30 juni 2009

Draai Linux vanaf een USB stick

Je hebt vast nog wel ergens een USB stick liggen? Dan is dit een leuk projectje voor een mooie zomeravond!

SugarLabs heeft namelijk Sugar on a Stick uitgebracht. Het is een Linux (Fedora) distributie die met gemak op een SUB stick past. Met behulp van live usb creator kun je er een bootable stick van maken ,en ervoor zorgen dat het geheugen dat overblijft gebruikt wordt tijdens het werken.
Sugar Labs is een non-profit organisatie die open source educatieve software maakt. Het is vorig jaar opgericht door Walter Bender die daarvoor directeur was bij het One Laptop Per Child (OLPC) project.
SoaS (Sugar on a Stick) is te downloaden als iso bestand (380MB) en er zijn installatie instructies beschikbaar voor Windows, Apple en Linux.

Afgelopen weekend heb ik een een ander gedownload en op een USB stick gezet. Met behulp van die live usb creator ging dat kinderlijk eenvoudig.
Vervolgens heb ik de bootvolgorde in de bios van mijn ASUS EeePC 701 (net één jaar oud!) aangepast en de stick aangesloten.
Even opnieuw booten en ik kwam in een bijzondere omgeving terecht met een aparte menuschil. Een aantal programma's is direct beschikbaar, waaronder zelfs een mindmapping programma!
Na wat klikken zag ik mijn wireless router en even later zat ik via een minimalistiche browser zelfs op internet! Er zit ook een opname programma bij en ja hoor: zonder dat ik iets hoefde in te stellen werd mijn webcam herkend en kon ik mezelf opnemen.
We hebben het hier over versie 1 maar het werkt dus al heel behoorlijk! Met de programma's die worden aangeboden is het bedoeld voor gebruik door basisschoolleerlingen, maar ik vond het heel interessant om mee te "spelen".

Het achterliggende idee is natuurlijk heel mooi: op die stick neem je je hele omgeving mee want wat je doet wordt opgeslagen op die USB stick (mits groot genoeg) Toen ik hem gisteren dus op een totaal andere machine op mijn werk aansloot paste het systeem zich daar gelijk aan, maar had ik bijvoorbeeld wel de favorieten die ik in de browser had bewaard. Ook op die werkcomputer had ik gelijk internetverbinding (hoezo Cisco clean acces agent eerst installeren?).
Al met al echt de moeite waard om eens te bekijken!
Een engelstalige recensie met wat screendumps vind je bij ars technica.

Nieuwe schoolregels!

1. Come to school every day, unless you would rather just go on line.

2. Come to class on time, or log into your online class anytime day or night, whenever it is most convenient to you.

3. Leave your seat only when necessary, which should be often to go collaborate with others or demonstrate something to the class.

4. Bring required materials, including your laptop and cell phone every day.

5. Talk only when permitted, text at all other times.

6. Don't Talk to your neighbors, unless you are sharing your ideas, asking for help or giving help.

7. Use polite speech when speaking, blogging, texting, Twittering, instant messaging, etc.

8. Do not cheat, but remix, re-purpose, and sample other peoples’ work and ideas and give them credit.

9. Follow the teacher's directions immediately and your peers’ directions too.

10. Be polite, courteous, and respectful at all times in both physical and virtual space.

11. Complete all assignments neatly and on time and submit on line or post to your blog or wiki, and share it with your followers on Twitter.

12. Keep your hands to yourself, but share all your ideas and knowledge with others in your Personal Learning Network.

13. Be quiet in lines, hallways, and restrooms, unless you are at home and logged into your on line classroom, in which case you can dance and play music.

14. If you need help raise your hand, but don’t wait for the teacher get help from your neighbors and post your question to your online Personal Learning Network.

15. Know what you are supposed to be learning, why, and what you will do with the knowledge.


Een prachtige hoeveelheid regels die ik tegenkwam op het Education Innovation weblog.
Dat geeft inderdaad een heel andere kijk op onderwijs!

SuperSchrijfWedstrijd voor WikiKids

Dit jaar organiseert WikiKids weer een wedstrijd waar iedereen die het afgelopen jaar op de basisschool heeft gezeten aan mee kan doen. Deze keer is het een SuperSchrijfWedstrijd. De wedstrijd loopt van 15 juni tot en met 16 oktober 2009.

WikiKids is de Nederlandstalige Internet-encyclopedie voor en door kinderen van de basisschool en bestaat nu al weer 3 jaar. In die tijd zijn er meer dan 5000 artikelen geschreven en meer dan 5000 afbeeldingen in de Beeldbank komen te staan.
Op WikiKids vinden leerlingen van de basisschool informatie voor hun spreekbeurt en werkstuk. Ze kunnen zelf ook meeschrijven aan de encyclopedie.

Meedoen is niet alleen erg leuk, het is ook leerzaam en is daarom een goede activiteit voor in de klas. Leerlingen kunnen individueel, als groepje of als hele klas een artikel schrijven. Bij het schrijven van een artikel leren kinderen hoe ze kunnen samenwerken, een zakelijke tekst schrijven en ze leren natuurlijk ook veel over het onderwerp (zaakvakkenonderwijs).
Schrijven voor WikiKids bevordert bovendien de mediawijsheid van leerlingen: ze leren wat auteursrecht is (niet zomaar teksten en plaatsen van anderen gebruiken) en wat het betekent om voor internet iets te schrijven. Handleidingen en lessuggesties op WikiKids helpen daarbij.

De eerste prijs van de Superschrijfwedstrijd is een videocamera die met één hand te bedienen is. De tweede prijs is een digitale microscoop en de derde prijs een digitale fotocamera.

Meer informatie over de SuperSchrijfWedstrijd 2009 is te vinden op deze pagina. Daar lees je hoe je mee kunt doen, hoe je een prachtig artikel schrijft en wat de spelregels zijn.

Waarom ik dit persbericht hier plaats?
Natuurlijk in de hoop dat er leerkrachten zijn die er wat mee kunnen, maar misschien breng ik ook ouders van schoolgaande kinderen op een idee. De zomervakantie is tenslotte lang genoeg en je kunt niet iedere dag naar een pretpark gaan!
Wie weet kom je op vakantie iets tegen waardoor je kind zo geboeid wordt dat je kunt zeggen: waarom schrijf je er niet een mooi verhaal over voor Wikikids?

29 juni 2009

Software plus Services

De laatste tijd is SAAS (Software As A Service) een term die je steeds meer tegenkomt. Anderen hebben het over CLOUD computing. Prachtige termen allemaal.
Microsoft haakt daar aardig op in door er een extra draai aan te geven: Je bent er niet met software alleen, maar ook niet met alleen services. Pak het beste uit beide werelden (is hun boodschap).
Om dat nog eens duidelijk te maken hebben ze Lee LeFever van Commoncraft ingehuurd om daar een filmpje over te maken en als je het hem zo hoort uitleggen denk je misschien, daar zit wat in...



Grappig om te zien dat ook Microsoft zelf op blogs.microsoft.nl linkt naar het Youtube filmpje terwijl het natuurlijk ook op hun eigen platform beschikbaar is. Voordeel van Youtube is dat je het filmpje zou kunnen voorzien van ondertiteling, maar dat is nog niet gebeurd. Het is ook niet zo dat Microsoft nu een echt kanaal heeft bij Youtube. Op het account staat alleen dit filmpje...
Zoals ik al zei: gebruik het beste uit twee werelden!

28 juni 2009

Zou Plasterk zo wél reacties krijgen?

Vandaag weer een prachtig nieuw initatief van president Obama.
Via een Youtube filmpje nodigt hij Amerikanen uit om te reageren en zo een vraag te stellen over de gezondheidszorg in Amerika:

"President Obama is taking your questions this Wednesday in a special online health care townhall event. With healthcare at the top of the President's agenda, he is opening up the White House to questions via YouTube. Create a 20- or 30-second video question and submit it as a reply video to the video below (go here to get started). He'll answer some of the most popular questions during the event, which we'll stream live from the White House YouTube channel." (bron)




Wat nu als Plasterk zoiets zou doen en ons zou vragen onze ideeën over Wikiwijs te ventileren?
Of wat als je eigen College van Bestuur je zo zou vragen om je mening te geven over de veranderingen op je eigen instelling?

Ik weet het wel, als je wantrouwend bent zou je kunnen bedenken dat het propaganda apparaat van Obama de eerste filmpjes al lang heeft klaarliggen en die laat zien.
Het mooiste zou dan ook zijn wanneer wij zelf uit alle ingezonden filmpjes de beste zouden kunnen kiezen waarop wij antwoord willen hebben. Dat wordt vast de volgende stap...

Hoe dan ook, ik vind het een mooie poging om politiek dichtbij de mensen te brengen!

26 juni 2009

Bing is dé zoekmachine voor mij!

Het is haast ongelooflijk maar voorlopig toch echt waar!
Als je via Bing, de nieuwe zoekmachine van Microsoft, zoekt op het woord Flickr komt een bericht van mijn weblog bovenaan te staan! Ik heb er natuurlijk snel een screenshot van gemaakt want kan me niet voorstellen dat dit lang zo zal blijven. Ik ben eigenlijk niet zo'n ego-surfer die vaak op eigen trefwoorden zoekt om te zien waar die staat, maar dit is toch te mooi om niet even te noemen.
Met dank aan Vincent Everts die me via Twitter een seintje gaf!

Is Bing daarmee een waardeloze zoekmachine? Wat mij betreft niet hoor.
Wat ik trouwens ook heel mooi vind bij Bing is het zoeken op afbeeldingen. Dat werkt echt mooier dan bij Google.
Als je namelijk een afbeelding aanklikt krijg je links in het scherm een haast oneindige schuifbalk met plaatjes te zien waar je op kunt doorklikken. Je hoeft dus niet telkens naar een nieuwe pagina. Ook de schuifbalk rechts blijft zich maar vanzelf aanvullen...

Goed gedaan Bing!

25 juni 2009

De leefwereld van de leerling


Dé conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2010

Als er iets is dat de wereld groter heeft gemaakt, dan is het Informatie & Communicatie Technologie. We weten veel meer over de wereld om ons heen en we worden steeds sneller geïnformeerd over wat er op onze aardbol gebeurt.
Als er iets is dat onze wereld kleiner heeft gemaakt dan is het Informatie & Communicatie Technologie. De afstanden worden steeds kleiner, niet in fysieke zin, maar in virtuele zin. Holografische videoconferencing staat al voor de deur.
Kortom: ICT verandert onze wereld en verandert ons beeld van die wereld. Voor de meesten in het onderwijs is ICT een ontwikkeling waar hijgend achteraan gelopen wordt. Twitteren of bloggen is voor velen in het onderwijs geen gemeengoed. We behelpen ons met voor jongeren verouderde communicatiemiddelen zoals e-mail.We weten nog niet half wat de verandering van dit wereldbeeld voor leren en onderwijs kan betekenen. De wereld van het onderwijs is bij lange na niet de wereld van onze leerlingen.

Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT staat in het teken van:

De leefwereld van de leerling
Niet om de leerling wat te leren, maar om te leren van de wereld van de leerling. En om te leren hoe nieuwe ICT het leerproces kan bevorderen.
We nodigen iedereen uit om deze uitdaging aan te gaan en nog even ouderwets samen te komen op een fysieke plaats om het daarover met elkaar te hebben. Met erkenning van de eigen historische beperkingen en met verwondering en bewondering van de mogelijkheden voor de toekomst.

Gaat u de uitdaging aan?
Voer dan hier uw presentatievoorstel alvast in! Dit kan tot 9 oktober 2009.

Vandaag is het weblog voor deze conferentie alvast online gegaan.
Vanaf nu zal daar regelmatig nieuws over de conferentie verschijnen. Neem hem dus op in de bookmarks!

24 juni 2009

Voorlopers?

Een week geleden plaatste ik een uitnodiging voor alle voorlopers in het onderwijs om deel te nemen aan het evenement Creative Playground BarCamp, georganiseerd door Mobilize!

Vandaag ontving ik het verzoek om het volgende te melden:
De geplande bijeenkomst op 30 juni gaat niet door vanwege te weinig aanmeldingen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de drukte in de onderwijsagenda's zo vlak voor de vakantie. Wij kunnen daardoor niet de balans tussen creatieve MBKB'ers en onderwijsprofessionals waarborgen en daarom is besloten deze bijeenkomst een frisse start te geven in het nieuwe schooljaar.

Natuurlijk is dit een drukke tijd en moet er nog ontzettend veel gebeuren, zo vlak voor de zomervakantie, maar toch...
Is het echt zo erg dat mensen geen tijd meer hebben voor buitenschoolse activiteiten? Ligt dat inderdaad aan de periode of geldt dat eigenlijk voor het hele schooljaar?
Vinden er teveel van dit soort evenementen plaats waardoor we projectmoe worden of is er wat anders aan de hand?

Vanmiddag was ik bij de bijeenkomst waarvoor "het onderwijs" was uitgenodigd om mee te praten en te denken over de invulling van Wikiwijs. Zelfde verhaal: een bedroevend lage opkomst. Ik zal geen aantallen noemen.
En ook daar hoorde ik weer:
We willen zó graag het veld erbij betrekken om te voorkomen dat we dingen gaan doen waar niemand op zit te wachten! Maar hoe bereiken we ze nu als ze niet op komen dagen?

Je zou je haast gaan afvragen of "het veld" eigenlijk nog wel ergens op zit te wachten...

Gelukkig kon ik de dag goed afsluiten want er was nóg een bijeenkomst waar ik naartoe wilde: Die van een aantal edubloggers die op uitnodiging van één van hen de koppen bij elkaar staken om kennis uit te wisselen en te bespreken hoe we elkaar kunnen versterken en naar buiten treden om onze lezers nóg beter te bedienen. Met slechts één afmelding was die bijeenkomst prima bezocht, ook al doen we dat dan na de middag en in onze eigen tijd.
We zullen wel een beetje gek zijn...

Voor de taalkundigen, het is natuurlijk: een aantal edubloggers dat de koppen bij elkaar stak

SURFnet en Kennisnet maken videoplatform open source

Onder de naam MediaMosa is de kern van de Nederlandse video-ontwikkeling voor het onderwijs door SURFnet en Stichting Kennisnet beschikbaar gemaakt voor alle ontwikkelaars ter wereld.

MediaMosa is een robuust en flexibel mediamanagement platform dat zeer goed schaalbaar is. Het vormt de basis van tal van succesvolle videodiensten die SURFnet en Stichting Kennisnet aan het onderwijs in Nederland aanbieden of gaan aanbieden. Omdat ook buiten het onderwijs (bijvoorbeeld van omroepen) en internationaal zeer veel belangstelling voor dit platform is, hebben SURFnet en Stichting Kennisnet besloten om MediaMosa als open source aan te bieden. Zij hopen dat MediaMosa hierdoor kan bijdragen tot de ontwikkeling van vele andere multimediatoepassingen.

Video heeft binnen het onderwijs snel terrein gewonnen omdat het zorgt voor een verbetering van de kennisoverdracht. Mede dankzij het snelle netwerk van SURFnet kunnen studenten en docenten in het hoger onderwijs online video van hoge kwaliteit gemakkelijk integreren in colleges en lessen. Ook in de rest van het onderwijs heeft breedbandinternet gezorgd voor een versnelling in het gebruik van video. Het Nederlandse hoger onderwijs beschikt al enige jaren over de mogelijkheid om eigen materiaal te plaatsen in een online videotheek, SURFmedia. Hier kan ook videomateriaal in high definition kwaliteit worden opgeslagen en eventueel worden afgeschermd voor een specifieke groep kijkers.

Ook Stichting Kennisnet stimuleert al geruime tijd het gebruik van digitaal beeldmateriaal in het lager, voortgezet en middelbaar onderwijs. Zij is de drijvende technische kracht achter bijvoorbeeld Teleblik.nl, de site voor het onderwijs waar leerlingen en docenten audiovisuele bronnen kunnen zoeken en bekijken. De videodienst Leraar24.nl is een goed voorbeeld van hoe Stichting Kennisnet als technologiepartner met haar videoplatform bijdraagt aan de professionalisering van leraren.

SURFnet en Stichting Kennisnet hebben samen de achterliggende systemen ontwikkeld die dit soort toepassingen mogelijk maken. De kern van het videoplatform is de applicatie MediaMosa. Deze regelt het beheer, de opslag, indexering en het afspelen van videomateriaal. De applicatie is gebaseerd op het content management systeem Drupal en ontworpen volgens Representational State Transfer (REST)-architectuurprincipes.

MediaMosa komt als open source beschikbaar op www.mediamosa.org. Hierdoor kan iedere organisatie die een eigen videoportal wil ontwikkelen, gebruik maken van de opgebouwde kennis van SURFnet en Stichting Kennisnet. Ook zijn met MediaMosa koppelingen mogelijk met al bestaande applicaties. Zo kan bijvoorbeeld streaming video worden geïntegreerd met de eigen website, intranet of samenwerkingsomgeving.

MediaMosa werd ontwikkeld in het kader van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma dat wordt gefinancierd door het ministerie van OCW.

23 juni 2009

Weer 2 docenten enthousiast!

Heerlijk, vanmorgen heb ik weer eens twee docenten helemaal enthousiast kunnen krijgen voor het bloggen!
Zij gaan eind augustus een leerling-verpleegkundige van het Drenthe College begeleiden die is uitverkoren om mee te doen aan de WorldSkills 2009 in Canada. Samen met een leerling van het Horizon College is Ellen Backx daarvoor na zware voorrondes als "zorgtopper" uitgekozen. In totaal gaan er 28 Nederlandse "vakhelden" waaronder autospuiters, timmerlieden, tegelzetters, grafisch ontwerpers, web-designers... noem maar op!

Voor het weblog dcworldskills.blogspot.com dat ik hiervoor heb ingericht hadden ze al de nodige verhalen aangeleverd, maar nog niet zelf geplaatst.
Vanmorgen heb ik ze de kneepjes van het vak geleerd en ze zien het nu helemaal zitten! Ze hadden notebook en camera bij zich en we hebben alles doorgenomen en geoefend. De nodige drivers en software geïnstalleerd, waaronder Skype, zodat ze straks mooi verslag kunnen uitbrengen vanuit Calgary. Nu het kwartje gevallen is zien ze opeens ook mogelijkheden binnen hun eigen lessen... leuk is dat toch!
Ellen + SaskiaNu maar hopen dat de techniek hen straks niet in de steek laat en ze een fatsoenlijke internetverbinding hebben daar, maar dat zal wel goedkomen.

Leuk ook om voor zo'n gelegenheid een speciaal weblog in te richten met foto album en andere features. Het blijkt heel goed te doen om mensen die nog nooit geblogd hebben in twee uur wegwijs te maken: Foto's plaatsen, video uploaden, berichten bewerken, zeg het maar. Toch jammer dat het niet in het standaard scholingsaanbod is opgenomen.

Meer informatie over het Nederlandse team op: www.wijgaannaarcanada.nl

22 juni 2009

Maak kennis met Thijs!

Hoe kan het een deelnemer vergaan op een instelling waar voor een vergaande vorm van flexibilisering is gekozen?
Om een dergelijk beeld te schetsen heeft Triple A het verhaal van Thijs bedacht.
Op de site van Triple A is het verhaal van Thijs te vinden. In een boekje wordt vanuit het perspectief van Triple A een scenario voor de loopbaan van Thijs geschetst. Alles wat Thijs meemaakt kan worden ondersteund door de ontwerpen van Triple A. Dit is echter niet het enige denkbare scenario. De functionele ontwerpen van Triple A bieden ook de mogelijkheid voor het ondersteunen van andere keuzes, bijvoorbeeld in de mate van flexibiliteit.
Ben je het er niet mee eens, of zie je andere scenario's? Dan nodigt Triple A je uit om met een ander verhaal te komen!
Het verhaal van Thijs kun je online lezen, maar ook downloaden.

Thijs doorloopt in het College Gelderland en Omstreken (CGO) een aantal onderwijsprocessen. Hij start bij een eerste kennismaking en eindigt uiteindelijk met niet één, maar zelfs twee diploma’s. De weg die hij in de tussentijd aflegt is beschreven vanuit het perspectief van Thijs en vanuit het perspectief van de onderwijsinstelling. Elke stap in de loopbaan van Thijs raakt aan één of meerdere onderwijsprocessen die in functionele ontwerpen van Triple A verder zijn uitgewerkt tot eisen aan het ondersteunende systeem. Alle functionele ontwerpen van Triple
A zijn samengevoegd in de Triple A-encyclopedie en hebben ieder een eigen kleur.

Encyclopedie Triple A online

Triple A is een netwerk van ROC’s en AOC’s die samenwerken in een aantal initiatieven in het MBO-veld.
Triple A Ontwerp & Onderzoek is één van die initiatieven en heeft tot doel om gezamenlijk functionele ontwerpen uit te werken voor de ICT-ondersteuning van de onderwijsprocessen.

Het startpunt voor de functionele ontwerpen van Triple A is de gezamenlijke onderwijsvisie. Op basis van deze onderwijsvisie is een aantal functionele ontwerpen opgesteld waarin de ICT-ondersteuning voor de onderwijsprocessen is uitgewerkt. Deze encyclopedie van functionele ontwerpen omvat in totaal 11 delen:
  1. Onderwijsvisie
  2. Overzicht architectuurprincipes
  3. Methodiek
  4. Begrippenlijst
  5. Kernregistratie deelnemergegevens
  6. Digitale Overdracht Deelnemergegevens
  7. Externe Verantwoording
  8. Onderwijslogistiek, Roosteren en Beheren Middelen
  9. Ondersteuning Primair Proces en Portfolio
  10. Onderwijscatalogus
  11. Architectuur
Deze delen zijn allemaal online te lezen en te downloaden vanaf de site van Triple A
Op de functionele ontwerpen van Triple A is een Creative Commons Licentie van toepassing. (Kijk, zo hoort het!)
Heel veel leeswerk als je geïnteresseerd bent in deze materie en mooi dat het op deze manier beschikbaar komt, ook voor instellingen die in alle wijsheid hebben besloten om niét mee te doen met dit initiatief.

In de MBO krant van juni staat ook nog een interview met John van de Meulen, directeur van Triple A. Een duidelijk verhaal! Er staan trouwens veel meer interessante artikelen in deze uitgave...

21 juni 2009

Snelcursus voor vaders

Die van mij zijn nog niet wakker, dus heb ik me daarnet even kunnen voorbereiden via deze online cursus voor vaders. Straks dus vriendelijk lachen en enthousiast wat dan ook in ontvangst nemen.
Tenminste... als ze er aan gedacht hebben!

19 juni 2009

Van wie leerde ik werken met de computer?

Leuk om deze vraag eens aan verschillende mensen voor te leggen!

Het is een van de slides uit een presentatie van Frans Schouwenburg voor de masterclass In Praktijk Gebracht, vandaag gegeven in Amsterdam. Hoe ik daar zo snel bijkom? Frans zit op LinkedIn en die houdt bij wat je waar doet. Via de LinkedIn updates kreeg ik dus een seintje dat hij een presentatie bij Slideshare had geplaatst!

Er zitten meer bruikbare beelden in, zoals het plaatje dat ik eergisteren ook al tegenkwam!
De presentatie is hier te downloaden!

Van wie leerde ik werken met de computer?

niets/weinig
redelijk wat
veel
leraar
66
23
11
computercursus
81
9
10
computerboek
74
15
11
mijn vader
49
18
33
mijn moeder
80
8
12
mijn broer/zus
58
16
26
vriendinnen
51
28
21
zelf proberen
9
19
73


Dit is een van de slides uit een presentatie van Frans Schouwenburg voor de masterclass In Praktijk Gebracht, vandaag gegeven in Amsterdam. Hoe ik daar zo snel bijkom? Frans zit op LinkedIn en die houdt bij wat je waar doet. Via de LinkedIn updates kreeg ik dus een seintje dat Frans een presentatie bij Slideshare had geplaatst!
Er zitten meer bruikbare beelden in, ook het plaatje dat Toine een paar dagen geleden gebruikte!
De presentatie is
hier te downloaden!

18 juni 2009

Even een tekstfragment opnemen

Spelend met de nieuwe mogelijkheden binnen Google Books loop ik tegen nog een andere mooie feature aan!
Als je op een pagina van een boek bent kun je rechtsboven kiezen voor: Clip
Vervolgens kun je een kader om de tekst slepen die je wilt clippen.
Daarna krijg je in een popup venster de tekst zelf aangeboden, maar ook de link naar een plaatje dat je weer op je website kunt plaatsen!

Zo zocht ik in Google Books op Martin Bril en kwam bij dit mooie gedicht:

Net

Het zijn weer van die dagen die
Te snel voorbij zijn altijd moeilijk

Dan is het donker en in alle
Huizen gaan de lichten aan

Om een of andere reden
Loop ik dan altijd net op straat

Nu dus maar afsluiten en m'n hond uitlaten...

Even een boek embedden

Google books heeft vandaag een aantal nieuwe features uitgebracht, waaronder de mogelijkheid om een boek te embedden op een website.
Zo wordt het straks wel heel makkelijk om binnen je digitale lesmateriaal naar echte boeken te verwijzen!


Ook is het zoeken naar tekst binnen een boek een stuk verbeterd.

Meepraten over wikiwijs

Al eerder deed ik een oproep om mee te denken over wikiwijs op www.wikiwijs.nl.
Nu bestaat ook de gelegenheid om mee te praten!
Volgende week woensdag wordt er een docentenbijeenkomst georganiseerd in Utrecht (15-19 uur) waar mensen die zich betrokken voelen kunnen meepraten over de vraag: wat verwacht je wel/niet van wikiwijs?
Je kunt je aanmelden door een mailtje te sturen naar wikiwijs@kennisnet.nl
Er is plaats voor ongeveer twintig mensen. Reiskosten worden vergoed.

Denk je nu: dat wordt toch niks?
Des te meer reden om je mening te geven. Een trein kan tenslotte niet rijden zonder dwarsliggers!

Disclaimer: Ik krijg hier niet voor betaald en mij is ook niet gevraagd dit bericht te plaatsen, maar ik zou het eeuwig zonde van het geld vinden als wikiwijs op een mislukking uitdraait.

Regie op de informatievoorziening

Gisteren was er een startbijeenkomst van saMBO-ICT, werktitel van de stichting in oprichting waarin het BVE platform, de DEUG en ROC-i-partners zullen opgaan.
De miniconferentie werd geleid door Marijke van Hees die de onderdelen op een vlotte manier aan elkaar praatte en ook bij de forum discussie liet merken inhoudelijk prima op de hoogte te zijn van wat er op dit moment speelt in MBO land.

Frieda Hengeveld verzorgde de aftrap en deed dat op een betrokken manier en met een bevlogen verhaal. Jammer dat ik het niet heb opgenomen want een aantal van haar uitspraken waren zeker het citeren waard!

Daarna was Toine Maes, directeur van Kennisnet aan de beurt. Hij feliciteerde de nieuwe stichting... MITS.... zou blijken dat dit betekent dat we nu ook ECHT gaan samenwerken en sommige dingen in het groot gezamenlijk en centraal gaan aanpakken. Niet al het geld direct naar alle instellingen, maar ook een pot om centraal (lees via Kennisnet/Surfnet?) zaken op te pakken. (Ik moest gelijk denken aan wikiwijs...)
Maar Toine heeft wat mij betreft wel een punt als ik zie hoe sommige ROC's dingen voor zichzelf denken op te pakken. Samen sta je naar overheid én naar marktpartijen een heel stuk sterker!

Toine kwam dan ook met een mooie stelling:
Paradox:
Strakke “centrale” regie op de juiste onderwerpen leidt tot meer en niet tot minder decentrale flexibiliteit; als je op centraal niveau de juiste dingen aanpakt dan heb je op decentraal niveau alle vrijheidsgraden die je op dat niveau nodig hebt.

Daarbij gebruikte hij een mooi plaatje dat je op allerlei manieren kunt lezen en invullen:



In de slotsessie, geleid door Jaap de Mare mochten we veelvuldig onze mobieltjes trekken om via SMS2Vote te reageren op stellingen waarbij opviel dat bij een aantal daarvan de meningen toch nogal verdeeld zijn. Op een vraag als: Heeft u de registratie van aan- en afwezigheid goed op orde werd bijvoorbeeld heel verschillend geantwoord!

Browsers met elkaar vergeleken

Ik weet het niet, maar volgens mij kan Microsoft een eerlijke browservergelijking toch maar beter overlaten aan een trusted third party...

Internet Explorer 8

Firefox

Chrome

Comments

Security

Check

Internet Explorer 8 takes the cake with better phishing and malware protection, as well as protection from emerging threats.

Privacy

Check

InPrivate Browsing and InPrivate Filtering help Internet Explorer 8 claim privacy victory.

Ease of Use

Check

Features like Accelerators, Web Slices and Visual Search Suggestions make Internet Explorer 8 easiest to use.

Web Standards

CheckCheckCheck

It's a tie. Internet Explorer 8 passes more of the World Wide Web Consortium's CSS 2.1 test cases than any other browser, but Firefox 3 has more support for some evolving standards.

Developer Tools

Check

Of course Internet Explorer 8 wins this one. There's no need to install tools separately, and it offers better features like JavaScript profiling.

Reliability

Check

Only Internet Explorer 8 has both tab isolation and crash recovery features; Firefox and Chrome have one or the other.

Customizability

CheckCheckCheck

Sure, Firefox may win in sheer number of add-ons, but many of the customizations you'd want to download for Firefox are already a part of Internet Explorer 8 – right out of the box.

Compatibility

Check

Internet Explorer 8 is more compatible with more sites on the Internet than any other browser.

Manageability

Check

Neither Firefox nor Chrome provide guidance or enterprise tools. That's just not nice.

Performance

CheckCheckCheck

Knowing the top speed of a car doesn't tell you how fast you can drive in rush hour. To actually see the difference in page loads between all three browsers, you need slow-motion video. This one’s also a tie.

bron tabel Windows Internet Explorer 8: Get the facts
bron bericht blogoscoped.com van Philipp Lenssen die erbij zegt:
Gotta love some old-fashioned propaganda!