22 december 2008

Tot volgend jaar!

Eindelijk, vakantie!
De koffers zijn gepakt en morgenvroeg vertrekken we naar Israel om onze zoon op te zoeken. Als het goed is staat er morgenavond een auto voor ons klaar waarmee we lekker door het land gaan trekken. Meer dan 30 jaar geleden deed ik dat nog op de fiets! Ik ben benieuwd hoeveel er veranderd is en wat en wat ik nog zal herkennen.

Verwacht op dit weblog de komende twee weken geen berichten. Natuurlijk gaat m'n netbook mee, maar ik probeer de komende tijd even niet aan ICT en onderwijs te denken.

2008 was een jaar waarin veel gebeurd is. Ik ben niet zo goed in statistieken, hier dus geen overzicht van het aantal postings en alle reacties die daarop gekomen zijn. Ook kijk ik liever vooruit dan naar het verleden, maar teruglezend zie ik veel berichten over prachtige nieuwe ontwikkelingen, echter er waren natuurlijk ook wat dieptepunten...

Over twee weken pak ik de draad weer op.
Ik wil alle lezers bedanken voor de inspiratie die ik ontvangen heb via de vele reacties op m'n weblog en tips die ook vaak via e-mail binnenkwamen en hoop dat jullie dat in 2009 blijven doen!

Ik wens iedereen heel fijne feestdagen toe en een goede jaarwisseling!

18 december 2008

Jongeren vertellen op YouTube over misbruik

Eerst dacht ieder van ons dat ie de enige was die het thuis meemaakte. Dat blijkt niet zo te zijn. Honderduizenden jongeren in Nederland en Vlaanderen maken elke dag mee dat ze verwaarloosd, geslagen, vernederd of misbruikt worden.

WIJ VINDEN DAT NIET NORMAAL.

Dus we maken korte filmpjes die we op deze site zetten en op YouTube. Als steun voor anderen die nu in de shit zitten.
En om met elkaar te bespreken. STEUN ELKAAR !

Hiermee start de website: stukyoutoo.com

STUKYOUTOO is een idee van Myra ter Meulen, adviseur op het gebied van de preventie van kindermishandeling Zij kreeg het idee YouTube te gebruiken om het onderwerp bespreekbaar te maken. Ze zocht contact met regisseur Har Tortike van jongerentheatergroep STUK. Die had al eerder met een groep Amsterdamse jongeren een toneelstuk gemaakt om kindermishandeling bespreekbaar te maken op middelbare scholen. Tortike organiseerde workshops waarin hij jongeren leerde korte, pakkende filmpjes te maken over het beladen onderwerp. De filmpjes zijn in drie weken bijna achtduizend keer bekeken. Scholen en jeugdzorgorganisaties tonen interesse om het beeldmateriaal te gebruiken voor voorlichting. (bron: Volkskrant)

STUKYOUTOO is weer zo'n voorbeeld van hoe YouTube op een zinvolle manier is in te zetten!

Geen GSM bereik? Ach, wat Jammer!

Vanmorgen sprak ik een docent die een wel heel creatieve oplossing heeft gevonden in zijn strijd met leerlingen die altijd in de weer zijn met hun mobieltje! Hij heeft zich een "GSM Jammer" aangeschaft die hij tijdens de les verstopt in een plastic broodtrommeltje op z'n bureau neerzet. Als je hem aanzet is binnen een kring van 15 meter geen mobiel verkeer mogelijk!

Ik wist niet eens dat deze dingen bestonden, maar hij vertelde me dat ze zelfs veel ingezet worden door politie bij verkeerscontroles. Dan werken ze natuurlijk met nog een veel groter bereik. Dus als je je vriendje wilt waarschuwen voor een brommercontrole maar je kunt geen verbinding krijgen weet je waar dat aan ligt!
Een en ander is zo illegaal als wat, maar het werkt wel. Ze worden ook wel gebruikt door buschauffeurs die dat eeuwige gebel om hen heen zat zijn. Tevens zijn er "in de handel" zware desktopversies beschikbaar die gebruikt worden in bioscopen, restaurants, discotheken enz.
Een beetje zoeken op internet leert me dat er ook GPS- en WiFi versies te koop zijn.

"Laatst moest ik een training verzorgen voor een aantal collega's en een zat de hele tijd heel irritant met z'n mobieltje te klooien. Toen heb ik de Jammer natuurlijk ook aangezet!"

Tja, wat moet je nu weer zeggen van dit soort burgerlijke ongehoorzaamheid?

"Je moet die gezichten zien als ze geen bereik blijken te hebben. Vertwijfelde blikken door de klas, maar de rest van de les hebben ze de aandacht er wel beter bij".

Om eerlijk te zijn vind ik het nog grappig ook!

17 december 2008

De 7 doodzonden van de IT-manager

Om me heen hoor ik (waar ik ook kom) nogal eens mensen klagen over hun IT-manager.

Infoworld, de website voor IT-management heeft de zeven doodzonden van deze beroepsgroep eens op een rijtje gezet.

Wie zich aangesproken voelt zal zich er zeker in herkennen!

Klik op de woorden in de afbeelding of volge de link.
(bron: Infoworld)

Geslaagde EduExchange 2008

Vandaag was de lustrum editie van de EduExchange. Een geslaagde dag met veel goede sessies in een uitstekende ambiance. Zo was er dit jaar zelfs gratis internet via Swisscom! Compliment voor de organisatie. Dat inloggegevens in hoofdletters werden verstrekt terwijl je kleine letters moest gebruiken was een probleem dat de twitteraars snel wisten op te lossen. Dankzij die prima verbinding kon al gelijk na het bekendmaken van de winnaar van een digibord het nieuws verspreid worden via Twitter en foto's bij Flickr.
In plaats van de winnaar (Mar Gagestein, gefeliciteerd) die helaas ziek thuis was stond zijn broer op om de prijs in ontvangst te nemen. Toine Maes had even het idee dat hij voor de gek werd gehouden, maar meerdere mensen uit het publiek konden bevestigen dat Dolf écht de broer van was...

Verwacht vanavond geen verslag per sessie meer van me.
Op het filmpje hiernaast wel de gadget die we mee naar huis kregen: een smart USB button. Even klikken en dan start automatisch je browser met de de website van de EduExchange!
Natuurlijk al gekeken of ik hem kan omprogrammeren maar helaas, de commandoregel opdracht zit gebakken in een eprommetje...
Als de organisatie nu snel is met het plaatsen van foto's, video en presentaties hebben we reden om nog eens op die knop te klikken!

Tenslotte wil ik iedereen bedanken die me vandaag succes heeft gewenst en moed ingesproken. Geweldig, al die support.

16 december 2008

40 speeches in 2 minuten

Ken je al deze filmfragmenten?
Wordt compleet geleverd met transcript, dus je kunt meedoen:



Shame on you. This could be the greatest night of our lives, but you're going to let it be the worst. And I guarantee a week won't go by in your life you won't regret walking out, letting them get the best of you. Well, I'm not going home. We've come too far! And I'm going to stay right here and fight for this lost cause. A day may come when the courage of men fails... but it is not THIS day. The line must be drawn HERE. This far, no further! I'm not saying it's going to be easy. You're going to work harder than you ever worked before. But that's fine, we'll just get tougher with it! If a person grits his teeth and shows real determination, failure is not an option. That's how winning is done! Believe me when I say we can break this army here, and win just one for the Gipper. But I say to you what every warrior has known since the beginning of time: you've got to get mad. I mean plum mad dog mean. If you would be free men, then you must fight to fulfill that promise! Let us cut out their living guts one inch at a time, and they will know what we can do! Let no man forget how menacing we are. We are lions! You're like a big bear, man! This is YOUR time! Seize the day, never surrender, victory or death... that's the Chicago Way! Who's with me? Clap! Clap! Don't let Tink die! Clap! Alright! Let's fly! And gentlemen in England now abed shall know my name is the Lord when I tell our enemies that they may take our lives, but they'll never take our Independence Day!
(via Cool Cat Teacher Blog)

Mijn programma op de EduExchange

Morgen ga ik voor het CvI naar de EduExchange.

Als ik kijk naar de deelnemerslijst zal ik weer een hoop bekenden tegenkomen. Alleen al van Kennisnet zijn er maar liefst 47 mensen! Verder veel ROC's, Hogescholen, "Commerciélen", wat VO maar niet veel basisonderwijs. Toch vind ik juist het leuke van de EduExchange dat alle onderwijssoorten vertegenwoordigd zijn.

Zojuist op de site mijn persoonlijke programma samengesteld. Dat hebben ze mooi gedaan! Per ronde je keuze maken en even uitprinten.
Dat scheelt morgen weer zoeken.
Hier zie je de sessies die ik morgen hoop bij te wonen.

Weet nog niet of ik ook heel actief ga bloggen.
Ik zal wel wat moeten bloggen want HP Köhler heeft me beloofd dat er speciaal voor de bloggers een wifi hotspot zal zijn! Dus gebruik je notebook, niet om je post op te halen, maar om je ervaringen te delen...

Defensie lanceert YouTube-kanaal

Defensie heeft sinds gisteren een eigen YouTube-kanaal waar alle video's van de nieuwe corporate website ook zijn te vinden. Met dit kanaal zijn de video's van Defensie voor een nog groter publiek bereikbaar. Het kanaal is al gevuld met meer dan 80 video's over verschillende onderwerpen, waaronder missies en materieel. Alle video´s zijn te bekijken in hoge kwaliteit. (bron: Defensie)

Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) zei dat onder jongeren de populariteit van internetnetwerken als Hyves en Facebook onstuimig groeit. De invloed van bloggers op het internet is ook groeiende, zei de minister.
„Defensie kan het zich niet permitteren achterover te leunen.” (bron: Trouw)

Nooit aan gedacht dat je als school in principe dus mogelijkheden hebt om je leerlingen zoveel mogelijk uit het leger te houden...

15 december 2008

Het onderwijs van de toekomst

Een tijdje geleden was er een evaluatie- en inspiratie bijeenkomst voor de deelnemers aan de studiereis naar de Educause in Orlando.
Marleen Lemstra van Helicon Opleiding deelde daar een oproep uit met de vraag dit binnen de eigen organisatie bekend te maken en te reageren.
Dit weekend moest ik daar opeens weer aan denken en vroeg Marleen of ik haar oproep hier mag publiceren:
Het onderwijs van de toekomst
“The future depends on what we do in the present” Mahatma Gandi

Orlando was inspirerend en heeft aangezet tot nadenken

Bestaan scholen nog na de kredietcrisis…..
Dit behoeft uitleg:

De kredietcrisis is al jaren voorspeld en toch zijn we gewoon doorgegaan met leven en handelen. Wij hebben als samenleving niet geanticipeerd op dat wat verwacht was en nu werkelijkheid wordt.

De vraag
De grote vraag voor het onderwijs van nu is; doen wij genoeg met de crisisvoorspellingen over het onderwijs? Durven wij te kijken naar de wensen van de groep leerlingen van nu en in de toekomst ? Kunnen en willen wij veranderen in een nieuwe richting? Of reageren we door meer van hetzelfde te doen?
“All important things in life can’t be thaught, but they can be learned” Oscar WIlde

Inspiratie
In Orlando heb ik een groep mensen deze vraag voorgelegd aan de hand van het project
‘streaming media’. Een mediaproject waarvan soortgelijke projecten ook op andere scholen lopen. Elk met hun eigen vertrekpunt en praktische invulling. Kan beeldender onderwijs daadwerkelijk helpen een nieuwe richting in te slaan? Of blijft het bij oude wijn in nieuwe zakken? Dat is de vraag die ik in Orlando aan de orde stelde.
Met alle reacties van de toehoorders heb ik nog heel wat stof gehad tot nadenken. Voor mijzelf is er een belangrijke conclusie: ik heb mijn vragen nog niet helder en dus ook niet de oplossingen. En er is een besef van urgentie.
Vanuit de lezingen in Orlando en de reacties van mijn medereizigers is het me duidelijk aan het worden dat de huidige opzet van ons onderwijs niet meer past bij de informatietechnologie en de huidige generatie? De nieuwe rol van een docent zal een andere zijn namelijk het verbinden van de oude tijd met de nieuwe tijd? Om te voorkomen dat we een totale anarchie krijgen van de jeugd naar het onderwijs zullen wij ons tot het uiterste moeten inspannen om de uitdaging naar de toekomst aan te gaan?
“De beste manier om met veranderingen te kunnen omgaan is ze zelf te bewerkstelligen” Robert Dole
Over het Hoe
Ben je ook nieuwsgierig? Wil je meedenken en participeren in een netwerk met het lef de bestaande uitgangspunten los te laten en op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden? Zin in een avontuurlijke reis op weg naar een transitiemodel voor het onderwijs?
Beelden als uitgangspunt om anders te kijken, leerlingen te betrekken bij het onderwijs van de toekomst, dit communiceren met een breder publiek, van en met elkaar leren en dit ook nog handen en voeten geven…..Op weg naar ontwikkeling van een transitiemodel voor het onderwijs….
Tegelijkertijd de uitdaging aangaan rondom het gebruik van het medium video in het onderwijs door projecten te volgen op verschillende scholen als een soort bottum up vliegwiel voor de transitie als de input voor het netwerk vanuit de schoolpraktijk.

Wat
Energieën bundelen voor de ontwikkeling van transitie denken in het onderwijs, sprekers erbij betrekken naast pilots, ideeën uitwisselen om een boekje/film/beelden te maken als basis voor verdere discussies en aanvullingen op zoek naar de juiste vragen……het onderwijs geeft niet meer de antwoorden maar de leerling is creatief in het verzamelen van informatie en het halen van onderwijs……
De opzet is om van project naar programma naar een blijvende verandering te komen.
“De ziel kan niet denken zonder beelden” Aristoteles

Doel
Een videoportret maken om van daaruit de ontwikkeling van de transitie vorm/beeld te geven “Practise what you preach”
De eerste zaken voor elkaar krijgen vanuit lopende pilots streaming media
Partners erbij halen voor input en mogelijke subsidie

Eerste stap
Een creatieve workshop waarin de beelden voor de toekomst worden uitgewisseld, ontwikkeld en discussies zichtbaar worden vastgelegd olv mediaprofessionals. Als deskundigen gaan wij (het netwerk) ons toekomstbeeld projecteren .
Intenties worden uitgesproken voor de toekomst. Mogelijke samenwerkingspartners en financiers komen in het vizier.
Roel Simons van See You! Productions verzorgt de workshop. Rene Montenarie van VKA faciliteert de eerste workshop. Kennisnet wordt hierbij betrokken.

De planning
Januari 1e bijeenkomst
Februari 2e bijeenkomst
Maart tijdens CVI conferentie 3e bijeenkomst waar we zoveel mogelijk conferentiegangers gaan betrekken…

Wie
ROC Zeeland?
School van de toekomst?
ROC van Amsterdam?
Drenthe College?
Helicon Opleidingen- Marleen Lemstra!
-………
“There is a time for departure, even if there is no place to go” Tenesee Williams

Marleen Lemstra
m.lemstra@helicon.nl
Het aantal reacties tot nu is nog wat weinig mailde Marleen dus zei ze:
"Ik vind het leuk als je de oproep ook op jouw weblog zet, we moeten de boel toch in beweging zien te krijgen!"

Gaan we dan toch wat met doen video...?

Presentaties Managementconferentie bekend

Op 25 en 26 maart vindt in Noordwijkerhout dé Managementconferentie plaats, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie.

De presentatievoorstellen zijn inmiddels beoordeeld door de beoordelingscommissie en ze zijn nu te vinden op de website van het CvI:

Hier een overzicht van de presentaties per programmalijn:

Een prachtig aanbod met veel interessante sessies!

Vanaf 7 januari 2009 is aanmelding mogelijk als deelnemer aan de conferentie. Iedere inschrijving wordt op volgorde van binnenkomst geregistreerd.

Netwerken in Noordwijkerhout is het belangrijkste netwerk event voor de BVE-sector. De gelegenheid om nieuwe ideeën te toetsen of geïnspireerd te raken voor nieuwe activiteiten. Natuurlijk ook de vindplaats van alledaagse oplossingen voor problemen die je morgen wilt aanpakken. Netwerken zowel intern binnen je eigen organisatie als met de wereld er buiten, de relatie met het bedrijfsleven, regionale omgeving en de beroepskolom.

Digital Cribs

Cisco kondigt een nieuwe online serie aan, genaamd Digital Cribs.
Deze serie biedt kijkers inzicht in de manier waarop beroemdheden uit de internet-, entertainmentbranche of sportindustrie omgaan met technologie in hun dagelijks leven. Naast de serie roept Cisco amateur en professionele filmmakers op hun eigen aflevering te maken, waarin consumententechnologie op verrassende wijze wordt toegepast in de eigen omgeving. De hoofdprijs is een waardebon ter waarde van €2000.

De serie ‘Digital Cribs’ heeft als doel het mysterie van technologie te ontrafelen en de conversatie aan te wakkeren over de wijze waarop consumententechnologie bijdraagt aan een digitale levensstijl. Op de ‘Digital Cribs’ website staat ook een aantal afleveringen die een beeld geven van de dagelijkse beslommeringen van de sterren thuis en tijdens hun werk. Op de internationale website is het tevens mogelijk te communiceren met de celebrities over hun bezigheden.

Daarnaast krijgen Nederlandse filmmakers via Cisco de mogelijkheid zelf een aflevering te maken en daarmee een geldbedrag te winnen. Onder het motto ‘Heaven or Hell’ kunnen mensen filmpjes insturen waarin zij technologie op een nieuwe, maar vooral opvallende manier in hun dagelijks leven toepassen. Of het nu gaat om een digitaal paradijs vol high definition of om een digitale hel, waar je struikelt over kabels en verouderde apparatuur, beide omgevingen maken kans op online roem. De winnende aflevering wordt vertoond op de ‘Digital Crib’ website.

Iedereen kan aan deze videocompetitie deelnemen door een korte videoclip met een uitleg over zijn Digital Crib op de YouTube-website te zetten. Zodra deze online staat, kan men de videolink doorsturen naar ciscophase2@gmail.com. De hoofdprijs is een Media Markt-waardebon ter waarde van €2000 en een cheque ter waarde van €50 voor besteding in een Heineken-winkel. Daarnaast maken twee deelnemers kans op een Media Markt-bon ter waarde van €500 elk. De sluitingsdatum van de videowedstrijd is 4 januari 2009.

12 december 2008

Update

Allereerst wil ik iedereen ontzettend bedanken voor alle reacties die zijn binnengekomen. Ik had niet verwacht dat het vorige bericht zoveel los zou maken. Natuurlijk is het heel makkelijk om het er gewoon niet mee eens te zijn, maar ik ben ook heel blij met de meer kritische kanttekeningen. Het geeft aan dat dit een probleem betreft waar je niet van de een op de andere dag een besluit over kunt nemen.

Voor alle duidelijkheid:
Het gaat er mij niet om het Drenthe College nu eens "in het zonnetje" te zetten. Hetzelfde speelt op veel meer instellingen. Wat ik daarom hoop is dat deze discussie nu eens veel breder gevoerd wordt dan op schoolniveau met als gevolg dat er een protocol komt met duidelijke richtlijnen en afspraken waar zowel medewerkers, docenten, leerlingen als managers mee uit de voeten kunnen. Volgens mij is daar inmiddels een aardige aanzet voor gegeven!
Regels waar je elkaar op kunt aanspreken en waar je elkaar aan kunt houden...

Hoe dan ook, in de loop van vandaag werd mij gevraagd om een nieuw bericht op ons intranet te plaatsen:


Hyves en YouTube
Vanwege allerlei vragen en opmerkingen over het gebruik van bovenstaande sites zal er volgende week een definitief besluit genomen worden over het wel of niet beschikbaar stellen. In de discussie wordt aangegeven dat Hyves blokkeren zeer gewenst is. YouTube wordt daarentegen veel gebruikt in lessituaties, en het verzoek is dan ook veelal om deze beschikbaar te blijven houden. Vanaf de Kerstvakantie kunnen we dan e.e.a. afhankelijk van het besluit en discussie uitvoeren.

Hyves en Youtube worden in ieder geval niet meer over een kam geschoren en er zal alsnog een discussie plaatsvinden op basis waarvan opnieuw een besluit zal vallen!

Ook via e-mail heb ik veel reacties gehad waarin mensen vooral hun zorg uitspreken of ik hier nu wel verstandig aan gedaan heb en of dit zich niet "zal gaan wreken".
Nogmaals mensen, het gaat hier niet om mij of om het Drenthe College, maar om de deelnemer die we centraal willen stellen. In mijn presentaties zeg ik dat er maar één manier is en dat is aansluiten bij de leefwereld van die deelnemer. Iets waar ik graag in wil blijven geloven.
Dat betekent niet dat we alles maar moeten goedvinden en tolereren. Juist niet! Denk je dat ze die vrijheid straks ook hebben als ze een baan vinden? Dus laten we samen gedragsregels formuleren waar we elkaar op kunnen aanspreken: mediawijs!

Nu eerst lekker weekend houden....

11 december 2008

Plaatsvervangende schaamte en excuses

Normaal gesproken "klap ik niet uit de school" maar vandaag moet ik deze met mezelf afgesproken "beroepscode" helaas doorbreken om te voorkomen dat mensen die het afgelopen jaar mijn presentaties hebben bijgewoond -waar ik een enthousiast en bevlogen pleidooi hield over het gebruik van Youtube in de les- vanuit een andere bron horen wat ik hier bekend maak.

Vandaag namelijk stond het volgende berichtje op onze desktops:

Vanaf 12 december 2008 zal Hyves en YouTube binnen het Drenthe College niet meer beschikbaar zijn voor Medewerkers en Studenten. Hiertoe is besloten i.v.m. het verstorende karakter tijdens de lessen en werkzaamheden.

Niks meer en niks minder. Navraag leert dat clustermanagers precies drie dagen de tijd hebben gehad om op dit voornemen te reageren en op basis van de ontvangen reacties besloten is vanaf morgen Hyves en Youtube te blokkeren. Lekker veel tijd dus om met de werkvloer te overleggen en te peilen wat de voors en tegens van een dergelijk besluit zijn. Overigens was al eerder onder andere DailyMotion.com geblokkeerd zonder dit zelfs te communiceren!

Het afgelopen jaar heb ik mijn presentatie van leren 1.0 naar leren 2.0 op veel plaatsen laten zien op ambassadeursbijeenkomsten, studiedagen, masterclasses, brainstormsessies, conferenties en ga zo maar door. Voor teams van docenten, ambassadeurs, leidinggevenden tot zelfs CvB leden. Al deze mensen wil ik mijn excuses aanbieden als ik ze teveel heb meegesleept in mijn ideeën over hoe je nieuwe media in je onderwijs kunt inzetten. De realiteit blijkt niet zo mooi te zijn als ik soms heb doen voorkomen.
Overigens heb ik deze presentatie "in eigen huis" nooit mogen geven, maar als het me op m'n eigen werk al niet lukt, wie ben ik dan om zoiets elders te verkondigen? Dus mensen, vergeet wat ik gezegd heb en doe wat je denkt dat goed is...

Als er vroeger in de vierde klas bij Meester Homburg achter zijn rug om met propjes papier gegooid werd kon hij vreselijk kwaad worden, maar het was voor hem nooit reden om alle papier op school te verbieden! We kregen vreselijk op ons donder en ons werd verteld wat wel en wat niet mocht. Wie zich daar niet aan hield kon naar de bovenmeester.
In een tijd waar mediawijsheid een begrip wordt nemen wij blijkbaar niet de moeite om wat spelregels met elkaar af te spreken, maar blokkeren we gewoon wat ons goeddunkt "i.v.m. het verstorende karakter tijdens de lessen en werkzaamheden."

Natuurlijk zal ik dit bericht ook onder de aandacht brengen van hen die verantwoordelijk zijn voor dit besluit en ik nodig ze van harte uit (hier?) te reageren om hun besluit toe te lichten. Misschien zijn de argumenten zo steekhoudend dat we daar met z'n allen van kunnen leren.

Natuurlijk nog even op Youtube gekeken en daar vond ik dit filmpje dat vanaf morgen dus niet meer op school vertoond kan worden dus laat ik het hier maar zien:


Voor alle duidelijkheid: Als ik morgen op mijn werk deze pagina oproep staat hierboven dus een leeg vak met een foutmelding, totdat ook mijn site geblokkeerd wordt...
Datzelfde geldt voor Youtube filmpjes die op allerlei educatieve sites geïntegreerd zijn. Zou men zich dat realiseren?
Uiteraard nodig ik m'n lezers uit ook hun mening te geven!
Update:
Het lijkt erop dat Blogger in de war raakt van zoveel reacties. Ze zijn soms niet allemaal zichtbaar en de reactieknop is af en toe weg.
Wil je de reacties bekijken en reageren, klik dan hier.

09 december 2008

Fiducia brengt MBO leerlingen weer naar de Bieb

"Redding voor leerling die verdrinkt in Google"
kopt de Volkskrant gisteren dramatisch op de voorpagina, maar inhoudelijk word ik niet echt veel wijzer van dat verhaal. Daarvoor moet ik toch wat meer googlen en kom terecht bij een bericht van debibliotheken.nl die het al een stuk beter uitlegt:
Ruim 2.000 leerlingen en docenten van het Zwolse ROC Deltion kregen op 6 november feestelijk de beschikking over Fiducia, een elektronische leeromgeving die diensten van de bibliotheek integreert.

Met Fiducia heeft Bibliotheek Zwolle een totaalpakket aan diensten gerealiseerd voor het onderwijs. Fiducia is de eerste portal waarin een elektronische leeromgeving wordt gecombineerd met een bibliotheekzoekmachine. Scholieren werken met persoonlijke inlogpagina’s op het intranet van het ROC, waar zij onder meer hun werkstukken inleveren en hun lesrooster vinden. Op deze persoonlijke pagina biedt Bibliotheek Zwolle een aantal landelijke diensten in samenhang aan: Al@din, Zoek&boek, Schoolbieb.nl en de Aquabrowser. De scholieren hebben niet alleen toegang tot bijvoorbeeld de digitale content van de bibliotheken, maar kunnen ook werkstukken opzoeken met de Aquabrowser. Leraren kunnen heel eenvoudig leermateriaal van collega's opzoeken en hergebruiken in hun eigen onderwijs.

Daarnaast zijn studenten en leraren met hun Deltion-card volwaardig lid van Bibliotheek Zwolle. Zij kunnen materialen lenen bij de bibliotheek, maar die ook online bestellen via Zoek&Boek en ze bij het eigen Media- en InformatieCentrum (MIC) laten bezorgen. Ook verzorgt Bibliotheek Zwolle informatievaardigheden- en mediawijsheidtrainingen.
Natuurlijk stuurde ik de link uit de Volkskrant gelijk door naar Edwin Mijnsbergen omdat ik hoopte dat hij er wel over zou bloggen, maar hij was een dagje vrij en reageerde vandaag dat hij het natuurlijk gezien had, maar dat er inmiddels al genoeg weblogs melding van maakten.

Wel, dat geldt misschien voor bibliobloggers, maar bij de edubloggers ben ik het nog niet tegengekomen. Dus zoek ik verder en kom wat tegen bij justlol.net en bij Anneke Dirkx die zelfs een link heeft naar Fiducia! Helaas lees ik in de comments dat die binnenkort op slot gaat, dus daarom hier maar even de uitleg die je daar aantreft:
Welkom bij Fiducia, de zoekservice van het Deltion College en de Bibliotheek.
Met Fiducia kun je tegelijkertijd zoeken in N@tschool, het MIC en infobronnen van de Bibliotheek.
N@tschool, ook wel Learn4life geheten, bevat documenten die leraren voor je hebben klaargezet. Denk aan readers, powerpoints, films of handleidingen die allemaal te maken hebben met je toekomstig werk.
In het MIC staan allerlei studieboeken en readers te leen. Deze kun je vinden met Fiducia en in het MIC ophalen.
Voor duizenden andere boeken, cd’s, DVD’s, kranten- en tijdschriftartikelen kun je via Fiducia bij de Bibliotheek terecht. Met de knop ‘Zoek en Boek’ bestel je eenvoudig materialen uit de Bibliotheek. De volgende dag kun je ze ’s morgens bij het MIC op de campus ophalen. Simpel!
Al met al een mooie ontwikkeling en goed voorbeeld van samenwerking tussen bibliotheken en het onderwijs!
Wat ik hier ook uit leer is dat ik nog meer dan tot nu toe moet kijken bij de verschillende biblioblogs om ontwikkelingen in het onderwijs te kunnen bijhouden. Er is zoveel overlap en zoveel gezamenlijkheid, maar met vaak heel verschillende invalshoeken...

Speel mee in het YouTube Symfonie Orkest

Toen ik jong was heb ik jarenlang pianoles gehad. Niet omdat ik dat zo leuk vond, maar omdat mijn ouders daarop stonden. Het is nooit wat geworden en achteraf heb ik daar natuurlijk spijt van. Als ik nu iemand het maakt niet uit wat voor instrument zie bespelen kan ik alleen maar jaloers zijn!

Daarom spreekt het Symfonie project van Youtube me heel erg aan:
Deelnemen aan het allereerste online-samenwerkende symfonie orkest? Youtube nodigt professionele en amateur-musici van alle leeftijden uit om deel te nemen aan het YouTube Symfonie Orkest.
Upload hiervoor je video-optreden van "de symfonie voor YouTube", gecomponeerd door Tan Dun. Oefen de muziek samen met Tan Dun en upload je bijdrage voor de gemeenschappelijke video.
En wil je naar Carnegie Hall? Upload dan ook je talentvideo-uitvoering van een aanbevolen stuk. Finalisten zullen door een jurypanel en YouTube-gebruikers worden gekozen om deel te nemen aan het debuut van het YTSO in Carnegie Hall, New York, op 15 april 2009 (incl. reis en verblijf).
Sluit je aan bij deze mondiale symfonie! De deadline voor alle video-inzendingen is 28 januari 2009.
In samenwerking met:
* Het Koninklijk Concertgebouworkest
* Het Rotterdams Philharmonisch Orkest
* AVRO Klassiek & Radio 4
Alle informatie over dit mooie project vind je bij het Youtube Symfonie Orkest kanaal

OLPC een jaar later, de eerste resultaten

Zaterdag 13 december a.s. om 11:00u is er een informatiebijeenkomst voor iedereen die geïnteresseerd is in OLPC in Nederland en Vlaanderen. De bijeenkomst vindt plaats aan de Oude Gracht 229 in Utrecht. Een ideale gelegenheid om meer te leren over het concept OLPC, de laptop XO, de software Sugar, de toepassing in Nederland / Vlaanderen en ontwikkelingslanden etc.
Aanmelden kan door een email te sturen naar f.hoff@openwijs.nl

OLPC (One Laptop Per Child) is een project om de armste kinderen in de wereld meer toegang te geven tot educatie en daarmee betere levensomstandigheden. De kinderen krijgen de mini laptop XO (voorheen de 100$ laptop) die sterk, goedkoop en zuinig is. Deze laptop is voorzien van educatie- en spelmateriaal en heeft netwerktoegang.

Elk kind zijn of haar eigen XO
Sinds de start van OLPC 1,5 jaar geleden zijn er 600.000 laptops in 27 verschillende landen uitgegeven, ook in Westerse landen. De laptop is ook beschikbaar voor de particuliere markt via de actie Give One Get One. Dit houdt in dat voor elke in de westerse wereld verkochte OLPC-laptop een exemplaar wordt uitgereikt in de armste landen.

De XO's op Nederlandse scholen
Dit jaar is de XO ook in Nederland verkrijgbaar via de website van OLPC en voor scholen via www.openwijs.nl
In Nederland zijn 5 organisaties actief met OLPC. Op 13 december zijn er een aantal presentaties over de ervaringen van dit project in het afgelopen jaar.

Wie geven een presentatie?
  • OLPC Nederland is een zogenaamde grassroots group, vrijwilligers die bottom-up het OLPC concept promoten en OLPC ondersteunen, met name in de software ontwikkeling.
  • Vanuit de stichting OpenWijs.nl lopen nu projecten met de XO ("de 100$ laptop") op 2 scholen in Maastricht en 1 in Rama (Nicaragua). Een tiental anderen zijn in voorbereiding, niet alleen in het basisonderwijs maar ook voor volwassenen, analfabeten / laaggeletterden, visueel gehandicapten, teleconsultatie etc. Door kleinschalige projecten te bundelen is het nu mogelijk XO's te bestellen in Nederland. Ook kunnen XO's eenvoudig gedoneerd worden waarbij belastingaftrek mogelijk is. De stichting heeft nu 1 jaar ervaring met de XO, de software Sugar en al haar educatieve programma's, het concept OLPC en de organisatie OLPC. Daarnaast passen zij het OLPC concept toe in andere leersituaties en met andere mini laptops.
  • De stichting Meters maken voor Millennium heeft het afgelopen half jaar 4 OLPC projecten opgezet en bezocht, in Rusland, Mongolië, India en Nepal.
  • MartenVijn.nl is een bedrijf dat o.a. XO's repareert, onderwijsinstellingen ondersteunt en XO's uitleent. 
  • Sofos is een Adviesbureau omtrent elearning voor onderwijs en overheid. Zij promoten OLPC, met name in Suriname.

08 december 2008

Studiemiddag voor taaldocenten

Vandaag was het dan zo ver!
Bijna 2 jaar nadat ik voor het eerst beschreef hoe je Skype en Pamela kunt gebruiken in je (taal)lessen mocht ik deze presentatie nu eindelijk geven aan een groep enthousiaste taaldocenten van het ROC waar ik werk op een speciaal voor hen georganiseerde studiemiddag.
Na onder andere Dronten, Den Bosch, Utrecht, Belfast, Zoetermeer, Nijmegen, Groningen, Zwolle en Amsterdam nu dus een thuiswedstrijd in Assen!
Op de een of andere manier is presenteren voor collega's toch weer anders dan willekeurig waar voor een groep mensen die je niet kent. Maar het verhaal werd ook hier goed ontvangen. Er kwamen gelijk reacties uit de zaal van collega's die weer nieuwe mogelijkheden zagen om deze tool in te zetten!

Na mij was er een presentatie van Erwin de Vries, de bedenker van het "Web in de klas" Voicemailboard.
Erwin is docent Duits aan het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen en heeft vanuit zijn eigen praktijk een prachtig idee doorontwikkeld dat hij nu als Voicemailboard op de markt brengt. Het werkt op basis van een forum met als unieke functionaliteit dat je behalve tekst en plaatjes aan ieder bericht een geluidsopname kunt hangen die je makkelijk online zonder enige installatie kunt registreren. Daarmee heb je de mogelijkheid om a-synchroon te communiceren met iedereen die je toegang geeft tot een dergelijk forum. Dat kan je eigen groep leerlingen zijn, maar natuurlijk ook anderen in binnen- of buitenland. Erwin liet voorbeelden zien (en horen!) van internationale projecten met scholen in Griekenland en Denemarken.


Maar het blijft niet bij dit idee. Zo is hij nu bezig met VOCIZ - spreken op het web
Met VOCIZ kun je een gesproken bericht versturen via e-mail. Afzender en ontvanger ontvangen een voicebericht als bijlage in mp3-formaat in hun mailbox.
Zo kun je VOCIZ gebruiken om spreekvaardigheidsopdrachten in een Elektronische Leeromgeving (ELO) op school te voorzien van je eigen, gepersonaliseerde opname-plugin. Leerlingen kunnen met VOCIZ rechtstreeks op de ELO hun opdracht inspreken. Ze kunnen de opnames ook gebruiken voor hun digitale portfolio en de voortgang van hun mondelinge taalontwikkeling documenteren.

Grappig hoe de tools die Erwin biedt aansluiten op datgene wat ik met het Skype project laat zien. Skype (samen met Pamela) als tool om synchroon gesprekken tussen leerlingen te registreren en het Voicemailboard en VOCIZ om geluidsopnames te maken en a-synchroon te communiceren.
Hier en daar is de techniek nog wel een drempel. De meeste opmerkingen kregen we over slechte headsets die het niet doen. Maar ik had m'n Asus EeePC bij me waarmee ik kan laten zien dat dat alles tegenwoordig ingebouwd is.

Bloggers kunnen trouwens gratis een gepersonaliseerde VOCIZ op hun blog plaatsen om gesproken berichten van maximaal dertig seconden te ontvangen. Via de playlist kun je de ingesproken berichten beluisteren. Elk bericht kan worden gedownload naar de eigen harde schijf. Probeer maar uit hiernaast zou ik zeggen...

07 december 2008

DIY Fotostudio

Als ik iets tegenkom vraag ik me vaak af of het ook zelf te maken zou zijn. Zo ook bij het bericht over de Portable Fotostudio die Pierre van Sinterklaas kreeg. Getriggerd door een reactie waarin verwezen werd naar Ikea Hacker bedacht ik me dat ik al jaren een oude ronde TL buis in de garage heb liggen als overblijfsel van vorige bewoners. Ik heb hem ontdaan van z'n armatuur en op een plankje geschroefd. Zoals je ziet kan ik nu kleine opbecten fotograferen zonder noemenswaardige schaduwen. Verschillende kleuren papier als achtergrond en klaar is Kees!



Voor wie zich afvraagt waar DIY voor staat: Do It Yourself. Zoek maar eens op die term en je komt ontzettend veel leuke zelfmaak projecten tegen... Grappig is trouwens de uitleg bij Wikipedia.

05 december 2008

Klimaatverandering? ACT NOW!

Steun de actie tegen klimaatverandering op YouTube!
Op zaterdag 6 december is het "Global Day of Climate Action 2008." Alle internationale milieuorganisaties zoals Greenpeace, WWF en Friends of the Earth slaan de handen in elkaar voor een wereldwijde YouTube Swamp.

Dat wil zeggen: door iedereen op te roepen onder speciale video's een comment te plaatsen staan er op de “meest besproken” pagina straks alleen maar klimaatvideo's. Daarmee worden de mondiale vraagstukken onder de aandacht gebracht van alle bezoekers van de meest populaire video-portal ter wereld. Milieudefensie heeft speciaal voor de actie het prachtige filmpje “The Big Ask” op YouTube gezet.

Er wordt nu onderhandeld in Poznan, Polen over een nieuw klimaatverdrag. Het is zaak dat daar spijkers met koppen worden geslagen, want veel tijd om het tij te keren is er niet meer.

Doe je mee?
Ga dan naar de Big-Ask-video, log in (maak een account aan als je dat nog niet hebt) en plaats een reactie onder de Big Ask-video, al is het maar één woord (bijvoorbeeld: “Cool!”). Het liefst op 6 december zelf. http://nl.youtube.com/watch?v=DuiKHQVqo94

6000 mensen figureerden in de clip
De video “The Big Ask” is een initiatief van Friends of the Earth Europe en de vrijwillige bijdrage van de professionele filmmaker Nic Balthazar. De begeleidende audio werd gratis verzorgd door Hooverphonic. Meer dan 6000 mensen figureerden in de op het strand van Oostende opgenomen clip.



Tot zover het persbericht dat ik toegestuurd kreeg door Milieudefensie.
Ik heb ze een mailtje teruggestuurd met de vraag waarom ze de film niet Engels ondertiteld hebben zodat ook anderstalige kijkers snappen waar het om gaat. Er blijkt ook een Engels- en Franstalige versie te zijn. Wellicht hadden ze beter iedereen naar dezelfde versie kunnen leiden, maar misschien komen er nu meer filmpjes in de topcharts terecht. Tenminste, als jullie allemaal even bij Youtube inloggen en een comment plaatsen....

Meer doen?
Wanneer je meer tijd hebt kun je ook nog bij filmpjes van andere organisaties over klimaatverandering een comment plaatsen:
http://uk.youtube.com/watch?v=cvCoWh77w1s
http://uk.youtube.com/watch?v=jhcqPAiHUEY

03 december 2008

Gratis usb stick van 25 GB

Alles om de aandacht te trekken, dus maar weer eens een misleidende titel gebruikt voor het volgende bericht.

Want natuurlijk gaat het hier niet om een usb stick, maar om 25 GB aan virtuele ruimte.

Het gekke is dat wanneer je iemand een usb stick geeft er gelijk gekeken wordt naar de grootte en mensen al heel blij zijn met 1GB terwijl je nu via live.skydrive.com maar liefst de beschikking krijgt over 25 GB!

Er is meer veranderd op http://home.live.com/ maar dit springt er toch wel even uit...

Leuk liedje, meer niet?

Gisteren plaatste ik een liedje, gezongen door Groep 8 van de Margrietschool in Heerde, waarop 2 heel verschillende reacties binnenkwamen. Daarvan wil ik de laatste toch nog even onder de aandacht brengen:
Leuk liedje met een aardig YouTube filmpje, meer niet. Maar dit heeft toch niets te maken met "het werken met ICT in het onderwijs"? Of ben ik nu veel te serieus en mis ik hier subtiele humor?
Marten Hoffmann
Googlend op die naam kom ik al snel op een weblog van Beter Onderwijs Nederland terecht. Zou dat dezelfde Marten zijn als die bovenstaande reactie plaatste?

Hoe dan ook beste Marten, in mijn bericht was geen sprake van subtiele humor maar ik meen oprecht dat ik dit een prachtig voorbeeld vind van hoe je met kinderen én ICT (in het onderwijs) kunt werken!

Want wat zien en horen we hier?
een groep kinderen die kennelijk met veel plezier een nieuw lied heeft ingestudeerd, dat ten gehore brengt en vervolgens deelt met iedereen die het wil horen. Vroeger kwam ik thuis met een briefje met daarop een liedje dat ik m'n moeder wilde laten horen. Na de eerste regel zei ze meestal: hou maar op...

Trots op wat je doet
Deze kinderen kunnen trots via Youtube laten horen wat ze geleerd hebben en anderen kunnen het nu nazingen. De tekst is zelfs als PDF beschikbaar gesteld door weer iemand anders die de moeite heeft genomen het over te typen. Je zou er naast de muziekles dus zelfs een taalles van kunnen maken. In plaats van een saaie muziekles heeft deze meester er een feestje van gemaakt en dankzij een beetje ICT dat gedeeld met wie ervoor open staat.
Kijk, dat noem ik nog eens Beter Onderwijs!
Maar ja, als zelfs dat kwartje niet valt.... hebben we nog een hoop te leren!

Reageer aub:
Ben ik nu de enige die dat ziet?
Daarom een weinig subtiele vraag aan mijn lezers:
Is dit gewoon een leuk liedje of is dit inderdaad een mooi voorbeeld van hoe je met de inzet van een beetje ICT je lessen zoveel beter en overdraagbaarder kunt maken?
Kom uit de kast en reageer! (mag in rijmvorm)

02 december 2008

Waar is het spaargeld gebleven?

Groep 8 van de Margrietschool in Heerde zingt (met een knipoog naar de kredietcrisis)
Waar is het spaargeld van de Sint gebleven
Heerde, november 2008. tekst/muziek: Henk van der Maten.



Wat een prachtig voorbeeld van hoe je met kinderen én ICT (in het onderwijs) kunt werken!
En dan heb je de Sinterklaasjump! nog niet eens gezien...

Rond het feest van Sinterklaas

Rond het feest van Sinterklaas.
Met deze site blijf je het de baas.
Zie de maan schijnt door de bomen,
't heerlijk avondje kan nu komen!


YURLmaster, Jack Nowee

Het is werkelijk niet te geloven wat deze man op sinterklaas.yurls.net allemaal aan links en info verzameld heeft!
Je vind er lesideeën, achtergrondinformatie, spelletjes, filmpjes, kleurplaten, knutselideeën, gedichten, liedjes en ga zo maar door!

Op sommige weblogs is het de laatste week opvallend rustiger dan anders. Druk met gedichten? Wil je inspiratie opdoen dan is dit zeker een vertrekpunt!

Beterweters?

Vanavond was er een kort item op het Jeugdjournaal over de start van beterweters.nl
Beterweters.nl wordt een digitale leeromgeving voor (hoog)begaafde kinderen in het basisonderwijs. Beterweters.nl wordt een combinatie van een digitale omgeving voor leerlingen en een ondersteuningssite voor docenten. Tevens verwijst beterweters.nl straks door naar andere initiatieven en informatie op het internet. Het doel van beterweters.nl is een bijdrage leveren aan het bieden van uitdagend onderwijs voor kinderen met (uitzonderlijk) cognitief talent.
Het project wordt uitgevoerd door stichting Kennisnet en SLO. Het ministerie van OCW stelt subsidie beschikbaar. Tijdens de NOT 2009 (januari 2009) zal het initiatief onder de aandacht worden gebracht van een breed publiek en wordt het prototype gepresenteerd. In juli 2009 zal de beta-versie van de topomgeving worden opgeleverd. (bron)
Vandaag vond de kick-off van het project plaats. Toine Maes (directeur Kennisnet) opende met een korte presentatie waarin kinderen aan het woord kwamen over hoogbegaafdheid. Na een kort betoog over de meerwaarde van ict voor de kwaliteit van het onderwijs ging hij in op de ruimte die het internet biedt voor talent.
Vervolgens gaf staatssecretaris Sharon Dijksma (OCW) aan waarom zij het zo belangrijk vindt dat er aandacht is voor (hoog)begaafde kinderen. Alle kinderen moeten zich volgens haar volop kunnen ontwikkelen. Dat is de kern van haar beleid. Dit geldt dus ook voor de meer begaafde kinderen. In de komende drie jaar zal zij hier € 10 miljoen voor uittrekken om echt werk te kunnen maken van excellentie in het basisonderwijs. Zij onthulde ook de naam van de omgeving: beterweters.nl

En eerlijk gezegd heb ik nogal moeite met de gekozen naam. Je kunt me gelijk overtuigen van het feit dat veel hoogbegaafde kinderen meer zullen weten dan leeftijdsgenoten, maar of ze het nu gelijk beter weten? Mag ik me dat afvragen? De naam van de site is overigens door leerlingen gekozen.
Wat ik me daarnaast afvraag is waarom het meer dan een half jaar moet duren voordat er een beta-versie van een topomgeving opgeleverd kan worden...

Staatssecretaris Dijksma lanceerde een jaar geleden de Kwaliteitsagenda Primair Onderwijs. Hierin staan afspraken met het primair onderwijsveld om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Excellentie neemt daarin een belangrijke plaats. Kinderen die iets sneller kunnen leren, krijgen vaak niet de aandacht die ze verdienen. Dat is wel nodig, ongeveer eenderde van deze leerlingen wordt niet meer uitgedaagd en hebben geen plezier meer in het leren. Daarom moet ieder kind het onderwijs krijgen dat het verdient en worden uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen. (uit het officiële persbericht van het Ministerie van OCW.)

Op Beterweters.nl staat verder een link naar een uitzending over hoogbegaafde leerlingen en de kenniseconomie van 19 maart 2006 op Netwerk.

Overigens zijn de domeinen slechterweters.nl en minderweters.nl nog vrij...

01 december 2008

Google Friend Connect

Google komt met weer wat nieuws: Google Friend Connect
Nu nog in beta hetgeen betekent dat je je wel kunt aanmelden maar even moet wachten tot je een uitnodiging krijgt. Na acceptatie krijg je de mogelijkheid om iedere site (dus ook niet weblogs) te vullen met "social features" zoals de mogelijkheid in te loggen (zie sidebar) en een gadget om te reageren. Het aantal beschikbare gadgets zal verder uitgebreid worden zo belooft Google.
Hieronder een gadget waarmee je deze site een waardering kunt geven.
Het mooie is dat je niet perse en Google account hoeft te hebben, maar ook kunt inloggen met een Yahoo, AIM of Open ID account.


Update: Het lukt me dus niet om de gadget in een bericht te plakken, maar wel in de sidebar...

De grote BVE enquete

uitslag BVE enqueteTevreden over baan, ontevreden over bestuur
Over hun eigen baan en het team waarin ze werken is het BVE-personeel reuze tevreden. De 1300 deelnemers aan de grote BVE-enquête delen daar een dikke voldoende voor uit. Maar over hun eigen roc zijn de 1300 deelnemers buitengewoon treurig gestemd: dat krijgt maar een 5,0. Opmerkelijk genoeg nog lager dan het rapportcijfer voor de BVE-sector in zijn geheel. De reden voor die onvoldoende voor de eigen instelling heeft alles te maken met de aversie tegen het management. Een top-downcultuur, hiërarchisch en bureaucratisch.
Volgens de ruim 1300 geënquêteerden is er op de instellingen sprake van een hiërarchische top-down cultuur. Opvallend genoeg is een meerderheid vóór het competentiegericht onderwijs, maar vindt men dat de uitvoering rammelt. Veel steun is er voor landelijke examens taal en rekenen in het mbo, daar is 79 procent voor. (bron)

De belangrijkste conclusies op een rij:
  • Geënquêteerden geven hun baan als rapportcijfer een 6,8, hun instelling een 5,0
  • 79 procent vindt dat er sprake is van een hiërarchische topdowncultuur
  • 61 procent heeft geen vertrouwen in het colelge van bestuur
  • 27 procent overweegt de BVE-sector te verlaten
  • 60 procent vindt het uitgangpunt van competentiegericht onderwijs (cgo) goed
  • 70 procent is ontevreden over de invoering van cgo
  • 79 procent vindt eindexamens taal en rekenen een goede zaak
  • 86 procent wil salaris colelge van bestuur koppelen aan cao
  • 56 procent wil bve opknippen in drie niveau’s
  • 54 procent denkt dat de educatie bij de bve zal verdwijnen
De uitslagen van de enquête zijn hier als Word-document downloaden.
In dat document staan meer stevige uitspraken die ik hier wel allemaal had kunnen citeren....
De BVE-special van het Onderwijsblad (PDF-document) is hier te downloaden.

De grote BVE-enquête is in oktober en november via internet uitgevoerd door het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen onder 1041 leden en 259 niet-leden. Op vrijwel alle punten zijn de verschillen tussen leden en niet-leden marginaal, net als tussen andere deelgroepen in de enquête.

Omdat dit weblog gaat over (trends in) ICT en Onderwijs en niet over mijn werk op een ROC onthoud ik me hier verder van commentaar...