27 april 2008

Overzicht ultraportables

Ben je net als ik geïnteresseerd in wat er op dit moment op de markt is en nog gaat komen op het gebied van "goedkope" ultraportables, dan is Liliputing.com wellicht een weblog om in de gaten te houden.
Deze week in ieder geval een uitgebreid overzicht.

De rest van de week blijft het waarschijnlijk rustig hier. Ik ga voor 5 dagen naar een plek zonder internet en wil m'n mobieltje er niet voor gebruiken. Als de pollen het toelaten lekker veel wandelen en fietsen in het Sauerland. En anders mooie dvd'tjes kijken en een beetje met PhP en MySQL gaan stoeien... Naast m'n notebook mag ik ook m'n 19 inch flatscreen meenemen!

26 april 2008

Google Docs offline beschikbaar!

De laatste weken controleer ik iedere dag of het al werkt en vanavond stond de knop er opeens bij in mijn Google Docs:

Ik kan vanaf nu offline mijn bestanden bewerken en weer synchroniseren zodra ik internetverbinding heb!

Net op tijd voor de vakantie, dus is het niet zo erg als ik maandag regen heb op de camping in het Sauerland... ik vermaak me wel!

En er zijn alweer nieuwe features: Zo kun je nu notities toevoegen aan je presentaties en presentaties als powerpoint bestand downloaden.
Daarnaast heb ik vanavond ook nog toegang gekregen tot mesh.com van Microsoft. Zo voel ik me aardig heen en weer geslingerd tussen beide grootmachten...

25 april 2008

Mijn avond is weer goed!

Ze zijn er dus wel degelijk:
Jongeren die actief bloggen, zich interesseren voor web2.0 zaken en zelfs onderwijs!
Vandaag kwam ik via een bericht op Twitter terecht op het weblog van Jeroen Gerth en was blij verrast over wat ik daar allemaal tegenkwam. Lees bijvoorbeeld eens zijn bijdrage over Web 2.0 en (middelbaar) onderwijs. Via de reacties klik ik door naar blogs van leeftijdgenoten die ook allemaal interessante dingen te melden hebben.
Dus waar ik het gisteren nog had over veertigers en me realiserend dat ik zelf een gevorderd vijftiger ben stel ik vast dat we het stokje straks wel degelijk kunnen overdragen aan een volgende generatie! Hoe komt het dat ik ze nu pas ontdek? In ieder geval heb ik er sinds vanavond weer een paar feeds bij én het gevoel dat ik de komende week rustig wat gas terug kan nemen...
Het toeval wil dat Jeroen vlak bij mij in de buurt woont en binnenkort heb ik dus mijn eerste twitterdate!

24 april 2008

Innoveertig

Vandaag werd ik via informaticavo.nl van Frans Peeters geattendeerd op het bestaan van:

Innoveertig:
Een innovatienetwerk van Kennisnet.


"Dit netwerk bestaat uit veertig mensen werkzaam in en rond het primair-, voortgezet en middelbaar beroeps onderwijs", zo lees ik op het weblog van Frans.
"De mensen uit het netwerk bedenken gezamenlijk nieuwe concepten en ideeën of zorgen voor kritische feedback op ideeën die voorgelegd worden aan het netwerk.
Op hoofdlijnen zullen de deelnemers van dit innovatienetwerk:
- Invloed kunnen uitoefenen op vernieuwing en verbeteringen in het onderwijs met behulp van ict.
- Nieuwe, waardevolle contacten met enthousiaste creatieve mensen uit verschillende sectoren opdoen die allemaal een waardevolle bijdrage aan het onderwijs willen leveren.
- Directe toegang krijgen tot actuele informatie en kennis en experts over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict en onderwijs.
- Kansen krijgen om met de nieuwste technische trends en ontwikkelingen zelf aan de slag te gaan."

Het eerste wat opvalt is de bonte verzameling van web2.0 tools die gebruikt wordt:
Naast het weblog zelf veel RSS feeds, Flickr, Delicious, Tumblr, Vodpod en Windows Live SkyDrive. Daarnaast is er blijkbaar ook nog een Surfgroep ingericht. De veertigers kunnen hun hart ophalen aan al dit moois!

(Overigens tonen de foto's vooral veel (inno)vijftigers en heb ik maar 2 vrouwen kunnen ontdekken. Wat dat betreft mogen we naar onze oosterburen kijken die vandaag Girl's-Day hadden. Google had voor die gelegenheid op de Duitse startpagina zelfs een aangepast logo staan, maar dat terzijde...)

Als ik kijk naar de doelstellingen van het netwerk dan zie ik veel overeenkomsten met het ambassadeursprogramma waar ik zelf aan meedoe. In die zin verrast dit initiatief me een beetje. Ook is het (opnieuw) vreemd dat de wereld via het weblog van Frans kennis mag nemen van dit initiatief en niet via (de site van) Kennisnet zelf.
Jammer is ook dat niet vermeld wordt wie die veertigers zijn zodat de "achterban" via hen ideeën zouden kunnen doorgeven, maar misschien wil ik weer te veel en te snel.
Wat me opvalt is dat de deelnemers aan het netwerk toegang beloofd wordt "tot actuele informatie en kennis en experts over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict en onderwijs". Iets waar we als ambassadeurs ook juist zo voor pleiten: Kennisnet, vertel ons als eerste wat er speelt en waar jullie mee bezig zijn! Kennelijk wordt er nu op meerdere paarden gewed?
Tenslotte valt me op dat er wel gesproken wordt over "de nieuwste technische trends en ontwikkelingen" maar niet over inhoudelijke ontwikkelingen zoals flexibel leren.
Ik hoop dat er bij Kennisnet iemand is die het overzicht houdt over al deze initatieven en slimme koppelingen weet te maken....

23 april 2008

Leren flexibiliseren

Gisteren in de trein op weg naar huis las ik in het artikel "SaaS kan zonder zuilen" uit de Automatiseringgids van de afgelopen week het volgende:

"En de implementatie van een pakket (voor Enterprise Resource Planning) is wel vergeleken met het gieten van beton. Vooraf is alles denkbaar, maar na afloop is aanpassing moeilijk en traag. Alleen dure experts kunnen nog ingrijpen, waardoor de bedrijfsprocessen ver van de gewone medewerker af komen te staan en niet meer reageren op feedback vanuit de organisatie".

En opeens kreeg ik heel concrete beelden bij de uitdrukking: zo flexibel als beton.
Ik zie hoe mensen aan de hand van een ontwerp een prachtige mal timmeren en daar het beton ingieten.
Ook wij staan (op ons ROC) voor de keuze van een nieuw pakket en de implementatie daarvan.
Ik denk dat we op zoek moeten naar andere materialen, wellicht minder stevig dan beton, maar makkelijker te shapen....

22 april 2008

N@tschool gebruikersdag

Vandaag was ik op de N@tschool gebruikersdag. Vanwege de hoge opkomst (300+) werd er deze keer uitgeweken naar een heuse circustent!
De eerste artiest die optrad was Anton Neggers van Fontys. Tijdens zijn presentatie kwam er een aantal stellingen in beeld waar via SMS op gestemd kon worden. De mobieltjes mochten dus aanblijven (in trilstand). Het werkte perfect en gaf soms verrassende uitslagen, waar de spreker het niet altijd mee eens was.
Daarna volgde ik een handson workshop van Antoine van Dinter over het programma Exe. Wil je makkelijk en snel content maken voor een electronische leeromgeving of gewoon voor een website, dan is dit zeker een (open Source) programma om eens uit te proberen. Het draait zelfs vanaf usb stick en wij kregen het mee op CDrom. Je kunt het hier downloaden en meer info bekijken. Lees ook het verslag van Antoine zelf.
In de tussenronde volgde ik een presentatie van Robert de Vos over mobile leren. In vogelvlucht liet hij zien wat er nu allemaal al kan met mobieltjes, PDA's en Blackberries. Kijk voor meer informatie op Take Shape Share.
WielvandeBerg's Middags mocht Wiel van de Berg de piste betreden voor zijn jaarlijkse keynote. Dit keer niet in stofjas (en ook niet als clown) maar hij stroopte zijn mouwen wel demonstratief op om te laten zien dat er nog veel staat te gebeuren. Twee jaar geleden liet hij een screendump zien van de integratie van Skype in N@tschool. Daarna hebben we daar nooit meer wat van gehoord (maar inmiddels draait het in een andere ELO). Vorig jaar introduceerde hij de backpack op usb stick en het nieuws van dit jaar was eigenlijk teveel om hier op te noemen. Plannen genoeg! Natuurlijk een steeds verdergaande integratie van N@tschool met Sharepoint waarbij een screendump van een portalpagina van... Pierre Gorissen getoond werd.
En wat kregen we mee naar huis als gadget? Een internet telefoon! Inderdaad, prima te gebruiken met Skype.... Zou N@tschool dan toch???
Tenslotte nog een presentatie gevolgd over het gebruik van multimedia binnen N@tschool waarbij uitbundig gebruik gemaakt wordt van de virtuele snijmachine van de Surfnet videoportal.

Podcasting in Plain English

Vandaag kwam ik Pierre tegen in Den Bosch en vertelde hem dat ik 6.30 uur wel vroeg vond om in een trein te stappen. "Ach, ik kon gewoon de trein van 8.13 uur nemen dus had daarvoor nog tijd genoeg om het transcript van Podcasting in Plain English naar het Nederlands te vertalen" reposteerde hij... en hij meende het!



Hier zie je Pierre z'n werk:

Herinner je je nog de goede oude tijd van TV en radio?
Iedereen ging er voor zitten om bezig gehouden te worden.
Programma's werden op vaste tijden uitgezonden.
Als je er niet op tijd was, dan miste je de uitzending.
Uitzendingen verdwenen in de ether.
Dat is nu anders.
Dit is Podcasting in Begrijpelijke Taal.
De belangrijkste verandering is dat, dankzij podcasting,
uitzendtijden niet meer belangrijk zijn.
Als er een nieuwe aflevering beschikbaar is, maakt podcasting het mogelijk die op te vangen,
en mee te nemen om later te bekijken of te beluisteren - en meestal gratis.
Het maakt afleveringen Persoonlijk en On Demand beschikbaar.
Dat maakt het zo anders dan traditionele media.
Je doet het door een verbinding op te zetten tussen een website en een computer...
...zodat nieuwe afleveringen automatisch verschijnen.
Dit zijn de drie redenen waarom podcasting zo populair is aan het worden:
De eerste is dat iedereen het kan doen.
Je hebt geen dure apparatuur of voorzieningen nodig.
De meeste mensen hebben alleen een microfoon of videocamer, een computer en een internetverbinding nodig.
Als je dat hebt, dan kun je een show maken die voor iedereen beschikbaar is.
Dat zorgt er ook voor dat er een breed aanbod van podcasts is.
Of het nu gaat over investeringen in aandelen of de plantenshow van de buurman,
hoogstwaarschijnlijk is er wel een podcast naar jouw smaak.
De tweede reden van succes zijn abonnementen.
Het betekent dat als je een website bezoekt met een goede podcast,
je op een knop kunt klikken waardoor je toekomstige afleveringen automatisch ontvangt.
Je hebt alleen een zogeheten podcatcher, zoals iTunes, nodig die dat voor je doet.
Je kunt zo vaak je maar wilt en waar je maar wilt naar de afleveringen kijken of luisteren.
De derde reden zijn de gadgets.
Je kunt een podcast downloaden op een computer,
maar je kunt hem ook downloaden naar een MP3 speler of andere portable apparaat en met je meenemen.
En onthou, podcasts werken niet alleen op iPods.
Laten we eens kijken hoe Jason podcasts gebruikt.
He gebruikt het World Wide Web, gaat met de bus naar zijn werk en houdt van Japanse cultuur.
Onlangs vond hij een podcast van een stel in Tokyo.
Na er even naar geluisterd te hebben heeft hij een abonnement genomen via hun website.
's nachts, als hij slaapt, worden nieuwe afleveringen op zijn MP3 speler gedownload.
En de volgende dag, als hij in de bus zit, luistert hij naar zijn nieuwe vrienden in Tokyo,
en denkt hij over hoe het zou zijn om de verste Sushi ter wereld te eten.
Podcasten maakt het mogelijk.
Het maakt het mogelijk voor een stel in Japan om voor een paar Yen een show te maken.
Het maakt het mogelijk voor Jason om een abonnement te nemen op die show, en hem mee te nemen.
Podcasting betekent dat we niet meer afhankelijk zijn van traditionele media.
Iedereen heeft nu een eigen stem.

Mijn naam is Lee LeFever en dit was Podcasting in Begrijpelijke taal via de Common Craft Show. NL vertaling door Pierre Gorissen
Oh, en dan nog even iets:
The Common Craft winkel biedt nu ook downloadbare versies van onze video's voor gebruik op de werkplek.
Je vindt ze op CommonCraft.com

Dat doet Pierre dus even voordat hij naar z'n werk gaat! Is dat delen of niet?

21 april 2008

Iedere dag een kreet!

In de aanloop naar een feestelijke bijeenkomst eind volgende maand wil PR & Marketing (van het ROC waar ik werk) graag iedere dag een andere slogan op de interne website.
Nu kun je natuurlijk iedere dag makkelijk wat veranderen, maar heb je daar zin aan in het weekend of in de meivakantie?
En dan komt zo'n simpel Javascriptje natuurlijk wel van pas!
<script language="JavaScript">
var date = new Date().getDate();
var quote = new Array();
quote[1] = "Beter goed gepikt dan slecht verzonnen";
quote[2] = "Trendmatcher heeft ook altijd wat";
quote[3] = "Wat zou Willem hiervan vinden?";
quote[4] = "Is er al over getwitterd?";
quote[5] = "En zo kunnen we nog even doorgaan";
quote[6] = "Kijk ook bij Trendmatcher";
quote[7] = "Hij heeft weer wat gevonden";
quote[8] = "Waar haalt hij het toch vandaan?";
quote[9] = "Hoeveel tijd kost zo'n verhaaltje nou?";
quote[10] = "Dat had ik al ergens anders gelezen";
quote[11] = "Dat is natuurlijk niet echt nieuws";
quote[12] = "wel leuk maar niet toepasbaar";
quote[13] = "Dat is op zich wel aardig";
quote[14] = "wat moet ik nu met web2.o?";
quote[15] = "Dat zijn allemaal loze kreten";
quote[16] = "Kreet nummer 16";
quote[17] = "Kreet nummer 17";
quote[18] = "Kreet nummer 18";
quote[19] = "Kreet nummer 19";
quote[20] = "Kreet nummer 20";
quote[21] = "Kreet nummer 21";
quote[22] = "Kreet nummer 22";
quote[23] = "Kreet nummer 23";
quote[24] = "Kreet nummer 24";
quote[25] = "Kreet nummer 25";
quote[26] = "Kreet nummer 26";
quote[27] = "Kreet nummer 27";
quote[28] = "Kreet nummer 28";
quote[29] = "Kreet nummer 29";
quote[30] = "Kreet nummer 30";
quote[31] = "Kreet nummer 31";
document.write(quote[date]);
</script>
Dit scriptje werkt zelfs in het titelveld van een pagina die je maakt met Google Pages. Zou dat een unattended feature van Google zijn, want op alle andere velden wordt Javascript geweigerd...
Update:
Zit me nu toch af te vragen waarom ik dit bericht eigenlijk geplaatst heb. Dit heeft namelijk niks met trends te maken. Javascript bestaat al jaaaaaren :-)

20 april 2008

Een podcastomgeving in een paar stappen

Naar aanleiding van mijn berichten over MP3 players en m'n presentaties over Skype heb ik een aantal vragen binnengekregen over een slimme manier om een podcast op te zetten.
Tijd dus om dat weer eens op een rijtje te zetten:
Stap 1:
Maak een nieuw weblog aan via Blogger.
Ga naar Instellingen en kies voor het tabblad Opmaak.
Kies bij "Velden Koppelingen weergeven" voor ja.
Dit voegt de optie toe voor het opnemen van een verwante URL en enclosurelinks voor podcasting voor al je berichten.
Wanneer je nu een nieuw bericht maakt krijg je er onder het titelveld een veld bij met de naam: Koppeling. Hier kun je nu het pad invoeren naar een MP3 bestand. Dat bestand mag overal staan, dus ook op een andere server, bijvoorbeeld bij SkyDrive.
In het bericht zelf kun je nu de omschrijving van en toelichting op het Mp3 bestand plaatsen, of wat je maar wilt.
Stap 2:
Als je nog geen account hebt bij feedburner.com maak je er een aan en geeft dan de RSS feed op van je zojuist aangemaakt Blogger weblog.
Zet een vinkje bij de keuze: I am a podcaster en klik op next. Activeer de feed en kies in het volgende scherm voor: Include iTunes podcasting elements. Je kunt hier eventueel nog extra informatie toevoegen en dan is je feedburner feed klaar voor gebruik.
Stap 3:
Neem de zojuist gemaakte feedburner feed op in de zijbalk van je weblog.
Die heet bijvoorbeeld zo: http://feeds.feedburner.com/pod2feed.
Daarnaast kun je de feed ook een beetje aanpassen alsvolgt: itpc://feeds.feedburner.com/pod2feed
Wanneer bezoekers op die link klikken opent iTunes automatisch en wordt de feed gelijk toegevoegd!
Stap 4:
Je kunt nu een Flashplayer aan je weblog toevoegen zodat alle MP 3 bestanden online kunnen worden afgespeeld. Lees daarvoor om te beginnen dit bericht.

In feite ben je nu klaar! Verder kun je je weblog natuurlijk tunen zoals je hem hebben wilt.
Extra tip:
Ga naar Instellingen, tabblad email en vul daar het email adres aan achter je gebruikersnaam. Vanaf nu kun je een podcast plaatsen door een mailtje te sturen naar dat adres, simpelweg door in het mailtje een link op te nemen naar het MP3 bestand. Dit werkt perfect! ALs je nu podcast bijdragen van bijvoorbeeld je leerlingen wilt plaatsen kun je hen dat e-mail adres geven zodat ze op die manier hun podcasts "inleveren". Je kunt aangeven of het bericht direct geplaatst wordt of dat je eerst een mailtje wilt ontvangen. In dat geval moet je in het bovenste veld je eigen e-mail adres invullen.

Bovenstaand idee heb ik uitgewerkt op: http://pod2feed.blogspot.com.
Test maar uit hoe dit in iTunes terechtkomt. Reacties en aanvullingen zijn van harte welkom!

Kan jij 24 uur zonder computer?

Op zaterdag 3 mei is het Shutdown Day. De bedoeling is om dan de hele dag je computer niet aan te raken en leuk wat anders te gaan doen. Of dat mij gaat lukken?

Gevonden via Peter de Haas

19 april 2008

Embedded MP3 player aanpassen

Een week geleden plaatste ik een bericht over de MP3 playtagger van Del.icio.us.
Wat sommigen een nadeel vonden was het feit dat je er ook een "tag this" button bij krijgt.
Op TagTooga vond ik vandaag precies dezelfde player, maar dan zonder die tag button. Het grappige is dat dat je nu ook de mogelijkheid hebt om de en button aan te passen en als je écht in de code duikt kun je er nog meer mee doen. Daarvoor moet je dan het Javascriptje downloaden, bewerken en op een eigen plekje plaatsen.
Klik hier om te zien wat ik ermee gedaan heb... aangeboden door Trendmatcher

18 april 2008

Aapjes kijken (en er wat van leren)

Aapjes kijken, daarvoor hoef je nu niet meer naar de dierentuin (of naar de spiegel)
Op dotsub.com kwam ik het volgende filmpje tegen:



Het is gemaakt door Ernest Cline en op deze pagina vertelt hij hoe het van het oorspronkelijke gedicht (2000) tot dit filmpje kwam.

Maar waarom laat ik dit nu zo zien?
Ik was bij dotsub.com op zoek naar een passend filmpje om op basis daarvan uit te leggen hoe je filmpjes (eventueel met ondertiteling) lokaal kunt afspelen zonder internetverbinding.
Onlangs mocht ik namelijk samen met 3 anderen een presentatie verzorgen en die 3 anderen hadden in hun presentatie ook (de verwijzing naar) een filmpje opgenomen. Uitgerekend op die bijeenkomst (van Nederland breedbandland) was er (tijdelijk) geen internetverbinding waardoor die presentaties deels in de soep liepen.
Wat ben ik dan blij dat ik er altijd voor zorg dat ik alles lokaal heb draaien!
Het enige wat je daar voor nodig hebt is uiteraard het filmpje zelf en een player.
Daarbij ga ik als volgt te werk met als voorbeeld bovenstaand filmpje.
Eerst laat ik het filmpje helemaal afspelen. Daarna ga ik vanuit IE7 gelijk naar Instellingen, Internetopties, Browsegeschiedenis instellingen, Bestanden weergeven en kom dan terecht in de directory met tijdelijke bestanden. Waarschijnlijk vind je het filmpje dan gelijk (bijna) bovenaan staan, en anders sorteer je even op grootte en vind je het ook. Dit bestand kopieer ik naar een andere directory.
Er zijn meer methodes en zelfs aparte programma's en plug-ins om filmpjes te downloaden, maar ik vind deze manier van werken altijd lekker makkelijk. Bovenstaande methode werkt trouwens ook voor Youtube filmpjes, maar dan moet je ze even een andere naam geven en de extensie .flv erachter zetten.
Vervolgens zorg ik ervoor dat ik in die directory ook de flashplayer van Jeroen Wijering heb staan.
Tenslotte maak ik een HTML pagina aan met daarin de volgende code:
<embed src="mediaplayer.swf" width="640" height="500" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" flashvars="&file=naamvanfilmpje.flv" /></embed>
Door op het knopje in de playerbalk te klikken kun je het filmpje mooi schermvullend afspelen.
Als het alleen om het filmpje gaat kun je deze trouwens ook direct in je powerpointpresentatie opnemen, maar ik wilde ook de ondertiteling erbij.
Ik zie namelijk dat bijvoorbeeld de Commoncraft filmpjes tegenwoordig veel gebruikt worden in presentaties maar voor veel doelgroepen valt het effect van het filmpje weg doordat het geluid niet te verstaan is of doordat veel mensen de zeer Amerikaans uitgesproken tekst niet zo snel kunnen volgen. Vaak worden die filmpjes dan ook nog klein binnen een internetpagina afgespeeld.
Allemaal gemiste kansen!!!
Door bovenstaande methode te volgen én de ondertiteling mee te nemen is het effect veel groter (hoop ik).
Voor die ondertiteling moet je iets meer moeite doen. Als je geluk hebt is het filmpje al ondertiteld bij dotsub.com. Wanneer je je daar registreert en inlogt krijg je de mogelijkheid om het .srt bestand (dat is het bestand waar de ondertitels in staan) te downloaden. Vervolgens moet je dat bestand nog even behandelen, maar daar heeft Pierre Gorissen een mooi tooltje voor geschreven en beschikbaar gesteld.
Open het gedownloade bestand (dat je in dezelfde directory als het filmpje en de player hebt geplaatst) met kladblok en ga naar Repair my dotSUB SRT.
Plak de code uit het bestandje in het vak en klik op repair. Kopieer de code uit het resultaat en plak dit terug in het kladblokbestand dat je nu kunt opslaan. Geef het een logische naam (zonder spaties).
Je kunt nu iets aan de HTML code toevoegen en die ziet er dan zo uit:
<embed src="mediaplayer.swf" width="640" height="500" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" flashvars="&file=naamvanfilmpje.flv&width=640&height=500 &captions=naamvansrtbestand.srt" /></embed>
Tenslotte kun je er ook nog voor zorgen dat het filmpje niet start met zo'n lelijk zwart vlak maar met een mooi plaatje. Dotsub.com doet dat ook dus voor het bovenstaande filmpje ga ik naar de startpagina en klik met de rechtermuisknop op het plaatje, kies voor Opslaan als en zet ook het plaatje in dezelfde directory.
Nu komt de code er zo uit te zien:
<embed src="mediaplayer.swf" width="640" height="500" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" flashvars="&file=naamvanfilmpje.flv&width=640&height=500 &captions=naamvansrtbestand.srt&image=naamvanhetplaatje.jpg" /></embed>

Deze code werkt dus wanneer je een filmpje lokaal wilt afspelen, maar je kunt hem uiteraard ook online gebruiken op bijvoorbeeld je weblog.

De volledige code voor bovenstaand filmpje ziet er dan zo uit:
<embed src="http://www.karssenberg.nl/flash/mediaplayer.swf" width="640" height="500" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" flashvars="&file=http://s3.amazonaws.com/dotsubflv/dancemonkeys_en.flv&width=640&height=500 &image=http://www.karssenberg.nl/flash/dancemonkeys_sshot.jpg&volume=100&captions= http://www.karssenberg.nl/flash/dancemonkeys_nl.srt" /></embed>
Je ziet dat de player, het plaatje en het tekstbestand op mijn server staan, maar dat ik het filmpje gewoon ergens anders vandaan haal. Dat pad vond ik trouwens keurig staan in de IE directory met tijdelijke bestanden!
Voor hetzelfde geld had ik daar het pad kunnen invullen naar een filmpje dat ik in het openbare gedeelte van mijn Live Skydrive heb gezet:
http://0i4bbg.blu.livefilestore.com/y1pFRlv90DdoCI5IhNJVxCJv7Vhm88yTFJX7Dr TWxqC7zkZhhFSNHsWHE66wVLRn7aq6wdxroipiSTXz8Ts-4EYYg/dancemonkeys.flv?download
Het enige wat ik in dat geval moet doen is aan het eind ?download weghalen zodat ik dit overhoud:
http://0i4bbg.blu.livefilestore.com/y1pFRlv90DdoCI5IhNJVxCJv7Vhm88yTFJX7Dr TWxqC7zkZhhFSNHsWHE66wVLRn7aq6wdxroipiSTXz8Ts-4EYYg/dancemonkeys.flv

Mocht je nu weer eens een presentator tegenkomen die wanhopig probeert filmpjes van internet te laten zien, dan mag je hem/haar wijzen op deze uitleg...

Update:
Ik heb hier en daar in de code wat spaties moeten zetten omdat anders de layout van mijn pagina overhoop werd gegooid. Het kan dus zijn dat met domweg kopiëren en plakken iets niet werkt omdat je spaties meeneemt die er niet mogen staan. Kijk in dat geval gewoon naar de broncode van deze pagina.

17 april 2008

Non disclosure agreement

Het is toch wat: word je als blogger uitgenodigd om mee te gaan op een studiereis naar Amerika, moet je een NDA (geheimhoudingsverklaring) tekenen!
Het overkomt Louis Hilgers, die nu met een groep Nederlanders bij Microsoft in Seattle zit.
"Woensdag was een dag van lezingen en presentaties in het Executive Briefing Center van Microsoft in Redmond. Een erg lange, maar vaak ook boeiende zit. Een uitstekend verzorgde dag weliswaar, maar ook een dag van oplichtende digitale sluiertipjes van fascinerende nieuwe ontwikkelingen. Software is onzichtbaar, maar hier moet zelfs een aantal nieuwe ontwikkelingen onzichtbaar blijven."
Maar waar Louis wel over mag schrijven doet hij keurig op het speciaal hiervoor ingerichte weblog. Leuk om zijn verhalen te volgen!
De enige keer dat ik een NDA moest tekenen was bij Microsoft op Schiphol Rijk. Weet me nu al niet meer te herinneren wat er toen zo geheim moest blijven. Of zou het gewoon een truc zijn om iets extra gewicht te geven?
Trouwens, ik weet nu al dat Microsoft in mei met iets leuks komt, maar ik zeg nog niks....

16 april 2008

Drop je bestanden maar

drop.ioEdwin Mijnsbergen noemde het een tijd geleden al en Fred Zelders herhaalde het vorige week nog een keer: drop.io
Nu ik de tijd heb genomen om het eens wat nader te bekijken zie ik allerlei mogelijkheden om zo'n account (in het onderwijs) te gebruiken.

Met drop.io kun je een eigen site aanmaken waar je heel makkelijk bestanden (tot 100 MB) en links kunt plaatsen, maar ook notities kunt achterlaten en zelfs boodschappen die je via de telefoon (of Skype) kunt inspreken. Je krijgt een e-mail adres zodat je ook op die manier bestanden naar je site kunt (laten) sturen. Je kunt de site openstellen voor anderen zoals ik heb gedaan of met een wachtwoord beveiligen. Bestanden blijven minimaal en maand staan, maar dat kun je verlengen tot een jaar. Wanneer je een betaald account neemt (€ 10 per jaar) zijn er helemaal geen beperkingen. Natuurlijk is er ook een RSS feed en je kunt zelfs een widget op een andere site plaatsen (binnen een ELO) zodat bezoekers zelfs daarvandaan iets kunnen uploaden!
Stel dat je als leraar veel bestanden ontvangt van je leerlingen, maar je wilt je eigen mailbox daarmee niet overbelasten, of je wilt juist dat die leerlingen ook elkaars ingezonden werk kunnen bekijken, dan kan drop.io een uitkomst zijn!
Zo zijn er volgens mij nog veel meer toepassingsmogelijkheden te bedenken. Probeer het eens uit (mag ook bij mij) en laat het me weten als je een zinnige toepassing gevonden hebt...

15 april 2008

Gratis podcasten met Skype

Vicky Davis, de coolcatteacher, heeft geen tijd om een mooie podcast op te nemen en te editen, maar ze wil wel haar verhaal kwijt dus heeft ze nu een Gcast channel geopend zodat ze met haar telefoon (vanuit de auto) snel een podcast kan plaatsen.
Toen ik dat las realiseerde ik me dat ik al lang een Gcast account heb, maar er niets mee doe.
Nu ik er opnieuw naar kijk zie ik toch weer mogelijkheden!
Er zijn meer sites die de mogelijkheid bieden om via je (mobiele) telefoon een podcast te plaatsen, maar Gcast biedt daarvoor in Amerika een gratis nummer aan. Je moet dan wel vanuit Amerika of vanaf een Amerikaans nummer bellen.

Podcasting by phone is easy! Here's how it works:
  1. FIRST you need to select a phone password below.
  2. Call toll-free anytime at 1-888-65-GCAST (888-654-2278). If outside USA: +1-305-437-8719.
  3. Enter your PIN to identify yourself
  4. Record your message, and either:
    Save and Publish it instantly to your primary podcast channel, or
    Save it in your Master Playlist for future publishing
That's all there is to it.

Wat nu als je het nummer 1-888-654-2278 via Skype belt? Dat blijkt dus te werken! Je kunt bij Gcast namelijk ook vanaf een ander nummer bellen dan je hebt opgegeven bij aanmelding, maar dan moet je na verbinding wel even dat nummer doorgeven, samen met een pincode. Voor de zekerheid heb ik bij mijn accountgegevens een Amerikaans telefoonnummer ingevuld, maar die kan je heel makkelijk genereren door een gratis account te nemen bij http://drop.io/ (waarover later meer, of kijk alvast op: http://drop.io/trendmatcher).

Het mooie van Gcast is dat je verschillende channels en meerdere playlists kunt aanmaken. Ook kan je de titel en beschrijving van een bericht aanpassen na het uploaden zodat die tekst mooi in de player wordt meegenomen. Je kunt berichten verwijderen uit je podcast. Gcast is van dezelfde makers als Garageband. Je kunt vanuit je Gcast account direct naar Garageband en daar podsafe muziek uitzoeken die je met een paar drukken op knoppen in je podcast channel kunt plaatsen.
Natuurlijk kun je ook gewoon MP3 bestanden uploaden naar je account. Je hoeft dus niet perse te bellen, maar je kunt ook een mooie show plaatsen die je eerst netjes hebt opgenomen en afgemonteerd. Zo heb je dus allereli mogelijkheden om je channel te vullen met episodes. Tenslotte biedt Gcast een mooie player aan die ook plaats biedt aan een uitgebreide beschrijving.
Met name deze laatste feature maakt het volgens mij ook interessant om deze tool in het onderwijs te gebruiken...

14 april 2008

KML, een nieuwe standaard

Wat HTML is voor webpagina's, dat is KML voor geografische content.
Begonnen als file formaat voor Google Earth is het uitgegroeid tot veel meer platforms en wordt het inmiddels gebruikt door tal van bedrijven. Je kunt KML nu zelfs al op je mobieltje bekijken!
Vandaag heeft Google KML overgedragen aan het OGC, het Open Geospatial Consortium, die van KML 2.2 nu een officiële standaard van gemaakt heeft.
Daarmee is KML dus niet meer van Google maar behoort het aan een internationale non-profit organisatie.
In hun eigen woorden: "Our choice to give KML to the OGC is part of our strong commitment to open standards. It's our belief that KML's standardization will do much to make more geographic-based content accessible online."
Op Google LatLong staat: "This transfer of ownership is a strong reflection of Google's commitment to open standards. Fundamentally, our interest is not to control information, but rather to encourage its spread."

Kijk, daarmee winnen ze dan toch weer mijn sympathie!

13 april 2008

Waarschuwing voor Wixawin

Ik zal het gelijk maar eerlijk toegeven:
Ik ben stom geweest en ik ben er in gestonken!
Vandaag opende ik m'n Windows Live Mail (via de client) en zag een mailtje van een goede bekende:
"Hey karssenberg,
naamveranderd heeft je de kans gegeven om een nieuwe Playstation3 te winnen! Je maakt kans op deze prijs door op de volgende link te klikken: http://www.jijwint.nl/afz.php?afz=naamveranderd
Veel plezier en win die vette Playstation3!
Groetjes, naamveranderd"
Nietsvermoedend en in goed vertrouwen, het kwam tenslotte van naamveranderd, klikte ik op de link en vulde m'n wachtwoord in, zonder goed de voorwaarden te lezen. Gelijk toen ik dat gedaan had dacht ik "hu, waarom mijn wachtwoord?" maar toen was het natuurlijk al te laat...
Ondertussen kreeg ik m'n eerste SMS'je: (ja stommerd, ik had m'n mobiele nummer ook al ingeklikt)
"Gratis: Sms OK naar 4345 om mee te spelen voor jouw prijs: de Playstation 3! Sms nu OK naar 4345! wixawin.com / 0900-wixawin, 1,50 E p.o.b/0,25E p.v.b." *)
5 vragen en antwoorden verder kreeg ik het laatste bericht:
"Bedankt voor het spelen! Aan het eind van de maand wordt de Knock-Out ronde gespeeld! Houd je mobiel dus in de gaten!! Info: wixawin.com"
Toen ik naar dat adres ging en wat doorklikte kreeg ik een raar gevoel. Ook via die site kun je namelijk doorklikken naar het Playstation spel, maar dan staan er opeens allemaal kleine lettertjes die er bij mij niet gestaan hadden. Vergelijk deze pagina maar met deze pagina.
Zou het dan toch een aktie zijn van naamveranderd waarbij hij de kosten voor z'n rekening nam?
Voor de zekerheid wilde ik mijn wachtwoord veranderen en toen kwam de aap uit de mouw en bleek hoe dom ik geweest ben!
Via mijn hotmail account was de uitnodiging al naar alle mensen uit mijn adresboek verstuurd! Dat zag ik omdat ik er een paar onbestelbaar retour kreeg.
Maar er viel me nog wat anders op:
Toen ik het beruchte mailtje waar het allemaal mee begonnen was in Windows Live Hotmail wilde openen stond daar duidelijk:
This message has been blocked for your safety.
en onder de naam van de afzender stond nogmaals:
This message may be dangerous.
Dat krijg je in de Windows Live Mail client dus niet te zien!!!
Kortom, ik geef de schuld natuurlijk aan die stomme mail client van Microsoft die ik vanaf nu noooit meer ga gebruiken, maar het is uiteindelijk m'n eigen stomme fout. Je moet natuurlijk nooit je gebruikersnaam en wachtwoord invullen op een andere pagina! Laat ik zeggen dat ik nog niet goed wakker was en zat te dromen.
Even zoeken via Google op het woord wixawin haalde me tenslotte helemaal uit de droom.

Iedereen die via mijn hotmail account een mailtje heeft ontvangen bied ik hierbij mijn oprechte excuses aan. Ik hoop dat jullie wél de kleine lettertjes lezen voordat je ergens aan begint!
OX-2 International aan de Irenestraat 5 in Rhoon, het bedrijf dat deze manier van geld verdienen organiseert zou ik willen vragen: Houd hier alsjeblieft mee op!
Nu ik er zelf ingestonken ben snap ik hoe makkelijk ook anderen dit zullen doen via hun mobieltje. Voordat je het weet zit je ergens aan vast waar je nooit om gevraagd hebt!

Tenslotte, afmelden voor de dienst kan door stop 4345 te SMS'en naar 4345
*) Nu weet ik dus dat p.o.b betekent: Per Ontvangen Bericht

12 april 2008

iPod video 's op tv bekijken

videokabel iPOdAls je een iPod video hebt kun je deze met een speciale kabel ook op je tv aansluiten. Apple verkoopt deze Apple iPOd AV kabel voor € 19,00.
"Sluit de iPod aan op uw televisie met behulp van de iPod AV-kabel en bekijk uw films en diavoorstellingen op een groot scherm. U kunt de AV-kabel ook aansluiten op uw stereo-installatie of luidsprekers met een eigen stroomvoorziening voor een oorstrelend geluid dat uw hele kamer vult. Deze kabel is speciaal gemaakt voor de iPod (andere AV-kabels zijn niet geschikt voor de iPod)" aldus de Apple store.
Dat laatste is echter grote flauwekul!
Als je al een (of meer) digitale camera('s) hebt is de kans groot dat je al over zo'n kabel beschikt. Het enige dat Apple gedaan heeft is de kleurcode veranderen zodat de iPod niet "compatible" is met andere kabels. Als je weet hoe je jouw kabel wel moet aansluiten werkt het net zo goed als de dure kabel die Apple graag zelf levert. Ik heb een paar simpele labeltjes gemaakt zodat ik me niet vergissen kan. Met een SCART verloopstekker kan ik nu zelfs de filmpjes van m'n iPod bekijken op het tv'tje in m'n (onze) slaapkamer!
Een uitgebreide beschrijving vond ik op Oreilly Macdevcenter.

Een absolute aanrader als je meer wilt weten over het werken met Google SketchUp zijn de video podcasts van go-2-school.com. Die zet ik nu allemaal via iTunes op m'n iPod om ze rustig te kunnen bekijken.
Werk je op de afdeling houtbewerking of ben je gewoon geïntereseerd in houtbewerking op een draaibank, kijk dan eens naar dit filmpje om te zien hoe je ook hiervoor Google SketchUp kun gebruiken!

11 april 2008

MP3 embedden kan nog makkelijker

In het bericht Creatief gebruikmaken van Windows Live SkyDrive sprak ik over een makkelijke tool waarmee je MP3 bestanden via een flashplayer kunt embedden in je pagina. Het kan echter nog simpeler!
Del.ico.us biedt namelijk met de playtagger een stukje code aan dat je maar één keer in je template hoeft op te nemen. Vanaf dat moment wordt iedere link naar een MP3 bestand direct als zodanig herkend en wordt er een kleine flashplayer aan gekoppeld. Dat ziet er dan zo uit:
Beluister de uitleg. (Natuurlijk weer vanaf SkyDrive)
Via de link kan je het bestand downloaden, maar met een klik op het blauwe pijltje kun je online luisteren. Na aanklikken zie je eerst loading staan en dan playing. Klik je daarop, dan kan je pauzeren. Nogmaals klikken en de muziek gaat verder. Dit scheelt natuurlijk een heleboel knip- en plakwerk! Het enige nadeel ten opzichte van de flashplayer die ik doorgaans gebruik is dat je niet voor- of achteruit kunt spoelen...
Hieronder de code die je in je template moet plakken.

Update 6 juli 2012:
Helaas, het werkt niet meer. Delicious biedt de code niet meer aan.
<script type="text/javascript" src="http://images.del.icio.us/static/js/playtagger.js"></script>
Let wel: dit hoeft dus maar één keer. Je kunt de code tussen de head tags plaatsen. Het werkt ook bij blogs die je bijvoorbeeld bij Blogspot hebt staan.
Met dank aan Fred Zelders die me hierop attendeerde.

10 april 2008

Even een MP3 tje embedden

Goed, ik heb een stukje Javascript in het sjabloon geplakt waarmee ik een Delicious MP3 player krijg, simpelweg door de url naar een Mp3 bestand hier neer te zetten. Ben benieuwd of dat werkt!
test

Leren spieken via Youtube

De examentijd komt er weer aan, dus moet er veel geleerd worden. De meeste leerlingen zullen hun tijd steken in het zich eigen maken van de stof. Anderen besteden hun tijd liever aan het bedenken van een creatieve manier om de antwoorden paraat te hebben. Sommigen gaan nog een stap verder en delen hun opgedane kennis met anderen!
Zoek bij Youtube maar eens op "how to cheat" en je zult verrast staan hoeveel handleidingen er staan over de beste manier om te spieken! Zo zou ik drinkflesjes verbieden in het examenlokaal, maar ook korte rokjes (en dan niet omdat ze de surveillant afleiden).


iPods in EducationNog meer filmpjes op het Learninginhand blog, waar ik dit verhaal vandaan heb gehaald.
Learninginhand.com is eigenlijk een apart bericht waard. Kijk bijvoorbeeld eens naar het onderdeel: iPods in Education met een prachtige verzameling ideeën over hoe je iPods kunt inzetten in het onderwijs!

Wil je tenslotte weten hoe een leerling denkt over toetsen en cijfers, lees dan het bericht van Martijn van den Berg, een aanrader!

09 april 2008

Maak je eigen gadget voor iGoogle

Met behulp van de Google Gadget Builder kun je nu je eigen gadget maken en aanbieden zodat anderen die kunnen opnemen in hun iGoogle pagina.
Ik ben er vanavond mee aan het stoeien geweest en het resultaat zie je hiernaast. Door wat in de XML code te wroeten kon ik hier en daar het nodige aanpassen. Zo kun je eigen plaatjes maken voor de tabs en de laatste pagina is ook te tunen. Deze is eigenlijk bedoeld voor een goed doel, dus heb ik maar een link gemaakt naar het OLPC initiatief. Het plaatje erbij kostte wat moeite, maar het is gelukt! In plaats van Google News heb ik het 3e tabblad gebruikt voor mijn laatste Flickr foto's. Er is vast nog meer mogelijk maar dit soort dingen vreet tijd...
Maar vanaf nu dus mijn laatste berichten, filmpjes en foto's op je eigen iGoogle pagina!
Klik hier om de gadget toe te voegen.

Maak je eigen gadget voor iGoogle

Met behulp van de Google Gadget Builder kun je nu je eigen gadget maken en aanbieden zodat anderen die kunnen opnemen in hun iGoogle pagina.
Ik ben er vanavond mee aan het stoeien geweest en het resultaat zie je hiernaast. Door wat in de XML code te wroeten kon ik hier en daar het nodige aanpassen. Zo kun je eigen plaatjes maken voor de tabs en de laatste pagina is ook te tunen. Deze is eigenlijk bedoeld voor een goed doel, dus heb ik maar een link gemaakt naar het OLPC initiatief. Het plaatje erbij kostte wat moeite, maar het is gelukt! In plaats van Google News heb ik het 3e tabblad gebruikt voor mijn laatste Flickr foto's. Er is vast nog meer mogelijk maar dit soort dingen vreet tijd...
Maar vanaf nu dus mijn laatste berichten, filmpjes en foto's op je eigen iGoogle pagina!

Nu ook lange foto's bij Flickr

"Video on Flickr grew out of the idea of “long photos” and as such, we’ve implemented what might seem like an arbitrary limit of playing back the first 90 seconds of a video. 90 seconds?" (bron)

Vanaf gisteren is het dan zo ver: Flickr biedt vanaf nu ook de mogelijkheid om video te uploaden! Lees ook het uitgebreide bericht bij Pierre Gorissen hierover.

Natuurlijk heb ik het ook uitgeprobeerd, maar bij het uploaden van het eerste filmpje ging het bij mij al fout. Ik vraag me nadat het me wel gelukt is om er wat te plaatsen wel af of ik dit vaak zal gaan gebruiken. Er zijn al zoveel plekken waar je video kunt plaatsen en ik heb niet het gevoel dat Flickr echt iets toevoegt. De limiet van 90 seconden film vind ik echt veel te krap. Natuurlijk hoeven veel filmpjes niet langer te duren, maar het wordt krampachtig als je veel materiaal precies naar die 90 seconden toe moet gaan monteren. Wat dat betreft kun je het vergelijken met de 140 tekens die je bij twitter kwijt kunt, oftewel: microvlogging?
Picasa biedt al veel langer de mogelijkheid om naast foto's ook video te plaatsen, maar hoeveel mensen maken daar gebruik van? En wat wordt de volgende keus, audio?

Ik denk dat ik Flickr toch maar houd voor m'n foto's en Youtube/Dailymotion/Blip.tv voor m'n bewegende beelden. Wat mij betreft is de lang gekoesterde verwachting "Flickr komt met video" hiermee bepaald niet ingelost...

08 april 2008

Didactiek en ICT Congres

Vandaag was ik op Didactiek en ICT Congres in Ede. Vooral gericht op PO en VO maar omdat ik toch in de buurt was leek het me aardig om even langs te gaan.
300 bezoekers, waarvan 90% uit het basisonderwijs en 10% uit het VO. (Door de 1040 uur norm mag bijna geen VO docent meer de school uit voor zoiets?) MBO collega's ben ik niet tegengekomen. Op de informatiemarkt natuurlijk veel electronische borden aanbieders. Noordhoff Uitgevers stond er ook dus dacht ik daar even de Atlas van het Onderwijs te kunnen inzien, maar helaas.
(Gelukkig lag het bestelde exemplaar er toen ik thuiskwam dus heb ik vanavond even lekker kunnen bladeren)
Een perfecte organisatie met overal vriendelijke mensen om je de weg te wijzen. Wim Illem van ESS was zo vriendelijk om mij een kijkje in de keuken te gunnen en liet me het programma zien dat ze gebruiken voor de planning van zo'n congres. Alles staat erin: de sprekers, de zalen, de deelnemers, de keuzes die zij gemaakt hebben en ga zo maar door. Ook de badges worden automatisch vanuit het programma afgedrukt. Indrukwekkend allemaal!
Ik volgde de workshop: Op zoek naar didactische Powertools en omdat ze begonnen met een uitleg over streaming heb ik gelijk m'n webcam gepakt en 10 minuten van de sessie naar Youtube gestuurd. Het beeld is slecht maar de geluidskwaliteit verrassend goed! Heel leuk om te zien hoe zij Powerpoint (willen) inzetten met kinderen uit het basisonderwijs. Jammer genoeg stelden ze de presentatie niet beschikbaar.
Daarna nog een presentatie Wintoets van Allard Bijlsma die zoals altijd weer een enthousiast verhaal neerzette. Dat programma blijft ook maar meer mogelijkheden krijgen! Leuk dat hij zich hiermee nu ook richt op gebruik in basisscholen...
Er waren geen actieve bloggers volgens mij. John van Dongen liep rond, maar moest eerder weg en Harry Dubois was druk met z'n eigen stand. Leuk om eindelijk eens mensen van ROCnieuws.nl te treffen!
Al met al een heel ander evenement dan de conferentie in Maastricht, maar wel leuk om te zien.

Creatief gebruikmaken van Windows Live SkyDrive

Iedereen met een Live (of gewoon Hotmail) account heeft via Windows Live SkyDrive maar liefst 5 Gigabyte opslagruimte tot z'n beschikking. Je hebt persoonlijke, gedeelde en openbare mappen waar je allerlei bestanden kunt neerzetten. Skydrive bied je ook de mogelijkheid om zo'n bestand "in te sluiten" in een pagina, maar dat is (bij MS) wat anders dan embedden. Je krijgt code aangeboden die een iFrame genereert. Daar kun je op klikken en dan kan je het bestand downloaden.
Maar dat is niet wat ik wil!
Ik ben al tijden op zoek naar een plek waar ik MP3 bestanden makkelijk kwijt kan om ze vervolgens te kunnen embedden op mijn weblog. Filmpjes kun je tegenwoordig overal kwijt, maar voor MP3 bestanden is gratis ruimte en stuk lastiger te vinden. Serge de Beer, een van de "embedded" bloggers op de CvI conferentie heeft nogal wat geluidsopnames gemaakt die hij op zijn eigen server plaatste. Het weekend na de conferentie kreeg hij al een mailtje van zijn provider dat hij over z'n datalimiet heen zat. Reden genoeg om op zoek te gaan naar een andere oplossing.
Die heb ik nu gevonden bij Windows Live SkyDrive!
Door helemaal aan het einde van de door Skydrive gepresenteerde url "?download" weg te halen heb je de juiste url om in embedded code te plakken! Voor MP3 bestanden heb ik daar een makkelijke tool voor die de juiste code genereert voor een Flash MP3 speler die je op je weblog kan opnemen. Het geluidsfragment hieronder komt dan ook van mijn SkyDrive account:

Dit betekent dus ook dat leerlingen bijvoorbeeld opgenomen telefoongesprekken (Skype project) kunnen opslaan op hun SkyDrive account en kunnen embedden in hun digitale portfolio.


Ik heb hetzelfde getest met .wmv bestanden en ook dat gaat goed. Daarvoor gebruik ik een simpel stukje embed code dat ik ooit hier beschreven heb. Ik neem dat het ook werkt met .asx bestanden.
Hiernaast een filmpje met uitleg. Je kunt het ook downloaden vanaf mijn Skydrive account.
Natuurlijk heb ik het ook geprobeerd met .flv bestanden, maar dat werkt helaas niet, maar filmpjes die je maakt met moviemaker kun je dus ook uploaden naar je Skydrive account en op deze manier gebruiken.

Ik ben heel benieuwd of dit de bedoeling was van Microsoft of dat we dit mogen zien als een "hidden feature".

07 april 2008

Wie kom ik morgen tegen?

Hopelijk niet dezelfde files als twee weken geleden, want morgen met de auto eerst naar Barneveld voor een demo van de Winvision portfolio en daarna naar Ede voor het Didactiek en ICT Congres.
Ben benieuwd of ik nog bekenden tegen het lijf loop...

Even snel een cartoon maken

Dat gaat nu heel makkelijk in een paar stappen met de BeFunky cartoonizer.
Rechts zie je een originele foto en links wat BeFunky ervan gemaakt heeft, zonder iets aan de instellingen te veranderen! Je zou ook nog kunnen "warpen", maar dat wil ik Erwin niet aandoen.

Vraag aan Arnoud: mag je een foto waar rechten op zitten zo gebruiken om er een cartoon van te maken?

06 april 2008

Bedankt allemaal!

Er zijn weinig dingen waar ik me voor schaam en zeker niet voor m'n leeftijd, met als gevolg dat ik die trouw overal invul waar daarom gevraagd wordt. Dankzij allerlei social platforms als Hyves, Plaxo enz. kregen veel mensen de afgelopen week dus een seintje dat ik dit weekend jarig zou zijn. Maar wat me gisteren overkwam had ik natuurlijk nooit verwacht! Een in het geheim opgezette aktie om me via een speciaal daarvoor aangemaakt e-mail adres te verrassen met heel veel felicitaties en warme boodschappen!
Karin had ingezet op 56 reacties. Die werden niet helemaal gehaald, maar als ik de berichten bij Hyves, Twitter en via m'n eigen mail erbij optel kom ik daar zeker boven. Leuke kaartjes, maar ook uitgebreide berichten waarin me gevraagd wordt alsjeblieft door te gaan en vol te houden (alsof dat moeilijk is).
Maak je geen zorgen mensen. Dit soort reacties geven me weer voldoende energie en je weet dan weer "waar je het voor doet".
Dus vanaf morgen gaan we er weer lekker tegenaan.

Vanavond voelde ik me trouwens even heel klein. Dankzij een bericht bij Tom en Onderwijs werd ik erop gewezen dat het ruimtestation ISS over Nederland zou komen en dankzij de heldere hemel was hij prachtig te zien. Als een super heldere ster vloog hij in 5 minuten zichtbaar van Ierland tot Tsjechië over Nederland. Misschien morgenavond weer zichtbaar!

04 april 2008

Het gaat nog verder

Veel blogtools bieden de mogelijkheid om een korte introductie van een bericht op de voorpagina te plaatsen met de mogelijkheid om door te klikken naar de rest van het bericht op de detailpagina.
Blogger biedt die functionaliteit niet standaard... maar toch is het mogelijk. Je moet daarvoor alleen handmatig wat zogenaamde bloggercode toevoegen!

Alles wat tussen de tags "Itempage" staat wordt alleen weergegeven op de detailpagina. Belangrijk is wel dat je in HTML mode blijft werken, want wanneer je omschakelt naar de wysiwyg mode worden er haakjes weggehaald waardoor het niet meer werkt.
Dit betekent dat je je voorpagina "licht" en daarmee snel te laden kunt houden en allerlei add-ins zoals Youtube filmpjes, Slideshare bestanden en ga zo maar door alleen zichtbaar kunt maken op de detailpagina die sowieso sneller laadt omdat er minder in staat dan op de voorpagina.

Update:
Helaas, deze truc blijkt niet te werken. Jammer!

Mijn eerste joystick!

joystick ZX81Gisteren plaatste Pierre een mooi bericht over game besturing met verwijzing naar een manier om zelf een dansmat te maken.
Dat deed me terugdenken aan mijn eerste zelfgemaakte joystick voor de ZX81 (ja, in 1981!), waarbij ik ook een verbinding maakte naar de "toetsen" op het toetsenbord van mijn computer.
Op de foto zie je het printplaatje met knopjes, keurig gevat in een kastje. Het maakte het spelen van pacman, space invaders en submarine een stuk gemakkelijker. Aan de achterkant van de ZX81 zie je een geheugenuitbreiding van maar liefst 16 KB!
Programma's werden geladen vanaf een cassetterecorder.
Zie ook: nutteloze vaardigheden: het blanke aanloopstukje van een cassettebandje verwijderen.

Internet vaardigheden

Vraagstelling:
Ik noem nu een aantal activiteiten die te maken hebben met het gebruik van internet. Kunt u aangeven welke activiteiten/handelingen u al eens heeft uitgevoerd. Meerdere antwoorden zijn mogelijk.
Klik hier voor de resultaten. (via AG rapportenservice)

03 april 2008

Rapportage Kennisnet

Via de RSS feed van de rapportenservice van de Automatiseringgids (een absolute aanrader!) en dus (nog steeds) niet via enige vorm van syndicatie via Kennisnet zelf werd ik geattendeerd op het rapport: Onderzoek ict-gebruik in het onderwijs [PDF 1604 Kb], te vinden op: http://corporate.kennisnet.nl/publicaties (helaas, geen RSS feed en ook geen publicatiedatum).
Kennisnet heeft de afgelopen jaren jaarlijks onderzoek laten uitvoeren naar naamsbekendheid, klant-tevredenheid en verschillende aspecten van ict-gebruik in het onderwijs. De meting in 2007 is de zevende op rij en uitgevoerd door Intomart.

Helaas staat in het document:
Niets uit dit document mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, digitale verwerking of anderszins, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de hiervoor genoemde instanties.
Dus ik mag er niet zo maar (letterlijk) dingen uit overnemen. Vreemd voor iets dat met gemeenschapsgeld gefinancierd is, maar goed...
Er staan toch allerlei interessante dingen in, dus kan ik iedereen aanraden het document te downloaden.

Maar ook hier en daar wat vraagtekens. Zo worden er cijfers gegeven over het gebruik van digitale borden:
  • Bijna de helft (48%) van de scholen in het primair onderwijs (PO) heeft een digitaal schoolbord; gemiddeld 2,5 per school.
  • Vier op de tien (40%) scholen/instellingen in het mbo beschikt over één of meer digitale schoolborden; gemiddeld 7,6 per school.
Nu werkt mijn vrouw op een basisschool met 150 leerlingen en daar hangen 5 digitale borden. Ik werk op een ROC met 10.000 leerlingen en bij mijn weten beschikken we over maar liefst 2 digitale borden!
Het lijkt mij dus beter om de getallen te relateren aan het aantal leerlingen en niet aan een vaag begrip als "school".
Met die wetenschap vraag ik me af hoe ik alle andere getallen die in het rapport genoemd worden moet interpreteren!

Op gevaar af dat ik een dagvaarding krijg waag ik het toch ter illustratie om een ander grafiekje te laten zien over het gebruik nu en over twee jaar van online videomateriaal in het BVE, (althans) volgens de docenten. Dat zijn getallen waar ik (ook over 2 jaar) niet blij van word...
En zo staan er nog veel meer cijfers en grafieken, bijvoorbeeld over de bekendheid met de site(s) van Kennisnet en het bezoek daarvan door leerlingen, docenten en managers.

Wat vinden jullie van dit rapport en welke lering moeten we daar met elkaar uit trekken?

02 april 2008

Atlas van het Onderwijs

Ter gelegenheid van hun naamsverandering in Noordhoff Uitgevers is er een speciale en eenmalige uitgave verschenen met de titel:
Atlas van het Onderwijs.
Met deze atlas, van de makers van De Bosatlas, wordt teruggeblikt op 172 jaar rijke onderwijshistorie van de uitgeverijen Wolters en Noordhoff en gekeken naar het hedendaagse onderwijs in Nederland. De Atlas van het Onderwijs brengt de grote onderwijsrichtingen van ons land in kaart, aangevuld met allerhande informatie over organisatie, personeel, leerlingen en leermiddelen. De kaarten en illustraties geven een beeld van de kleurigheid en veelzijdigheid van het Nederlandse onderwijs.
De atlas is tegen verzendkosten te bestellen bij de uitgever.
Vind je € 2,95 nog teveel voor zo'n mooi naslagwerkje (want dat is het) dan kun je hem online bekijken en zelfs als PDF (32 MB) downloaden.

uǝıɐɐɹpɯo

˙˙˙do uǝʇɥɔızuı ǝʍnǝıu ɹǝǝʍ pɾıʇlɐ ʇɹǝʌǝl ʇǝɥ ¡doʞ u,z do uooʍǝƃ ʞɐɐz ǝp ʇǝz ɟo ʇuɐʞ ǝɹǝpuɐ uǝǝ uɐʌ suǝǝ ʇǝɥ ʞɾıʞǝq 'ɯo suǝǝ lǝoq ǝp ıɐɐɹp

ɯosɹǝpuɐ

lɯʇɥ˙dılɟ/ɯoɔ˙pɐɟʌǝɹ˙ʍʍʍ//:dʇʇɥ
:do looʇ ǝp uɐʌ uǝʞɐɯʞınɹqǝƃ ǝɾ unʞ lɐʌǝƃ ʇɐp uı ˙uǝʇʇǝz doʞ u,z do ɹǝʞʞǝl uooʍǝƃ ɟo uǝʞɾıʞǝq ʇuɐʞ ǝɹǝpuɐ ǝp uɐʌ uǝʌǝ ʇɥɔǝ uǝƃuıp ǝp ǝɾ lıʍ sɯos

Kijk, dat bedoel ik nou...

Toen ik gisterenavond laat thuiskwam stond er een groot boeket op tafel.
Met een glimlach liet mijn vrouw het kaartje lezen:
Hartstikke bedankt voor het uitlenen van Willem!
Groetjes Addy, Annemarie, Ellen en Kimmely


Kijk, dan weet je dat je voor de goede zaak werkt!

En het helpt, jullie mogen me nog een keer lenen...

Een deelnemer aan het woord

Gisteren mocht ik opnieuw een masterclass verzorgen bij Kennisnet. En wie kan daar beter verslag van doen dan een van de deelnemers?
"De masterclass werd mede verzorgd door Willem Karssenberg, de bekende trendwatcher. In ijltempo sleurde hij ons langs allerlei web2 toepassingen die geschikt zijn of gemaakt kunnen worden voor onderwijs. Ik vind het allemaal mooi! Lekker opschudden van de orde en vooruit denken. Ook ik ben ervan overtuigd dat we goed moeten bekijken waar we kunnen aansluiten op de nieuwe wereld. We hoeven niet alles en moeten goed nadenken, maar niets doen betekent in ieder geval achteruitgang. Buiten dat is het allemaal erg leuk en inspirerend."

Gisterenavond stond het al online, compleet met filmpje! Lees het hele verhaal...

En wat is de oogst voor mij? Alweer een edublogger erbij!
En deze keer wel heel letterlijk, want Mar Gagestein werkt als Coördinator ICT & onderwijs bij Zadkine Educatie.