29 april 2011

Hoe ben je echt voor jongeren als leerkracht of begeleider?

Is dat echt?
Eén van de belangrijkste waarden voor jongeren is authenticiteit. Ze gebruiken het bijvoorbeeld als een criterium om informatie te selecteren. Aan de hand van diepte-interviews en focusgroepen werd onderzocht wat een leerkracht of een begeleider 'echt' of ‘authentiek’ maakt voor jongeren? Welke criteria gebruiken ze hiervoor?

Vandaag, op een studiedag rond authenticiteit en jongeren, presenteerden Pedro De Bruyckere en Tom Vermeylen de resultaten van hun PWO-onderzoek aan de Arteveldehogeschool ‘Is dat echt?’ waarbij ze onderzochten welke criteria jongeren gebruiken om leerkrachten en begeleiders als authentiek te beschouwen.
Het rapport is hier te downloaden.

De presentatie die ze gaven staat hieronder:

28 april 2011

Verhalen delen via Blurb

Blurb, het creatieve online uitgeversplatform, kondigt een nieuwe mobiele applicatie aan voor het publiceren van verhalen. Met Blurb Mobile is het mogelijk om met diverse mediacontent, zoals foto’s, video’s en audio eenvoudig en snel digitale verhalen te creëren. Het resultaat op de iPhone kan direct worden gedeeld via verschillende social media kanalen (Facebook en Twitter), e-mail of via de Blurb-pagina van de auteur.

Functionaliteiten
Blurb Mobile biedt diverse opties voor het creëren van een leuk en persoonlijk verhaal dat direct is te delen. De mediacontent kan op de smartphone eenvoudig worden bewerkt met functies zoals roteren, bijsnijden, schalen en drag- en drop-functionaliteiten voor een snelle volgordebepaling. Een andere functie is 'geotaggen' waardoor het verhaal kan worden verbonden aan een geografische locatie. Als het digitale verhaal is samengesteld, kan de auteur aan elk beeld tekst- en spraakbijschriften toevoegen en eventueel kiezen uit zeven verschillende visuele thema’s om er een volledig en persoonlijk stuk van te maken.

Fablabbergasted!

Wie dacht 10 jaar geleden dat je professioneel drukwerk aan het eigen bureau zou kunnen maken? Het Fablab-concept van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) toont het begin van een tijdperk dat we geen massafabricaten meer uit China laten transporteren, maar veel dingen zelf maken. Thuis of om de hoek, op maat, naar eigen ontwerp of open design aanbod en slechts net zoveel als je nodig hebt! In de toekomst ontwerp en maak je je eigen schoenen, kleding, mes en vork of stoel! Een autokoetswerk, ja, zelfs met huizen wordt geëxperimenteerd (3D printing).

De hightech machines zijn nog wat te duur voor particulier gebruik, maar kunnen prima als community voorziening geëxploiteerd worden. Fablabs brengen disciplines samen en verlagen drempels voor de realisatie van creatieve ideeën! Er staan op dit moment al zo’n 7 Fablabs in Nederland en er zijn zeker net zoveel initiatieven voor nieuwe Fablabs.

Op 21 juni 2011 komen Trotec Speedy, Makerbot CupCake, Calortrans CT-60 en Mantis 9 op bezoek bij het Nnoal! Hebben we het nu over Dj’s, hardcore rappers?
Nee, het zijn hightech desktop-machines waardoor het FabLab-concept van het beroemde MIT gestalte krijgt. De machines staan in een grote vrachtwagen die half Europa doorreist om het concept te promoten. Er deed zich een unieke kans voor om deze in te boeken voor het Nnoal-programma.

In combinatie met een inleiding door de directeur van het Creative Learning Lab van Waag Society en een presentatie van een open design toepassing in de horeca door ROC West Brabant hebben is er een dynamisch programma samengesteld dat de titel “Fablabbergasted” mag dragen!

Heb je belangstelling voor deze bijeenkomst van het Nnoal op 21 juni 2011 vanaf 15.00 uur in School voor de Toekomst?
Meld je dan aan via deze pagina.

25 april 2011

ReadSpeaker webReader

Het is alweer twee jaar geleden dat ik Readspeaker installeerde op m'n weblog, maar bij de verhuizing naar een eigen domein heb ik er nooit aan gedacht de instellingen aan te passen. Nu wel en daarmee is het weer mogelijk om je berichten te laten voorlezen. Een mooie service voor slechtzienden, maar ook makkelijk als je ondertussen wat anders wilt doen. Op de achtergrond kan je dan naar bijvoorbeeld dit bericht luisteren!

ReadSpeaker® webReader™ is een dienst voor persoonlijke blogs en websites, die de gehele pagina, of een vooraf bepaald deel van de website/blog content voorleest. Ga naar de ReadSpeaker® webReader™ website voor meer informatie. Er zijn gebruiksklare plugins voor WordPress, Joomla, TypePad, Blogger enzovoort.Je hebt niet meer dan 30 seconden nodig om je website of blog te laten spreken! Bij installatie kun je kiezen uit een mannen- of een vrouwenstem.

Er zijn meer mogelijkheden. je kunt het MP3 bestand namelijk ook downloaden en dat geeft je dus de mogelijkheid om een hele lap tekst te digitaliseren. Helaas moet je wel genoegen nemen met een korte boodschap vooraf, maar dat is niet echt storend vind ik. Als je een stuk tekst wilt omzetten naar spraak dan plak je die tekst gewoon in een (oud) bericht en je haalt het MP3 bestand binnen en klaar ben je! De url voor het MP3 bestand vind je onder de link: Geen geluid? in het kader boven het bericht wanneer je op lees voor hebt geklikt.

Wil je zo'n MP3 bestand op een iPad opslaan? Kopieer dan de url en plak die in Goodreader op je iPad. Het bestand wordt netjes gedownload en zo kun je dergelijke geluidsbestanden dan ook onderweg op je iPad beluisteren!

Bloggen met Blogsy op de iPad

Gisteren ben ik tegen een app aangelopen waarmee het bloggen vanaf een iPad een stuk eenvoudiger wordt. Het gaat om Blogsy verkrijgbaar voor € 2,39 in de Appstore.
Het heeft standaard mogelijkheden om tekst op te maken zoals bold, cursief, doorgestreept, verschillende headings, opsommingen, blockquote en uitlijnen.
Er is een simpele editor ingebouwd waarmee je heel makkelijk links en content van andere sites kunt invoegen, maar Blogsy heeft nog meer te bieden. Je kunt verbinding maken met je Flickr, Picasa en YouTube accounts en vervolgens foto's en filmpjes invoegen waarvan je de plek tussen de tekst en het formaat naderhand kunt aanpassen.

Blogsy werkt met zowel Wordpress (ook zelf gehoste) als Blogger accounts. Voor het goed uitlijnen van plaatjes in Blogger zul je het stylesheet moeten aanpassen omdat Wordpress daar andere code voor gebruikt dan Blogger.

24 april 2011

Even een sudoku oplossen

Een eitje met Google Goggles!
Met behulp van Google Goggles op de iPhone is het een peulenschil om een Sudoku op te lossen.
Je start de app, kiest voor foto maken en richt de camera op een Sudoku. Ik heb er gewoon een online opgezocht en heb m'n iPhone op het beeldscherm gericht. Goggles analyseert wat op de foto staat en als er een (oplosbare) Sudoku getoond wordt kun je op Solve Sudoku klikken. Binnen een paar seconden heb je de oplossing!

Stel je nu eens voor dat dit ook kan met moeilijke sommen? Dan wordt het wellicht tijd om de mobieltjes toch weer uit de klas te bannen!


Het filmpje hieronder heb ik trouwens volledig gemaakt op de iPhone met behulp van Splice. Ook dat ging heel makkelijk. Een paar screenshots maken als je bezig bent op de iPhone, die importeren in Splice, eventueel wat transitions kiezen, tekst erbij inspreken en publiceren naar Youtube!

Tenslotte moet je toch wat als je vanwege alle pollen niet naar buiten kunt....


23 april 2011

Over onderwijs, aardappels en jus

Twee dagen geleden kwam ik een prachtig verhaal tegen op het weblog van Willem-Jan Slaats, dat nog steeds blijft hangen. Met zijn toestemming neem ik het hier grotendeels over omdat ik het mijn lezers niet wil onthouden!

Als kind at Willem-Jan slecht. Hij lustte eigenlijk niets. Lange tijd leefde hij op een menu dat bestond uit boterhammen met hagelslag (ontbijt en lunch) en aardappels, met jus en appelmoes (avondeten). Zijn ouders vonden dat geen punt. Ze waren geduldig. Ze hebben hem nooit gedwongen om z'n bord leeg te eten als hij het echt niet lustte.
Twintig jaar later. De eerste les na de grote vakantie zitten 30 brugklasleerlingen verwachtingsvol naar mij te kijken. Ze zijn benieuwd wie die meneer is die hen gaat lesgeven. Ziet hij er vrolijk uit? Is hij streng of juist niet? Kan hij goed uitleggen? En krijgen we veel huiswerk? Dit is een belangrijk moment, niet alleen voor hen, maar zeker ook voor mij. Ik weet welke fundamentele oordelen er geveld worden in de hoofden van mijn publiek. De leraar deugt of deugt niet. In deze eerste vijf minuten komt het er op aan. Ik krijg nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Ik stel me aan hen voor, leerlingen mogen vragen stellen aan mij. Ben ik getrouwd? Waar woon ik? Heb ik kinderen? En wat zijn mijn hobby’s? Ik vertel het hen graag en we maken een voorstel rondje door de klas. Ik prent de namen en gezichten zoveel mogelijk in mijn hoofd.

Dan is het tijd om met de lesstof aan de slag te gaan. “Pak je boek maar eens uit je tas”, zeg ik. De leerlingen doen wat ik hen vraag en ik houd mijn exemplaar omhoog: “Dit boek zijn de aardappels en ik ben de jus”, zeg ik met luide stem. De leerlingen kijken elkaar aan. Ze zijn verbaasd over deze vreemde uitspraak. Ik laat een stilte vallen. Dan vervolg ik: “Gekookte aardappels zijn voedzaam, bevatten veel voedingsstoffen die je nodig hebt. Maar ze zijn ook droog, smakeloos en een beetje saai. Ze worden pas lekker als je ze eet met zo’n heerlijke kruidige jus. Dan zijn ze smeuïg en heel goed door te slikken. Je schept graag nog een keer op als je honger hebt. Zo is het met leren ook. Dit boek heb je aan het eind van het jaar gelezen. Dat kun je zonder mij. Maar ik beschouw het als mijn taak om er een goede, smaakvolle jus over te gieten, zodat je het gráág leest. Beschouw mijn lessen als een maaltijd die ik jullie voorschotel”.
Wat heeft dit nu met onderwijs en ICT te maken?
Simpel: verander het boek uit het verhaal van Willem-Jan in een notebook, iPad of ander device!
Voor veel dingen hebben leerlingen wellicht geen leraar meer nodig, maar zij kunnen wel zorgen voor de juiste dressing!

Tegenwoordig coacht Willem-Jan leraren bij het “bereiden van hun maaltijden” voor hun leerlingen.
Het is de eerste taak van een leraar om zijn publiek te boeien. Boeiende lessen zijn als verschillende gangen die op elkaar zijn afgestemd. Er zit afwisseling in. Wanneer er leerlingen zijn die bepaalde zaken niet lusten, dan is het handig om dat te weten te komen. Ken je gasten. Ken je publiek. Weet welke zaken leerlingen bezighouden. Hoe ziet hun leefwereld er uit? Wat maken ze mee? Sluit je lessen daar op aan. Probeer af en toe eens een ander recept met nieuwe ingrediënten. Door uit te proberen zal het steeds eenvoudiger worden.
En waar die ingrediënten te vinden zijn? Daarover belooft Willem-Jan een volgende keer meer te schrijven. Hou zijn weblog dus in de gaten!
PS: Lekker eten is nu één van zijn grootste hobby’s en hij beleeft in het klaarmaken ervan heel erg veel plezier!

22 april 2011

Dit gesprek wordt opgenomen!

Het is al weer vier jaar geleden dat ik voor het eerst een demonstratie gaf met mijn "Skype op usb" project. Zonder dat er iets geïnstalleerd hoeft te worden kun je vanaf een usb stick Skype gebruiken, samen met een ander programma dat ervoor zorgt dat de gesprekken worden opgenomen als MP3 bestand. De MP3 bestanden komen ook op de usb stick te staan en kunnen gebruikt worden als feedback, maar ook als bewijsmateriaal in een digitaal portfolio. De stick kan gebruikt worden bij lesmodules als leren telefoneren, maar is ook heel goed toepasbaar in het taalonderwijs.

We zijn inmiddels vier jaar verder en op de een of andere manier is dit project weer in de belangstelling gekomen. Was het technisch dus al een tijd mogelijk, nu is het onderwijs kennelijk zo ver dat men ook toepassingsmogelijkheden ziet. Vorige week heb ik een uitvoerige demonstratie gegeven op Leeuwenborgh Opleidingen in Sittard en volgende week doe ik het dunnetjes over op de Landstede Inspiratiedag, met als thema: De kracht van nieuwsgierigheid.

Door de jaren heen heb ik de presentatie regelmatig gegeven waarbij ik in de meeste gevallen een usb stick met alle benodigde programma's kon achterlaten. Deelnemers zijn over het algemeen heel enthousiast. Ik heb echter geen enkel idee hoe veel Skype nu écht wordt ingezet binnen (en buiten) de les. Van het Drenthe College weet ik dat het nog steeds gebruikt wordt, zelfs bij proeves van bekwaamheid.



Uniek experiment onderwijs en ICT in Kampen

Het leren van de toekomst
Ichthus college in Kampen neemt deel aan Het Leren van de Toekomst 2011
Het Ichthus college in Kampen gaat in de eerste drie weken van oktober lesgeven met behulp van de nieuwste technologie. Tijdens het experiment gaat een 2e jaars VMBO-klas ervaringen opdoen met de mogelijkheden van een leeromgeving waarin innovatieve technologische oplossingen optimaal worden benut. Tijdens deze proef onderzoekt Kennisnet welke bijdragen ICT-toepassingen leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Het Leren van de Toekomst is een project van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma.

Doel van Het Leren van de Toekomst 2011 is te onderzoeken welke bijdrage ICT kan leveren aan het verbeteren van leerprestaties op het gebied van Nederlands, Engels, wiskunde en science. Ondersteunende ICT toepassingen die worden ingezet hebben als doel het onderwijs flexibeler te maken en beter toegespitst op de individuele leerbehoefte van de leerling. Dit vraagt om een andere rol van de docent.

Versnellen moet
Het gebruik van ICT in het onderwijs neemt toe maar de ontwikkelingen gaan langzaam. Als Nederland de ambitie waar wil maken om bij de top vijf van kenniseconomieën te horen, dan moet het onderwijs versnellen. Zeker gezien de dubbele doelstelling waar het onderwijs voor staat, namelijk de kwaliteit behouden en zelfs verbeteren met minder financiële middelen. Er is voldoende bewijs dat ICT hier een bijdrage aan kan leveren. Met Het Leren van de Toekomst (www.hetlerenvandetoekomst.nl) willen Kennisnet en SURFnet laten zien wat er mogelijk is en het onderwijs inspireren ICT beter te integreren in het onderwijs.

19 april 2011

Photosynth voor de iPhone

Gisteren plaatste Pierre Gorissen op zijn ictoblog een bericht over Photosynth voor de iPhone.
Hij was niet erg tevreden over de resultaten, maar desondanks was ik nieuwsgierig genoeg om de applicatie te downloaden en ook even uit te proberen. Hou er rekening mee dat Photosynth alleen nog maar beschikbaar is in de Amerikaanse appstore. Je moet dus even van account wisselen.

Direct na installatie ben ik naar buiten gelopen om een panoramafoto te maken, zonder handleiding te lezen of wat dan ook. Je start gewoon de applicatie en dan staat er simpelweg: tap the screen.
Je hoeft niet zelf foto's te nemen want dat gaat vanzelf als je de iPhone in het rond gaat bewegen. Overigens kun je op tussenliggende plekken wel handmatig foto's toevoegen voor een beter resultaat. Het stitchen gaat eigenlijk best snel als ik het vergelijk met de tijd die ik op een pc kwijt ben voor dezelfde handeling.

Het resultaat van mijn eerste poging zie je hieronder. Niet alles klopt en hier en daar zie ik een heg waarvan ik weet dat hij er echt niet staat, maar slecht kan ik het niet noemen voor een eerste shot. Het uploaden naar Photosynth.net gaat best snel en daarna kan je de foto delen via Facebook, email of embedden.



De tweede poging is al wat beter al zal mijn hond het daar niet mee eens zijn.
Al met al vind ik het wonderbaarlijk wat je zonder al te veel omhaal uit zo'n klein apparaatje kan toveren!
Zet alle leerlingen om je heen op het schoolplein en draai een rondje met je iPhone. Succes verzekerd!

18 april 2011

Vraag het aan Wiel

#vraaghetwiel
Woensdag aanstaande organiseert de Gebruikersvereniging Three Ships N@TSchool! de tiende editie van de Nationale Gebruikersdag bij Zadkine te Rotterdam. Inspirerende sprekers, best-practices van Three Ships N@TSchool! gebruikers en interessante productpresentaties door leveranciers van ondersteunde producten van Three Ships N@TSchool! zorgen opnieuw voor een nuttige én prettige dag. Natuurlijk is er ook voldoende ruimte om kennis en ervaringen uit te wisselen met vakgenoten. Het overzicht van workshops staat >hier.
Dit jaar zal ik er niet meer bij zijn omdat ik na jaren nu echt niet meer als (would be) gebruiker aangemerkt kan worden.
Toch denk ik nog na over een prikkelende vraag die ik Wiel van de Berg zou kunnen stellen en dat kunnen we allemaal gezien de volgende oproep:
Tweet uw vraag aan Wiel van de Berg
Kan ik met mijn iPad werken in Three Ships N@Tschool!? En hoe werkt die plagiaatcontrole nu eigenlijk? Three Ships-directeur Wiel van de Berg zal in zijn keynote tijdens de Gebruikersdag N@Tschool! op 20 april zoveel mogelijk van uw vragen beantwoorden. Nu al een brandende vraag die u kwijt wilt? Tweet deze met hashtag #vraaghetwiel. Dan kan ook úw vraag aan bod komen.
Een gedurfde oproep maar daar houdt Wiel wel van is mijn ervaring. Het gekke is dat er tot nu toe nauwelijks gebruik van gemaakt is.
Ik zou dus zeggen: N@tschool! gebruikers, grijp je kans!

Voorbeeld(ige) gebruikscode Social Media

met dank aan ROC West-Brabant
Op Dé Managementconferentie in Domburg raakte ik aan de praat met Rob Franken, bestuursvoorzitter van ROC West-Brabant. Natuurlijk ging het over sociale media en Rob vertelde me dat zijn ROC zojuist een gebruikscode had geformuleerd en aangenomen. Ik vroeg hem of hij deze beschikbaar wilde stellen zodat andere onderwijsinstellingen deze als voorbeeld zouden kunnen nemen voor een eigen te formuleren beleid. Dus niet zo maar klakkeloos overnemen maar gebruiken als start voor een dialoog voor zover deze nog niet heeft plaatsgevonden binnen de eigen instelling. Vorige week kreeg ik het document toegestuurd mét toestemming om hem te publiceren.

Natuurlijk had ik de primeur voor mezelf kunnen houden, maar voor een zo groot mogelijk bereik leek het me beter de tekst aan te bieden bij mbo.kennisnet.nl
Daar is het bericht vandaag geplaatst!

15 april 2011

Even naar de IPON

Ik had me zo voorgenomen om gisteren thuis veel achterstallig werk weg te werken, maar zag toen zoveel tweets voorbijkomen over de #ipon dat ik besloot om toch maar even de trein te pakken naar Utrecht. Dankzij m'n iPad kan ik de tijd in de trein tenslotte redelijk effectief gebruiken (als ik zin heb).
Het eerste wat opviel op de beursvloer waren alle kinderen die her en der lekker bezig waren. Mooi was ook het grote plein dat speciaal voor speciaal onderwijs was ingericht. Chapeau voor de organisatoren!

Op zoek naar nieuwe dingen liep ik aan tegen Mobiview van eInstruction, geïntroduceerd op de BETT show en nu dus ook hier te bewonderen. Ik heb er een filmpje van gemaakt en wat foto's en hem natuurlijk even in handen gehad.

Nog geprobeerd een presentatie bij te wonen, maar ik vond het gewoon té luidruchtig met al die storende geluiden van de beursvloer. Sorry John, want je verhaal was prima!

Het mooie van de IPON zijn toch wel de IPON Awards die ook gisteren weer uitgereikt werden. Niet allemaal trouwens want de jury had de moed om één award niet uit te reiken, gewoonweg omdat er geen vernieuwing op dat gebied was!
Het mooiste was wel de Bijzondere IPON-stimulerings award Algemeen die werd uitgereikt aan Margreet van den Berg voor al haar werk. als iemand een dergelijke erkenning verdient is zij het wel!

Vandaag al ontving ik een mailtje met de vraag of ik een evaluatieformulier wilde invullen.
Was het een foutje van de organisatie om daarin het MBO niet te noemen of was er voor deze doelgroep inderdaad niet zoveel te halen?

Gemaakte foto's vind je hier.

14 april 2011

Stappenplan Augmented Reality

Alles wat je weten moet om een layer te maken
Vandaag is er een mooie handleiding verschenen aan de hand waarvan je zelf layers kunt maken voor het gebruiken van Augmented Reality!

Het stappenplan komt van IT-Workz, een jong en vernieuwend ICT-bedrijf dat onderwijsorganisaties helpt met het optimaliseren van onderwijsprocessen door de nieuwste ontwikkelingen en communicatietechnologieën te gebruiken.

Een uitgebreid bericht over Onderwijs en Augmented Reality staat op mbo.kennisnet.nl.
Daar vind je ook de link waarmee je het stappenplan kunt downloaden.
Het is echter niet gratis: Het kost je.... een tweet! Betaal met een tweet

13 april 2011

Terugblik op Dé Managementconferentie Domburg 2011

Zo kan het dus ook!
Het is alweer een week geleden dat Dé Managementconferentie in Domburg van start ging en ik heb het gevoel dat ik nóg moet bijkomen. Niet van vermoeidheid, want een dergelijk evenement geeft eigenlijk alleen maar energie, maar meer van de overload aan indrukken!

Van maandag tot en met vrijdag mocht ik vanuit de organisatie meewerken aan de voorbereiding, de opbouw, de uitvoering én de afbouw van het hele gebeuren. Zelf woon ik in een dorp met 900 inwoners. In Domburg hadden we ruim 1100 deelnemers met daarnaast nog heel veel studenten en andere hulptroepen! We waren dus even een soort van gemeentebestuur dat alles draaiende moest houden.

Natuurlijk werkte het weer ontzettend mee, al zijn we eigenwijs genoeg om te zeggen dat we dat gewoon hebben afgedwongen. Bewijs daarvoor is het feit dat het donderdag na de slotsessie opeens bewolkt was. Zuinig als we zijn hadden we gegarandeerd zon geregeld tot 16:00 uur.

Indrukken, indrukken, indrukken! Er gebeurde zoveel waar ik graag bij wilde zijn om maar niets te hoeven missen dat het vaak onmogelijk was om keuzes te maken. Met "het oortje" hoor je wat waar gebeurt. "Willem, wil je even komen met je camera, dit moét je vastleggen" is een zin die nog nagonst in m'n oren.

04 april 2011

De gouden cirkel

Start with Why, How, What!
Afgelopen vrijdag was ik op uitnodiging van Microsoft met een twintigtal mensen vanuit het mbo te gast bij het STIC in Brussel. Een inspirerende bijeenkomst, deels door alle mooie dingen die daar getoond worden, maar vooral door de inleiding van Henk Lamers en de daaropvolgende discussie die tot laat in de middag doorging.
Henk startte met een TED talk van Simon Sinek die je zeker een keer moet bekijken. Daarnaast is de website http://www.startwithwhy.com/ een bezoek waard. Dan leer je wat bedoeld wordt met "The golden circle".

Sandra de Bresser van de Netwerkschool heeft een uitgebreid verslag geschreven over de bijeenkomst in Brussel dus daar wil ik graag naar verwijzen.

Er werd veel getwitterd, foto's gemaakt en filmpjes geschoten. Ook ik heb m'n Flip tijdens de rondleiding door het STIC laten lopen. Die impressie vind je hier: viewpure.com/stic1.
Dat Henk Lamers met veel passie over z'n werk kan vertellen zie je hier: viewpure.com/HenkLamersSTIC1.

Op het weblog van Microsoft Partners in Learning worden bijdragen van deelnemers aan deze inspirerende dag verzameld.
De tekening werd tijdens de discussie gemaakt door mijn buurvrouw!

02 april 2011

Waar werk je nu eigenlijk?

Kloppen je gegevens wel?
Deze week heb ik de deelnemerslijst voor Dé Managementconferentie in Domburg online gezet. De lijst is gebaseerd op de gegevens zoals deze door de invullers zelf zijn aangeleverd. Het mooie is dat je de lijst (met 1100 deelnemers!) heel makkelijk kunt sorteren op voornaam, achternaam en instelling. Geen fancy HTML5 feature, maar gewoon wat javascript dat al jaren beschikbaar is. Op die manier kun je makkelijk zien wie er allemaal vanuit een bepaalde instelling deelnemen. Dat sorteren werkt uiteraard alleen goed wanneer dezelfde naam gebruikt wordt.

Wat me bij die laatste optie opviel is dat in veel gevallen de naam van de instelling op soms wel vijf verschillende manieren geschreven is! Alle variaties komen voor: Met spaties, zonder spaties, met hoofdletters, zonder hoofdletters, verkeerd geschreven, typefouten, gebruik van de oude naam terwijl de instelling al jaren gefuseerd is en combinaties van voornoemde. Let wel: we hebben het hier over managers (of hun secretaresses).

Wat ik me afvraag:
Is dat nu slordigheid, nonchalance, bescheidenheid, recalcitrantie of is er een andere reden om de naam van je werkgever niet volgens de juiste notatie te schrijven? Heeft de dienst PR & Marketing hier geen duidelijke richtlijnen voor verstrekt? Wat mij betreft zaken die ook in een gedragscode mogen worden opgenomen!

Ook dit is een onderdeel dat in de workshop "So you think you can (net)work" volgende week donderdag aan de orde zal komen? Ben je het (niet) met me eens of vind je dit muggenzifterij, dan hoor ik het graag!