30 september 2010

Top 10 van Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT

Don't be afraid to learn from the best!
Heb jij of je collega helaas Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT te Veldhoven of één van de onderstaande top 10 presentaties moeten missen?

Op 4 november komen De beste 10 workshops van de CVI conferentie in de herhaling.
Een unieke kans voor jou en/of collega om de Toppresentatie van Dé conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2010 'De leefwereld van de leerling' alsnog te volgen!

Welke presentaties kun je verwachten?De presentaties, die door de deelnemers het best gewaardeerd werden en opnieuw geprogrammeerd zijn:
Rein Bijlsma (AOC Groenhorst College)
2. Sluit de ELO aan bij de beleveniswereld van de student?
Andre Pierik (ROC Rijn Ijssel) Nolly Toenders (Bureau Interface)
Theo Schreurs (Citaverde College) Harry Hermans (Citaverde College)
Patrick Koning (Koning Willem I College)
Paul Hermsen (ROC Zeeland) Henri Smulders (ROC Zeeland)
Nannie van Berkum (Koning Willem I College) Thomas Timmers (Interactive Interviewer)
Annet Smith (ROC Nova College) Bernadet Sprenkeling (ROC Nova College)
Marcel van Oorschot (ID College) Edith Hofstede (ID College)
Jan van der Staaij (Albeda College)
Wim Konings (Graafschap College)

Deelnamekosten bedragen €150,00 ( incl. koffie, thee, lunch en afsluitende borrel).
Om in te schrijven klik hier.

Rust, Rheinsteig en Riesling

Rust, Rheinsteig en Riesling
Ik moet er even tussenuit, dus morgenvroeg in de auto richting Loreley!
Afgelopen week ontving ik op m'n werk het Sociaal Plan en dat wil ik even rustig op me laten inwerken.

Waar kan dat beter dan wandelend door de wijngaarden langs de Rijn? Dus hopen we stiekum op een beetje regen zodat we een mooi excuus hebben om wat eerder de wijnkelders in te duiken.

Hond en kinderen blijven thuis. Lekker met z'n tweeën even weg van de waan van de dag.
Dus dit weekend geen blogberichten of uitgebreid getwitter (al schijnt er wel wifi te zijn in St. Goar).
Maandag praten we verder. Op CompetentCity mag je me alles vragen!

Versnelling van ict-gebruik in onderwijs noodzakelijk

Kennisnet signaleert ict-schaarste in het onderwijs

Zoetermeer, 30 september - Zo’n 25 procent van alle docenten in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs gebruikt geen computers tijdens de les. Het gebruik van ict in het onderwijs neemt weliswaar gestaag toe, maar veel te langzaam. Dat zegt Toine Maes, directeur van Stichting Kennisnet. In het huidige tempo duurt het nog tien jaar, voordat alle docenten ict toepassen in het lesprogramma. “Als Nederland écht de ambitie heeft om internationaal terug te keren in de top vijf kenniseconomieën, dan moeten we nu versnellen”, zo stelt Maes. Vandaag lanceert Kennisnet de Vier in Balans Monitor, een jaarlijkse uitgave over het gebruik en het rendement van ict in het onderwijs.

Investeren in ict
De toegevoegde waarde van ict in het onderwijs wordt in steeds meer onderzoek aangetoond. Ict zorgt voor een rijkere leeromgeving, met onderwijs op maat. Leerlingen zijn meer gemotiveerd en leveren betere prestaties; leraren geven efficiënter onderwijs en hun beroep wordt aantrekkelijker; en de vernieuwingsgezindheid van scholen neemt toe. Scholen erkennen de potentie van ict en investeren daarom flink. Er komen steeds meer computers, steeds snellere internetverbindingen en in de afgelopen drie jaar hebben vrijwel alle scholen een digitaal schoolbord aangeschaft. Toch gaat het volgens Kennisnet niet snel genoeg.

Gemiste kans
Zo blijkt uit de Vier in Balans Monitor dat nu gemiddeld één computer beschikbaar is per vijf leerlingen. Maes: “Stelt u zich eens voor dat u met vier collega’s een computer moet delen. Hoe efficiënt is dat?” Naast het aanpakken van deze schaarste in de infrastructuur vindt Kennisnet dat ook het rendement omhoog moet. “Het computergebruik door leraren is in 2010 met 3% gestegen. Dat is positief, maar met deze groei duurt het tot ongeveer 2020 voordat alle docenten gebruik maken van ict.” Bovendien wordt ict nog te sporadisch ingezet, en beperkt het gebruik zich veelal tot het opzoeken van informatie op internet of tekstverwerking. Dat is een gemiste kans.

Visie op de aanpak
Volgens Maes ligt de basis voor succesvol ict-gebruik in het opstellen van een heldere visie door schoolmanagers en docenten. Ongeveer de helft van de docenten geeft aan grote behoefte te hebben aan een visie die breed gedragen wordt binnen de school. “Voor een evenwichtige inzet van ict – de Vier in Balans – moet de onderwijsinstelling vervolgens ook kijken naar de deskundigheid van docenten, de inzet van leermaterialen en de noodzakelijke infrastructuur. Als docenten niet weten wat mogelijk is en als onvoldoende digitaal leermateriaal beschikbaar is, kan te weinig rendement worden gehaald uit de investeringen.”

Oproep tot versnelling
De Vier in Balans Monitor laat zien dat de digitalisering in het onderwijs niet in de pas loopt met de digitalisering in de werkende wereld. Overheid en bedrijfsleven, burgers en consumenten, allemaal raken zij steeds meer vertrouwd met ict en steeds meer benutten zij de mogelijkheden om kennis en informatie te delen. “Dat het onderwijs hierin achterblijft is vreemd. Juist hier gaat het om informatiedeling en kennisoverdracht.”, stelt Maes. Kennisnet vindt dan ook dat de onderwijswereld in de komende vijf jaar een flinke slag moet slaan. In 2015 moet iedere leerling, student en docent in Nederland eenvoudig toegang hebben tot alle beschikbare leerinformatie. Die informatie moeten zij kunnen opvragen en verwerken met hun eigen ‘device’. Een ambitie die de noodzaak van versnelling toont. “We zijn de goede weg ingeslagen, maar het moet echt sneller.”

29 september 2010

Bloggen over je werk kan zich tegen je keren

We rekenen op veel applaus
Op maandag 4 oktober ontmoeten alle mensen met een hart voor het MBO elkaar weer in CompetentCity. De vierde editie van dit grootste evenement over de vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs staat in het teken van de school als kennisonderneming.
Naast "keynote" sprekers zijn er veel workshops en is er een meetingplaza. In ronde 2 onder andere de workshop Social media in het MBO die gehouden wordt in het mediaplaza.
Twitter. Facebook. Hyves. Sociale media zijn hot. Maar kun je er ook wat mee in het mbo? Na een korte inleidende workshop gaat een panel van "experts" in discussie met de zaal. De verwachte opbrengst: een hoofd vol ideeën!
In dat panel zitten Wilfred Rubens, Karin Winters, Jan Kees Meindersma en ikzelf. De discussie staat onder leiding van Haye van der Werf.
In die discussie zullen de volgende stellingen aan de orde komen:
  1. Sociale media passen niet bij de in het beroepsonderwijs dominante manieren van lesgeven.
  2. Sociale media zijn onmisbaar om in contact te komen met onze deelnemers.
  3. Bloggen en twitteren over je werk kan zich ook tegen je keren!
Die laatste stelling heb ik aangedragen, vooral omdat ik paneldiscussies over het algemeen nogal saai vind en wel zin heb in een beetje vuurwerk! Over de eerste stelling kan ik niet zoveel zeggen omdat ik eerlijk gezegd geen idee heb wat nu "de dominante manieren van lesgeven" zijn. Bij stelling twee kun je makkelijk twee kanten belichten en verdedigen, maar stelling drie... wat moet ik daar nu op mee?

Het geval wil dat ik eigenlijk drie werkomgevingen heb: Ten eerste als adviseur bij een ROC. Daar horen jullie me vrijwel nooit over en daar heb ik uiteraard m'n redenen voor. Ten tweede werk ik al een paar jaar voor het Consortium voor Innovatie. Laat ik daar nu in huis gehaald zijn juist omdát ik blog! Tenslotte ook nog een dag in de week voor saMBO~ICT waar ik de website onderhoud, de nieuwsbrieven voor verzorg én een twitter- + LinkedIn account beheer. Ook hier zullen ze niet zonder reden juist voor mij gekozen hebben...
Hoe ik met die verschillende petten omga zal ik hier niet uitleggen. Kom dan maar maandag naar de Reehorst in Ede, dan zal ik er eerlijk en openhartig op ingaan!
Daarbij ga ik er dan natuurlijk wel vanuit dat wat ik daar zeg binnen die muren blijft, ok?

28 september 2010

En er komt meer nieuws over de OLPC!

Op naar de volgende edublogger!
Naar aanleiding van mijn bericht Een onmogelijke vergelijking! vandaag een interessant gesprek gehad met Frits Hoff van de stichting OpenWijs.nl waarin hij mij nog heel veel dingen meer kon vertellen over de OLPC dan ik ontdekt en beschreven heb. Zo blijkt het apparaat zo weinig stroom te gebruiken dat de accu echt heel lang meegaat. Het was me al opgevallen dat ik hem bijna nooit hoefde op te laden, maar dat de OLPC zo weinig stroom gebruikt wist ik niet. De reden dat Flash niet voorgeïnstalleerd is heeft te maken met rechten. Wat ik niet vertelde over het toetsenbord is dat een kind er rustig per ongeluk een glas ranja over kan gooien: het is allemaal waterdicht!
Zo is er nog veel meer te zeggen over het apparaat dat ik een tijdje mocht gebruiken.
Het goede nieuws is dat ik hem niet hoef terug te sturen, maar nu op de post kan doen richting een volgende edublogger die vast heel andere zaken gaat belichten dan ik gedaan heb.
Wordt vervolgd dus...

27 september 2010

En, wat doe je nu met die iPad?

Dit lijkt me wel wat...
Veel, heel veel!

Ik sta ermee op en ik ga ermee naar bed. In plaats van de krant te lezen check ik even snel m'n mail en koppensnel de krant online waarna ik kijk of er nog wat via Twitter is binnengekomen. Dat kan ook met een notebook natuurlijk, maar die iPad start zo lekker snel en navigeert heerlijk met wat nonchalante handbewegingen.
s'Avonds, als ik m'n notebook dicht heb geslagen pak ik de iPad nog even snel om te zien of ik niks gemist heb.
Maar vandaag overdag (ik had hem natuurlijk bij me) istie niet uit de tas geweest, natuurlijk ook om jaloerse blikken van collega's te vermijden. Er moest heel hard gewerkt worden en dan kan ik me geen afleiding via Twitter enz. veroorloven!

Mijn vorige bericht had ik met geen mogelijkheid met de iPad kunnen samenstellen. Ik moest screendumps maken, die verkleinen en daar animated gifjes van fabriceren. De plaatjes uploaden en neerzetten waar ik ze hebben wilde, met hier en daar ook nog een linkje.

Maar dan, hoeveel mensen zijn zo gek om een uur te besteden aan een tweet van Geert W. en Pechtold, in combinatie met leraar24.nl? Niemand toch?

En dan begint het grote genieten weer!
En dat is niet zoals ik vorige week schreef uitsluitend consumeren. Ik ben inmiddels tegen een aantal mooie applicaties aangelopen waar je ook in de klas veel mee zou kunnen. Je kunt de iPad op veel manier heel creatief inzetten om tekeningen, muziek en geluidsopnames te maken... en die nog te delen ook.

Nu wil ik vermijden dat ik hier veel recensies ga schrijven over iPad toepassingen. Daar zijn andere sites voor en ik heb tenslotte ook (nog) veel lezers die geen iPad hebben en voor wie al die berichten absoluut niet boeiend zouden zijn. De kunst is nu dus een balans te vinden, voor mezelf in de tijd die ik besteed aan mijn ontdekkingstocht én aan de aandacht die ik daaraan geef op deze plek!

Wat vinden jullie daarvan?

Laten we eerst even nadenken

Via berichten op Twitter kom ik vanavond terecht bij een artikel in Trouw over de Abel Herzberglezing die gisteren werd uitgesproken door Alexander Pechtold.

Dat artikel draagt de titel: Laten we eerst even nadenken

Gelijk daaronder een reactie die Geert W. op Twitter plaatste en waar Pechtold weer op reageert via Twitter:

Direct onder die berichten stond reclame voor Leraar24.nl
Is dat nu puur toeval of een schitterend voorbeeld van target marketing?


Voor alle duidelijkheid:
Ik volg beide heren niet en ga dat zeker ook niet doen. Wat mij betreft is Twitter bedoeld voor andere zaken dan populistisch geweld en verzet.

Zonde van m'n tijd dus!
Ik kan beter wat kennis gaan halen bij Leraar24.nl
Overigens, als ik daar zoek op:
makkelijk omgaan met moeilijk gedrag
krijg ik als resultaat:
Er zijn geen zoekresultaten gevonden. Probeert u het met een andere zoekopdracht of door het aanpassen van zoekfilters.

26 september 2010

Goedkoper naar de Online Educa!

Ik kan niet zeggen dat het stormloopt met de aanmeldingen voor de netwerkbijeenkomsten die het Consortium voor Innovatie samen met saMBO~ICT en Kennisnet organiseert tijdens de Online Educa in Berlijn van 1-3 december. Zie: Uitnodiging voor diner en ontbijt.

Komt dat nu omdat er geen georganiseerde reis wordt aangeboden maar je alles zelf moet regelen?
Is het te ver? Spreekt het programma je niet aan? Is het te duur?

Als het gaat om dat laatste heb ik wel een tip:
Je kunt op reiskosten besparen door je ticket te boeken via de Deutsch Bundesbahn. Daar kun je al tickets kopen vanaf ieder station in Nederland naar Berlijn voor maar € 39,- per enkele reis. De DB is daarmee een stuk goedkoper dan de NS! Zie: Mit dem Europa-Spezial günstig in die Niederlande!
(Dankzij tip van Ton Zijlstra)

Zelf zit ik samen met Ellen Elemans van het CVI in de trein die woensdagochtend 1 december om 8:19 uur vertrekt vanuit Deventer. Dus als je wilt netwerken kunnen we daar al beginnen wat mij betreft!

Dus herhaal ik mijn eerdere bericht nog maar een keer:
Ben je werkzaam in het MBO veld dan heb je dit jaar nog een extra reden om naar de Online Educa te gaan.
Het Consortium voor Innovatie, Kennisnet en saMBO~ICT hebben hun krachten gebundeld en bieden iedereen uit de sector de mogelijkheid om te netwerken en ervaringen uit te wisselen. Dit gebeurt middels een diner op de woensdagavond en een ontbijt op de vrijdagmorgen dat de drie organisaties iedereen aanbiedt die daar graag bij wil zijn.
Je kunt je via dit formulier aanmelden. De reis naar- en het verblijf in Berlijn moet je zelf regelen.

Een onmogelijke vergelijking!

Niet met elkaar te vergelijken!
Gisteren heb ik 4 apparaten bij elkaar gezet:
Met de Asus op vakantie 2008
De Asus heb ik gekocht in mei 2008, direct nadat deze beschikbaar kwam bij de Mediamarkt. Ik moest en zou zo'n ding hebben, enthousiast als ik was over het toen vernieuwende concept van een netbook! Na er een aantal maanden mee gestoeid te hebben moest ik tot de conclusie komen dat het concept weliswaar goed was, maar de dat ik de 701 iets te snel gekocht had. Al vrij snel daarna kwam er een versie uit met een groter scherm en breder toetsenbord, meer werkgeheugen en een harde schijf. Af en toe haal ik de 701 nog wel eens te voorschijn om er wat mee te spelen of er een Linux distributie op uit te proberen. Ook heb ik er Windows XP op draaien.

Ruim een maand geleden kocht ik zomaar die Compaq Mini. Het was een aanbieding voor € 199 en dat kon ik niet laten lopen, want het concept van netbooks spreekt me nog steeds aan! Ik heb niet de moeite genomen erover te bloggen, zo normaal als ik het al vind dat je er zo eentje bij hebt wanneer je veel onderweg bent. Hij bevalt me uitstekend en doet precies wat ik ervan verwacht: niet teveel, maar ook niet te weinig. Alles wat ik doen moet kan ik ermee doen, al moet ik er soms wat meer voor scrollen. Bloggen, websites onderhouden, FTP'en, foto's uploaden, Skypen mét webcam... het kan allemaal.

De OLPC met Sugar interface
In dezelfde week dat ik die Compaq in gebruik nam kreeg ik een OLPC toegestuurd van de Stichting Openwijs.nl met de vraag of ik er eens naar wilde kijken. Dat was wel even schakelen! Een heel ander toetsenbord, schermgrootte maar vooral besturingssysteem. De OLPC wordt geleverd met de Sugar userinterface voor het basisonderwijs en Gnome voor de volwassenen (dus Linuxu). Dat was wel weer even wennen. Omdat ik de Compaq ook net binnenhad ontkwam ik er niet aan de apparaten met elkaar te vergelijken en dat moet je gewoon niet willen. De OLPC is gemaakt met een heel ander doel (leren) en een heel andere doelgroep (beschikbaar voor alle kinderen, waar ook ter wereld). De Sugar interface start snel en is geweldig, zeker voor jonge kinderen. Spelenderwijs kun je heel veel verschillende applicaties starten die zich laten bedienen als spelletjes, maar waar heel veel van en mee te leren valt. Van alle activiteiten die mje doet in Sugar kun je een logboek bijhouden. Het apparaat komt pas echt goed tot z'n recht wanneer je er meer van in elkaars nabijheid zet. Ze "zien" elkaar dan in een draadloos netwerk en je kunt dan heel gemakkelijk chatten, informatie uitwisselen en bestanden delen. Dat is volgens mij dan ook de grote kracht van het OLPC concept. Ik wil het niet hebben over de prestaties, want die lopen gewoon achter bij wat je gewend bent. Het werkgeheugen is niet groot evenals de opslagcapaciteit. Naarmate je meer "in the cloud" doet heb je daar natuurlijk ook niet zoveel van nodig. Het toetsenbordje is niet bedoeld voor mijn grote vingers, maar dat zal voor kinderen anders zijn. Heel mooi is het scherm dat zich ook goed laat bekijken in zonlicht en draaibaar is, zodat je de OLPC ook als eReader en spelletjesconsole kunt gebruiken. De schermgrootte is helaas niet toereikend voor veel websites. Flash moest ik zelf "even" installeren en daar moest ik echt Linux kennis voor inroepen. De jongens van systeembeheer die het apparaat toen in handen kregen wilden hem eigenlijk gelijk houden, zo verzot waren ze erop! Na installatie van Flash zijn Youtube filmpjes ook te bekijken, maar dat gaat wel met horten en stoten eerlijk gezegd.

waterdicht toetsenbord
Kortom, zeker gezien de prijs die in Nederland een stuk hoger ligt dan de bedoelde honderd dollar, kan ik de OLPC niet echt aanbevelen, hoe sympathiek ik het concept ook vind. Er komt echter een versie uit die veel van de hierboven genoemde bezwaren wegneemt betreffende prestaties en dan kan het toch weer interessant worden.
Voor landen waar niet iedereen al de beschikking heeft over een computer, thuis en/of op school, moet zo'n OLPC echter een ware sensatie zijn als die in handen van leerlingen en hun meesters/juffen komt. Je kunt er zoveel op doen, ook als je geen internetverbinding hebt!
Als je overweegt om een OLPC te kopen voor op school, koop er dan niet een, maar gelijk een voor alle leerlingen van de klas. Juist dan komt de OLPC het best tot z'n recht vanwege het netwerk dat wordt opgezet tussen al die computers.

En toen kwam ruim een week geleden de iPad...
In eerste instantie ga je ernaar kijken als een apparaat zoals je dat gewend bent, een computer of een note/netbook. Dan stelt de iPad al snel teleur, want er zijn veel dingen die de iPad niet kan terwijl mijn Compaq netbook van € 199 daar geen enkele moeite mee heeft.
Naarmate je er meer mee gaat werken (of minder bevooroordeeld of meer onbevangen bent) bemerk je dat je iets heel anders in handen hebt dat zich anders laat bedienen en zich leent voor heel andere toepassingen! De komende tijd zal ik daar zeker meer over zeggen. Wel is het weer een device erbij en niet in plaats van. Wanneer ik meer dagen op pad ben zou ik m'n netbookje niet graag thuislaten terwijl ik de iPad er nu zeker bij wil hebben.

Ben ik over die iPad nu net zo enthousiast als twee jaar geleden over de Asus EeePC701?
Alleen de tijd zal het leren!

Tenslotte, wat er ontbreekt er in het rijtje waar ik dit bericht mee begon? De nieuwe 10 inch Skoolmate 2.0!
Die gaat een vergelijking nog lastiger maken omdat hij als touch tablet weer wat meer vergelijkbaar is (wellicht?) met een iPad. Binnenkort hoop ik daar meer over te kunnen vertellen....

21 september 2010

Een blogbericht via de iPad

Mijn eerste bericht over de iPad heeft al heel wat los gemaakt. Voor de een is het een reden hem nu te kopen, voor de ander om nog maar even te wachten, een mooie balans dus!

Vanavond wil ik eens kijken hoe het is om met behulp van Blogpress een bericht te maken voor m'n weblog.
Zoals de screendump laat zien heb je de mogelijkheid om wat voorgebakken HTML code te gebruiken. Ben je goed thuis in html code dan kan je die natuurlijk ook gewoon intikken, net zoals bij notepad.
Ook is het mogelijk een plaatje toe te voegen. In dit geval de screendump die ik gemaakt heb door gelijktijdig de ronde knop aan de voorkant én de aan/uit knop aan de zijkant in te drukken. Die screendump moet ik met de gratis app Photopad eerst roteren en kleiner maken. Daarna kan ik hem invoegen in dit bericht waarbij hij standaard onder de tekst zal komen te staan. Ik heb de mogelijkheid om hem links of rechts uit te lijnen maar zie dat niet in de editor. Ik heb dus geen idee hoe dit bericht er straks uit zal zien! Gelukkig kan ik wel redelijk makkelijk een link opnemen in m'n bericht, maar bijvoorbeeld het makkelijk embedden van een filmpje is natuurlijk teveel gevraagd. Zo lang ik maar volsta met tekst kan ik hier in principe dus mee uit de voeten. Tussentijds kan ik m'n berichten als draft opslaan en dat is natuurlijk wel prettig!



- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Nolsstraat,Emmen,Nederland

TRENDS Matter!

Normaal organiseert het NNoal rond deze tijd van het jaar een speciale HapSnap-bijeenkomst. Dit jaar kiezen ze voor een enigszins gewijzigde opzet.
Op 12 oktober willen wij u laten proeven van de toekomst en waar kan dat beter dan in School voor de Toekomst? De bijeenkomst staat in het teken van onder andere technologische ontwikkelingen in de toekomst en de impact daarvan op leren en onderwijs.

Het wordt een interactieve bijeenkomst en je kunt je al voorbereiden door:
iets nuttigs mee te brengen voor leren/onderwijs (of foto daarvan) dat anno 2025 niet meer bestaat of overbodig is” (mag weer mee terug naar huis!)

TRENDS matter!
Leren komt vaak van gisteren, maar ís voor de toekomst, voor later! En hoe ziet dat later er dan uit? Zijn er trends? Welke variabelen spelen een rol? En welke rol is er nog voor onderwijs?
De onzekerheden nemen toe en de afbreukrisico's bij verkeerde keuzes eveneens! Het gaat om onze leerlingen en alles daaromheen! Hoe kom je tot korte termijn geluk?

Nicole Rijkens en Nik Baerten van Pantopicon uit Antwerpen helpen u gestructureerd, volgens DESTEP-methodiek, aan de toekomst van het leren te proeven.
Meer informatie en aanmelden via de School voor de Toekomst

Kwartiermaken in Zeeland

Opdracht: Maak hiervan een workshopruimte!
Morgen ga ik naar Domburg. Daar komen dan veel kwartiermakers vanuit MBO instellingen bij elkaar om de plek te verkennen waar volgend jaar Dé Managementconferentie van het CvI gehouden zal worden. We gaan de "huisjes" bekijken die de ROC's en AOC's kunnen claimen om van daaruit hún conferentie invulling te geven, maar ook hoe we de ruimte eromheen zo goed mogelijk kunnen benutten.

Ik ben benieuwd wie er met het wildste idee komt! Zal een ROC zo gek zijn om Christo in te huren om de boel in te pakken of zullen er juist ideeën zijn om flink uit te pakken?

Aan de andere kant mag uiterlijk vertoon natuurlijk niet de boventoon gaan voeren zodat het een feestje wordt voor de afdeling PR&Marketing. Zoals bij iedere conferentie gaat het natuurlijk uiteindelijk om de inhoud en die moet goed zijn. Maar dat de omgeving van invloed is ligt voor de hand dus is een goede voorbereiding en terreinverkenning zeker van belang.

Het is een lange reis vanuit Drenthe maar eigenlijk begint het werk al tijdens de rit. Lees de uitnodigingsbrief maar:
22 september gaan we samen met jou de mogelijkheden van Domburg verkennen. De locatie geeft volop mogelijkheden om de conferentie volop in te zetten voor je eigen instelling.

Wij zouden wat deze mogelijkheden betreft meteen willen wijzen op de kansen die de reis biedt naar deze mooie plek. Bedenk dat de reis die jij 22 september gaat maken ook wordt afgelegd door de workshopleiders en deelnemers van je instelling in de week van 6 en 7 april.

Wij gebruiken bij onze andere activiteiten steeds meer de reis als onderdeel van het geheel.
Even wat suggesties voor de reis 22 september.
  • Kijk eens in de deelnemerslijst, misschien kun je samen met iemand reizen. Bijvoorbeeld iemand waar je nog werk mee te bespreken hebt, iemand die je wel eens beter zou willen leren kennen of gewoon iemand die je leuk vindt. Neem het initiatief en bel !!!
  • Bedenk tijdens de reis welke mogelijkheden deze reis voor je deelnemers heeft. Zou je geen bus huren en in de bus al opdrachten geven. Van plaats verwisselen? Kennismakingsopdrachten - Werkopdrachten - Focusopdrachten?
  • Als je samen met iemand reist ga dan vast eens inventariseren welke vragen je hebt voor Domburg, probeer ze vervolgens gewoon vast voor elkaar te beantwoorden.
  • Als je niet met iemand reist probeer dan ook de vragen vast te inventariseren, probeer ze vervolgens gewoon aan jezelf te beantwoorden.
  • Kijk of je onderweg plaatsen tegenkomt waar je iets met je deelnemers kunt doen als onderbreking van je reis.
  • Als je samen met iemand anders reist stel eens wat zingevingsvragen: Ben je echt gelukkig?
Je kunt natuurlijk ook gewoon genieten van het Nederlandse landschap....
Zoiets typeert dan weer de stijl en de aanpak van het Consortium voor Innovatie en maakt dat je vanzelf creatief wordt!
Helaas reis ik morgen alleen, in totaal minimaal 7 uur in de auto. Tijd genoeg om goed om me heen te kijken én me af te vragen hoe mijn collega's volgend jaar de reis heen en terug zullen ervaren...

20 september 2010

Ik heb een iPad! Nou en?

Laat ik beginnen met de volgende verklaring:
Als je een half uur met een iPad gespeeld hebt ben je verkocht en wil je hem niet meer kwijt.

Maandenlang heb ik het vermeden om hier berichten te plaatsen over de iPad. Ik wilde niet meedoen met de hype daar van alles over te beweren zonder er zelf mee gewerkt te hebben. Nu ik er sinds afgelopen vrijdag een tot m'n beschikking heb en daar al van alles mee gedaan heb krijg ik voor m'n gevoel een beetje recht van spreken. Veel mensen hebben me mondeling, via Twitter, DM en mailtjes al gevraagd: "En, wanneer ga je er wat over zeggen"?
Dat maakt het best wel een beetje lastig. Kennelijk wordt er aan mijn mening gehecht en dat betekent dat ik mijn woorden zorgvuldig moet kiezen en wegen terwijl ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb.

Voor een oordeel is het sowieso te vroeg want er valt nog veel te ontdekken. Daarom volsta ik in dit bericht met losse opmerkingen, eerste indrukken en hapsnap ongeordende ervaringen.

You never have a second chance to make a first impression...
Toen ik thuiskwam had mijn dochter de iPad al aan de oplader gelegd. Toen ik hem ontgrendelde was het eerste dat ik te zien kreeg een plaatje van een witte usb kabel met daarbij de tekst: connect to iTunes.
Dat schoot me gelijk verkeerd! Ik vind dat wanneer je een apparaat koopt hij het gelijk hoort te doen. De iPad moét je eerst verbinden met iTunes om hem te activeren. Natuurlijk heb ik op een computer wel iTunes staan. Ik heb tenslotte ook een iPod (die ik vrijwel nooit gebruik) dus kon ik beginnen met het updaten van iTunes. Behalve iTunes moét je ook een volledig ingevuld account hebben waarbij je ook gevraagd wordt om je credit card gegevens. Dit natuurlijk in verband met de onvermijdelijke aankopen in de Appstore. Wat nu als je alleen een iPad wilt kopen, maar geen computer tot je beschikking hebt?

Het activeren ging snel en daarna kon het feest beginnen! M'n wifi spot was zo gevonden en na het invoeren van de sleutel was ik gelijk online. Het eerste dat ik opstartte was natuurlijk de browser want ik doe het meeste online "in the cloud". Via Twitter kreeg ik allerlei tips over wat ik zeker zou moeten downloaden. Ook dat gaat heel makkelijk via die Appstore. Die avond heb ik mijn credit card dus gelijk flink aangesproken! Wat me gelijk opviel is hoe snel en makkelijk alles werkt, heel anders dan ik van m'n Android telefoon gewend ben. De grootste openbaring die avond was wel de gratis Twitter app: Wat een genot is het om daarmee te werken! Het eerste wat ik daarna binnenhaalde was Blogpress. Ik wil tenslotte kunnen bloggen!

Platte tekst
Toen ik die geïnstalleerd had en een eerste testbericht wilde aanmaken begon ik toch wat onrustig te worden. Kon ik nu echt alleen maar platte tekst invoeren, zonder links, zonder vet, cursief of onderstreept? Ja, het kon, maar dan wel door de HTML code in te voeren, maar wat volledig ontbreekt is een Rich Text Editor.
Snel ging ik naar een van de vele Google Sites die ik onderhoud. Stel je voor dat ik die niet eens zou kunnen....
Nou, het kan, maar daar houdt het ook mee op! Alleen in text modus kun je dingen doen. Een Rich text Editor wordt ook niet ondersteund door de Safari browser die op de iPad staat. Dan kun je in de Appstore wel gaan zoeken naar een andere browser, maar die heb ik nog niet gevonden.

Gmail
Maar ik wilde meer en heb m'n Gmail account geactiveerd op de iPad. Dat gaat met de instructies die je her en der op internet vindt heel makkelijk. Een zucht van opluchting dat ik m'n mail, agenda en contacten zo makkelijk kon benaderen via de iPad. Dan wil je natuurlijk ook een mailtje sturen en dat gaat prima... tenzij je er een plaatje of ander attachment bij wilt doen. Dan kan uiteindelijk wel, maar niet makkelijk.

Foto's
Ik ben er inmiddels wel achter dat je de iPad prachtig kunt gebruiken als digitaal fotolijstje. Het bladeren door de op de iPad aanwezige foto's is een waar genot! Een nonchalante veeg over het scherm volstaat om de volgende foto tevoorschijn te toveren of een foto te vergroten. Ik voelde me even de man van de uitslagen op de avond van de verkiezingen! Maar hoe krijg je die foto's nu op die iPad? Standaard heb je daarvoor twee mogelijkheden: downloaden of "syncen" via iTunes met je computer. Dat laatste wil ik echter zoveel mogelijk vermijden. Ik wil de iPad zien als een zelfstandig device en niet als een verlengstuk van mijn desktop. Dus had ik op voorhand bij een Apple certified reseller waar ik donderdag toevallig bij in de buurt was twee adapters gekocht: eentje met een usb aansluiting en eentje om een SD kaartje in te steken. Kosten samen € 29 en nee, je kunt ze niet apart kopen terwijl je een van de twee dus nooit nodig hebt. Denk namelijk niet dat je met die usb aansluiting allerlei randapparatuur op je iPad kunt aansluiten. Hij is alleen maar bedoeld om foto's van een camera met usb aansluiting over te zetten. Dat overzetten gaat trouwens tergend langzaam. Eenmaal binnen begint het grote genieten: je legt de iPad neer en kunt mooi naar je vakantiefoto's kijken. Inmiddels had ik een redelijk lamme arm van het in de ene hand vasthouden van de iPad en het met de andere hand bedienen ervan...
Je kunt natuurlijk netjes recht op de bank gaan zitten met de iPad op schoot zodat je met twee handen kunt typen op het verrassend goed reagerende onscreen toetsenbord. Maar ik hang altijd een beetje schuin met op de leuning naast me een note- of netbook. Ik kreeg de behoefte aan een houder zodat ik beide handen vrij zou hebben en heb die inmiddels zelf gefabriceerd van twee stukjes acrylglas. Je hebt namelijk twee houders nodig, in verschillende standen.

Maar wat kún je er nu mee?
De iPad is een geweldig consumentenproduct en dat bedoel ik heel letterlijk. Je kunt er heel makkelijk en ontspannen heel veel informatie mee consumeren. Lekker surfen of een (Youtube) filmpje bekijken, dus geen DailyMotion of zo, want Flash werkt natuurlijk niet. Mail lezen en (plat) beantwoorden gaat prima en met name twitteren via de Twitter app is ronduit verslavend. Heel mooi is bijvoorbeeld een app als Flipboard waar je heerlijk doorheen kunt bladeren. Kortom, de iPad is een prachtige apparaat om informatie binnen te halen... maar ik doe vaak het omgekeerde!
Ik wil even snel een blogpost maken met een plaatje erbij dat ik ergens van internet pluk, waarvan ik een uitsnede maak, die ik verklein en vervolgens ergens neerzet. Juist dat zijn allemaal handelingen die met de iPad  heel veel moeite kosten, voor zover het al lukt.

"Sinds ik een iPad heb zit ik 's avonds niet meer achter de computer"
Een aantal mensen heb ik dit al horen zeggen:
Dit zegt mij nu meer over die mensen dan over de iPad!
Zij zijn ingesteld op het binnenhalen van informatie. Brengen doen ze hooguit via twitter of via een mailtje met platte tekst. Even makkelijk een link opnemen naar iets dat je net gezien had? Je kunt niet makkelijk switchen van het ene programma naar het andere. Je kunt niet meerdere dingen tegelijk hebben openstaan. Simpelweg de url van een interessante site tweeten kan pas sinds Pierre Gorissen daar een handig scriptje voor heeft geschreven. Hetzelfde geldt voor het makkelijk toevoegen van een RSS feed aan Google Reader.
Kortom, als je consumptief bent ingesteld is zo'n iPad een heerlijk apparaat, mits je een houder hebt geknutseld of aangeschaft, want de hele avond dat ding in je hand houden zorgt op den duur voor stijve spieren. Het nodigt niet uit tot delen: een webcam zit er niet op, je kunt niet even een geluidsfragment opnemen.

Wat kan die dan wel wat een note- of netbook niet kan?
Tja.... uh.... hij is natuurlijk veel mooier en lichter en je kunt ermee voor de dag komen. Je kunt alles met je vingers bedienen en dat is echt heel mooi. Hij is makkelijk mee te nemen, waarbij ik je wel aanraad om een hoes aan te schaffen, want hij valt je een keer uit je handen! De standaard hoes die Apple levert kost online € 47 inclusief verzendkosten. Bij DealExtreme heb ik een vergelijkbare hoes gevonden voor € 10,00
Je kunt hem in veschillende standen draaien waarbij het beeld meedraait, mooi toch?

Dat "mooi" blijft echt hangen en ik hoop dan ook echt dat ik hem mag blijven gebruiken (mijn baas leest dit toch niet) maar ik kan nu nog niet hardmaken waarom je (in het onderwijs) nu gelijk over moet stappen op iPads. Zeker, het lijkt me geweldig om er een groep leerlingen mee op pad te sturen. GPS werkt prima en je ziet precies waar je loopt. Dan heb je natuurlijk wel een 3G data abonnement nodig.
Het is voor zover ik dat nu kan beoordelen absoluut niet een apparaat dat een note- of netbook kan vervangen. Als je een dergelijk apparaat dus gaat inzetten in het onderwijs zal het zijn naast de computers die je nog niet de deur uit kan doen...

Kan de iPad dingen die een standaard netbook niet kan?
Jazeker! Er zit een sensor in die slim gebruikt wordt voor het kantelen van het beeld, maar bijvoorbeeld ook voor iets als een waterpas, waarmee je dus kunt zien of je bureau wel vlak staat. Er zit GPRS in, maar dat zie je ook in steeds meer smartphones. Het heeft een touchscreen, overigens ook aanwezig in de Skoolmate die ook die bewegingssensor heeft. Je kunt er de show mee stelen! Als je op een conferentie loopt met een netbook heb je geen bekijks, maar met een iPad natuurlijk wel!

Maar je knupt hem dus niet even aan een beamer, je hebt geen webcam, kan geen geluid opnemen, niet FTP'en en zoveel meer dingen die het delen zo makkelijk maken. Laten dat nu juist de dingen zijn die ik zo waardeer in een willekeurig device.

Dit is een eerste indruk, zonder waardeoordeel. Dat komt later wel en laat ik ook graag over aan mensen die met de voeten in de klei staan. In latere berichten zal ik wat meer aandacht schenken aan de verschillende apps die ik inmiddels geïnstalleerd heb.

Ik reken erop veel reacties te krijgen op dit bericht. Laat het weten als je het (on)eens bent met m'n observaties tot nu toe, of als je vragen hebt die je hier niet beantwoord vindt.

Wat ik leuk zou vinden is een battle of devices, waar we aan de hand van een aantal opdrachten verschillende apparaten met elkaar de strijd aan laten gaan.

Welke opdrachten zouden dat moeten zijn? Reageer!

17 september 2010

Even geen tijd!

Na twee dagen weg te zijn geweest weer thuis en wat ligt daar op mij te wachten? Een iPad!
Dus heb ik nu even geen tijd om te bloggen want er valt eerst even heel veel te ontdekken...
Overigens plaats ik dit bericht via Blogpress, de eerste app die ik heb aangeschaft voor de iPad.
Natuurlijk kom ik later met m'n ervaringen, maar nu eerst wat tijd voor mezelf...

- Posted using BlogPress from my iPad

14 september 2010

Zoek de verschillen

Eigenlijk is het wel zo eerlijk om ook de oorspronkelijke tekst te laten zien zoals ik die had ingestuurd voor mijn bijdrage aan SURF magazine van deze maand. Al was het maar voor "later" om nog eens terug te lezen hoe snel dingen kunnen veranderen (en ik mee beweeg met die ontwikkelingen). Vandaar hieronder ook de eerste versie van m'n verhaal.

De vraag wie Google Wave nu werkelijk is gaan gebruiken in het onderwijs hoef ik blijkbaar niet meer te stellen. Het antwoord daarop heeft Google al gegeven. Maar stel dat iemand het enthousiast was gaan toepassen dit jaar en een workshopvoorstel ingediend had voor Dé Onderwijsdagen. Dat zou lullig geweest zijn!
Hebben mensen die veel tijd hebben gestoken in bijvoorbeeld Second Life nu dezelfde gevoelens, of zeg je net als bij justitie:
‘Het heeft veel kennis opgeleverd die we kunnen gebruiken bij nieuwe projecten’...


Trends versus realiteit (oud)
Herinnert u zich nog de Google Wave presentatie tijdens Dé Onderwijsdagen van vorig jaar? Voor wie er niet bij was: Een broeierig en bomvol zaaltje met mensen tot in het gangpad en op de vloer in gespannen afwachting van wat de presentatoren allemaal zouden laten zien.

Iedereen die een beetje voorop loopt in het onderwijs wilde erbij zijn. Toen ik riep dat ik nog 10 invites te vergeven had werd ik bijna besprongen. Er werd volop geflipt, getwitterd en live geblogd en natuurlijk deed ik daar zelf ook aan mee.

We zijn bijna een jaar verder. Tijd voor de vraag wie Wave nu werkelijk is gaan gebruiken in het onderwijs. Trends watchen is niet zo moeilijk: je schaft gewoon het nieuwste aan dat op de markt komt en beschrijft wat je daar eventueel mee zou kunnen in het onderwijs en daarna kijk je weer uit naar de volgende gadget die zich aandient. Daarmee loop je wel het gevaar dat je op een gegeven moment zo ver voor de muziek uitloopt dat de fanfare je niet meer kan volgen.

Nauwelijks toegepast
Trends matchen, ervoor zorgen dat ze écht ingezet worden is een stuk lastiger! Neem als voorbeeld Skype. Het bestaat al jaren en kan prima gebruikt worden voor taalonderwijs of zoiets als “leren telefoneren”. Maar wie past het toe, laat staan dat de dienst ICT het faciliteert of op zijn minst toestaat? Zo zijn er meer toepassingen te noemen die al jaren beschikbaar zijn maar nog altijd nauwelijks worden toegepast.

Soms denk ik wel eens: stop gewoon met het ontdekken van al dat nieuws en zorg er nu eerst eens voor dat alles wat al tijden beschikbaar is op een goede manier wordt ingezet! Er kan al zoveel dat een gemiddelde docent daar jaren mee vooruit zou kunnen zonder dat daar Wave, een iPad of een eReader voor nodig is.

Voeten in de klei
Maar die gedachte spreek ik natuurlijk nooit hardop uit en houd ik angstvallig voor me. Het is tenslotte veel te leuk en ook noodzakelijk om vooruit te kijken en al het nieuws dat zich aandient te onderzoeken en de mogelijkheden voor het onderwijs te beschrijven. Daarbij is het een uitdaging om zaken zo goed voor het voetlicht te brengen dat zij die met de voeten in de klei staan ze ook gaan gebruiken. Dus hoop ik op weer een Wave presentatie in november met praktische toepassingen en ervaringen uit de praktijk. Want dat het veel potentie heeft is mij wel duidelijk.

Trends versus realiteit (nieuw)
Herinnert u zich nog de Google Wave presentatie tijdens Dé Onderwijsdagen van vorig jaar? Voor wie er niet bij was: een broeierig en bomvol zaaltje met mensen tot in het gangpad en op de vloer in gespannen afwachting van wat de presentatoren allemaal zouden laten zien.

Iedereen die een beetje voorop loopt in het onderwijs wilde erbij zijn. Toen ik riep dat ik nog 10 invites te vergeven had werd ik bijna besprongen. Er werd volop geflipt, getwitterd en live geblogd en natuurlijk deed ik daar zelf ook aan mee.

We zijn nog geen jaar verder en Google heeft besloten om te stoppen met het Wave project omdat het veel te weinig gebruikt werd. Kennelijk kun je dus ook te hard achter dingen aanlopen! Trends watchen is niet zo moeilijk: je schaft gewoon het nieuwste aan dat op de markt komt en beschrijft wat je daar eventueel mee zou kunnen in het onderwijs. Daarna kijk je weer uit naar de volgende gadget die zich aandient. Daarmee loop je wel het risico dat je op een gegeven moment zo ver voor de muziek uitloopt dat de fanfare je niet meer kan volgen.

Nauwelijks toegepast
Trends matchen, ervoor zorgen dat ze écht ingezet worden is een stuk lastiger! Neem als voorbeeld Skype. Het bestaat al jaren en kan prima gebruikt worden voor taalonderwijs of zoiets als ‘leren telefoneren’. Maar wie past het toe, laat staan dat de dienst ICT het faciliteert of op zijn minst toestaat? Zo zijn er meer toepassingen te noemen die al jaren beschikbaar zijn maar nauwelijks worden toegepast.

Soms denk ik wel eens: stop gewoon met het ontdekken van al dat nieuws en zorg er nu eerst eens voor dat alles wat al tijden beschikbaar is op een goede manier wordt ingezet! Er kan al zoveel dat een gemiddelde docent daar jaren mee vooruit zou kunnen zonder dat daar Wave, een iPad of een eReader voor nodig is.

Voeten in de klei
Maar die gedachte spreek ik natuurlijk nooit hardop uit en houd ik angstvallig voor me. Het is tenslotte veel te leuk en ook noodzakelijk om vooruit te kijken en al het nieuws dat zich aandient te onderzoeken en de mogelijkheden voor het onderwijs te beschrijven. Daarbij is het een uitdaging om zaken zo goed voor het voetlicht te brengen dat zij die met de voeten in de klei staan ze ook gaan gebruiken. Dus gaan we dit jaar met z’n allen naar de onvermijdelijke presentatie(s) over de iPad die hopelijk wat langer op de markt blijft.

Maak met je klas een Doodle Video

Tot vandaag wist ik niet wat een Doodle Video is, maar ik las het zojuist in m'n eigen krant!
Daar staat het bericht Making a Doodle Video with your Class, te vinden op EFL Classroom 2.0 met de prachtige pay-off "When one teaches, two learn"

Hoe dan ook, Doodle songs en video's zijn een prachtige activiteit die je met je klas kunt doen. Ze stimuleren contextueel leren en motiveren de leerlingen omdat de activiteit een eindproduct als resultaat heeft en... er is muziek bij! Daarmee vormt de activiteit een mooi voorbeeld van SCC oftewel Student Created Content.

Maar wat is nu een Doodle Video?
Om kort te gaan zijn het tekeningen die de tekst van een liedje ondersteunen. Leerlingen maken tekeningen die gedigitaliseerd worden waarna ze worden samengevoegd met muziek om zo een clip te vormen. Zie als voorbeeld deze clips (je moet wel inloggen).

Wil je dat niet, bekijk dan onderstaande video die het concept helemaal duidelijk maakt:



Het volledige stappenplan om zelf een Doodle Video te maken vind je hier met I got a feeling van the Black Eyed Peas mooi gevisualiseerd.
Wat zou me dit een leuke manier lijken om Engels te leren!

Trends versus realiteit


Vandaag wordt het september-nummer van SURF magazine verstuurd aan de abonnees. Het volledige magazine is nu ook al online te lezen.

Op de achterkant van het magazine de vaste rubriek: Trendwatching.
Voor dit nummer werd ik gevraagd een bijdrage te leveren en mijn eerste reactie was: maar ik ben helemaal geen trendwatcher, ik ben trendmatcher! Dat bleek geen belemmering dus leverde ik op de valreep bij het sluiten van de inzendtermijn mijn verhaal aan waarin ik aandacht besteedde aan Google Wave. Een paar dagen later (ik zat nog in Frankrijk) kreeg ik een seintje van de redactie met een link naar het bericht dat Google stopt met Google Wave. Daar ging m'n verhaal!
Gelukkig kreeg ik de gelegenheid om mijn tekst bij te stellen, met het volgende resultaat.
De titel van mijn bijdrage is uiteraard geïnspireerd op het thema van de komende Onderwijsdagen: Innovatie en Realiteit
Trends versus realiteit
Herinnert u zich nog de Google Wave presentatie tijdens Dé Onderwijsdagen van vorig jaar? Voor wie er niet bij was: een broeierig en bomvol zaaltje met mensen tot in het gangpad en op de vloer in gespannen afwachting van wat de presentatoren allemaal zouden laten zien.
Iedereen die een beetje voorop loopt in het onderwijs wilde erbij zijn. Toen ik riep dat ik nog 10 invites te vergeven had werd ik bijna besprongen. Er werd volop geflipt, getwitterd en live geblogd en natuurlijk deed ik daar zelf ook aan mee.
We zijn nog geen jaar verder en Google heeft besloten om te stoppen met het Wave project omdat het veel te weinig gebruikt werd. Kennelijk kun je dus ook te hard achter dingen aanlopen! Trends watchen is niet zo moeilijk: je schaft gewoon het nieuwste aan dat op de markt komt en beschrijft wat je daar eventueel mee zou kunnen in het onderwijs. Daarna kijk je weer uit naar de volgende gadget die zich aandient. Daarmee loop je wel het risico dat je op een gegeven moment zo ver voor de muziek uitloopt dat de fanfare je niet meer kan volgen.
Nauwelijks toegepast
Trends matchen, ervoor zorgen dat ze écht ingezet worden is een stuk lastiger! Neem als voorbeeld Skype. Het bestaat al jaren en kan prima gebruikt worden voor taalonderwijs of zoiets als ‘leren telefoneren’. Maar wie past het toe, laat staan dat de dienst ICT het faciliteert of op zijn minst toestaat? Zo zijn er meer toepassingen te noemen die al jaren beschikbaar zijn maar nauwelijks worden toegepast.
Soms denk ik wel eens: stop gewoon met het ontdekken van al dat nieuws en zorg er nu eerst eens voor dat alles wat al tijden beschikbaar is op een goede manier wordt ingezet! Er kan al zoveel dat een gemiddelde docent daar jaren mee vooruit zou kunnen zonder dat daar Wave, een iPad of een eReader voor nodig is.
Voeten in de klei
Maar die gedachte spreek ik natuurlijk nooit hardop uit en houd ik angstvallig voor me. Het is tenslotte veel te leuk en ook noodzakelijk om vooruit te kijken en al het nieuws dat zich aandient te onderzoeken en de mogelijkheden voor het onderwijs te beschrijven. Daarbij is het een uitdaging om zaken zo goed voor het voetlicht te brengen dat zij die met de voeten in de klei staan ze ook gaan gebruiken. Dus gaan we dit jaar met z’n allen naar de onvermijdelijke presentatie(s) over de iPad die hopelijk wat langer op de markt blijft.
Over Willem Karssenberg
Willem Karssenberg werkt als adviseur bij de dienst bedrijfsvoering van het Drenthe College. Ook is hij werkzaam voor het Consortium voor Innovatie en saMBO~ICT. Hij blogt als trendmatcher over ICT en onderwijs op www.trendmatcher.nl
Natuurlijk werd me ook gevraagd een foto aan te leveren. Gelukkig had ik in de caravan een vergrootglas en wat lucifers liggen. De match met Google Wave was hiermee snel gemaakt! (een dovend vuurtje dus)

Ken je SURF magazine niet of ben je nog niet geabonneerd, dan kun je een gratis abonnement aanvragen voor dit kwartaalblad met nieuws en achtergrondinformatie over ICT voor het hoger onderwijs en onderzoek via www.surf.nl/magazine.
Reacties op mijn bijdrage zijn natuurlijk van harte welkom!

13 september 2010

de ICT Ambitietool (voor het VO)

Kennisnet ondersteunt scholen bij de invoering en het gebruik van ICT. Daarvoor is er een uitgebreid palet aan ondersteuningsmiddelen, -diensten en -programma's. Ook meet Kennisnet jaarlijks de voortgang van de uitvoering in de Vier-in-Balans monitor. Daaruit kan worden geconstateerd, dat er onmiskenbaar een vooruitgang te zien is. De veranderingen gaan echter niet zo snel, zeker niet als je de ontwikkelingen om ons heen in ogenschouw neemt.

Kennisnet probeert met de opzet van Vier in Balans en later Vier in Balans Plus met name VO- en PO-scholen een handreiking gegeven bij de invoering en het gebruik van ICT. Op de site van Kennisnet zijn dan ook -naast allerlei documenten en rapporten- enkele tools te vinden waarmee scholen de mogelijkheid hebben hun situatie (een beetje) in kaart te brengen. Die tools zijn vrij beperkt van opzet. Aan de hand van wat vragen krijg je een beetje in beeld waar je als school staat in vergelijking met het gemiddelde van alle scholen (waarvan vertegenwoordigers die tool hebben ingevuld), een soort benchmark dus. Daarmee krijg je als school een beetje een beeld van je eigen vraagstelling en of je er wellicht ondersteuning moet zoeken. Toch blijft een beetje de vraag hangen: nu heb ik het ingevuld, ik weet ongeveer waar ik sta (tenopzichte van andere scholen), en nu???

Vorig jaar heeft Jef van den Hurk, werkzaam bij M&I Partners, samen met een collega een aantal scholen in het VO bezocht om een beeld te krijgen van de ontwikkelingen in die sector. Bij de gesprekken die ze daar met verschillende mensen hebben gevoerd, zijn allerlei onderwerpen de revue gepasseerd. Wat hen daarbij opviel, was dat er binnen de scholen in de regel best wel sprake was van een visie op het gebruik van ICT. Tegelijkertijd bleek dat het voor de meeste scholen (om allerlei begrijpelijke redenen) best wel lastig was om die visie te expliciteren en te vertalen naar beleid of naar acties om het gebruik van ICT te versterken.

De resultaten van hun onderzoek waren aanleiding om er in een interne studiemiddag samen met mensen van Kennisnet eens aandacht aan te besteden. Dat heeft er toe geleid dat ze intern hebben zitten knutselen aan een (prototype van een) instrument, dat een stap verder gaat dan de tooltjes, die je bij Kennisnet vindt. Ze hebben het de ICT Ambitietool gedoopt. Kern van deze tool is, dat je eerst een aantal ambities kiest: wat streef je na in je onderwijs en je organisatie? Vervolgens wordt de huidige situatie aan de hand van (hoe kan het ook anders?) een aantal vragen in kaart gebracht. Afhankelijk van de gekozen ambities wordt vervolgens getoond aan welke aspecten je nog zou kunnen of moeten werken.
Natuurlijk, het is geen glazen bol, er is veel discussie mogelijk over de uitkomsten. En dat is mooi! Op die manier kan het een bijdrage leveren aan het denkproces binnen een school!

Nu zijn ze bij M&I Partners geen programmeursclub. De tool is een uitgebreid Excel-bestand. Een webbased tool zou waarschijnlijk veel meer mogelijkheden bieden. Maar dat gaat hun ambitie weer te boven.
Daarom geven ze de tool weg onder een CC-licentie 'zonder commercieel gebruik'. Wie het wil uitproberen, er op wil reageren, het toe wil passen of doorontwikkelen is bij deze van harte uitgenodigd. Wel hebben ze graag een terugkoppeling!
Klik hier voor de tool. (Nu vanaf eigen server!)

Samen met Kennisnet heeft M&I Partners een voorstel ingediend voor de Onderwijsdagen onder de titel "Praten is zilver, doen is goud". Bij die workshop willen ze het publiek de mogelijkheid geven eens te spelen met het instrument en suggesties te doen voor verdere verbetering. Als je die presentatie graag wilt volgen, moet je er wel even op stemmen op de website van de Onderwijsdagen, dat kan tot 17 september.

Tot zover een enigszins aangepast, maar verder schaamteloos overgenomen bericht dat ik vandaag tegenkwam op het weblog van Jef van den Hurk: Onderwijs van Overmorgen.
Ik heb de tool natuurlijk direct gedownload en bekeken. Volgens mij een prachtige aanzet om intern een hoop zaken op een rijtje te krijgen! Wat mij betreft dus een absolute aanrader, al was het maar vanwege het feit dat het op deze manier beschikbaar gesteld wordt en iedereen wordt uitgenodigd om de tool te verbeteren!
Hopelijk gaat iedereen hiermee niet z'n eigen gang, maar worden krachten gebundeld om het gezamenlijk nóg beter te maken. In die zin hoop ik dat Kennisnet het initiatief overneemt van M&I Partners (tenslotte toch een commerciële club:-) in dit mooie prototype verder ontwikkelt.

Eigenlijk werkt de tool heel simpel. Je begint met het verdelen van 100 punten over minimaal 2 en maximaal 4  ambities:
  1. Leraren, leerlingen en ouders hebben elk moment een goed beeld van de actuele stand van zaken en ontwikkeling van een leerling
  2. Ouders kunnen tijd- en plaatsonafhankelijk communiceren met de school over het eigen kind
  3. Alle betrokkenen vinden toepassing van ICT vanzelfsprekend
  4. ICT-middelen worden zodanig ingezet in het onderwijs, dat leervermogen, leerhouding en/of leerresultaten aantoonbaar worden bevorderd
  5. Leraren hebben de juiste didactische ICT-competenties om gebruik te maken van effectieve en efficiënte middelen in hun lessen.
  6. Er wordt onderwijs gegeven dat aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van de individuele leerling.
  7. De school is transparant naar alle betrokkenen over de organisatie en resultaten
  8. Het onderwijs sluit goed aan op voorafgaand en volgend onderwijs
  9. Het onderwijs is ingebed in de maatschappelijke context (maakt deel uit van het 'maatschappelijk ecosysteem')
  10. De school stuurt actief op een voortdurende verbetering van de kwaliteit van onderwijs en organisatie
Vervolgens kies je bij 46 vragen het juiste antwoord:


Daarna worden in een grafiek de antwoorden getoetst aan de elementen van Vier in Balans Plus.
Tenslotte krijg je een aantal aanbevelingen om de gegeven ambities waar te kunnen maken!

Is dat mooi of is dat niet mooi?
Laatste vraag:
Welke onderwijsinstelling durft het aan om de resultaten publiek te maken en te vergelijken met anderen? Pas dan worden we écht wijzer met en van elkaar!

12 september 2010

PDF reader aktiveren in Google Chrome

Zoals je in mijn vorige bericht uit de statistieken kan lezen gebruikt bijna 16% van mijn lezers nu al Google Chrome als browser en dat percentage zal de komende tijd alleen maar toenemen (is mijn voorspelling).

Reden genoeg om wat vaker met tips te komen, speciaal voor Chrome gebruikers!
Zo heeft Chrome een ingebouwde PDF viewer, maar die moet je wel even aanzetten.
Dat gaat heel simpel door in de browserbalk in te toetsen:
about:plugins
Je krijgt dan een overzicht van alle invoegtoepassingen!
Bij Chrome PDF Viewer even klikken op: inschakelen en klaar ben je.
Als je naar beneden scrollt zie je wat er nog meer geïnstalleerd is. Handig hè?

Laat je statistieken zien


Via een tip van Michel Rijnders (waarvoor dank!) kom ik terecht bij een bericht op Digital Inspiration:
Display Google Analytics Stats On Your Website

Daar wordt precies uitgelegd hoe je via SeeTheStats de gegevens van Google Analytics publiek kunt maken, hetgeen normaal gesproken niet mogelijk is. Na gratis aanmelding bij SeeTheStats moet je hen (alleen lezen) toegang geven tot je eigen Google Analytics account. Daarna kun je tot 6 zaken opgeven die je getoond wilt hebben op je eigen pagina. Daar kan je vervolgens widgets van maken die je op je eigen site kunt embedden.


Hiernaast zie je welke mogelijkheden je per onderdeel hebt om weer te geven. Je kunt de statistieken ook prive maken zodat je ze alleen kunt zien wanneer je inlogt met je wachtwoord.

Zo kun je bezoekers dus een kijkje in je eigen keuken geven.
Interessant is bijvoorbeeld om te zien hoe vaak mijn weblog bezocht wordt via Android of met een iPhone of een iPad.
Voor mij zou het goed zijn om te horen hoe m'n site er dan eigenlijk uitziet want ik heb eerlijk gezegd geen idee!

Hieronder zie je met welk besturingssysteem, met welke browser en zelfs vanuit welke plaatsen deze site bezocht wordt, maar ik had ook kunnen kiezen voor pageviews of noem maar op!





Conference by the sea

Volgend jaar april organiseert het Consortium voor Innovatie weer Dé tweejaarlijkse Managament Conferentie. Gastheer is deze keer ROC Zeeland en die wil de deelnemers natuurlijk graag in eigen provincie ontvangen.

Dat stelde het CvI voor een uitdaging want Zeeland kent geen conferentie accomodatie voor duizend (of meer) deelnemers. Er is eerst overwogen om een groot cruiseschip af te meren langs de kade in Vlissingen maar uiteindelijk is er een heel ander plan ontstaan:
Er is een compleet bungalowpark afgehuurd waar iedereen terecht kan! Iedere instelling die daarvoor opteert kan in het luxe gedeelte de beschikking krijgen over een of meer rietgedekte bungalows waarin of vanwaaruit workshops en presentaties gehouden kunnen worden. Daarbij staat het de instelling volledig vrij om de bungalow zo aantrekkelijk mogelijk in te richten. Alles mag, zolang er maar niets kapot gaat! Benaderde ROC's zijn razend enthousiast over dit nieuwe concept en hebben al een claim gelegd op één of meer "huisjes".

We kunnen niet garanderen dat er (snel) internet aanwezig zal zijn dus het werken met een beamer en (gelikte) Powerpoint presentatie of live demo van iets "uit de cloud" wordt van harte ontmoedigd. Het idee is om back to basics te gaan met geeltjes, posters of andere vormen van creatieve huiskamersessies.
De overige huisjes in het park worden gebruikt als overnachtingsplek. Er is ook een camping bij en er zijn al mensen die hebben aangegeven met een camper te komen! Voor catering en randgebeuren (denk aan een heel bijzonder avondprogramma) worden grote tenten geplaatst.

Nadruk ligt natuurlijk op de huisjes van waaruit de deelnemende instellingen zich zullen presenteren. Op de deze week verzonden flyer staat dan ook "my home is your castle" met op de achtergrond een mooi behangetje!
Over anderhalve week is er een verkenningsbijeenkomst voor kwartiermakers vanuit de instellingen om ideeën op te doen en te kijken welk huisje het beste past. Een dag om echt "out of the box" te denken en te ontdekken wat je eruit kunt halen.
Ik mag meedenken hoe we tijdens de conferentie het beste (social) media in kunnen zetten om te zorgen dat iedereen weet waar wat op welk moment te doen is. Twitterwalls op iedere straathoek, een lichtkrant achter een reclamevliegtuigje, Zeeuwse meisjes met het laatste nieuws? Verzin het maar!

Meer informatie vind je op de site van het CvI en op het weblog dat ik voor deze conferentie inricht (en die er nu nog niet uitziet, maar dat heeft te maken met dat behangetje...)
Daar vind je ook meer over de procedure voor het aanmelden van een presentatie en de programmalijnen: Human Resource Management, Samenwerking in de beroepskolom (vmbo-mbo-hbo), Leiding geven aan onderwijsvernieuwing, Bekostiging / Financieel beleid, Strategie, Cultuur, Managementstijl, PR en marketing

Steekwoorden voor de conferentie zijn:
Passie van de docent Omgaan met creatieve personeelsleden Imagobeleid Crowdsourcing Web 3.0 intern opzetten Open innovatie Sociale netwerken onderwijs media bedrijfsmatig denken aanval op de uitval ondernemerschap van werknemers personeelsbeleid bezieling bij docenten management van processen omgaan met innovaties invloed bedrijfsleven op onderwijsprogramma flexibilisering omgaan met (teveel) informatie minimale inspanning, maximale gegevens samenwerking warme overdracht mbo–hbo communiceren scholing docenten zingeving student centraal flashback Leassons Learned Is the sky the limit? Back to the future Trends Fun-doelgroep aanspreken Effectiviteit Ouderenbeleid Bekostiging Output financiering Triple A Dreiging van particulier onderwijs Europese aanbestedingen publiek private samenwerking decentralisatie risico verleggen crisismanagement

11 september 2010

Maak je eigen nieuwsbrief

De afgelopen week ben ik druk geweest met het verzendklaar maken van alweer de 4e nieuwsbrief van saMBO~ICT.
De meeste tijd gaat natuurlijk zitten in het binnenhalen en redigeren van aangeleverde copy. Daarna moet de nieuwsbrief gevuld worden. Dat kan je natuurlijk doen in bijvoorbeeld Outlook, maar je moet er niet aan denken dat je zelf vanuit je eigen mailpakket meer dan 700 abonnees moet beheren. Ik maak dan ook dankbaar gebruik van de service van budgetmailer, een online tool (Nederlands produkt) voor e-mail marketing.

Het werken met zo'n tool heeft veel voordelen:
Zo kunnen mensen zichzelf online in- en uitschrijven via een webformulier zodat je geen omkijken hebt naar het beheer van je abonnees. Je kunt je mailings maken op basis van een sjabloon dat je iedere keer opnieuw kunt gebruiken én je krijgt een prachtig overzicht van de manier waarop je nieuwsbrief gelezen wordt! Zo worden er statistieken bijgehouden van alle links waar je abonnees op klikken zodat je kunt zien welke artikelen veel gelezen werden. Je kunt meerdere groepen aanmaken en zo mailings versturen naar specifieke doelgroepen. Je kunt je nieuwsbrief personaliseren, er is een online versie van je nieuwsbrief beschikbaar. De mailing maak je via een online wysiwyg editor. Je krijgt een overzicht van de nieuwsbrieven die onbestelbaar retour komen en ga zo maar door...

Budgetmailer is een betaalde dienst maar er zijn gratis alternatieven.
Toevallig staat in Computeridee nr. 19 die ik vandaag kocht een uitgebreid artikel over mailchimp.com.
Dit heeft minimaal dezelfde mogelijkheden als bijvoorbeeld budgetmailer en is gratis tot 500 abonnees. Ruim voldoende dus voor een gemiddelde basisschool!

In sommige opzichten biedt mailchimp.com zelfs nog meer mogelijkheden: Zo kun je naast een "gewone" nieuwsbrief ook een mailing genereren op basis van een RSS feed, bijvoorbeeld van je eigen weblog. Je kunt kiezen hoe vaak die mailing verzonden moet worden, elke dag, iedere week of eens per maand. Na het kiezen van een sjabloon (of helemaal zelf ontwerpen) hoef je dan verder niets meer te doen dan het beschikbaar stellen van een webformulier zodat mensen zich kunnen aan- en afmelden. Iedere keer als iemand zich abonneert krijg je een mailtje zodat je weet wie je lezers zijn!
Ook bij Mailchimp heb je de beschikking over uitgebreide rapportages die te exporteren zijn naar Excel. De reclame in de gratis versie beperkt zich tot een klein logo van Mailchimp helemaal onderaan je nieuwsbrief. Naast de HTML versie wordt er ook een text only versie gegenereerd.

Al met al ontzettend veel mogelijkheden die het waard zijn om nader te bekijken!
Gewoon als test heb ik de nieuwsbrief van saMBO~ICT ook gepubliceerd via Mailchimp, gewoon om te zien hoe dat zou werken en eigenlijk is er geen verschil, afgezien van het logo onderaan. Voor een nieuwsbrief kun je namelijk ook complete HTML code invoegen, compleet met Stylesheets.

Scholen, organisaties maar ook ZZP'ers en bloggers die (semi-)professioneel met nieuwsbrieven willen werken kan ik zonder meer aanbevelen om eens naar de mogelijkheden van tools als Mailchimp of Budgetmailer te kijken!

08 september 2010

Gelukkig, niet opgelicht!

Wat ben ik toch blij met internet!
Mijn dochter heeft een prachtige baan gekregen in Amsterdam en is nu natuurlijk via allerlei sites naarstig op zoek naar woonruimte.
Vanmorgen stuurde ze me het volgende sms'je:
"Hoi pap! Kamer met eigen keukentje, 30m2 met dit adres: Brouwersgracht 163 1015 gh amsterdam voor 450 euro per maand inclusief... Dat is toch bijna te mooi om waar te zijn. Hoe kan ik nu de betrouwbaarheid van een particuliere huurder achterhalen? X"
Een goede vraag waar ik nog niet gelijk een antwoord op had.
Vanavond kreeg ik weer een sms'je:
Hey pap. De verhuurder is alleen 's avonds te bereiken op +447045711908. z'n advocaat zit ook in engeland... Is dat niet vreemd? Zou jij deze persoon willen bellen voor me? Ik ben nu aan het werk maar denk dat ik wel snel moet zijn. Laat maar weten via sms! X je dochter!
Ik probeerde het nummer te bellen maar kreeg via 1601 te horen dat dit geen gewoon nummer, maar ook geen mobiel nummer was. Dat wekte m'n argwaan.
Toen ik het nummer even bij Google invoerde werd ik gelijk uit de droom geholpen:
Het wordt meerdere keren genoemd op www.opgelichtopinternet.nl en dan weet je genoeg, er is een oplichter aan het werk!
Ik had dus beter via Google kunnen beginnen in plaats van eerst het nummer te bellen!

Wat ben ik toch blij dat we internet hebben en dat er mensen zijn die dit soort ervaringen delen zodat anderen gewaarschuwd worden!
M'n dochter zal minder blij zijn want zij droomde al van dat appartementje aan de Brouwersgracht...
Heb je nu wel een betrouwbare tip, dan houden we ons van harte aanbevolen!

07 september 2010

Samenwerking SURF en Microsoft voor hoger onderwijs

Online samenwerkingsomgeving Live@edu binnenkort beschikbaar via SURFfederatie

Utrecht, 7 september 2010
 - SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie voor hoger onderwijs en onderzoek, en Microsoft stellen de online samenwerkingsomgeving Live@edu beschikbaar aan het Nederlandse hoger onderwijs. Studenten en medewerkers loggen in met hun instellingsaccount via het authenticatieplatform SURFfederatie. Ze kunnen zo eenvoudig gebruikmaken van diverse gratis online communicatieprogramma's.

Jan Bakker, directeur SURFdiensten: “SURF zet met deze overeenkomst een belangrijke stap in haar innovatieve samenwerkingsinfrastructuur, waarin een scala aan online diensten wordt ontsloten en gebundeld, via open standaarden en een veilig authenticatieplatform. Dat wij de eerste organisatie zijn waarmee Microsoft een dergelijke systeemkoppeling aangaat, is veelzeggend."

Microsoft Live@edu is een gratis online service en bevat onder andere e-mail, agenda, contacten, chatfunctionaliteit en biedt de mogelijkheid bestanden te delen. Recentelijk is hier Office WebApps aan toegevoegd. Met Office WebApps is het mogelijk om Office documenten online (geschikt voor eenvoudige Word, Excel, Power Point en OneNote bestanden) te bewerken en op te slaan in de Windows Live SkyDrive. Deze online opslagmogelijkheid biedt iedere gebruiker 25 gigabyte. De bestanden worden binnen de Europese Unie opgeslagen. Door de toetreding van Microsoft tot de SURFfederatie houden instellingen controle over hun gebruikersaccounts, wat een belangrijke voorwaarde is voor gebruik van online voorzieningen buiten de eigen muren. Het is voor het eerst dat Microsoft een dergelijke federatieve authenticatiekoppeling legt met een andere organisatie.

Cees van de Par, directeur Public Sector van Microsoft: "Met de SURFfederatie bereiken we als leverancier van online diensten in potentie een miljoen gebruikers in het hoger onderwijs en onderzoek in Nederland. Uiteraard zijn we daar enthousiast over. De diensten die we de gebruikers via Live@edu aanbieden, bevinden zich in de cloud - via internet raadpleegbaar dus -, waardoor zij er vanaf elke computer of mobiele toepassing over kunnen beschikken. Handig voor iedere student, docent of onderzoeker in het hoger onderwijs en onderzoek."

Beschikbaarheid
De komende maanden zal de Universiteit van Tilburg (UvT) als eerste deze nieuwe dienst aan studenten aanbieden. Als dit succesvol verloopt kunnen andere instellingen volgen. IT-manager van de UvT en mede-initiatiefnemer Corno Vromans is verheugd over de voorziening: ”Het heeft veel tijd gekost om de koppeling van Live@edu met de SURFfederatie te realiseren. Dat dit tot nog toe alleen in Nederland is gelukt heeft te maken met de goede samenwerking en organisatie binnen het onderwijs, en het commitment van Microsoft Nederland. Wereldwijd lopen we hiermee echt voorop.”

SURFfederatie
De SURFfederatie zorgt ervoor dat studenten en medewerkers van hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen met hun instellingsaccount kunnen inloggen bij diensten- en contentleveranciers op hetinternet. Dit maakt toegangsbeheer tot webgebaseerde diensten veilig, efficiënt en laagdrempelig. Het beheer van deze toegang is voor de aangesloten instellingen niet langer een tijdrovende bezigheid. Leveranciers van online diensten die zich aansluiten bij de SURFfederatie, bereiken daarmee met één aansluiting in potentie één miljoen gebruikers in het hoger onderwijs en onderzoek in Nederland.