28 februari 2011

The Invisible Learning Tour

EVENT
Onze scholen, universiteiten, en andere leerinstituten moeten een quantumsprong voorwaarts maken om aan te blijven haken bij de sterk geglobaliseerde kennis- en de door innovatie gedreven samenleving. Op dit congres gaan we met elkaar en John Moravec, Education Futurist, een invisible learning tour maken langs nieuwe onderwijsparadigma's, nieuwe benaderingen van leiderschap en ontwikkeling van Human Capital.

Dit congres is een co-creatie van Sudbury NL, CMD Leeuwarden, HAN, InHolland en KnowMads en is bedoeld om bewustzijn te creëren en kennis te delen en maken om samen de benodigde quantumsprong voorwaarts te maken.


Meer informatie en programma op: www.co-lere.nl/tilt

Hoe zie jij het onderwijs over 10 jaar?

Niet hoe 'denk' je dat het eruit zal zien, maar hoe 'wil' je dat het eruit zal zien?

Dat is de vraag waarmee Karim Amrani een nieuwe discussie startte op LinkedIn.
Slim, want het is 'gewoon' een uitnodiging om naar een prachtig promofilmpje te gaan kijken op de website van Jibly, zijn bedrijf.
Maar hij heeft er écht een goed verhaal bij:
Een onderwijswereld waar de zoektocht naar kennis, een speels en magisch avontuur wordt.
Aangezien het de eerste discussie is die ik hier start, maak ik er meteen maar een introductie/open vraag van gericht aan alle 'anders-denkenden'. Ik geloof in een wereld waar de zoektocht naar kennis een speels en magisch avontuur is. Waar theater, games en film-technieken gebruikt worden met alle kennis van bibliotheken, musea en scholen, om zo de leukste leerervaringen tot stand te brengen. Deze visie in een kort filmpje uitgelegd.

Stel je eens voor: Een wereld waar de zoektocht naar kennis, een speels en magisch avontuur is.
Een onderwijswereld waar ICT, Nieuwe Media en Creatief Denken perfect gebalanceerd samen komen. Een onderwijswereld waar jong en oud uitkijkt naar het leren van nieuwe dingen. Waar mensen elke dag opstaan met het gevoel dat ze jarig zijn omdat er weer verassende kennis op ze wacht om ontdekt te worden. Spelen zal leren betekenen en de zoektocht naar kennis zal elke dag een spannend avontuur zijn voor jong en oud.

Dit is de wereld die wij voor ons zien en die we aan het bouwen zijn. We nodigen iedereen die zich deze wereld in kan beelden uit om mee te bouwen, zodat we samen de toekomst van educatie kunnen (her)schrijven. Neem contact met ons op en bouw mee! Lees meer over hoe Jibly deze visie wil bereiken.
Het lijkt zowaar op één grote advertorial en dat is het misschien ook wel.
Maar ik gun het Karim want ik ken hem als een gedreven pionier die altijd driftig op zoek is naar vernieuwing. En dan mag zo'n verhaal best even hier staan!

27 februari 2011

Google AJAX Feed API

Feeds worden geladen...

De berichten die je hierboven ziet komen van een paar weblogs en zijn gegenereerd door de Google AJAX Feed API. Daarmee maak je via een wizard snel en makkelijk een mooi overzicht van een of meer RSS feeds.
Met behulp van de handleiding kun je de code nog op allerlei manieren aanpassen.
Zo kun je met wat simpele code berichten van andere sites weergeven op je eigen plek.

Ik heb m'n eerste WebApp gebouwd!

Trendmatcher mobiel
Tot gisteren leefde ik in de veronderstelling dat je voor het aanschaffen van een "App" puur afhankelijk was van de Appstore van Apple, tenzij je een jailbreak uitvoerde op je iPad of iPhone.

Niets is echter minder waar!

Door het lezen van een artikel in PC-Active kwam ik op het spoor van iWebKit. Daarmee is het (met een beetje kennis van HTML) heel eenvoudig om je eigen webapplicaties te bouwen die geoptimaliseerd zijn om te gebruiken op een mobieltje. Door een slim gebruik van HTML5 en CSS3 ziet het er op een iPhone heel "native" uit, maar op een Android smartphone werkt het ook prima. Nokia, Blacberry en Windows smartphone heb ik helaas niet kunnen testen dus ik hoor graag jullie ervaringen daarmee.

Achteraf realiseer ik me dat de ELO Lifeschool waarover ik eerder schreef ook op deze manier gebouwd moet zijn.

De webapplicatie die je bouwt bestaat in feite uit een verzameling webpagina's. Je kunt de applicatie installeren op je iPhone waardoor deze niet meer in de browser maar fullscreen getoond wordt. Ook schijnt het dat de pagina's lokaal worden opgeslagen, al kan dat natuurlijk niet werken met dynamische inhoud zoals die gegenereerd wordt door bijvoorbeeld RSS feeds die je in de applicatie hangt.
Bij het installeren kun je ervoor zorgen dat er een eigen button op het scherm verschijnt en je kunt een startscherm aanmaken dat getoond wordt als de applicatie opstart.

iPhone integratie
Wanneer je de app gebruikt op een iPhone heb je extra mogelijkheden. Zo kun je direct vanuit de app een mailtje versturen naar een voorgedefinieerd adres en datzelfde geldt voor een SMS'je en het bellen naar een nummer. Ook kun je in de applicatie formulieren opnemen. Verder kun je Youtube filmpjes en Google Maps binnen je applicatie tonen. Sommige van die mogelijkheden werken trouwens ook gewoon bij gebruik op een Android telefoon. Er zijn verschillende mogelijkheden om knoppen aan te maken die zich heel mooi laten bedienen op een smartphone.

Wat hebben we hier nu aan?
Tja, bedenk het zelf maar! Hoeveel webkwesties zijn er bijvoorbeeld al gemaakt? Deze kun je met wat aanpassingen optimaliseren voor mobiel gebruik zodat ze voor leerlingen nóg toegankelijker worden! Maar zo zijn er natuurlijk veel meer toepassingen denkbaar. Ik vond het leuk om er een weekend mee bezig te zijn en ben benieuwd wie hier serieus mee aan het werk gaat...

Klik hier voor mijn eerste WebApp. Hij is uiteraard ook gewoon te bekijken in je browser.

25 februari 2011

Is een tablet niks zonder apps?

Een inktlap heeft geen app nodig!
En nog steeds gaat de discussie door over de voor- en nadelen van het gebruik van tablets in het onderwijs, met natuurlijk de nadruk op de iPad. Voor al die andere (Android) tablets zijn nog nauwelijks educatieve applicaties beschikbaar, laat staan dat uitgeverijen investeren in het maken van speciale edities van hun methodes voor deze devices. Wat moet je met zo'n ding zolang er nog geen maatgesneden leermateriaal voorhanden is?

Als ik nu terugdenk aan mijn lagere schooltijd, dan kan ik me niet één methode meer herinneren!
Maar wel herinner ik me nog mijn etui, de vele schriftjes en natuurlijk de inktlap, attributen waar je niet zonder kon en die je nooit thuis mocht laten.

Waarom kijken we niet (meer) naar de iPad, andere tablets en smartphones als apparaten die ons helpen bij het leren (en onderwijzen)?
Daar waar ik zelf eerst dacht dat een iPad vooral nut had als lui-op-de-bank-hang-lurk-ding gebruik ook ik hem zelf steeds meer om iets te doen, dus niet alleen bladeren en lezen.
Hoe meer er via webapplicaties online beschikbaar is, des te meer kun je dan ook tablets en smartphones gebruiken om er wat mee te doen.
Je bent dus echt niet alleen afhankelijk van wat er in de Appstore verschijnt of waar uitgevers mee komen. Zorg ervoor dat je content makkelijk benaderbaar is, dus vermijdt ingewikkelde omgevingen, Silverlight en Flash. In plaats van een afwachtende houding en kijken naar anderen kun je zelf heel veel doen!

23 februari 2011

Ideeënboek 'Sociale media in het onderwijs'

Een prachtige bundel!
Op vrijdag 18 februari 2011 verzorgde Erno Mijland in een workshop over sociale media in het onderwijs. Na een introductie op het thema gingen de deelnemers aan de slag met het bedenken en beschrijven van een praktische toepassing van sociale media in het onderwijs.

Een van de kenmerken van sociale media is dat je tijd- en plaatsonafhankelijk kennis kunt delen en kunt samenwerken. Om die invalshoek te illustreren, leek het Erno een mooi experiment de buitenwereld bij de workshop te betrekken. Voor wie er niet bij kon zijn, maar wel mee wilde doen, bood hij op zijn weblog een artikel aan met de samenvatting van zijn introductie en een beschrijving van het praktijkgedeelte. Om het aantal deelnemers zo groot mogelijk te maken, postte hij aankondigingen van deze activiteit in een aantal LinkedIngroepen en op Twitter (hashtag: #smiho).

Voor het verzamelen van de lesideeën werd de formulier-functie van Google Docs gebruikt. Het formulier dat de deelnemers in moesten vullen, correspondeerde met het format dat hij had opgesteld voor het beschrijven van het lesidee. De ingevulde gegevens kwamen binnen in een online spreadsheet, waar hij ze vervolgens uithaalde om ze te verwerken en redigeren in een verzamelbundel.

Op maandagochtend, 21 februari, 8.30 uur was de deadline. Erno was aangenaam verrast door de creatieve energie die vrij was gekomen op één vrijdagmiddag en in één weekend. Wat een mooie, diverse oogst! En wat een toewijding: er kwam zelfs een inzending binnen om half een in de nacht van zaterdag op zondag. Aan iedereen die heeft bijgedragen daarom een ‘thumbs up’ en veel dank voor de inspiratie!

Het resultaat is een prachtige bundel met ideeën. Sommige gaan over een heel specifiek onderwerp, andere zijn breed inzetbaar. Met een aantal kun je direct aan de slag, andere zul je nog moeten vertalen naar je eigen praktijk. Volg de instructies nauwgezet of ga er losjes mee om, schaaf bij op basis van ervaring, vraag feedback aan je leerlingen of studenten en... deel je inzichten met je netwerken.

Het boekje is dus in minder dan 1 week geproduceerd! Daarom is het niet ondenkbaar dat het document de nodige zetfoutjes bevat. Je kunt tekstcorrecties en -suggesties daarom doorgeven via erno@innodoks.nl. Erno zorgt er dan voor dat ze in versie 2.0 verwerkt worden.

Ik kan hier maar één ding aan toevoegen: Wat een geweldig project!

De bundel is gratis te downloaden vanaf het weblog van Erno Mijland.
Het enige dat het je kost is een tweet of een vraag!

Het is mede tot stand gekomen dankzij bijdragen van:
Douwe Beckmann, Florina Blokland, Maud Boelaars, Saskia Dellevoet, Isabelle Franssen, Mattijs Leeffers, Erwin Klaasse, Ruud van Leeuwen, Pauline Maas, Erno Mijland, Nely Mol-Griffioen, Jaap-Willem Mol, Dr. Paula M.C. Mommersteeg, Emmanuel Naaijkens, Peter te Riele, Tjeu Seeverens en Amber Walraven.

Ideeënboek 'Sociale media in het onderwijs'

Een prachtige bundel!
Op vrijdag 18 februari 2011 verzorgde Erno Mijland in een workshop over sociale media
in het onderwijs. Na een introductie op het thema gingen de deelnemers aan de slag met het bedenken en beschrijven van een praktische toepassing van sociale media in het onderwijs.

Een van de kenmerken van sociale media is dat je tijd- en plaatsonafhankelijk kennis kunt delen en kunt samenwerken. Om die invalshoek te illustreren, leek het Erno een mooi experiment de buitenwereld bij de workshop te betrekken. Voor wie er niet bij kon zijn, maar wel mee wilde doen, bood hij op zijn weblog een artikel aan met de samenvatting van zijn introductie en een beschrijving van het praktijkgedeelte. Om het aantal deelnemers zo groot mogelijk te maken, postte hij aankondigingen van deze activiteit in een aantal LinkedIngroepen en op Twitter (hashtag: #smiho).

Voor het verzamelen van de lesideeën werd de formulier-functie van Google Docs gebruikt. Het formulier dat de deelnemers in moesten vullen, correspondeerde met het format dat hij had opgesteld voor het beschrijven van het lesidee. De ingevulde gegevens kwamen binnen in een online spreadsheet, waar hij ze vervolgens uithaalde om ze te verwerken en redigeren in een verzamelbundel.

Op maandagochtend, 21 februari, 8.30 uur was de deadline. Erno was aangenaam verrast door de creatieve energie die vrij was gekomen op één vrijdagmiddag en in één weekend. Wat een mooie, diverse oogst! En wat een toewijding: er kwam zelfs een inzending binnen om half een in de nacht van zaterdag op zondag. Aan iedereen die heeft bijgedragen daarom een ‘thumbs up’ en veel dank voor de inspiratie!

Het resultaat is een prachtige bundel met ideeën. Sommige gaan over een heel specifiek onderwerp, andere zijn breed inzetbaar. Met een aantal kun je direct aan de slag, andere zul je nog moeten vertalen naar je eigen praktijk. Volg de instructies nauwgezet of ga er losjes mee om, schaaf bij op basis van ervaring, vraag feedback aan je leerlingen of studenten en... deel je inzichten met je netwerken.

Het boekje is dus in minder dan 1 week geproduceerd! Daarom is het niet ondenkbaar dat het document de nodige zetfoutjes bevat. Je kunt tekstcorrecties en -suggesties daarom doorgeven via erno@innodoks.nl. Erno zorgt er dan voor dat ze in versie 2.0 verwerkt worden.

Ik kan hier maar één ding aan toevoegen: Wat een geweldig project!

De bundel is gratis te downloaden vanaf het weblog van Erno Mijland.
Het enige dat het je kost is een tweet of een vraag!

Het is mede tot stand gekomen dankzij bijdragen van:
Douwe Beckmann, Florina Blokland, Maud Boelaars, Saskia Dellevoet, Isabelle Franssen, Mattijs Leeffers, Erwin Klaasse, Ruud van Leeuwen, Pauline Maas, Erno Mijland, Nely Mol-Griffioen, Jaap-Willem Mol, Dr. Paula M.C. Mommersteeg, Emmanuel Naaijkens, Peter te Riele, Tjeu Seeverens en Amber Walraven.

22 februari 2011

Skype in the classroom

Lesvoorbeelden, hints en tips, projectideeën, uitwisseling
Het was al even beschikbaar als besloten bèta maar nu heeft Skype education.skype.com opengezet voor alle leerkrachten die Skype gebruiken en hun kennis daarover willen delen met anderen.
Je vindt er een overzicht van leerkrachten wereldwijd die Skype gebruiken in de les én je vindt veel lesvoorbeelden, hints en tips, projectideeën en ga zo maar door.
Heb je al een Skype account dan kun je daarmee inloggen en op zoek gaan naar bronnen en leerkrachten. Natuurlijk is het uitdrukkelijk de bedoeling dat je je eigen lesideeën ook plaatst!
Uiteraard heb ik mijn project This call is being recorded daar dus een plekje gegeven.

Wil je met je klas een project starten met een andere school (in een ver land?) dan is dit dé plek om contact te zoeken met andere enthousiaste leerkrachten. Je kunt namelijk ook zoeken op land. Sorteren op Nederland kom je uiteraard al wat usual suspects tegen, maar dat mogen er nog wel meer worden. Wereldwijd hebben zich al meer dan 2000 mensen ingeschreven. Ben jij de volgende?

21 februari 2011

Gratis eBook: Presenteren met de iPad

De iPad is licht en mobiel en daarom ook ideaal om dingen te demonstreren en presenteren aan anderen. Dat kan bij kleine groepjes gewoon op de iPad zelf. Je zet hem recht op en laat zien wat je wilt demonstreren. Maar als de groep wat groter is, dan is het handig als je de iPad toch gewoon op een beamer aan kunt sluiten. Ook dat is mogelijk.

Het gratis eBook: Presenteren met de iPad laat zien wat je nodig hebt en legt uit hoe je met Keynote op de iPad eenvoudig presentaties kunt samenstellen en geven. Daarnaast komt er een aantal andere applicaties aan bod die ook geschikt kunnen zijn voor het presenteren via je iPad. Op het einde van dit eBook wordt nog even stil gestaan bij de beperkingen die de iPad nu heeft als het gaat om het projecteren op een beamer en hoe je die kunt omzeilen met behulp van een jailbreak.

De handleiding is door Pierre Gorissen opgesteld voor gebruik binnen de dienst Onderwijs en Onderzoek van Fontys Hogescholen. De handleiding is echter ook geschikt voor en gratis te gebruiken door anderen, zowel binnen als buiten Fontys en is gepubliceerd onder de voorwaarden van een Creative Commons Naamsvermelding Niet Commercieel Gelijk Delen licentie.

Op het weblog van Pierre is het eBook te downloaden als EPUB en als PDF bestand.

Met de iPad op pad

Praktijkervaringen op school
Een interessant bericht op het weblog ICT idee van Theo Poot: Met de iPad op pad.

Door vriendelijke bovenschoolse bemiddeling kon hij een aantal iPads op school 'uitzetten' om de ervaringen te peilen. Docenten mochten met het apparaat doen wat ze wilden, op school en thuis. Een aantal voor de hand liggende apps waren op alle apparaten geïnstalleerd. Collega's vinden was geen groot probleem! Via Google Formulier was het niet moeilijk een korte enquête uit te zetten. De uitkomsten bevestigden zijn eigen verwachtingen in hoge mate en weken dan ook niet af van ervaringen die met behulp van ict-nieuwsberichten, blogs, Linkedin en Twitter zijn te verzamelen.

Ben je geïnteresseerd (of juist heel sceptisch, zoals Huub), lees dan vooral het hele verslag Met de iPad op pad op ICT idee!

20 februari 2011

Wil je dit even tekenen?

Digitale handtekening!
Krijg je wel eens mailtjes met attachments met de vraag het bijgaande formulier te ondertekenen en door- of terug te sturen?

Stel je bent leidinggevende en je krijgt op deze manier alle reiskostendeclaraties binnen. Best wel lastig als je veel onderweg bent en geen toegang hebt tot je desktop en eventueel een printer.

Ben je in het gelukkige bezit van een iPad en/of iPhone dan zijn je problemen nu opgelost!
Er zijn applicaties waarmee je aantekeningen kunt maken in PDF bestanden.
Goodreader is wat mij betreft een geweldige alleskunner die ik iedereen zonder meer aan kan raden!
Gaat het je alleen om die handtekening dan is Sign-N-Send een ideale oplossing.

Met Sign-N-Send kun je een PDF bestand openen, ondertekenen en weer versturen. Behalve een handtekening kun je ook tekst toevoegen. Vind je € 1,59 teveel dan kun je de gratis versie Sign-N-Send free installeren zodat je het in ieder geval kunt uitproberen. Volledig functioneel met dien verstande dat er iedere keer een voorblad wordt meegestuurd met reclame voor de applicatie en dat wil je de administratie natuurlijk niet aandoen.
Na je krabbel kun je het bestand doorsturen via e-mail of openen in een andere applicatie op je device.

Zoek je een applicatie die dit ook kan maar nog veel meer, dan kan ik je er maar één aanbevelen en dat is Goodreader!
Deze applicatie kost maar € 2,39 en dat is eigenlijk onvoorstelbaar weinig voor zoveel functionaliteit. Met Goodreader zijn heel veel soorten bestanden te bekijken. TXT bestanden zijn zelfs te editen. Je kunt  via FTP verbinding maken met je website en daar bestanden afhalen, maar verbinden met Google Docs en Dropbox is net zo eenvoudig. Uploaden is uiteraard ook mogelijk. Je hebt veel annotatiemogelijkheden, waaronder dus het plaatsen van een (hand)tekening. Bestanden zijn prima te managen doordat je zelf folders kunt aanmaken op je iPad of iPhone. Vanuit Goodreader kun je bestanden ook weer openen in andere applicaties, zoals Sign-N-Send.

Maak van ieder bericht een PDF bestand

Simpel met behulp van Joliprint!
Zoekend naar manieren om van een webpagina (op de iPad of iPhone) een PDF bestand te maken liep ik vanmiddag aan tegen Joliprint.

Op de website van Joliprint kun je de url van een website invoeren en even later krijg je een PDF bestand aangeboden. Maar Joliprint kan veel meer!
Je kunt een knop toevoegen aan je browser waarmee je iedere site die je bezoekt makkelijk kunt omtoveren naar een PDF bestand. Voor Safari op de iPad is er een aparte instructie beschikbaar. Daarmee kun je op een iPad via een bookmark van een webpagina een PDF binnenhalen en die bijvoorbeeld naar iBooks, Goodreader of een andere applicatie op je iPad sturen zodat je alles kunt lezen als je geen verbinding met internet hebt!

Daarnaast biedt Joliprint nog knoppen aan die je kunt embedden op je website of weblog. Daarmee kunnen bezoekers je artikelen als PDF downloaden.
Op een weblog werkt dat prima! Alle overbodige ballast van sidebars enzovoort wordt keurig weggefilterd.
Wat je overhoudt is een keurige pagina, verdeeld in twee kolommen en met eventuele afbeelding(en).
Onderaan dit bericht zie je nu dus ook de mogelijkheid om dit bericht als PDF binnen te halen!

Tenslotte nog een aardige feature van Joliprint:
Wanneer je @myPDF gaat volgen op Twitter en je stuurt daarna een tweet naar @myPDF met daarin een url krijg je even later een bericht terug met de link naar het PDF bestand!

Overigens is er nog een vergelijkbare dienst zoals Joliprint in de vorm van www.printfriendly.com.

Printen vanaf iPad en iPhone

Wireless naar HP printer!
Een paar weken geleden vertelde ik al over de HP Photosmart all-in-one wireless printer.
Bladerend door de Appstore kwam ik gisteren HP iPrint Photo 3.0 tegen. Dat is een gratis applicatie waarmee je foto's kunt bewerken en dan naar een wireless (HP) printer kunt sturen die in je netwerk hangt.

Als fotobewerkingsprogramma stelt het niet zoveel voor maar het heeft een paar andere aardige features. Zo kun je ook scannen vanaf de all-in-one naar je iPad of iPhone en je kunt via een IP adres foto's vanaf een andere computer naar je Pad/Phone sturen.

De grootste verrassing kwam echter toen ik na installatie van HP iPrint Photo 3.0 ontdekte dat ik vanuit andere applicaties nu ook opeens direct kan printen naar m'n wireless HP printer!

Vanuit verschillende programma's printen
Het werkt in ieder geval vanaf:

  • Draw Free
  • Evernote
  • Foto's
  • Goodreader
  • HP iPrint
  • My Text Pro
  • Photo
  • Sign-N free
  • Safari

14 februari 2011

Jong geleerd is oud gedaan

Puck demonstreert Tafeltrainer aan de prins
Een week geleden schreef ik over Tom Schoffelen die op zijn dertiende een ELO bouwde voor zijn eigen school. Bijzonder? Nou, het kan nog gekker hoor!
Puck Meerburg begon op zijn zevende te programmeren in PHP en schreef vorig jaar, toen hij 10 was, een echte iPhone app, nu grats beschikbaar in iTunes: Tafeltrainer!
Hij was nog niet zo goed in tafels en gebruikte de tijd waarin hij eigenlijk moest oefenen om een app te ontwikkelen. Dat stond tenminste in de Volkskrant.

Vorige week demonstreerde hij zijn applicatie tijdens de Gouden @penstaart aan Prins Willem Alexander.
(foto van Stichting Kennisnet)

Puck heeft natuurlijk z'n eigen website en zit ook op Twitter.
Waar ik vorige week nog vol trots meldde dat ik op m'n 43e "al" begon met HTML en m'n eerste homepage bouwde kan deze jongen nu al programmeren in PHP, Javascript en Objective-C!
Denk je dat jongens als Tom en Puck zich afvragen of een iPad eventueel wellicht zinvol zou kunnen zijn in het onderwijs? Ben je gek! Ze zorgen er zelf gewoon voor dat zo'n device doet wat zij graag willen!
Zijn dit uitzonderingen? Vast wel, maar neem van mij aan dat we dit soort juweeltjes alleen maar meer gaan tegenkomen.

Hieronder zie je in een heel kort filmpje wat de Tafeltrainer kan:



Dit filmpje heb ik gemaakt met behulp van Splice, een gratis app voor iPhone en iPad, waarover later meer.
Hier alvast een korte demo van de Splice video- en foto editor, gemaakt met Splice op m'n iPad.

12 februari 2011

Camera Fun Pro

Een leuke app voor de iPhone die vandaag gratis is te downloaden.
Verstuurd vanaf mijn iPhone

Bovenstaand bericht zojuist geplaatst via m'n Posterous account.
Dat is toch wel heel erg makkelijk!

Een paar jaar geleden vroeg ik: Wie heeft een elastiekje? (door anderen aan gerefereerd als "het touwtje van Willem")
Ik zei toen al dat er iets moest zijn (of heel snel komen) dat alles aan elkaar zou verbinden. In oktober vorig jaar vond ik het in de vorm van Posterous (zie bericht).

Sindsdien heb ik het eigenlijk nog niet zoveel gebruikt, maar nu ik een iPhone heb waar (ook) prima foto's mee te maken zijn wordt het weer interessant.

Vanavond kwam er een bericht voorbij van @ictcafe: Camera Fun Pro is alleen vandaag gratis!
Snel binnengehaald en wat mee gespeeld. De app kan een gemaakte foto op allerlei manieren bewerken en je ziet het resultaat al voordat je de foto neemt. Bijgaande sketch is dus een foto van mijn boekenkast, bewerkt door Camera Fun Pro.

De applicatie kan een gemaakte foto direct doorzetten naar Facebook, maar naar Twitter lukte me niet. Echter, je kunt een foto ook mailen en dat doe ik dus naar m'n Posterous account.
Daarmee komt hij met één druk op de knop op Posterous te staan en wordt vanaf daar direct doorgezet naar Blogger, Twitter en Flickr.
Dat kán handig zijn....

M'n eerste homepage

Geplaatst op 11 oktober 1995 
Deze week was ik m'n bureaulade aan het opruimen en vond een 3,5'' floppy met erop geschreven: HOME PAGE.

Snel een externe floppy disk drive opgezocht en de inhoud bekeken. En daar vond ik dan de bestanden terug van de eerste homepage die ik in oktober 1995 gemaakt heb dankzij een startersaccount bij Planet Internet waar je ook pagina's kon plaatsen.

Ik herinner me dat ik van m'n baas naar een tweedaagse cursus HTML mocht bij het PAT in Tilburg. Ik had al een Planet Internet account en had m'n modem meegenomen. 's Avonds in de hotelkamer maakte ik aan de hand van wat ik de eerste dag geleerd had een pagina voor de medecursisten én de cursusleider, Alex Otten. De rest van de dag vroeg hij mij telkens of het klopte wat hij uitlegde:-)
Ik had zelfs al geleerd hoe je een online formulier kon maken en daarmee een gastenboek.
Helaas werkt dat gastenboek niet meer want het account bij pi.net heb ik al lang niet meer.

Dit jaar bestaat het .nl domein 25 jaar. Ter gelegenheid daarvan heeft de SIDN een mooie site gemaakt waarop jij je eigen ervaringen kunt delen: www.de25jaarvan.nl
Wat is je favoriete .nl domein? Hoe heeft internet jouw leven veranderd?
Natuurlijk heb ik mijn eerste homepage nu ook daar op de tijdlijn neergezet.

Op die site ook een mooi filmpje waarin je 25 jaar internet in Nederland ziet in een kleine 2 minuten:

Het fragment met Wim Kok gebruik ik nog regelmatig in presentaties:-)

10 februari 2011

En dit is die droombaan!

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar er moest nog het nodige geregeld worden. Nu is alles duidelijk: afspraken zijn gemaakt en de arbeidsovereenkomst is opgesteld. Ik hoef alleen nog maar te tekenen...

MBO Diensten heeft mij per 1 maart een volledige en vaste betrekking aangeboden en die heb ik aanvaard!

Vanuit deze aanstelling zal ik voornamelijk werk gaan verrichten voor saMBO-ICT, maar voor een deel ook voor het Consortium voor Innovatie. Voor deze organisaties doe ik alles op het gebied van nieuwsvoorziening en communicatie, zoals websites, nieuwsbrieven, weblogs en verschillende vormen van Sociale Media.
Daarnaast zal ik ook ingezet kunnen worden voor en/of via Kennisnet. Te denken valt dan aan presentaties, workshops, trainingen en maatwerk ondersteuning op gebieden waar instellingen gebruik willen maken van mijn expertise.
Zoals je ziet voor een groot deel werk dat ik in feite al deed (maar dan op detacheringsbasis), maar waar ik me nu volledig op kan richten!

Je kunt je voorstellen dat ik hier heel blij mee ben.
Veel dank ben ik verschuldigd aan Jan Bartling, manager saMBO-ICT, die zijn nek zo voor me heeft uitgestoken en dit mooie pakket "bedacht" heeft. Maar daarnaast natuurlijk ook alle mensen achter de schermen die hieraan hun akkoord moesten geven en daarmee het vertrouwen dat ik er iets moois van ga maken!
Tenslotte wil ik ook het Drenthe College bedanken voor de ruimte en de mogelijkheden die ze me door de jaren heen hebben geboden om me zo te ontwikkelen dat ik de opgedane kennis nu op deze manier "te gelde" kan maken.

In die ontwikkeling heb ik ontzettend veel te danken aan m'n netwerk, jullie dus, die me inspireren, tips aanreiken, links doorsturen, me op ideeën brengen, kennis delen, me soms afremmen en me ondersteunen. Ook jullie wil ik dus bedanken, want jullie hebben me meegeholpen, bewust of onbewust!

Op twitter zeiden sommigen al: "jammer dat je het onderwijs gaat verlaten". Dat is dus zeker niet het geval!

De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling en gezamenlijke projecten. saMBO-ICT heeft sterke banden met de MBO Raad en met Kennisnet, maar ook met Surf en bijvoorbeeld SLB-diensten. We organiseren conferenties en kennisdelingsbijeenkomsten, faciliteren gebruikersgroepen en ondersteunen werkgroepen zoals werkgroep Innovatie en de licentiecommissie (om maar een paar voorbeelden te noemen). We hebben het Triple A gedachtegoed overgenomen en gaan verder met de encyclopedie en we doen veel op het gebied van onderwijslogistiek. Communicatie en samenwerking is natuurlijk uiterst belangrijk en ik vind het geweldig dat ze mij gevraagd hebben om daar mijn steentje aan bij te dragen!

Het Consortium voor Innovatie organiseert conferenties en reizen voor de BVE sector op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT. Veel mensen kennen Dé Managementconferentie die iedere twee jaar gehouden wordt en anderen weer Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT die ook iedere twee jaar plaats vindt. Het consortium faciliteert, biedt ondersteuning en zorgt ervoor dat deze conferenties ieder jaar weer een groot succes zijn, juist vanwege de inbreng vanuit alle deelnemende instellingen. Ook hier ligt iedere keer weer de uitdaging om een geweldige workshop die door 40 mensen is gevolgd niet tot die groep beperkt te houden, maar dankzij de middelen die we nu hebben beschikbaar te maken voor iedereen uit het veld.

Wat Kennisnet doet hoef ik niet uit te leggen lijkt me:-)
Wat ik ga doen zal mede afhangen van de vragen die uit het veld komen!

"Wat betekent dit voor je weblog?" was ook al een vraag die ik kreeg.
Maak je niet teveel zorgen: In principe ga ik gewoon door. Ik zal natuurlijk meer op pad zijn, 's Ochtends vroeg de deur uit en 's avonds laat thuis. De afgelopen periode heb ik echter gemerkt dat er steeds vaker internet in de trein is en dat betekent dat ik m'n reistijd nuttig kan besteden (zolang ik m'n ogen open houd)!

Wat betekent dit voor jullie?
Stel nu dat je denkt, nu je weet wat ik ga doen: "O, maar dan zou jij ook mooi voor ons..."
Leg het me voor. Ik kan altijd ergens een balletje opgooien!
Je kunt me bereiken via willem.karssenberg@sambo-ict.nl en willem@cviweblog.nl

09 februari 2011

Ik heb een nieuwe baan, een WERELDBAAN!

Goed mensen, ik mag het zeggen:

IK HEB EEN NIEUWE BAAN, EEN WERELDBAAN!

Morgen vertel ik er alles over op m'n weblog!

#samboict #cvi #kennisnet

08 februari 2011

De netgeneratie komt eraan! Bent u er als docent klaar voor?

Gisteren plaatste ik een bericht over en met een Prezi.

Vandaag kom ik weer iets moois tegen, nu op het weblog van Elsbeth Wissink, en gemaakt met behulp van Glogster.

Kortom: er is meer op de wereld dan alleen Powerpoint en Keynote!

Klik, luister en kijk, dan zie je wat de mogelijkheden zijn.
Ben je geïnspireerd, klik dan op het Glogster logo en je kunt er zelf een maken!

Handboek ICT-gereedschappen voor leerkrachten

Misschien ken je het handboek “Tools for teachers of the 21st century” van Michael Zimmer al. Leendert-Jan van Splunter, leerkracht in Oegstgeest, heeft nu de moeite genomen het handboek te vertalen en waar nodig aan te passen aan de Nederlandse situatie.

Op zijn weblog: Het wel en wee van een ICT coördinator/iCOACH geeft hij de nodige toelichting en biedt hij het handboek op diverse manieren ter download aan. Snel gaan kijken dus!

En weet je:
Als je het de moeite waard vind en je drukt op downloaden, laat dan als dank eens een reactie achter op z'n weblog...

Innoveren met ICT

Heb je wel eens een presentatie bijgewoond van Frans Schouwenburg van Kennisnet en verantwoordelijk voor beleid en activiteiten in de sectoren primair - en voortgezet onderwijs?
Dan weet je dat hij soms zelfs zijn gitaar meeneemt en altijd veel vertelt met beelden. Vaak prachtige foto's die hij zelf gemaakt heeft of plaatjes die hij op internet tegenkomt. Dat daar soms dan wat raars tussenzit zal ik hem deze keer maar niet kwalijk nemen! (zie sheet nummer 4)

Geboortedag Jules Verne


Vandaag is de geboortedag van Jules Verne (1828-1905).
Een mooie manier om wat meer over hem te leren is via Qwiki:

Zoals je hierboven ziet toont Qwiki de informatie die het verzamelt op een redelijk unieke manier!

Dit is wat ze zich tot doel gesteld hebben:
"Qwiki's goal is to forever improve the way people experience information.

Whether you’re planning a vacation on the web, evaluating restaurants on your phone, or helping with homework in front of the family Google TV, Qwiki is working to deliver information in a format that's quintessentially human – via storytelling instead of search.

We are the first to turn information into an experience. We believe that just because data is stored by machines doesn’t mean it should be presented as a machine-readable list. Let's try harder.

Think of asking your favorite teacher about Leonardo Da Vinci, or your most well-traveled friend about Buenos Aires: this is the experience Qwiki will eventually deliver, on demand, wherever you are in the world… on whatever device you’re using.

We've all seen science fiction films (or read novels) where computers are able to collect data on behalf of humans, and present the most important details. This is our goal at Qwiki – to advance information technology to the point it acts human.

Currently, Qwiki's technology has been applied to describe millions of popular topics - but soon we'll do much more. Our team needs your help in reaching our goal: join our alpha now."
Probeer deze "zoekmachine" eens uit voor (geschiedenis) onderwerpen op school, of vul bijvoorbeeld eens gewoon Amsterdam in. Trouwens, er is ook al wat informatie over Kennisnet te vinden en je kunt zelf afbeeldingen en video voordragen om opgenomen te worden in de inmformatie.

Eerste docenten uit PO en VO studeren af in Gaming

In de Gamescool leren docenten in 6 online lessen en 2 ‘live’ lessen de kneepjes van games bouwen, gamedesign en ook het gebruiken van games in de klas: het toepassen van zogenaamde ‘serious games’ in bestaande lessen om daarmee beter les te geven.
De afgelopen maanden was een eerste groep docenten bezig met de nascholing: 29 uit Nederland, 1 uit Frankrijk en 10 uit Suriname.
Voorbeelden van het examenwerk en andere werkstukken kun je hier en hier bekijken.

Op youtube zie je hoe een gamescool project in de praktijk kan uitpakken op school:

Een project in het voorjaar van 2010 op de Arnhemse Montessori School met 11 speciale kinderen. Ze hebben 10 weken gewerkt aan het maken van een game in gamemaker en deze gepromoot op hun school.

Via de elearning omgeving leren de docenten het vak van gamedesign. Sommigen, vooral de generaties van boven de 40, hebben nog nooit gegamed, dus daar begint de opleiding mee. Voor anderen is het intensief werken met de computer al een enorme winst: bijpsijkeren van de hardnodige ICT vaardigheden. Maar uiteindelijk gaat het om het maken van games met jongeren. Naast docenten doen er ook jongerenwerkers mee met Gamescool en een aantal consultants die meer over ‘serious games’ willen weten.

Gamescool is opgericht door Wouter Baars in samenwerking met Pauline Maas. Beiden geven al jaren les aan docenten en aan jongeren in het werken met games of het zelf bouwen van games. Als je het goed doet, kun je met games lastige onderwerpen (bijvoorbeeld in de wiskunde of economie) begrijpelijker maken voor jongeren. Ook de motivatie speelt een grote rol. Het is enorm leuk voor jongeren om zelf hun eigen game te maken. Bijna ongemerkt leren ze belangrijke vaardigheden als het programmeren van een computer en samenwerken.

Vanaf 31 maart 2011 start de tweede gamescool groep. Aanmelden kan nog.
Meer informatie over Gamescool: www.gamescool.nl

Scholier bouwt iPad leeromgeving

Terwijl de experts op de Onderwijs 2.0 (1000+ leden) LinkedIn groep nog over elkaar heen rollen met voor- en tegenargumenten voor het gebruik van iPads in het onderwijs wachten leerlingen de uitkomst van deze discussies niet meer af en nemen het heft in eigen handen.

Lees het volgende persbericht maar eens:

iPads voor leerlingen van het Bernardinuscollege
Maandag 17 januari 2011 ontvingen alle leerlingen van gymnasium 23, een van de tweede klassen gymnasium van het Bernardinuscollege, een iPad.
Directe aanleiding daarvoor was de ontwikkeling van een digitale leeromgeving, genaamd LifeSchool [www.lifeschool.nl] door Tom Schoffelen, één van de leerlingen van G 23.
Tom heeft deze omgeving speciaal gebouwd voor zijn medeleerlingen. Via LifeSchool kunnen leerlingen o.a. samenvattingen met elkaar delen en kunnen docenten lesmateriaal op verschillende manieren overhoren en hun agenda digitaal bijhouden [het lesrooster wordt hierbij automatisch geladen]. Ook biedt Lifeschool een zoekfunctie voor geschikte websites voor het onderwijs.

De iPad zal door leerlingen in de les met name worden gebruikt om direct via internet informatie te zoeken, digitaal boeken en artikelen te lezen en voor agendabeheer.
De leerlingen krijgen de iPad van school in bruikleen en kunnen deze ook thuis gebruiken.
De directie van het Bernardinuscollege en SVOPL ondersteunen dit unieke project van harte omdat het past binnen het stimuleren en helpen ontwikkelen van talenten van leerlingen. Daarnaast is het project gericht op het verbeteren van het leerrendement van leerlingen.
Op maandagavond 17 januari 2011 om 19.00 uur heeft Tom een presentatie verzorgd voor de ouders van de leerlingen van zijn klas en zijn de iPads uitgereikt.

Natuurlijk ben ik nieuwsgierig genoeg om zelf een kijkje te nemen op Lifeschool.nl.
Op de startpagina zie je gelijk dat de leeromgeving na de start in januari nu al meer dan 10.000 keer bezocht is door tot nu toe 90 leerlingen. Een account aanmaken gaat heel makkelijk en snel en daarna kun je zelfs inloggen met je Hyves account. Eenmaal binnen zie je een overzicht van de nieuwste bestanden en of er berichten voor je zijn. Je hebt toegang tot lessen, het klassenboek, puntenlijst, een chatbox en je persoonlijke agenda. Bij bestanden wordt heel slim gebruik gemaakt van Zoho. Bestanden zijn natuurlijk te downloaden, maar ook te printen. Je kunt jezelf overhoren waarbij gebruik gemaakt wordt van Teach2000 en woordjesleren.nl.
Het ziet er allemaal heel doordacht, maar tegelijkertijd simpel en toegankelijk uit!

Maar wat heeft de iPad hiermee te maken?
Zelf ging ik ook eerst op zoek naar een speciale iPad app in iTunes, maar die blijkt er niet te zijn. Op de website lees je wat je allemaal met de iPad kunt én hoe je daarmee de leeromgeving moet benaderen.
Als je de instructie volgt kom je via Safari de leeromgeving binnen op een manier die volledig webbased is, maar tegelijkertijd volledig geoptimaliseerd voor gebruik met een iPad!
Het ziet er mooi uit en het lijkt daardoor alsof in een aparte applicatie zit. Een slimme keuze, want hiermee omzeil je het Apple gedoe van wel/niet toegelaten worden tot de Appstore.

De mogelijkheden van LifeSchool nog meer uit breiden, op een geweldig apparaat met de geweldige gebruikservaring die daar bij hoort: LifeSchool voor iPad.

LifeSchool voor iPad maakt het mogelijk om direct notities to maken, in je agenda te kijken en punten in te voeren in je puntenlijst, vanuit het klaslokaal. Met één druk op de knop deel je notities voor jouw medeleerlingen. Als je thuis aankomt na een lange schooldag, staan de gemaakte notities en de aantekeningen van de leraar op het smartboard, direct online beschikbaar, zodat je ze overal kunt gebruiken.

Maakt leren leuker en makkelijker
Je hebt altijd en overal1 toegang tot je aantekeningen, agenda en puntenlijst. Nooit meer twijfelen of je het huiswerk goed hebt opgeschreven in je agenda,omdat leraren het huiswerk voor de hele klas invoeren in hun laptop2.

Aanpassen aan jezelf
Zodra je LifeSchool op je iPad hebt, is het eerste wat je zal opvallen de achtergrondkleur. Deze is namelijk gelijk aan de kleur die je hebt gekozen op LifeSchool. Zo is jouw iPad persoonlijk en direct te herkennen.

Bij afwezigheid de les volgen
Lig je thuis ziek in bed? Dan nog kun je de les volgen: je ziet de aantekeningen die de leraar maakt op het Smartboard en je kunt zien wat leerlingen zeggen over de les. Zo lijk je toch aanwezig te zijn!

Onder constructie
LifeSchool voor iPad is wel nog onder constructie. Door het te testen in de klas, willen we nieuwe functies toevoegen en bestaande functies verbeteren en uitbreinden.

Tot zover m'n ongebreidelde copy and paste aktie vanaf diverse pagina's.
O ja, hier is ook nog een krantenbericht.
Experts zullen hier ook weer veel op kunnen afdingen:
Wat gebeurt er als Tom Schoffelen van school af gaat?
Is de leeromgeving wel schaalbaar en goed te beheren?
Hoe veilig is het eigenlijk als ook ik zo maar een account kan krijgen?
En zo zijn er vast nog meer mitsen en maren te noemen.

Feit is dat de school én de ouders hier enthousiast voor zijn en dat er lekker gewerkt wordt.
En geloof me, er is wel degelijk over een en ander nagedacht!

Lees bijvoorbeeld de regels maar eens door. In welke "echte" ELO kom je deze zo duidelijk geformuleerd nog meer tegen?

Regels

Bestanden
  • Het is niet toegestaan bestanden te uploaden met links naar andere websites die niet met LifeSchool te maken hebben.
  • Geüploade documenten of afbeeldingen mogen geen scheldwoorden, tekenen van geweld en/of aanstootgevende inhoud bevatten.
  • Geüploade documenten of afbeeldingen mogen geen antwoorden van proefwerken of overhoringen bevatten, tenzij deze door de leraar zelf zijn verstrekt via LifeSchool.
  • Voor profielfoto's (via Hyves) gelden dezelfde regels als voor andere afbeeldingen
  • Bij het overtreden van bovengenoemde regels voor het uploaden van bestanden, kan de gebruiker tijdelijk worden geblokkeerd* tot LifeSchool, of bepaalde onderdelen ervan.
De chatbox
  • Chatberichten mogen geen antwoorden van huiswerk, proefwerken, overhoringen of links naar deze antwoorden bevatten
  • Het is verboden om berichten te schrijven waarin scheldwoorden, geweld, dreiging of discriminatie voorkomt.
  • Bij het overtreden van bovengenoemde regels het gebruiken van de chatbox, kan de gebruiker tijdelijk worden geblokkeerd tot LifeSchool, of bepaalde onderdelen ervan.
  • Ongewenste berichten op de chatbox worden in de meeste gevallen binnen 24 uur verwijderd.
* Bij de eerste 2 overtredingen wordt het gebruikersaccount enkel geblokkeerd, en moet hij/zij, om weer gebruik te kunnen maken van zijn/haar account, een e-mail sturen met een door te proberen in te loggen, verkregen code. Bij herhaaldelijk overtreden wordt het gebruikersaccount verwijderd en blijft het bijbehorende IP-adres gedurende het hele schooljaar blacklist, en kan er vanaf die computer geen gebruik worden gemaakt van LifeSchool.

Volgens mij bedenk je je als leerling wel twee keer voordat je domme dingen doet!
Kortom, een geweldig initiatief met alle lof voor directie, docenten en ouders voor het vertrouwen in hun leerlingen!

Update:
Helemaal vergeten te vermelden dat ik hierop geattendeerd werd door @Sjeltur van MijniPad.net!
Het is dus echt niet zo dat ik altijd alles zelf ontdek en ben zo blij met mijn "aangevers"!

07 februari 2011

Stroomlijnen digitale contentketen

Als je tegenwoordig een presentatie wilt geven doe je dat natuurlijk niet meer met Powerpoint, maar gebruik je daarvoor zoiets als Sliderocket of Prezi.

Helaas heb ik zelf de laatste tijd nog geen aanleiding gevonden om me in een van beiden (of allebei) te verdiepen en ik moet eerlijk zeggen dat ik bij sommige Prezi's ook meer word afgeleid door de verpakking dan dat ik word gegrepen door de inhoud. Onlangs kwam ik echter een echt heel mooie Prezi tegen die ik jullie niet wil onthouden!

Hij is gemaakt door JaapJan Vroom, adviseur ICT&Leren bij het Deltion College en daarnaast bezig met de masteropleiding Learning & Innovation. In het kader daarvan heeft hij ook onderstaande presentatie gemaakt.

Meer ervaringen, belevenissen en andere opmerkelijke zaken die te maken hebben met zijn masteropleiding vind je op zijn weblog ICTenLeren. Daar beschrijft hij de weg naar zijn onderzoek, maar ook de koppeling van de opleiding naar z'n praktijk als adviseur ICT en Leren aan het Deltion College in Zwolle. Een weg met vallen en opstaan zoals hij beschrijft in De Pee in, maar ook met enthousiaste verhalen zoals Huphup, aan het werk! Pilot contentketen gestart dat ook gaat over de stroomlijning van de distributie van digitale leermiddelen.



Al met al weer een weblog dat het volgen waard is!

Mooi hè, die Prezi? Alleen jammer dat de presentatie op een iPad niet te bekijken is...

04 februari 2011

100 jaar Fontein

een oud logo
Dit jaar bestaat CBS de Fontein in Sleen 100 jaar. Reden voor een groot feest en een reünie voor alle oudleerlingen en -leerkrachten op 24 en 25 juni aanstaande.

Woensdagavond werd ik gebeld door een lid van reünie commissie met de vraag:
Welke rol kan internet hierbij spelen? (en wil je ons daarbij adviseren)
De bedoeling is zoveel mogelijk mensen te bereiken en daarnaast zoveel mogelijk foto's, video- en ander materiaal te verzamelen en beschikbaar te stellen.

Voordat ik het wist had ik natuurlijk ja*) gezegd want het begon gelijk ideeën te bruisen bij mij.
Ik ben begonnen met het aanvragen van het domein 100jaarfontein.nl. Daarna heb ik een Gmail account aangemaakt en een (aanzet tot een) Google Site neergezet. Gisteren werd het domein opgeleverd en kon ik het internet adres koppelen aan de Google Site en het e-mail adres info@100jaarfontein.nl koppelen aan het Gmail account. Volgende stap was natuurlijk een Twitter account. Gisterenavond was alles getest en kon ik het werkend opleveren aan de reünie commissie!
Natuurlijk had ik ook al wat foto's uit de oude doos op een Picasa album geplaatst zodat ik kon laten zien wat er nog meer mogelijk is.

Daar waar de reünie commissie een e-mail adres wilde hebben zodat belangstellenden zich langs die weg zouden kunnen aanmelden heb ik ze kunnen overtuigen van de voordelen van het werken met een Google Docs formulier. Je moet er toch niet aan denken dat je handmatig al die mailtjes zou moeten gaan verwerken?
Nu komen al die (naar verwachting meer dan 700) aanmeldingen mooi in een spreadsheet binnen!

De verwachting en de hoop is dat oudleerlingen zelf ook materiaal aanleveren of met leuke anecdotes komen. Daarvoor kan natuurlijk een weblog worden ingericht zodat men ook op elkaar kan reageren. Zo is er natuurlijk nog veel meer mogelijk!

En dan nu mijn vraag:
Wat adviseren jullie mij nog meer te doen?
Moet ik ook een Hyves account starten, een Facebook fanpage, iets op LinkedIn?
Natuurlijk kun je zoveel mogelijk sociale media gaan inzetten, maar het moet natuurlijk wel behapbaar blijven voor de mensen achter de schermen, allemaal vrijwilligers met niet zo heel veel tijd. Wat zijn de beste manieren om het doel te bereiken, namelijk dat zoveel mogelijk oudleerlingen en -leerkrachten bereikt worden en bereid zijn actief bij te dragen? En hoe ga je het materiaal dat binnenkomt op een logische manier een plek geven en beschikbaar stellen? Foto's kunnen op Picasa en filmpjes op Youtube, maar wat doe je met verhalen? Is plaatsen op een weblog wel zo logisch of is een indeling op jaar beter zodat mensen snel klasgenoten vinden met wie ze op school hebben gezeten?
Wie heeft ervaring met het organiseren van zoiets en wil mij adviseren?

*) Natuurlijk kon ik geen nee zeggen: Mijn kinderen hebben allebei op de Fontein gezeten en mijn vrouw heeft er jarenlang als leerkracht gewerkt. Al in 1997 maakte ik de eerste website voor De Fontein en daarmee was deze een van de eerste scholen in Drenthe met een eigen website!

01 februari 2011

Passend onderwijs

De stemming op Twitter is al snel duidelijk en een poster zo gemaakt.
Gewoon een kwestie van de juiste woorden invullen bij TwitterSheep!

Schoolreisje naar het Rijksmuseum

Klik voor vergroting
Nachtwacht Rembrandt
Geen geld meer om met een bus vol kinderen naar Amsterdam te gaan?
Als surrogaat kun je ze nu deze link geven!

In samenwerking met 17 musea van over de hele wereld is Google het Google Art Project gestart. Ik denk dat we best trots mogen zijn dat "wij" erbij zijn met het van Gogh museum en het Rijksmuseum.

Je kunt à la streetview door de zalen van een museum navigeren, maar de schilderijen ook als foto aanklikken en extreem ver kunt inzoomen waarbij het beeld haarscherp blijft.
Ter illustratie het plaatje hiernaast dat een detail is van een ook uit de Nachtwacht van Rembrandt.

Hieronder een kort introductiefilmpje:

Maak je programma mobiel!

Met simpele QR code
Telefoontje: Wij willen deelnemers aan Dé Managementconferentie in Domburg 2011 graag de mogelijkheid geven om het programmaoverzicht op een mobieltje te bekijken, het liefst gekoppeld aan een QR code. Kan dat Willem?

Natuurlijk kan dat!
Zoals ik in dit bericht al verteld heb kun je dankzij Blogger een site geschikt maken voor mobiele weergave.
Dus heb ik het programmaoverzicht van Dé Managementconferentie in een zo plat mogelijke HTML tabel geplaatst en die in een bericht op het weblog geplakt. Voor de leesbaarheid met inline CSS wel een lijn onder iedere regel, maar voor de rest zo weinig mogelijk code gebruikt.