29 november 2009

Een leuke taalopdracht

tweetcloud @trendmatcherMaak een zin waarin zoveel mogelijk van de volgende woorden gebruikt worden:

woorden: (gesorteerd op meest gebruikte)
skoolmate maar niet voor daar live mooi weer naar geen helikon edutech hoor jullie toch andere heeft meer vers geplaatst leuk nieuwe alleen leuke maken mijn moet weet zijn krijg stap mensen onder waar dingen fons geluid trein hebben tijd laten mooie kijken beetje veel kennisnet microfoon natuurlijk prachtige zelf gelijk docenten staat heel sinterklaas download lijkt overal zullen gelukkig computer

Bovenstaande woorden zijn gegenereerd door Tweetcloud:
"Tweet Cloud is a service that lets you generate a cool looking cloud of the words your tweets mostly contain."

Daarbij kun je kiezen uit een dag, een week, een maand, 3 maanden, 6 maanden en een jaar.

De laatste week heb ik dus kennelijk veel over de SkoolMate getwitterd.
Wel baal ik ervan dat het tweede en derde meest gebruikte woord van mij maar en niet is. Dat duidt op een "Ja maar" mentaliteit en dat had ik van mezelf niet verwacht. Vanaf nu dus proberen om geen niet meer te zeggen!
Zie ook: niet, maar, voor :-)

Leren van de toekomst

Afgelopen woensdag was de aftrap van een nieuw en ambitieus project uit het Surfnet/Kennisnet innovatieprogramma: Leren van de toekomst

Twee klassen van basisschool de Schakel uit Eibergen gaan in het voorjaar van 2010 drie weken lang de geplande lesstof behandelen. Niet met behulp van lesboeken en werkschriften, maar met allerlei nieuwe technologieën zoals bijvoorbeeld met behulp van PDA’s en podcasts. De komende maanden worden deze technologieën uitgetest. De vorderingen van de kinderen worden nauwlettend in de gaten gehouden.

In het eerste uur van de bijeenkomst mocht een aantal leveranciers in een elevator pitch van 90 seconden uitleggen waarom juist hun product geschikt is om in te zetten bij dit experiment. Annet Smith heeft in haar verslag van de bijeenkomst alle bijdragen beschreven.
In dat uur zagen we vooral veel hardware en een klein beetje software voorbijkomen. Leuk en mooi, maar.... mij bekroop steeds meer de vraag: "Zit het daarop vast en gaan we het daarmee redden?"
Je kunt een klaslokaal natuurlijk helemaal volhangen met nieuwe technologie, maar voor mij is dat absoluut geen garantie dat er dan ook iets écht nieuws gaat gebeuren.

De belangrijkste schakel in dit geheel blijft voor mij de leerkracht en daar zullen we volgens mij dan ook het meeste in moeten investeren, tenzij we de inrichting van ons onderwijs volledig over de kop gooien.
Na de pitch talks gingen we in de (onvermijdelijke) discussiegroepjes verder op het thema in en toen heb ik de drie G's maar weer eens van stal gehaald:
Gemak
Genot
Gewin

Wat je ook naar binnen tilt, volgens mij moeten de producten daaraan voldoen!

Verder heb ik ter plekke de stelling bedacht dat er in mijn ogen in de afgelopen 30 jaar maar twee dingen het onderwijs zijn binnengedragen die aan die 3 G's voldaan hebben:
het kopieer apparaat (Zie: Er verandert alleen iets als het werkt)
de videorecorder (Zie: Het videorecorder beleidsplan)
Wellicht is het digibord inmiddels aan dit rijtje toe te voegen.

Ben ik te somber?

Hoe dan ook, de school waar het allemaal gaat gebeuren is heel enthousiast en datzelfde geldt voor alle betrokkenen die dit project gaan begeleiden. Het is inderdaad zoals Karin zegt "lekker out of the box".
De leveranciers zien het uiteraard als een uitdaging en een kans. De begeleiders van het project hebben er een leuke klus aan. De kinderen zullen het zonder twijfel prachtig vinden. De leerkrachten zullen echter overuren moeten draaien om het allemaal voor elkaar te krijgen om datgene wat ze normaal gesproken in die drie weken doen nu helemaal anders te doen en dat kan alleen wanneer ze andere dingen NIET doen. Wat laat je vallen, wat laat je los? Aj, wat lijkt me dat moeilijk!
Ik wens daarom met name de leerkrachten en hun directeur (die het waarschijnlijk ook nog eens aan de ouders mag uitleggen) heel veel succes bij dit ambitieuze project!

Futureproof?

Zowel op KarinBlogt als bij Helikon lees ik een mooi verslag van de studiedag die afgelopen vrijdag georganiseerd is door ROC West Brabant. Hulde voor een ROC dat zo via een themadag wil investeren in de kennis van haar medewerkers!
De Dag van het Innovatieve Onderwijs droeg als titel: Futureproof

Deelname was verplicht voor alle werknemers. Jammer dat "veel te veel mensen het de laatste ronde voor gezien hielden en om 3 uur de deur achter zicht dicht trokken, foei!" (bron)
Waarom doen zoveel leerkrachten bewust of onbewust toch zo hun best het beeld dat over hen bestaat buiten het onderwijs te bevestigen?

De presentatie van Fons van den Berg Leren In De 21e Eeuw was via internet te bekijken en die heb ik grotendeels gevolgd. Pittige kost maar een distinguished educator waardig!

Bij het lezen van de titel van de themadag echter moest ik onwillekeurig terugdenken aan het concept dat Getronics twee jaar geleden op ons ROC heeft uitgerold. Die formule heette in eerste instantie het FPW concept: de Future-Proof Workspace
Even later was de naam van het concept echter veranderd in FRW: de Future-Ready Workspace
Het was Getronics gebleken dat hun eerste werktitel internationaal nogal wat hoongelach had opgeleverd! "Dus jullie maken iets dat bestand is tegen de toekomst?"

Nu maar hopen dat al die workshops bij ROC West Brabant de werknemers niet bestand gemaakt hebben tegen de toekomst maar hen erop voorbereid hebben, zoals de titel natuurlijk bedoeld was!
Zo zie je maar weer dat de engelse taal nog niet zo eenvoudig is voor niet native speakers...

Ik ben verliefd... op de SkoolMate!

SkoolMateWeet je wat het is om verliefd te worden terwijl je al een prima relatie hebt? Sinds afgelopen woensdag kan ik erover meepraten!
Toen kregen Elke Das, Annet Smith, Karin Winters en ik uit handen van Bart Lamot van Kennisnet*) een SkoolMate aangeboden om voor een maand uit te proberen. Het gaat om de Intel Classmate PC die in Nederland door Skool Automatisering op de markt worden gebracht als Skoolmate. Skool Automatisering heeft deze exemplaren ook beschikbaar gesteld voor ons.
Wat heb ik een bewondering voor Pierre Gorissen en anderen die al eerder gadgets mochten testen die ze na gebruik weer door moesten geven, want hoe kun je nu afscheid nemen van iets waar je helemaal gek op wordt?

Helaas word ik de laatste dagen ook in beslag genomen door andere zaken, maar alle tijd die ik over heb besteed ik aan dat mooie kleine netboekje. Verwacht van mij dan ook geen objectieve recensie want van iemand waar je gek op bent neem je al snel iets voor lief. Zo duurt het opstarten best lang en wil ze niet in de slaapstand als ik haar zachtjes dichtklap. Ook de microfoon heb ik nog niet goed werkend gekregen, maar voor de rest: wat een mooi apparaat!
SkoolMateDe kast is robuust maar niet kinderachtig en het mooiste is natuurlijk dat je het scherm kunt omdraaien en dan als touch tablet kunt gebruiken. Ik ben dan ook naarstig op zoek geweest naar software die juist deze functionaliteit tot z'n recht laat komen. Er zit een programma bij voor tekstherkenning MyScript® Stylus en daar heb ik inmiddels ook het Dutch languagepack van geïnstalleerd. Onvoorstelbaar wat van mijn handschrift nog herkend wordt!
Omdat de SkoolMate ook een bewegingssensor heeft kun je prachtige dingen doen met Algadoo. Je kunt knikkers door een doolhof laten rollen maar ook ingewikkelde constructies bouwen en kijken wat de zwaartekracht voor effect heeft. Het pakket kost slechts € 29, maar geef je dat uit voor iets dat je over een maand weer kwijt bent? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat zo is!

Wat ook heel mooi werkt is de markeerstift in de presentatiemodus van PowerPoint. Zo kun je dankzij het touchscreen je presentaties nog interactiever maken door tijdens je verhaal tekeningen op het scherm te maken!

De SkoolMate die wij (beschikbaar) hebben gekregen draait op Windows 7 Starter Edition en ook daar ben ik eigenlijk nog niet tegen beperkingen aangelopen. Alles wat ik wilde installeren lukte probleemloos en voor de rest zit ik toch vooral op internet. Natuurlijk wel gelijk Google Chrome gedownload, want behalve snel is die browser ook bij uitstek geschikt voor het kleine scherm van zo'n netbook.
Ook het draadloze netwerk op mijn werk werd na wat installeren en configureren gevonden. Office 2007 draait als een zonnetje. Kortom, wat het doen moet doet het. Wat dit netbook onderscheidt van andere is zonder enige twijfel het draaibare touchscreen en de robuuste vormgeving met handig handvat. Daarmee geef je het apparaat makkelijk door aan iemand anders, bijvoorbeeld om iets te laten zien. Het toetsenbord is even wennen, maar daar staat tegenover dat je er water op schijnt te mogen morsen. Dat probeer ik maar niet uit. De webcam is draaibaar zodat je ook kunt vastleggen wat voor je gebeurt.
In principe is de SkoolMate bedoeld voor het basisonderwijs en daarvoor is de nodige software alvast opgenomen. Maar hij is zeker ook stoer genoeg om presentaties mee te geven. Natuurlijk zit er een aansluiting op voor een externe monitor. Vermeldenswaard is verder nog de 6 cels accu die het echt heel lang volhoudt.

Wil je een meer gedegen beschrijving met veel detailfoto's, lees dan het bericht dat Pierre Gorissen over de Classmate schreef. Dat was al voor de zomervakantie, dus een aantal zaken is sindsdien aangepast die Pierre hier noemt.

De SkoolMate kost € 399 inclusief familiepakket met educatieve software.

Zoals reeds gezegd: ik ben verliefd geworden op dit ding, dus verwacht van mij geen objectief verhaal. Wel wil ik duidelijk stellen dat Skool niets van mij gevraagd heeft. Mijn lief duldt (net als ik) geen ander in ons leven, maar wil hiervoor een uitzondering maken. Wat hoop ik dat het geen "vakantieliefde" wordt, maar dat ik eindeloos mag blijven testen:-)

*) Natuurlijk hoor ik ook het nodige te vertellen over de bijeenkomst van Kennisnet.
Mag dat in een later bericht?

24 november 2009

Snel een quiz maken met foto's

In mijn enthousiasme was ik gisterenavond natuurlijk weer veel te snel met mijn bericht over PhotoPeach en zag daarmee een belangrijke feature over het hoofd. Ik had wel een quizvraag toegevoegd maar me niet gerealiseerd dat je daar ook echt op kunt klikken en het (juiste) antwoord kiezen!
Margreet van de Berg heeft in een bericht op haar weblog deze mogelijkheid goed beschreven. Daarmee wordt deze tool nog bruikbaarder voor het onderwijs! Lees dus even bij Margreet hoe je PhotoPeach nog beter kunt gebruiken!
Natuurlijk kon ik het niet laten om snel even wat in elkaar te flansen en neem van mij aan, de titel van dit verhaal klopt: Je hebt zo wat gemaakt!

Cloudcomputing in Onderwijs!

Vandaag neem ik met toestemming van de auteur integraal het bericht over dat ik tegenkwam op het weblog van Michael van Wetering: It's right to be wrong.

Ik doe dat omdat Michael een uitstekend verhaal heeft geschreven over Cloudcomputing in het onderwijs dat ik graag onder de aandacht wil brengen van mijn lezers.

De subtitel van Michael's weblog is: Overpeinzingen en proefballonnetjes over technologie in onze maatschappij.
Michael ging akkoord onder voorwaarde dat ik mijn bron zou vermelden. Dat doe graag in de hoop dat hij meer lezers krijgt en daardoor meer proefballonnetjes oplaat!

Cloudcomputing in Onderwijs!
Scholen worstelen al sinds de opkomst van ICT in de school met het beheer van ICT faciliteiten. Vooral voor de kleinschaliger instellingen is een eigen team ICT specialisten of professionele uitbesteding te duur, het laatste biedt bovendien te weinig flexibiliteit in de dienstverlening. Modern onderwijs, digitaliserend onderwijs dat leerlingen persoonlijke leerplannen laat doorlopen wordt echter steeds afhankelijker van ICT. De beschikbaarheid van de ICT infrastructuur is van steeds groter belang voor het dagelijkse onderwijsproces. Deze twee zaken zijn lastig verenigbaar: een groeiende afhankelijkheid van ICT zonder goede oplossing voor het beheer. Het antwoord ligt in het buiten de school plaatsen van de applicaties, Cloud Computing is daarom, juist voor het onderwijs, een ontzettend belangrijke ontwikkeling. Overigens is de situatie voor het midden- en kleinbedrijf, de zorg en grote delen van overheden heel vergelijkbaar.

Digitaal Leermateriaal en ICT infrastructuur @I&I conferentie

Op 4 november jl. gaf ik onderstaande presentatie over digitaal onderwijs en de consequenties voor de ICT infrastructuur op de I&I conferentie 2009 "In de wolken...?". Een uitgelezen plaats en tijd om het belang van cloudcomputing voor het onderwijs te bepleiten.

23 november 2009

Snel een fotoverhaal maken

Vandaag biedt Free Technology for Teachers een prachtige lijst met 12 Ways for Students to Publish Slideshows Online (natuurlijk ook te gebruiken door leerkrachten!)

Ook ik kende ze nog niet allemaal, dus tijd om even wat uit te proberen!
Een heel mooie vind ik Photo Peach waarmee je echt heel makkelijk en snel een fotoverhaal in elkaar kunt zetten. Je kunt foto's uploaden, maar ook verwijzen naar fotoalbums die je bij Picasa hebt staan. Daar had ik nog een setje foto's staan van mijn Skype project dus die heb ik als basis gebruikt. Je kunt snel wat captions intypen, een muziekje uitkiezen en dan ben je in principe al klaar. Daarna heb je echter de mogelijkheid om alles nog verder aan te passen, snelheid, ondertitels, positie van de titels enz. Je kunt ook lege slides toevoegen waar je dan nog tekst in kwijt kunt en je kunt de volgorde van je foto's aanpassen. Alles gratis en voor niks! Toch zit er een verdienmodel achter. PhotoPeach bied je namelijk de mogelijkheid om de film te downloaden als Mpeg Video en ISO in DVD kwaliteit en vraagt daarvoor $ 2,99. Een slimme formule!
Bekijk het filmpje even tot de laatste foto. Daar zie je nog een heel leuke variant van ondertiteling...
Tenslotte bieden ze nog een andere manier van weergeven: als spiraal.

Heb je gezien dat je een reactie kunt achterlaten in het filmpje? Ga je gang!

22 november 2009

Tekst naar spraak met Google Translate

Text to speech engines vond ik altijd al fascinerend, alsof er een tolk in je computer zat die snel alles vertaalde. En aan de andere kant... wat moest je er nu eigenlijk mee?

Dat is me nu allemaal wel duidelijk sinds de latste aanpassingen bij Google Translate!
Dat bedrijf houdt niet op me te verbazen met de stroom nieuwe mogelijkheden die ze iedere keer maar weer beschikbaar maken.
Vrijdag was ik enthousiast over de automatische vertaling die beschikbaar komt voor YouTube videos. Daar zit natuurlijk een zware techniek achter en Google zou Google niet zijn wanneer ze diezelfde kennis niet zouden toepassen op andere terreinen.

Dus is nu aan Google Translate ook een nieuwe feature toegevoegd waarbij de tekst die je intypt letterlijk "on the fly" wordt vertaald naar een gekozen taal. Is de doeltaal Engels, dan is er nog een extra knop. Klik je daarop dan wordt de vertaalde tekst in het Engels uitgesproken!
Ik heb een korte screencast gemaakt waarbij je duidelijk ziet hoe de Google routine al tijdens het typen duidelijk op zoek is naar de beste vertaling.
Bedenk eens wat dit betekent voor mensen die elkaar in verschillende talen willen begrijpen!
En, je kunt veel tegen Google hebben, maar voor deze dienst hoef je geen account te hebben en reclame zul je op de pagina ook niet tegenkomen...

Nieuwe iGoogle gadget beschikbaar

Zoals je weet kun je op je iGoogle pagina's allerlei feeds en gadgets toevoegen. Dat wordt dus meer gebruikt dan ik verwacht had. Deze week kwam Google met het Gadget Dashboard. Daarop kunnen mensen die gadgets bouwen en beschikbaar stellen zien hoe vaak zo'n gadget gebruikt wordt. Nu heb ik zelf een tijd geleden ook zo'n gadget gemaakt en kan nu dus zien wat het gebruik daarvan is. Helaas zag ik ook dat een onderdeel van die gadget het niet meer goed doet.

Tijd dus voor een nieuwe variant!
De gadget die je hiernaast ziet kun je toevoegen aan je iGoogle pagina, maar ook embedden op een website. Standaard zie je de feeds van mijn weblog, Twitter, YouTube, Slideshare en Flickr. Voor de lol heb ik daar nog de feeds van Kennisnet en Surfnet aan toegevoegd.
Het kan echter best zijn dat je helemaal geen belang hebt bij mijn Twitter, YouTube enz. feeds. Het mooie van deze gadget is nu dat je de tabbladen kunt aanpassen en je eigen feeds erin op kunt nemen!
Zo krijg je binnen één gadget en in één oogopslag de belangrijkste feeds bij elkaar.

Hoe maak je zo'n gadget?
Google geeft je de mogelijkheid om je eigen gadgets te maken waarbij je kunt kiezen uit een aantal opties. Wil je echter een gadget maken zoals ik hier aanbied, dan moet je toch een beetje verstand hebben van XML en een avondje tijd. Het kostte mij toch een paar uur voordat ik hem helemaal had zoals ik hem hebben wilde. Daarbij heb ik echt niet alles zelf verzonnen, maar heb verder gebouwd op basis van een gadget die ik in de gadget directory tegenkwam.
Van iedere gadget kun je de broncode ophalen en dan wordt het een kwestie van aanpassen, testen en publiceren.

Wat vind je van mijn gadget? Ga je hem gebruiken of heb je liever dat ik dan eerst die vette ondertitel weghaal? Zeg het maar!

20 november 2009

YouTube nu met automatische ondertiteling!

Regelmatig plaats ik Youtube filmpjes en vaak zijn ze Engels gesproken. Maar wat nu als je Engels niet zo goed is of -nog veel erger- je doof bent? Daar hebben ze nu weer wat op gevonden: automatische ondertiteling!
Ga je nu weer naar het filmpje van Michael Wesch dat ik eergisteren plaatste dan zie je dat er een feature bij is gekomen wanneer je rechtsonderin de balk klikt op het rode driehoekje. Ga met je muis naar boven en dan naar links. Je kunt dan klikken op Translate Captions en de taal van <--> naar kiezen.
Vanaf dat moment wordt de gesproken tekst uit de video vertaald!
Verwacht geen wonderen want het gaat real time en vol automatisch maar het kan je of degenen aan wie je de video laat zien enorm helpen om datgene wat gezegd wordt beter te begrijpen.

Het mooie vind ik dat deze feature is bedacht en uitgewerkt door iemand die zelf doof is, Ken Harrenstien, die als Software Engineer werkt voor Google. Lees zijn hele verhaal op het officiële Google Blog.
Auto-caps gebruikt dezelfde spraakherkenning algoritmen als in Google Voice. Het vertaalt van en naar maar liefst 51 talen. Door het toevoegen van deze techniek wordt het zoeken naar en in videos ook sterk verbeterd. Google weet nu namelijk "vanzelf" wat er gezegd wordt in een video en zo kun je dus binnenkort waarschijnlijk zoeken naar tekstfragmenten. Dat maakt het meedoen aan bepaalde radiospelletjes weer een stuk makkelijker!

Op dit moment wordt er per minuut maar liefst twintig uur video geupload naar Youtube. Dat is op zich al nauwelijks te bevatten, laat staan dat dit ook handmatig vertaald zou moeten worden. Nu is dat dus niet meer nodig. De vertaal algoritmes zullen alleen maar beter worden, ook omdat we daar allemaal aan kunnen meehelpen. Ga met je muis maar eens over een alinea op deze site en klik op: een betere vertaling voorstellen. Of hou je het gewoon bij consumeren en mopperen dat de vertaling zo slecht is...

Vliegende start met Google Sites

Google maakt het je nu wel heel erg makkelijk om snel een website te bouwen!
Sinds deze week heeft Google een aantal templates beschikbaar gesteld waarmee je als het ware een vliegende start kunt maken. Door een template te kiezen word je site gelijk voorzien van een bepaalde layout en gevuld met een aantal pagina's en bijbehorende documenten. Die documenten komen automatisch in je Google Documents omgeving te staan. Enige voorwaarde is natuurlijk dat je een Google account hebt!

Er zijn diverse templates beschikbaar zoals voor een Club site, Project wiki, Company intranet, Classroom, Project work site en Family website.
Ik heb gekozen voor de Classroom template en op basis daarvan even snel de site Match trends neergezet. Het gaat natuurlijk nergens over maar het leerde me wel hoe snel en makkelijk je nu van start kunt gaan!

Wat nog interessanter kan zijn is dat wanneer je zelf een site hebt gebouwd je die ook weer als template beschikbaar kunt stellen aan anderen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld voor alle groepen van je school sites kunt bouwen in precies dezelfde layout. Je kunt sites in basis beschikbaar maken voor collega's die daar geen tijd in willen steken. Zo zorg je ervoor dat er eenduidigheid blijft in huisstijl en layout!

Meer informatie vind je op het Google Docs blog: Get started with Google Sites templates. Een aantal voorbeelden staat op de Get Started site, maar er zijn er nog veel meer!

Onderstaand filmpje geeft in één minuut een introductie op Google Sites:



Het lastigste was nog het vinden van een originele naam voor de url van de te starten website.

18 november 2009

De playlist van Michael Wesch

Youtube heeft Anthropology professor Michael Wesch gevraagd om een playlist samen te stellen van Youtube videos.

Dat heeft hij gedaan en op het Youtube weblog Broadcasting Ourselves;-) licht Michael toe hoe hij aan zijn keuze gekomen is.
Grappig dat "onze" Esmee Denters maar liefst twee keer in zijn lijst voorkomt!

Kijk naar zijn An Anthropological Introduction to YouTube waarin hij met zijn studenten veel van deze filmpjes de revue laat passeren...

Word wakker, ga iets doen... met inhoud!

Een paar dagen geleden deelde ik mijn enthousiasme over de essaybundel Hier heb ik niets aan!
Vandaag las ik dat Willem van Ravenstein, bekend van onder andere Wiswijzer + er duidelijk anders over denkt:
"Misschien moet 'men' een keer ophouden met fantaseren en gewoon aan het werk gaan." Willem gelooft dat men over 'ICT en onderwijs' in het algemeen liever leutert dan iets doet. "Dat is niks voor mij. Ik ben meer van de praktijk zullen me maar zeggen. We hebben nu zo langzamerhand wel genoeg van het metadateren, standaardiseren, rubriceren, kwalificeren en accumuleren....:-)"

Het gekke is dat Willem wat mij betreft een van de essayisten had mogen zijn, want hij heeft in mijn ogen zeker gezag en recht van spreken. Als er iemand is die veel bruikbaar digitaal leermateriaal heeft geproduceerd is hij het wel!
Als parttime docent wiskunde houdt hij zich beroepsmatig vooral bezig met wiskunde en wiskundeonderwijs. Voor het onderwijs van hemzelf en meer in algemene zin onderhoudt hij een aantal websites ter ondersteuning. Kijk maar eens op Wiswijzer, Wiswijzer weblog en Wiskundeleraar.

Hoe dan ook, Willem roept ons op:
Word wakker, ga iets doen... met inhoud!

En Willem geeft een mooi voorbeeld van wat hij bedoelt:
Kijk HIER heb je tenminste iets aan! Met dank aan het rinovirus!:-))
Wat je te zien krijgt is een prachtige Flash animatie die mooi laat zien hoe groot een watermolecuul is ten opzichte van een koffieboon. Even met de schuifbalk inzoomen...
Willem besluit zijn kritische noot met:
"Voordat iemand dat gemetadateerd heeft opgenomen in een of andere databank zijn die virussen al lang weer gemuteerd... of zoiets...:-)"

Zo zie je maar weer hoe verschillend we met elkaar over dezelfde dingen kunnen denken, en het zet mezelf natuurlijk ook weer aan het denken. Hoeveel recht van spreken heb ik eigenlijk over ICT en Onderwijs, terwijl ik zelf niet met m'n voeten in de klei sta zoals Willem Wiswijzer?
Moeten we het praten over Onderwijs en ICT overlaten aan de mensen die het dagelijks (al dan niet) in de praktijk brengen?
Of betekenen al die smilies achter Willem's woorden dat hij zelf ook relativeert?

Hoe dan ook Willem, bedankt voor het tegengas en je oproep iets te gaan doen met inhoud. Daar kan niemand tegen zijn! Toch hoop ik stiekum dat je toch een paar verhalen doorneemt als je tijd hebt (ik zie dat jij ook tijdschrijft). :-)

17 november 2009

Het testen is begonnen!

Vandaag geen uitgebreid bericht, want ik besteed m'n tijd aan het verkennen van WikiWijs!
Vandaag kwam de uitnodiging binnen met inloggegevens, want het testen gebeurt natuurlijk wel in een gecontroleerde besloten omgeving. M'n eerste indrukken zijn goed! Ik zie RSS feeds en er wordt gelinkt naar het WikiWijs twitter account. Wil je iets arrangeren, plaatsen of beoordelen, dan heb je een Entree account nodig. Er is al een uitgebreide FAQ aanwezig. Wat ik mis is een tab voor VMBO?



Het onderdeel Ontwikkelen biedt je de mogelijkheid om zelf, stap voor stap, digitaal leermateriaal te ontwikkelen en te publiceren. Omdat Wikiwijs nog volop in ontwikkeling is, is dit onderdeel nog niet geïntegreerd in Wikiwijs. Er is nu gekozen voor een externe applicatie: Connexions.

Wikiwijs is nog niet ingericht voor het HBO en WO. De verwachting is om uiterlijk 1 september 2010 alle onderdelen van wikiwijs geschikt te maken voor deze onderwijssectoren.

Goed, nu dus testen!
Als je mee wilt testen, kun je je nog steeds aanmelden.

Wil je bij de lancering van Wikiwijs zijn?
Op 14 december wordt Wikwijs gelanceerd in Breda. En jij kunt erbij zijn! Maar wees snel. Het aantal plaatsen is beperkt. Aanmelden kan hier. Daar vind je ook het programma van die dag.

16 november 2009

Top 100 Tools for Learning 2009

Deze titel verdient het om onvertaald te blijven! 278 onderwijsprofessionals uit de hele wereld hebben het afgelopen jaar aangegeven wat hun top tools zijn die ze gebruiken in hun onderwijs en daar heeft Jane Hart nu een prachtig overzicht van gemaakt.

Je vindt ze in onderstaande presentatie, maar het overzicht is ook als lijst beschikbaar, gerangschikt per categorie en met stijgers/dalers. Ook is aangegeven of de tools gratis zijn of niet, voor welk platform en online/offline.

Fijn dat er mensen zijn die hun voorkeuren insturen én dat er iemand is die ze bundelt!



Veel van de tools ken ik en een groot aantal gebruik ik zelf of heb ik in ieder geval uitgetest. Toch kom ik ook verrassingen tegen. Leuk om de lijst door te nemen en de links naar de tools te volgen!
Mooi dat de Flip er ook bij staat...
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar is er een tool die jij mist in deze lijst en zelf wel gebruikt?

15 november 2009

Leraar24.nl

De rol wc papier waar ik eerder over schreef was bepaald niet de goedkoopste gadget waar ik deze week mee thuiskwam.

Vooral leraar24.nl timmerde hard aan de beursvloer op Dé Onderwijsdagen!
Ze hadden maar liefst voor twee dagen karikaturist Harold ingehuurd om van iedereen die dat wilde een mooie tekening te maken. Vervolgens kon je daar een button of een muismat van laten maken.
Natuurlijk ging ik voor beide varianten! Met de button heb ik 2 dagen (voor gek) rondgelopen, vooral ook omdat Harold bereid was ook mijn "brand"naam erop te zetten. De muismat ligt op m'n werk zodat ik daar ook nog eens wat heb om te lachen.
Alle gemaakte tekeningen zijn hier te vinden voor de dinsdag en de woensdag.

Maar daar bleef het niet bij want leraar24.nl had nog meer in de grabbelton. Dus scoorde ik ook nog een USB button waarmee je met één druk op de knop op leraar24.nl terechtkomt.
Daar waar het bedrijfsleven merkbaar minder budget heeft lijken gesubsidieerde initiatieven nog voldoende geld te hebben voor dit soort zaken. Eerlijk gezegd zie ik liever bruikbare dingen zoals het boekje Hier heb ik niets aan!

Want laten we eerlijk zijn, wie gebruikt zo'n button nou? Ik heb er inmiddels al zoveel dat ik de CompetentCity USB hub nodig heb om ze allemaal aan te sluiten!

Maar ik moet wel zeggen dat leraar24.nl steeds interessanter wordt om te bezoeken. Er staat inmiddels veel materiaal! Vind je niet wat je zoekt dan kun je ideeën indienen of zelfs een video uploaden.

Lerarenwissel
Zelf trof ik een leuke video aan van een collega van het Drenthe College die voor een dag geruild heeft met iemand van het Vaderrijn College.
Met de les verzorging die Douwe gaf bij het Vaderrijn College wilde hij ervaren hoe het is om les te geven aan een andere doelgroep. De lerarenwissel zag hij als een unieke kans om een dag iets nieuws te proberen en meer te leren over zijn eigen lesgeven. Vanaf morgen kun je op Leraar24.nl ook bekijken hoe Marion Jimminck het er van afbrengt voor de klas van Douwe.

Voor aankomende Lerarenwissels is Leraar24 op zoek naar enthousiaste leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo die graag eens een dag in de schoenen van een andere leraar willen staan. Ben jij de leraar die zij zoeken? Laat het hen weten en mail je gegevens, onderwijservaring en de gegevens van je school naar Leraar24 of bel met 030-2400880.

Stemkastjes in de les

In een vorig bericht had ik het al over stemmen in de les. Een van de manieren waarop dat kan is met stemkastjes. Zowel op de i&i conferentie als op Dé Onderwijsdagen stond Interwrite Learning met een prachtige beursaanbieding.

Het is een aktie van Transcontinenta, importeur van Interwrite Learning™ en eInstruction™ oplossingen in Nederland. Zij zien het als hun missie om leerkrachten te voorzien van de juiste leermiddelen, zodat zij elke dag onderwijskundige vooruitgang kunnen boeken. Deze middelen moeten voor iedere school of instelling even makkelijk beschikbaar zijn. Om dit te kunnen realiseren subsidieert eInstruction™ met hun Europese campagne de combinatie van een CPS™ IR Classpack 32 en de Interwrite™ Mobi 501 in een unieke promotiebundel. Voor deze set betaal je tot 31 december 2009 "maar" € 630,00 inclusief BTW!

De stemkastjes en infrarood ontvanger worden geleverd in een handige tas. Het stemkastje is net zo eenvoudig te gebruiken als de afstandsbediening van een TV. De Interwrite™ Mobi 501 voor docenten is voorzien van een 'KWIK'-LCD kleurenscherm. KWIK staat voor: 'Know What I Know'. In combinatie met de CPS™ IR Classpack 32, ziet de docent op het LCD scherm de antwoorden en meningen van de individuele leerlingen in detail. Uiteraard is deze feedback in real-time. Met het KWIK-LCD scherm heeft de docent direct inzicht in het verloop van de les, het kennisniveau en de vorderingen van de leerlingen.
Meer informatie vind je op de speciale aktiepagina.

Op de i&i conferentie heb ik een kort filmpje gemaakt waarin de aanbieding getoond wordt:



Hieronder nog een korte presentatie van de bundel:



Disclaimer:
Ik heb geen aandelen Transcontinenta en word niet betaald voor dit bericht. Heb zelfs (nog) geen gratis setje ontvangen! Vraag me ook af hoeveel Transcontinenta hieraan verdient trouwens. Wil met m'n berichten over trends en ontwikkelingen echter ook graag concrete handreikingen bieden en dit lijkt me een uitgelezen kans om voordelig te starten met stemmen in de les!
Is er iemand die dit leest en er al mee werkt, dan hoor ik in de reacties graag onafhankelijke gebruikerservaringen...

Hier heb ik niets aan!

Tijdens mijn bezoek aan de stand van Kennisnet op Dé Onderwijsdagen viel mijn oog op een mooi boekje dat ik snel in mijn tas stopte. De titel triggerde me natuurlijk. Iets kan nooit niks zijn, dacht ik bij mezelf...

“Hier heb ik niets aan!”
De titel van dit boek geeft in één simpele uitspraak een van de meest weerbarstige barrières weer die verdere integratie van ict binnen het onderwijs in de weg staat.
Het probleem: leraren willen meer gebruik maken van digitaal leermateriaal, er is ook steeds meer materiaal beschikbaar, maar nog steeds vinden leraren en schoolleiders het aanbod niet bruikbaar. Waar ligt de oorzaak van dit probleem en welke maatregelen zouden we moeten treffen om te voorzien in de behoefte aan bruikbaar digitaal leermateriaal in het onderwijs? Kennisnet heeft experts uit verschillende disciplines uitgenodigd een antwoord te geven op deze vraag. Het resultaat treft u in de essaybundel “Hier heb ik niets aan!” Essays over bruikbaar digitaal leermateriaal.

Stuk voor stuk prachtige verhalen, met bij ieder verhaal een verwijzing naar gebruikte bronnen. Ik kan het je echt aanbevelen!
Je hoeft niet te wachten tot er weer een beurs of conferentie is, want alle verhalen staan online én zijn als pdf te downloaden. Er is zelfs een weblog ingericht waar je per bericht kunt reageren! Mooi om te zien dat Kennisnet nu ook weblogs inzet om de discussie op gang te brengen.
De bundel is in zijn geheel of per essay te downloaden vanaf deze pagina.

Overigens zijn in deze onderzoekreeks onlangs meer bundels verschenen, zoals over:
  • de kwaliteit van digitaal leermateriaal: taalonderwijs op de basisschool
  • Taalontwikkeling bij jonge kinderen
  • Samen Engels Leren Spreken
Kijk verder bij het overzicht van de Kennisnet Onderzoekreeks

Google Wave, vibe of hype?

Iedere conferentie biedt wel een workshop waarvan je het gevoel hebt: Daar moet ik bij zijn!
To surf or not... een eerste verkenning was er zo een en daar dachten meer mensen net zo over, want de zaal zat bommetje vol!
Op de eerste vraag wie er al een wave account heeft gingen al vingers de lucht in, maar op de vervolgvraag wie er eentje wil natuurlijk nog veel meer. Ik maakte ter plekke dan ook weer nieuwe vrienden door te melden dat ik er 30 kon weggeven.

Binnen 45 minuten namen Victor en Paul ons mee in een eerste verkenning van de mogelijkheden. Dat deden ze heel aanschouwelijk door via twee accounts live een nieuwe wave met elkaar op te zetten over een influenza opdracht. Elkaars teksten verbeteren en aanvullen, plaatje en video erbij, plattegrond toevoegen... je zag het allemaal ter plekke gebeuren! Daarmee werd gelijk duidelijk wat de kracht kan zijn van een dergelijke manier van werken in het onderwijs! Natuurlijk probeerde ik gelijk in hun wave te komen, maar dat lukt niet zo maar. Je moet wel uitgenodigd worden. Inmiddels staat de aangemaakte wave openbaar (voor wie een account heeft).

Gaat dit het nu worden? Ik durf er nog weinig over te zeggen omdat ik er gewoon nog te weinig mee bezig ben geweest. Ik denk ook dat een aantal functionaliteiten zich nog moet uitkristalliseren, maar fascinerend is het zeker! Zeker wanneer je gericht met een aantal mensen wilt samenwerken aan een opdracht of thema kan een wave heel krachtig zijn. Maar de waves waar ik tot nu toe "in zit" zitten vooral nog op het niveau van verbazing en uitproberen. Wij vinden het prachtig dat het allemaal kan, maar of onze leerlingen deze nieuwe omgeving snel zullen omarmen vraag ik me nu nog wel af...

Toch hadden we in Utrecht even het gevoel dat we met elkaar naar iets echt nieuws zaten te kijken waar we de komende tijd nog veel meer van zullen zien!

Presentatie staat hier. Foto's staan hier. Wave staat hier. En natuurlijk heb ik mijn Flip even omhoog gehouden:

14 november 2009

Stemmen in de les

Een van de leukste workshops op Dé Onderwijsdagen vond ik die van Ir. Michel Jansen, onderwijsadviseur aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij heeft de afgelopen tijd geëxperimenteerd met verschillende vormen van stemmen in de klas en zijn ervaringen in een rapport verwerkt. Zo is behalve stemmen via stemkastjes ook gewerkt met mobieltjes via SMS2VOTE. Omdat ik daar zelf ook mee gestoeid heb was ik natuurlijk extra nieuwsgierig!

De presentatie van Michel Jansen was speels, informatief en duidelijk. Het was goed te merken dat hij weet wat presenteren is. Hij liet de deelnemers zelf ervaren wat de voor- en nadelen zijn van verschillende manieren van stemmen.
"Ik wil graag even vingers zien: wie is er allemaal erg ongelukkig in de liefde?"

Vervolgens konden we een groen of rood briefje omhoog houden, anoniem stemmen door een briefje in een doos te stoppen, stemmen via stemkastjes en met ons mobieltje en tenslotte ook nog via internet, waarbij bleek dat maar weinig mensen echt gelijk online kunnen.
In sneltreinvaart loodste Michel ons door alle mogelijkheden heen, ondertussen alle vragen goed parerend.

Er is een boekje beschikbaar waar alles mooi in beschreven staat. Ik kan het iedereen die leerlingen wil laten stemmen in de les aanraden: Stemmen in de les, het hoe en waarom.
De presentatie die gebruikt werd is beschikbaar op Slideshare: Stemmen In De Les Owd.
Er is een ondersteunende site met meer informatie.
Tenslotte is de presentatie ook in zijn geheel opgenomen op video en is hier terug te zien!

13 november 2009

Een rol wc papier

Het leuke aan een conferentie vind ik ook altijd de bijbehorende beursvloer met standhouders.
Vaak laat ik een of meerdere workshops schieten om een rondje te maken langs leveranciers om te zien en te horen waar ze mee bezig zijn en met welke nieuwe dingen ze komen.

Ik had de indruk dat de beursvloer op Dé Onderwijsdagen een stuk minder gevuld was dan voorheen tijdens de Surfdagen. Niet verwonderlijk toen ik hoorde welke prijzen zij moeten betalen per vierkante meter!
Ik kan me voorstellen dat leveranciers de afweging maken tussen wat het ze kost en wat het oplevert.
Je zag dat ook terug in de dingen die weggegeven werden. Moest je eerder een extra tas meenemen voor alle gadgets en promo's, nu mocht je blij zijn als er een doosje pepermuntjes lag!
Het fraaiste dat ik op Dé Onderwijsdagen gescoord heb was dan ook een rol wc papier, bedrukt met sudoku's. Niet met de naam van de leverancier, want dat werd waarschijnlijk te duur...

Toch moeten we ons realiseren dat juist dankzij die leveranciers, ook wel participanten genoemd, de toegangsprijs (waarover ik het hier niet wil hebben) een stuk naar beneden kan!
Ik ben dus altijd blij met een goed gevulde beursvloer waar misschien niet zoveel te halen, maar wel veel te leren valt.
En die gadgets... ach, die win ik wel:-)

Ik heb een ēno mini gewonnen!

Vandaag opende ik de nieuwsbrief van Digital Learning en las deze vluchtig door totdat ik opeens mijn naam zag staan:
Ik heb een ēno mini gewonnen!

Dat mag je gerust een keerpunt in m'n leven noemen want ik win echt nooit wat, iets waar ik me al lang bij neergelegd heb. Vorige week op de i&i conferentie ging Annemarie van Essen nog naar huis met een mooie Flip Mino HD en deze week scoorde ze zowaar weer met de hoofdprijs van Dé Onderwijsdagen: Ze won een prachtige E-bookreader!

Maar nu heb ik dus ook eens prijs. Daarvoor moest ik wel een formulier invullen en een paar "moeilijke" vragen beantwoorden over de werking van het ēno whiteboard (waarover later meer). Of zou Interwrite Learning mij hebben laten winnen in de hoop dat ik erover schrijf? So be it!
En dat terwijl ik vanmorgen zittend op een bepaalde plek zat na te denken over een ander bericht dat ik alsnog ga schrijven met als titel: een rol wc papier...

Maar wat is die ēno mini nu eigenlijk?

"De kracht van een interactief whiteboard in zakformaat. Dankzij de ēno mini brengt u boeiende lessen tot leven, waar u ook staat in het klaslokaal. ēno mini is het mobiele maatje van het ēno interactieve whiteboard. Het heeft dezelfde functies, voordelen en milieucertificaten, maar biedt nog meer flexibiliteit!

Dankzij de revolutionaire stylys pen werkt u als leerkracht moeiteloos samen met uw leerlingen tijdens de les. U kunt eenvoudig met twee of drie pennen tegelijkertijd op het bord schrijven!"(bron)

Nu sta ik al lang niet meer als leerkracht voor de klas, maar hoop de ēno mini te kunnen gebruiken voor mijn presentaties en ik zal mijn collega's er natuurlijk kennis mee laten maken!

Dus HH. leveranciers, u bent gewaarschuwd: vanaf nu ga ik weer meedoen met alle prijsvragen die er zijn! Wat Annemarie kan moet mij toch ook lukken:-)

09 november 2009

Iedere gelijkenis berust op toeval

Ongetwijfeld het mooiste device dat ik vorige week tegenkwam op de i&i conferentie in Lunteren was wat mij betreft het Maître computerkastje!
Daarbij doel ik dan uitsluitend op de vormgeving, want ik heb het apparaatje nog niet werkend gezien. Een prachtige aluminium behuizing die me toch sterk ergens aan doet denken, al kan ik er nog niet opkomen wat...

"De Maître is een computerkastje dat je op de muur kunt bevestigen. Met een persoonlijk pasje met ingebouwde RFID-chip kunnen leerlingen en docenten eenvoudig hun presentie registreren. Deze functionaliteit is ideaal bij lessen in een lokaal en bij activiteiten waar niet van te voren bekend is welke leerlingen aan welke onderwijsactiviteiten deelnemen, zoals bij zelfstudie, workshops of keuzewerktijd." (bron)
Een en ander natuurlijk in combinatie met het pakket Magister.

Overigens is het geen toeval dat dit bericht juist geplaatst wordt nu Magister er "even" uit ligt. Dat gaf mij de tijd om de foto's bij elkaar te zoeken en in een slideshow te zetten. Nu fingers crossed en hopen dat de mensen in Leeuwarden de boel weer snel in de lucht hebben. Heel veel succes jullie!

Did You Know 4.0



Dit is een officiële update van de originele "Shift Happens" video. Deze geheel nieuwe Fall 2009 versie bevat feiten en statistieken gericht op het veranderende medialandschap, met inbegrip van convergentie en technologie, en werd ontwikkeld in samenwerking met The Economist. Voor meer informatie of deelnemen aan het gesprek, bezoek mediaconvergence.economist.com en shifthappens.wikispaces.com.

Inhoud door XPLANE, The Economist, Karl Fisch, Scott McLeod en Laura Bestler. Ontwerp en ontwikkeling door XPLANE, www.xplane.com. Op twitter te volgen via www.twitter.com/xplane

Met dank aan Paulo Moekotte via wiens Buitengaats weblog ik hierop geattendeerd werd!

07 november 2009

Terugblik op de i&i conferentie

trendmatcherNa een aantal jaren overgeslagen te hebben was ik deze week weer eens op de i&i conferentie in Lunteren. Wat ik aantrof was grotendeels dezelfde formule als vorige jaren: keynotes, workshops, leveranciersmarkt. Toch ook een paar nieuwe dingen zoals de digitale karikaturist die iedereen vastlegde op een touchscreen, een echte TeachMeet en er werden interviews gedaan met Flips: Zij die de beste antwoorden gaven kregen er zelfs een uitgereikt! Echt vernieuwend kon ik het allemaal niet noemen, maar misschien is dat ook niet nodig met zo'n ijzersterke formule?

De woensdag begon met de Keynote "Ziende blind door Google", verzorgd door Henk van Ess van voelspriet.nl. Eerlijk gezegd vond ik dat hij wat te hoog overvloog, daarbij halve waarheden en zelfs onwaarheden in het rond strooiend. Het publiek vond het prachtig, maar wat hij vertelt over Google geldt natuurlijk net zo zeer voor andere zoekmachines. Frans Peeters heeft een verslag geschreven over deze keynote en daar heb ik verder weinig aan toe te voegen.

Daarna was ik zelf aan de beurt om een presentatie te verzorgen in "het ict café". Een kleine ruimte met een aantal notebooks die soms wel maar meestal geen internet hadden. De verbindingen in Lunteren waren al niet zo best, maar als iemand dan computers naar binnen tilt en eigen vaste IP adressen gaat configureren op het netwerk ligt de boel natuurlijk helemaal plat! Gelukkig was ik er op voorbereid en kon m'n verhaal doen zonder internet, al kon ik het werken met Skype dus niet live demonstreren. Gelukkig had ik een volle bak en waren de reacties heel enthousiast. De usb stick die de deelnemers meekregen gaf hen de mogelijkheid het geleerde gelijk op school uit te proberen!

Open Standaard en Open Source
Veel belangstelling was er ook voor het verhaal van Wytze Koopal over Open Standaarden en Open Source. Zijn presentatie riep zeker de nodige vragen, maar ook een aantal concrete suggesties uit de zaal op. Kijk voor een verslag van Wytze zelf op Bericht uit Lunteren. Daar vind je ook de presentatie die hij gaf.

WauwelTwitter!
Verzorgd door: Rein Bijlsma (ak Wauwel)
"Twitter! Wat is het en wat kun je er wel of niet mee?" Twitter is in! Overal hoor en zie je het begrip opduiken: in tv-programma's, kranten en op websites. Voor iedereen die nu zelf eens met Twitter wil kennismaken en ervaren wat je met Twitter wel of niet kunt doen in het onderwijs, is deze workshop, waarin we ook gelijk gaan twitteren, bedoeld. En natuurlijk is er ook een moment voor discussie over de zin en de onzin van Twitter. Kom en tweet mee!"
Natuurlijk wilde ik die workshop niet missen, al was het maar om Rein eens te zien presenteren! En inderdaad deed hij dat op geheel eigen wijze. In sneltreinvaart en in 46 punten liet hij zien hoe je een twitterverslaving kunt oplopen. Ik hoop dat hij deze 46 punten nog eens met ons wil delen. Toch vraag ik me af of hij de aanwezigen, waarvan het merendeel nog nooit van twitter gehoord had, met zijn verhaal enthousiast heeft weten te maken. Gelukkig waren er wat twitteraars in de zaal die konden vertellen wat voor positieve dingen twitter hen gebracht heeft.

Efficienter jouw klas organiseren met behulp van Web 2.0
Verzorgd door: Patrick Keysabyl
Passend bij het thema “Cloud Computing” , deed Patrick uit de doeken doen hoe hij Web 2.0 toepast in zijn onderwijspraktijk met volgende voorbeelden:
1) Een mailinglijst aanleggen voor jouw klas zodat alle leerlingen bereikbaar zijn met één mailadres
2) Online een datum vastleggen voor het oudercontact
3) Online werkbladen aanbieden aan jouw leerlingen
4) Een schoolkalender delen met andere collega's
5) Online een mindmap maken
6) Documenten online delen met collega's
7) Een discussiegroep opstarten over het jaarproject
8) Online een nieuwsbrief versturen aan de ouders van de school
9) Maak snel voor alle leerlingen van jouw klas of school een eigen e-mailadres aan.
10) Vind je mails en documenten snel terug op jouw PC
Heerlijk concreet met veel links en voorbeelden uit zijn eigen lespraktijk. Veel van zijn materiaal is te vinden op kijkenbegrijp.net maar daar heb je wel een inlogcode voor nodig (die de aanwezigen meekregen). Zijn presentatie staat hier.

John MoravecToward education 3.0. Innovative teaching and learning in the cloud
Verzorgd door: John Moravec
ICT professionals are among the first to notice how accelerating technological change is driving dramatic transformations in society and how we work –but, what about the classroom? Are schools lagging behind in providing meaningful teaching and learning for the 21st century? Unfortunately, in most places, the answer is “yes.” This talk focuses on the evolving needs of society and the economy, and the failure of education to address them. A roadmap to the changes required of education is presented, and a discussion is launched on “what’s next” as technology-enabled innovators reinvent Education 3.0.
John had een mooi verhaal, maar helaas geen concrete oplossingen. Maar ja, wie heeft die wel? Een paar citaten zijn me in ieder geval bijgebleven:
1.0 schools cannot teach 3.0 kids
Schools should not use new technology to teach the same old shit!

Dat zijn natuurlijk mooie uitspraken. De vraag is wat we ermee doen...

Fons van de Berg1TeachMeet
In het avondprogramma dus een echte Teachmeet waarvoor zich helaas maar weinig sprekers hadden opgegeven. Het duurde dan ook even voordat Fons de zaal in beweging kreeg ook omdat het merendeel van de aanwezigen volgens mij geen idee hadden wat er van hen verwacht werd en wat ze zelf verwachten konden. Toch lukte het Fons uiteindelijk om goede interactie en een goede discussie los te krijgen, mede dankzij twee nieuwe werkvormen die hij en passant even introduceerde, waarvoor mijn complimenten!
Zelf gaf ik een presentatie van SMS2Vote. Spannend, want ook het GSM bereik in Lunteren is abominabel slecht te noemen. Toch lukte het de aanwezigen om via hun mobieltje hun stem uit te brengen, waarbij ik overigens bijna weggestemd werd toen ik ze via hun mobiel de keuze gaf tussen: stoppen, doorgaan of bier.

Uiteindelijk ging de bar open en werd het voor sommige mensen nog heel erg laat...

Frans SchouwenburgDonderdag
De dag ging van start met een geweldig inspirerende keynote van Frans Schouwenburg! Een heel mooi en authentiek verhaal, omlijst met prachtige foto's én goede muziek. Even leek het erop dat Frans zelf ook zou gaan gitaarspelen, maar hij had het instrument alleen nodig voor een staande ovatie.
Frans liet onder andere een foto zien van Martin Luther King en vroeg daarbij "wat als deze man gezegd zou hebben: ik heb een plan?" Waarschijnlijk zou dat bij niemand zijn blijven hangen! Iedereen heeft wel plannen. Maar Martin Luther King had een droom, en die is uitgekomen! Zo moeten we allemaal onze droom durven uitspreken en die desnoods overal op muren plakken zodat we er ook aan werken... Dit is zijn presentatie.

Wat is dit?De rest van de dag heb ik de workshops gelaten voor wat ze waren en heb de hele dag gebruikt om te praten met bekenden, onbekenden en standhouders (ze stonden er tenslotte niet voor niks) en om foto's en filmpjes te maken van allerlei mooie dingen die ik tegenkwam, zoals de stemkastjes van Interwrite en de Skoolmate tablet netbook.

In volgende berichten wil ik daar graag meer over vertellen!
Raadsel: enig idee wat je hiernaast op de foto ziet?

Mijn foto's staan hier.

06 november 2009

CvI nieuws van de Educause


Deze week was de Educause Conference in Denver en natuurlijk waren daar ook de nodige Nederlanders. Een groep die mee is gegaan met de reis die Surf Foundation organiseerde, een groep die is meegegaan met de reis die het Consortium voor innovatie organiseerde en dan nog de nodige Nederlanders die gewoon op eigen gelegenheid zijn gegaan.
Vorige jaren stuurde Surf wiki coaches en bloggers mee en werden bijbehorende sites daarvoor ingericht. Dit jaar is daar kennelijk op bezuinigd, want zelfs in de Surf nieuwsbrief wordt niet gerept over de Educause. Jammer dat we dat stukje kennisdeling moeten missen (of zie ik iets heel erg over het hoofd?)

Gelukkig is er voor de studiereis van het CvI een weblog ingericht die de afgelopen week meer dan goed gevuld is door de deelnemers, en nog steeds stromen er nieuwe berichten binnen!
Maaike Stam en Ellen Elemans hebben zich ontpopt als echte blogtijgers, maar ook anderen zoals Marieke Jas en Ferdi van Engelen van ROC Leiden, Karin Hendrich van ROC Rivor en Kees de Brouwer, ROC van Amsterdam delen via het weblog hun ervaringen.
Zo komt de kennisdeling al op gang terwijl zij de (lange) reis naar huis nog moeten aanvaarden.
De geplaatste berichten staan vol indrukken, ervaringen en links naar presentaties. Ook de foto's die gemaakt zijn staan online.
Al met al voor mij het bewijs dat een weblog nog altijd een prima platform voor kennisdeling kan zijn en nog lang niet op z'n retour is!

Neem de tijd om wat berichten door te lezen en je bent gelijk weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Onderwijs en ICT.

03 november 2009

Sociale netwerksites in deel 3 cursus Onderwijs en ICT

Er zijn nog maar weinig mensen die geen profiel hebben op een sociale netwerksite. Website als Hyves, Facebook en LinkedIn, hebben miljoenen mensen met elkaar verbonden.

In het derde deel van de cursus Onderwijs en ICT, legt Serge de Beer uit hoe je eenvoudig gebruik kunt maken van Hyves en LinkedIn. Voor het onderwijs kunnen deze site een grote waarde hebben, wanneer ze op de juiste manier worden toegepast.

De cursus Onderwijs en ICT is in eerste instantie bedoeld voor het onderwijs, maar dit deel kan ook heel interessant zijn voor niet onderwijsgevenden die meer met sociale netwerksites willen doen.

Begin december zal het vierde deel van deze cursus verschijnen, dat volledig in het teken staat van online (samen)werken.

De cursus is gratis te downloaden via www.learningtour.nl.

Na deel een en deel twee behoeft Serge de Beer met het gratis cursusmateriaal dat hij uitbrengt eigenlijk geen introductie meer.

Overigens vind je op zijn site onder divers materiaal nog meer uitleg en instructies:

02 november 2009

That's crazy!

it's cr@zyVandaag lag de Vives van deze maand weer in mijn postvakje, een blad dat ik altijd met veel plezier doorneem. Met name het artikel over roostering bij het Koning Willem 1 College vond ik intressant om te lezen!

Iedere maand ook een rubriek met de titel IT's cr@zy waarin Vives bericht over technische problemen op scholen en de oplossingen die daarbij horen. Deze maand een vraag van een schoolteam met tijdgebrek dat een weblog wil starten. Hoe gaan we dat slim en handig aanpakken?

Het antwoord dat ze daarop krijgen van ICT specialist Sander Fillius doet mij van de ene verbazing in de andere rollen:
Installeer zelf een server met de laatste stabiele release van Ubuntu. Dat kan een oude computer zijn waar je verder niets meer mee doet. Installeer vervolgens Apache webserver, PHP en een MySQL database en als laatste Wordpress. "In een handomdraai heb je een van de honderden beschikbare gebruiksaanwijzingen gevonden".
Dit kan je gewoon thuis neerzetten nadat je geïnformeerd hebt of je van je provider wel webservers mag draaien achter je particuliere verbinding. Neem een leuke NL domeinnaam (let op: niet teveel betalen) en richt je eigen DNS in. Zorg dat alles goed draait en voilá, jouw blog is ineens door de hele wereld te bereiken!

Bent u er nog, onderwijsteam met weinig tijd?

En waarom wordt er gekozen om zelf thuis een servertje te draaien? Gewoon om lekker te kunnen prutsen! In no-time zet je ook nog even een mailservertje op om e-mail op je eigen domein te ontvangen...
In de laatste alinea wordt dan even snel gezegd dat de minder avontuurlijke mensen natuurlijk ook een gratis Wordpress account kunnen aanvragen. "Maar ja, dat is natuurlijk maar de helft van de lol!"

Ik geloof niet wat ik lees!
Je maakt je dus weer afhankelijk van een goedbedoelende hobbyist die op z'n zolderkamer uren zit te prutsen voordat hij/zij een en ander voor elkaar heeft. Wat als deze collega ontslag krijgt of van huisgenoten te horen krijgt dat er eigenlijk ook blad geharkt moet worden?
Het team wilde met een weblog starten en niet een collega verliezen in een nieuwe tijdrovende hobby! Bij een arbeidsconflict blijkt het domein met de naam van de school in handen van iemand die het opeens voor heel andere doeleinden gaat gebruiken en zo kan ik nog veel meer bezwaren noemen!

Kortom, don't try this at home!
Wil je als team starten met een weblog, richt je dan zoveel mogelijk op de inhoud en de berichten die je wilt gaan plaatsen. dat gaat je al tijd genoeg kosten! Geef de techniek in handen van mensen die er verstand van hebben, besteedt het uit of neem gewoon een account bij Blogger (waar mijn eigen weblog nu al jaren zonder enig probleem loopt)!

Dit is wel het foutste antwoord dat ik het afgelopen jaar van een ICT specialist heb gehoord!

Het ligt natuurlijk anders wanneer je besloten hebt een sabbatical te nemen of je mid-life motor aan de kant hebt gedaan. Wat hierboven beschreven wordt is ontzettend leuk, interessant en leerzaam om te doen, laat ik daar duidelijk in zijn. Maar de vraag komt uit een team en dat heeft recht op een antwoord waar ze mee verder kunnen!

Het kan ook anders!
Dat het ook anders kan kun je zien op het weblog van het Theresialyceum in Tilburg, dat onderhouden wordt door de directie van dat lyceum! Gewoon lekker stabiel draaiend bij Blogger... geen omkijken naar de techniek maar alle tijd voor leuke en uitdagende berichten, zoals over GSM's in de klas?
Die mensen hebben het wat mij betreft beter begrepen! Wie zou hen geadviseerd hebben?
(bron: Hoe het bevalt in het VO?)

01 november 2009

Train je brain met 9-box

Graag wijs ik ook leerkrachten uit het basisonderwijs op mijn weblog, maar dan moet er voor hen wel wat te halen zijn natuurlijk!

Daarom vandaag aandacht voor 9-box.net waar een prachtig rekenspel te vinden is. Het werd afgelopen woensdag op de TeachMeetNL-PO gepresenteerd door Wouter Meijer en Joek van Montfort. Wouter gaf de uitleg terwijl Joek verwoede pogingen deed om het record van 2.07 minuut zonder fouten te verbeteren.

9-box is een reken- en reactiespel, dat kan worden gebruikt als brain training voor kinderen die de tafels van vermenigvuldiging hebben geleerd, maar ze nog niet perfect beheersen. Het spel vraagt niet alleen om kennis van de tafels, maar er is ook de oplettendheid geboden am zelf vast te stellen welk getal met welk getal vermenigvuldigd moet worden en het juiste antwoord vervolgens zo snel mogelijk in te typen. De opgave staat niet in beeld, zowel de vraag als het antwoord moeten in het hoofd worden geformuleerd. Tijdens het spel hoor je dan ook dat de speler de opgave en het antwoord zachtjes voor zich uit mompelt, waardoor de inprenting versterkt wordt. Het echte hoofdrekenen dus.
9-box wordt tegen de klok gespeeld, daarom blijft de uitdaging om het spel steeds sneller, dus beter, te spelen. Omdat foute antwoorden op het scherm achterblijven en niet verbeterd kunnen worden, zal een leerling meestal opnieuw aan een 9-box beginnen als er een fout gemaakt is. En oefening baart kunst.
Bij elk nieuw spel staan de boxgetallen op een andere plaats, dus moeten ook alle uitkomsten op een andere plaats worden ingevuld. Uiteindelijk ontstaat in elke box de tafel van 1 t/m 9 keer het boxgetal. Het oranje blokje waarmee de opgave gegeven wordt verspringt ook willekeurig van de ene plek naar de andere op het speelveld, dus de volgorde van de te vermenigvuldigen getallen oak.
Het spel kan het best uitgelegd worden aan de hand van het demofilmpje dat voor 9-box is ontwikkeld. Het is belangrijk om duidelijk te maken dat elke box een verkleinde weergave is van het hele speelveld: 9 boxen met elk 9'x-en'. (bron, klik op schoolinfo)

Ik heb het natuurlijk uitgeprobeerd en het werkt écht zoals boven beschreven staat. Ongemerkt ga je de getallen herhalen en de tafel hardop uitspreken. Een verslavende manier van spelen en leren!

In principe speel je het spel online op de site van 9-box.net. Het spel zelf bestaat uit een .swf bestand van slechts 32Kb en is ook prima lokaal te spelen. Het copyright op de site staat dat echter niet toe. Je moet het dus doen met de toeters en bellen eromheen en dat is wel jammer.

Overigens heb ik de uitleg hierboven niet overgetypt. De 9-box site is volledig gebouwd in Flash, dus de tekst is niet simpelweg te copiëren.
Daarom heb ik een screenshot gemaakt van de uitleg en dat als plaatje ge-upload naar Online OCR Service. Met één druk op de knop wordt de tekst in het plaatje herkend en als tekst aangeboden!

Mini projector voor de kinderen

In de nieuwste Blokker folder wordt nu een Eyeclops mini projector voor kinderen aangeboden. Het ding kost nog geen € 90,00 en past in de palm van je hand! Projecteren kan tot een breedte van 1,5 meter, maar dan moet je wel in een donkere ruimte zitten. De kwaliteit is dus wat je kan verwachten van zo'n ding, maar de 'cool' factor vind ik wel heel hoog! Je kunt hem namelijk ook aansluiten op je iPod of netbook en zo onderweg dingen laten zien. Hij doet het namelijk ook op batterijen.

Nogmaals, hij is bedoeld voor kinderen maar ik vraag me af of ik de verleiding kan weerstaan als ik deze week langs de Blokker loop...

Bij Engadget staat een foto op (meer dan) ware grootte. Heel leuk vind ik één van de comments bij dat bericht:
"Half a dozen of these in a small room and you have your own Pink Floyd experience."
I4U.com geeft het apparaatje een 8,5 vooral ook vanwege de coolfactor.
Maar stel je hebt een donker hoekje in je klaslokaal, of ergens op de gang, zou dit op school dan ook niet heel leuk kunnen zijn voor dat geld?

De wet van Willem
In het buitenland betaal je in dollars wat hij hier in euro's moet kosten. Het beste is dus om te wachten tot Blokker met de partij blijft zitten en hij hier nog een stuk voordeliger wordt. Echter, je weet dat hij goedkoper wordt zodra ik er een gekocht heb! Dus als jullie me allemaal één euro overmaken zodat ik hem morgen kopen kan ligt hij volgende week afgeprijsd in de winkel. Deal?