21 augustus 2009

Dial2Do: sms en e-mail onderweg inspreken - iPhone - iPhoneclub.nl

Dial2Do: sms en e-mail onderweg inspreken - iPhone - iPhoneclub.nl: "Dial2Do is een dienst waarmee je handsfree sms- en e-mailberichten, Jaiku0-, Twitter- en Tumblr-berichten kunt inspreken. Het werkt op elke telefoon en er is een Nederlands en Belgisch inbelnummer."

20 augustus 2009

Well this is great....




Well this is great. I just discovered a new service it's called dial2do. It's a free service. Just call a number with your mobile phone. And then you record a message and you can send a message to twitter to your email or to your Blogger account.
Powered by Dial2Do
Dial2Do
. Mp3

18 augustus 2009

Filmpjes van Microsoft

In een eerder bericht meldde ik dat Microsoft Soapbox ermee stopt. Verliezen ze daarmee nu ook een platform voor hun eigen promotie video's? Je zou het haast denken!
Zo werd in juli een mooie promo geplaatst op... Youtube:



En vanavond werd ik (opnieuw via Peter de Haas) geattendeerd op weer een productie van Commoncraft, nu over SharePoint Portal in Plain English.
Een mooi filmpje in de inmiddels vertrouwde Commoncraft stijl. Deze is te vinden op een Microsoft showcase site en is in Silverlight formaat.
Ik wil hem hier niet vanaf die site embedden omdat het filmpje automatisch start en dat vind ik irritant voor m'n lezers. De embed code wordt aangeboden in de vorm van een iframe en dat vind ik niet écht embedden. Het filmpje wordt ook aangeboden als wmv bestand en is met enige moeite te downloaden.
Na enig zoeken vind ik het filmpje ook bij Commoncraft met een link naar... opnieuw Youtube en nu zelfs een echt sharepoint channel: Get started with Sharepoint.

Zo kan ik hem alsnog fatsoenlijk embedden:



Nu nog kijken of hij ook beschikbaar komt met Nederlandstalige ondertiteling...

17 augustus 2009

Ja, ook ik ben weer begonnen

De scholen zijn weer begonnen in het noorden, dus ik ook. Verfrissend op een nieuwe locatie in een nieuwe ruimte. Dus eerst dozen uitpakken en alles een plekje geven. Sommige van mijn collega's zijn de hele zomer doorgegaan en dankzij hen werkt alles zoals gewend: computers, (draadloos) netwerk en IP telefonie!
Ik was ervan overtuigd dat ik mijn wachtwoord NIET was vergeten en toch lukte het me niet om in te loggen. De servicedesk had er speciaal een scriptje voor geschreven om iedereen snel van een nieuw wachtwoord te voorzien. Ook daarmee lukte het me niet de computer te starten.
Wat bleek? Ik was mijn gebruikersnaam vergeten!

Nauwelijks geblogd deze vakantie maar zeker niet offline geweest. Zelfs op vakantie was er wifi op de camping!
Zo kon ik zien dat veel ontwikkelingen gewoon doorgaan en de mensen die me op twitter volgen hebben daarvan de nodige url's voorbij zien komen. Stuk voor stuk zijn ze een blogpost waard, maar dat ritme moet ik nog even oppakken...
Vanaf morgen hoop ik die draad weer op te pakken!

07 augustus 2009

Nu al 4 X 23 dingen

Het begon in 2006 met 23 Things, een weblog met 23 oefeningen die je kon doen om je kennis uit te breiden in het werken met internet en op het gebied van web 2.0 toepassingen. Bedacht en onder Creative Commons uitgebracht door Helene Blowers voor de bibliotheek van Mecklenburg County, USA.
Het sprak me gelijk aan door de gekozen aanpak en ik adviseerde Kennisnet om het te vertalen naar het Nederlands. (Zie ook dit bericht bij Pierre Gorissen en de comments).

Kennisnet nam het advies over en liet alles in een wiki plaatsen: Cursus Web 2.0 met 23 dingen. De eerste Nederlandstalige versie van 23 dingen was een feit!

Terzelfdertijd gaf de Vereniging van Openbare Bibliotheken opdracht aan Rob Coers om 23 Things te vertalen en te bewerken, opnieuw met toestemming van Helene Blowers.
Zo kwam er nog een versie op de markt, speciaal geschreven voor medewerkers van bibliotheken: 23 Dingen : ontdek, speel en leer over Web 2.0
Beide partijen wisten niet van elkaars initiatieven helaas.

Eind 2008 is 23 Dingen opnieuw bewerkt voor het onderwijs, met docenten in het voortgezet onderwijs en roc’s als doelgroep. Deze keer in opdracht van het vernieuwingsproject GPS van de Overijsselse Bibliotheken.
Zo kregen we 23 Onderwijsdingen, inmiddels dus een derde variant.

En sinds kort is er dan 23 OVC dingen, met als subtitel: Mediawijsheid, toepassingen in het onderwijs.
OVC staat voor De Onderwijsvernieuwingscoöperatie, een club waar ik tot op vandaag met alle respect nog nooit van had gehoord. Rondkijkend op hun site zie ik echter dat ze heel veel doen, zo te zien met veel subsidiegeld.
Inmiddels is deze variant gevuld tot en met stap 6.
Ik kan nog niet goed ontdekken waarin deze versie zich onderscheidt van de vorige en waarom die dus gemaakt moest worden. Op de site staat (bij welkom) dat deze cursus is bedoeld voor docenten en leermateriaalarrangeurs in het voortgezet onderwijs, dezelfde doelgroep als waar 23 Onderwijsdingen voor bedoeld is.

Eerlijk gezegd begrijp ik dus niet helemaal waarom er nu nóg een versie uitgebracht moet worden? Moest er een subsidiepotje worden opgemaakt? Deugden de andere versies niet?
Juist dat was de reden waarom Kennisnet dus koos voor een wiki. Dat geeft iedereen namelijk de mogelijkheid om zaken te verbeteren en toe te voegen!
Waarom nu niet alle energie (en publiek geld) bundelen en zorgen voor één goed produkt waar iedereen naar verwezen kan worden?
Web 2.0 waar de 23 dingen ons wegwijs in wil maken gaat over delen en samenwerken. Waarom roepen we dat wel, maar brengen we dat niet in de praktijk door kennis (en middelen) te bundelen?

Als ik nu mensen op weg wil helpen moet ik ze verwijzen naar:
  1. http://webtweepuntnul.wiki.kennisnet.nl/Algemeen
  2. http://www.23dingen.nl/
  3. http://www.23onderwijsdingen.nl/
  4. http://www.prodocent.nl/mediawijsheid/
Als ze me vragen wat het verschil is en wat de beste methode kan ik alleen maar zeggen:
Zoek dat zelf maar uit...
Aan de andere kant: er zijn natuurlijk ook meerdere Edublogs:-)

02 augustus 2009

Microsoft Soapbox stopt ermee!

Terug van vakantie druk bezig om m'n mailbox te legen. Niet alles is even leuk om te lezen:

"Beste Soapbox-gebruikers, MSN beëindigt de videoservice Soapbox. Deze service van MSN Video waar gebruikers eigen video’s kunnen uploaden, zal op 31 augustus 2009 definitief sluiten. Vanaf 29 juli is het niet meer mogelijk video's te uploaden. Gebruikers die video’s hebben geüpload, kunnen deze tot 31 augustus 2009 nog downloaden. Vergeet niet je eigen video’s voor deze datum te downloaden als je ze wilt bewaren. We zullen dit bericht ook in Soapbox zetten om je hieraan te herinneren. Het is onze bedoeling om iedereen die video's geüpload heeft, de gelegenheid te geven deze weer te downloaden om ze te bewaren. Online video is een belangrijk onderdeel van de ervaring die MSN biedt en we blijven hier verschillende opties voor bieden op MSN Video. Daarnaast gaan we ook door met investeren in een geweldige gebruikerservaring, terwijl we tegelijkertijd onze ondernemingsdoelstellingen niet uit het oog verliezen in deze economisch moeilijke tijd. Hartelijk dank voor je interesse in MSN Video. Meer informatie en downloadinstructies zijn beschikbaar op: http://video.msn.com/shutdown.html
Hartelijk dank voor je gebruik van Soapbox.
Het team van MSN Video"

Zoals je ziet had ik er maar 19 filmpjes staan, waaronder een aantal van leerlingen, die ik nu elders een plekje zal moeten geven. Vervelend is wel dat ik natuurlijk niet bijgehouden heb waar ik die filmpjes allemaal ge-embedded heb. Je gaat er toch van uit dat een dienst van Microsoft wel zal blijven bestaan? Nou, niet dus...

Het meest knullige is nog wel de pagina met "meer informatie". Dat ziet er toch echt niet uit!
Het lijkt wel op een pagina uit 1995 of zo, een regelrechte aanfluiting.

Experiment met QR codes

In Japan worden ze al heel veel gebruikt. Hier kom je ze nog niet veel tegen terwijl ik ervan overtuigd ben dat ze heel veel mogelijkheden bieden! Zeker nu QR code lezers gemeengoed worden op iPhones en Android toestellen. Maar ook voor Windows Mobile zijn diverse gratis QR codelezers beschikbaar. Kijk maar bij Beetagg, Quickmark en i-nigma.
QR code generatoren zijn er ook in overvloed en daarmee maak je makkelijk je eigen QR code die je overal kunt toepassen zoals in lesmateriaal, op posters, in flyers en noem maar op.
Je kunt een QR code maken van een url, maar ook van tekst of contactinformatie.

Wees de eerste die de code hiernaast ontcijfert en zet de oplossing in de comments. Waarschijnlijk valt dan gelijk "het kwartje" en zie je wat de mogelijkheden ook voor jou kunnen zijn!
De code hiernaast heb ik gemaakt met behulp van de i-nigma creator.

Bekijk ook onderstaand filmpje waarin je ziet hoe QR codes worden toegepast in de biologieles:



Meer informatie over deze les vind je hier.