31 oktober 2010

Een iTunes App Store account zonder creditcard

Waarom makkelijk als het moeilijk kan?
Vandaag las ik op ReadWriteWeb dat Apple een aparte afdeling heeft gemaakt in de Appstore voor het speciaal onderwijs. In dat artikel werd met name Dragon Dictation genoemd, een programma voor de iPhone en de iPad dat gesproken woord omzet naar tekst.
Dragon Dictation is an easy-to-use voice recognition application powered by Dragon® NaturallySpeaking® that allows you to easily speak and instantly see your text or email messages. In fact, it’s up to five (5) times faster than typing on the keyboard. (bron)
Dat leek me het proberen waard dus ging ik met de iPad op zoek naar het programma... Onvindbaar!
Het is eigenlijk te gek voor woorden, maar Apple heeft per land verschillende Appstores. Wat in Amerika beschikbaar is, hoeft hier niet verkrijgbaar te zijn.
Dus moest ik er nu toch maar aan geloven en een nieuw iTunes account aanmaken waarbij ik doe alsof ik in Amerika woon. Gelukkig hoef je daarvoor niet opnieuw je creditcard gegevens af te geven want er blijkt een manier te zijn om ook zonder dat een account aan te maken. Apple geeft daar zelf instructie voor op deze pagina en op Computer!Totaal staat dezelfde instructie in het Nederlands met een aantal screendumps erbij.


Dragon Dictation is een leuke app om eens uit te proberen. Je kunt tekst inspreken in het Engels, Italiaans, Frans en Duits. Spaans komt binnenkort beschikbaar. Afhankelijk van je uitspraak is het resultaat redelijk accuraat al komen er soms de raarste woorden uit. Het gekke is dat hij het woord iPad eerst niet begreep en er iTouch van maakte!
Het systeem schijnt zelflerend te zijn en zich steeds beter aan je stem aan te passen. Je kunt teksten met één druk op de knop doorzetten naar je Twitter en Facebook account. Ook is de tekst achteraf gelukkig te editen. Als dit in het Nederlands beschikbaar komt kan ik me voorstellen dat het handig is.
Nu zou het voor een creatieve docent al bruikbaar kunnen zijn bij taallessen!
Op Youtube staat een korte demo.

Uitstel van executie

Bloglines nog tot 15 november 2010
Bloglines, de RSS reader die ik al ruim zeven jaar gebruik, gaf onlangs aan dat ze per 1 oktober zouden stoppen met hun service. Na de nodige feedback van gebruikers werd besloten sluiting een maand uit te stellen naar 1 november. Eergisteren stond er weer een aankondiging op blog.ask.com:
Bloglines Update
With November 1 right around the corner, we’ve received some feedback from users asking for a little extra time to finish transferring their data from Bloglines to other services. We’re trying to accommodate our loyal users and make this transition as seamless as possible, so we’re going to extend the deadline by two weeks. Bloglines will remain up and running until November 15.
Bloglines op de vierde plaats
De grote overstap naar een andere RSS reader kan ik dus weer 2 weken uitstellen!
Helaas zal ik en veel anderen er uiteindelijk toch aan moeten geloven.
Als ik kijk naar de statistieken van mijn RSS feed bij Feedburner zie ik dat Bloglines bij mijn lezers toch nog altijd op de vierde plaats staat. Jullie zijn dus gewaarschuwd: binnenkort moet je overstappen. De meest voor de hand liggende keuze is wellicht Google Reader, maar ik kan nog steeds niet wennen aan die interface in vergelijking tot wat ik gewend was bij Bloglines...

29 oktober 2010

Werken in de cloud

Online werken met de Microsoft apps
Vanmiddag plaatste ik een bericht over de eerste Cloud Computing opleiding ter wereld in Nederland. Uit wat ik er online over kon vinden trok ik de conclusie dat het hier vooral gaat om de mogelijkheden die Google daarvoor biedt.
Maar heb je enig idee wat er nu online mogelijk is met een simpel hotmail of live account? Vandaag installeerde ik Office 2010 en na die installatie werd me gevraagd of ik gelijk online wilde. Na het invullen van m'n hotmail account gegevens kwam ik in mijn Skydrive terecht en kon daar gelijk aan het werk.

Pas later viel me op dat dat gebeurde binnen Google Chrome die ik heb ingesteld als standaardbrowser. Daar waar ik onbewust verwachtte dat Microsoft mij wel zou willen binden aan gebruik binnen Explorer kon ik dus rustig een andere browser gebruiken! Chapeau voor Microsoft.
Om een en ander uit te testen maakte ik mijn vorige bericht dus in de Word Web App. Helaas lukt het me daar nog niet om de spelling in de juiste taal of uit te zetten.
De komende tijd ga ik eens wat vaker werken met de online web apps om te zien of ik daar nu net zoveel mee kan als ik gewend ben van Google Documents!

De hand in eigen boezem

lekker cashen in het onderwijs
Gisterenavond ben ik lid geworden van de Algemene Onderwijsbond.
Het eerste waar ik na aanmelding tegenaan liep op de informatieve website van de AOB was een artikel over de inkomens van bestuurders van onderwijsinstellingen.
Daarin staat dat in 2009 zestig bestuurders van onderwijsinstellingen de publicatienorm voor topinkomens hebben overschreden. Die zogenoemde ‘wopt-norm’ staat gelijk aan het gemiddelde ministersloon en lag vorig jaar op 188 duizend euro. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Onderwijsblad op basis van meer dan honderd jaarverslagen. Het betreft 34 bestuurders bij universiteiten, 19 bij hogescholen, 6 bij regionale opleidingscentra en één bij een gecombineerd bestuur voor onder meer speciaal onderwijs, gehandicapten- en revalidatiezorg, en arbeidsreïntegratie.
Op de site staat een overzicht van de beloningen dat je kunt downloaden.

Ik heb even gekeken naar de beloningen in het MBO en wat me dan opvalt is dat die beloningen onderling niet in verhouding staan tot bijvoorbeeld het aantal deelnemers bij die MBO instellingen. Wat me wel opvalt is dat bij een aantal instellingen waarvan ik weet dat ze keihard aan het bezuinigen zijn de beloningen van de bestuurders juist buiten verhouding hoog liggen. Je zou toch mogen verwachten dat die de hand in eigen boezem steken en beginnen bij zichzelf, of zijn die bezuinigingen juist nodig om die topsalarissen in stand te kunnen houden?

De gemiddelde beloning voor een ROC bestuurder ligt ergens tussen de 140 en 150 duizend euro en ik zie er ROC's tussen staan die prima presteren met deze bestuurders. De hoogte van de beloning staat dus ook niet in relatie tot de resultaten die behaald worden. Tegen hen die meer dan "de wopt norm" menen te moeten opstrijken en tegelijkertijd bezuinigingen willen doorvoeren binnen hun instelling zou ik willen zeggen: Practise what you preach. Verander de wereld en begin bij jezelf. Je hebt een voorbeeldfunctie!

Eerste Cloud Computing opleiding ter wereld in Nederland

Je kunt haast niet om de persberichten heen die verschijnen over de eerste Cloud Computing opleiding ter wereld die in Nederland van start is gegaan en wel op het ROC van Amsterdam.
Trust Your Talent
Trust Your Talent richtte eerste opleiding Cloud Computing op ROC Amsterdam

AMSTERDAM, 20101026 -- Op het ROC van Amsterdam krijgt de eerste groep studenten les in Cloud Computing. De ICT opleiding startte de lessen afgelopen september, de eerste leerlingen gaan in februari op stage. Volgens Ross Mahon (Google Enterprise Education Evangelist) van Google Europa, afdeling Education, is het ROC van Amsterdam het eerste opleidingsinstituut op MBO niveau in Europa dat samen met Trust Your Talent op deze ontwikkeling inspeelt. Trust Your Talent en ROCvA leiden hiermee hun studenten op voor de toekomst.
Lees verder en bron: Nieuwsbank
LoketMBOICT heeft het bericht als primeur overgenomen en ook Vives besteedt er aandacht aan.
Als je doorklikt naar www.trustyourtalent.nl kom je op een site die duidelijk gegenereerd is met behulp van Google Sites. Je kunt je ook opgeven voor BekijkSessies en ook die lijken volledig gevuld te worden met de mogelijkheden van Cloud Computing via Google Apps.
Op nog weer een andere site van Trust Your Talent zie je dat ook zij even op het verkeerde been gezet zijn toen Google besloot te stoppen met Google Wave.
Is dat erg? Nee hoor!
Laat de leerlingen van nu maar leren dat wat ze nu kunnen straks misschien niet meer nodig is en dat wat er nu is straks misschien niet meer bestaat. Opleiden voor de toekomst is al lastig genoeg met de kennis van nu!

Ik vind het dus lovenswaardig dat een ROC deze stap durft te zetten en een dergelijke opleiding start.
En is het dan allemaal Google wat de klok slaat in deze opleiding?
Ik denk het niet als ik naar de twitterstream kijk van de oprichter van Trust Your Talent, Lars Ros. Daar lees ik namelijk dat hij deze week bij Microsoft Nederland is geweest en samen met hen de MBO studenten blij gaat maken!

Dus Lars, veel succes met je ondernemingen, want ik zie dat je naast het opleiden bij ROC Amsterdam nog veel meer plannen hebt!

Geluidsopnames met AudioPal

Via Techlearning.com kwam ik vandaag bij een bericht met links naar 5 presentaties die op hun beurt ook weer volstaan met waardevolle tips.
Eigenlijk is iedere link een apart bericht waard, maar dan zou ik hier een dagtaak aan krijgen. Daarom wil ik er eentje uitlichten die ik vond in een van de presentaties: 50 sites in 60 minutes.

De eerste site die daarin genoemd wordt is AudioPal.
Daar kun je gratis en op verschillende manieren audio creëren die je daarna kunt opnemen in een webpagina.
  1. Je kunt tekst inspreken via je telefoon door een nummer te bellen.
  2. Je kunt gebruikmaken van een text-to-speech module, ook in het Nederlands!
  3. Je kunt tekst inspreken via je microfoon op de computer
  4. Je kunt een audiobestand uploaden
Als je dat gedaan hebt krijg je een preview aangeboden.
Ben je tevreden met het resultaat dan vul je je e-mail adres in en even later krijg je een link naar kant-en-klare embed code die je op je site kunt plaatsen. Je hoeft je verder niet te registreren.
De widget ziet er dan uit zoals hieronder.
Voor dit voorbeeld heb ik de text-to-voice mogelijkheid uitgeprobeerd en zoals je kunt horen is de kwaliteit daarvan heel aardig. Helaas is het gelimiteerd tot 600 karakters, maar het geeft wel mooi aan wat er mogelijk is!

28 oktober 2010

Onderwijs van de toekomst zien en beleven

Tot ziens op Dé Onderwijsdagen!
- Persbericht -
Onderwijs van de toekomst zien en beleven op Dé Onderwijsdagen

Augmented reality, games besturen met je brein en nog veel meer op 9 en 10 november in Utrecht

Zoetermeer, 28 oktober– Bezoekers van Dé Onderwijsdagen kunnen de nieuwste ICT-toepassingen voor het onderwijs zien én zelf uitproberen in Dé Expo, een grote proeftuin vol innovaties als 3D-printen, 4K-video, augmented reality, brein-computer interactie en serious gaming. Maar meer nog dan de techniek draait het op dit evenement om de bruikbaarheid en meerwaarde van al deze snufjes voor het huidige onderwijs. ‘Innovatie en Realiteit’ is dan ook het toepasselijke thema van Dé Onderwijsdagen dit jaar.

Trends
Dé Onderwijsdagen van SURF en Stichting Kennisnet geven de bezoeker inzicht in resultaten en trends op ICT-gebied binnen het hele onderwijsveld, van primair tot hoger onderwijs. Op dit jaarlijkse congres buigen onderwijsprofessionals, variërend van docenten en beleidsmakers tot ICT’ers, zich over de vraag hoe samenwerking en innovatie tot bruikbare resultaten leiden. Het thema ‘Innovatie en Realiteit’ weerspiegelt het spanningsveld tussen innovaties die zich voortdurend aandienen en de dagelijkse realiteit van het onderwijsproces.

Beleef de toekomst
Op Dé Expo draait het om beleven en ontmoeten. Geïnspireerd door best practices, ook buiten het onderwijsveld, bevat Dé Expo vier innovatie-eilanden: multidimensionaal, gaming, beeld+ en cossmediaal. Bezoekers kunnen meedoen aan een 3D-vliegsimulatie, games spelen die worden aangestuurd door je eigen hersenen en hartritme, of via één van Van Gogh’s meesterwerken ervaren hoe Augmented Reality werkt. Rondom deze toepassingen worden presentaties en workshops aangeboden die de link leggen naar het hedendaagse onderwijs.

Keynote speakers
Op Dé Onderwijsdagen spreken onderwijsspecialisten van internationale allure. De Amerikaanse onderwijsbeleidsmaker Curtis Johnson baarde opzien als co-auteur van het boek Disrupting Class, een pleidooi voor grondige herziening van het onderwijs. En Sugata Mitra is vermaard vanwege zijn Hole-in-the-wall experimenten over het zelflerend vermogen van kinderen met computers. Nederlandse keynote speakers zijn succesondernemer Michiel Muller en Christiaan Alberdingk Thijm, specialist in auteursrecht en internet.

De organisatie van Dé Onderwijsdagen 2010 is in handen van SURF en Stichting Kennisnet. Het volledige programma vindt u op www.deonderwijsdagen.nl.

27 oktober 2010

Wat er nu toe doet

Now, more than ever, we need to shake things up.
Via een artikel vandaag in mijn eigen "The Willem Karssenberg Daily" kwam ik bij een bericht op Ereaders.nl met de mooie titel: Wat er nu toe doet. Het blijkt te gaan om een (gratis) Ebook, uitgebracht door Seth Godin, dat nu ook vertaald is in het Nederlands en in ruil voor een tweet is te downloaden vanaf Ereaders.nl.
Meer dan zeventig schrijvers, denkers en vakmensen spuien hun inspirerende meningen, ideeën en gedachtes aan de hand van een trefwoord. De succesvolle ondernemer en veelgevraagd spreker Seth Godin verzamelde ze in het boek 'What matters now'. De Nederlandse vertaling is nu gratis te downloaden via eReaders.nl!

"Nu hebben we meer dan ooit een nieuwe manier van denken nodig, een nuttige manier om te focussen en de energie om dingen om te keren." Seth Godin wil je met dit gratis ebook op weg helpen. Van bestseller-auteur Elizabeth Gilbert tot Wired-redacteur Kevin Kelly, en van uitgever Tim O'Reilly tot Arianna Huffington, oprichtster van The Huffington Post, in Wat er toe doet willen verschillende mensen uit de boek- en mediawereld hun ideeën aan je kwijt. Ieder van hen deelt een gedachte met je waar je over na kunt denken in aanloop naar het jaar 2011.

'What matters now' werd vertaald door Lucy Wobma. Vormgeving en ePub conversie: Wiebe de Jager.
Vreemd genoeg zijn de bijdragen in de Nederlandse vertaling in omgekeerde volgorde geplaatst, maar dat maakt voor het lezen niet uit.
Wil je liever de originele uitgave in het Engels en als PDF, dan kan dat via deze link. De Nederlandse vertaling is in Epub formaat.
Meer informatie over deze publicatie vind je op het weblog van Seth Godin: What Matters Now: get the free ebook. Daar ook veel links naar de auteurs en naar nog een ander Ebook!

Vandaag 4 jaar op Twitter!

Dankzij een seintje van @nl_twop_1000 werd ik er vanmorgen aan herinnerd dat ik vandaag precies vier jaar twitter!

Dat is voor mij wel iets om even bij stil te staan.
In het begin wist ik nog niet zo goed wat ik ermee moest, gewoonweg omdat vrijwel niemand anders die ik kende op Twitter zat. Na verloop breidde het netwerk zich uit en ging het als vanzelf lopen. Ik heb de berichten op m'n eigen weblog erop teruggelezen en kwam erachter dat ik Twitter zelf nooit expliciet gepromoot heb als medium dat je móet gebruiken en nog steeds vind ik dat je dat helemaal zelf moet weten. Het past bij je of het past niet bij je. Wat mij betreft is het niet meer weg te denken en heeft het me de afgelopen jaren al ontzettend veel goeds gebracht.

"Maar wat hèb je er nu aan" wordt me nog wel eens gevraagd. Het meest concrete voorbeeld dat ik dan geef is de keer dat ik een aantal usb sticks wilde hebben voor een presentatie en binnen een half uur via Twitter een reactie kreeg met: DM even je adres!
Maar er is zoveel te noemen! De ruggesteun die je via Twitter krijgt als je even ergens mee zit of een vraag hebt. De discussies die soms hoog oplaaien. Het "samen" naar een tv programma kijken en daar commentaar op geven.
Ja maar.... in het onderwijs dan?
Ik ga geen pogingen doen het uit te leggen, net zoals ik nog nooit een leerkracht heb hoeven uitleggen waarom een copieerapparaat zo handig is.

In oktober 2006 was ik op de Conference on Information Technology in Charlotte, Amerika op uitnodiging van het Consortium voor Innovatie die hoopte dat ik er via een weblog aandacht aan zou besteden. Een van de vele sessies die ik bijwoonde was die van Barry Dahl met als titel: Web 2.0 Whirlwind. Volgens mij was hij degene die ook Twitter noemde, al kan ik het in de lijst met links die hij toen beschikbaar stelde (leuk tijdsdocument) niet terugvinden.

Hoe dan ook, terug in Nederland heb ik gelijk een account genomen en een bericht geplaatst: having a jetlag. Gelukkig is dat bericht via My First Tweet beschikbaar gebleven want Twitter zelf bewaart niet alles helaas.

We zijn nu vier jaar verder en Twitter is redelijk ingeburgerd. Wat is de volgende dienst of tool waarvan we over vier jaar kunnen zeggen: ik was er vroeg bij?

Denk je in- of buiten de box?

Soms is niets wat het lijkt te zijn!

Je denkt te kijken naar een demonstratie van Augmented Reality waarin je een kubus ziet met een strik eromheen...

Totdat halverwege het fimpje de werkelijkheid getoond wordt.

Daarna is het knap lastig om opnieuw die strik juist te zien.





Leuk project voor een les handvaardigheid?





24 oktober 2010

Gelukkig, niet opgelicht!

Wat ben ik toch blij met internet!
Mijn dochter heeft een prachtige baan gekregen in Amsterdam en is nu natuurlijk via allerlei sites naarstig op zoek naar woonruimte.
Vanmorgen stuurde ze me het volgende sms'je:
"Hoi pap! Kamer met eigen keukentje, 30m2 met dit adres: Brouwersgracht 163 1015 gh amsterdam voor 450 euro per maand inclusief... Dat is toch bijna te mooi om waar te zijn. Hoe kan ik nu de betrouwbaarheid van een particuliere huurder achterhalen? X"
Een goede vraag waar ik nog niet gelijk een antwoord op had.
Vanavond kreeg ik weer een sms'je:
Hey pap. De verhuurder is alleen 's avonds te bereiken op +447045711908. z'n advocaat zit ook in engeland... Is dat niet vreemd? Zou jij deze persoon willen bellen voor me? Ik ben nu aan het werk maar denk dat ik wel snel moet zijn. Laat maar weten via sms! X je dochter!
Ik probeerde het nummer te bellen maar kreeg via 1601 te horen dat dit geen gewoon nummer, maar ook geen mobiel nummer was. Dat wekte m'n argwaan.
Toen ik het nummer even bij Google invoerde werd ik gelijk uit de droom geholpen:
Het wordt meerdere keren genoemd op www.opgelichtopinternet.nl en dan weet je genoeg, er is een oplichter aan het werk!
Ik had dus beter via Google kunnen beginnen in plaats van eerst het nummer te bellen!

Wat ben ik toch blij dat we internet hebben en dat er mensen zijn die dit soort ervaringen delen zodat anderen gewaarschuwd worden!
M'n dochter zal minder blij zijn want zij droomde al van dat appartementje aan de Brouwersgracht...
Heb je nu wel een betrouwbare tip, dan houden we ons van harte aanbevolen!

21 oktober 2010

Boventallig, op zoek naar een wereldbaan?

In het voorjaar heeft mijn werkgever een wijziging van de organisatie aangekondigd. Die was om de volgende redenen nodig:
  • De overhead  is te groot geworden en dat gaat ten koste van het onderwijs
  • Diensten en clusters werken langs elkaar heen
  • Er komen bezuinigingen op het beroepsonderwijs af
  • Educatie krijgt te maken met bezuinigingen en marktwerking; de verwachting is dat de omzet de komende jaren zal halveren
Voor de zomervakantie is er met de MR overeenstemming bereikt om per 1 januari 2011 de formatie bij de Diensten te verminderen en bij Educatie een aantal functies op te heffen. Inmiddels is er ook met de bonden een akkoord bereikt over een Sociaal Plan.

Concreet betekent dit voor mij dat ik vandaag formeel te horen heb gekregen dat mijn functie als adviseur ICT bij de dienst Bedrijfsvoering per 1 januari 2011 komt te vervallen en ik met ingang van die datum boventallig wordt. Dit betekent dat ik vanaf vandaag de ruimte krijg om me te oriënteren op een nieuwe baan. Indien ik per 1 januari 2012 geen ander werk heb gevonden dreigt ontslag.

Voor alle duidelijkheid: Ik wil niet weg bij mijn werkgever want ik heb het daar in principe prima naar mijn zin en er ligt ook heel veel werk voor me. Echter, aangezien dit werk straks niet meer is belegd in een functie kan ik het niet meer doen. Mijn werkgever meent het te kunnen stellen zonder medewerkers met specifieke kennis op het gebied van Onderwijs en ICT die beleid kunnen maken en daarover kunnen adviseren en die opvatting dien ik te respecteren.

Nu ben ik voor een deel van mijn tijd gedetacheerd bij het Consortium voor Innovatie en saMBO~ICT. Beide organisaties hebben aangegeven die detachering graag uit te breiden. Helaas gaat mijn werkgever daar niet mee akkoord omdat na afloop van de detacheringstermijn ik weer "ten laste" zou komen van mijn werkgever en dat is een risico dat zij niet willen lopen. Zo kan ik dus niet het werk dat ik graag doe blijven doen en/of uitbreiden, maar moet op zoek naar wat anders...

Dus ben ik nu op zoek naar een wereldbaan!
Het liefst natuurlijk een waar mijn kennis en expertise het meest tot z'n recht komt en waar ik kan blijven doen waar ik nu ook mee bezig ben. Graag uiteraard binnen een onderwijsinstelling zodat de pensioenrechten die ik (hopelijk) heb opgebouwd behouden blijven. Helemaal mooi zou het zijn wanneer mijn detacheringen door de nieuwe werkgever worden overgenomen zodat ik kan blijven doen waar ik goed in ben en wat ik zo leuk vind, ook voor het Consortium voor Innovatie en voor saMBO~ICT.

Om me te helpen bij het vinden van een nieuwe baan kan ik via een mobiliteitscentrum gebruikmaken van twee outplacementbureaus met namen als "Dreamjob" en "Carrière Switch". In de wandelgangen heb ik echter al gehoord dat zij hebben aangegeven het heel lastig te vinden om mensen van 56 jaar en ouder nog te bemiddelen.
Vandaar dat ik minstens zo veel vertrouwen heb in mijn eigen netwerk en me hierbij dus middels dit bericht "in de etalage zet".

Vraag me niet hoe ik me in deze situatie voel!
Gezien de gedragscode die ik met mezelf heb afgesproken wil ik daar publiekelijk geen uitspraken over doen.
Wel kan ik zeggen dat het niet leuk is jezelf na ruim 30 jaar bij een baas waar je veel voor gegeven hebt op deze manier terug te vinden. Daar waar ik me nooit zorgen maakte over m'n toekomst en al m'n energie kon besteden aan inhoudelijke zaken moet ik nu opeens aan heel andere dingen denken. Mocht ik in januari vrijwillig vertrekken, dan krijg ik wat geld mee. Het risico wat ik daarmee echter loop kan ik niet overzien en eigenlijk wil ik daar ook helemaal niet mee bezig zijn: Geef mij gewoon een leuke klus en maak gebruik van mijn kennis!
Wel realiseer ik me dat ik me gezien mijn leeftijd niet meer moet storten in kortlopende avontuurtjes. Ik merk nu dat als je 58 bent je toch wel wilt weten waar je aan toe bent...

Dus:
Heb je een suggestie, heb je tips, heb je die wereldbaan of wil je meer weten naar aanleiding van bovenstaande, laat het me dan weten!

20 oktober 2010

Interview op Radio Drenthe over de #twedding

tweddingVanmorgen werd ik gebeld door een redaktiemedewerkster van RTV Drenthe met de vraag of ik in Brinkpraat een paar vragen zou willen beantwoorden over Twitter en de twedding. Na het liedje van de nozem en de non dat ik door de telefoon hoorde kwam ik live in de uitzending. Was toch wel verrast dat Aaldert Oosterhuis mij in zijn onvervalst mooie Drents begon te bevragen, maar al praat ik het niet, ik kan de prachtige taal van mijn provincie gelukkig prima verstaan! Ondertussen had ik snel van alles bij elkaar gezocht over de op handen zijnde twedding zodat ik in ieder geval wist waar het over zou gaan. Ik vind het knap hoe Aaldert door zijn manier van vragen een losse en ongedwongen toon kan neerzetten waardoor het praten als vanzelf gaat.

Luister hier naar mijn mening over de #twedding waarover op Twitter zeer verschillend gereageerd werd:

De techniek
tweddingAchteraf was ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar wat ik nu eigenlijk gezegd had. Gelukkig biedt RTV Drenthe ook een uitzending gemist aan waar je programma's terug kunt zien en luisteren. Dus heb ik in Internet Explorer even Freecorder geïnstalleerd. Dat is een programma dat zich nestelt in de toolbar en waarmee je alles kunt opnemen dat via de luidsprekers van je computer te horen is. De opname wordt opgeslagen als MP3 bestand dus kon ik met Audacity makkelijk begin en eind wegknippen. Daarna heb ik het bestand geplaatst in een openbare map op mijn Windows Live Skydrive. Als je naar het bestand toegaat zie je dat de pagina de extensie .mp3 heeft, maar je kunt het bestand niet direct afspelen. Wanneer je op het plaatje klikt kun je het MP3 bestand downloaden. Die downloadlink ziet er alsvolgt uit:
http://public.blu.livefilestore.com/y1p4QaJsOw-X7WsjLLEAID1addexc6w0Dc41oc0tE-zCAGYWjC26KtQBGuccEMtuKxruK5IWyRFqxHVtJBgZ-IpRA/brinkpraat.mp3?download&psid=1
Haal je nu het laatste gedeelte ( ?download&psid=1 ) van die url weg dan houd je de directe link naar het MP3 bestand over!
Deze link kun je gebruiken om het MP3 bestand te embedden via een flashplayer. Ik heb daarvoor op mijn website een pagina staan waar ik de url kan inplakken en die mij de kant-en-klare code teruggeeft die ik nodig heb om een flashplayer te gebruiken. Zo kan ik dus geluidsbestanden die ik bij Skydrive zet toch online laten afspelen! Het voordeel is dat je op Skydrive heel veel gratis ruimte hebt. Ik heb het interview ook geplaatst op Audioboo, maar daar houdt de uitzending na 5 minuten op, de limiet voor gratis speelruimte bij Audioboo.
Door Skydrive te gebruiken loop je dus niet snel tegen zo'n limiet aan.
Het interview.

Update:
Vandaag kreeg ik meldingen binnen dat het bestand niet beluisterd kon worden. Zou Microsoft een gaatje gedicht hebben?
In ieder geval heb ik de geluidsopname nu maar op een eigen server geplaatst.

18 oktober 2010

De DIY iPad in één handhouder

Morgen wil ik op de Teachmeet in Groningen iets demonstreren met m'n iPad. Daarbij wil ik wel één hand vrij hebben om de iPad te bedienen en dingen aan te wijzen.

Maar hoe houd je nu een iPad vast met één hand zonder het risico te lopen dat je hem laat vallen?
Daar heb ik het volgende op gevonden:
  • Ik heb bij DealExtreme een Protective Hard Plastic Case voor de iPad gekocht.
  • Daar heb ik met een soldeerbout twee gleufjes in gemaakt.
  • Met een Stanleymesje de braampjes weggesneden.
  • Daar doorheen een klittenbandje die je ook gebruikt om skis bij elkaar te houden.
Klaar is Kees! De hardplastic case zit heel nauw om de iPad heen en daarmee klemvast. Het klittenbandje is verstelbaar voor grote en kleine handen en ik heb de ruimte om de iPad zowel horizontaal als verticaal vast te houden. Een Do It Yourself klusje van nog geen 10 minuten

Overigens kan die Teachmeet aan het eind van de innovatie & inspiratiedag voor docenten bij de Hanzehogeschool nog wel wat presentatoren en bezoekers gebruiken dus ben je in de gelegenheid, meld je dan snel nog even aan!

17 oktober 2010

Podcasten vanaf je iPad

Vandaag heb ik de Cinchcast app voor de iPhone op m'n iPad gezet waarmee ik nu heel makkelijk en snel een podcast kan opnemen en publiceren!
In augustus schreef ik al over Cinchcast en dat er ook een app is voor de iPhone, maar toen kon ik dat nog niet zelf uittesten. Nu heb ik het dus zowel op m'n Android mobieltje als op de iPad staan. Daarnaast kun je natuurlijk ook nog gewoon inbellen of iets op de site van Cinchcast inspreken wanneer je daar bent aangemeld. Zo kun je nu dus op vier verschillende manieren MP3 gesprekken beschikbaar maken.
Cinchcast biedt je de mogelijkheid om ieder gesprek apart te embedden maar heeft ook een player waarmee je ze allemaal kunt afspelen.
Zo kan een docent dus makkelijk instructies inspreken of huiswerk opgeven, maar of dit daar ooit voor gebruikt wordt?...
Als je wilt worden berichten die je plaatst automatisch doorgezet naar Twitter en je kunt bij ieder bericht een foto of screenshot uploaden. Dat kan ook met de iPhone/iPad en met een Android toestel.
Tenslotte zijn de opnames ook gewoon als MP3 bestand te downloaden.

16 oktober 2010

Visie op leermateriaal

Discussieer mee over digitaal leermateriaal op nieuwe website
Voor de succesvolle digitalisering van het onderwijs is goed digitaal leermateriaal onmisbaar. Maar wat is goed digitaal leermateriaal? En wat is de toegevoegde waarde ervan voor het onderwijs? En wat wordt er verwacht van de docent? Vanaf vandaag wordt iedereen met een mening over digitaal leermateriaal uitgenodigd deze te uiten op www.visieopleermateriaal.nl. Er kan gereageerd worden op de visies van docenten, bestuurders en beleidsmakers. De online discussie vormt de opmaat voor een grootschalig debat over dit onderwerp op 10 november tijdens Dé Onderwijsdagen.

Discussie stimuleren
Met de website www.visieopleermateriaal.nl wil het Programma Stimuleren Gebruik Digitaal Leermateriaal het debat rondom digitaal leermateriaal stimuleren. Dit samenwerkingsverband van diverse onderwijsorganisaties zet zich in voor het gebruik van digitaal leermateriaal in het primair en voortgezet onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs. Stichting Kennisnet faciliteert de uitvoering.

Debat
De verschillende visies op de toekomst van digitaal leermateriaal worden uiteengezet in een debat tijdens Dé Onderwijsdagen. Onder leiding van Frénk van der Linden gaan docenten, schoolmanagers, uitgevers en bestuurders met elkaar in discussie. En het belooft een verhitte discussie te worden.

Wat is de toekomst van digitaal leermateriaal?
Op de website www.visieopleermateriaal.nl vind je video’s, artikelen en meningen over de ontwikkelingen in de wereld van digitaal leermateriaal en de uitdagingen die voor ons liggen bij de ontwikkeling van deze markt. Je wordt uitgenodigd om je mening te geven over de toekomst van digitaal leermateriaal. Bekijk de video’s en reageer op de artikelen en standpunten.

De filmpjes die op de site staan worden gehost bij Vimeo die ook keurig een embed code aanbiedt, maar om de een of andere reden heeft degene die ze daar geplaatst heeft besloten dat de video's niet elders getoond mogen worden. Dat ben ik niet gewend van Kennisnet die toch graag alles wil delen, dus ga ik ervan uit dat er ergens per ongeluk een vinkje verkeerd staat. Ik zal het in ieder geval opnemen met de communicatiemanager van Kennisnet! (Marien, hoe zit dit?)

Innovatie & inspiratie voor docenten

Op dinsdag 19 oktober organiseert de Hanzehogeschool in Groningen een studiedag met als thema innovatie & inspiratie voor docenten, niet alleen voor eigen medewerkers, maar voor iedereen die belangstelling heeft!
Wil jij nieuwe inspiratie opdoen en je onderwijs verrijken?
Kom dan naar deze leerzame dag over innovatie en doe mee!
De dag begint met een presentatie van Erwin Blom over “Hoe communities werken, social media in de praktijk”.
Daarna is er een lunch, een doorlopende informatiemarkt en nog een aantal workshops/lezingen met interessante sprekers, waaronder bijvoorbeeld Harry Gankema over brein en leren, Wilfred Rubens over sociale media in het onderwijs en nog vele anderen, allemaal met een mooi aanbod.
Op de informatiemarkt is er ook een demonstratie van de enTourage eDGe, een netbook en Ereader ineen.

Aansluitend organiseert Erwin de Beer dan ook nog een Teachmeet! Eindelijk dus eens iets in het (hoge) noorden waarvoor ik niet helemaal naar het westen hoef te reizen. Tenslotte gaat er niks boven Groningen!
Ook de toegang tot deze Teachmeet is uiteraard gratis en je kunt je nog aanmelden om iets te presenteren.

Mooi dat een onderwijsinstelling een dergelijke dag zomaar voor iedereen openstelt en ik ga er dan ook zeker  naartoe!

Social media felicitaties voor Sara

Wat doe je als je ver van huis bent maar toch iemand op een originele manier wilt feliciteren met haar 50e verjaardag?
Juist, je zingt een lied -zeker als het gaat om een vriend(in) van het CvI- en zet het op Youtube!

De vaste crew van het CvI deed dat, aangevuld met gastzangers Ger Roelen en Henk van Rijssen voor Karin Winters die vandaag jarig is. Precies om 0:00 uur vannacht werd het filmpje publiek gemaakt.
Karin is nog de hele dag jarig dus ook jullie kunnen haar op originele manier verrassen

Naar mijn inschatting was het camerawerk in handen van een argeloze Amerikanse badgast die onverwachts een Flip in handen geduwd kreeg en geen idee had wat hem overkwam...

15 oktober 2010

MediaMachtig!

MediaMachtig: subsidie voor mediawijze basisscholen
Media zijn machtig. Machtig leuk, machtig handig, voor kinderen en volwassenen. Maar je moet er wel mee om leren gaan, zodat je de media machtig wordt – in plaats van andersom.

Op 27 oktober is in Utrecht de officiële kick-off van het subsidiefonds MediaMachtig. Bij dit fonds kan je subsidie vragen voor ict-activiteiten waarbij leerlingen leren hoe ze om moeten gaan met media zoals internet door ze met die media te laten werken in één van de vakken. Denk aan het vullen van een weblog voor de taalles, een gps-tocht maken voor aardrijkskunde, het maken van een filmpje voor geschiedenis enz.

Je kunt de kick-off bijwonen door je hier aan te melden.
Je krijgt dan alles te horen over de mogelijkheden van het fonds en het belang van mediawijsheid. Je krijgt die middag inspiratie om zelf mediawijsheid te integreren in de lessen. Daarvoor zijn 5 "mediawijze" leerkrachten gevraagd om hun ervaringen met mediawijsheid in de les te delen:
  • Elke Das, zelf actief als weblogger (bekroond in 2009 met een Dutch Bloggie!), die komt vertellen over de wiki die ze gebruikte met haar leerlingen,
  • Sanne Kuyt, die met zijn leerlingen vorig jaar een lipdub maakte, en dit jaar weer nieuwe media-activiteiten ontwikkelt,
  • Frits Meijer van Mediawijs Speciaal, die op de barricaden staat om leerlingen in het speciaal onderwijs de nodige vaardigheden en kennis bij te brengen om media te kunnen gebruiken,
  • Jeroen Rougoor, onder andere bekend van de Digitale Slootjeskist (maar hij doet nog veel meer inspirerende dingen)
  • Harry Spoelstra, één van de oprichters van Wikikids en verantwoordelijk voor het project Wikikids Atlas
Voor meer informatie kun je terecht op de website van MediaMachtig!

Stomme AppStore


Dat heb ik weer! Wil ik wat uitproberen op m'n iPad, is de Posterous applicatie die ik wil downloaden uit de Apple store niet beschikbaar voor Nederland. Wat is dat nou voor flauwekul?
We leven toch in één wereld?

Beste Apple, je maakt het me soms moeilijk om van je te houden.
Wanneer ga je nu eens snappen hoe wij in elkaar zitten en wat we willen?
Zo wordt het nooit wat!
Verstuurd vanaf mijn iPad

14 oktober 2010

Alles aan één touwtje?

Het is al weer lang geleden dat ik vroeg om een elastiekje zodat ik alle platforms die ik gebruik bij elkaar kon houden.
(Zie: Wie heeft een elastiekje van 9 april 2007)

Posterous lijkt daar nu toch echt het antwoord op te zijn!
Je kunt ook de metafoor van een sleutelbos gebruiken met één masterkey die toegang geeft tot alles wat je maar wilt.
Een tijd geleden heb ik even met Posterous gespeeld, maar wilde er niet teveel tijd in investeren.
Wie garandeert me tenslotte dat zo'n gratis dienst er over een jaar nog is?
Maar wanneer je alles wat je naar Posterous stuurt ook kunt doorzetten naar Twitter, je weblog, je Flickr account en ga zo maar door, maakt het in principe niet uit wanneer een van die diensten ophoudt te bestaan.

Waar ik nog mee blijf zitten is het punt van redundantie.
Je zet tenslotte hetzelfde materiaal op meerdere plekken en dat zou je eigenlijk niet moeten willen.... of juist wel?

Naar het antwoord op die vraag ga ik nu op zoek!

Voor alle duidelijkheid: Dit bericht wordt geplaatst op Posterous, Twitter, m'n weblog, Flickr en Picasa simpelweg door een mailtje te sturen naar één adres!
Vanwege die laatste twee heb ik er even een foto bij gedaan, gewoon om te zien hoe dat er nu uit gaat zien en niet omdat ik mezelf zo knap vind.
Een nadeel vind ik bijvoorbeeld wel dat ik dat plaatje in mijn bericht niet kan uitlijnen, maar daar is wellicht nog wat op te verzinnen.
Dit schijnt dus ook te werken vanaf een iPhone of iPad en dat maakt het misschien nog interessanter...
Volgende bericht komt dus vast daarvandaan.

12 oktober 2010

Het nieuwe werken

Afgelopen vrijdag was ik bij Microsoft op Schiphol voor een eerste kennisdelingsbijeenkomst van saMBO~ICT over de implementatie en het gebruik van Sharepoint.

Omdat ik al in Amsterdam was besloot ik eerder te gaan om eens kennis te maken met "Het Nieuwe Werken" zoals dat door Microsoft in de praktijk wordt gebracht. Ik werd ontvangen door Eduard Beck die ruim de tijd nam om door te praten over zijn presentatie bij CompetentCity van vorige week maandag. Deze presentatie staat nog niet op de site van CompetentCity maar ik kreeg hem mee! We hebben heerlijk gespard over onderwijs en technologie en onze ideeën uitgewisseld. Ik vertelde Eduard dat hij de zaal wel heel veel vragen voorlegde in zijn presentatie (zie hiernaast) maar hij legde uit dat je je die vragen wel moét stellen om goed beleid te kunnen uitstippelen en daar heeft hij helemaal gelijk in. Ook beseffen we dat we niet alle antwoorden weten en dat er verschillende antwoorden mogelijk zijn, afhankelijk van welke keuzes je maakt.

Daarna een rondleiding door het gebouw met daarbij een uitleg over Het Nieuwe Werken concept. Ik heb vrij veel foto's gemaakt en een filmpje die een indruk pogen te geven, maar je moet er rondlopen om een echt beeld te krijgen: wat een geweldige werkomgeving! Overal hoekjes, zitjes, vergader- en werkplekken in allerlei formaat. Luie zithoeken maar ook statafels om actief korte sessies aan te houden. Niemand heeft een eigen werkplek en er is sprake van een extreme clean desk policy. Wat je laat liggen is de volgende dag verdwenen! In de plaats daarvan staat er dan een bordje: no campsite.

Je zou bij Microsoft heel veel IT verwachten, maar dan kom je bedrogen uit. Er hangen geen beeldschermen, maar wel krijtborden. Ik heb het speciaal nagevraagd, maar in het hele gebouw is geen digibord te vinden. Natuurlijk is er overal wifi en in iedere tafel zitten stopcontacten voor notebooks. Ook telefoons zul je niet aantreffen. Werknemers bellen via hun notebook en headset. Via Communicator zien ze precies wie waar is en hoe te bereiken. Veel ruimtes zijn met gordijnen groter of kleiner te maken. Alles oogt heel open en toch is het niet lawaaierig omdat er veel met vilt gewerkt is dat heel decoratief als een kunstwerk aan de muur hangt.
Al met al is het in niets te vergelijken met een schoolgebouw zoals ik dat ken. In principe is er plaats voor alle werknemers, maar niemand wordt verplicht op locatie te werken, tenzij er een afspraak of meeting is... Wat een concept! Zelf zegt Microsoft dat ze hebben ingeleverd in vierkante meters per medewerker ten opzichte van hun vorige locatie. Desondanks oogt het zo ontzettend ruim dat je als vanzelf de ruimte voelt om je creativiteit de ruimte te geven (en ik realiseer me dat ik in één zin het woord ruim gebruik). Hier zou ik wel willen werken!
Is er dan niets negatiefs te melden? Zeker, dat gebouw had in Drenthe moeten staan!

11 oktober 2010

Nieuws van de Educause



Deze week vindt de Educause conferentie plaats in Anaheim, Amerika.

Het Consortium voor Innovatie begeleidt deze week een grote groep leergierigen die de komende dagen veel hoopt bij te leren. Een aantal van hen doet ter plekke verslag via Twitter en op het weblog dat hiervoor in het leven is geroepen: anaheim.cviweblog.nl
Voor Twitter is de hashtag #cviusa10 afgesproken. De twitterstream is ook op het weblog te volgen.

Ook vanuit Surf is een groep neergestreken in Anaheim. Zij gebruiken als hashtag #edutrip10. Of door die groep ook een weblog wordt bijgehouden weet ik eerlijk gezegd niet.

Tenslotte zijn er ook nog Nederlanders die op eigen gelegenheid naar Anaheim zijn gegaan, waaronder Haye van der Werf. Hij doet verslag op zijn eigen weblog: educause2010.blogspot.com

Ik wens alle reizigers vanaf deze plek een leerzame week toe. We hopen natuurlijk veel van jullie te horen via Twitter, blogposts en uiteraard als jullie weer terug zijn "om de vertaalslag te maken"!

07 oktober 2010

Een mooie iPad hoes

Protective leather Flip-Open Case + Movie Stand for Apple iPad
Gelijk toen ik de iPad in handen kreeg dacht ik: hier moet wel een hoesje om!
En niet alleen dat. Als je hem een tijdje "in de hand" gebruikt merk je toch dat je hem liever in een bepaalde hoek hebt staan of liggen. Helemaal plat op tafel of op schoot is na verloop van tijd niet echt prettig. De standaard hoes die Apple in de store zelf aanbiedt vond ik veel te duur. Met verzendkosten ben je meer dan 47 euro kwijt!
Dus even gekeken op DealExtreme en daar vond ik een Protective Leather Flip-Open Case + Movie Stand for Apple 9.7" iPad (Black) voor maar $ 11,23. Omgerekend is dat dus nog geen 10 euro! Daarbij komt dat DealExtreme geen verzendkosten rekent. Dus gelijk besteld en gisteren netjes gearriveerd, samen met nog wat andere gadgets, want tja, als je toch aan het bestellen bent...
Ik moet zeggen dat de hoes uitstekend bevalt. Je kunt hem in verschillende standen zetten en neemt hem ook in de hoes makkelijk in de hand.
Kortom iets dat ik iedereen kan aanbevelen die op zoek is naar zo'n hoesje!
Meer foto's vind je op DealExtreme.

p.s. Even voor de duidelijkheid: dit is geen verkapte reclame. Ik heb het hoesje zelf betaald en de link naar de online winkel is omdat ik hem daar nu besteld heb:-)

06 oktober 2010

Digiborden in het MBO

Hoe? Zo!
Afgelopen maandag presenteerde Kennisnet op CompetentCity het boekwerkje
Digiborden in het MBO Hoe? Zo!

Er is al veel geschreven over de inzet van digitale schoolborden in het onderwijs. Veel van deze publicaties zijn vooral gericht op het primair- of voortgezet onderwijs. Daarom heeft Kennisnet ervoor gekozen om het mbo-veld te bedienen met een eigen boekje over de inzet van digitale schoolborden. Aan de definitieve versie van het boekje wordt nog druk gewerkt maar het eerste nulnummer (met nog een paar schoonheidsfoutjes) kun je nu al downloaden.

Voor dit boekje is onderzoek gedaan naar de ervaringen met digitale borden in het mbo-veld. Er is een kennisuitwisselingsdag georganiseerd en bovendien hebben meer dan 20 instellingen een vragenlijst over het onderwerp ingevuld. De aanbevelingen die hieruit naar voren kwamen, vind je in dit boekje, geschreven door Maaike Stam in opdracht van Kennisnet en saMBO~ICT.

Zoals gezegd is dit een nul versie waar nog wat aan bijgeschaafd moet worden. Heb je aanvullingen of commentaar, dan zou ik dat dus zeker doorgeven aan Kennisnet!

Het is een zeer leesbaar boekje geworden. Het mooie vind ik dat het Vier in Balans-model gebruikt wordt om alle zaken te behandelen die aan bod horen te komen voordat besloten wordt tot aanschaf.
Zo zul je in fase 1 echt moeten beginnen met het bepalen van je onderwijsvisie.
Daarna komt fase 2 met het bepalen van je ambitieniveau: ‘big bang’ of ‘bord voor bord’.
In fase 3 komt het selectieproces met functionele/technische eisen en wensen en waar ook financiële aspecten aandacht krijgen.
Dan in fase 4 het implementeren en trainen.
En tenslotte in fase 5 het gebruiken, beheren en ondersteunen.

Wat ik in de praktijk helaas tegenkom is dat er gewoon een stel van die dingen worden opgehangen en de docenten het verder zelf mogen uitzoeken.
Werken volgens het Vier in Balans-model dwingt je als organisatie om eerst na te denken en dan pas te doen!

05 oktober 2010

Gedragscode Social Media

Kunnen we dit met elkaar afspreken?
In een vorig bericht noemde ik de gedragscode die het CNV beschikbaar stelt.

Nu zijn er altijd mensen die niet op iedere link doorklikken (waarvoor alle begrip). Omdat ik echt graag wil dat jullie dit onder ogen krijgen neem ik de tekst van de gedragscode hier integraal over. Voor het gemak heb ik CNV alvast veranderd door ROC.
Het enige wat je als ROC nog hoeft te doen is het als CvB besluit aannemen en de organisatie insturen!
  1. Werknemers proberen kennis en andere waardevolle informatie te delen, mits die informatie niet vertrouwelijk is en het ROC niet schaadt.
  2. Het ROC ondersteunt de open dialoog en de uitwisseling van ideeën en het delen van kennis. Dit gebeurt op persoonlijke titel, bij werkgerelateerde onderwerpen met vermelding van organisatie en functie. Er wordt steeds geschreven in de eerste persoon.
  3. Werknemers zijn persoonlijk verantwoordelijk voor de inhoud die ze, voor zover dat niet tot hun functie behoort, publiceren op blogs, wiki’s, fora en andere media die gebaseerd zijn op user-generated content. Zij zijn zich ervan bewust dat wat zij publiceren voor langere tijd openbaar zal worden, met gevolgen voor hun privacy.
  4. Werknemers die publiceren op een website anders dan die van het ROC over een onderwerp dat wel te maken kan hebben met het ROC maken kenbaar of zij op persoonlijke titel publiceren. Eventueel aangevuld met een disclaimer waarin staat dat het persoonlijke standpunt niet overeen hoeft te komen met dat van de organisatie (m.n. bij blogs).
  5. Werknemers respecteren het beeld-, auteurs- en citaatrecht.
  6. Werknemers publiceren niet ongevraagd vertrouwelijke of andere merkgebonden informatie. Voor het publiceren van interne gesprekken wordt eerst toestemming gevraagd aan de leidinggevende of de daarvoor verantwoordelijke afdeling of persoon.
  7. Werknemers mogen geen vertrouwelijke en/of schadelijke informatie verstrekken over klanten, partners of leveranciers zonder hun goedkeuring. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt tussen informatie over het product en de persoon of het bedrijf.
  8. Werknemers respecteren degene tot wie zij zich richten. Etnische laster, persoonlijke beledigingen en obsceniteit zijn niet geoorloofd. De privacy van anderen wordt gerespecteerd. Als je publiceert over een concurrent zorg je ervoor dat wat je zegt feitelijk en juist is, zonder een concurrent in diskrediet te brengen. Vermijd daarbij onnodige of onproductieve argumenten, die leiden tot niets. Gooi geen olie op het vuur in debatten, maar blijf feitelijk.
  9. Werknemers van het ROC mogen actief zijn op social media mits het werk er niet onder lijdt. Afhankelijk van de functie van een medewerker kan het gebruik van social media meer of minder gewenst zijn. Leidinggevende en medewerker maken hierover afspraken.
  10. Werknemers zijn zich bewust van hun relatie met het ROC in online sociale netwerken. Als je actief bent als werknemer voor de organisatie waarvoor je werkt zorg je ervoor dat het profiel en de inhoud in overeenstemming is met hoe je je in tekst, beeld en geluid zou presenteren ten overstaan van collega's en klanten.
  11. Probeer de eerste te zijn om je eigen fouten te corrigeren, zonder eerdere berichten te wijzigen of te verwijderen. Vermeld daarbij dat jij degene bent die het bericht wijzigt.
  12. Het ROC wil eerlijk en transparant zijn. Dit betekent dat er geen pr of marketing onder een andere naam plaatsvindt, maar dat altijd de organisatie en functie wordt bekendgemaakt.
  13. Bestuurders, managers, leidinggevenden en degene die namens de organisatie het beleid en de strategie uitdragen hebben een bijzondere verantwoordelijkheid bij het bloggen. Op grond van hun positie moeten zij nagaan of zij op persoonlijke titel kunnen publiceren. Zij zijn zich bewust dat medewerkers lezen wat zij schrijven.
  14. Blogs en sociale netwerken die worden gehost door het ROC moeten worden gebruikt op een manier die waarde toevoegt aan de bedrijfsdoelstellingen van het ROC. Het moet eraan bijdragen dat jijzelf, collega’s, klanten en partners hun werk beter kunnen doen en helpen bij het oplossen van problemen en het verbeteren van vaardigheden en kennis.
  15. Bij de geringste twijfel over een publicatie of over de raakvlakken met het ROC is het verstandig contact te zoeken met je leidinggevende of daarvoor verantwoordelijke afdeling/persoon. Uiteindelijk is het helemaal je eigen verantwoordelijkheid wat je post of publiceert. Het kan echter geen kwaad advies in te winnen.
Tenslotte kan je wat mij betreft iedereen die zich hier niet aan wil houden in plaats van zwijgrecht zwijgplicht opleggen, waarbij ik hoop dat deze gedragscode ook wordt aangenomen voor leden van de Tweede Kamer!

Of....
Missen er dingen, gaat het te ver, is het overdreven?

Met dank aan het CNV die deze regels beschikbaar stelt en Haye van der Werf die me er vandaag op wees!

04 oktober 2010

Zo moet het dus niet!

Remember: I'm just the messenger!
Naast het verhaal over het webcare-team van T-Mobile gaf ik vanmiddag ook een ander voorbeeld:

Een medewerker van de dienst Marketing en Relatiebeheer van een niet nader te noemen ROC laat een stagiaire van de opleiding Multimedia een paar leuke promotiefilmpjes maken van verschillende locaties van het ROC.
Deze filmpjes worden gepubliceerd op een eigen Youtube account van de medewerker, waarbij hij wel een pseudoniem gebruikt. Het is echter gelijk te vinden als je de naam van het ROC intoetst bij Youtube. Onder het filmpje is door de student een leuk stukje muziek gemonteerd, zo uit de Top 40 gehaald, dus uiteraard niet rechtenvrij. Het filmpje is een half jaar geleden geplaatst en tot nu toe 555 keer bekeken.
Er staat slechts één reactie onder, die een week geleden geplaatst is:
"Ik heb hier 4 jaar + een jaar verlenging een ICT opleiding gevolgd. ICT Beheer Niveau 4 en het is gigantisch slecht bevallen. De sfeer is saai, en het is niet bijzonder. Het onderwijs in de ict is slecht, weinig begeleiding, leraren zonder kennis, en veel irritatie vanaf de leerlingen. Ik heb nog geen leerling gesproken die het er echt naar zijn zin heeft gehad."
Huiswerk voor volgende week:
Welke fouten worden hier allemaal gemaakt? Noem er minstens vier. Licht je antwoorden toe in een paar zinnen. Welke tips zou je dit ROC willen geven?

Social media en webcare

Vandaag mocht ik op CompetentCity als panellid deelnemen aan een discussie over social media in het onderwijs. Het verwachte vuurwerk bleef misschien uit maar er ontspon zich toch een heel aardige discussie waar ik voor mezelf ook weer het nodige uitgehaald heb.Er werd vastgesteld dat heel veel scholen geen richtlijnen of protocollen hebben over hoe als organisatie en personeel om te gaan met social media en in het kader daarvan droeg ik het volgende voorbeeld aan:

Toen ik vorige week met de trein naar het westen ging had ik weer eens geen enkel mobiel bereik tussen Mariënberg en Ommen. Zodra ik weer kon twitteren stuurde ik dit bericht de wereld in:
"T-Mobile wanneer zetten jullie eens een mast tussen Mariënberg en Ommen?"
Binnen twee uur ontving ik via Twitter de volgende reactie van @tmobile-webcare:
"Tussen Ommen en Mariënburg is een groot natuurgebied. Voor dit soort gebieden is het lastig om een vergunning te krijgen voor het plaatsen van nieuwe masten. Op korte termijn zal op dit traject het netwerk helaas niet worden uitgebreid."

Daarmee ben ik natuurlijk niet echt geholpen, maar nu begrijp ik in ieder geval waar het aan ligt!
In die zin waardeer ik de moeite die T-Mobile zich getroost om ongevraagd te reageren op dingen die ze tegenkomen op internet. Kennelijk hebben ze daar dus een speciaal webcare team voor in het leven geroepen. Een goede relatie met de klant is hen die inspanning waard!

Ik ben ervan overtuigd dat veel scholen geen enkel benul hebben hoe er over hen gesproken wordt op Twitter, Hyves, Youtube en noem alle sociale netwerken maar op. En als ze al eens geconfronteerd worden met een negatieve uitlating hebben ze geen benul hoe hierop te reageren. Het beste wat ze kunnen verzinnen is om bij het plaatsen van Youtube filmpjes de mogelijkheid om te reageren maar uit te zetten.

Wordt het tijd om een protocol te formuleren dat instellingen kunnen gebruiken als kapstok voor eigen beleid?
Het CNV heeft dat al gedaan! Lees: CNV ONTWIKKELT SOCIAL MEDIA PROTOCOL
(Dit document is vrij te gebruiken. Waar nu CNV staat kan de naam van de eigen onderneming ingevuld worden)
Interessant in dit verband is ook het artikel van Margreet van den Berg: Mediawijsheid: niet alleen voor leerlingen.
Overigens is Mediawijsheid een woord dat ik vandaag in meer sessies voorbij heb horen komen, en terecht!

Tenslotte een vraag van mijn kant: zijn er al scholen die nagedacht hebben over webcare en die taak ergens belegd hebben?