28 januari 2009

Blijvend in ontwikkeling

Blijvend in ontwikkeling is de subtitel van Leraar24.nl
Een paar dagen geleden ontving ik een persuitnodiging met het volgende persbericht:


Minister Plasterk lanceert professionaliseringsplatform Leraar24
Tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) van 27 t/m 31 januari start Leraar24; een nieuw online platform voor de verdere professionalisering van leraren. Minister Plasterk zal op 28 januari persoonlijk het startschot geven voor dit nieuwe initiatief van Kennisnet, Ruud de Moor Centrum (Open Universiteit), SBL en Teleac/NOT.
Leraar24 is als het ware een online gereedschapskist voor leraren, vol praktische oplossingen en voorbeelden die zij direct in hun dagelijkse onderwijs kunnen toepassen. Het platform biedt informatie rondom talloze onderwerpen die aansluiten bij het beroep van leraar. Elk thema is uitgewerkt in informatieve video’s en wordt verder aangevuld met verdiepende informatie tot een rijk dossier. Leraar24 wordt grotendeels gemaakt door leraren. Een onafhankelijke lerarenraad met leraren uit verschillende sectoren bepaalt de thema’s van het platform en leraren werken mee aan de productie van de inhoud. Diverse (oud)leraren van het jaar ondersteunen de minister bij de lancering van het platform op 28 januari.
Ik werd van harte uitgenodigd om bij de lancering aanwezig te zijn. Nu moet je je daar niets van voorstellen, dus was het voor mij zeker geen reden om nog een keer extra naar Utrecht te reizen. Wel bracht ik even een bezoekje aan leraar24.nl en begon me steeds meer vragen te stellen. Helaas had ik niet de tijd om daar verder werk van te maken.

Margreet van de Berg en Pierre Gorissen hebben die tijd wel genomen en zij plaatsen terecht de nodige kanttekeningen. Daarom wil ik graag verwijzen naar hun berichten!
Pierre verwijst ook naar de disclaimer pagina en geeft een korte samenvatting:
"Jij mag niks zonder schriftelijke toestemming en zij mogen alles."

Toch loont het de moeite die pagina eens helemaal door te lezen!
Eigenlijk willen ze niet eens dat je reclame voor de site maakt want het logo mag ik hier niet eens overnemen (zonder uitdrukkelijke toestemming)!
"Gebruik van het logo van Leraar24 ten behoeve van linken of verwijzen, zonder onze uitdrukkelijke toestemming."

Zien jullie het voor je dat ik eerst een mailtje ga sturen met de vraag of ik voor een blogbericht alsjeblieft hun logo zou mogen gebruiken? In welke tijd leven we eigenlijk?
Eigenlijk wil ik alle bloggers oproepen hier aandacht aan te besteden en hun mening te geven op de regels zoals leraar24.nl die heeft vastgesteld.
Ik heb weinig tijd voor nuancering, dus houd het kort: BELACHELIJK!

Gezegd moet worden dat ze een mooie pay-off bedacht hebben: Blijvend in ontwikkeling.
Ik hoop dat de bedenkers de kritiek feedback die binnenkomt ter harte nemen en er wat mee doen. Eigenlijk zou een organisatie als Kennisnet die Creative Commons en delen zo hoog in haar vaandel heeft staan hier niet eens mee moeten willen samenwerken onder deze voorwaarden...

27 januari 2009

Hashtags voor de NOT

grasmat in aanlegGisteren al werden de eerste foto's van de NOT op Flickr geplaatst terwijl de stands nog in opbouw waren. Het gras van de Kennisnet stand moest nog uitgerold worden! Ik kon meekijken omdat gebruik gemaakt werd van afgesproken tags bij Flickr: not09
Datzelfde kun je doen als je over de NOT twittert. Zet in je bericht #not09 en die berichten zijn later makkelijk terug te vinden, bijvoorbeeld via hashtags.org.
Zowel foto's die bij Flickr geplaatst worden als twitterberichten zijn te bundelen in een twitterfountain, zolang de juiste tags maar gebruikt worden. Op die manier kun je anderen dus laten meegenieten van je ervaringen!



Bovenstaande twitterfountain kun je op je eigen website plaatsen door op copy widget te klikken. Mag je dergelijke code niet gebruiken, maar kun je wel met iframes werken, klik dan hier.
Wil je de fountain schermvullend hebben dan kan dat ook.

Opgevangen

- Gaan er vanuit jouw team nog mensen naar de NOT?
Nee, ze vinden dat dat onder schooltijd moet kunnen.
- Hoe bedoel je?
Nou, ik heb gezegd dat ik geen vervanging kon regelen dus dat ze in hun "eigen tijd" zouden moeten gaan, waarbij ik wel heb aangegeven dat reis- en verblijfkosten gedeclareerd kunnen worden.
- En?
Nou, niemand had belangstelling.
- Maar iedere leerkracht heeft toch ook niet lesgebonden uren?
Kom jij ze dat dan maar eens vertellen.
- En wat als je het als nascholing aanmerkt?
Heb ik ze aangeboden, maar ze bleven zeggen dat ze er vrij voor wilden hebben...

Bovenstaande dialoog heb ik niet verzonnen, maar vanmiddag opgevangen. Natuurlijk bescherm ik m'n bronnen maar kan wel vertellen dat het hier gaat om primair onderwijs. De meeste leerkrachten uit dit team hebben een part-time baan dus wat dat betreft zouden ze een gelegenheid kunnen creëren om te gaan.

Op de EduExchange hoorde ik dat er opvallend weinig docenten uit het VO waren omdat die "vanwege de 1040 uur niet meer de school uit mogen". Maar ook daar zullen docenten toch een keer een vrije middag hebben?

De tijd dat je als directeur van een basisschool even snel vervanging kon regelen omdat mensen uit je team naar de NOT wilden ligt ver achter ons. Maar betekent dit dat de noodzaak om dit soort evenementen te bezoeken ook opeens een stuk minder is? Is het normaal dat je ook met een volledige baan op woensdagmiddag altijd vrij bent omdat de kinderen dan niet naar school hoeven? Ik heb me hier nooit zo in verdiept, maar de dialoog aan het begin van dit bericht zet me wel aan het denken...

23 januari 2009

Een goede openingszin

"Een goede openingszin is een open vraag. Dat wil zeggen een vraag waarmee je in gesprek gaat en waarop men dus geen ja of nee kan zeggen."

Waar ik die wijsheid nu weer vandaan heb? Uit het cursusboek:
Flirten met Beursbezoekers, een praktische workshop voor ervaren standbemanning

Die workshop volgde ik vandaag in Utrecht, werd deze week maar liefst vier keer gegeven, gefaciliteerd door Kennisnet en verzorgd door mensen van the Chain Connection.
Meer dan 100 mensen uit het onderwijs zijn de afgelopen week op die manier getraind. Deelname was voorwaarde om volgende week op de stand van Kennisnet te mogen staan.
Een prachtige formule want wie kunnen de diensten van Kennisnet nu beter aan de man brengen dan mensen uit de praktijk zelf? Nu zou je verwachten dat wanneer je voor de klas staat je dus per definitie ook weet hoe je iets voor het voetlicht moet brengen maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Lichaamstaal, openingszinnen, oogcontact, het speelt allemaal een belangrijke rol en het is goed je daar bewust van te zijn. Voor de een misschien een open deur, maar voor anderen toch iets waar ze zich misschien nooit bewust van waren.

Nu was een collegablogger woensdag al op de training geweest en had me verteld dat we een open openingsvraag zouden moeten verzinnen. Dus stelde ik die vraag onderweg naar Utrecht via Twitter en kreeg een aantal mooie varianten binnen. Toen ons gevraagd werd een vraag te noemen las ik er een op van m'n netbook die gelijk met "heel goed" beoordeeld werd. In alle eerlijkheid moest ik toen wel melden dat ik hem niet zelf had verzonnen, maar via m'n netwerk binnen had gekregen!
Geweldig toch, dat Twitter...

zo ziet de stand eruitNa het rollenspel, dat ik er redelijk goed vanaf bracht kregen we het handboek standbemanning uitgereikt. Eigenlijk was ik daar meer van onder de indruk dan het cursusboekje. Wat een voorbereiding voor Kennisnet om die beursdagen met meer dan 100 vrijwilligers goed te laten verlopen! Precies wordt de stand beschreven (hij wordt echt heel erg mooi!) en wat precies van iedereen verwacht wordt, welke faciliteiten er zijn en wie wat doet. Overal lijkt aan gedacht te zijn. Er staat in hoe je moet handelen als je wordt benaderd door de pers, welke gadgets er zijn en ga zo maar door.

Ook de rol van ons als ervaringsdeskundigen wordt uitvoerig toegelicht:
Als standmedewerker vertegenwoordigt u de pioniers op het gebied van ict gebruik . U verteld standbezoekers wat u (eventueel met behulp van/dankzij Kennisnet) met ict bereikt heeft. En op welke manier u ict een waardevolle plek heeft gegeven in het onderwijs. U staat op de stand omdat u bijvoorbeeld Kennisnet-ambassadeur bent, lid bent van een vakcommunity, als coach heeft meegedaan aan de Kennisnet-wedstrijden of misschien omdat u vanuit de Kennisrotonde een innovatief project heeft gedaan.
Het motto van Kennisnet is van, voor en door het onderwijs. Dus wij geven u de ruimte om uw collega-leraren te vertellen op welke manier ict het onderwijs kan verrijken en hoe zij ict succesvol, maar ook vooral zinvol kunnen inzetten. Wij zijn er van overtuigd dat dit de beste manier is om ervaringen te delen.
U vertelt op de stand dus wel uw eigen verhaal, maar uiteraard moet het voor bezoekers ook duidelijk zijn welke rol Kennisnet daarin kan spelen. Uw rol op de stand is dus, onze standbezoekers te woord staan, bezoekers verder helpen met hun vragen rondom ict in het onderwijs of hen begeleiden om hun vraag helder te krijgen. Voorop staat echter: inspireer en enthousiasmeer uw collega-leraren bij het toepassen van ict in de dagelijkse lespraktijk.
Uiteraard zult u niet alle vragen kunnen beantwoorden, dus daarom staan er ook voldoende medewerkers van Kennisnet op de stand klaar om specifieke vragen te beantwoorden.
Indien er specifieke vragen gesteld worden over producten, diensten of programma’s van Kennisnet kunt u bezoekers doorverwijzen naar een Kennisnet-medewerker. De kennisnet medewerkers zijn te herkennen aan dezelfde beurskleding, behalve dat er op de mouw Kennisnet gedrukt staat.
We krijgen dus ook allemaal een mooie polo en vest aangemeten zodat we herkenbaar zijn.
Ik refereer regelmatig aan- en koester mijn haat/liefde verhouding met Kennisnet, maar dit alles vind ik toch weer getuigen van veel professionaliteit en een gedegen aanpak!
Het laat ook zien hoeveel moeite Kennisnet neemt om "het veld" serieus te nemen en de ruimte geeft om te laten zien wat er allemaal kan.

Dat we er met onze bloggershoek waarschijnlijk wat bekaaid afkomen met een statafel zonder stroomvoorziening neem ik voor deze keer dan maar op de koop toe. Bij zo'n organisatie kun je gewoon niet aan alles denken. We krijgen in ieder geval een plekje op de donderdag en de vrijdag en dat kan alleen maar beter worden. Tenslotte stonden we vorig jaar ook nog niet in het Vives webboekje...
Maar ga je naar de NOT en wil je meer weten over weblogs in het onderwijs, zoek ons dan op. We staan ergens op het grasveld (ja, echt gras!) en zijn er op donderdag en vrijdag!

22 januari 2009

We gaan even mobiel

Nee, ik word hier niet voor betaald en nee, ik heb geen aandelen bij het Koning Willem I College!
En toch zo maar 2 berichten achter elkaar over deze onderwijsinstelling omdat ik gewoon diep onder de indruk ben van wat ze doen met ICT!
Nu lees ik weer dat ze speciaal voor de open dagen een speciale editie van de kw1c.nl website hebben gemaakt die geschikt is voor mobieltjes.

"Op deze website kunnen bezoekers informatie vinden over de afdelingen en opleidingen die het Koning Willem I College aanbiedt. Tevens is de plattegrond van de gebouwen te vinden om zo makkelijk de weg te kunnen vinden op de campus.
Een mooi experiment. Te meer omdat het Koning Willem I College op de hele campus een open WLAN heeft draaien. Zo kan iedereen met een mobiel device met WLAN gratis bij de benodigde informatie van de open dag." (bron)

Ik zal open kaart spelen: ik ben ronduit jaloers op zo'n school die het lef, de middelen, de kennis én de daadkracht in huis heeft om dit soort dingen te realiseren! Geen wollig gepraat over een verre toekomst waar het allemaal beter zal zijn, maar gewoon heel concrete dingen waar de leerling van straks nu al wat aan heeft....

Een Poken kado!

Een innovatieve school heeft innovatieve gadgets. Daarom schenkt het Koning Willem I College aan elke vijfde persoon die zich voor een opleiding aanmeldt (te beginnen op de Open Dagen) de meest innovatieve gadget die we op dit moment in ons land kennen: een Poken! Het is iets heel nieuws en baanbrekends; het NOS-journaal en het RTL4 programma EditieNL spraken deze week al van ‘een revolutionaire ontwikkeling’.

Iedereen loopt er mee weg!
Het is pas januari en nu al zijn er mensen die geloven dat ‘poken’ HET woord van 2009 gaat worden. Eigenlijk bedacht voor kinderen, maar wat blijkt ..... middelbare scholieren, studenten en zakenmensen lopen er mee weg! Dus, wil je erbij horen? Kom dan naar de Open Dagen van het Koning Willem I College en maak kennis met de Poken. En misschien bemachtig je er ook wel een!

In een oogwenk
Wat is het precies? Een Poken is een klein apparaatje, waarmee je je sociale netwerken kunt delen. Denk aan Hyves, Linkedln, Facebook enzovoorts. Als je, bijvoorbeeld bij het uitgaan, iemand tegenkomt die ook zo’n Poken heeft dan houd je de twee Pokens enkele seconden tegen elkaar en de daar opgeslagen gegevens worden in een oogwenk uitgewisseld. Thuisgekomen plug je even in op je pc of laptop en je hebt toegang tot alle gegevens die de persoon met wie je hebt uitgewisseld met je heeft willen delen. 

Handig? Nee, verschrìkkelijk handig! Zoals gezegd: een innovatieve school heeft innovatieve gadgets… (bron)

Bovenstaand bericht vond ik via het weblog Innovatie in ICT en Onderwijs van Patrick Koning die bij het Koning Willem I College werkt. Het idee om iets met een Poken te doen komt dan ook van hem. Jan Jacobs, een oud collega van mij die al jaren jaren voor de muziek uitloopt koppelde het idee aan de open dagen. Leuk Jan dat je ideeën nog steeds gehoord worden!

Ook tekenend voor het Koning Willem I College dat ze durven te investeren in hun leerlingen...

21 januari 2009

Een iets grotere Poken

Weet je nog wat ik een week geleden zei op het NOS journaal? Ik miste een display op de Poken waarop ik kan zien wat ik doe en met wie.
Laat zo'n apparaat nu al een tijdje bestaan! Het is de Ntag die gebruikt wordt op conferenties. Robert Scoble was er laatst helemaal enthousiast over en als je dit filmpje bekijkt snap je waarom.
De Ntag wordt gebruikt op beurzen en conferenties, is iets groter dan een iPhone en laat heel duidelijk je naam zien. Daaronder zit een display (slim, op de kop) waarop je je programma kunt raadplegen, vragen kunt beantwoorden en gegevens kunt uitwisselen met andere beursbezoekers. Je kunt anderen zelfs berichten sturen! Het apparaat staat in verbinding met een server die precies bijhoudt wat je allemaal doet maar tijdens een sessie ook vragen naar je toe kan sturen om te beantwoorden. Presentatoren kunnen zo real time feedback krijgen van de aanwezigen!
Zo'n ding kost natuurlijk een veelvoud van de simpele badge-houders die altijd bij beurzen en conferenties worden uitgedeeld en je moet hem na afloop weer inleveren, maar hoe lang zal het nog duren voordat dit soort functionaliteit gewoon als applicatie op een (i)Phone beschikbaar komt? En dan natuurlijk ook bruikbaar in een klaslokaal!

Voorlopig moeten we ons behelpen met de simpele plastic hoesjes die aan een koordje hangen en die dus de helft van de tijd de blanco achterkant van je badge laten zien. Daarom vond ik de badgehouder zo mooi die op de Educause verstrekt werd: De touwtjes zitten aan weerszijden van een tasje (waar je van alles in kunt doen zoals geld, visitekaartjes) en daardoor heb je altijd je naam naar voren!
Op de Surf Onderwijsdagen van 2007 maakte ik veel foto's van deelnemers waarvan de badge verkeerd om hing. Zorg er als organisatie voor dat de badges aan weerszijden bedrukt zijn of verstrek zo'n tasje als op de foto. Die blijf ik zeker gebruiken!

Robert Scoble besluit zijn bericht met:
"Oh, and why doesn’t this add data to Dopplr and other services? Also, any photos I took could be matched up with data from this device to make tags on Flickr or other photo sharing service. My friends think I’m geeky when I ask for such things, but someday our devices WILL talk to such services.
One last thing: privacy is dead. Get over it."

Ook hij ziet dus een apparaat voor zich dat veel meer kan dan de Poken nu, maar zou hij daar al van gehoord hebben?
In ieder geval heeft de organisatie van de NOT begrepen dat je de naam op een badge groot moet weergeven zodat volgende week niet iedereen voorovergebogen hoeft te staan om te zien met wie ze te doen hebben...

Innoveertigers gaan brainstormen

Morgen is er weer een bijeenkomst van de innoveertigers van Kennisnet. Deze keer zijn we te gast bij Sunidee in Amsterdam. Tijdens de workshop zullen we gezamenlijk ideeën gaan bedenken voor de volgende uitdaging:
“Hoe kan de docent tijd worden bespaard door middel van de inzet van technologie en innovatie?”
De dresscode is casual en dat is maar goed ook, want volgens mij gaan we allemaal leuke dingen doen.
Op de site van Sunidee lees ik tenminste:
"In de brainstormsessie zal uw team vanuit verschillende invalshoeken ideeën genereren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van unieke innovatietools voor het bedenken van vernieuwende, praktische ideeën. U zult versteld staan van de resultaten!"
Gevolgd door een aantal plaatjes die me doen denken aan.... ganzeborden en mens-erger-je-niet!

En dan is er nog een spel waar ik extra nieuwsgierig naar ben:
Trendmatch
"Met behulp van de TrendMatch methodiek combineert uw team de sterktes van de organisatie met kansen en trends in de samenleving. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Opportunity Cards met relevante trends. De TrendMatch leidt tot vernieuwende ideeën die gebaseerd zijn op de sterktes van de organisatie en behoeftes uit de maatschappij."

Misschien ga ik morgen dus wel écht trendmatchen!!!

20 januari 2009

Nog één week voor de NOT

Volgende week dinsdag is het weer zover: de NOT in Utrecht!
Alle exposanten zijn al druk bezig met hun voorbereiding en de bezoekers mogen zeker wat verwachten! Mensen die de Kennisnet stand bemensen krijgen deze week zelfs een speciale beursvloer training zodat ze weten hoe ze mensen het beste te woord kunnen staan. Vrijdag ga ik daar zelf ook aan deelnemen en ik ben heel benieuwd hoe leerbaar ik in dit soort zaken nog zal blijken te zijn.
Ter promotie van de activiteiten op de NOT heeft Kennisnet ook een aparte site in het leven geroepen: http://not.kennisnet.nl/

Loop ook even langs de stand van Schoolmaster als je naar de NOT gaat. Ik hoorde dat zij maar liefst vier Surfaces van Microsoft hebben aangeschaft die een plekje in hun stand gaan krijgen. Op dit moment wordt daarvoor nog speciale software geprogrammeerd zodat bezoekers ermee kunnen spelen op de beurs.

Zelf zal ik er op donderdag en vrijdag zijn. Kennisnet heeft dan een plekje op de stand gereserveerd voor Edubloggers zodat iedereen die meer wil weten over (het nut van) weblogs in het onderwijs vragen kan stellen of ideeën opdoen. Gelukkig ben ik dan niet alleen, maar lopen er meer edubloggers rond. Heb je een Poken, neem die dan mee!

19 januari 2009

Presentatie Cloud Computing

Presentations2Go
Afgelopen donderdag linkte ik al naar de presentatie van Ben Gorter over Cloud Computing.
Nu is deze ook beschikbaar via Presentations 2Go.
Dit betekent dat je niet alleen de sheets ziet, maar ook beeld en geluid krijgt. Dat maakt het verhaal een stuk duidelijker dan wanneer je het alleen met de plaatjes moet doen. Spoel even door naar de 6e minuut. Dat is waar Ben begint met zijn verhaal.
Presentations 2Go maakt nu gebruik van Silverlight, waar we dit jaar nog veel meer van gaan zien en horen.
Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ik voor het eerst schreef over en een presentatie gaf met Presentations 2Go. Als je die terugziet en vergelijkt met deze presentatie kun je zien dat er in de afgelopen tijd heel wat verbeterd is aan de schil. Toen werd nog gebruik gemaakt van de Windows Media Player. Nu dankzij Silverlight is het materiaal beschikbaar voor alle platforms.
Bij mij werkte het niet in de Chrome browser trouwens en dat witte hoofd op de voorgrond dat niet stil kan zitten moet je maar voor lief nemen...

Een historisch moment

Dinsdag om precies 18:00 uur Nederlandse tijd wordt de 44ste president van de Verenigde Staten beëdigd ten overstaan van zo'n 240.000 genodigden.
Op zich natuurlijk al een historisch moment, maar CNN wil er helemaal iets onvergetelijks van maken. Er van uitgaande dat heel veel aanwezigen een foto zullen maken roept CNN iedereen op die foto naar CNN te sturen. Daar worden deze foto's allemaal met behulp van Photosynth aan elkaar geplakt en zo ontstaat er een 3D weergave zoals nog nooit eerder vertoond is!
  1. Take one photo of the moment when Obama takes the oath. If you have a digital camera with a zoom lens, take three photos (wide-angle, mid-zoom, full-zoom)
  2. E-mail each photo as soon as possible to themoment@cnn.com (one photo per message, 10MB size limit). Don't forget to include your name in the message if you'd like to appear in the list of the contributors. Please only send in photos you took yourself.
  3. Go to cnn.com/themoment to see all of the photos in our photosynth
Natuurlijk ga ik een foto van het ultieme moment voor de tv maken en die opsturen. Het zou toch leuk zijn als je die er ook in terug zou zien! Al zijn er maar 1000 mensen die gehoor geven aan deze oproep en ik hoop dat het er veel meer zijn, dan moet er toch een prachtige en unieke herinnering ontstaan van deze gebeurtenis.

Alle gebruikte foto's zullen ook geplaatst worden op iReport.com, samen met alle andere iReport foto's van het moment. Daarnaast zullen de foto's nog gepubliceerd en gearchiveerd worden op de site van Microsoft Photosynth.

Webboekje 2009 van Vives

We zijn weer een jaar verder en ook nu weer heeft Vives (heel slim vlak voor de NOT)  een boekje uitgegeven met de "750 beste onderwijslinks en recensies".

Vorig jaar heette het nog "De 700 beste onderwijslinks" en toen had ik er toch wat commentaar op.
Wat me toen opviel was dat ik niet één weblog tegenkwam.
Toen vroeg ik me af: "Hoe moeilijk is het om een rubriek weblogs in het onderwijs toe te voegen? Opereren wij als edubloggers dan echt zó in de marge, zijn we zó onzichtbaar, voegen weblogs als deze nu echt zó weinig toe of zijn reguliere websites (vaak zonder fatsoenlijke RSS feeds) inderdaad nog gewoon mainstream?"

Ik stuurde er zelfs een mailtje over naar de redactie en kreeg al snel een antwoord:
Bedankt voor de tip. We gaan zeker proberen volgend jaar de rubriek onderwijsweblogs toe te voegen!

Heel leuk is het om een jaar later ook de andere reacties terug te lezen van KrisKras, Kaj, Fons: "We zijn een beetje de roepende in de woestijn", Jeroen, Daniëlle, Edwin, Moniek, André, John en Smetty!

Maar we zijn dus weer een jaar verder en je ziet dat Vives de belofte is nagekomen. Op pagina 75 vind je onder de rubriek weblogs er nu 11 terug, waaronder die van André en John. Reageren helpt dus wel! Ook zijn er 2 weblogs gerecenseerd, waaronder die van mij...

Moraal van dit verhaal:
We willen graag verandering en kijken daarbij vaak (te ver) vooruit. Kijk ook eens achterom, bijvoorbeeld door reacties van een jaar geleden nog eens te lezen en dan zie je wat er toch veranderd is!
Overigens staan er op de website van Vives nu al 17 onderwijsblogs en kun je daar zelf nog meer aan toevoegen!

15 januari 2009

Met de Poken op het journaal

Gisteren was er een Poken meetup in Utrecht en omdat ik toch naar Den Haag moest besloot ik even langs te gaan om er zelf een aan te schaffen. Er bleek zelfs een cameraploeg van de NOS aanwezig en op een gegeven moment kreeg ook ik een microfoon onder m'n neus.
Gisterenavond laat kwam er al een sms'je: Je bent op tv!
Vanmorgen werd ik door diverse mensen aangesproken en ook via Twitter kwamen berichten binnen dat mensen me gezien hadden. Ik wist nog steeds van niks maar vanavond stuurde Jojanneke die er ook bij was gisteren me een link naar het journaalfragment.
Gelukkig hebben ze niet alles laten horen wat ik gezegd heb:-)
Maar in een opwelling noemde ik wel m'n url en die werd zelfs getoond op tv, toch leuk als trendmatcher!
Wat de Poken is en of het wat gaat worden zal nog moeten blijken. Daar kom ik later vast nog wel op terug.
Vandaag heb ik hem natuurlijk geactiveerd  en kreeg gelijk alle mensen te zien met wie ik "gepoked" heb! Het lijkt wel op een pyramidespel want naarmate je meer pookt verdien je meer punten waarmee je weer goedkoper Pokens kunt aanschaffen om te verkopen en/of uit te delen.
Wat je gisteren al zag is dat mensen eerst hun Pokens tegen elkaar aanhielden en daarna pas elkaar een hand gaven en zich voorstelden... wat een wereld! En ik doe daar nu nog aan mee ook.

Pas wanneer je thuiskomt en de poken weer aansluit op je computer zie je dus pas met wie je kennis gemaakt hebt dankzij het profiel dat getoond wordt.
Daarbij bepaal je zelf wat er allemaal getoond wordt.
Tja, de meeste mensen met wie ik tot nu toe gepoked heb kende ik al via Twitter of anderszins dus tot nu toe voegt het weinig toe, maar leuk is het wel!
Aan de andere kant: vrijwel ieder mobieltje heeft infrarood en/of bluetooth en daarmee kun je ook gegevens uitwisselen. Hoe vaak zie je dat doen of doe je dat zelf? Kortom: Ik moet het nog zien, maar dat dacht ik ruim twee jaar geleden van Twitter ook.

Overigens heeft Karin met haar Flip een prachtige impressie gemaakt van de meetup die je zeker even moet bekijken!

Applicatie-integratie bij Leeuwenborgh

Ludo Cuijpers Tijdens de eerste ronde parallelsessies op de 19e themaconferentie ben ik aangeschoven bij Ludo Cuijpers van Leeuwenborgh Opleidingen.
Voor een verslag verwijs ik graag naar het bericht dat op Blogisch staat.
Hieronder de presentatie van Ludo:

Samenhang in het applicatielandschap

DSC_9065Vandaag ben ik op de 19e themaconferentie van ROC-i-partners in een prachtige locatie van ROC Mondriaan in Den Haag.
Alle presentaties staan vandaag in het teken van: Samenhang in het applicatielandschap.
De openingskeynote werd verzorgd door Ben Gorter van Surfdiensten. Hij had een zeer interessante presentatie over Cloud Computing. Natuurlijk stelde hij zijn materiaal beschikbaar en is hieronder te bekijken.
Cloud Computing
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: rocip19 surfdiensten)

14 januari 2009

19de themaconferentie ROC-i-Partners

In de loop van woensdagmiddag reis ik richting Den Haag voor de 19e themaconferentie van  ROC-i-partners. Het begint 's avonds met een netwerkdiner in hotel Moevenpick. Geen idee wie ik dan al tegenkom, maar dat maakt het vaak juist leuk. Wel slim van de organisatie om dit te faciliteren, want om nu 's ochtends vroeg naar Den Haag te moeten reizen is niet echt fijn.
Joël de Bruijn heeft op zijn weblog al een twitterfountain aangemaakt dus die komt in ieder geval ook. Helaas heeft hij niet helemaal de juiste code gebruikt dus die fontein doet het niet. Vandaar hier alsnog een keer hoewel ik niet verwacht dat er veel mensen zullen twitteren op deze conferentie. Twitter is nog niet echt "ingedaald" zal ik maar zeggen in dit gezelschap. Maar deelnemers, maak me gek en bewijs m'n ongelijk!
Wil je dat je berichten en foto's (die je bij Flickr plaatst) in deze fountain verschijnen, gebruik dan bij Twitter de hashtag #rocip19 en bij Flickr de tag rocip19. Daarmee komen berichten en foto's automatisch in deze fountain te staan:

12 januari 2009

Laadtijd weblogs

Uptrends maakt vandaag bekend dat het verschil tussen de totale laadtijd van de meest populaire marketing blog websites zeer groot is. De totale tijd is de tijd die het duurt voordat een website in beeld komt bij een bezoeker, inclusief plaatjes. Uptrends heeft de performance onderzocht van de websites van de 50 meest populaire marketing blogs volgens de website Marketingfacts, de Marcom Top 100. Het resultaat is dat er grote verschillen zijn tussen de snelheid en grootte van bestanden van de websites.

De websites van journaliste Marie-José Klaver en van Twinkle worden het snelst geladen. Deze websites komen binnen 0,4 seconden in beeld. (bron)

Nu staat mijn weblog ook in deze lijst en ik blijk te eindigen op een keurige 28e plaats met een laadtijd van 2,1 seconden. Valt me niet tegen als ik zie wat voor plug-ins ik heb draaien en het feit dat ik hier eigenlijk nooit veel aandacht aan besteed. Complimenten dus ook voor Vevida waar ik mijn site host.

Wowter is een stuk sneller met een laadtijd van maar 1 seconde.
ZBdigitaal zie je op 36 in deze lijst, maar in de Marcom Top 100 staat Edwin Mijnsbergen deze maand maar liefst op de vijfde plaats! Een geweldige score Edwin!

Long tail in het onderwijs

Vorige week kwam Joël de Bruijn van ROC Tilburg met een paar interessante berichten. Eerst een bericht over Resultaten verkenningsfase “Excellent Leren” dat een dag later gevolgd werd door The Long Tail van ROC Tilburg.
Aan de hand van een paar grafiekjes liet Joël heel mooi zien hoe de spreiding is van de deelnemers van ROC Tilburg over de opleidingen die dat ROC aanbiedt.
Ik ben gelijk gaan kijken of ik voor m'n eigen ROC ook die gegevens zo mooi in beeld kon brengen en of de resultaten vergelijkbaar zouden zijn.
Ik wil geen absolute deelnemer aantallen noemen zoals Joël doet (bedrijfsgeheim?) maar ik kan zeggen dat wanneer ik kijk naar de 9xxxx serie onderstaande grafiek het volgende toont.

In de 9xxx serie bieden wij 116 crebo's aan.
De 16 populairste hiervan bedienen 50% van de studenten.
De 43 populairste hiervan bedienen 80% van de studenten.

Dat komt redelijk overeen met de gegevens van Joël.

Als ik kijk naar alle crebo's dan bieden wij er 245 aan.
De 23 populairste hiervan bedienen 50% van de studenten.
De 72 populairste hiervan bedienen 80% van de studenten.

Als je je dan vervolgens realiseert hoeveel tijd we steken in die andere 20% van onze studenten dan kun je allerlei conclusies gaan trekken. Dat zal ik hier niet doen, maar het is wel een behoorlijke eye-opener moet ik zeggen!
Ook vraag ik me sinds ik het bericht bij Blogisch las af hoeveel mensen binnen hoeveel ROC's (en andere onderwijsinstellingen) zich eigenlijk op deze manier met het onderwijsaanbod bezighouden en het onderwijs daarop afstemmen?

Overigens is het niet aan mij om aan de hand van deze gegevens allerlei aanbevelingen te doen. Een en ander ligt een stuk genuanceerder dan deze cijfers aangeven. Zo zitten bij ons in sommige groepen wel studenten met 10 verschillende crebo's. Allemaal een (net iets) ander uitstroomprofiel dus die wel (grotendeels) dezelfde lessen volgen. Als je op die manier slim weet te plannen en organiseren kan je wel degelijk een breed onderwijsaanbod hebben natuurlijk.

08 januari 2009

Geotagging in blogberichten


Iedereen die een weblog host bij Blogger kan behalve de gewone editor ook gebruikmaken van Blogger in draft waar nieuwe features die nog in bèta zijn alvast uitgetest en gebruikt kunnen worden.
Zo is nu geotagging toegevoegd aan de editor bij Blogger in draft.
Met geotagging kan je aan ieder bericht dat je plaatst de locatie toevoegen. Op deze manier kun je aangeven vanaf welke plaats het bericht geplaatst is.
Het werkt heel makkelijk. Gewoon inloggen bij draft.blogger.com, open de berichten editor en klik op: locatie toevoegen.

Als je bericht gepubliceerd is wordt de geotag getoond als een link waarop geklikt kan worden en die Google Maps zal openen.
De locatie wordt ook toegevoegd in de RSS feed
waarbij gebruik wordt gemaakt van GeoRSS, een standaard voor geotagging. Dit betekent dat feedreaders en zoekmachines het bericht kunnen koppelen aan locaties.

Helaas werkt het nog niet bij weblogs die extern gehost worden en gebruikmaken van de oude templates.
Voor een voorbeeld moet ik daarom verwijzen naar m'n testweblog: http://trendmatcher.blogspot.com/

Wat heb je hier nu aan? Straks ga ik weer met een groep leerlingen naar Oostenrijk en zal verslag doen vanaf verschillende locaties. Met deze feature kan ik dan makkelijk aangeven waar de berichten precies vandaan komen. Voor meer info, zie het bericht bij: Blogger in Draft

Geotagging bij Blogger


Iedereen die een weblog host via of bij Blogger kan behalve de gewone editor ook gebruikmaken van Blogger in draft waar nieuwe features die nog in beta zijn alvast uitgetest en gebruikt kunnen worden. Zo is nu geotagging toegevoegd aan de editor bij Blogger in draft.
Met geotagging kan je aan ieder bericht dat je plaatst de locatie toevoegen. Op deze manier kun je aangeven vanaf welke plaats het bericht geplaatst is
Het werkt heel makkelijk. Gewoon inloggen bij draft.blogger.com, open de berichten editor en klik op: locatie toevoegen.

Als je bericht gepubliceerd is wordt de geotag getoond als een link waarop geklikt kan worden en die Google Maps zal openen.
De locatie wordt ook toegevoegd in de RSS feed
waarbij gebruik wordt gemaakt van GeoRSS, een standaard voor geotagging. Dit betekent dat feedreaders en zoekmachines het bericht kunnen koppelen aan locaties.

07 januari 2009

Snel zoeken bij Youtube

Wil je snel filmpjes zoeken op Youtube over een bepaald onderwerp dan kun je dat nu ook doen via Wibe7.tv
Vul een trefwoord in en in no time wordt je scherm volledig gevuld met filmpjes.
Als je eroverheen gaat met de muis krijg je extra informatie en als je een filmpje aanklikt wordt die gelijk afgespeeld. Dit alles zonder enige poespas, reclame of wat dan ook.

Het grappige is dat de makers zeggen dat ze dit project voor de lol in twee uur gebouwd hebben met behulp van jQuery, waarbij ze zich hebben laten inspireren door compfight.com, dat trouwens een mooie manier biedt om foto's te zoeken.
Je hebt dus niet persé Google nodig om wat te vinden...

06 januari 2009

Een andere kijk op de wereld

Een wereldkaart waarbij Noord en Zuid zijn veranderd in Gezond en Ziek. In plaats van Oost en West zie je Rijk en Arm.
Als je zo de wereld bekijkt ziet deze er opeens totaal anders uit!
De getoonde kaart is gebaseerd op gegevens uit 2006. Vandaar dat IJsland nog helemaal rechtsboven staat, dat zal nu anders zijn.

Maar je kunt de wereld op nog veel meer manieren in kaart brengen. Ga daarvoor naar Gapminder World en speel met de mogelijke varianten op de x en de y as.
(zie ook: Blogoscoped)

05 januari 2009

De draad weer oppakken...

Twee weken geleden beloofde ik in het nieuwe jaar de draad weer op te pakken. Dat zal ook heus gebeuren, maar ik merk dat ik nog wat tijd nodig heb.

Dit weblog gaat over ICT en Onderwijs en niet over vraagstukken van oorlog en vrede, terwijl ik merk dat -mede door mijn bezoek aan Israël- mijn gedachten nog steeds daar zijn: bij mijn zoon die we hebben achtergelaten en bij alle anderen -aan weerskanten van betonnen muren en prikkeldraad- die de gevolgen ondervinden van wat zich daar op dit moment afspeelt.

In Jeruzalem hebben we een bezoek gebracht aan Yad Vashem, het holocaust museum en nogmaals gezien wat zich nog geen 70 jaar geleden in Europa allemaal heeft afgespeeld. Iedereen die zich een mening veroorlooft over wie nu wat het beste kan doen zou eerst daar eens moeten gaan kijken... Ik wil hier verder geen discussie over uitlokken want nogmaals: dit weblog gaat over ICT en onderwijs.

Voor alle duidelijkheid, we hebben een prachtige tijd gehad samen en veel gezien. Op de foto's zie je een opname van de markt uit de oude stad Jerusalem en een uit de nieuwe stad. Je moet heel goed kijken om de verschillen te zien! In die stad leven zoveel volken, geloven en culturen samen dat je je afvraagt waarom dat niet overal kan?

Straks gaat het hier weer over ICT en Onderwijs. Nu ben ik nog even met m'n gedachten daar...