31 maart 2009

Het huiswerk voor donderdag

Ok kids, kijk even op het bord wat je huiswerk is voor donderdag!

De ademende aarde

Op breathingearth.net zie je een simulatie van de CO2 uitstoot per land evenals het aantal geboortes en sterfgevallen.
Ga met je muis over de kaart en je ziet die gegevens voor het betreffende land.
Ook zie je via een teller het aantal geboortes en sterfgevallen wereldwijd vanaf het moment dat je op de site zit.
Bedenk wel dat het natuurlijk een simulatie is en de getallen niet uit een online databank komen. Volgens de site zijn ze echter eerder te optimistisch dan te pessimistisch weergegeven. Scroll verder naar beneden en je krijgt meer informatie.

Het zijn geen dingen waar je heel erg vrolijk van wordt, maar misschien heel bruikbaar in de les...

30 maart 2009

Bent u op de hoogte van het bericht...?


Via Google Alerts ben ik onder andere geabonneerd op het trefwoord onderwijs waardoor ik één keer per week een mailtje binnenkrijg met een verzameling links die Google voor me vindt. Voor mij is dat één van de manieren om nieuws over een bepaald onderwerp te verzamelen.
Vandaag kwam er ook weer een mailtje binnen en ik werd getriggerd door het eerste bericht:
Vragen van het lid Depla (pvda) aan de staatssecretaris van Onderwijs
Nieuwsbank (persbericht) (abonnement) - Netherlands
1. Bent u op de hoogte van het bericht in de Gelderlander van 14 maart dat leerlingen op het ROC-Nijmegen, die aanvullende Nederlandse taalles nodig hebben, ...
"Hee, Staf Depla, de man die ik vorige week nog op de foto zette tijdens de eindsessie op de managementconferentie" dacht ik en klikte door.
Zo kom ik terecht bij de Nieuwsbank die me gratis de eerste 1199 tekens van het bericht laat zien.
Daaruit begrijp ik dat het gaat om vragen van het lid Depla (PvdA) aan de staatssecretaris van Onderwijs, gesteld op 30 maart naar aanleiding van een artikel in de Gelderlander van 14 maart.

Maar als het gaat om kamervragen, waarom zou ik daar dan voor moeten betalen vraag ik me heel naief af, dus ga ik naar de site van de Tweede Kamer, afdeling kamervragen. Helaas is die site maar bijgewerkt tot 16 maart. Omdat het gaat om vragen van de PvdA ga ik dus maar eens op die site kijken waar ik van alles lees over congressen, maar niet over kamervragen. Dan maar eens bij Staf Depla zelf kijken, hij heeft vast wel een site.
In de eerste alinea lees ik: "Ook na november 2006 wil ik werken aan een beter Nederland."
Dat ziet er niet heel recent uit, maar het laatste bericht is toch van 23 maart 2009. Dat valt dus mee, maar helaas niets over de vragen die hij vandaag heeft gesteld.

Dan eerst maar eens naar de Gelderlander om te zien waar het nu eigenlijk over gaat. Ik zoek op die site op ROC Nijmegen en kom gelijk waar ik wezen wil:
Geen les Nederlands voor moeilijke scholieren op roc

Dat maakt me natuurlijk wel nieuwsgierig welke vragen Staf Depla daar dan over gesteld heeft dus ik pak toch maar mijn mobieltje om de Nieuwsbank te bellen zodat ik het hele bericht via e-mail toegestuurd krijg.
Dat bericht heeft de volgende inhoud: (via Nieuwsbank)
Kamervragen over taallessen Nederlands bij ROC-Nijmegen

Partij van de Arbeid
Den Haag, 30 maart 2009

Vragen van het lid Depla (PvdA) aan de staatssecretaris van Onderwijs

hoe zij er voor kan zorgen dat alle leerlingen ROC-Nijmegen de in het lesrooster opgenomen Nederlandse les ook daadwerkelijk krijgen

1. Bent u op de hoogte van het bericht in de Gelderlander van 14 maart dat leerlingen op het ROC-Nijmegen, die aanvullende Nederlandse taalles nodig hebben, die Nederlandse les niet krijgen?

2. Klopt dit bericht? En klopt het dat die lessen wel in het lesrooster zijn opgenomen? Kunt u aangeven om hoeveel leerlingen het gaat en hoe lang de aanvullende Nederlandse lessen al ontbreken.

3. Klopt het dat niet alleen aanvullende Nederlandse lessen niet gegeven worden maar ook de reguliere Nederlandse lessen (bron Schriftelijke vragen van de PvdA-raadsleden Halima El Karouni en Joke Pol,dd 16 maart 2009.)

4. Wat is de oorzaak van het niet geven van de lessen Nederlands? Zijn er in de regio Nijmegen inderdaad te weinig docenten Nederlands? Is het overmacht van ROC-Nijmegen of schiet de bedrijfsvoering tekort?

5. Klopt het dat er door het afschaffen van de gedwongen winkelnering bij inburgering er veel docenten Nederlands boventallig zijn geworden bij ROC's? Hoe kan het, tegen die achtergrond, gebeuren dat ROC-Nijmegen onvoldoende leraren heeft om Nederlandse les te geven?

6. Welke mogelijkheden heeft u om ROC-Nijmegen bij te staan wel snel voldoende docenten Nederlands te krijgen?

7. Welke actie wordt door ROC-Nijmegen genomen zodat de studenten de gemiste lessen Nederlands kunnen inhalen?

Persvoorlichting Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid Plein 2
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
T 070 318 2694
E s.boting@tweedekamer.n
l
Als ik de voorwaarden van de Nieuwsbank goed begrijp mag ik dat bericht hier dus gewoon overnemen.

Maar waar gaat het mij nu om?
Eerlijk gezegd niet over de inhoud van de vragen alhoewel ik me werkelijk afvraag of Depla nu werkelijk verwacht dát Bijsterveld op de hoogte is van het bericht in de Gelderlander. Zij kan onmogelijk alle kranten lezen en toch niet alles weten van wat er allemaal speelt op alle ROC's in Nederland? Ik hoop dat tenminste niet voor haar!
Het lijkt me dat Staf gebeld is door de achterban in Nijmegen die hem gevraagd heeft werk te maken van deze toestand. Blijkbaar gaat dat dan dus op zo'n manier. De persvoorlichter van de PvdA neemt vervolgens niet de moeite via de eigen site hier aandacht aan te besteden, maar stuurt gewoon een berichtje naar de Nieuwsbank in de hoop dat iemand het oppakt. Tja, het is een manier van werken, maar in onze democratie zou ik (naief, ik weet het) verwachten dat ik zo'n vraag eerder via een "openbare weg" zou tegenkomen dan via een Nieuwsbank waar ik voor betalen moet.

Waar het mij niet om gaat...
is om de toestand bij ROC Nijmegen nu eens aan de kaak te stellen. Ik denk dat veel meer ROC's met hetzelfde probleem worstelen en met de rug tegen de muur staan. Pijnlijk maar realiteit.

Waar ik benieuwd naar ben...
is wat nu het effect is van zo'n rijtje vragen? Eerlijk gezegd komt het bij mij een beetje over als "goedkoop scoren", maar ik heb geen verstand van politiek en wil me daar dan ook niet teveel mee bemoeien. Maar als ik de laatste vraag nog eens lees denk ik: Staf, heb je al de moeite genomen om dat aan die school zelf te vragen? Zou je dan niet échte betrokkenheid tonen?

Da's pas netwerken

Vorige week was ik van dinsdag tot vrijdag op Dé Managementconferentie Netwerken in Noordwijkerhout als huisfotograaf, blogger en manusje van alles. Dat betekent 3 dagen lang met een extra "oortje" lopen waardoor je veel meer hoort dan een ander, maar daardoor gek genoeg ook weer minder.
Een saaie conferentie dit jaar, tenminste als je afgaat op wat er door het oortje kwam. Geen calamiteiten, geen stroomuitval, geen schandalen en geen ongelukken. Alles liep volgens het draaiboek en ik heb eigenlijk alleen maar positieve geluiden gehoord.
Was er vorig jaar op dé IT conferentie nog wat commentaar op de kartonnen dozen die als zitplaats moesten dienen, nu had de organisatie een paar ruimtes ter compensatie helemaal volgezet met bankstellen wat op zich al een mooi gezicht was!
Op allerlei manieren was ervoor gezorgd dat het thema "Netwerken" goed uit de verf zou komen. Zo mocht je bij de openingssessie niet zomaar ergens gaan zitten maar correspondeerde een nummer op je badge met een zitplaats. Een slimme routine op de computer zorgde ervoor dat je nooit in de buurt van een collega zou zitten en daardoor eerder in gesprek zou komen met anderen.
P1120834
foto Ellen Elemans
Dat je dan toch met 6 collega's naar dezelfde workshop gaat zoals collega blogger Karin meldde zal ongetwijfeld iets zeggen over de aantrekkelijkheid van die workshop, maar dat terzijde...

Er waren meer bloggers, opnieuw prima gefaciliteerd door de organisatie met een eigen ruimte en een vaste snelle internetverbinding. Ook hiervandaan: bedankt jullie allemaal!
Alle (7!) bloggers hebben samen gezorgd voor zoveel verscheidenheid in berichtgeving die het teruglezen van alle berichten op het weblog tot een feest maken.

Een van de mooiste voorbeelden van netwerken tijdens de conferentie was voor mij wel de tweede ochtend vroeg in de bloggersuimte. Om 8 uur 's ochtends zaten daar Max Hoefijzers -voorzitter College van Bestuur van het Da Vinci College- en een collega achter mijn notebook om te video-skypen met collega's in Indonesië. Het onderwijsleerbedrijf Grenzenloos Samenwerken van het Da Vinci College voert meerdere projecten uit in Indonesië. Dit gebeurt met hulp van leerlingen die daar in het kader van hun opleiding stage lopen. Vanuit het Da Vinci College is er regelmatig contact met de collega's in Indonesië en ik kreeg het verzoek of dat ook vanuit Noordwijkerhout zou kunnen. Ik ging natuurlijk akkoord onder voorwaarde dat ik erover mocht bloggen en wat foto's maken. Met de Flip ook nog even snel een filmpje gemaakt.
En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen van hoe er vorige week in Noordwijkerhout écht genetwerkt werd, natuurlijk ook met behulp van Twitter!

Goomoodleikiog

Goomoodleikiog = Google Moodle Wiki Weblog

Hoe Google Apps, Moodle, wiki's en webblogs het leren kunnen versterken en samenwerking en informatie-uitwisseling zowel binnen als buiten de klas mogelijk maken.
Een mooi filmpje, geinspireerd op de techniek die zo herkenbaar is van de Common Craft Show.
(Gevonden via: WNY Education Associates)

23 maart 2009

Flip bezitters opgelet!

Even een waarschuwing voor Flip bezitters die hem een tijdje niet gebruikt hebben.
Er is een update uit van de software en als je nietsvermoedend op "upgrade" klikt is er nauwelijks meer een weg terug naar de oude versie. Het vreemde is daarbij dat de "movie mix" optie, waarbij je de software zelf een filmpje kan laten monteren met muziek erbij verdwenen is.
Als je een Flip koopt staat de software op de Flip zelf en wordt niet meegeleverd op een cd. Bij een upgrade wordt de Flip volledig gewist en wordt de nieuwe software erop gezet.
Nu had ik wel een backup gemaakt gelijk toen ik hem binnenkreeg en heb geprobeerd om die terug te zetten, maar ik kreeg toch foutmeldingen bij het maken van zo'n moviemix.
Jammer, want dat vond ik nu juist zo'n leuke feature. De nieuwe software lijkt wel sneller te zijn...

Innovatie en inspiratie

Innovatie en inspiratie, dat is UGame - ULearn.

Vandaag over precies één maand, op 23 april organiseert het UGame - ULearn-team in de Aula van de TU Delft het symposium Marketing, Nieuwe Media & Mediawijsheid. Een dag vol met lezingen en workshops met (inter)nationale experts die graag hun kennis met u delen.
Kijk voor meer informatie op: Ugame Ulearn

Hyves, Facebook, Flickr, Twitter, de Flip, Poken en ga zo maar door. Het lijkt alsof er elke week wel een nieuwe applicatie of tool wordt gelanceerd. Maar wat moet je als bibliotheek of onderwijsinstelling met al deze nieuwe tools? Heb je nog wel een keus? UGame - ULearn vindt van wel!

Voor de bibliotheek- en onderwijswereld liggen er kansen en mogelijkheden om met behulp van de laatste technische ontwikkelingen de eigen organisatie in de schijnwerpers te zetten. Juist door aan te sluiten bij wat de klant doet, word je een meer geloofwaardige partner en ben je beter uitgerust voor de toekomst. Dit is al een start in nieuwe doelgroepbenadering en dus een nieuw soort marketing.
Het in Amerika al bekende begrip "Valuing" dat return on investment niet alleen in financiële, maar ook in maatschappelijke zin inhoudt zal mede daarbij uitgangspunt zijn. UGame - ULearn ziet een behoefte aan innovatie en inspiratie en dat is precies wat het symposium u meegeeft, naast een aantal tips en pasklare antwoorden natuurlijk.

Kom ook naar het symposium Marketing, Nieuwe Media & Mediawijsheid op 23 april in de Aula van de TU Delft. Luister naar en ontmoet onder andere:
Helene Blowers (bedenkster 23 dingen), Kathy Dempsey (marketing consulent/auteur), Father Roderick, Christian ten Hoope, Margit Tamas, Willem Jan Renger, Cathy Spierenburg, Remco Pijpers, Norma Verheijen, Frank Lekanne Deprez, Frank Huysmans, Francien van Bohemen en Pierre Gorissen. De rol van dagvoorzitter is in handen van Annemarie van Gaal.
Onder een klein voorbehoud zal ik er zelf ook bij zijn en zal dan Pierre Gorissen ondersteunen bij een wervelende "battle of the bloggers" presentatie!


Ugame Ulearn 2009 oproep from Jaap van de Geer on Vimeo.

Doelgoep
Het symposium is een must voor iedereen die nieuwe media en toepassingen daarvan in het onderwijs en bibliotheken wil leren kennen en/of wil inzetten.

Managementconferentie Netwerken

De komende week zal het hier weer rustig zijn.
Morgenvroeg reis ik namelijk af richting Noordwijkerhout. Daar vindt op woensdag en donderdag Dé Managementconferentie Netwerken plaats, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie.
Ik mag daar weer een bijdrage leveren als huisblogger, fotograaf en manusje van alles.

Gelukkig hoef ik het bloggen niet alleen te doen en heeft een aantal deelnemers zich bereid verklaard om ook berichten te plaatsen op het speciaal ingerichte weblog van Dé Conferentie.

Dit jaar kunnen veel meer mensen meedoen aan de nieuwsverspreiding want we verwachten dat er ook veel getwitterd zal worden. Er zijn op diverse plekken twitterfountains met behulp van beamers en plasmaschermen en we moedigen iedereen aan veel te twitteren met gebruikmaking van de hashtag: #cvi09

Daarnaast zullen we ook nog een SMS-wall plaatsen voor degenen die liever van dat medium gebruikmaken. Tijdens de eindsessie zal (als de techniek ons niet in de steek laat) er zowel een SMS-wall als Twitterfountain zijn!

Behalve met de Twitterfountain werken we ook met Tweetgrid omdat we met het testen gemerkt hebben dat de fountain nogal eens weigert.
Deelnemers die tijdens de conferentie twitteren vanaf een note/netbook kunnen gebruikmaken van Tweetchannel. Na inloggen met je Twitter account hoef je dan niet telkens een hashtag in te vullen. Die wordt automatisch toegevoegd!

Helaas is er in NH de Leeuwenhorst geen gratis draadloos internet voorhanden. De huisprovider is Swisscom en je kunt ter plekke via je creditcard wifi tegoed regelen. Prijzen zijn mij niet bekend.


Als de fontein het niet doet helpt het vaak om de pagina even te verversen!

20 maart 2009

Ik heb Google Voice!

De afgelopen week heb ik iedere dag een paar keer op mijn GrandCentral account gekeken om te zien of ik al aan de beurt was voor een upgrade naar Google Voice en vanavond was het zover!
Hoe kwam ik dan aan een GrandCentral account? Dat was toch alleen beschikbaar binnen Amerika? Tja, dat is het voordeel als je daar iemand kent. Vorig jaar zat mijn dochter daar en heb ik haar gevraagd even een account voor me aan te maken. Nu kwam dat dus goed uit want GrandCentral gebruikers zijn als eerste aan de beurt voor Google Voice. Google heeft GrandCentral namelijk gewoon overgenomen.
Nu dus snel kijken wat er allemaal mogelijk is.
Sommige bloggers zagen het al als de perfecte vervanger voor Skype, maar dat zie ik nog niet zo. Je kunt namelijk niet vanaf je computer bellen. Als ik wil bellen moet ik m'n eigen nummer opgeven en die van een ander en Google Voice zorgt dan voor een verbinding van toestel naar toestel. In Amerika is dat gratis, maar hier natuurlijk (nog) niet.
Wat wel gratis kan is SMS'jes versturen! Leuk natuurlijk, maar niet echt datgene waar ik op zat te wachten.

Maar goed, als je wilt kun je me bellen op: (646) 867-0831 Denk erom, dit is dus een Amerikaans nummer!
Als je nu in het Engels inspreekt wordt alles omgezet naar tekst. Durf je het aan? In dat geval plaats ik het MP3 bestand misschien hier zodat je jezelf terug kunt horen!
Waarschijnlijk kun je met Skype heel goedkoop of misschien wel voor niks naar dat nummer bellen.

Hierboven zie je hoe een ingesproken bericht wordt omgezet naar tekst.
Ik weet nog niet hoe het programma reageert als je in het Nederlands inspreekt, maar ik heb zo mijn twijfels...

19 maart 2009

Dag van de leerplicht

Ik was vanmorgen wat later op m'n werk en weet niet of ik absent ben gemeld. Heb in ieder geval geen leerplichtambtenaren bij de deur zien staan.
Toch was het vandaag de Dag van de Leerplicht!

Een en ander wordt ondersteund door een website waar van alles te vinden is:


19 maart 2009 is het de Dag van de Leerplicht. Dit jaar is het thema: School? Bekijk 't…eens anders! Naar school gaan is niet alleen een plicht maar vooral ook heel erg leuk. Kinderen hebben het recht om zich te ontwikkelen en een diploma te halen. Om zoveel mogelijk leerlingen, ouders en scholen hiervan bewust te maken, hebben we uw hulp nodig!

Met deze website ondersteunt het ministerie van OCW leerplichtambtenaren en scholen bij de organisatie van de Dag van de Leerplicht. Hier vind je ideeën voor acties, draaiboeken en materialen gericht op primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en op leerkrachten. Welke activiteiten je organiseert bepaal je helemaal zelf! Hoe meer gemeenten en scholen meedoen, hoe groter het effect op de bewustwording zal zijn.

Kijk snel op Leraar 24!

Vanavond kreeg ik een mailtje van iemand die het weten kan dat Leraar 24 de voorwaarden veranderd heeft!

Naast de disclaimer waar ik eerder over struikelde is er nu ook een auteursrechtverklaring en gebruikersreglement toegevoegd die absoluut recht doen aan auteurs en gebruikers. Een prachtige formulering en wat mij betreft een schoolvoorbeeld waar veel andere sites nog heel wat van kunnen leren, maar daar was Leraar 24 tenslotte ook voor bedoeld.

Ik ga hier geen fragmenten citeren. Het is écht de moeite waard om naar de site zelf te gaan en de auteursrechtverklaring en het gebruikersreglement goed door te nemen.

Complimenten voor degene die dit zo mooi geformuleerd heeft en voor de mensen achter Leraar 24 die begrepen hebben dat de vorige beperkingen echt niet meer van deze tijd zijn.

Bijna twee maanden geleden zei iemand op de NOT tegen mij: "Willem, die regels zijn binnen 2 maanden aangepast". JB, je hebt gelijk gekregen!

18 maart 2009

Laatste edities InDruk online

Vorige week vrijdag plaatste ik een bericht over InDrukMBO waarin ik al aangaf dat deze ook digitaal beschikbaar zou komen. Dat stond immers op de achterkant!

Sinds vandaag is het uiteindelijk zo ver, maar het had wel wat voeten in de aarde!
Vrijdag al stuurde ik een mailtje naar Kennisnet met de vraag of ze mij een seintje wilden geven als de laatste editie online zou staan. De verborgen boodschap was natuurlijk: wat raar dat dat nog niet het geval is...

Gisteren kreeg ik keurig een mailtje terug:
"Als het goed is, wordt inDruk vandaag op indruk.kennisnet.nl geplaatst."

Vanmorgen gevolgd door:
"Helaas is inDruk gisteren niet op het web geplaatst. We hebben inmiddels aangegeven dat het spoed heeft en hopen dat het vandaag op indruk.kennisnet.nl wordt geplaatst. Excuus voor de vertraging."

Maar het geval wilde dat ik zelf inmiddels toch een digitaal exemplaar gevonden had, en wel via bestellen.kennisnet.nl, dus mailde ik keurig netjes naar mijn contactpersoon: "De grap is dat hij hier al wel staat. Kennelijk doet iemand dus wel wat maar wordt dat intern niet gecommuniceerd..."

Waarop ik gelijk de reactie terugkreeg: "Wat apart dat je dat hebt gevonden. Dat is de plek waar je een exemplaar kunt bestellen, maar het zou niet moeten doorlinken naar de pdf. Ik zal dit laten wijzigen. De pdf-bestanden van inDruk zijn alleen op te vragen via indruk.kennisnet.nl."

Waarom denken mensen toch vaak in of-of termen, en niet in en-en termen?
Wat is er nu op tegen dat je op een plek waar je een gedrukt exemplaar kunt bestellen ook direct de digitale versie kunt downloaden? Dat scheelt nog portokosten en papier ook! (think green)
Dus Kennisnet, laat die link daar nu lekker staan. Hij zit niemand in de weg...

Voor alle duidelijkheid:
alle InDruks zijn nu beschikbaar op indruk.kennisnet.nl, dus naast MBO ook voor PO en VO

Keep up the good work!
Natuurlijk meld ik mijn bron niet al ben ik bang dat ik nu weer een contactpersoon minder heb bij Kennisnet:-) Toch is het niet mijn bedoeling om mensen op de korrel te nemen maar om bepaalde workflows te optimaliseren. De volgende keer hoop ik dat de InDruks digitaal beschikbaar zijn vóórdat de papieren versie verspreid wordt zodat "wij" bloggers er makkelijker naar kunnen verwijzen.
De onderzoekspublicaties waarover ik hiervoor berichtte stonden allemaal keurig in de InDruk, maar waren lastig te vinden, vandaar...

Multitasken tijdens de les

Deze week heb ik al eerder aandacht besteed aan publicaties uit de onderzoeksreeks van Kennisnet.
Eentje die ik nog niet genoemd had maar wel met veel belangstelling heb gelezen is:

HomoZappiens@Schonenvaart.mbo
Deze publicatie beschrijft een onderzoek naar het gebruik van de digitale leeromgeving Schonenvaart binnen het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Nijmegen. Schonenvaart is een competentiegerichte, digitale leeromgeving, waarin de student beroepsgerichte opdrachten doet alsof hij werkzaam is in de praktijk.

Vandaag was ik op uitnodiging van Kennisnet bij hun vlootschouw van onderzoeksprojecten, waar ook bovengenoemd project gepresenteerd werd en ik wilde daarop wachten alvorens er iets over te zeggen.
Van wat ik las werd ik namelijk nogal "onrustig" en ik hoopte dat die onrust vandaag weggenomen zou worden. Het tegendeel bleek het geval. Het onderzoek zou moeten gaan over Schonenvaart, maar tussen de regels door las ik een heel ander verhaal over docenten en hun leerlingen. Een verhaal dat voor een deel erg overeenkomt met de reacties die ik binnenkreeg naar aanleiding van de Hyves + Youtube discussie...

Ik zal een stukje uit de publicatie hieronder weergeven (als teaser). De rest moet je gewoon echt helemaal zelf lezen als je hierin geïnteresseerd bent. Ook om die reden wacht ik (nog even) met het geven van mijn mening over het onderzoek.
Ik wil je niet beinvloeden!
Multitasken tijdens de les
Van de hedendaagse generatie jongeren wordt vaak gesteld dat zij via ict en media continu verbonden willen zijn met anderen en dat zij veel programma’s op de computer tegelijk aan hebben staan, veelal in combinatie met andere media. Het computergebruik in de onderzoeksgroep kenmerkt zich inderdaad door ‘connectiviteit.’ De meeste studenten bekijken eerst hun vriendenkring online als zij het internet opgaan (72,5%, zie tabel 4).
Maar dit onderzoek levert een wat genuanceerder beeld over de mate waarin programma’s naast elkaar open staan dan we soms in de media tegenkomen. Het merendeel van de studenten geeft namelijk aan dat het afhankelijk is van wat ze aan het doen zijn, of ze daarnaast ook andere (privé)programma’s hebben openstaan (80%). Als de studenten iets moeten doen waarbij zij zich moeten concentreren, zetten ze de funsites of msn uit (82,5%). Tegelijk blijkt uit de observaties dat het druk en op momenten onrustig is in de Schonenvaart-lessen. Er is veel onderlinge interactie en er staan veel programma’s naast Schonenvaart op de computers open. Veel studenten geven via de vragenlijst aan last te hebben gehad van de drukte in de Schonenvaartklas (55%). En een aanzienlijk deel van de studenten (42,5 %) geeft aan dat zij geconcentreerder
zouden werken als zij alléén toegang zouden hebben tot het Schonenvaart-programma op de computer.
De docent geeft aan dat hij tolerant is geweest ten opzichte het multitasken van de studenten met het msn-nen, het downloaden van muziek en het kijken van filmpjes op YouTube. Het spelen van games accepteert hij in principe niet. Games horen volgens hem niet bij school en leiden ook langduriger af dan bijvoorbeeld het even bekijken van een filmpje op YouTube.
Ook hij vond de lessen inderdaad soms onrustig, maar studenten waren ook vaak hard aan het werk, in een soort van golfbeweging. Als studenten hun werk af hadden, mochten ze van hem best een keer wat anders doen, zolang ze anderen maar niet stoorden.
Dan nog iets over de vindbaarheid van deze publicaties op de site van Kennisnet. Ook Wilfred Rubens klaagt daar terecht over in een recensie van een andere publicatie. Als je maar weet waar je op zoeken moet kan dat nu wel via het zoekvenster op de startpagina van Kennisnet, maar wanneer je naar onderzoek.kennisnet.nl gaat moet je echt weten waar je klikken moet. Dat blijkt te zijn op het icoontje aan de rechterkant van de site, maar daar viel mijn oog gewoon niet op!
Ik kom er steeds meer achter dat er inmiddels zo verschrikkelijk veel staat op de site van Kennisnet (en de meer dan 500 subsites) maar dat het evenzo lastig vinden is af en toe...

16 maart 2009

Klik hier als je akkoord gaat

In de nog steeds lopende "Hyves-Youtube" discussie krijg ik vandaag weer een paar waardevolle reacties binnen:

Binnen onze scholengroep gaan wij nu een idee uitwerken dat ik vorig jaar op een school in Londen in de praktijk heb gezien. Samen met de leerlingen gaan wij regels voor het gebruik van de computers opstellen. Vervolgens schaffen wij software (in Engeland zag ik Securus en Forensic Software) aan die globaal het volgende doet.

Een leerling kan alleen inloggen als hij akkoord gaat met de regels voor computergebruik die hij op zijn scherm ziet. Klikt hij niet op akkoord dan kan hij niet inloggen. De software registreert vervolgens het surfgedrag. Per locatie en zelfs per lesgroep kan worden ingesteld wat er al dan niet gefilterd moet worden. Je kunt het vervolgens aangeven of een site direct geblokt wordt of dat er alleen (al dan niet met een zichtbare waarschuwing) geregistreerd wordt. Een x aantal keer per week kan bijvoorbeeld een afdelingsleider een automatisch rapport van het surfgedrag van de overtreders van de regels krijgen. Hij kan dan al dan niet actie ondernemen.

Een basisschool in Dordrecht werkt al zo en is er erg positief over.


Ik heb beide genoemde programma's even bekeken en ze bieden inderdaad veel mogelijkheden. Punt is wel dat je er niet aan ontkomt een en ander te moeten gaan beheren. Welke sites plaats je wel en welke niet op de blacklist?

Mijn vraag is: Zijn er scholen die al met een dergelijk contract werken (kan natuurlijk ook op papier) en wat zijn de ervaringen daarmee? Zo ja, wil je mij (de tekst van) zo'n contract opsturen?

Ook Patrick Koning doet nog een suggestie:
Willem, in de School voor de Toekomst zag ik vorige week het gebruik van ABTutor. Dit tooltje maakt het mogelijk om de pc's op afstand te bekijken, maar ook bijvoorbeeld te locken en vast te zetten op de powerpoint van de docent. Dit werkte erg handig.
André en Patrick, bedankt voor jullie bijdrage!

Web 2.0 als leermiddel

Op onderzoek.kennisnet.nl komen regelmatig nieuwe publicaties beschikbaar. Je moet ze alleen wel weten te vinden (via Kennis van Waarde Maken en dan Onderzoeksreeks), of domweg op het eerste plaatje klikken.

Deze maand zijn beschikbaar gekomen:

De betrouwbaarheid van internetbronnen
"Voor wie weet waar hij moet zoeken bevat internet een schat aan informatie. Leerlingen gebruiken steeds vaker internetinformatie als bron van informatie, bijvoorbeeld voor werkstukken. Maar vaak zijn ze slecht voorbereid om zelf, als eigen poortwachter, de informatie die ze tegenkomen kritisch te beoordelen. De twaalfde publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks geeft docenten goed inzicht in de vakuilen van internet, maar het biedt ook concrete aanwijzingen waarmee docenten hun leerlingen beter voorbereid internet op kunnen laten gaan."

Web 2.0 als leermiddel
"Uit onderzoek blijkt dat jongeren heel veel gebruik maken van internet, maar zij toch zeker niet allemaal tot voorlopers op internet gerekend mogen worden. De toepassingen die ze vaak gebruiken, zoals MSN en Hyves, benutten ze vooral om te communiceren met vrienden en te ‘spelen' met hun identiteit. Deze zogenaamde Web 2.0 toepassingen vinden ze vaak minder geschikt voor schoolactiviteiten. De elfde publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks doet verslag van een onderzoek naar wat jongeren weten over internet en deze Web 2.0 toepassingen en hoe zij aankijken tegen het gebruik ervan."

Het laatste hoofdstuk van dit prima leesbare verslag heeft als titel:

De ‘Google’-generatie en ict
"Welke aannames bestaan er over jongeren en ict? Welke conclusies kunnen we over deze aannames trekken? Wat betekenen ze voor het onderwijs?"

Ik citeer hier alleen de laatste alinea:

Gevolgen typeringen
De typering van jongeren aan de hand van termen als ‘Netgeneratie’ is minder onschuldig dan het lijkt. Er spreekt bijna een bepaalde luiheid uit en een blinde
vlek voor wetenschappelijk onderzoek. Van Vliet (2008b) verzucht al: “waarom begint iedere discussie over ictvaardigheden van de huidige jeugd met de zin “als ik kijk
naar mijn kinderen…” (p. 89). Het verhult de verschillen die binnen de generatie zelf bestaan. Daarnaast wordt het verschil tussen jongeren en ouderen benadrukt. Maar niet alleen jongeren maken deel uit van de digitale wereld, een kenmerk van de digitale omgeving is juist dat deze ons allemaal omringt. De meest riskante doorwerking
krijgen de denkbeelden als opgeroepen wordt tot directe en ingrijpende maatregelen in het onderwijs. Misschien moet het onderwijs wel aangepast worden, maar de argumenten die de ‘generatie’-denkers aandragen kunnen daarvoor geen afdoende fundament bieden.

Als ik kijk naar mijn kinderen
Natuurlijk voel ik me wel een beetje aangesproken. Ook ik refereer bij mijn presentaties graag aan mijn kinderen en breng ze zelfs via foto's en uitspraken ten tonele. Maar als het inderdaad verschillen zou verhullen die binnen die generatie bestaan zou ik er gelijk mee ophouden. Wat ik juist altijd aangeef is dat ik zo'n groot verschil constateer tussen iemand van 19 en iemand van 24. Daarnaast ken ik mensen van 56 die absoluut meer van web2.0 weten dan menige tiener...

Lees in dit verband ook eens het verhaal van Patrick de Koning op zijn weblog over zijn ervaringen met Mediawijsheid & Web 2.0:
Studenten doen weinig met Web 2.0!
Het is een pijnlijk herkenbaar verhaal dat de conlusies uit het rapport volgens mij volledig onderschrijft...

14 maart 2009

Hee imbeciel


"Hey, moron. If you’re a teenager, or in your twenties. You’re part of the dumbest generation. The reason? The internet. You know nothing. You’re losing your social skills. You steal. You’re violent, you’re a bunch of bullies. You’re a narcisitic “Me”-generation."

Aan het woord is Don Tapscott en ik zit al de hele avond materiaal van hem te lezen en te bekijken.
Bovenstaand filmpje is om zijn boek Grown up Digital - How the NET Generation is Changing YOUR World te promoten, maar aan die oorspronkelijke site heeft hij nu een Net Gen Education Challenge toegevoegd waarbij hij iedereen uitnodigt om filmpjes te uploaden waarin je laat zien of uitlegt hoe je het onderwijs in de 21e eeuw wilt veranderen.
Tapscott baseert zich in dit boek op onderzoek in twaalf landen, onder achtduizend jongeren die geboren zijn tussen 1978 en 1994. Het boek is een vervolg op Growing Up Digital uit 1997. Daarin beschreef hij de netgeneratie, die een beslissende invloed op de samenleving zou krijgen, zoals hij betoogde.
Hans Mestrum heeft al eens aandacht besteed aan Don Tapscott middels een interview dat een collega met Don hield.
Marco Derksen noemde op Upstream vorig jaar al een lezing die Don Apscott gehouden heeft in Helsinki en die is absoluut de moeite van het bekijken waard! Op Upstream kun je afzonderlijk de video en de bijbehorende presentatie afspelen.
Maar hier kun je beide samen op één pagina bekijken. Klik dan wel even rechtsonder op:
De slides gaan niet synchroon mee met de presentatie dus is het de kunst zelf te bepalen welke slide bij welk deel van zijn verhaal hoort, maar dat zorgt ervoor dat je nóg beter luistert naar wat hij zegt.
Heb je geen tijd om al deze links te volgen, breng dan in ieder geval even een bezoekje aan de Net Gen Education Challenge en klik daar wat door de verschillende video's heen.
Een idee voor Kennisnet om iets dergelijks te organiseren?

Om nog even terug te komen op de titel...
Er bestaat dus ook een boek met de titel The dumbest generation.

13 maart 2009

InDruk MBO

Vandaag rolde er een presentexemplaar door de brievenbus van de voorjaarseditie van InDruk MBO, een uitgave van Kennisnet.
Daarin onder andere een artikel over Twitter en hoe dat gebruikt werd tijdens de EduExchange van afgelopen december.
Karin Winters en ik werden daarvoor geïnterviewd.

Je kunt je gratis abonneren op InDruk, maar als het goed is komt ook deze editie digitaal beschikbaar via indruk.kennisnet.nl.
Naast het artikel over Twitter ook berichten over onder andere marktplaatsmbo.nl, het actieplan 'Verbonden met ICT' en digitaal leermateriaal.

Tenslotte nog een mooie column van Wilfred Rubens met als titel:
Worden we gelukkig van democratisering van de technologie?
Er komen via internet steeds meer applicaties beschikbaar. Wilfred noemt als voorbeeld Google Apps, een compleet Office pakket waarbij je bestanden ook nog eens kunt delen met anderen. Wat Wilfred zich nu afvraagt is of het gros van de docenten wel zit te wachten op al die keuzemogelijkheden?
Eens zien of er docenten zijn die reageren...

Edubloggers trekken ten strijde

Deze week ontving ik twee present exemplaren van Wij[s]zer, een blad dat ik tot nu toe nog niet kende.

"Wijszer is een GRATIS onafhankelijk vakblad dat zich richt op de docent in het mbo. Het brengt een mix van vakinhoudelijke en lifestyle-informatie over de leerkracht in het vak en de leerkracht in het dagelijkse leven. Hoog in het vaandel staat de uitwisseling van 'beroepsgeheimen'. Hoe ervaren collega's nieuwe onderwijsmethodes? Hoe denken zij over mobiliteit? Wat te leren van collega's op didactisch gebied? Wijszer ondersteunt de beroepstrots en geeft een positief imago aan het beroep docent en aan het mbo. Dit gebeurt in een aantrekkelijke mix van reportages, achtergrondartikelen, columns, korte berichten en vaste rubrieken" (bron)

In het jongste nummer staat onder de kop Edubloggers trekken ten strijde een interview met Rein Bijlsma van Wauwel.nl en met mij.
Docenten hebben overal een mening over en willen die ook graag kwijt. Wat is er dan idealer dan internet? Twee edubloggers vertellen over de do's en don'ts van hun ‘internetdagboek'. "Ik tel eerst tot tien voordat ik op ‘send' druk."

Bij het artikel een foto van leerlingen achter de computer met als onderschrift:
Volgens Willem Karssenberg zijn Youtube en Hyves geen gevaar voor de les: "Als je dat een probleem vindt, dan maak je daar afspraken over"

Tja, was het maar zo simpel als daar gesteld wordt. Het is een heel korte samenvatting van het gesprek dat ik met de verslaggever gehad heb maar ik zal niet ontkennen dat ik er in die sfeer over gesproken heb:-)

Collega's van mij kennen het tijdschrift blijkbaar al wel want van verschillende kanten kreeg ik reacties binnen op het artikel (zie het bericht van gisteren: Geen docent maar politieagent).

Wij[s]zer blijkt gratis op scholen verspreid te worden, maar je kunt het tegen verzendkosten ook thuis ontvangen.
Het leest prettig en deze editie bevatte een aantal interessante artikelen. Eens kijken dus hoe ook wij dit blad op school gaan krijgen...

12 maart 2009

Implementeren bij een ROC

Van december 2007 tot en met december 2008 werkte Frans van der Steen vanuit Getronics Consulting bij ons om leiding te geven aan de verbetering van de bekostigingsadministratie, de registratie van aan- & afwezigheid en het resultaatbeheer (oftewel: Magister).
Vanaf mei 2008 mocht ik tegenover hem zitten en met hem samenwerken. Het was zijn eerste klus in het onderwijsveld en ik vond het vaak fascinerend te observeren hoe hij als externe consultant de zaken aanpakte en zich regelmatig verbaasde over hoe "wij" de dingen doen (of juist niet) in het onderwijs.
Toen hij aangaf op termijn een en ander te willen beschrijven heb ik hem gelijk gewezen op marktplaatsmbo.nl als een prima plek om zijn verhaal neer te zetten zodat anderen daar ook wat aan kunnen hebben.
Deze week kreeg ik een mailtje dat Frans gedaan heeft wat hij zich had voorgenomen!

Implementeren bij een ROC
"Tussen beleid en realisatie, tussen denken en doen gaapt nogal eens een grote kloof. Daar kunnen we elke dag last van hebben, vooral als het gaat om ondersteunende voorzieningen die we dagelijks gebruiken.
In het artikel een poging tot eerlijke reflectie over een organisatiebreed implementatietraject met praktische hints en tips." (bron)

Het is een herkenbaar verhaal geworden, geschreven in een stijl die kenmerkend is voor Frans. Ik heb het met plezier gelezen en breng het graag onder de aandacht van iedereen die bezig is met- of beginnen mag/moet aan een veranderingstraject binnen de organisatie!

Geen docent maar politieagent

Ik schrik iedere keer van de reacties die ik nog steeds binnenkrijg naar aanleiding van mijn berichten over (het verbieden van) Hyves en Youtube op school. In de reacties die ik via m'n weblog kreeg zag je vooral solidariteit en verontwaardiging, waarbij de reacties van hen die "voor de klas staan" toch gelijk een stuk genuanceerder waren.

De beste stuurlui staan aan wal
Geldt dat gezegde dan hier ook weer? Het is natuurlijk ook makkelijk praten vanachter een bureau en vanuit een andere positie dan die van leerkracht. "Ga met ze in gesprek". "Laat ze zelf een sanctie verzinnen". Aardige suggesties, maar als ik de reacties van sommige docenten zelf zie, dan gaat dat dus niet werken.

Met leerlingen zijn geen afspraken te maken.
"Als je tegen de een zegt 'doe je Hyves weg' heeft de ander MSN alweer opgestart.
Een groot deel van de les ben ik bezig om als politieagent op te treden tegen leerlingen die voor de zoveelste keer in de overtreding gaan.
Twee weken geleden hebben twee leerlingen (18 en 19 jaar) geprobeerd om, tijdens de les burgerschap en dus onder schooltijd, een afspraak te maken, via Hyves, met mijn 14 jaar oude dochter.
Ik ervaar Hyves, MSN, Partyflock.nl enz als een zeer groot storend probleem."

Dat zijn reacties die ik via e-mail binnenkrijg.
Een andere docent vertelde me het volgende:

Meneer, ik ben mijn wachtwoord kwijt!
"Eerder hadden leerlingen vaak als smoes dat ze hun boek vergeten waren. Nu werken we niet meer met boeken maar moet alles via de computer. Nu zeggen ze dus gewoon dat ze hun wachtwoord kwijt zijn en ben ik de helft van de tijd bezig met het resetten van wachtwoorden! Ik heb de servicedesk al gesuggereerd om geld te gaan vragen voor iedere keer dat een leerling z'n wachtwoord kwijt is, maar dat stuit weer op andere problemen. Aan lesgeven kom ik eigenlijk niet meer toe."

Via m'n weblog krijg ik de volgende schets van een gemiddelde lesdag:

Een kijkje in de praktijk
"Ik zal even een schets geven waar ik tegen aanloop: Kijkend naar het rooster van onze leerlingen dan valt op dat onze lessen voor 60-70% gedaan wordt met behulp van de computer en dat wij momenteel bezig zijn met continu bezig de 'waakhond' spelen waar we echt heel erg beu van zijn.
Wat betreft de (misschien wel slecht uitdagende) methodes;
6 uur vakleer (Elobase), 2 uur burgerschap (Connect), 2 uur Nederlands (Taalblokken), 2 uur MVT (Taalblokken), 2 uur rekenen (EIW – ondernemend leren), 2 uur Studieloopbaanbegeleiding.
Reden hiervoor is dat wij zoveel mogelijk flexibel CGO onderwijs willen bieden. (= een eis)
Vandaar dat er een heel aantal collega’s zijn die heel helder kunnen aangeven waarom het wel geblokkeerd zou moeten worden. HBO commerciele economie studenten niet te vergelijken met de MBO niveau 1 of niveau 2 leerlingen… hoe goed zijn bedoeling ook is. Het is gewoon niet reëel en niet te vergelijken!
Bijv. omdat we over 16-17 jarigen met niveau 1 en/of 2 waarvan de ouders zelfs aangeven dat er regels en grenzen gesteld moeten worden."

En die laatste zin triggert mij dan wel weer:
"Zelfs de ouders geven aan dat er regels en grenzen gesteld moeten worden!"
Is dat niet precies waar het hier om gaat, regels en grenzen?
Als ik 140 km over de A28 wil rijden moet ik niet gek staan te kijken dat ik af en toe een brief uit Leeuwarden ontvang. Maar als puber kan ik ongestraft een soort van kat-en-muis spelletje spelen met mijn docenten en hen tot wanhoop drijven. Het spel gaat daarbij zover dat ze geen docent meer zijn maar politieagent en kennelijk laten ze zich ongewild in die rol drukken.
Vervolgens wordt de oplossing gezocht in blokkades, te vergelijken met verkeersdrempels op de A28 zodat je niet meer harder dan 120 km per uur kunt rijden...

Maar wat is nu de oplossing?
Er zijn veel ideeën aangedragen en ik geloof dat wanneer leerkrachten met elkaar investeren in het uitproberen van die suggesties ze een eind zullen komen. Lukt dat niet, dan zullen ze terug moeten kunnen vallen op een team en leidinggevenden die hen rugdekking geven. Je moet een leerling eruit kunnen sturen en dan moet er wat mee gedaan worden. Sancties, een stevig gesprek, contact met thuis... verzin het maar.
Als we leerlingen toestaan ongestraft kinderachtige spelletjes te spelen nemen we hen niet serieus, maar onszelf ook niet. We hebben de verplichting hen te leren hier op een goede manier mee om te gaan. Door simpelweg dingen te verbieden leren zij niks, maar wij ook niet!

Zijn we er nu dus uit?
Nee, nog lang niet! Er moet wat gebeuren in die situaties zoals ze hierboven geschetst zijn en dat gaat niet vanzelf. Als school moeten we regels formuleren en die duidelijk communiceren met alle betrokkenen, docenten, leerlingen en ouders. Afspraken maken over wat er gebeurt wanneer betrokkenen zich niet houden aan die regels. Leerlingen uitleggen waarom dingen zo werken en niet te vergeten docenten uitleggen waarom domweg verbieden geen echte optie is....
Of zullen we het maar gewoon onderbrengen bij het vak burgerschapskunde? Staat mediawijsheid al ergens op een rooster?

Mensen die mij op twitter volgen zullen weten waarom het hier een tijdje stil is geweest.
Vanaf vandaag wil ik ook hier de draad weer oppakken!

02 maart 2009

Politieke verantwoording

Al een hele tijd volg ik Maxime Verhagen op Twitter en ik blijf me over die man verbazen. Hij heeft inmiddels al meer dan 2400 berichten geplaatst en wordt door meer dan 5800 mensen gevolgd! Van dag tot dag laat hij al die mensen weten waar hij is en wat hij doet. Daarbij plaatst hij niet alleen berichten maar ook foto's, zoals vandaag weer van de conferentie over de wederopbouw van Gaza die gehouden werd in Sharm el Sjeik.
Tijdens de conferentie houdt hij via zijn mobieltje de lezers op de hoogte met een stroom van berichten:

Nu krijg ik van mijn zoon die nog steeds in Israël zit regelmatig te horen dat de berichtgeving in de Nederlandse pers nogal eenzijdig is. Hij zit vlakbij de grens en vaak horen wij via hem van inslagen op Israëlisch grondgebied die niet bij ons in de krant komen.
Dus kan ik het niet laten om minister Verhagen een twitterbericht te sturen naar aanleiding van één van zijn tweets:

Het duurt maar even voordat ik een paar reacties terugkrijg:

Dat doet hij dus terwijl hij in die conferentie zit!
Voor alle duidelijkheid:
Maxime Verhagen volgt mij niet op Twitter. Waarschijnlijk heeft hij nog nooit van me gehoord en weet al helemaal niet of ik wel of niet op het CDA stem. Hij hoéft dit helemaal niet te doen en toch neemt hij de moeite op heel veel vragen en reacties van heel veel twitteraars in te gaan. En dat allemaal niet op een formele en ambtelijke toon, maar meer in de trant van:
@PaulZaWa Nee de Palestijnen in Gaza voeren bloemen uit en krijgen er inkomsten voor terug joh.

Als alle bestuurders en leidinggevenden nu eens op deze manier hun werk lieten volgen en de mensen die zij dienen een kijkje zouden geven in hun keuken?
Dus niet een dure (en ongetwijfeld professionele) PR&Marketing afdeling het woord laten voeren zoals anderen doen, maar gewoon zelf. Dit alles met het risico dat je een keer teruggefloten wordt omdat je wat teveel uit de school klapt of een foto maakt vanuit de Trèvezaal, so what?

Ik vind het zo sympathiek en vernieuwend en ik hoop oprecht dat het voorbeeld van Verhagen navolging vindt, niet alleen in de politiek maar op allerlei fronten.
Waarom zou Toine Maes, directeur van Kennisnet hier niet mee beginnen of Jan van Zijl, voorzitter MBO raad? En weten wij waar Plasterk zich overdag me bezighoudt?
Het kan onmogelijk geheimer zijn dan de activiteiten van een minister van Buitenlandse Zaken, die nu overigens alweer in Genève zit....