31 december 2007

Ik wens jullie het allerbeste in 2008!

Trendmatcher bouwt New YorkOp de valreep nog een laatste bericht in 2007. Niet om de balans op te maken, te memoreren hoeveel berichten er geplaatst zijn, hoeveel reacties er waren enz. enz.
Ik houd niet van (publiekelijk) achterom kijken, alhoewel je daar soms veel van leren kan.
Ook waag ik me vanavond niet aan voorspellingen voor het komende jaar. Ik sta open voor alles en laat het lekker op me afkomen.

Wel wil ik jullie allemaal bedanken voor het volgen van m'n weblog! Het is dankzij jullie dat ik de energie en vaak ook inspiratie vind om iedere keer weer met wat nieuws te komen. Een speciaal bedankje natuurlijk voor iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren op berichten. Het is juist door deze reacties dat veel berichten extra waarde kregen...

Ik hoop jullie ook het komend jaar als bezoeker te behouden!

Op de foto de puzzel die we net af hebben gekregen. Het is inmiddels traditie dat we ieder jaar met de kerst beginnen aan een puzzel van 1000 stukjes die dan vóór de jaarwisseling af moet zijn. Bewijs dat ik de afgelopen week écht m'n gedachten verzet heb!

28 december 2007

Einde van een tijdperk

Vandaag werd bekend dat vanaf 1 februari aanstaande de ondersteuning stopt voor de browser Netscape.
Het was de browser waarmee ik begon te internetten ergens in 1995 met behulp van een 2400 baud modem!
Hier valt heel veel over te vertellen, maar ik heb mezelf een beetje vakantie beloofd...

24 december 2007

Flickr fotoboek met Bookr

Het leuke van al die eindejaarslijstjes met de beste tools van het jaar is dat ik weer allerlei dingen tegenkom waarvan ik het bestaan nog niet wist. Verschillende manieren om foto's van Flickr te laten zien zijn bij mij altijd welkom en zo is Bookr weer een mooie aanvulling. Je hoeft je niet te registreren, Gewoon een Flickr gebruikersnaam opgeven, of een tag, en er komt een aantal foto's tevoorschijn die je naar bladzijden in een fotoboek kunt slepen. Tekstje erbij en klaar is Kees!

23 december 2007

Andere lettertypes gebruiken

Zo'n dag als vandaag leende zich er echt voor om iets te doen wat ik absoluut niet van plan was en wat ook niet direct nuttig is. Dus heb ik me vanmiddag verdiept in de vraag: Waarom zou ik niet meer lettertypes dan de standaard beschikbare kunnen gebruiken op een website?
Nou, ik ben erachter gekomen dat dat wel degelijk kan en dat het niet eens zo ingewikkeld is. Zelfs op m'n Apple, zowel met Safari als met Firefox krijg ik deze tekst in verschillende lettertypes.
Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een programma van Microsoft: Microsoft WEFT 3 dat hier gratis te downloaden is. In een tutorial bij Webmonkey staat wat je precies moet doen om dit voor elkaar te krijgen.
Onder Windows kreeg ik veel meer fonts aan de praat dan op de Apple, maar de lettertypes Cooper Black, Impact, Mistral, Playbill, Rockwell en Wide Latin werken in ieder geval op beide platforms.
Daarmee zou je je pagina's dus meer een eigen gezicht kunnen geven, maar dat ben ik eigenlijk helemaal niet van plan....

22 december 2007

Bestaat deze mashup al?

Vandaag ging Erno Mijland lekker schaatsen, maakte daar een filmpje van en zette na thuiskomst de geschaatste route op de kaart.
Ik kan absoluut niet schaatsen, maar vond het een plezier om ernaar te kijken (en luisteren:-).
Toen bedacht ik me opeens het volgende:
Zou het niet mooi zijn om op één pagina het filmpje te zien met daarnaast de kaart + actuele positie!
Wie weet of zoiets al bestaat? En zo niet, hoe lang zal dat dan nog duren, een maand, 2 maanden...?

Mijn foto in een reisgids

Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van Schmap met de vraag of ze een foto van mij die ze hadden gevonden bij Flickr (via de tags natuurlijk) mochten gebruiken voor een reisgids. Vandaag kreeg ik een mailtje dat hij is opgenomen. Zo zie je weer wat tags mogelijk maken!
Het gaat om deze foto van de City Hall, uit de losse hand genomen bij vallend avondlicht:
Belfast City Hall
Schmap is wel slim en hoopt natuurlijk dat je een beetje reclame voor ze maakt. Zo leveren ze gelijk een link naar een pagina waar je een widget kunt aanmaken (en aanpassen) voor je blog of website.

21 december 2007

Bubblegate

Op 5 december plaatste ik hier een prachtig filmpje: Here Comes Another Bubble.
Helaas werd dit filmpje verwijderd van Youtube nadat een fotografe de makers een claim stuurde omdat ze een foto van haar hadden gebruikt zonder haar toestemming. Dat was ook de aanleiding voor het bericht van Robert Scoble met als titel: Steal my content, please!. Deze week kwam versie 1.1 van het filmpje online in een aangepaste versie. Nu hebben de makers duidelijk alle credits in het filmpje opgenomen en op een aparte pagina. Ondertussen is er een hele discussie losgebarsten in de blogosfeer, zie: Copyright, fair use and the struggle against online image misappropriation.
Vanavond bekeek ik versie 1.1 en wilde die hier plaatsen. Laat deze nu ook weer verwijderd zijn! Het vorige filmpje is ongeveer 1 miljoen keer bekeken. Zou er nu weer iemand zijn die een claim ingediend heeft en daar rijk van hoopt te worden? Al met al een echte bubblegate...
Update:
Vlak voor het verzenden blijkt het filmpje het nu toch te doen, de vraag is voor hoe lang:

20 december 2007

Een mooie verrassing!

Wie wordt de 10.000ste bezoeker?
Dat vroeg Willy Vermaelen een maand geleden op zijn ICTwereld weblog. "Maak een screendump en stuur hem op, misschien wacht je een verrassing." Dus zat ik in de aanslag met FastStone Capture. Goed opletten, een paar keer verversen en ja hoor, het lukte me om het juiste moment vast te leggen! Ik stuurde Willy m'n plaatje op mét de waarschuwing dat hij er misschien wel meer binnen zou krijgen. Bij de Scholenlijst heb ik bij het 10.000 ste bericht iets dergelijks gedaan en toen kreeg ik ook meer reacties binnen. En inderdaad: Willy ontving 2 mooie plaatjes...
Hoe dan ook: vandaag zat er een groot pakket bij de post. Ik zou een usb stick al heel leuk gevonden hebben, maar het bleek om een Iomega USB drive van maar liefst 160 GB te gaan!
Ik, die nooit wat win en altijd teveel betaal heb nu zo maar zo'n drive gekregen! En ik ben er écht blij mee, want toevallig moet ik morgen m'n computer leegmaken omdat we in de kerstvakantie overgaan van Novell naar Microsoft en daarmee van Groupwise naar Exchange. Ik moet dus heel veel bestanden veiligstellen en dus komt dit geschenk me heel goed van pas. Willy bedankt, een heel leuke actie! Ben benieuwd hoe snel je bij de 25000 bent!

Interactie met hypervideo

Wat bedoelt ie nu weer met zo'n titel?
Met behulp van Asterpix interactieve video is het mogelijk om objecten in een filmpje aanklikbaar te maken zodat je extra informatie kunt weergeven, met eventueel een link erbij.
Ik vind het nog niet helemaal lekker werken, maar je moet ergens beginnen.
Voor instructie video's kan ik me hier echter allerlei toepassingen bij voorstellen!

19 december 2007

10 Ustream mogelijkheden voor het onderwijs

Een mooi verhaal:
Vorige maand vloog 'TravelinEdman' Curt Bonk op één dag heen en weer van Indianapolis naar Atlanta om daar even 4 presentaties van een uur te geven. (Dat terwijl hij de dag ervoor teruggekomen was van een presentatie in Washington DC, maar dat terzijde.)
Tegen de tijd dat hij aan zijn 4e sessie toewas zat hij er natuurlijk helemaal doorheen en vroeg zich af hoe hij de eindstreep zou halen. Op dat moment ging Vicky Davis (de coolcatteacher*) op de voorste rij zitten en vroeg hem of ze zijn sessie mocht Ustreamen en twitteren. Curt had geen idee wat het was en zei dus maar: Ja.
Al tijdens die sessie realiseerde hij zich wat een krachtig medium Ustream is, vooral in combinatie met Twitter. Via Twitter liet Vicky de wereld namelijk weten dat ze zijn presentatie aan het streamen was en gingen er steeds meer mensen kijken, waaronder Bernie Dodge, die via Twitter nog een paar vragen stelde en zelfs een student van Curt.
Deze week zette Curt zijn ervaringen op een rijtje en kwam gelijk met 10 mogelijke toepassingen voor Ustream.tv in het onderwijs!
Lees hier zijn hele verhaal.

*) Overigens wordt Vicky Davis ook genoemd bij de "Not the Edublog Award Winners" op het Half an Hour weblog van Stephen Downes, waarin hij een aantal sites noemt die wat hem betreft ook een award hadden mogen krijgen.
Leuk idee voor een weblog trouwens: "A place to write, half an hour, every day, just for me." Het kost mij vaak meer tijd per dag...

Bezig zijn met niks

Wat is het toch heerlijk om af en toe gewoon je tijd te verdoen met iets onbenulligs!
Vandaag kreeg ik een telefoontje uit Den Bosch:
"Heb je je mail al geopend? Nee? Dan willen we je horen als je de link aanklikt die we je gestuurd hebben!"
En inderdaad, ik kwam niet meer bij. "Kun je dat op de site zetten als kerstgroet?"
Da's dan weer wat lastiger, een flash filmpje dat je niet in je cache terug kan vinden. Dus capturen met Camtasia en het geluid nog een keer apart met freecorder. Netjes bijknippen en synchroniseren. Voor je het weet ben je meer dan een uur verder, maar dan heb je ook wat!


Het team van het Consortium voor Innovatie brengt haar groeten op een bijzondere manier over!
(Te maken via: http://www.elfyourself.com maar op dit moment nauwelijks te bereiken)

17 december 2007

Waardevolle feedback

Regel 1 voor een professionele blogger is misschien wel: schrijf nooit als je boos bent.
Gelukkig ben ik geen professionele blogger en laat ik me makkelijker leiden door m'n gevoel dan door m'n verstand. Zo kwam het bericht vorige week over de afwijzing van een projectaanvraag echt vanuit m'n hart en niet uit m'n hoofd: De wereld moest het maar eens weten!
Toch heb ik daar helemaal geen spijt van als ik zie wat voor een reactie ik daarop gekregen heb:

"20.000 euro is een hoop geld. De doelstelling van het project is mij wel duidelijk, maar de meerwaarde van videocommunicatie voor dit doel is mij niet duidelijk t.o.v. telefoon, mail, im en/of blogs.
Zitten de deelnemers van het project wel eens achter een gewone webcam (die je voor 20 euro kunt aanschaffen)?
Wat is het doel van het overleg?
Hoeveel deelnemers zijn er? (En welke leeftijden hebben de betreffende docenten?)
Op welke momenten (tijdens de les, tijdens voorbereiding, als evaluatie) wordt dit overleg gevoerd?
Hoe zorg je ervoor dat er in de agenda's van de deelnemers genoeg ruimte is om op hetzelfde moment te kunnen videovergaderen?
Over welk soort opdrachten voor leerlingen praten we?
Zou je de 20.000 euro ook aan dit project besteden als het je eigen geld was?
De teleurstelling kan ik me goed voorstellen. En ik zeg niet dat het terecht is dat de jury de aanvraag afwijst. Maar zij zijn er wel verantwoordelijk voor dat het geld 'goed' besteed wordt. Kritisch blijven kijken is soms noodzakelijk. Misschien helpen bovenstaande vragen je verder als je nog eens een aanvraag indient. Misschien ook niet. "

Door de volledige aanvraag te publiceren kon "anoniem" zo volledig zijn in zijn/haar reactie. Voor mezelf en voor anderen die in de toekomst een dergelijke aanvraag willen doen zijn dit nu mooie aanknopingspunten geworden. De reactie lezend realiseer ik me namelijk dat je in je hoofd al een bepaalde voorstelling hebt die veel verder gaat dan wat je op papier hebt verwoord. Nu moet ik er wel bij zeggen dat bijv. bij de omschrijving van "doel van het project" stond: beschrijf in maximaal 100 woorden. Daardoor ga je zaken kort en dus niet volledig formuleren.

Hoe dan ook: anoniem, bedankt voor je waardevolle reactie! Dit helpt mij (en ik hoop ook anderen) zeker verder...

Geschorst vanwege computervredebreuk

"Mijn zoon is laatst 2 dagen geschorst vanwege computervredebreuk. Hij is 13 jaar en zit in de eerste klas van het gymnasium in XXXXX.
Naar aanleiding van dit feit zou ik het leuk vinden om een project over computervredebreuk te doen op de school. Er bestaan nogal wat onduidelijkheden over de wetgeving, de gevolgen etc. over dit fenomeen. Weet jij of er wel eens projecten zijn geweest of kan je me misschien doorverwijzen naar leraren die hier al eens eerder werk van gemaakt hebben?
Het onderwerp sluit wel erg aan bij de belevingswereld van een kind en het is ook boeiend. Ken jij adressen waar ik meer informatie kan krijgen over het activeren van leerlingen op dit gebied?
Op school ben je al een hacker en/of cybercrimineel als je puberaal gedrag vertoont met behulp van accounts die door slordig gedrag van leraren en beheerders in het bezit zijn gekomen van leerlingen. Met puberaal gedrag bedoel ik grensoverschrijdend wat de norm betreft. Is het terecht als je daarvoor wordt gestraft?"


Een ingezonden brief met daarin een oproep en een aantal vragen. De brief kwam niet eens bij mij binnen, maar bij een collega-blogger met veel meer verstand van recht en wetgeving, maar met minder ingangen in het onderwijs. Dus stuurt hij de vraag naar mij door:

"Heb jij misschien tips voor hem? Waar zou hij b.v. materiaal voor zo'n project kunnen vinden, of zijn er misschien al mensen die hier handig materiaal voor hebben ontwikkeld?
De teksten op mijn site zijn niet echt op het niveau van 13-jarigen vrees ik. Elke suggestie is welkom!"


Ook ik heb niet 1 2 3 het antwoord op die vraag. Maar waarom niet "the wisdom of the crowds" aanspreken? Vandaar dat ik de oproep doorzet naar deze plek!
Alle soorten reacties zijn van harte welkom!

16 december 2007

De allerlaatste Edukast

EdukastVandaag was het dan zo ver:
de honderdste en daarmee allerlaatste aflevering van de Edukast!
Ik kan me niet herinneren wanneer ik begonnen ben ernaar te luisteren, maar vanaf die tijd heb ik dat altijd met veel plezier gedaan. Niet via iTunes als "echte" podcast, maar altijd direct vanaf de site met de prima player. Dat gaf me de mogelijkheid vooruit te spoelen als de muziek me niet aansprak, maar vaak ook even terug om nog een keer te horen wat Pierre nu precies zei, want vaak kwamen de onderwerpen in een zeer hoog tempo voorbij.
Als je naar het allerlaatste nummer luistert hoor je de tekst: "it's not the last goodbye". Dat kan geen toeval zijn, want Pierre koos z'n nummers altijd zorgvuldig uit. Komt er dan nog een vervolg? Alleen Pierre weet daar het antwoord op!
In ieder geval blijft de Edukast in de lucht en kunnen alle afleveringen dus nog beluisterd worden. Een waardevol archief dat in een allerlaatste bericht nog makkelijker toegankelijk is gemaakt.
Behalve de onderwerpen die Pierre behandelde was hij ook met het medium podcast zelf bezig: hij maakte "enhanced" podcasts en exporteerde naar verschillende formaten. Kocht speciale microfoons om de kwaliteit zo goed mogelijk te laten zijn. In het najaar zelfs een aantal Edukasts die op een Apple geproduceerd werden! Zo is er in die paar jaar van alles voorbij gekomen waar anderen nog altijd veel van kunnen leren.
Wat betekent het nu dat Pierre gestopt is? Het einde van de (educatieve) podcast? Hopelijk niet, want het blijft een krachtig middel om een boodschap over te brengen. Maar misschien zit juist daar de bottleneck: je moet wél wat te vertellen hebben én de tijd krijgen/nemen om alle energie die een goede podcast kost te produceren. Het klonk altijd lekker uit de losse hand, maar het kostte Pierre meestal een groot deel van zijn weekend. Dat kun je op den duur niet van iemand (z'n vrijde tijd) verwachten en ik heb daarom alle begrip voor Pierre z'n besluit, al vind ik het ontzettend jammer.
Je zou ook kunnen zeggen: vanaf nu houd ik ieder weekend gemiddeld 20 minuten extra over:-)
Pierre, bedankt voor alle tijd en energie die je in dit project gestopt hebt. Wat ga jij nu met die extra tijd doen?
Op de foto zie je hoe ik vaak naar de Edukast luisterde: tijdens het koken met m'n notebook op het aanrecht!

13 december 2007

No budget videoconferencing

Wil je met een groep tot 6 personen een video conferentie organiseren dan heb je vanaf nu niet meer nodig dan een webcam en natuurlijk een internetverbinding. Een gratis account bij Tokbox is voldoende!

"Let’s review… Click Conference. Share the link. Smile. Easy peasy."

Klik na inloggen op de conference tab en je krijgt een privé url voorgeschoteld die je kunt delen met anderen. Een ieder die vervolgens naar die url gaat wordt toegelaten tot de online conferentie. Die persoon moet natuurlijk wel beschikken over een webcam. Tip: gebruik een headset want anders word je gek van het rondzingen van alle audio signalen! Als je wilt kun je een nieuwe sessie starten en krijg je ook weer een nieuwe url.

Flickr statistieken

Flickr biedt iedereen met een PRO account nu ook statistieken. Je moet het wel even activeren, maar dan krijg je na een tijdje ontzettend veel informatie over je foto's. Hoe vaak wordt welke foto bekeken enz. enz.
Zo staat op de 8e plaats van mijn meest bekeken foto's deze met als titel:
"Pierre Gorissen bekijkt de nieuwe iPod 2"
Pierre Gorissen bekijkt de nieuwe Ipod 2Zo zie je hoe belangrijk het is een foto een herkenbare naam mee te geven zodat deze ook via zoekopdrachten gevonden wordt.
De vraag is nu natuurlijk of deze foto zo vaak is opgevraagd vanwege Pierre of vanwege de iPod:-)
Op de 2e plaats een foto met als titel: Wim Veen en op de 1e plaats een screendump met als titel: Gmail
Wil je dat een foto die je bij Flickr geplaatst hebt gevonden wordt zul je dus andere namen moeten bedenken dan IMGP0573 of DSC_4662. Ik vergeet het nogal eens (of ben gewoon te lui) om foto's te hernoemen, maar ga er nu toch meer op letten!

Project Videocommunicatie afgewezen

Vol enthousiasme heb ik 2 week geleden weer een projectaanvraag ingediend waarmee we kans maakten op een subsidie van maar liefst € 20.000
Gisteren kregen we de uitslag van de jury:



En dit is wat er in de project aanvraag stond:
  • Doelstelling van het project is om deelnemers en docenten die werkzaam zijn op verschillende locaties d.m.v. videocommunicatie te laten communiceren.
  • Doelgroep deelnemers, docenten en opleidingsmanagers van de locaties Assen en Emmen
  • Het project is een uitbreiding van de mogelijkheden die momenteel aanwezig zijn om met elkaar te communiceren bv. Post, SMS, telefonie, mail enz.
  • De meerwaarde ligt in het direct met elkaar in contact te kunnen treden zonder energie en tijd te besteden aan reisbewegingen. Er kan ook met meerdere personen tegelijk overlegd worden.
  • Tijdens het project kan onderzocht worden of de hardware ook ingezet kan worden voor videolearning

Deelnemers krijgen de mogelijkheid om in communicatie met deelnemers van andere locaties hun competenties te realiseren op een manier die past bij de generatie Einstein. Door middel van dit project kunnen ideeën die leven bij de diverse deelnemers op een makkelijke manier gecommuniceerd worden. De diverse opdrachten die leerlingen krijgen tijdens hun opleiding kunnen met meerdere lln besproken worden, samenwerking krijgt hierdoor een nieuwe dimensie.
Ook voor docenten/managers gelden bovenstaande doelstellingen, men kan op een snelle manier over diverse onderwerpen met elkaar overleggen. Tijdens het project onderzoeken of er meerdere toepassingsmogelijkheden zijn.Momenteel vindt overleg plaats met andere Roc’s om mogelijkheden van gebruik te inventariseren.

De bedoeling is om op 2 locaties in Emmen en in Assen ruimtes in te richten waar de opstellingen worden geplaats om videocommunicatie mogelijk te maken. Door te kiezen voor een vaste opstelling is dit onderdeel van het proces geborgd. Deelnemers en docenten zullen uitgenodigd worden voor voorlichting en toelichting op het proces, tevens zal er instructie plaatsvinden. De dienst ICT van het Drenthe College zal nauw betrokken worden bij het hele proces.
Er zal een projectgroep gevormd worden om de voortgang van het project te bewaken.
Er zullen in de aanvangsfase meetbare resultaten/doelstellingen geformuleerd worden. Het gehele traject wordt zorgvuldig gedocumenteerd zodat anderen binnen en buiten de organisatie kunnen leren van de opgedane ervaringen. Ook het Drenthe College zelf heeft veel belang bij dit project. Op dit moment wordt onderwijs gegeven op maar liefst 22 locaties. In sommige gevallen (bij specifieke opleidingen) is sprake van kleine groepen. We willen onderzoeken in hoeverre we met behulp van dit medium en eventueel door aanpassingen in het onderwijsaanbod deelnemers vanuit verschillende locaties “virtueel” bij elkaar kunnen brengen.

Door middel van een eigen website wordt het project kenbaar gemaakt zowel binnen als buiten het Drenthe College. De voortgang, resultaten en andere relevante rapportages zullen eveneens op de website geplaats worden. Er zal contact gelegd worden met andere Roc’s om relevante zaken mee te delen. (bijv. Mondriaan Den Haag)
In het ROC blad collegiaal zal aandacht geschonken worden aan dit project.
De afdeling marketing zal hierin het voortouw nemen.
Uiteraard wordt materiaal aangeleverd en beschikbaar gesteld voor plaatsing op de diverse Kennisnet platformen, zoals MBOstudio.kennisnet.nl
Er kunnen presentaties verzorgd worden voor bijv. ROC-i-partners en op (IT)conferenties.Andere ondewijsinstellingen zijn van harte welkom om bij ons op locatie kennis te nemen van de door ons opgedane ervaringen.

Hardware:

32” monitor 1000
kar 300
polycom mic 100
verlichting 200
webcam 200
speakerset 100
installatie 100
_____
totaal: 20000
Bovenstaande zijn de begrootte kosten voor de inrichting van één ruimte. De 10% eigen bijdrage die verwacht wordt van de instelling wordt besteed aan de aanschaf van apparatuur voor de 2e ruimte.
€ 18000 wordt in uren verdeeld onder betrokkenen, waaronder projectleider, deelnemers aan de trainingen en masterclasses van Kennisnet, alsmede intern te organiseren scholing en voorlichting. Ook de tijd die facilitaire/ICT dienst kwijt is met bestellen en installatie moet worden meegenomen vanuit dit bedrag. Tenslotte dient tijd gereserveerd te worden voor publicaties, inrichten website en documentatie.
Niet in deze begroting meegenomen zijn de kosten voor 2 dedicated computersystemen. Deze zullen door de dienst ICT van het Drenthe College ten behoeve van dit project beschikbaar worden gesteld. Ook eventuele aansluitkosten op het netwerk neemt de dienst ICT voor haar rekening.

Het eerste project dat we in het voorjaar gedraaid hebben behelsde het maken van een aantal filmpjes. Dit is iets totaal anders. Hoe je verwachtingen dan hoger kunnen liggen is me volstrekt onduidelijk. In de begeleidende brief bij de projectaanvraag heb ik aangegeven dat we graag bereid waren om eventuele onduidelijkheden of vragen toe te lichten. Die kans hebben we helaas niet gekregen.

Van de in totaal 46 aanvragen zijn er 21 goedgekeurd. Ik wil alle indieners die beter hun best hebben gedaan dan ik van harte feliciteren! Zelf ben ik behoorlijk teleurgesteld en veel collega's met mij. Ik kan het ze eerlijk gezegd ook moeilijk uitleggen. Wie niet snapt wat hierboven geformuleerd staat mag reageren!

Youtube beeldvullend

Een feature die ik in ieder geval nog niet kende, en met mij waarschijnlijk veel anderen: de mogelijkheid om Youtube filmpjes beeldvullend weer te geven!
Klik maar eens op deze link.

Ik kwam er toevallig achter omdat ik via MSN een Youtube filmpje kreeg toegestuurd en die opende.

Wanneer je nu de unieke ID van een filmpje achter deze url zet krijg je dat filmpje dus beeldvullend te zien:
http://www.youtube.com/swf/l.swf?video_id=

12 december 2007

Wat mag wel en wat mag niet?

Vanavond lees ik bij Pierre een reactie van hemzelf onder een bericht over weblogs in begrijpelijke taal:
"Dat wat Willem doet is eigenlijk niet toegestaan. Noch het filmpje, noch de vertaling zijn voorzien van een licentie die hem toestaan deze via zijn eigen server verder te verspreiden."

Het gaat om het filmpje van Lee LeFever waar ik gisteren een bericht over plaatste.
Pierre zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar toch breekt m'n klomp een beetje.
Op Commoncraft zelf staat: If you'd like to download the original file, you can do that here. We only ask that you attribute "Common Craft" and don't sell or alter the video.
De link verwijst naar blip.tv en daar staat ook de .flv versie die ik gebruikt heb. In eerste instantie verwees ik zelfs naar dat bestand, maar omdat het dan nogal lang duurde voordat het ging lopen heb ik het (als service naar m'n bezoekers) op m'n eigen domein gezet. Ik bied niks te koop aan, heb het filmpje niet veranderd en heb keurig de naam (namen zelfs) genoemd.
Maar ook de vertaling is niet voorzien van een licentie die mij toestaat deze via m'n eigen server te verspreiden, zegt Pierre.
Als ik echter naar het filmpje bij DotSUB ga zie ik daar CC Attribution Non-Commercial staan. Als ik vervolgens voldoende naar rechts en dan naar beneden scroll wordt mij zelfs het SRT bestand als download aangeboden!
Nu lijkt het mij ook dat wanneer je de moeite neemt om iets te vertalen bij DotSUB je er per definitie van uit gaat dat je je energie schenkt aan het publieke domein. De opmerking van Pierre kan ik dan ook niet helemaal plaatsen en ik hoop dat hij het (hier) nog een keer uitlegt.
Waar ik nog het meest van baal is dat ik gisteren níet naar rechts en naar beneden gescrolld heb en dat hele SRT bestand zelf heb zitten overtikken!

Een verademing vind ik dan weer een bericht van Robert Scoble met als titel:
Steal my content, please!
"I WANT YOU to steal my content. In fact, next year I’m going to do stuff to make all my content available via Creative Commons license so you can use it whereever and whenever, including my video shows. I’d like a credit, yes, but don’t demand it. I’d rather just add to the human experience and if that means that other people make money off of my work, so be it."

Heerlijk, zo'n instelling! Ik wou dat iederéen zo redeneerde...
Aan de andere kant is dat wat Robert Scoble doet eigenlijk niet toegestaan:
Hij zet mensen aan tot stelen en dat mag volgens mij niet.

"No hard feelings hoop ik?" vraagt Pierre tenslotte. Nee hoor, natuurlijk niet. Mij krijg je niet zo snel gek. Maar zoals anderen 'de Open Source discussie' soms beu zijn, zo vind ik de vraag over wat "eigenlijk" wel en niet mag niet echt boeiend als het gaat om materiaal waarvan iedereen, juist ook de makers, vindt dat het zoveel mogelijk verspreid moet worden...

11 december 2007

Streetview panorama's

Google Maps heeft nu voor veel meer plaatsen in Amerika streetview beschikbaar.
Deze zijn nu ook te embedden:


Grotere kaart weergeven

Maar als je echt mooie streetviews wilt zien van bijvoorbeeld New York moet je absoluut een kijkje nemen bij everyscape.com! Die foto's zijn veel recenter én scherper, waarbij je ook nog veel verder omhoog kunt kijken. Mooi als je tussen de wolkenkrabbers staat.

Blogs in begrijpelijke taal, lokaal!

Kan je als presentator iets ergers overkomen dan dat je geen internetverbinding hebt?
Een presentatie zonder filmpje(s) is bijna niet meer van deze tijd, maar hoe doe je dat als je een filmpje wilt vertonen met dotsub ondertiteling en je hebt geen internet tot je beschikking?
De flv player van Jeroen Wijering geeft de oplossing! Dankzij een presentatie vorige week op de EduExchange leerde ik hoe je zelf ondertitels kunt toevoegen aan een flash filmpje.
Hieronder zie je het resultaat:



Je ziet ook dat je de grootte en de breedte van een dergelijk filmpje moeiteloos kunt oprekken zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Makkelijk als je iets via de beamer goed wilt laten overkomen.
fullscreen knopNog beter is het trouwens om daar de fullscreen knop voor te gebruiken:

In plaats van met een XML bestand voor de captions heb ik nu gewerkt met een SRT bestand, waarvan de opbouw nog veel simpeler is!
Zorg er dus voor dat je zowel de FLV player, het filmpje, het SRT bestand en de HTML pagina lokaal hebt staan en je kunt dit filmpje afdraaien zonder dat je afhankelijk bent van een internet verbinding. Om het helemaal af te maken kun je een startscherm gebruiken met eventueel een aangepaste titel. Het is even werk, maar dat hoeven jullie niet meer te doen omdat via de links alle bestanden zijn te downloaden! (rechtermuisknop, opslaan als)
Alles in een subdirectory plaatsen, in het HTML bestand even de paden aanpassen en het werkt!

Als presentatoren gebruiken we natuurlijk vaak (delen van) elkaars materiaal. Eigenlijk zouden (de links naar) al die presentaties op één plek gebundeld moeten worden, met een korte omschrijving erbij. Wie verveelt zich in de kerstvakantie...?

Doe het zelf!

Veilig je computer gebruiken: Doe het zelf!
SURFnet en Kennisnet Ict op school lanceren nieuwe bewustwordingscampagne

Utrecht, 10 december - Doe het zelf! is de slogan van de nieuwe bewustwordingscampagne van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma voor het hoger onderwijs en het MBO. Doel van deze campagne is het bewustzijn van studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen rondom de beveiliging van computers en netwerken te verhogen.

Drie korte voorlichtingsfilms op www.surfnet.nl/doehetzelf laten beeldend zien wat er kan gebeuren als je geen actie onderneemt om veilig te internetten. In de films is te zien hoe een student tot drie keer toe gek wordt van frustratie, omdat hij zijn zojuist afgeronde scriptie kwijtraakt. Hij gaat niet veilig om met zijn computer en gegevens en nu wordt hij geconfronteerd met de enorme gevolgen.

Drie gouden regels
De films moeten studenten en medewerkers aanzetten tot actie. Veel mensen weten wel dat er bepaalde risico’s kleven aan internetgebruik, maar er worden nog te weinig maatregelen genomen om die te voorkomen. De campagne benadrukt de drie gouden regels, waarmee veel beveiligingsproblemen op ICT-gebied voorkomen kunnen worden:
1. Installeer beveiligingssoftware en updates
2. Houd wachtwoorden voor jezelf
3. Maak back-ups van je bestanden

De filmpjes kunnen via de site afgespeeld worden als .wmv bestand en je kunt ze downloaden of bekijken vanuit de Surfnet videotheek.
Maar waarom bieden ze nu niet een embedded versie aan zodat (edu) bloggers hier makkelijk naar kunnen verwijzen en het opnemen in een mooi bericht? Zit de doelgroep nu meer in die Surfnet videotheek of bij Youtube?
Doe het zelf!, zullen ze gedacht hebben dus heb ik een van de filmpjes maar even bij Youtube neergezet:

10 december 2007

Braintraining en hersenoefening

"Steeds meer mensen onderkennen het belang van braintraining. Want, kwaliteit van leven is belangrijk. En braintraining draagt bij aan die levenskwaliteit. We willen niet alleen ouder worden, we willen vooral gezonder ouder worden. En die ontwikkeling beperkt zich niet alleen tot lichamelijke gezondheid en vitaliteit. Ook braintraining krijgt steeds meer aandacht.

Onderzoek wijst uit dat we hersenen kunnen trainen. Zo zijn we dus in staat ook mentaal langer fit te blijven. Verschillende fabrikanten spelen slim in op deze ontwikkeling. Een goed voorbeeld hiervan is de sudoku-puzzel. Ook de zogenaamde braingames bewijzen het: braintraining is hot. Tot voor kort bleef Nederland een beetje achter op dit gebied. Maar daar komt verandering in.

Want nu is er Neurocampus. Een campus die bol staat van de hersenkrakers. Stuk voor stuk braintraining oefeningen die de hersenactiviteit stimuleren. Via internet, interactief en toegankelijk voor iedereen. Maar in het bijzonder geschikt voor mensen van 45 tot 65 jaar. Als u zich registreert, krijgt u toegang tot de verschillende faculteiten. Zo is er een faculteit voor uw geheugen en een taalfaculteit. Maar ook eentje die zich puur richt op rekenen, of op ruimtelijk inzicht. Met de oefeningen traint u uw hersenen. Bovendien maakt u zich op voor het examen. Als u denkt vitaal genoeg te zijn, kunt u zich daarvoor inschrijven. Hoe hoger uw niveau, hoe moeilijker de braintraining oefeningen. Als student doorloopt u namelijk drie verschillende fases. Die van bachelor, master en uiteindelijk PhD.

Neurocampus is een cross mediaal platform voor hersenoefeningen. Niks high tech hocus pocus, maar erg toegankelijk. Elke ‘student’ kan onbeperkt en gratis hersenoefeningen doen. En zichzelf zo trainen en verbeteren. De hersenoefeningen vallen uiteen in vier clusters. Neurocampus biedt oefeningen aan binnen de werkvelden ‘geheugen’, ‘rekenen’, ‘taal’ en ‘inzicht’. "

Bovenstaande heb ik allemaal ordinair gekopieerd en geplakt van de website. Ik kan er natuurlijk een eigen verhaal omheen verzinnen, maar ze hebben het eigenlijk wel prima verwoord zo wat je op Neurocampus kunt verwachten.
Grappig vind ik dat je steeds meer ziet dat men een aparte markt ontdekt in de leeftijdsgroep boven de 45 jaar en het aanbod daar speciaal op afstemt. Ik heb vanavond een aantal oefeningen gedaan en er valt bij mij nog wel het een en ander te trainen merk ik wel...

08 december 2007

Flickr slideshow via Slideoo

Het is altijd prettig om Flickr foto's op verschillende manieren te kunnen weergeven.
Een mogelijkheid die ik nog niet kende is via Slideoo.
Het werkt heel simpel:
Je geeft je Flickr username op en kiest voor een bepaalde set of al je foto's.
Vervolgens kun je de breedte, het formaat en het aantal foto's kiezen dat je wilt weergeven en al dan geen vinkje zetten bij randomize.
Nog een keer klikken en je krijgt kant en klare code aangeboden die je overal in kan plakken!
Het resultaat ziet er dan zo uit:


Beweeg je de muis naar de onderkant dan komt er een slider in beeld waarmee je door de foto's kunt scrollen. Rechts in het midden kun je op de + klikken en links op de -. Klik je op een foto dat krijg je deze te zien bij Flickr. Jammer genoeg gebeurt dat niet in een nieuw venster...

Dynamische grafieken

Even een grafiekje maken...
Tot nu gebruikte je daar Excel voor.
Nu kan dat gewoon met een url!
Klik maar eens op deze link.

Dit werkt met de Google Chart API die je dynamisch grafieken laat genereren.

Voor alle duidelijkheid:
De getoonde grafiek is puur willekeurig opgebouwd uit de eerste letters van wat namen en heeft geen enkele betekenis...

07 december 2007

Zoeken in het Digit@le Bos

... van Web2 en Wikipedia

Het Koning Willem I College heeft een mooi boekje uitgegeven dat iedereen mag downloaden én verder bewerken! Het is namelijk uitgebracht als Word document (2 MB) en onder Creative Commons.
Behalve dat ook nog een bijbehorende website waar je veel ideeën op kunt doen met als titel: broodkruimels in het digitale bos.

"Nieuwe termen vliegen om je oren en dansen voor je ogen. Van Web2 tot Blog en Wiki, je kunt het allemaal niet meer volgen.
Het is allemaal zo handig en gemakkelijk, zeggen de snelle computerboys. Maar wat is er dan handig aan en wat moet ik dan gebruiken? En hoe? Wat schiet ik ermee op?
Het boekje Zoeken in het Digit@le bos zal deze en vele andere vragen beantwoorden. Met jouw (digitale) wens of probleem als uitgangspunt biedt dit boekje hulp bij het kiezen van de juiste digitale hulpmiddelen."


Werkwijze
Je hebt een organisatorische of onderwijskundige wens of probleem en je denkt: "Kan ik dat met hulp van de computer oplossen? Welke mogelijke digitale oplossingen zijn er? Welk digitaal hulpmiddel zou ik hier goed bij kunnen gebruiken?"
Het vertrekpunt is je wens.

  • Eerst bepaal je binnen welke van de vijf onderstaande categorieën je wens valt.
  • Dan ga je naar de pagina met de betreffende categorie.
  • Je kijkt je of jouw wens tussen de aangereikte wensen staat of dat jouw wens erg lijkt op een aangereikte wens.
Vanaf dat punt wordt een (of meer) digitaal hulpmiddel voorgesteld. Je beoordeelt of dit is wat je zoekt. Is dit het geval, dan kun je het programma uitproberen en/of er een training in volgen.


  1. Zoeken en vinden; Beoordelen van bronnen
    Hoe vind je iets (informatie, afbeelding, geluid, video) in de berg die ze internet noemen? Hoe weet je of het gevondene juist en betrouwbaar is? En hoe gebruik je het dan?
  2. Doelen stellen; Analyseren en ordenen van informatie
    Hoe maak je een planning en hoe stel je die bij? Hoe orden je jouw gedachten en maak je die inzichtelijk voor anderen? Hoe analyseer je cijfers en andere gegevens?
  3. Beschrijven van informatie; Communiceren
    Hoe deel je (snel) informatie met anderen? Hoe maak je informatie (snel) toegankelijk voor anderen? Hoe begeleid je het projectwerk van je studenten, hoe orden je de in- en uitgaande informatie binnen een project?
  4. Presenteren en toepassen; Informeren en rapporteren
    Hoe toon je gegevens aan anderen, zoals foto's, video's of complete werkstukken? Hoe doe je verslag van activiteiten en projecten?
  5. Organiseren; Plannen; Beoordelen; Samenwerken
    Hoe organiseer je projectwerk en samenwerking? En hoe beoordeel je dat? Hoe maak je (binnen en project) een uitdagende opdracht (waarbij studenten samenwerken)?

Het materiaal is geplaatst door Martijn Bos (ambassadeur voor Kennisnet bij het Koning Willem I College) op het weblog dat voor deze ambassadeurs is ingericht. Eventuele reacties dus graag daar plaatsen!

Geweldig dat we zo materiaal gaan delen met elkaar. Goed voorbeeld doet goed volgen... (hoop ik)

Innovatie in het Forum

Forum WURGisteren organiseerde ROC-i-partners een bijeenkomst over innovatie op het gebied van onderwijs en ICT. We waren te gast bij de WUR (Wageningen Universiteit en Researchcentrum) waar we werden ontvangen in het pas geopende Forum gebouw. De bijeenkomst startte met een rondleiding door dit prachtige gebouw. Wat een ruimte en wat een faciliteiten! De WUR wil een groene universiteit zijn en brengt dat op allerlei manieren in de praktijk. Zo zul je niet overal prullebakken zien maar staan op strategische plekken in het gebouw containers waar afval gescheiden wordt verzameld. Voor de energie wordt water opgepompt vanaf een diepte van 100 meter. Dat zorgt 's zomers voor verkoeling en 's winters voor warmte. Bij het ontwerp van het gebouw had de architect een kasteel in gedachten en dat zie op allerlei manieren terug in de ruimte-indeling. Prachtig zijn de loopbruggen met doorkijkjes door het hele gebouw. Je moet alleen geen hoogtevrees hebben! Ook de bibliotheek is zeer indrukwekkend. Jammer was dat we geen kijkje konden nemen bij de uitgebreide video faciliteiten die in het gebouw aanwezig zijn omdat er nog college werd gegeven. Ik mag echter nog een keer terugkomen!
Forum WURNa deze rondleiding hield Michael van Wetering een inleiding over web2.0, wisdom of the crowds en the long tail. Bijna hetzelfde verhaal als ik dinsdag al van hem had gehoord, maar gelukkig nu met de mogelijkheid om te discussiëren en vragen te stellen. Wat betekent the long tail voor de inrichting van het onderwijs? Wanneer je het aanbod opknipt in kleinere modules zul je het anders kunnen organiseren, waardoor het aantrekkelijker kan worden, hoopt Michael. Grappig is dat tegenwoordig iedereen zich ontpopt als ervaringsdeskundige door te refereren aan de eigen kinderen. "Ik zie het bij m'n eigen kinderen". Ik betrap me daar zelf ook wel eens op...
De bijeenkomst werd afgesloten in de kleine capitulatiezaal van hotel de Wereld, waar we ons overgaven aan een prima diner.

06 december 2007

Media in 1952

Een willekeurig filmpje uit mijn geboortejaar.
Nu zo maar te vinden via de Beeld en Geluid Portal op Youtube.
Een prachtig voorbeeld van hoe oude media de nieuwe weten te vinden!
Blader eens door deze collectie en voordat je het weet ben je uren verder...



Via het kanaal van Beeld en Geluid wordt beeldmateriaal uit het archief uitgezonden.
Beeld en Geluid beheert het archief van de publieke omroepen, maar ook televisiedocumentaires van Nederlandse cineasten, Polygoon journaals, animatiefilms en historische opnames.
Om de collectie van meer dan 700.000 uur zoveel mogelijk toegankelijk te maken kun je hier al een selectie uit het archief bekijken!
De Polygooncollectie is eigendom van de Publieke Omroep en Beeld en Geluid, daarom staat veel Polygoon beeldmateriaal op het YouTube-kanaal.

05 december 2007

Here Comes Another Bubble

"There's absolutely no bubble in technology"
Met deze uitspraak begint een briljant filmpje, gebaseerd op "We Didn't Start the Fire" van Billy Joel.
En je kunt meezingen, want het is mooi ondertiteld!



Ik moest hem wel 3X bekijken om alle grappen eruit te halen, want het filmpje zit er helemaal vól mee! Op het weblog van de makers staat dat ze hier een paar maanden mee bezig zijn geweest en dat wil ik graag geloven...

Ondertiteling en voice-over

Getriggerd door wat ik gisteren allemaal te zien kreeg in de laatste workshop ben ik vandaag een uurtje met de FLV player van Jeroen Wijering bezig geweest.
Ik wist niet dat het zo eenvoudig was om naast een preview plaatje (dat wist ik wel) ondertiteling en een extra audiokanaal toe te voegen, waarbij je de ondertiteling en het extra geluid door middel van buttons kunt aan- en uitzetten in de player.
Je moet daarvoor wat extra code aan de player toevoegen. Die kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien:

Hierin zie je dat er verwezen wordt naar een plaatje voor het begin, een geluidsbestand én een XML bestand voor de ondertitels. Dat bestand ziet er zo uit:

Met behulp van subtitle workshop schijn je zo'n XML bestand makkelijk te kunnen genereren, maaar dat viel mij nog niet mee...

Het resultaat zie je hieronder in een korte demo van 20 seconden:

Flickr + Picnik = Awesome

Flickr + Picnik = Awesome stond ruim een maand geleden op het weblog van Picnik en vandaag is het zover: Je kunt nu direct vanuit Flickr je foto's bewerken met de online foto editor Picnik!
Natuurlijk gelijk uitgeprobeerd en het werkt prima.
bewerkt met Picnik in Flickr
De meeste mogelijkheden zijn gratis, maar met een betaald Flickr account heb je nóg meer opties.
Een bewerkte foto kun je als nieuw exemplaar opslaan of de oude laten vervangen. In dat geval krijg je de volgende melding:
We've replaced the old version of this photo with your shiny new edited one! :-)

De oude en de nieuwe wereld

"Zullen we even wat tags afspreken voor het plaatsen van de foto's bij Flickr?" vroeg ik gisteren aan de 'echte' fotograaf van de EduExchange. "Nee dat doe ik niet, ik lever ze gewoon af bij Kennisnet" was zijn antwoord. "Oei, dan zitten er natuurlijk ook rechten op" zei ik. "Inderdaad" was z'n antwoord.
Tja, daar zie je het verschil tussen iemand die betaald wordt om foto's te maken en ik die gisteren maar weer een Swisscom account afsloot voor € 17 om m'n foto's snel bij Flickr te kunnen zetten en wat te kunnen bloggen en twitteren. Er was helaas geen (gratis) wifi voor bloggers. "Wat verdien jij nu met je blog?" vroeg de fotograaf. Niks dus. Voordat ik ermee begon bouwde ik regelmatig een website voor een makelaar of aannemer, maar de laatste tijd schrijf ik beduidend minder facturen uit.
Toch voel ik me rijker dan ooit...
En fijn dat er bloggers zijn, want voor verslagen van gisteren hoef je niet naar eduexchange.kennisnet.nl, maar kun je gewoon terecht bij Annet, Evert, Jef en Karin! Karin heeft zo te zien écht de smaak van het bloggen te pakken gekregen, m'n complimenten!
Pierre volstond deze keer met één foto en een kort bericht: "We zijn begonnen met EduExchange 2007. Geen 220V en geen wifi hier achter in de zaal."
Misschien was hij wel de verstandigste van ons allemaal om het daar maar eens bij te laten...?

Presentatie Hans Appel

Nu Jef ernaar verwijst moet ik de opname die ik maakte van Hans Appel natuurlijk wel online zetten. De kwaliteit is niet best: goedkope camera en uit de hand gefilmd, maar het geluid is goed te verstaan. Voor wie hem nog nooit gezien of gehoord heeft geeft dit een aardige impressie van zijn manier van presenteren.



Eigenlijk raar dat de organisatie er niet voor gekozen heeft om in ieder geval de keynotes te streamen. Het kan zo makkelijk en daarmee is het bereik gelijk een stuk groter dan de 400 man die nu in de zaal zat...

04 december 2007

EduExchange 2007

Vòòr 7 uur de deur uit en na 20.00 uur weer thuis. Dat was een dagje Nieuwegein waar vandaag voor de 4e(?) keer de EduExchange georganiseerd werd, met dit jaar minder bezoekers dan andere jaren.

Hans AppelWas het de moeite waard?
Ik vond van wel. Niet dat de eerste keynote spreker mij écht kon boeien met een reclamefilm van 20 minuten over containervervoer en de Rotterdamse haven, maar hij gaf wel heel duidelijk aan wat de voordelen zijn van standaardisatie. De imitatie die Hans Appel als tweede spreker weggaf van de geweldige presentatie van Dick Hardt vond ik op tot misschien wel over het randje, maar hij maakte het in de rest van zijn verhaal redelijk goed. Wat moet dat lekker zijn om tegen heilige huisjes aan te schoppen en er nog voor betaald te krijgen ook! Maar je moet er niet in blijven hangen vind ik en uiteindelijk wel met een boodschap komen. Misschien is me die ontgaan omdat ik ondertussen zat te filmen.

Waar het bij de EduExchange toch vooral ook om gaat zijn de workshops en daarbij was er meer dan voldoende keus.
Ik heb geluisterd naar Rob Keemink van Windesheim en hun keuze voor Educator. Interessant als zo'n oplossing ook zou werken voor het MBO.
Ik heb Michael van Wetering gehoord over "the long tail" (meer hierover bij Evert en Annet) en ik heb een prima en naar ik begreep gratis programma aanbod gezien van het branche instituut voor de horeca, compleet met login-codes waarvan ik niet weet of ik die hier zo maar neer mag zetten.

Maar voor mij het hoogtepunt van de dag was een presentatie met als titel:
Zien wat je wilt horen, horen wat je wilt zien.
DSC_4667Geweldig hoe een aantal instanties samengewerkt hebben aan de totstandkoming van een paar prima producten waarmee video voor blinden, slechtzienden en doven veel beter te volgen wordt.
In vier (relatief simpele) stappen werd heel concreet getoond hoe je videoproducties geschikt kunt maken voor deze doelgroep:
Stap 1 - Flashvideo
Stap 2 - Captions maken en invoegen
Stap 3 - Audiodescriptie maken en invoegen
Stap 4 - Online plaatsen
Een en ander werd heel mooi geïllustreerd met voorbeelden aan de hand van de film Zwartboek.
Eerst alleen filmgeluid, toen filmgeluid met audio uitleg, en tenslotte datzelfde met de beelden erbij.
Alles staat duidelijk uitgelegd op de website van accessibilty.nl
Ik kende het (gratis) programma subtitle workshop nog niet, maar daarmee kun je dus lokaal subtitels toevoegen aan bestaande filmpjes. Je genereert "heel makkelijk" xml files die je samen met je filmpje kunt afspelen in de FLV player van Jeroen Wijering.
Dat wil ik zeker gaan uitproberen!
Grappig was dat ik hun dan weer de mogelijkheden van dotsub.com kon laten zien...
Daarna ook nog een korte presentatie over het toevoegen van een doventolk aan filmpjes bij Teleblik. Kijk daarvoor op zienenbegrijpen.nl.

Maar voor mij het mooiste moment kwam direct na deze presentaties.
Een blinde man kwam naar voren lopen en werd door de presentatoren aangesproken met Roel. Toen hij wat terugzei herkende ik hem gelijk: Roel van Houten met wie ik van 1972 tot 1975 op de Sociale Academie in Baarn en later Culemborg had gezeten en die ik sindsdien niet meer had gezien!
Het gekke was dat hij na al die jaren geen steek veranderd leek. "Jij ook niet" zei hij. "Dat kan jij niet zien Roel" was natuurlijk mijn antwoord. Binnen één minuut zaten we weer op dezelfde golflengte als destijds... onvoorstelbaar!!!

Lunch EduExchangeMaar daarnaast ben ik vandaag door zoveel meer mensen aangesproken die me bijvoorbeeld bedankten voor de Camtasia tip van een week geleden en zeiden dat ze m'n weblog volgen. Echt leuk om die waardering te krijgen, daar kom ik eerlijk voor uit!
Maar het schept blijkbaar ook verwachtingen, want hoe vaak ik niet gehoord heb: "we lezen het wel op je blog vanavond".
Toch ga ik geen sessies uitgebreid verslaan zoals Wilfred dat zo goed kan. Ik houd het op impressies en m'n eigen indrukken. Ik ben tenslotte geen beroepsblogger....

03 december 2007

Ik sta weer onderaan...

...maar nu wél in de linkerkolom!

Ik heb het over de Marcom Top 100:
"De Marcom Top 100 is een overzicht van de 100 belangrijkste Nederlandstalige weblogs op het gebied van marketing en communicatie. De lijst wordt maandelijks samengesteld op basis van de Google Pagerank, de Technorati Authority, de stemmen van Marketingfacts-leden en de waardering van de initiatiefnemers van de lijst. Hierbij wordt een transparante weging gehanteerd."

Het grappige is dat het lijkt alsof ik steeds jonger word, met dat getal zo naast m'n foto. Maar ik realiseer me maar al te goed dat wie hoog stijgt diep kan vallen en hecht er dus niet al te veel aan. Ondanks het feit dat ik ook de afgelopen maand weer vergeten ben te vragen toch vooral op mij te stemmen zijn er 17 mensen geweest die dat gedaan hebben. Daarnaast wordt de Google Pagerank meegenomen die voor www.trendmatcher.nl nu inderdaad op 5 staat. Fijn dat Marcom daar naar kijkt want voor www.karssenberg.nl/weblog is de Google Pagerank maar een 4. Als je echter kijkt naar de Technorati Authority, dan komt Marcom niet verder dan 26, terwijl ik zelf een een authority meet van 88, maar dan via www.karssenberg.nl/weblog.

Zo zie je maar: alles is relatief (behalve wanneer ik zeg: ik heb je lief)
Het is maar net wie je waarnaar op welke manier laat kijken!
Dus om met Andrew Keen te spreken: geloof niet alles wat je leest op internet!

Blijft overeind dat het aardig is dat een weblog over (trends tussen ICT en) onderwijs zo hoog scoort in een overzicht van de 100 belangrijkste Nederlandstalige weblogs op het gebied van marketing en communicatie. Kennelijk communiceer ik genoeg om het onderwijs hier een beetje te vermarkten!

Stelletje terroristen

Er gebeurt meer in december. Mijn hond weet er alles van!



Kijk voor meer informatie bij de Liberation Army Against Freedom

What the vlog?

Het begon met een mailtje vorige week:
"Mijn naam is Lennart van der Burg en ik ben student Journalistiek op Windesheim in Zwolle. Samen met mijn redactie ben ik bezig met een groot verhaal over YouTube. Daarom wilde we ons ook bezighouden met het fenoneem 'vloggen'. Ons was opgevallen dat u regelmatig eens een eigen gemaakte video op YouTube plaatst en we zouden u daar graag kort over willen interviewen. We zijn voornamelijk geinteresseerd in wat mensen ertoe zet om af en toe eens een (vaak persoonlijke) video op YouTube te zetten. Heeft u daar misschien de tijd voor? Alvast bedankt."
Ik zeg vrijwel nooit Nee als studenten mij iets vragen, dus even later werd ik gebeld. In 10 minuten was Lennart klaar met z'n vragen, die hij zo te horen goed had voorbereid en die hij vlot afwerkte. "Ben benieuwd wat hij daarvan brouwt" dacht ik bij mezelf. Vandaag stuurde hij me het resultaat en gelukkig heb ik toestemming om het te plaatsen:

Videobloggers zijn verslingerd aan YouTube
What the vlog?
De hype bij uitstek die YouTube een schop onder de kont heeft gegeven: het vloggen. Benodigdheden: een camera, een computer en een internetverbinding. En hop, binnen een paar minuten staat jouw videodagboek online. ‘De kwaliteit is nul komma niks, maar het gaat om de inhoud.’

Door Lennart van der Burg
Kurck‘Doen we het interview nú of kan ik eerst nog even m’n videoblog maken?’ Kurck plaatst dagelijks een zogenaamd ‘vlog’ op YouTube. Van achter zijn computer, thuis, in zijn kamer. Beneden mag het niet meer van zijn ouders. Zelfs de zitbank mocht niet meer in beeld van Kurck’s vader. ‘Blijkbaar wilt ‘ie hem niet kwijt’, vertelt Kurck, ‘maar ik vraag me af hoe een dief die bank mee zou krijgen, want wij konden het ding al amper het huis ín krijgen.’
De 20-jarige student maakt zijn meeste vlogs ’s nachts, als de verveling toeslaat. Een bordje op de deur van zijn slaapkamer met ‘niet storen’ erop, is daarom ook niet nodig. Wat het vloggen zo leuk maakt? ‘De aandacht en de reacties die ik krijg. En het is een uitlaatklep, voor ideeën, dingen waarover ik denk, en wat ik maken wil.’ Sinds hij zich in augustus 2006 op YouTube registreerde, heeft hij al 135 video’s op de site geplaatst.

Hype
Kurck’s tijd van registratie lijkt drie jaar te laat, in vergelijking met de hype in Amerika. Amerika’s populairste videoblogger Steve Garfield kondigde een aantal jaar geleden namelijk al aan dat ‘2004 hét vlog-jaar zou worden’. Hoewel Yahoo in Amerika het eerste grote vlogplatform was, staan Garfield’s filmpjes inmiddels ook op YouTube. NY Times’ redacteur Nina Simonds noemde de Amerikaanse vlogger ‘innovatief’. En dat terwijl zijn vlogs niet zo gek veel verschillen van alle andere videoblogs die op het net te vinden zijn. Net als al die andere, gaan ook Garfield’s vlogs over alles en niets.
Dat is een bijzonder punt van de vlogs: het kan óveral over gaan. Over school, over je rotbaantje, de politiek, de vervelende buurman, de media, die televisiester waar je al jaren verliefd op bent of over wát er maar in je opkomt. Geen onderwerp is té gek, in de vlogwereld.

Een maand nadat Kurck zich op YouTube registreerde, maakte Willem Karssenberg in september 2006 op dezelfde videosite een profiel aan. Op de site luistert hij naar de naam ‘trendmatcher’. Hij is, zo staat op zijn profiel, een trendmatcher. Hij ‘matcht’ de trends die hij in de ICT tegenkomt of het bruikbaar is in het onderwijs. Tot op heden zijn er 51 filmpjes van Karssenberg op YouTube te bewonderen. Veel daarvan zijn experimenteel.

vanuit de autoZo zien we de 55-jarige trendwatcher tijdens het autorijden een vlog opnemen, ‘omdat Robert Scoble zegt dat het mákkelijk kan’. Dat valt tegen, want later schreef Karssenberg in de beschrijving van de video dat Scoble ‘echt niet goed wijs is’. In de vlog ‘Thuisstudio’ laat Karssenberg met trots het blauwe gordijn achter zijn computer zien. Het gordijn hangt dan wel midden in de kamer, maar zorgt ervoor dat áls Karssenberg een video opneemt van achter zijn computer, de achtergrond tenminste niet meer zo rommelig is.
‘Mijn filmpjes zijn slordig, rommelig en uit de losse pols geregisseerd’, zegt de trendwatcher. ‘Dat is ook de kwaliteit van de meeste filmpjes op YouTube, nul komma niks.’ Het is echter de inhoud die telt, vindt Karssenberg. ‘Zo zijn er tientallen jumpstyle-filmpjes op YouTube te vinden. Het beeld is vaak slecht, het geluid ook, maar zo’n filmpje laat wel zien hoe de juiste bewegingen op de maat van de muziek gedaan moeten worden. Volgens mij heeft het grootste deel van de jumpstylers het uiteindelijk geleerd via YouTube.’Achteraf heeft Karssenberg meestal genoeg aan te merken op zijn eigen filmpjes, maar voor hem is het juist de snelheid van YouTube die het medium zo interessant maakt. Hoe ‘snel’ is YouTube dan? Wij nemen de proef op de som.

Gevaarlijk
13 minuten, 34 seconden en 3 tienden, klokt onze stopwatch achteraf. Lang duurt het dus niet, om een filmpje met beschrijving en al op YouTube te zetten. Binnen twee minuten was onze video van de juiste tags (zoektermen waarop het filmpje is te vinden) voorzien en deed YouTube de rest. Na een kleine 11 minuten uploaden is ‘Rogier’s Wespenangst’ voor iedereen over de héle wereld te bekijken.
Is dat niet gevaarlijk? ‘Nee’, vindt Karssenberg, ‘want je maakt zelf de keuze hoe je met je filmpjes omspringt. Maar je moet wel goed op blijven letten. Zo gaf ik laatst een presentatie op een school. Die presentatie is gefilmd en er waren veel leerlingen in de video te zien. Eigenlijk had ik even hun toestemming moeten vragen.
’Ook Kurck vindt het vloggen niet gevaarlijk, maar is wel op zijn hoede. ‘Zo zocht ik laatst voor de grap eens het adres van Eenish, een Noors / Schotse blogster, op en dat bleek bijzonder makkelijk te gaan.’ Vaak filmt hij zijn videoblogs in één take, maar laatst verklapte hij bijna zijn adres en heeft hij dat eruit geknipt. Doet hij het niet, dan is hij bang dat hij problemen krijgt met zijn vader.

Zijn vader en broertje kijken vaak samen Kurck’s vlog, achter de computer, beneden in de huiskamer. Daarnaast volgen wat vrienden en mede-vloggers zijn videoblogs. Vaak krijgt hij leuke reacties op de video’s, al waren er in het begin wel ‘mensen die hem dood wensten’. Of YouTube die mensen harder is gaan aanpakken weet Kurck niet, maar tegenwoordig heeft hij daar nog weinig last van. Veel trekt hij zich er verder ook niet van aan.
Echte taboes voor zijn vlogs heeft de student ook niet, en zelfs over zijn liefdesleven houdt hij zich niet in. ‘Maar’, zegt Kurck, ‘als mijn familie niets wist van mijn activiteiten op YouTube, had ik allang dingen als vroegere zelfmoordideeën en de oorlog met mijn vader besproken.’ Voor zijn Engelstalige videoblogs schaamt hij zich alleen een beetje, maar hij heeft nou eenmaal een wereldwijd publiek.

Geen TV
Zowel Kurck als ‘Trendmatcher’ zullen we voorlopig nog wel even op YouTube kunnen bewonderen. Volgens Karssenberg is het medium sowieso niet meer weg te denken. ‘Sterker nog: ik geloof dat TV zoals we het nu kennen, binnen een paar jaar verdwenen is. TV-gidsen bepalen nu wanneer je iets kan zien, maar dat moet je omdraaien. Mensen gaan nu zélf bepalen wánneer ze wát willen zien’, legt Karssenberg uit. Het is een ontwikkeling die hij thuis al terug ziet. ‘Mijn zoon van 18 kijkt nog amper TV; die volgt al zijn favoriete documentaires via internet.’ Ook Kurck is nog lang niet uitgekeken op YouTube: ‘Zolang ik er zelf nog met plezier naar kijken kan, er m'n ei in kwijt kan en vooral zolang ik er aandacht voor krijg, blijft het vloggen voor mij nog leuk.’
Diezelfde avond zet hij nog twee nieuwe videoblogs online. In één van de vlogs vraagt hij aan al zijn vaste kijkers of ze eens contact met hem willen opnemen, want 35 van de 45 volgers kent hij nog steeds niet.
Dan kan je praten als brugman, maar je zit nog steeds in je eentje op je kamer, pratend tegen je webcam. En die praten niet terug. Tenminste: nóg niet. YouTube bewijst dat dit soort dingen snel kunnen gaan.

Mooi verhaal, of niet?
Maar wat ik me afvroeg was hoe een student journalistiek mij gevonden had, dus mailde ik Lennart die vraag:
"We kwamen op uw naam via YouTube. We zochten wat keywoorden die te maken hebben met het 'vloggen' en kwamen op uw filmpje in de auto uit. Via het profiel hebben we toen wat doorgezocht en u leek ons al gauw fantastisch om te interviewen, omdat u niet alleen verstand van zaken had, maar ook nog eens alles zélf uitprobeerde. Zo is het uiteindelijk ook in het artikel terecht gekomen; Kurck die alleen maar uit ervaring als fanatiek vlogger spreekt, terwijl u naast dat u zelf veel YouTube-filmpjes plaatste, ook nog de 'trends' wist te beschrijven. Bedankt!"

Zo zie je wat een paar trefwoorden kunnen doen!

Trouwens, de Google man die ik 2 weken geleden sprak (en die nog steeds z'n beloofde presentatie niet heeft opgestuurd) vertelde dat Youtube op dit moment 10% van alle internetverkeer voor z'n rekening neemt! En dan te bedenken dat er 3 jaar geleden nog geen Youtube was...

December Feestmaand


December Feestmaand op kennisnet.nl
December was nog nooit zo leuk!


Vanaf 3 december pakt Kennisnet flink uit met een decemberspecial en is december.kennisnet.nl online. Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw, het nieuwe jaar en de kerstvakantie staan hierin centraal. Leerlingen raken niet uitgekeken op de site, alles op het gebied van de feestdagen is er te vinden. Van interactieve games en een quiz tot leuke filmpjes en weetjes. Leerlingen kunnen zich nu al aanmelden voor een e-mailupdate, zodat ze direct op de hoogte zijn van nieuwe content. Dit jaar blijven we binnen!

Wie zorgt er voor de cavia?
Op december.kennisnet.nl raken kids en leraren niet uitgekeken. Je kunt er digitale kerstkaarten versturen naar klasgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes en de leraar! Er kan worden meegedaan aan De Grote Nieuwsquiz 2007, een fotowedstrijd en tot op de seconde nauwkeurig worden afgeteld tot de verschillende feestdagen of een dag naar keuze. En wie geeft eigenlijk de planten water of zorgt voor de cavia in de klas als het vakantie is? Met de unieke online taakverdeler krijgt iedereen een beurt. Ook kun je als klas je goede voornemen doorgeven op de site. Kennisnet helpt de klas er vervolgens aan herinneren om er voor te zorgen dat zij ook in 2008 weer iets in hun schoen krijgen.

Oma’s oliebollen
Verder zijn op december.kennisnet.nl handige tips te vinden en wordt antwoord gegeven op vragen die je altijd al wilde weten. Waar woont de kerstman eigenlijk? Of wat houdt Driekoningen nou precies in? Met oma’s oliebollenrecept kan iedereen in de familie het loef worden afgestoken. Het Brandweer Vuurwerkspel zorgt ook voor het nodige spektakel. Wie dan nóg niet weet wat te doen in december klikt snel door naar de anti-verveeltips of de vele uit-tips.

E-mailupdate
Niet alles wordt in één keer door Kennisnet aangeboden op de site. In de maand december komen er steeds meer leuke items bij. Om er zeker van te zijn dat december echt de leukste maand ooit wordt kan de bezoeker zich aanmelden voor de e-mailupdate en bericht krijgen zodra er weer nieuwe items online staan.

Kennisnet werkt voor de special intensief samen met Anno, Kidsweek en Willem Wever en er verschijnen banners op Nationale Kidstv.

Tot zover het persbericht van Kennisnet.
En ja, je leest het goed in de laatste alinea: je kunt je aanmelden voor een e-mail update!

Heeft Kennisnet dan nog steeds niet gehoord van RSS feeds?
"Teach your children" zou ik zeggen, "and teach them well..."

02 december 2007

Terugblik Educa Online Berlijn 2007

Educa Online 2007De afgelopen dagen was ik op uitnodiging (en met een paar medewerkers) van het Consortium voor Innovatie op de Online Educa in Berlijn.
Leuk en leerzaam om door de ogen van "facilitators" een dergelijk evenement te bekijken. Het Consortium ging namelijk vooral naar Berlijn om te kijken "hoe ze het daar doen". Daarnaast gaf het Consortium via een etentje aan de deelnemende bezoekers uit de BVE sector de mogelijkheid om contacten te leggen en ervaringen uit te wisselen.

Terugkijkend kan ik vaststellen dat we het in Nederland zeker niet slecht doen als het gaat om het organiseren van dit soort evenementen. Qua organisatie was Berlijn zeker niet slecht: een mooie locatie, een redelijk goede (en gratis) wireless verbinding door het hele gebouw, prima catering en veel mogelijkheden om te netwerken. Als ik echter kijk naar de gehanteerde formule -meerdere sprekers per sessie- dan ging me dat steeds meer tegenstaan. In die zin vind ik de opzet zoals bij de EduExchange, de Surf Onderwijsdagen en natuurlijk bij de door het Consortium zelf georganiseerde IT conferentie veel beter: gewoon één spreker per sessie die voldoende tijd krijgt om z'n verhaal goed te vertellen. Ook vond ik het jammer dat de conferentie in Berlijn niet werd afgesloten met een plenaire sessie en een spetterende keynote. Nu ging de tweedaagse voor mijn gevoel als een nachtkaarsje uit...
Wat ik wel goed vond was de cd die in de conferentietas zat met daarop de website met alle informatie over de conferentie, het programma, de sprekers en in veel gevallen zelfs de presentaties die gegeven zouden worden.
Maar voor de rest was het allemaal heel conferentie 1.0: geen twitterwall, geen streaming video, geen conferentieblog waar deelnemers aan kunnen bijdragen, geen hands-on sessies en ga zo maar door. Alle zalen hadden een traditionele opstelling: een tafel en spreekgestoelte voor de presentatoren, beamer en een zaal vol stoelen op een rijtje.

Bij de IT conferentie in Maastricht laten we de presentatoren kiezen uit verschillende zaalopstellingen, afhankelijk van de soort presentatie:

standaard lagerhuisopstelling kringopstelling ronde tafel opstelling hands-on opstelling

Let wel: Standaard is dus niet zoals in Berlijn, maar meer een "lagerhuis" opstelling! We hopen daarmee meer variatie te krijgen dat inspirerend zal werken voor de presentatoren zelf én voor de bezoekers! Wat dit straks betekent voor de facilitators in het MECC in Maastricht moet nog blijken...
Ik ben heel blij dat ik Berlijn mocht meemaken, maar of ik volgend jaar weer zo nodig moet?

Flickr foto's met notities

Ik wist dat het kon, maar maakte er niet zoveel gebruik van: de mogelijkheid om notities toe te voegen aan je Flickr foto's. Vooral omdat je om ze te kunnen zien wel naar Flickr zelf moest. Wanneer je wat code toevoegt aan je eigen weblog kun je foto's van Flickr mét de notities nu ook embedden.
Hier staat precies beschreven hoe het moet en hieronder zie je dan het resultaat. Daar zijn natuurlijk weer allerlei aardige dingen mee te bedenken!

Javascript moet wel toegestaan zijn, dus bloggers die hun bij Blogger zelf hosten hebben hier niets aan omdat Blogger de Javascriptcode uit de berichten filtert.

Vodcasting in Education 2.0

Terwijl ik me er al een beetje bij had neergelegd dat de Online Educa in Berlijn mij niet zou brengen wat ik ervan verwacht had streek ik op vrijdagmiddag neer bij de sessie Vodcasting and Streaming in Support of Online Learning.
Ook hier weer de formule die me steeds meer ging tegenstaan: 3 inleiders die alledrie te weinig tijd krijgen om hun verhaal goed voor het voetlicht te brengen. Gelukkig was het verhaal van de Zwitser en de Duitser best interessant, maar mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door de laatste spreekster, die tijdens de andere inleidingen al druk bezig was met een webcam. Hier wordt gestreamd... dacht ik.
Als laatste dus Inge de Waard uit België die vanaf het begin wist te boeien. Ze bespeelde de zaal niet alleen met haar stem, maar door naar voren te stappen, stiltes te laten vallen, eventuele sceptici uit te dagen enz. enz.
Terwijl ze bezig was ging ik zoeken op haar naam en kwam al snel uit bij de presentatie die ze gaf. Deze had ze op voorhand al bij Slideshare gezet! En inderdaad, alles nam ze op en streamde ze meteen naar Ustream. Eindelijk dus iemand die het niet alleen had over 2.0 maar het ook in de praktijk brengt! Een opluchting na al die andere traditionele Powerpoint presentaties.
Natuurlijk heeft ze ook een weblog waar ze zelf verslag doet van haar presentatie.
Na afloop heb ik even met haar gesproken en dat wil ik graag voorzetten met een interview via Operator11, maar ik begrijp dat die (tijdelijk) uit de lucht is!
Ze doet namelijk heel interessante dingen met streaming video in ontwikkelingslanden, waar laagdrempeligheid een must is.
Op haar weblog veel meer verslagen van de Online Educa 2007...
Deze presentatie maakte veel goed of zoals ik na afloop tegen haar zei: "You made my day!"

Provocatief en belerend

"Keen's stijl was provocatief en erg belerend" schreef Wilfred Rubens in een prima verslag, waar ik niets aan heb toe te voegen.
Oordeel zelf maar, want ik heb ook het verhaal van Keen opgenomen. Kon het niet eerder plaatsen omdat ik m'n firewire kabel vergeten was.
Ik heb er achteraf wel spijt van dat ik de vervolgsessie 's middags met Sugata Mitra en Andrew Keen niet heb bijgewoond, maar daarover heeft Inge de Waard (over wie later meer) een mooi bericht geschreven (in het Engels).

Een ontroerend mooie presentatie

"Heb je nog wat meegenomen uit Berlijn?" vroeg mijn vrouw toen ik gisterenavond thuiskwam.
"Uh...., jazeker een prachtige presentatie die ik je graag wil laten zien", bedacht ik snel. Tenslotte ging ik niet om te shoppen, maar om een conferentie te bezoeken. "Laat maar zien dan" zei ze en samen hebben we met veel plezier naar de presentatie van prof. Sugata Mitra zitten kijken die ik met m'n goedkope videocamera op de voorste rij had opgenomen.
Wat een prachtig experiment heeft die man toch uitgevoerd. Na afloop was ik opnieuw, net als in Berlijn gewoon geraakt door wat ik gezien had!
Hoe vertaal je zo'n boodschap nu naar Nederland, waar we alles al hebben? "Ach Willem, ik zie zoveel herkenbaars in wat hij aantoont" zei m'n vrouw. "Als je kinderen ziet binnenkomen in groep 1 van de basisschool zijn ze perfect in staat om zelf allerlei dingen te leren, zonder dat ze het uitgelegd krijgen. Ze pakken iets op en bedenken daar hun eigen verhaal bij. Naarmate ze verder komen op school pakken we ze steeds meer af, totdat ze uiteindelijk braaf wachten totdat de bel gaat of ze hun boek mogen opendoen. Heel veel initiatieven tot zelfontplooiing worden door onze manier van werken de grond ingeboord in plaats van gestimuleerd. Dit is een eye-opener om, zoals Mitra laat zien en zegt, het leren naar buiten de school te verleggen!"
En zo praatten we verder naar aanleiding van dit verhaal...
Zet je luidsprekers goed hard, want zijn Engels is prima, maar soms wat moeilijk te verstaan. Welke organisatie haalt deze man naar Nederland, zodat ik er nog eens van kan genieten?

In het begin van de presentatie ging er technisch van alles fout, maar in plaats van in de war te raken speelde Mitra er prachtig op in: "You see the most important part of the slide".
Voor mij was dit het hoogtepunt van de Online Educa in Berlijn!