31 maart 2011

Vijf manieren om mijn blog te bekijken!

Blogger view
Blogger heeft een nieuwe feature uitgebracht waarmee het nu mogelijk is om weblogs die bij Blogger gehost worden op vijf verschillende manieren te bekijken en ik vind het prachtig!
These new views use the latest in web technology, including AJAX, HTML5 and CSS3, to deliver a host of benefits to you and your readers:
  • Infinite scrolling: read more posts without having to reload or click to a second page 
  • New layouts: different views suited to different types of blogs 
  • Speed: download images as you view them, not all at once in advance 
  • Interactivity: there are now more ways to experience and engage with blog content
Klik maar op een van deze links voor een dynamische kijk op mijn weblog: Flipcard, Mosaic, Sidebar, Snapshot en Timeslide.

30 maart 2011

Verkoop jezelf in één minuut!

met ePitch.tv
Hoe presenteer ik mijzelf effectief via de sociale media?

Stel: je bent startende ondernemer met een fantastisch business concept. Of je bent student met een briljant idee dat het helemaal gaat maken. Hoe overtuig je potentiële zakelijke partners of je toekomstige baas? En vooral, hoe zet je daar Facebook, LinkedIn of Twitter het beste voor in? Met ePitch.TV toon je jouw sociale netwerk je ondernemerschap en je ambitie.

Met ePitch.TV maak je een ‘elevator pitch’ die meer is dan een filmpje op YouTube. Met gratis opnamesoftware maak je vanaf je eigen pc, laptop of tablet in één minuut je pitch: een promotiefilmpje voorzien van beeldmateriaal, logo’s, en/of powerpoint.

29 maart 2011

Nieuws verzamelen en publiceren via Scoop.it

Blogging Is Dead. Long live curation ?
Scoop.it is een dienst waarmee je op een prachtige manier nieuws kunt maken, verzamelen, bewerken en publiceren. Wanneer je een account hebt kun je verschillende 'topics' aanmaken. Die topics krijgen een eigen url op basis van de titel die je eraan geeft. Verder geef je een korte omschrijving op, de taal waarin gepubliceerd wordt en een aantal trefwoorden.

Op basis van die trefwoorden biedt Scoop.it je vervolgens nieuwsberichten aan die je kunt overnemen in je topic. Daarbij heb je de mogelijkheid om titel, plaatje en inhoud eventueel aan te passen. Wanneer je naar je topic pagina gaat kun je de berichten rangschikken en de grootte van de plaatjes aanpassen. Bezoekers kunnen zich op je topic abonneren, er is een RSS feed en je kunt delen van- of de hele pagina natuurlijk delen via Twitter en Facebook. Verder kun je je topic een eigen logo geven en je kunt de achtergrond van de pagina aanpassen. Alles werkt ook op de iPad, met dien verstande dat je dan helaas geen plaatjes kunt uploaden om bij je berichten te plaatsen.

Werken met Scoop.it is redelijk verslavend want er worden doorlopend nieuwe items aangeboden. Daarmee is de 'krant' die je maakt heel dynamisch en kan constant veranderen. Er zijn statistieken over het bezoek aan je pagina en je krijgt via e-mail een seintje wanneer bezoekers zich abonneren. Bezoekers kunnen zelf op een topic ook suggesties aandragen. Die krijg je te zien in de beheermodule en kan je al dan niet overnemen.

Ik probeer het hier goed te beschrijven, maar eigenlijk moet je het zien om te ervaren hoe makkelijk, snel en intuïtief dit alles werkt. Daarom heb ik er een korte screencast van gemaakt.

27 maart 2011

Tablet voor deelnemers

Op donderdag 7 april geven Karin Winters en ik een workshop over social media in het Innovatiehuis van het Consortium voor Innovatie.
Nu zijn er in ronde vier maar liefst 55 workshops en presentaties maar met meer dan 1100 deelnemers zal het gemiddelde per workshop al boven de 20 liggen. Karin en ik gaan natuurlijk voor een full house. Daarom krijgen alle deelnemers aan onze workshop een gratis tablet met unieke eigenschappen!

Specificaties:
Ontspiegeld, slechts 4 mm. dik, tweezijdig bruikbaar, landscape en portrait functie, met stylus en swype accessoires, energiezuinig, opstarten binnen één seconde en variabel geheugen!

Na een korte demo zal de tablet gelijk in de workshop gebruikt kunnen worden. Als dit geen reden is om te komen weet ik het ook niet meer, maar bedenk wel: vol=vol!

Google Forms toetsen automatisch nakijken

Veel mensen kennen de kracht al van Google Forms om snel vragenlijsten en zelfs simpele toetsen te genereren. Nu blijkt dat er een manier is om die ook automatisch te laten nakijken!

Het enige dat je daarvoor moet doen is heel nauwkeurig de duidelijke instructie volgen die staat op www.flubaroo.com. Het werkt uiteraard alleen bij vragen waarop maar één antwoord mogelijk is, zoals ja/nee-, meerkeuze-, kiezen uit een lijst- en kiezen op een schaalvragen. Overigens kun je in het formulier ook open vragen opnemen, maar daar wordt dan niets mee gedaan.

Het werkt als volgt:
Maak een formulier en neem daar naast de vragen in ieder geval een veld in op met naam en e-mail adres. Met dat laatste kun je er namelijk voor zorgen dat de antwoorden automatisch via e-mail naar de inzender gestuurd wordt!
Zorg ervoor dat het werkblad de naam heeft: Student Submissions
Wanneer je klaar bent ga je naar: Invoegen, Script, Onderwijs en dan kies je voor Flubaroo. Klik op: Installeren. Je krijgt een angstig uitziende waarschuwing te zien, maar kunt gerust op: Authorize klikken. Even later zul je een extra tabblad bovenin je werkbalk zien met de naam Flubaroo.


Publiceer je toets als webpagina en vul hem zelf minimaal twee keer in. Dat is nodig om het script te kunnen laten werken. Belangrijk is dat je een keer de juiste antwoorden kiest. Daarna kun je via de Flubaroo knop het script draaien waarbij je moet aangeven welke velden in je formulier gebruikt worden voor identificatie van de invuller, op welke rij het juiste antwoord staat en op welk veld de e-mail adressen staan. Daarna wordt er een tweede werkblad gegenereerd met een overzicht, berekeningen en uitkomsten.

Wanneer de vragenlijst door een aantal mensen is ingevuld kun je via de Flubaroo knop de resultaten bekijken, maar nu ook met één druk op de knop de resultaten naar de invullers versturen! Met name die laatste optie is natuurlijk ook heel mooi. Invullers krijgen de vragen te zien, hun antwoorden en wat de juiste antwoorden zijn.

Het lijkt misschien wat ingewikkeld als je dit zo leest, maar als je de instructie op www.flubaroo.com volgt wijst het zich echt vanzelf en kan het eigenlijk niet fout gaan. Belangrijkste valkuil voor mij was dat ik mijn werkblad niet de naam Student Submissions had gegeven.
Hiernaast dus een kleine toets die ik met het flubaroo script gemaakt heb. Vul hem maar in en na verloop van tijd krijg je het antwoord thuisgestuurd!

Natuurlijk zijn hier allerlei toepassingen voor denkbaar, maar je kunt het uiteraard niet voor toestsen gebruiken die meetellen. Zo heb je er geen enkel controle over dat grapjassen het e-mail adres van een klasgenoot invullen of zo. Heb je alle leerlingen in de klas zitten met hun eigen device, dan zou je een toets ter plekke op deze manier kunnen laten invullen. Waarschijnlijk heb je zelf veel betere ideeën. Probeer ze uit zou ik zeggen!

Google forms op eigen pagina

Google forms is een geweldige uitkomst als je snel een formulier wilt maken. Ze zijn ook prima te embedden op een eigen pagina. Het nadeel is alleen dat je niks kunt doen aan de opmaak. Je kunt weliswaar kiezen uit een groot aantal voorgekookte templates, maar je kunt bijvoorbeeld geen plaatjes toevoegen naast iedere vraag.

En tóch is dat wel degelijk mogelijk!
Daarvoor moet je het volgende doen:
  1. Publiceer je formulier op een webpagina.
  2. Kies op die pagina voor: Paginabron weergeven en kopieer de code naar een HTML editor.
  3. Strip alle overbodige div en class codes eruit zodat je alleen de code voor het formulier overhoudt.*)
  4. Plak die code in je eigen pagina en het formulier zal gewoon werken!
Er is één aandachtspuntje:
Als je verplichte vragen opneemt en de invuller vergeet er een te beantwoorden zal deze terugvallen naar het originele formulier bij Google. Niet erg, maar wel jammer.

Hieronder zie je een voorbeeld van een Google formulier op eigen pagina. Ik heb daarvoor dus niet de standaard embed code gebruikt maar de methode zoals hierboven beschreven. Het geeft je de mogelijkheid om invulvelden ook anders uit te lijnen dan standaard het geval is.

Wat vind je van deze tip?
12345
waardeloos super!

Als je het helemaal perfect wilt hebben zorg je ervoor dat er een link terug staat naar je pagina op de bevestigingspagina die verschijnt wanneer het formulier is ingevuld.

*) Het zal duidelijk zijn dat hier wel enige kennis van HTML voor nodig is.

26 maart 2011

Beste Eekhoorn

Lees je goed? Let op!
Ik ben nu volledig op reis.

Ik heb je beloofd dat ik iets van mij zou laten horen.
Als je straks een uitroepteken leest laat ik iets van mij horen.

Lees je goed? Let op!

!

- Toon Tellegen, Toen niemand iets te doen had, 1995

Maak een online prikbord

Heel simpel met Corkboard.me
Met Corkboard.me kun je je eigen online prikbord maken. Je gaat gewoon naar Corkboard.me en je krijgt gelijk een eigen uniek adres waar je kunt beginnen met het plakken van geeltjes. Doe je in plaats van tekst de url van een foto die ergens online staat dan komt die er keurig te staan. Het prikbord zelf is vrijwel oneindig groot en je kunt de geplaatste geeltjes verplaatsen of weer weghalen.

Je kunt het unieke adres voor jezelf houden en je bord bijvoorbeeld in de klas op het digibord gebruiken, maar je kunt de url natuurlijk ook aan je leerlingen en/of collega's geven. Iedereen met de url heeft gelijk toegang want je hoeft je niet te registreren. Je loopt in zo'n geval dus het risico dat er dingen op komen te staan die je er liever niet ziet.

Corkboard biedt de optie om een bord "alleen lezen" te maken, maar dat lijkt nog niet echt te werken. Een gedeelte van het bord wordt ook getoond op een iPad, maar dan kun je niet schuiven.
Klik je op het tekstballonnetje kinksonder dan krijg je er zelfs een chatvenster bij zodat gebruikers op je bord live kunnen chatten. Je kunt ook in elkaars geeltjes klikken en zo bijvoorbeeld antwoord geven op een vraag die er staat.

Een bord is ook makkelijk te embedden zoals je hieronder ziet. Ondersteuning voor mobiele devices komt binnenkort belooft de website.

Afscheid van het Drenthe College

Afgelopen donderdag heb ik met een fijne groep collega's afscheid genomen van ruim dertig jaar Drenthe College en rechtsvoorgangers. In 1980 begonnen als randgroepjongerenwerker heb ik daar door de jaren heen de meest uiteenlopende dingen gedaan zoals was te horen in de afscheidsspeech van mijn ex-leidinggevende, die natuurlijk mijn persoonlijk dossier geraadpleegd had om daar de nodige anekdotes uit te halen. Gelukkig werd het niet al te pijnlijk. Zo wist hij ook een aantal kwaliteiten te noemen, waarbij hij overigens wel even z'n spiekbriefje moest raadplegen:-)
Na het serieuze gedeelte een hilarische sketch door het gelegenheidsduo Marcel en Theo met wie ik een aantal jaren mee ben geweest met "lesweek op locatie". Mooi hoe zij op een speelse manier nog eens uitlegden hoe ICT het onderwijs kan verrijken, ook wanneer je op wintersport bent met een groep studenten!

In mijn afscheidswoord kon ik onmogelijk iedereen noemen en bedanken, dus probeerde ik me te beperken tot de vrouwen in mijn leven op het Drenthe College, van de eerste die me "als goede tweede keus" aannam tot de laatste...

Toch wil ik ook iedereen die ik niet genoemd heb nogmaals heel hartelijk bedanken voor de geweldige samenwerking en de dingen die we samen hebben mogen doen, leren en ontdekken. Er waren bloemen, veel wijn, cadeaubonnen en andere geschenken, maar het mooist was toch jullie aanwezigheid en, voor wie er niet bij kon zijn, de fijne reacties die ik ontvangen heb zoals in het boek waar veel mensen aan hebben bijgedragen.

Onderwijs is topsport! En dan denk ik niet aan roeien, waarbij je met je rug naar het doel zonder om je heen te kijken en met alleen het zicht op de rug van je teamgenoot zo hard mogelijk trekt om over de streep te komen waarvan je weet waar die ligt. Ik ben meer een rafter. Bij het raften weet je niet wat je om de volgende bocht te wachten staat. Je hebt contact met iedereen in de boot en ziet wat iedereen doet. Je peddelt uit alle kracht bij stroomversnellingen maar kunt tot rust komen en om je heen kijken als het even rustig is. Het is spannend, kan soms gevaarlijk zijn, maar in ieder geval spectaculair!
Veel mbo instellingen bevinden zich op dit moment in woest water. Iedereen moet hard peddelen om draaikolken te ontwijken en de beste koers te vinden, geholpen door een roerganger die achterop zit en het overzicht heeft. Als je niet uitkijkt val je uit de boot, maar rafters hebben altijd een lifeline om je weer binnenboord te halen!
Ik wens mijn ex-collega's een spectaculaire vaart toe met een behouden aankomst!

22 maart 2011

Wie zien we in Domburg?

Dé Managementconferentie 2011
Nog maar twee weken en dan is het zover:
Dé Managementconferentie van het CvI voor het MBO.

Alles loopt op schema en we gaan er natuurlijk van uit dat het over twee weken net zo mooi weer is als nu! Het programmaboek, de badges en zelfs de huissleutels zijn al de deur uit en de meer dan duizend(!) deelnemers kunnen zich nu gaan voorbereiden. Welke presentaties en workshops wil ik in ieder geval volgen? Wie wil ik in ieder geval ontmoeten?

Via de website van het CvI is het mogelijk om je persoonlijke reisgids samen te stellen. Eerst even zoeken naar workshops en wat je volgen wilt aanvinken.
Hieronder zie je een overzicht van alle instellingen die er zullen zijn en die samen dus meer dan zestig huizen vullen waar de workshops en presentaties gegeven zullen worden! Een unieke formule!
Zodra de aanmelding gesloten is (het kan dus nog) zullen we op het weblog van de conferentie een pdf bestand plaatsen met de namen van de deelnemers (zonder e-mail adres) zodat te zien is wie je tegen kunt komen.

21 maart 2011

Cross-platform MP3 speler

werkt op ieder device!
Gisteren plaatste Pierre Gorissen een kort bericht over een Cross-platform MP3 player in WordPress.
Cross-platform betekent in dit geval dat dezelfde speler niet alleen werkt in een 'gewone' browser, maar ook op een iPad en iPhone!
Ideaal natuurlijk want dat betekent dat je maar één stukje code hoeft op te nemen op je pagina en zeker weet dat het op meerdere devices zal werken.
Helaas voor mij gebruikte Pierre een Wordpress plugin en daar heb ik als Blogger(.com) dus niks aan. Dus vroeg ik Pierre of hij misschien ook iets wist voor het platform dat ik zo graag gebruik:
Ah Pierre, please?
Weet jij of er ook zo’n player is die ik in Blogger kan hangen? Dan ben je voor vandaag weer de held voor mij!
Binnen een uur kwam Pierre met een geweldige oplossing! Het mooie is dat er geen plugin of installatie nodig is. Gewoon wat embed code in je pagina opnemen en het werkt!

Voor degenen die dit toe willen passen hierbij de code voor de player die je hieronder zelf kunt uittesten:

<object data="http://www.google.com/reader/ui/3523697345-audio-player.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="280" height="27"><param name="src" value="http://www.google.com/reader/ui/3523697345-audio-player.swf" /><param name="FlashVars" value="audioUrl=http://www.karssenberg.nl/mp3/MP3speler.mp3" /><audio src="http://www.karssenberg.nl/mp3/MP3speler.mp3" controls preload="none" style="width:280px;"></audio></object>

Luister naar mijn verhaal:
  (player werkt niet meer)

Update 6 juli 2012:
Ik heb geen idee wat er aan de hand is, maar de hierboven beschreven player lijkt niet meer te werken!

 (nieuwe dewplayer)

 Natuurlijk moet je wel ergens een plekje hebben waar je het MP3 bestand neerzet.

20 maart 2011

Maak de beste lipdub van 2011!

Prijs: een dag Movie Park Germany
Veel positieve reacties op de vrolijke lipdub van gisteren binnengekregen, waarvan een aantal aangaf: Dat wil ik bij mij op school ook gaan doen!

Nou, dan is dit misschien een extra stimulans?

Edu'Actief daagt scholen uit een lipdub op te nemen. Aan deze actie is een leuke prijs verbonden. De klas met de beste lipdub van 2011 wint een geheel verzorgde dag naar Movie Park Germany voor maximaal 50 personen. Een interessante locatie waar ontspanning gecombineerd wordt met educatie op het gebied van film.
Ter inspiratie en als voorbeeld hebben de medewerkers van Edu'Actief ook een lipdub opgenomen.



De wedstrijdvoorwaarden en meer informatie vind op de website van Edu'Actief.

19 maart 2011

Leef! Lipdub OBS De Eendracht

"Hoi Willem,
Zag een tijd terug een blog van jou over lipdubben op school. Heb je onze basisschoolbrede lipdub al gezien, met maar liefst 272 leerlingen. Wát een geweldig leuk project om te doen!"


Als ik zo'n mailtje binnenkrijg ga ik natuurlijk gelijk even kijken en het maakt m'n zaterdag helemaal vrolijk!
Ga er maar aanstaan: 272 leerlingen die je vier en halve minuut lang min of meer georganiseerd in beeld wilt brengen! Wat een voorbereiding moet hier niet aan voorafgegaan zijn? En wat een leermomenten want iets dergelijks kan niet zonder goed overleg tussen alle groepen. Geen docent kon het natuurlijk maken om te zeggen "hier heb ik geen tijd voor, hier doe ik niet aan mee".
Opvallend is dat je nauwelijks leerkrachten in beeld ziet om de boel aan te sturen. Er is duidelijk veel gepraat over de attributen en kleren die de leerlingen dragen.

Kortom, wat moet het leuk zijn om zoiets op je school voor elkaar te krijgen!
Een geweldig idee dus van Manja van Buul en Marloes Mooijman, met de complimenten voor Thijs van Uden voor het camerawerk en de montage, maar vooral hulde aan de hele school, team en leerlingen, die zoiets weten neer te zetten!

17 maart 2011

De social media teller

Dit soort tellers zie je vaak in presentaties. Je hebt geen idee of de getallen wel kloppen, maar het ziet er in ieder geval indrukwekkend uit!



Gary Hayes legt op The Count uit op welke bronnen hij de getoonde data baseert.
Er zijn verschillende tabs waar je op kunt klikken waarbij de teller dan wel weer op nul begint.
Als je de flash download kun je dit volgens mij ook gewoon in een Powerpoint presentatie embedden.

Ah, Flash, dus niet voor de iPad?
Jawel hoor, daarvoor is een aparte Social Media Counts app beschikbaar, maar dan moet je wel willen betalen.

Gevonden op WitBlauw - Basisonderwijs en ICT weblog, dus kijk daar ook eens!

Huiswerk via Twitter


Het gebeurt dus al:
Leerkrachten die het huiswerk voor hun leerlingen doorgeven via Twitter!

Dit is een voorbeeld van een docent schei- en natuurkunde.

Uit privacy overwegingen heb ik de naam weggehaald uit de screendump.

16 maart 2011

So you think you can (net)work?

Een workshop waar je bij wilt zijn geweest!
"Willen jullie volgend jaar op Dé Managementconferentie samen een workshop verzorgen?"
Dat was de vraag die Karin Winters en ik vorig jaar natuurlijk gelijk met JA beantwoordden. Een maand later moesten we een titel aanleveren en ook dat was niet moeilijk, geïnspireerd door een of ander tv programma, dus dat werd:
So you think you can (net)work?
Natuurlijk moest er ook een omschrijving bij, maar omdat we nog niet precies wisten wat we zouden gaan doen hebben we dat toen lekker ruim geformuleerd:
"Een ware golf aan online netwerken zorgt ervoor dat scholen zich overspoeld voelen met Social Media. Het gaat daarbij om de "branding" van de school. En ook: Hoe vis je nu in die grote zee van kansen of bedreigingen? En je persoonlijke aanwezigheid in die oceaan van netwerken: Is dat nou zinvol en hoe pak ik dat aan? Waar zijn de parels binnen (en buiten) onze organisatie te vinden en moeten we afspraken maken over hoe we ons gedragen? Zijn we Japanse walvisvaarders of Greenpeace Rainbow Warriors?
In een stormachtige sessie zetten we jullie overboord in deze oceaan, reddingsboten, boeien én Deltawerken zijn bij de hand. Dijkdoorbraken worden met woorden gedicht."
Gisteren hebben we bij elkaar gezeten om onze workshop voor te bereiden en ik kan zeggen: we gaan het helemaal waarmaken!
Social Media (in het onderwijs) is op dit moment een ontzettende hype, maar rekening houdend met de doelgroep die we in Domburg verwachten zullen we inzoomen op bijvoorbeeld gedragscodes, webcare en professionalisering. Meer zeg ik niet. Kom maar gewoon naar onze workshop op donderdag 7 april om 10:30 uur in het Innovatiehuis, Branding 1-3 in Domburg.
En nee, je kunt niet lui achteroverleunen bij een gelikte Powerpointpresentatie. In het Innovatiehuis zul je geen beamer aantreffen. We gaan zelfs niet online, maar lekker back to basics met actieve werkvormen.

Wie helpt ons?
Ook al maken we geen gebruik van internet, we willen iedereen wel een tablet geven die ook gebruikt zal worden in de sessie.
Daarom ben ik nu op zoek naar een uitgever of schoolmiddelenleverancier die 30 krijtbordjes wil sponsoren.

Wie meldt zich? Een betere manier van soft-sponsoring is nauwelijks denkbaar! Je naam wordt genoemd, niet meer en niet minder! Deal?

10 handige tips voor workshophouders
Ga je zelf ook een presentatie of workshop verzorgen in Domburg? Lees dan snel de 10 handige tips die vandaag op het weblog zijn verschenen, speciaal aangepast aan de situatie op deze unieke locatie die Zeeland ons biedt.

14 maart 2011

Maar wat moeten we (ze) nu nog leren?

Beluister fragment:

Een geweldig idee van Heino Logtenberg om zijn netwerk in te schakelen en mensen uit te nodigen een bijdrage te leveren aan dit weblog! Meer dan 40 mensen hebben al toegezegd en nog steeds stromen aanmeldingen binnen. Vandaag mag ik het spits afbijten en gooi maar gelijk een knuppel in het hoenderhok. Tenslotte wil Heino graag prikkelende en uitdagende berichten. Nou, die kan hij van mij krijgen!

Maar wat moeten we (ze) nu nog leren?
Vroeger heb ik nog moeten leren werken met een rekenlineaal. Ik heb nooit begrepen hoe het werkte en gelukkig kwam even later de electronische rekenmachine, ook al mocht die toen nog niet in de klas gebruikt worden.
Ook heb ik op de HBS maar liefst zeven jaar Frans gehad. Hoeveel uren zal ik daar in totaal aan besteed hebben? Ik vond het toen al zonde van m'n tijd, ook al vind ik het een prachtige taal om te horen. Na al die jaren kom ik nu niet veel verder dan het bestellen van une baguette.

Tegenwoordig kun je met Google Translate alles vertalen wat je wilt en naar vrijwel iedere taal die je nodig hebt. Waarom zou je dan nog Frans leren? Als Google alles weet te vinden wat je weten wilt, waarom dan nog tijd steken in het stampen van zaken die je toch weer vergeet? Kan je die tijd niet veel slimmer en aan andere dingen besteden? Moeten we in plaats van het aanleren van woordjes ons niet veel meer richten op het leren vinden én duiden van dingen?

Lees de rest van mijn verhaal op Onderwijsinnovatie van Heino Logtenberg

11 maart 2011

PC-vaardigheid neemt af door iPad!

volgens Theo Schijf
Vaak kom ik dingen tegen op internet die echt te mooi zijn om voor mezelf te houden!
In de zeer levendige discussie op LinkedIn over De iPad in de klas, tenminste 6 toepassingen plaatste Theo Schijf, algemeen directeur van Muiswerk Educatief, een bijdrage die me behoorlijk aan het denken zet. In ieder geval voegt hij een element toe aan de discussie waar ik tot nu toe helemaal niet bij heb stilgestaan. En als je erover nadenkt zit er zeker wat in. Zou het echt zo zijn dat we over een paar jaar "leren werken met de computer" weer op het rooster moeten zetten?

Lees hieronder de bijdrage van Theo, die ik na overleg met- en toestemming van hem hier mag plaatsen:
Mooie discussie over de plussen en minnen van de iPad in het onderwijs. Heerlijk om te lezen. Zelf ben ik verslaafd aan mijn iPad en heb veel apps gezien inmiddels en denk ik dat de iPad nooit meer weg zal gaan en nog veel, heel veel concurrenten zal krijgen. Hij lijkt me ook zeer bruikbaar in het onderwijs.

Ik wil nog een element toevoegen aan de discussie: werken met de iPad zal de PC-vaardigheid doen afnemen. Als ik straks de eerste sollicitant krijg die zijn schoolloopbaan, eerst op de basisschool, dan in het voortgezet onderwijs en daarna in de beroepsopleiding alleen met iPads gewerkt heeft ... dan bied ik hem geen baan aan. De PC (met basisapplicaties als Excel, Word, Powerpoint) is een onmisbaar tool in ons bedrijf en in vele andere bedrijven. Het is een zegen dat op dit moment de meeste schoolverlaters aardig goed met pc's om kunnen gaan. Ze zijn daardoor vaak heel snel productief en soms zelfs productiever dan oudere werknemers. Dank aan het huidig pc-gebruik op scholen daarvoor! Zet gerust de iPad in maar ... blijf aub ook de pc gebruiken ... anders heb je straks geen baan.

Voor mij als uitgever (interactieve leermiddelen) heeft de iPad ook een iets minder prettige kant ... hebben we net met een enorme investering onze windows-based applicatie herschreven naar een volledig webbased platform waarop we de 5 grote browsers (ook Safari) ondersteunen op alle soorten systemen (ook Mac en Linux), komt Apple ineens met een speelgoedversie van Safari (geen flash, beperkte javascript) op iPad die de wereld verovert. Hopelijk overtuigen de concurrenten (Motorola, Samsung) Apple dat ze snel iets aan hun Safari-mini voor de iPad moeten doen of straks gewoon FireFox mobiel op iPad moeten toestaan. Het past namelijk flitsende systemen als iPad en iPad2 niet om alleen zo'n manke browser aan boord te hebben.
Leuk trouwens om andere mensen hier aan het woord te laten!
Heb je ook een mening, stelling of observatie die je een keer uitgelicht wilt zien, maar geen zin om daarvoor een eigen weblog bij te houden?
Stuur me je verhaal en ik plaats het, als ik het de moeite waard vind tenminste:-)

Hardware gezocht voor ICT projecten

studenten helpen studenten!
Sinds 2006 knapt het Deltion College computers op ten bate van goede doelen.
Afgeschreven, maar nog prima werkbare pc’s worden geschikt gemaakt voor gebruik in ontwikkeling- en onderwijsprojecten. Het project is oorspronkelijk opgezet om ICT leerlingen te helpen praktijkervaring op te doen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een schoolbreed goede doelen project. Was het eerst alleen de ICT afdeling die de computers opknapte, sinds 2008 is dit project breder getrokken in de organisatie.
Verkeer en logistiek organiseert de transporten, Economie denkt mee over de kosten, Grafisch regelt project verslaglegging door middel van filmopnames en website productie. Zeker in deze tijd is het lastig stageplekken te vullen, deze projecten helpen daar enorm bij.

Welke rol kan jouw instelling of bedrijf hierin spelen?
Maatschappelijk bewust ondernemen is een van de belangrijke peilers in het hedendaagse bedrijfsleven. De studenten van het Deltion College kunnen je hiermee helpen door het verantwoord afvoeren van afgeschreven ICT apparatuur en deze een tweede leven te geven.
Je helpt op die manier de jongeren in Nederland praktijkervaring op te doen. Je helpt de mensen die het nodig hebben, zonder dat het je geld kost!

Het goede doelen project van het Deltion College zoekt een goede bestemming voor alle gedoneerde materialen. Zij kunnen eventueel de aanwezige data op de pc verantwoord verwijderen en kunnen indien nodig een wisverklaring overleggen. Ook kunnen zij zorgen voor publiciteit rond de projecten waaraan je meewerkt.

10 maart 2011

Hoeveel minuten duurt het om in te loggen?

Ga eerst maar koffie drinken!
Vorige week kwam er een interessante vraag voorbij in een van de LinkedIn groepen waar ik op geabonneerd ben, met tot nu toe veel te weinig antwoorden. Reden genoeg om er een bericht van te maken!

Een systeembeheerder op een ROC krijgt van studenten de klacht dat het zo ontzettend lang duurt voordat ze aan het werk kunnen nadat ze de computer hebben aangezet. Acht minuten wachten is inderdaad niet leuk als je lesuur maar 50 minuten duurt. Maar wat is eigenlijk (te) lang?
De systeembeheerder weet niet hoe het op andere ROC's is . Misschien duurt het daar wel net zo lang of zelfs langer! Met andere woorden: misschien is het wel normaal dat het zo lang duurt voor je aan het werk kunt!

Dat was de achterliggende reden achter de vraag die gesteld werd. Hoe meer antwoorden hierop binnenkomen des te beter de afdeling ICT van een ROC kan inschatten of ze alles zo optimaal mogelijk geconfigureerd hebben.

De hoofdvraag bestaat uit twee onderdelen:
  1. Hoe lang duurt het tot je het inlogscherm te zien krijgt vanaf het moment dat u de computer aanzet?
  2. Hoe lang duurt het tot je de beschikking hebt over alle applicaties vanaf het moment van inloggen?
Simpele vragen waarop makkelijk antwoord kan worden gegeven. De vraag is of je daar wel wat mee kunt? Er spelen namelijk zoveel zaken een rol, zoals:
Bedraad of draadloos netwerk? Welk besturingssysteem? Zwevende profielen? Op welk tijdstip werd ingelogd? En zo zijn er nog meer zaken van belang. Waarschijnlijk is dat dan ook de reden dat er tot nu nog niet zoveel antwoorden binnenkwamen.

Ik heb daarom een kleine vragenlijst gemaakt die makkelijk en snel ingevuld kan worden. Hoe meer antwoorden er binnenkomen, des te beter een beeld ontstaat van een acceptabele situatie. Écht techneuten zullen alsnog bezwaar kunnen hebben tegen de vraagstelling en de compleetheid daarvan. Ook dat hoor ik dan heel graag! De vragenlijst is anoniem. Wie echter alle vragen beantwoordt en een e-mail adres invult krijgt na verloop van tijd een overzicht van de resultaten toegestuurd.

Willen jullie de moeite nemen de 12 vragen te beantwoorden en collega's hierop te attenderen?
Uiteindelijk zal het die leerlingen helpen die sneller aan de slag willen!
Naar de vragenlijst.

We gaan met laptops werken!

Wat betekent dit voor jou als docent?
Steeds vaker lees je persberichten van scholen die ervoor gekozen hebben om (al) hun leerlingen met laptops te laten werken. Niet alleen in het MBO maar ook op scholen voor voortgezet onderwijs en zelfs basisscholen wordt deze keuze gemaakt. Dat is natuurlijk mooi, maar...

Wat betekent dit nu voor jou als docent?
Over dit thema zal Kennisnet binnenkort een handzaam boekje uitbrengen, bedoeld voor docenten uit het PO, VO en MBO. Naast een algemene inleiding zal het boekje hoofdstukken bevatten met tips, valkuilen, mooie voorbeelden uit de praktijk en links naar meer informatie. Het boekje wordt ondersteund door een website met actuele informatie, bronnen en extra materiaal per schoolsoort.
Onderwerpen zoals wat kan ik als docent met laptops, maar ook waar heb ik als docent last van bij de inzet van laptops in de les en verder wat moet ik als docent zelf weten over laptops zullen veel aandacht krijgen.

Je kunt zelf meehelpen!
Heeft de laptop voor leerlingen bij jullie op school ook al zijn intrede gedaan?
Dan heb je vast een idee wat er in ieder geval in het boekje zou moeten staan. Help je collega's die hier ook mee te maken krijgen door bij te dragen aan de totstandkoming van dit boekje! Deel je ervaringen, vertel waar je tegenaan bent gelopen of wat je juist erg geholpen heeft. Stuur de implementatieplannen en/of evaluaties die inmiddels geschreven zijn of geef links door van internetbronnen. Kennisnet is niet alleen op zoek naar succesverhalen. Heb je je bedenkingen, vind je het allemaal zwaar overtrokken of erg tegenvallen, heb je last van al die leerlingen die nu de hele dag op Youtube zitten of twitteren of heb je daar je eigen creatieve oplossing voor gevonden? Kennisnet hoort het graag! Niet alles zal een plekje kunnen krijgen in een handzaam boekje van zo'n 15 pagina's. Vandaar ook de ondersteunende website met per schoolsoort en wellicht vakgebied te downloaden extra informatie.
Je kunt je informatie sturen naar John Hanswijk, relatiemanager bij Kennisnet: j.hanswijk@kennisnet.nl
Iedereen die bijdraagt krijgt een boekje thuisgestuurd!

Disclaimer: Tja, ik werk tegenwoordig ook een beetje voor Kennisnet en mij werd gevraagd of ik nog ideeën had, vandaar... :-)

09 maart 2011

Doe je mee aan de kracht van het netwerken?

Twee maanden heeft het webblog Onderwijsinnovatie van Heino Logtenberg stilgelegen (hijzelf trouwens ook).
Denkend en liggend op de bank kreeg hij het idee om zijn blog tot een interactieve multiblog te verheffen. Niet iedereen wil elke keer een bericht schrijven, maar er zijn zeker genoeg mensen die eenmalig of incidenteel hun gedachten over onderwijsinnovatie willen delen. En delen daar zijn we dol op! Want dat is leren, dat is toetsen, dat is vooruitgang.

Heino stuurde een mailtje naar een aantal collega’s uit zijn netwerk om ze te polsen of ze het een goed idee vonden, en ja hoor 45 collegae reageerden positief en gaan een bijdrage leveren!

Interactieve multiblog onderwijsinnovatie
Doe je mee aan de kracht van het netwerken?
Koppel je eigen netwerk aan dat van andere onderwijsinnovatoren.
Schrijf en/of attendeer je eigen en andere netwerken.
Dat is toch geweldig!

Wil je ook een columnachtig blogbericht schrijven?
Laat het Heino weten, dan plant hij je graag in!
Hoort zegt het, Twitter het, Yammer het, Blog het, Skype het of what ever het voort!!

Voel je je aangesproken of ben je in ieder geval nieuwsgierig geworden?
Ga dan naar Onderwijsinnovatie en lees welke mensen tot nu toe toegezegd hebben een bijdrage te leveren.

En ja, ik moet/mag het spits afbijten! Maandag moet ik mijn stukje aanleveren. Nu maar hopen dat ik dit weekend geen writer's block krijg, want schrijven voor anderen vind ik best wel lastig...

08 maart 2011

Conference by the Sea, Domburg 2011

foto © Dennis Wisse
Nog maar vier weken en dan treffen meer dan duizend(!) managers, beleidsmedewerkers, adviseurs en leerkrachten uit het MBO elkaar in Domburg voor Dé Managementconferentie van het CvI. De conferentie zelf is op woensdag en donderdag, maar veel deelnemers komen al op dinsdag om zich voor te bereiden, een pre-conference bij te wonen of gewoon om alvast de sfeer te proeven.

De voorbereidingen zijn uiteraard al lang in volle gang en het uiteindelijke programma gaat volgende week de deur uit. Nu al is duidelijk dat het een uniek gebeuren gaat worden met een goed inhoudelijk programma maar met daarnaast ook veel aandacht voor het randgebeuren.
Zo is er op de woensdagochtend een geweldig voorprogramma op het strand van Domburg dankzij de inzet van veel studenten van ROC Zeeland: Bewegen aan Zee, Education on the move

Tijdens het dinerbuffet dansen studenten van Mbo-dans de aanwezigen het diner door met prachtige bewegingen en hippe moves. Onder leiding van dansdocenten van gastcollege ROC Zeeland laten de studenten zien dat het MBO in beweging is.

foto © Tanneke
Ook het avondprogramma op de woensdag ziet er geweldig uit met in de hoofdrol uiteraard een beroemde Zeeuwse band:
Waar ze ooit begonnen met melodieuze rock zijn ze nu meer en meer te herkennen aan hun singer-songwriter-achtige repertoire, waarbij een prominente rol is weggelegd voor de akoestische gitaar.
Het mag duidelijk zijn over wie we het hier hebben!
Er is een goede samenwerking met plaatselijke leveranciers maar ook de provincie Zeeland zal zich op een bijzondere wijze presenteren en laten zien dat we meer dan welkom zijn.

Het wordt een conferentie waar nog lang over gesproken zal worden, uiteraard vanwege de inhoud, maar zeker ook vanwege de vorm waarin alles gegoten is.

Heel Roompot Domburg is afgehuurd en bijna alle huisjes zitten nu al vol. Heeft u zich nog niet aangemeld, dan zou ik dat dus nog snel doen! Aanmelden, het programma en meer informatie vindt u via de website.

Daarnaast is er natuurlijk ook weer een weblog dat (of is het die?) ik mag bijhouden:-)

Geluid opnemen, afspelen en opslaan

Allemaal mogelijk met NanoGong
Gisteren ontving ik een mailtje over Nanogong, een Open Source project van de universiteit van Hongkong, met de melding dat er een nieuwe versie uit is.
NanoGong is een java applet waarmee bezoekers op een website met één druk op de knop hun eigen stem kunnen opnemen, afspelen en opslaan.
Wanneer het opgenomen geluid wordt afgespeeld kan de gebruiker de snelheid opvoeren of omlaagbrengen zonder het geluid zelf te veranderen.
Het opgenomen geluid kan, eventueel in versnelde of juist langzame versie, lokaal worden opgeslagen als .wav bestand.

Voor degene die de applet plaatst zijn er allerlei mogelijkheden om delen van de applet wel of niet te laten zien via de applet parameters. Ook kun je de applet plaatsen met een al opgenomen geluidsbestand. Als programmeur heb je volledige controle over de applet via JavaScript.

De NanoGong applet is nu open source en mag dus door iedereen gebruikt worden. De applet met voorbeeldcode is hier te downloaden. Als je een formulier invult met wat gegevens krijg je via mail een link toegestuurd. Hiervoor is gekozen om te kunnen bijhouden waar NanoGong overal gebruikt wordt. Uit de statistieken blijkt dat Nederland goed is vertegenwoordigd. NanoGong is vooral ook interessant voor Moodle gebruikers omdat het daar via een apart component heel mooi mee integreert!

Ik zie allerlei toepassingsmogelijkheden voor deze tool. Denk bijvoorbeeld aan taalonderwijs! De leerkracht kan een mooie zin inspreken en leerlingen de uitspraak zo goed mogelijk laten nadoen. Het resultaat kunnen ze eventueel opslaan en doorsturen. Zo is er vast veel meer te bedenken, maar dat laat ik graag aan jullie over...

Hieronder zie je standaard versie met alle knoppen.
Als je op de play knop klikt hoor je dat ik al een bestand geladen heb. Klik je op de record knop, dan kun je je eigen opname starten en daarna wat spelen met de knoppen sneller en langzamer. Daarna kun je het opgenomen bestand lokaal opslaan.


Lees verder voor meer informatie en gebruiksvoorbeelden.

07 maart 2011

Gratis wikis voor het onderwijs!

Wikis without the learning curve
In 2006 schreef ik al een keer over Wikispaces. Zij stelden toen maar liefst 100.000 wikis gratis beschikbaar voor het basisonderwijs. Inmiddels staat de teller al op 980.000.

Nu gaat Wikispaces nog een stap verder en bieden hetzelfde pakket aan voor iedereen die in het onderwijs werkt, dus ook VO, MBO, HBO enzovoort. Het gaat om een pakket zonder reclame en extra functionaliteit dat normaal $ 50 per jaar kost.
Werken met een wiki van Wikispaces gaat heel intuïtief en biedt veel mogelijkheden als het gaat om bijvoorbeeld embedden van externe content. Ook met de rechten instellingen kun je veel doen. Zo kun je een wiki publiek of prive maken, maar dat kan ook per pagina.
al met al is het een prachtige omgeving als je op zoek bent naar iets voor je collega's en/of leerlingen waar je snel mee kunt starten zonder een grote leercurve.
Heb je al een wiki bij Wikispaces dan kun je een verzoek indienen deze om te zetten naar het nieuwe gratis educatieve model. Ik deed dit gisteren en kreeg vandaag de melding dat mijn wiki is omgezet. Nu dus zonder reclame én met meer mogelijkheden! De schil is niet Nederlandstalig, maar dat vormt nauwelijks een belemmering omdat alles zich vanzelf wijst.
Ben je op zoek naar iets omdat webmaker ermee ophoudt dan heb je aan Wikispaces wellicht een mooi alternatief!

The sky has no limit

iPad demo via webcam
Vrijdag was ik in Nijmegen voor een door Computron en Microsoft georganiseerde Onderwijs en ICT middag. Onder de lokkende titel The Sky has No Limit kregen de deelnemers een divers programma voorgeschoteld.
Eduard Beck (Microsoft) deelde zijn visie op onderwijs en ICT in de nabije toekomst. Daarbij legde hij vooral de nadruk op de aandacht die er nodig is om leerkrachten voldoende toe te rusten op "21st century skills".
Daarna gaf Marije Oude Hergelink van Microsoft uitleg over- en een sneak preview van Office 365 (voorheen o.a. Live@Edu). De preview lukte niet helemaal maar het lijkt er wel veelbelovend uit te zien!

Vincent Mejan van Computron demonstreerde het concept Bring Your Own Device. Het idee daarachter is dat je in feite via elk device, of het nu een smartphone, iPad of desktop is bij content moet kunnen komen waarbij het niet nodig is om die content op verschillende platformen te bouwen. Het concept werd online gedemonstreerd dankzij een server die op de gang van het Triavium stond te snorren. Via een webcam konden we meekijken met wat er op het iPad scherm gebeurde:-) Zijn presentatie staat hier op Skydrive en is online te bekijken of te downloaden.

Daarna was het de beurt aan Justine van den Berg en Esther van Popta van de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) die allebei een boeiend betoog hielden over het gebruik van Social Media in het onderwijs, elk vanuit een eigen invalshoek en mooi op elkaar aansluitend, Justine als communicatie adviseur en Esther als adviseur onderwijs. Beide hadden een goed verhaal dat met veel passie gebracht werd. Ik vond het geweldig om te horen hoe de HAN bezig is met social media, niet alleen als marketing tool, maar juist ook om studenten meer bij het onderwijs te betrekken.

Daarom hieronder hun presentatie: