30 juni 2010

Historypin

Een enthousiast bericht op Frank-ly maakte me nieuwsgierig:
Historypin maakt van Googlemaps een geschiedenisboek
Met als gevolg dat ik al de hele avond bezig ben met Historypin.
Nu kan ik hier natuurlijk uitgebreid gaan beschrijven wat het precies is, maar het lijkt me veel beter dat je zelf even gaat kijken! Het komt erop neer dat je (liefst oude) foto's kunt plaatsen op de kaart, waarbij gebruik gemaakt wordt van Google Maps. Vervolgens kun je met Google Street view die oude foto zien in hedendaags perspectief.
Klik hier om de foto hiernaast in Historypin te zien. Het is een oude foto van de synagoge in Emmen die ik geplaatst heb.

Er zit echter een hele gedachte achter.
Historypin is onderdeel van een veel groter project onder de naam We are what we do met als doel om generaties meer met elkaar te laten praten, meer met elkaar te delen en te doen. Verschillende generaties besteden veel minder tijd samen dan vroeger: In de jaren '50, 40% van de ouderen leefden met hun kinderen, nu is dat slechts 10%. En terwijl 6,4 miljoen 65-plussers niet internetten, is 90% van de 11-18 jarigen online. Zo leeft tweederde van oude en jonge mensen in gescheiden werelden. En dat is een schande want oude mensen weten dingen die jongeren niet weten en andersom. Historypin vereist als het ware je tijd door te brengen met iemand van een andere generatie: jongeren hebben oudere mensen nodig voor de foto's, en oudere mensen moeten jongeren vragen wanneer ze moeten klikken of dubbelklikken dubbelklikken.
(slordig vertaald uit bron)

Historypin is een digitale tijdmachine die mensen in staat stelt hun persoonlijke aandeel in de geschiedenis op een geheel nieuwe manier te bekijken en te delen. Het maakt gebruik van Google Maps en Street View-technologie en hoopt het grootste user-generated historische archief van de wereld te worden met beelden en verhalen.

Als je zelf foto's wilt uploaden heb je een Google account nodig. Wanneer je daarmee inlogt wordt er automatisch in je Picasa album een Historypin map aangemaakt waar de foto's geplaatst worden. De foto's worden dus niet centraal opgeslagen. Nadat je een foto hebt ge-upload kun je hem via Google Maps positioneren en als je wilt er een verhaal bij schrijven. Ook kun je (zo nauwkeurig mogelijk) aangeven wanneer de foto gemaakt is. Worden er nu meer foto's van dezelfde plek geplaatst maar die in verschillende jaren genomen zijn, dan kun je via een schuivende tijdbalk die foto's in beeld krijgen.



Speciaal voor het onderwijs biedt Historypin allerlei mogelijkheden voor gebruik binnen (en buiten) de les in allerlei vakken. Datzelfde geldt trouwens ook voor het We are what we do project. Beide links kan ik dan ook zeer bij jullie aanbevelen!

29 juni 2010

Zo kun je dus afstuderen!


Karim Amrani, een jongen die ik leerde kennen toen hij stage liep bij Creative Learning Lab, stuurde me een mailtje over zijn afstudeerproject:
Phirtual Bee.

En dan kun je lezen én bekijken hoe je tegenwoordig kunt afstuderen!
Een mooi project waar hij gelijk maar een website bij gemaakt heeft, maar ook een weblog waar hij alle stappen heeft bijgehouden.
Daarnaast heeft hij natuurlijk al lang z'n eigen domein Jibly waar hij laat zien wat hij in huis heeft. Kijk bijvoorbeeld naar het rekenspel PlusKeerMin.

Kortom, zo'n jongen komt er wel!

Wat kan het onderwijs met Social Media?

Social Media: wat is het precies en wat kan het onderwijs ermee?

In deze technology scouting inventariseert het Surfnet/Kennisnet innovatieprogramma de mogelijkheden van Social Media en Netwerken. Dit heeft een rapport opgeleverd waarin het ontstaan, de trends, de definitie en de kracht van social media worden verkend en een inschatting wordt gemaakt hoe dit in het onderwijs gebruikt kan worden.

Social Media zijn online platformen waar gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, zelf de inhoud verzorgen.
Social media platforms onderscheiden zich doordat:
• Mensen zich met anderen verbinden, zodat zij verhalen en ervaringen kunnen delen;
• Mensen zich in groepen organiseren en online interacteren alsof men in de fysieke wereld is.

Eindrapportage
Social media: wat is nu eigenlijk social media? Hoe is het ontstaan? Wat doet men allemaal online? Welke ervaringen zijn er? En welke social media zijn er allemaal?
Een verkenning van de succesverhalen, randvoorwaarden en mogelijkheden van social media en suggesties om social media in het onderwijs te gebruiken.
Het TS eindrapport ‘Social Media en de kansen voor het onderwijs’ verscheen in april 2010.
(bron, gevonden via Hans on Experience)

Social media en de kansen voor het onderwijs

27 juni 2010

Het internet der dingen

Nu kan ik hier natuurlijk gaan uitleggen wat er bedoeld wordt met the internet of things, oftewel het internet der dingen, maar je kunt veel sneller even dit filmpje bekijken:



Is je interesse opgewekt, lees dan verder in:
Het Internet der Dingen, wat is het?
Een dag uit het leven van een gezin in het Internet der Dingen
geschreven door Rob van Kranenburg, met een inleiding van Frank Kresin en een nawoord van Ben Schouten.
Op JurriantenHove.nl staat ook nog een mooi artikel over het internet der dingen en tenslotte geeft Joost Steins Bisschop op FrankWatching een mooi voorbeeld van wat het zou kunnen zijn:
En ik heb het nog nooit meegemaakt – en ik denk niet dat ik het ooit wil – dat een mij onbekende medewerker van bijvoorbeeld De Bijenkorf mij tegemoetkomt en meteen leidt naar het rek met ongetailleerde overhemden maat 49. ‘Deze mag ik u aanbieden met 20% korting. Omdat u morgen jarig bent.‘ Vette knipoog. Begrijpende glimlach. Een onderonsje. Vervolgens haalt ze uit het rek precies hetzelfde overhemd dat ik die ochtend nog op internet had bekeken. (bron)
ReadWriteWeb verzamelt in het archief veel artikelen die betrekking hebben op the internet of things.
Vind je het weer om weinig anders te doen dan naar filmpjes te kijken, dan heb ik nog een mooie voor je: The Future Internet: Service Web 3.0

26 juni 2010

Twitter voor digibeten en onderwijsgevenden

Na Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT in Veldhoven ging Rein Bijlsma als beste presentator met de hoofdprijs (een studiereis naar Anaheim) naar huis, maar hij blijft niet zomaar teren op die roem.
Rein weet dat hij deze presentatie waarschijnlijk nog veel vaker gaat geven -zoals op 4 november in Doorn- en is nu druk bezig met een ondersteunende website: Twitter voor digibeten en onderwijsgevenden

De site is volgens Rein nog verre van volledig! Suggesties, bijdragen, opmerkingen en kritische noten zijn daarom van harte welkom. Toch is er nu al veel te vinden onder de menuknop: starten met Twitter. Verder is een flink aantal links geplaatst naar onderwijs- of onderwijsgerelateerde instellingen die allemaal een account op Twitter hebben. Je kunt daarop klikken en direct ontdekken hoe zij Twitter toepassen.
De komende weken gaat Rein nog van alles aan de site toevoegen:
1. Twitter benutten (op school) voor communicatie, pr en in de les
2. Twitter als bron van een schat aan informatie binnen uw vakgebied
3. Zoeken op Twitter
4. Programma’s en sites die twitter gebruiken
5. Twitteren vanaf uw mobieltje
6. Etiquette op Twitter: wat doe je wel, wat doe je niet?
Tenslotte nodigt hij mensen uit zich te registreren op de site zodat zij zelf artikelen kunnen plaatsen.

Wat me nu zo leuk lijkt is om over 10 jaar weer eens naar deze site terug te gaan! Hoe zullen we dan aankijken tegen wat er ooit over Twitter en digibeten geschreven werd?

Feedback geven via Bounce

Stel dat je iemand feedback wilt geven op (de inhoud van) een webpagina die online staat. Dan kan je natuurlijk een mailtje sturen met daarin eventueel wat screendumps van de dingen die je tegen bent gekomen.
Nu kan het echter ook online via Bounce.
Het werkt heel simpel: Op de site van Bounce voer je de url in van de pagina waar je feedback op wilt geven. Bounce maakt daar een creendump van en zet die online. Die screendump neemt de hele pagina mee, ook als er gescrold moet worden.
Vervolgens kun je vierkanten slepen rond items waar je wat over wilt zeggen en je tekst invoegen.
Daarna even opslaan en je krijgt een url waarmee de screendump mét jouw commentaar beschikbaar komt. Deze url kun je als je wilt delen met de wereld via Twitter enzovoort. Dit alles kan zonder dat je je hoeft aan te melden of te registreren. Ga je de Bounce pagina delen met anderen dan is het wel slim om even je naam door te geven die dan bij het commentaar komt te staan. Wil je url's echt privé houden dan moet je overgaan naar Notable van dezelfde makers. Dit pakket is er in allerlei varianten met bijbehorende prijzen.
Bounce is echter gratis en prima te gebruiken voor allerlei zaken. Wanneer een Google document als webpagina gepubliceerd is kun je de url daarvan natuurlijk ook voor een Bounce gebruiken. Zo zou je leerlingen die hun werk online hebben staan kunnen wijzen op taalfouten of extra tips kunnen geven!

Een ander voorbeeld: Rein Bijlsma (aka @wauwel) is bezig met een nieuwe website:
Twitter voor digibeten en onderwijsgevenden
Hij vraagt om suggesties en feedback. Dat kan natuurlijk ook via Bounce, kijk maar.
Het grappige is dat nu meer mensen via deze Bounce feedback kunnen geven, probeer maar uit!
Vervelend is wel dat je na het toevoegen van nieuw commentaar opnieuw moet opslaan en je dan weer een nieuwe url krijgt. Aan de andere kant krijg je hiermee ook een soort van versiebeheer.
Ik zie voor deze tool dan ook zeker mogelijkheden voor mensen die in teamverband aan één site werken!

Moet ik dat er ook nog bij doen?

Je kent de standaard reactie wel van die Ja-Maar docenten wanneer hen gevraagd wordt iets te doen wat ze nog niet kennen/kunnen: Moet ik dat er ook nog bij doen? Ik heb het al zo druk!

Sanne Kuyt, leerkracht van groep 7 aan de Dr. Bosschool in Utrecht heeft daar duidelijk geen last van.
Het afgelopen half jaar is hij met zijn groep ontzettend druk geweest om een LipDub te maken. Om de kinderen te leren wat een viral en de kracht van sociale media is willen ze proberen de video die ze gemaakt hebben zo veel mogelijk te hypen. Daarom hoopt hij dat zoveel mogelijk mensen de berichten daarover herplaatsen en retweeten.
Ik doe er graag aan mee want vind het echt geweldig wat ze met elkaar gepresteerd hebben. Natuurlijk kun je gewoon alle lees- en rekenmethodes volgen en de standaard lesstof die een groep 7 hoort te verwerken. Maar ik ben ervan overtuigd dat de leerlingen van Sanne middels dit project ook heel veel geleerd hebben. Natuurlijk heeft hij daarvoor het afgelopen half jaar wat anders moeten laten schieten... nou en?

Bekijk deze LipDub eens en bedenk welke leermomenten hier allemaal ingezeten moeten hebben. Daarmee kan je heel wat zaken afvinken lijkt me!



Lees ook de brief die een vader van een leerling uit deze groep naar Erwin Blom stuurde. Dan zie je dat niet alleen de leerlingen er een hoop plezier aan gehad hebben, maar dat ook ouders zich betrokken voelden. Hij legt ook uit wat een LipDub nu eigenlijk is:
"De afgelopen maanden hebben de kinderen van groep 7(gemiddeld 11jr oud) van de Dr. Bosschool in Utrecht gewerkt aan een lipdub-video. Een lipdub? Ja, dat is een filmpje bestemd voor Youtube waarin je op de tekst van de muziek een filmpje met al je leerlingen opneemt in je school. Zo krijgen derden een beeld over de school en wie er op zitten. Maar vooral belangrijk was het samenwerken van de kinderen en de medewerking van alle kinderen uit de klas. Er zitten een aantal regels aan vast, namelijk:
- neem een tijdloos nummer
- zorg dat al je leerlingen/studenten meedoen
- neem alles op in 1 take (wat erg pittig is)
- heb heel veel plezier."
Deze week is zelfs RTV Utrecht langs geweest op de basisschool om er een nieuwsitem over te maken.

Tenslotte werd ik via Twitter ook nog gewezen op een andere LipDub, gemaakt door studenten van de Christelijke Hogeschool in Ede.

24 juni 2010

Optical Character Recognition met Google Docs


Wanneer je nu een plaatje met tekst of een PDF bestand uploadt naar Google Docs kun je ervoor kiezen om dit bestand automatisch om te laten zetten naar tekst die je vervolgens kunt bewerken in een Google document!
In principe nu alleen nog beschikbaar voor English, French, Italian, German en Spanish maar ik heb het geprobeerd met een paar Nederlandstalige teksten en het werkt vrijwel foutloos, afhankelijk van de opname. Een foto van een krantenartikel ging prima. Ik hoefde maar een paar fouten te verbeteren.
Zou Google nu nooit ophouden met het uitbrengen van features waar we niet eens om vragen maar die wel makkelijk zijn?
Zie je tekst in een Flash- of Silverlight bestand die je wilt overnemen maar niet kunt kopiëren? Maak er een screendump van en stuur die even naar Google Documents. Binnen een paar tellen heb je het als tekst beschikbaar!
Meer informatie vind je hier.

23 juni 2010

Een ICT professionaliseringstool voor docenten

John van Dongen van de KPC groep hield gisteren tijdens de Nnoal bijeenkomst een mooi pleidooi voor het inzetten van ICT door docenten, maar eigenlijk vooral ook leerlingen. Dat het daarbij toevallig ging over Digital Creator is misschien wel bijzaak. Zijn verhaal was bijna universeel en zou veel breder kunnen gelden.
Als bewijs van zijn stelling dat beelden meer zeggen dan 100.000 woorden begon hij met dit filmpje (zet het geluid hard). Daarmee had hij gelijk de volledige aandacht van de zaal en kon hij verdergaan.
Ik heb zijn betoog opgenomen op de Flip en ben zelf verbaasd over het resultaat, gezien het feit dat er weinig licht was en John geen gebruik maakte van de microfoon. Luister naar John z'n boodschap en doe er je voordeel mee:

Docent?: ICT-e-competent! Nnoal Themabijeenkomst

Het was weer een interessante bijeenkomst vandaag in Den Bosch met heel korte bijdragen van Karin Winters en Pauline Maas en een wat langere van Carlien Geelkerken over e-Competent? Vraag het de docent!
Daarna een verhaal van vakdidacticus geschiedenis bij Fontys Tom van der Geugten over het leren maken van digitaal leermateriaal op de lerarenopleiding in Tilburg.
Vervolgens vertelde Josée Bours en haar collega's over de aanpak van een professionaliseringsproject aan het Koning Willem 1 College en tenslotte hield John van Dongen een bevlogen "spreekbeurt" over Digital Creator. Deze heb ik opgenomen en ik hoop dat de kwaliteit voldoende is om hem online te zetten. Heerlijk om zo iemand zonder microfoon de zaal te zien (en horen) overdonderen!

Marijke Kral vatte alle bijdragen heel mooi samen waarbij ze het volgende plaatje liet zien:



Daar wil ik nog wel een keer op terugkomen!
Hopelijk komen de presentaties binnenkort online op het vernieuwde Nnoal weblog.
De afsluiting in het restaurant van het Koning Willem 1 was weer een feestje en daar hadden we ruim de tijd om echt te netwerken! En die jongen die alle bestek liet vallen: geeft niks, zo zijn we allemaal begonnen...

21 juni 2010

Binden met Google Friend Connect



Google biedt met Google Friend Connect allerlei gadgets om je bezoekers (nog) meer aan je weblog te binden. Zo kan iedereen "lid" worden van m'n weblog. Die knop bied ik al een tijd aan via de zijbalk maar ik vroeg me eerlijk gezegd zelf af wat je daar nu precies aan hebt, behalve dat je de leden te zien krijgt. Nice to have... maar verder?
Vanavond kwam ik erachter dat je via Google Friend Connect ook nieuwsbrieven kunt versturen naar die leden en dat kan natuurlijk interessant zijn als je een weblog hebt waarop je wat minder regelmatig berichten plaatst of bijvoorbeeld een klasse- of school weblog.
Leden kunnen zich ook weer apart op die nieuwsbrief abonneren.

Verder heb ik nu een wat Google noemt "sociale balk" boven in m'n weblog opgenomen. Ook via die balk kunnen gebruikers zich aanmelden, andere leden bekijken, opmerkingen achterlaten en recente siteactiviteiten bekijken. Die opmerkingen zijn (ben ik bang voor) dan weer door anderen te lezen.
Ook kun je via Friend Connect een "interesse vragen" uitzetten onder je leden. De antwoorden daarop zijn van invloed op de advertenties die getoond worden wanneer je gebruik maakt van Google Ads. Daar is dus duidelijk over nagedacht, maar ook gelijk de reden dat ik jullie daar niet mee zal lastigvallen.
Zo zijn er nog veel meer gadgets die in bepaalde gevallen wat kunnen toevoegen aan je site. Eerst maar eens zien hoe jullie hier op reageren....

Probeer het allemaal gerust uit zou ik zeggen! Op die manier komen we er met elkaar achter wat dit kan toevoegen aan bestaande weblogs. Krijg ik geen of vooral negatieve reacties, dan haal ik al die toeters en bellen zo weer weg!

Tenslotte heb ik nu ook bij ieder bericht een Buzz knop geplaatst waarmee je een link naar het betreffende bericht direct in Google Buzz kunt plaatsen.

Hier toch een klein voorbeeld van een enqûete:

Google Font Directory


Wat heeft Willem nu weer bedacht zul je denken als je dit leest.
Nu heb ik inderdaad een beroerd handschrift maar dit heb ik niet zelf geschreven.
Ik kwam erachter dat Google nu ook diverse webfonts beschikbaar stelt die je kunt opnemen in je pagina's. Met een klein beetje kennis van Stylesheets kun je zo je teksten in allerlei fonts weergeven!

Zoals je ziet zijn er meerdere lettertypes mogelijk en je kunt zelfs schaduwen toevoegen..

Hoe je deze effecten bereikt staat in deze getting started documentatie.
In de Google Font Directory staan alle webfonts die beschikbaar zijn.

19 juni 2010

Gebruikersdag N@Tschool 2010

De gebruikersdag N@Tschool 2010 die gisteren werd gehouden in Rotterdam had als thema:
Communities in E-learning.
De aftrap werd verzorgd door Bart Rienties die zijn keynote begon met een samenvatting waarbij hij een foto toonde en de zaal vroeg wat we hierin zagen.
Natuurlijk kwamen de gewenste antwoorden zoals netwerken, verbindingen enz.
Daarop stelde hij de vraag Wie is er lid van een online community met als antwoordmogelijkheden:
LinkedIn, Facebook, Hyves, Wiki en Newsgroup/discussion forum community?
Wat mij verbaasde is dat zeker 10% van de zaal van geen enkel platform lid bleek te zijn! Ik vroeg Bart na afloop van zijn keynote of hem dat ook verbaasde, maar hij vond het nog meevallen...
Hij gaf aan in de rest van zijn verhaal die 10% duidelijk te maken hoeveel winst je kunt halen uit deze netwerken in je onderwijspraktijk. Eerlijk gezegd vraag ik me af of hem dat gelukt is. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat die 10% in hun ogen nou niet direct een overtuigend bewijs geleverd kreeg. Op de vraag van Bart aan iemand in de zaal waarom hij er geen gebruik van maakte antwoordde deze namelijk: uit principe.
Tja en juist mensen met dat soort principes overtuig je natuurlijk niet zo makkelijk (is mijn ervaring).
De presentatie van Bart Rienties is hier in zijn geheel te bekijken: http://slidesha.re/9q0b4I. Zoals je zult zien een mengeling van wel- en niet vertaalde sheets met voor een presentatie af en toe wel heel veel tekst.

Open Leer Centrum ROC ZadkineDaarna workshoprondes met echt heel veel keus voor de deelnemers. Wat ik heel slim vond van de organisatie is dat voor de vendors een aparte ronde was opgenomen zodat zij naast hun standje in de vendors alley ook de gelegenheid en de tijd kregen om hun produkt(en) inhoudelijk te tonen.
Zelf ben ik naar de presentatie gegaan van Remco Ploeg die live demonstreerde hoe N@Tschool is te koppelen aan de mogelijkheden van Live@Edu. Wat hij liet zien is een concept. Pas wanneer veel gebruikers aangeven dit te willen zal deze functionaliteit echt ingebouwd en beschikbaar gesteld worden, maar het kán dus wel!

We waren te gast bij de afdeling horeca van ROC Zadkine en die deden geweldig hun best het iedereen goed naar de zin te maken. De ontvangst was dan ook hartelijk en de lunch prima. Een mooie locatie ook met een onder andere goed ingerichte restaurants en een prachtig OLC. Mijn complimenten ook voor de prima wireless verbinding waar we gebruik van mochten maken. Het uploaden van foto's ging bijvoorbeeld supersnel!

Threeships steunt onze jongensWat altijd gezien wordt als een van de hoogtepunten van de dag is de traditionele keynote van Wiel van de Berg, algemeen directeur van Threeships. Ook nu weer liet hij via een gelikte presentatie (komt deze nog beschikbaar Wiel?) zien wat de ontwikkelingen zijn geweest van het pakket tot nu toe en de roadmap naar de toekomst waarbij hij uiteraard goed inspeelde op het thema Communities en E-learning.
Zo demonstreerde ook hij (live!) de integratie met Live@Edu waarbij gebruikers de mogelijkheid krijgen om binnen de N@Tschool omgeving met elkaar te chatten en te zien wie er op dat moment online is. Drie jaar geleden beloofde Wiel ons nog een integratie met Skype, maar nu is het dus op deze manier opgelost! Tenslotte beloofde Wiel ons een verrassing bij vertrek en uiteraard ná inlevering van het evaluatieformulier en die bleek te bestaan uit een origineel voetbal overlevingspakket waarin een oranje vuvuzela niet kon ontbreken:-)

Oranje pakketDaarna nóg twee workshoprondes en bij de borrel de prijsuitreiking voor de best gewaardeerde presentaties waarbij de beschikbaar gestelde Xbox, eReader en iPod niet naar de eerst genomineerde winnaars gingen omdat die al bleken te zijn vertrokken. In het vervolg toch wat langer blijven als je dit soort mooie prijzen niet mis wil lopen! Zij die de prijzen nu in ontvangst namen waren daar uiteraard heel blij mee.

Al met al kunnen gebruikers én organisatie terugzien op een zeer geslaagde dag. Volgend jaar weer waarbij ik heel benieuwd ben naar de locatie die dan wordt gekozen. Wat mij betreft ergens in het midden of oosten van het land want het is toch wel een eind hoor naar die randstad....
Gemaakte foto's staan hier, filmpjes volgen later.

15 juni 2010

Het laatste debat

IMGP0616Je moet toch wel een beetje gek zijn om 's avonds in je eigen tijd heen en weer te rijden naar Zwolle voor een onderwijsdebat bedacht ik me gisterenavond op de terugweg naar huis. Ik kwam daar dan ook geen collega's of bekenden tegen. Een kleine honderd mensen waarvan de gemiddelde leeftijd, afgezien van het handjevol studenten, naar mijn schatting toch ver boven de 45 jaar was.
Ik kwam zelf niet zozeer voor het thema "Welke eisen stellen wij aan docenten?" maar uit nieuwsgierigheid naar hoe zo'n debat nu verloopt en wie daar op afkomen.
En ik wilde graag de inleiding van Ferry Haan horen die mij geboeid had met zijn verhaal in de Volkskrant van afgelopen zaterdag: Leraar, boei of ga ten onder.
Het was opnieuw een mooi verhaal met leuke anecdotes uit de onderwijspraktijk van Ferry die nu twee jaar voor de klas staat na eerder andere dingen gedaan te hebben en zich nog steeds kan verwonderen over de zaken die hij nu tegenkomt.
Daarna werden de vier panelleden voorgesteld die drie minuten iets mochten zeggen over hun drive waar ze natuurlijk allemaal ruim zes minuten van maakten, dus was het zo maar 21:00 uur voordat de zaal zich echt begon te roeren, de microfoon nam en de vraag stelde wanneer het debat nu eens zou beginnen?
Het leek tot dan ook een heel saaie en traditionele sessie te worden met panelleden die het vooral met elkaar eens waren en elkaar aanvulden in de kwaliteiten die een leerkracht allemaal in huis hoort te hebben.
Natuurlijk moet een leerkracht verstand van zijn vak hebben, bekwaam en authentiek zijn, aandacht hebben voor z'n leerlingen, liefst leuk en gedreven en ga zo maar door.
De vraag die op een gegeven moment dan ook uit de zaal kwam was: "welke eisen kún je nog stellen aan leerkrachten? Ik neem iedereen aan die solliciteert want anders heb ik helemaal niemand!"
Helaas heeft daar niemand een antwoord op.
Natuurlijk kwam er ook de haast onvermijdelijke ex-docent aan het woord die dit het ideale podium vond om zijn eigen frustraties van de afgelopen 30 jaar nog een keer met de rest te delen, maar dat soort zaken voegt voor mij bitter weinig toe.
Er werd niet ingegaan op alle reacties die via internet op het thema waren binnengekomen en zo was het dan opeens weer 21:45 uur en volgens de gespreksleider dus de hoogste tijd om ermee te stoppen en naar de borrel te gaan.
Ik ben maar in m'n auto gestapt en naar huis gereden, me afvragend wat een panel van wijzen nu met al deze informatie die in zes sessies door het hele land vergaard is gaat doen....

Forwarden vanuit Hotmail

Het zal bekend zijn dat je vanuit een Hotmail (MSN of Windows Live) account e-mail kunt doorsturen naar een ander e-mailaccount. Je gaat daarvoor naar Opties, Meer opties en kiest dan bij Account beheren voor: E-mail naar een ander e-mailaccount doorsturen.

Als ik daarop klikte kreeg ik tot voor kort de tekst:
"Je kunt e-mail naar één ander e-mailadres doorsturen, als dat eindigt op hotmail.com, msn.com of live.nl, of als het een e-mailadres is van Windows Live Custom Domains."

Sinds kort echter krijg ik wat anders te zien en kan ik mijn mail ook doorsturen naar andere e-mail adressen zoals Gmail of een eigen domein! Daarbij heb ik dan ook nog de optie om een kopie te laten staan bij Hotmail.

Omdat de instelling waar ik werk gebruikmaakt van Live@Edu heb ik om die mogelijkheden te testen ook zo'n account. Daar blijk ik vrijwel dezelfde mogelijkheden te hebben als het gaat om forwarden. Alleen kan ik nu niet kiezen om een kopie te laten staan en moet ik me minimaal één keer per jaar aanmelden om m'n account niet te verliezen.

Al met al een optie die ik al veel te lang miste in Hotmail en die Microsoft nu blijkbaar aan het uitrollen is. Het vreemde is namelijk dat heel veel anderen deze keuzemogelijkheid (nog) niet hebben. Waarom ik wel bij de gelukkigen behoor? Ik heb geen idee!

Zodra dit breed beschikbaar is gaan we dit uiteraard communiceren met onze leerlingen. Dit betekent dan namelijk dat wij in onze berichtgeving naar leerlingen altijd hun Live@Edu account kunnen gebruiken. Zij kunnen dat account dan zelf zo inrichten dat ze de berichten binnenkrijgen op het adres van hun keuze.

Overigens kun je ook heel makkelijk meerdere Hotmail accounts aan elkaar koppelen waardoor je maar één keer hoeft in te loggen en eenvoudig tussen die accounts kunt wisselen. Ook dat is dus een optie voor onze leerlingen aangezien verreweg de meesten van hen al een Hotmail account hebben...

13 juni 2010

Help build the Top 100 Tools for Learning 2010


Evenals vorige jaren doet Jane Hart ook nu weer een oproep aan onderwijsprofessionals om bij te dragen aan
"The Emerging List of Top 100 Tools for Learning 2010"

Zo'n lijst maakt ze al sinds 2007 en het is interessant om te zien welke tools er door de jaren heen bijkomen en weer verdwijnen.
Doorgeven van je favoriete top 10 lijst in willekeurige volgorde gaat heel simpel via deze pagina.

Voorlopig op de 1e plaats staat alweer Twitter terwijl Moodle opvallend is gestegen. De uiteindelijke volgorde kan echter nog heel anders worden naarmate er meer mensen meedoen. Dus breng je stem uit en laat weten welke tools jij het meest gebruikt of die voor jou het belangrijkste zijn!

Waves gebruiken in het onderwijs

Het was een geweldige hype eind 2009: Iedereen smeekte om een Wave account. Ik herinner me nog de sessie over Google Waves op de Onderwijsdagen. Je had echt het gevoel dat je bij iets heel nieuws aanwezig was!
Maar wat hebben we er sindsdien mee gedaan? Ik zelf heel weinig om eerlijk te zijn (maar ik lieg wel eens vaker).

En toch zijn er zoveel mogelijkheden!
Zeker nu ik erachter kom dat je waves kunt embedden op een website en dat anoniem bekijken en editen ook mogelijk is. Dat betekent dat mensen die willen bijdragen geen Google account hoeven te hebben om bij te dragen. Hoe je zoiets dan gaat bijhouden en modereren is iets waar ik graag achter wil komen.

Ik ben weer naar Wave gaan kijken toen ik zag dat het mogelijk is om een ""Wave This" button op te nemen op je website. Iedereen die wave gebruikt kan door op die button te klikken heel makkelijk een nieuwe wave starten waar de url naar- en de titel van de webpagina al in staan:
Wave this Probeer maar uit.

Eenmaal weer op Wave bleek er zoveel te lezen en te ontdekken dat ik avonden niet aan bloggen toekwam.
Nu ik het weer een beetje op een rijtje heb ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Is er iemand die Wave al inzet bij zijn/haar lessen? Dan hoor ik heel graag van je ervaringen!

12 juni 2010

Welke eisen stellen wij aan docenten?

Ik realiseer me dat ik de afgelopen periode helemaal geen aandacht besteed heb aan de onderwijsagenda, een project van de Volkskrant in samenwerking met ThiemeMeulenhoff en slo, ondersteund door Kennisnet.
Op de een of andere manier stond de constructie met het "Panel van Wijzen" mij tegen zonder dat ik daar gefundeerde argumenten voor kon aanvoeren. Dit panel selecteerde zes overkoepelende thema’s uit de overweldigende respons die binnenkwam op de vraag: Wat zijn de beste oplossingen voor de grootste problemen in het Nederlandse onderwijs?

Verslaggevers van de Volkskrant zijn de afgelopen maanden op zoek gegaan naar oplossingen. Iedereen kon suggesties aandragen door op de website te reageren op de thema's. Verder werden er door het land debatten gehouden rondom deze thema’s.

Aanstaande maandag is het laatste thema aan de beurt:
Welke eisen stellen wij aan docenten?

Plaats van handeling is deze keer Zwolle in een locatie van Hogeschool Windesheim, Campus 2-6.
Als je ook wilt komen moet je je wel even aanmelden.
Omdat ik het mooi vind wanneer dingen door het hele land heen georganiseerd worden en zich niet alleen in de Randstad afspelen heb ik besloten er deze keer toch naartoe te gaan. Niet omdat ik graag over deze vraag wil debatteren, maar vooral uit nieuwsgierigheid wie er nu afkomen op dergelijke debatten.

Een van de inleiders is Ferry Haan, columnist bij vk.nl en voormalig Volkskrantjournalist. Nu is hij leraar economie. In de Volkskrant van vandaag schreef hij een interessant artikel met als titel:
Leraar, boei of ga ten onder
Nu kan ik hieronder fragmenten uit dat artikel aanhalen maar ik wil m'n lezers uitnodigen om toch vooral het hele verhaal te lezen, dus klik rustig verder!

De kunst van het lesgeven, is de kunst van het vasthouden van aandacht.

07 juni 2010

De school komt naar je toe

Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) heeft op 4 juni een voor ons land unieke rijdende school officieel in gebruik genomen. Dit deed zij tijdens een bezoek aan de mbo-opleiding Terra Next in Eelde.
Deze speciale mobiele lesunit geeft een nieuwe impuls aan de zogeheten beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het mbo-onderwijs. Dit type onderwijs biedt een combinatie van leren en werken. Cursisten werken gedurende de opleiding vier dagen per week bij een bedrijf en volgen één dag per week cursussen. De rijdende school wordt letterlijk geparkeerd bij de werkplek. Hierdoor wordt de afstand tussen leren en werken verder verkleind.
De mobiele lesunit huisvest maar liefst 14 studieplekken. De ‘rijdende school’ is verder voorzien van moderne elektronische leermiddelen. Elektronisch leren vormt een steeds groter onderdeel van competentiegericht onderwijs.
(bron: Beroepsonderwijs voor het eerst op wielen, Rijksoverheid.nl)

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht toch een paar vragen van mijn kant:
  • Heeft de staatssecretaris nog nooit gehoord van de Stichting Rijdende School?
  • Horen beeldschermen niet haaks op invallend licht geplaatst te worden?
  • Is de gemiddelde groepsgrootte in het MBO niet 22 leerlingen?
  • Moet je nu als docent ook groot rijbewijs hebben?

Een WK poule in Google Docs

Laat ik vooraf stellen dat ik geen "voetballer" ben en heel weinig heb met alle Oranje gekte die nu om zich heen begint te grijpen. Verwacht van mij dus de komende periode niet veel nieuws op dat gebied...

Maar als ik dan in Computer!Totaal bij Cursussen en Workshops zie hoe je met behulp van Google Docs zelf een WK poule kunt opzetten vind ik dat toch wel weer het melden waard!
Stap voor stap wordt beschreven hoe je een en ander moet opzetten. Het excel bestand dat als basis dient is te downloaden en dan is het een kwestie van precies de instrukties volgen. Wanneer je eenmaal doorhebt hoe het werkt kun je het verder net zo mooi maken als je zelf wilt.
Is dat nu niet een geweldige manier om je leerlingen met een spreadsheet te laten werken?



Nog een tip
Wil je wel wat oefenen met Google Docs maar heb je nog geen Google account? Dan heb ik nog een tip voor je:
Google heeft namelijk een proeftuin gecreëerd. Ga naar docs.google.com/demo, en je kunt direct aan de slag met Docs, Spreadsheets en Drawings. Bewerken, delen, realtime samenwerken, uploaden, je kunt het zelf ervaren. Let wel, een document blijft 24 uur bewaard en wordt daarna automatisch verwijderd.
(Bron: onbegrensde werkplekken)

06 juni 2010

Historie van de informatica

Deze week ontving ik het boek Omringd door informatica, dat ik besteld had na een tip van Frans Peeters.
Wat een prachtig boek is dat! Echt een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in (de geschiedenis van) Informatica! Het boek is GRATIS verkrijgbaar bij het CWI. Stuur daarvoor een e-mail naar: bricks@cwi.nl (zolang de voorraad strekt).

Waarover gaat het boek?
Zoals de stoommachine aan het eind van de achttiende eeuw de industriële revolutie ontketende, zo hebben de computer en het internet de huidige informatierevolutie ontketend. We chatten, e-mailen en netwerken over de digitale snelweg, doen onze bankzaken achter de pc en vinden met zoekmachines onze weg door een alsmaar uitdijend informatie-universum. De iPhone en andere ‘smart phones’ brengen alle internettoepassingen draadloos bij elkaar zodat je de hele digitale wereld in je broekzak hebt. Computer en internet zijn verlengstukken geworden van ons hele denken en doen. Informatica maakt het allemaal mogelijk.

Toch is de informatica zoveel meer dan de pc, het internet en de iPhone. Meer dan enig ander vakgebied is de informatica – als de wetenschap van informatieverwerking – een uniek samenspel tussen de wetenschappelijke ontdekkingen aan de binnenkant en technologische uitvindingen aan de buitenkant.

Dit boek brengt de binnen- en buitenkant van de informatica bij elkaar. Het neemt de lezer mee langs recent fundamenteel informaticaonderzoek naar digitale veiligheid, schatgraven in databergen, automatische beeldinterpretatie, sneller internet, luchthavenplanning, stromingssimulaties, computergames, betrouwbare software en kwantumcomputers. Ten slotte gidst een uitgebreid historisch overzicht de lezer langs de mijlpalen van de informatica en haar toepassingen.
(bron: "the pleasure of finding things" Het weblog van Bennie Mols, de auteur van het boek)

Eigenlijk vreemd dat het boek niet gewoon digitaal wordt aangeboden. Dat geldt echter wel voor het historisch overzicht dat acherin het boek staat. Dat is beschikbaar als mooie tijdlijn via Dipity maar ook als Google document.

04 juni 2010

Fronter MBO Gebruikersdag 2010

Op 11 juni aanstaande wordt er voor de eerste keer een Conferentie georganiseerd voor gebruikers van Fronter binnen het MBO in Nederland. Gastheer is de school voor de Zorgsector van ROC Eindhoven.

Op deze dag staan de docenten die Fronter gebruiken in het middelpunt. Er is een aantal eindgebruikers dat zich bereid verklaard heeft om aan andere gebruikers tekst en uitleg te geven over diverse onderwerpen.

Kijk op de website voor het programma en de aangeboden workshops.

Onderaan die website staat wat lijkt op het comité van aanbeveling, bestaande uit: Wilfred Rubens, Thijs Heijman, Rinaldo Hodzelmans, Willem van Dinther. Allemaal mensen die ik ken, zich bezighouden met Fronter en waar ik natuurlijk geen ruzie mee wil hebben omdat ik alleen maar berichten zou plaatsen over de ELO van Schoolmaster en N@tschool!

Tot uiterlijk 7 juni isaanmelding mogelijk via dit formulier.
Ik zal er zelf niet bij zijn want wij hebben ooit wel gekeken naar Fronter maar zijn (ook dat) nooit gaan gebruiken... Maar ik vind het mooi dat een aantal ROC's en AOC's elkaar gevonden heeft en zo'n dag weet te organiseren!

03 juni 2010

N@Tschool gebruikersdag op 18 juni


Op vrijdag 18 juni a.s. organiseert de Gebruikersvereniging Three Ships N@Tschool! voor het negende opeenvolgende jaar de Nationale Gebruikersdag. Dit jaar treedt het Zadkine College te Rotterdam op als gastheer.
De organisatie belooft een bruisende dag met boeiende sprekers en maar liefst 44 presentaties van gebruikers en productpresentaties van bedrijven die N@tschool! ondersteunen met hun producten.

Ons ROC is geen actief N@tschool! gebruiker meer, maar ik blijk nog steeds lid te zijn van de vereniging dus ga toch maar kijken. Ik ben namelijk wel benieuwd naar de nieuwste versie 11 van N@tschool! met daarin opgenomen Silverpoint 3, zeker nu ik de ELO van Magister gezien heb! Natuurlijk verwacht ik dat Wiel van de Berg van Threeships ons ook weer op zijn eigen wijze een kijkje in de toekomst zal bieden.

het bestuur van de Gebruikersvereniging wil dit jaar extra aandacht besteden aan het onderwerp communityvorming. Dat dient (volgens de vereniging) waar mogelijk plaats te vinden binnen de leeromgeving van N@tschool! om de interactie tussen studenten onderling en de interactie student–docent tijdens het leerproces te bevorderen.

Online Communities
Hoe je dit proces van communityvorming kunt stimuleren vanuit je rol als docent en enkele do’s and don’ts daarin, is het onderwerp van de keynotespeaker Bart Rienties, onderzoeker in e-learning aan de Universiteit van Maastricht.

Op deze gebruikersdag zal verder ook bekend gemaakt worden wat N@Tschool! en Live@edu samen gaan doen. Ook een ontwikkeling die interessant is om te volgen.
Inschrijven voor de gebruikersdag en de workshops kan via deze link.

Voortbordurend op het thema Communityvorming wil de gebruikersvereniging daar de komende tijd op meerdere manieren aandacht aan besteden. Zo wordt via de website gelinkt naar diverse weblogs waar gebruikers elkaar kunnen vinden met nieuwtjes en wetenswaardigheden, is de vereniging zelf een weblog gestart en hebben ze ook een twitter account. Het staat duidelijk allemaal nog wat in de kinderschoenen, maar het begin is er.

02 juni 2010

Van adapteren naar adopteren

Op maandag 4 oktober ontmoeten alle mensen met een hart voor het mbo elkaar weer in CompetentCity.
Anders dan voorgaande jaren moet je dit jaar bij je inschrijving aangeven welke spreker je in de eerste ronde wilt bijwonen.
Ga je naar hoogleraar Hersenen, Gedrag & Educatie Jelle Jolles of hoogleraar Strategisch Talent Management Lidewey van der Sluis? Of wil je naar de presentaties van marketinggoeroes en auteurs Ger Hofstee of Nicolette Wuring? Je kunt ook kiezen voor een inspiratiecollege van Heim Meijerink, voorzitter Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, of de lezing van Eduard Beck, strategisch adviseur bij Microsoft.

Ik ga geen stemadvies geven, maar zelf ga ik zeker luisteren naar het verhaal van Eduard Beck. Het interview met hem op de site van CompetentCity heeft me daarvoor genoeg getriggerd.
In dat gesprek gaat hij onder andere in op het verschil tussen ‘adaptie’ en ‘adoptie’.
"Dat duo speelt een rol bij elk groot ICT-vraagstuk en verdeelt de wereld in tweeën. De ene helft adapteert technologie aan wat ze al doen. Dat is mijn generatie, die technologie heeft zien aankomen. Voordat we dit fenomeen omarmen, willen we eerst weten of het te vertrouwen is. Dan willen we het begrijpen. Daarna volgt de vraag of het gewenst is. En pas dan belanden we in de gebruiksmodus. De andere helft adopteert technologie. Dit zijn de mensen die, bij wijze van spreken, met een iPhone uit de baarmoeder komen. Voor hen geen ‘vertrouw ik het? ‘ of ‘snap ik het?’, maar zien en gebruiken. Een fundamenteel verschil."

Grappig is dat je af en toe nog wel eens iemand hoort zeggen dat hij wel of geen "early adapter" is.
Zie ook: Ben jij een early adopter? (en let dan goed op de url)
Common Errors in English Usage haalt je uit de droom.

01 juni 2010

Netwerkscholen

Afgelopen donderdag klonk voor vijf mbo-instellingen het startschot om te gaan experimenteren met het model van de zogeheten Netwerkschool. Zij mogen de komende jaren hun eigen Netwerkschool vormgeven. Het doel: beter onderwijs tegen dezelfde of lagere kosten.

De Netwerkschool is geen modelschool, maar een model om na te denken over de inrichting van een mbo-school. Centraal staat een slimme en flexibele organisatie van het competentiegericht onderwijs. Dit betekent ook: slimmer werken voor onderwijsprofessionals en managers. De beoogde productiviteitsverbetering komt vooral tot stand door effectief gebruik van ICT voor het leren zelf, het toetsen, volgen en begeleiden van de student en voor de organisatie van het leerproces.
Elke student heeft een persoonlijk begeleider. Verder is de Netwerkschool het hele jaar open. Leerlingen en medewerkers nemen, net als elders in de maatschappij, in overleg vakantiedagen op. Naast onderwijs levert de school, via studentondernemingen, een scala aan diensten aan zijn omgeving. Dankzij digitaal en modulair opgebouwd onderwijs, leren studenten in hun eigen tempo. Zitten blijven is er dus niet bij. De Netwerkschool levert ook een bijdrage aan het lerarentekort. De Netwerkschool 2.0 maakt het mbo voor studenten intensiever, maar voor de docenten juist minder arbeidsintensief.

Prachtige volzinnen, gevonden op de site van MBO 2010 met verwijzing naar de website van de Netwerkschool waar nog meer informatie is te vinden.
Het klinkt zo mooi en logisch dat je je afvraagt waarom niet gelijk het gehele MBO overstapt?
Ik wens Helicon, ROC Eindhoven, ROC Nijmegen, ROC van Twente en SintLucas - de eindhovense school heel veel succes bij dit experiment en hoop dat we binnenkort wat van de resultaten mogen horen. Misschien tijdens CompetentCity?

Makkelijk SMS'jes versturen

Nederlanders bellen steeds minder, in de eerste plaats doordat we steeds minder vaak een vaste telefoon gebruiken. Het aantal minuten dat we de mobiele telefoon gebruikten nam licht toe, maar niet genoeg om het daling van het aantal 'vaste' minuten te compenseren. Het gebruik van sms en mobiel dataverkeer nam juist toe. (Bron: Volkskrant)

Dit staat in het jaarverslag en de marktmonitor van de OPTA over 2009. De marktmonitor geeft een overzicht van de ontwikkelingen op de telecommunicatie- en postmarkten.

Nu vind ik SMS'jes versturen vanaf m'n mobieltje nog niet echt ideaal, maar vandaag kwam ik erachter dat het ook veel makkelijker kan, tenminste als je een T-Mobile abonnement hebt. T-Mobile is de laatste tijd niet echt in positieve zin in het nieuws, maar dat is in mijn ogen vooral ook de schuld van Apple die niet toestaat dat de iPhone in Nederland gewoon vrij gebruikt kan worden via een provider naar keuze (maar dat terzijde).

Heb je een T-Mobile abonnement dan kun je via de site naar My T-Mobile. Vanaf die plek heb je de mogelijkheid om SMS'jes te versturen, als je wilt zelfs naar meer mensen tegelijk door in je online adresboek groepen aan te maken. De kosten voor het versturen van sms'jes via My T-Mobile zijn hetzelfde als het versturen van sms'jes via je telefoon.

Op die site vind je ook een Google Gadget die je kunt opnemen op je iGoogle pagina. T-Mobile heeft namelijk een nieuwe gadget ontwikkeld waarme je eenvoudig een SMS kunt versturen vanaf jouw persoonlijke iGoogle pagina. De kosten voor de SMS berichten worden volgens je eigen abonnement in rekening gebracht. De gadget moet je wel activeren op je My T-Mobile pagina waarbij je ook een pincode moet gebruiken zodat anderen niet vanaf jouw iGoogle pagina op jouw kosten SMS'jes kunnen verzenden.
Jammer genoeg is de kleur van de gadget niet aan te passen, maar het werkt verder perfect!

Bellen via de computer wordt steeds polulairder. Het aantal digitale telefoonaansluitingen is vorig jaar gestegen van 36,5 procent naar 43,3 procent van de huishoudens, bijna meer dan het aantal vaste aansluitingen. Ook het aantal gesprekken dat via programma's als Skype wordt gevoerd neemt toe, maar daarover zijn geen cijfers bekendgemaakt. (Bron: Volkskrant)