30 november 2007

Plaatsvervangende schaamte

Normaal gesproken publiceer ik hier alleen over dingen die goed gaan, die ik leuk vind en waar anderen ook wat aan hebben. Deze keer een uitzondering daarop. Het overkomt me niet vaak, maar gisteren ben ik voortijdig uit een presentatie weggelopen omdat het zo'n gênante vertoning was dat ik last kreeg van plaatsvervangende schaamte. De spreker gebruikte de 1e 10 minuten (van een half uur) om via één slide te vertellen wie hij was en wat hij tot nu toe allemaal gedaan had. Opvallend daarbij was dat Engels duidelijk niet z'n first language was. Op het moment dat hij iets anders wilde vertellen dan wat er op z'n papiertje stond kwam hij er niet meer uit en ging pijnlijk op zoek naar woorden.
Toen hij dan naar de volgende slide wilde wist hij niet hoe hij door z'n eigen Powerpointpresentatie moest navigeren en had hulp nodig om de pointer te vinden om daarmee een link aan te klikken die een Youtube filmpje zou starten waarmee hij z'n verhaal wilde illustreren. Hij had er niet aan gedacht dit filmpje lokaal op te slaan en wilde verbinding maken via het netwerk van het congrescentrum. Natuurlijk kwam dus eerst een loginscherm in beeld waarbij hij uiteraard geen wachtwoord voorhanden had. Uiteindelijk wilde het filmpje natuurlijk niet laden, maar in plaats van dat met een kwinkslag op te vangen, te vertellen wat we anders gezien zouden hebben en door te gaan met z'n verhaal, raakte hij helemaal de weg kwijt en kwam niet meer uit z'n woorden. Pas na 2 minuten greep de zaalvoorzitter in en maakte een einde aan deze vertoning. Tegen die tijd had ik de tenen al zo krom in m'n schoenen staan dat ik er kramp van kreeg.
Het was zo overduidelijk dat hij het verhaal dat hij had willen vertellen zich niet eigen had gemaakt, zich slecht had voorbereid en niet boven de stof stond. Ik zal niet zeggen om wie het ging en wat het onderwerp geweest had moeten zijn. Het gaat me niet om die presentator. Hij zal het zelf pijnlijk genoeg gevonden hebben.
Waarom ik er dan toch over schrijf?
Ik vind dat wanneer je je als presentator aanmeldt voor een dergelijke internationale conferentie je toch wel eerst voor de spiegel mag oefenen, je mag afvragen of je Engels voldoende is, je ervoor mag zorgen dat je alles wat je wilt laten zien lokaal beschikbaar heb en voldoende in de materie zit dat je er ook zonder papier of Powerpoint iets over zou kunnen vertellen. Er zaten zo'n 200 mensen in de zaal die alleen al op basis van de toegangsprijs die ze betaald hebben voor de conferentie een bepaald niveau mogen verwachten...

29 november 2007

Games based learning

De laatste sessie van vandaag in een overvolle en veel te warme ruimte.
Het maakt de presentator uit Schotland allemaal niet uit. Met veel geestdrift (en een prachtig accent) vertelt hij over het Consolarium project dat hij in Schotland uitvoert op basisscholen.
Hij laat filmpjes zien met schitterende voorbeelden van hoe bijv. een Nintendo spelcomputer ingezet kan worden in de klas. Klik door de site en je komt filmpjes tegen die heel duidelijk laten zien wat de mogelijkheden zijn. Heel leuk is de Guitar Hero en de brain training game.

Goed begin Online Educa 2007

DSC_4539De Online Educa 2007 in Berlijn is van start gegaan met een paar boeiende keynotes.

Prachtig was het verhaal van prof. Sugata Mitra die zijn "hole in the wall" project op een aansprekende wijze ten tonele bracht. Jammer dat hij niet meer tijd kreeg om al zijn filmpjes te laten zien. Wat je ziet is dat kinderen prima in staat zijn om zichzelf als groep heel veel te leren, zonder enige ondersteuning en begeleiding. Het aplaus dat hij kreeg na afloop was gemeend en terecht. Ik heb de presentatie gefilmd en hoop hem later online te zetten.

DSC_4568Andrew Keen had een heel ander verhaal waarin hij de zaal waarschuwde voor de gevaren van "the monkeys" van Google en Wikipedia. De waarschuwingen zijn terecht, maar ik vind het jammer dat hij zijn boodschap op een wat verbitterde manier bracht, als een soort van aanklacht tegen....
Grote flauwekul (zegt Keen) dat een kind van 14 meer zou weten dan een leraar die jaren geleerd heeft.
Ik zit nu bij de eerste workshop (Harrie Manders, Fontys University) over wiki's en blogs as learning tools en kan geen 2 dingen tegelijk, dus houd ik het hier even bij en hoop dat ik de presentatie van Keen ook snel kan plaatsen.

27 november 2007

ICTwereld gefeliciteerd!

"Wie wordt de 10.000ste bezoeker op deze weblog?" Dat vroeg Willy Vermaelen van het ICTwereld weblog vanavond aan zijn bezoekers.
Het deed me zo terugdenken aan een paar jaar geleden toen ik nog de site www.scholenlijst.nl beheerde. Ik stelde toen dezelfde vraag en had zelfs een deal met Ambrasoft gesloten waardoor de gelukkige bezoeker in het bezit zou komen van een leuk educatief software pakket. De avond dat m'n site in de buurt kwam zat ik in spanning de teller te volgen. Natuurlijk kreeg ik 3 screendumps opgestuurd, maar 2 daarvan waren duidelijk bewerkt. je hebt toch altijd mensen die het proberen!
Met die herinnering in het achterhoofd kon ik het vanavond niet laten om te wachten tot ik de 10.000ste bezoeker bij Willy zou zijn. Niet om te "winnen", maar om hem met een screendump vanaf deze plek te feliciteren met deze mijlpaal.
Willy, heel veel succes en ik hoop dat je ons nog veel brengt totaan de 100.000ste bezoeker!

Presentatie beschikbaar via Zentation

De presentatie van afgelopen vrijdag is nu ook beschikbaar via Zentation. Het had even wat voeten in de aarde. Het leek allemaal niet te werken, maar dat was mijn eigen schuld omdat ik de starttijd voor de eerste slide niet op 0 seconden had ingesteld. Na keurige feedback van de servicedesk van Zentation is dat nu opgelost.
Het maken van een goede powerpointpresentatie is een kunst en een die ik niet echt beheers. Eigenlijk heb ik een grote hekel aan al die slides met bullets die je overal tegenkomt en waar ik nu dus ook aan mee doe. Ik weet dat teveel beweging snel irriteert, maar toch vind ik het leuk om af en toe wat verrassingen in een slide te stoppen.... totdat ik ze ging plaatsen bij Slideshare, want die kan daar niet mee overweg. Als je in één slide achter elkaar een aantal plaatjes laat "binnenkomen" krijg je bij Slideshare alleen de laatste te zien. Tot m'n verrassing toont Zentation die beweging in je presentatie wél (in ieder geval in de full screen variant).
Dus terwijl ik was begonnen om m'n presentaties weer "plat" te maken voor Slideshare kan ik ze toch levendig houden wanneer ik Zentation gebruik. Overigens stelde het opnemen van de sessie op video op zich niks voor: statief op de juiste plaats neerzetten, camera aan en draaien maar. Zelf vind ik de combinatie van kijken naar de opname én de PPresentatie heel prettig. Overigens kun je de verschillende vensters waaruit Zentation is opgebouwd (in de full screen mode) groter en kleiner slepen.

26 november 2007

Op de valreep naar Berlijn!

Vanmorgen werd ik gebeld door Kimmely*:
"Willem, wil je mee naar Berlijn? alles is geregeld!"
Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken, maar wel het nodige regelen. Donderdag zou ik juist een heel interessante masterclass bijwonen bij Kennisnet met als Master onder andere Arko van Brakel. Heel jammer dat ik dat moet missen, maar....
Ik ga dus naar de Online Educa in Berlijn!

*) Wie Kimmely is? Zij verzorgt het weblog voor het Consortium voor Innovatie in Berlijn. Ik kan dus lekker ontspannen zoveel mogelijk sessies volgen, maar misschien blog ik ook nog wel een beetje... :-)

Dit wordt een saaie presentatie

Zo begon ik afgelopen vrijdag m'n verhaal voor een grote groep studenten op het Regio College in Zaandam. "Dan kan het alleen maar meevallen" dacht ik bij mezelf. Saai omdat ik geen internetverbinding had en alles dus lokaal moest doen. Achteraf was ik daar alleen maar blij om, want ik kwam nu al tijd tekort voor mijn gevoel. Er valt ook zoveel te vertellen!
Ik had een videocamera meegenomen en heb mezelf gefilmd. Als ik dat terugzie vind ik het een compliment voor de groep waard dat ze het zo lang volgehouden hebben om naar me te luisteren. Een uur is best lang!
Aansluitend heb ik ze ook nog gevraagd iets op een vel papier te schrijven en heb dat snel gefilmd. Het resultaat daarvan staat hieronder:


M'n presentatie op video staat hier, maar ik vraag me af wie daar een uur lang naar wil kijken. De powerpointpresentatie staat natuurlijk bij Slideshare.

In m'n presentaties zeg ik altijd dat "het" allemaal zo makkelijk is. Na dit weekend denk ik daar zelf toch wat genuanceerder over. Ik kwam dus thuis met ruim een uur beeldmateriaal, maar ook geluid opgenomen met m'n iPod, en met alle A4'tjes, waar ik wel "even" foto's van zou maken. Wat kost het verwerken van al dat materiaal toch ontzettend veel tijd!
De video heb ik ongemonteerd bij de videoportal van Kennisnet geplaatst, maar omdat ik hem via Zentation wilde koppelen met de Powerpoint presentatie heb ik de opname daarna ook bij Google video neergezet (Daar mag je dus gewoon meer dan 280 MB uploaden). Omdat de camera vlakbij het groepje studenten op de voorste rij stond hoorde je hen (af en toe) beter dan mij. Dus heb ik het geluid van m'n iPod achter de video opname geplaatst. Omdat ik toch bezig was wilde ik het geluid ook gebruiken bij de Slideshare presentatie. Om ruimte te besparen had ik het geluid eerst met een lagere bitrate opgeslagen, maar dat gaf een "Donald Duck stemgeluid" effect, dus kon ik dat weer overdoen. Ook was het even zoeken waar ik het MP3 bestand het beste neer kon zetten. Uiteindelijk heb ik dat bij Divshare gedaan. Het synchroniseren van het geluid met de slides bij Slideshare kost je net zoveel tijd als de opname zelf en datzelfde geldt voor het synchroniseren bij Zentation (hetgeen uiteindelijk nog niet gelukt is ook). Tenslotte wilde ik nog iets met de A4'tjes doen en heb daarvoor Photostory gebruikt. Al met al kun je je voorstellen dat ik aan weinig andere dingen ben toegekomen. Toch is het goed al dit soort stappen af en toe door te nemen met een eigen presentatie. Pas dan valt je op dat je bij de ene slide eigenlijk veel te veel vertelt en bij de andere misschien juist te weinig. Ik heb dus behalve een presentatie aan 60 jongeren mezelf een aardige video-interactie en analyse training gegeven:-)

21 november 2007

En weer is het me gelukt!

Ik heb een reputatie hoog te houden als het gaat om het aanschaffen van artikelen die even later stukken goedkoper verkrijgbaar zijn.
Een tijdje terug kocht ik een Digimemo voor ruim € 200. Even later was een vergelijkbaar apparaatje te koop via Norrod voor veel minder. Maar nu lijkt EXACT hetzelfde apparaat als dat ik eerst kocht vanaf volgende week te koop te zijn bij.... je raadt het al: de Aldi!
Voor € 79,99 een digitaal notitieblok dat op de foto verdacht veel lijkt op wat ik heb. De vraag is even welke software er precies bij zit...

Aan de slag met Camtasia Studio

Techsmith, het bedrijf dat Camtasia Studio en nog meer prima programma's op de markt brengt is bezig met een promotiecampagne voor de nieuwste versie van Camtasia Studio. Via computerbladen als PC Plus (in Amerika) geven ze versie 3 van Camtasia nu volledig gratis weg!
Waarom? Omdat ze hopen dat je zult upgraden van versie 3 naar versie 5 voor de speciale prijs van $ 149.
Hoe kun je in het bezit komen van de gratis versie 3? Simpelweg een paar stappen volgen:
  1. Download de gratis trial versie van Camtasia Studio 3 via:
    http://download.techsmith.com/camtasiastudio/enu/312/camtasiaf.exe (29 MB)
  2. Ga naar de promotiepagina, vul je naam, land en e-mail adres in en je krijgt per omgaande een license-key toegestuurd via:
    http://www.techsmith.com/camtasia/pcpls.asp
  3. Installeer het programma dat je hebt gedownload en vul de toegestuurde license-key in. Je hebt nu een volledig werkende versie van versie 3 met de mogelijkheid om voor de helft van de prijs te upgraden naar versie 5! Dus ook als je niet upgrade houd je een volledig werkende versie.

Office Live Workspace Preview

"Je mag zeker over Office Live Workspaces praten :)"
staat in de reacties op mijn bericht van gisteren, waarin ik zei dat ik uitdrukkelijk gewezen was op de disclaimer. Nou, in dat geval plaats ik ook maar een screenshot dacht ik, zodat ook mijn bezoekers een beeld kunnen krijgen van hoe deze omgeving eruit kan gaan zien:

Je ziet een aantal dingen:
Je eigen documenten en de documenten die met je gedeeld worden.
Je eigen workspaces en de mogelijkheid om nieuwe spaces aan te maken.
De mogelijkheid om workspaces te delen met anderen. Die anderen kun je ook edit rechten geven zodat ze in jouw workspace nieuwe documenten kunnen plaatsen en bestaande kunnen editen.
Op iedere pagina, dus ook op document niveau kun je commentaar toevoegen. Handig als je materiaal van leerlingen wilt bekijken!
Met de "new" knop krijg je de mogelijkheid om notities, lijsten, takenlijsten, contactgegevens en gebeurtenissen toe te voegen. Met de "add file" knop kun je alle mogelijke bestanden uploaden en plaatsen. Tenslotte is er een Office Add-In te downloaden. Daarmee krijg je een complete integratie met je lokale Office pakket en kun je vanuit Office je workspaces benaderen. Dat laatste heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar klinkt natuurlijk leuk.
Wat ik er tot nu toe mee gedaan heb werkt redelijk vlot en zeker intuïtief. Het moet geweldig zijn als je studenten over iets dergelijks zouden kunnen beschikken! Voor alle duidelijkheid: datzelfde zou kunnen gelden voor Google Apps...
Meer informatie kun je vinden op workspace.officelive.com.
Overigens lijken de mensen bij Microsoft zich te ontpoppen als echte webloggers! Niet alleen Remco Ploeg heeft een weblog, waar hij gelijk gisterenavond al de presentatie had staan (in 2 varianten). Ook Peter de Haas die gisteren een onderdeel verzorgde houdt meerdere weblogs bij waarin hij over z'n werk en interesses blogt, en met een keurige disclaimer (moet ik ook nog eens doen)!
Ik weet niet of Microsoft dit actief promoot, maar het geeft zo'n bedrijf wel een gezicht. Van de mensen van Google die er gisteren waren is veel moeilijker wat te vinden...
Zo lijkt dit een lekkere MS uptalk te worden. Niet bewust zo bedoeld, maar van Google heb ik zelfs de presentatie nog niet ontvangen, terwijl dat wel was toegezegd. Hoe moeilijk kan het zijn om een PDF toe te sturen, of ergens te plaatsen? (Inderdaad, in het laatste geval moet je wel een weblog of zoiets hebben.)
Tenslotte ontving ik van Charles Stork van SLB diensten nog een link naar de Higher Education Technology Symposium presentations. Hij is daar een paar weken geleden geweest en heeft een aantal mooie presentaties gezien die via de link bereikbaar zijn. (Tja sorry, ook allemaal MS)

20 november 2007

Strijd onbeslist, tussenstand 1-0?

Vandaag was ik op een bijeenkomst, georganiseerd door SLB diensten en ROC-i-partners. Uitgenodigd waren Google en Microsoft om een presentatie te geven van hun mogelijkheden en aanbod voor onderwijsinstellingen.
Als gastheer trad op ROC Aventus die ons verwelkomde in hun prachtige nieuwe locatie in Apeldoorn.
Teleurstellend was het aantal aanwezigen: de helft minder dan wat zich had opgegeven. Andere prioriteiten? Is de waan van de dag belangrijker dan de (mogelijke) toekomst van ICT in het onderwijs?
In ieder geval kunnen we vaststellen dat degenen die er niet waren absoluut een kans gemist hebben want de bijeenkomst was zeker de moeite waard. De ochtend was voor Google en mijn verwachtingen waren extra hoog gespannen omdat ik nog nooit een presentatie van Google had bijgewoond.
De eerste presentatie was van Erik de Muinck Keizer, sales manager van Google Enterprise Benelux, en hij gebruikte de eerste 3 kwartier om veel te vertellen over het ontstaan van Google (wie herinnert zich Altavista nog?) de visie van Google, mogelijkheden en werkwijze.
Zo noemde hij de 70-20-10 regeling: Werknemers worden geacht 70% van hun tijd te besteden aan hun reguliere werk, 20% is voor "aanpalende" werkzaamheden en de 10% die overblijft is voor wilde ideeën. Op die manier is bijvoorbeeld Gmail ontstaan!
Het werd een beetje interactief toen hij de zaal vroeg hoe makkelijk men het vindt om iets te zoeken (via Google). Iedereen vond dat heel makkelijk en stak bij die optie dus de vinger op. Zijn volgende vaag was: en hoe makkelijk vindt u het om iets te vinden (op het netwerk) binnen uw eigen bedrijf? Ai, pijnlijke vraag, maar wel een eye-opener!
Het tweede gedeelte van de ochtend werd verzorgd door Samantha Peter, binnen Europa verantwoordelijk voor higher education. Op een vlotte manier ging zij in een (niet online) presentatie in op alle mogelijkheden van Google Apps en liet (screendumps van) voorbeelden zien van universiteiten in Amerika. In ieder geval opvallend was de afwezigheid van de vertrouwde advertenties aan de zijkant van Gmail en Google Calendar. Alles kan in een eigen huisstijl worden weergegeven. Zoekend op haar naam (via Google) kwam ik op een pagina van de Surf Foundation. Een dergelijke sessie blijkt er ook te zijn geweest voor het hoger onderwijs.
Op die pagina vind je ook een aantal presentaties.
Mij is beloofd dat de presentaties van vandaag zeer binnenkort beschikbaar komen.
Al met al een duidelijk verhaal: het kost de onderwijsinstellingen helemaal niks en als je de verschillende applicaties van Google kent weet je gewoon wat er mogelijk is. Jammer was dat voor verdere informatie aan het eind simpelweg verwezen werd naar de Google Apps website. Geen concreet aanbod bijvoorbeeld om te helpen bij implementatie...

De middag was voor Microsoft. Na een korte inleiding van Michael Kleine gaf hij het woord aan Peter de Haas, Online Strategy Manager, die de grote lijnen schetste van waar Microsoft mee bezig is en hoe Microsoft de toekomst ziet. Ook hier een duidelijk verhaal. Op de vraag aan de zaal wie nu al web2.0 toepassingen inzet in het onderwijs bleef het angstvallig stil. Daarna was het de beurt aan Remco Ploeg die dieper inging op de mogelijkheden van Live @ EDU.
Heel sterk aan deze presentatie vond ik zelf dat Remco het niet schuwde om echt live te gaan en dingen uit de praktijk te laten zien via een testaccount bij het Graafschap College, die deze omgeving al geïmplementeerd heeft. Zittend op de voorste rij zag ik het e-mail adres dat hij gebruikte dus kon ik het niet laten daar direct een mailtje naartoe te sturen en seconden later stond mijn bericht dus levensgroot op het scherm. Vervolgens nodigde hij me uit om documenten te bekijken in de volledig nieuwe Office Live Workspace (beta) onder uitdrukkelijke verwijzing naar het grote kader in de zijlijn: Please do not share information about Microsoft Office Live Workspace outside Microsoft. Ik mag hier dus niets over zeggen, maar misschien vind Remco het niet erg als ik zeg dat ik behoorlijk onder de indruk ben van wat ik vanavond allemaal heb zitten te doen in die omgeving!
Aan het eind nam Michael Kleine weer het woord en vertelde dat implementatie van Windows Live @ EDU niet vanzelf gaat en je toch wel moet rekenen op vijf volle dagen werk voor een implementatiepartner met verstand van zaken. Anders is de kans dat het fout gaat heel reëel.
Dat is een eerlijkheid waar ik van hou (tenzij het in de praktijk een maand zou blijken te zijn).
Als klap op de vuurpijl bood hij namens Microsoft aan om voor de eerste 3 instellingen die zich aanmelden voor een pilot deze kosten voor zijn rekening te nemen: first come, first serve!
Dat maakt de drempel om hiermee te starten natuurlijk wel een stuk lager en klinkt heel aantrekkelijk.
Toch kan ik niet zeggen wie nu als duidelijke winnaar uit deze "strijd" is gekomen. Ik ken de meeste mogelijkheden van Google en maak daar dagelijks gebruik van. Zelf vind ik Gmail bijvoorbeeld veel prettiger dan Windows Live mail, maar ik zie dat "onze" jongeren gewend zijn aan Hotmail en MSN. De integratie van Microsoft Office Live Workspace met lokale Office applicaties gaat heel ver (nee, ik zal er niks over zeggen) en zo heeft ook Microsoft sterke kaarten in handen. Voordeel is dat met MS al implementaties gedaan zijn in Nederland en daar leergeld uit getrokken is, ook door Microsoft.
Eigenlijk hoop ik dus dat ook Google "over de brug" komt en een concreet aanbod doet naar een aantal instellingen om te helpen bij een eerste inrichting. Het lijkt me waardevol om met beide mogelijkheden ervaringen op te doen in het onderwijsveld. Daardoor zullen beide partijen elkaar nauwlettend volgen en mogelijkheden uitbreiden. Dat kan ons alleen maar ten goede komen!

Tijdens beide sessies heb ik ook zitten twitteren. Laatste vraag die ik daarom aan Erik de Muinck Keizer stelde was: waarom heeft Google (nog) niet zoiets? Eigenlijk is dat een van de weinige dingen die nog ontbreekt aan jullie portfolio. "Je weet niet wat er nog komt" was zijn antwoord....

Disclaimer: ik pretendeer onpartijdig en onafhankelijk te zijn, maar zeker niet objectief!

19 november 2007

Strijd der Titanen

Een spannende dag morgen!
Dan ga ik namelijk naar Apeldoorn voor een bijzondere demo:
's Ochtends Google Apps voor onderwijsinstellingen en 's middags Windows Live @ EDU.
Beide partijen zijn uitgenodigd en zullen naar verwachting het beste uit de kast halen om de aanwezigen te overtuigen om juist voor hen te kiezen. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt!
Grappig, over Google Apps schreef ik op 11 oktober vorig jaar en over Windows Live @ EDU op 1 oktober dit jaar.
In dat laatste bericht deed ik de volgende oproep:
"Welke school nodigt beide partijen (Google en Microsoft) uit voor een pilot en houdt ons op de hoogte van wat ze nu precies te bieden hebben én de uiteindelijke keuze?"
Morgen is het dus zover. Of er een (objectief) verslag van komt weet ik nog niet...

Edublogs bij ROCnieuws

Een week geleden meldde ik hier dat ROCnieuws vernieuwd was.
Naar aanleiding daarvan zijn ze nu nog een stap verder gegaan: een aparte pagina voor Edubloggers!

Natuurlijk werd ik hierover weer keurig ingeseind:

"Na het toevoegen van o.a. jouw weblog aan ROCnieuws.nl kregen wij vele verzoeken/tips binnen om ook andere Edubloggers in het overzicht op te nemen. Dit bracht ons op het idee om alle Nederlandse Edubloggers samen te brengen binnen een aparte sectie op de website. Ondanks de verschillende uitgangspunten en invalshoeken blijken er dagelijks namelijk heel veel berichten te verschijnen, die voor onze bezoekers erg interessant zijn. Kortom, zojuist hebben we de website wederom uitgebreid. Onder de kop 'Weblogs' verschijnen nu automatisch de laatste posts van alle bekende Edubloggers."

Leuk dat een simpel bericht hier zoveel effect heeft. En ook nu geldt: ken je weblogs die nog niet in die lijst staan, maar er wel horen, geef het door aan de jongens van ROCnieuws.
Het voordeel is dat (de titels van) de laatste berichten die op deze weblogs geplaatst zijn automatisch worden weergegeven in de sidebar van de ROCnieuws pagina's. Als bezoekers doorklikken komen ze op het weblog zelf terecht.
Al met al laat ROCnieuws hiermee zien dat je voor het laatste nieuws naast de startpagina's van de verschillende ROC's ook veel kunt hebben aan de edu- (en biblio) bloggers!

18 november 2007

Platform Virtuele Werelden

Vanavond kom ik toevallig terecht op het Platform Virtuele Werelden.
"De doelstelling van het Platform Virtuele Werelden is het in samenwerking met kennisinstellingen en bedrijfsleven bevorderen van kennis en kennisverspreiding (richting media, bedrijfsleven, overheid, brede publiek) over de ontwikkeling en toepassing van virtuele werelden en driedimensionale interfaces (in het bedrijfsleven en in het publieke domein) en de maatschappelijke betekenis van virtuele werelden in het algemeen."

Onder de knop bronnen worden meer voorbeelden van Virtuele Werelden genoemd dan ik ooit had kunnen opsommen:
Active Worlds Clickable Culture Coke Studios Cybertown Disney Toontown Dreamville Dubit Entropia Universe Habbo Hotel Home Mokitown Moove Muse Playdo Puzzle Pirates Second Life The Manor The Palace The Sims Online There TowerChat Traveler Virtual Ibiza Virtual Magic Kingdom Voodoo Chat VPchat VZones Whyrobbierocks Whyville Worlds.com

Verder wordt er een aantal Academische, journalistieke en overige bronnen genoemd, maar vreemd genoeg geen weblogs, waarvan ik er zelf toch minstens een paar ken die hier expliciet aandacht aan besteden!
Participanten:
ABN Amro, EPN - Platform voor de informatiesamenleving, Erasmus Universiteit Rotterdam, Gemeente Zoetermeer, ING, Philips, Technische Universiteit Delft, Universiteit Twente, Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Wat is jouw commpost rating?

Nee, geen tikfout, maar een nieuw woord dat Dean Shareski geïntroduceerd heeft om de verhouding aan te geven tussen het aantal berichten dat je als weblogger op je eigen weblog plaatst en het aantal reacties dat je achterlaat op andere weblogs.
In januari is hij voor zichzelf begonnen om dit bij te houden.
"It seems to me that if blogging is really about reading, reflecting and writing, then I should be commenting at least as much as I post" schreef hij toen.
In augustus is hij al een stuk verder in zijn streven en nu is zijn verhouding bijna 2 reacties op één eigen bericht.
Overigens gebruikt hij zelf CoComment om dit te kunnen bijhouden.

Het laatste bericht besluit hij met een waardevolle tip: "Als je je nog steeds afvraagt hoe je een netwerk op moet bouwen, dan zijn er daarvoor niet zoveel sluipweggetjes. Begin met het plaatsen van reacties... serieus."

Ik heb geen idee wat mijn eigen rating is en heb daar ook nooit bij stil gestaan. Wat ik wel weet is dat ik doorgaans heel blij ben met reacties op mijn berichten en dat zal voor iedere weblogger gelden. Dus vind ik het logisch om zelf ook bij anderen te reageren.

Maar om een commpost rating te kunnen bijhouden moet je op z'n minst je eigen weblog hebben. Heel veel mensen moeten daar nog mee beginnen...

Let wel: hiermee bedoel ik absoluut niet te zeggen dat je een eigen weblog behoort te hebben alvorens bij anderen te reageren!
Webloggen moet je liggen, het kost (veel) tijd en stelt je soms voor lastige dilemma's. Maar het kan je ook veel opleveren!

Een lastig dilemma

"Hé Willem,
Is er wat aan de hand of zo? Zo'n vreemd bericht op je weblog! Ben je gehacked? Is het op je werk fout gelopen? Door je hoefjes gezakt? Iemand die je zit te dissen? Persoonlijke problemen? Onrustbarend bericht voor zo'n fanatieke weblogger.
Ik kan me niet voorstellen dat jij even niets weet te vertellen of een 'tijdelijk verlies aan inspiratie' (wikipedia) hebt. Wat voor ergs is er gebeurd? Of heb je echt even geen inspiratie?
Laat je even wat horen?"


En zo ontving ik de afgelopen dagen meer reacties op mijn vorige bericht, ook al had ik bewust de comments uitgezet. Wel, ik kan jullie grotendeels geruststellen:
Ik ben niet gehackt en niet door m'n hoefjes gezakt. Niemand zit me te dissen en ik heb geen persoonlijke problemen!
Eigenlijk is er ook niets ergs gebeurd en er is voldoende stof en inspiratie om te bloggen.
En toch wilde ik even wat gas terugnemen.
Ik ben geen bedrijfsblogger en probeer me als trendmatcher zo onafhankelijk mogelijk op te stellen. Echter, werk en privé lopen bij mij nogal in elkaar over. Ik zie mijn werk niet als iets dat zich tussen 9 en 5 afspeelt. Ook in mijn "eigen" tijd ben ik veel met (ICT en) onderwijs bezig, getuige dit weblog.
Zo valt er op dit moment heel veel te schrijven over de manier waarop je ICT en onderwijs binnen je instelling het beste kunt organiseren. Op de Surf onderwijsdagen hoorde ik hoe veel instellingen daar ook mee worstelen en natuurlijk word mij dan gevraagd hoe "wij" een en ander organiseren. Uiteraard heb ik daar m'n ideeën over, maar als je moet constateren dat die niet stroken met de dagelijkse realiteit waarin je zelf leeft wordt het heel lastig om een afgewogen antwoord te geven.
Hoe open en eerlijk durf en mag je zijn op je persoonlijke weblog?
Dat is een vraag waar ik voorlopig nog niet uit ben...

13 november 2007

Matching; vraag & aanbod

Matching; Vraag & Aanbod. Onderwijs & ICT

ICT diende lange tijd als doel op zich. Het nut voor het onderwijs was ondergeschikt aan de drive tot innoveren. De huidige trend laat hierin een verschuiving zien. De vraag vanuit docenten en studenten staat meer dan ooit aan de basis van innovatie. Dit dwingt ons om anders naar ICT te kijken. De SURF Onderwijsdagen 2007 maken de balans op tussen de onderwijsvraag en het ICT-aanbod. Waar matchen vraag en aanbod? Waar niet? Wat vragen studenten en docenten van het onderwijs en hoe kan ICT hieraan bijdragen?

Met deze tekst opent de site van de Surf Onderwijsdagen 2007.
Gelijk bij binnenkomst word je als deeelnemer uitgenodigd om dat matching in de praktijk te brengen. Iedereen krijgt een puzzelstukje met daarop een getal tussen de 1 en 6. Aan jou de opdracht de puzzel compleet te maken door op zoek te gaan naar de "matching" stukjes.
Pierre heeft nummer 4, ik heb nummer 6.

Ik zit nu in de preconference bij de sessie: Sharepoint als onderwijsomgeving:
"Sharepoint wordt op een toenemende aantal instellingen voor Hoger Onderwijs gebruikt als portal en samenwerk omgeving. Het inrichten en implementeren gebeurt op verschillende wijze en vanuit verschillende visies. Tijdens de Sharepoint SIG pre conference tonen we verschillende voorbeelden en nodigen we uit tot discussie over het gebruik van Sharepoint binnen het Hoger onderwijs Presentaties: De Kenniswerker in Shape, Studenten als kenniswerker aan de slag met sharepoint. HAN scholar, een leeromgeving in Sharepoint en de koppeling van het Student Informatie Systeem van de HU aan hun Sharepoint omgeving."

De sessie is volgeboekt en dat is te merken aan de temperatuur in de zaal pfff....

Ik volg het wel voor jullie

Twee dagen geleden plaatst ik een bericht over Ning als ELO.
Kennelijk is de belangstelling daarvoor groot onder mijn lezers want ik ontving een noodkreet van Indira met de vraag of ik alsjeblieft de link naar de Ning omgeving wilde weghalen.
"Dag Willem, leuk dat je aandacht besteedt aan mijn platform en het is te merken dat je veel lezers hebt, want ik krijg allerlei aanmeldingen binnen... Ik wil graag via deze weg zeggen dat ik om verschillende redenen verder geen externen toe laat tot het platform. Ik ga er vanuit dat jouw lezers genoeg moeten hebben aan jouw "tussen-tijdse"observaties. "
De omgeving is dus uitdrukkelijk bedoeld voor de deelnemende studenten en daarmee besloten.

Ik beloof jullie in de loop van het jaar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en ervaringen.

12 november 2007

ROC nieuws vernieuwd

Een half jaar geleden meldde ik de lancering van ROCnieuws.nl.
Vandaag kreeg ik bericht dat de site is aangepast en verbeterd:
"De voorpagina wordt nu volledig automatisch gevuld met het laatste nieuws afkomstig van alle Nederlandse ROC's en AOC's. Tot voor kort was dit deels handwerk. Hierdoor kwam het weleens voor, dat wij vanwege drukke werkzaamheden, geen tijd aan ROCnieuws konden besteden en er 'oude' berichten op de startpagina stonden. Dit probleem is nu dus opgelost.
Een andere wijziging die wij doorgevoerd hebben, is de toevoeging van enkele weblogs van mensen die in het middelbaar beroepsonderwijs werkzaam zijn. Als vanzelfsprekend heeft Trendmatcher.nl een plaatsje gekregen. Ook de weblogs van Wilfred Rubens en Jef van den Hurk worden voortaan aan de rechterkant gepresenteerd."

Leuk natuurlijk dat een aantal weblogs dat aandacht besteedt aan het (Middelbaar Beroeps) Onderwijs ook op deze manier erkenning krijgt! Ken je nog meer weblogs die hier een plekje verdienen, dan kun je dat doorgeven aan de makers van ROCnieuws.nl.

11 november 2007

Maak je weblog mobiel

Nu ik wat aan het experimenteren ben met een (mooie Sony Cybershot) smartphone ben ik opnieuw gaan kijken naar de manier waarop mijn weblog op zo'n ding wordt weergegeven. Een tijd terug heb ik wat gespeeld met CSS code, maar echt fraai was het allemaal niet.

Maar nu is er Mofuse.com die de berichten van je weblog geschikt maakt om op een mobieltje te bekijken!
Gratis account nemen, de RSS feed van je weblog opgeven, een leuke naam voor je mobiele url bedenken, eventueel een header toevoegen en klaar ben je.
Vanaf nu is mijn weblog op mobiel dus prima te volgen via:
http://trends.mofuse.mobi/

Gebruik je PHP, dan kun je code in je header zetten waardoor mobieltjes automatisch doorgaan naar de mofuse variant.

Het resultaat zie je in het Iframe rechts.

Als mobieltjes inderdaad de toekomst hebben is mijn weblog er in ieder geval (een beetje) klaar voor!

Laat je horen via SMS wall

Ruim een week geleden schreef ik hier over SMS naar Wiffiti, met daarbij de opmerking dat deze tool jammer genoeg alleen vanuit Amerika te gebruiken is.
Gisteren las ik in een bericht bij Wilfred dat hij tijdens zijn presentatie op de Surf Onderwijsdagen gebruik maakt van een SMS wall. Natuurlijk nieuwsgierig geworden even gegoogled op "SMS wall 2255" en kwam al snel terecht bij Yaiks.

Daar kun je, na gratis registratie, software downloaden waarmee je je eigen SMS wall kunt aanmaken! Je moet een eigen achtergrond kiezen en kunt lettertype en kleur van de berichten aanpassen. Ook is er een lelijk woord filter en kun je ervoor kiezen om berichten pas na goedkeuring te laten zien of direct. Het telefoonnummer van degene die een bericht stuurt wordt getoond in de beheersschil. Als je de applicatie start kun je een woord kiezen dat gebruikt moet worden in het SMS bericht. Zo kon ik dus berichten sturen naar 2255 waarbij ik de boodschap begon met: chat trends -en dan het bericht-
Het versturen van een bericht kost de zender € 0,70. Als je de applicatie draait kun je de SMS wall fullscreen laten zien op het scherm van je notebook of via de 2e beeldscherm aansluiting.
Wat heb je hier nu aan?
Nou, net zoals Wilfred dat gaat doen kun je dus tijdens een presentatie of bijvoorbeeld plenaire vergadering de zaal in de gelegenheid stellen hun menig te geven via een SMS'je. Dit kan dan gelijk getoond worden via een groot scherm. De gratis optie geeft alleen de mogelijkheid om chatberichten door te sturen. In de betaalde versie kun je deelnemers ook laten stemmen, en dat is wat Wilfred gaat gebruiken. Hoe dat er dan uitziet weet ik woensdag pas...

In tegenstelling tot wat bij Wiffiti wel mogelijk is kun je de SMS wall die geleverd wordt door Yaiks niet embedden op je website en dat vind ik wel een gemis. Verder stelt Yaiks dat het nu ook mogelijk moet zijn om foto's via MMS te versturen maar dat kreeg ik niet aan de praat.
Vind je de prijs van € 0,70 per bericht te hoog, dan kun je een betaald account nemen en de kosten als organisatie zelf dragen.

Ik zou het graag gebruiken tijdens een presentatie, maar ben bang dat je dan wel de ondersteuning nodig hebt van iemand die de verschillende schermen bedient. Als ik én m'n Powerpoint presentatie én de SMS wall applicatie zou moeten bedienen en daartussen ook nog moet alt-tabben ben ik bang dat er geheid iets fout gaat! Wil je echt interactie met de zaal op deze manier dan denk ik dat je vast zit aan 2 beamers én een technicus. Op die manier kun je jezelf richten op de inhoud en laat je de techniek aan iemand anders over.

Website ondersteunt lessen

Op het Wiswijzer weblog vandaag een prachtig artikel met als titel:
ELO's en meer...

Als je wilt weten hoe een website (met daarin opgenomen een forum) lessen kan ondersteunen móet je het hele verhaal even lezen!
Samengevat:
"Tijdens de werkcollege's is er gewoon niet genoeg tijd om alle opgaven te bespreken. Dankzij de website kan je je bezig houden met de belangrijke zaken. Alle details, adminstratieve zaken en andere 'domme dingen' regel je via de website.
Dat maakt het lesgeven een stuk aangenamer..."

De website waarnaar verwezen wordt is: Wiskundeleraar.nl

Ning als ELO

Vorig jaar schreef ik in een paar berichten (Hyves als ELO en Hyves vervangt ELO) over het inzetten van Hyves als ELO, waarbij ik verwees naar het practicum nieuwe media zoals dat was opgezet door Indira Reynaert.
Terwijl veel anderen nu in presentaties daarnaar verwijzen (zie bijvoorbeeld Competenties, Bits & Bytes, op pagina 44) is Indira zelf dit jaar alweer een stap verder gegaan!
De afgelopen week ontving het volgende Twitter bericht:

"hai trendmatcher, dit jaar geen Hyves in het onderwijs, ook geen Twitter, maar Ning :-)
(link verwijderd)
Indira Reynaert / crossmedialog"



Natuurlijk heb ik me weer aangemeld om ook dit initiatief van dichtbij te kunnen volgen en inderdaad, ook Ning biedt uitgebreide mogelijkheden om een Electronische Leer Omgeving op te zetten om je lessen te ondersteunen.

Ik weet niet of deze keuze te maken heeft met het "Get out of MySpace" gevoel waar Wilfred Rubens het over heeft. Leerlingen zouden het niet prettig vinden dat docenten op hun Hyves komen en daar rondstruinen. Er zou een scheiding moeten blijven tussen leren en vrije tijd.
Maar het kan ook zijn dat Ning gewoon weer meer te bieden heeft.
Vanaf morgen gaat deze (besloten) Ning omgeving van start en ik ben nu al benieuwd naar de resultaten! Wordt vervolgd dus...

Ning is er trouwens in een Nederlandstalige uitvoering. Heel interessant is bijvoorbeeld ook het Privacy Project.

10 november 2007

MSN embedden op je site

Stel, je hebt een website of weblog ingericht voor je leerlingen waar je niet alleen lesmateriaal aanbiedt maar waarbij je ook (op bepaalde tijden) live ondersteuning wilt kunnen geven, bijvoorbeeld via MSN.
In dat geval kun je nu een MSN venster embedden op je pagina!
Het aanmaken is een fluitje van een cent.
Ga naar de webinstellingen van Windows LiveTM en zet een vinkje bij: Iedereen op internet mag mijn online status zien en me berichten sturen.
Vervolgens kun je de benodigde HTML code aanmaken en klaar is Kees. Je kunt ook code aanmaken die alleen je status laat zien, dus zonder chatvenster.
Engelstalige uitleg vind je hier.

09 november 2007

Free documentaries

Toevallig is het aanbod van films deze week prima op tv, maar normaal gesproken staat dat ding bij mij 's avonds meer uit dan aan.
Ben je het bladeren door de gids beu en wil je toch naar iets kijken, ga dan eens naar http://www.freedocumentaries.org/.
Wat dacht je bijvoorbeeld van:
The Israeli Lobby, The War on Democracy, Century of Self Episode 1: Happiness Machines, Super Size Me, The Road To Guantanamo, en Fahrenheit 9/11.
De eerste documentaire is zelfs te bekijken in het Nederlands!

Er zitten absolute aanraders tussen, ook heel goed bruikbaar in het onderwijs.

Op de site zeggen ze over zichzelf het volgende:
At freedocumentaries.org we believe strongly that in order to have a true democracy, there has to be a free flow of easily available information. Unfortunately, many important perspectives, opinions and facts do not make it to our televisions or cinemas (you can watch movies in our media category if you want to know why).
For this reason we decided to start freedocumentaries.org, a site where anyone with an internet connection can watch a movie and educate themselves or simply explore another perspective whenever they want.
Providing films free not only allows anyone to watch a film but it also allows curious people who think they may disagree with a filmmaker to watch a film without worrying that they are giving money to someone who's views they don't agree with.
Everyone that watches a film at freedocumentaries.org should learn something, whether it be a new perspective on a topic or simply understanding how others think. We can say that the vast majority of people that watch our films are glad they do so.

Gamemaker Kids

Kinderen maken zelf computerspellen
Het spelen van computergames is leuk. Het zelf maken van games is misschien nog wel veel leuker! Maar hoe pak je dat aan? En is dat niet moeilijk? Technika 10 Nederland ontwikkelde, speciaal voor kinderen, het lespakket Gamemaker Kids. De lancering van dit lespakket vindt plaats op vrijdag 16 november a.s. in het Meridiaan College Het Stromenland in Amersfoort. Gamemaker Kids daagt kinderen uit om door middel van een van hun favoriete bezigheden, het spelen van computerspellen, kennis te vergaren over ict. Het lesmateriaal is geschikt voor basisschoolleerlingen van 9 tot 12 jaar, hoogbegaafde kinderen vanaf 7 jaar en leerlingen van de onderbouw vmbo. Het lespakket is gratis te downloaden van de website http://www.gamemakerkids.nl/.

Met het lespakket Gamemaker Kids wordt het voor kinderen mogelijk om zelf, op school, in buurthuis of thuis, een eigen computerspel te maken. Het werkt op basis van het programma Game Maker, van de Utrechtse hoogleraar Information and Computing Sciences prof.dr. Mark H. Overmars. Het door hem ontwikkelde Game Maker wordt inmiddels wereldwijd door volwassenen en jongeren gebruikt om (educatieve) computerspellen te maken. Tot nu toe ontbrak echter Nederlandstalig lesmateriaal, gericht op kinderen en leerkrachten.

Spelenderwijs leren programmeren
Kinderen die met Gamemaker Kids aan de slag gaan maken zich spelenderwijs het denkpatroon eigen, dat nodig is om te kunnen programmeren. Ze leren calculeren, gevolgtrekkingen te maken en als-dan en zo-niet-dan constructies te bedenken. Ze kunnen na het werken met Gamemaker Kids makkelijker overstappen op daadwerkelijk programmeren in code, omdat de denkpatronen hetzelfde zijn.

Meisjes en games
Uit onderzoek blijkt dat meisjes minder vaak en minder lang computergames spelen. De hele Game-industrie is vooral gericht op jongens en mannen. Slechts zo’n 10% van de werknemers in de Game-wereld is vrouw. Het is de verwachting dat in de toekomst steeds meer met ‘serious games’ (zoals simulaties) zal worden gewerkt in het bedrijfsleven en bij de overheid. Zaak dus dat ook vrouwen hierop voorbereid zijn. Met het project Gamemaker Kids sluit Technika 10 Nederland aan bij de belevingswereld van jongens én meisjes. Gamemaker Kids is zo geschreven, dat meisjes zich zeker aangesproken voelen. Het lespakket laat hen inzien dat ook zij potentie hebben om een opleiding in deze sector te volgen.

Hoogbegaafde leerlingen en games
Hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs hebben behoefte aan lesmateriaal waarin verdieping mogelijk is. Zij hebben, meer dan andere leerlingen, uitdagingen nodig. Gamemaker Kids maakt verdieping mogelijk tot op programmeercode-niveau. Hoogbegaafde leerlingen vanaf 7 jaar kunnen zelfstandig met Gamemaker Kids aan de slag, waarbij ze geprikkeld worden om steeds ingewikkelder structuren te bedenken.
Op Basisschool De Weier in Almelo loopt, in samenwerking met Technika 10 Nederland, het project ‘Begaafde leerlingen gamen samen’. Centrale vraag in dit project is: ‘Kan het samen maken van games (met Gamemaker Kids) bijdragen aan de sociale vorming en samenwerkend leren van meerbegaafde leerlingen?’. Het project is onderdeel van Kennisrotonde van de Stichting Kennisnet Ict op School. Ervaringen zijn te volgen via www.gamemakerkids.nl/index.pl/weblog

Gamemaker Kids gratis te downloaden
GameMaker Kids is een project van Technika 10 Nederland en is mede mogelijk gemaakt door het VSBfonds. De Game Maker-software is eigendom van Yoyogames.com.
Het lespakket Gamemaker Kids is, inclusief de docentenhandleiding, gratis te downloaden van de website http://www.gamemakerkids.nl/.

08 november 2007

Qtek

Ik wist niet beter dan dat je om gebruik te maken van Blogger mobile een mobiel nummer in Amerika moest hebben. Dankzij het stoeien met m'n nieuwe Sony Cybershot telefoon (met dank aan KIJK) kom ik erachter dat het nu ook vanuit Nederland mogelijk is om een mobiel account aan te vragen voor Blogger.
Gewoon vanaf je mobieltje een mailtje sturen naar go@blogger.com en je krijgt een activatiecode terug die je kunt "claimen" op go.blogger.com. Vervolgens kun je na het invullen van de ontvangen code aangeven aan welk Blogger account je de mobiele postings wilt koppelen. Vanaf nu kan ik dus ook vanaf m'n Qtek foto's direct naar m'n weblog versturen en dat is wel mooi.
Het kon al via een omweg langs Flickr, maar dat was nogal omslachtig...

06 november 2007

Leave no child behind

Vandaag komt mijn vrouw na een 11 daagse reis naar Amerika weer thuis en ik ben heel benieuwd naar haar ervaringen. Samen met een aantal collega's heeft ze in de staat Montana een aantal scholen bezocht.
De reis is door de Algemene Vereniging van Schoolleiders georganiseerd. Het onderwerp van de reis: het ‘leave no child behind’ concept. In de Verenigde Staten gaat de staat Montana daar op een eigen manier binnen het inclusief onderwijs mee om.


Op de site van haar bestuur staat al een eerste impressie:
"Het onderwijs is in Amerika anders georganiseerd dan in Nederland. Al heel veel jaren gaan kinderen met een beperking op verstandelijk of lichamelijk gebied naar de gewone school. Ouders vinden dat ook gewoon en het is onderdeel van de Amerikaanse cultuur. De directeur vertelde dat vorige maand de leerling met Down Syndroom gekozen was tot Home Coming Queen (een belangrijke verkiezing op Amerikaanse scholen). Ze zag dat als een bewijs dat het meisje helemaal geaccepteerd was.
De wet ‘Leave no child behind’ is enkele jaren geleden ingevoerd. De staten in de V.S. hebben de taak gekregen om alle leerlingen op de public schools voor taal en rekenen op het beste niveau (A en B) te tillen. Tot 2014 hebben de scholen hier de tijd voor. Per jaar zijn er normen vastgesteld waar de school aan moet voldoen, en die liegen er niet om.
Dat effect op ‘Leave no child behind’ bekijken en bespreken we van alle kanten. We proberen er telkens leerpunten voor onze situatie uit te halen.

Zorg.
We treffen hier naast de basisschool geen speciaal onderwijs aan. Alles is in één gebouw georganiseerd. Er is veel ondersteuning om alle kinderen te bedienen. Dat gebeurt in de groep maar ook door een speciale begeleider voor een specifiek probleem of handicap.
De hoge normen waar de school aan moet voldoen leveren tal van discussiepunten op. Deze gaan we op onze bezoeken en bijeenkomsten bespreken.

Pride.
We voelen op alle scholen heel sterk de trots, het positivisme en het respect naar elkaar. Of dat het effect op de rust in school sterk positief bevorderd of dat het samen (inclusief) naar school gaan dat oplevert? Daar willen we graag meer van weten…."

Natuurlijk hebben we telefonisch contact gehad, maar ik ben heel benieuwd naar haar verhalen. Grote kans dus dat het hier vanavond even stil zal zijn terwijl ik aan haar lippen hang:-)
De foto is van een klaslokaal in Helena, uitgerust met Smartboard en voor alle kinderen een stemapparaat.

05 november 2007

SMSSPELSPEL

Gisteren ontving ik (en met mij waarschijnlijk meer bloggers) een uitnodiging van Louis Hilgers om aanwezig te zijn bij de presentatie van het door hem bedacht nieuwe SMSSPELSPEL. Natuurlijk verwacht Louis niet echt dat ik op een vrije zaterdag naar Culemborg reis om een glas te heffen, maar hoopt hij stiekum dat ik op mijn weblog aandacht besteed aan het spel.
Ach, ik ken Louis, dus waarom nie?
Prima timing, zo vlak voor Sinterklaas Louis!

Dit zijn de spelregels:
  • Basis van het spel is taalgebruik (Nederlands+Engels) bij SMS, MSN en chatten.
  • Het gebruik van emoticons is toegestaan.
  • Uitsluitend woorden en emoticons uit het bijgevoegd SMS-taal ZKWRDNBK.
  • Het SMS-taal ZKWRDNBK mag worden geraadpleegd tijdens het spel.
  • Het speelveld beslaat 160 vakjes.
  • Spelopdracht: vorm SMS-afkortingen en/of emoticons die op elkaar aansluiten.
  • Aan het begin van het spel neemt iedere speler om de beurt één blokje (totaal 10).
  • Iedere speler vult na elke beurt weer aan tot 10.
  • Tijdens het spel liggen de ongebruikte blokjes met de afbeelding naar boven.
  • Het spel mag beginnen op willekeurig veld; de volgende speler sluit aan.
  • Verticaal en horizontaal leggen is toegestaan.
  • Puntentelling: iedere letter= 1 pnt, overige leestekens, cijfers & symbolen = 2pnt.
  • De speler, die het duurste woord kan maken, begint.
  • Het spel eindigt wanneer niemand meer een woord kan leggen.
  • Winnaar is de speler die de meeste punten heeft gescoord.

Het smsspelspel is bedacht door Louis zelf, die meer publicaties op zijn naam heeft, zoals lesmateriaal, het grote internetwoordenboek en het succesvolle SMS-TAAL ZKWRDNBK. Daarnaast was hij jurylid voor de eerste award voor proza/poëzie in SMS-taal De Gouden Duim.
… kortom … een expert op het gebied van sms-taal. Zie ook http://www.sms-taal.nl/

(Disclaimer: ik krijg hier niet voor betaald, maar het zou me erg tegenvallen wanneer er rond Sinterklaas niet een doosje inm'n schoorsteen zit...)

Laat het ze zelf vertellen!

Wat een vraag gisteren, en nog wel in het weekend!
En toch kwamen er waardevolle reacties binnen. Iedereen bedankt daarvoor. De eerste van Erno Mijland deed me gelijk denken aan een filmpje dat onlangs op verschillende weblogs opdook.
Wat nu als ik gewoon 60 viltstiften en stevig A4 papier uitdeel aan alle aanwezigen, het filmpje laat zien en ze 2 minuten de tijd geef om iets op te schrijven dat vanaf het podium te zien is?
Vervolgens hoef ik "alleen maar" de zaal te filmen en ervoor te zorgen dat de camera verbonden is met de beamer!
Ik weet niet of de organisatie zo blij zal zijn met het idee van die benzinestiften, maar ik vind het een fascinerende gedachte. Wat zou ik dit experiment graag aangaan! Bekijk het filmpje en je snapt waarom (of misschien juist niet...)



(En kom nu niet met de grappige opmerking dat ik een week later alle teksten op de toiletdeuren zou kunnen filmen. We kunnen toch proberen die viltstiften terug te krijgen?)
Lees meer over het filmpje bij Edwin en bij de maker zelf.

04 november 2007

Wat zou jij ze vertellen?

De afgelopen week ben ik uitgenodigd om binnenkort als "keynote" een presentatie te verzorgen voor een groep van 60 2e jaars studenten van een ICT opleiding bij een ROC in het westen van het land, die na een stage van een half jaar terugkomen op school voor een gezamenlijke dag. De dag staat verder in het teken ven verslaglegging en rapportage. Mij is gevraagd een bijdrage te leveren door ze te laten zien wat er allemaal mogelijk is in dat verband.

Nu geef ik wel vaker presentaties, maar dan zitten er vooral leerkrachten, adviseurs en beleidsmakers in de zaal, en die zijn makkelijk te overdonderen met allerlei (voor hen) nieuw multimedia en web2.0 geweld, maar hoe zit dat eigenlijk met studenten?

Hyves hoef ik ze niet uit te leggen, en dat SMS'en en MSN makkelijk bruikbare tools zijn ook niet. Een weblog inzetten als middel voor je stageverslagen? Dat ligt voor de hand. Maar wat als ze dat allemaal inderdaad willen gaan doen? Dan zullen hun leerkrachten daar toch ook klaar voor moeten zijn. Moet ik me dan over de hoofden van de studenten heen toch maar tot de leerkrachten richten?

Of moet ik hen een beeld geven welke toekomst ze in hun vak tegemoet gaan. Een toekomst waarbij je ziet dat steeds meer ICT wordt ge-outsourced naar landen als China en India? Daar zullen ze ook niet vrolijk van worden.

Een tijdje terug heb ik een gastcollege verzorgd voor studenten multimedia en webdevelopment over streaming vieo, maar daar zullen deze applicatie-ontwikkelaars en systeembeheerders ook niet echt warm voor lopen (denk ik).

Wat zou jij ze vertellen?
Een rooskleurige toekomst, een doemscenario? Een school die misschien wel wil, maar nog niet alles kan? Moet ik ze vertellen dat ze nu waarschijnlijk al meer weten dan hun docenten, of dat dat juist níet zo is? Moet ik ze leuke tooltjes laten zien of juist "de grote lijn"?

Natuurlijk heb ik daar wel m'n ideeën over, maar wat zou jij ze nu meegeven als je deze kans kreeg?


Waarschuwing:
Wees erop voorbereid dat je reacties gebruikt worden, misschien wel in een nieuw bericht op dit weblog, en anders zeker ook in mijn verhaal!

02 november 2007

SMS naar Wiffiti

Waar heeft Willem het nu weer over? Ik heb het over wiffiti.com, waar je een account kunt nemen voor een prachtige graffitywand waar mensen via een SMS'je teksten naaartoe kunnen sturen. Helaas werkt het SMS'jes sturen alleen vanuit Amerika, maar het idee is heel leuk.
Coolcatteacher heeft het opgepakt en een wand aangemaakt:

Zij ziet ook gelijk al allerlei mogelijkheden:
"What I want: the ability to have a screen for each class to text in the best thing they learned that day. I'd like to embed it in my wiki."
Er zit een contentfilter op, je kunt je eigen achtergrond kiezen (uit Flickr foto's), je kunt berichten verwijderen en je kunt hem zo inrichten dat alleen berichten van "vrienden" geaccepteerd worden.

Dit zou het dus ook heel goed doen als achterwand bij een keynote of op een grote conferentie!

Heel jammer daarom dat het voorlopig alleen vanuit Amerika "te bedienen" is. Uiteraard heb ik ook een wand aangemaakt, maar de enige die daar wat neerzet is m'n lieve dochter...

Eten met (edu)bloggers

Op 13 en 14 november 2007 vinden de SURF Onderwijsdagen plaats. Bijna traditiegetrouw vindt aan de avond daarvoor, dus op maandagavond 12 november 2007, hèt Nederlands-Vlaamse Edublog diner plaats. Bloggers en niet-bloggers gaan in Utrecht een hapje eten (kosten voor eigen rekening). De bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs/leren, weblogs in het bijzonder en Social Software in het algemeen.
Wil je ook aan de vooravond van de Surf Onderwijsdagen 2007 in Utrecht rond 19:30 uur een hapje gaan eten met collega Edubloggers, meld je dan aan. Je hoeft zelf geen weblog bij te houden om deel te nemen.
Aanmelden kan tot uiterlijk 5 november 2007 op de speciaal voor deze gelegenheid in het leven geroepen wiki. Daar zie je ook wie zich allemaal al opgegeven hebben!

het plaatje heb ik gemaakt met behulp van RIPT, een programma waar nog veel meer mee kan. Je moet wel .net framework 3.0 geïnstalleerd hebben.
Helaas kon ik niet van iedereen een foto online vinden.

Is het inderdaad 5 na 12?

Dankzij de reacties op mijn berichten begint m'n weblog haast een zichzelf vullend systeem te worden. Ik hoef eigenlijk niet op zoek te gaan naar berichten, maar krijg ze gewoon van jullie aangereikt, geweldig!
Neem nu de reactie van Janien:

"Hoewel mijn 2.0-gereedschapskist nog zeer klein is en mijn oude vingers nooit meer de snelheid van mijn leerlingen zullen kunnen halen (so what?) wil ik (nog) wél WAT:
ik schreeuw het al maanden van de daken in blogreacties en het staat tussen alle lijnen in mijn posts. 'Het is vijf na twaalf'.
Nu of nooit, dat vertelt me mijn intuïtie. Ik vind het 'oude systeem' als systeem zo traag en log dat ik wel het internet op moet om wat 'ademruimte' te halen. Neem nou die leerplannen gebaseerd op die eindtermen en die leerboeken gebaseerd op die leerplannen!
Neen, ik ben geen onderwijsanarchist, die 'wegwijzers' en 'houvasten' mogen er zijn, maar wanneer zijn die bedacht? Vijf tot tien jaar gleden? Lees nou die nota van onze onderwijsminister over ICT: de ontdekking van YouTube! Ik zei het al, niet dat ik het allemaal pretendeer te weten en te kennen.
Ik heb jouw blog broodnodig, Willem, en de denkers die erop reageren en zovelen hier in je nabije en 'global' omgeving: om mee te kunnen observeren wat er reilt en zeilt in onderwijs vandaag, om inspiratie en motivatie en tools en skills te leren (kennen). Echte ict-scholing heb ik niet - ik heb wel levenslang proberen na te scholen in mijn vrije tijd, naar mijn keuze.
Maar wat jullie allen hier te bieden hebben: HEERLIJK, toch. Jullie geven me moed en energie om mee te bouwen aan elke les, dag na dag, in een nieuwe geest. En of ik het goed doe, nou, ik zal vast veel fouten maken, maar elk lesuur proberen we in samenwerking te creëren. Met vallen en opstaan, zoals alle leren. Een beetje spelend, zoals in dat citaat van Hieronymus van Alphen dat ik bij Margreet van den Berg als motto vond op haar openingsslide voor een presentatie over serious gaming.
Rest me jullie allen nog maar eens te danken: voor alles. Voor kennis en vaardigheden en een attitude van dynamiek, enthousiasme, arbeidsvreugde en mededeelzaamheid!"

Jij ons bedanken Janien? Je moest eens weten hoe blij ík ben met je reactie! Het geeft me de spirit om door te gaan omdat ik soms wel eens denk: waar doe ik het allemaal voor...
En je stelt je te bescheiden op: De grootte van de gereedschapskist en leeftijd is absoluut niet belangrijk. Gedrevenheid en interesse in de mogelijkheden (die voor het oprapen liggen) zijn veel belangrijker. Niet simpelweg teren op het "oude vertrouwde" maar ontdekken en experimenteren. Als ik jouw weblog bekijk ben je daar juist heel goed in!

Wazzup

Cool Cat Teacher Vicky Davis doet op haar weblog een dringende oproep om materiaal in te sturen voor het Flat Classroom Project.
Ik heb bij haar al zoveel ideeën en inspiratie opgedaan dat ik het fijn vind om nu wat terug te kunnen doen!
Het liefst heeft ze materiaal van studenten zelf, maar die heb ik (helaas) niet onder mijn hoede, dus heb ik m'n eigen ouwe kop er maar op gezet:



Het kan natuurlijk veel origineler, maar dat laat ik graag aan jullie leerlingen over. Dus, pak een camera en doe mee! Ik was in 10 minuten klaar.
Haar tweede verzoek was om een (podsafe) liedje in te zingen, maar dat wil ik de wereld niet aandoen...
Breng vooral ook een bezoek aan het Flat Classroom Project!

01 november 2007

Prachtig pleidooi voor reclamevrije ruimte

Je hebt een leuk educatief project lopen en maakt gebruik van een gratis platform dat ook advertenties (van Google) weergeeft. Niks aan de hand, totdat je erachter komt dat Google wel heel "creatief" omgaat met de woorden die het tegenkomt op je site en daar "passende" advertenties bij zoekt.
Je hoeft maar een paar woorden te verzinnen zoals jong, meisje, blond en je kunt al snel raden dat Google daar heel andere matches voor in petto heeft dan jouw bedoeling is.
Precies dit overkwam gisteren "the flat classroom project" die Ning gebruiken als platform.
Binnen één dag is het de initiatiefnemers gelukt te bewerkstelligen dat Ning reclamevrij wordt wanneer het gebruikt wordt voor educatieve doeleinden!

Vicky Davis, een van de kartrekkers in dit verhaal, doet nu de volgende oproep aan ons allemaal:
So, I'm asking you, as we join ustream, as we join mogulus, and all of these cool sites, let's advocate for education.
Let's try them and use them, an then speak out for what educators need:

  • Ad free classroom websites
  • Rating systems for streaming TV (let people self rate, most will)
  • Rating systems for blogs (I'll rate mine G, others rate them R for language, etc.)

Natuurlijk heeft ze gelijk. Daarom vind ik het bijvoorbeeld ook zo jammer dat Kennisnet stopt met de videoportal "omdat er voldoende mogelijkheden zijn" zoals bij Youtube...

het is me weer gelukt!

Het zal ook eens niet zo zijn:
Zes weken na m'n laatste gadget aanschaf kom ik iets tegen met dezelfde functionaliteit, maar nog veel kleiner en daardoor wellicht handiger, en voor veel minder geld.
Ik heb het over de aanbieding van Norrod die ik vandaag binnenkreeg en het gaat om de Digiscribble, een echte draagbare handschriftvastlegger.
Nu bij Norrod te koop voor maar € 79,-
En dan te bedenken dat ik voor m'n Digimemo meer dan € 200,- betaald heb!
Gelukkig zit m'n vrouw op dit moment in het buitenland en leest ze m'n weblog nu niet:-)

Het onderwijs is aan het veranderen

Mijn bericht over de conferentie in Stockholm en de uitspraken die ik daarover aanhaalde bracht Jeroen van Beijnen ertoe om uitgebreid te reageren. Iemand die de tijd neemt om zo'n reactie te schrijven verdient wat mij betreft een apart "gast"bericht:

Jammer dat dit weer als een doemscenario wordt gebracht. Ik ben het met een hoop uitspraken helemaal eens. Maar zeker niet met de conclusie die hier dan weer uit getrokken wordt.

Het onderwijs moet niet veranderen. Het onderwijs is aan het veranderen.
Op sommige plaatsen en in sommige sectoren gaat deze verandering sneller dan op andere plaatsen en sectoren. Maar de verandering is al begonnen.

Helaas is deze verandering een langzaam proces en niet altijd even duidelijk.
Het onderwijs is al massaal met ICT aan de slag. Werkstukken worden volgens mij nog nauwelijks geschreven en en de school bibliotheek verliest zijn positie als de informatiebron aan Wikipedia en Google.
Het sociale leven vind steeds vaker online plaats en ook scholen spelen hebben hier al mee te maken. Cyberpesten en mediawijsheid zijn onderwerpen die steeds vaker aan bod komen in de lessen.

De hierboven genoemde voorbeelden zijn voorbeelden die door het onderwijs zelf zijn ingevoerd en ingeburgerd. Dit omdat onderwijsprofessionals mogelijkheden zagen die benut moesten worden (internet, tekstverwerken en presentatiesoftware) en problemen tegenkwamen die opgelost moeten worden (cyberpesten). En hoewel hier zeker nog veel winst te behalen is (b.v. in de opvatting van het onderwijs ten aanzien van sommige nieuwe technologieën) en niet iedere school even ver is, blijft dit een verandering die al langere tijd loopt.

Helaas zijn deze veranderingen voor de buitenwereld (en overigens het onderwijs zelf) niet zichtbaar genoeg. Hiervoor gaan ze te geleidelijk. En de veranderingen die wel zichtbaar zijn, zijn vaak de minder doordachte radicale veranderingen die niet goed lopen. Persoonlijk zie ik dit vaak terug in de invoering van Elektronische leeromgevingen. Deze worden door het management ingevoerd en aan docenten opgedrongen die hier vervolgens niet of niet goed mee kunnen of willen werken, wat weer tot irritatie in het onderwijs leidt.

Toch zien wij graag de laatste veranderingen in school. Want de wereld verandert en de school moet ook veranderen. En die verandering zien wij niet, maar willen we wel zien. Het begint een beetje op een vicieuze cirkel te lijken. Ja de wereld verandert. En ja het onderwijs zal zich bij deze verandering aan moeten sluiten. En ja dit gaat niet altijd even snel en verloopt niet altijd even succesvol. Maar hier moeten wij ons niet gek door laten maken.

Laten wij de punten die in Stockholm genoemd zijn oppakken, hier mee aan de slag gaan en hier het beste van weten te maken.
Dan kunnen we op klachten dat het onderwijs zo ver achterloopt in ieder geval duidelijk reageren: “Ja op sommige punten kunnen wij het onderwijs nog verbeteren en hier zijn wij mee bezig. En als je vindt dat het beter kan, dan kunnen wij altijd nieuwe collega’s gebruiken”.

Maar dan moeten natuurlijk wel al onze collega’s hier aan mee gaan werken. Dus ook degene die nu nog niet zo ver met ICT zijn en er eigenlijk niets van moeten hebben. Ai... dat gaat nog wel een generatie duren.

Tot zover Jeroen. Ik vind het een prachtig verhaal! Leuk dat een aantal zinnetjes dit allemaal los kunnen maken.
Overigens had ik gisteren de verkeerde naam bij het bericht staan en werd gelukkig gecorrigeerd door Marten van Harten van het Clusius College die de auteur bleek te zijn. Hij voegde nog een mooie link toe naar een zeer creatieve manier van verslaglegging die hij heeft toegepast voor zijn reis naar Stockholm: Kijk zelf maar! (Werkt bij mij het beste in FireFox)

The Google Privacy Channel

Google komt met een apart kanaal op Youtube met info over hoe zij omgaan met onze privacy.