31 januari 2011

Beste werkgevers in onderwijs!

Prijsuitreiking Beste Onderwijswerkgever in VO en MBO
Vrijdag 28 januari zijn op de NOT2011 de prijswinnaars bekendgemaakt.

Bij de VO-scholen is de winnaar het Kaj Munk College in Hoofddorp. RSG Enkhuizen is als tweede geëindigd. Bij de ROC's is Koning Willem 1 College in 's Hertogenbosch tot winnaar gekozen en eindigde NOVA College in Haarlem op de tweede plaats.

Vanaf oktober 2010 zijn vele duizenden onderwijsmensen benaderd om hun school te scoren op negen thema’s die met goed werkgeverschap te maken hebben. Een deskundige jury onder voorzitterschap van Ronald Plasterk, voormalig minister van Onderwijs, heeft de reacties bestudeerd en koos voor het MBO het Koning Willem I College als beste onderwijswerkgever.

Coen Free ontvangt oorkonde van Ronald Plasterk
Uit het juryrapport
“Het Koning Willem I College is een ook sterk lerende organisatie waar veiligheid en vertrouwen heerst. Er is een grote mate van organisatietrots en medewerkers voelen zich gewaardeerd. Enkele opvallende kenmerken van het leiderschap in het Koning Willem I College zijn dat teamontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling bijna onlosmakelijk met elkaar worden verweven. Verder is er een eigen scholingsinstituut in School van de Toekomst. Er wordt goed gezorgd voor begeleiding en opvang van nieuwe medewerkers. Bestuur en management zijn benaderbaar en open. Externe gerichtheid van de school wordt door de medewerkers sterk gewaardeerd”.
Bronnen: Docentenbank en KW1C

Wat is het toch heerlijk om af en toe gewoon positief nieuws vanuit en over het onderwijs te kunnen melden!

30 januari 2011

Slimmerkunde

Deze week kon ik op de NOT bij de stand van Malmberg een hardcopy bemachtigen*) van de deze week gelanceerde methode Slimmerkunde. Ik had hem al op de iPad staan want tot 1 maart is het hele werkboek gratis te downloaden vanaf de site!

Slimmerkunde is bedacht door Tjeu Seeverens en vervolgens op een unieke manier tot stand gekomen. De kansen van sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn werden benut door via een online oproep nog meer deskundigen in te schakelen. Het resultaat is een fantastisch team van maar liefst zestien jonge en ervaren auteurs. De meeste auteurs van Slimmerkunde werken in of voor het onderwijs of maken er als student nog deel van uit. Zij weten precies wat er leeft. Wat hen bindt, is de interesse in en de ruime ervaring met de social media. En de ambitie om die kennis met zoveel mogelijk leerlingen en docenten te delen.

Slimmerkunde is een methode voor leerlingen in het VO en het MBO en kan bij veel situaties ingezet worden:
  • bij lesuitval
  • tijdens projectdagen
  • als e-learning project
  • als onderdeel van Nederlands, ICT, maatschappijleer en andere vakken
  • bij studielessen
  • bij het bevorderen van mediawijsheid bij docenten
  • Slimmerkunde is ook geschikt als onderwijsproject voor zowel de leerlingen als hun ouders.
En zo kan ik doorgaan met het overnemen van de wervende teksten op de website die deze methode ondersteunt, maar ik wil iedereen aanraden om er zelf heen te gaan en alle menu-items te openen en te lezen. Het is namelijk geen gebakken lucht wat daar wordt beweerd maar (in mijn ogen) heel waar en bruikbaar!
Open vooral de knop: Leerlingen en blader door alle thema's.

Wat mij betreft zou deze methode verplicht mogen worden gesteld voor alle leerlingen in VO en MBO, maar vooral ook voor alle leerkrachten. Waarom zouden zij deze kennis niet als standaard bagage meenemen? In de voorbereiding kunnen docenten ondersteund worden middels workshops (door een van de auteurs) en via een online cursus die in feite bestaat uit de 23 dingen cursus van de onderwijsvernieuwingscoöperatie. Heel slim om die hierbij in te zetten!

Tenslotte vind ik het geweldig dat de auteurs bij de uitgever hebben weten te bewerkstelligen dat het katern tot 1 maart gratis is te downloaden. Zo kun je jezelf een heel goed beeld vormen van de inhoud en bepalen of dit iets is voor je leerlingen. Zorg er dan wel voor dat je leerkrachten ook meeneemt!

Al bladerend door de site kwam ik trouwens zelf ook nog een verrassing tegen!

Hieronder nog een korte introductie:



*) Moest je die werkboeken die er op de stand lagen nu eigenlijk kopen of mocht je er gewoon een meenemen?

Plassen

Social Pee, What the Gregg?!
Ruim een week geleden kwam ik een twitterbericht tegen dat in 140 tekens op een wel heel aparte manier een aantal sociale netwerken in beeld bracht, namelijk door de beschrijving van een handeling die we dagelijks allemaal meerdere malen doen: plassen!

Ik vertaalde de tweet naar het Nederlands en plaatste hem op Twitter. Daarna wist ik niet wat me overkwam. Het bericht werd honderden keren geretweeted en ik kreeg er in een dag 200+ volgers bij. Wat me daarbij trouwens opviel is dat daarbij heel veel nieuwe twitteraars zaten met minder dan 100 berichten, tussen de 20-30 volgers en gevolgden en in veel gevallen zonder ingevulde bio. (Die laatste groep volg ik per definitie niet terug trouwens)

Veel mensen noemden mij als de bron van het verhaal terwijl ik het slechts vertaald had. In no time kwamen er varianten bij en werd de lijst uitgebreid. De volgende dag werd ik benaderd door What the Gregg?! met de vraag of ze er een cartoon van mochten maken en mij als bron noemen. Natuurlijk maakte ik duidelijk dat ik alleen vertaald had en gaf gelijk wat aanvullingen door die ik ontvangen had.
Inmiddels staat de cartoon online bij What the Gregg?!

Er zitten echt heel grappige tussen! Opvallend is de vertaling voor LinkedIn. Dat lijkt toch een netwerk waar mensen zich beter voordoen dan ze zijn of zich in ieder geval van hun beste kant willen laten zien. (Al moet ik zeggen dat ik vroeger in de sneeuw in één keer mijn hele naam kon...)

Maar goed, mocht je (de verschillen tussen) alle sociale netwerken eens op een andere manier uit willen leggen dan kun je bijgaande cartoon daar wellicht voor gebruiken!

Ere wie ere toekomt: het oorspronkelijke bericht schijnt gestart te zijn door @andycronin

ik moet plassen

29 januari 2011

Maak je website flippable

Surfboard
Mensen met een iPad kennen waarschijnlijk al de applicatie Flipboard waarmee je op een heel mooie manier door bijvoorbeeld je Twitter- en Facebook account kunt bladeren.
Maar nu is er Surfboard die hetzelfde doet met websites. Het leuke is dat je hetzelfde effect ook tevoorschijn kunt toveren op een PC, mits je daar Google Chrome op hebt draaien en GPU acceleratie hebt ingeschakeld. (Hoe dat moet kun je hier lezen)
Door op ridesurfboard een url in te voeren krijg je je weblog op eenzelfde manier voorgeschoteld als met Flipboard. Van ieder bericht is een kort stukje te lezen en erop klikken laat het hele artikel zien.

Hieronder een korte demo van m'n eigen weblog:


Gebruik in het onderwijs
Wat heb je hier nu aan zou je kunnen zeggen. Nou, stel dat je een weblog hebt gemaakt over een bepaald onderwerp en je wilt dat laten zien in de klas. Dan is dit wel een heel mooie manier om de inhoud via het digibord te laten zien! Het voordeel is dat alles ontdaan wordt van alle toeters en bellen zoals sidebars, reclameblokken en extra gadgets. Gewoon de tekst waar het om gaat met eventueel het plaatje erbij. Youtube filmpjes werken ook.

Helaas werken niet alle sites (even goed), maar dat zal te maken hebben met de achterliggende code van zo'n site. Weblogs van Blogger doen het in ieder geval prima. Wil je dat bezoekers met een iPad, iPhone of iPod Touch standaard je blog op deze manie rte zien krijgen dan kun je zelfs een stukje code aan je site toevoegen waardoor dit gebeurt.
Surfboard gebruikt technologie die standaard al in Safari is ingebouwd maar waar andere browsers nog moeite mee hebben. Zoals gezegd kan het na een kleine aanpassing met Chrome wel.

Magister voor het basisonderwijs

Nieuws van de NOT
De grootste verrassing op de NOT was voor mij het nieuws dat Magister vanaf nu ook beschikbaar is voor het basisonderwijs. Toen ik de stand opliep van Schoolmaster trof ik daar mensen van Koks Gesto. Het bleek dat de inkt nog niet droog en de overeenkomst net getekend was! Ze wilden me de primeur geven, maar ik kwam voor andere dingen dan om te bloggen...

SchoolMaster, marktleider op het gebied van administratieve software voor het voortgezet onderwijs, heeft gekozen voor een exclusieve samenwerking met schoolleverancier Koks Gesto voor de introductie van het administratiepakket Magister voor basisscholen. Hiermee wordt Koks Gesto de leverancier van dit softwarepakket voor het basisonderwijs.
De Magister Suite is een gebruiksvriendelijke applicatie die basisscholen administratief ondersteunt. Deze ondersteuning richt zich ondere andere op uitwisselen van leerlinggegevens voor de bekostiging met BRON, het volgen van leerlingen, het registreren van toetsen, de jaarplanning en het roosteren van een ouderavond.
Het volledige persbericht staat hier.

Naast pakketten als Esis en Parnassys betreedt Schoolmaster nu dus ook de markt in het PO. Wat een sterk verkoopargument zkan zijn is het feit dat wanneer leerlingen van het PO naar het VO gaan hun gegevens in zo'n geval mooi mee kunnen verhuizen, gegeven het feit dat veel VO scholen al met Magister werken. De ELO die in Magister zit ingebouwd wordt in het verhaal niet genoemd en zal ook niet standaard aan staan. Toch liggen juist daar mogelijkheden die het pakket zouden kunnen onderscheiden van "de anderen". Wel beloven ze dat onderwijsthema's zoals Doorlopende Leerlijnen, Passend Onderwijs en Digitaal Leren zullen worden meegenomen in de functionele ontwikkeling van de Magister Suite. Zie ik daar de ELO om de hoek kijken?

De vraag is natuurlijk of de markt voor administratieve pakketten niet al verzadigd is en scholen weinig redenen zullen zien om de overstap te wagen. De eerste basisscholen blijken er echter al mee te werken en als de ervaringen daar goed zijn kan het natuurlijk snel gaan.
Meer informatie over Magister voor het basisonderwijs vind je hier.

Disclaimer:
Dit is geen verkapte advertorial, maar ik ken een aantal mensen bij Schoolmaster en Koks Gesto en wens ze daarom alle succes met dit initiatief, Michiel, zet hem op!

Seminar innovatie en inspiratie

Ook voor MBO en VO!
Binnen de SURFnet/Kennisnet- en SURFworks-innovatieprogramma’s worden jaarlijks tientallen verkenningen gedaan naar vernieuwende technologieën voor en door het hoger onderwijs. Dit levert elk jaar de meest inspirerende resultaten op. Tijdens het seminar Innovatie & Inspiratie op 17 februari in Utrecht ontmoet u de projectleiders die in 2010 meededen aan SURFnet-pilotprojecten en u doet ideeën op om zelf met nieuwe technologieën in het onderwijs aan de slag te gaan.

Tijdens het seminar delen onderwijsinstellingen de uitkomsten van verkenningen op het gebied van:
Serious Gaming, Mobiel Leren, Weblectures, Video-innovatie, Augmented Reality, Virtueel Universum en 4K –Video

Bekijk het programma. Inschrijven kan hier.

Gedurende de dag zoeken we naar de gemene deler van innovatie in het onderwijs: wat zijn succesfactoren en valkuilen, hoe kan je de slagingskansen van een innovatieproject vergroten?

Voor wie?
Het seminar is bedoeld voor ICT&O adviseurs en docenten die in het hoger onderwijs innovatieve technologieën willen verkennen en/of ermee aan de slag willen gaan. Ook ICT&O adviseurs en docenten uit MBO en voortgezet onderwijsinstellingen zijn van harte welkom.
Einde persbericht.

Het laatste heb ik even vet gedrukt omdat op de website rechts staat:
"gratis voor op SURF aangesloten instellingen" en dat zou mensen, werkzaam bij instellingen die nog niet zijn aangesloten op SURF op het verkeerde been kunnen zetten. Navraag leerde dat ook mensen vanuit het MBO en VO dus welkom zijn en gratis deel kunnen nemen en dat is natuurlijk een goede zaak.
In uitingen op de sites heeft SURF het meestal over het hoger onderwijs als doelgroep terwijl inmiddels steeds meer ROC's ook gebruikmaken van hun diensten. Een ontwikkeling die ik alleen maar toejuich maar die wat mij betreft mag inhouden dat deze groep ook meer betrokken gaat worden...

Wireless printen

Let op: prijs ex. BTW!
Op zoek naar een notebook voor een familielid kwamen we vorige week na het vergelijken van specificaties terecht op een HP en na het vergelijken van wat winkelprijzen bij Dixons uit.

Tot onze verrassing kregen we er een gratis printer bij.
Dat kan nooit veel zijn denk je dan in eerste instantie, maar dat bleek alles mee te vallen! Het gaat om een instapmodel 3 in 1 printer die naast printen kan scannen en kopiëren. Het mooie is dat deze printer niet hoeft te worden aangesloten op een computer maar wireless verbinding kan maken. Je kunt hem dus neerzetten waar je wilt.
Het allermooiste is echter dat deze printer beschikt over een eigen e-mail adres!
Dit betekent dat je overal vandaan en vanaf ieder device een printopdracht naar je printer kunt sturen, simpelweg door datgene wat je wilt printen als attachment met een mailtje mee te sturen!
Je kunt definiëren vanaf welk(e) e-mail adres(sen) je printopdrachten accepteert of het adres gewoon voor jezelf houden en alleen verstrekken aan familieleden.
Via het display op de printer kun je ook verbinding maken met een online omgeving van HP waar je formulieren, vouwbladen, sudokus en nog veel meer kunt downloaden en uitprinten. Al met al waren we dus blij verrast door deze HP aktie en zijn heel blij met deze nieuwe aanwinst.

Overigens is Google ook bezig om het printen naar de cloud te brengen. Vanaf mobiele Android devices schijn je nu al printopdrachten naar een printer te kunnen sturen die verbonden is met een pc waar speciale software op geïnstalleerd staat, maar de HP ePrint oplossing is eigenlijk veel mooier vind ik.

De wet van Willem
En natuurlijk liep ik achteraf weer tegen de wet van Willem aan. Staples Office Centre heeft vandaag een aktie waarbij een vergelijkbare bundel voor nog veel minder te koop is. Ben je dus toevallig op zoek naar een notebook, grijp dan nu je kans! (Let wel op: prijzen bij Office Centre zijn ex. BTW)

27 januari 2011

Even pas op de plaats

Vandaag was ik op de NOT en kreeg daar van veel mensen de terechte vraag waarom het de laatste tijd toch zo stil is op mijn weblog.
Hoogste tijd dus voor een update!

Trouwe volgers zullen weten dat er sinds 1 januari jongstleden het nodige veranderd is in mijn werksituatie. Het komt erop neer dat ik sindsdien ruim de tijd heb om uit te kijken naar een andere baan. Je zou kunnen zeggen dat ik daarmee ook lekker veel tijd zou hebben om te bloggen, maar juist dat vond ik de afgelopen weken toch wat lastig. Bloggen doe ik graag vanuit een bepaalde basis en die ontbrak dus even. Dan kan je wel van alles gaan roepen over en vinden van ICT en onderwijs, maar zoals jullie weten houd ik ook graag vast aan het principe "practise what you preach". Als die praktijk ontbreekt wordt het opeens een stuk ingewikkelder.

Daarom heb ik de afgelopen weken bewust even wat afstand genomen en heb m'n energie achter de schermen in andere zaken gestoken.
Maar zoals een aantal van jullie mij kennelijk gemist hebben, zo mis ik zelf het bloggen! Er valt zoveel te melden en te delen dat ik besloten heb de draad toch maar weer op te pakken, al kan ik niks beloven over het tempo en de frequentie...

Wat ik alvast wel kan vertellen is dat er inmiddels een mooie toekomst voor me in het verschiet ligt! De details moeten nog doorgesproken en alles moet nog formeel geregeld worden, dus kan ik er verder helaas niets over zeggen. Binnen een maand hoop ik echter meer duidelijkheid te kunnen geven. Het komt er in ieder geval op neer dat ik voor een deel gewoon kan blijven doen wat ik de laatste jaren al zo graag deed en met een uitbreiding die me nog meer mogelijkheden geeft om m'n kennis en expertise goed tot z'n recht te laten komen! Wat wil een mens nog meer?

Kortom, de droombaan waar ik sinds november naar op zoek was lijkt eraan te komen!


Mensen spiegelen zich niet in lopend water, maar in water dat stilstaat.
Dit schijnt een uitspraak te zijn van Confusius en ik vind het een mooiere vertaling van pas op de plaats maken dan die ik bij de Nederlandse Taalunie tegenkwam. Vlamingen schijnen daarvoor de uitdrukking ter plaatse trappelen te gebruiken en zo voelden de afgelopen weken inderdaad ook een beetje.

Maar door het water om me heen tot rust te laten komen heb ik heel anders naar mezelf (en m'n omgeving) kunnen kijken dan toen ik nog wild aan het stampen was in die troebele plas. Het heeft me geleerd uit die plas te stappen en mooi helder en schoon water op te zoeken. Natuurlijk zal ik daar ook wel weer eens gaan stampen en er een waterballet van maken, maar dat zien we dan wel weer...

06 januari 2011

Mijn pensioenoverzicht

Mijn pensieonoverzicht
De website www.mijnpensioenoverzicht.nl maakt het vanaf 6 januari 2011 voor elke Nederlandse burger mogelijk om een overzicht te krijgen van de door hem/haar opgebouwde en op te bouwen pensioenaanspraken bij pensioenfondsen en pensioenverzekeraars én van zijn/haar opgebouwde AOW-rechten.
Ik heb zowaar m'n DigiD nog paraat en wil natuurlijk gelijk een kijkje nemen, maar maak natuurlijk weer eens een typefout en tot m'n verbazing kom ik heel ergens anders terecht.

Wanneer leren bedrijven nu eens dat dit soort boerenslimheid zich eerder tegen hen keert dan dat ze er voordeel van hebben?
Het domein staat geregistreerd op naam van iemand die tot voor kort bij een pensioenfonds werkte.
Of zou hij bij het aanvragen van het domein dezelfde tikfout gemaakt hebben als ik?

Uiteindelijk lukt het me toch om binnen te komen maar loop tegen weinig verrassingen aan....

04 januari 2011

Google Breadcrumb nu Open Source!

Gisteren bracht ik hier een enthousiast verhaal over Google Breadcrumb. Wat ik er niet bij vertelde, maar waar ik wel tegenaan liep is dat ik ontdekte dat er een behoorlijke bug in zat. Je kon namelijk (door de url iets te veranderen) zonder meer de gemaakte breadcrumbs van anderen bewerken!
Natuurlijk heb ik dat wel bij Google gemeld.
Vanavond al stond er een reactie in de Google Breadcrumbs Developer Group:
Whoa, sorry about that! This was fixed, and apparently *un-*fixed by mistake. Should be good now. Thanks for pinging the list!
(Open source note: We're working on getting the compiler itself (Breadcrumb -> HTML+JS) available for everyone to use ASAP.)
Een uur later gevolgd door dit bericht:
We're now open-sourced!
https://code.google.com/p/google-breadcrumb/
.................................
Ok, usage notes for the open source-ness:
* Code that's available is *everything you need* to write this stuff.
* However, it requires some things, namely:
* Python 2.4+ (haven't tested with 3.0 yet, but 2.6 should be good)
* PyParsing 1.5 (http://pypi.python.org/pypi/pyparsing)
* Markdown 2.0 (http://pypi.python.org/pypi/Markdown)
* bcc.py is a _library_, but if people think it'd be useful, I can make it a command-line tool.
..................................
Alright! bcc.py is now a command line tool:
$ bcc.py your-script.txt
Compiled 'your-script.txt' to 'your-script.txt.html'.
See https://code.google.com/p/google-breadcrumb/source/browse/src/bcc.py
Van dat laatste begrijp ik niks, maar de leerlingen van Frans Peeters die hier al mee aan het werk zijn misschien des te meer?
Maar blijkbaar is de code van Breadcrumb nu dus te downloaden en verder te gebruiken.
Da's toch mooi van Google!

Zijn er al meer (informatica) docenten die hun leerlingen hiermee laten werken?

03 januari 2011

Leren programmeren met Google Breadcrumb

Maak een mobiele applicatie!
Afgelopen weekend bladerde ik door Google Labs om te zien wat voor experimenten Google allemaal in ontwikkeling heeft en liep toen aan tegen Google Breadcrumb.
"Met Google Breadcrumb kun je allerlei mobiele educatieve toepassingen maken. Je hoeft maar een paar elementen aan platte tekst toe te voegen om je toepassing te laten werken. De toepassingen van Google Breadcrumb zijn oneindig schaalbaar, eenvoudig te ontwikkelen en leesbaar op smartphones met internet of computers en zijn dus maximaal inzetbaar." (bron)
Zo'n tekst nodigt natuurlijk uit om wat te proberen dus ging ik naar Breadcrumb om m'n eerste mobiele applicatie te bouwen.
Je komt in een scherm terecht waar je eigenlijk gelijk kunt beginnen met programmeren. Je maakt nieuwe pagina's door de naam tussen haakjes te zetten en verwijst ernaar door de link in vierkante haakjes te zetten met de naam van de pagina erachter tussen gewone haakjes. In principe is die kennis al voldoende om een tekstgebaseerd spel of adventure te maken!

Maar er kan meer. Je kunt HTML code én Javascript gebruiken waardoor je bijvoorbeeld ook een puntentelling bij kunt houden. Je kunt plaatjes, maar ook links naar andere pagina's op internet invoegen.

Als je eenmaal bezig bent zul je merken dat er heel veel mogelijkheden zijn. Automatisch wordt ook een QR code gegenereerd zodat een spel heel makkelijk is te laden in een mobieltje die beschikt over een QR reader.

Het spel hiernaast heb ik in 20 minuten gemaakt!
Natuurlijk wilde ik nog wat meer uitproberen en het resultaat daarvan zie je hier. In een gewone browser ziet dat er natuurlijk niet uit, maar op een mobieltje des te beter.

Het mooie is dat je in de ontwikkelomgeving gelijk een stroomschema te zien krijgt die laat zien welke pagina's naar elkaar linken. Zodra je er een pagina bijmaakt wordt het plaatje aangepast:

In de pagina waar je je spel maakt kunt je het resultaat ook direct testen. Als je een foutje maakt zie je dat dus gelijk.
Natuurlijk wordt je spel direct online opgeslagen.
Waar ik helemaal enthousiast van werd is het feit dat de omgeving ook prima te gebruiken is met je iPad! Dat betekent dat je met een iPad dus heel makkelijk een game kunt maken voor bijvoorbeeld een Android telefoon!

Het lijkt mij een perfecte tool om studenten te leren logisch te denken en hiermee hun eigen games te laten maken. Het werkt zo simpel dat uitleg eigenlijk nauwelijks nodig is. Ik denk dat je versteld zult staan wanneer je leerlingen hiermee aan het werk zet.
Zelf ga ik er zeker ook meer mee doen.

Heb ik je enthousiast gemaakt en ga je zelf en/of met leerlingen hiermee aan de gang? Laat het dan weten in de reacties en deel de url van je Breadcrumb met ons! Heb je een idee voor een spel, dan kan je die in deze omgeving heel makkelijk en snel uitwerken voordat je aan het echte ontwerp gaat.
Meer uitleg over Google Breadcrumb vind je op deze pagina.
Als voorbeeld hier nog een link naar een Breadcrumb instructie over hoe je een Smartboard moet aansluiten.