27 juni 2008

Web2.0: van nieuwsgierig naar bekwaam

En alweer een ebook, nu beschikbaar gesteld door techLEARNING.com met de mooie titel Web 2.0: From Curious to Competent.
Je hoort je op de site netjes te registreren om het ebook te kunnen bekijken en dat loont zeker de moeite omdat er veel meer te vinden is, maar het lijkt of de ingevulde gegevens niet onthouden worden, dus maar even een directe link als je op het plaatje klikt.

Podcasting in het onderwijs

Is er nog iémand bezig met podcasts in het onderwijs? Ik hoor er zo weinig van.

En toch, als je het boekje leest dat Tony Vincent heeft uitgebracht op Learninginhand.com zijn er zoveel mogelijkheden!

Het is geschreven voor Windows en Mac gebruikers en behandelt de beginselen van het vinden van- abonneren op- en luisteren naar podcasts. Vervolgens leer je stap voor stap hoe je podcasts kunt opnemen en publiceren met behulp van gratis software zoals Audacity. In het Engels, maar heel toegankelijk geschreven met veel screendumps.

Krachtige presentaties maken

Geef je zelf wel eens een presentatie of volg je soms een presentatie waarvan je denkt "hoe doen ze het toch?" dan zijn de tips die Nancy Duarte geeft zeer waardevol.
Deze vond ik op VizThink. VizThink verzamelt visueel denkers vanuit de hele wereld "to create the first global community dedicated to the use of visualization in all forms of learning and communication".

Niet alleen de presentatie is mooi, maar ook de manier waarop gebruik wordt gemaakt van de flashplayer:

Hint: Gebruik de Full Screen Button om de presentatie beter te bekijken.

Heel veel links naar alles wat met presenteren te maken heeft vind je hier.

Oei, een scherp bericht

"Oei een scherp bericht Willem".
Met die woorden begint Jeroen een reactie op Wat doe jij met je mobieltje?
De moeite die Jeroen neemt om zo uitgebreid te reageren, maar ook de inhoud ervan (en de reacties daar weer op) verdienen het om naar een nieuw bericht getild te worden!
Niet iedereen die mijn weblog volgt zal ook alle reacties bijhouden. Deze wil ik jullie niet onthouden:

"Ik denk dat er nog niet zo heel erg veel educatiefs met de mobiel gedaan wordt. Maar dat de mobiel wel heel erg tot de verbeelding van veel mensen spreekt, omdat er zo veel mee mogelijk is.
Het nadeel van de mobiel is alleen dat er niet een duidelijke standaard OS is (Symbian, Windows mobile, OS X), niet alle mobieltjes de zelfde mogelijkheden hebben (Qua internet, MMS, GPS, camera e.d.), dat er zoveel verschillende user interfaces zijn en het werken met een mobiel is voor veel mensen helemaal niet zo makkelijk als het soms lijkt. Het is dus heel erg lastig om je onderwijs zo in te richten dat alle leerlingen er met hun eigen mobiel aan kunnen deelnemen. En dan vooral om hier goede ondersteuning op te leveren.
Daarnaast kost een mobiel nog steeds veel geld. Misschien niet voor mensen die een baan hebben, maar zeker wel voor studenten en al helemaal voor scholieren. Scholieren zullen geen EUR 10,- in de maand over hebben om mobiel te kunen internetten omdat dit zo handig is op school. En ook voor dat beltegoed hebben ze wel een betere bestemming dan school sms-jes.
En heel misschien overschatten wij het gebruik van de mobiel door jongeren ook wel. Ik vermoed dat de mobiel door veel jongeren voornamelijk voor bellen en sms-en gebruikt wordt. En maar relatief weinig voor andere zaken.
Voor het gebruik van computers gelden deze beperkingen veel minder. Iedereen heeft tegenwoordig (met uitzondering van mac gebruikers, maar laten we eerlijk zijn dit percentage is relatief erg klein) een windowspc waar hij of zij mee kan werken. Die precies hetzelfde werkt als de windows pc op school en als de leerkracht heeft, die de school nog eens beschikbaar stelt en waar de school ook alle kosten van betalen (internet). En de PC wordt waarschijnlijk in tegenstelling tot de mobiel wel voor veel meer verschillende zaken gebruikt. Zowel prive als voor schoolwerk.
Ik denk overigens wel dat er een toekomst is voor het educatief gebruik van de mobiel. Maar ik weet niet of deze zo ingrijpend zal zijn als men nu op conferenties durft te beweren. Ik denk dat tegen de tijd dat de mobiel daadwerkelijk een standaard tool is van studenten (zoals de vulpen en rekenmachine dat nu is) dit een heel ander apparaat is, dan dat wij nu kennen."

Tot zover Jeroen van Beijnen, maar er kwamen meer reacties binnen!
Al met al een leuk onderwerp. Wie in de toekomst kan kijken mag zeggen hoe het er over 5 jaar uitziet...
Aardig in dit verband is het bericht Do you remember: the mobile phone op Extend Limits met een passend filmpje erbij:

26 juni 2008

Wat doe jij met je mobieltje?

Er gaat geen conferentie voorbij of ik hoor wel iemand prediken dat mobile learning de toekomst heeft en in de powerpoint presentatie zien we dan foto's van jongeren die mobieltjes in handen hebben. (Voor alle duidelijkheid: zelf heb ik ook zo'n slide)
Maar in de praktijk zie ik tot nu toe toch nog maar bar weinig echte toepassingen. Eerlijk gezegd blij toe, want met m'n nieuwe bril lijken de schermpjes en de lettertjes daarop nog kleiner te zijn geworden. Maar dat er meer mee moet kunnen dan waar we nu gebruik van maken geloof ik natuurlijk ook wel. Afgelopen week hoorde ik nog een mooi voorbeeld van iemand die had ingeschreven op een e-course en nu iedere dag via SMS een vraag kreeg toegestuurd die hij makkelijk via z'n mobieltje kon beantwoorden.
Google speelt via Mobile Tricks nu leuk in op de vraag wat je allemaal met een mobieltje kunt doen en nodigt iedereen uit een kort filmpje te maken die deze mogelijkheden laat zien. Leuk om te bekijken maar ik ben helaas nog geen educatieve toepassing tegengekomen, zoals bijvoorbeeld dit filmpje. Misschien een leuk thema om je leerlingen mee aan het werk te zetten?

Show the world what you can do with your phone!

25 juni 2008

Ondertitelen met gaten

Wat is het toch geweldig dat sommige lezers met veel creativiteit ideeën verder uitwerken die ik hier af en toe aandraag!
Vandaag kreeg ik een mailtje van Albert Breeuwsma, werkzaam op een VO school in Sneek, die verder geborduurd heeft op een eerder bericht over ondertiteling.
"Ik ben ook maar eens aan het ondertitelen geslagen. Dit is trouwens best leuk werk als het filmpje maar niet te lang duurt. Het synchroniseren is best wel een precies werkje.
Ik kreeg het idee dat je de ondertiteling ook kunt gebruiken als een invuloefening, gecombineerd met luistervaardigheid. Je laat simpelweg wat moeilijke woorden weg en markeert deze met een nummer en wat stippeltjes. De leerling kan bij een toets bijvoorbeeld de ontbrekende woorden op papier invullen of digitaal natuurlijk achter de pc als deze op eigen tempo het filmpje wil bekijken en terugspoelen en pauzeren.
Ik heb dit aan een paar docenten laten zien en ze zijn enthousiast. Als er belangstelling voor is ga ik in het nieuwe schooljaar een workshop geven op school om te laten zien hoe ze zelf zoiets kunnen maken. In mei heb ik een toets gemaakt voor havo 3 met de herdenking van mei 68 in Parijs en een filmpje over de orkaan in Birma. Het was een succes.
De franse site tv5.org maakt je het wel heel makkelijk. Bij bepaalde nieuwsfilmpjes die elke week worden ververst staat de uitgeschreven transcriptie er gewoon bij!!! Die tekst kun je ook gewoon op papier zetten met gaten, maar nu kun je gewoon plezierig luisteren en strak naar het filmpje blijven kijken. Dit luistert net even prettiger tijdens een toets in ons computer lokaal."


Albert stuurt 2 voorbeelden mee die hij gemaakt heeft voor 2 docenten Engels en Frans.
Trooping the colour
(met gaten)
Yves Saint Laurent
(zonder gaten)
Extra vermeldenswaard is hierbij dat Albert gebruik maakt van Google Pages. Helemaal gratis en het mooie is dat je dus ook bestanden die je wilt embedden in een webpagina kunt uploaden naar Google. Het filmpje, bijbehorend plaatje, de flashplayer en het ondertitelbestand staan dus ook bij Google Pages!



Bekijk de broncode van dit bericht om te zien hoe Albert de flashplayer gebruikt. Ook leuk is de aangepaste kleurcode voor de menubalk!
Albert, bedankt voor je uitgebreide beschrijving en het feit dat je jouw idee met ons wilt delen! In het najaar mag ik een paar presentaties geven voor talendocenten en naast het gebruik van Skype in de les kan ik dit nu ook laten zien.

24 juni 2008

Lifehacking voor innoveertigers

Martijn AslanderVandaag was ik bij Kennisnet in Zoetermeer voor een bijeenkomst van de groep innoveertigers. Voor alle duidelijkheid: deze naam staat niet voor de leeftijd van de deelnemers, maar voor het aantal leden. Innovators uit het BO, VO en (V)MBO die samenkomen om elkaar te inspireren en te informeren.
Voor deze sessie was Martijn Aslander uitgenodigd, super netwerker en tegenwoordig ook lifehacker. Dat was dan ook het thema van de bijeenkomst. Op het oog zonder enige voorbereiding en voor de vuist weg nam Martijn ons in sneltreinvaart mee naar de wereld van het ultieme netwerken. Om niet te verzuipen in de hoeveelheid informatie die op die manier beschikbaar komt zijn slimme "hacks" om orde te brengen in de chaos van levensbelang en in hoog tempo liet Martijn ze de revue passeren. Geen Powerpoint met gelikte presentatie, Martijn heeft meer dan genoeg aan zichzelf om zijn publiek te boeien en te prikkelen. Behalve over lifehacks mag Martijn ook graag praten over het principe van waardebepaling achteraf. Hij spreekt vantevoren geen bedrag af waarvoor hij komt, maar laat het aan degene over die hem uitnodigt. Kennisnet ging vandaag nog verder en liet de keus over aan de zaal. Via stemkastjes konden we de hoogte van zijn beloning bepalen!

Wil je weten wat die lifehacks nu inhouden dan moet je zeker een kijkje nemen op http://www.lifehacking.nl/ en je abonneren op de RSS feed. Inmiddels is er ook een boek uit met 100 lifehacktips en daarvan kreeg ik er vandaag een mee van Martijn. De meeste kende ik uiteraard al van de site, maar het is heel leuk om ze in boekvorm door te bladeren. Je kunt op lifehacking het boek downloaden als PDF maar ik merkte vandaag in de trein terug dat een hardcopy toch wel zo prettig is. Je kunt het boek hier bestellen. Je zou verwachten voor een zelf te bepalen prijs, maar dat nu net weer niet:-) In het boek vind je naast algemene ook kantoortips, Windows & Outlook, Persoonlijke ontwikkeling, Web2.0 en Mac-tips. Een boek voor de vakantie, of moeten we dan juist "loslaten"?

Twee jaar geleden ontmoette ik Martijn voor het eerst en toen bestond zijn netwerk uit een adresboekje en heel veel telefoonnummers. Van sites als LinkedIn moest hij helemaal niets hebben. In oktober 2006 nodigde ik hem uit en kreeg de volgende reactie:
Hoi Willem!
ik geloof (nog) niet in online sociale netwerken.....
vandaar dat ik niet op je uitnodiging inga.....
nothing personal :)
hartelijke groet, martijn

Pas in oktober 2007 waren we opeens via LinkeIn verbonden en sindsdien is het heel snel gegaan. Martijn (+500) zou niet meer zonder kunnen en etaleert de mogelijkheden en voordelen van LinkedIn als een ware evangelist! Leuk om die verandering te zien. Hij toonde zelfs een mooie lifehack waarbij hij met behulp van Yahoo Pipes informatie van en over anderen uit LinkedIn weet te halen om op die manier via RSS te kunnen volgen wat er in zijn netwerk gebeurt.

De wet van Willem

minilaptopZo langzamerhand kunnen we echt gaan spreken over de Wet van Willem en die luidt dan als volgt:
Wanneer ik iets koop kun je ervan verzekerd zijn dat een vergelijkbaar artikel binnen afzienbare tijd voor een veel lagere prijs wordt aangeboden!
intertoysminilaptop
Vanavond viel er een folder van Intertoys op de mat met op de voorpagina een "professionele mini-laptop" voor € 199. De aanbieding geldt alleen voor de komende zaterdag en in de regio Noord. Andere regio's volgen in de weken daarna.
Een maand geleden kocht ik mijn Asus Eeepc voor € 299.
Nu gaat het hierbij niet om een Asus en de specificaties liggen een stuk lager. Zo zit er geen webcam in, is de schil niet Nederlandstalig (afgaand op de foto), is de processor wat langzamer en het werkgeheugen kleiner. Het lijkt me dan ook niet dat je moet willen proberen om op dit apparaat Windows XP te installeren, hetgeen bij de Asus die ik heb wel kan.
Maar toch... als je er niet meer dan € 199 voor over hebt en je wilt wel kennismaken met een minilaptop waarmee je kunt internetten en waarmee je wat met Linux kunt gaan spelen is dit misschien een aardig alternatief.
Beter lijkt het me echter te wachten op de Asus 900 of 1000 die binnen afzienbare tijd ook in Nederland op de markt komt. Verder zag ik vandaag de (prachtige) specificaties van een Acer minilaptop die ook binnenkort in Nederland beschikbaar komt voor een zeer aantrekkelijke prijs, maar ik heb iemand beloofd daar nog niet over te schrijven...

sleutelhangerIn dezelfde folder trouwens een digitale sleutelhanger waar je 100 foto's op kwijt kunt voor maar € 9,99. Daar betaalde ik een tijdje geleden dus € 14,99 voor.
Overigens kun je je voordeel doen met de Wet van Willem. Stel je wilt voor school 40 notebooks kopen, maar je vindt ze nog wat te duur. Geef mij het geld om er een te kopen en binnen een maand kun je de andere voor veel minder aanschaffen. Ik help je graag!

23 juni 2008

Deelnemers ondersteunen docenten

HelpVandaag bereikte me via ROC-i-partners onderstaande vraag die ik graag in z'n geheel doorzet naar mijn weblog.
interessant om te lezen (en op te reageren) na het bericht van gisteren over nascholing!
Het ROC van Amsterdam wil docenten beter gaan ondersteunen bij het gebruik van ICT, en wil daarvoor ook deelnemers gaan inzetten. Immers:
  • ICT wordt steeds meer een normale tool bij het geven van onderwijs, maar tegelijk zien we dat het gebruik door docenten kleiner is dan we zouden verwachten, mede door tekortschietende vaardigheden
  • we constateren al jaren dat onze deelnemer in veel opzichten vaardiger zijn dan docenten in het gebruik van ICT-middelen. Maar wat doen we hier nu mee? Hoe kunnen we gebruik maken van deze vaardigheden?
We willen proberen om deelnemers in te zetten bij de persoonlijke ondersteuning van docenten. Het gaat dus niet om de inzet van deelnemers bij de 'gewone' werkzaamheden van de Dienst ICT (systeembeheerderstaken etc.) maar om de ondersteuning van docenten bij allerlei min of meer dagelijkse werkzaamheden: hoe bereik ik bepaalde effecten met Powerpoint, hoe kan ik een filmpje editen, hoe kan ik een film combineren met bepaalde opdrachten in Blackboard, hoe kan ik foto's verwerken, et cetera.We willen deze ondersteuning langs drie sporen opzetten:
  1. Een ‘buddy-project’ waarbij een deelnemer één-op-één wordt gekoppeld aan een docent om hem te helpen met allerlei praktische zaken: Powerpoint, het bewerken van foto’s en filmpjes, etc.
  2. Een ‘support desk’ op zo veel mogelijk locaties waarbij docenten langs kunnen komen voor ondersteuning
  3. Een service desk voor de ondersteuning-op-afstand van docenten.
De huidige service desk is er voornamelijk voor het melden van incidenten; ondersteunings-aanvragen kunnen op dit moment nauwelijks worden gehonoreerd.Het is de bedoeling voor al deze zaken voornamelijk deelnemers inzetten. We denken dat dit een plaats kan krijgen in verschillende opleidingen: niet alleen in de verschillende ICT-opleidingen van het ROCvA, maar ook in zakelijke dienstverlening. Het wezen is immers niet zo zeer de kennis van de ICT, maar veeleer het dienstverlenende aspect.

Aspecten die hierbij een rol spelen:
  • Hoe kunnen deze activiteiten een plek krijgen in het onderwijsprogramma van de deelnemers?
  • Hoe kunnen deelnemers gemotiveerd worden; ‘de vrijblijvendheid voorbij’?
  • Sluit de ICT-kennis en –vaardigheden van de deelnemers aan bij de behoefte van de docenten? Op welke gebieden, voor welke applicaties, kunnen deelnemers ondersteuning bieden en wat kan niet van hen verwacht worden? Is het mogelijk/zinvol om de deelnemers een assessment af te nemen om hun competenties in kaart te brengen? Is wellicht additionele scholing van de deelnemers in de betreffende applicaties zinvol?
  • Accepteren docenten de ondersteuning van deelnemers? Sluit het aan op hun behoeftes?
  • Wat is er nodig om deze ondersteuning niet alleen in eerste instantie op te zetten, maar ook te laten ‘landen’ in de organisatie zodat het van blijvende aard wordt?
We zijn nu eerst op zoek naar onderwijsinstellingen die hier ervaring mee hebben opgedaan. Dus mijn vraag aan alle ROC-i contactpersonen is: hebben jullie wel eens zoiets geprobeerd? Of weet je van andere onderwijsinstellingen die zoiets geprobeerd hebben? Dit kan in het MBO zijn maar ook daarbuiten, in Nederland of in het buitenland.
Ik hoor graag van jullie!
Jaap de Mare, Informatiemanager ROCvA


Inmiddels heb ik van Jaap begrepen dat ook een ander ROC hiermee bezig is en graag ervaringen zou horen. Ben ook benieuwd of er docenten zijn die willen reageren. Hoe zou jij het als docent vinden om op weg geholpen te worden door een deelnemer? Klopt de aanname dat zij op ICT gebied zoveel verder zijn dan de gemiddelde docent? Aan welke soort ondersteuning is dan de meeste behoefte? Is op basis hiervan bijvoorbeeld een leerwerkbedrijf te starten?
Interessante vragen allemaal, maar de antwoorden zijn hopelijk nog veel boeiender!

Educause 2008

Dit jaar organiseert het Consortium voor Innovatie een studiereis naar de Educause in Orlando en... ik ga mee als blogger! Natuurlijk een geweldig vooruitzicht waar ik nu al reikhalzend naar uitkijk.
Het belooft een interessante week te worden met naast deelname aan de conferentie ook een werkbezoek aan een Communicty College in Orlando en nog een andere excursie. De bedoeling is dat ik niet alleen zelf ga bloggen, maar ook reisgenoten weet te enthousiasmeren om verslag te doen van hun ervaringen. Daar heb ik al wat ideeën over en in de aanloop naar de conferentie zullen jullie daar zeker meer over horen.
Het weblog heb ik al ingericht waarbij ik me heb laten inspireren door de officiële website van de conferentie. De aanmeldingstijd is inmiddels verstreken, maar er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Mocht je het dus leuk vinden om (met mij) mee te gaan, dan is aanmelding deze week nog mogelijk. Dit geldt in principe alleen voor mensen die werkzaam zijn in het onderwijs. Dat is gelijk ook de kracht van deze reis. Behalve het bezoek aan de conferentie doe je in de loop van de week ook interesante contacten op waar je terug in Nederland nog veel aan kunt hebben!

22 juni 2008

Werkt (na)scholing wel?

Werkt (na)scholing wel? Dat is de vraag die Harry Dubois zich stelt in zijn column "net-werken" in de laatste editie van het VO E-zine van Kennisnet, dat iedere maand opnieuw door eindredacteur Louis Hilgers goed gevuld wordt met vaak (ook voor niet VO mensen) interessante artikelen.
Harry wordt als systeembeheerder van een vo-school dagelijks geconfronteerd met de scholing aan docenten en leerlingen, of liever, het gebrek eraan. Hij lardeert zijn verhaal met twee zeer herkenbare voorbeelden:
  • Woensdag kwam er een brandmail binnen van een collega van mij. Ze had een paar uur gewerkt aan een spreadsheet voor een activiteit van diverse klassen. Ze had het opgeslagen en daarna kon ze, nadat ze het spreadsheet-programma had afgesloten, niets meer terug vinden. Wat bleek? Ze had haar mail bekeken en het meegeleverde Excelsheet geopend en daarmee verder gewerkt. Probeer dat nog maar eens terug te vinden in de tijdelijke internetbestanden.
  • Een dag later was er een leerling die bezig was met een Worddocument (van 1 pagina). Ze had een printopdracht gestuurd, maar die kwam er maar niet uit. Ze had van haar digitale camera alle foto's gesleept naar het Worddocument en vervolgens verkleind, zodanig dat er wel 50 foto's op 1 A4tje konden. Ondertussen was het tekstdocument meer dan 90 Mb geworden (ik heb ze toch verkleind!).
Harry besluit zijn verhaal met: "Wat hier maar weer uit blijkt is dat we denken dat er wellicht geen nascholing meer nodig is omdat leerlingen en docenten toch wel die basisvaardigheden bezitten. Maar wij, werkers in de dagelijkse schoolpraktijk, krabben ons regelmatig achter de oren of het niet tijd wordt dit eens structureel aan te pakken..."

O, wat een herkenbare verhalen! Welk kennisniveau mag je verwachten van een leerling als het gaat om ict vaardigheden, en wat van je collega's? Geredeneerd vanuit de eindgebruiker lijken de handelingen die Harry beschrijft ook nog eens een keer heel logisch. In welke methode staat dat je een bijlage eerst moet opslaan voordat je erin gaat werken? En waar lees je het verschil tussen herschalen en verkleinen...

Interview met Skype

Op Blogarithmns.com vind ik een prachtige how-to video die in bijna 23 minuten precies uitlegt hoe je Skype het beste kunt configureren. In principe bedoeld om te gebruiken voor het opnemen van een interview via Skype, maar de instructie is ook heel bruikbaar wanneer je de geluidskwaliteit van Skype gesprekken zo hoog mogelijk wilt hebben. Er wordt uitgegaan van Skype op de Mac, maar instellingen voor Windows worden ook behandeld.

Het is daarnaast een mooi voorbeeld van hoe je Slideshare kunt gebruiken voor een presentatie mét geluid.


Complimenten voor Doug Kaye van the conversations network en Paul Figgiani die hier aardig wat werk in gestoken moeten hebben.
Bezoek voor meer informatie en discussies The Conversations Network’s forums.

19 juni 2008

Stille revolutie

Terwijl er overal om me heen gediscussieerd wordt over het nieuwe leren, competentiegericht leren en ga zo maar door vindt er op de basisschool ondertussen een stille revolutie plaats. Tenminste volgens een artikel in De Verdieping van Trouw van vandaag.
Een prettig lezend verhaal dat begint met:
De klassikale les op de basisschool wordt steeds vaker vervangen door een lesvorm die zich richt op het individuele kind. Maar ’vernieuwend leren’ is zeker niet hetzelfde als ’het nieuwe leren’.
Wat mij betreft heel herkenbaar en ik kan me er dan ook prima in vinden. Waar ik dan weer van schrik zijn de reacties van lezers. Waarom toch zoveel weerstand tegen iets dat zich in de dagelijkse praktijk gewoon bewijst?
Voor wie het werken met blokjes en met "uitgestelde aandacht" nieuw is staat er een leuke uitleg op de website van obs het Rastholt.
Ik geloof dat ik ook maar eens zo'n blokje op m'n bureau zet...
Heeft dit iets met ICT te maken Willem? Ja hoor, de blokjes zijn er ook in digitale vorm en komen dan als verkeerslicht op het digitale bord te staan!

18 juni 2008

Skype in de les

Een mooi bericht op het Innovatie in ICT en Onderwijs weblog van Patrick Koning:
Skype in de Proeve van Bekwaamheid

Hij schrijft:
"Na een presentatie van Willem Karssenberg enige maanden terug bij Kennisnet, heb ik mezelf gedwongen om dit nu eens echt van de grond te krijgen. In de lokalen waar de opleidingen Medewerker ICT en Medewerker Beheer ICT is ondertussen Skype en TopDesk geïnstalleerd. En in de lessen Helpdesk van mijn collega wordt volgend schooljaar deze combinatie ingezet voor beide opleidingen. Daarnaast heeft een andere collega ondertussen voor de Proeve van Bekwaamheid, van de opleiding Medewerker ICT, Skype ingericht om te gebruiken bij de Helpdesk-achtige kerntaken. Op de pc’s die de studenten tijdens de Proeve van Bekwaamheid gebruiken is Skype geïnstalleerd. Daarnaast zijn er een aantal schoolaccounts aangemaakt in Skype."

Daar waar ik het gebruik van Skype via een usb stick propageerde om niet langs de (vaak lastige weg van de) dienst ICT te hoeven is het Patrick gelukt om Skype gewoon geïnstalleerd te krijgen op de computers voor de leerlingen.

Patrick vervolgt:
"Waar we vroeger met vaste telefoons werkten, of in sommige gevallen met mobieltjes, want niet ieder lokaal heeft een telefoonaansluiting, kan ik nu met mijn laptop (draadloos) contact opnemen met de examenkandidaten via Skype. In de Proeve van Bekwaamheid ben ik een interne klant die problemen heeft met zijn pc. En via Skype moeten de studenten me helpen het probleem op te lossen.
Het grote voordeel met vroeger is dat we veel flexibeler zijn met het gebruik van lokalen, want overal kan ik draadloos verbinding maken via Skype. Daarnaast heeft iedere student op zijn werkplek een eigen “telefoon”, terwijl in het verleden een telefoon gedeeld moet worden. Hierdoor was de doorloop van een Proeve van Bekwaamheid minder, want 1 persoon kan maar tegelijk gebeld worden. Daarnaast kan ik met mijn collega’s, verspreid over lokalen, via Skype chatten en informatie uitwisselen (dat deden we al met Live Messenger, maar alles met een systeem is natuurlijk veel makkelijker). Bijvoorbeeld wie wanneer gebeld gaat worden, of wie wanneer naar een bepaald lokaal moet gaan.
De volgende Skype-stap gaan we in september zetten met de lessen Helpdesk."

Mijn dag is weer goed! Leuk om te lezen dat deze ideeën her en der nu opgepikt gaan worden...

17 juni 2008

Onderwijs 2020

MegatrendsNederlandVandaag kreeg ik het boek "Megatrends Nederland" in handen. Het is in 2005 geschreven door trendwatcher Adjiedj Bakas, maar nu opnieuw uitgebracht in een speciale onderwijseditie. Coen Free, algemeen directeur van het Koning Willem I College heeft er namelijk een hoofdstuk aan toegevoegd met als titel: Onderwijs 2020
In ruim 20 pagina's beschrijft Coen een aantal scenario's en trends en mag zich daarmee wat mij betreft dus ook rustig trendwatcher noemen!
Een prettig lezend verhaal, met koppen als: Digitale tijdperk, Diepe sporen, Digitalië, Vluchten kan niet meer, ICT stuurt onderwijsinnovatie, Internetgeneratie grijpt de macht, Eigen leerstijl, Competenties, Zelfsturing door eLearning, Driedimensionale leeromgevingen, Mentale ruimte, Digitale ruimte, Angst voor het nieuwe, Fysieke en virtuele tribalisering.
De laatse twee zinnen uit de Epiloog wil ik hier graag aanhalen:
"Hopelijk slagen we erin een onderwijssysteem te bouwen dat gebruik maakt van de grote mogelijkheden van de eenentwintigste eeuw. Want we moeten leerlingen voorbereiden op hún toekomst en niet op óns verleden".
Die woorden zijn me uit het hart gegrepen.

Dat Coen niet alleen een mooi verhaal vertelt maar ook echt in de praktijk gevoel heeft voor trends en vernieuwing bewijst (wat mij betreft) het volgende voorval. Vandaag was ik bij het Consortium in Den Bosch toen Coen toevallig door de ruimte liep waar ik werkte. Hij was me al voorbij toen hij zich weer omdraaide en terugkwam. Hij had mijn Asus Eeepc gezien (waarover later meer) en liet zich uitgebreid voorlichten over de mogelijkheden en mijn ervaringen. Een ander zou niet eens zién wat ik bij me had, maar hij nam er de tijd voor. Probeer dit eens op je werk uit zou ik zeggen...
Meer weten over het boek (dat ik overigens niet van hém kreeg) kijk dan hier.

EK 2008 en onderwijs

Natuurlijk praten de leerlingen in de klas over het voetbal, dus waarom zou je daar geen gepast gebruik van maken? In plaats van te zeggen "houd nu op over dat voetbal, we gaan aardrijkskunde doen" kun je de EK juist aangrijpen om daar leuk mee aan de slag te gaan.
Zoiets moet John Wonink, docent op de Gooise Praktijkschool gedacht hebben toen hij dit werkboek maakte. Bekijk het eens en gebruik het in de klas, of laat je door dit idee inspireren om zelf wat te maken n.a.v. een actuele gebeurtenis!
En ben je niet zo'n voetballer (zoals ik) dan kun je zelfs de antwoorden downloaden!
En zo staat er veel meer bruikbaar materiaal op vso-lesmateriaal.nl, met actuele onderwerpen voor vmbo-b, ivo, lwoo en praktijkonderwijs.

16 juni 2008

Fotowedstrijd

Maak jij deze zomer de beste foto die tijdens de les gebruikt kunnen worden?

Ook dit jaar organiseert WikiKids weer de Zomerfotowedstrijd! Maak met je mooiste vakantiefoto’s kans op leuke prijzen door ze in te sturen naar wikikidsfotowedstrijd@gmail.com. Als je ze ook nog plaatst bij WikiKids met een leuk artikel erbij verhoogt dat je kans op de hoofdprijs!

De wedstrijd is dit jaar ingedeeld in drie categorieën:
  • Kids tot en met 15 jaar
  • Juffen en meesters
  • Scholen

    Hoe doe je mee?

    1. Knip het WikiKids mannetje op deze pagina uit.
    2. Maak het mannetje vrolijk door het in te kleuren, er iets op te plakken of te verven.
    3. Plak het op een stuk karton zodat het stevig staat.
    4. Zet het mannetje op iedere foto die je maakt. Dit kan een foto van een bekend gebouw zijn of een mooie plek.
    5. Ga, als je foto’s klaar zijn, naar www.wikikids.nl en klik daar op ‘zomerfotowedstrijd 2008’. Hier wordt uitgelegd hoe je de foto op WikiKids kunt zetten.

    Ook vorig jaar plaatste ik deze oproep, maar nu kunnen dus ook juffen en meesters meedoen. Lees alle voorwaarden bij Wikikids.

    En in plaats van zelf met de eer te strijken is het natuurlijk zeker zo leuk om je leerlingen of eigen kinderen te stimuleren om mooie foto's te gaan maken.

  • Dialooggestuurd werken

    Vandaag kwam ik in een persbericht een term tegen die me gelijk aansprak: "Wij willen niet aanbodgericht of vraaggestuurd maar dialooggestuurd gaan werken".
    Nieuwsgierig geworden tikte ik de zoekterm vanavond in bij Google en kwam terecht bij een artikel op de E-learning site van Surf van de hand van Heino Logtenberg met de titel:
    ICT in een veranderende onderwijsomgeving: van aanbod- naar dialooggestuurde concepten
    Heino heeft het artikel geschreven naar aanleiding van een bezoek aan de Educause in 2004 maar naar mijn gevoel heeft het nog niets aan actualiteit ingeboet. Bijna 4 jaar verder kun je nu natuurlijk ook de vraag stellen: "Wat is daar nu van terecht gekomen?"
    In ieder geval vond ik het leuk om te lezen en wil het daarom graag onder jullie aandacht brengen!
    Veel dingen gaan nu eenmaal veel minder snel dan wij graag zouden willen...
    De thesaurus Zorg en Welzijn geeft als definitie:
    Werkwijze waarbij gewerkt wordt vanuit de permanente dialoog, waarbij de dialoog aangestuurd wordt door de intentie open te staan voor het perspectief van de ander.
    Trouwens, Elke Das leerde de term dialooggestuurd onderwijs al in 2005. Ik loop eigenlijk dus gewoon 3 jaar achter...

    13 juni 2008

    Azerty Eeepc

    Ja hoor, gespot in België:
    Een Asus Eeepc met azerty toetsenbord. Gekocht door Willy Vermaelen bij de Makro en geleverd met Windows XP voor maar 295 euro! Lees maar verder bij: ik kon er niet meer voorbij
    Willy is er helemaal blij mee en ik vraag me af of hij hier in Nederland nu eigenlijk al standaard geleverd wordt met XP? Willy vertelde me dat de snelheid hem tot nu toe alles meevalt. Misschien zelf toch ook eens XP installeren?

    11 juni 2008

    Vooruitziende blik Toine Maes

    Toen ik afgelopen maandag het bericht bij Webwereld las over de Encyclopaedia Britannica die moet capituleren voor "de wijsheid van de menigte" en begint met een online versie via een quasi-Wiki moest ik gelijk terugdenken aan het filmpje dat Toine Maes, directeur van Kennisnet liet zien op de Eduexchange in december 2006.
    Kijk zelf nog maar een keer:

    10 juni 2008

    Opdracht: Lees het eindwerk van Sander!

    Gisteren kreeg ik op de valreep nog een document toegezonden door mijn "buitenlandse correspondent" in België: Willy Vermaelen, de man achter het ICTwereld weblog en tevens moderator van KlasCement.net.
    "Misschien heb je er wat aan bij de voorbereiding van je presentatie. Het gaat om het eindwerk van Sander Garrevoet, laatstejaarsstudent lerarenopleiding, Sint-Lieven hogeschool, departement Sint-Niklaas. Als onderwerp koos de student Web2.0. Interessant om in te kijken en hoe hij de mogelijkheden van Web2.0 in kaart brengt. Heel opvallend is dat zijn werk in twee grote delen kan ingedeeld worden:
    Je merkt heel goed welke toepassingen de student zelf reeds gebruikte en welke toepassingen hij via "web2.0"-zoekopdrachten leren kennen heeft."
    Sander heeft zijn werkstuk geplaatst op zijn eigen weblog en daarnaast ook een wiki ingericht: Web2 in het onderwijs
    Op zijn weblog introduceert Sander zijn werk als volgt:
    "Beste allen, Bij deze bied ik jullie met enige trots mijn eindwerk ivm Web 2.0 aan! Hoewel definitief een woord is dat niet bestaat in de Web 2.0-wereld, is dit werkstuk definitief afgegeven ter evaluatie. Er kunnen wel nog nog steeds zaken veranderen, onderwerpen bijkomen, ... Dit eindwerk is dus maar een aanzet tot meer!"
    Wat mij betreft een "must read" dat ik graag ter lezing wil aanbevelen!
    Sander publiceert zijn eindwerk op z'n weblog via Issuu, maar dat krijg ik niet geopend. Op de wiki wordt het document als PDF aangeboden, en inmiddels is het ook geplaatst bij Slideshare:

    Presentatie beschikbaar

    Vandaag mocht ik 2 presentaties verzorgen. 's Ochtends in de Fabrique in Maarssen voor een groep van zo'n 150 VO Kennisnet ambassadeurs en 's middags nog een keer voor coördinatoren van "Het groene lab". Beide keren liep naar mijn gevoel prima, met leuke reacties uit de zaal. In de Fabrique had ik wel wat last van de theateropstelling met felle (en warme) lampen op het podium en nauwelijks licht in de zaal. Je ziet eigenlijk niet tegen wie je praat en welke reacties mensen hebben. Ook stond mijn notebook helemaal achterin bij de regie en had ik alleen maar een apparaatje in handen waarmee ik voor- en achteruit kon bladeren. Zo kon ik de filmpjes die ik gebruik in m'n presentatie niet zelf opstarten en dat haalt de snelheid er wel een beetje uit. De Asus niet gebruikt voor de presentatie, maar natuurlijk wel laten zien (met de doelpunten van gisteren!)
    Ik probeerde naar de toekomst te kijken vanuit het verleden en begon daarbij 50 jaar geleden. Speciaal voor deze gelegenheid had ik daarvoor een inktlap gemaakt, mooi gekarteld en met een knoop in het midden. Opvallend hoeveel mensen in de zaal hier nog herkenning bij hadden en hem zelf ook gebruikt hadden. Maar ook mensen die echt niet wisten wat ik in handen had! Zoek maar eens via Google afbeeldingen op inktlap. Veel goede foto's zul je niet vinden!
    Het filmpje dat vandaag het beste werd ontvangen was toch wel die van Laurel en Hardy, waarmee ik liet zien dat zelfs jumpstyle iets van alle tijden is...

    Geweldig hoe mooi ik de kracht van weblogs kon laten zien aan de hand van alle reacties die op mijn oproep zijn binnengekomen. Stel je voor dat ik de vraag gewoon op m'n werk in de koffiekamer had gesteld. Ik had dan nooit zoveel suggesties gekregen als nu via dit weblog (en via Twitter). En in de zaal dus ook Jeroen Gerth die me gevraagd had of hij erbij mocht zijn. Ben heel benieuwd naar zijn verhaal.
    s'Middags heb ik ongeveer dezelfde presentatie gedaan, maar dan meer toegesneden op het groene onderwijs, dus met andere voorbeelden en met veelvuldig refereren aan LiveLink, de ELO omgeving die in "groen" gebruikt wordt. Na afloop van m'n verhaal vroeg de dagvoorzitter of er nog vragen waren. Een dame uit het gezelschap nam het woord en begon met "nou, ik wil wel wat zeggen..." O hemel dacht ik, nu komt het!
    "Ik vond het een zeer inspirerende presentatie" vervolgde ze, en werd bijgevallen door de rest van de aanwezigen. Dus toch goed geschoten!
    Even later stond ze bij me: "Zou je dit verhaal alsjeblieft een keer aan onze managers willen vertellen?" Gek hè, die vraag krijg ik intern nou nooit....

    08 juni 2008

    Voorbeelden genoeg!

    De afgelopen week deed ik een oproep via m'n weblog (maar ook via Twitter) om met ideeën en voorbeelden te komen die ik zou kunnen gebruiken voor mijn presentatie(s*) van aanstaande dinsdag. Van beide kanten kreeg ik veel bruikbare reacties, waarvoor ik iedereen hartelijk wil bedanken. Maar dat niet alleen, ze kwamen zelfs via e-mail binnen. Eén daarvan wil ik jullie niet onthouden:
    "Ik zag je blogpost. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb enige tijd met veel energie een IT-trends-presentatie gemaakt en deel die (uiteraard ;-)?) op het web: http://raoulteeuwen.blogspot.com/2008/04/it-trends-presentation-for-download.html .
    En misschien heb je nog wat aan dat artikeltje over web 2 in het onderwijs, waar ik je toen kort ook voor contactte:
    http://raoulteeuwen.blogspot.com/2008/04/articles-ethical-hack-web-2-and.html .
    Suc6, ben benieuwd naar het resultaat! M.v.g., Raoul.
    PS: Ik wilde dit niet op je blog posten omdat het dan zo'n zelf-reclame lijkt...."


    Op die momenten zie je wat de kracht is van het medium dat we (kunnen) gebruiken! Beste Raoul, je bent te bescheiden, want je presentatie is meer dan de moeite waard om te bekijken (en te downloaden) dus die reclame maak ik graag voor je!

    *) Het is wat, twee presentaties op één dag! 's Morgens in de Fabriek in Maarssen en 's middags in stadion Galgenwaard in Utrecht voor een groep ICT coördinatoren uit het groene onderwijs. Gelukkig kan ik veel sheets hergebruiken, maar natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk op de doelgroep aan te sluiten. Zodra ik tijd heb wil ik mijn materiaal natuurlijk ook weer beschikbaar stellen, maar ik wil mijn toehoorders van dinsdag toch de primeur gunnen.

    04 juni 2008

    Look around!

    look aroundPanoramio is de site die Google gebruikt voor geo-tagged foto's. Wanneer je zelf foto's plaatst op Panoramio en je voorziet ze van de juiste locatie gegevens is de kans groot dat je je eigen foto's op een gegeven moment tegenkomt in Google Earth en Google Maps.
    Nu heeft Panoramio een nieuwe feature toegevoegd: look around!
    Bij foto's die genomen zijn op bekende plaatsen, zoals de Notre Dame, het Alhambra of het Sint Pietersplein zit er nu een extra knop en wanneer je daarop klikt kom je in een nieuw scherm waarbij je door alle foto's kunt klikken die in de buurt van die plek gemaakt zijn, telkens vanuit een ander perspectief.
    Ik heb het uitgeprobeerd met een foto die ik gemaakt heb bij de Krka watervallen in Kroatië, en ook die plek blijkt beroemd genoeg te zijn om zo getoond te worden. Ontzettend leuk om te zien hoe mensen vanaf vrijwel dezelfde plek toch zo verschillende foto's kunnen maken!
    Klik hier om te starten met mijn foto als eerste.

    En wat speelt er nu in het VO?

    Op 10 juni aanstaande komen alle 300 Kennisnet ambassadeurs uit het VO bij elkaar op de landelijke ambassadeursdag in Utrecht om te leren, te delen en te vieren. De rode draad is het gebruik van ict in de lespraktijk. Het gaat om praktische voorbeelden; hoe worden nieuwe ict-ontwikkelingen in de praktijk succesvol gebruikt.
    Ik mag daar een keynote verzorgen en mij is gevraagd een aantal nieuwe trends te tonen en de mogelijkheden daarvan te koppelen aan de onderwijspraktijk.

    Jurrien DanielNu ben ik met een zoon* die net (hopelijk) zijn carrière in het Voortgezet Onderwijs heeft afgerond natuurlijk in de eerste plaats ervaringsdeskundige, maar dat kan iedere ouder zeggen met een kind in die leeftijdscategorie. Ook wil ik liever niet al zijn ervaringen (op ICT gebied) delen. Tenslotte zullen deze pioniers en voortrekkers liever een enthousiasmerend en positief verhaal horen. Ik zal dus met beter geschut moeten komen!
    Maar wat speelt er nu eigenlijk in het VO? Hoe worden dingen als social software nu in de praktijk ingezet? Doen VO scholen (ook) iets met bijvoorbeeld Hyves en Youtube, of laten ze dat uitsluitend aan hun leerlingen over? Wie kent mooie voorbeelden van weblogs, wiki's social communities en ga zo maar door?
    Vrijdag ga ik ervoor zitten om m'n presentatie voor te bereiden, waarbij ik natuurlijk schaamteloos (maar mét bronvermelding) put uit presentaties van anderen. Als trendmátcher hoef ik tenslotte geen dingen te verzinnen, maar alleen te koppelen aan de praktijk:-)
    Heb je tips, voorbeelden van best practices en ideeën die ik kan verwerken, dan hoor ik het heel graag. Mislukkingen en valkuilen mag je ook melden. Tenslotte leren anderen daar weer van!
    Hoor ik niks, dan neem ik misschien toch gewoon m'n zoon mee...

    (*op de foto mijn zoon voor de webcam, natuurlijk met toestemming gebruikt)

    03 juni 2008

    Mijn tijdlijn

    Aan- en afwezigheid

    Terwijl jullie waarschijnlijk terecht het gevoel hebben dat ik de laatste tijd wat afwezig ben kan ik de woorden aan- en afwezigheid op dit moment bijna niet meer horen.
    Mijn werkgever heeft onlangs besloten om met ingng van het nieuwe schooljaar een volledig nieuw pakket te gaan gebruiken voor de registratie van aan- en afwezigheid en ik ben op dit moment tot over m'n oren betrokken bij de implementatie van dit gehele traject. We hebben daar maar liefst 8 weken voor gekregen (met nog 4 te gaan) en ik kan je zeggen dat dat een behoorlijke uitdaging is! Er moet een conversie plaatsvinden van alle bestaande gegevens uit Peoplesoft, alle betrokkenen moeten geschoold worden en natuurlijk moet aan de randvoorwaarden tegen die tijd ook voldaan zijn. Aan- en afwezigheid kun je pas goed registreren wanneer je weet wat de exacte roosters zijn, maar er zijn natuurlijk meer variabelen waar rekening mee gehouden dient te worden. Nieuw (lees CGO) onderwijs betekent in veel gevallen dat leerlingen niet meer als groep in één klas zitten enz. enz.
    Voor de registratie wordt ervan uitgegaan dat iedere docent een notebook, desktop of thin client heeft waarmee tijdens de les geregistreerd kan worden. (Bij ons heeft iedere docent met een omvang van meer dan 0,2 FTE de beschikking gekregen over een notebook. Ik heb dus al de suggestie gedaan om iedereen met een kleinere omvang maar een Asus Eeepc te geven.)
    Zo valt er veel meer te vertellen, maar dat zal voor de meeste lezers niet interessant zijn.
    Behalve over dit onderwerp is er zoveel om over te bloggen, maar het ontbreekt me op dit moment helaas aan de tijd daarvoor. Ik krijg veel mailtjes met suggesties aangereikt en ben daar altijd blij mee. Het ontbreekt me echter niet dus niet aan inspiratie....