28 mei 2011

Bestanden van/naar iPhone en iPad

Zelf verbind ik mijn iPhone en iPad alleen met m'n computer als dat nodig is voor een systeemupdate. Toch wil ik regelmatig bestanden overzetten van en naar die apparaten. Gelukkig zijn daar diverse mogelijkheden voor!

WiFi Photo Transfer
Wifi Photo Transfer
Als het alleen gaat om foto's, screendumps of filmpjes die in de fotobibliotheek staan van de iPad of iPhone kun je daar het gratis beschikbare WiFi Photo Transfer voor gebruiken. Na het starten van dit programma op je device krijg je een IP adres gepresenteerd (bijvoorbeeld: http://192.168.0.102:15555/) dat je kunt invoeren in je browser. Je krijgt dan een overzicht van de aanwezige mappen en als je daarop doorklikt kun je alle aanwezige bestanden gezipt overzetten naar je computer of ene voor een door ze te selecteren. Op die manier kun je foto's en screendumps van je iPad of iPhone naar je computer halen, of naar een ander device. Geef je dit IP adres aan iemand die op hetzelfde draadloze netwerk zit dan kan deze dit dus ook zo doen. Andersom werkt echter niet maar ook daar zijn (gratis) programma's beschikbaar voor.

Phone Drive Lite
Phone Drive
Met Phone Drive Lite kun je al meer. Het werkt op dezelfde manier als het vorige programma, maar bij dit programma kun je ook kiezen voor Blue Tooth als er geen wifi beschikbaar is. Met dit programma kun je echter ook bestanden uploaden naar je iPad of iPhone en dat maakt het al een stuk interessanter! Daarnaast kun je ook tekstbestanden aanmaken en geluid opnemen. Het mooie van dit programma is dat toegang middels een wachtwoord is te beveiligen. Niet iedereen in de buurt kan dus zo maar bestanden van je iPad afhalen, hetgeen met Wifi Photo Transfer wel mogelijk is als de ander toevallig het IP adres weet of raadt. In de gratis uitvoering van Phone Drive Lite kun je maar 10 bestanden in de eigen map opslaan. De volledige versie Phone Drive (+File Sharing) kost echter maar € 0,79 en heeft veel meer mogelijkheden!

Goodreader
Het ultieme programma (ook) voor dit soort zaken vind ik zelf echter Goodreader.
Niet gratis maar dit programma kan zoveel dat het wat mij betreft op geen iPhone of iPad mag ontbreken! Goodreader is er in een aparte uitvoering voor de iPhone en de iPad en beide versies kosten € 3,99. Dit is absoluut niet duur als je eenmaal ontdekt hebt wat je er allemaal mee kunt. Wanneer het gaat om het verplaatsen van bestanden (het onderwerp van dit bericht) dan biedt Goodreader je ook de mogelijkheid om een mapping aan te maken op je computer zodat je vanaf je computer de bestanden en mappen op je iPhone of iPad kunt beheren en bestanden dus kunt  verplaatsen zoals je dat in je verkenner gewend bent. Dit verhoogt het gebruiksgemak natuurlijk aanzienlijk! Op de website van Goodreader staat stap voor stap uitgelegd hoe je zo'n mapping aanmaakt.

Alternatieven
Natuurlijk zijn er nog meer apps die foto's en video kunnen overzetten. Zo heb ik ook Mediabox getest dat vergelijkbaar is met Wifi Photo Transfer, ook gratis en mét wachtwoord beveiliging.
Welk programma gebruik jij het liefst om bestanden over te zetten van en naar je iPhone en iPad?

27 mei 2011

Het taalonderwijs van de toekomst

Vandaag vierde De Vereniging van Leraren in Levende Talen (VLLT) het honderdjarig bestaan met een feestelijke dag en een vol programma in het Koninklijk Instituut voor de Tropen.
Ik was bij het symposium dat geleid werd door dagvoorzitter Erik van Muiswinkel die iedereen in minstens 10 talen welkom heette. Er mocht getwitterd worden maar Erik merkte gelijk op dat de twitterstream volgens hem vooral ging over het genoten ontbijt waarmee hij de zaal gelijk op zijn hand had. Er waren dan ook zeker zeven twitteraars aanwezig:-) Op een gegevn moment ben ik maar even vanaf een ander account gaan twitteren omdat ik vond dat mijn naam wel erg vaak voorbij kwam in de stream...

De paneldiscussie was levendig en ontlokte diverse uitspraken die door de aanwezigen wisselend ontvangen werden. Logisch met een zaal vol bevlogen docenten die (onderwijs in) taal hoog in hun vaandel hebben staan. Door een paar panelleden werd een pleidooi gedaan om toch vooral zoveel mogelijk ICT middelen in te zetten om daarmee enerzijds de mogelijkheden voor leerlingen te vergroten en anderzijds het werk voor de docent te verlichten. Tegen het inzetten van mobieltjes werd opgeworpen dat Europese wetgeving dat gaat verbieden en dat het bereik in scholen toch wel heel slecht is en veel docenten "dat" ook niet zien zitten.

Mij was gevraagd een paar prikkelende uitspraken te doen die de discussie op gang zouden kunnen brengen. Een paar weken geleden zijn die fragmenten opgenomen. Ik vond het dus best spannend vandaag uit angst dat ik weggehoond zou worden, maar dat viel gelukkig mee. Er is vandaag doorlopend gefilmd en hopelijk komen die opnames online want met name de bijdragen van Kristi Jauregi (de enige vrouw op het podium) en Helmut Rauschenberg spraken mij zeker aan al was de zaal vooral ook gecharmeerd van de soms wat recalcitrante uitspraken van Jan Stroop. Verder geen inhoudelijk verslag want ik voelde me toch wel een beetje een vreemde eend in de bijt tussen al die talige mensen:-)



iPad-streamer

 Vanaf 4 juni bij de Aldi
Gisteren hoorde ik het nog iemand zeggen: "Heerlijk, hoe enthousiast jij altijd kunt schrijven over spulletjes van de Aldi die niemand zelf wil kopen".
Maar volgende week zaterdag krijg ik het toch weer moeilijk!
Vanaf die dag is bij de Aldi namelijk een iPad-streamer verkrijgbaar.

De enige beschrijving die er nu over beschikbaar is gaat niet verder dan:
Wilt u weleens wat meer zien? Met deze handige set laat u draadloos iedereen via uw TV meegenieten van de inhoud van uw iPad® of iPhone®.
Op de foto zie je een kastje met een drie-kanaals schakelaar. Zal het dus gaan om een draadloos tv signaal die niet de allerhoogste kwaliteit zal geven? Waarschijnlijk wel. Waar ik ook heel benieuwd naar ben is of je alle bewegingen kunt zien die je op de iPad of iPhone uitvoert, of dat het apparaat net zo weinig laat zien als met de VGA adapter mogelijk is. Overigens heb ik ook die net deze week binnengekregen. Daarover volgt nog een apart bericht als ik wat meer tijd heb...

Natuurlijk heb ik op de Duitse site van de Aldi gekeken of de iPad-streamer daar al verkocht wordt, maar nee. Ook Google helpt me nog niet verder. Zal ik de verleiding kunnen weerstaan? Kent iemand dit apparaatje al van een andere aanbieder?

26 mei 2011

Wat me drijft...

app's in de klas
Neem even vijf minuten om naar onderstaand filmpje te kijken en laat je inspireren!

Wat me drijft... vertelt het filmische verhaal achter de onderwijsaanpak van Maikel Platjouw. Met zijn groep 8 op BS de Vendelier verkent hij 'de Nieuwe Media'. Niet als 'iets erbij', maar waar haalbaar geintegreerd in de onderwijssituatie van alledag.
Thematiek: mobiele media, waaronder de iPad en iPod als consumptie- en productietools.
Met als 'dragers' o.a. het zelf leren maken van filmpjes door leerlingen, de inzet van Twitter als 'taal- en communicatie-app' en het leren recenseren van apps.

Groep 8a van bs De Vendelier heeft een subsidie gekregen van MediaMachtig. Ze gaan experimenteren met een iPad en een iPod touch in de klas. En ze zitten dus ook op Twitter!



Dezelfde meisjes zie je overigens terug in het korte filmpje APP's recenseren: doen wij toch!.
APS heeft een nieuw IPAD initiatief ontwikkeld: een expertisegroep met 'ipad gebruikers' uit PO en VO 'van het eerste uur'. Bedoeld om met elkaar van gedachten te wisselen over het ontplooien van die ondersteuningsactiviteiten, waar 'in het veld' het meeste behoefte is.
Oorspronkelijk was de gedachte om een groep praktijkmensen 'App's' te laten recenseren. Dat item zal dus zeker op de lijst van onderwerpen van de eerste bijeenkomst staan.
De vraag dringt zich dan op: 'wie is het best toegerust om de recensies ter hand te nemen?'
Op BS de Vendelier heeft Maikel Platjouw, een van de leden van de APS groep, daar een duidelijke mening over..: zijn leerlingen!
Neem ook alvast een kijkje op: appsindeklas.nl

Mediawijzer

Persbericht

Ouders geven aan meer met kinderen over media te willen praten dan kind zelf

  • Overgrote meerderheid ouders vindt het belangrijk om afspraken te maken met kind over mediagebruik en houdt inzicht in mediagebruik van kind
  • Merendeel van kinderen geeft aan slechts soms met ouders over media te praten
  • Vooral midden- en hoogopgeleide ouders houden in de gaten met welke media kind in aanraking komt
  • Grote meerderheid van kinderen vindt dat je niet alles op internet mag zeggen

Ouders geven aan uitgebreid met kinderen te praten over media en inzicht te hebben in het mediagedrag van het kind. Kinderen zelf praten slechts soms met hun ouders over media. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder kinderen tussen de 8 en 12 jaar en ouders met kinderen in die leeftijdscategorie. Het onderzoek is vandaag gepresenteerd op de Mediawijsheidmarkt dat in het teken staat van media-opvoeding.

Onderzoeksresultaten
Ouders praten met kinderen vooral over: televisie nieuws, internet websites, internet spelletjes, televisie entertainment en mobieltjes. Kinderen praten met ouders vooral over: internetspelletjes, televisie, games, Hyves/Facebook en internet websites. Het percentage voor sociale media en websites is beduidend lager dan de eerste drie. Dit betekent dat er nog veel verbeterd kan worden rondom het gesprek tussen ouders en kinderen over mediagebruik. Ouders ervaren dat ze voldoende over media praten, maar dit gaat vooral over media die zij zelf goed kennen. Kinderen ervaren het gesprek met ouders niet in die mate en geven ook andere onderwerpen aan.
Daarnaast zijn kinderen zelf bewust van hun privacy op internet. Ze vinden dat niet alles zomaar gezegd mag worden op internet. Opvallend is dat vooral midden- en hoogopgeleide ouders in de gaten houden met welke media hun kind in aanraking komt.

Lancering campagne Week van de Mediawijsheid
Tijdens de Mediawijsheidmarkt is de campagne 2011 van Mediawijzer.net gelanceerd om structurele aandacht voor mediawijsheid in het onderwijs te bevorderen en de dialoog tussen ouders en kinderen te stimuleren. Deze bevat de plannen voor de Week van de Mediawijsheid (21-27 november), dit jaar gericht op jonge kinderen (10-14 jaar) en hun opvoeders.

Lancering diverse initiatieven Mediawijsheid
Op de Mediawijsheidmarkt is Mediawijsheid Pro gelanceerd. Dit is een verdiepend handboek waarin alles staat wat elke Nederlander moet weten om anno 2011 mediawijs door het leven te gaan. Mediawijsheid pro is een ‘2.0 style’ initiatief: betrokkenen denken, praten en schrijven mee. Daarnaast presenteer Kennisnet de online workshop Mediawijsheid voor docenten in het primair onderwijs en introduceert de Thorbecke Scholengemeenschap het curriculum Mediawijsheid in WikiWijs zodat het online beschikbaar is voor het onderwijs.

Mediawijsheid
Media zijn overal en hun maatschappelijke impact wordt groter. Om maatschappelijk mee te kunnen doen en niet buitengesloten te worden, is het belangrijk om media te kunnen vinden, begrijpen en maken. Hoe eerder mensen leren mediawijs te zijn, des te beter. Daarom is het belangrijk om bij de jeugd te beginnen. Zij pakken nieuwe media-ontwikkelingen snel op. Ouders en scholen kunnen een cruciale rol spelen om de jeugd bewust te maken hoe media werken en wat de impact kan zijn.

Mediawijzer.net
Mediawijzer.net is een netwerkorganisatie van Kennisnet, NTR, SIOB, ECP-EPN en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Mediawijzer.net is in 2008 gestart met het vergroten van mediawijsheid bij Nederlanders, in opdracht van het ministerie van OCW. Bij Mediawijzer.net zijn inmiddels meer dan 450 partners uit media, onderwijs, bibliotheken en uitgeverijen aangesloten. In 2011 richt Mediawijzer.net zich specifiek op media en opvoeding: hoe worden kinderen (10-14 jaar) mediawijs in samenspel met hun opvoeders. www.mediawijzer.net

25 mei 2011

AAIPAD-2

Mocht je nu bij het vorige bericht over papierloos vergaderen gedacht hebben: de leuke spullen gaan weer naar het management... dan kan ik je melden dat het meevalt bij het ROC van Twente!

Ook het team Pedagogisch Werk (PW) van het MBO College voor Mens en Maatschappij bij dit ROC is namelijk met een pilot gestart waarin ze gaan testen of de iPad een geschikt apparaat is voor gebruik binnen het onderwijs en ook dit project wordt ondersteund door een mooi weblog met nieuws, informatie, handleidingen, handige Apps en iPad humor!

Papierloos vergaderen

Door de jaren heen wordt binnen organisaties veel papierwerk rondgestuurd. Hoofden van diensten en het CvB van ROC Twente worden dagelijks met een enorme (digitale) papierstroom geconfronteerd. Als deze stukken niet meer geprint hoeven worden, en daarnaast een functionaliteit geboden kan worden voor het zoeken en annoteren van deze documenten, kan dit een enorme kostenbesparing (printkosten, personele kosten, verzendkosten) en tijdsbesparing opleveren. Tevens kan het samenwerken bevorderd worden.

In hoeverre biedt de iPad een goede ondersteuning bij de werkzaamheden van de hoofden van de diensten, het College van Bestuur en het secretariaat? Dit is de vraagstelling bij het project Papierloos vergaderen dat momenteel draait bij het ROC van Twente. Het project wordt ondersteund door een weblog waar regelmatig verslag gedaan wordt, ervaringen gedeeld worden, de nodige apps beschreven staan en handleidingen beschikbaar zijn. Alle deelnemers aan de pilot houden dit weblog met hun iPad bij. Dit zal ook de enige plaats zijn waar hun projectinformatie te vinden is.

Statief voor opname van iPad

Klik voor vergroting
ideale oplossing!
Gisteren wilde ik iemand iets uitleggen over Goodreader op de iPad en gebruikte daarvoor een webcam. Ontvanger was heel blij, maar ik was niet tevreden over de beeldkwaliteit. Het was nogal onscherp allemaal.
Vanmorgen bedacht ik me dat een iPhone natuurlijk ook prima bruikbaar is om een dergelijke opname te maken. Punt is alleen hoe je hem op de juiste plek boven je iPad krijgt en houdt. Zoekend in de garage (een soort van Malle Pietje ruimte) ontdekte ik opeens een oude boormachine-standaard. Even schoonmaken, op de juiste hoogte instellen en klaar was mijn DIY statief! Door het gewicht is het ding heerlijk stabiel en hoef je niet bang te zijn voor trillingen. Zorg er wel voor dat je iPad op iets steunt waardoor deze precies horizontaal ligt. Ik heb daarvoor een oude doos gebruikt waar ik de bovenkant uit heb geknipt. Vergeet niet even op scherpstellen te klikken voordat je begint met een opname. Je mond zit vanzelf vlakbij de iPhone dus het geluid is vanzelf ook prima. Wil je de opname afmonteren met voor- en aftiteling dan is Splice daarvoor een ideaal programma.

Hieronder zie je het resultaat van mijn eerste opname in m'n nieuwe multiemedia studio!

24 mei 2011

Een nieuwsbrief mobiel?

kan via Blogger!
Toen ik vorige week bezig was met het verzendklaar maken van (alweer de 10e) nieuwsbrief van saMBO-ICT bedacht ik me dat deze op veel manieren gelezen kon worden, behalve met een smartphone, dus begon ik te broeden op ook een mobiele weergave.
De oplossing bleek natuurlijk heel simpel en voor-de-hand-liggend: Gewoon even de berichten in een Blogger weblog hangen en je bent klaar! Als tag (label bij Blogger) geef je het nummer mee van de nieuwsbrief en voor de rest houd je het lekker simpel. Het resultaat zie je hier en zo ziet de mobiele weergave eruit.

Maar wat is nu eigenlijk een nieuwsbrief?
Wikipedia geeft de volgende definitie:
"Een nieuwsbrief is een regelmatige publicatie, over het algemeen rond een hoofdthema, waar al dan niet gratis op geabonneerd kan worden. Veel nieuwsbrieven worden uitgegeven door verenigingen of commerciële instellingen, zoals bedrijven, om informatie te verstrekken aan de leden of werknemers. De nieuwsbrief heeft als doel abonnees op de hoogte te brengen van het laatste nieuws."
Maar is het nog wel nieuws als zo'n nieuwsbrief eenmaal per zes weken verstuurd wordt? Eigenlijk spaar je de nodige berichten op om ze in een keer gebundeld te kunnen versturen! Het is natuurlijk veel slimmer om je gewoon op een RSS feed te abonneren en het nieuws binnen te krijgen op het moment dat het actueel is. Helaas blijkt nog steeds dat veel mensen niet weten wat een RSS feed is of niet de moeite nemen zich erop te abonneren. Veel makkelijker is het om één keer je e-mail adres op te geven en vervolgens zo de berichten binnen te krijgen. Het mooie is dat je jezelf bij Blogger (dankzij Feedburner) ook via e-mail kunt aanmelden. Eigenlijk heb je dan dus geen aparte nieuwsbrief module meer nodig! Als school of kleine instelling zou je je ook met een weblog kunnen redden...

21 mei 2011

Te mooi om waar te zijn

7 Inch Tomtec Android 2.2 Media Tablet 4 GB
Gisteren liep ik even bij Bart Smit naar binnen, op zoek naar een kleinigheidje. Toevallig viel m'n oog op een vitrine vol met tablets met daarbij de ongelooflijke prijs van € 99,00!
Het bleek te gaan om de 7 Inch Tomtec Android 2.2 Media Tablet 4 GB met de volgende productomschrijving:
Deze 7 inch (17,5 cm doorsnede) Android 2.2 Tablet PC met aanraak breedbeeldscherm en 4GB intern geheugen is van alle mogelijke software voor dagelijks gebruik voorzien. Waar je ook bent met deze handige tablet kan je door de Wi-fi functie draadloos surfen, e-mails bekijken en games spelen!
  • 4 GB geheugen!
  • Als je het beeldscherm kantelt, draait het beeld met je mee!
  • 7 inch (17,5 cm doorsnede) TFT aanraak breedbeeldscherm
  • Ingebouwde camera.
  • Video, muziek en fotoweergave
  • Mogelijkheid tot surfen op het internet en emailen.
  • Bijgesloten USB Aansluiting en USB oplader.
  • Compleet met voorgeïnstalleerde internetbrowser, e-mail programma en veel extra apps te downloaden!
  • WiFi, dus gemakkelijk te koppelen aan een draadloos b/g netwerk voor internet-toegang
Ik kon me natuurlijk niet beheersen en liep even later met deze impulsaankoop de winkel uit. Thuisgekomen snel de tablet uitgepakt en aangesloten. Bij het aanzetten valt gelijk op dat het bepaald geen iPad is. Het duurt namelijk nogal even voordat het apparaat gestart is. Het eerste wat ik wilde was natuurlijk een wifi verbinding maken, maar daar ging het al gelijk fout. Op vijf meter afstand van mijn router werd deze niet gevonden. Pas toen ik er echt naast ging staan was er even signaal, maar niet genoeg om me aan te melden. De Sitecom router werd wel gedetecteerd maar zodra ik m'n wachtwoord invulde werd de verbinding weer verbroken. Gelukkig zat er een adapter bij die naast twee usb aansluitingen ook een ethernet aansluiting bevat. Bijzonder, maar nu wel handig want zo kon ik met deze tablet nu toch verbinding maken met internet. Gmail configureren via de aanwezige e-mail client werkte niet en m'n eigen website gaf een foutmelding die ik op geen enkele andere browser ooit tegenkwam.

Ik liet me echter niet ontmoedigen en ging stug door met m'n ontdekkingstocht. Dus de app market gestart op zoek naar Skype zodat ik de camera zou kunnen uitproberen. Tijd voor de volgende teleurstelling: Je komt namelijk niet bij dé Android app market zoals ik die ken van mijn Android telefoon, maar bij een Chinese appmarket waar vrijwel niets te vinden is. Geen Skype dus, maar zelfs geen Twitter client! Het downloaden van een andere applicatie mislukte telkens en resulteerde in een foutmelding. Onder het downloaden een beetje browsen kun je ook wel vergeten want de tablet bleef jammerlijk hangen op de geopende pagina. Ik heb nog een paar andere dingen uitgeprobeerd maar hield het toen voor gezien. Er is geen task-killer meegeleverd en alles wat je start blijft op de achtergrond meedraaien hetgeen te merken is in de snelheid natuurlijk.

Toen ben ik maar eens op internet gaan zoeken op Tomtec en Bart smit en kwam onder andere op de volgende pagina terecht. Als je de reacties leest kun je eigenlijk maar één conclusie trekken: Snel terugbrengen! Dat heb ik dan ook maar gedaan en gelukkig werd de Tomtec teruggenomen met de woorden: "Wat raar, u bent de eerste die hem terugbrengt en we hebben er al heel veel verkocht!"
Het zal zo zijn. De Tomtec is weliswaar vijf keer goedkoper dan een iPad, maar die is wel dertig keer beter!

Een langzamere snelheid zou ik zeker geaccepteerd hebben, maar het moet op z'n minst werken lijkt me en dat bleek bij mij dus niet het geval. Jammer want het ding lag prima in de hand, het schermpje reageerde redelijk goed op de bijgeleverde stylus en het is natuurlijk geen geld voor zo'n ding. Maar moeten werken op een tablet die het alleen doet aan een IP kabel is niet mijn idee van mobiel zijn.

Mocht Tomtec mij een exemplaar ter beschikking stellen dat het wel doet wil ik mijn mening graag bijstellen en hier opnieuw verslag doen...

18 mei 2011

All Right! Of Course! D'accord! Na klar!

Woordtrainer
Goed voorbereid op je eindexamen ben je pas als je woordkennis in orde is. De gratis Woordtrainers van Malmberg bieden je de mogelijkheid om woorden via je iPhone, iPad of iPod Touch te oefenen. Je hoeft niet online te zijn om te oefenen.  Malmberg heeft het aanbod Woordtrainers in de App Store uitgebreid. Naast Woordtrainers Engels zijn er nu ook Woordtrainers voor Duits en Frans. Daarmee zijn er nu in totaal negen gratis Woordtrainer Apps beschikbaar.

Zie de beschrijvingen in iTunes:
Woordtrainer - All Right! 4GT
Woordtrainer - Of Course! 5H
Woordtrainer D'accord! 4 GT
Woordtrainer D'accord! 5 HAVO
Woordtrainer D'accord! 5 VWO
Woordtrainer Na klar! 3 KGT
Woordtrainer Na klar! 5 HAVO
Woordtrainer Na klar! 6 VWO
Woordtrainer Of course! 6 VWO


Voorbereiding op het eindexamen
De Apps richten zich op leerlingen in het voortgezet onderwijs die zich gaan voorbereiden op hun eindexamen Engels, Duits en/of Frans. In de Apps staan alle woorden die leerlingen moeten kennen voor hun eindexamen. Leerlingen hoeven niet door te klikken naar een website voor extra materiaal. Leerlingen kunnen oefenen met de betekenis of schrijfwijze van woorden. Daarnaast kan de leerling de uitspraken van alle woorden beluisteren en krijgt hij feedback op zijn antwoorden.

De Apps sluiten aan bij de moderne leersituaties van leerlingen die overal en altijd – thuis, op school of onderweg – bij de lesstof moeten kunnen. Steeds meer leerlingen hebben de beschikking over een iPod touch, iPhone of iPad waarop ze de Woordtrainers kunnen raadplegen.

15 mei 2011

Ooit van een Cuecat gehoord?

Scant moeiteloos ISBN codes
Rond het jaar 2000 werden in Amerika miljoenen CueCats gratis verspreid door onder andere Radio Shack. Het enige dat je hoefde te doen om er een te krijgen was je adresgegevens en e-mail adres doorgeven.
Met een CueCat kon je een speciale streepjescode scannen die in veel tijdschriften en dagbladen gebruikt werd. Daarmee ging je direct naar speciale informatie, meestal reclame, op internet. Hackers kwamen er al snel achter dat iedere CueCat een unieke code meestuurde die in combinatie met de opgevraagde informatie veel van de privacy van gebruikers blootgaf. Rond 2002 was het dan ook gebeurd met de CueCats en na een paar jaar werden ze met containers tegelijk voor 30 dollarcent per stuk aangeboden.

Nog steeds worden de CueCats verkocht*) en zijn ze heel goed bruikbaar. Hackers ontdekten dat door het wegknippen van één verbinding op een van de chips de versleuteling verdween en je de CueCat ook prima kon gebruiken om gewone ISBN codes te scannen!

Vul je virtuele boekenkast

met Google Boeken
Google heeft zoveel meer te bieden dan alleen Gmail en google Docs!
Wist je dat naast de mogelijkheid om te zoeken op boeken in http://books.google.com je ook toegang hebt tot je eigen bibliotheek? En met je eigen bibliotheek bedoel ik dan de boekenkast in (studeer)kamer, nachtkastje en op zolder.

Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een Google acount. Ga, nadat je ingelogd bent bij Google naar:
http://books.google.com/books?hl=nl&as_coll=1001
Je komt dan in je eigen bibliotheek terecht. Ben je hier nog nooit geweest, dan zal die leeg zijn afgezien van drie gratis Eboeken van Google.

Je kunt echter heel makkelijk je eigen boeken invoeren. Daarvoor kun je het beste eerst een nieuwe boekenplank aanmaken. Klik daarna op: Opties en kies voor: Toevoegen op ISBN of ISSN.
Nu kun je beginnen met het intypen van de ISBN nummers van al je boeken, één per regel. *)
Klik op OK en Google herkent al je boeken! Vervolgens kun je iedere ordening aanbrengen die je wilt. Let wel dat je boekenplank standaard op Openbaar staat. Je kunt deze dus delen met anderen! Je kunt hem via Opties echter ook privé maken.

Veel plezier vandaag met het inventariseren van je boekenverzameling!



*) Zelf gebruik ik een :Cue:Cat scanner om alle ISBN codes handig en snel te scannen. Daarover een volgende keer...

13 mei 2011

Online workshops van Kennisnet voor PO, VO en MBO

Gericht op jouw niveau, interactief en flexibel!
Met de Kennisnet Online Workshops kun je eenvoudig meer te weten komen over een thema wat voor jou interessant is. De Online Workshops zijn interactieve modules die je via de webbrowser kunt bekijken. Gericht op jouw niveau, interactief en flexibel te gebruiken!

Altijd en overal
De Online Workshops zijn middelen om aan te sluiten bij de mogelijkheden om altijd en overal inhoudelijke training en workshops voor leerkrachten en docenten aan te bieden. Door het aanbieden van een digitale variant op de workshops, die normaliter gegeven worden door de coach/begeleiders, is het mogelijk om deze te volgen wanneer het je uitkomt en waar je maar wilt. Deze workshops kunnen, zonder verdere begeleiding vanuit Kennisnet, zelfstandig gebruikt worden.

Stap voor stap
Een Online Workshop bestaat uit een webomgeving waarbinnen je stap voor stap een aantal pagina’s doorloopt. Op deze pagina’s bieden tekst, foto’s, audio en videomateriaal uitleg over het thema wat aan de orde is. Door gebruik te maken van interactieve elementen word je betrokken bij de content en leer je meer over het onderwerp op de manier die je prettig vindt.

Exporteer je Blogger blog

Niet uit wantrouwen of zo hoor, maar zojuist heb ik toch maar even de moeite genomen om de volledige inhoud van m'n weblog te exporteren. Een kleine moeite tenslotte...

Na een paar klikken kreeg ik een XML bestand binnen van ruim 13 MB met daarin alle blogberichten. Als je wilt kun je via een plugin bij Wordpress dit bestand zo importeren in een Wordpress weblog en daar verdergaan. De plaatjes komen niet mee natuurlijk, dus daar moet je dan nog wat op bedenken.

Zelf blijf ik lekker bij Blogger want ondanks de uitval van vandaag ben ik dubbel en dik tevreden!

21 mei Wereld Scratch Dag

Kijk op Scratchweb.nl
Scratch is een gratis computerprogramma waarmee je zelf games en animaties maakt. Zo kan je een tekening van je favoriete held tot leven wekken in een animatiefilm of interactieve game. Iedereen die kan lezen kan met Scratch aan de slag. Het is speels, eenvoudig te leren, maar zeker niet kinderachtig! Spelenderwijs leer je hoe computers werken. En dat is waardevol in een wereld waar je je kunt afvragen "Programmeer jij of word je geprogrammeerd?"

Joek van Montfort, oprichter van Scratchweb.nl zegt dat het programma juist ook in het onderwijs van pas komt als eersteklas leermiddel dat fundamentele vaardigheden ontwikkelt bij gebruikers. Zo wordt Scratch bijvoorbeeld gebruikt als voortraject om te leren programmeren bij het Media College in Amsterdam.

Scratch Day is een wereldwijd netwerk van bijeenkomsten, waar mensen samenkomen om andere Scratchers te ontmoeten, projecten te delen en ervaringen uit te wisselen, en om meer te leren over Scratch. Dit jaar zijn er 86 evenementen in 32 landen.

Zaterdag 21 mei 2011 organiseert Stichting Scratchweb het enige Nederlandse evenement op Wereld Scratch Dag met een feestelijk en leerzaam programma op de jeugdafdeling van de Centrale Bibliotheek van Amsterdam. Alle kinderen en andere belangstellenden zijn de hele dag welkom om kennis te maken met het gratis computerprogramma Scratch. 's Middags is er een symposium met sprekers uit onderwijs en gamewereld. Om half vijf wordt de dag afgesloten met een feestelijke lancering van www.scratchweb.nl.
Alle evenementen zijn gratis toegankelijk.

Blogger doet het weer!

Wat een dag zeg!
Blogger heeft er sinds gisteren maar liefst 20,5 uur uitgelegen. alles is weer bijna normaal, afgezien van het feit dat m'n voorlaatste bericht er niet meer staat. Blogger belooft dat nog te herstellen. Voor alle duidelijkheid: alle Blogger blogs konden wel bezocht worden, waarbij de berichten vanaf na afgelopen woensdag dus niet meer getoond werden. Maar alle Bloggers konden niet inloggen om nieuwe berichten te plaatsen.

Laat ik het positief bekijken
Ik zit sinds 2004 op Blogger. Met deze uitval van ruim 20 uur is de uptime nog altijd ruim 99,96 procent en daar kan je eigenlijk niks van zeggen, toch?

Maar wat ik me afvraag
Kan hetzelfde nu ook gebeuren met Gmail of Google Docs? Je zou zeggen dat dat allemaal op dezelfde servers en met ongeveer dezelfde technieken draait. Je moet er toch niet aan denken dat je een dag lang geen mail zou kunnen versturen of niet bij je bestanden zou kunnen!

Dit verhaal heeft vast nog wel een staartje. In ieder geval zal Google er een hoop van geleerd hebben. Hieronder hun eigen uitleg van wat er gebeurd is zoals te lezen op Blogger is back.

12 mei 2011

All Right! Of Course! D'accord! Na Klar!

Woordtrainer
Goed voorbereid op je eindexamen ben je pas als je woordkennis in orde is. De gratis Woordtrainers van Malmberg bieden je de mogelijkheid om woorden via je iPhone, iPad of iPod Touch te oefenen. Je hoeft niet online te zijn om te oefenen. Malmberg heeft het aanbod Woordtrainers in de App Store uitgebreid. Naast Woordtrainers Engels zijn er nu ook Woordtrainers voor Duits en Frans. Daarmee zijn er nu in totaal negen gratis Woordtrainer Apps beschikbaar.

Zie de beschrijvingen in iTunes:
Woordtrainer - All Right! 4GT
Woordtrainer - Of Course! 5H
Woordtrainer D'accord! 4 GT
Woordtrainer D'accord! 5 HAVO
Woordtrainer D'accord! 5 VWO
Woordtrainer Na klar! 3 KGT
Woordtrainer Na klar! 5 HAVO
Woordtrainer Na klar! 6 VWO
Woordtrainer Of course! 6 VWO

Voorbereiding op het eindexamen
De Apps richten zich op leerlingen in het voortgezet onderwijs die zich gaan voorbereiden op hun eindexamen Engels, Duits en/of Frans. In de Apps staan alle woorden die leerlingen moeten kennen voor hun eindexamen. Leerlingen hoeven niet door te klikken naar een website voor extra materiaal. Leerlingen kunnen oefenen met de betekenis of schrijfwijze van woorden. Daarnaast kan de leerling de uitspraken van alle woorden beluisteren en krijgt hij feedback op zijn antwoorden.
De Apps sluiten aan bij de moderne leersituaties van leerlingen die overal en altijd – thuis, op school of onderweg – bij de lesstof moeten kunnen. Steeds meer leerlingen hebben de beschikking over een iPod touch, iPhone of iPad waarop ze de Woordtrainers kunnen raadplegen.

11 mei 2011

Deelnemers gezocht aan onderzoek Rekenen in Beeld

Gecijferdheid
Gecijferdheid gaat er om hoe mensen omgaan met de kwantitatieve kant van de wereld om ons heen. Op www.rekeneninbeeld.nl zijn daarvan allerlei voorbeelden te vinden.

Eén van de hoofddoelen van rekenonderwijs is leerlingen te leren hoe ze rekenen kunnen gebruiken in de wereld om hen heen. Dat wordt ook wel functioneel rekenen of functioneel gebruik van rekenen genoemd. Ook wordt de term gecijferdheid gehanteerd. Internationaal wordt het meestal Numeracy genoemd of Mathematical Literacy.

Onderwijsbewijs
In het kader van het programma Onderwijsbewijs doet APS in samenwerking met de Erasmusuniversiteit onderzoek naar het effect van het op verschillende manieren aanbieden van contexten in rekenopgaven. Het onderzoek is gehonoreerd door het programma Onderwijsbewijs II van het Ministerie van OCW als een onderzoek met een evidence-based opzet,
Hieronder een voorbeeld van twee varianten van één opgave. De hypothese is dat leerlingen door het terugdringen van de taligheid beter in staat zijn hun rekenkennis en –vaardigheden te tonen. De uitkomsten van dit onderzoek kan gevolgen hebben voor toekomstig rekenmateriaal en rekentoetsen.



Afname
Het onderzoek wordt uitgevoerd in alle lagen van het onderwijs: basisonderwijs (groep 7,8), voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo) en mbo.
Leerlingen krijgen in een reeks opgaven random een mengeling van talige en beeldende contexten. Het gaat om een webbased digitale rekentoets van 24 opgaven. De toets als geheel is op niveau 2F. Leerlingen krijgen een persoonlijke toetsuitslag per e-mail in termen van het behalen van een percentage in relatie tot referentieniveau rekenen 2F. Docenten kunnen de resultaten (tot op opgavenniveau) van al hun leerlingen inzien via de docent-tool Coach. :

Afnameperiode
Er zijn twee perioden van afnamen
Proefafname:                        dinsdag 14 juni tot en met vrijdag 1 juli 2011
Grote landelijke afname:         maandag 10 oktober toe en met vrijdag 4 november 2011

Afname kan schoolbreed, maar ook docenten die met een klas of een groepje leerlingen willen meedoen zijn van harte welkom.
Vragen over inhoud of condities van deelname kunnen gesteld worden aan Kees Hoogland (K.Hoogland (at) aps.nl)

Interesse?
Heb je interesse dan kun je een formulier opvragen om mee te doen aan dit onderzoek.
Er zijn uiteraard geen kosten aan verbonden. Wat het de school oplevert is dat je van de deelnemende leerlingen een indicatie krijgt van hun niveau ten opzichte van referentieniveau rekenen 2F.
Ook worden de resultaten van het onderzoek met je gedeeld. Daarnaast ontvang je als attentie de APS-rekenposters over de referentieniveaus of het boekje "Toetsen van rekenen in het vo".

Rekenen in Beeld is een onderzoeksproject van APS en Erasmus Universiteit.
Binnenkort wordt de informatie over dit onderzoek op www.rekeneninbeeld.nl verder uitgebreid.

10 mei 2011

Mist nu niemand de RSS feeds van Twitter?

RSS R.I.P.?
Al sinds de overgang naar een nieuwe layout biedt Twitter standaard geen RSS feeds meer aan. Ze zeggen daar hun redenen voor te hebben en vinden dat koppelingen beter via een API kunnen lopen.

Allemaal leuk en aardig, maar ik maakte er toch dankbaar gebruik van om een aantal mensen, een paar Twitterlijsten en wat zoekopdrachten via m'n RSS reader te volgen.

Al jaren laat ik geen gelegenheid voorbijgaan om mensen te wijzen op de kracht van RSS. sterker nog: ik stel dat een site die geen RSS feed biedt niet meer van deze tijd is! Is die stelling nu achterhaald? Wat mij betreft niet!
Ik noem RSS feeds vaak "a sleeping beauty". Ongekend maakt onbemind, terwijl er een ongekende kracht in zit en veel sites zonder RSS geen enkele inhoud zouden hebben. Alleen weten veel docenten mensen na al die jaren nog steeds niet wat ze er precies mee moeten. In workshops merk ik het keer op keer...

Goed, genoeg gezeurd en terug naar de RSS feeds van Twitter want gelukkig zijn ze er nog wel degelijk, maar moet je er alleen wat meer moeite voor doen.

Twitteraccount
Wil je een RSS feed van een twitteraccount hebben dan moet je nu de volgende URL gebruiken:
https://api.twitter.com/1/statuses/user_timeline.rss?screen_name=trendmatcher
Waarbij je trendmatcher uiteraard dient te vervangen door een gebruikersnaam naar keuze.

Twitterlijst
Ook daarvan kun je een RSS feed genereren. Gebruik daarvoor deze URL:
http://api.twitter.com/1/trendmatcher/lists/edubloggers/statuses.atom
Je ziet de naam van de gebruiker en de naam van de twitterlijst die hij/zij heeft onderstreept.

Twittersearch
Stel je wilt via je RSS reader een zoekterm of hashtag volgen op Twitter? Ook dat kan!
Ga daarvoor naar: http://search.twitter.com/ en voer daar je zoekterm in. Op de pagina die dan volgt krijg je rechtsboven keurig een RSS feed aangeboden.
Alle nieuws vanaf nu over CompetentCity volgen ziet er dan zo uit:

http://search.twitter.com/search.atom?lang=nl&q=compcit

Ben ik nu de enige die nog zo "oldskool" z'n nieuws binnenhaalt?
Ik hoor het graag in de reacties!

Update 21-3-2013:
Twitter heeft nogal wat veranderd sinds dit bericht geplaatst is. Het komt erop neer dat bovenstaande methode straks niet meer werkt. Er is echter een oplossing!
Kijk daarvoor bij labnol.org
Ik heb het uitgetest en het werkt prima!

Onbegrensd werken met Google

Bright Your Own Guest
Op donderdag 26 mei organiseert g-company samen met Google de Onbegrensde Werkdag.
Het belooft een middag te worden vol workshops waarbij praktijkvoorbeelden gedeeld worden over: Samenwerken, Intranet, E-mail gedrag, Document Management, CRM en nog veel meer.
"Na een korte inleiding van Google zelf, gaan we in verschillende workshops de diepte in. Er zijn vele nieuwe mogelijkheden, die we zullen demonstreren en we delen ervaringen uit de praktijk. De Onbegrensde Werkdag zal een aantal goede handreikingen geven om de volgende stappen te zetten naar de echte onbegrensde werkplek. En voor de mensen die nog niets weten over Google en onze visie op de onbegrensde werkplek zijn er speciale workshops voor een eerste kennismaking."
De Onbegrensde Werkdag is gratis, voorwaarde is wel dat je iemand meeneemt van een andere organisatie. Het is dus tevens een mooie gelegenheid voor iedereen om je netwerk uit te breiden. (Bright Your Own Guest) Je kunt je hier aanmelden.

09 mei 2011

Levende Talen 100 jaar

Talen hebben de toekomst!
Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan organiseert de vereniging van Leraren in Levende Talen op 27 mei 2011 een symposium in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Op dit symposium wordt nu 100 jaar vooruit gekeken:

En nu op weg naar het taalonderwijs in de komende honderd jaar!
Zitten er over honderd jaar nog altijd dertig leerlingen in drie rijen, twee- of driewekelijkse lesuren van vijftig minuten in een leslokaal met een taalleraar die van hoofdstuk 1 van de leergang via het werkboek naar hoofdstuk 2 werkt? Of: een school zonder klassen, misschien meer als sociale ontmoetingsplaats? Leren kan overal: in sociale netwerken, virtuele leeromgevingen, met een docent op afstand die leerlingen individueel taalvaardigheid bijbrengt of met behulp van robots die spraak kunnen herkennen. Aan de andere kant moeten we er rekening mee houden dat veranderingen in het onderwijs traag verlopen en dat al die in 2011 te voorspellen nieuwigheden weinig of geen kans maken in het traditionele klaslokaal.
De symposiumcommissie heeft denkend aan de toekomst van het taalonderwijs bovenstaand beeld geschetst en deze uitspraken toegepast op de volgende vijf thema's: