28 september 2011

Kinderen ontwerpen speeltoestellen

 Open Source 3D scanner
Vorige week was ik op de open dag van het Creative Learning Lab van de Waag Society waar een groot aantal projecten gepresenteerd werd waar deze organisatie bij betrokken is. Na een flitsende inleiding van directeur Keimpe de Heer die in sneltreinvaart iets vertelde over Embodied Learning, Citizen Science en Hypercrafts werd het tijd voor voorbeelden uit de praktijk. Aiko Letschert van de jongste basisschool in Amsterdam, de Poseidon vertelde hoe zij op school heel concreet bezig zijn met nieuwe media zoals Storyphones, Gigajam, Gigapan foto's, animaties en andere projecten.

27 september 2011

Definitieve programma Dé Onderwijsdagen 2011 bekend

Onderwijsprofessionals vooral geïnteresseerd in online onderwijssystemen en videotoepassingen

Persbericht
Utrecht/Zoetermeer, 27 september 2011 - Tijdens de online stemronde voorafgaand aan Dé Onderwijsdagen 2011 is gebleken dat de onderwerpen Online leerling/student-systemen en Videotoepassingen hot topics zijn voor onderwijsprofessionals. Verschillende sessies over deze onderwerpen zijn favoriet in de publieke stemming en maken daarom deel uit van het programma van Dé Onderwijsdagen 2011, die plaatsvinden in Utrecht. Met deze uitslag is het totale programma voor het jaarlijkse congres op 8 en 9 november 2011 definitief. Dé Onderwijsdagen van SURF en Kennisnet richten zich op trends en resultaten van ICT in het onderwijs.

Om tegemoet te komen aan de informatiebehoeften van (ICT-)beleidsmakers en andere onderwijsprofessionals, die Dé Onderwijsdagen bezoeken, is dit jaar het aantal plekken in het programma voor het indienen van open inschrijvingen sterk verhoogd. Onderwijsprofessionals in heel Nederland hebben ICT-oplossingen en -innovaties aangedragen die via een publieke stemming konden meedingen naar een plaats op Dé Onderwijsdagen. De stemmen konden online worden uitgebracht op in totaal 53 sessies.

Winnende sessies
De meeste stemmen kreeg ‘Spectrovita; een leerlingvolgsysteem’ door Maaike van Mourik (Basisschool De Vallei), gevolgd door ‘StudieTimer; online timemanagement systeem voor studenten’ door Anke Koopman (Universiteit van Amsterdam) en Jolanda Mol (Stichting Onderwijsinnovatie). ‘Zelf educatieve apps maken’ van Serge de Beer (Lentiz onderwijsgroep) eindigde op de derde plaats. Deze sessies zijn op 8 of 9 november 2011 door bezoekers van Dé Onderwijsdagen 2011 bij te wonen. In totaal zijn bijna 1600 stemmen uitgebracht.

Keynotes
Beide dagen worden geopend en afgesloten door inspirerende en vooraanstaande keynote-sprekers. Wetenschapsfilosoof Bas Haring laat zien hoe ICT de samenleving van de 21e eeuw verandert. Hoogleraar Computerwetenschappen Erik Duval spreekt over Learning Analytics, een nieuwe trend rond het monitoren en analyseren van online gedrag van studenten, die het mogelijk maakt beter te sturen op studieresultaten. Andere keynote-sprekers zijn fotograaf Hans Aarsman en de Britse ICT-evangelist Russell Prue.

Thema’s
De ruim negentig sessies waar bezoekers verder hun licht kunnen opsteken over het gebruik van ICT in het onderwijs, gaan over de thema’s:
  • De ICT-omgeving van de student in de 21e eeuw 
  • De ICT-competente docent 
  • Het flexibele curriculum 
  • Toegankelijke leermiddelen 
  • Adaptief en digitaal toetsen 
  • Een ICT-inrichting op maat 
Voor de sessies hoeven bezoekers zich vooraf niet in te schrijven.

Kaarten voor De Onderwijsdagen zijn verkrijgbaar op www.deonderwijsdagen.nl.
De Onderwijsdagen op Twitter: #OWD11

22 september 2011

Taalopdracht Nederlands

Hou toch eens op man!
Lees de volgende twee zinnen zorgvuldig door en en voer dan de opdracht uit:
  1. De meest onbeschofte maar ook gevaarlijkste politicus van dit moment die zo snel mogelijk met behulp van alle beschikbare middelen het zwijgen opgelegd dient te worden is de man achter die microfoon en hij heet Wirt Geelders.
  2. Wirt Geelders is niet alleen de meest onbeschofte maar ook gevaarlijkste politicus van dit moment en dient daarom zo snel mogelijk met behulp van alle beschikbare politieke middelen het zwijgen te worden opgelegd.
De ene zin wordt slechts gezien als beeldspaak en mag derhalve ongestraft gebezigd worden. De andere zin berust op waarheid en zou je niet zo maar mogen zeggen.

Opdracht:
Geef aan welk van de twee zinnen berust op waarheid en licht je antwoord zo goed mogelijk toe.
Leg uit waarom je het een wel zo maar mag zeggen en het andere niet.

Een goed beargumenteerd antwoord levert 10 studiepunten op en vrijstelling voor de module fatsoensnormen.

ShiftUp Education

Drie jaar geleden heeft Alex van Dal Shift Happens naar het Nederlands vertaald, zodat iedereen de presentatie kon gebruiken in ‘ons moerstaal’. Het filmpje begon echter wat gedateerd te raken.
Voor het traject Masterplan Wetenschap&Techniek Noord-Nederland heeft hij daarom een frisse, nieuwe versie gemaakt. Deze past ook beter bij de Nederlandse situatie en is in tijd wat korter, zodat het filmpje makkelijker gebruikt kan worden als startactiviteit bij workshops. Doe er je voordeel mee…!
De nieuwe versie is te vinden op www.youtube.com/slajevleugelsuit.



Over de vorige versie schreef ik ook een bericht op m'n weblog: Shift Happens NL
Daar kwamen toen nogal wat reacties op binnen (8 stuks en daarmee veel voor op mijn weblog)
Ik ben benieuwd of er nu anders over gedacht wordt of dat dezelfde kanttekeningen ook nu gemaakt kunnen worden?

Ook nu wil ik Alex weer bedanken voor z'n moeite en het feit dat hij al dat werk graag (via De Scholenlijst) met iedereen wil delen!

16 september 2011

Twitteren en live bloggen

De afgelopen dagen is er op de conferentie waar ik was door meer dan honderd mensen getwitterd waarbij er meer dan 700 tweets zijn geplaatst! Tot nu toe vond ik het lastig om alle tweets binnen te halen en te bewaren.
Nu gebruik ik daar een tool voor waar ik eerder deze week over schreef. De lijst van twitteraars werd aangevoerd door @blogisch die daarnaast ook nog een groot aantal blogberichten wist te produceren en dat allemaal tijdens de keynotes en workshops die hij volgde. Zo knap dat iemand al tijdens een sessie daarover kan bloggen! Zou dat nu het verschil zijn tussen een jonge rot en een oude nerd?
Ik heb hier een overzicht geplaatst van de berichten, waarbij de retweets en minder ter zake doende berichten eruit gefilterd zijn. Dat ging dus heel makkelijk omdat ik alle tweets in Excel kon bewerken.

You ain't seen nothin' yet

 Managers hebben geen benul!
De afgelopen dagen was ik bij alweer de 24e conferentie van saMBO-ICT, deze keer met als gastheer ROC West-Brabant in hun mooie locatie bij het Florijn College in Breda.

Thema deze keer was "Innovatie in de klas". Veel workshops lieten dan ook mooie voorbeelden daarvan zien. Het programma zat goed in elkaar en dat was te merken aan de vele positieve reacties die we binnenkregen.

14 september 2011

Trendrapport mbo

 Technologieën van de toekomst
Het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) leidt de vakmensen voor de toekomst op. Het mbo staat hierbij voor een stevige opgave: betere resultaten behalen met minder middelen. Een effectief gebruik van ict helpt om deze dubbele taakstelling te kunnen realiseren. Maar welke technologie moet je als manager nu inzetten? Wat kan ict voor jouw specifieke onderwijssituatie betekenen? Welke trends zijn blijvend?

Om bij het beantwoorden van deze cruciale vragen te helpen, hebben Kennisnet en saMBO-ICT de belangrijkste trends en ontwikkelingen op een rij gezet in het trendrapport mbo.

13 september 2011

Help, we hebben (g)een informatiemanager!

“Help wij hebben (g)een informatiemanager” is de ondertitel van een Hoe? Zo! boekje over informatiemanagement. Het is gericht op het lijnmanagement binnen de MBO-instellingen, dus voor onderwijsmanagers of teamleiders, hetgeen niet wegneemt dat ook CvB leden hier het nodige uit kunnen halen! In het boekje wordt aan de hand van heel praktische voorbeelden aangegeven wat de rol en positie van een informatiemanager is.

Wat mag je eigenlijk van zo iemand verwachten en wat moet je eigen gedrag zijn als onderwijsmanager? Waarom is de ene informatiemanager de andere niet? Allemaal vragen waar het boekje een goed antwoord op kan geven. Dit boekje komt op 15 september uit tijdens de saMBO-ICT conferentie in Breda. Kijk donderdag op mbo.kennisnet.nl want ik neem aan dat daar dan een link verschijnt naar het boekje. Zo niet, dan plaats ik het hier op vrijdag.

Ik heb het boekje al mogen inzien en kan zeggen dat ik zo een ROC weet te noemen dat hier veel waardevols uit zou kunnen halen. Ik zal wat exemplaren voor oud-collega's meenemen:-)
Ook Onderwijsvanovermorgen heeft voorinzage gehad en er alvast een mooi bericht over geschreven!

12 september 2011

Van Excel naar HTML

 Razendsnel code genereren! 
Stel je wilt (een selectie uit) een aantal kolommen vanuit Excel publiceren naar HTML. Zelf heb ik daar vaak mee geworsteld en allerlei omwegen bewandeld om dat goed voor elkaar te krijgen.

Vandaag liep ik aan tegen TABLEIZER en dat werkt verbluffend eenvoudig en snel!
Je selecteert gewoon de cellen die je naar HTML wilt hebben en klikt op kopiëren. Dan ga je naar TABLEIZER en klikt in het veld op plakken. Met één druk op de knop krijg je vervolgens de gewenste HTML code! Eventueel kun je de kleur van de eerste regel, de fontgrootte en het lettertype ook nog aanpassen.

Het resultaat ziet er dan zo uit:

Coulance van KPN

Afgelopen juli heb ik afscheid genomen van mijn losse internet- en telefoonabonnement en heb een alles-in-een pakket genomen van Ziggo. Opzeggen was geen probleem want dat nam Ziggo keurig voor z'n rekening "met inachtneming van de opzegtermijn". Daarvoor had ik zelf ook even bij KPN gekeken op deze pagina.
Groot was dan ook mijn verbazing toen ik teruggekomen van vakantie zag dat er door KPN automatisch een bedrag van maar liefst € 178,00 was afgeschreven van mijn rekening met als specificatie: diverse kosten opzegtermijn.
Toch maar even bellen met KPN, waarbij een vriendelijke medewerker me uitlegde dat ik een zakelijk abonnement had met een looptijd van telkens een jaar, van januari tot januari. Ik was me niet eens bewust dat ik een zakelijk abonnement had. Kennelijk is dat ooit omgezet omdat ik ISDN 4 had? Hoe dan ook, ik vroeg vriendelijk of KPN me kon uitleggen waaruit die "diverse kosten" nu precies bestonden. Moesten er misschien dure kabels doorgeknipt of andere handelingen verricht worden die een dergelijk bedrag konden verantwoorden?
De meneer aan de andere kant van de lijn nam niet de moeite daar serieus op in te gaan, maar bood me aan om uit coulance het geïnde bedrag terug te storten!
Kijk, dat vind ik echt netjes van KPN en dat soort ervaringen mogen ook wel eens gemeld worden!

Overigens werd ik op vakantie in Frankrijk ook nog gebeld door een medewerker van #Ziggowebcare. Hij vertelde dat hij mijn bericht over de migratie gelezen had en wilde me zeggen dat ik het netjes geformuleerd had. Als blijk van waardering bood hij mij een jaar lang 10% korting op het alles-in-een pakket!
Als dat zo doorgaat moet ik "De Wet van Willem" nog een keer gaan bijstellen:-)

09 september 2011

Blogger app voor de iPhone

Sinds vandaag is er ook een app beschikbaar voor Blogger waarmee je direct berichten kunt plaatsen vanaf je iPhone. Natuurlijk werkt het ook op de iPad, maar dat ziet er dan wel een beetje grof uit.
Het is mogelijk om foto's te plaatsen vanuit je bibliotheek. Als voorbeeld hierbij een screendump van de app.

Na een eerste test kan ik zeggen dat het werkt, maar daarmee houdt het ook op. Natuurlijk had ik geen wysiwyg verwacht, maar deze interface is wel heel basaal. Zo kun je niet simpel een link invoegen of iets bold maken. Eigenlijk zijn er helemaal geen opmaakmogelijkheden. Alles zul je in HTML moeten doen, maar dan moet je daar wel wat vanaf weten. Mooi dat Google hiermee komt, maar ik hoop toch werkelijk dat ze deze app verder gaan uitbreiden want anders vrees ik dat dit de eerste en de laatste keer is dat ik hem gebruik...

08 september 2011

Stemzoeken met Google Maps

Vandaag las ik op Google Lat Long Blog dat het nu ook mogelijk is om met je stem zoekopdrachten te geven. Mijn mijn typevaardigheid komt me dat prima van pas, dus gelijk maar even uitgeprobeerd!

Een paar jaar geleden zou je dit toch niet voor mogelijk hebben gehouden?

Jongeren willen ‘totaal media abonnement’

Persbericht
’s-Hertogenbosch – 8 september 2011. Een vijfde van de Nederlanders is geïnteresseerd in een totaal abonnement voor hun mediagebruik. Bij jongeren is dit zelfs een derde. Ze zouden naast hun gebruikelijke abonnement op internet, televisie en/of vaste telefonie ook graag legaal muziek, films, games en dagelijks nieuws willen gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope uitvoerde onder 1000 leden van haar consumentenpanel.

Behoefte aan films en muziek
In een dergelijk media-abonnement is de toevoeging van films het belangrijkst. Liefst 84% van alle geïnteresseerden in het abonnement ziet graag een film-aanbod in zo’n abonnement. Ook een muziekaanbod is populair. 82% zegt muziek een belangrijk onderdeel in een media abonnement te vinden. Terwijl slechts een derde van de ondervraagden aangeeft nu gebruik te maken van online muziekdiensten als iTunes en Spotify.

Betalen voor nieuws
Uit het onderzoek blijkt ook dat het ontvangen van nieuws in een media abonnement populair is. 80% heeft geld over voor het ontvangen van dagelijks nieuws binnen een media abonnement. 70% ontvangt dit nieuws graag op een tablet of smartphone.

Mobiele telefonie
Een groot deel (70%) van de consumenten voegt graag het abonnement voor hun mobiele telefoon aan een media abonnement toe. Men geeft de voorkeur aan het gemak van één aanbieder en hoopt dat het combineren van deze 2 abonnementen het totale abonnementsgeld lager maakt.

Downloaden versus online gebruik
Content als muziek, films en games zijn op meerdere manieren te ontvangen. 62% van de jongeren krijgt de content het liefst in hun bezit door dit te downloaden (zoals met iTunes). Ouderen zijn hier meer verdeeld over. Ongeveer evenveel ouderen kiezen ervoor om de content te downloaden als om deze enkel af te spelen en niet in bezit te krijgen (zoals met Spotify).

Meer voor minder
Voor een totaal media aanbod hebben de ondervraagden rond de 30 euro per maand over. Opvallend, want de huidige prijs van abonnementen op enkel televisie, internet en vaste telefonie ligt in de meeste gevallen al hoger. Het toevoegen van extra diensten aan de huidige abonnementen zou dus niet mogen leiden tot forse prijsstijgingen. De consument wil meer voor minder.

Kansen
“Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van Nederland zit te wachten op een samenwerking tussen verschillende online diensten” aldus Tom Boersma, Marketing Coördinator bij onderzoeksbureau Multiscope. “Mobiele providers zouden hun krachten kunnen bundelen met de kabelproviders. Als ze samen hun diensten aanbieden profiteren ze van elkaar. Het onderzoek toont aan dat consumenten behoefte hebben aan 1 afnemer voor al hun media gebruik. Ook uitgevers van kranten kunnen profiteren door consumenten via een media abonnement een online editie van de krant aan te bieden. Daarnaast zou het voor de muziekindustrie het probleem van illegaal downloaden kunnen tegengaan.”

07 september 2011

Brunost

BrunostWat is Twitter toch een prachtig medium!
Toen ik gisterenavond laat nog even m'n twitterstream bekeek zag ik een vraag langskomen:
"ik heb vanavond Noorse kaas geproefd, was bruin (kleur fudge), wat zoetig met laurier wat neigde naar wat drop. Weet iemand hoe dat heet? De gastvrouw kon het me helaas niet vertellen want had de verpakking weggegooid, ze had die kaas ook in Noorwegen gekocht."
Binnen de kortste tijd zag ik antwoorden binnenkomen, en dat dus 's nachts om half een!

Zo maar weer eens een voorbeeld van de kracht van een goed netwerk, want de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de vraagstelster meer dan 10.000 volgers heeft.

De screendumps zijn met behulp van Wifi MediaBox overgezet naar m'n notebook, verkleind en omgezet naar Gif met FastStone Capture en daarna in animatie gezet met UnFREEz!

06 september 2011

De werking van een sluis

Klik om de animatie te spelen
Varend door Frankrijk kwamen we dus sluizen tegen. Omdat er tegenwoordig ook bezuinigd wordt op sluiswachters mag je ze nu zelf bedienen en dat kost tijd, Tijd die je kunt gebruiken om na te denken...

Stel, je bent een docent die kennis wil overdragen aan z'n leerlingen
Of je bent een begenadigd spreker die een zaal vol goedbetalende conferentiegangers wil meenemen naar nieuwe vergezichten
Of een pionier die z'n collega's wil laten zien wat er allemaal kan met web2.0 tools in de les
Of een lid van het CvB die anderen wil overtuigen van de noodzaak om het roer om te gooien

In al die gevallen heeft het geen enkele zin om vanaf de sluisdeuren naar beneden te roepen hoe mooi het aan jouw kant is. Door het lawaai van wegstromend water word je nauwelijks gehoord en de afstand is te groot omdat er nóg een sluisdeur tussenzit. De mensen stroomafwaarts zien ook niet hoe mooi het is, want die kijken alleen maar tegen een hoge sluisdeur aan. Tenslotte hebben ze waarschijnlijk geen idee hoe zo'n sluis bediend moet worden.

Wat je dus moet doen is de sluis ingaan, je laten zakken, de deuren stroomafwaarts openen en ze mee naar boven nemen. Bedenk wel dat afhankelijk van de grootte van de sluis niet iedereen gelijk mee kan. In dat geval is het slim om een ander te leren de sluis te bedienen zodat je zelf alvast verder kunt varen!

Vraag aan jullie is natuurlijk: Gaat deze metafoor op of zijn er andere manieren?

05 september 2011

Slimmer zoeken, slimmer documenteren

Eerste Hulp bij e-Onderzoek voor studenten
Het kolossale aanbod aan digitale bronnen maakt nieuwe onderzoeksvragen mogelijk en vraagt tegelijkertijd om nieuwe manieren van zoeken. Hoe slimmer je zoekt, hoe relevanter de zoekresultaten. En slimmer documenteren scheelt niet alleen veel tijd, het maakt je onderzoeksresultaten ook herhaalbaar. Slimmer zoeken en documenteren is overigens binnen twee uur te leren: in het boekje Eerste Hulp bij e-Onderzoek voor studenten in de geesteswetenschappen: Slimmer zoeken, slimmer documenteren staat precies hoe!

Uit de tekst:
Opmerkelijk ervaringsfeit: weinig alfa’s schrikken van eenvoudige wiskundige formules (op school gehad), maar als ze zoekopdrachten zien als: komk?????t*d of site:dbnl.org “achter de ramen * * tijd”, dan haken ze al snel af (‘dat is mij echt te ingewikkeld’). En dat terwijl je direct, vaak binnen seconden, veel baat kunt hebben bij zo’n geavanceerde zoekopdracht.

Het boekje is geschreven door Ewoud Sanders, historicus en journalist. Hij heeft wekelijks een taalrubriek in NRC Handelsblad en heeft diverse taalboeken op zijn naam staan. Daarvoor maakt hij niet alleen intensief gebruik van internet, maar ook van een grote collectie digitale bronnen in eigen beheer.
Het boekje is een gezamenlijke uitgave van de universiteitsbibliotheken Leiden en Amsterdam
en van de Koninklijke Bibliotheek en wordt aangeboden door Early Dutch Books Online.

Ik ben er weer hoor!

Canal du Rhône à Sète
Na een zomerstop van ruim een maand en een heerlijke zomervakantie wordt het hoog tijd om ook hier de draad weer op te pakken. Ik had keurig op 1 september weer willen beginnen, maar een acute oogontsteking stak daar een stokje voor.

De zomervakantie heb ik heel gevarieerd en op veel verschillende plekken doorgebracht. Opvallend is dat steeds meer campings standaard (gratis) wifi aanbieden, soms zelfs over het hele terrein! Toch heb ik me redelijk kunnen beheersen en mezelf niet in de verleiding gebracht om door te gaan met bloggen of al te veel te blijven twitteren. Wel vond ik het heerlijk om iedere dag m'n krantje digitaal binnen te kunnen halen op de iPad.
Omdat we nog laat in het seizoen in Frankrijk waren zagen we de stroom pensionado's richting het zuiden al op gang komen, lekker buiten de drukte om naar de zon. En wat viel me op? Het grote aantal iPads! Voor veel van die mensen is het heel normaal om even onder het accesspoint de mail binnen te halen of te Skypen met het thuisfront. Leuk om te zien met welk gemak gebruik gemaakt wordt van ICT!

Lekker opgeladen en uitgerust heb ik er weer helemaal zin in. De agenda begint zich al goed te vullen en er staan veel interessante gebeurtenissen op waarover hier binnenkort zeker meer!