30 april 2010

Verben konjugieren

Op verzoek nogmaals aandacht voor werkwoorden vervoegen.
Mij werd gevraagd de code beschikbaar te stellen zodat die makkelijk ingevoegd kan worden in een webpagina en/of een electronische leeromgeving.
Om andere vragen voor te zijn heb ik nu ook de mogelijkheid toegevoegd om Duitse werkwoorden te vervoegen!

<form method="get" action="http://conjugation.com/search.php" target="_blank">
Engels werkwoord: <input type="text" name="verb" size="20" />
<input type="submit" name="submit" value="vervoegen" />
</form>

<form action="http://www.leconjugueur.com/php5/index.php" method="get" target="_blank">
Frans werkwoord: <input type="text" name="v" size="20" />
<input type="submit" name="submit" value="vervoegen" />
</form>

<form action="http://www.verbformen.de/konjugation/.htm" method="get" target="_blank">
Duits werkwoord: <input type="text" name="infinitivphrase" size="20" />
<input type="submit" name="submit" value="vervoegen" />
</form>

Bovenstaande code kun je dus zo kopiëren en plakken, als de plek waar je het plaatst tenminste HTML code toestaat. Hieronder zie je dan het resultaat:

Engels werkwoord:

Frans werkwoord:

Duits werkwoord:

Gisteren liet ik deze mogelijkheid zien aan een aantal collega's die gelijk in protest kwamen.
"Wat heb je daar nu aan om dat zo aan te bieden? Zo leren 'ze' toch niks meer?"
Volgens mij ligt daar juist de taak van de taaldocent, maar ik ben ervan overtuigd dat 'ze' deze mogelijkheden toch wel vinden, of we het nu aanbieden of niet.

Mijn zoon van 20 jaar volgt de lerarenopleiding Engels en loopt nu stage op een MBO instelling waar hij lessen Engels mag verzorgen.
"Het eerste waar ik mijn leerlingen op wijs is translate.google.com want anders blijven ze mij vragen hoe ze bepaalde woorden moeten schrijven."
Zo kun je dus ook redeneren!

29 april 2010

Terugblik SamSam 2010

Gisteren was ik te gast op het onderwijscongres van Microsoft in Nieuwegein: SamSam 2010.
Deze keer in een heel andere rol dan voor mij gebruikelijk, namelijk als een soort van standhouder op de beursvloer om Mouse Mischief te demonstreren. Daardoor kon ik de breakout sessies helaas niet bijwonen. Natuurlijk ben ik wel even rondgegaan om foto's te maken en zag overal goed gevulde zalen en een geïnteresseerd publiek. Tijdens die sessies is het trouwens niet stil op de beursvloer. Er zijn genoeg "spijbelaars" die graag de tijd nemen om zich te laten voorlichten. Andere standhouders buurten bij elkaar en wisselen informatie uit. Al met al een apart maar ook gemoedelijk sfeertje.
De meeste sessies werden verzorgd door een onderwijsinstelling samen met een Microsoft partner. Uitzondering daarop vormden Rob&Rob van het Nova College die vol trots vertellen hoe je ook zonder partner volledig in eigen beheer Sharepoint kunt uitrollen, als je het maar goed aanpakt!

De keynote werd verzorgd door Jeroen Boschma, auteur van het boek Generatie Einstein.
Eerlijk gezegd was ik niet erg onder de indruk van zijn verhaal. Zeer hoog overvliegend en erg generaliserend schetste hij een beeld van "de jongeren" als één grote groep waar "wij" helemaal niets van begrijpen. Ik vraag me werkelijk af op welk onderzoek hij zijn conclusies baseert. Kritische vragen uit de zaal deed hij heel makkelijk af of ging hij uit de weg. Ik kan me voorstellen dat zijn verhaal goed verkoopt bij bedrijven maar mij heeft hij niet overtuigd, eerder het tegenovergestelde. Ik heb zijn sessie opgenomen en wil het nog eens rustig terugkijken. Als ik het de moeite waard vind kom ik er nog een keer op terug...

Tijdens de lunch was er gelegenheid om deel te nemen aan een kennis carrousel langs de partner stands. Een leuke formule die ook goed benut werd.

Het studentenpanel dat 's middags de gelegenheid kreeg voor een interactieve talkshow met het publiek was dan ook bepaald geen afspiegeling van het beeld dat Jeroen ons 's ochtends probeerde te schetsen. Een leuk maar misschien wat braaf stel jongeren dat open en onbevangen vertelde over hun ervaringen met ICT en onderwijs en vragen vanuit de zaal beantwoordde. De vorm van een panel vind ik altijd een lastige maar ze sloegen zich er prima door.
Dat gold trouwens ook voor de dagvoorzitter die het prima deed, ook al was het zijn eerste keer en wist hij niet waarom juist hij hiervoor gevraagd was. Volgens mij gaan ze je vaker vragen!

Het bezoek aan het klaslokaal dat ik had ingericht met muizen viel me wel wat tegen maar de mensen die de moeite namen om zich te laten informeren waren zeer enthousiast en gaven zonder uitzondering aan het te willen gaan uitproberen. Sommige dingen hebben wat tijd nodig. Het gigantische multi-touch screen op de stand van IT-Workz trok duidelijk meer bekijks. Logisch, want muizen kennen we al...

Op de partner stand van Winvision was weer een Surface tafel opgesteld met de vertrouwde beelden van rimpels in het water en een schaakbord. Wanneer wordt daar nu eens een echt interactieve en zinnige educatieve applicatie voor geschreven?

Verder hield een echte EDU Dokter spreekuur maar helaas bleek arts Remco Ploeg niet bereid zich in de witte doktersjas te hijsen. De adviezen die hij gaf waren echter prima.

Foto's van de SamSam dag staan hier.

28 april 2010

Werkwoorden vervoegen

Na een lange dag vol indrukken geen zin meer in een blogpost, maar alleen even snel m'n RSS feeds doornemen.
Bij Free Technology for Teachers kom ik het volgende bericht tegen: Conjugation.com Conjugates any Verb
Ik kan het niet laten er even op te klikken en kom op conjugation.com waar je een werkwoord kunt invullen en daar dan alle vervoegingen van krijgt! Ze bieden ook een stukje code dat je op je eigen site kunt plaatsen.

Dus stel ik me de vraag: zou dit er ook voor Frans zijn? En ja hoor, natuurlijk op www.leconjugueur.com.

Met wat sleutelwerk kan ik daar ook wel een invulveld voor maken:

Engels werkwoord:  
Frans werkwoord:   
En dan te bedenken dat ik vroeger op de H.B.S. alle onregelmatige werkwoorden uit m'n hoofd moest leren en bij Engels zelfs hardop klassikaal moest opdreunen: to cut - cut - cut (wat een lol)
Bij Frans het beruchte werkboek Le Verbe Français dat met potlood ingevuld moest worden!
Ik vond een compleet ingevuld exemplaar bij het oud papier en had dus altijd alles goed, maar mijn Frans is niet al te best sindsdien.
Stel je toch voor dat ik vroeger internet gehad zou hebben om me te helpen met het vervoegen van werkwoorden. Zou mijn Engels dan nu net zo slecht geweest zijn als mijn Frans?

Hieronder de code die je kunt gebruiken om de invulvelden op je site te krijgen:

<form method="get" action="http://conjugation.com/search.php" target="_blank">
Engels werkwoord: <input type="text" name="verb" id="verb" size="20" />
<input type="submit" name="submit" value="vervoegen" />
</form>

<form method="get" action="http://www.leconjugueur.com/php5/index.php" target="_blank">
Frans werkwoord: <input type="text" name="v" id="v" size="20" />
<input type="submit" name="submit" value="vervoegen" />
</form>

27 april 2010

De ELO van Schoolmaster

Vandaag was ik bij een presentatie van de nieuwe ELO van Schoolmaster, gepresenteerd in Magister 5.1.
Deze komt in mei in bèta uit en zal na de zomer breed worden uitgerold onder alle gebruikers van Magister.
De ELO is volledig geïntegreerd in en werkt naadloos samen met de andere onderdelen van Magister. Met name de koppeling met de agenda van zowel leerkracht als leerling is natuurlijk heel krachtig.
Ik ben niet snel onder de indruk, maar moet zeggen dat ik vanmiddag toch een paar keer bijna van m'n stoel rolde bij wat ik te zien kreeg!
Siebrand Dijkstra, het creatieve brein achter het totale pakket, deed voor het oog een presentatie vanuit de losse pols, maar liet zich niet gekmaken door vragen uit de zaal en maakte de show met wat hij liet zien. Natuurlijk moet er nog het nodige geschaafd worden en hebben ze nog meer ideeën dan nu al gerealiseerd zijn, maar met wat er nu is kan Schoolmaster prima voor de dag komen.

Eigenlijk lijkt deze ELO op geen enkele manier op wat we al kennen en dat is ook geen wonder. "Ik heb naar geen enkele andere ELO gekeken" was een van de uitspraken van Siebrand en ik ben geneigd hem nog te geloven ook. Juist door niet een reeds bestaande ELO te willen nabouwen heeft deze een geheel eigen concept dat zeer intuïtief aanvoelt. Als je begint lijkt het allemaal té simpel, maar na wat meer navigeren wordt duidelijk hoe alles in elkaar grijpt en met andere onderdelen van het pakket samenwerkt. Opeens lijkt het volkomen logisch om alles in één pakket te hebben.
Alles draait onder Silverlight 4 dat net is uitgebracht en wat zorgt voor een zeer snelle performance. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van Deepzoom technologie zodat informatie snel in beeld komt.

Er zijn grappige features ingebouwd zoals het binnen de ELO zoeken naar afbeeldingen bij Flickr die je zo naar je eigen map kunt slepen. Op mijn vraag of je dan alleen maar rechtenvrije foto's voorgeschoteld kreeg gaf Siebrand als eerlijk antwoord: "Ik heb geen idee. Dit hebben de programmeurs bedacht!"
Zo zullen ze de komende tijd nog wel tegen meer dingen aanlopen...

Als je Magister hebt, heb je ook gelijk toegang tot de ELO wanneer je dat openstelt. Je betaalt alleen extra voor de hosting die je gaat afnemen. De prijzen daarvan heb ik wel gehoord maar niet meer paraat. Het lijkt echter niet dat ze aarop verdienen en dat is ook niet hun bedoeling.

Wat hoop ik dat mijn werkgever besluit om met deze ELO ergens een pilot te starten, maar daar heb ik helaas een zwaar hoofd in. In de testomgeving ga ik echter zeker het een en ander uitproberen, want het werken met deze ELO lijkt me gewoon leuk om te doen.
Zeker wanneer je als VO school nog niets hebt maar al wel met Magister werkt is dit echt iets om naar te kijken. Je leerkrachten werken dan al met Magister, bijvoorbeeld voor de registratie van de aan- en afwezigheid en het bijhouden van de cijfers en dan lijkt de stap naar deze extra functionaliteit absoluut geen grote. Juist dat is ook de insteek geweest van Magister. Niet bouwen wat allemaal kan maar vooral kijken naar wat een docent nodig heeft en zou gebruiken in zijn werk.
Kortom: petje af voor Magister! Natuurlijk moeten ze dan wel waarmaken wat ze vandaag allemaal beloofd hebben, maar daar zijn we met z'n allen bij.

Ik ga alle features die ik vandaag gezien heb niet allemaal uitgebreid beschrijven maar verwijs graag naar de informatie die op de website van Schoolmaster staat. De meeste dingen die daar staan heb ik vanmiddag dus werkend gezien.
Disclaimer: Ik heb geen aandelen Schoolmaster en word niet voor dit bericht betaald.

26 april 2010

Teamplayer

Naast Mouse Mischief zijn er meer manieren om met meer muizen op één computer te werken. Zo heeft het Nederlandse Wunderworks (nu DicoLab) Teamplayer ontwikkeld.
Hiermee kun je afhankelijk van de licentie die je hebt 5, 10, 20 of zelfs 30 muizen op één systeem aansluiten.
Teamplayer is dus niet gratis, maar via APS IT-diensten is een educatieve licentie aan te schaffen. De prijzen zijn nog niet gepubliceerd maar hier ter indicatie:
• TeamPlayer 2.2 10 gebruikers € 34,50 incl. btw per licentie
• TeamPlayer 2.2 20 gebruikers € 65,00 incl. btw per licentie

Alle muizen hebben een eigen cursor en kunnen tegelijk over het scherm bewogen worden. In tegenstelling tot Mouse Mischief kan er maar één muis wat doen. Degene die klikt heeft sturing over de "echte" muiscursor. Dit betekent dus dat je afspraken met elkaar moet maken over het gebruik.

Je moet ermee gewerkt hebben om te ervaren wat je ermee kunt en dat kan want Teamplayer is gratis te downloaden en onbeperkt te gebruiken gedurende dertig dagen. Tijd genoeg om je een beeld te vormen of het iets voor je is lijkt me.

Teamplayer werkt met alle (windows) programma's en daarnaast is er ook een sandbox met een aantal voorbeeld applicaties.
Deze applicaties werken met een achtergrond afbeelding en een aantal plaatjes die over de afbeelding te verschuiven zijn. Zo kun je Tic Tac Toe spelen maar ook sommen maken of een soort scrabble bord vullen met letters. Die sandbox voorbeelden zijn gebouwd in XML en als je daar enige kennis van hebt kun je heel makkelijk je eigen sandbox applicaties maken.
In het filmpje hieronder zie je daarvan een demo:



Disclaimer: Ik heb geen banden met Dicolab, word hier niet voor betaald, maar vind het gewoon interessant dat er meer mogelijkheden zijn om met meer muizen op één systeem te werken.

Mouse Mischief al beschikbaar

Terwijl de offciële lancering gepland staat voor 30 april aanstaande blijkt Microsoft Mouse Mischief al beschikbaar te zijn vanaf de Mouse Mischief website. Je moet je wel even registreren bij Microsoft Connect met een Live ID maar dan is het programma gewoon te downloaden. Het kan natuurlijk een pre-release zijn, maar daar zal niet veel meer aan veranderen.

Wel is er het nodige veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke bèta versie. Zo kun je Mischief bestanden niet meer afspelen in een aparte player maar alleen vanuit Powerpoint zelf. Met de bèta versie aangemaakte presentaties werken niet met deze versie. Die zul je dus opnieuw moeten opbouwen.

Voor de rest alleen maar verbeteringen! Zo kun je nu de positie van de vragen aanpassen waardoor de lay-out een stuk speelser kan worden. Verder is nu de mogelijkheid toegevoegd om met de muis te tekenen. Hoe dat eruit gaat zien wanneer je 25 kinderen dat tegelijk laat doen is iets waar ik heel nieuwsgierig naar ben. Ook kun je nu bij de start de keuze maken of leerlingen individueel mee zullen doen of in groepjes.

Voorbeeldbestanden
Wat het nu helemaal leuk maakt is dat er inmiddels bij Office online een groot aantal templates beschikbaar is. Deze voorbeeldbestanden zijn natuurlijk in het Engels maar geven een goede indruk van wat je met Mischief kan doen. Let op: Deze templates zijn alleen te downloaden met Internet Explorer!

Wie wordt de eerste die presentaties in het Nederlands maakt en beschikbaar stelt?

Voor wie geen idee heeft waar ik het over heb en nog niet weet wat Mouse Mischief is staat er nu een artikel op de Microsoft site voor het onderwijs. Woensdag geef ik voor het eerst een demo met deze versie en 25 aangesloten muizen en ik ben heel benieuwd hoe dat zal verlopen.
Waarom ik hier zoveel aandacht aan schenk? Omdat het concept waarbij je met weinig middelen met meerdere personen samen op één computer iets kunt doen me heel erg aanspreekt.

Ben je leerkracht, wil je hier mee experimenteren en wil je graag weten waar anderen tegenaan lopen?
Kijk dan eens op het weblog van Joe Stewart uit Australië die al heel lang met een heleboel muizen bezig is in de klas waarbij hij diverse programma's uitprobeert en zijn ervaringen beschrijft op beyondIWB! Via Youtube gunt hij je een kijkje bij hem in de klas.

23 april 2010

Waarom naar SamSam 2010?


Woensdag 28 april is het zover: Dan vindt de tweede SamSam plaats in Nieuwegein!

SamSam 2010 is hét Microsoft evenement voor docenten, systeembeheerders, ICT coördinatoren, marketing- en communicatie managers, en bestuurders van alle onderwijsniveaus die zich op de hoogte willen stellen van de laatste ICT ontwikkelingen in het onderwijs.
Achtien onderwijsinstellingen en de Microsoft partners waarmee zij samenwerken zullen hun ervaringen delen op het gebied van ICT in relatie tot modern docentschap, privacy, veiligheid, kostenbesparing, samenwerking en communicatie.
Op de partner plaza vinden waardevolle ontmoetingen plaats, die u in korte tijd veel informatie verschaffen of aanleiding geven tot een goed gesprek over onderwijs en ICT.  Het programma wordt geopend door een verrassende keynote spreker en in de middag komen studenten en leerlingen aan het woord, in een studentenpanel.  Wilt u alles weten over jongeren & ICT, in de klas en daarbuiten, luister dan eens naar de mening van dit panel met pit.  De laatste ronde presentaties wordt verzorgd door vooraanstaande Microsoft experts, die u de nieuwste highlights en producten laten zien op onderwijs-softwaregebied, waarna de dag wordt afgesloten met een gezellige borrel. 
SamSam 2010 is dé gelegenheid om...
  • Met collega's ervaringen uit te wisselen over het toepassen van Microsoft technologieën en producten
  • Met experts de mogelijkheden van Microsoft technologie en de voordelen van de allernieuwste producten en versies te bespreken
  • Met Microsoft partners, hun klanten uit het onderwijs, en de verschillende oplossingen kennis te maken

Keynote
De Keynote wordt verzorgd door Jeroen Boschma. Vijftien jaar geleden was hij bedenker en oprichter van Keesie, een bureau dat gespecialiseerd is in communicatie met jongeren. Tien jaar geleden zag hij reeds in dat er een geheel nieuwe generatie aan het opstaan was. Dit resulteerde in het boek “Generatie Einstein”, een naam voor een generatie die totaal anders tegen de wereld aankijkt dan alle voorgaande. Over een wereld die steeds sneller verandert en die door jongeren als “normaal” wordt gezien. Hebben volwassenen het nog steeds over nieuwe media, is het voor hen net zo vanzelfsprekend en ouderwets als alle andere media.

Studentenpanel
Tussen de workshops door vindt een interactieve talkshow plaats, waarin een groepje scholieren en studenten (16 – 20 jaar) aan woord komt om het publiek mee te nemen in hun leefwereld en de rol die ICT hierin speelt. Hoe denken ze over ICT op school of in hun studie? Hoe zien ze hun toekomst voor zich? En in hoeverre vinden ze dat ze op school goed voorbereid worden op het Nieuwe Werken?

Mouse Mischief op de Partner Plaza
En op de Partner Plaza sta ik dan als speciale gast op SamSam en presenteer Mouse Mischief op de beursvloer. Mouse Mischief is een gratis tool van Microsoft die leerkrachten extra mogelijkheden biedt bij het werken met PowerPoint om interactieve presentaties te maken. Mouse Mischief is geweldig voor leerkrachten die hun eigen inhoud willen creëren en hun leerlingen echt willen betrekken bij de lessen die ze krijgen. Bezoekers kunnen de toepassing zelf uitproberen, terwijl ik praktische informatie geef over deze geweldige tool! Kom dus vooral langs bij de stand van IT-Workz waar ik naast sta met een groot scherm en 20 muizen. Tijdens de lunch en kenniscarrousel is er tijd genoeg voor een demo!

De launch van Mouse Mischief stond gepland voor 20 april maar is helaas met 10 dagen uitgesteld. Gelukkig kreeg ik gisterenavond een prelease aangeleverd uit Amerika zodat ik toch het programma met alle features kan demonstreren. Ik kan al zeggen dat het meer mogelijkheden heeft gekregen dan de bèta, maar ik wil nu nog niet alles vrijgeven. De voorbeelden die ik met de bèta gemaakt had werken helaas niet meer dus moet ik dit weekend nog aan de bak om nieuwe voorbeelden te maken.

#Twitterfoto
Natuurlijk vinden we op zo'n event vast weer een mooi plekje om de aanwezige twitteraars op de foto te zetten! Charles Stork (van SLB diensten) als trouwe #Twitterfoto-klant heeft Microsoft benaderd met de vraag of ze nog wat leuks voor ons hebben, maar daar kan ik nu nog niks over zeggen. Kom in ieder geval om 13:00 uur bij mijn stand langs...

Breakout sessies
In de breakoutsessies worden binnen 6 inhoudelijke thema’s presentaties aangeboden, verzorgd door
vertegenwoordigers van instellingen op alle onderwijsniveaus. Er is dus voor elk wat wils: PO, VO, MBO en HBO!
Meer informatie over en inschrijven voor SamSam kan hier.
Het volledige programma met alle presentaties is hier te vinden.

19 april 2010

Document camera's

Ik heb al een tijdje een Avermedia CP155 documentcamera in bruikleen om deze uit te testen. Helaas heb ik de afgelopen maand gewoon niet voldoende tijd gehad om er al heel veel mee te doen. Natuurlijk heeft hij al een tijd bij ons op tafel gestaan en heb ik er al van alles onder gehad, maar voordat ik erover ga schrijven wil ik nog meer zaken uitproberen, vooral met de bijgeleverde software

Dit weekend liep ik toevallig aan tegen de IPEVO Point 2 View USB Camera, een webcam op statief. Helaas nog niet te koop in Nederland maar als het goed is krijg ik er binnenkort eentje opgestuurd!
Als ik de foto's en video van deze webcam mag geloven is het wel een uniek apparaatje, zeker voor die prijs. Jammer dus dat hij nog niet in Nederland verkocht wordt.

Ik hoop dat ik de Avermedia, beschikbaar gesteld door documentcameras.nl nog even mag houden tot ook die IPEVO binnen is, want ik ben heel benieuwd om de resultaten van beide camera's -die als appels en peren met elkaar te vergelijken zijn- naast elkaar te zien!

Wie werkt er al met een documentcamera in de klas en wat zijn jullie ervaringen?

18 april 2010

Opname keynotes CvI beschikbaar!

Was je vorige week niet in Veldhoven (of mocht je niet van de baas) of heb je de opening gemist vanwege de afslag op de A2 die er opeens niet meer was of omdat je als presentator je sessie moest voorbereiden?

De keynotes en een aantal presentatierondes zijn gelukkig opgenomen door Learning Valley en online beschikbaar gesteld. Zo kun je een en ander nogmaals rustig terugzien.
Let op: Om de beelden met de bijbehorende slides te kunnen bekijken heb je Silverlight nodig.
Met de knoppen onderin zijn de beelden van camera en slides te wisselen en kan het scherm beeldvullend gemaakt worden. Ook kun je verder en terug springen in de presentatie.

Get Microsoft Silverlight


Hieronder de links naar de opgenomen sessies zodat je ze na aanklikken in een nieuw venster kunt bekijken:

16 april 2010

Rein Bijlsma beste presentator!

Rein Bijlsma van AOC Groenhorst College is met zijn presentatie: "Twitter voor digibeten; wat is het en kunnen we daar in het onderwijs iets mee" uitgeroepen tot beste presentator van Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT. Rein is behalve twitteraar (onder de naam @wauwel) ook (edu)blogger. Via zijn weblog www.wauwel.nl beschrijft hij regelmatig op een geheel 'eigen wijze' zijn kijk op de werkelijkheid.

Rein wint een studiereis naar Anaheim in Amerika van 9 tot 16 oktober 2010. Meer informatie hierover volgt later, ongetwijfeld ook via het weblog van Rein zelf!
Is het toeval dat Rein één van de conferentiebloggers was én dat zijn presentatie ging over twitteren? Ik durf er geen antwoord op te geven want zat niet in de programmacommissie die aan de hand van vooraf opgestelde criteria (zoals het plaatsen van een jeugdfoto in de CvI Community en ingevulde evaluatieformulieren) de beste presentatoren geselecteerd heeft. Zo kon je door het vooraf plaatsen van je presentatie ook extra bonuspunten winnen. Deelname aan de cursus beter presenteren was een pré, maar geen voorwaarde. Blijkbaar had Rein die cursus niet nodig want zijn presentatie die bomvol zat werd zonder uitzondering als zeer geslaagd beoordeeld. Natuurlijk heeft Rein op zijn weblog inmiddels ook aandacht besteed aan zijn uitverkiezing: Eeuwige roem met Twitter.

Dat is pas conferentiebloggen!

Weer thuis op de bank na 4 dagen conferentieoord is het moeilijk om een keuze te maken uit alle mogelijke onderwerpen waarover ik zou kunnen gaan bloggen. De afgelopen dagen zoveel gezien en meegemaakt dat ik voor m'n gevoel minstens een week nodig heb om dat allemaal te verwerken. Ik ben begonnen met het lezen van alle blogberichten, geschreven door de conferentiebloggers van het CvI op http://veldhoven2010.blogspot.com. Wat een prachtige verslagen en persoonlijke indrukken staan daar verzameld!

De bloggers voelden zich natuurlijk in de watten gelegd met de prachtige boardroom die ze tot hun beschikking kregen, maar het kwam hun inspiratie en productiviteit zonder meer ten goede en was daarmee een investering die zich snel terug heeft verdiend. Zoals je ziet op foto twee hadden we zelfs een twitterwall aan de muur zodat we het laatste nieuws goed konden volgen! Zelf heb ik nauwelijks wat geschreven, te druk als ik was met regelen, foto's maken en faciliteren maar dat maakt niet uit.

We hebben met elkaar mooi werk geleverd en daar wil ik de volgende bloggers dan ook hartelijk voor bedanken:
  1. Karin Winters
  2. Wilfred Rubens
  3. Annet Smith
  4. Serge de Beer
  5. Joël de Bruijn
  6. Rein Bijlsma
  1. Jef van den Hurk
  2. Patrick Koning
  3. Ton op de Weegh
  4. Haye van der Werf
  5. Maaike Stam
  6. Paulo Moekotte
Een speciaal woord van dank ook voor Remco Boerma die ik last minute kon aantrekken als fotograaf. De foto's die hij gemaakt heeft zijn al hier te vinden en komen later ook op het account van het CvI. Bekijk z'n foto's in een slideshow en je krijgt een prachtige indruk van Dé Conferentie én van Remco's kwaliteiten als fotograaf!
Naast ons was er woensdag ook een filmploeg aanwezig van ROC Media die in opdracht van Kennisnet een aantal prachtige opnames gemaakt heeft, allemaal te bekijken op het MBO Channel bij Youtube.

11 april 2010

Conferentiebloggen

Nadat ik in januari 2006 een korte presentatie had gegeven op een themaconferentie van ROC-i-partners over (het nut van) weblogs in het onderwijs werd ik door het Consortium voor Innovatie benaderd met de vraag of ik als blogger hun conferentie in Veldhoven wilde verslaan.
Natuurlijk zei ik JA, maar had eigenlijk geen idee wat er van me verwacht werd en wat me te wachten stond. Dus vroeg ik mijn grote inspirator en voorbeeld Pierre Gorissen of hij die conferentie samen met mij wilde verslaan en Pierre zei spontaan JA!
Met een gevoel van nostalgie heb ik het weblog van 4 jaar geleden dat wij toen samen gevuld hebben vanavond nog weer eens bekeken en ook dan zie je wat een waarde zo'n weblog heeft, al was het maar als tijdsdocument.

Wat heeft het bloggen mij sindsdien veel gebracht. Ik ben twee keer in Amerika geweest, in Belfast, Londen en Berlijn en in Nederland heb ik sindsdien echt ontelbare conferenties bijgewoond en daarover geschreven. Vier jaar geleden was er nog geen Twitter, maar als ik zie wat Pierre vier jaar geleden al met een camera deed was dat toch behoorlijk State-of-the-Art te noemen.

Nu hebben we Twitterfountains, Coveritlive en allerlei andere tools. Alles kan via mash-ups met elkaar geïntegreerd worden. Deden Pierre en ik het vier jaar geleden nog met z'n tweeën, deze week zijn er maar liefst tien edubloggers die graag willen meeschrijven aan en op hét weblog van Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT in Veldhoven. Op dat weblog zullen dus verhalen verschijnen vanuit verschillende invalshoeken.

Overbodig te zeggen dat het hier deze week een stuk rustiger zal zijn. Vandaag heb ik alle toeters en bellen bij elkaar gezocht, batterijen opgeladen en ga zo maar door. Ik ben helemaal klaar voor De leefwereld van de leerling!

QR Codes genereren

Als je de komende week ook naar Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT in Veldhoven gaat zul je ze regelmatig her en der tegenkomen: QR Codes!
Als je niet weet wat je daar nu mee moet, ga dan naar de stand van saMBO~ICT in de Brabanthal van Kennisnet. Daar word je dan haarfijn uitgelegd wat de kracht is van QR Codes en wat je daar allemaal mee kunt.
Wil je alvast wat met de codes experimenteren dan kun je ze hier heel makkelijk zelf maken:


Klik terug als je er nog een wilt maken.

08 april 2010

Onderwijs en rendement, hersenactiviteit?

Vroeg ik me vanavond nog af of er wel voldoende mooie (onderwijs)weblogs zijn, liep ik zojuist tegen het weblog aan van Jan Deutekom. Ik kwam daar via een reactie die hij plaatste op LinkedIn bij een item over de Zembla MBO uitzending.
Ik vond zijn verhaal zo goed dat ik hem vroeg of ik de tekst op mijn weblog zou mogen plaatsen met als antwoord:
Prima hoor... Als je mijn blog noemt (daar komtie vandaan) en dat is:
http://www.jandeutekom.nl/Blog/Blog.html

Daarom hieronder het verhaal van Jan Deutekom over onderwijs, rendement en hersenactiviteit:

Merkwaardige discussies over onderwijsrendement en productiviteit. Waar gaat het over? Over hoeveel lesuren docenten geven. Stel nu dat we al het vergaderen in scholen voor een groot deel kunnen beperken, een groot deel van de administratieve druk op docenten weg kunnen nemen en docenten meer voor de klas kunnen staan. Zou daarmee het onderwijsrendement echt omhoog schieten? Ik ben er niet optimistisch over. Er is trouwens onthutsend onderzoek in het HBO waaruit blijkt dat meer contacturen zorgt voor minder rendement! Zie hier: http://bit.ly/contacturen . Er lijkt voor het HBO in ieder geval een eenvoudige regel te zijn. Ergens rond de 12 contacturen omdat er anders geen binding ontstaat met de opleiding. Met meer dan 12 contacturen daalt het rendement. Het zou erg interessant zijn om dat onderzoek op het MBO te doen.
Volgens mij ligt de echte oplossing ergens anders.
Als we er nu eens voorzichtig van uitgaan dat er een verband bestaat tussen hersenactiviteit van cursisten en leerrendement. Meer hersenactiviteit betekent dan dat er meer geleerd wordt.
Laten we er ook voorzichtig van uitgaan dat luisteren naar iemand anders niet zo heel veel hersenactiviteit oplevert.
De afgelopen week zat ik in een studiemiddag. De 35 deelnemers houden zich in hun werk bezig met innovatie in het onderwijs en professionalisering. Van half 2 tot 5 uur. 3 presentaties. Ik geef zelf de tweede presentatie. Het had zich 30 jaar geleden af kunnen spelen ware het niet dat er nu i.p.v. een bord en een krijtje een beamer was.
De 3 mensen die de presentatie geven hebben eigenlijk allemaal hetzelfde gedaan. Zij hebben bronnen geraadpleegd, hebben informatie geselecteerd en verwerkt en geprobeerd die informatie in een logische volgorde te presenteren. De hersenactiviteit heeft zich vooraf en tijdens de presentatie voornamelijk afgespeeld in de hoofden van de 3 mensen die de presentatie gegeven hebben.
Van de eerste en derde presentatie krijg ik niet veel mee. Deels omdat ik toch wat nerveus ben voor mijn eigen presentatie en deels omdat mijn gedachten afdwalen. Ik hoeft ook niets met de informatie. Af en toe vang ik flarden op. De grote lijn neem ik ter plekke wel waar en registreer ik. Het is nu 5 dagen later. Ik probeer diep te graven in mijn hoofd om er nog wat van terug te halen. Het lukt nauwelijks. De eerste presentatie ging over organiseren. Erg veel verder kom ik niet meer. De derde ging over beoordelen of zo. De tweede kan ik dromen. Kan ik nu nog zo geven.
Zelfs in dit gezelschap, met mensen die zich bezig houden met onderwijsinnovatie, lukt het ons niet iets te organiseren wat veel hersenactiviteit bij de deelnemers oplevert. Het rendement van deze bijeenkomst? In de buurt van bezigheidstherapie. We hadden vast iets anders kunnen doen dat er voor gezorgd had dat er meer hersenactiviteit nodig was bij de volgers.
Studiedag van een grote organisatie. Iets van 10 workshops. Ik zet in mijn workshop de mensen aan het werk en loop daarna door het gebouw. Overal zie ik workshopgevers hard werken en uitleggen. Workshopvolgers luisteren.
Groot ROC. Een afdeling waar taallessen gegeven worden. Ik loop door de gang. In elke les zie ik docenten praten en cursisten luisteren.
Een docent geschiedenis die me voorhoudt dat hij 800 jaar geschiedenis moet behandelen. Volgens mij niet. Ik denk dat zijn cursisten 800 jaar geschiedenis doormoeten.
In onderwijsorganisaties lijkt de focus vooral gericht op het organiseren van het aanbod. En niet op het rendement zelf. Het aanbod op zich garandeert nog geen enkel rendement. En haast automatisch ziet dat aanbod er uit als een pratende man of vrouw die het allemaal al weet en toehoorders die luisteren. En als we het aanbod goed georganiseerd krijgen en er toch geen echt rendement ontstaat zullen we dan gewoon de cursisten de schuld geven?
We zullen echt anders moeten kijken naar onderwijsrendement. In een fabriek wordt het rendement ook niet verhoogd door er voor te zorgen dat een directeur niet teveel wordt afgeleid door vergaderingen en administratie.

Jan Deutekom.

Als je dit wel heel veel tekst vindt, dan hier een filmpje dat ik op hetzelfde weblog vond:

Weblog van de maand

Het is alweer jaren geleden dat ik eigenaar was van www.scholenlijst.nl met daarop een overzicht van alle basisscholen op internet met een eigen website. Het aantal groeide na de start in 1998 zo onstuimig dat het beheer ervan me op een gegeven moment redelijk boven het hoofd groeide, ook al was zoveel mogelijk geautomatiseerd via een online database (gebouwd door een toen 14 jarige whizzkid!).
Op de startpagina van die site stond iedere week een andere "school van de week". Elke zondag stond ik extra vroeg op om een heleboel schoolsites te bekijken en daar een school uit te kiezen waarbij ik voor mezelf een aantal richtlijnen had opgesteld. Gekozen scholen waren trots wanneer ze het felbegeerde logo met het schoolbordje op hun site mochten zetten. Zelfs nu is er nog een school die het lekker heeft laten staan!

Als webredacteur van www.sambo-ict.nl ben ik begonnen om daar een "weblog van de maand" in het zonnetje te zetten. Deze maand is dat Innovatie in ICT en Onderwijs van Patrick Koning, leerkracht (en nog veel meer) bij het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Het is maar goed dat ik niet dezelfde richtlijnen hanteer als destijds met de Scholenlijst, want het weblog van Patrick ziet er ook na Pasen uit als een mooi opgetuigde kerstboom maar dat vind ik minder belangrijk. Het gaat tenslotte om de inhoud en daarmee zit het zeker goed bij Patrick. Hij staat "met de voeten in de klei" en doet daar vaak goed verslag van!

Het zoeken en uitkiezen van een "weblog van de maand" geeft me hetzelfde gevoel als destijds bij "de school van de week". Op ontdekkingstocht en kijken wat voor moois je allemaal tegenkomt.

Mijn grote angst is nu echter dat ik over pakweg een jaar door de (MBO) weblogs heen ben en weinig meer te kiezen zal hebben. Wie zet me op het spoor van (bij mij) nog onbekende pareltjes? Het hoeft zeker niet (alleen) over ICT te gaan, maar wel een relatie hebben met het MBO onderwijs.
Welke weblogs zou je willen nomineren?

07 april 2010

Druk met voorbereiding op #cvi2010

Over een week zit de eerste dag van Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT in Veldhoven er alweer op. Dat is nu nog moeilijk voor te stellen. Gelukkig maar, want er moet nog van alles gebeuren!
Zo moet ik alle gastbloggers nog toegang geven tot het weblog van Dé Conferentie en een paar presentaties maken die bij het begin en aan het eind getoond zullen worden. En er gaat nog meer digitaals gebeuren, ook in de stand van saMBO~ICT, maar dat blijft nog even een verrassing.

In ieder geval alvast een Twitterfountain gemaakt die werkt met de hashtag #cvi2010. De code is makkelijk te copiëren, aan te passen en opnieuw te embedden!

06 april 2010

Brede Heroverwegingen

Het kabinet heeft vandaag de rapporten van de 20 werkgroepen Brede Heroverwegingen aangeboden aan de Tweede Kamer. De rapporten bevatten een breed scala aan varianten waarmee op 20 beleidsthema's geld bespaard kan worden.

Het kabinet heeft de heroverwegingsrapporten laten opstellen om politieke keuzes voor te bereiden over toekomstige bezuinigingen. Bezuinigingen zijn onvermijdelijk nu de overheidsfinanciën in zorgelijke staat zijn geraakt door de gevolgen van de economische crisis. (bron)

Hier vind je de 20 rapporten waaronder 6. Productiviteit onderwijs, met Bijlage 1 en Bijlage 2.

Bijlage 1 had ik hier graag opgenomen omdat daar interessante (maar ook discutabele) zaken in staan, maar vreemd genoeg staat er onder deze publicatie Improving Dutch education van de Werkgroep Heroverwegings productiviteit Onderwijs:
PROPRIETARY MATERIALS Any use of this material without specific permission of McKinsey & Company is strictly prohibited.
Je zou zeggen dat iets wat gepubliceerd wordt op de site van het Ministerie van Financiën van ons allemaal is!
Wat me ook verbaast is dat McKinsey & Company niet de moeite neemt om een en ander even naar het Nederlands te vertalen. Het lijkt zo wel heel erg op knip- en plakwerk. En op basis daarvan gaat de politiek nu alles breed heroverwegen!

Bijlage 2 bevat een Overzicht wet- en regelgeving onderwijs. Als je die opent snap je waarom sommige dingen zo ingewikkeld zijn. Wat ben ik blij dat ik me niet hoef te bemoeien met regelgeving!