30 mei 2008

Even wat proberen

Even snel via Picasa een foto naar m'n weblog sturen. Dat is dus echt een fluitje van een cent!
argh... het was de bedoeling dat dit bericht naar m'n oefenblog zou gaan, maar per ongeluk heb ik deze gekozen. Ik ben bezig met mń Asus natuurlijk én met Picasa dat ik net geïnstalleerd heb. Dat werkt dus perfect onder Linux!
Zo heb ik voorlopig geen ander programma nodig voor foto bewerking op de Asus. Later dit weekend opnieuw een update...
Eerst zien dat ik Scribefire goed aan het werk krijg...
Posted by Picasa

28 mei 2008

Lekker lang wachten...

Vandaag komt dan eindelijk m'n dochter terug uit Amerika, maar natuurlijk gaat dat niet "normaal". Ze heeft haar aansluiting gemist in Dublin en we mogen dus 3 uur langer wachten op Schiphol. Gelukkig heb ik m'n Asus bij me en kan ik in het restaurant lekker internetten dankzij een Xs4all account via KPN. Tijd genoeg dus om te testen hoe lang de accu het volhoudt.
Trouwens, nu ik het toch over die Asus heb: gisteren even mogen werken met de opvolger, de Asus 900 met 8.9' scherm en maar liefst 20 GB geheugen. Wat een geweldig ding is dat! Nog niet te koop in Nederland, maar wordt wel binnenkort verwacht. Had ik dan toch nog even moeten wachten?
Asus Eeepc's

26 mei 2008

M'n eerste mini presentatie

Morgen ga ik m'n eerste mini presentatie verzorgen, en dan doel ik niet op een kleine korte presentatie zoals bij de Hapsnapshots vorig jaar. Nee, morgen ga ik op stap met alleen maar m'n Asus Eepc bij me. Het leek me een uitdaging om voor de dag te komen met niets anders bij me dan m'n ultraportable! Ik ben te gast bij het management van een AOC in het westen van het land en mag een verhaal vertellen over trends en ontwikkelingen in het onderwijs. Hoe kan ik die beter laten zien dan met de Asus?
Dus heb ik me het afgelopen weekend verdiept in Open Office Impress. De enige concessie die ik heb moeten doen ten opzichte van Powerpoint is dat ik filmpjes en geluid niet zo mooi kan embedden. Voor de rest werkt dat programma prima en doet het alles wat je verwacht. Grappig is dat zelfs mijn Microsoft presenter zonder problemen werkt. Ik kan dus handsfree m'n verhaal kwijt! Eigenlijk had ik vanmiddag een foto moeten maken, want toen zag de Asus er iets anders uit, met aangekoppeld usb toetsenbord, muis, usb stick, geluidsnoer, monitorkabel, voedingskabel en netwerkaansluiting. Ik heb hem op m'n werk onderhanden laten nemen door een van onze TABbers (Technisch Applicatie Beheerder) en systeembeheerder met veel Linux kennis en die werden naarmate ze langer met het apparaat werkten alleen maar enthousiaster. In de advanced modus is werkelijk alles mogelijk wat je op een "normale" machine ook kan. De Xandros distributie werkt heel intuïtief: "Net Windows" zei ik in mijn onschuld, maar dat werd me niet in dank afgenomen. Het zal me een zorg zijn zolang ik maar kan doen wat ik wil, zoals bloggen. Ik heb the Gimp geïnstalleerd om foto's te bewerken en fireFTP om ze te kunnen uploaden. Werkt als een trein!
Het enige wat ik nog niet aan de praat heb gekregen is voice command waarbij ik met m'n stem programma's moet kunnen starten. Dan zou ik zelfs de presenter niet meer nodig hebben en hoef ik alleen maar te roepen: "volgende dia" (en dat 89 keer want echt klein is die presentatie dus niet...)

24 mei 2008

Mission impossible

Nog een paar dagen en dan komt onze dochter weer thuis na ruim een jaar New York. Via haar blackberry houdt ze ons op de hoogte van de onmogelijke opgave om alles wat ze in een jaar tijd verzameld heeft in te pakken en mee te nemen.
Ik zal jullie de rest van de foto's besparen, maar de tekst van het laatse mailtje vind ik té leuk om niet even hier neer te zetten!

Ik wil jullie even op de hoogte houden van m'n packing crisis!
De eerste foto is een wasmand vol met vuile was.
De tweede foto is een volle koffer en een vuilniszak vol vuile was...
De derde foto is wat ik weg gooi...
De vierde foto is mijn tweede volle koffer en kleren die nog erin moeten...
De vijfde foto is een volle doos met spullen
En de laatste foto zijn al m'n schoenen...dan niet te vergeten heb ik nog sieraden en handtassen die ik mee wil nemen...hellup!!
Wish me luck!!!
Kus marieke
Sent via BlackBerry from T-Mobile

His master's voice... and lips!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle ontwikkelingen (binnen Second Life) op de voet volg, maar gelukkig hebben we daarvoor Pierre (aka PeterMcAllister) die dat voor ons prima in de gaten houdt. Zo maakt hij vandaag melding van weer een nieuwe feature: lipsynchronisatie.

Nu moet ik zeggen dat ik wel eens een buikspreker heb gezien met meer lipbewegingen, maar dit soort dingen worden natuurlijk na verloop van tijd alleen maar beter... read my lips!

23 mei 2008

Google Sites voor iedereen

Deze week heeft Google de "Google Sites" applicatie - die tot nu toe alleen beschikbaar was voor Google Apps bezitters - opengesteld voor iedereen. (bron)
Een Gmail account is voldoende om gratis een Google Site te beginnen. Op verschillende nieuwssites en weblogs is hier al melding van gemaakt.
Het vreemde is dat nergens meer het woord wiki gebruikt wordt, terwijl dat toch echt de basis is voor dit pakket (voorheen Jotspot en opgekocht door Google). Het heeft ook nog steeds een aantal wiki kenmerken, maar dan zonder de wiki specifieke codes te gebruiken. Zo start je een nieuwe pagina door op een knop te klikken en niet door een woord met twee HoofdLetters in te tikken. Verwacht geen RSS feed, maar je kunt wel aangeven dat je via een mailtje op de hoogte wilt worden gehouden van veranderingen op een speciale pagina of op de gehele site. Je hebt absoluut geen kennis nodig van HTML of andere opmaakcodes en het werkt allemaal zeer intuïtief. Je kunt heel makkelijk anderen rechten geven zodat je samen aan een site kunt werken. Zoals in iedere wiki worden alle veranderingen bijgehouden en kun je onderaan iedere pagina een reactie plaatsen. Een Google Site kan openstaan voor iedereen, maar ook besloten zijn. Dat maakt deze tool interessant om te gebruiken als een intranet omgeving voor een groep (leerlingen?) Je kunt gewone tekstpagina's aanmaken (met een of twee kolommen) maar ook nieuwspagina's, aktielijsten een dashboard of downloadpagina. Per Site heb je 100 MB tot je beschikking. Je kunt met één account meerdere sites inrichten! Er valt te kiezen uit een een aantal templates en je kunt wat kleuren aanpassen, maar verwacht niet dat je de totale lay-out kunt veranderen.
Er is een apart Google Sites Blog, maar daar staat tot nu toe nog maar één bericht.
Blijft bij mij de vraag hangen of je dit nu (nog) wel een wiki mag blijven noemen of niet meer?
Je kunt ook zeggen: "Wat maakt het uit, als het maar doet wat het doen moet".
Misschien is dat wel de beste benadering!

21 mei 2008

Ik kon me gewoon niet bedwingen!

Afgelopen maandag was ik een kwartier te vroeg voor een vergadering op Hoog Catherijne, dus liep ik even binnen bij de Mediamarkt. Een groepje verkopers stond enthousiast om een klant heen en mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Ik bleek getuige van de eerste Asus Eeepc die verkocht werd! Vol trots werd hij gedemonstreerd door een jongen die hem zo te zien het liefst zelf wilde houden. Voordat ik het wist zei ik "doe mij er ook maar een".
Wat me gelijk opviel was de mooie grafische Nederlandstalige (!) schil. Als je dat ziet ben je verkocht, zo strak, simpel, slim en intuïtief! In de vergadering (projectgroep verbonden met ICT) was er bijna meer aandacht voor mijn nieuwe speeltje dan voor de agenda:-)
Martijn kan dus gerust zijn: Willem heeft niet gekozen voor Windows XP, alhoewel dat wel schijnt te kunnen, maar ik ben tot nu toe heel tevreden met het Linux besturingssysteem waarmee de Asus is uitgeleverd. Veel voorgeïnstalleerde software en lekker snel. Je hebt nauwelijks het gevoel dat je op iets exotisch zit te werken en het voelt gelijk vertrouwd aan. 's Avonds had ik een etentje met de bloggers van de Maastricht conferentie en ook daar ging hij van hand tot hand. Sindsdien ben ik er haast niet bij weg te slaan, zo leuk is het om alle mogelijkheden te ontdekken en ermee te werken.
Natuurlijk loop ik ook wel tegen wat dingetjes aan. Zo werkt de webcam wel, maar lukt het me nog niet om die gebruiken om direct te streamen naar bijvoorbeeld Ustream, Youtube of Dailymotion. Er moeten nogal wat updates binnengehaald worden waarna je oiedere keer opnieuw moet herstarten. Van Skype is ook een update beschikbaar waardoor je de webcam kunt gebruiken, maar dan knalt het gesprek er na een halve minuut uit. Maar voor het gewone werken op internet voldoet hij uitstekend. Het beeldscherm is wat klein, maar de resolutie is prima. Ook het toetsenbord is niet groot, maar ook niet te klein. Open Office draait als een zonnetje. Powerpoint bestanden die ik binnenhaal via een uisb stick of SD kaartje laten zich prima afspelen. Koppelen naar een beamer is geen enkel probleem. Wifi werkt perfect al is het lastig dat je na iedere herstart je moet aanmelden. Zo kan ik doorgaan met het noemen van allerlei dingen die ik tegenkom, maar ik ga nu eerst weer even spelen...
O ja, je wilt natuurlijk weten hoe duur hij was: 299 euro

Kunstmest voor het brein

"De jeugd van tegenwoordig heeft een gebrekkige algemene ontwikkeling. De meeste jongeren hebben nog nooit van Horatius of Bonifatius gehoord. Ook hun kennis van vakken die van praktisch belang zijn voor onze toekomst, zoals ecologie, genetica en technologie, schiet tekort. Het is een internationaal probleem. "Ouders, gooi die Game Boy weg, doe de televisie uit en zet je kinderen aan het huiswerk", schreef de Amerikaan Thomas Friedman onlangs, "want de mensen in China en India hongeren naar jullie banen." Hij waarschuwt ervoor dat China en India het Westen economisch zullen overvleugelen als we er niet voor zorgen dat onze jeugd beter is gekwalificeerd voor de complexe banen van een innoverende kenniseconomie.
De beste kwalificatie om te kunnen slagen is een hoog IQ, dat in belangrijke mate bepaalt of een jongere de flexibiliteit en het leervermogen heeft om succesvol te zijn in een competitieve, snel veranderende economie. Het vreemde is dat, ondanks alle klachten over het onderwijs, het gemiddelde IQ in westerse landen voortdurend stijgt. Onze jeugd weet steeds minder, maar wordt wel steeds slimmer. Volgens de Amerikaan Steven Johnson hebben we die toegenomen intelligentie nu juist te danken aan de Game Boy en de televisie. Hij betoogt dat de door veel ouders verafschuwde videospelletjes en tv-programma"s de intelligentie verhogen op een manier waarop de school dat niet kan."

Zo begint het verhaal dat gelezen moest worden voor het betoog bij het eindexamen Havo, Nederlands van afgelopen maandag. (Lees de rest vooral ook!)
Afgelopen vrijdag hoorde ik iemand nog zeggen dat zijn leerlingen per jaar iedere keer weer minder kennis hadden (van planten) dan het jaar daarvoor.
Zondag hadden we natuurlijk het geblaat van BON in de Telegraaf. Maandag sprak ik daarover met mijn zoon en toen zei hij: "Nou papa, dan moet je het stuk maar eens lezen dat wij vandaag voor het examen kregen".

Laten we de zaak eens omdraaien:
Zijn "wij" (ik wil daar niet bijhoren) zo onderhand misschien niet zo dom dat wij het spoor dat onze kinderen volgen niet meer kunnen bijhouden en hen daarom voor het gemak maar dom noemen?
De handleiding voor het spel GTA (Grand Theft Auto voor wie het niet meer bijhoudt) bestaat uit zo'n 100 pagina's, terwijl het spel Dammen op één A4'tje is uit te leggen.
Zet je brein daarmee eens aan het werk zou ik zeggen...

18 mei 2008

OLPC nu ook met Windows

Afgelopen donderdag hebben het One Laptop Per Child project en Microsoft bekendgemaakt dat de OLPC nu ook geleverd kan worden met XP. (bron)

Nicholas Negroponte ziet het als een belangrijke stap om het project verder te kunnen uitbouwen. Uruguay stelde het bijvoorbeeld als eis om te gaan werken met OLPC. Daarnaast komen ze hiermee tegemoet aan het gegeven dat "domweg" 90% gewend is om onder Windows te werken.
Zie ook: Windows officieel naar XO-laptop
Ben wel benieuwd hoe dit uiteindelijk uitpakt. Terwijl Negroponte het heeft over dual boot systemen zegt Microsoft dat het óf het een óf het ander wordt.
Update:
Inmiddels heeft Remco Ploeg hier ook een bericht over geplaatst op zijn weblog. Hij zegt het volgende:
"Het bijzondere aan deze (OLPC) is, zodra je het scherm in tablet mode zet, kan hij gebruikt worden al E-book reader. Tevens wordt het scherm in zwart-wit weergegeven en niet meer in kleur, dit om de accutijd te vergroten. Het schijnt dat het apparaat in deze modus ongeveer 20 uur kan meegaan, maar dat wil ik eerst zien :)
Deze apparaten zullen in de toekomst zeker toenemen. Momenteel ben ik bezig bij een ROC die druk bezig is met de keuze voor een UMPC om de docenten in de klas beter te ondersteunen. Zodra dit project wat meer officieler gaat worden."
(bron)

Zelf ben ik nu bezig om een ASUS Eee PC 900X 8.9" Sub-Notebook naar Nederland te halen vanuit Amerika. Daar is deze variant al beschikbaar met XP als besturingssysteem en 12 GB opslagruimte voor $ 549. De Linux variant is net zo duur, maar heeft 20 GB opslag. Dat maakte de keuze voor mij niet zo moeilijk. Het voordeel van werken onder Windows is voor mij onder andere dat ik de webcam veel beter kan gebruiken. Skype onder Linux ondersteunt bijvoorbeeld nog geen webcam. Deze feature staat pas gepland voor volgend jaar.

Onderwijs rampzalig

Nederland staat een nationale onderwijsramp te wachten.

Afgaand op het tijdstip van plaatsing heeft Arianne Mantel van de Telegraaf er vannacht wakker van gelegen.

"Het middelbaar beroepsonderwijs, waar de meeste leerlingen terechtkomen na de middelbare school, is volop bezig een onderwijssysteem in te voeren waar houding en vaardigheden belangrijker worden geacht dan kennis. Veel regionale opleidingscentra schaffen Nederlands en rekenen gewoon helemaal af."
Zo begint ze haar artikel, waarbij ze Beter Onderwijs Nederland (BON) als bron aanhaalt.
Het gevolg is volgens BON dat leerlingen een diploma halen maar nauwelijks vakinhoudelijke kennis hebben.
En zo gaat de klaagzang verder...
Ik mag natuurlijk niet alles klakkeloos overnemen, dus verwijs ik graag naar het hele artikel waarbij vooral de reacties die erop binnenkomen (nu al meer dan 60) mij nog veel meer verontrusten dan het artikel zelf. Gelukkig staan er hier en daar ook relativerende reacties tussen, maar over het algemeen lijkt iedereen (die reageert) het met BON eens te zijn:

Binnenkort dus een nationale onderwijsramp! U bent gewaarschuwd!

Gebruik Zoho met Google of Yahoo account

Wil je wel eens wat nieuws uitproberen, maar heb je er een hekel aan om telkens weer een nieuw account te moeten nemen met weer een nieuw wachtwoord?
Dan kun je nu aan de slag met Zoho waarbij je kunt inloggen met je Google account!

Zoho zegt zelf dat wanneer je hun applicaties eenmaal hebt uitgeprobeerd je niks anders meer wilt. Nu kun je op een makkelijke manier ontdekken of dat waar is.

Ga dus naar http://www.zoho.com/ en kijk waar je allemaal uit kunt kiezen!

17 mei 2008

Alleen gebruik maakt wijs met media

Afgelopen donderdag is het Mediawijsheid Expertisecentrum van start gegaan.
Mediawijsheid is hot! Gisteren nog kregen we een prima presentatie over dit onderwerp van voorlichter Jan van Stormbroek van Kennisnet en ontvingen we een prachtig vormgegeven boekje van Kennisnet met de titel Mediawijzer. Veel van de informatie die daarin staat is ook te vinden op: http://mediawijs.kennisnet.nl/

Gisteren stond in de Volkskrant een ingezonden stuk naar aanleiding van de opening van het expertisecentrum en volgens mij is het niet zo erg als ik deze hier onverkort overneem:

Alleen gebruik maakt wijs met media
Donderdag is in Hilversum de oprichting gevierd van het Expertise Centrum Mediawijsheid.
Dit centrum vloeit voort uit de plannen van de ministers Plasterk en Rouvoet met mediaonderwijs. Ze maakten die bekend in een brief aan de Kamer. Volgens het kabinet is het doel van mediawijsheid tweeërlei: Veilig en verantwoord mediagebruik door burgers toe te rusten de kansen van media volop te benutten en goed om te gaan met de mogelijke gevaren ervan. Ten tweede, het bevorderen van een veilig media-aanbod door een beter functionerend zelfreguleringen klachtensysteem waarin opvoeders een stevige rol hebben.
Uit de brief blijkt dat het kabinet het woord ‘veilig’ centraal stelt in zijn benadering van mediawijsheid.
Het komt meer dan 40 keer in de brief voor.
Nu de overheid invulling wil geven aan mediaonderwijs moeten we kiezen voor een hedendaagse mediawijsheid-cultuurpolitiek.
Daartoe dient het idee te worden losgelaten dat mediaonderwijs voornamelijk over beschermen en beperken gaat.
Volgens ons gaat mediaonderwijs over stimuleren en begeleiden, deelname in plaats van uitsluiting.
Over vrij onderzoeken en creatief exploreren. Als filmeducatie-instellingen hebben wij ondervonden dat zo’n benadering veel effectiever bijdraagt aan duurzame mediawijsheid dan de beschermende benadering van het kabinet.
Het is zaak mediaonderwijs niet beschermend in te richten op basis van de angst en onwetendheid van opvoeders en beleidmakers.
Het moet worden afgestemd op de soevereine en ervaren mediagebruikers en - producenten die jongeren vandaag de dag zijn. Media en mediaonderwijs moeten daarom ook worden beschouwd als een intrinsiek onderdeel van cultuur- en kunsteducatie.
Zo ontstaat een type mediaonderwijs dat wij al enige jaren ontwikkelen en aanbieden, en dat reeds een plek in het onderwijs heeft verworven binnen de kunst- en cultuurvakken maar ook binnen talen en ict. Een type mediaonderwijs dat door een combinatie van producerende en reflectieve vaardigheden de beste bescherming biedt tegen ongewenste media invloed.


Netwerk Film, Cinekid, Filmmuseum, Holland Animation Film Festival, International Documentary Film Festival Amsterdam, International Film Festival Rotterdam, Movies that Matter, Nederlands Instituut voor Animatiefilm, Nederlands Instituut voor Filmeducatie, Stavoren Beeldvormers.

Je kunt het landschap van Mediawijsheid ook verkennen met behulp van deze metrokaart:

En tenslotte is het ook interessant in dit verband om de inmiddels volledig naar het Nederlands vertaalde wiki over Nieuwe Geletterdheid van Frank Biesta te bekijken.

16 mei 2008

Er ligt 400.000 euro op de plank!

Vandaag op de ambassadeursbijeenkomst van Kennisnet op ROC de Leijgraaf in Oss gaf Bob Hofman weer een inspirerende workshop.
Het uitgangspunt was deze keer:
Er ligt 400.000 euro op de plank! zie regeling

Kennisnet heeft een regeling uitgeschreven die ten doel heeft om het ICT gebruik van leraren in opleiding te vergroten. De nadruk ligt op het vergroten van samenwerking van de leraren in opleiding van beroepsgerichte vakken en AVO vakken door middel van ICT.
Voor deze regeling zijn de volgende punten van belang:
Het initiatief voor het project gaat van de VMBO school uit. Er moeten leraren in opleiding van een AVO vak en een beroepsgericht vak betrokken zijn. Beide leraren moeten een opleiding volgen (vakopleiding of voor didactische aantekening).
Per project is maximaal € 10.000 beschikbaar. Dit wordt dan verdeeld tussen de VMBO school en de lerarenopleiding van de betrokken leraren in opleiding.
Het is mogelijk om meerdere projecten aan te vragen. Bij toekenning wordt echter wel rekening gehouden met de geografische spreiding, zodat verschillende aanvragers een kans maken.


Klinkt dat niet als een geweldig mooie regeling?
Maar nu komt het:
Tot nu toe is er welgeteld één projectaanvraag ingediend!
Reden waarom Kennisnet de regeling maar met een maand verlengd heeft.
De vraag is natuurlijk of dat helpt en er nu binnen een maand alsnog 39 aanvragen binnen zullen komen.
Wij kregen van Bob nu de vraag voorgelegd hoe wij als ambassadeurs eraan zouden kunnen bijdragen dat er wél aanvragen vanuit onze instelling ingediend worden.
Op welke manier kunnen we het management bewerken, of moeten we juist op de werkvloer beginnen? Waarom worden er zo weinig aanvragen ingediend?

Een van de plaatjes die hij bij zijn inleiding gebruikte was deze U-bocht:

Daarbij vertelde Bob dat wij vooral onder de stippellijn opereren, waarop ik hem vroeg:
"Kunnen wij docenten pas bekwaam maken wanneer ze zich bewust zijn dat ze onbekwaam zijn?"
Zijn antwoord daarop: "Jij kunt docenten niet bekwamen, dat moeten ze zelf doen".
Verderop in zijn verhaal zei hij: "Docenten willen wel veranderen, maar niet veranderd worden"

Dat zijn uitspraken waar ik weer even over kan nadenken dit weekend...

15 mei 2008

I am lazy

Gisteren vlak voor "het slapen gaan" plaatste ik een bericht over Finetune.
Met deze tool kun je zelf playlists samenstellen met favoriete artiesten, en deze ook in je weblog of website embedden (en dus met anderen delen). Je kunt ook Finetune via de optie "I am lazy" de rest van de playlist (max. 45 nummers) automatisch laten aanvullen, op basis de muziek van jouw voorkeur. Een mooi voorbeeld van web 2.0. (zoals Wilfred Rubens de tool enthousiast beschrijft)
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij Amazon en bij Bol.com: anderen kozen ook voor...
Er wordt slim gebruik gemaakt van de keuzes van heel veel mensen en op basis daarvan zoekt de tool dingen die waarschijnlijk bij je passen.

Dat idee liet me vannacht niet los:
Stel je nu eens voor dat je je lesaanbod ook op die manier zou kunnen organiseren!

Een leerling bladert door je aanbod en kiest daaruit een module MIG lassen, verspanende technieken, hardsolderen en ga zo maar door. Op basis van deze keuzes biedt de tool hem andere modules aan waar hij/zij waarschijnlijk ook belangstelling voor zal hebben. Zo helpt de tool de leerling zijn studiekeuzes te bepalen. Tenslotte biedt de tool een paar modules aan die de leerling waarschijnlijk minder leuk zal vinden maar waarmee hij in combinatie met wat hij wel gekozen heeft zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Als het lijstje compleet is wordt berekend hoeveel studiepunten het pakket oplevert en welke banen hiermee mogelijk worden. Ook wordt gemeld wanneer de modules "afgeleverd" oftewel gevolgd kunnen worden (en bij welk ROC).
Als je een "ballenbak" zou maken van alle mogelijke modules die op alle mogelijke opleidingen gevolgd kunnen worden...
Waarom eigenlijk moet een leerling alle lessen op dezelfde school volgen om z'n diploma te behalen?
Deze week zagen we een MBO student op tv die geïnterviewd werd over het item OV jaarkaart. Hij woonde in Hoogeveen en ging in Zwolle naar school en dat kostte hem veel geld. "Ho eens even" dacht ik toen ik dat zag. Het Drenthe College heeft ook een locatie in Hoogeveen, waarom wil die jongen naar Zwolle? Waarschijnlijk omdat hij iets anders gekozen heeft dan het Drenthe College hem daar kan bieden. Maar voor veel gevraagde vakken zou hij wellicht gewoon in z'n eigen plaats kunnen blijven, als hem die mogelijkheid geboden werd...
Als we nu eens het lef zouden hebben om met elkaar al het aanbod in één bak te gooien en onze studenten daaruit zouden laten kiezen, met daarbij natuurlijk de knop: I am lazy

Overigens sloot het aanbod bij Wilfred minder aan. Als het dan gaat om muziek kan hij in plaats van Finetune gebruikmaken van Deezer. Daar krijg je geen suggesties, maar kun je volledig je eigen keuzes maken. Overigens hoeft het een het ander niet uit te sluiten...

14 mei 2008

Muziek terwijl ik werk

Als ik achter de computer zit kan ik geen radio of televisie op de achtergrond verdragen, maar tijdens "de bouw" kan de radio niet hard genoeg staan. Afgestemd op een willekeurige zender moet je maar afwachten welke muziek er gedraaid wordt, maar internet maakt veel meer mogelijk.
Kies bij Finetune een aantal nummers die je bevallen, klik vervolgens op "I am lazy" en de rest wordt aangevuld in jouw muzieksmaak. Wonderbaarlijk hoe goed het resultaat is in mijn geval! Begin me wel een ouwe rocker te voelen...

Met dank aan Wiswijzer

12 mei 2008

Vakantie foto's?

Wil je vakantie foto's laten zien?

Kijk dan eens naar de mogelijkheden van Magtoo

11 mei 2008

Even een wiki inrichten

Om 11.35 uur plaatste ik een bericht en besloot met de zin: Wie heeft zin en tijd om een Nederlandstalige variant van deze wiki op te zetten?
Om 16.39 uur staat er een reactie van Frank Biesta:
"Tijd? Hmm... Zin? Jazeker want het onderwerp is zeer de moeite waard.
Dus de stoute schoenen aangetrokken, op mijn eigen site WikiMedia geïnstalleerd, de startpagina van Curriculum 2.0 erin gezet en alvast een beetje begonnen met vertalen.
Hier is de link:
http://www.webfrank.nl/nieuwegeletterdheid/index.php/Hoofdpagina"

Maar als je naar die wiki toegaat en klikt op geschiedenis zie je dat hij er al stond om 12.39 uur!
Let wel: het is moederdag, 1e Pinksterdag en ontzettend mooi weer!
Dat noem ik nog eens rapid development...

Nu neem ik aan dat Frank de reactie van Marieke gelezen heeft:
Je kunt deze gebruiken: http://www.kenniswiki.nl/wiki/Webwijsheid, maar desondanks heeft hij besloten een aparte wiki op te zetten. Frank is docent engels dus misschien heeft hij wel in z'n achterhoofd om de rest van de oorspronkelijke site door z'n leerlingen te laten vertalen?

Hoe dan ook: petje af wat mij betreft! Zo snel word ik (en jullie) niet vaak op m'n wenken bediend!!!

Blog over je moeder dag

Mijn moeder en ik
Dacht ik zelf sinds 1996 af te zijn van moederdag, komt Marina Noordergraaf met het idee: Denk aan je moeder dag.
"Zou het niet prachtig zijn als we met zijn allen op dezelfde dag verslag zouden doen van een herinnering van diegenen die ons voorgingen op het levenspad? Als we massaal een foto op zouden rakelen uit de oude doos en die stuk voor stuk op Flickr zouden zetten met een toepasselijke tag? (blogoverjemoederdag2008?)"

Nu gaat dit weblog over ICT en Onderwijs en niet over mijn persoonlijke verleden dus houd ik de herinneringen aan mijn moeder Gerharda Johanna te Hennepe*) lekker voor mezelf, maar Marina wees me wel weer op de kracht van het gebruik van groepen bij Flickr. Leuk hoe je foto's met hetzelfde onderwerp zo bij elkaar kunt brengen!
*) Nou, eentje dan. Mijn moeder zei altijd: alles waar "te" voor staat is niet nodig en overdreven, waarop dan altijd antwoordde: wat is je meisjesnaam ook alweer?

Lastig adviseren bij de Onderwijsraad

In mijn vorige bericht riep ik jullie op om te reageren op 3 stellingen van de Onderwijsraad. Vanuit het principe "practice what you preach" moest ik daar dan zelf natuurlijk ook wel wat neerzetten vond ik, maar dat is lastiger dan ik gehoopt had:
Nadat ik een heel verhaal had bedacht en ingetoetst drukte ik (zonder mijn gedachten eerst even te copieren) op de verzendtoets en kreeg de volgende boodschap:
"Sorry...
Berichten plaatsen is niet mogelijk in verband met uw IP-adres, de ingevoerde naam, of het ingevoerde email-adres. Dit ligt wellicht niet aan u. Probeert u een andere naam en/of email-adres. Als u dan nog steeds geen berichten kunt plaatsen, neemt u dan contact op met voor verdere uitleg."

Hoe kan ik nu een andere naam proberen? Ik heet toch gewoon Willem Karssenberg? Kan me toch niet voorstellen dat die naam op een rode lijst staat!
En ik ben niet de enige die hier last van heeft. Ik kreeg al een mailtje van een lezer die hetzelfde was overkomen. Misschien verklaart dit het feit dat er nog maar zo weinig reacties staan. Of zal het toch (ook) door het mooie weer komen?

Hoe dan ook de volgende tip:
Als je wilt reageren (natuurlijk wil je dat!), maak je verhaal dan in een (open source:-) editor en plak het dan in het reactieveld. Mocht het verzenden niet lukken ben je in ieder geval je verhaal niet kwijt zoals mij overkwam.
Overigens lukt het anderen gelukkig wel om te reageren, zoals Elke Das "juf van groep 8 en een beetje van groep 6, computerjuf op mijn basisschool en edublogger." En het woord "juf" gebruikt zij overal en consequent voor zowel mannelijke als vrouwelijke basisschoolleerkrachten.
Daarnaast heeft zij op haar weblog naar aanleiding van deze stellingen weer een bericht geschreven waarin ze aangeeft wat ze nu juist mist bij deze stellingen:
Geen assistive technology (auti-PDA, leessoftware), geen gaming, geen hardware (digibord, stemkastjes).
Geen gedachten over WAT je met die leermiddelen gaat leren.
Geen grenzen waarbinnen je kunt denken over wanneer je leert, waar je leert, hoe je leert, of copyright en hoe je denkt over openstellen van je content.
Allemaal zaken die zeker ook aandacht verdienen!

Elke besluit haar bericht met een presentatie op Slideshare, een korte vertaling van Curriculum 2.0, een (wiki) site die antwoord probeert te geven op de essentiële vraag:
"How does an information and technology curriculum stay relevant and meaningful in the 21st Century?"
Ben je geïnteresseerd in "nieuwe geletterdheid", dan is deze wiki zeker een bezoek waard!
Wie heeft zin en tijd om een Nederlandstalige variant van deze wiki op te zetten?

09 mei 2008

Adviseer mee voor de 21e eeuw

"In de afgelopen periode hebt u een bijdrage geleverd aan het advies van de Onderwijsraad over digitale leermiddelen / ICT in het onderwijs. We zijn nu bezig het advies af te ronden. In deze laatste fase geven we graag een ieder gelegenheid nog te reageren op een drietal stellingen die mede de adviesrichting representeren. De stellingen zijn geplaatst op onze website www.onderwijsraad.nl en te vinden onder de knop discussie. Van harte nodig ik u uit op de stellingen te reageren en mogelijk wilt u anderen ook van deze discussie op de hoogte stellen.Het advies zal naar verwachting in juni door de Onderwijsraad worden vastgesteld en daarna aan de Tweede Kamer worden aangeboden."

Tot zover het mailtje dat ik vandaag ontving van de Onderwijsraad, als vervolg op het panelgesprek van 22 februari.
Toen gingen ze nog schoorvoetend akkoord met het plaatsen van de stellingen waar we ons over mochten buigen, nu vragen ze ons ook onze lezers op de hoogte te stellen!
"We leren snel" zei een van de medewerkers van de Onderwijsraad toen al. Dat blijkt meer dan waar met het inrichten van een eigen discusieplaats waar je vanaf nu je mening kwijt kunt.

Hieronder de 3 stellingen waar je op kunt reageren. Je kunt het ook niet doen, maar klaag dan over een tijdje niet over het uiteindelijke advies dat naar de Tweede Kamer gaat!
  1. Er tekent zich steeds duidelijker een kloof af tussen aan de ene kant de mogelijkheden van ict en het gebruik ervan in de samenleving, en aan de andere kant het ict-gebruik door scholen (po, vo, mbo). De kwaliteit van het onderwijs vraagt om een versnelde invoering van ict in onderwijs. Een goede manier daartoe is leraren actiever te doen zijn op het gebied van het maken en toepassen van digitale leermiddelen en onderdelen van digitale leermiddelen.
  2. Open source software en open educatieve content bieden kansen bij uitstek: leraren kunnen daarmee zelf hun leermiddelen kiezen en op maat arrangeren. Hieraan zou veel meer bekendheid moeten worden gegeven. Ook kunnen leraren meer dan nu bepaalde onderdelen van methoden zelf maken en beschikbaar stellen voor andere leraren.
  3. Aan het gebruik van open source software en open educatieve content zitten veel haken en ogen: juridische, bedrijfseconomische en onderwijskundige. De overheid moet de regie nemen bij het oplossen van deze problemen. Dergelijke oplossingen zullen leraren stimuleren meer te doen aan het ontwikkelen van content.

08 mei 2008

Dus voorlopig geen tijd voor...

In m'n vorige bericht vertelde ik al dat veel van m'n "vrije" tijd gevuld zal gaan worden met verbouwen. En dat terwijl er zoveel andere leuke dingen geknutseld kunnen worden.
Kijk bijvoorbeeld naar dit filmpje waarin getoond wordt hoe je in 5 minuten een multitouch pad maakt van een webcam en een kartonnen doos:

Die 5 minuten zal vast kloppen, maar daarna begint het natuurlijk pas: software installeren en uitproberen. Volgens mij kan je daar uren mee zoet brengen. Leuk om te doen, wellicht samen met studenten?
Ben je niet aan het verbouwen en zie je het zitten om dit in elkaar te knutselen, laat me dan vooral weten wat je ervaringen zijn!
Meer informatie vind je bij Instructables.com en op het weblog van Seth Sandler. Vanaf die plek trouwens weer een verwijzing naar onder andere Mark van Wijnen die weer een aparte applicatie geschreven heeft voor deze "doos" waarmee je puzzelstukjes tot een complete foto kunt schuiven. Hij is trouwens een stap verder gegaan en heeft van de doos een kist gemaakt met beamer erin die het beeld projecteert op het matglas. Wil je dat namekn dan ben je waarschijnlijk wat meer dan 5 minuten kwijt...

Help, ik word een klusser

Willem als klusserZes jaar geleden ben ik verhuisd naar een voormalig dorpshuis. Al die tijd hebben we een gedeelte in oorspronkelijke staat gelaten met het idee ook dat een keer te verbouwen tot een mooie woonkamer met zicht op de es.
Nu is het zover: ik ga weer klussen! Dat betekent dat er eerst heel veel gesloopd moet worden, waaronder het podium met schuifdeuren. Je wilt niet weten wat ik deze week tegenkwam: Prachtige originele lichtknopjes en bakelieten stopcontacten. Maar ook halfstenen buitenmuren "geïsoleerd" met hardboard, zachtboard en asfaltpapier. De eerste kar met puin is al naar de stort gereden en er zullen er nog veel gaan volgen.
Al met al zal het hier de komende periode waarschijnlijk wat rustiger gaan worden. Ik wil veel in eigen beheer gaan doen en dat kost nu eenmaal tijd...
Natuurlijk worden er foto's gemaakt, maar die zijn waarschijnlijk vooral leuk voor mezelf.

Daar gaat mijn hoofd!

Annet op Tokbox"Ik ben bezig een presentatie uit te werken voor een masterclass streaming video die ik volgende week voor het management ga geven. Als basis heb ik daarvoor een presentatie van Willem Karssenberg gebruikt (met zijn toestemming natuurlijk), maar aangezien in alle screenshots Willems hoofd te zien is, wilde ik daar toch iets anders van maken (sorry Willem!)"

Zo beschrijft Annet Smith haar ervaringen met een vers aangeschafte webcam.
Ze heeft onder meer gewerkt met YouTube, Kyte.tv, Ustream.tv, Pocketcaster.com, Hellodeo, Gabmail en Tokbox. Vooral de laatste 3 gaven snel resultaat, namelijk een berichtje opgenomen met de webcam en de link weer verzonden naar een ander. Zo kan je heel eenvoudig een persoonlijke boodschap voor iemand achterlaten.
"Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een cursist dit gebruikt om bijvoorbeeld aan zijn docent zijn laatste spreekvaardigheidsoefening te sturen. Ik ben erg onder de indruk van de toegankelijkheid van de bezochte sites. Ik heb nu maar een kleine selectie bekeken, maar dat geeft al meer dan genoeg stof tot discussie tijdens de masterclass denk ik."
Zo besluit Annet haar verhaal. Hopelijk ook voor anderen een reden om eens wat (meer) met een webcam te gaan doen. Vergeet niet dat ultraportables er straks standaard mee zijn uitgerust. Dus lees het hele bericht bij Annet en laat je enthousiasmeren!

Ze komen steeds dichterbij

Ik heb het over de ultraportables, waarvan ik al een tijdje voorspel dat ik er voor het einde van dit jaar vast een zal hebben.
De vraag is alleen welke, wanneer en voor welke prijs.
Ook in dit geval geldt: hoe langer je wacht, hoe meer waar je voor je geld krijgt, maar ook hoe minder je dan voorloopt op de rest. Dat is dus een aardig dilemma. Het afgelopen weekend kon ik me al nauwelijks beheersen toen ik zag dat Norrod nu de Asus EeePC verkoopt. Maar om nu € 349 te betalen vor een versie met Linux, terwijl je weet dat hetzelfde system inmiddels in Amerika te koop is voor $ 400, maar dan uitgerust met Windows XP, dat zat me toch niet lekker.

En nu lees ik dat in Duitsland een vergelijkbaar systeem te koop is voor € 279 inclusief Windows, maar dan wel in het Duits én natuurlijk met een Duits toetsenbord. De Linux versie zonder webcam kost zelfs maar € 199!!!
Dus toch nog maar even wachten. Ik heb het nu trouwens veel te druk met een grondige verbouwing en renovatie van een deel van mijn huis, dus wil mijn prioriteiten "even" ergens anders leggen...

04 mei 2008

Goeie actie van Pierre

Gisteren was het precies een jaar geleden dat Pierre Gorissen voor het eerst een filmpje uit de "In Plain English"-serie van de Common Craft Show vertaalde via dotSUB.
Daar is inmiddels een aantal afleveringen bijgekomen. Wat eigenlijk nog mist in dit rijtje is een filmpje over het maken van een vertaling via dotSUB.com in begrijpelijke taal.
Dus heeft Pierre bij CommonCraft een suggestie geplaatst en doet een oproep om deze suggestie te ondersteunen zodat de kans groter wordt dat dit filmpje ook werkelijk gemaakt wordt. Hoe meer mensen stemmen des te groter de kans, dus doe jezelf een plezier (je kunt dat vertaalde filmpje tenslotte weer mooi gebruiken) en steun de actie van Pierre!