dan. Toch zou ik wel behoefte hebben aan een soort omgekeerde RSS, een desyndicatie. Dan zou ik graag een eigen omgeving willen waarvan ik per inhoudsitem, kan aangeven in welke omgevingen ik het gepubliceerd wil zien. Dus dat ik vanuit een soort persoonlijke portal de content breng naar weblogs, albums of mailsystemen. Dat zou dan gelijk een soort portfolio kunnen zijn waarin zich mijn bijdragen aan de "infosfeer" bevinden. Dan heb ik gelijk in het kader van "leven lang leren" alles bij elkaar. Alle accounts bewaar ik dan gewoon bij OpenID."

Dus stel je voor een soort persoonlijk dashboard waarop je alles kwijt kan wat je wilt. Vervolgens zet je dan vinkjes bij iedere dienst, portal, weblog en/of community waar je wat je geschreven (of gefilmd of gefotografeerd) hebt gepubliceerd wilt hebben.
Eén druk op de knop en je verhaal komt automatisch op alle weblogs die je bijhoudt enz.
Foto's gaan naar Flickr, Picasa én Panoramio (vanwege Google Earth)
Filmpjes gaan -met metatags- naar YouTube en de Kennisnet Videoportal.
Podcasts gaan naar..... (uh, luistert er iemand naar podcasts?)
En tenslotte gaan je korte kreetjes zowel naar Twitter als Jaiku (totdat er een gewonnen heeft)
Een subliem idee!

Verkeersexamen

Het was natuurlijk te verwachten dat het kaartjes zou gaan regenen sinds Google Maps het ons zo makkelijk maakt. Ik heb er al een paar keer eerder over geschreven.
Via de Scholenlijst krijg ik nu echter wel een heel mooie toepassing onder ogen:
het Verkeersexamen!



"Het voorbeeld spreekt voor zich" meldt Ted Bisschop (Anna van Burenschool, Enschede) er bescheiden bij.
"Wordt het zo niet heel makkelijk gemaakt?" reageert Ronald, maar hij ziet het wel als een prachtige toepassing om de boel te evalueren!
Zelf vind ik het nog mooier worden wanneer je de KML link aanklikt en daarmee de map importeert in Google Earth.
Overigens heb ik de ontzettend lange url die Google Maps genereert mooi ingekort met behulp van shurl.net en dat blijkt ook te werken voor de KML link.
Ted, m'n complimenten voor deze prachtige toepassing!

Krantenknipsels

Via Google Alerts heb ik een extra mogelijkheid om het nieuws bij me te laten binnenkomen.
Zo heb ik me onder andere geabonneerd op de trefwoorden "onderwijs" en "competentiegericht".
Iedere keer wanneer Google iets vindt krijg ik daar keurig een mailtje van.
Naast RSS, waarbij je je aanmeldt bij bronnen die je kent, is dit een mooie extra manier van nieuws vergaren.

Een greep uit de oogst voor vandaag:
de Volkskrant: Op de Netwerkschool is alles efficiënt en positief
de Stentor: Taalles keert terug in de klas bij ROC

09 april 2007

Wie heeft een elastiekje?

Na een lang weekend vrij ongericht en onbelemmerd surfen wordt het tijd om even de balans op te maken. Ik zit onderussen op zo ontzettend veel verschillende netwerken, platformen, communities en noem maar op dat ik echt niet meer weet wat ik waar aan het doen ben, welke wachtwoorden ik gebruik(t heb) en ga zo maar door. Zo krijg ik bijvoorbeeld steeds meer mailtjes met de melding dat mijn Nayms profiel bezocht is. Ik weet niet eens waar ik daarnaar gelinkt heb!
Ik ben druk aan het Twitteren, zit op Hyves, op LinkedIn, bij Orkut, MyBlogLog, EduSpaces, MSN, gebruik SkypeChat, maar ook Gtalk en via Meebo AIM (en dan vergeet ik m'n Mac account en bijbehorende ruimte voor het gemak even). Laat meerdere mail adressen samenkomen op m'n Gmail account, houd verschillende weblogs bij met bijbehorende Flickr accounts maar doe ook nog wat met Picasa online albums.
Er moet toch iets zijn (of heel snel komen) om dat allemaal aan elkaar te knopen?
Welke oplossingen hebben jullie hiervoor bedacht?

Twitter gespoofed!

Vandaag kwam ik een verontrustend berichtje tegen op Twitter met verwijzing naar een artikel op O'Reilly.net.
Daar staat precies beschreven hoe je onder een andere identiteit een bericht op Twitter kunt plaatsen. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is het mobiele telefoonnummer van de persoon wiens naam je wilt gebruiken. Ik heb het even uitgetest en het werkt precies zoals in het artikel beschreven staat!
Dit heet "spoofing" en het schijnt ook te werken bij Jott.com.
De auteur heeft zijn ontdekking gemeld bij Twitter en die "kijken ernaar". Vervolgens zegt hij dat veel credit card maaatschappijen en zelfs banken gebruikmaken van dezelfde manier van werken en daar zou dit simpele trucje dus ook werken.
Dit is toch redelijk verontrustend. Ik heb nooit vermoed dat het vrijgeven van m'n mobiele nummer (via visitekaartjes, maaar het staat ook vast wel ergens op een website) dit soort gevolgen zou kunnen hebben. Misschien moet ik toch wat voorzichtiger worden met m'n gegevens. Tot nu toe heb ik altijd (heel naïef) beweerd dat iedereen vrijwel alles van me mag weten omdat ik niks te verbergen heb...

07 april 2007

Zet je school op de kaart

Een dag na mijn bericht over Google Maps en m'n slotzin "Kijken welke scholengemeenschap als eerste op deze manier een kaart met locatie(s) gegevens op de site heeft staan..." krijg ik een mailtje uit Zeeland:

"Inderdaad zo zet je je scho(o)l(en) op de kaart. Google biedt progjes om Google Maps in je site op te nemen, incl. placemarks (met plaatjes, etc.) Joomla maakt het nog gemakkelijker.
Zie de site van
Federatie Zeeland-West.
WiKa, bedankt voor link naar de nederlandse handleiding, een prima tip!!"


Was getekend, Arco de Bonte van de Federatie Zeeland-West.
Graag gedaan Arco en het ziet er inderdaad prima uit!

Voor alle duidelijkheid. In het getoonde voorbeeld is gebruik gemaakt van Gmaps van Firestorm Technologies.
"GMaps is a Joomla extension (both component and plugin) that enables you to build and manage map data from the backend admistration panels with a user-friendly interface. You can easily create markers, maps and then add those markers to each individual map. The maps can be rendered either within the body of your content using the plugin or through the front-end component."

Smartphone of PDA?

Donderdag heb ik van onze leverancier een HTC S620 Smartphone meegekregen om uit te testen. We overwegen de aanschaf van zo'n 50 telefoons voor werknemers die veel onderweg zijn, zoals accountmanagers en stagebegeleiders.
Nu moet er een keuze gemaakt worden tussen een Smartphone (HTC S620) of een PDA (HTC P4350). De voorganger van het laatste model heb ik al een jaar in de vorm van een Qtek 9100 en die bevalt me prima.
Toch is er voor die smartphone ook wel wat te zeggen. Hij is veel dunner en lichter en je hebt geen pen nodig want het ding heeft geen touchscreen, maar een soort van jogglepad aan de zijkant die mij overigens nog niet "handigt". Ik heb het gevoel dat ik met de PDA meer kan, maar wellicht is dat helemaal niet nodig. Mail, internet en natuurlijk bellen wil prima met de smartphone die over een mooi toetsenbordje beschikt dat best wel lekker werkt. Ben benieuwd wat uiteindelijk de doorslag geeft...
Heb je tips of wil je me waarschuwen voor het een of ander, laaat het dan vooral weten!

06 april 2007

Interactieve TV met Twitter

Vanavond zat ik naar Dragons' den te kijken terwijl Twitter ondertussen aanstond. Af en toe kwam er via Twitter commentaar voorbij over de getoonde producten.
Als volgende programma stond in de gids: "De Lama's improviseren erop los".
Opeens dacht ik: Stel dat ze Twitter aan zouden hebben staan, dan zouden wij ze kunnen laten improviseren!
Ogenblikkelijk werd het idee opgepikt door een van de wonderboys die medialand rijk is.
kijk maar op zijn weblog...
Update:
Vervolgens even snel gekeken of www.twitter.tv nog beschikbaaar is. Nee dus, je komt terecht in een anonieme twitbox!

Google Maps kaarten maken

Vrijwel ieder weblog is al met het nieuws gekomen dat je nu je eigen kaarten kunt maken met Google Maps. Maar hoe doe je dat nu?
Gelukkig heeft Google nu ook een Nederlandstalige handleiding beschikbaar waarop het haarfijn wordt uitgelegd!
Kijken welke scholengemeenschap als eerste op deze manier een kaart met locatie(s) gegevens op de site heeft staan...

Bedankt allemaal!


Natuurlijk wil ik iedereen die hier gisteren een reactie heeft achtergelaten heel hartelijk bedanken! Het was een ingeving, niet om m'n ego te strelen, maar gewoon om te kijken of er zoveel mensen te mobiliseren zouden zijn simpelweg door een oproep hier, op de Scholenlijst en via Twitter. Maar de reacties die ik kreeg hebben me warm gemaakt en gesterkt in de gedacht dat internet niet een kille onpersoonlijke bedoening is!
Eén ding is zeker: ik hoop hier nog lang mee door te gaan nu ik gemerkt heb hoe het gewaardeerd wordt. Natuurlijk reacties van mensen die ik ken, maar toch kwam ik ook veel nieuwe namen tegen en dat is ontzettend leuk! Ik hoop dat jullie vaker de moeite willen nemen om een reactie achter te laten. Het maakt een weblog zo veel rijker.
Mooie woorden ook, zoals die van de dichter Kopland. Ik weet nog niet goed wat ik met de woorden van Gerard Reve aanmoet. Prachtig gezegd natuurlijk, maar het idee dat ze op zijn grafsteen staan...
Ook heeft dit me geleerd dat reageren voor veel mensen nog zeker niet vanzelfsprekend is. Ik kreeg verschillende vragen van bezoekers die niet wisten hoe het moest en voor wie het de eerste keer was dat ze op een weblog een bericht achterlieten. Ook dat heb ik er dus mee bereikt!
De felicitaties kwamen dan ook niet alleen via de reacties binnen, maar ook "gewoon" als mailtje en één zelfs via het audioforum. Geweldig!
Toch had ik het gisteren best moeilijk: Ik had me voorgenomen de hele dag geen bericht op m'n weblog te plaatsen toen ik rond 11 uur gisterenochtend het nieuws las dat Google was uitgekomen met My Maps. Wat had ik daar graag een bericht over geschreven! Heb het natuurlijk wel gelijk uitgeprobeerd en het werkt fantastisch. Vraag me wel af wat dit betekent voor al die "kleine jongens" die hier zo mooi tegenaan geprogrammeerd hadden en hun mash-ups beschikbaar gesteld...

04 april 2007

Verlanglijstje

HPIM2768"Wat wil je hebben voor je verjaardag?"
Een vraag die ik ieder jaar moet beantwoorden maar waar ik nooit een antwoord op wist. Meestal koop ik gewoon wat ik nodig heb (en betaal altijd teveel). Maar nu heb ik toch een wens die jullie allemaal kunnen helpen vervullen!
Op 5 april word ik 55 jaar en daarom zou het me geweldig lijken als ik 55 reacties krijg op dit bericht!

"En wat nu als er maar 5 reageren?" zei m'n vrouw daarnet. Tja, dat is het risico... "Jij kan ook een keer reageren" was m'n antwoord.
(Even tussendoor: heeft je eigen partner ooit op jouw weblog een reactie achtergelaten?)

Maar goed mensen, vier het met me mee en laat het blijken door een korte, lieve, leuke en/of originele reactie!
Kom ik niet aan de 55 dan beraad ik me op m'n ego en m'n toekomst....
De reactie die mij het meest aanspreekt krijgt in plaats van een gebakje een usb stick toegestuurd. (kunnen we er nog eens over bellen)
Bijgaande foto maakte ik vanmorgen toen ik langs het Beatrixtheater liep:
It's a brand new day!

Gadgets en onderwijs

Vandaag zag ik een prachtige gadget, maar Annet zag hem eerder.
Logisch, want zij beheert het weblog gadgetsenonderwijs.nl
"In dit weblog worden berichten over de nieuwste gadgets, nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict in het onderwijs en andere opmerkelijke of grappige berichten verzameld."
Dus heb ik netjes gewacht met dit bericht tot ze haar artikel hierover klaar had. Lees bij haar dus verder over de Edupaper.
De vraag is natuurlijk of je iets dat € 650 moet kosten nog een gadget mag en kan noemen.

Ambassadeur

HPIM2771Is er iemand die ooit gehoord heeft van Akhzivland?
In 1973 was ik op rondreis door Israël toen de gids zei dat we onze paspoorten moesten klaarhouden omdat we een bezoek zouden brengen aan het buitenland.
Vanuit Israël? Dat kon niet waar zijn!
Maar ergens tussen Akko en Rosh Hanikra sloeg de bus een smal pad op en kwamen we na veel gehobbel bij een soort poort, waar we inderdaad een stempel in ons paspoort kregen. Het bleek te gaan om "de vrije republiek Akhzivland", prachtig gelegen aan de Middelandse zee waar de scepter gezwaaid werd door president Eli Avivi. In een zelfgetimmerd onderkomen met allerlei verblijven werden we welkom geheten, kregen we een vredesboodschap en de uitnodiging om zo lang te blijven als we wilden. Ik was jong, een beetje "hippisch" en vond het allemaal prachtig! Dus haalde ik m'n bagage uit de bus en ben inderdaad lang blijven hangen. Uiteindelijk benoemde Eli mij tot ambassadeur van Akhzivland in Nederland.
Toen ik later in Amsterdam woonde heb ik het een tijd op een bordje naast m'n deur gehangen. Veel heb ik er echter niet mee gedaan omdat Eli en zijn land uiteraard niet erkend werden en ik na verloop van tijd wat anders tegen Israël ging aankijken. Dat had trouwens niets te maken met Eli, want hij droeg alleen maar vrede(sboodschappen) uit. Ik was het al lang weer vergeten tot het vanavond zo maar bij me opkwam. Natuurlijk even geGoogled en het land blijkt nog steeds te bestaan!

Nu mag ik me opnieuw ambassadeur noemen, maar dan van Kennisnet en voor het Drenthe College. Ben benieuwd hoe het daar zal gaan met de "erkenning"...
Vandaag was de eerste bijeenkomst met een aantal andere ambassadeurs van ROC's en AOC's en hebben we gebrainstormd hoe we een en ander het beste kunnen gaan aanpakken. Meer informatie vind je binnenkort op ambassadeur.kennisnet.nl alhoewel daar nu alleen nog maar info staat voor het voortgezet onderwijs.
Het blijkt dat de AOC's, wanneer ze het over ROC's hebben, constant praten over "grijs". Zichzelf noemen ze natuurlijk "groen". Nu wordt ik wel vaker grijs genoemd, maar ik hoop toch dat in de toekomst een andere term gevonden wordt...

Update:
Inmiddels heeft Annet Smith van het Nova College ook een (veel uitgebreider) bericht geplaatst op haar weblog over deze bijeenkomst.

03 april 2007

Spreadsheet basis voor Gmaps

Met behulp van een simpele wizard kun je nu Google Maps bouwen die de data haalt uit een spreadsheet die je via Google spreadsheet publiek hebt gemaakt! Je krijgt wel te maken met JSON, maar daar hoef je je niet door te laten afschrikken...
Meer informatie vind je hier.

Stel je voor!

Onder de titel "Stel je voor! 8 trends in onderwijs en ICT" plaatst Erno Mijland een artikel in Vector, een magazine dat wordt uitgebracht door Fontys.
Pierre Gorissen plaatste er gisteren een bericht over met de vraag:
"Wat is jouw lijstje van trends op het gebied van Onderwijs en ICT?"
Natuurlijk heb ik gereageerd, want ik mis het nodige en heb ook bedenkingen bij wat Erno wél noemde. Tot nu toe kwamen er maar 3 reacties binnen bij Pierre. Er moeten toch meer mensen zijn die hier ideeën over hebben en die willen delen? Daarom plaats ik ook hier een oproep: Reageer alsjeblieft (bij Pierre) op de vraag wat jouw lijstje van trends is op het gebied van Onderwijs en ICT!
Erno Mijland noemt er 8 en baseert zich daarbij op bezoeken die hij bracht aan de BETTshow in Londen en de NOT in Utrecht. Maar moet je daar wel zijn om "de trends" te signaleren?

Ik ben op beide beurzen geweest en heb Google daar niet gezien, evenmin als alle web2.0 startups waarvan we inmiddels de vruchten kunnen plukken. Ook miste ik daar de leerlingen en studenten met hun leerbedrijven en mini ondernemingen.
Terecht zegt Erno dan ook aan het eind van zijn artikel:
"Vraag de leerlingen eens hoe ze zelf denken over leren met de media die ze in veel gevallen al dagelijks gebruiken".

Je weblog onbereikbaar


Het zal je maar gebeuren!
Lees onderstaand mailtje dat ik ontving van het web-log team:

Dinsdag 04 april 2007, 11:30 uur
Sinds vannacht komen meldingen binnen van webloggers die na inloggen in de beheeromgeving van een ander weblog terechtkomen. Dat is uiteraard heel vervelend en we zijn dan ook druk bezig om het op te lossen.
Om te voorkomen dat weblogs 'beschadigen' door toedoen van vreemden, hebben we de toegang tot de beheeromgeving voor iedereen geblokkeerd. We weten namelijk niet precies welke weblogs betrokken zijn. Je kunt dus voorlopig niet inloggen.
We rekenen op je begrip hiervoor en houden je op de hoogte via over.web-log.nl.
Uiteraard onze oprechte excuses voor dit ongemak.
Het Web-log.nl team

Ik ben heel benieuwd hoeveel fatsoen de gemiddelde weblogger heeft en of iedereen inderdaad van elkaars zaken is afgebleven. Als ik naar de over.web-log pagina kijk hebben nogal wat mensen hier last van (gehad).
Gelukkig zit ik bij een andere aanbieder, maaar je zult mij niet horen zeggen dat het daar niet zou kunnen gebeuren, al kan ik het mij nauwelijks voorstellen!

01 april 2007

Dutch Electronic Art Festival

Van 10 tot 29 april vindt in Rotterdam het Dutch Electronic Art Festival plaats met als thema: "Interact or die". Ik werd erop geattendeerd door een inmiddels in Nederland wonende Russische programmeur (met wie ik via Twitter in contact kwam!) die werkt aan het project: Exercise in Immersion 4 samen met kunstenaar Marnix de Nijs.

Exercise in Immersion 4 is een art-game die in een bestaande fysieke ruimte wordt gespeeld. De spelers dragen een speciaal ontwikkelde headset-display en crash-suit. De headset is uitgerust met een sensorsysteem dat de positie van de speler koppelt aan vooraf gemodelleerd beeldmateriaal. Objecten in de virtuele wereld corresponderen met objecten in de bestaande omgeving, op de display van de headset kunnen beide werelden visueel worden vermengd. Een speler die zich niet beweegt ziet de vertrouwde bestaande werkelijkheid, hoe actiever hij speelt, des te meer wordt de bestaande ruimte visueel overgenomen door een onbekende virtuele wereld.

Een interessant idee waarbij ik op termijn allerlei toepassingen voor het onderwijs kan bedenken.
Als ik het programma bekijk kom ik nog veel meer interessante "gaming" concepten tegen. Jammer dat ik niet in de buurt van Rotterdam woon en de tijd heb om de tentoonstelling te bezoeken. Mocht je dit lezen en wél gaan, dan ben ik heel benieuwd naar je ervaringen!

Update:
Na publicatie krijg ik nog een foto toegestuurd van de helm die gebruikt wordt in dit "spel".
De term die in dit verband ook gebruikt wordt is "Augmented Reality".
ICT in Onderwijs Nieuws had hier al eerder een bericht over met een aantal links naar meer informatie.
Een aantal DEAF events zullen via Second Life en video streams te volgen zijn!
Daarnaast is er ook nog een satellite event: UNDEAF

M'n laatste aanschaf

Mijn collega's zijn altijd nieuwsgierig naar wat ik koop, al was het maar omdat zeker is dat het dan 2 weken later goedkoper in de aanbieding ligt of elders te verkrijgen*).

Zo heb ik donderdag een Targa externe 400 GB harde schijf gekocht bij de Lidl. Die staat nu te snorren in de meterkast. Het ding heeft namelijk een netwerkaansluiting, dus kan hij direct aan de router/switch gekoppeld worden.
Voordeel is dat ik hem nu vanaf m'n verschillende computers kan benaderen!

*) 3 weken geleden kocht ik bij Dynabyte een nieuwe draadloze Sitecom router/switch voor € 45. Tot eergisteren kwam ik er niet aan toe om hem aan te sluiten (wat me overigens niet gelukt is). Deze week was datzelfde ding in de aanbieding voor € 34,--. Ik bedoel maar...

Weblog als programmaboekje

Behalve de bijeenkomst van CWIS-NL was er afgelopen dinsdag nog een ander evenement, namelijk Innovatium 2007 van de Digitale Universiteit. Michel Duijvestijn heeft hiervoor een speciaal weblog ingericht en beschrijft op zijn eigen weblog de ervaringen hiermee. Omdat ik zelf onlangs hetzelfde heb gedaan voor de managementconferentie in Groningen voor mij een interessant document, waarin ik veel zaken herken. M'n complimenten voor Michel voor de manier waarop hij erin geslaagd is om het weblog nagenoeg dezelfde "look and feel" te geven als de website. Hij heeft er duidelijk veel tijd en energie in gestoken. Als ik het goed begrijp hebben alle presentatoren toegang gehad tot Nucleus voor eigen bijdragen. In hoeverre daar een goed gebruik van gemaakt is kan ik moeilijk beoordelen. Zijn conclusie dat je niet zonder eindredacteur kunt "die alles nog een beetje bijwerkt" kan ik alleen maar onderschrijven!

Licht genoeg

Ten behoeve van een streaming video project op m'n werk mocht ik een aantal zaken aanschaffen. Naast 2 Sony HD videocamera's, een MacBook voor het montagewerk, statieven en draadloze microfoons leek me het goed om ook aan het licht te denken. Dat is bij video opnames vaak een ondergeschoven kindje. In overleg met onze huisleverancier heb ik een keuze gemaakt voor Falcon Eyes Fluorescentielamp 5400 K met 6x 55W fosphor lampen, met daarbij een statief dat tot 2,35 meter gaat. Net even uitgeprobeerd en het ziet er prima uit. De ruimtes tussen de uitklapschermen worden opgevuld met handige klittenband bevestiging en er zit ook nog een wit doek bij dat je er omheen kunt spannen voor nog meer diffuus verlichting. De 6 lampen zorgen er echter al voor dat je geen last hebt van slagschaduw! Overigens zijn de lampen per 2 apart te schakelen. Met 2 van deze bakken moeten we de set toch aardig kunnen uitlichten...

DSC_1895DSC_1894

Maak je eigen stripverhaal

Niet alleen leuk voor (basisschool)leerlingen, deze online stripgenarator Toondo.
Je maakt er in een paar simpele stappen je eigen cartoons mee. Alleen (leuke) ideeën moet je natuurlijk wel zelf aandragen...

Google TiSP

"Going with the flow"
Introducing Google TiSP (BETA), our new FREE in-home wireless broadband service. Sign up today and we'll send you your TiSP self-installation kit, which includes setup guide, fiber-optic cable, spindle, wireless router and installation CD.