30 oktober 2009

Skydrive Explorer

Windows Live Skydrive is alweer ruim twee jaar beschikbaar. Heb je een @live- of hotmail account dan kun je via Skydrive beschikken over maar liefst 25 Gb aan gratis online opslagruimte! Tot nu toe moest je daarvoor wel via een website inloggen.

Met Skydrive Explorer krijg je na installatie van wat software (jij deed toch alles online?) direct vanuit Windows Verkenner toegang tot je mappen en bestanden die 'in the cloud' staan!

Het werkt heel makkelijk en snel. Ik denk dat ik op deze manier Live Skydrive vaker ga gebruiken omdat je nu snel vanuit je verkenner bestanden kunt overzetten. Nadeel vind ik wel dat je vanuit de Verkenner niet kunt zien welke mappen je openbaar toegankelijk hebt gemaakt en welke voor jezelf zijn. Je moet dus wel weten wat je doet.
Update:
Skydrive Explorer blijkt onder Windows 7 steeds vast te lopen helaas. Voorlopig dus nog geen aanrader voor dat platform...

Wil je Wikiwijs uittesten?

Testers gezocht voor Wikiwijs
Ben jij werkzaam in het onderwijs en wil je meedenken over Wikiwijs? Voel je je betrokken bij onderwijsvernieuwingen? Maak jij gebruik van digitaal leermateriaal? Of ben je juist nog helemaal niet bezig met ict-toepassingen in het onderwijs?

Dan is hier je kans om mee te doen aan het testen van Wikiwijs!

Medio november is de eerste versie van Wikiwijs klaar. De testers krijgen de opdracht om Wikiwijs in een testomgeving uit te proberen. Dat kan gewoon thuis, of op het werk met je collega’s.

Hoe gaat het in zijn werk?
In de periode van 17 november tot en met 1 december krijgen de testers vier e-mails met een testopdracht. Elke testopdracht gaat over een bepaald onderdeel van Wikiwijs, bijvoorbeeld ‘Zoeken’. De opdracht kun je in een week uitvoeren, op de momenten wanneer het jou uitkomt en hoe lang het jou in die week uitkomt.

Aan het eind van de betreffende week krijg je een e-mail met een link. Op de website achter die link krijg je een aantal vragen over het thema dat die week aan bod gekomen is. Bijvoorbeeld: ‘Heb je het document dat je moest zoeken, kunnen vinden?’ Daarnaast kun je ook los aangeven wat je goed vindt, en vooral: wat beter kan!

Aan het eind van de testperiode krijg je een overzicht van de items die aan de hand van alle testresultaten zijn aangepast en welke (nog) niet.

Wat krijg je?
- Als eerste inzicht in de werking van Wikiwijs;
- Invloed op de werking van Wikiwijs;
- Gereserveerde plaatsen bij de feestelijke lancering van Wikiwijs op 14 december a.s. te Breda.

Hoe aanmelden?
Stuur een mail naar info@wikiwijs.nl met in het onderwerp ‘Tester’ en in het bericht je naam, functie (bijv. leerkracht groep 7 of docent Nederlands vwo) en school. Het testteam van Wikiwijs neemt daarna contact met je op.

Meer informatie?
Heb je nog vragen, dan kun je deze ook mailen naar info@wikiwijs.nl
Kijk ook op de Wikiwijs website.

Anonieme reacties

Sinds mijn berichtgeving over Snow Leopard en Windows 7 krijg ik opvallend veel meer dan anders anonieme reacties binnen. Normaal gesproken reageer ik daar in principe niet op, maar de laatste is zo persoonlijk en "op de man" dat ik hem graag naar een apart bericht til:

Beste Trendmatcher. Misschien moet je je af en toe meer rekenschap geven van het gezegde 'schoenmaker ....' de rest weet je wel. Schrijf over zaken waar je wat van weet, want dit is gewoon een niet-verhaal over voorwaarden die geen voorwaarden zijn want zonder die voorwaarden .... Nou ja je snapt het al. Iemand die schrijft 'voor zichzelf geen meerwaarde in een macbook te zien' moet zich verre houden van dit soort berichtgeving. Neen ik zal me niet wagen aan de argumentatie waarom een Apple zoveel meerwaarde heeft maar hoop dat je iets minder van de afdeling 'ik heb iets gehoord dus zeg ik er iets over' en iets meer van de afdeling van zeer interessante bijdragen wordt over onderwerpen waar je echt iets van weet. Een willekeurige keuze uit een reeks van mogelijke onderwerpen: skype bijvoorbeeld.

De schrijver doelt op mijn bericht over Snow Leopard voor het onderwijs en vindt het een niet-verhaal over voorwaarden die er niet zijn. De grap is dat dit bericht inderdaad niet na eigen research geschreven is, maar dat ik een reactie heb overgenomen uit een betrouwbare bron waarvan ik weet dat hij zelf ook MAC gebruiker is! Tja, als ik die al niet meer vertrouwen kan...;-)

Het wordt vervelender wanneer de anonieme reageerder zegt:
Iemand die schrijft 'voor zichzelf geen meerwaarde in een macbook te zien' moet zich verre houden van dit soort berichtgeving.
Dat wil ik graag nog een keer uitgelegd krijgen! Ik heb meer dan een jaar een Macbook gebruikt. Lang genoeg denk ik om er voor mezelf achter te komen dat de manier waarop ik een computer gebruik een MAC niet persé noodzakelijk maakt. Dat komt omdat ik vrijwel alleen online tools gebruik en me daarmee onafhankelijk gemaakt heb van al dan niet lokaal aanwezige programma's. Wat is daar zo verkeerd aan?

MACfanaticSteeds weer kom ik MAC gebruikers tegen die geen gelegenheid voorbij laten gaan om een sneer te maken richting niet MAC gebruikers. Vaak met een superieure houding alsof zij het uitverkoren volk zijn en het licht gezien hebben. Afgelopen woensdag hoorde ik in de trein de term MAC Jehovas, overigens uit de mond van een MAC gebruiker die zich zelf ook stoorde aan dat gedrag om zich heen. Omdat ik geen gelovigen voor het hoofd wil stoten praat ik liever over MAC-Fanatics.

Beste MAC-Fanatics, voor de laatste keer: ik gun jullie jullie ultieme beleving, maar vraag je vriendelijk om anderen te respecteren die ander keuzes maken. Laten we ons alsjeblieft richten op de inhoud en niet op de tools die we daar het liefste zelf voor gebruiken. Wie zegt dat je van Emmen naar Zoetermeer het beste in een BMW kunt rijden? Een Renault Scenic is toch ook goed? Uiteindelijk sta je net zo lang in de file...

Dus, je zult van mij nooit horen dat je het beste Windows, een MAC of toch Linux kunt gebruiken en dat je zo ongeveer gek of op z'n minst dom bent wanneer je dat niet doet. Gebruik vooral wat jou het beste ligt of (financieel) uitkomt. Wel behoud ik mij het recht voor om over al die besturingssystemen wat te zeggen: met- of zonder verstand van zaken!

Tenslotte aan alle anoniemen: kom uit de kast en laat je (ware) gezicht zien! Je hoeft je toch nergens voor te schamen?

29 oktober 2009

Zeer geslaagde TeachMeetNL-PO

Je hebt écht wat gemist als je er niet bij was gisteren, bij de TeachMeetNL-PO!
Veel inspirerende presentaties in een prima omgeving met een geweldig publiek! Ik denk dat ik de komende week vooruit zou kunnen met het plaatsen van berichten over alle nieuwe dingen die ik gisteren gehoord en gezien heb. Sommige zal ik er zeker uitlichten!
Zelf hield ik een praatje over de Scholenlijst Mailinglist. Gelukkig is dat stuk nog nét opgenomen (vanaf 2:51 uur want na drie uur is de Ustream helaas gestopt) zodat ik mezelf weer eens terug kon zien. Altijd confronterend om te horen hoe vaak ik uh... zeg. Je ziet ook dat ik twitterreacties live opneem in mijn Powerpoint presentatie, maar helaas had ik niet de tijd om ze ook aandacht te geven. De TeachMeet ekker is onverbiddelijk en gaat na 6:30 minuten keihard rinkelen!
Toch is het een mooie formule waarbij je in korte tijd heel veel te weten kunt komen.
Organisator Fons van de Berg heeft zelf verslag gedaan op zijn weblog, maar wat ik zeker zo leuk vind is dat ook Wilfred Rubens er op zijn weblog aandacht an besteed heeft: Teachmeet online als krachtige leeractiviteit. En dat terwijl hij vakantie heeft en op afstand via Ustream zat mee te kijken! Het bleek dus heel goed te volgen, ook dankzij de vele twitterberichten die geplaatst werden en het twubs backchannel. Het mooie van Twubs is dat je ook (een link naar) foto's en video's kunt plaatsen en ik heb m'n best gedaan om iedere spreker in beeld te brengen. Zodra ik tijd heb komen opnames ook beschikbaar op Flickr.
Ook aanwezig was Andre Manssen van Computers in de klas en natuurlijk doet ook hij verslag op zijn weblog.

Hieronder alvast de Ustream registratie van de TeachMeet. Ook op die pagina was de twitterstream te volgen. Het duurt even voordat de opname start en je kunt verder springen door ergens op de tijdbalk te klikken. ook dan duurt het weer even voordat de Ustream verdergaat. Wil je perse mij zien, ik zit helemaal aan het eind vanaf 2:51 uur.

27 oktober 2009

Morgen TeachMeetNL-PO

Morgen is het zo ver: Voor de derde keer binnen één jaar wordt er weer een TeachMeet georganiseerd, nu vooral gericht op het Primair Onderwijs!
Als ik kijk naar het aanbod wordt het weer een zeer interessante bijeenkomst en als ik de namenlijst doorneem zie ik dat ik morgen weer een aantal "oude" bekenden ga tegenkomen, leuk!

Wat kunnen we verwachten? 70 mensen in een pakhuis! 12 daarvan geven een micro-presentatie van 7 minuten, 3 mensen hopen genoeg te hebben aan 2 minuten voor een nano presentatie en nog 7 anderen verzorgen een speeddate. Zo blijven er 48 plekken over voor mensen die lekker komen gluren hetgeen niet betekent dat ze geen actieve rol hebben want de ervaring tot nu toe leert dat de zaal actief betrokken wordt bij datgene wat er op het podium gebeurt!
Heb je je niet opgegeven maar zou je alsnog willen komen, kijk dan vooral op de wiki om te zien of er nog plek is. Heb je je wel opgegeven maar blijk je toch niet te kunnen komen, zet dat dan ook liefst vanavond nog op de wiki zodat een ander je plaats kan overnemen. Vol=vol namelijk!

Scholenlijst Mailinglist
Zelf zal ik in 7 minuten iets vertellen over de Scholenlijst Mailinglist: Het kennis-net(werk) voor ICT op school!. Natuurlijk heb ik Twitter2Powerpoint in m'n presentatie opgenomen dus de zaal kan direct reageren! Mijn verhaal zal bestaan uit een kort stukje geschiedschrijving en ik doe de reden waarom deze community zo succesvol is uit de doeken aan de hand van bijdragen van deelnemers.

#Hashtag
De hashtag voor de TeachMeet is #tmpo. Kun je er niet bij zijn, dan kun je het een en ander dus volgen via Twitter. Je kunt de twitterstream ook mooi volgen via twubs.com/tmpo. Overigens wordt de gehele bijeenkomst als de techniek ons niet in de steek laat ook gestreamd via Ustream: TeachMeetNL-PO live

Doneren?
Tenslotte zag ik via Twitter dat de bestellingen voor morgen gedaan zijn, waar bescheiden aan werd toegevoegd "dat we wel wat krap in de sponsorgelden zitten deze keer. Welk bedrijf wil nog wat doneren? RT graag!"
Ik kan je verzekeren dat een kleine bijdrage je als bedrijf veel kan opleveren.

Volgende TeachMeets
Kun je er niet bij zijn maar heeft dit je wel nieuwsgierig gemaakt? Volgende week woensdag is er alweer een TeachMeet die vooral gericht zal zijn op het VO. Gastheer dan is namelijk de i&i conferentie in Lunteren. Kijk voor meer informatie op deze wiki.
De week daarop zijn alweer Dé Onderwijsdagen en ook daar zal iets met de TeachMeet formule gebeuren...

26 oktober 2009

ICT zonder computers!

Bij de term ICT denken we al heel snel en onwillekeurig aan computers. Zou dat door die C komen?
Toch staat die C voor wat anders: namelijk Communicatie!
Computers zijn slechts een middel en nooit een doel op zich. Al jaren geleden beweerde ik dat een ouderwetse overheadprojector, mits goed gebruikt, een perfect ICT instrument kan zijn. Het gaat tenslotte om Informatie en Communicatie. De Technologie die we daarvoor gebruiken zou zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn...

Waar wil ik naartoe?
Ik werd getriggerd door een prachtige titel bij CoolcatTeacher Vicky Davis: Striving to Wiki-fy my room
Probeer dat maar eens leuk naar het Nederlands te vertalen. Waar het om gaat is dat ze van haar hele klaslokaal het liefst één grote wiki-wall zou willen maken. Dat doet ze door waar mogelijk whiteboards op te hangen waarop geschreven kan worden.
Vandaag werd ze geïnspireerd door een bericht bij Angela Maiers: IdeaPaint - Let Your Students Make Their Mark
Daarin wordt een product beschreven met de naam IdeaPaint:

"There are no limits to the amount of information the mind can hold. But when you’re confined to the space of a blackboard or typical whiteboard, you’re limited to how much can be shared. IdeaPaint can turn virtually anything you can paint in the classroom into a high-performance dry-erase surface, giving you and your students the space you need to collaborate, interact and discover new ways of learning. No matter where you use it, minds will open and fill with big ideas."

Bekijk het filmpje en het concept wordt duidelijk:


Laatst kwam ik al een andere term tegen: Naked teaching
Daarbij werd niet gedoeld op naakt voor de klas staan maar lesgeven zonder gebruik te maken van computers. Niet omdat die dingen niets toevoegen maar omdat je als docent zelf ook wat te vertellen hebt. Computers kunnen leerlingen wel gebruiken buiten de lestijd om, in het open leercentrum of noem maar op. Ook als de computers "het niet doen" moet een docent in staat zijn om op een zinvolle manier een lesuur te vullen. Hoe vaak worden leerlingen nu weggestuurd omdat "de computers het niet deden"?

Met een lokaal vol beschrijfbare muren en voldoende stiften zie ik nieuwe uitdagingen en mogelijkheden!
Lees in dit verband ook het bericht over anti wifi verf bij Pierre: Anti-WiFi verf - Top of Flop?

Windows MultiPoint Server 2010

Onbevestigd persbericht...
Onderstaande tekst vond ik vanavond in mijn mailbox. Maar als ik via Google of Bing zoek naar "Windows MultiPoint Server 2010" kan ik hier nog niets over vinden!
Het maakt me echter wel heel nieuwsgierig!

"Windows MultiPoint Server 2010 is a new Windows product targeted at educational institutions for use in classrooms, labs, and libraries that allows multiple users to simultaneously share one computer. Users have their own independent and familiar Windows 7 computing experience, using their own monitor, keyboard, and mouse directly connected to the host computer. Windows MultiPoint Server 2010 enables more users to access technology at a lower total cost of ownership."

Oftewel, in goed Nederlands:
MultiPoint Windows Server 2010 is een nieuw Windows product gericht op onderwijsinstellingen voor gebruik in klaslokalen, laboratoria en bibliotheken waarbij meerdere gebruikers gelijktijdig een computer kunnen delen. Gebruikers hebben hun eigen onafhankelijke en vertrouwde Windows 7 computerervaring, met behulp van hun eigen monitor, toetsenbord en muis rechtstreeks aangesloten op de hostcomputer. Met MultiPoint Windows Server 2010 kunnen meer gebruikers toegang krijgen tot technologie tegen een lagere total cost of ownership.

Verder zoekend met de term "Windows Multipoint" kom ik via Bing op deze site uit en daar staan wat voorbeelden met filmpjes die ook weer te vinden zijn op Youtube.

Hieronder een mooi voorbeeld van het concept:
Microsoft Multipoint - Collaborative E-learning

25 oktober 2009

Skype portable

Ik geef regelmatig presentaties over de manier waarop je Skype goed kunt gebruiken in je onderwijs door de gevoerde gesprekken met behulp van Pamela op te nemen als MP3 bestand zodat deze later weer beluisterd kunnen worden maar bijvoorbeeld ook als bewijsmateriaal kunnen worden opgenomen in een digitaal portfolio.

Grootste struikelblok is meestal dat op scholen niet zo maar software geïnstalleerd mag worden.
Daarom maak ik gebruik van een usb stick waar ik de benodigde programma's op heb staan. Tot nu toe moest je voor Skype een omweg gebruiken via een batch bestand omdat anders de data op een verkeerde plek werden weggeschreven.
Nu is er echter via PortableApps een échte portable versie van Skype uitgekomen die zich heel eenvoudig laat installeren op een usb stick!

Wanneer je daarnaast de basic 3.5 versie van Pamela downloadt en installeert op diezelfde stick ben je in principe klaar! De nieuwste versie van Pamela wil ook wegschrijven naar "Mijn Documenten" en dat is niet de bedoeling. Gelukkig zijn oudere versies nog beschikbaar op de website.

Als je de stick helemaal mooi wilt maken voeg je nog een (zelfstartend) menuprogramma toe, aangevuld met instructies en handleidingen. Ik gebruik daarvoor het programma Asuite dat je heel mooi kunt aanpassen aan je eigen wensen en huisstijl. Via instellingen kan je kiezen voor Nederlands als taal zodat het allemaal heel gebruikersvriendelijk wordt.
Wanneer er belangstelling voor is wil ik wel een kant-en-klaar zip bestand maken.
Tenslotte zie je in het menuscherm dat er nu ook een portable versie van Google Chrome beschikbaar is. Handig als je op school met Wave wilt werken...
(Met dank aan Antoine van Dinter die me hierop attendeerde)

Edu'actief op twitter

Dat het voor bedrijven slim (of zeg maar: een must) is om ook via twitter actief te zijn is voor mij al lang geen open vraag meer.
Onlangs werd het bewijs wat mij betreft weer eens geleverd:

Binnenkort mag ik op de i&i conferentie weer een presentatie verzorgen over het werken met Skype en Pamela. Het liefst deel ik dan ter plekke usb sticks uit met de benodigde programmatuur en mijn presentatie. Maar ja, hoe kom je zomaar aan de nodige usb sticks?

Dus stelde ik brutaalweg die vraag op twitter:
"Tijdens mijn presentatie op een IT conferentie wil ik usb sticks uitdelen. Welk bedrijf heeft er nog 30 liggen en wil sponsoren met naam?" 2:48 PM Oct 16th from web
Binnen een half uur ontving ik al een reactie:
"@trendmatcher bezwaarlijk als er Edu'Actief op staat?" 3:08 PM Oct 16th from Echofon in reply to trendmatcher

Afgelopen week rolden ze keurig verpakt bij mij door de brievenbus, dertig 2GB usb sticks met zelfs een schuifje om ze te beveiligen en het logo van Edu'actief erop.
Verder geen vragen of eisen, maar een simpel begeleidend briefje met daarop: succes met je presentatie!
Het hoefde dus niet, maar toch wil ik Edu'actief langs deze weg nog een keer hartelijk bedanken!

Windows 7

Heerlijk, zo'n herfstvakantie! Eindelijk weer eens dingen doen waar ik al tijden niet aan toegekomen was, zoals m'n bureau opruimen. Ruim een jaar geleden ging de harde schijf van m'n desktop computer stuk en sindsdien had ik niet meer achter m'n bureau gezeten, maar alles op de bank met m'n notebook gedaan.
Deze week een nieuwe harde schijf gekocht in afwachting van uitlevering van Windows 7. Helaas wat tijd verspild met het installeren van Windows XP omdat ik meende dat die aanwezig moest zijn om te kunnen upgraden naar Windows 7. Dat bleek achteraf niet nodig. Er wordt wel gesproken over een upgrade, maar je kunt gewoon een schone installatie doen vanaf de cd waarbij op geen enkele manier gekeken wordt of je wel beschikt over een legitieme versie van Windows XP.

Verwijder de folie!
Bij de installatie van Windows 7 werd ik daardoor in eerste instantie behoorlijk op het verkeerde been gezet. Toen gevraagd werd om de productcode toetste ik braaf die van mijn XP installatie in (goed lezen is niet mijn sterkste punt) die natuurlijk niet geaccepteerd werd. Ook de tweede en derde poging met andere codes lukt niet en ik begon mijn nood al te klagen via Twitter totdat @rsnijders minzaam opmerkte:
"Zit je XP codes in W7 in te voeren? Je moet echt de (oranje) product key hebben die op de achterkant van het W7 hoesje staat"
Een oranje product key, die was ik nog niet tegengekomen! Dus keek ik nogmaals op het hoesje van de door Slim uitgeleverde dvd en zag onder een witte sticker iets oranje doorschemeren...
Aj, wat voel je jezelf dan even dom:-)
Omdat ik driftig twitterde over mijn installatie van Windows 7 werd er kennelijk door een aantal mensen goed meegelezen. Toen ik vast kwam te zitten ging zelfs mijn mobiele telefoon. Iemand van SLB diensten wilde graag weten wat er aan de hand was en bood zijn diensten aan! Wat een service!

Installatie
Gelukkig ben ik niet teveel uitgelachen maar kreeg van diverse kanten tips aangereikt bij de installatie die verder probleemloos verliep. Ik zal het hier niet hebben over het aantal updates dat je gelijk na installatie moet binnenhalen en de hoeveelheid MB's die daarmee gepaard gaan. Ik was er alleen maar blij mee want na een paar keer herstarten werd vrijwel al mijn randapparatuur herkend en werden de juiste drivers geïnstalleerd. Videokaart, geluidskaart, monitoren, printer, webcam... alles werkt uiteindelijk!

Windows media center
Wat me eigenlijk nog het meest verraste was dat ook de ooit bij de Aldi gekochte tv-kaart herkend werd door Windows 7. Ik klikte op Windows media center, doorliep een wizard die me wat vragen stelde en instellingen aanbood en opeens kon ik op mijn tweede monitor zo maar tv kijken! Ik heb me tot nu toe nog nooit beziggehouden met de mogelijkheden van Windows media center maar ben daar nu heel enthousiast over! Ik kan niet alleen tv kijken (en radiozenders luisteren) maar ook programma's (geprogrammeerd) opnemen. Er is een tv gids beschikbaar die afgestemd op mijn zender aanbod en ik kan heel makkelijk zoeken op titel, trefwoord, artiest en ga maar door! Het intoetsen van "Nanny" bracht me gelijk bij alle komende afleveringen van Fran Fine (waar ik na het eten voor wakker blijf)! De kwaliteit van beeld en geluid zijn zonder meer prima te noemen. Hier ben ik voorlopig dus nog niet mee uitgespeeld...

Windows 7, moet dat?
Ik ga niemand voorschrijven wat het beste besturingssysteem is, iets wat anderen helaas wel proberen. Voel je je lekker bij wat je nu hebt, ga daar dan vooral mee door!
Of dat nu een Linux distributie, XP, Vista of zelfs Apple is...
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik geen spijt heb van mijn overstap naar Windows 7. Het ziet er prima uit en doet wat het doen moet voor mij. Over Vista kan ik niks zeggen want daar heb ik zelfs nooit naar gekeken. Ik experimenteer met diverse Linux distributies, vooral op m'n netbook en zie die steeds beter worden. Ik heb een tijd op een Apple gewerkt maar zag daar (voor mij) geen enkele meerwaarde ten opzichte van wat ik gewend ben te doen met een Windows machine. Op m'n werk notebook zal voorlopig wel XP blijven staan. Ik vind het allemaal prima.

Minpuntjes?
Vast wel, al ben ik ze tot nu toe nog niet echt tegengekomen. Ja, movie maker moet je nu apart downloaden als onderdeel van Windows Live en dat vind ik omslachtig. Nu kunnen we daarover gaan klagen bij Microsoft, maar volgens mij hebben we dat soort zaken vooral te danken aan onze eigen Neelie Kroes?
De nieuwe movie maker lijkt ook wat minder te kunnen. Zo kun je bijvoorbeeld je webcam niet meer als bron gebruiken voor een opname binnen movie maker. Bij de met XP meegeleverde versie kon dat wel. Gelukkig heeft Pierre Gorissen daar een paar maanden geleden al een oplossing voor aangedragen die prima werkt in Windows 7: Moviemaker en Windows 7
In dat bericht wordt een mooi alternatief beschreven van iemand die een portable versie heeft gemaakt van movie maker! Ik heb het uitgetest, ook met mijn webcam, en het werkt uitstekend!

Een ander minpunt heeft vooral met mezelf te maken: het bureau met desktop staat in de koudste op het noorden gerichte ruimte van m'n huis. Mijn stookkosten zullen de komende winter wel weer stijgen...

19 oktober 2009

Snow Leopard voor het onderwijs

In mijn vorige bericht meldde ik geen prijzen te kunnen noemen van Apple software voor het onderwijs, gewoon omdat ik niet wist dat die er waren.
Sorry mensen, ik weet ook niet alles!

Maar gelukkig kwam er al snel een reactie dus daarom, voor de volledigheid, er maar gauw een apart bericht van gemaakt:

Apple levert Mac OS X 10.6 Snow Leopard voor € 29,00 wanneer je voldoet aan de volgende voorwaarden:
Je bent 18 jaar of ouder en student aan een universiteit, HBO of andere onderwijsinstelling, leerkracht - of anderzins werkzaam in het onderwijs.

Volg daarvoor de volgende stappen:
ga naar www.apple.nl en kies boven in de balk "Store". Scroll dan helemaal naar beneden op de pagina naar de link "Store voor onderwijs". Geef aan dat je ouder dan 18 bent en in het onderwijs werkzaam en je mag de winkel in. (bron, bedankt Pierre!)

Mocht je nu onwetend en enthousiast gelijk deze stappen volgen en die software kopen dan moet ik je voor de volledigheid wel melden dat deze software alleen draait op Apple computers! Het eerder genoemde Windows en Linux draait op allerlei computersystemen...

Windows 7 nu verkrijgbaar!

Ook leerlingen en medewerkers van alle VO-, VMBO-, MBO- of ROC-instellingen die een licentie-overeenkomst hebben afgesloten bij SLBdiensten, kunnen nu Windows 7 bestellen bij Slim.nl. Ouders/studenten uit basis- en hoger onderwijs konden dat al via Surfspot.nl. Zie het bericht Windows 7 is nu al goedkoop te bestellen bij Pierre Gorissen.

Verkrijgbaar kun je haast letterlijk nemen want medewerkers bij een onderwijsinstelling betalen bij Slim voor een ultimate upgrade maar € 17 (ja, zeventien euro!). Leerlingen betalen € 69,75.

Werk je niet in het onderwijs en/of heb je geen schoolgaande kinderen, dan ben je aangewezen op de normale Windows 7 prijzen. Hoe die verschillen zo groot kunnen zijn ga ik hier niet uitleggen.
Voor medewerkers en studenten gelden dus vaak verschillende prijzen. Dit komt doordat het gebruiksrecht voor de medewerker veelal is inbegrepen in de licentie die is afgesloten door de onderwijsinstelling. Studenten moeten vaak extra licentiekosten betalen, puur voor het gebruiksrecht.
Vanaf 21 oktober wordt de software uitgeleverd. Uiteraard heb ik vanavond gelijk online besteld en kreeg zelfs een persoonlijke bevestiging via Twitter:-) Prijzen zijn inclusief verzendkosten en de software wordt keurig naar je huisadres gestuurd. Over een paar dagen mag ik dus wat tijd reserveren voor installatie...

Helaas levert SLBdiensten geen Apple OS. Ze zouden dat wel willen, maar vooralsnog doet Apple dit rechtstreeks via hun eigen kanaal. Prijzen kan ik helaas niet noemen dus lukt het hier niet om appels met peren te vergelijken.
Voor de volledigheid wil ik dan nog wel vermelden dat Linux OS in veel varianten gratis te downloaden is. Aan u de keus!
Overigens levert Slim wel Office voor de Mac tegen aantrekkelijke prijzen...

18 oktober 2009

Praktijktest buttreader

Het liefst schrijf ik over zaken die ik gezien, gedaan of vastgehouden heb. Practice what you preach is tenslotte een van mijn credo's, dus was mijn vorige bericht natuurlijk nogal voorbarig: Ik schreef over iets waar ik alleen nog maar wat over gelezen had!
Gisteren heb ik dus snel een dwarsligger® gekocht maar kreeg nauwelijks de kans er wat mee te doen. Mijn vrouw, een verwoed lezeres, sloot het boekje gelijk in haar hart en las hem in één adem uit. Pas vanmiddag kon ik dus wat foto's maken en het boekje beter bekijken.

Ik ben er echt enthousiast over! Het is een zeer handig formaat en toch zijn de letters zeker niet te klein. Je kunt prima lezen met het boekje op leesafstand op schoot en het ligt heel lekker in de hand. Het boekje is ook slim gebonden met de hardcover maar aan één kant vastgemaakt waardoor het mooi openvalt. Mooi papier en een prima lettertype. Zo kun je nog eens wat boeken meenemen op reis!

Zijn er ook nadelen? Wat mij betreft eigenlijk niet of het mocht zijn dat het wat lastig is om met één hand een pagina om te slaan. Even je vinger een beetje nat maken helpt.
Dit boek(je) telde 535 pagina's (eigenlijk dus het dubbele), is toch maar 13 millimeter dik en weegt 121 gram. Hetzelfde boek in originele versie heeft 344 bladzijden, is 25 millimeter dik en weegt 465 gram. Zo zie je hoeveel het je kan schelen in je bagage, zowel wat betreft omvang en gewicht.

Al met al een slim concept waarbij ik hoop dat er snel meer titels beschikbaar komen.

"Ik ben niet zo'n lezer" bekende ik in m'n vorige bericht. Terecht werd opgemerkt dat ik waarschijnlijk juist heel veel lees en dat klopt natuurlijk ook. Met mijn opmerking doelde ik dan ook op boeken. Daar heb ik heel weinig mee. Misschien dat de dwarsligger® dat gaat veranderen...

15 oktober 2009

Geen ereader maar een buttreader

Je kunt bijna geen weblog meer volgen of er staat wel iets over e-readers.
Ik ben niet zo'n lezer dus hoef wat dat betreft niet voorop te lopen van mezelf. Wacht het allemaal rustig af tot het wat meer gemeengoed is geworden.

Wat me dan wel weer aanspreekt is wat ik dinsdag in de Volkskrant las over de dwarsligger®, een boekje in zo'n handig formaat dat je het zo in je kontzak kunt stoppen! Met zijn kleine formaat –12 bij 8 centimeter– en lichte gewicht –gemiddeld nog geen 145 gram– is de dwarsligger® met één hand vast te houden en dus gemakkelijk te lezen.
Morgen naar de boekhandel om er een te kopen. Zo'n investering durf ik nog wel aan zonder me een buil te vallen...

Een mooie woordenwolk

Het is alweer twee jaar geleden dat ik schreef over tagcrowd, een site waarmee je een mooie tagcloud kunt maken.
Vandaag kwam ik de link weer eens tegen via twitter. Inmiddels kun je ook simpelweg de url van een site doorgeven aan tagcrowd en maakt hij er in mijn geval het volgende van:



De Nederlandse woordenlijst die veel voorkomende woorden filtert kun je zelf aanvullen en dat werkt perfect. Daarmee is deze tool na twee jaar nog steeds prima bruikbaar voor presentaties, om discussies op gang te brengen en ga zo maar door...

14 oktober 2009

Google maakt me gek!


Maandag het nieuws dat je via Google shared folders nu heel makkelijk bestanden kunt delen, maar ik zat op CompetentCity en vond dat ik toch eerst daar wat over moest schrijven. Gelukkig plaatste Pierre Gorissen een bericht over deze nieuwe feature: Handig: Google Documenten mappen delen.

Gisteren kreeg ik m'n lang verwachte Google Wave account, maar ik zat in den Bosch bij de HapSnapShots en vind dat ik eigenlijk eerst daar wat over moet schrijven.

Vandaag komt Google alweer met iets nieuws: online 3D-gebouwen maken met Google Building Maker
Die mapbuilder is zo leuk en verslavend dat ik vanavond al een gebouw heb gevormd in Kopenhagen en daarna ook nog het hotel in Charlotte waar ik 3 jaar geleden zat!

En dat terwijl ik nu over Google Wave zou "moeten" bloggen...

Misschien moet ik via Google forms even een poll aanmaken zodat jullie kunnen kiezen waar ik morgen wel en geen aandacht aan besteed. Vanavond kies ik even voor mezelf!

Gratis toegang tot de i&i conferentie!

Dat is wel een zeer misleidende titel en toch is het niet helemaal onwaar!
Op woensdagavond 4 november wordt er namelijk weer een TeachMeet georganiseerd en wel op locatie van de i&i conferentie die op 4 en 5 november plaatsvindt in de Werelt in Lunteren.
Kenmerk van een TeachMeet is dat deze gratis toegankelijk is dus stelt de organisatie het conferentieoord die avond open voor iedereen!
Dit is dus je kans om een beetje de sfeer te proeven van deze conferentie én om (weer) een echte TeachMeet bij te wonen.

Natuurlijk heb ik me gelijk aangemeld om ook een presentatie te verzorgen want dat is gewoon heel leuk om te doen. Natuurlijk kun je ook gewoon komen gluren.
Meld je in beide gevallen aan op de wiki zodat de organisatie weet op hoeveel gasten van buiten ze kunnen rekenen. De conferentiegangers die er al zijn zullen een heel goede reden moeten hebben om niet op z'n minst te komen kijken, maar meedoen is nog veel leuker natuurlijk.

Het thema van de conferentie is "in de wolken" en dat is gelijk dan ook het thema voor de TeachMeet:
Wat gebeurt er in het onderwijs aan leuke dingen met web (2.0)-toepassingen?

Meer informatie vind je op de site van Fons van de Berg die ook voor deze TeachMeet weer het voortouw heeft genomen.
Meer informatie over de i&i conferentie vind je hier en aanmelden voor de TeachMeet kan op de wiki.

12 oktober 2009

Terugblik CompetentCity

Ik was vandaag nog niet uit Ede vertrokken of ik had al een mailtje van de organisatie met de vraag of ik een paar vragen wilde beantwoorden.
"het zijn een paar vragen en zal ongeveer 2 minuten van uw tijd in beslag nemen."

Natuurlijk wil ik die moeite wel nemen, maar ik vraag me af of ze veel zullen hebben aan de reacties gezien de antwoordmogelijkheden tenzij iedereen het vak voor andere suggesties net zo gaat gebruiken als ik gedaan heb.

Het evenement heeft zeker aan mijn verwachtingen gedaan, maar was dat dankzij of ondanks de organisatie?

Bij binnenkomst een lange rij mensen voor wie nog een badge uitgedraaid moest worden. Daarvoor was precies één computer beschikbaar. Terwijl ik in de rij stond te wachten hoorde ik dat iedereen verzocht werd naar de grote zaal te komen voor de opening. Toen ik m'n badge uiteindelijk had moest ik aan meerdere mensen vragen waar die opening dan wel was want de bewegwijzering was ronduit belabberd!

De Reehorst is absoluut geen locatie die ik voor een dergelijk evenement zou kiezen. Door alle gangetjes en verschillende ruimtes op meerdere niveaus is de kans dat je mensen ontmoet die je graag wilt zien zoveel kleiner dan wanneer je gebruik maakt van een gelegenheid met één grote centrale ruimte. Ik ben vandaag dus veel mensen misgelopen van wie ik weet dat ze er wel waren.

De workshops die ik gevolgd heb waren prima. Live bloggen was echter geen optie want er was geen gratis wifi voor bloggers. Zo dom, want er liepen er genoeg rond die graag verslag hadden gedaan!

En welke waardering moet ik geven aan "belevenissen"? Ik heb geen idee, of het moet die verklede man geweest zijn die iedere keer door een trechter liep te schreeuwen...
De beurs vond ik rommelig en teveel verspreid over de locatie.
Geen vraag over de catering, maar die was dan weer prima. Volgens mij is er wel veel overgebleven eten naar de voedselbank gegaan vanavond want ik had de indruk dat het aantal deelnemers minder was dan vorig jaar in Nijkerk.

Het politiek debat moest het met een persoon minder doen, omdat Jasper van Dijk zich in de datum vergist had. Gelukkig heeft hij het gastenboek ontdekt (als een van de weinige) en de volgende reactie achtergelaten:

Geplaatst door Jasper van Dijk

Op 2009-10-12 22:29:45
Excuses dat ik niet aanwezig was bij het debat met de Kamerleden. Indien mogelijk, dan benut ik graag de gelegenheid om op een ander moment mijn mening toe te lichten. Meer informatie is nu al te vinden op www.sp.nl/mbo Met vriendelijke groet, Jasper van Dijk SP-Kamerlid

Maar mensen, een gastenboek... Dat is toch zooooo 1.0!

Al met al heb ik niet het gevoel dat ik hier een enthousiast verslag van kan maken.... met uitzondering dan van de onvolprezen Bossche Bollen die het Consortium voor Innovatie speciaal voor vrienden en relaties had meegenomen uit 's Hertogenbosch!


Filmpje gemaakt door razende ROC media reporters.

11 oktober 2009

Applaus in Powerpoint

Gisteren gaf ik nog het advies om de flash bestanden voor de Twitter2Powerpoint tools eerst te downloaden.
Nu zijn de verschillende routines echter alweer verbeterd en verder uitgebreid. Er is een autorefresh ingebouwd voor de pagina's en er is een applausmeter bijgekomen.
Deze werkt via de microfoon van je notebook. Vraag de zaal wat lawaai te maken en het wordt mooi weergegeven met balkjes.
Zo kun je deelnemers dus via applaus laten stemmen voor verschillende sprekers enz. enz.

Volgens mij heeft Timo Elliott de smaak te pakken gekregen van wat er allemaal mogelijk is en mogen we nog veel meer verwachten de komende tijd. Houdt zijn site dus goed in de gaten!
Een nieuwe versie van een voorbeeldpresentatie is inmiddels te downloaden als zip bestand zodat je hem niet per ongeluk binnenkrijgt als een aantal xml bestanden.

Een TwitterHub voor elk event

Wat is dat nu weer, een Twub?
Twub staat voor Twitter Hub.

Twubs zijn twittergroepen die gebouwd worden rond gegenereerde content via #hashtags.
Bij Twubs kan je zelf zo'n omgeving aanmaken. Voor conferenties zijn nog meer mogelijkheden, maar dan moet je een geverifieerd account hebben. Natuurlijk heb ik er inmiddels een paar in aanvraag! Inloggen doe je via je twitter account. Je kunt events toevoegen, maar ook foto's en andere multimedia.

Alles is uiteraard ook weer te embedden zoals je hiernaast ziet. Zo is er al een Twub gemaakt voor Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT, maar ook voor CompetentCity dat morgen al is. Dan kunnen we de functionaliteit van deze dienst dus eens mooi aan de tand voelen!

Ben je beheerder van een Twub, dan kun je layout enz. aanpassen
Kortom, teveel om in een kort bericht op te noemen. Ik ga m'n tijd gebruiken om op ontdekkingstocht te gaan!

10 oktober 2009

Twitter in PowerPoint

Eerder deze week plaatste ik het bericht Gratis Twitter2Powerpoint tools met een verwijzing naar de site waar alle informatie te vinden is.
Sindsdien heb ik van diverse lezers al gehoord dat ze het werkend hebben gekregen.
Maar wat nu als je bijvoorbeeld de twitter tickerbar zélf wilt opnemen in een presentatie? Dat was niet voor iedereen even duidelijk.
Vandaar hier nu een korte handleiding.

Voor de tickerbar heb je een simpel .swf bestand nodig dat te vinden is op het SAP WEB2.0 weblog van Timo Elliott. Je kunt vanuit PowerPoint naar dat bestand verwijzen, maar wie garandeert ons dat het daar op dezelfde plek blijft staan?
Daarom wil ik aanraden om het bestand eerst te downloaden en bijvoorbeeld in de directory te plaatsen waar je ook het presentatiebestand plaatst. Download powerpoint_twitter_ticker_bar.swf door rechts te klikken op de link en te kiezen voor: Opslaan als.

Open een lege dia in Powerpoint 2007 en klik dan boven op: Ontwikkelaars.
Klik vervolgens in het onderdeel Besturingselementen op het hamer en baco symbooltje dat staat voor: Meer besturingselementen.
Scroll in het pop-up scherm naar beneden naar Shockwave Flash Object en klik op OK.
Trek nu met de muis een rechthoek op de plaats waar je de tickerbar wilt plaatsen. Het formaat kun je later nog aanpassen.
Klik nu met de rechtermuis in die rechthoek en kies voor: Eigenschappen
Zet nu in het vakje rechts naast Movie het pad naar het .swf bestand
Let op: Wil je de presentatie vanaf verschillende plekken draaien, plaats het .swf bestand dan ergens op internet of verwijs naar de originele locatie
Sla je presentatie op en starten maar!
Voor de feedbackpagina volg je dezelfde stappen, maar nu maak je een groot vierkant en verwijs je naar powerpoint_twitter_feedback_slide.swf
Ook dat bestand kun je het beste eerst downloaden en ergens neerzetten.

Zo kun je in feite allerlei .swf bestanden opnemen in je presentatie!
Pierre Gorissen heeft hierover een prima screencast gemaakt.

De bestanden voor het creëren van een twitterpoll in Powerpoint zijn ook te downloaden:
powerpoint_twitter_vote_2_choices.swf
powerpoint_twitter_vote_3_choices.swf
powerpoint_twitter_vote_4_choices.swf
powerpoint_twitter_vote_5_choices.swf
powerpoint_twitter_vote_6_choices.swf

Is er iemand die nog behoefte heeft aan een instructie voor Powerpoint 2003 dan hoor ik dat graag!

Set music free

Nee, ik ga het hier niet hebben over Buma/Stemra. Dat zou teveel eer zijn....


In plaats daarvan aandacht voor Musopen.

Een site waar je rechtenvrije (klassieke) muziek én bladmuziek kunt vinden! De muziek is te embedden of te downloaden als MP3 bestand en voor de bladmuziek wordt gebruik gemaakt van scribd.
Een groeiende collectie van beroemde en minder bekende componisten!
Onder A free music resource for higher education wordt beschreven hoe je deze site kunt gebruiken in het onderwijs.

09 oktober 2009

Voor wie is dit nostalgie?

In 1999 was Geocities nog 3,6 miljard dollar waard, maar over een paar weken is het definitief afgelopen.
Hoeveel vergeten pagina's van gebruikers die in de jaren '90 met een 28K modem hun "webpagina" onderhielden zullen hiermee in de vergetelheid verdwijnen?

Ik kan die van mij zelfs niet meer terugvinden, want gebruikte allerlei fantasienamen uit angst ontdekt te worden. Nu willen we niet anders...
Op Wikipedia blijft in ieder geval wat bewaard.

08 oktober 2009

Wat een vacatures!

Via wat tweets op twitter kwam ik terecht op over.kennisnet.nl/werken/vacatures

Programmamanager MBO
Heb jij een visie op de toekomst van het MBO onderwijs en de rol van ict daarbij? Wil je een bijdrage leveren aan de strategische koers van Kennisnet binnen de sector MBO? Solliciteer dan naar de functie van Programmamanager MBO.

Productmanager Video
Ben jij in staat om een vraag of behoefte op ict gebied vanuit het onderwijs te vertalen naar een concrete dienst? Ben jij een gedreven en enthousiaste professional die het leuk vindt om verschillende internet technieken te combineren tot een nieuw product en hier de lifecycle van te bewaken? Solliciteer dan naar de functie van Productmanager Video.

Productmanager Special Products
Ben jij een gedreven en enthousiaste professional die het leuk vindt om verschillende internet technieken te combineren tot een nieuw product en hier de lifecycle van te bewaken? Solliciteer dan naar de functie van Productmanager Special Products.

Communicatieadviseur
Welke (nieuwe) media zetten we in om docenten en managers in het onderwijs te bereiken? Op welke wijze dragen wij door middel van onze communicatie-uitingen optimaal bij aan de organisatiedoelstellingen van de organisatie? Wil jij met deze vraagstukken aan de slag bij Kennisnet? Solliciteer dan naar de functie van Communicatieadviseur.

Senior Relatiemanager MBO
Ben jij een ervaren relatiemanager die het middelbaar beroepsonderwijs goed kent? En begrijpt welke rol ict kan spelen in de instelling? Ben jij de gesprekspartner voor onderwijs, innovatie en ict managers? Ben jij in staat om nieuwe relaties met instellingen te leggen en bestaande relaties te versterken? Solliciteer dan naar de functie van Senior Relatiemanager MBO.

Wat een leuke vacatures zitten daar toch tussen! Niet dat ik op zoek ben naar wat anders hoor, maar stel dat één van die jobs mij wel wat zou lijken, dan kan ik het op voorhand wel schudden! Ik woon gewoon veel te ver weg en weet dat Kennisnet haar werknemers niet toestaat om vanuit huis te werken. Ook woon-werkverkeer wordt je geacht in eigen tijd te doen volgens mij.
Daarmee zijn bovenstaande vacatures dus eigenlijk alleen interessant voor mensen die in een redelijke straal rond Zoetermeer wonen.

Ik vind dat een landelijk opererende instelling zou moeten kunnen putten uit een landelijk aanbod waarmee tegelijkertijd alle hoeken van het land vertegenwoordigd worden. Volgens mij werken er bij Kennisnet wel 100 mensen. Waarom niet wat dependances strategisch verdeeld over wat provincies? Bijvoorbeeld een kantoor in Zwolle en Nijmegen zou al veel helpen. Makkelijk voor vergaderingen en zo. Op die locaties een Cisco videoconferencing ruimte en je kunt vergaderen met de bobo's uit Zoetermeer indien nodig of gewenst. En past een ontmoedigingsbeleid ten aanzien van thuiswerken nog wel in deze tijd, juist voor zo'n instelling?
Prediken we in het onderwijs niet any place, anytime en anywhere? Waarom zou dat dan niet voor een organisatie als Kennisnet kunnen gelden?

Toine, ik weet dat je dit leest! Krijg ik een reactie van je? Ik beloof hem niet te publiceren als je dat niet wilt...

Auteursrecht en digitaal leermateriaal

Heldere richtlijnen moeten leiden tot een bruikbaar aanbod

Is het werk dat ik maak als docent in loondienst van mijzelf of van mijn werkgever? Van wie is het leermateriaal dat ik maak in samenwerking met andere docenten ? Mag ik werk van anderen zonder toestemming gebruiken in mijn leermateriaal? Door de toename in het gebruik van nieuwe media worden auteursrechtelijke vraagstukken steeds relevanter.

Steeds meer docenten zijn bezig met het arrangeren en ontwikkelen van hun eigen digitaal leermateriaal. De remixcultuur, waarbij dankzij internet gebruik kan worden gemaakt van andermans creaties, had reeds zijn intrede gemaakt in onderwijsland, maar neemt door de huidige ontwikkeling nieuwe dimensies aan.

Het is duidelijk dat auteursrechtelijke aspecten hierin een nog grotere rol gaan spelen. In dit kader heeft de stuurgroep van het programma Stimuleren Gebruik Digitaal Leermateriaal met daarin onder andere de educatieve uitgeverijen en de onderwijsraden, een verkennend onderzoek laten uitvoeren door het Instituut voor Informatierecht. Hierin zijn de belangrijkste vraagstukken met betrekking tot de ontwikkeling van (open) leermiddelen beschreven.

Op de website digitaalleermateriaal.kennisnet.nl/auteursrechten is het rapport te lezen. Op basis van dit rapport is praktische informatie samengesteld voor zowel het management als docenten.

Met deze informatie hoopt de stuurgroep het onderwijs bewust te maken van relevante juridische aspecten en handreikingen te geven hoe hiermee om te gaan door bijvoorbeeld het gebruik van open contentlicenties.

07 oktober 2009

Gratis Twitter2Powerpoint tools

Het begon vanavond met een heel kort mailtje van een collega:
iets voor jou willem?
http://www.sapweb20.com/blog/powerpoint-twitter-tools/
grtn hh
Maar het gooide mijn plannen om over andere zaken te bloggen volledig in de war!
Want op het SAP WEB2.0 weblog van Timo Elliott zijn een paar prachtige tools te vinden waarmee je Twitter direct naar je Powerpoint presentatie brengt!
Vanaf de site kun je een voorbeeld Powerpoint bestand downloaden die alle uitleg bevat compleet met voorbeeldpagina's en instructies.

Er zijn drie tools beschikbaar:
  1. een twitter tickerbar
  2. een twitter feedbackpagina (zie plaatje)
  3. stemmen via twitter
De tickerbar kan je als je wilt onderaan iedere pagina plakken. Je kunt een zoekterm invoeren en vanaf dat moment gaat de tickerbar lopen. Wil je een tweet goed weergeven dan kun je hem aanklikken en opent je standaard browser met dat bericht. Per pagina kun je de ticker aan- en uitzetten.
Die ticker ziet er zo uit:
Ook de feedbackpagina vult zich vanzelf met tweets waar de zoekterm in voorkomt die jij ingeeft. Op die pagina zit een refresh knop zodat je telkens andere tweets kunt laten zien.

Tenslotte kun je twitteraars laten stemmen op een stelling waarbij je tot 6 mogelijke antwoorden kunt laten kiezen. Het aantal antwoorden per optie wordt mooi met balkjes weergegeven.

Als je even mee gewerkt hebt denk: waarom is niet eerder iemand op dit idee gekomen? We kennen natuurlijk SMS2vote maar daar moet je toch meer voor installeren en een account afsluiten.

Dit werkt met een paar simpele swf bestandjes. Deze zijn overigens apart te downloaden. Als je weet hoe je die moet opnemen in een Powerpoint presentatie ben je binnen een minuut klaar. Voor de ticker heb je één bestandje nodig van nog geen 500 Kb!

Onvoorstelbaar dat de PowerPoint TwitterTools zomaar gratis worden aangeboden, maar wel heel cool!
Ben benieuwd hoeveel we dit terug gaan zien op Dé Onderwijsdagen en alle volgende conferenties. Of zou iemand er bij CompetentCity al mee werken?

Toevallig geef ik morgen zelf een presentatie op de themabijeenkomst van de Magister Gebruikersgroep. Nu maar hopen dat daar twitteraars in de zaal zitten....

05 oktober 2009

CompetentVillage

Een wat flauwe titel misschien maar ik zag net via de NS-planner dat met de trein naar Ede (mijn geboortedorp) mij ruim 2,5 uur gaat kosten! Zonder files doe ik er met de auto een uur minder over.
Rondklikkend op de site van CompetentCity zie ik wel dat de 1e ronde om 10:30 uur begint, maar ik kan niet ontdekken vanaf hoe laat we welkom zijn en hoe laat de spetterende opening is?
Uiteindelijk zie ik het wel staan, op de startpagina, maar dan ook alleen daar. Misschien slim om dat ook nog een keer op de Programma pagina te zetten?

Er is een gastenboek waar je een reactie kunt achterlaten. Wordt daar ook op gereageerd door de organisatoren of blijft het éénweg verkeer?
In dat gastenboek zag ik iemand het programma roemen terwijl een ander juist vroeg: waar staat het programma?
Toch kan ik me die vraag wel voorstellen:
Klikken op het logo op de site geeft een dode link, evenals vanaf de pagina Programma CompetentCity bekend. Op de pagina Programma staat helemaal onderaan dat het programma bekend is, maar je moet echt goed verder lezen én de muis gebruiken om te zien dat die tekst ook een link is. Usability noemen we dat met een deftig woord...

Deadline voor De Leefwereld

Even een kattebelletje voor iedereen die een presentatievoorstel wil indienen voor Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2010 in Veldhoven.
Indienen kan tot 9 oktober en dat is aanstaande vrijdag al!

De programmacommissie is kritisch en kan kiezen uit een ruim aanbod, dus flans niet even snel een voorstel in elkaar, maar zorg voor een goed onderbouwd verhaal. Dan heb je de meeste kans dat jouw voorstel gehonoreerd wordt!

Kijk voor meer informatie over deze conferentie op de site van het Consortium voor Informatie.

3 X entree voor de prijs van twee

Tijdens het mededelingenrondje van de Kennisnet ambassadeurs bijeenkomst van vandaag kregen we een interessant nieuwtje te horen:
Scholen mogen deze week een brief verwachten waarin staat dat wanneer twee mensen van één instelling zich aanmelden voor Dé Onderwijsdagen zij een derde collega mogen meenemen die dan gratis entree krijgt!

Vanaf begin heb ik gesteld dat ik de prijsstelling te hoog vond. Met deze aktie verandert dat wel. Ik blijf het echter vreemd vinden dat deelname voor één dag zoveel duurder is dan deelname voor twee dagen. Ik kan me niet voorstellen dat de gadget die je straks meekrijgt ervoor zorgt dat de inhoud van de conferentietas zo duur is dat het de initiële kosten zo hoog maakt, maar ik laat me natuurlijk graag verrassen!

Overigens geldt bij aanmelden vóór 15 oktober ook nog een korting.
De 3 X entree voor de prijs van twee korting staat nog niet op de site vermeld. Ik heb uitdrukkelijk gevraagd of ik erover mocht bloggen en kreeg als antwoord dat deze aktie sinds vandaag bekend is.
Doe je voordeel zou ik dus zeggen!

Tenslotte ben ik nog benieuwd waar en bij wie zo'n brief dan bij een ROC binnenkomt....

02 oktober 2009

foto´s gebruiken en bewaren

foto´s gebruiken en bewaren is de titel van deel twee van de gratis cursus Onderwijs en ICT.

Na het succes van het eerste deel van de gratis schriftelijke cursus Onderwijs en ICT: Zoeken en vinden op internet, is nu het tweede deel verschenen. In deze nieuwe uitgave wordt een aantal facetten van digitale fotografie behandeld.

Steeds meer scholen maken gebruik van elektronische leeromgevingen en digitale schoolborden. Fotografie is een uitstekend medium om teksten te verlevendigen en uitleg te geven over complexe zaken. De nadruk in dit deel van de cursus ligt op het online beheren van digitale foto’s en het invoegen van foto’s in bijvoorbeeld Microsoft PowerPoint en HTML-pagina’s.

De cursus Onderwijs en ICT is in eerste instantie bedoeld voor het onderwijs, maar dit deel kan ook heel interessant zijn voor niet onderwijsgevenden die meer met digitale fotografie willen doen.
Begin november zal het derde deel van deze cursus verschijnen, dat volledig in het teken staat van social networking.
De cursus is gratis te downloaden via www.learningtour.nl. Op deze site is het ook mogelijk om op de cursus in te schrijven. (einde persbericht)

Bij deel een schreef ik al over de prettige schrijfstijl en persoonlijke benadering van de auteur, Serge de Beer. Ook nu neemt hij je gelijk mee in zijn wereld:
"Voor mij is fotografie van jongs af aan een passie. Toen ik vijf jaar was maakte ik al foto's met een oude AGFA Click1 van mijn opa. Niet veel later volgde mijn eerste eigen camera een Lubitel1, waarbij alles met de hand moest worden ingesteld. De foto's drukte ik af bij mijn ome Wim, een oud-fotograaf die in huis een zeer volledige donkere kamer had. Ik heb veel hobby's gehad, maar fotografie is tot op de dag van vandaag gebleven.
In het onderwijs is fotografie een van de eerste vormen van multimediagebruik geweest. Het begon met het vertonen van (glazen) dia's door de bovenmeester, van achter uit de klas. En niet voor niets, want zoals het cliché luidt 'één beeld zegt meer dan duizend woorden'."
Een mooi voorbeeld van zijn schrijfstijl en aanpak. Deel twee van deze gratis cursus kan ik dan ook weer van harte aanbevelen!
Klein vraagje aan Serge: Maakte de Lubitel geen vierkante foto's? Ik heb er ook een gehad namelijk, een dubbelogige spiegelreflex. Zonde dat ik die ooit weggegooid heb. Ik had er nu wel een webcam in willen bouwen...

01 oktober 2009

Google translate gadget in je ELO?

Google heeft een vertaal-gadget uitgebracht die je heel makkelijk aan webpagina's kunt toevoegen. Daarmee kun je direct automatische vertalingen van die pagina aanbieden aan je lezers. Het toevoegen van de gadget gaat in een handomdraai via één regel javascript.
Ik heb hem even in mijn rechterbalk toegevoegd, maar vraag me af hoeveel buitenlandse lezers ik nu helemaal heb.

Ik zie echter een heel andere gebruiksmogelijkheid:
Wat nu als het mogelijk is om deze gadget toe te voegen aan je ELO?
Daarmee kan je dan je anderstalige leerlingen je content in hun eigen taal aanbieden!
En als die vertaling niet klopt hebben ze zelfs de mogelijkheid suggesties te doen voor verbeteringen.

Mijn vraag is nu of er ELO's zijn die het plaatsen van dergelijke scripts toestaan, of is het een kwestie van één keer in de template plakken?
Wat nu als die ELO gebruikmaakt van Silverlight? Wie gaat dit voor me uitproberen?