21 februari 2010

Klikkend samenwerken


Nu ik bezig ben met allemaal muizen en usb hubs ben ik gaan bedenken wat je hier nog meer mee zou kunnen doen dan stemmen in een Powerpoint presentatie. Mijn bericht van gisteren over die prachtige verzameling puzzels en spelletjes bracht me weer op een nieuw idee. Een spelletje spelen (onder schooltijd) is natuurlijk leuk, maar het wordt nog veel leuker en leerzamer als je dat samen doet!

Neem als voorbeeld het spel hiernaast:
Zoek een usb hub en vier muizen en start het spel.
Je kunt het spel ook downloaden en eventueel op meerdere computers installeren. Dan kun je leerlingen in competitieverband een wedstrijdje laten doen door allemaal hetzelfde spel te starten.
Dat doe je door te klikken op: Game, Specific en iedereen dezelfde game ID te laten invullen. Je kunt het steeds moeilijker maken door bij Type een groter grid te kiezen.
Een uitgebreide handleiding vind je hier, maar die zullen de kinderen niet nodig hebben.

Probeer het eens uit met partner en kinderen en verbaas je erover hoeveel je moet overleggen om tot een goede samenwerking te komen!

Wil je perse weten wie welke muis bedient?
Installeer dan Teamplayer van Wunderworks. De trial versie is één maand geldig. Iedere speler krijgt dan een eigen cursor in een andere kleur en er kan er maar één tegelijk klikken.
Behalve dit spel kunnen er natuurlijk veel meer gespeeld worden op dezelfde manier. Zo kun je makkelijk één computer met vier leerlingen tegelijk inzetten.

Probeer het ook eens met een online tekenprogramma zoals Queeky waarbij de ene leerling alleen het linkermenu mag bedienen, de ander de bovenbalk, een derde het palet en de vierde mag tekenen.

Het enige dat je voor deze vorm van samenwerkend leren nodig hebt is dus een usb hubje en 4 muizen! Heb je zelf nog andere ideeën? Laat het me weten!

20 februari 2010

Prachtige verzameling puzzels

Simon Tatham heeft 32 puzzels en spelletjes verzameld die je online kunt spelen, maar ook kunt downloaden naar Unix, Windows en zelfs de Mac. Het zijn namelijk allemaal Java applets. Veel van de spelletjes vereisen nogal wat logisch inzicht en zijn daarom ook prima binnen de les aan te bieden. En zet je ze ergens lokaal neer dan heb je ook geen last van irritante reclame die dit soort games online vaak ontsiert. De meeste spelletjes zijn nog geen 150 Kb groot en nemen dus nauwelijks ruimte in.

Als voorbeeld hieronder een spel waarbij je de punten zo moet verplaatsen dat de lijnen elkaar niet kruisen:



Via: Free Technology for Teachers

Nu nog harde muismatten

USB hubs
In mijn voorbereiding voor de presentaties op de IPON kom ik steeds een stapje verder met mijn Microsoft Mouse Mischief experiment.
Gisteren kwam bij Norrod de Sweex 10 poorts usb hub mét eigen voeding binnen, met korting aangeschaft voor € 17,00. Die eigen voeding is belangrijk omdat de muizen anders allemaal hun stroom trekken van die ene usb poort op m'n notebook en dat lijkt me niet goed. Die Sweex hub heeft aan weerszijden 4 aansluitingen en bovenop ook nog twee.
Je ziet inderdaad de Skoolmate want die ga ik natuurlijk gebruiken. Zoals je ziet heb ik er nu wel voor het gemak een toetsenbord, muis en monitor op aangesloten. Op de foto zie je verder 5 hubs die ik (te leen) heb gekregen (bedankt daarvoor!) en nog een oude die ik zelf had. Op deze manier kan ik nu dus in totaal de 25 muizen aansluiten die met Mouse Mischief moeten kunnen samenwerken! Als het goed is krijg ik van Microsoft nog een aantal draadloze muizen en ik ben benieuwd of al die zendertjes elkaar niet in de weg gaan zitten.

Teach32
De 10 poorts hub is met de Skoolmate verbonden via een usb verlengsnoer van drie meter. Op die manier kan ik wat afstand houden van de gebruikers. Inmiddels heeft Teach32 me echter aangeboden gebruik te maken van hun mooie draadloze oplossing. Dat betekent dat het bereik in het beurstheater op de IPON nog groter kan worden.

Harde muismatten
Wat ik me nu wel realiseer is dat de deelnemers gewoon op een stoel zitten zonder tafel en hoe bedien je dan makkelijk een muis? Daarom ben ik nu nog op zoek naar 25 harde muismatten, dus met een harde onderlaag van stevig karton of plastic. Weet niet eens of die wel bestaan maar de eerste sponsor die zich aandient mag ze leveren waarbij het mij dan niet uitmaakt wat erop staat! Ook kan ik voor dit project nog een aantal muizen gebruiken...

Het lijkt al met al een heel gedoe, maar dat valt erg mee. Mijn enige investering tot nu toe is dus die Sweex hub geweest. Muizen kun je regelen en meer heb je dus niet nodig om in je klas een opstelling te maken rond een monitor en een pc die is uitgerust met Microsoft Mouse Mischief. Maak een leuke Powerpoint presentatie met quizvragen en je kunt je leerlingen er zo mee aan het werk zetten.

Op de IPON zal ik laten zien hoe makkelijk dat gaat. Eerst in een lange presentatie waarbij ook stemmen via Twitter, een website en mobiel getoond wordt en daarna natuurlijk op de TeachMeetNL IPON 2010, dus tot dan!

18 februari 2010

Veilig internetten geen prioriteit bij studenten

Onderzoek SURFnet en hoger onderwijs naar beveiligingsbewustzijn

Utrecht, 18 februari 2010 - SURFnet heeft in samenwerking met een aantal hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen een onderzoek uitgevoerd naar het beveiligingsbewustzijn van studenten en medewerkers. Daaruit blijkt dat de aandacht voor internetbeveiliging onder studenten laag is, terwijl ze aangeven wel bekend te zijn met bedreigingen via internet als spam, hoaxen en phishing. Ruim 3500 gebruikers hebben meegewerkt aan het onderzoek, waaronder circa 2200 studenten en 1300 medewerkers.

Internetbeveiliging
Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor internetbeveiliging, maar onvoldoende bekend met de uitvoering ervan. Veel studenten denken bedreigingen te omzeilen door e-mails weg te gooien. De ondervraagde medewerkers voelen zich, meer dan de studenten, verantwoordelijk voor hun eigen internetbeveiliging. ICT supportcentra en beveiligingsfunctionarissen krijgen meldingen van bedreigingen, phishing mails of spamoverlast dan ook voornamelijk van medewerkers.

Jacques Schuurman, Security Officer van SURFnet over de conclusies van het onderzoek: "Het is een gedegen onderzoek, waaruit blijkt dat studenten en medewerkers wel het nodige inzicht hebben wat er speelt op beveiligingsgebied. Echter hoe zij zich moeten beveiligen is bij hen minder bekend. Ook de risico’s worden onderschat. De resultaten van de peiling bevatten bovendien veel waardevolle informatie voor de instellingen, waarmee ze samen met SURFnet verder kunnen werken aan algemene bewustwording.”

Veilig omgaan met gegevens
Studenten sturen van het gemaakte werk vaak een back-up naar hun eigen e-mailadres, om daarmee een mogelijk risico om hun materiaal te verliezen uit te sluiten. Daarnaast geeft de grote meerderheid van de deelnemers aan Social Media als Hyves, Facebook en LinkedIn voorzichtig te gebruiken door het afschermen van hun eigen pagina’s. Bovendien weten zowel studenten als medewerkers goed wat een sterk wachtwoord is. Minpunt is dat ze ‘screen lock’, het vergrendelen van het beeldscherm, vaak niet toepassen.

Werkplek
Studenten zeggen steeds vaker gebruik te maken van een eigen laptop en een flexibele studieplek, waardoor ze zelf verantwoordelijk zijn voor de beveiligingsmaatregelen als het actueel houden van virusscanbestanden, beveiligingspatches voor (standaard)software, het activeren van een firewall, screen lock en wachtwoordafscherming. Veel studenten en medewerkers werken thuis op een PC waarop ook andere mensen toegang hebben, hetgeen de risico’s van het ‘omzeilen’ van beveiligingsmaatregelen verhoogt.

Aanleiding onderzoek
Aanleiding voor het onderzoek is het Cybersave Yourself programma van SURFnet en instellingen in het hoger onderwijs en onderzoek om het beveiligingsbewustzijn van medewerkers en studenten stimuleren. Op de website Cybersave Yourself is ondermeer te zien hoe men back-ups op een goede en veilige manier kan maken.

Slim en rijk onderwijs - Toine Maes

Vorige week woensdag gaf Toine Maes -directeur Kennisnet- een prima presentatie op de Onderwijs & ICT beurs in Utrecht. Deze presentatie is opgenomen en nu te zien op presentaties.kennisnet.nl/2010.

In deze presentatie toont Toine Maes hoe ICT ook jouw school kan verrijken: zowel nu als in de nabije toekomst.

Je kunt bij Kennisnet mooi door de presentatie klikken van dia naar dia, maar je kunt hem helaas niet pauzeren, stoppen of teruggaan. Daarom hier nog maar even als "gewoon" filmpje zodat je wat meer sturingsmogelijkheden hebt:



Nederland heeft als kennissamenleving hoge ambities die alleen waar gemaakt kunnen worden als het aanwezige potentieel benut wordt. Onderwijs speelt hierbij een sleutelrol, maar kan de verwachtingen op dit moment niet altijd invullen. Het is zaak de kwaliteit van het leren te vergroten. Niet alleen om de leerling maximaal uit te dagen zijn talent te ontplooien, ook om hem voor te bereiden op zijn latere leven in die samenleving. En gelet op de huidige politieke- en economische omstandigheden moet die kwaliteitsslag binnen de huidige of wellicht zelfs gekorte middelen plaatsvinden.

Ict is hierbij een cruciale bouwsteen, zowel uit bedrijfsmatig- als onderwijskundig oogpunt. Ict helpt het onderwijs productiever en effectiever te maken. Daarnaast is het een noodzakelijke voorwaarde voor aantrekkelijk, flexibel en persoonlijk onderwijs dat leerlingen de noodzakelijke competenties bijbrengt om later succesvol te zijn.

17 februari 2010

Alle Windows 7 versies op één DVD

Nooit geweten dat eigenlijk alle Windows 7 DVD's gelijk zijn in die zin dat alle versies er gewoon op staan!
Welke DVD je ook aanschaft, in feite staan Windows 7 Starter, Home basic, Home Premium, Professional en Ultimate er gewoon allemaal op. Vervolgens kun je door een simpele aanpassing zelf kiezen welke versie je wilt installeren.
Daarvoor moet je dan wel de installatie vanaf een usb stick doen, maar dat kan dankzij de Windows 7 USB/DVD Download Tool.

Wanneer je de DVD op een usb stick hebt gezet moet je het bestand ei.cfg in de directory /sources even aanpassen. Ik moest de regel met "utimate" weghalen. Wanneer je daarna start vanf die usb stick krijg je een keuzemenu waarbij je kunt kiezen welke versie je wilt installeren.
Nu heb ik een Slim DVD waar geen iso op staat maar gewoon een aantal directories en bestanden. Die heb ik overgezet naar een externe harde schijf en toen het bestandje aangepast. Daarna kreeg ik dus keurig het keuzemenu!

Verder ben ik niet gegaan want ik heb geen idee hoe legaal dit is. Ik ben dan ook benieuwd of je de meegeleverde licentiecode voor alle versies kunt gebruiken. Mocht je dit willen doen dan raad ik je verder aan een lagere versie te installeren dan waar je voor betaald hebt. Dat lijkt me niet zo erg:-)
Bron: stadt-bremerhaven.de

16 februari 2010

The User Experience

UGame ULearn, het buitengewoon succesvolle en toonaangevende symposium georganiseerd door de TUDelft Library en DOK, The Library Concept Center staat dit jaar in het teken van de User Experience. Naast het gebruik van gaming in bibliotheken en onderwijs is het uitgangspunt bij het symposium Innovatie & Inspiratie met de nadruk op nieuwe services en producten.

User Experience, ook wel UX genoemd heeft alles te maken met de ervaring die uw gebruikers hebben met uw bedrijf, website, product en dienstverlening. Als de ervaring van de gebruiker goed is dan zijn zij tevreden en komen graag terug. Is de ervaring slecht dan zoeken ze hun heil elders. User Experience begint al voordat de klant bij de voordeur komt. Internet en de website spelen een steeds belangrijker rol, maar ook mond op mond reclame en communicatie via communities als Facebook, Hyves of Twitter. Hoe de klant of gebruiker de meest optimale User Experience ervaart en welke producten daar een rol in kunnen spelen staat centraal op het UGame – ULearn symposium 2010.

Op 1 april opent de Aula van de TU Delft zijn deuren om ongeveer 700 deelnemers uit het bibliotheek- en onderwijsveld te verwelkomen. Een aantal internationale sprekers zoals Michael Stephens, David Lee King en Gary Vaynerchuk brengen de bezoekers in sneltreinvaart up-to-date onder deskundige begeleiding van de van editie 2009 en van radio en televisie bekende Pod/Vodcastende priester Father Roderick. Extra tijd, belang en ruimte geven we dit jaar aan de Beursvloer. Niet alleen maar een aantal stands waar producten getoond worden, maar mogelijkheden tor workshops, pitches en presentaties. De beursvloer is voor eerst echt daadwerkelijk een actief platform en onderdeel van het symposium, waar het altijd belangrijke netwerken volop kan plaatsvinden.

Doelgoep
Het symposium is een must voor iedereen die graag nadenkt over mogelijkheden om nog beter in te spelen op de wensen van de klant en die graag wil zorgen voor een optimale beleving van het aangeboden product of service.

Kijk bij UGame ULearn voor meer informatie en aanmelden.

15 februari 2010

Gezocht: nieuwe innovatieve projecten!

Na het succes van de innovatieregeling 2009, heeft het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma de Innovatieregeling 2010 uitgeschreven. De doelstelling van deze regeling is het stimuleren van kleinschalige innovatieve experimenten met ict die een onderwijskundig relevant probleem oplossen. Voor een innovatieve project kan een school een financiële bijdrage van maximaal € 10.000,- krijgen. Deze subsidies worden toegekend aan maximaal 10 projecten. Je kunt je project inschrijven tot 12 april 2010.

Meer informatie en voorwaarden vind je op Innovatieregeling 2010. Kijk voor inspiratie ook naar de resultaten van de innovatieve projecten van 2009.

En het bedrag in de screendump hiernaast dan? Ik ga ervan uit dat dat een klein tikfoutje is van de webredacteur. Ik heb Kennisnet al een mailtje gestuurd:-)

14 februari 2010

White paper over elo's in het MBO


Danny Streelder, stagiair van het Hogeschool Utrecht, heeft sinds september een onderzoek gedaan naar het gebruik van elo’s in het MBO. De white paper hierover (klik hier) is gebaseerd op zijn afstudeerscriptie.

“Het hoofddoel van dit rapport is de lezer inzicht te geven in hoe elektronische leeromgevingen op dit moment worden gebruikt in het middelbaar beroepsonderwijs, zijn de huidige functionaliteiten voldoende voor de toekomst, en welk pakket (open/closed source) past het beste in de ultieme omgeving?”

Om dit doel te kunnen verwezenlijken is er een aantal veldonderzoeken uitgevoerd. Om te beginnen zijn er interviews afgenomen met functionele beheerders van deze elektronische leeromgevingen bij ROC’s door het hele land. Daarnaast is er een complete inventarisatie uitgevoerd om in kaart te brengen welke elo’s de middelbaar beroepsinstellingen gebruiken. Dit is uitgevoerd d.m.v. een mailing en door telefonisch follow-up. Dit is verder terug te vinden in het rapport bij hoofdstuk 3, huidige situatie.
Vanuit de huidige situatie is er altijd de wens voor verbeteringen, komen tot een gewenste situatie. Hierin komt duidelijk naar voren welke eisen en wensen het onderwijs stelt aan een elektronische leeromgeving. Dit zijn functionele eisen van het pakket zelf, maar ook externe factoren, zoals bijvoorbeeld content, toetsmodules en competentiemeters, kunnen hier een rol in spelen. Daarnaast is er onderzocht welke pakketten er op de markt worden aangeboden, en wat de unieke functies zijn van deze pakketten. Van de pakketten die onderzocht zijn, kijken we in hoeverre deze de wensen en eisen ondersteunen vanuit de gewenste situatie. Wat de uitkomst hiervan is kunt u terug vinden bij hoofdstuk 7, aanbevelingen.

Dit rapport is geschreven vanuit de behoefte van saMBO~ICT om instellingen te ondersteunen bij de inzet van elektronische leeromgevingen. Het geeft een fundering voor scholen die een andere weg in willen slaan. Dit rapport moet scholen ondersteuning bieden als het gaat om het kiezen van een elo, verdere doorvoering van de huidige elo en andere zaken omtrent een elektronische leeromgeving.

Maak je Powerpoint presentatie interactief!

"Op de IPON 2010 kunt u zich weer laten inspireren en uw kennis op het gebied van onderwijs en ict helemaal laten bijspijkeren middels het zeer uitgebreide congresprogramma en de beursvloer waar meer dan tachtig standhouders acte de presence zullen geven.
Digitale leermiddelen, veel praktijk cases, educatieve software, multimedia, innovatieve toepassingen in de klas, leren op afstand, gaming, videoconferencing, zelf lessen maken, muziek en film: u vindt het allemaal op de IPON 2010."


Die tekst is niet van mezelf natuurlijk maar is te vinden op de IPON website.



De IPON ziet zich dus niet alleen als beurs, maar heeft ook een congresprogramma. Op beide dagen zijn doorlopend 9 parallesessies gepland van drie kwartier waarvan ik er een mag verzorgen.
Op woensdagmiddag 16:00 uur kun je me vinden in het Lime theater met een presentatie over:
Maak je Powerpoint presentatie interactief!
Veel leerkrachten maken gebruik van Powerpoint presentaties. Deze worden echter wel eens als saai ervaren en statisch gevonden. Nu is het mogelijk om presentaties interactief te maken waarbij de aanwezigen op verschillende manieren kunnen reageren. De reacties worden direct zichtbaar in de presentatie. Ideaal wanneer je meningen wilt peilen of wilt laten stemmen op vragen en stellingen!
In deze presentatie laat ik zien hoe je dit kunt doen via een website, via Twitter, via je mobieltje of zelfs met een gewone muis. Daarbij wordt gebruik gemaakt van betaalde- maar ook volledig gratis oplossingen.
Het is aan het einde van de dag en naast mij is er nog een aantal andere interessante sessies waaruit je kunt kiezen, dus ik ben benieuwd hoeveel mensen ik uiteindelijk in de zaal krijg. Er zijn 40 plaatsen beschikbaar.
Ik zeg echter altijd: het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, dus ook al komen er maar een paar mensen, mijn verhaal zal er niet minder om zijn!

Heb je mobiel internet bij je (gratis wifi van KPN aanwezig), dan zit je helemaal goed tijdens mijn presentatie waarin je natuurlijk zelf actief mee kunt doen! Heb je alleen een mobieltje bij je, dan kun je ook interactief meedoen. Zo niet, dan liggen er een heleboel muizen waar ook mee gestemd kan worden. Ik ga het je allemaal laten zien!

Dat laatste kunstje doe ik trouwens nog een keer dunnetjes over op de TeachMeetNL IPON die gelijk aansluitend wordt gehouden.
Voor die TeachMeet kun je je nog opgeven, zowel als bezoeker maar ook als presentator! Heb je iets goeds te melden op het gebied van Onderwijs en ICT en lukt je dat in 7 minuten? Gebruik de TeachMeetNL IPON als zeepkist!

13 februari 2010

Adembenemend!

Zet bijgaand filmpje in full screen mode en waan jezelf in een soort van teleportcabine:



Het zijn 8 grote verticaal geplaatste LCD schermen waar je tussen kunt gaan staan. Met behulp van een speciale joystick kun je over de wereld vliegen dankzij de rekenkracht van meerdere computers en een mashup van Google Earth en Google Streetview.
Het is bijna letterlijk adembenemend wanneer je na 55 seconden onder water duikt!

Je kijkt naar het Liquid Galaxy project van Jason Holt, engineer bij Google die dit in 20% van zijn werktijd mag doen.
Meer informatie over dit project vind je op het Google Lat Long Blog en bij TechCrunch.

Hoe lang zal het duren voordat we deze opstelling eerst op beurzen en later in bibliotheken en gewoon op school zullen tegenkomen? Edwin Mijnsbergen heeft de opstelling al op zijn verlanglijstje gezet!

12 februari 2010

Het volgende gat in de markt

Nu zo ongeveer alle basisscholen behangen zijn met digitale borden (en de ROC's druppelsgewijs volgen) moet de industrie natuurlijk op zoek naar een nieuwe hype en die hebben ze gevonden in de vorm van LCD-(multi)touchscreens. Op de beurs waren er verschillende te vinden.

In de stand van eInstruction heb ik mij er een laten demonstreren. Ik kan niet instaan voor de in het filmpje gedane uitspraken en die werden via Twitter dan ook gelijk (door de concurrentie?) in twijfel getrokken.
Je ziet een U-Touch multi-touch screen van maar liefst 63 inch, groot genoeg om voor een klaslokaal te hangen.

Op de Scholenlijst vind je een aantal berichten van bezoekers die meerdere schermen bekeken en met elkaar vergeleken hebben.
Zo kun je daar lezen dat multi-touch twee dingen kan betekenen:

  1. Zoals bij Avermedia: je kan met twee vingers met bepaalde software een foto vergroten en verkleinen.
  2. Zoals bij Starscreen (importeur Keren): je kan met twee vingers twee onafhankelijke acties uitvoeren dus b.v. met twee kinderen tegelijk op het bord schrijven.
Ook is het stroomgebruik van belang: een 65 inch scherm verbruikt twee keer zoveel stroom als een 55 inch. Sommigen zijn alleen monitor, op andere kun je ook "gewoon" tv kijken. Sommige zijn verrijdbaar, andere moeten worden opgehangen en zijn al dan niet in hoogte verstelbaar. Prijzen lopen uiteen vanaf € 3000 tot ver boven de € 10.000
Wat niemand je daarbij nu al kan vertellen is hoe lang deze schermen meegaan, dus wat de afschrijvingstermijn is...

Volg de groei van Social Media per seconde!

Afgelopen woensdag gaf Toine Maes, directeur van Kennisnet, een prima presentatie op het managementcongres tijdens de Onderwijs & ICT beurs in Utrecht.
Eén dia trok echter speciaal mijn aandacht omdat daar allerlei getallen door het beeld vlogen en ik me afvroeg hoe dat kon.
Wat je ziet zijn tellers die aangeven hoeveel foto's en video's er per seconde worden bekeken en geupload. Hoeveel tweets er worden geplaatst, iPhones verkocht en mobiele applicaties gedownload.
Na afloop vroeg ik Toine naar de dia en hij legde me uit dat daarvoor een speciale 3D viewer gebruikt was. Hij gaf me de naam van een collega bij Kennisnet die de dia gemaakt had. Vandaag zocht ik contact en kreeg even later alle uitleg én de bijbehorende code!

Er is gebruik gemaakt van de Cortona 3D viewer die je nodig hebt om het effect te gebruiken. Deze is hier te downloaden. Verder heb je het definitiebestand nodig met de gegevens die getoond worden. Als je dit bestandje opent in een editor zie je dat er niet zo maar wat getallen gegenereerd worden, maar dat er allerlei formules achter schuilgaan. Of de gegevens echt kloppen kan ik je niet zeggen. De viewer is te embedden in Internet Explorer maar dus ook op te nemen in een Powerpoint presentatie.
Daarvoor moet nogal wat gedefiniëerd worden, maar ik heb alles in een voorbeeldpresentatie gezet die je samen met de benodigde bestanden hier kunt downloaden.

Het is namelijk heel bruikbaar in een presentatie voor je klas, collega's of in een groter verband. Daarom heb ik de moeite genomen een en ander te beschrijven en beschikbaar te stellen. Voor degenen die het te ingewikkeld lijkt heb ik één minuut van de routine opgenomen als filmpje zodat je ook die kunt embedden in een presentatie of anderszins. Ook dit .wmv bestand zit in de download.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!

11 februari 2010

SURF en Google tekenen driejarige overeenkomst

Google Apps beschikbaar via SURFfederatie

Utrecht 11 februari 2010 - SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie voor hoger onderwijs en onderzoek, heeft een driejarige overeenkomst met Google gesloten. Het betreft de onderwijseditie van Google Apps. Nadat eerder de Open Universiteit en Universiteit Utrecht afspraken maakten met Google, is deze online samenwerkingsomgeving nu beschikbaar voor het gehele Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek.

Opvallend is dat instellingen die Google Apps aanbieden aan hun studenten en medewerkers, hen kunnen laten inloggen met hun instellingsaccount. Hiervoor zijn geen aparte systeemkoppelingen tussen de instelling en Google nodig. Dit is mogelijk doordat Google is toegetreden tot de SURFfederatie, het authenticatieplatform voor hoger onderwijs en onderzoek. Door de toetreding van Google Apps tot de SURFfederatie wordt het makkelijker voor de Nederlandse hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen om naar een cloud computing-model over te stappen, waarbij e-mail en applicaties online worden aangeboden en via een browser vanaf elke computer toegankelijk zijn.

SURF zet met deze overeenkomst een belangrijke stap in haar innovatieve collaboratie infrastructuur, waarin een scala aan online diensten wordt ontsloten en gebundeld, via open standaarden en een veilig authenticatieplatform. Jan Bakker, directeur SURFdiensten: "Met name de combinatie van kosteloos gebruik van Google Apps en de koppeling via de SURFfederatie maakt dat dit een zeer interessante propositie is voor het hoger onderwijs."

SURFfederatie
De SURFfederatie zorgt ervoor dat studenten en medewerkers van hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen met hun instellingsaccount kunnen inloggen bij diensten- en content leveranciers op internet. Dit maakt toegangsbeheer tot webgebaseerde diensten veilig, efficiënt en laagdrempelig. Het beheer van deze toegang is voor de aangesloten instellingen niet langer een tijdrovende bezigheid. Leveranciers van online diensten die zich aansluiten bij de SURFfederatie, bereiken daarmee in potentie een miljoen gebruikers in het hoger onderwijs en onderzoek in Nederland.

Google Apps Education
Google Apps maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier informatie en ideeën te delen. Dat kan via een serie gratis online communicatie-, samenwerkings- en publicatiehulpprogramma's, waaronder e-mailaccounts op het domein van de onderwijsinstelling. Alles wordt gehost door Google. Daarmee is het niet nodig om hardware of software te downloaden, te installeren of te onderhouden.

Nieuwe website saMBO~ICT is live!

Het heeft even geduurd maar nu is er dan toch een nieuwe website voor saMBO~ICT!
Zoals je ziet wordt er gebruik gemaakt van Google Sites.
Dat adres moet nog mooi gemaskeerd worden maar dat is iets wat we nog gaan uitzoeken.

Vanaf nu is alle informatie over saMBO~ICT in ieder geval te vinden via: http://www.sambo-ict.nl
Trouwens, http://www.samboict.nl werkt ook...

10 februari 2010

Overkill aan ict-beurzen?

Vandaag was ook ik op de Onderwijs en ICT beurs in Utrecht.
In vrijwel ieder gesprek dat ik voerde, zowel met bezoekers als met standhouders, kwam het wel aan de orde: Weet jij wat het verschil is tussen deze beurs en de IPON van de volgende maand?

Ik niet!

Standhouders zijn niet blij: Ze moeten een keuze maken voor óf deze beurs óf de IPON óf het kost ze gewoon heel veel geld.
Voor beursbezoekers geldt hetzelfde: krijg jij twee keer vrij van de baas om in één maand naar twee beurzen te gaan? (Gelukkig heb ik meer bazen).
Menno van Hasselt voelt hetzelfde en is op LinkedIn een discussie gestart met als titel:
Overkill aan ict-beurzen
Omdat (nog) niet iedereen een LinkedIn account heeft breng ik zijn vraag hier onder de aandacht.

Je zult mij geen aanbeveling horen doen. Ik vind COS magazine een prima blad en datzelfde geldt voor de VIVES.
Maar wat zou het ons allen wat waard zijn wanneer deze twee partijen tot overeenstemming zouden komen en hun krachten zouden bundelen!
De enigen die volgens mij hier invloed op kunnen uitoefenen zijn volgens mij de standhouders. Zij bekostigen tenslotte het hele circus!
Dus wat mij betreft volgend jaar één beurs en dan niet vlak naast de NOT geprogrammeerd. Laat hem desnoods een dag langer duren zodat iedereen de voor hem gunstigste dag kan kiezen.
De enige die hieronder lijdt is de Jaarbeurs, maar daar heb ik niet zoveel medelijden mee. Desnoods organiseren die een Kama Sutra extra...

Betekent dit dat ik niet naar de IPON ga?
Nee, natuurlijk niet! Ik vind de TeachMeet die dan georganiseerd wordt daarvoor veel te leuk!

Toine Maes #oict




- Posted using Mobypicture.com

Spontane twittermeetup #oict

Georganiseerd door Michiel Masselink


- Posted using Mobypicture.com

09 februari 2010

De wervingsfolder is uit!

Gisteren kreeg ik de wervingsfolder voor Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT van het Consortium voor Innovatie op 14 en 15 april in Veldhoven toegestuurd.
Mooi alle belangrijke informatie op acht pagina's bij elkaar:

Als ik zeg: spring, vraag jij: hoe hoog?

Een pittige stellingname van Fons van den Berg in een bericht op zijn weblog met als titel:
iPad mee naar school? Niet als het aan ict-beheer ligt

Daaruit het volgende fragment:
"Ik sta vrij star op het standpunt dat de harde kant van de ICT zich zo dienstbaar mogelijk moet maken aan het onderwijs. Als van de werkvloer de wens komt dat ict-beheer springt, moet de wedervraag van de (niet zelden gedetacheerde ict-jongens) zijn Hoe hoog? De praktijk is echter vaak zo dat specifieke verlangens met betrekking tot gebruik van bepaalde software, sites of diensten worden afgedaan met de mededeling Dat dat niet kan op het netwerk. Punt. Uit."
Natuurlijk roept dit bericht de nodige reacties op en ook ik heb mijn steentje bijgedragen:
Alvorens net zo hoog te gaan springen als jij wilt is het de taak van de dienst ICT om jou erop te wijzen wat die sprong je zal kosten, of je daar het budget voor hebt en welke gevolgen die sprong heeft voor de rest van de organisatie.
“U vraagt en wij draaien” is een mooi principe, maar dan moet het wel duidelijk zijn uit welk potje dat gaat. Stel dat iedere unit van een ROC een andere ELO wil? Spring jij dan met iedereen mee, of is er ook nog zoiets als een organisatie overstijgend belang?
In een andere reactie (ha collega!) belicht Remco terecht het belang van security.

Fons uit duidelijk een frustratie, opgelopen in een ver verleden op een niet nader te noemen ROC en ik kan me er van alles bij voorstellen.... maar toch?

Hoe ver moet dienstverlening gaan van een dienst ICT. Moet deze inderdaad zonder morren alle wensen vanuit het onderwijs inwilligen of heeft de dienst wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid?
Natuurlijk roep ook ik al jaren: alle poorten open!
Maar ik realiseer me aan de andere kant dat een en ander niet zo simpel ligt.
Hoe denken jullie hier over?
Reageren kan hier en/of bij Fons!

Overigens spring ik tegenwoordig een stuk minder hoog dan vroeger...

08 februari 2010

YouTube Video channel embedden

Omdat ik niet zo'n snelle internetverbinding heb thuis duurt het even voordat ik alle gemaakte filmpjes van de vorige week online heb, maar inmiddels staat er een mooie verzameling op het ingerichte YouTube channel.
Wat ik niet wist en weinig op andere sites tegenkom is dat ze heel mooi ge-embedded kunnen worden op een andere site.
Dat biedt veel mogelijkheden voor iedereen die een aantal filmpjes gebundeld ergens wil weergeven!

Onderstaande filmpjes, allemaal gemaakt met een gewone Flip Mino, staan nu ook op een aparte pagina op het voor Sport en Bewegen ingerichte weblog, want sinds kort is het dus ook bij Blogger mogelijk om naast je blogberichten (tot tien) aparte pagina's aan te maken die je in de header of in de sidebar kunt tonen.
Daarmee wordt Blogger als weblogtool nog steeds volwassener!

07 februari 2010

Wat betekent wifi?


Toen de studenten doorhadden dat ik "de man van de ICT" was kwam er een groepje jongens naar me toe met de vraag:
"Meneer, wat betekent wifi?"
Terwijl ik nog aan het nadenken was over een goed antwoord in begrijpelijk Nederlands kreeg ik de oplossing al te horen:
"Dat is een vrouwtje uut Drenthe!"

Daar hadden ze me toch mooi even op het verkeerde been gezet:-)

Zoekopdrachten brengen me vervolgens naar het Woordenboek van Möppelt:
wiefie griep'm - een vrouwspersoon aan de haak slaan

En naar een mooi verhaal over Naokende wiefies:
"...Ik zal een jaor of twaalf west hebben, toen mien opa op een mooie dag in febrewaori under 't middageten zee: "'t Wordt aander weer. 'k Heb al weer naokende wiefies zien." Mien vrog-puberale oren gungen op stokkies en spitsten zuch. Het ienige vrouwelijke bloot daw in die tied te zien kregen stun in "De Lach" bij de kapper, en Phil Bloom was ok nog niet achter de kraant vortkommen.
Mien kammeraoden en ik gungen die nommedag nao schoeltied dan ok drok op zuuk naor de naokende wiefies die mien opa zien har. Maor hoe wij ok zöchten, wij kunden ze niet vinden.
Mien opa har bliekbaor betere ogen as wij. Wij vunden het trouwens ok nog wal aordig kold um hielemaol bloot rond te lopen
..."

05 februari 2010

Microsoft AutoCollage gratis downloaden

Via het Partners In Learning Network is Microsoft AutoCollage nu gratis te downloaden.
Met dit programma maak je heel snel foto collages van foto's die je op je computer hebt staan.
Normaal gesproken kost dit programma £18.00.

Hieronder een voorbeeld:
Foto Willem_AutoCollage_30_Images

Overigens is via Partners In Learning Network ook Songsmith te downloaden.
"Songsmith is the fantastic software that lets you (or your students, preferably), sing into a PC and adds a background track of your choosing to create your own song."

Terug van weggeweest

Ik ben alweer een paar dagen terug van mijn lesweek op locatie maar moest eerst zoveel mail wegwerken dat van bloggen even geen sprake was.
Natuurlijk heb ik de studenten beloofd dat foto's en filmpjes online komen, maar dat is altijd meer werk dan verwacht.
We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde week waarin ontzettend hard gewerkt is. Niet alleen door de studenten van Sport en bewegen, maar ook door de drie FD studenten die voor de catering zorgden als proeve van bekwaamheid. Ik geef het je te doen om voor 60 man te koken en te berekenen wat je daar allemaal voor nodig hebt!

Filmen met de Flip
Nu heb ik dit jaar de helft van de opnames gemaakt met de Flip en dat is me eigenlijk prima bevallen.
's Ochtends begon ik met de JVC dv camera maar de accu daarvan hield het nooit langer dan 50 minuten vol. Wanneer je vanuit de kou een bergrestaurant binnenstapte gaf hij ook vaak condens problemen en kon je het filmen ook vergeten.
De Flip kun je rustig in de sneeuw laten vallen en daarna filmt hij gewoon verder. Ook de accu houdt het langer vol dan de opnametijd van een uur. Alleen is de Flip qua ergonomie niet echt bedoeld om al skiend te filmen. Je hebt al snel de neiging om hem te ver naar onderen te richten. Als je daar eenmaal aan gewend bent en rekening mee houdt presteert hij prima!



Digital natives?
DSC_1656Een week op stap met meer dan 50 studenten is voor mij natuurlijk ook weer een mooie gelegenheid om te observeren hoe zij bezig zijn met ICT. We hadden 8 notebooks bij ons en een laserprinter, helaas niet opgenomen in een netwerk en ook dit jaar was er geen internetverbinding. Toch werden de computers veel gebruikt om verslagen te maken en dingen uit te printen. Daarvoor moesten bestanden op usb stick gezet worden om ze te verplaatsen naar de "print" computer. Het viel me op hoeveel hulp daar soms nog bij nodig was. Veel studenten hebben natuurlijk een mobieltje waar foto's en video mee gemaakt werd, maar delen ging vaak moeizaam via bluetooth geklungel. Met alle verhalen die we horen over onze digital natives vond ik dat er op hun computervaardigheden nog wel het nodige valt af te dingen...

naar YouTube vanaf mobypicture



- Posted using Mobypicture.com