30 juni 2007

Mac or PC?

I'm a right-clicka
I'm an iBook flippa
Macs and PCs - no fight gets bigga
Surf Safari or browse in I.E.
Better know what you rep(resent) - a Mac or PC!


Geweldige rap, gecomponeerd als antwoord op het South Park Mac vs. PC filmpje.
Kijk ook op www.macorpc.org en myspace.com/macorpc.
De song is verkrijgbaar via iTunes en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de video geproduceerd is op een Mac.



Op YouTube zijn trouwens nog veel meer leuke PC vs Mac filmpjes te vinden.

29 juni 2007

Twitter is contraproductief!

Tenminste, dat is de stelling van Fred Zelders:
"Het feit dat je zogenoemde 'Twitter Friends' te pas en te onpas berichten op je desktop kunnen 'smijten' is te vergelijken met dat iemand onaangekondigd bij je binnen valt of je op belt terwijl je met andere dingen bezig bent en je dus stoort in waar je op dat moment mee bezig bent."
Maar wat blijkt nu? Fred wist niet dat je op de home pagina van Twitter de mogelijkheid hebt om te kiezen op welke manier je Twitter wilt ontvangen, namelijk via de radiobuttons Send Notifications To: im phone web-only
Hoe kun je dan beter reageren dan "even" via ManyCam?

Is ManyCam daarmee ook niet een perfecte tool voor servicedesks en callcenters om even snel iets uit te leggen?

Overigens, als je wilt reageren op de stelling van Fred, doe dat dan vooral op zijn weblog en niet hier. Ik denk er namelijk zelf iets genuanceerder over...

Met hoeveel camera's ga jij streamen?

Zoals het woord ManyCam al zegt kun je met dat programma meerdere camera's aansluiten en gebruiken voor een opname die je naar bijv. YouTube of Ustream stuurt. Dat moest ik natuurlijk uitproberen, dus heb ik naast m'n Logitech webcam ook nog een Sony digital8 (via usb) en een JVC camera (via firewire) op m'n notebook aangesloten. Het grappige is dat je via het flashmenu zelf de geluidsbron kunt kiezen die je het beste vindt. Ook als je van camerabron wisselt blijft het geluid actief vanaf dezelfde bron.
Met een beetje creativiteit kun je zo dus je eigen nieuwsuitzending samenstellen: "We schakelen nu over naar onze studio in groep 7".
Behalve die camera's kun je zoals eerder genoemd ook een prima opname van je desktop maken.
Er is echter nog meer mogelijk met ManyCam. Je kunt ook filmpjes die je klaar hebt staan op je computer streamen en foto's laten zien! Zo kun je allerlei materiaal verzamelen dat je bundelt om uit te zenden. Welke school komt als eerste met behulp van deze tool met een weekjournaal? Stuur mij de link en je bent verzekerd van een bericht op mijn weblog!
De testopname die ik vanmiddag gemaakt heb stelt niets voor, maar iemand anders had hem al ontdekt op DailyMotion en vroeg me of ik er nog over ging bloggen, dus moet ik hem wel noemen.
En of ik niet al druk genoeg ben met het ontdekken van de mogelijkheden van ManyCam krijg ik ook nog mailtjes zoals:
"Nog iets anders, want je hebt volgens mij nog geen aandacht besteed aan operator11.com."

Tja, ik kan niet over alles schrijven! Maar ook Operator11 houd ik in de gaten. Met behulp daarvan wordt zondag a.s. namelijk de eerste Zomaargasten gepresenteerd. Ook met Operator11 kun je heel makkelijk schakelen tussen bronnen (webcam en filmpjes) én anderen de mogelijkheid geven om je stream over te nemen.
Met Zomaargasten wordt tv2.0 een nieuw begrip waarbij wij kijkers zelf bepalen wat we graag willen zien én dat delen met anderen! Dag alle omroepen 1.0 (We bekijken het zelf wel:-)

Even snel een screencast streamen

In een reactie op mijn Weblog vertelde Erno Mijland: je kunt nu bij Google Maps de voorgestelde routebeschrijving heel simpel veranderen door de blauwe lijn te verslepen naar een nieuw 'tussenstation'.
Wat ik tot nu toe deed was zoiets dan even bekijken om er vervolgens over te vertellen.
Nu kan ik het eigenlijk net zo makkelijk gelijk laten zien! Pierre Gorissen kwam vanmorgen met een geweldige nieuwe tool op de proppen: ManyCam.
Met dit programma kun je heel makkelijk schakelen tussen je webcam, een andere aangesloten camera, maar ook je desktop. Dit betekent dat wanneer je iets streamt naaar bijv. Ustream of een filmpje uploadt naar YouTube of DailyMotion je gewoon een screencast kunt maken. Wanneer je daarbij ook de microfoon gebruikt kun je gelijk vertellen wat je aan het doen bent.
Zo laat ik met behulp van ManyCam in het onderstaande filmpje zien wat nu met Google Maps mogelijk is:

ManyCam heeft nog veel meer mogelijkheden. Lees daarvoor het uitgebreide bericht op het ICT & Onderwijs BLOG.
De nieuwe mogelijkheden van Google Maps vind ik mooi, maar ManyCam nog veel mooier!
Eigenlijk heb je nu geen excuus meer om (instructie) screencasts te maken als je iets wilt laten zien. Zelfs een webcam heb je niet meer nodig.
Waar ik nu nog naar op zoek ben is een manier om het "signaal" van ManyCam lokaal op te slaan, zodat ik ook offline filmpjes kan maken om die later te uploaden.

Video en Powerpoint samen vertonen

Het is met de dienst die Zentation biedt nu mogelijk om video én powerpoint slides in één scherm te tonen waarbij je kunt aangeven wanneer de slides moeten wisselen! Zo kun je dus je PPT presentatie synchroon laten meelopen met de videobeelden. Je moet daarvoor de video uploaden naar Google video en de slides naar Slideshare. Zentation zorgt voor de rest!
Een voorbeeld zie je hieronder (na aanklikken)
Online Conference and Zentation
3:45
Using online tools for publishing

Met dank aan Erwin de Vries die me de tip doorstuurde.

28 juni 2007

Mijn Google Maps makkelijk embedden

Gisteren schreef ik al dat het met Picasa Albums nu heel simpel is om foto's te koppelen aan een positie op een kaart dankzij verregaande integratie met Google Maps.
Vandaag heb ik een makkelijke tool gevonden die vrij eenvoudig de benodigde code genereert om zo'n Google Map te embedden op je website. Je kunt hoogte, breedte, zoomniveau bepalen en een KML bestand inlezen en dan krijg je het volgende resultaat: een aantal foto's die ik in Praag heb gemaakt, neergezet in Picasa Albums en vervolgens naar de juiste plek op de kaart heb gesleept.

Uitleg over hoe je de tool moet gebruiken vind je hier.

Welcome to the future of education

The edu 2.0 web site is now officially launched.
edu 2.0 is a next-generation web site that makes teaching and learning more efficient and enjoyable. edu 2.0 is free, web hosted and available from any device that supports a web browser. It's a free web-based education site with comprehensive features for teachers, students and parents. Anyone can teach and/or learn using the system, whether it's at school, at home, or on the move.

Its features can be categorized into four main areas:

  1. Teach: teach a traditional private class or an open public class using our free, web-hosted learning management system.
  2. Learn: learn in an instructor-led class or at your own pace using our personalized study system.
  3. Resources: benefit from 10,000+ community-contributed resources including quizzes, experiments, web quests, projects, and self-paced courses.
  4. Community: network and collaborate with members that share your educational interests in our secure online communities.

Anyone can sign up for free or take a tour at http://www.edu20.org

Heb even rondgekeken en het ziet er lekker simpel maar toch ook veelbelovend uit. Vooral als ze waarmaken wat ze in hun roadmap nog als plannen voor de nabije toekomst omschrijven zou dit een mooi platform kunnen zijn. Misschien iets voor Kennisnet om eens goed naar te kijken en van te leren?

Google Verkenner, en nog meer...

Wauw, Google Docs & Spreadsheets heeft een complete layout makeover ondergaan waardoor het nu veel meer lijkt op Windows Verkenner. De benaming met folders is verdwenen en daarvoor in de plaats zijn nu mappen gekomen. Ook kun je nu met drag&drop documenten naar andere mappen verplaatsen!
Het zoekvenster bovenin heeft een auto-complete functie. Begin maar wat te typen en het wordt aangevuld met documenten die Google allemaal herkent. Je begint je echt af te vragen hoe dit allemaal kan?


Daarnaast dan ook nog het nieuws van Google dat je bij foto's die je in Picasa albums zet de juiste plaats kunt toevoegen met behulp van Google Maps, en vervolgens kunt laten weergeven via Google Earth. O ja, en Picasa op je PDA werkt ook heel mooi!....

Houden jullie het nog bij allemaal, of wil je juist nog meer?
Kijk dan nog even bij Erwin Blom naar zijn mededelingen over Zomaargasten en ontdek welke mogelijkheden Operator11 te bieden heeft. Operator11 noemt zichzelf een Social Television Network en dat omschrijft aardig de mogelijkheden. Als je zondagavond meekijkt naar de Zomaargasten uitzending zul je snappen wat dit inhoudt. Ben je werkzaam in het onderwijs dan zul je ook snel zien welke mogelijkheden dit platform te bieden heeft. Waar leerlingen eerder "toneelstukjes" mochten opvoeren kunnen ze nu makkelijk even hun eigen tv show in elkaar zetten!
Het lukt mij duidelijk niet meer om alles bij te houden én er aparte berichten over te plaatsen, dus moeten jullie het even hiermee doen...

27 juni 2007

Blogger nu met Polls en enclosures

Iedereen die denkt dat Google Blogger een beetje als stiefkindje ziet moet toch eens kijken naar de nieuwe features die toegevoegd worden aan deze blogtool.
Alle informatie daarover vind je bij Blogger in draft. In feite is er een nieuwe bèta omgeving waar de nieuwe mogelijkheden in kunnen worden uitgetest. In plaats van in te loggen bij www.blogger.com ga je gewoon naar draft.blogger.com. Je komt in hetzelfde vertrouwde dashboard terecht maar krijgt in de editor de beschikking over meer mogelijkheden. Was dat een tijdje terug al de mogelijkheid om videobestanden te uploaden en direct in je weblog te plaatsen, nu kun je ook audio- en videobestanden als enclosure toevoegen waardoor ze makkelijk gevonden worden door bijv. iTunes zodat je nu je blog in een podcast kunt veranderen.
Een andere nieuwe optie is de mogelijkheid om in de sidebar een poll op te nemen.
Daarvoor moet je wel gebruikmaken van de nieuwe layout templates. Ik doe dat niet met dit weblog, maar heb daarnaast natuurlijk een paar andere om dit soort nieuwe zaken uit te testen. Zo kwam ik erachter dat de code die gegenereerd wordt voor de poll gewoon in een Iframe wordt geplaatst. Dat betekent dat ik die in principe ook in een bericht moet kunnen plaatsen.
Als jullie hieronder je stem kunnen uitbrengen werkt dat dus. Zo niet, dan mag je dit bericht als een test beschouwen.

Blogger nu met Polls en enclosures

Iedereen die denkt dat Google Blogger een beetje als stiefkindje ziet moet toch eens kijken naar de nieuwe features die toegevoegd worden aan deze blogtool.
Alle informatie daarover vind je bij Blogger in draft. In feite is er een nieuwe bèta omgeving waar de nieuwe mogelijkheden in kunnen worden uitgetest. In plaats van in te loggen bij www.blogger.com ga je gewoon naar draft.blogger.com. Je komt in hetzelfde vertrouwde dashboard terecht maar krijgt in de editor de beschikking over meer mogelijkheden. Was dat een tijdje terug al de mogelijkheid om videobestanden te uploaden en direct in je weblog te plaatsen, nu kun je ook audio- en videobestanden als enclosure toevoegen waardoor ze makkelijk gevonden worden door bijv. iTunes zodat je nu je blog in een podcast kunt veranderen.
Een andere nieuwe optie is de mogelijkheid om in de sidebar een poll op te nemen.
Daarvoor moet je wel gebruikmaken van de nieuwe layout templates. Ik doe dat niet met dit weblog, maar heb daarnaast natuurlijk een paar andere om dit soort nieuwe zaken uit te testen. Zo kwam ik erachter dat de code die gegenereerd wordt voor de poll gewoon in een Iframe wordt geplaatst. Dat betekent dat ik die in principe ook gewoon hier in een bericht moet kunnen plaatsen.
Als jullie hieronder je stem kunnen uitbrengen werkt dat dus. Zo niet, dan mag je dit bericht als een test beschouwen.

Mag juf Ingrid langskomen?

Blogger draft heeft weer iets nieuws.
Je kunt nu heel makkelijk linken naar een audio of video bestand en daarmee je weblog podcastfähig maken. Het bestand wordt opgenomen als enclosure link en daarmee herkenbaar voor bijvoorbeeld iTunes.

26 juni 2007

Nu live in Second Life

Jammer, uitzending gemist?
Hier is in ieder geval een aantal foto's, gemaakt tijdens de voorstelling:

Meer foto's vind je bij PiAir
Natuurlijk heb ik de videocamera vanavond laten meelopen, maar vraag me niet wanneer die opnames beschikbaar komen. Ik had bij Ustream ook op Recording gedrukt, maar werd er daardoor op een gegeven moment uitgegooid en ik geloof niet dat Ustream die opname ook werkelijk opgeslagen heeft... jammer.

Zo wordt podcasten een makkie

Het begint steeds meer op regelrechte reclame te lijken, en dat ben ik eigenlijk niet gewend van mezelf, maar ik ben gewoon heel enthousiast over Browse Aloud.
Vanmorgen kwam ik er namelijk achter dat je geselecteerde tekst ook kunt opslaan als MP3 bestand!
Dit betekent dat wanneer jouw site geactiveerd is voor gebruik door Browse Aloud je daar ook pagina's met tekst kunt neerzetten waar je heel makkelijk een MP3 bestand van kunt maken.
Luister maar naar het voorbeeld:

Met deze optie zie ik allerlei mogelijkheden opdoemen voor het onderwijs!

25 juni 2007

Primeur op Trendmatcher, luister maar!

browse aloudIk weet het natuurlijk niet zeker, maar denk te kunnen zeggen dat dit het eerste Nederlandstalige weblog is die nu de mogelijkheid biedt om je de tekst te laten voorlezen! Gisteren heb ik een verzoekje gestuurd naar Browse Aloud met de vraag of ze ook mijn site wilden activeren, en tot m'n verrassing was dat vanmorgen al gebeurd. Ik hoefde daar geen enkele code voor toe te voegen aan mijn pagina's, het werkt gewoon. Wel moet je natuurlijk de benodigde software gedownload hebben vanaf Browse Aloud.
Vond ik het gisteren nog lastig dat er maar één zin tegelijk wordt voorgelezen, vanmorgen kwam ik er in de advanced settings achter dat je de tool ook gewoon kunt laten doorlezen. Daarnaast zag ik ook nog dat je de voorgelezen tekst in het groot bovenin je scherm weergegeven kunt krijgen. Zo kun je mijn teksten dus gaan play-backen of karaoke spelen:-) Klik op het plaatje voor een screendump.

Omdat ik voor morgenavond ook Ustream wil testen heb ik daarnet een opname gemaakt terwijl ik Browse Aloud op m'n weblog uittest. Dat vraagt wel erg veel van m'n notebook, dus verloopt niet helemaal vlekkeloos, maar geeft wel een beeld. Zo hoorde ik ook dat ik het geluidsniveau in Ustream een eind terug zal moeten zetten, want dat is volledig overstuurd.
Luisterend naaar de stem hoor je dat teksten tusen haakjes iets anders worden uitgesproken en dat rekening wordt gehouden met een vraagteken aan het eind van een zin. 20:59 wordt uitgesproken als: twintig UUR negenenvijftig. Zo zitten er meer dingen in die me behoorlijk onder de indruk doen zijn van deze tool.



UPDATE: Vanaf minuut 2:30 zie en hoor je Browse Aloud werken! Ik kan helaas niet knippen in de filmpjes bij Ustream, dus moest de hele opname aanbieden.
UPDATE 2: Browse Aloud werkt niet als je op mijn weblog komt via www.trendmatcher.nl, maar alleen via www.karssenberg.nl/weblog

24 juni 2007

Mag juf Ingrid langskomen?

Naast de verplichte rekentoets zal volgend jaar ook een taaltoets worden afgenomen bij eerste jaars PABO studenten. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan...
Op Marcnext vraagt Marc Slijper aan collega bloggers of Juf Ingrid langs mag komen. "Ze is inmiddels beroemd en in sommige ogen zelfs berucht om haar opmerkingen met betrekking tot het taalgebruik".

Een typefout is natuurlijk snel gemaakt en ook ik moet een bericht vaak even opnieuw openen omdat ik na het verzenden toch nog een foutje ontdek. Maar er is natuurlijk een verschil tussen typefouten en taalfouten. De D en de T zitten op het toetsenbord nu niet zo dicht naast elkaar dat je per ongeluk de verkeerde aanraakt. Toch zie je steeds vaker dat niet iedereen precies (meer) weet hoe het ook alweer zit met 't kofschip. Ik heb de laatste dagen willekeurig wat foutjes verzameld op verschillende weblogs.
Is dit nu iets om je aan te storen of moeten we hier niet van wakker liggen en ons er gewoon bij neerleggen dat over pakweg 50 jaar gewoon alles mag, zolang je maar snapt wat er bedoeld/bedoelt wordt?

wat willekeurige taalfouten

Browse Aloud in het Nederlands

Op ICT-in-onderwijs Nieuws lees ik dat Browse Aloud nu ook in het Nederlands beschikbaar is. Dus snel naar www.browsealoud.nl en de client gedownload.
Het werkt heel mooi met een prettige Nederlandse vrouwenstem. Kom je op een Engelstalige site die ondersteund wordt dan kun je makkelijk omschakelen naar een Engelstalige stem, waarbij je de keuze hebt uit Jill, Tom, Daniel en Emily. Een aantal Nederlandse sites wordt al ondersteund (Kennisnet vreemd genoeg nog niet) en ik heb zelf ook maar een aanvraag ingediend.
Het leuke is dat veel Google domeinen ook ondersteund worden en zo kon ik een bericht van mezelf in Google Reader laten voorlezen. Wat ik nog niet bekeken heb is of je bijvoorbeeld ook Duits- en Franstalige stemmen kunt installeren. In dat geval zou je dit ook aardig kunnen inzetten bij taalonderwijs.
Het werkt heel simpel: je zet je cursor op een zin en deze wordt gelijk voorgelezen. Kijk maar naar de demo (en let niet op de kwaliteit, want ik wilde even snel met behulp van Camstudio).

23 juni 2007

Start your own broadcast network

Dinsdagavond zal ik als alles goed gaat gebruikmaken van Ustream.tv om live videobeelden de wereld in te sturen. Maar wat nu als Ustream eruit ligt? Zijn er ook alternatieven?
Toevallig noemt Robert Scoble in een recent bericht er zo een paar voor me op: blogtv.com, justin.tv en kyte.tv
Met die laatste ben ik nu al een paar uur aan het stoeien en het is echt wonderbaarlijk hoe makkelijk en snel je daarmee kunt werken.
Vooral ook het toevoegen van foto's via e-mail werkt wonderbaarlijk snel. Zo kun je dus ook vanaf je mobieltje makkelijk foto's uploaden. Je kunt meerdere channels aanmaken en binnen zo'n channel meerdere shows. Zo'n show kan een video filmpje zijn, maar ook bestaan uit een aantal foto's waar je tekstvelden overheen kunt leggen. Aan een show kun je ook (podsafe?) muziek toevoegen. Je kunt ervoor kiezen een channel open te houden zodat iedereen foto's en films kan toevoegen. Dat maakt het tot een prachtige social software tool. Ik vind het helemaal geweldig!


Wat ben ik trouwens blij met de nieuwe autosave draft functie van Blogger, want IE klapt er nu al voor de 3e keer uit...

Hoeveel camera's hebben jullie op school?

Gisteren was ik te gast op een studiedag van de IT dienst van ROC Leeuwenborgh. Na een aantal presentaties over het Shared Service Center, de administratieve organisatie, de opvolger voor NOISE en Fronter mocht ik een afsluitende keynote presentatie geven over "trends tussen ICT en onderwijs". In de briefing vooraf was me gevraagd om "zoals ze dat van mij gewend waren" met een aantal prikkelende uitspraken te komen en de nodige eye-openers. Na wat uitleg over weblogs, wiki's en andere vormen van social software in het onderwijs maakte ik de overstap naar de verschuiving van het formele naar het informele leren.
Mijn eerste vraag voor de aanwezigen was:
"Hoeveel (karretjes met) videorecorders zijn er bij jullie op school?"
De schatting lag tussen de 20 à 30.
Mijn tweede vraag was:
"Hoeveel videocamera's zijn er op school?"
"Meer dan nodig in ieder geval, zo'n 20 stuks" was het antwoord.
"Ik denk dat het er meer dan 8000 zijn!" zei ik, om vervolgens een aantal door studenten gemaakte filmpjes te laten zien die ik gedownload had van Youtube, zoekend op trefwoord Leeuwenborgh.
Dat was wat je noemt een eye-opener!
Tijdens de andere presentaties had ik wat foto's geschoten én op Flickr gezet en met de webcam een opname gemaakt die ik direct bij Youtube had geplaatst. Daarmee kon ik mooi laten zien hoe snel en hoe makkelijk dit (door leerlingen) gedaan wordt.
De "prikkelende uitspraken" zal ik hier niet herhalen, maar ik kan je zeggen dat het best wel eens lekker is om ver van huis "lekker ongenuanceerd" een aantal zaken stevig neer te zetten, terwijl je in eigen huis toch de nodige diplomatie in acht neemt om niet teveel heilige huisjes omver te schoppen!
Maar als uit monitoring blijkt dat van de 2000 voor deelnemers beschikbare computers er op een dag soms maar 300 gebruikt worden, betekent dat dan dat je er gerust 1000 tussenuit kunt halen of betekent dat misschien dat je je onderwijsplanning t.a.v roostering, lokaalindeling en lesinvulling grondig dient te herzien en aan te passen? Een leuke vraag waar ook ik niet een simpel antwoord op heb...

Het gemaakte filmpje heb ik even bewerkt met YouTube Remixer, een leuke tool die nog wel wat beter moet worden wil ik hem echt vaak gaan gebruiken.

Theater in Second Life Live gestreamd

Zoals eerder deze week al op het ICT & Onderwijs BLOG te lezen was geeft theatergroep De Lege Ruimte dinsdagavond 26 juni als eerste theatergezelschap in Nederland een voorstelling in de virtuele wereld Second Life. Het gaat om het stuk Wachten op Hem, een bewerking van Wachten op Godot van Samuel Beckett.

Hoe werkt het?
Je kunt de voorstelling live bijwonen in Second Life. Daarvoor is het nodig dat je je aanmeldt bij Second Life en een ‘avatar’ aanmaakt, zeg maar je ‘tweede ik’, een personage waarmee je door de wereld van Second Life kunt bewegen. De toegang tot Second Life is gratis. Als je geen ervaring hebt met Second Life is het raadzaam om je nu al aan te melden, zodat je alvast vertrouwd kunt raken met deze virtuele wereld. Op de avond van de voorstelling (aanvang 20.00 uur) kun je vanaf 19.30 uur op http://www.delegeruimte.nl/ een url aanklikken die je rechtstreeks naar het ‘theater’ brengt. Voorwaarde is uiteraard wel dat je daarvoor Second Life hebt gedownload en een avatar hebt aangemaakt. Second Life is te downloaden op http://www.secondlife.com/. Klik hier voor een handleiding voor Second Life beginners.

Dubbel Live!
Geen of een te oude computer? Dan is er ook nog de mogelijkheid om de voorstelling ‘dubbel live’ te zien. In Kenniscentrum Cicero, Anne de Vriesstraat 70 in Assen, wordt de voorstelling om 20.00 uur door twee ‘acteurs’ met twee laptops live gemaakt. De voorstelling is te volgen op een groot scherm. De toegang is gratis, maar je moet je wel vooraf aanmelden via delegeruimte@gmail.com Vol is vol! (bron)

Driedubbel Live!
Wat blijkt nu? Kenniscentrum Cicero is een van de locaties van het Drenthe College, het ROC waar ik werk. Dan zou het toch gek zijn als ik daar niet even ging kijken? En omdat ik er dan toch ben kan ik net zo goed mijn notebook en camera meenemen om het hele gebeuren vast te leggen én te streamen via Ustream.tv!
Dus als de techniek me niet in de steek laat zal ik dinsdagavond vanaf pakweg 19.30 uur live gaan op mijn Ustream channel zodat je kunt kijken hoe de twee acteurs hun voorstelling gestalte geven in Second Life! Uiteraard laat ik met m'n camera een bandje meelopen zodat alles ook netjes wordt opgenomen. Ik gebruik daarvoor mijn Sony Hi8 digital camera die ook een USB streaming uitgang heeft die prima samen blijkt te werken met Ustream. Ik hoop dat daarmee de kwaliteit beter is dan van een standaard webcam en ik kan alles makkelijk tegelijk opnemen. Daarnaast zal ik natuurlijk wat foto's maken.
Kijk dus dinsdagavond om 19.30 uur op: http://www.ustream.tv/channel/trendmatcher

E-learning 2.0: all you need to know

Op Read/WriteWeb staat een interessant artikel over E-learning en web2.0:
"As this article shows, there is a lot of web 2.0 activity in the e-learning space - including from the big Internet companies like Google and Apple. The current era of the Web is all about two-way communication, collaboration and 'read/write'; and the classroom is an ideal place to utilize these technologies."
Daarin wordt onder andere verwezen naar en naar nog een artikel op Elearn Magazine over E-learning 2.0

Heb je net als ik geen zin in grasmaaien, dan is dit een mooi excuus!

The Academy of Discovery

Is het toeval dat ik juist deze week weer een aantal tips en links van lezers toegestuurd kreeg "leuk om over te bloggen" of heeft het te maken met het feit dat ik de afgelopen tijd weinig geplaatst heb en jullie bang zijn dat ik zonder inspiratie zit?
Wel, ik kan je zeggen dat ik materiaal heb voor wel 10 berichten, maar dat de tijd me dwingt om keuzes te maken.

Waar ik jullie in ieder geval op wil attenderen is de wiki van Ben Wilkoff "The 2007 Totally Wired Teacher".

The Academy of Discovery
Today's students are different from those of yesterday. It is not because of their shorter attention spans, their plethora of technological gadgets, or their sense of agonizing apathy. These are not what set the students apart; these are merely symptoms of the divide. The difference is in the relevance that they crave. If there has ever been a generation that required authenticity it is this one. They are cynical of everything that they fail to see value in, and rightly so. At home and with their friends they find infinite relevance. Everything can be centered around their personal interests. They connect through social networks that are focused upon finding others like them. They create their own language to communicate their truth to one another. They are constantly giving one another feedback, and they expect instant access to knowledge.

We must not teach these students the same way that we have taught others. The things that have always worked, no longer do.

Ik besteed liever m'n tijd aan het doorpluizen van deze wiki dan aan het vertalen van bovenstaande, dus hoop ik dat die tekst voldoende uitnodigt om verder te kijken!
er wordt verwezen naar de school2.0 wiki, waar je weer een verwijzing vindt naar de classroom2.0 wiki en de classroom2.0 social network.

Daarnaast heeft Ben Wilkoff dan ook nog tijd voor zijn educasts.
Terecht dus dat hij is uitgeroepen tot totally wired teacher! Die award wordt trouwens uitgereikt door Yahoo Teachers.

20 juni 2007

Blogger Draft

Het vervelendste van een paar dagen weggaan is het thuiskomen merk ik iedere keer opnieuw. Ook nu liggen er weer zoveel zaken te wachten op een nadere beschouwing. Eén daarvan is draft.blogger.com waarmee je heel makkelijk direct vanuit de blogeditor videobestanden kunt uploaden. Dat moet ik natuurlijk even uitproberen! Waar ik nieuwsgierig naar ben is of filmpjes in de verhouding 16:9 automatisch herkend worden, maar nee. Wel kun je het venster groter of kleiner slepen maar dat zal de kwaliteit niet ten goede komen. Het resultaat zie ik helaas pas na publicatie...


Je ziet me hier trouwens als valkenier met een adelaar van ruim 6 kilo op m'n arm.

Ik hack, what the h@ck!

Misschien een rare titel, maar wel een die de lading dekt.
Annet Smith maakt op haar weblog melding van een leuk filmpje, gemaakt door studenten van ROC Midden Nederland, waarin docenten kunnen zien hoe het niet moet als het aankomt op veilig gebruik van internet op school. Er worden allerlei scenarios geschetst waarbij docenten slordig omspringen met gevoelige informatie waar de cursisten dankbaar misbruik van maken.

Vandaag was ik op de afsluitende bijeenkomst van het Kennisnet streaming videoproject, dus nog helemaal "in the mood". Door leerlingen gemaakte filmpjes vind ik haast per definitie de moeite waard en deze is daar geen uitzondering op! Ik vind hem zelfs zo leuk dat ik hem graag in een presentatie zou willen gebruiken. Nu is het me de laatste tijd al een paar keer overkomen dat er geen internetverbinding was, dus dan wil je dit soort voorbeelden graag op je notebook hebben staan. Maar ja, dit filmpje staat op de streaming videoportal van Surfnet en is dus niet zo maar te downloaden!
Nu is daar een mooi programma voor, genaamd SDP downloader. Normaal gesproken voeg je daar de url van het bestand aan toe, klikt op GO en het programma doet de rest. Bij Surfnet lijkt dat niet te werken. Het filmpje what the hack wordt in 2 bitrates aangeboden. Als je met de muis over de aangeboden links gaat zie je ook de .wmv bestanden. Voer je deze in bij SDP dan krijg je echter een foutmelding en wordt er niks gedownload.
Als je echter de aangeboden link van Surfnet "opslaat als" wordt het opeens weggeschreven als een .asx bestand! Wanneer je dat bestand opent met kladblok zie je een verwijzing naar een ander .wmv bestand, in dit geval: mms://wmvstream.kennisnet.nl/b/brin_10576330/assets/32797/WhatTheHack-384kbps.wmv
Wanneer ik die link toevertrouw aan SDP lukt het downloaden opeens wel en krijg ik het filmpje keurig op m'n harde schijf!
Ik WEET dat het niet de bedoeling is, maar op deze manier weet ik wel zeker dat m'n presentatie goed gaat, ook als er geen internet verbinding is. Uiteraard gebruik ik het alleen voor onderwijsdoeleinden, so what the hack?

14 juni 2007

Onderwijs zonder ICT-beperking

HPIM2984Vandaag was ik in Utrecht bij het Onderwijs & ICT congres
"van onderwijsinstelling naar kennisonderneming".
Een van de keynotes waar ik van genoten heb werd verzorgd door Drs. Rens van der Vorst van Fontys Hogescholen die een mooi verhaal hield over de manier waarop ze daar samen met PQR "De Nieuwe Werkplek" hebben ingericht.
Ik heb de iPod op de stoel voor me neergelegd en zijn verhaal opgenomen (met toestemming)
:

Daarnaast ook nog de presentatie van Marco Gianotten opgenomen, maar ik heb helaas geen tijd meer om die te converteren en op het web te plaatsen. Wie weet volgende week.
Tot woensdag gaat hier de stekker er nu uit: moderatie is aangezet op de comments om ellende te voorkomen en ik ga proberen tot en met dinsdag offline te blijven...

Drenthe College op Googlemaps

Dit is even een klein willekeurig filmpje om de nieuwe functionaliteit in Blogger Draft uit te proberen.

13 juni 2007

Het is toch wat...

... als je het van een ander moet horen dat je eigen organisatie kiest voor open source...

Zo begint de reactie van Jef van den Hurk op mijn bericht over de keuze voor Open Source bij ROC Eindhoven.
Leuk dat hij erop door gaat en er ook weer een wending aan geeft. Niet meer dan logisch dat Wytze Koopal daar dan weer op reageert. Ik heb bij Jef ook 2 centjes achtergelaten in de hoop dat zich daar een aardige discussie gaat ontspinnen over Hippo, Moodle, Sakai en noem maar op.

Pas na volgende week woensdag zal ik weer actief deelnemen. De stekker gaat er hier nu even uit, want er is me beloofd dat ze in Praag geen WiFi hebben (maar ik ga het natuurlijk wel proberen:-)

12 juni 2007

ROC Eindhoven gaaat voor Open Source


ROC Eindhoven heeft de open source portal en de content management software van Hippo in gebruik genomen. De onderwijsinstantie, voor zowel middelbaar beroepsonderwijs als volwasseneneducatie met ruim 22.500 deelnemers en ruim 1500 medewerkers, zet het content management systeem (CMS) in eerste instantie in voor het intranet. In een later stadium zal ook voor de internetsite worden overgegaan op het Hippo CMS.
Naast het CMS gebruikt ROC Eindhoven ook de Hippo Portal. De portal verschaft medewerkers de mogelijkheid hun intranetsite te personaliseren en maakt het gebruik van het intranet interactiever. Zo kunnen ze hun favor ieten bewaren, wordt de history bewaard en is in te stellen welke informatiebronnen op de eigen startpagina staan. (bron)

Een interessant bericht waarbij ik heel benieuwd ben op basis waarvan ze precies hun afwegingen gemaakt hebben. "De belangrijkste redenen hiervoor waren de aantrekkelijke prijskwaliteits-verhouding en het gebruik van open source en open standaarden."
Da's natuurlijk een open deur, maar ik kan me voorstellen dat er veel meer aspecten een rol spelen bij de uiteindelijke keus. Ik hoop dan ook dat ze hun ervaringen met andere ROC's willen delen zodat zij die voor dezelfde keuze staan hier hun voordeel mee kunnen doen!

WikiKids fotowedstrijd

WikiKids organiseert deze zomer een spetterende fotowedstrijd. Kids kunnen met hun mooiste foto van een bekend gebouw of prachtige plek schitterende prijzen winnen. Alle kinderen kunnen hier aan meedoen, en zelf de foto's uploaden op www.wikikids.nl/fotowedstrijd.
Kijk voor de voorwaarden en uitleg op de wikipagina.
Stuur je foto's vóór 15 september 2007 in. Ze zullen door een deskundige jury beoordeeld worden. Voor de makers van de vijftien beste foto’s zijn er leuke prijzen te verdelen! Wat dacht je bijvoorbeeld van een Apple Ipod (30 Gb), een digitale Nikon Coolpix fotocamera of een zwevende fotolijst?

Nu weet ik niet hoeveel jonge lezers ik heb, dus nog even voor de oudere lezers:
breng dit onder de aandacht van je leerlingen en/of eigen kinderen. Het is een prachtige manier om in aanraking te komen met de wereld van de wiki's in het algemeen en die van WikiKids in het bijzonder!

De klas in Second Life

Vorige week gaven Helicon studenten een rondleiding en presentatie van hun resultaten op Second Life. Het bleek een doorslaand succes en haalde zelfs de krant: Eindhovens Dagblad.
Ook is er een kort filmpje beschikbaar van dit evenement.

Aanstaande donderdag is de opening van het Fontys eiland in Second Life. Nu kan ik me niet voorstellen dat ik lezers heb die niét het weblog van Pierre Gorissen volgen, maar voor het geval dat je de berichtgeving hierover gemist hebt, lees verder op het ICT & Onderwijs BLOG. Je kunt de opening "op afstand" bijwonen, zelfs zonder Second Life account. Helaas zal ik ook dit moeten missen omdat ik dan in Utrecht zit op het Onderwijs & ICT 2007 congres, tenzij ze het daar live streamen!

Maar het kan nog veel gekker!
Vandaag las ik bij ICT opSchool dat er een groep van basisscholen is in Alkmaar die de mogelijkheden van Second Life wil onderzoeken om het te gebruiken in het onderwijs aan hun leerlingen:
Vraagstuk
Onze leerlingen groeien niet alleen op in de wereld waarin wij leven, maar maken ook vaak deel uit van een digitale wereld. Denk maar eens aan de favoriete spellen: Habbo Hotel en World of Warcraft. Daarbij brengen ze veel tijd door op internet en communiceren veel via sms en msn. Een extra dimensie geeft het populaire Second Life [een web 3.0 toepassing].
Onze vraag is:
Kan Second Life [SL] een bijdrage leveren aan het leerproces van onze leerlingen? Zo ja, op welke manier kun je dat het beste vorm geven? En wat kunnen ze leren van/in Second Life? Welke doelen en eisen stel je?

Nu is Second Life alleen beschikbaar voor personen van 18 jaar en ouder, maar buiten dat: Is dit niet een paar bruggen te ver en teveel "hype gericht"? Of ben ik ouderwets aan het worden?

11 juni 2007

MBO actieplan "Verbonden met ICT"

"Het ministerie van OCW heeft samen met de MBO-sector geïnventariseerd voor welke onderwijsprioriteiten ICT-instrumenten het best ingezet kunnen worden. Ook is onderzocht welke knelpunten in het gebruik van ICT op scholen met voorrang om een oplossing vragen. Dit heeft geleid tot het actieplan 'Verbonden met ICT'."
Zie: http://mboactieplan.kennisnet.nl/
Vandaag was er een bijeenkomst bij Kennisnet met een vertegenwoordiger van OCW om verslag te doen van de stand van zaken op dit moment én om naar de toekomst te kijken.
Vanuit "het veld" waren 3 mensen uitgenodigd om hun verhaal te doen en een bijdrage te leveren aan de discussie. Naast Hannie van der Heijden -over gaming- en Henk Burg -over web2.0- mocht ik 10 minuten vertellen over de streaming video projecten en mijn ervaringen daarbij.
Het was leuk om te doen, leuk om te horen hoeveel overeenkomsten er zijn met de andere deelprojecten en ook goed om te zien dat de boodschap overkwam bij "OCW". Dat kon je merken aan de vragen die gesteld werden. Geen formeel en plichtmatig nummer dus, maar een goede inhoudelijke bijeenkomst die hopelijk het nodige geld losmaakt bij OCW om een goed vervolg te geven aan de ingezette koers van Kennisnet.
Je zou kunnen zeggen dat Kennisnet een risico neemt door mij voor een dergelijke bijeenkomst uit te nodigen en me spreektijd te geven. Tenslotte ben ik het niet altijd eens met wat er "uit Zoetermeer" komt en ben ik al jaren trots op mijn "haat-liefde" verhouding met Kennisnet. Ik word er ook wel eens "de luis in de pels" genoemd. Maar er waait een andere wind in Zoetermeer. "Meelopers en ja-knikkers zijn er al genoeg" hoorde ik iemand zeggen en er is niks mis met een "positief-kritische instelling".
Ik mocht dus een open en eerlijk verslag geven over de dingen die goed gaan, maar ook de zaken die beter kunnen. Nu zijn er best wat kanttekeningen te plaatsen, maar over het algemeen ben ik toevallig heel enthousiast over de verschillende uitgezette projecten en de manier waarop Kennisnet een en ander ondersteunt. Ik weet dat er ook andere observaties gemaakt zijn en dat is alleen maar goed voor de discussie.
Wat mij betreft echter gaat Kennisnet door op de ingeslagen weg en komen er weer een hoop vernieuwende projecten bij!
In mijn laatste sheet heb ik zelfs het "Trendmatcher keurmerk" uitgereikt...

Toen ik naar Zoetermeer reed vanmorgen dacht ik: je zit 5 uur in de auto voor een bijeenkomst van 3 uur waar je 10 minuten een (powerpoint)presentatie mag geven waar je een dag voorbereiding aan gehad hebt. Waar ben je mee bezig?
Toen ik naar huis reed dacht ik: goed gedaan jochie!

Inschrijven voor een streaming media project kan nog tot 14 juni.

In de Pers

Vandaag kreeg ik een aardig mailtje van een collega-blogger:

"Hoi Willem (of moet ik nu 'meneer' gaan zeggen?),
Je bent beroemd! Had je het zelf al gezien? Je wordt genoemd in dagblad De Pers. Met dit blogje heb je nu dus een bereik gehaald van ongeveer 250.000. Niet weinig voor een vrijetijds-blogger. Gefeliciteerd!"


Nu heb ik de Pers zelf nog nooit in handen gehad, maar dit was reden genoeg om de online versie even te lezen.
Het artikel "Hippe prietpraat over internet" is een vervolg op een eerder geplaatst verhaal over blogstress, waar ik inderdaad ook een reactie op gegplaatst heb.
Leuk dat ze erop terugkomen en een aantal bloggers aan het woord laten, met uiteraard uiteenlopende meningen. Zo zijn er dus ook bloggers die het allemaal maar flauwekul vinden en vinden dat je niet moet zeuren als blogger, maar gewoon door moet gaan zoals met "de elfstedentocht van 1963".
Ik blijf bij m'n bewering dat ik weliswaar geen verplichtingen heb, maar wel verwachtingen voel bij m'n lezers en daar voldoe ik zoveel mogelijk én met veel plezier aan!
Soms wat meer, soms wat minder....
Wel jammer dat de Pers geen link naar m'n weblog heeft opgenomen. Die heb ik er zelf dus maar in de comments bij gezet:-)

10 juni 2007

Het kan nog goedkoper!

Ik heb een reputatie hoog te houden als het gaat om de aanschaf van gadgets die even later een stuk goedkoper verkrijgbaar zijn. Ook deze keer maak ik dat weer helemaal waar.
Gisteren ontving ik de digitale Blokker folder waarin een 5-in-1 apparaat wordt aangeboden voor maar € 79,95.
De apparaten zijn vergelijkbaar maar wel verschillend. Zo slaat deze de filmpjes op in Mpeg4 formaat en wordt de voeding geleverd door 2 AA batterijtjes. (Vraag me af hoe lang die het volhouden met de ook aanwezige videolamp?)
Die van de Aldi werkt met het ASF formaat en beschikt over een heuse herlaadbare accu. Deze zegt maar liefst 10 Megapixels te kunnen verwerken maar dat kan haast niet anders dan geïnterpoleerd zijn lijkt me.
Moet ik dit apparaatje nu ook nog kopen? Ik denk het niet, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Kopen dus jullie, en vertel me wat je ervan vindt!

08 juni 2007

Twitteren vanaf je Skype account

Even snel een berichtje, niet erg uitgebreid, want weinig tijd*)
Op document-dot-write (hoeveel van jullie zijn geabonneerd op Duitstalige weblogs:-) lees ik dat het mogelijk is om vanaf je Skype account berichten naar Twitter te sturen en terug te krijgen. Het werkt via een zogenaamd Skype bot, dat ergens op een site in Japan staat. Je moet vanuit Skype dan wel je Twitternaam en wachtwoord doorgeven. Tja, da's een kwestie van vertrouwen, toch altijd lastig...
Meer informatie vind je op pacificIT en op Disruptive Conversations.

Als iemand wél de tijd (en het lef) heeft om dit uit te proberen hoor ik dat heel graag!

*) Het worden 2 drukke weken voor me:
Morgen een vriend verhuizen, maandag in Zoetermeer, woensdag in Den Bosch, donderdag in Utrecht, van vrijdag t/m dinsdag in Praag, de woensdag daarop weer in Utrecht en de vrijdag daarop naar Kerkrade. Voor de meeste zaken moet ik nog het nodige voorbereiden, dus als het hier wat rustiger wordt weet je waar dat door komt!

23 jaar computer geschiedenis

Zoals gisteren gemeld was ik nogal geboeid door het verhaal van de locatiemanager van AOC Oost in Doetinchem. Dus vroeg ik Louis Kwak -Nederlands beste docent in 2005 en een van de medewerkers- of hij me wat meer achtergrond informatie zou kunnen geven over de inzet van ICT op hun school.
Daarnet ontving ik z'n mailtje. Er zijn dus meer gedreven mensen daar in de Achterhoek!

Geweldig je weblog, ik kom er haast niet bij weg.
Zoals beloofd dan maar direct een kleine weergave van:
Computers op de MAS (Middelbaar Agrarische School) naar Paperless Learning AOC Oost MBO in 23 jaar……

23 jaar geleden zijn we gestart met de investering van 1 Estate, een Apple ][ + cloon, met printer voor Hfl 11.500, net voor de zomervakantie.
Hiermee was de vakantie VOL. Direct na de vakantie kregen we 6 Apple ][e van het ministerie als 4-de MAS in Nederland…..ANNO 1983. Direct in het lesprogramma opgenomen EN de TEAM bijscholing gestart!
Afgelopen jaar is de laatste docent ook achter de pc gekomen!
In dit hele traject is er altijd steun en visie geweest van het management. Bij de invoering van de kwalificatie structuur, een AOC Oost brede aktie over alle 5 locaties, zijn we actief kennis gaan delen.
Er is een keuze gemaakt voor Livelink, een backoffice, een frontoffice, allen een eigen e-mail account, eigen werkruimte, project groepen, cursussen.
Tevens zijn er per locatie mensen van uren voorzien, Locale ICT MOtivator=LIMO, om op de locatie de collegae te helpen er vertrouwd mee te worden en om een klankbord te zijn voor de innovatie. Maandelijks kwamen we bij elkaar om met Klaas Jellema , Arie van de Graaf en Henk Vermeulen de problemen helder te krijgen en oplossingen te bedenken.
Van lokale systeembeherende docenten zijn we gegroeid naar een professionele ICT team o.l.v. Henk Vermeulen, voorzien van een glasvezelnet over de locaties met centraal beheer en decentraal waar nodig, dienstig aan het onderwijs.
3 jaar geleden is het plan ontstaan om laptops in te gaan voeren: eerste jaar een kleine pilot: Leerlingen een eigen laptop en betrokken docenten werden ook voorzien. Draadloze hub’s en alleen internet toegang.
Vervolgens is dit gaande weg het jaar geïnterviewd bij die leerlingen en is er besloten om de pilot nog wat groter weg te zetten op alle nivo’s 2 tot en met 4. Ook deze resultaten waren zodanig dat ALLE locaties voorzien zijn van professionele hubs en voor schooljaar 2007/2008 alle 1e jaars MBO deelnemers een laptop moeten kopen i.p.v. boeken en alle docenten een laptop krijgen opdat ze draadloos kunnen werken op elke locatie!
Dit zal een vervolg krijgen in het VMBO.
Via de ECC van het ontwikkelcentrum en de vele andere plekken is de lesstof digitaal voorhanden.
Leerlingen hebben een eigen digitaal portfolio in livelink.. (Docenten overigens ook)
Er is een digitaal leerling informatie systeem werkend in livelink.
Tijdens de intake van nieuwe leerlingen heb ik geen bezwaren gehoord van ouders voor de te maken investering.
Wij geven een tweetal offertes, 1 van SWITCH en 1 van Van Dijk, maar men is vrij in de keuze van de hardware….over 3 jaar een PC ratio van 1:1.
(overigens denk ik dan wel 2 a 3 : 1 ….eentje in de telefoon, eentje in de tas en een oprolbare in de binnenzak.)

Nu maar zorgen dat wij bij kunnen blijven…..op dit moment heb ik 5 programma’s in vensters aan het draaien en 5 internetsites open staan op 3 schermen…..ik kan al veel tegelijk!

Groeten Louis.

Tja, als je dit bericht legt naast mijn voorlaatste bijdrage denk ik alleen maar: Need I say more?

Heb je ook een succesverhaal dat het verdient geëtaleerd te worden? Stuur me dan een mailtje!

07 juni 2007

Hondenvoer, verf of soep?

Bij de presentatie over de educatieve content keten van Leonie Verhoeff en Leo Bakker (allebei Kennisnet) ging het natuurlijk over de noodzaak van metadatering.

Als je dit plaatje ziet snap je gelijk het belang.

Het deed me een beetje denken aan de blikken in militaire dienst waar ook nooit wat op stond...
(zo oud ben ik dus)

Een echte eye-opener dus!
Vertel eens, wat was jouw eye-opener van vandaag?

Internet de klas uit!?

Onder de titel "Schoolboeken de klas uit?!" lees ik net in de laatste Vives een artikel over de Iliad van het Maastrichtse bedrijf Edupaper.nl waarin Frits Hoff van dit bedrijf geïnterviewd wordt. Hij vertelt over de eerste ervaringen op het Bonnefanten College waar afgelopen februari een pilot van start is gegaan en somt natuurlijk niets dan voordelen op.
Op de opmerking van de interviewer "Maar dan nog, zullen de leerlingen internet wel moeten missen" geeft hij het volgende antwoord:
"Maar dat is niet erg! Leerlingen worden niet afgeleid door allerlei andere zaken die met een laptop wel gedaan kunnen worden zoals chatten, spelletjes spelen, websites bezoeken etcetera. Scholen die al jaren met laptops werken melden dat ze erg veel loonkosten kwijt zijn aan het beschermen van hun ict-netwerk tegen aanvallen van virussen, spam en zelfs eigen leerlingen. Soms ligt het netwerk plat of worden moedwillig bestanden veranderd. Zij smeken ons bijna deze apparaatjes niet teveel uit te breiden."

Kortom, vrijwel allemaal zaken die met (slecht) beheer te maken hebben!
In plaats van te investeren in een professionalisering van de ICT dienst wordt de makkelijke weg gekozen en "het probleem" van beheer gewoon uit de weg gegaan.

Ik sta (volgens mezelf) best open voor andere meningen en geef tegengeluiden graag de ruimte, maar dit is volgens mij de grootste onzin die ik in tijden onder ogen heb gehad!
Zo staat er nog meer in het artikel waar ik grote vraagtekens bij zet, maar ik heb geen zin om daar meer tijd aan te besteden.
Lees het artikel en oordeel zelf zou ik zeggen!
De foto komt van Gadgets en Onderwijs, die al eerder over dit apparaat schreef, net als ikzelf trouwens...
Welke argumenten om dit apparaat toch in te zetten zijn volgens jullie wel legitiem?

06 juni 2007

Paperless learning

IMG_0071Vandaag was ik te gast bij AOC Oost in Doetinchem voor een bijeenkomst van de Kennisnet ambassadeurs.
Zoals het hoort werden we welkom geheten door de locatiemanager. Terwijl ik me al instelde op "het standaard praatje" pakte dat nu heel anders uit. De locatiedirecteur -Ben Kupers- stak gedreven van wal en vertelde heel enthousiast een inspirerend verhaal over de manier waarop bij het AOC ICT wordt ingezet in het onderwijs. Binnen een minuut merk je dat deze man weet waarover hij praat én erin gelooft!
Zo zijn ze druk bezig om alle boeken de deur uit te doen en te vervangen door digitaal aangeboden content. Volgend jaar hopen ze dat doel volledig bereikt te hebben.
Zo'n twee jaar geleden zijn ze begonnen met de uitrol van notebooks én draadloze toegang overal in het gebouw voor alle leerlingen én medewerkers. (Toegang gebeurt op basis van MAC adres, dus ik had helaas geen verbinding vandaag.)
Ben lardeerde zijn verhaal met duidelijke voorbeelden en een leuke anecdote:
Na verloop van tijd kwamen ze er namelijk achter dat ze vergeten waren om printertoegang te realiseren, maar gek genoeg heeft tot nu toe nog geen leerling daarom gevraagd!!!!
Eigenlijk vond ik dat de grootste eye-opener van vandaag.
Ben kreeg maar 10 minuten voor z'n verhaal, maar ik had zo nog een half uur naar hem kunnen luisteren.
De rest van de dag was vrijwel volledig gevuld met presentaties vanuit Kennisnet over de:
Educatieve ContentKeten,
het ContentKetenSpel,
Entree,
Onderwijsrepositories en
Content Corner.
Helaas (te) weinig tijd voor uitwisseling onderling, terwijl juist dat ook zo waardevol is.
De "afsluitende Keynote" van Karin Winters was verfrissend, herkenbaar en humoristisch op de koop toe. Een leuke afsluiting van een leerzame dag!

Wanneer ik op een andere locatie kom houd ik ervan om even door de school te lopen om de sfeer op te snuiven. Wat me opviel in Doetinchem was de onvoorstelbare hoeveelheid computers, ook in de praktijklokalen. In de loop van de middag werd het rustiger wat leerlingen betreft, maar als je bij een lokaal naar binnen keek zag je op veel plekken een leerkracht, druk bezig met een notebook...


Foto en filmpje zijn gemaakt met de low budget travelercam.

05 juni 2007

Welk digibord?

Het oude schoolbord heeft zijn beste tijd gehad. Het digibord (verkort voor digi-taal school-bord) is de multifunctionele opvolger. Maar er zijn veel merken, veel technieken, veel verschillen.
"Wij van digibord.nl zijn volledig onafhankelijk en wijzen u de weg in het land der digiborden. Naast deze website vol informatie verzorgen wij presentaties en workshops over deze materie. Ook kunt u ons inhuren om het gehele keuzetraject te begeleiden."

Tot zover de tekst van de startpagina van welkdigibord.nl.
Het is een initiatief van een leerkracht "die al 22 jaar in het onderwijs zit en zich vanaf dag 1 bezig houdt met ict op school (in 1985 begonnen met de Commodore 64 in de klas)." *)

Ik geloof zeker dat deze site in een vraag voorziet, maar vraag me toch af hoe onafhankelijk dit kan zijn. Presentaties worden gratis aangeboden. Dat moet toch ergens door betaald worden? Mijn inschatting is dat er een bepaald merk gebruikt wordt bij de gratis presentatie in de hoop dat die ook aangeschaft zal worden. Ook is niet van alle leveranciers informatie beschikbaar omdat die leveranciers moeten betalen voor een link vanaf de site.
Maar ik wens de initiatiefnemer veel succes! Ik hou van mensen die hun nek uitsteken en initiatieven nemen. Laten we wel wezen: het is gewoon geweldig leuk om met een digitaal bord te werken. Als je dat enthousiasme op een goede manier weet over te brengen mag je daar van mij een prima boterham mee verdienen!!

*) Zelf begon ik in 1981 met de ZX81 :-)

Vragen staat vrij

Vanaf vandaag is vragr.com voor iedereen toegankelijk. Iedereen die een kijkje wil nemen of Vragr wil proberen kan nu zelf een account maken en aan de slag.
Ik mocht al een paar dagen testen en heb dus misschien een kleine voorsprong. Natuurlijk zijn de makers nieuwsgierig wat we ervan vinden én of we het zullen gaan gebruiken.
Eerlijk gezegd kan ik dat nog niet goed inschatten. Het is een geweldig experiment met een hoog web2.0 gehalte en er is (met een knipoog) duidelijk naar Twitter gekeken. Toch vraag ik me af of -wanneer ik echt iets (zeker) wil weten- mijn vraag op Vragr ga stellen. Wie garandeert mij dat het gegeven antwoord klopt? Maar het is zeker leuk, zeker wanneer meer mensen het systeem gaan gebruiken!
Maar op mijn vraag "waarom rijden de treinen ter hoogte van Hilversum altijd zo langzaam?" heb ik helaas nog geen serieus antwoord terwijl dat toch echt een feit is...
Hoe dan ook: Fred en Xander wens ik heel veel succes met hun "zo vader zo zoon" project!

03 juni 2007

EasyCheat

Toen ik in maart een hotel moest boeken deed ik dat voor het gemak bij EasyJet, omdat ik de vlucht naar Belfast ook via hen geregeld had. EasyJet had (toen) een "laagste prijsgarantie". Zoiets roept het onderste in de mens boven dus ging ik natuurlijk op zoek naar een goedkoper alternatief en vond die bij Hotelsclick.com. Het scheelde 18 pond, dus 27 euro dat EasyJet dubbel terug zou betalen. 54 euro is in oude guldens nog altijd een leuk bedrag, toch?
Dus het online webformulier ingevuld op de site van EasyJet en voor de zekerheid er nog een mailtje achteraan gestuurd met alle gegevens. In de voorwaarden stond dat je eerst de reis gemaakt moest hebben voordat je kon reclameren, dus deze week maar weer eens aan de bel getrokken. Ik kreeg een mailtje terug waarin ik verwezen werd naar de voorwaarden op de site. Tja, da's leuk, die zijn veranderd en de prijsgarantie staat er niet meer. Bij de 6 garanties staat nu:
2 Prijsgarantie De meeste van onze hotels worden met een grote karting.
(Ik ken geen enkel hotel met een kartingbaan, maar dat terzijde)
Na nog wat heen en weer mailen hoor ik niets meer van Easyjet en Hotelopia, die de boekingen uitvoert.
Kortom, geloof niet alles wat websites je beloven. Zeker niet als er een periode tussenzit. Even de algemene voorwaarden veranderen, zeggen dat het mailtje nooit ontvangen is en weg is je voordeel!
"Start saving money on hotels" staat op de site van EasyJet. Mijn tip: Kijk als je dat wilt vooral ook bij Hotelsclick.com!

02 juni 2007

Opvoeden doe je zo

De KRO gaat zich steeds meer profileren met opvoeden.
"Opvoeden doe je zo" is de titel van de vernieuwde webportal en het recent gelanceerde themakanaal over opvoeden, waar ook opvoedprogramma's van andere publieke omroepen te zien zijn. Hiermee wil de KRO ouders en andere opvoeders inspireren, informeren en bovendien een podium bieden om ervaringen uit te wisselen. De website biedt ruimte voor opvoed nieuws, ervaringsverhalen, adviezen en analyses van deskundigen.

Op het digitale televisiekanaal zijn voor een belangrijk deel herhalingen te zien, maar de KRO koopt ook nieuwe programma's aan voor deze zender en maakt wekelijks "Opvoeden & Zo", waarin reportages en gesprekken van KRO presentator Karin de Groot met (ervarings)deskundigen te zien zijn over actuele opvoedkwesties. De onderwerpkeuze varieert van 'Hoe leer ik mijn peuter omgaan met afscheid' tot 'Hoe houd ik contact met mijn puber'. Het kanaal is te vinden via de computer, Nederland 4.nl en opvoedendoejezo.kro.nl. Mensen die zijn aangesloten bij @Home, Delta of CaiW en die over digitale televisie beschikken, kunnen het kanaal ook op tv bekijken.

Zo is deze maand bij het "Opvoeden doe je zo" themakanaal o.a. de Nationale Opvoedtest te zien, waar ouders een rapportcijfer krijgen voor hun manier van opvoeden. Soeterbeeck over jongeren en alcohol. Hoe komt het dat ouders het vaak nauwelijks als probleem zien? En "Schatjes", waarin aandacht wordt besteedt aan de 5 jarige Brian, die machtsspelletjes speelt met zijn ouders. En het wekelijkse opvoedmagazine "Opvoeden & Zo" met Karin de Groot.

Zie ook het Trendbox onderzoek dat de KRO liet uitvoeren, waaruit blijkt dat er een grote kloof is tussen de huidige generatie opvoeders en mensen, die geen kinderen hebben of wiens kinderen zelfstandig zijn. Het complete onderzoek is hier te downloaden.



Tot zover alweer een toegestuurd persbericht.
wel grappig dat "gevestigde organiaties" zoals de KRO ons als bloggers hopen te gebruiken om publiciteit te krijgen. Blijkbaar bereiken wij de groep die geen tv (meer) kijkt? Zijn er meer bloggers die dit toegestuurd hebben gekregen? Wanneer plaatsen jullie een bericht wel of juist niet?

Evenement op Second Life door Helicon Studenten

Op dinsdag 5 juni om 15.00 uur geven NHB-Deurne studenten (Nederlandse Hippische Beroepsopleidingen) een rondleiding en presentatie van hun resultaten op Second Life. Hiermee sluiten deze leerlingen het succesvolle project “Horse & Health in 3D” (van Kennisnet ICT op School) af. De producten zijn paardgerichte informatieve onderwerpen en bezoekers kunnen individuele vragen stellen aan deze toekomstige experts.
De leerlingen communiceren voornamelijk in het Engels.
Iedereen is uitgenodigd op het eiland: “Helicon Campus” om deze presentatie/demonstratie te kunnen volgen.
Gratis toegang, gratis informatie! Dit is de SLURL voor Helicon
(Aangeleverd door Angela Graat, Beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie Helicon Opleidingen)

Natuurlijk ben ik even naar de site van Helicon Opleidingen gegaan om te kijken of dit bericht ook daar staat zodat ik er makkelijk naar kon linken en eventueel plaatjes (her)gebruiken, maar helaas. Ook zoeken op de site naar "second life" levert geen hits op.

01 juni 2007