30 september 2009

Vraag en antwoord via de Scholenlijst

We zijn de laatste tijd natuurlijk helemaal vol van web2.0 en social communities, maar dat een "old skool" Yahoo mailinglist ook nog prima kan werken wordt wat mij betreft vrijwel dagelijks bewezen via de Scholenlijst mailinglist!

Zo werd gisteren bijvoorbeeld de volgende vraag gesteld:
"Ik ben op zoek naar ideeen om kinderen van groep 6 te leren opzoeken op internet.
Wie heeft ideeën/suggesties of misschien wel een kant en klare les."


Al binnen een uur kwamen de eerste antwoorden binnen:


Prima suggesties zoals zoeken via netwijs.nl, meestersipke.nl, medialessen.nl, davindi.nl en datbedoelik.nl

Maar vandaag kwam er nog een heel mooie suggestie bij:

"Bij Picozone heb ik een on-line boekje gemaakt over Handig zoeken op internet voor kinderen van acht tot twaalf jaar, getiteld: 'Zoekmachines voor kinderen'. De belangrijkste zoekmachines staan er in, evenals tips over hoe je zoekt wanneer je toch b.v. Google gebruikt.
Het is ook te vinden via de voorpagina van 8-12.info. Je kunt het boekje printen en op je eigen schoolsite embedden (de code vindt je via de picozone-site onder het boekje)."


En dat ziet er dan zo uit:

29 september 2009

i&i... in de wolken

De 19e i&i conferentie vindt dit jaar plaats op woensdag 4 en donderdag 5 november in congreshotel De Werelt te Lunteren. Inschrijving voor deze conferentie is al geopend, maar het volledige programma staat nog niet online.

Toch is er wat meer bekend:
Zo zijn er naast de vele interessante keynotes met sprekers vanuit binnen- en buitenland meer dan 100 workshops, seminars en masterclasses.
Daarnaast ook leuke en interessante activiteiten op de marktplaats zoals de Kennisnet speeddate, vele prijzen*), het ict café met doorlopende presentaties over skypen en Twitter in de klas, iPhone-applicaties, wiki’s en blogs, open source en open leermaterialen, het Apple theater, de Teachmeet en nog veel meer!

Inschrijving gebeurt in volgorde van binnenkomst want er is in De Werelt maar een beperkt aantal kamers voor overnachting beschikbaar. Late inschrijvers worden ook heel comfortabel ondergebracht, maar in een ander, nabijgelegen hotel.
Het leukste is echter om in de Werelt te overnachten want de bar na afloop is een geweldige netwerkplek!

Tot zover het betere knip- en plakwerk...

*) Waarom heb ik vele prijzen even vet gemaakt?
Vorige week herinnerde ik me opeens dat op de i&i conferentie in 2008 een Microsoft Round Table als prijs beschikbaar werd gesteld. Dat was er echter één van de in totaal drie die door Wortelle en Microsoft uitgedeeld zouden gaan worden. Lees hier maar.
Die andere twee zouden op de IPON en op SamSam worden uitgereikt, maar dat is bij mijn weten nooit gebeurd!
We hebben als onderwijsveld dus nog twee Round Tables tegoed! Belofte maakt schuld lijkt me.
Ik heb het vorige week al bij Microsoft neergelegd maar noem het hier nog even als geheugensteuntje:-)

Programma Dé Onderwijsdagen bekend

Wilde je nog even wachten (vanwege de kosten?) met aanmelden voor Dé Onderwijsdagen tot het programma bekend is dan kun je nu gaan kijken of deze conferentie voor jou de moeite waard is!

Het programma staat nu online waarbij ook bekend is geworden welke van de presentaties waar we zelf voor konden kiezen uiteindelijk in het programma worden opgenomen. Alles wat ik zelf aangevinkt had is in ieder geval door de selectie gekomen.
De vroegboekkorting is verlengd tot 15 oktober dus je hebt nog even de tijd om je keuze te maken.
Programma 10 november
Programma 11 november
Overzicht open tracks (die je zelf kon kiezen)
Inschrijven
Deelnemerslijst
Op dit moment hebben zich 285 personen voor deze bijeenkomst ingeschreven.

Gratis anti-virus software: Security Essentials

Vandaag lanceert Microsoft Security Essentials.
Deze software beschermt consumenten tegen virussen, spyware en andere bedreigingen. Security Essentials werkt in real-time en zorgt voor een permanente bescherming van de PC. De software is eenvoudig te installeren en te gebruiken en wordt voortdurend bijgewerkt, zodat je er zeker van kunt zijn dat je pc wordt beveiligd door de nieuwste technologie.

Je kunt gemakkelijk zien of je pc veilig is: groen is goed. Zo eenvoudig is het.
Microsoft Security Essentials draait onopvallend en efficiënt op de achtergrond zodat je je (Windows-) pc kunt gebruiken zoals je wilt, zonder onderbrekingen en lange wachttijden. Op die pc moet wel een originele Windows-versie zijn geïnstalleerd.

Is de probeer versie verlopen die bij je pc of notebook zat en ben je slordig in het up-to-date houden van je anti-virus pakket?
Dan is dit wellicht het proberen waard. Hoeveel geven scholen eigenlijk uit aan dergelijke pakketten? Zou je hiermee nog weer wat kunnen besparen?

Maar wat natuurlijk het belangrijkste is: Geeft het pakket voldoende bescherming?
Hoe moeten we de term Essentials interpreteren, het meest noodzakelijke?
Misschien dat iemand van Microsoft me dat nog kan verduidelijken...

28 september 2009

Eerder gaan slapen dan je computer?

Wil je niet wachten tot je computer klaar is met downloaden of met andere processen maar vind je het vervelend (of milieubelastend) om hem de hele nacht aan te laten staan?
Dan heb ik een mooi klein portable programma voor je: TOff
TOff is één simpel exe bestandje van nog geen 500Kb dat geen verdere installatie behoeft en dat je eventueel dus ook vanaf een usb stick kunt draaien.
Het kan veel meer dan alleen maar op een ingestelde tijd je computer afsluiten:
  • Can shutdown, reboot or log off almost every Windows operating system that has Advanced Power Management (APM) enabled (Check Control Panel -> Power Options)
  • Any system that supports hibernation can be hibernated on timer (i.e., switching off your computer without closing running programs);
  • Any system that supports stand-by (or Sleep) mode can be sent into it on timer;
  • Provides a log for the last operation (so that you can check if power operation occurred on time);
  • Can be set to run every day, or every time current user logs on;
  • Can perform all of the above operations after a certain period of PC, CPU, or network inactivity;
  • Can run in various safe modes to prevent unsafe execution of a power operation;
  • Can be run from a command line to perform additional operations;
  • You can save the state of the program in a MS DOS batch file to run it with the same settings later.
En ja, het is nog freeware ook!
Gevonden via Caschys Blog: Rechner automatisch herunterfahren
(En het is zo grappig om tussen al het engelstalig geweld wat duitstalige blogs te volgen! Neem alleen zo'n titel...)

27 september 2009

Augmented Reality in het onderwijs

Afgelopen donderdag hield Arno Coenders van Kennisnet op de ROC-i-conferentie in Zwolle een presentatie over Augmented Reality in het onderwijs.
Hij viel in voor een collega en was naar eigen zeggen nu net 12 dagen bezig met dit onderwerp, maar dat was aan zijn enthousiasme niet te merken. Moeiteloos schakelde hij telkens van Powerpoint over naar z'n webcam om ons allerlei live voorbeelden te laten zien. Jammer dat van de naar zeggen 200 aanwezigen nog geen 10 deelnemers kozen voor deze presentatie. Slide nummer 33 maakt helemaal duidelijk waar we wat dat betreft zitten!
Interessant is ook de laatste vraag op de laatste slide:
Wat is de rol van educatieve uitgeverijen bij Augmented Reality?

Connected Classrooms Seminar

Afgelopen vrijdag met de trein van 7.08 uur richting Amsterdam om uiteindelijk rond 10.30 uur binnen te lopen bij het Connected Classrooms Seminar van PICNIC Young '09.
Het eerste wat ik te horen kreeg is dat het programma veranderd was zodat ik gelijk al geen idee had wat al geweest was en wat nog moest komen. Duidelijk was wel dat Wilfred Rubens zijn ShortCut (Pecha Kucha style) nog moest houden en dat wilde ik toch wel graag zien.

Ondertussen deden andere presentatoren hun best de aandacht van het publiek te trekken en vast te houden hetgeen moeilijk genoeg was gezien het vele in- en uitgeloop (op z'n Amerikaans). Het kwam allemaal wat rommelig op me over en de wisselingen van sprekers (waarbij telkens van notebook gewisseld moest worden) werd niet lekker aan elkaar gepraat zoals Brady Forrest dat wel deed tijdens Ignite.

Ook hier had ik de indruk dat de sprekers last hadden van de zichzelf opgelegde beperkingen: 20 slides in 6 minuten en 40 seconden. Wilfred had bedongen dat hij zelf het tempo mocht bepalen waarin de slides wisselden met als gevolg dat zijn ShortCut uiteindelijk 11 minuten duurde:-)
Het wisselen van notebook en opnieuw instellen van de beamer nam 2 minuten in beslag. Dit haalt de vaart uit een dergelijk format tenzij je er als organisatie voor zorgt dat een en ander vlot aan elkaar gepraat wordt. Eerlijk gezegd miste ik dat een beetje.

Hier de presentatie van Wilfred, opgenomen met m'n Flip. Het geluid heb ik opgenomen met m'n Panasonic voicerecorder en naderhand toegevoegd.



Lees hier het bericht van Wilfred zelf: Didactische aspecten van 'Connected classrooms'

Na de preso van Wilfred was het met mijn spanningsboog gedaan en ben ik onopvallend de zaal uitgeslopen om de rest van het PICNIC terrein te verkennen....

Ignite@PICNIC

Het afgelopen weekend heb ik gebruikt om te genieten van het prachtige weer en om bij te komen van een drukke week. Naast m'n werk bezocht ik een zeer geslaagde ROC-i-conferentie in Zwolle en het PICNIC09 event in Amsterdam. In omgekeerde volgorde hoop ik daar met een paar berichten hier alsnog aandacht aan te besteden.

Ignite
Wat ga je zeggen als je maximaal 5 minuten op het podium mag staan waarbij je hooguit 20 slides kan laten zien die automatisch iedere 15 seconden wisselen?
Dat is in het kort de Ignite formule, in 2006 gestart in Seattle door onder andere Brady Forrest van O'reilly media.
Afgelopen vrijdag presenteerde Brady de eerste Ignite in Amsterdam en ik was erbij.

Vlak daarvoor had ik een Pecha Kucha achtige sessie bijgewoond (waarover later meer) en heb eerder de TeachMeet- en HapSnapShots formule meegemaakt.

In Amsterdam zaten vijf presentatoren gespannen op de eerste rij te wachten op hun beurt. Brady Forrest praatte alles aan elkaar en deed zelf natuurlijk ook een 5 minuten presentatie.
Om eerlijk te zijn:
Ik vind die formule dus helemaal niks! Wat ik zag is dat vrijwel alle presentatoren zich veel te veel lieten afleiden door het strenge format. Hun timing was niet goed waardoor ze of op de slides vooruit liepen (do I talk so fast?) of hun eigen presentatie niet bijhielden. Omdat je als bezoeker van tevoren niet weet wat er komen gaat zit je er ook min of meer vrijblijvend bij.
De enige presentatie die er wat mij betreft uitsprong was die van Frits Hoff van OpenWijs.nl die een warm pleidooi hield voor een Europese versie van de OLPC. Hij was de enige die zich niet liet gekmaken door z'n eigen presentatie en zelfs ver binnen de tijd gewoon klaar was!

Ignite heeft het over "slechts" 20 slides maar als je dat zou doorrekenen naar een presentatie van een uur dan zijn dat er dus wel 240! Iedereen zou je dan voor gek verklaren! Daarbij lijkt het mij logisch dat je de ene slide wat langer in beeld houdt dan de andere.
Leuk als experiment maar ik zie het format duidelijk als een te knellend keurslijf. Het leidt niet alleen de presentator af maar ook de bezoekers.
Ik geloof absoluut dat het mogelijk moet zijn om in 5 minuten een goed verhaal neer te zetten, maar laat het aantal slides en het tempo waarin ze getoond worden alsjeblieft over aan de presentator!
De afspraak om de presentaties van tevoren (in Poweroint) aan te leveren heeft als voordeel dat er niet tussentijds gewisseld hoeft te worden van notebook en projector instellingen. Dat scheelt zeker tijd en houdt het tempo er goed in!

Om jullie een idee te geven hierbij de presentatie van Frits Hoff die ik heb opgenomen met m'n Flip:

23 september 2009

Of ik veranderd ben?



Welke vind jij het beste bij mij passen?
En dat allemaal op basis van de foto rechtsboven!
Probeer maar uit via yearbookyourself

22 september 2009

What's the point?

Een paar dagen geleden plaatste ik een bericht over het beschikbaar komen van Silverpoint, zonder het zelf ook maar gezien te hebben.
Zette ik zelf al vraagtekens bij het al dan niet breder beschikbaar stellen van een dergelijke tool, anderen maken zich vooral ook (en terecht) zorgen over wat dit betekent voor systeembeheer:
Silverlight beschikbaar maken voor alle systemen op school is niet iets wat je even op een vrijdagmiddag doet!

Martijn is in zijn reactie heel duidelijk:
Open standaarden graag, anders niet!

Gelukkig zijn er prima alternatieven:
Hot Potatoes is sinds 1 september als freeware beschikbaar.
eXeLearning is een Open Source auteursomgeving waarmee echt heel veel mogelijk is.
Grappig is dat Hot Potatoes en eXeLearning zelfs samen te gebruiken zijn. De code die gegenereerd wordt is standaard HTML dat op iedere machine moeiteloos draait.
Het feit dat Hot Potatoes nu freeware is betekent wel dat er niet doorontwikkeld wordt: "We no longer provide any technical support".
Hetzelfde geldt voor eXeLearning. Zie daarvoor dit bericht.

Maar je zou je ook kunnen afvragen wat er nog te verbeteren valt aan beide pakketten. Ze zijn stabiel en doen precies wat je ervan mag verwachten.
En voor beide omgevingen zijn er actieve communities waar je nog steeds met vragen terecht kunt.

So, what's the point anyways?

21 september 2009

Bijna helft mbo'ers verveelt zich!

Via een google alert met als trefwoord onderwijs waarop ik mezelf heb geabonneerd wordt ik geattendeerd op een artikel in de Telegraaf van afgelopen zaterdag:

"Zo'n 40 procent van de mbo'ers verveelt zich vaak op school. Dat blijkt uit een onderzoek van Hiteq, een centrum van innovatie voor technische beroepen en opleidingen, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het onderwijsvakblad Profiel. Van de 1700 mbo-scholieren gaf ruim de helft aan niets van de school te horen als ze niet op komen dagen voor lessen." (bron)

Nu lees ik de Telegraaf eigenlijk nooit en ben ook niet geabonneerd op het vakblad Profiel, maar er wordt verwezen naar Hiteq en daar is een samenvatting of de gehele publicatie te downloaden via deze pagina. Daarbij heeft Hiteq wel graag dat je eerst je gegevens achterlaat op deze pagina.

De publicatie is zeker waardevol voor iedereen die zich interesseert voor deze materie, maar minstens zo veelzeggend vond ik de (nu al) 112 reacties onder het artikel in de Telegraaf.
En dat zijn echt niet (alleen) reacties van ontevreden MBO'ers. Ook leerkrachten reageren en nemen geen blad voor de mond.

Ik word er niet vrolijk van, want tenslotte werk ik zelf ook in het MBO.

Maar dat ik me daar nu verveel? Bepaald niet!

Hoe kun je ouders activeren?

Regelmatig krijg ik mailtjes binnen met de meest uiteenlopende vragen. Soms weet ik wel een antwoord, maar vaak ook niet. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om zo'n vraag dan voor te leggen aan een grote groep: Jullie!

Natuurlijk vraag ik altijd eerst toestemming aan de vraagsteller. Graag! zei Joost...

Beste Willem,

Ik zoek voor de basisschool van mijn kinderen een "2.0 tool" om ouders aan te zetten een (grotere) bijdrage te leveren aan verschillende activiteiten. Veel ouders beschikken tegenwoordig over Internet en mobiel Internet is groeiende.
Ik denk dat een dergelijke tool de ouders/verzorgers moet:
  • informeren (mail incl. aanmeldings links, nieuwsbrief)
  • confronteren (leeg rooster voor ondersteuning activiteit in klas eigen kind)
  • faciliteren (met minimaal aantal muiskliks kunnen aanmelden voor activiteit)
  • reminden (mail of SMS)
  • overzicht/kalender/agenda
Zoiets moet toch al bestaan? Ook verenigingen (denk aan bardienst etc) kennen deze problematiek vast....

Heb jij suggesties?
Alvast bedankt.

Joost

Heb je suggesties voor Joost, laat ze dan hier achter in de comments. Kun je verwijzen naar online voorbeelden, dan is dat helemaal mooi natuurlijk!

20 september 2009

Leer 2.0 raar

Op dinsdag 13 oktober organiseert het NNOAL alweer voor de derde keer het jaarlijkse HapSnapShots evenement: Een dynamische mix van heel korte presentaties, lekkere hapjes, aangename netwerkdiscussies en wat entertainment.

Onderwijzers, leraren, docenten, allemaal merken we dat de prosumers, de digital natives er aan komen! Sommige voorhoedes zijn al geïnfiltreerd in de traditionele onderwijspraktijken! Wat maakt het leren dan anders, waarom en is dat raar?

De komende Hapsnapshots geeft podium aan mensen uit PO t/m HBO om snapshots van hun aanpak te tonen:
  • Leraar 2.0: online wannahaves voor klassikaal gemak
    Douwe Beckmann en Joris en Ouden van De Roode Kikker
  • Groep 8 leert 2.0
    Elke Das leerkracht op de St Willibrordusschool Riethoven (Skozok)
  • Just do it! Hap zap inspiratie
    Patrick Koning docent van het Koning Willem I College
  • Moblogs in reflectieprocessen
    Frank Thuss van HAN Hogeschool
Dit alles gelardeerd met hapjes en muziek! Al met al een geweldige formule die zeer inspirerend werkt!
Datum: dinsdag 13 oktober 2009
Locatie: School voor de Toekomst in 's Hertogenbosch
Tijd: 17:00 - 20:30 uur
Meer informatie en aanmelden: Klik hier
Ook de graai- en grabbeltafel staat weer ter beschikking!

17 september 2009

Na Silverlight nu Silverpoint!

Goed nieuws voor (jammer genoeg alleen) N@tschool gebruikers:
Voor hen is nu Silverpoint beschikbaar.
Met Silverpoint kun je op eenvoudige wijze mooie en uniforme content creëren. Silverpoint bied je het gemak van PowerPoint. Door het gebruik van templates hoef je niet na te denken over de navigatie en het opzetten van een menustructuur.

Zo beschikt Silverpoint bijvoorbeeld over een webquest template. Deze template bevat alle pagina’s die je nodig hebt voor een webquest:
inleiding, opdracht, verwerking, bronnen, beoordeling, conculsie en docentenpagina.
je hoeft alleen maar de pagina’s te vullen en klaar is de webquest!
Hier zie je een voorbeeld van een webquest template.

Silverpoint is voor alle N@Tschool! klanten beschikbaar en is bedoeld voor alle gebruikers, zowel docenten als studenten. Silverpoint biedt tal van toepassingsmogelijkheden, voor het maken van lesmateriaal tot werkstukken en portfoliopagina’s.

Tot zover de prachtige promopraat op Silverpoint.nu

Toegegeven, het ziet er mooi uit en toegegeven, het is zzzzoooo slim van Threeships om deze domeinnaam te kiezen maar....

Zou het niet nog mooier geweest zijn wanneer ze (een light versie van) deze tool aan iedereen beschikbaar gesteld zouden hebben? Zo te zien draait het in principe volledig los van N@tschool zelf en zou je met Silverpoint ook losstaande sites moeten kunnen genereren.
Vrij beschikbaar gesteld zou het als een mooi lokkertje kunnen werken voor (nog) niet gebruikers van N@tschool.
Dus Wiel, denk er nog eens over na. Neem van mij aan dat je er alleen maar mee kan winnen!

Verder is dit wel een indicatie dat we Silverlight goed in de gaten moeten houden. "Binnenkort" wordt Magister ook naar dat platform getild. Zijn alle scholen er eigenlijk al klaar voor? Heeft iedereen Silverlight al op alle werkstations geïnstalleerd staan?

Kies je favoriete presentatie!

Welke presentaties zie jij het liefst tijdens Dé Onderwijsdagen 2009?

"Vanaf vandaag tot en met 27 september a.s. kunt ú bepalen welke onderwijsinstelling een presentatie gaat geven tijdens Dé Onderwijsdagen. De afgelopen weken kregen de onderwijsinstellingen de gelegenheid om zelf hun interessante trends, projecten of praktijkvoorbeelden op het gebied van (ICT-) innovaties in het onderwijs te presenteren. Van de ruim 100 sessies die in twee dagen de revue passeren, zijn er 16 beschikbaar voor eigen presentaties. De Call for Proposals resulteerde in maar liefst 37 interessante voorstellen. Stemming via internet gaat nu dus bepalen welke 16 voorstellen er straks in november te horen zijn. Laat van u horen.
Ga naar de speciale stempagina en breng uw stem uit!" (bron)

De indieners willen graag presenteren want van diverse kanten heb ik al het verzoek gehad of ik alsjeblieft op die en die presentatie wil stemmen. Het formulier dat daarvoor gebruikt wordt lijk je vaker te mogen invullen. Ik krijg tenminste geen melding "u heeft al gestemd" wanneer ik het nog een keer (en nog een keer) probeer.
Opvallend is verder het aantal edubloggers dat de moeite heeft genomen een voorstel in te dienen!

Wat me wel zorgen baart is het volgende:
Dé Onderwijsdagen zijn deze keer bedoeld voor heel het onderwijs, dus van PO tot en met WO!
Als ik kijk naar de ingediende voorstellen dan zie ik daar welgeteld twee presentaties terug van/voor het Primair Onderwijs. Voor de rest komen de voorstellen toch vooral uit HBO/WO hoek.
Hetzelfde geldt voor de deelnemerslijst. Rond de 180 personen hebben zich tot nu toe aangemeld, de mensen van Surf en Kennisnet zelf meegeteld!
Ik vraag me werkelijk af of de beoogde formule om het hele onderwijs op Dé Onderwijsdagen bij elkaar te brengen gaat werken. Dat zal mede afhangen van het programma. Wordt het voor elck wat wils?

Wat me tenslotte bij de ingediende voorstellen opvalt is dat er toch een paar tussen zitten die zijn ingediend door bedrijven. Dat leek bij de call for proposals duidelijk niet de bedoeling. Overigens heb ik daar absoluut geen moeite mee. Sterker nog, ik had graag gezien dat ook ZZP'ers, (kleine) adviesbureaus en bevlogen individuen een voorstel hadden mogen indienen. Niet alle goede ideeën komen per definitie uit het onderwijs zelf. Met de slogan Samen Slim Leren moet je juist verder kijken dan wat het onderwijs zelf biedt...

Bovenstaande vragen zullen mij er niet van weerhouden om deel te nemen aan Dé Onderwijsdagen. Het is altijd leerzaam en inspirerend om te zien en te horen wat anderen te vertellen hebben.
Aanmelden kan nog steeds en is vóór 1 oktober nog wat goedkoper ook. Helaas ligt die prijs wel een stuk hoger dan wat mensen van de EduExchange gewend waren terwijl die ten gunste van deze conferentie is komen te vervallen. Je kunt je ook aanmelden voor één van de twee dagen.
In dat verband zou het dan wel fijn zijn te weten wat op welke dag op het programma staat.
Zo zou je kunnen bedenken dat juist de woensdag interessant is voor mensen uit PO zodat ze hun leerlingen maar een halve dag vrij hoeven geven. Of zullen we niet veel "gewone meesters en juffen" tegenkomen?
Tenslotte, studenten betalen "maar" € 75,- Studeer je voor een baan in het onderwijs, dan is dit dé gelegenheid om een voorproefje te nemen van waar je terechtkomt!

16 september 2009

Google koopt reCAPTCHA

Het plaatje hiernaast is een CAPTCHA. Wij kunnen het lezen, maar een computer heeft daar meer moeite mee. Google heeft bekendgemaakt dat ze het bedrijf reCAPTCHA hebben overgenomen. Dit bedrijf geeft websites de mogelijkheid om via CAPTCHA's beter te beveiligen tegen spam en fraude. Ze gebruiken de codes ook om boeken te digitaliseren via een ingenieus systeem.
Nu gaat Google er dus verder mee!
Meer informatie bij Blogoscoped en bij The Official Google Blog.

14 september 2009

Het Data Liberation Front

Klinkt- en ziet eruit als een nieuwe bevrijdingsbeweging en mischien is het dat ook wel!

Het Data Liberation Front is een engineering team bij Google met als enige doel om het voor gebruikers gemakkelijker te maken hun gegevens te verhuizen van- en naar Google-producten. Ze doen dat omdat ze geloven dat alle gegevens die wij maken een product van onszelf zijn. Ze helpen en raadplegen andere technische teams binnen Google hoe ze hun producten kunnen "bevrijden".

Dit is hun missie:
"Gebruikers zijn zelf eigenaar van de data die ze opslaan in Google producten.
Het doel is om gebruikers meer controle te geven door het voor hen gemakkelijker te maken om gegevens in en uit te verplaatsen."


Mensen kijken meestal niet of ze hun gegevens van een product kunnen weghalen, totdat ze op een dag besluiten dat ze willen vertrekken. Om deze reden adviseren zij om altijd de volgende drie vragen te stellen valvorens een product te gaan gebruiken dat gegevens opslaat:
  1. Kan ik mijn data exporteren?
  2. Hoeveel gaat het me kosten om mijn gegevens te exporteren?
  3. Hoeveel tijd gaat het me kosten om mijn gegevens te exporteren?
De ideale antwoorden op deze vragen zijn:
  1. Ja.
  2. Niets meer dan ik nu al betaal.
  3. Zo weinig mogelijk.
Er mogen geen extra kosten gemoeid zijn met het exporteren van data. Buiten dat, als het je heel veel tijd kost om data t exporteren is dat bijna net zo erg als helemaal niet kunnen exporteren.
"Wij denken niet dat onze producten al perfect zijn, maar we blijven werken aan het makkelijker maken om uw data te im- en exporteren."

Je kunt de werkzaamheden van het Data Liberation Front via het Data Liberation Front Blog of door ze te volgen op Twitter: www.twitter.com/dataliberation.

Tot zover een naar ik hoop redelijke vertaling van wat er op www.dataliberation.org te lezen is.
Op het weblog geven ze een voorbeeld van wat ze nu eigenlijk bedoelen.
Zo is het heel makkelijk om de inhoud van je Gmail account te exporteren naar een ander platform. Ook alles wat je bij Google Documents hebt staan kun je simpel binnenhalen.

Al met al een loffelijk streven lijkt me. maar zelf zou ik nog een stap verder willen gaan:
Het zou mogelijk moeten zijn alles wat van jou is te kunnen verwijderen van de servers van Google, dus niet alleen exporteren maar volledig deleten!

12 september 2009

Implementatiestrategie Open Source Software

Nederland Open in VerbindingOnderwijsinstellingen zullen per januari 2010 een implementatiestrategie moeten hebben voor de inkoop, de aanbesteding en het gebruik van open source software.

Dit is te lezen in het actieplan Nederland Open in Verbinding.

Op de Scholenlijst werd vandaag het volgende bericht geplaatst:
Zo langzamerhand kunnen we er niet meer om heen. Open source in het onderwijs sijpelt langzaamaan binnen.
Bij ons op school (scholengemeenschap met ongeveer 2200 leerlingen en 275 medewerkers) buigen we ons over de vraag wat we gaan doen met de Office programma’s. Het is niet de vraag óf we ze gaan gebruiken, maar wanneer en hoe we ze gaan integreren.
Een toenemend aantal leerlingen gebruikt thuis Open Office. Dat geeft comptabiliteitsproblemen, als je geen maatregelen neemt. Er zijn plug ins voorhanden. Als school heb je een inspanningsverplichting om gebruikers van Open Source software van dienst te zijn.
Mijn vraag:
- Welke plug ins hebben jullie voorkeur?
- Hoe functioneren ze in een (Novell)netwerk?
- Of hebben Julie andere (briljante!) oplossingen en ideeën?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Albert Lubberink
Reageren op deze oproep kan bij de Scholenlijst, maar natuurlijk ook hier.

Zelf plaatste ik een vergelijkbare oproep in de nieuwsbrief van saMBO~ICT.
Daarbij verwees ik naar twee interessante artikelen over deze materie van Wytze Koopal:
Open source en onderwijs: feiten
Open source en onderwijs: conclusies

11 september 2009

Google Chrome wordt steeds beter

Vanaf het moment dat Google ermee uitkwam ben ik een enthousiast gebruiker van de Google Chrome browser. Gewoon lekker snel rechttoe rechtaan surfen zonder toetsers en bellen in een scherm dat zoveel mogelijk ruimte geeft aan internet pagina's. Natuurlijk heb ik Firefox en IE8 ook op m'n notebook. Firefox omdat ik daarmee in offline situaties kan bloggen met de Scribefire extensie en IE8 omdat sommige pagina's domweg niet in een andere browser getoond kunnen worden.
Maar verder dus zoveel mogelijk Chrome! Heerlijk dat wanneer je op een link klikt die automatisch in een nieuw tabblad geopend wordt. Bij IE8 moet je daarvoor toch rechtsklikken en in Firefox moet je eerst een extensie laden (toch?). Chrome is net een jaar uit maar kan zich wat mij betreft dus al meten met spelers die al veel langer meedoen.
En de ontwikkelingen gaan door!
Naast de stabiele versie is er ook nog een developerversie. Dat is degene die ik gebruik want die laat gelijk de nieuwste zaken zien. Sinds kort kun je Chrome nu ook uitbreiden met extensies. Zo kun je je nu direct vanuit de browser abonneren op RSS feeds. Dat hebben die andere browsers natuurlijk al lang -ik weet het- maar het geeft aan dat Chrome steeds beter wordt.
Hoe dat in z'n werk gaat kun je zien in deze screencast (alweer gemaakt met Screenr)


Bookmarks live synchroniseren met Google Docs
Iets wat ik heel krachtig vind in de Chrome versie die ik gebruik is de mogelijkheid om je bookmarks live te synchroniseren met Google Docs! Ik werk op veel verschillende computers en nu kan ik overal vandaan bij m'n bookmarks komen. Een geweldige vondst van Google. Meer informatie hierover vind op ChromeNieuws.nl

Woorden vertalen met Lingro

Gisteren liet ik in een kort bericht weten hoe mijn kinderen woorden vertalen. Vandaag laat Margreet van de Berg op haar weblog ICT en Onderwijs zien dat het ook anders kan met behulp van de vertaalsite Lingro:
"Die maakt woordjes opzoeken wel heel gemakkelijk: je typt het woord in, geeft aan van welke taal naar welke taal je wilt vertalen en klaar is die."
Lingro blijkt echter nog veel meer in huis te hebben!
Ben je op een anderstalige website bent en ken je de betekenis van een aantal woorden niet? Vul de url van die site in bij Lingro, geef taal-van en taal-naar in en je kunt vervolgens op ieder woord klikken dat je niet kent. In een klein pop-up schermpje krijg je dan keurig de vertaling met mogelijke alternatieven!



Bovenstaande screencast heb ik gemaakt met behulp van Screenr.com en ook daar ben ik zeer enthousiast over. Niets installeren, kader geven waarbinnen je de opname wilt maken en gewoon op record drukken! Aanmelden doe je met behulp van je Twitter account en (de link naar) je filmpje kun je ook daar plaatsen. Vervolgens wordt er ook nog een MP4 variant aangemaakt van je filmpje en heb je de mogelijkheid om het direct naar Youtube te sturen! Wat wil je nog meer?

10 september 2009

Inschrijving #edublogdiner is geopend!

Edublogdiner 2008 De rekeningGisteren nog met een vraagteken, maar even later had Jeroen van Beijnen de wiki alweer ingericht. Je kunt je dus nu aanmelden voor het edublogdiner op 9 november in Utrecht!
We weten nog niet waar precies, maar daar komen vast nog wel leuke suggesties voor binnen.
En ook al heet het dan edublogdiner, je hoeft echt geen edublogger te zijn om mee te doen. De bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs/leren, weblogs in het bijzonder en Social Software in het algemeen.
Dus ga naar de wiki en meld je aan als je in de gelegenheid bent en leuke mensen wilt ontmoeten! Het begint rond 19:30 uur dus je hoeft er zelfs geen vrij voor te vragen. Kosten zijn wel voor eigen rekening (tenzij er een wonder gebeurt...)
Inmiddels zijn de eerst 8 aanmeldingen alweer binnen. Kom jij ook?

Nu nog zien dat we tot een eenduidige notatie komen:
edubloggersdinner, edublogdiner, edublogdinner, edublog diner... ik ben het allemaal al tegengekomen:-)

Op de foto de rekening van vorig jaar. Dat moeten we deze keer wel wat beter regelen want er bleef aan het eind wel een restbedrag over.
Maar goed dat we toen uiteindelijk tóch twee sponsoren hadden!

Papa, doe eens heuvel-engels

Terwijl ik met m'n notebook wat aan het surfen ben zitten m'n kinderen gezellig met elkaar te praten... in het engels. Om de een of andere reden vinden ze dat leuk! Ze verbeteren elkaar op woorden en uitspraak.
M'n zoon vertelt over de leuke introductie die hij vandaag had bij de lerarenopleiding engels bij Windesheim. Ze waren in Nijverdal met allerlei (kennisnmakings) buitenactiviteiten. Hij vertelt dat ze met een mountainbike een heuvel afgingen en gebruikt "hill", waarop mijn dochter zegt "papa, doe eens heuvel-engels"
Ik reageer verward met "sorry, wat wil je?"
"Gewoon heuvel-engels intoetsen!" dringt ze aan.

Zo gaat dat dus....

En hier het resultaat:

Lees verder

Dit is echt mooi:
Blogger heeft nu ook een lees verder functie!

09 september 2009

Uitgebreide videoplayer van Microsoft

Vandaag ontving ik een link (van iemand bij Microsoft:-) over het project Tuva.
Project Tuva is een enhanced video player platform dat ontwikkeld wordt door Microsoft Research. Het leent zich heel goed voor het laten zien van bijvoorbeeld colleges.
Als voorbeeld is een aantal presentaties opgenomen van de beroemde natuurkundige Richard Feynman. Op zich grappig dat als demo zwart/wit materiaal gebruikt wordt uit 1964, maar het is er niet minder boeiend om!

Natuurlijk (hoezo natuurlijk?) werkt het platform niet met Google Chrome dus moest ik hiervoor uitwijken naar IE8, maar dat was zeker de moeite waard:
  • Je krijgt meteen een complete serie lezingen voorgeschoteld
  • De film is opgedeeld in hoofdstukken en kan daarom in willekeurige volgorde bekeken worden
  • De hoofdstukken zijn aan de onder- en rechterzijde voorzien van aanvullende documenten
  • Bij sommige video's kun je commentaar beluisteren van andere wetenschappers.
  • Je kunt zelf ook aantekeningen maken binnen het scherm. Die aantekeningen krijgen automatisch een tijdsmarkering.
  • Je kunt de ondertiteling ook als tekst tevoorschijn halen.
Bovenstaande opsomming komt trouwens van Edwin Mijnsbergen die hier onlangs al over schreef.
Het laden duurt lang maar dan heb je ook wat.
Kijk zelf maar naar Richard Feynman: The Messenger Series.

Symposium Gaming in het Onderwijs

Het project Leren in een Virtuele Wereld / Cyberdam, de vereniging SAGANET, de Stichting RechtenOnline en het Lectoraat Informatie, Techniek en Samenleving van de Haagse Hogeschool organiseren op 17 september 2009 in Den Haag het symposium Gaming in het onderwijs: leren in een virtuele wereld.

Tijdens deze dag wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van simulaties en spellen voor onderwijsdoeleinden en aan de ervaringen van ontwikkelaars en gebruikers. In een aantal presentaties en workshops komen onder meer aan de orde: gamedesign, juridische games, gaming en de beroepspraktijk, systematische game-evaluatie en de ervaringen van een docent met het ontwikkelen en spelen van een game in de virtuele omgeving Cyberdam. Ook bestaat er gelegenheid tot het spelen van een onderwijsgame.

's Ochtends presentaties door Bert Mulder, Wilfred Rubens, Renée Filius, Harald Warmelink; 's middags een scala aan korte en lange workshops; afsluiting door Freddy Veltman-van Vugt en borrel

Donderdag 17 sept. 2009, 9.30-16.30 u., Den Haag (Haagse Hogeschool, achter station HS)
Aanmelden kan hier en afhankelijk van de categorie waarin je valt bedragen de kosten € 25 - 50

Ook dit evenement staat niet op mijn agenda maar desondanks interessant genoeg om even te vermelden!

Edublogdiner op 9 november?

In bovenstaande titel hoort natuurlijk geen vraagteken te staan, maar een uitroepteken!
Toch heb ik het evenement gisteren bewust nog niet opgenomen in mijn najaarsagenda. Bij mijn weten heeft zich namelijk nog niemand gemeld die de organisatie dit jaar op zich wil nemen, al heb ik bij geruchte wel wat vernomen. Nu kunnen we wel als vanzelfsprekend ervan uitgaan dat we aan de vooravond van Dé Onderwijsdagen bij elkaar komen maar er is nog geen wiki waar men zich kan aanmelden, geen locatie, geen afspraken over kosten en/of sponsoring (al was dat tot nu toe ook niet nodig).
Gaan we het succes van vorig jaar evenaren en mogen we ook dit jaar weer meer dan 30 mensen verwachten?

Wie werpt zich op en wil een en ander organiseren?
Houden we vast aan dezelfde ijzersterke formule of proberen we wat anders uit? Zo zou ik wel willen pleiten voor een lopend buffet zodat je als vanzelf met meerdere mensen in gesprek kan komen. Twee jaar geleden pleitte ik om die reden nog voor een ronde tafel, maar bleken we er al drie nodig te hebben.
Vorig jaar was de Flip heel hot. Iedereen die iets digitaals had liep er mee te zwaaien, mijzelf incluis. We zouden ook eens kunnen proberen om alles behalve onszelf voor die avond thuis te laten, ik noem maar wat!
Kortom, natuurlijk staat ook bij mij maandagavond 9 november al lang in de agenda, maar ik hoop wel dat er anderen zijn die wat voorwerk willen doen. Ik woon gewoon te ver weg om een luke locatie te zoeken en (prijs)afspraken te maken.

WIE? WIE? WIE? WIE? WIE? WIE? WIE? WIE? WIE? WIE? WIE? WIE?

08 september 2009

Mijn najaarsagenda

Vanavond heb ik voor mezelf eens op een rijtje gezet welke bijeenkomsten er allemaal zijn dit najaar en welke daarvan ik zal gaan bezoeken.

Picnic Young
Naast de Picnic '09 voor grote mensen is er ook dit jaar weer van 23 t/m 25 september as. de Picnic Young in de Westergasfabriek in Amsterdam met een prachtig programma voor leerlingen van 12-18 jaar en hun begeleiders. Ik ben uitgenodigd om langs te komen, maar weet nog niet op welke dag ik ga, woensdag of vrijdag.

20e Themaconferentie saMBO~ICT (voorheen ROC-i-partners)
Op 24 september is namelijk de halfjaarlijkse themaconferentie, dit keer bij Deltion College in Zwolle met een preconferentie die start op woensdagmiddag 17:00 uur. Wanneer ik daar vanaf het begin bij wil zijn is het nauwelijks de moeite om eerst naar Amsterdam te gaan. Deze themaconferenties zijn altijd leerzaam en inspirerend omdat je vaak een open kijkje in de keuken van een ander ROC krijgt en veel kunt uitwisselen met collega's uit den lande.

Plugfest Educatieve Leermaterialen
Op dinsdag 6 oktober wordt in Utrecht het Plugfest Educatieve Leermaterialen gehouden, georganiseerd door programmabureau NOiV. Het evenement is bedoeld voor hen in het onderwijsveld die een beter beeld willen krijgen hoe digitaal leermateriaal, op basis van open standaarden, in verschillende afspeel en auteursomgevingen werkt. (Hiervoor is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar).

nITe event in Groningen
Op 8 oktober is er in Groningen het nITe event, het Event voor IT in Noord Nederland, met als titel: Het Nieuwe Werken in het Noorden. Een van de programma onderdelen is:
De kloof tussen Onderwijs & Bedrijfsleven wat gaan we doen om de uitstroom van het onderwijs beter te laten aansluiten op de actuele behoeftes in het bedrijfsleven? Een event dat ik nog niet ken maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben. Als er gesproken wordt over onderwijs kun je er tenslotte maar beter bij zijn...

CompetentCity
Op 12 oktober 2009 ontmoeten alle mensen met een hart voor het MBO elkaar weer in CompetentCity. MBO 2010 en Colo organiseren voor de derde keer dit grootse evenement over de vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs. Bezoekers laten zich er inspireren door goede voorbeelden van samenwerking tussen het onderwijs, de kenniscentra en het regionale bedrijfsleven. Ook vinden zij in CompetentCity oplossingen voor de knelpunten die ze in het beroepsonderwijs tegenkomen. Vorig jaar barstte dit evenement uit zijn voegen in Mijkerk dus wordt er dit jaar uitgeweken naar de Reehorst in Ede.

TeachMeetNL-PO
Op woensdag 28 oktober is er dan de TeachMeetNL-PO die wordt gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Deze ruimte wordt beschikbaar gesteld door Creative Learning Lab. Er zijn al veel aanmeldingen en het belooft dan ook weer een mooie TeachMeet te worden!

i&i-Conferentie 2009
De 19e i&i conferentie vindt dit jaar plaats op woensdag 4 en donderdag 5 november in congreshotel De Werelt te Lunteren en heeft als titel i&i... in de wolken.
i&i is de vakvereniging voor informatica, informatiekunde en informatietechnologie in het voortgezet onderwijs. Je zou je kunnen afvragen wat ik daar dan doe, maar dat zou dan ook gelden voor de TeachMeat-PO. Ik houd echter van bevlogen mensen in een inspirerende omgeving en die kom je in Lunteren zeker tegen!

Dé Onderwijsdagen 2009: Samen Slim Leren
Op 10 en 11 november zijn er dan dé Onderwijsdagen in de Jaarbeurs Utrecht. Voor het eerst niet alleen voor de Surf doelgroep maar nu samen georganiseerd met Kennisnet. Kennisnet heeft er zelfs de EduExchange voor laten vallen. Ik ben echt heel benieuwd of deze formule zal werken en of er voor iedereen evenveel te halen is, dus PO, VO, MBO, HBO en WO. Ik zou me kunnen voorstellen dat ik daar als ICT coördinator uit het basisonderwijs.... nee, laat ik nu eerst gaan kijken:-)

Moving Learning 2009
Op 19 november 2009 organiseert de Branche Vereniging voor Learning Technology (BVLT) het evenement Moving Learning. Het is een eendaags conges met als doelstelling het faciliteren van een platform waarbij ruimte wordt geboden voor de nieuwste ontwikkelingen en praktijkervaringen op het gebied van leren, opleiden en ondersteunen op de werkplek. Innovatief, concreet en kijkend naar de toekomst!

Op m'n verlanglijstje
Van 2 t/m 4 december wordt in Berlijn weer de Online Educa gehouden. Ik ben er één keer eerder geweest en vond het een bijzondere conferentie. Anders dan ik gewend was met een wat vreemde programmering: per sessie drie verschillende inleidingen. Ook bijzonder door alle verschillende nationaliteiten en bijdragen. Hoe dan ook leerzaam en inspirerend! Helaas ben ik bang dat ik m'n baas niet kan overtuigen wat mijn deelname direct voor onze organisatie zal opleveren. Ben dus bang dat ik het zal moeten doen met de verslagen van andere edubloggers...

Welke bijeenkomsten mis je in mijn agenda en zou je me alsnog willen aanraden? En wie ga ik waar tegenkomen? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

03 september 2009

Update

Willem, ben je gehackt?
Stop je soms met bloggen?
Is alles wel goed met je?
Waarom is het de laatste tijd zo stil?

Een kleine bloemlezing uit mailtjes die ik de afgelopen week ontving. Gelukkig blijkt daaruit dat ik een trouwe schare lezers heb en die hebben zo onderhand wel recht op wat tekst en uitleg.
Ik realiseer me dat het laatste bericht al twee weken oud is en dat was dan ook nog een heel raar berichtje waar je weinig wijzer van werd.

Gelukkig kan ik jullie vertellen dat mijn site niet gehackt is, dat ik zeker niet ga stoppen met bloggen, dat het redelijk goed met me gaat, maar dat het hier misschien nog wel even wat rustig zal blijven.

Wat is er aan de hand?
Op mijn werk ben ik medeverantwoordelijk voor de implementatie van Magister. Dat is een pakket voor de kernregistratie van onze deelnemers dat ook gebruikt wordt voor de registratie van de aan- en afwezigheid. Dat laatste kan alleen wanneer de roosters (gemaakt in gp-Untis) goed zijn geïmporteerd in Magister. Met name daar mag ik me mee bezighouden. Dit schooljaar kwamen de roosters extreem laat beschikbaar omdat er nogal wat veranderd is in de personele sfeer. Daarnaast hebben we locaties afgesloten en nieuwe betrokken en zijn er verhuizingen geweest van opleidingen tussen locaties. Dit alles betekent dat er veel zaken opnieuw ingericht moeten worden in Magister. Laten we zeggen dat dit proces de afgelopen weken niet helemaal soepel verliep. In een klein team zijn we keihard aan het werk om alles zo snel mogelijk beschikbaar te krijgen.
Daar waar ik normaal gesproken gewend was om onder werktijd even m'n mail te checken en de twitterstream te volgen (ja baas) kom ik daar nu absoluut niet aan toe.
Wanneer je dan 's avonds pas je post opent, gaat reageren op berichten en ook nog je RSS feeds wilt bijhouden is het (net zoals nu) 23:45 uur voordat je het weet!
En dan moet je keuzes maken: ga ik een bericht plaatsen of kies ik ervoor om nog even te twitteren en hier en daar een reactie bij anderen achter te laten?

Ik heb gekozen voor dat laatste.
Er is her en der voldoende te lezen en jullie missen (volgens mij) weinig wanneer ik daar een tijdje niets aan toevoeg.
Natuurlijk valt er voldoende te melden, maar die info kan je in de meeste gevallen ook elders halen. Ik ga me richten op wat ik daaraan heb toe te voegen en wat ik zelf interessant vind. Wanneer iemand anders een mooi bericht plaatst over komende evenementen hoef ik dat niet zo nodig te herhalen.. toch?

Dit alles komt mijn ranking natuurlijk niet ten goede. Ik duikel naar beneden in de Marcomtop 100 en allerlei andere lijsten. Ook de Dutch Bloggies komen er weer aan.
Eerlijk gezegd lig ik daar niet wakker van. Met het bloggen gaat het mij niet om bezoekersaantallen, maar om wat ik met jullie kan delen. Ik kijk zelfs nooit naar m'n statistieken.

Bloggen is geweldig maar kost wel tijd. Die tijd is schaars op dit moment. Ik wil niet inleveren op m'n gezin, m'n vrienden, verbouwing, hondje en ga zo maar door. Als er dan even geschrapt moet worden doe ik dat in het bloggen. Tenslotte doe ik dat voor m'n lol en dat wil ik graag nog lang zo houden!

Nog even geduld dus. Het ritme komt wel weer!
Maar fijn dat jullie je zorgen maakten...