30 september 2007

Twiddeo is Twitter+Video!

Onder het motto "Don't just tell people what you are doing, show them!"
is afgelopen vrijdag Twiddeo gelanceerd door vsocial.com.

Bij Twiddeo kun je inloggen met je Twitter inlognaam en wachtwoord en dan een filmpje uploaden, samen met een kort bericht van uiteraard maximaal 140 karakters.
Dat bericht wordt vervolgens onder jouw naam op Twitter geplaatst mét een link naar het filmpje dat je hebt geupload! Na inloggen bij Twiddeo krijg je ook de beschikking over een uniek e-mail adres waar je je filmpjes heen kunt sturen, bijvoorbeeld direct vanaf je mobiele telefoon.
Helaas is het (nog) niet mogelijk bij Twiddeo om direct een opname vanaf je webcam te streamen zoals dat bij Flixn.com bijvoorbeeld wél kan.

Het filmpje zoals dat bij Twiddeo komt te staan ziet er zo uit, compleet met getypte boodschap ernaast:
trendmatcher Hier zie je dat ik een Logitech webcam op m'n Macbook heb aangesloten en dat het werkt! 7 minutes ago from twiddeo.
Eerlijk gezegd vind ik het onvoorstelbaar hoe slecht deze toch wel weer vernieuwende aanvulling op alle mogelijkheden door de verschillende media wordt opgepakt én gebruikt wordt. Het filmpje dat ik zojuist geplaatst heb is nummer 49 sinds de start op vrijdag.
Maar goed, sommige zaken hebben kennelijk tijd nodig om te landen....

Externe webcam met Macbook

Op de een of andere manier is het me gelukt om een externe webcam aan de praat te krijgen met m'n Macbook. De ingebouwde camera is natuurlijk prima, maar kijkt wel altijd mijn kant op. Soms wil ik -bijvoorbeeld bij een workshop- ook wel eens iemand anders filmen. Dat kan nu met de Logitech Quickcam Communicate STX. Hij werkt ook in combinatie met Camtwist en zelfs met Macam, maar dan werkt om de een of andere reden het geluid weer niet. De Logitech Quickcam for Notebooks zou het ook moeten doen, maar die doet het bij mij niet.



Powered by ScribeFire.

28 september 2007

Kijk nou, in de KIJK

Trendmatcher in de KIJKVanaf vandaag in de winkel, het oktobernummer van de KIJK, en ik sta erin!

Ruim een maand geleden kreeg ik een mailtje met de vraag of ik een aantal vragen wilde beantwoorden voor de KIJK.

Nu ik het verhaal teruglees in de KIJK zie ik ook dat iemand kennelijk mijn weblog heeft genomineerd. Die lezer wil ik dan van harte bedanken, want nu blijk ik ook nog een Sony Ericsson K810i Cyber-shot phone te krijgen, waarmee ik met één druk op de knop foto's op een weblog kan plaatsen. Daar ben ik natuurlijk heel benieuwd naar.
Op de vraag van Jean-Paul Keulen of ik nog leuke weblogs wist heb ik een aantal tips aangedragen van heel jonge webloggers (vanwege de KIJK doelgroep) maar ook die van Oma Griepink!

Gezien de ruimte kon niet heel mijn verhaal geplaatst worden, maar de uitgebreide versie hebben ze keurig op de site van KIJK geplaatst.

27 september 2007

Zo maak je een tagcloud

Vandaag gaf mijn vrouw een presentatie waarbij ze een tagcloud, uitgeprint op een groot vel papier, gebruikte om de belangrijkste punten met betrekking tot het onderwerp weer te geven.
Het hielp prima om een goede focus te houden op de hoofdlijnen en aan het eind kreeg ze de vraag: "Hoe maak je zoiets?"

Heel simpel:
Zorg dat je voldoende tekst hebt dat over het onderwerp gaat waarvan je een tagcloud wilt maken en zet dat in en tekstbestand.
-Ga naar: http://tagcrowd.com/
-Upload nu het tekstbestand of kopieer en plak het in het daarvoor bestemde veld.
-Kies het aantal woorden dat je wilt weergeven.
-Kies Dutch uit de "Ignore words from a stoplist".
-Klik op Visualize
Gebruik een screencapture programma om de tagcloud van het scherm te halen. Als je verstand hebt van HTML kun je ook de code gebruiken en eventueel aanpassen. Print het geheel zo groot mogelijk uit en klaar ben je!
De stoplist zorgt ervoor dat veel voorkomende woorden als de, en, het, op enz. niet worden gebruikt maar worden uitgefilterd. Je kunt zelfs je eigen stoplist aanmaken.
Voor bovenstaande tagcloud heb ik tekst gebruikt uit de bijzonder interessante publicatie: 'Flexibiliteit als voorwaarde', te vinden op flexibelleren.kennisnet.nl
Wist je trouwens dat je vaak ook alle tekst kunt selecteren en kopiëren uit een PDF bestand?

Google gefeliciteerd!

Google jarigOok eerder deze maand waren er al mensen die Google feliciteerden met het 9 jarig bestaan, maar Google zelf houdt het op 27 september, getuige het speciale logo dat ze vandaag op hun site hebben staan.

Wat mij betreft in ieder geval: van harte en dat we nog heel veel van je genieten mogen!

Lees ook het uitgebreide verhaal van Philipp Lenssen met een opsomming van wat Google ons tot nu toe al gebracht heeft op Blogoscoped.

Instructies maak je NIET zo!

Eerder deze week werd door uitgeverij Sanoma de website maakjezo.nl gelanceerd.
Daarop kunnen mensen instructies vinden en uploaden voor 'zaken die ze zelf kunnen maken'.

"Op MaakJeZo.nl lees je in stappen hoe je dit doet. Leer van anderen en draag bij! Heb jij een geweldig MaakJeZo idee? Meld je aan en deel het met iedereen op MaakJeZo.nl."

Het idee en de uitvoering lijkt heel erg op http://www.instructables.com/ (het kon wel gejat zijn!) en daar heb ik al eens wat content voor gegenereerd: truc met 2 kurken.

Het leek me leuk dat nu ook op een Nederlandse site te kunnen plaatsen en had me al bijna aangemeld, toen ik toch maar even de voorwaarden aanklikte waar tot gisteren stond:
"Door akkoord te gaan met deze voorwaarden, geef je MaakJeZo.nl voor altijd toestemming en een exclusieve licentie om het door jou ingestuurde materiaal of een gedeelte daarvan openbaar te maken en te verveelvoudigen."

Dat woordje exclusief kwam mij wat vreemd over maar omdat ik niet zo goed thuis ben in die materie legde ik mijn vraag voor aan Arnoud Engelfriet.
Vandaag plaatst hij het antwoord op zijn weblog.

Het kan haast niet toevallig zijn dat het woordje "exclusief" nu uit de voorwaarden verdwenen is.
Maar verderop in diezelfde voorwaarden staat nog wel:
"Door akkoord te gaan met deze voorwaarden, verleen je aan MaakJeZo.nl onherroepelijk het recht om namens jou en waar nodig mede op jouw naam, op te treden tegen schendingen van jouw auteursrecht op de het materiaal ."
Afgezien van de storende taalfout vraag ik me af wat dit nu precies inhoudt.
Ik ben gewend (omdat ik van kennis delen houd) om dingen op verschillende plekken neer te zetten, dus bij Instructables, bij YouTube, bij Slideshare enz.
Stel dat ik dat nu ook bij Maakjezo plaats en zij komen mijn materiaal ergens anders tegen. Gaan ze dan alsnog procederen?
Is het hen er nu om begonnen zoveel mogelijk kennis te delen met iedereen die het hebben wil of proberen ze gewoon op een goedkope en makkelijke manier aan content te komen waar zij vervolgens tot in lengte van dagen alle rechten op kunnen blijven uitoefenen?

Het staat Maakjezo vrij om jouw materiaal door te leveren aan derden. Als ze dat doorverkopen verdien jij daar niets aan!
Alleen als ze zouden gaan procederen omdat ze jouw content ergens anders tegenkomen en ze winnen de rechtzaak dan willen ze de opbrengst, na aftrek van alle kosten, delen. Wedden dat je dus nooit iets krijgt?

Als zij hun voorwaarden niet verder aanpassen ga ik er in ieder geval niets neerzetten en wil dat anderen ook afraden. Volgens mij snappen ze bij Sanoma nog niet precies wat user generated content nu precies is!
Eerlijk gezegd vind ik het onvoorstelbaar dat iemand zulke regels verzint aangaande de content van anderen, maar misschien ben ik wat naïef?

Natuurlijk houd ik (ook als burgerjournalist) van het principe van hoor en wederhoor. Op de website maakjezo.nl staat echter geen e-mail adres van de redactie. Alleen het telefoonnummer van Ilse Media maar als je dat belt moet je hén uitleggen dat maakjezo een nieuwe dienst van hen is. Dat schiet dus niet op. Er staat wel: "Als je een van de contactformulieren invult, zal de juiste ilse medewerker spoedig contact met je opnemen", maar die formulieren zijn helaas niet te vinden...

26 september 2007

Microsoft Onderwijs Blog

Microsoft in het Onderwijs
Dat staat in grote letters boven het weblog dat al sinds december vorig jaar niet meer werd bijgewerkt, maar waar nu weer een nieuwe blogger voor is gevonden.

Remco Ploeg (Microsoft Education Technology Advisor) heeft het stokje van Olaf Hubel overgenomen. Olaf ken ik persoonlijk en had soms geweldige tips. Maar hij was zelf ook heel slim en werd daarom vorig jaar naar Redmond gehaald. Op zich goed om daar ook een bron te hebben, maar helaas "lekt" hij niet zoveel:-)

Nu hebben we dus Remco die het Nederlandse Onderwijs via dit weblog op de hoogte gaat houden van nieuwe ontwikkelingen.
Het laatste bericht gaat bijvoorbeeld over Microsoft Robotics en LEGO NXT.
Interessant als je iets doet met simulaties, al dan niet in combinatie met Lego Mindstorm.



Remco, heel veel succes en ik hoop dat je veel van je gaat laten horen!

Wat gebruiken ze niet?

Deze week vindt in Amsterdam Picnic 2007 plaats, een conferentie, festival en nog veel meer. Natuurlijk is er een officiële website, maar als je wilt weten wat er nu écht allemaal kan met internet moet je eens een kijkje nemen op de speciale site die de VPRO voor deze gelegenheid in het leven heeft geroepen: de Picnic aggregator.
Het is werkelijk ongelooflijk hoeveel verschillende tools ze daar bij elkaar gebundeld hebben!
Om het allemaal wat overzichtelijk te houden wordt trouwens wel gebruik gemaakt van een ouderwetse frameset, maar dat terzijde...

Basis van de website wordt gevormd door Netvibes, waar weer van alles is ingehangen:
Natuurlijk RSS feeds, Tumblr, Twitter, Jaiku, Numpa, Gabcast, Google News, Wetpaint, Buienradar, Youtube, Splashcast, Flickr, Mobypicture, Kyte.tv en Operator11
Er is een shoutbox, een live stream, streaming video richting Second Life, een backchannel en ga zo maar door.
En dan is er onderaan ook nog een lichtkrantje in Flash geschreven die de laatste Twitterberichten weergeeft.

Iemand heeft zich hier technisch heerlijk uitgeleefd en alles uit de kast getrokken!

Als niet bezoeker van het hele gebeuren begin ik me nu echter toch af te vragen of dit nu niet een beetje té ver gaat? De meeste tools ken ik natuurlijk, maar zelfs ik begin in al dit geweld de weg kwijt te raken en weet niet meer waar ik klikken moet.
Het is een opgaaf om te zoeken naar een tool die ze níet hebben ingezet, maar ik heb hem gevonden:
góh, er wordt niet eens live video gestreamd vanaf een mobieltje!

Tja, er wordt ge"gabcast", maar dat is zoooo (begin) 2007
Volgend jaar allemaal een account op pocketcaster nemen jongens:-)

25 september 2007

Offline berichten aanmaken op de Mac

Het voordeel van ziek zijn is dat je aan dingen toekomt waar je jezelf anders geen tijd voor gunt. Zo heb ik de afgelopen dagen heel wat met m'n Macbook op schoot gezeten. Opeens bedacht ik me dat ik Scribefire een tijd geleden geinstalleerd had, maar nog niet gebruikt. Er stond zelfs al een berichtje klaar dat ik een tijd geleden kennelijk als test snel had genoteerd:
Waar ik heel benieuwd naar ben en wat ik eigenlijk nog niet uitgeprobeerd heb, is of ik met Scribefire (add on voor Firefox) ook offline berichten kan aanmaken die ik als concept lokaal kan opslaan, zodat wanner ik wel verbinding heb, ik ze gelijk kan plaatsen. Als dat inderdaad werkt zie ik het gebruik van m'n Macbook met sprongen stijgen. Hij start lekker snel op en is mooi compact op schoot.
Links onder zie ik de knop "Save as Note" dus dat gaat vast goedkomen. Het zou ook mooi zijn als ik offline al foto's zou kunnen invoegen, maar het lijkt erop dat dat niet kan.
Nu moet ik mezelf nog aanleren hoe ik makkelijk alle speciale tekens kan plaatsen...
Update:
he he, eindelijk lukt het ook om via Scribefire en ftp een plaatje te uploaden. Was een / vergeten in het pad naar de server.

24 september 2007

De Digimemo als grafisch tablet

Ik had het al wel gelezen op de doos maar nog niet uitgeprobeerd, maar de Digimemo die ik vorige week gekocht heb kun je ook gewoon gebruiken als grafisch tablet!
Dat betekent dat je echt kunt tekenen op echt papier en dat werkt toch anders dan bij het Medion grafisch tablet dat ik heb waarbij ik bij het tekenen toch met een schuin oog naarv mijn monitor kijk. Net zo min als dat ik blind kan typen kan ik dus ook niet blind tekenen.
De Digimemo biedt dan uitkomst en natuurlijk moets ik dat weer even uitproberen bij Sketchcast.com

Koopje bij de Aldi

Ik schijn een naam te hebben als het gaat om de laatste nieuwtjes bij Blokker,
maar ik wil de Aldi toch ook niet tekort doen.
Deze week in de aanbieding een externe harde schijf van 360 GB voor € 90,00
Nu heb ik er een half jaar geleden eentje gekocht bij de Lidl, 400 GB voor € 160,00

Eens even kijken wat de prijs voor een GB gedaan heeft in een half jaar:

Makkelijk een filmpje opnemen

Vorige week kreeg ik de vraag of ik een "programma'tje" kende waarmee je makkelijk iets direct vanaf je webcam lokaal kunt opnemen op je computer. Bij de webcam was wel iets meegeleverd als Quick Capture, maar daar zit geen pauzeknop op zodat iedere keer als je stopt en opnieuw begint er een nieuw filmpje wordt aangemaakt dat je dan daarna moet monteren, lastig dus...
De vraag verbaasde me want deze werd niet gesteld door de eerste de beste eindgebruiker, maar door iemand die veel op - en met internet doet.
Het antwoord is natuurlijk Windows Moviemaker (voor windows gebruikers) maar door de vraag realiseerde ik me dat dit programma bij veel mensen kennelijk gewoon niet bekend is.
Het zit standaard in Windows XP (vanaf servicepack2) en je kunt het vinden in het menu onder de rubriek bureau-accessoires.
Veel mensen denken dat je Moviemaker alleen kunt gebruiken als je filmpjes van een videocamera wilt monteren, maar je kunt het dus ook inzetten als je direct opnames vanaf je webcam wilt binnenhalen! Door te wisselen tussen de knoppen opname starten en opname beëindigen kun je zo vaak als je wilt pauzes nemen tussen de verschillende fragmenten. Pas wanneer je op de knop opname voltooien klikt wordt alles keurig in moviemaker binnengehaald en kun je het materiaal verder bewerken of direct als filmje opslaan.
Het wordt nog mooier wanneer je Manycam opstart en in plaats van je webcam als bron te kiezen Manycam gebruikt. Dan kan je namelijk in het filmpje dat je maakt ook bijv. screendumps verwerken!
Ook dat is een optie die veel mensen niet kennen.
Ter illustratie van het een en ander heb ik er een filmpje van gemaakt, dat afspeelt in een nieuw venster wanneer je klikt op de link. Het filmpje is ook te vinden op Blip.tv, te downloaden als .wmv of als .flv bestand.

Klik om af te spelen

Overigens biedt Blip.tv steeds meer mogelijkheden!
Zo kun je nu automatisch een screendump van je filmpje naar je Flickr account laten sturen, het filmpje op je weblog plaatsen en nog veel meer!

Webcam en Moviemaker

Uitleg hoe je makkelijk vanaf je webcam iets lokaal kunt opnemen met behulp van Moviemaker.

23 september 2007

Stop je shirt in je broek

Vandaag kwam ik erachter dat soapbox.msn.com niet meer bestaat maar is opgenomen binnen MSN onder een andere url: http://next.video.msn.com/
Eigenlijk alleen toegankelijk als je in Amerika woont, maar ik had er al een aantal video'tjes neergezet, juist omdat ze op YouTube begonnen waren met het toevoegen van reclame. Gelukkig kon ik ondanks de nieuwe structuur nog wel bij mijn account en bij mijn filmpjes komen, maar wat schetst mijn verbazing: ieder filmpje gaat nu vooraf door een reclamefilmpje, walgelijk!
Nog vervelender is dat je filmpjes van een ander niet kan embedden op je eigen site. Je mag er alleen maar naar verwijzen, met de onvermijdelijke reclame als hinderlijke hindernis.
Dus zal ik MSN Video zoals het nu heet waarschijnlijk niet vaak meer gebruiken.

Toch kon ik het niet laten even een paar zoektermen in te geven en kwam zo terecht op het volgende filmpje met als titel:

School Dress Code Video
"Without a dress code, school administrators would never know what kind of heat fresh-faced middle schoolers are packing."
Daarin wordt uitgelegd dat je van leerlingen mag verwachten dat ze hun shirt in hun broek stoppen en waarom "baggy trousers" op school niet zijn toegestaan...

22 september 2007

Symphonic Echoes of Pink Floyd

Het Noord Nederlands Orkest heeft toestemming gekregen van het management van Pink Floyd om het concertseizoen 2007-2008 op spectaculaire wijze te openen met het cross-overprogramma Symphonic Echoes of Pink Floyd, waarin de grote hits van de Engelse popformatie centraal staan.
De zangers Bert Heerink, Antonie Kamerling en Erik Mesie nemen de zangpartijen voor hun rekening, bijgestaan door onder meer gitarist Joost Vergoossen.
De muziek van Pink Floyd onderscheidt zich door het symfonische en veelzijdige karakter ervan. Een uitgelezen mogelijkheid voor het NNO om de grote hits te (laten) arrangeren voor een volledig symfonieorkest. Met Symphonic echoes of Pink Floyd grijpt het orkest de kans aan om zich van zo’n verrassende kant te laten zien. Deze unieke combinatie van pop/rock en een bijzonder symfonieorkest mag ik natuurlijk niet missen, maar ik ben al 2 dagen zo ziek als een hond!
Dus als je vanavond in Assen af en toe iets hoort dat je niet thuis kunt brengen...

Schrijven alsof het gedrukt staat

Vandaag heb ik de Digimemo ontvangen.
Het is eigenlijk gewoon een A 4 schrijfvlak met een harde onderkant van een centimeter dik.
Het werkt heel simpel: aanzetten, een lege pagina kiezen en schrijven naar. Dit areaal wel met een spinale pc waar een klein batterijtje in zit.
Mijn vrouw wil de diermen op school gaan ge- buiken om mohlelaebjk tolk te maken tijdens vergaderingen om die boter te kunnen uitwerken op de computer.
Nu kan ik me niet voorstellen dat dit ding mijn hond. schrift goed kan ontdekken omdat ik helemaal niet kan schrijven ei ook nog veel schrijffouten mook. Dit is voor het eerst in jm dat ik zoveel aan elkaar heb geschreven. Ik ben dus heel benieuwd of de herkenning software hier zit mee kan, Als dat zo is dan is dat een wonder. Ik ga hen nu dus met een u s B kabel verbinden met mijn notebook en kijken wat hij hiervan weet te maken!


Aan bovenstaande tekst heb ik bewust niets verbeterd om te kunnen laten zien wat de OCR software van Acecad nog van mijn handscrift weet te maken. Bovenstaande heb ik "out of the box" geproduceerd, dus ik heb nog niets getuned aan de instellingen. Je kunt namelijk een persoonlijk profiel maken en de software "laten wennen" aan jouw handschrift.
Ik ga hier geen reclame maken want daar word ik tenslotte niet voor betaald, maar ik ben behoorlijk onder de indruk van deze Digimemo A402. Met name in het basisonderwijs is het nog niet gebruikelijk om altijd en overal je notebook mee te slepen (als je die al hebt) en dan kan dit een mooi alternatief zijn! Tekeningen worden ook overgepakt trouwens.
Mijn vrouw gaat haar collega's bij toerbeurt ermee laten werken. Als je interesse hebt plaats ik over een maand een vervolgbericht met ervaringen...

Disclaimer:
Mocht ik ooit nog ergens willen solliciteren en iemand ziet dit plaatje dan word ik natuurlijk nooit aangenomen. Normaal gesproken schrijf ik in blokletters, maar daar lijkt dit apparaat ook geen moeite mee te hebben lees ik nu in de handleiding...

21 september 2007

Streaming audio opnemen

Ik werd getriggerd toen ik een leuk bericht las bij Pierre over Yabmail.com.
In zijn beschrijving van het programma zegt Pierre:
"Downloaden van het audiobestand kan helaas niet, maar mocht het een bericht zijn dat ik persé lokaal wil opslaan (bijvoorbeeld om in de EduKast te gebruiken) dan kost me dat nauwelijks moeite (kwestie van kabeltje aansluiten)."

"Dat moet toch anders kunnen" dacht ik en ging dus op zoek naar een kabelloze oplossing. Na een speurtocht langs veel software waarmee je de muziek van internetradio kunt afvangen kwam ik uiteindelijk terecht bij de Freecorder toolbar.
Na download en installatie nestelt dit programma zich in de toolbar van je favoriete browser IE en/of Firefox. (Het programma is helaas alleen beschikbaar voor Windows)

Freecorder Toolbar is a revolutionary new browser-based audio recording program, combining state of the art recording technology, ease-of-use, and some great browser enhancements. And best of all, it's 100% FREE!
You can use Freecorder Toolbar for:

  • Recording Songs.
  • Extracting Audio from Videos.
  • Recording Internet Radio.
  • Recording from your PC's Microphone or Line-in ports
  • And anything else!
Ik moet zeggen dat ze alles wat beloofd wordt nog waarmaken ook! Komt er iets binnen dat je graag als MP3 bestand wilt bewaren dan druk je gewoon op de Record knop. Dat kan een bericht zijn dat wordt afgespeeld bij Yabmail.com, een fragment uit een tv programma dat je via uitzending gemist wilt binnenhalen of noem maar op. Alles wat je uit je luidsprekers hoort komen wordt opgenomen! Je kunt in de settings ook aangeven dat je het geluid van je microfoon wilt opnemen, dus ik denk dat het ook met Skype werkt. Tenslotte zit er ook nog een speler in voor radio dievia internet wordt uitgezonden dus heb ik Qmusic er ook maar bij gezet. En natuurlijk kun je zo dus ook je favoriete songs opnemen als ze voorbijkomen! En dat alles zonder spyware enzovoort (zeggen ze). Het enige dat ik toch maar heb uitgevinkt in de instellingen is: send use statistics. Het programma is ook makkelijk weer te verwijderen maar als de toolbar je inde weg zit is deze ook simpel even tijdelijk weg te klikken.
Kortom, een supertool waar je veel aan kan hebben als je regelmatig geluid opneemt!
Waaromdit gratis is? Ik denk omdat Applian Technologies een aantal andere programma's in de aanbieding heeft waar ze graag aandacht op vestigen...

20 september 2007

Presentations 2 Go

Vandaag was ik bij de halfjaarlijkse conferentie van ROC-i-partners, dit keer gehouden bij ROC Aventus in Apeldoorn. Wat een geweldig mooi nieuw gebouw hebben ze daar gekregen!
Zie voor een goed verslag over deze dag ook vooral het weblog van Wilfred Rubens.
Omdat ik zelf een (deel)presentatie moest mocht geven kon ik niet naar de workshop van de Universiteit van Wageningen over Video.
Tijdens de lunch werd ik echter in contact gebracht met Michaël (hoofd ICTO) en Oscar (Innovation and R&D) van de WUR en de rest van de middag hebben we besteed met het uitwisselen van heel veel informatie en ervaringen. Heb dus 2 workshoprondes gespijbeld en op de gang doorgebracht. Zij namen alle tijd om mij hun mooie pakket "Presentations2Go" te demonstreren en ik heb hen de mogelijkheden van o.a. Vcasmo, Zentation, Operator11, Kyte.tv en Ustream laten zien. ook zoiets als Slideshare was nieuw voor ze.
Met Presentations2Go kun je heel makkelijk een live video opname koppelen aan een presentatie en dat samen streamen naar internet.
"Dat wil dan wel eens in de praktijk zien" dus hebben we in een paar minuten tijd midden in de hal bij Aventus even snel een opname gemaakt met behulp van Presentations2Go.
Het resultaat kun je hier zien. (Ik wist zo snel niet wat anders te verzinnen en loop de laatste tijd altijd met 2 kurken op zak)

Zij bieden hun product nu in verschillende versies te koop aan en ik kan me voorstellen dat instellingen die presentaties beschikbaar willen stellen hiermee uit de voeten kunnen. Er zitten nog wat dingen in die voor verbetering vatbaar zijn, zoals ondersteuning voor Firefox, maar je kunt nu voor relatief weinig geld mooie dingen doen.

Als je wilt weten wat ik bedoel, kijk dan op WUR TV
Wat je daar ziet is allemaal met Presentations2Go gemaakt!
Vreemd genoeg hebben ze wel een folder met informatie, maar nog geen ondersteunende website. Technisch gedreven noemen we dat...
UPDATE:
Inmiddels is er ook een website beschikbaar met meer informatie over dit pakket:
www.presentations2go.eu

19 september 2007

Camera in de les

Opvallend fragment tijdens de uitzending van Zembla van afgelopen zondag vond ik het stukje waarin leerlingen de volgende uitspraak deden:



"Ik denk dat we in de lessen die we opnemen met de camera minimaal twee keer zoveel doen als in een normale les. Dus de meeste leraren kunnen het wel, maar ze laten 't niet altijd zien."

Dat doet me denken aan de oratie van Piet Kommers met als titel "De les begint: mobieltjes aan!" Zie ook dit bericht.
Dat die stelling niet altijd opgaat bewijst dit bericht bij Techzine met verwijzing naar bijbehorend filmpje waar ik dan wel weer van schrik.
Natuurlijk is er een hemelsbreed verschil tussen een duidelijk aanwezig camera team of de "candid camera" methode, maar ik denk dat er toch afspraken te maken zijn over wat wel mag en wat niet. De leerlingen van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen gaan wat mij betreft écht te ver, alhoewel ze wel laten zien dat ze een filmpje kunnen monteren...

Overigens is de aflevering van Zembla nu beschikbaar: bekijk uitzending.

Oma’s epiloog

Een tijd geleden introduceerde ik de term digital parent (als tegenhanger voor de door Wim Veen gehanteerde term digital immigrant).
Maar we blijken zelfs digital grandparents te hebben!
Daarnet als een kort item in Hart van Nederland bij SBS6.
Daarin werd oma Maria Griepink-Berndsen als oudste weblogger van Nederland in beeld gebracht.
Via Google vond ik al snel haar weblog met het mooie adres:
http://omas.wordpress.com/
Of ze inderdaad de oudste is weten we natuurlijk niet, maar ze haalt er in ieder geval het nieuws mee!
"Ouderdom is geen gevangenis, maar een balkon waar uit men op het leven kijkt", is zo maar een zin die ik van haar weblog haal.
Oma, ik heb uw RSS feed toegevoegd aan m'n Bloglines en hoop u nog lang te volgen!

Zijn leraren armer dan leerlingen?

Ik heb verschillende accounts bij slim.nl, één als ouder van een studerende zoon en één als medewerker van het Drenthe College.
Vandaag ontving ik 2 mailtjes van Slim met bijna dezelfde inhoud:

Slim Actieklapper 2: Microsoft Medewerkers KLAPPER
  • MS Office Enterprise 2007
    Bevat een grootse verzameling van hele bekende Microsoft producten: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher, Access, InfoPath, Groove en Spellingscontrole in Nederlands, Engels, Frans en Duits.
  • MS Windows Vista Ultimate Upgrade

Bestel de complete klapper voor slechts € 30,=!
------------------------------------------------
Microsoft Studenten KLAPPER

  • MS Office Enterprise 2007
    Bevat een grootse verzameling van hele bekende Microsoft producten: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher, Access, InfoPath, Groove en Spellingscontrole in Nederlands, Engels, Frans en Duits.
  • MS Windows Vista Business Upgrade
Prijs: € 85,=
------------------------------------------------
Heeft dat nu te maken met ons inkomen of zou het zo zijn dat het Drenthe College door een ROC brede licentie af te sluiten een deel voor haar rekening neemt?

In dat laatste geval: bedankt baas!

De WvW revisited

Natuurlijk heb ik de Week van Willem zelf ook teruggekeken.
Niet uit ijdelheid maar gewoon om ook als toeschouwer te ervaren wat er nu precies gebeurt.
Als Operator ben je tijdens de uitzending zo gefocused op "of alles wel goed gaat" dat je eigenlijk de helft niet meekrijgt. Voordat je als docent dit in je les inzet moet je dus óf heel veel ervaring opgedaan hebben óf niet wakker liggen van eventuele foutjes óf iemand op de achtergrond hebben die als regisseur het proces bewaakt.
Wat doe je bijvoorbeeld als je het gevoel krijgt dat iemand veel te lang aan het woord is, maar je wilt hem uit beleefdheid niet wegklikken? Wat als blijkt dat het geluid bij een ander niet goed is?
Omdat het een live show is loop je tegen onverwachte dingen aan.
Maar het ging al veel beter dan een week geleden!
Leuk om opnieuw 5 mensen in de show te hebben. Helaas kon ik er 2 niet in beeld brengen omdat ze geen (werkende) camera hadden. En je ziet aan het plaatje dat hier écht sprake is van narrowcasting: 22 bezoekers! Waar dóe je het voor zou je je kunnen afvragen?
Het antwoord is heel simpel: om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn (voor het onderwijs) en omdat ik geloof dat dit op termijn veel meer gebruikt zal gaan worden!
Het is dus voor mezelf heel leerzaam en hopelijk ook voor degenen die keken en meededen.

Ik weet nog steeds niet of ik dit op een vast moment en in een vast ritme volhoud, maar ik ga het zeker nog vaker doen. Leuk om te schakelen en verschillende dingen te kunnen laten zien, maar vooral om anderen aan het woord te laten komen. Als er daar maar genoeg van zijn kun je als operator wat meer achterover leunen en hoef je alleen maar te schakelen tussen de verschillende deelnemers. Je gaat je minder om de techniek bekommeren en luistert echt naar wat er gezegd wordt. Dat laatste is belangrijk want uiteindelijk gaat het voor de kijkers om de inhoud.
Gerard, Pierre, John en Fons, bedankt voor het inschakelen. Maar ook xitement, van wie ik verder geen gegevens heb, maar die in de chat lekker meedeed! Een knul van 20 die op z'n eigen manier reageeerde op alles wat er gebeurde. Jammer dat de chat niet bewaard blijft! Wat dat betreft lijkt het slim om een ander kanaal als backchannel te gebruiken. Maar dan moet je weer 2 schermen open hebben en mensen techniek uitleggen... het blijft behelpen.

En natuurlijk ook de 22 kijkers bedankt! Wat was hier nu interessant aan?

18 september 2007

Google Presentations

Het is zover!
Terwijl iedereen het vorige week al verwachtte is het er nu toch van gekomen: Google Presentations is uitgebracht als onderdeel van Google Docs en het is gelijk al beschikbaar in het Nederlands.

Helaas heb ik vandaag nauwelijks tijd om er goed naar te kijken, maar m'n eerste indrukken zijn goed.
Het werkt snel en de interface is heel intuïtief!
Natuurlijk is de gemaakte presentatie te delen en kun je anderen uitnodigen om samen te werken.
Als je de presentatie publiceert komt er zelfs een chatvenster naast. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken.
Vandaar dat ik even snel wat in elkaar heb geknutseld om hier neer te kunnen zetten. Wordt vervolgd.....!

Je kunt de presentatie in een nieuw venster bekijken.
Update:
Lees ook de uitgebreide review over Google Presentations van Polle de Maagt op café del marketing.

Beeldcitaatrecht

Tja, voor m'n tweede educatieve uitzending via Operator11 van vanavond wil ik een paar fragmenten gebruiken uit de uitzendingen van Rondom 10 en van Zembla. Mag dat?
Deze vraag heb ik gesteld aan Arnoud Engelfriet van het weblog over Internetrecht en hij kwam met het volgende antwoord:
"Bij een beeldcitaat is altijd de belangrijkste vraag: waarom heb je de beelden nodig?
Ga je die fragmenten gebruiken om te laten zien hoe goed/slecht Zembla iets onderzoekt? Om aan te kondigen dat er iets staat te gebeuren? Om een betoog te ondersteunen dan wel iemands kritiek te weerleggen? In zulke gevallen mag je die fragmenten gebruiken die nodig zijn voor dat doel.
Zie bijvoorbeeld dit bericht dat ook ging over beeldcitaat.
Je moet wel bronvermelding doen en het citaat moet zo getrouw mogelijk zijn, maar dat spreekt voor zich."
Zoeken op het woord beeldcitaatrecht geeft maar één hit. (na vanavond 2?)
Ik denk dus dat het mag omdat ik het materiaal gebruik in een uitzending waar ik de nodige toelichting zal geven.
Daarom hierbij alvast nóg een voorproefje:

Heb je je eigen mening over dit soort uitspraken, kom dan kijken naar de show en doe mee! Neem een gratis account bij Operator11 zodat je kunt inloggen, maar denk erom: alleen mensen met een webcam laat ik in beeld!

17 september 2007

De Week van Willem

Vorige week dinsdag had ik m'n eerste educatieve uitzending via Operator11, waarbij er (natuurlijk) van alles fout ging.
Toch waren de reacties die ik binnenkreeg overwegend positief dus wil ik daar een vervolg aan geven! Daarom morgenavond opnieuw een uitzending met als onderwerp:
Daarbij zal ik de belangrijkste berichten langslopen die ik de afgelopen week geplaatst heb én daar toelichting bij geven. Een kijkje achter de schermen van het bloggen dus omdat ik vertel waarom ik op dat moment met dat bericht kwam. En derhalve natuurlijk veel aandacht voor de uitzending van Rondom 10 van afgelopen zaterdag en die van Zembla op zondag.
Wil je hierover meepraten, dan ben je van harte welkom in mijn show, morgenavond om 21.00 uur bij Operator11! link naar uitzending
Als voorproefje op de uitzending hier het beruchte fragment van Dhr. Everwijn bij Rondom 10


Video handboek en workshops

De afgelopen jaren hebben de Vrije Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen met vier Europese partners samengewerkt in het VideoAktiv project.
Het doel van het project was het stimuleren van het gebruik van digitale audio en video in het onderwijs, onder andere door het opzetten van workshops en het publiceren van een handboek.
Dat (Engelstalige) handboek kan nu gedownload worden via de VideoAktiv website. Het bevat een schat aan informatie over (streaming) audio en video, casussen, gebruik van bestaand materiaal, productie van nieuw materiaal etc. en is bedoeld voor docenten en diegenen die hen technisch en didactisch ondersteunen.

Op de website zijn daarnaast ‘virtuele workshops’ ingericht. Dit zijn online workshops waarin je het cursusmateriaal kunt bekijken waarmee cursisten tijdens de workshops gewerkt hebben. Dit materiaal wordt zodanig aangeboden, dat geïnteresseerden ook via het web interactief kunnen leren – en nazoeken – hoe ze digitale audio en video in hun onderwijs kunnen gebruiken. Er zijn vijf verschillende workshops, die elk de aanpak van de betreffende partner reflecteren. De Belgische en Nederlandse workshops (een samenwerking van de VU en de RuG) zijn Nederlandstalig; de overige workshops zijn in het Engels, Frans en Spaans.

"Wij denken dat de Nederlandse workshop een bruikbaar instrument is om mensen te helpen bij het doeltreffend opnemen van streaming media in hun onderwijs en we hopen dat je de workshop zo waardevol vindt dat je deze onder de aandacht van geïnteresseerde collega’s brengt."
Zo besluit het mailtje dat ik hierover ontving.

Trendmatcher #4


Een vreemde titel voor een bericht, maar dat komt omdat deze automatisch gegenereerd wordt door Gabcast.com.
Die maakt het mogelijk om direct vanaf je mobieltje een audiobericht op je weblog te plaatsen. Op die manier kun je heel makkelijk live verslag doen van een gebeurtenis, zolang je maar bereik hebt met je mobiele telefoon. Zo is zelfs een internet verbinding niet nodig om toch iets op je weblog te plaatsen! Ik heb dit al veel eerder gebruikt, maar werd er weer aan herinnerd door een bericht bij Robert Scoble, die Twittergram gebruikte om de eerste levensgeluiden van z'n pas geboren zoontje te delen met z'n cellphone via Twitter.

16 september 2007

Picasa voor de Mac

Als ik m'n vertrouwde notebook ooit wil vervangen door de Mac zal die laatste minstens alles moeten kunnen doen wat ik nu ook doe (toch?).
Vanavond heb ik wat dat betreft weer een stapje gezet door de Picasa webalbums plugin voor de Mac te downloaden en te installeren.
Je kunt deze op 2 manieren gebruiken: binnen iPhoto of als aparte uploader waarbij je heel makkelijk foto's vanuit finder naar de Picasa uploader sleept. Natuurlijk heb ik dat ook uitgeprobeerd en waarmee kon dat beter dan met een paar foto's die ik vrijdag gemaakt heb van 2 prachtig gepimpte Mac werkplekken bij ons op school bij de opleiding multimedia & webdesign!


Overigens had ik de Flickr uploader voor de Mac al eerder geinstalleerd en er is bij Flickr ook een plugin beschikbaar voor iPhoto. Misschien een leuke tip voor himandhismacbook?

Disclaimer: Dit bericht is gemaakt op m'n Macbook met behulp van Firefox. Kent Safari ook zoiets als tabbladen?

Waar is de leraar?

"Hoe kijken docenten zelf naar hun vak en wat merken zij van het veelbesproken lerarentekort? ZEMBLA filmde voor en na de zomervakantie de dagelijkse schoolpraktijk op twee ‘gewone’ scholen in het voortgezet onderwijs. Duidelijk wordt dat leraren veel meer taken hebben dan alleen lesgeven. Een deel daarvan wordt ervaren als ‘krenten in de pap’. Een andere deel wordt duidelijk als ‘corvee’ gezien." (bron)

Een dag na de trieste vertoning van Rondom Tien laat Zembla zien dat er wel degelijk een goed programma te maken is over (de huidige stand van zaken in) het onderwijs.
Ik wil niet zeggen dat ik het met alle uitspraken eens was, er was in ieder geval sprake van een gedegen aanpak met een goed stukje research en dat alles strak gemonteerd.

Heel sterk vond ik dat ook leerlingen de camera in handen kregen en daarmee de klas ingingen om te filmen. "Als wij met de camera binnenkomen gebeurt er 2 X zoveel als anders".

Ook aan de Zembla site is een forum gekoppeld, maar helaas kan er nog niet gereageerd worden op de laatste uitzending. Dat is dan weer een punt voor de NCRV waarbij dat wel kan.

Hopelijk komt de Zembla aflevering terecht bij uitzending gemist zodat iedereen die deze alsnog wil zien daar terecht kan. Ik heb hem voor de zekerheid maar opgenomen...

Onderwijs in beeld

Zijn jullie al bekomen van de Rondom 10 uitzending "Wie wil er nog voor de klas?" van gisterenavond?
Ik eerlijk gezegd nog niet en ben nog nauwelijks in staat m'n verontwaardiging, teleurstelling en ergernis onder woorden te brengen, dus verwijs ik maar even naar het forum van de NCRV, waar veel anderen al gereageerd hebben.
Twee weken geleden linkte ik nog naar een uitzending van Rondom 10, nu doe ik dat bewust niet want hier heb je écht geen uitzending aan gemist!
Vanavond komt Zembla van de Vara met een uitzending over "Waar is de leraar".
M'n enige geruststelling is dat ze het in ieder geval niet slechter kunnen doen dan wat Cees Grimbergen gisteren (wan)presteerde.

Maar goed, over een paar weken is het weer Nationale Onderwijsweek 2007 met op 5 oktober de dag van de leraar. Op 4 oktober wordt om 21.00 uur op Nederland 1 de verkiezing van de Leraar van het Jaar 2007 uitgezonden. Hopelijk dat die uitzending niet gepresenteerd wordt door %G$r#i@m&^b!e$r^g%e$n(:
Zet als "kritische ouder" of als management 5 oktober in je agenda en zorg voor een hoop gebak in de docentenkamer. De meesten verdienen het!!!

Update:
Voor mensen die de ingezonden brief willen lezen van de heer Everwijn die aan het eind van de uitzending ten tonele werd gevoerd: Klik hier.
Lees dan vooral ook de reacties die erop geplaatst worden.

14 september 2007

Basisvaardigheden

"Bij ons in de organisatie is de discussie over de basisvaardigheden weer eens opgelaaid. Natuurlijk erg van belang om je ict-gebruik optimaal te hebben."
Zo begint een bericht op de Scholenlijst mailinglist.
"Nu heb ik brainstormend een lijstje opgesteld met vaardigheden. Graag zou ik van jullie commentaar en aanvullingen ontvangen."
Wat volgt is een zeer uitgebreide lijst met vaardigheden, met een onderverdeling voor de leerkracht, de ict-er op school, de bovenschools coordinator en de netwerkbeheerder.

Eigenlijk zou je zoiets in een wiki moeten zetten, zodat iedereen makkelijk kan aanvullen!
Maar als ik kijk naar het rijtje mensen en de rollen, mis ik er dan niet een paar?
Een van de dingen die de 4 in balans monitor duidelijk maakte is dat de gemiddelde leerkracht aansturing mist vanuit de directie en een duidelijk uitgestippeld ICT beleid.

Dus Ellen, voeg aan je lijst alsjeblieft ook de basisvaardigheden toe die een directeur/schoolleider en een bovenschools bestuur moeten hebben als het gaat om ICT!!! Maakt de school onderdeel uit van een grotere organisatie, dan lopen er vast ook onderwijskundigen of beleidsmedewerkers rond. Beschrijf ook voor hen wat ze minimaal moeten weten op dit gebied!

Trouwens, heb je aanvullingen voor Ellen, schroom dan niet om te reageren onder het bericht op de Scholenlijst...

Practice what you preach

Onder het motto "breng in de praktijk wat je predikt" heb ik vanmorgen een gastles verzorgd voor een groep 2e jaars studenten van de opleiding multimedia en webdesign bij het Drenthe College. Het was weer een geweldige ervaring en het uur was eigenlijk te kort om alles goed te behandelen.
Geen van de studenten had trouwens een eigen weblog, dus daarover waren we snel klaar.
Wel zitten ze allemaal bij Hyves en de werking van YouTube hoefde ik ze ook niet uit te leggen.
De helft van de 20 aanwezigen had al eens een filmpje bij YouTube geplaatst.
Anders werd het toen ik ze liet zien dat je ook direct vanaf je webcam filmpjes bij YouTube of DailyMotion kunt plaatsen. Toen ik vervolgens ManyCam erbij haalde en schakelde tussen de 3 camera's die ik aan m'n notebook had gehangen werden ze stil en zaten op het puntje van hun stoel. De eerste vragen kwamen los.
Nog spannender werd het toen ik overschakelde naar Ustream en Kyte.tv om te laten zien wat daar mogelijk is.
Het laatste kwartier had ik weggelegd voor een spontane Operator11 show en toen viel het kwartje echt!
Eentje zei nog: "Maar meneer, dat doen we toch al bij MSN met de camera" maar toen hij zich realiseerde dat nu in plaats van één persoon "de hele wereld" kan meegenieten was het opeens écht interessant.
Ik ben benieuwd hoeveel er morgen een account hebben!

Als tegenprestatie heb ik gevraagd of ze niet een mooie trailer of stopmotion film van 20 seconden willen produceren voor mijn "Trendmatcher live" shows.
Waarschijnlijk gaan ze in 4 groepjes van 3 studenten nu iets maken en kan straks via m'n weblog het beste filmpje worden uitgekozen.
Tenslotte heb ik ze gevraagd om op basis van de dingen die ze vanmorgen gezien hebben een projectplan te schrijven voor een mogelijk streaming video project via Kennisnet.
Ben heel benieuwd wat hieruit komt, dus wordt hopelijk vervolgd!

Nog 23 dingen!

Als ik deze week iemand heb laten schrikken met mijn bericht over 23 (web2.0) dingen was het wel Rob Coers.
Hij heeft namelijk de afgelopen periode precies hetzelfde gedaan: de oorspronkelijke cursus zoals die ontwikkeld is voor de bibliotheken in Mecklenburg vertalen naar het Nederlands. Dit in opdracht van een aantal bibliotheken in Nederland.
Dat is dan ook een van de dingen waarin zijn cursus zich onderscheidt van het materiaal zoals Kennisnet dat beschikbaar gaat stellen. Rob richt zich vooral op medewerkers van bibliotheken die zelfstandig, of onder begeleiding de cursus kunnen gaan doorlopen. Het lijkt mij dat die laatste variant natuurlijk veel meer kans op succes biedt. Je wordt gevolgd bij je 23 ontdekkingen, krijgt ondersteuning en wordt uiteindelijk nog beloond ook!
Vermeldenswaardig is in dit verband dat Rob van start gaat met maar liefst 60 medewerkers van de bibliotheek in Gouda! Meer informatie hierover staat bij bibliotheek 2.0.
Rob stelt zijn materiaal onder Creative Commons beschikbaar aan iedereen die de cursus zelfstandig wil volgen op http://www.23dingen.nl/.

Zonde van alle energie? Ik denk het niet! Misschien is het juist aardig om de 2 "methodes" naast elkaar te zien en wellicht kunnen ze elkaar heel goed aanvullen.
Rob heeft -net als bij het oorspronkelijke idee- gekozen voor een weblog om het materiaal aan te bieden. Kennisnet doet het in de vorm van een wiki vanuit de hoop dat bezoekers met aanvullingen gaan komen. Dat laatste moet natuurlijk nog maar blijken.
Voor "de consument" is het prettig dat er nu een keuze gemaakt kan worden uit de vorm die het beste bij je past.
Dus geen wedijver of afgunst, maar een dubbele verrijking: 46 dingen!

De maan

Vanavond al naar de maan gekeken?
UPDATE:
Dat is weer typisch iets voor m'n dochter (zie reactie) om vanaf haar dakterras midden in Manhattan de ruimte af te speuren terwijl het nieuwe maan is en haar vader voor gek te verklaren:-), maar ik doelde met dat korte bericht van gisterenavond natuurlijk op Google Moon dat sinds gisteren heel wat meer laat zien dan een Goudse gatenkaas!

12 september 2007

De top 10 van Edwin en Wilfred

Afgelopen zomer heeft het Centre for Learning & Performance Technologies aan "learning professionals" de vraag gesteld wat hun favoriete top 10 tools is en 109 mensen hebben daarop gereageerd. Tot m'n verrassing ook 2 Nederlanders: Edwin en Wilfred!

Van die persoonlijke top 10 lijstjes is een top 100 tools samengesteld en daarnaast the learning toolbox waarbij de top 100 is gecategoriseerd naar type tool.

Het is te laat (voor mij) om hier nu diep op in te gaan, maar het is een prachtige lijst met verrassende uitkomsten:

Zo staat Firefox bovenaan (logisch want cross-platform?), zijn 8 van de 1e 10 tools gratis (en de andere 2 van Microsoft), komen Google varianten 4 X voor in die top 10 en zitten daar ook 2 blogtools bij: Wordpress en Blogger.
De eerste ELO staat op de 12e plaats en wikispaces al op plaats 15.

Al met al een prachtige lijst waarvan je alle tools kunt aanklikken om te zien waarom de learning professionals zoals Edwin en Wilfred hiervoor gekozen hebben.
Wat fijn dat mensen als zij hun ervaringen op zo'n manier met iedereen delen!

Safari of Firefox?

Ik heb nog nooit zoveel Apple bezoekers op m'n weblog gehad als gisteren en vandaag, en dat allemaal dankzij een berichtje op macosx.nl!
Als je de reacties van de (natuurlijk Apple) bezoekers bekijkt mag er eigenlijk maar één browser bestaan en dat is Safari.
Als ik echter naar m'n statistieken bekijk moet ik toch constateren dat er blijkbaar nogal wat "afvalligen" zijn in het Apple veld. Het aandeel Firefox bezoekers is namelijk ook nog nooit zo hoog geweest! Nu ben ik altijd slecht in het interpreteren van cijfers, dus laat ik de getallen voor zich spreken:





De grafieken worden mooi voor mij gegenereerd door de blogtracker van Icerocket, een aanrader!

Om te voorkomen dat ik in de reacties nu weer de vraag krijg: "wat wil je hier nu mee zeggen", hier alvast het antwoord:
Doe datgene wat- en kies daarbij de omgeving waarbij je je lekker voelt en trek je niets aan van "hoe het hoort". Jij hebt de muis in handen!

Het kan nog nog goedkoper!

Nee, geen tikfout...
Op 10 juni plaatst ik al een bericht met de titel Het kan nog goedkoper!
Dat ging over de Aiptek die toen in de aanbieding was bij Blokker.
Nu staat hij weer in de folder en is nóg € 10 goedkoper geworden!

Wat me opviel toen ik naar m'n statistieken keek is dat er veel gezocht werd op de woorden aiptek en blokker en inderdaad, als je beide woorden intoetst bij google komt mijn bericht als 4e hit tevoorschijn!

Wil je dus dat je goed gevonden wordt, kijk dan goed in de folders van de deurmatvervuilers en maak een bericht waarin je de Trekpleister externe harde schijf aanbieding op de een of andere manier noemt. Wedden dat je daar hits op krijgt?

Bovenstaand grafiekje wordt trouwens gegenereerd door de gratis blog tracker van Icerocket.com die ik toevallig afgelopen maandag geïnstalleerd had. Deze tracker geeft geweldig veel en betrouwbare informatie over het bezoek aan je weblog. Zo zie ik dat ik dankzij een leuk bericht op de voorpagina van macosx.nl nog nooit zoveel hits gehad heb als gisteren en vandaag.
Het ongemonteerde en ongecensureerde filmpje van de uitpakparty is sinds gisteren al 1500 keer bekeken!
Dat leerde me ook dat ik als cameraman m'n mond moet houden als ik aan het filmen ben, want nu word ik ongenadig afgerekend door alle Mac aanhangers op het feit dat ik tegen een student zeg dat ie "gewoon even Firefox moet installeren". Er bestaat natuurlijk maar één browser voor de Mac en dat is Safari! Nog erger was gisterenavond in m'n eerste live uitzending dat ik niet eens op de naam daarvan kon komen!
(Gelukkig weinig Mac kijkers in m'n show, anders was ik daar ook nog afgebrand:-)

Wat een vertoning!

Tja... ik kan me voorstellen dat je er zo aan terugdenkt als je ergens op een willekeurig moment binnenkwam op de eerste educatieve uitzending via Operator11 die ik gisterenavond uitzond.
Bijna niets deugde:
Het geluid was slecht (is podcasten moeilijker dan vodcasten?) de verlichting was niet perfect, niemand keek in de camera, het schakelen was ongetimed en het ging eigenlijk helemaal nergens over!
Maar aan de andere kant
Het idee dat 5 mensen live vanuit Amsterdam, Weert, Weerdinge, Amersfoort en Groningen live in beeld gebracht werden -en ook nog een dame vanuit Los Angeles- terwijl er 37 mensen live meekeken vind ik helemaal geweldig!
Natuurlijk werden we onwennig afgeleid door de techniek en schrokken we als we in beeld kwamen, so what? Over 10 jaar kunnen we, terugdenkend hieraan, met een glimlach stellen dat we toen al hiermee begonnen zijn terwijl het dan waarschijnlijk gewoon gemeengoed is.
Hoe dan ook, mijn experiment is geslaagd. Het is mogelijk om mensen op een willekeurig moment en vanaf en willekeurige locatie met elkaar in gesprek te brengen waarbij anderen meekijken en mee kunnen praten. alhoewel dat laatste wat mij betreft meer had mogen gebeuren!

Nu zou ik zóóó graag van die 37 kijkers horen hoe zij dit ervaren hebben, los van de techniek die natuurlijk beter moet. Doe me een lol en reageer via de reacties of direct via een mailtje.
Alleen op die manier kunnen we dit naar een hoger plan tillen!

De afterparty bij Erwin de Vries direct na de uitzending was trouwens ook heel waardevol. Daar waren we "maar" met 3 mensen in de studio (terwijl er toch 14 meekeken) en gingen we dieper in op de gebruiksmogelijkheden van dit medium in het onderwijs. Daarnaast ook veel gezegd over systeembeheer en hoe wij dat geregeld zouden willen zien. Ik hoop dan ook niet dat ik morgen van de afdeling wordt gegooid door m'n collega's.

Maar goed, samenvattend kan ik zeggen dat ik deze avond als heel leerzaam heb ervaren en wil iedereen dan ook bedanken voor zijn/haar bijdrage daaraan.

Neem van mij aan: dit was zo'n experiment waarvan je later zegt "weet je nog?"

Er gaan zeker meer uitzendingen volgen, alhoewel ik me nog niet wil vastleggen aan een bepaald ritme of moment...
(Overigens zijn beide shows via de links hierboven nog terug te zien.)

11 september 2007

Wat kunnen we vanavond verwachten

Zoals aangekondigd vanavond m'n eerste educatieve live uitzending via Operator11.
Marco Derksen reageert: leuk idee! Alleen begrijp ik nog niet helemaal wie je doelgroepen zijn.
Kortom, wat kan je vanavond verwachten wanneer je gaat kijken?
Dat is voor mij ook een grote verrassing!
Wanneer je een podcast produceert kun je dat doen aan de hand van een mooi draaiboek. Je bepaalt de onderwerpen die je wilt behandelen en zoekt er passende muziek bij. Als je alles op een rijtje hebt ga je je show produceren en pas wanneer je helemaal tevreden bent plaats je hem op internet.
Bij deze live vodcast (of eigenlijk voddenkast, want ik hoop op meer deelnemers) heb ik zelf niet alles in de hand, maar is een en ander mede afhankelijk van de inbreng van anderen!

Onderwerpen die wat mij betreft in ieder geval aan de orde zullen komen zijn:
  • Wat kunnen we met (tools als) Operator11?
  • De week van Willem
  • De laatste onderwijs monitor
  • en wat verder ter tafel komt...

    Erwin de Vries, leraar Duits in het Voortgezet Onderwijs zal zeker van de partij zijn en heeft een interesssante bijdrage. Verder heb ik via e-mail diverse reacties gehad van mensen die in ieder geval gaan kijken, maar nog niet weten of ze wel in de uitzending durven. Er zijn ook afzeggingen: Wilfred Rubens had graag meegedaan maar kan niet vanavond.
    Het zal hoe dan ook zoeken worden naar een boeiend format en ik hoop dan ook op veel feedback. Televisie 2.0 maak je tenslotte samen!
    Dus, kom kijken vanavond, gebruik de chat om vragen te stellen en opmerkingen te plaatsen!
    Je kunt kijken via onderstaand scherm, maar beter is het om naar de show zelf te gaan bij Operator11 omdat je dan ook het chatvenster kunt gebruiken en live feedback geven. Tot vanavond om 21.00 uur!

  • 10 september 2007

    23 (web 2.0) dingen

    Het begon bijna een jaar geleden met een bericht op het ICT & Onderwijs BLOG van Pierre Gorissen. Hij verwees naar een heel mooie training die de Public Library of Charlotte & Mecklenburg County voor haar medewerkers online heeft staan. In de vorm van 23 opdrachten gaan ze aan de slag met Learning 2.0.
    In een reactie schreef ik toen dat het mooi materiaal zou zijn voor Kennisnet om in het kader van het MBO actieplan Verbonden met ICT te vertalen naar het Nederlands en beschikbaar te stellen in het onderdeel MBO Prosumer van leermateriaal.
    Dat idee is door Kennisnet overgenomen en zij hebben alle 23 onderdelen laten vertalen. Een redacteur van Kennisnet is nu druk bezig om alles via een speciaal daarvoor ingerichte wiki te ontsluiten.

    De eerste 10 dingen zijn op dit moment beschikbaar:
    01. De leukste ontdekkingsreis ooit ... (Introductie)
    02. Een leven lang leren en Web 2.0
    03. Zet in 3 stappen je eigen weblog op
    04. Registreer je weblog en doe mee ...
    05. Maak kennis met Flickr
    06. Nog meer fun met Flickr
    07. Blog over technologie
    08. Maak het leven makkelijker met RSS
    09. Feeds vinden
    10. Stoeien met afbeeldingsgeneratoren

    Het mooie van de wiki omgeving is dat iedereen aanvullingen en verbeteringen kan aanbrengen!
    De cursus is dus nog in ontwikkeling en zal uiteindelijk uit 23 Web 2.0 dingen bestaan. Er worden nog podcasts en filmpjes aan toegevoegd.
    Al met al een mooi voorbeeld van wat via een bericht begon met een beetje brainstormen in de reacties uiteindelijk tot een nieuw produkt leidt...

    Leermogelijkheden van virtuele werelden

    Gisteren startte Renée Filius (projectmanager en adviseur Hoger Onderwijs bij het IVLOS) op Frankwatching.com (nieuws & opinie over digitale trends) met een serie van 5 artikelen waarin ze aandacht besteedt aan de leermogelijkheden van virtuele werelden.

    Het eerste deel met als titel: Betrapt in het Habbo Hotel was een introductie: wat zijn virtuele werelden eigenlijk?
    Vandaag al kwam deel 2 uit: College volgen in Second Life. Komt onderwijs in een virtuele wereld (zoals Second Life of Habbo Hotel) nu veel vaker voor? Zullen ze het reguliere onderwijs veelvuldig aanvullen of zelfs vervangen?
    In dit artikel onderscheidt Renée vier categorieën van leren in en over een virtuele wereld:
    1. Leren in een virtuele wereld
    2. Leren over virtuele werelden
    3. Leren in een simulatieomgeving
    4. Combinaties van de bovenstaande soorten

    Opnieuw een uitgebreid en interessant verhaal met veel voorbeelden dat ik graag onder jullie aandacht breng!
    Goed dat Frankwatching hier ruimte aan geeft. Kijk ook eens naar de andere artikelen die getagged zijn met het trefwoord onderwijs.

    Moet ik me aangesproken voelen?

    Zonder dat ik me uit de tent laat lokken en precies zeg wat ik denk van de resultaten uit de laatste Onderwijsmonitor zijn er toch mensen die zich afvragen of ze zich nu aangesproken moeten voelen.
    Daarom het volgende verhaal:
    Een collega heeft een dochter die bijna 18 wordt en wil haar voor haar verjaardag het rijbewijs cadeau doen.
    Nu kost rijles tegenwoordig nogal wat dus gaat hij op zoek naar een rijschool die "het goed doet", met lage lesprijzen maar hoge slagingspercentages. Daarnaast is hij ook wel nieuwsgierig in wat voor auto's les gegeven wordt en naar de persoonlijke aanpak van de instructeurs.

    Dus ging hij bellen!
    "Op uw website heeft u het over uw gedegen lesmethode. Wat bedoelt u daar precies mee?"

    "Ja meneer, anderen adverteren met de modernste lesmethode, maar daar doe ik dus niet aan mee! Ik werk gewoon zoals ik dat al vanaf 1980 gewend ben. Daarna zijn er natuurlijk wel nieuwe regels bijgekomen zoals over voorrang op rotondes, maar dat hou ik allemaal niet meer bij. Vroeger had rechts gewoon voorrang, klaar. Tegenwoordig hebben ze zelfs al auto's met een 6 baks versnelling. Wat een flauwekul. Ik leer ze gewoon schakelen in een 4 bak met een beetje tussengas. Theorieles doe ik met de dia's die ik jaren geleden gemaakt heb en dat gaat prima. Als ze het niet snappen moeten ze gewoon beter opletten. Geen modern gedoe met ja/nee vragen en multiple choice. Bij mij moeten ze gewoon leren!"

    Mijn collega wist niet wat hij hoorde en gooide gegeneerd de hoorn op de haak.
    "Dat hou ik allemaal niet meer bij zei die man! Maar lesgeven is toch zijn core business en dan móet hij toch wel op de hoogte blijven van nieuwe regels, ontwikkelingen en mogelijkheden?
    Je gelooft toch niet dat er nog zulke rijscholen bestaan. Daar zou ik m'n goede geld dus nooit aan uitgeven..."

    De moraal van dit verhaal:
    Is er geen enkele herkenning in bovenstaande, dan hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen!

    Moet ik me aangesproken voelen?

    Zonder dat ik me uit de tent laat lokken en en precies zeg wat ik denk van de resultaten uit de laatste Onderwijsmonitor zijn er toch mensen die zich afvragen of ze zich aangesproken moeten voelen.
    Daarom het volgende verhaal:
    Een collega heeft een dochter die bijna 18 wordt en wil haar voor haar verjaardag het rijbewijs cadeau doen.
    Nu kost rijles tegenwoordig nogal wat dus gaat hij op zoek naar een rijschool die "het goed doet", met lage lesprijzen maar hoge slagingspercentages. Daarnaast is hij ook wel nieuwsgierig in wat voor auto's les gegeven wordt en naar de persoonlijke aanpak van de instructeurs.

    Dus ging hij bellen!
    "Op uw website heeft u het over uw gedegen lesmethode. Wat bedoelt u daar precies mee?"

    "Ja meneer, anderen adverteren met de modernste lesmethode, maar daar doe ik dus niet aan mee! Ik werk gewoon zoals ik dat al vanaf 1980 gewend ben. Daarna zijn er natuurlijk wel nieuwe regels bijgekomen zoals over voorrang op rotondes, maar dat hou ik allemaal niet meer bij. Vroeger had rechts gewoon voorrang, klaar. Tegenwoordig hebben ze zelfs al auto's met een 6 baks versnelling. Wat een flauwekul. Ik leer ze gewoon schakelen in een 4 bak met een beetje tussengas. Theorieles doe ik met de dia's die ik jaren geleden gemaakt heb en dat gaat prima. Als ze het niet snappen moeten ze gewoon beter opletten. Geen modern gedoe met ja/nee vragen en multiple choice. Bij mij moeten ze gewoon leren!"

    Mijn collega wist niet wat hij hoorde en gooide gegeneerd de hoorn op de haak.
    "Dat hou ik allemaal niet meer bij zei die man! Maar lesgeven is toch zijn core business en dan móet hij toch wel op de hoogte blijven van nieuwe regels, ontwikkelingen en mogelijkheden?
    Je gelooft toch niet dat er nog zulke rijscholen bestaan. Daar zou ik m'n goede geld dus nooit aan uitgeven..."

    De moraal van dit verhaal
    Is er geen enkele herkenning in bovenstaande, dan hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen!

    Trendmatcher live op O11

    Al een tijdje loop ik met het idee, maar nu moet het er maar gewoon van komen:
    Dinsdagavond as. om 21.00 uur start ik met m'n eerste educatieve live streaming video show via Operator11!
    Er is zoveel te melden en er lopen op dit moment zoveel interessante discussies dat het zonde zou zijn om dat niet te bundelen en er een uitzending van te maken.
    Mij gaat het natuurlijk ook om het idee "practice what you preach".

    Daarom nodig ik hierbij iedereen die interesse heeft om dinsdagavond aanstaande naar deze link op Operator11 te gaan en te kijken, of nog liever, mee te doen.

    Als je in de uitzending wilt heb je een (gratis) account nodig bij Operator11 en natuurlijk een webcam. Zonder webcam kom je niet in de uitzending. Ik kan maximaal 10 participanten toelaten, maar iedereen kan meekijken en de chatfunctie gebruiken om vragen te stellen of mee te discussiëren!
    Omdat het voor veel kijkers een eerste kennismaking zal zijn met de mogelijkheden van Operator11 vind ik het geen enkel probleem als de eerste vragen zullen gaan over het verkennen van de mogelijkheden van dit medium.

    We hóeven het dus niet gelijk over de laatste Onderwijsmonitor te hebben...

    Veel zal ook afhangen van de mensen die bereid zijn in te loggen en bij te dragen. Als dinsdagavond blijkt dat ik de enige online ben zal de "one man show" niet lang duren.
    Natuurlijk hoop ik op veel belangstelling, maar zoals altijd gaat het mij vooral om kwaliteit en niet om de aantallen. Met 5 actieve deelnemers kan ik me voorstellen dat we samen een interessante uitzending kunnen vullen! De show duurt maximaal 40 minuten. Mocht je niet kunnen op dat tijdstip dan is het goede nieuws dat de show daarna gewoon via dezelfde link beschikbaar blijft.
    Wanneer blijkt dat deze manier van communiceren en delen in een behoefte voorziet en werkt overweeg ik er een vast thema van te maken, bijvoorbeeld iedere week of iedere maand. Het laatste wat ik wil is m'n eigen grijze kop 40 minuten in beeld, dus veel zal afhangen van de actieve bijdragen van anderen.
    Weet je nu al dat je mee gaat doen, meld me dat dan even zodat ik je kan inplannen in de uitzending. Kijk je liever eerst (anoniem) de kat uit de boom, geen probleem!
    Tot ziens op dinsdagavond om 21.00 uur bij Operator11...

    09 september 2007

    Geen commentaar

    Gisteren Vrijdag verscheen de Vier in Balans Monitor 2007 van Kennisnet Ict op school.
    André Manssen besteedt er op zijn weblog ruim aandacht aan.
    In de Volkskrant van zaterdag stond er het volgende over:



    Van diverse kanten werd me vandaag gevraagd wat mijn commentaar hierop was. Ik kreeg zelfs wat extra informatie toegestuurd dat nog weer een heel andere dimensie geeft aan de gepresenteerde uitkomsten.
    Maar ik wil me zo laat op de avond niet uit de tent laten lokken. Jullie willen niet weten wat ik dacht over "de docenten in het VO" toen ik dit in de krant las...

    Wat ik me wel afvraag is of je een krantenartikel mag voorlezen terwijl je die in beeld hebt?

    08 september 2007

    Beelden van de uitpakparty

    Zaterdagavond 23.35 uur en m'n todo lijstje is nog niet leeg. Van de deze week gemaakte opnames bij de Mac uitpakparty had ik een leuk filmpje willen monteren, maar ik kom er gewoon niet aan toe. Dus daarom maar ongemonteerd en ongecensureerd.

    Vandaag weer teveel tijd in "research" gestoken. Eerst natuurlijk de pocketcaster maar daarna volgde ik een link bij Pierre en kwam terecht bij Pascal van Hecke die veel interessants te bieden heeft. Zo heeft hij een aantal online video sharing sites met elkaar vergeleken en was lovend over blip.tv. Reden genoeg voor mij om een account te nemen en daar heb ik geen spijt van! Bovenstaand filmpje staat op blip.tv en wordt prachtig in 16:9 weergegeven. Daar was ik dus al tijden naar op zoek...

    Live mobiel streamen

    Zei ik afgelopen donderdag tijdens mijn workshop nog dat het "binnenkort" vast mogelijk is om vanaf je mobieltje live te streamen naar internet, blijkt dat dus al lang te kunnen!
    Vandaag bekeek ik een mooie presentatie van Marco Derksen die hij tijdens zijn eerste college nieuwe media gaf aan vierdejaars-studenten Communicatie aan de HAN.
    Bij het onderdeel Gebruik van digitale media zegt Marco: "En het wordt nog gekker met bliin, ustream, kyte.tv en comvu".

    Comvu kende ik nog niet dus zocht vanmiddag de site op. Binnen 2 minuten had ik een (gratis) account en kon ik software downloaden voor m'n Qtek 9100. Even later was ik vanaf m'n mobieltje live aan het streamen!
    De resultaten worden keurig bewaard op een persoonlijke pagina. Je kunt ook bestaande filmpjes vanaf je mobieltje uploaden, maar daarbij herkent het programma alleen wmv bestanden en geen MP4 zoals m'n Qtek opneemt. Maar een filmpje dat ik had staan kon ik zo uploaden. Je kunt filmpjes zelfs direct doorzetten naar Youtube (werkte bij mij niet) en als link naar een Wordpress account (werkte wel). Verder zijn ze in principe alleen online te bekijken en niet te downloaden, maar met behulp van SDP downloader wil dat natuurlijk wel.
    Gek genoeg neemt mijn Qtek een verticaal beeld op.
    Als ik dat naar Youtube upload wordt het horizontaal uitgerekt. Viddler plaatst grote zwarte randen aan weerszijden, maar DailyMotion herkent het formaat en geeft keurige embed code.
    De beeld- en geluidskwaliteit is natuurlijk niet best dus dat kan alleen maar beter worden.
    Hoe dan ook, het begin is er!

    07 september 2007

    Nu ben ik dus strafbaar!

    Als je met de rechtermuisknop op het plaatje hiernaast klikt zul je zien dat deze niet op mijn server staat, maar dat ik die bij Erno Mijland vandaan haal.
    Er is weer een rechtszaak geweest, waarbij nu geoordeeld is dat ik hiermee inbreuk maak op het auteursrecht. Ik heb Erno namelijk niet om toestemming gevraagd. (bron Arnoud Engelfriet)

    Nu ben ik in dit geval niet zo bang voor de gevolgen want COS Magazine zal het niet zo erg vinden dat ik een beetje reclame maak. Ik schijn namelijk met een verhaal over de Scholenlijst Mailinglist (De kracht van een online community) in het september nummer te staan, compleet met foto!

    Mini widgets

    Vanmiddag keek ik even op twitterista en vroeg me af:
    hoe is dat eigenlijk gebouwd?
    Zo kwam ik terecht bij yourminis, een site vol met allerlei kant en klare widgets, maar ook met de mogelijkheid om zelf widgets te bouwen. Iets voor dit weekend?
    Hiernaast de feeds van een bekend edublog. Helaas wordt de kop niet goed meegenomen.

    Wel even uitkijken met automatisch doorzetten naar je weblog, want dat gebeurde in mijn geval zonder titel erbij en dat is niet zo netjes...

    Bijeenkomst ambassadeurs

    Gisteren was er weer een bijeenkomst van de ambassadeurs van Kennisnet voor het MBO en deze keer waren we te gast bij ROC Midden Nederland op een locatie in Nieuwegein.
    Daar waren ze net deze week begonnen dus moest gastvrouw Karin Winters alles in het werk stellen om alle ICT wensen te kunnen inwilligen. Deze dag werd namelijk voor een groot deel gevuld met workshops van de verschillende ambassadeurs en die wilden natuurlijk allemaal een beamer en hands-on computers voor alle deelnemers.
    Complimenten voor Karin en haar collega's dat alles prima werkte!

    Zelf mocht ik ook een workshop verzorgen en dat was wat mij betreft een try-out van de "voorstelling" die ik dit najaar een aantal keer hoop te mogen geven.
    Met het thema "Stream IT all, prosume your media to the max." nam ik de deelnemers in een uur tijd mee langs Viddler, Ustream, Kyte, Tokbox en tenslotte Operator11

    Het grappige was dat ik tijdens de inleiding van Leo Bakker heel sneaky met behulp van mijn webcam op alle bovengenoemde platforms iets had neergezet (klik de links) dat ik gelijk in m'n workshop kon laten zien en dat leidde naast verbazing natuurlijk ook tot wat hilariteit.
    Beeld en geluid (nog los van de inhoud) is natuurlijk slecht maar het gaf wel heel mooi de kracht aan van de mogelijkhden die dit soort tools ons te bieden heeft!

    Maar ook de andere workshops waren interessant en werden goed bezocht. Leuk om zo actief samen bezig te zijn en elkaar op die manier te inspireren!
    Ik hoop later nog wat meer links te kunnen plaatsen naar diverse presentaties. Voor nu een korte foto impressie en aan het eind een klein (ongemonteerd) filmpje:

    Van Powerpoint naar Flash

    Giveaway of the DayZoals ik een tijdje terug al meldde komt er via the Giveaway of the Day af en toe prachtige software voorbij.
    Zo ook weer vandaag: FlashSpring Pro
    Met dit programma - dat als een plug-in opgenomen wordt in Powerpoint - kun je van daaruit heel makkelijk presentaties exporteren naar een Flashbestand om bijvoorbeeld via een website weer te geven.
    Als voorbeeld heb ik (met toestemming) een Powerpoint bestand van Pierre Gorissen via dit programma omgezet, en het resultaat ziet er prima uit, terwijl ik aan de instellingen nauwelijks iets veranderd heb. Klik hier om het resultaat te bekijken..
    Je hebt nog tot 9 uur morgenvroeg om dit programma gratis te downloaden en te installeren.
    Let op: dat laatste moet je binnen die tijd doen, anders werkt de gratis licentie niet meer!

    05 september 2007

    Screencast-O-Matic

    Wil je een screencast maken, maar weet je niet wat voor software je daar voor nodig hebt?
    Wel, je hebt helemaal geen software nodig!
    Wanneer je gebruikmaakt van Screencast-O-Matic kun je direct online je screencast opnemen! Je moet alleen java geïnstalleerd hebben, dat wel.
    Vervolgens is het een kwestie van kiezen uit een aantal opties en je kunt beginnen!
    De opgenomen screencast kun je embedden op je pagina en ook nog als .mov bestand downloaden. Het werkt ook op de Mac onder Safari en Firefox. De kwaliteit is niet loepzuiver omdat er nogal gecomprimeerd wordt, maar het werkt wel. Jammer is dat het scherm niet meebeweegt met je muis dus je moet goed nadenken over welk gebied je precies wilt opnemen. Een voorbeeld staat hieronder:

    Mac uitpakparty

    Vandaag kregen alle 1e jaars studenten van de opleiding Multimedia & Development aan het Drenthe College een Macbook uitgereikt en ik was erbij!

    Binnen 10 minuten lag het lokaal vol lege dozen en piepschuim en slechts enkele minuten later waren de eerste al "up and running". Wat een spektakel! Garageband en de webcam waren de eerstvolgende zaken die ik veel zag verschijnen, maar met internet had men wat meer moeite. Er moest eerst een proxy worden ingesteld en dat was voor de meesten even zoeken (in Safari) en wennen aan de nukken van een Mac: "Waar is m'n rechtermuisknop?" was een vertwijfelde uitroep die ik meermalen hoorde. Heel leuk natuurlijk ook om te ontdekken dat de meegeleverde afstandsbediening het op alle systemen deed.

    Speciaal voor studenten en onderwijsinstellingen heeft TCI Groep de NoRisk Studie Werkplek ontwikkeld. De student heeft voor een vast zeer laag bedrag per maand de beschikking over een betrouwbare moderne portable computer, voorzien van een door het Drenthe College vastgesteld image. Verzekering en snelle pick-up and return service zijn onderdeel van het concept. Voor de opleiding "Multimedia Design & Development" heeft TCI Groep, in samenwerking met het Drenthe College, een Apple MacBook geselecteerd volledig afgestemd op deze opleiding. Het betreft een zeer snelle moderne MacBook, voorzien van een uitgebreide software, 3 jaar garantie en verzekering.

    Inbegrepen in NoRisk concept:
    • Gebruik van Apple MacBook compleet conform specificaties;
    • Levering binnen 1 week;
    • Levering klaar voor gebruik, incl. installatie image op locatie Drenthe College;
    • Oplossen storingen of plaatsen gelijkwaardige apparatuur pick-up & return
      binnen 2 werkdagen gedurende gehele drie jaar;
    • Verzekering tegen diefstal, brand, rook- en waterschade en niet opzettelijke
      beschadiging gedurende 3 jaar;

    Studenten kunnen in één keer betalen of in maandelijkse termijnen. Opvallend was dat van de 60 studenten er 50 gelijk binnen enkele dagen akkoord gingen met de condities. Kennelijk waren de voorwaarden zeer gunstig!

    Zo werd het een uitpakparty zoals ik die nog niet vaak heb meegemaakt...

    Wil je meer weten over het concept en de kosten, geef me dan even een seintje.

    Video embedden

    Even een test met het embedden van Google video.

    04 september 2007

    Wat mij betreft geen EDU Top 100

    Mijn vorige bericht naar aanleiding van de Marcom Top 100 lokte toch weer een aantal reacties uit, waaronder een van Joel de Bruijn die zegt: wordt het tijd voor een Edu Top 100?

    Wat mij betreft niet en wel om de volgende redenen:
    Hoe wil je de edublogs die er zijn op een eerlijke en objectieve manier met elkaar vergelijken?
    als je bijvoorbeeld kijkt naar de weblogs van Jef van den Hurk en Wilfred Rubens en die vergelijkt met deze, waarop beoordeel je dan? Het aantal berichten? de hoeveelheid gebruikte plaatjes? Het aantal abonnees? de diepgang?
    Ieder heeft z'n eigen stijl en aandachtspunten, maar voor mij zijn ze allemaal even waardevol!

    Als het gaat om de keuze van een ochtendblad dan kan ik me voorstellen dat je niet alle kranten in de bus wilt hebben, al was het maar vanwege de abonnementskosten.
    Maar de edublogs die ik ken vind ik allemaal even waardevol en ik probeer ze dan ook allemaal te volgen! Het kost niks en kan makkelijk via de RSS feeds die ze bieden. Waarom zou je dan een rangschikking willen?
    Computers in de klas van Andre Manssen is moeilijk te vergelijken met het weblog van Pierre Gorissen, omdat ze vaak totaal verschillende informatie bieden, maar daarom is de een voor mij niet minder populair dan de ander.
    Graag zou ik alle edublogs eens willen inventariseren en op een rijtje zetten, bang als ik ben dat ik er een oversla of domweg nog niet ken, maar wat mij betreft verdienen ze allemaal dezelfde aandacht!
    En waarom zou je een rangschikking willen? Om een soort van wedijver te bevorderen? "ik heb lekker meer lezers dan jij", of "ik plaats veel meer berichten dan die ander"?
    We doen het allemaal in onze eigen tijd en worden er geen van allen (financieel) beter van. Waarom zouden we dan een maandelijkse druk over onszelf afroepen en elkaar gekmaken?

    Gelukkig kunnen wij zeggen dat het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Van sommige weblogs die net begonnen zijn zie ik dat ze (in Bloglines) nog maar een paar abonnees hebben. Nou en? Het maakt de informatie die geboden wordt er voor mij niets minder om!

    Waarom ikzelf dan toch voorkom in de Marcom top 100?
    Vooral omdat anderen vonden dat mijn weblog wel degelijk ook gaat over marketing en communicatie en me uitnodigden me vooral aan te melden. Laat ik hopen dat ik het onderwijs daar bij al die marketeers een beetje "vermarkt", want van onze huidige leerlingen moeten zij het straks wel hebben!

    Dus een lijst met maandelijkse stijgers en dalers, nee!
    Maar een mooi en zo compleet mogelijk overzicht van edubloggers zou natuurlijk niet verkeerd zijn. Ligt hier niet een mooie taak voor een organisatie als Kennisnet om "ons" eens allemaal netjes in kaart te brengen, uiteraard samen met onze zuiderburen?
    Of bestaat er zo'n overzicht en ben ik blond?
    (Sorry Kaj, Margreet, Klaus, Joël, Elske, Jeroen, Frans, Janien, Louïs, Jeroen, Willy, Edwin en heel veel anderen als ik jullie hierboven niet genoemd heb...)