31 juli 2011

Verveel je niet tijdens mijn zomerstop

 Ontdek de mogelijkheden van Elgg!
Mijn vakantie is begonnen!
Eerst nog een weekje thuis klussen en dan lekker naar de zon. Vanaf nu tot september zal het hier dus rustig zijn.

Om de leemte*) die er voor jullie valt op te vullen heb ik een demonstratie omgeving neergezet van Elgg, een "Powerful Open Source Social Network Engine". Je kunt je aanmelden voor een account (moet ik wel valideren ivm spammers) en dan heb je alle mogelijkheden om zelf groepen te starten en de mogelijkheden te ontdekken die Elgg te bieden heeft. Je kunt je eigen profiel bewerken, bestanden uploaden, eigen groepen creëren of deelnemen aan andere, pagina's en/of een blog aanmaken en discussies starten. Elgg kan heel veel zoals je zult zien!

27 juli 2011

Maak je plaatjes interactief


Thinglink is een tool waarmee je ieder plaatje op je website interactief kunt maken.
Daarvoor moet je wat javascript installeren, maar voor weblogs bij Blogger en WordPress zijn standaard plugins beschikbaar.

Als je dat gedaan hebt kun je gelijk beginnen met het taggen van een foto op je website. Deze tags zullen verschijnen als simpele stippen maar als een bezoeker er met de muis overheen gaat krijgt deze de informatie te zien die je aan de tag gekoppeld hebt. Die informatie kan ook een link bevatten naar een andere website.

Ik zie allerlei leuke mogelijkheden met Thinglink!

25 juli 2011

Excuses van Ziggo

 Als u het gevoel krijgt dat u serieus wordt genomen...
Een week geleden ben ik overgestapt van mijn oude vertrouwde ISDN aansluiting naar een alles-in-een pakket van Ziggo.
Dat ging boven verwachting goed met behulp van een vriendelijke en bekwame monteur die binnen twee uur alles voor me aangesloten had. Bij vertrek schreef hij de standaardgegevens voor Mijn Ziggo en e-mail instellingen voor me op. "Die kunt u zelf wijzigen in Mijn Ziggo".

Sindsdien probeer ik dat te doen. Na een dag proberen en meermalen contact met @ZiggoWebcare werd me verteld dat het wel een paar dagen kon duren voordat mijn gegevens daar te benaderen waren. Dan maar wachten tot het weekend dacht ik, maar toen kreeg ik de melding dat Mijn Ziggo wegens groot onderhoud het weekend niet beschikbaar was. Dan maar wachten tot maandagochtend dacht ik maar toen werd ik getrakteerd op een blanco pagina. "Als het goed is moet u nu weer in kunnen loggen" twitterde @ZiggoWebcare, gevolgd door "Inloggen op mijn Ziggo geeft nog wat problemen" en zo keuvelt het webcareteam van Ziggo gezellig verder.

Ik begin me inmiddels toch een beetje te ergeren want ik ben duidelijk niet de enige die inlogproblemen heeft. Via een direct message doe ik ze de suggestie om een melding op de website te plaatsen zodat ik niet iedere keer zonder succes hoef door te klikken. Even later inderdaad de melding "helaas nog niet houd onze storingpagina goed in de gaten: bit.ly/iiG2hX". Je raadt het natuurlijk al: als ik dat probeer is de storingspagina onbereikbaar! Ik kan het niet laten om het team te vragen of ze hun klanten wel serieus nemen en dan krijg ik als antwoord:
"Aan de storing wordt nog hard gewerkt. Maar als u het gevoel krijgt dat u serieus wordt genomen dan bieden wij onze excuses hiervoor aan."
Ik geef het op en ben bang dat ik webmail van Ziggo niet veel zal gaan gebruiken...
Hier de screencast die ik voor het WebCareTeam gemaakt heb.

Maak een boek met Blogbooker

 gratis, mooi en snel!
Heb je een weblog dat draait onder WordPress, Blogger of (een afgeleide van) Livejournal dan kun je met behulp van Blogbooker op een zeer eenvoudige manier een PDF bestand maken van je berichten. Voor WordPress en Blogger heb je het XML exportbestand nodig, bij Livejournal gaat het helemaal automatisch en hoef je alleen je inloggegevens op te geven.

23 juli 2011

Presenteren met Knovio

 Video presentations made easy!
Knovio™ is een gratis tool waarmee je Powerpointpresentaties kunt omtoveren in een videopresentatie, gewoon vanuit je browser. Je hebt geen geavanceerde hardware of videosoftware nodig, maar alleen een webcam en een microfoon.

Knovio™ is nog in "Private Beta" stadium, maar binnen een dag na aanvraag kreeg ik een invite. Natuurlijk gelijk even uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat het heel simpel werkt.
Je begint met het uploaden van een Powerpointpresentatie. Na enige tijd komen de slides beschikbaar en kun je met je webcam video opnemen waarbij je door je slides kunt klikken. Snel daarna kun je het resultaat bekijken en de pagina waarop het resultaat staat delen via e-mail, Twitter, Facebook en LinkedIn.
Mijn eerste test kun je hier zien. Gebruik vooral de zoomknop rechtsboven! In Flash, dus niet beschikbaar voor iPads. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met Presentations2Go al kan het natuurlijk niet in de schaduw staan van deze professionele omgeving.

22 juli 2011

Mijn beheerder in het zonnetje!

 Jan-Willem van Vaneveld
Op 29 juli is het weer internationale System Administrator Appreciation Day. De dag waarop systeem- beheerders de waardering ontvangen die zij verdienen! Voor de vijfde keer wordt de Systeembeheerder van het Jaar verkiezing georganiseerd door Webwereld. De strijd is dit jaar heviger dan ooit! Bijna 500 sysadmins zijn voor de verkiezing aangemeld. Een daarvan is mijn systeembeheerder bij de MBO Raad. Ik ben zo tevreden over de manier waarop hij mij met m'n nieuwe systeem in maart op weg heeft geholpen dat ik hem had aangemeld voor deze verkiezing
De onafhankelijke jury heeft de top 10 kanditen bekendgemaakt en nu blijkt dat Jan-Willem van Vaneveld bij de laatste 10 zit!

Vandaag verscheen er een mooi interview met Jan-Willem op Webwereld:
Sysadmin 2011: altijd nieuwe dingen testen.
In de rubriek IT helden vertellen inspirerende IT professionals en IT managers over hun dagelijkse werkzaamheden, successen en frustraties. Een mooi verhaal dat duidelijk laat zien hoe je ergens als stagiaire kunt beginnen en daar een prima baan aan over kunt houden! Ik hoop van harte dat Jan-Willem de iPad wint zodat hij me straks ook daarmee kan ondersteunen:-)

Hoe werkt een touchscreen?

Het lijkt een nieuwe trend te zijn, want wat is een weblog tegenwoordig zonder infographics? Je weet niet wat een infographic is? Jawel hoor, want je komt ze steeds meer tegen. Heel grote afbeeldingen met tekst én plaatjes.
Wikipedia geeft de volgende definitie:
"Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overgedragen van informatie, data en kennis. Het wordt toegepast door journalisten in nieuws- en achtergrond artikelen, in financiële jaarverslagen, in openbaar vervoerssystemen als verklarend beeld, en voor wetenschappelijke of educatieve doeleinden." (bron)
Ik weet niet of ik ze vaak zal gaan plaatsen want ik vind dat ze wel heel veel plaats innemen. Natuurlijk kan ik een infographic in het klein opnemen met een link naar de grote versie maar dan is het effect weer weg. Om te zien of - en zo ja hoe - hier op gereageerd wordt doe ik maar een keer mee en plaats een infographic die duidelijk uitlegt wat de verschillen zijn tussen de verschillende soorten touchscreens. Dan zie je dat een smartphone of tablet met een capacitief scherm beter, maar ook duurder is dan een exemplaar met een resistief scherm.

21 juli 2011

Hyves lespakket voor het basisonderwijs

Hyves heeft een lespakket gemaakt en stelt dat beschikbaar voor het (basis)onderwijs.
In tien lessen kun je als leraar je leerlingen basiskennis bijbrengen over het veilig gebruik van sociale netwerken. Elke drie maanden wordt het lespakket aangepast zodat het altijd inspeelt op de nieuwste ontwikkelingen.
De ontwikkeling dat kinderen steeds jonger deelnemen aan sociale netwerken, brengt ook voor opvoeders en leerkrachten nieuwe uitdagingen met zich mee.

In elke les worden onderwerpen behandeld die zich op Hyves of op een ander sociaal netwerk kunnen afspelen, zoals cyberpesten of afspreken met iemand die je niet kent.

Het lespakket bevat een aantal lessen waarmee je leerlingen leert:
  • Welke functies Hyves vervult met betrekking tot vriendschap en relaties.
  • Hoe zijbetrouwbare informatie kunnen vinden en de confrontatie met ongewenste situaties kunnen melden bij Hyves.
  • Bewust om te gaan met het vrijgeven van informatie (van zichzelf en anderen) op Hyves.
  • Zichzelf te presenteren op een acceptabele manier (voor zichzelf en de omgeving) op Hyves.
  • Zich te houden aan de regels van Hyves (www.hyves.nl/gebruiksvoorwaarden).
  • Cyberpesten en grensoverschrijdend gedrag via Hyves te voorkomen.
Het lespakket bevat verschillende lessen waaruit je, afhankelijk van de beschikbare tijd en het niveau van je klas, zelf één of meerdere lessen kunt samenstellen. Deze methodieken zijn onderverdeeld in de drie grote thema’s: zelfpresentatie en privacy, respectvol communiceren en kritisch omgaan met informatie en beelden. Bij de methodieken horen werkbladen voor de leerlingen en is er extra informatie en tips voor de leerkracht.

18 juli 2011

LMNG Licentiemodellen Next Generation

LMNG is:
  • een begrip dat de mensen bij SURFdiensten dagelijks intensief bezighoudt;
  • een project waarvoor ze al in 2008 met de voorbereidingen zijn begonnen en waarvan de resultaten voor zowel aanbieders als instellingen heel veel nieuwe mogelijkheden gaan bieden;
  • een afkorting waarover zij veel communiceren met en naar onze doelgroepen;
  • 4 letters die in elk geval voor alle medewerkers van SURFdiensten grote betekenis hebben, en zij hopen ook voor de instellingen en aanbieders waar ze het allemaal voor doen.
Geen idee waar dit over gaat?
Bekijk dan onderstaande animatie en in drie minuten is het je helemaal duidelijk!

17 juli 2011

Problemen met de iPad/iPhone streamer

Ruim een maand geleden schreef ik over de iPad streamer, te koop bij de Aldi.
Zelf heb ik hem na een week testen teruggebracht omdat ik toch niet tevreden was over de resultaten. Bij een aantal applicaties vond ik dat het apparaat teveel storing gaf. Eén van mijn lezers heeft hem ook aangeschaft en was er in eerste instantie heel tevreden over:
"Ik heb 'm dus wel gekocht en voor mijn gebruik (youtube filmpjs voor mijn dochters) doet ie t perfect... Deed, want sinds 3 wkn geeft ie geen verbining meer met mijn TV... iPad, zegt dat het geen product voor een Ipad is...
Wie (her)kent dit cq hoe te verhelpen??
Bij voorbaat bedankt!
grt Floris"
Tja, en dan voel ik me toch een beetje verantwoordelijk...
Iemand die dezelfde ervaringen heeft en weet wat hieraan te doen is? Dan zal Floris blij zijn met je reactie!
Overigens kan ik melden dat ik altijd probleemloos alles wat ik bij de Aldi koop kan ruilen of terugbrengen, zolang je het bonnetje maar bewaard hebt. Deze scan ik dus meestal en bewaar die in een aparte (Dropbox) folder...

77 dingen om uit te proberen

 Iets voor deze zomer!
Een maand geleden plaatste Richard Byrne op zijn weblog Free Technology for Teachers een document met 77 Web Resources for Teachers to Try This Summer.
In de zomer(vakantie) heb je mooi de tijd om dingen te ontdekken en uit te proberen die je het komend schooljaar zou kunnen inzetten, zegt hij.

We zijn inmiddels een maand verder dus nu vraagt hij: We're Half-way Through the Summer, Have You Tried Anything New?.
En als je dan niks nieuws tegenkomt omdat je al deze tools al kent vraagt hij je om het document door te sturen naar een collega. Vasthoudend mannetje, die Richard!

Kahn Academy mobiel

Deze week plaatste John Resig, ontwikkelaar voor de Kahn Academy, een bericht op Google+ waarin hij meldt:
"The Khan Academy iPad app is coming along really well. We're getting near to a 1.0 release. This initial release will have video navigation and viewing as well as an interactive transcripts and offline support. Exercises will be coming in the next release."
Iedereen reageert enthousiast, maar wat blijkbaar niet veel mensen weten is dat er al een app beschikbaar is.
Niet via de Appstore van Apple maar via KhanApp of direct via de OpenAppMkt
Ik heb deze al een hele tijd op m'n iPad en kijk regelmatig met plezier naar een filmpje.
Duidelijk is wel dat de officiële app straks veel meer mogelijkheden krijgt en dat is natuurlijk heel mooi. Je hoeft er echter niet op te wachten en je kunt dus alvast deze gratis app installeren! (Compatible with iPhone, Android and iPad.)

Microsoft World Partner Conference

 Verslag van Charles Stork
Het wordt weer eens tijd voor wat Microsoft nieuws hier.
Nu heb ik zelf niks te melden, maar Charles Stork was de afgelopen week in Amerika op de Microsoft World Partner Conference. Van dit event heeft hij op zijn weblog in drie berichten uitgebreid verslag gedaan.
Vooral ook veel informatie voor iedereen die bezig is met Live@Edu.

Lees de verslagen van Charles Stork:
Microsoft World Partner Conference, dag 1
Microsoft World Partner Conference, dag 2
Microsoft World Partner Conference, dag 3

Externe harde schijf voor de iPad

iFile toont inhoud iPod
 Origineel van Apple!
Toevallig zag ik mijn vier jaar oude iPod (30Gb) liggen en dacht: Hee, wat kan ik daarmee?
Herinnerde me opeens een bericht van Pierre Gorissen: De ene USB-stick is de andere niet en besloot eens te kijken of je een iPod wél kunt aansluiten op een iPad...

Het werkt
Helaas niet voor iedereen weggelegd, want je hebt naast zo'n iPod een usb connector nodig en je moet je iPad gejailbreakt hebben. Tenslotte dan ook nog de app iFile waarmee je bestanden op je gekraakte iPad kunt beheren. Maar als dat allemaal voor je opgaat (ben wel benieuwd voor hoeveel mensen dit geldt) dan kun je zeggen dat je een originele externe harde schijf van Apple hebt voor je iPad. Niemand zal je geloven!
Maar dan werkt het toch met alle externe drives? Nee, helaas niet. In alle gevallen die ik getest heb krijg ik e melding dat de poort teveel stroom vraagt, ook als de externe drive een eigen voeding heeft. Dat dit werkt is dus redelijk uniek...

15 juli 2011

ZIP en RAR support in Google Docs Viewer

 Klik op View
Dat is handig!
Als je nu via Gmail een ZIP bestand toegestuurd krijgt kun je voordat je het bestand gaat downloaden eerst kijken welke bstanden erin zitten. Heb je niet alles nodig dan kun je de losse bestanden die in de ZIP zitten afzonderlijk downloaden.
Dit alles dankzij de Google Docs Viewer die naast 15 andere bestandstypes nu ook ZIP en RAR ondersteunt.

Je kunt het ook nog op een andere manier gebruiken. Wanneer je een ZIP bestand uploadt naar Google Docs (en die mag maar liefst 1 Gb groot zijn) en je maakt dat bestand openbaar dan kun je een link naar dat ZIP bestand delen of bijvoorbeeld publiceren op je weblog. Wanneer bezoekers op de link klikken opent de viewer en kunnen ze de bestanden bekijken die in de ZIP zitten en deze afzonderlijk downloaden!

Vergeten we meer door Google?

Trouw kopt vandaag:
Door Google onthouden we minder
Mensen die feiten uit het hoofd moeten leren, zijn daar slechter in als ze weten dat die feiten ook ergens online zijn terug te vinden. Tot die conclusies komen Amerikaanse psychologen in het wetenschappelijk tijdschrift Science.
Als je even niet op een naam van een film of boek komt zul je al snel de hulp van Google inroepen. We onthouden door Google makkelijker wáár we iets hebben gelezen, dan wát we hebben gelezen, blijkt uit het onderzoek. (lees verder)

De Volkskrant kopt vandaag:
We besteden ons geheugen uit aan Google
Het internet wordt in letterlijke zin steeds meer onderdeel van het menselijk geheugen. Mensen die feiten uit het hoofd moeten leren, zijn daar slechter in als ze weten dat die feiten ook ergens op een computer zijn terug te vinden.
Sterker: we onthouden makkelijker wáár we iets hebben gelezen, dan wát we hebben gelezen.
Tot die opmerkelijke conclusies komen Amerikaanse psychologen in het wetenschappelijk tijdschrift Science. (lees verder)

Onderwijs van Overmorgen reageert met:
Het Google geheugen
Eigenlijk niets nieuws onder de zon. Al sinds mensenheugenis besteden we ons geheugen uit aan externe middelen, varierend van een knoop in een zakdoek, spiekbriefjes, boodschappenlijstjes of partners (wie onthoudt in jouw gezin de verjaardagen en de visitekalender of welk kledingstuk in wiens kast thuishoort?). daar wordt sinds het computertijdperk dus een dimensie aan toegevoegd, want heeft ICT natuurlijk meer mogelijkheden dan al die andere geheugensteuntjes, dankzij tools als Google.
Het is maar de vraag of we er echt efficiënter door worden. De afhankelijkheid leidt ook weer tot een afnemend vermogen om dingen te onthouden, verbanden te leggen.
(lees verder)

En dat laatste vraag ik me dan toch af. Het lijkt alsof we dommer zouden worden door de komst van Google enzovoort en daar geloof ik niets van! Je kunt namelijk ook stellen dat we hierdoor ruimte vrijhouden voor andere dingen die we anders niet in ons koppie op zouden slaan. Ik ben in ieder geval heel blij met al dat externe geheugen waar ik gebruik van kan maken.
Alleen moet ik nu niet vergeten waar ik die url's nu heb opgeslagen. Was dat in mijn favorieten, Google Bookmarks, Evernote, Delicious, Read it later, Instapaper of ben ik nu nog een dienst vergeten...

(Met dank aan de Retecool Tegelgenerator)

De 25 meest gestelde vragen over sociale media in het onderwijs

In februari 2011 publiceerde Erno Mijland het 'Ideeënboek sociale media in het onderwijs'. Geïnteresseerden konden de pdf downloaden in ruil voor een bericht aan hun followers op Twitter of door het stellen van een goede vraag over het onderwerp.
(Zie ook mijn bericht hierover)

In totaal zijn er zo'n duizend (!) vragen binnengekomen en de helft daarvan is deze week geordend om zicht te krijgen op de vragen waar mensen in en om het onderwijs mee zitten als het gaat om het gebruik van sociale media in de klas en het schoolgebouw. Erno kreeg daarbij hulp van Marlous Vaes en Suzanne Schut. Zij hebben alles weten te comprimeren in een lijst 25 meest gestelde vragen.
Deze vragenlijst is nu gepubliceerd onder CC-BY Creative Commons Licentie. Dat betekent dat de lijst met bronvermelding overgenomen mag worden. De juiste bronvermelding is dan:
Mijland, E., Schut, S. en Vaes, M., De 25 meest gestelde vragen over sociale media in het onderwijs.

Tja, zo'n lijst mag natuurlijk niet ontbreken op mijn weblog, dus ik neem hem bij deze dan ook graag hier over, met opnieuw dank aan Erno, Marlous en Suzanne voor hun werk!

Zesjescultuur

 Jan Rotgans
Deze week mocht ik in het kader van een teamuitje een middagje meevaren met Jan Rotgans op de WR 130. We gingen vanuit Den Oever de zee op om garnalen en krabbetjes te vangen en kokkels te oogsten op het wad. Deze werden daarna aan boord verwerkt in heerlijke gerechten die Jan voor ons bereidde. Behalve schipper bleek Jan ook een boeiend verteller, prima kok en uitstekend accordeonspeler te zijn.

"Wat doen jullie voor werk?" vroeg Jan.
"We werken voor het onderwijs" was ons antwoord.
"Ah, die mensen krijg ik wel meer aan boord", zei Jan, "en ik heb daar zo mijn ideeën over..."
"Neem nou die zesjescultuur, weten jullie wat dat is?
Veel schippers nemen genoegen met hun dagelijkse vangst en zijn tevreden met wat ze binnenhalen. Ze hoeven niet zo nodig nog meer. Stel nou dat al die vissers zouden gaan voor een tien, dan zou de Waddenzee al lang leeg zijn geweest!"
Kijk, zo'n uitspraak geeft dan toch wel stof tot nadenken...

11 juli 2011

Je eigen tijdlijn met Memolane

Door de hausse rond Google+ zou je bijna vergeten dat er ook nog andere mooie dingen te vinden zijn op internet.
Zo kun je met Memolane heel mooi je eigen tijdlijn in beeld brengen!

Als je een account hebt genomen kun je allerlei diensten aan je Memolane koppelen die vervolgens netjes op een tijdlijn worden weergegeven. Natuurlijk is een en ander ook te embedden zoals je hieronder ziet. Per dag kun je verticaal scrollen als er meer berichten zijn dan er ruimte is en via de balk onderin kun je mooi op datum zoeken. Memolane heeft nog meer opties, zoals het maken van stories.
Ontdek het zelf zou ik zeggen...

Mijn ervaringen met Google+

Eigenlijk is het nog veel te vroeg om nu al iets (zinnigs) te zeggen over Google+, maar als ik dat niet doe gebeurt er hier voorlopig niets meer en besteed ik al m'n vrije tijd aan... inderdaad: Google+!

Gedeeld door Huỳnh Trung
Wat is het heerlijk om weer wat nieuws te kunnen verkennen en tegelijkertijd ook zoveel anderen bezig te zien. Toen ik bijna vijf jaar geleden met Twitter begon kon ik de eerste maanden eigenlijk alleen met mezelf twitteren, gewoon omdat ik niemand anders kende die al een Twitter account had. Nu zie je overal vandaan mensen binnenkomen en iedereen ontdekt wel wat anders. Veel mensen hebben ook al hun mening klaar in een vergelijking met Twitter en Facebook bijvoorbeeld.
Ik vind het daar nog veel te vroeg voor! Wat konden we vier jaar geleden nu helemaal met Twitter? Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer mogelijkheden bij gaan komen en ben juist blij dat die nog niet allemaal uitgerold zijn.

Op Twitter heb ik meer dan 3200 volgers die ik lang niet allemaal "in het echie" ken. Nu heb ik de mogelijkheid om rustig in Google+ mijn kringen op te bouwen en gedoseerd mensen te plaatsen waar ik ze hebben wil. Ik gebruik met nadruk het woord: mensen, want daar draait het om bij Google+. Hoeveel (fake) accounts zijn er niet in Twitter waarvan je geen idee hebt wie of wat daar achter zit? Doordat Google een pesoonlijk profiel verplicht stelt loop je wat dat betreft hier minder risico!

En wat gaat Google+ betekenen voor het onderwijs?
Ik kan er alleen maar naar gissen, maar zie ontzettend veel mogelijkheden. Wanneer al je leerlingen (en collega's) een + profiel hebben en je een goed gebruik gaat maken van Google+, gecombineerd met Google Docs, heb je dan nog wel een ELO (zoals we dat nu kennen) nodig? Je kunt per klas en vak of module een kring aanmaken en houdt zo het overzicht. Het enige dat ik nog lastig vind is dat je natuurlijk niet weet of "de andere kant" zijn/haar groepen op dezelfde manier heeft ingedeeld en gebruikt, maar in hoeverre is dat echt van belang?
Ik waag me nog niet aan voorspellingen. Twee jaar geleden waren we lyrisch over Google Wave en binnen een paar maanden draaide dat uit op een fiasco. Ik heb echter het gevoel dat Google nu beter nagedacht heeft.
Natuurlijk hebben ze goed gekeken naar Twitter en Facebook. Is dat erg? Doet de auto industrie niet hetzelfde en hebben wij als consumer daar uiteindelijk niet het meeste baat bij?

Op Twitter heb ik vandaag al aangekondigd dat het daar wat mij betreft voorlopig (even) wat rustiger gaat worden. De tijd die ik daarvoor heb wil ik besteden aan het ontdekken van deze nieuwe omgeving. "Ik wil leren, niet teren" zei ik vandaag.
Wil je mijn ontdekkingstocht op de voet volgen? Voeg me dan toe op Google+ en je zult me regelmatig daar aantreffen. Ik ben gemakkelijk te vinden via: http://gplus.to/trendmatcher.

08 juli 2011

SURFdiensten en g-company sluiten overeenkomst

Persbericht:

Zakelijk Google productportfolio beschikbaar voor het onderwijs

Utrecht, 8 juli 2011 - SURFdiensten, de ICT inkooporganisatie voor het hoger onderwijs en onderzoek heeft een overeenkomst gesloten met Google partner g-company, IT-dienstverlener gefocust op de zakelijke producten van Google. Dankzij de samenwerking profiteren onderwijsinstellingen van een korting van circa twintig procent op de producten en implementatie van Google producten. Het gaat onder meer om Google Apps en de Google Search Appliance (GSA), een gecombineerde hard- en software-oplossing die opgeslagen data binnen alle willekeurige bedrijfssystemen vindbaar maakt. Hierdoor wordt online samenwerken en kennisdelen binnen het onderwijs efficiënter en eenvoudiger.
Lees meer in het volledige persbericht.

03 juli 2011

Filmpje van het iHandvat

Na de uitleg uit het vorige bericht nu ook nog een filmpje om het helemaal af te maken!



Wat ik in het filmpje vergeet te zeggen is dat het slim is om de hoeken een beetje af te ronden.

02 juli 2011

iHandvat voor je iPad

Iedereen die me wel eens met m'n iPad gezien heeft is verbaasd over de manier waarop ik hem vast kan houden. Ik had daarvoor een hardcover met klittenbandje. Deze moest ik nu echter verwijderen vanwege het toetsenbordje dat ik vandaag gekocht heb. Tijd dus voor iets anders!

Ik was in 10 minuten klaar met versie 2.0 van mijn iHandvat.

Benodigdheden:
  • leeg 2 liter plastic melkpak
  • Tesa dubbelzijdig tapijt tape
  • Klittenbandje (bijvoorbeeld van een skiset)
Gereedschap:
  • schaar
  • snijplankje
  • mesje

Bluetooth keyboard voor iPad en iPhone

 van de Aldi!
Vorige week al aangekondigd en vandaag inderdaad gekocht: het draadloze toetsenbord van de Aldi!
Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn. Ik ben er heel tevreden over. Het "pairen" gaat probleemloos en de iPad laat zich mooi in de gleuf van het toetsenbord plaatsen, zonder de neiging om naar achteren te kantelen. Ik zit vaak met m'n notebook op de leuning van een bank te werken en dat gaat met deze combinatie ook prima. Gewoon op schoot gaat ook goed. Het toetsenbord reageert prima op toetsaanslagen en de toetsen laten zich goed bedienen. Heel mooi is dat je met de pijltjestoetsen makkelijk door je tekst kunt gaan als je ergens nog een tikfout ziet. Dat gaat makkelijker dan met het vergrootglas. Het toetsenbord is qua grootte te vergelijken met dat van een netbook, voor mijn vingers groot genoeg.

Er zitten een paar knoppen op die direct een paar functies op de iPad aanspreken, zoals de home-, volume-, helderheid en zoekknop. Het enige vreemde dat ik kon ontdekken is dat de knop waar delete op staat eigenlijk de backspace is, maar daar valt mee te leven. Al met al vind ik dit toetsenbordje -dat trouwens ook te gebruiken is voor een iPhone en gewone computer- z'n geld meer dan waard. Na gebruik kun je de iPad heel mooi in het toetsenbord opbergen en zo vervoeren. Ik moest daarvoor wel mijn ingenieuze handvatcover verwijderen, maar daar heb ik inmiddels weer wat op gevonden. Meer daarover in een volgend bericht.

Overigens is dit bericht dus geheel op het toetsenbordje geschreven (met behulp van Blogsy).

01 juli 2011

Onderwijs 2.0 Dag

 Werkplaats voor leren
Persbericht:
Op 28 september 2011 wordt de eerste Onderwijs 2.0-dag georganiseerd! Op onderwijs20dag.nl vertellen we je alles over deze dag. Je leest wat wij verstaan onder de term ’2.0′ en wat onze doelen en thema’s zijn. Daarnaast vind je op deze site alle praktische informatie over deze eerste Onderwijs 2.0-dag!

2.0
De term 2.0 kan op vele manieren worden geïnterpreteerd. Hoe je het ook uitlegt; feit is dat we toe zijn gekomen aan een nieuwe fase in organisatie.

De wereld verandert, structuren vallen uit elkaar en worden opnieuw opgebouwd: we zijn klaar voor iets nieuws. En wat is dat nieuwe dan? Dat kunnen we alleen maar samen uitzoeken en uitproberen! Samen creëren!

Onderwijs maak je samen

 Werkvormen
Elke leerkracht, docent en trainer zoekt altijd naar nieuwe manieren om zijn lessen of bijeenkomsten in te richten. Het gebruik van verschillende didactische werkvormen draagt bij aan het leerplezier en het leerrendement.

Maar, waar ontdek je weer eens een nieuwe werkvorm en wat is nu een geschikte vorm voor het doel van je les? De werkvormen-applicatie van Onderwijs Maak Je Samen biedt de oplossing. Een eenvoudig keuzemenu helpt je bij het vinden van de geschikte werkvorm voor je doelstelling.

Deze applicatie bevat ruim 40 verschillende didactische werkvormen en daarnaast ook nog eens 10 werkvormen die ingezet kunnen worden voor kennismaking.

Wil je je laten verrassen? Schud je iPhone en wordt verrast met een willekeurige suggestie. Heb je aanvullingen, vragen of opmerkingen? Mail dan naar info@onderwijsmaakjesamen.nl

Deze  app is gemaakt door Onderwijs Maak Je Samen en gratis te downloaden vanuit de Appstore.

Een andere uitgave van Onderwijs Maak Je Samen is het ideeënboek Denk creatief, over creatieve vaardigheden in de onderwijspraktijk. Ook dit PDF document is gratis te downloaden, maar dan moet je wel betalen met een tweet. Het staat vol met zeer bruikbare ideeën!