31 maart 2010

Draadloze muizen

Vandaag kreeg ik acht draadloze muizen binnen om te gebruiken voor mijn Mouse Mischief project. Het eerste wat ik gedaan heb is ze met een lettertang te nummeren. Die tip kwam ik tegen op internet. Want wat als een van de muizen z'n connectie verliest en je opnieuw moet synchroniseren? Dan is het wel handig te weten met welke ontvanger de muis verbinding heeft. Thuis geen probleem als je er maar één hebt, maar stel je een lokaal voor met 25 identieke gevallen!

Wat betreft de ontvanger, dat is zo'n grote als je op de foto ziet. Ik had natuurlijk liever exemplaren gehad met zo'n mooi klein usb ontvangertje, maar een gegeven muis mag je natuurlijk niet aan z'n staart trekken. Als ik met mijn demo het land in trek zal ik nu wel heel veel zooi mee moeten nemen, want al die ontvangers nemen natuurlijk veel plaats in!

Toen ik een aantal muizen had aangesloten zag ik dat het rode LED lampje maar bleef branden. Dat wierp de vraag op hoe lang de 2 AA batterijtjes nu eigenlijk meegaan? Ik zal deze muizen in de praktijk meer niet gebruiken dan wel. Blijven die lampjes dan constant aan?
Ik durfde de vraag te stellen op Twitter en kreeg een geweldige tip: doe een papiertje tussen de contacten en de batterijen. Dan zitten ze er nog in als je de muis weer wilt gebruiken.
In plaats van een papiertje ga ik plastic gebruiken met een lipje zodat ik het vaker kan gebruiken.

Nu dus weer testen en een slimme manier bedenken om alles makkelijk te vervoeren.

Daar had ik komend weekend voor gepland maar we hebben op de valreep een short break richting zum Bären geboekt en die muizen blijven thuis! Leuk is dat @hotel_zumbaeren ook op Twitter zit en dus weet dat we er aan komen! De hond blijft achter bij de kinderen dus we hebben straks echt even tijd voor onszelf en voor de Rheinsteig. Volgende bericht dus waarschijnlijk daarna....

28 maart 2010

Matthäus Passion op je mobieltje

Volg je dit jaar de Matthäus Passion live, via een tv uitzending of op DVD dan kan het prettig zijn de tekst erbij te hebben.
Mark Nauta heeft de Matthäus Passion een paar jaar geleden volledig vertaald en op internet gezet. Doordat de tabellen geen afmetingen hebben meegekregen is die tekst ook prima op een mobieltje te volgen!
Zo kun je meelezen wat er gezongen wordt én begrijp je het ook nog dankzij de Nederlandse vertaling.
Ben overigens blij dat dit er 50 jaar geleden nog niet was want dan zou de Matthäus Passion jaarlijks luidkeels door het huis geschald hebben ben ik bang voor...
Met dank aan Jef van den Hurk die hier vorig jaar een bericht over schreef dat ik voor deze gelegenheid bewaard heb!

27 maart 2010

Mouse Mischief in de praktijk

Jullie weten dat ik gefascineerd ben door de mogelijkheid om met meer muizen tegelijk samen te werken op één computer. In dit filmpje zie je mooi hoe een leerkracht in Australië zijn 25 leerlingen antwoord laat geven op allerlei vragen.
Ze hebben allemaal een wireless muis! Ik vroeg me af of dat zou gaan werken, maar zoals je ziet is dat dus geen probleem, ook in een grotere ruimte. De ontvangers van de muizen zijn verbonden met een paar usb hubs die samen in een (schoenen)doos zitten van waaruit nu één verlengkabel naar de pc loopt. Een mooie oplossing! De muizen worden bewaard in een plastic box. Zo is deze set makkelijk door de hele school heen in verschillende klassen te gebruiken.
In de loop van april wordt Mouse Mischief uitgebracht, dus wordt vervolgd....

25 maart 2010

Koppel een DVD of HD aan je netbook!

Anderhalve week geleden heb ik voor het eerst iets besteld in Hongkong.
Voor € 12,50 wilde ik die gok wel eens wagen. Ik werd door Antoine van Dinther gewezen op www.dealextreme.com en liep daar aan tegen een SATA/IDE to USB 2.0 Adapter Converter with AC Power Adapter voor $ 16,70 inclusief verzendkosten. Via track and trace kon ik de verzending keurig volgen en gisteren al werd het pakje bij mij thuis aangeboden. Omdat de hond niet open deed kon ik het vandaag ophalen op het postagentschap.
Keurig verpakt ontving ik de adapter met voeding, netsnoer en usb kabel. Het netsnoer had een verkeerde stekker, maar aan de andere kant gewoon zo'n computeraansluiting dus die had ik nog wel liggen. Geen software of drivers want die heb je bij dit ding niet nodig.
Vervolgens heb ik er een 2.5 inch, 3.5 inch en dvd speler op aangesloten en dat werkte allemaal gelijk! De meegeleverde voeding kun je in de adapter stoppen als je een SATA schijf aansluit, maar ook direct in de DVD speler of 5.25 inch schijf als je die koppelt. Hiermee kan ik nu dus heel makkelijk én goedkoop een dvd speler aansluiten op m'n netbook (ja, nog steeds die Asus 701) maar ook diverse harde schijven die ik nog heb liggen.
Al met al voor € 12,50 een geweldig handig apparaat! Want ik heb nog wel drie oude notebooks liggen waarvan de harde schijf het nog wel doet. Die kan ik nu hierop aansluiten en de bestanden die ik wil redden eraf halen. Maar nu kan ik dus ook gewoon een installatie doen vanaf een DVD'tje op m'n netbookje.

En natuurlijk kan het nog goedkoper! Voor $ 12,90 levert DealExtreme een simpeler versie.
Betalen doe je via PayPal. Ik denk dat ik hier vaker ga kopen want ze hebben geweldig leuke gadgets voor weinig geld.

24 maart 2010

Kinderen en internet

Kinderen gaan steeds jonger online, en ze doen dat ook steeds intensiever. Er zijn kinderen die al vanaf hun tweede jaar internetten en de 'gemiddelde' driejarige peuter is al 35 minuten per week online. Om ouders en leerkrachten te helpen kinderen op internet te begeleiden, heeft stichting Mijn Kind Online, in samenwerking met Digivaardig & Digibewust, een nieuwe brochure gemaakt: 'Kinderen en internet'. De brochure is er in twee versies. Een voor ouders met kinderen van 2 t/m 8 jaar en één voor ouders met kinderen van 9 t/m 12 jaar.

Je kunt ze digitaal doorbladeren:
- Kinderen en internet (2 t/m 8 jaar)
- Kinderen en internet (9 t/m 12 jaar)

De brochures zijn gratis aan te vragen door een mail te sturen naar Digivaardig & Digibewust: info@digivaardigdigibewust.nl.

Zowel Digivaardig & Digibewust als stichting Mijn Kind Online zijn partner van het Expertisecentrum Mediawijsheid, dat van 24 tot 31 maart de Week van de Mediawijsheid houdt.

Kennisdelingsworkshop Digiborden in het MBO

IMGP0288Vandaag organiseerde Kennisnet in samenwerking met saMBO~ICT een kennisdelingsworkshop over Digiborden in het MBO. Op basis van deze workshop wordt over dit onderwerp door Maaike Stam een boekje geschreven "Digiborden in het MBO, Hoe? Zo!".
Ik was daar met een aantal enthousiastelingen, criticasters, docenten, beheerders, (helaas geen studenten) om het onderwerp van zoveel mogelijk kanten te belichten.
Facilitator Addy de Zeeuw leidde ons op zijn eigen creatieve wijze door de dag met veel flapovers, viltstiften en post-it velletjes, maar zonder digibord. We hebben hard gewerkt! Met wat we allemaal besproken hebben zou je zo al een boek kunnen vullen. Visie, keuzeproces, kosten, aanschaf, implementatie, scholing, software... het kwam allemaal voorbij.
Maar de hamvraag: Wat is nu eigenlijk de meerwaarde van een digibord? bleek nog best moeilijk te beantwoorden. "Het valt zo moeilijk uit te leggen, je moet het ervaren" was een van de reacties.

IMGP0260Nu ben ik zelf niet zo'n actief digibord gebruiker, maar heb daar natuurlijk wel een mening over.
Een van de stellingen die ik aandroeg was:
Er mag geen digibord de school in als de bijbehorende training voor gebruikers niet goed is geregeld.
Klinkt voor de hand liggend, maar om het wat ingewikkeld te maken was een andere stelling van mij:
Digiborden moeten zo zijn dat je er geen training voor nodig hebt maar er gelijk mee kunt werken!
Tja, daar is natuurlijk ook wat voor te zeggen. Laten we het erop houden dat ik een enthousiaste criticaster ben.
Natuurlijk zie ik hoeveel borden er inmiddels in scholen hangen en hoe ze vaak op een prima manier gebruikt worden. Helaas echter kom ik ook andere situaties tegen waarin alleen een beamer prima zou voldoen.
De omstandigheden in het MBO zijn dan ook totaal anders dan bijvoorbeeld in het basisonderwijs waar een leerkracht de hele dag in hetzelfde lokaal met dezelfde groep doorbrengt. Je zult je maar op bevel van de bel iedere drie kwartier naar een ander lokaal moeten haasten en dan ook nog je notebook moeten aansluiten op de beamer en het digibord calibreren. Dit alles natuurlijk na de registratie van de aan- en afwezigheid.
Natuurlijk chargeer ik maar af en toe is het best leuk om advocaat van de duivel te spelen...

IMGP0275Aan het eind van de dag mochten we aangeven wat we absoluut niet zouden willen missen in het uit te brengen boekje en wat er naar onze mening dus beslist in zou moeten komen.
"Ik wil graag een paar leuke filmpjes met good practices in het boekje" was mijn antwoord... maar nee, het wordt geen interactieve digitale uitgave waar je (via een digibord) lekker doorheen kan klikken.
Laatste vraag: Wanneer komt het boekje uit? Antwoord: Als het klaar is!
Maar Maaike kennende laat ze er geen gras over groeien en kunnen we Digiborden in het MBO, Hoe? Zo! voor de zomer al verwachten.

SamSam 2010 Samenwerken in het onderwijs


Vorig jaar organiseerde Microsoft voor de eerste keer SamSam - een interactieve dag, waarop het draaide om de onderlinge samenwerking in het onderwijs en het managen en uitwisselen van informatie middels Microsoft SharePoint. Gezien het succes van het eerste SamSam evenement, wordt het dit jaar voor de tweede maal georganiseerd, met een nog breder palet aan onderwerpen en ruimte voor praktijkvoorbeelden.

Wil je kennismaken met de mogelijkheden van zowel de vertrouwde als de allernieuwste Microsoft-producten zoals Office 2010, SharePoint 2010, Exchange 2010, Live@edu, Unified Communications, Surface, Cloud computing & online services? En wil je méér weten, of ervaringen uitwisselen met andere Microsoft-gebruikers uit het onderwijs?

Kom dan op woensdag 28 april naar het NBC Nieuwegein. Dan is het tijd voor SamSam 2010, het Microsoft evenement voor het onderwijs. SamSam is dé gelegenheid om:
  • Met collega’s ervaringen uit te wisselen over Microsoft toepassingen
  • Met experts de voordelen en mogelijkheden van de nieuwste technologie te bespreken
  • Met Microsoft partners, onderwijsinstellingen en hun oplossingen kennis te maken 
Voor meer informatie en inschrijving via de website van SamSam 2010, klik hier.

Misschien denken jullie: Willem, Willem, zo ongegeneerd zoveel reclame voor Microsoft?
Ja sorry mensen, maar er is nu eenmaal een heel goede reden om naar Nieuwegein te komen want ik ga daar als het goed is de definitieve versie van Mouse Mischief demonstreren die de week daarvoor uitkomt!
Deze keer werk ik ook met draadloze muizen, dus er kan natuurlijk van alles fout gaan...
Kom je naar mijn sessie, dan heb je daar zelf de hand in want ik ga natuurlijk weer zo'n 20 muizen aansluiten op één systeem om te zien hoe ver we gaan kunnen in het samenwerken op één computer.

23 maart 2010

Bechikbaarheid Google in China

Ik heb er maar even een plaatje van gemaakt, want hoelang zal het duren voordat hier het nodige in verandert?
De actuele situatie kun je volgen op:
Mainland China service availability.

Meer informatie over de nieuwe haouding van Google ten opzichte van China vind je hier.

Wat ben ik blij dat ik in Nederland woon!

FLV in Powerpoint

Het nadeel van het publiceren van berichten over video in Powerppoint is dat je er natuurlijk weer vervolgvragen over krijgt.
Vandaag vroeg een collega:
"Willem, kan ik ook een filmpje van ziekenhuis.nl invoegen in een Powerpoint 2007 presentatie?"
Mijn antwoord was natuurlijk: "Dat mag niet."
"Dat weet ik", zei hij, "maar kan het wel?"

Tja, het kan natuurlijk wel!
Ga met Internet Explorer naar de betreffende pagina en laat het filmpje helemaal afspelen.
Ga dan naar Tools, Internet opties en dan naar tijdelijke bestanden.
Je zult het filmpje dan zien staan bij de tijdelijke internetbestanden.
Kopieer het bestand naar de directory waar je ook je presentatie plaatst.
Zorg dat je Videolan - VLC media player geïnstalleerd hebt.
Volg dan onderstaande instructie:

21 maart 2010

Plaatjes in presentaties

Gisteren plaatste ik een bericht over Authorstream desktop waarmee je heel makkelijk video en plaatjes kunt invoegen in je presentaties.

Raymond Snijders plaatste daar de volgende reactie op:
Prachtige tip inderdaad. Het enige waar ik wel even bij frons is het gemak waarmee, vooral bij de afbeeldingen plaatsen, voorbij gegaan wordt aan het hele auteursrechtelijke verhaal.

Er staat op de site ergens bij een rijtje bullets wel de melding dat je moet checken of je afbeeldingen wel mag gebruiken voor je Powerpoints maar op zijn zachtst gezegd wordt daar geen nadruk op gelegd. Veel van de tijd die ik aan Powerpoints besteed (die ik buiten de deur geef) gaat op in het zoeken van geschikte rechtenvrije afbeeldingen en daar is authorstream dan dus geen geschikte tool voor.
Een zeer terechte kanttekening!
Het zou dan ook mooier geweest zijn wanneer Authorstream de zoekopdracht naar images beperkt zou hebben naar beelden die onder Creative Commons vrij gebruikt mogen worden. Dat mag niet zo moeilijk zijn. Flickr bijvoorbeeld biedt daarvoor deze ingang: www.flickr.com/creativecommons

Nu staat op de site van Authorstream:
"We would recommend that you verify licensing for those before using them in your PowerPoint for commercial purpose."
De vraag is hoeveel mesnen dat lezen én er rekening mee houden....

20 maart 2010

Video én plaatjes invoegen in Powerpoint

Een tijdje geleden noemde ik al een mooie add-in voor Powerpoint waarmee je makkelijk een video van Youtube in Powerpoint kunt plaatsen.
Het kan echter nóg simpeler via de gratis te downloaden authorSTREAM plugin voor Powerpoint 2007. Daarmee krijg je een extra ribbon in je Powerpoint met een zoekvenster waar je een trefwoord in kunt typen. Vervolgens kies je voor image of video en je krijgt binnen Powerpoint te zien waar je uit kunt kiezen.
Even aanklikken en het plaatje of de video is toegevoegd aan je slide. Makkelijker dan zo gaat het volgens mij echt niet!

19 maart 2010

Oproep: video's plaatsen op Wikipedia

Een prachtige oproep van Edwin Mijnsbergen (van ZB Digitaal): Video's plaatsen op Wikipedia

Ik kan er natuurlijk m'n eigen draai aan geven, maar kan het eigenlijk niet beter verwoorden dan Edwin al doet. In dit geval neemt hij het me vast niet kwalijk als ik hem gewoon citeer:
Video domineert het web. Alleen al op YouTube worden inmiddels meer dan een miljard video's bekeken. Per dag. Er wordt voor 24 uur aan videomateriaal toegevoegd aan die website. Per minuut. Als je het zo bekijkt is het vreemd dat een andere site die domineert, Wikipedia, zo weinig doet met video's binnen lemma's.
Video Alliance, Miro en Kaltura wil daar verandering in brengen. Zij doen een oproep aan gebruikers om zelf video's te uploaden om op die wijze lemma's te verrijken. Uiteraard kiest dit consortium voor open standaarden, en niet voor YouTube c.s. Je zou verwachten dat die keuze het proces een stuk ingewikkelder maakt, maar dat blijkt mee te vallen.
de kwaliteit van De huidige collectie is nog niet erg hoog maar daar kunnen wij dus en masse verandering in brengen. Leef je uit!
Mooi ook dat zo bewust is gekozen voor Open Source oplossingen! Ben wel benieuwd naar performance en hoe dit uiteindelijk allemaal bekostigd wordt. Hosting is nog altijd niet voor niks en volgens mij legt ook Youtube nog steeds geld toe. Maar een geweldig initiatief. Ik ga eens kijken wat voor video's ik zou kunnen plaatsen waar een ander ook wat aan heeft want terecht zijn er wel policies en guidelines geformuleerd.

Ga naar Let's Get Video on Wikipedia om te beginnen.

16 maart 2010

Verkiezing Ict’er van het Jaar

Actie voor schoolleiders in het basisonderwijs: zet úw ict’er in het zonnetje!

Kennisnet is op zoek naar díe ict’er die zich inzet voor innovatieve veranderingen binnen de school en hier ook collega’s bij enthousiasmeert. Bent u trots op het gebruik van ict binnen uw school? En heeft u dit te danken aan de recente inspanningen van uw betrokken ict’er? Dan kunt u hem/haar via dit formulier nomineren voor Ict’er van het Jaar, waarmee hij/zij een Flip camera in de wacht kan slepen!

Uw medewerker komt in aanmerking voor Ict’er van het Jaar als hij bijvoorbeeld altijd met vernieuwende lesideeën met ict als uitgangspunt komt. Of als zij een nieuwe manier heeft bedacht voor het gebruik van het digibord. Of misschien zetten dankzij zijn/haar enthousiasme nu de meeste collega’s ict-middelen in bij hun onderwijs. Alleen schoolleiders kunnen een ict’er nomineren.
U kunt tot 30 april 2010 aangeven waarom uw medewerker het verdient om Ict’er van het Jaar te worden. Kennisnet kiest uit alle aanmeldingen drie winnaars die volgens ons de grootste bijdrage hebben geleverd aan de kwaliteit van het onderwijs. Deze drie ict-experts winnen een Flip camera!

15 maart 2010

Heel veel manieren om een Flip camera te gebruiken

Gisteren noemde ik al Many Ways to Use Flip Cameras in the Classroom. Deze bijdrage van Mr Byrne groeit echter nog met de dag en heet nu 20+ Ways to Use Flip Cameras in the Classroom!
Hij deelt zijn Google presentatie namelijk met een ieder die dat wil en zo kan iedereen eraan bijdragen. Het document is nu al met meer dan 60 personen gedeeld.

Wat een geweldige manier om informatie te verzamelen en te delen met elkaar. Natuurlijk kom ik het niet laten om er een mooi wintersport filmpje in te zetten. Tenslotte was dat voor onze leerlingen ook een geweldige manier om met behulp van de Flip te leren (skiën).



Heb je ook een tip? Meld je dan aan bij Mr. Byrne via onderstaand formulier:

14 maart 2010

Een videoverhaal vertellen via Google Docs

Ik had me eigenlijk nooit zo gerealiseerd hoe makkelijk het is om een video te embedden in een Google Docs presentatie totdat ik deze week een bericht las op Free Technology for Teachers met als titel: Many Ways to Use Flip Cameras in the Classroom.
Terwijl het bericht zelf ook interessant genoeg is zette de bijgevoegde presentatie me aan het denken. In die presentatie zie je op een paar slides een kleine video.
Wat nu als we die beeldvullend maken? Dat blijkt prima te kunnen. Wat ik helemaal mooi vind is dat je er tekstboxen overheen kunt zetten! Ook zijn de video's snel beeldvullend weer te geven vanuit de embedded presentatie.

Zo kun je dus (korte) videofragmenten makkelijk van commentaar voorzien en op die manier simpel en snel een videoverhaal maken. Digital storytelling heet dat tegenwoordig geloof ik...

Voorwaarde is wel dat de video's op Youtube gezet worden. Filmpjes vanuit Flickr zijn helaas niet te embedden. Korte fragmenten die ik schiet zet ik namelijk net zo lief daar neer tussen de foto's die erbij horen. Betekent in de praktijk dus toch dat ik materiaal op twee plaatsen neerzet. Overigens heb ik Picasa nog niet geprobeerd hiervoor met video... ga ik doen!

De leefwereld van de leerling



Vandaag over een maand start Dé tweedaagse Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT in Veldhoven, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie. De conferentie wordt georganiseerd voor en door het MBO en VMBO. Gastcollege is dit jaar het Horizon College die voor het welslagen van deze conferentie veel leerlingen gaat inzetten!

Terecht stelt Wilfred Rubens dat het hier gaat om een unieke conferentie:
  • De sessies worden verzorgd door vertegenwoordigers uit het onderwijs zelf. Er worden veel leerlingen ingeschakeld bij de organisatie. Drie leerlingen zijn lid van de programmacommissie. Tientallen leerlingen treden op als gastheer/vrouw en verzorgen ook de ICT-voorzieningen. Verder valt op dat leerlingen steeds vaker een rol krijgen bij de presentaties. Dit jaar is het thema ook: de leefwereld van de leerling. 
  • Deze conferentie wordt altijd goed geëvalueerd. En toch weigert de organisatie op de automatische piloot te varen. De organisatie probeert bijvoorbeeld het interactieve gehalte van sessies te bevorderen. Ook zijn er dit jaar voor het eerst verdiepingsconferenties binnen dit congres: intensieve workshops van 2,5 uur waar dieper in wordt gegaan op een bepaald thema. Verder wordt dit jaar voor het eerst gewerkt met een community, waar je onder andere verbindingen met andere deelnemers kunt maken. In deze omgeving is volop web 2.0-technologie toegepast (gebruik van tagclouds, twitter, enzovoorts). Met dank aan de mensen van Paragin|remindo die deze omgeving mee mogelijk hebben gemaakt.
  • De keynotes van deze conferentie zijn altijd de moeite waard, de meeste workshops ook. Uiteraard is deze conferentie een prima plek om elkaar te ontmoeten. In vergelijking met commerciële congressen over (t)e-learning is deze conferentie zeker niet duur. De kosten wegen m.i. ruimschoots op tegen de baten.
Met nu al meer dan 1100 aanmeldingen is het ook de grootste conferentie op dit gebied die ik ken in Nederland!
In conferentieoord de Koningshof in Veldhoven is echter ruimte genoeg dus is aanmelding nog steeds mogelijk. Het volledige programma overzicht kun je hier downloaden.

Bloggers
Ook dit jaar zal een aantal bloggers verslag doen van de conferentie. Natuurlijk op hun eigen weblog, maar ook op het speciaal voor deze conferentie ingerichte weblog Veldhoven 2010.
Je kunt bijdragen verwachten van onder andere Serge de Beer, Joël de Bruijn, Rein Bijlsma, Jef van den Hurk, Patrick Koning, Wilfred Rubens, Annet Smith en Karin Winters.
Deze bloggers hebben tijdens de conferentie een streepje vóór:
Zo kunnen ze beschikken over een eigen snelle (draadloze) verbinding, is er een aparte boardroom voor hen ingericht en mogen ze bij alle sessies naarbinnen lopen, ook als deze al volzitten.

Daarnaast zal er naar verwachting natuurlijk ook veel getwitterd worden (#cvi2010) en we kijken hoe we deze berichtenstroom zo goed mogelijk kunnen bundelen en integreren in de nieuwsvoorziening over deze conferentie.

CvI Community
Nieuw dit jaar is ook de speciaal voor de deelnemers ingerichte CvI Community waarop iedereen eigen informatie kwijt kan. Je kunt aangeven waar je naar op zoek bent en kijken wat anderen te bieden hebben. Je kunt koppelingen maken en berichten voor anderen achterlaten. Ook is heel makkelijk te zien wie en van welke organisatie meedoet en ga zo maar door! Een goed beeld krijg je pas als je er naartoe gaat en je eigen profiel vult. Overigens is dit niet gebonden aan deelname aan de conferentie! Ben je wel geïnteresseerd, maar kun je niet aanwezig zijn in Veldhoven, dan nog kan deze CvI Community veel voor je betekenen.
De CvI Community blijft ook na de conferentie beschikbaar en kan zo een ontmoetingsplek blijven bieden voor iedereen in het (V)MBO veld die informatie zoekt of wil delen.

13 maart 2010

Digibord onafhankelijke software

Laat ik beginnen met te stellen dat ik niet zoveel heb met digitale borden.
Dat komt natuurlijk omdat ik zelf niet meer voor de klas sta en er daarom weinig mee hoef te werken.
Wanneer ik ergens een presentatie mag geven waar wél een bord hangt heeft aansluiten geen zin omdat ik de benodigde software niet op mijn notebook heb staan, dus houd ik het dan maar op de beamer...
Grootste nadeel van een digibord blijf ik ook vinden dat je bij het bedienen ervan met de rug naar de klas staat en daardoor het contact met je groep kwijt bent.
Wellicht dat met de komst van de (multi)touch screens ik de fase van digiborden helemaal kan overslaan, net zoals ik dat met Windows Vista gedaan heb.

Welk bord moeten we nemen?
Omdat er mensen zijn die denken dat ik verstand heb van alles wat met ICT in het onderwijs te maken heeft krijg ik toch regelmatig de vraag voorgelegd:
Welk bord moeten we nemen Willem, een SMARTboard of een ACTIVboard? (Ik weet dat er meer merken zijn)
Het enige antwoord dat ik daarop kan geven is: Ik weet het niet!
In de meeste gevallen kies je namelijk niet alleen voor een bord, maar ook voor de software die daarbij hoort en de daar weer aan gekoppelde methodes. Je moet je dus ook afvragen wat de mensen om je heen gebruiken en met wie je wat wilt uitwisselen.
Er zijn hele communities ontstaan rond flipcharts en notebooks (woorden waar ik andere accosiaties me had). Een mooie site in dat verband is bordwerk.nl. Bestanden blijken redelijk uitwisselbaar te zijn, maar niet helemaal voor zover ik me goed heb laten voorlichten.
Kortom, een warboel waar ik al niet uitkom, laat staan dat ik er iets zinnigs over durf te zeggen!

Daarom ben ik heel blij dat ik steeds meer bord-onafhankelijke software zie komen. Het voordeel daarvan is dat je deze ook zo kunt gebruiken in combinatie met tablets zoals van Wacom, een touchscreen of bijvoorbeeld met de Skoolmate.
Uniboard
Leendert van der Plas van Teach32 tipte me vorige week op Uniboard, een prachtig programma dat met ieder digibord te gebruiken is. De gratis versie is volledig bruikbaar, maar je moet op iedere pagina wel even de naam wegklikken. Het biedt veel mogelijkheden om eigen pagina's aan te maken, websites te integreren en ga zo maar door. Ik heb er een tijdje mee gespeeld in combinatie met een Wacom tablet dat Leendert me beschikbaar stelde, maar ook op de Skoolmate en het werkt heel intuïtief.
De Eno is een digibord zonder eigen software. Die zou dus heel mooi met dit pakket kunnen werken. Verder begreep ik dat Wacom bij sommige systemen de uniboard software standaard meelevert.

Ik zie dat er speciale cursussen worden aangeboden voor het werken met digiborden en begrijp eerlijk gezegd niet waarom dat nodig zou moeten zijn, tenzij het zo is dat je door het gebruik van die speciale software mogelijkheden tot je beschikking krijgt die je anders niet zou kunnen gebruiken, zoals het werken met stemkastjes enz.
Wat ik helaas nog teveel zie is dat een digibord vooral gebruikt wordt als projectiescherm en dat kan niet de bedoeling zijn van zo'n investering! Kenmerkend is een twitterbericht dat ik vorige week voorbij zag komen.
Wat ik vorige week ook zag sloeg werkelijk alles! Ik keek bij ons in het enige lokaal waar een digibord hangt naarbinnen en zag dat de docent die les gaf aan een grote groep leerlingen een verrijdbaar whiteboard vóór het digibord had gereden waarop ze met een viltstift sommen aan het uitleggen was. Op dat soort momenten zakt de moed mij werkelijk in de schoenen...

Gelukkig zie ik ook prachtige voorbeelden van goed gebruik. Kijk maar eens wat er allemaal verzameld wordt op Bordwerk.nl of digibordopschool en zo zijn er veel meer sites waar docenten die zelf materiaal gemaakt hebben dat ook nog eens delen met anderen!

Over digiborden valt zoveel te zeggen dat Allard Bijlsma van de Rode Planeet daar een heel boek over heeft geschreven met ontzettend veel informatie: Handboek DigiBord en Didactiek.
Ook Kennsinet biedt veel informatie met de themasite Digiborden in het onderwijs
Kom je er helemaal niet uit, dan is er nog Welkdigibord.nl
Bij mijn weten is er destijds toen de overheadprojectors, de videorecorders en de copieermachines in het onderwijs naar binnen werden gereden nooit zoveel over die apparaten geschreven! (maar dat terzijde)

Wil je helemaal niks installeren maar toch bepaalde bordfunctionaliteit hebben, kijk dan eens naar het volledig online aangeboden nieuwe schrijfgereedschap van Bordwerk, ook mooi te gebruiken met een tablet(pc)!
De meest simpele tool is natuurlijk Pointofix. Dat zou je hoe dan ook op je computer geïnstalleerd moeten hebben.

11 maart 2010

Links en uitleg bij de presentatie

Zoals ik gisteren tijdens de presentatie op de IPON al beloofde vandaag de links naar de verschillende tools die ik heb laten zien.
Helaas verliep die presentatie iets anders dan ik gehoopt had: De internetverbinding bleek het niet te doen waardoor ik de interactie via Twitter niet kon demonstreren en tot overmaat van ramp bleek een aantal muizen verkeerd te zijn aangesloten waardoor ze allemaal dienst weigerden en een eigen leven begonnen te leiden over het scherm. Je kunt nu eenmaal niet meerdere usb hubs van hetzelfde type achter elkaar aansluiten. Ik wist het, maar vergat het te controleren in de 15 minuten die ik had om alles voor te bereiden.

Aan het begin van mijn presentatie vroeg ik aan de zaal:
Wie heeft wel eens een Powerpoint presentatie meegemaakt waarbij de tenen je krom in de schoenen stonden?
Bijna alle vingers gingen omhoog! Het is maar goed dat ik die vraag niet aan het eind stelde:-)
Voor alle duidelijkheid: het maakte niet heel veel uit want ik kon prima duidelijk maken wat de bedoeling was (always have a plan b) en ik moet zeggen dat de zaal sportief reageerde, dus kijk ik toch met plezier terug op deze poging om Mouse Mischief te demonstreren!

En dan de links:
annoteren doe je met Pointofix
Youtube video embedden in Powerpoint doe je met: YouTube Video Wizard (YTV)
Het filmpje waar ik naar verwees: Life After Death by PowerPoint
Een live website embedden in Powerpoint doe je met: LiveWeb, insert and view web pages real-time
Twitter integreren kan op verschillende manieren met: SAP WEB2.0 FREE PowerPoint Twitter Tools

Send2Vote
De betaalde oplossing die ik noemde (en had willen presenteren) waarbij je zowel via twitter, een website als via SMS je stem kunt uitbrengen op dezelfde vragen komt beschikbaar in mei aanstaande en wordt uitgebracht door sendsteps.com. Er zal ook een educatieve versie beschikbaar komen. Houd deze site dus in de gaten de komende maanden.

Mouse Mischief
Het programma is op dit moment niet te downloaden vanaf de Mischief website. Het was een bèta, maar inmiddels heb ik van Microsoft het bericht ontvangen dat de final release begin april beschikbaar komt!
Wil je toch alvast met de bèta testen dan kan dat, want ik heb het programma op internet gezet. Deze werkt prima, maar ik hoop dat de uiteindelijke versie nog wat meer features heeft. Uiteraard laat ik dat hier weten!

08 maart 2010

IPON, awards en TeachMeet

Nog twee dagen en dan is het zover: IPON, IPON Awards én alweer een TeachMeet!

De presentatie die ik ga geven over hoe je Powerpoint interactief kunt maken is zo goed als klaar.
Het was een ware wirwar hier in huis met al die muizen en usb hubs, maar dat heeft ook wel iets lekkers van: back to basics.
Zoals gemeld ga ik ook de werking laten zien van Mouse Mischief. Tot mijn verbazing krijg je nu de volgende melding als je het programma wilt downloaden:
"The beta program is now over. If you have been using Mouse Mischief, please click on Survey on the left and fill in the beta survey. This will help us understand what was good and what needs improvement in the product."
Gelukkig heb ik het programma ergens veilig gesteld zodat je hem daarvandaan nog kunt downloaden en installeren. Op het programma zit geen tijdslot dus je kunt er nog gewoon mee werken!

Teach32
Vorige week kreeg ik door Teach32.com apparatuur aangeboden waardoor je geen snoeren en kabels nodig hebt tussen de hubs en je computer. Teach32 werkt met 8-poorts hubs die werken met een accupack en daardoor geen externe voeding nodig hebben. Het signaal van de aangesloten apparatuur (en dat kan alles zijn wat een usb aansluiting heeft) gaat draadloos naar de op je computer aangesloten gateway. Daardoor kan de afstand tussen computer en devices ook veel groter zijn. De Teach32 oplossing werkt ook perfect samen met bijvoorbeeld Wacom tablets.
Toch kies ik bij mijn demo voor mijn oorspronkelijke opstelling omdat ik wil laten zien dat het ook heel simpel kan zonder extra apparatuur. De Teach32 oplossing is echter wel een heel slimme!

Interactie via Twitter, WWW en SMS
Behalve het trucje met de muizen laat ik zien hoe je Twitter kunt integreren binnen een PowerPoint presentatie, maar ook hoe je kunt stemmen via SMS, een website én via Twitter waarbij de stemmen van al die drie bronnen direct worden opgenomen in de getoonde dia's!
Het is de bèta van een programma dat waarschijnlijk in mei op de markt komt en waarover ik nu nog niet meer kan vertellen. Het werkt echter al perfect en je kunt het zelf testen wanneer je tijdens mijn presentatie internettoegang hebt.

Interactie door annotatie
Een andere manier om een presentatie wat aantrekkelijker te maken is door middel van annotatie. Powerpoint heeft daar zelf beperkte functionaliteit voor, maar je kunt ook slim gebruikmaken van andere tools zoals Pointofix, waarover je meer kunt lezen op het weblog van ICTwereld en eXeLeren. Een prachtige tip die daar vorige week gepubliceerd werd en die ik gelijk heb opgenomen in mijn presentatie!

TeachMeetNL IPON 2010
De TeachMeet wordt weer een feestje, met veel presentaties en deelnemers. Zoveel zelfs dat het maar de vraag is of iedereen voor 20:00 uur aan de beurt komt, want dan moeten we ophouden. Lees het laatste nieuws hierover bij Helikon:
TeachMeetNL IPON 2010 – laatste loodjes
TeachMeetNL IPON 2010 – sponsoroproep
Met name de laatste oproep is interessant voor bedrijven die graag wat willen doen voor deze geweldige groep pioniers! Neem van mij aan: het betaalt zich terug!

IPON Awards
Tussendoor dan ook nog de uitreiking van de IPON awards.
De genomineerden verdienen eigenlijk allemaal een prijs dus ben ik heel benieuwd wie uiteindelijk met de trofees naar huis gaan...