31 oktober 2011

Een screencast met pip

 een wàt?
Vorige week gaf ik een presentatie aan zo'n vijftig leerkrachten. Op mijn vraag wie wist wat een screencast was kreeg ik één vinger omhoog! En dat terwijl een screencast zo'n krachtig middel kan zijn om snel even wat uit te leggen!
Er zijn natuurlijk diverse programma's beschikbaar, maar ik maak graag gebruik van screenr.com. Screencasts die ik met die tool maak zijn standaard ook afspeelbaar op een iPad, ik kan ze downloaden als .mp4 bestand én ik kan ze doorzetten naar youtube, waarbij de kwaliteit overigens wel minder wordt.

Wat deze tool standaard niet heeft is de mogelijkheid om naast je scherm ook jezelf (of wat anders) weer te geven. De professionele oplossing Camtasia biedt wel die pip (picture in picture) mogelijkheid.
Na wat zoeken op internet ben ik echter tegen een klein programma aangelopen dat het beeld van de ingebouwde webcam in je notebook weer kan geven. Als je deze start kun je het scherm in het opnamegedeelte van screenr slepen en zo nóg meer laten zien! Gevonden op: supremexen.com. Scroll naar beneden voor het programma "now-you-see-me" of download gelijk.



Overigens schreef ik ruim vier jaar geleden over Mijn eerste en (waarschijnlijk ook) laatste sketchcast
Wat kunnen dingen in vier jaar toch veranderen, of niet....

25 oktober 2011

Impuls voor ICT bedrijven

 Met de IPON Awards 2012
Met behulp van de IPON Awards worden ICT-bedrijven, die zich richten op het onderwijs, bestempeld met het IPON kwaliteitsmerk. Zo kan het onderwijs zien dat het bedrijf zich onderscheidt in innovatie, kwaliteit en originaliteit. De IPON Awards stimuleren het bedrijfsleven om producten te vernieuwen en te verbeteren. Met behulp van de Awards kan het onderwijs op een originele manier kennismaken met leveranciers van digitale schoolborden, e-learning, educatieve software, ICT-beheer en outsourcing en veel meer. Vives besteedt het gehele jaar door aandacht aan de winnaars van de IPON Awards.

Help, ik ben gehackt, wat moet ik doen?

 Controleer je applicaties bij Twitter!
Ik volg nogal veel mensen op Twitter en krijg daarom vrijwel wekelijks rare DM (direct message) berichten met de uitnodiging om op een url te klikken. als je dat doet loop je kans een ander toegang tot je account te geven waarmee zij vanaf jouw account dat soort berichten kunnen versturen. Meestal neem ik de moeite de afzender op de hoogte te stellen en in de meeste gevallen weten ze dan niet wat ze doen moeten. Van anderen hebben ze al de tip gekregen om hun wachtwoord te wijzigen, maar dat is niet voldoende!

Je moet naar je Twitter instellingen gaan en dan kiezen voor het laatste tabblad: applicaties. Daar zie je dan hoeveel "third parties" je toegang hebt gegeven tot je Twitter account. Loop die lijst kritisch door en trek de toegang in voor de partijen die je niet (meer) vertrouwt. Als het goed is heb je daarmee je probleem verholpen. Daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad om regelmatig je wachtwoord aan te passen...

Hieronder een korte screencast met uitleg:

Windows XP 10 jaar

 Gefeliciteerd!
Vandaag is het precies 10 jaar geleden dat Windows XP uitkwam! (Zie Wikipedia)
Nog steeds staat het op bijna de helft van alle computers wereldwijd en dat percentage zal voor onderwijsinstellingen waarschijnlijk nog veel hoger liggen.

In april 2014 stopt Microsoft definitief met de ondersteuning, hetgeen niet betekent dat het daarna opeens niet meer zal werken. Toch zullen scholen die dat nog niet gedaan hebben moeten gaan nadenken over een overstap. Of nemen we over drie jaar allemaal ons eigen device mee en hebben we geen schoolcomputers meer nodig? De tijd zal het leren!
Het leek me in ieder geval leuk deze verjaardag te melden....
Besturingssystemen per juli 2011 (bron)

21 oktober 2011

De aanloop naar..

 Dé Onderwijsdagen!
"Wil je een blog schrijven voorafgaand aan Dé Onderwijsdagen? Dit kan gaan over het programma, thema’s, sessies, de keynotes of iets anders wat dit tweedaagse congres raakt. Je bent vrij in je insteek en onderwerpkeuze. We hopen met jouw verhaal (potentiële) deelnemers van Dé Onderwijsdagen vooraf te prikkelen."
Een uitnodiging die een aantal edubloggers ontving en zo'n verzoek kun je natuurlijk niet links laten liggen...

Trouw bezoeker
Maar ik vind het lastig genoeg om in de aanloop naar deze editie op voorhand al wat te zeggen! Nu ben ik al jaren een trouw bezoeker. Tot 2008 met de 22e editie (617 deelnemers) bekend als de SURF Onderwijsdagen werd deze conferentie in 2009 voor het eerst samen georganiseerd met Kennisnet (925 deelnemers), waarmee de doelgroep in één klap werd uitgebreid naar PO, VO en MBO! "Je zult er maar rondlopen als ICT coördinator van een willekeurige basisschool" verzuchtte ik nog in 2010 toen maar liefst 1102 mensen de conferentie bezochten.

Demonstratie op beursvloer in 2010
Voor de editie van dit jaar hebben zich tot nu toe zo'n 500 mensen aangemeld (op moment van schrijven) en dat moeten er natuurlijk veel meer worden als je bedenkt dat dit hét evenement is waar onderwijsprofessionals uit alle sectoren elkaar treffen en van elkaar kunnen leren! Het programma is gevarieerd genoeg met voor elck wat wils.

Nacholingsbudget docent
Gaan veel mensen zich toch op de valreep nog aanmelden, daarbij geen gebruik makend van de inmiddels verlopen vroegboekactie? Speelt de entreeprijs geen rol of juist wel? € 550,00 euro is een heel bedrag, kijkend naar het nascholingsbudget van een gemiddelde docent. Vorig jaar nog hoorde ik iemand zeggen: "Met dit bezoek is mijn budget voor het hele jaar weer op". Dan maar meer leveranciers op de beursvloer die de prijs kunnen drukken? Ook zij moeten keuzes maken en kunnen het zich niet meer veroorloven overal uitgebreid aanwezig te zijn.

Hype social media voorbij?
Twee jaar geleden keek ik erg uit naar de workshop over Google Wave. Een van de hoogtepunten vorig jaar was natuurlijk de keynote van Sugata Mitra. Wat zal het dit jaar zijn? Zoals gezegd, het programma is gevarieerd genoeg waardoor het moeilijk is om een goede keuze te maken. Waar je misschien denkt dat het allemaal zal gaan over social media komt dat woord in de sessierondes 2, 6 en 7 helemaal niet voor. Zijn we die hype alweer voorbij? Of zal ik uiteindelijk toch een sessie overslaan en lekker slenteren door de netwerkstraat? Weet je wat, ik blog wel achteraf!

Dit bericht verscheen op 20 oktober 2011 op het weblog van Dé Onderwijsdagen met daarop een aantal bijdragen van diverse edubloggers.

app verdringt programmaboek

 Dé OWD11-app
Vandaag kwam Dé OWD11-app: het mobiele programmaboekje beschikbaar en daarmee berwerkstelligt de organisatie van Dé Onderwijsdagen volgens mij toch wel een doorbraak! De app komt namelijk niet beschikbaar naast een regulier gedrukt programmaboekje, maar in plaats van...

Dit jaar kun je het programma van Dé Onderwijsdagen 2011 bekijken via Dé OWD11-app. Met dit mobiele programmaboekje kun je het programma en andere informatie over het congres op je mobile device bekijken. Zo beschik je altijd over de meest recente informatie. De app vervangt het papieren programmaboekje.

Om gebruik te kunnen maken van de app, moet je je eenmalig registeren. Enkele dagen na het congres worden je gegevens weer uit de app verwijderd. Deze gegevens worden alleen gebruikt voor de functionaliteiten in de app, zoals het verzenden van alerts bij belangrijke mededelingen.

Natuurlijk heb ik de app snel gedownload, zowel op m'n iPad, iPhone als op een Android device en het ziet er gewoon heel gelikt uit!
"Dat zal wat gekost hebben" zullen veel mensen denken, maar vergeet niet wat je uitspaart door géén programmaboek te laten drukken! Overigens zullen die kosten meevallen want het bedrijf dat hier achter zit heeft hiermee natuurlijk een geweldig mooie showcase.
Ik ben in ieder geval enthousiast en ben benieuwd hoeveel mensen straks dat gedrukte boekje nu echt zullen missen.
Heel leuk lijkt de friend locator waarmee je kunt zien wie zich bij jou in de buurt bevindt, al vraag ik me af hoe dat moet werken in het Beatrixgebouw met al z'n verdiepingen. Straks zit ik bovenop een wildvreemd persoon en denkt een ander: wat doet Willem daar nou?

Het volledige programma staat er in en dan is het natuurlijk jammer dat je je persoonlijke keuze van workshops niet kunt vastleggen. Die functionaliteit vraag ik gewoon voor de volgende conferentie, want dat dit vaker gebruikt gaat worden, dat weet ik eigenlijk wel zeker!
Gelijk dus een vraag: zijn er concurrerende pakketten in de markt? Ik hou van vergelijken...

20 oktober 2011

Mobiele website in 3 stappen

Rechts zie je mijn mobiele website zoals ik die gratis heb aangemaakt via mobile247.eu.
Op die site maak je in drie simpele stappen een eigen mobiele website aan die er zo uitziet als deze. Het aanmaken van pagina's gaat supereenvoudig en per pagina kun je een icoon kiezen dat op het startscherm wordt weergegeven. De beheersschil biedt een prima wysiwyg editor met standaard mogelijkheden. In principe is het ook mogelijk om plaatjes in te voegen, maar dat werkt op dit moment even niet. Met een beetje kennis van HTML kun je dat wel handmatig doen. Ook het aanmaken van subpagina's kan en je kunt er per pagina voor kiezen om deze wel of niet in het startscherm te tonen. Tenslotte kun je ervoor kiezen een introductiescherm te tonen. Getest op iPhone en Android en op beide platforms ziet het er prima uit.
Kijk maar eens op m.trendmatcher.nl!

Het mooie is dat je ook javascript mag invoegen zoals een twitterwidget, foto's van een Flickr account, filmpjes van Youtube of een RSS feed via Feedburner. Op de andere pagina's laat ik daar voorbeelden van zien. Op die manier kan je informatie die je elders hebt staan dus makkelijk bundelen binnen een mobiele website!
De gratis versie kan nog worden uitgebreid met een nieuwsmodule en foto-album, maar daar moet je wel voor betalen.

Tenslotte is het ook mogelijk om op de website van mobile24 een QR code aan te maken.

De makers van het programma (uit Nederland) staan open voor suggesties en verbeteringen. Zo zie ik nog wel mogelijkheden om de navigatie door de pagina's te optimaliseren.

18 oktober 2011

Een Google formulier mét plaatjes

 Beschikbaar via Dropbox!
Google formulieren zijn ideaal voor het maken van aanmeldformulieren, enquètes, vragenlijsten en noem maar op. Wat helaas nog altijd ontbreekt is de mogelijkheid om plaatjes in te voegen bij de vragen. Toch heb ik daar nu wat op gevonden. Helaas heb je er wel wat HTML kennis voor nodig. Een simpel voorbeeld vind je hier.

Stappenplan
  1. Maak het formulier met de vragen die je daarin wilt opnemen. Probeer zo volledig mogelijk te zijn, want achteraf zaken veranderen kan wel, maar is een beetje lastig
  2. Ga naar het live formulier, klik met de rechtermuisknop op: (pagina)bron weergeven. Selecteer alle code met Control+A en kopieer met Control+C
  3. Open een teksteditor (kladblok, notepad of wat anders) en plak de code in een nieuw bestand
  4. Zoek de plek(ken) waar je de plaatjes wilt hebben en voeg deze toe. Deze plaatjes moeten uiteraard al ergens op internet staan!
  5. Sla het bestand op als HTML bestand en publiceer het ergens op internet, klaar! Het formulier is beschikbaar mét plaatjes en kan gewoon gebruikt worden.
Tips en aandachtspunten
  • Uiteraard gebruik je rechtenvrije plaatjes. Heb je een Dropbox account, dan kun je de plaatjes ook daar plaatsen in een publieke folder. Zorg voor wat witruimte om de plaatjes heen zodat de vragen niet direct tegen de rand aan staan met de code:  hspace="5"
  • Heb je geen website waar je zelf HTML bestanden kunt plaatsen? Gebruik dan je Dropbox account en zet het HTML bestand in een publieke folder.
  • Heb je nog geen Dropbox account? Klik dan hier om er een aan te maken! Het is helemaal gratis en je krijgt standaard de beschikking over maar liefst 2 GB ruimte.
  • Je kunt de pagina natuurlijk verder opmaken met achtergrondkleur, een mooi lettertype, extra tekst en uitleg of wat je er ook maar verder aan toe wilt voegen.
  • Het is mogelijk om het bestand op Dropbox te overschrijven met een nieuwe versie als je nog zaken wilt aanpassen. De oorspronkelijke publieke url blijft werken!
Hieronder een korte screencast waarin ik een en ander laat zien:

16 oktober 2011

Scoop.it!

 Mijn bijdrage aan BoekTweePuntNul
Het is alweer een week geleden dat BoekTweePuntNul gelanceerd werd en de reacties daarop zijn geweldig!
Sommigen hoor je echter zeggen:
"Moest dat nu een boek zijn? Ik wacht op de digitale versie!"

Inmiddels is bekend dat die versie er gaat komen, als epub, pdf of gewoon online, maar dat gaat nog wel even duren. Voor iedereen die daar niet op wil wachten zet ik mijn bijdrage hierbij alvast online. Toch kan ik het boek ook aanbevelen voor iedereen die lekker op de bank wil bladeren of om welke reden dan ook niet online kan. Het is een mooi tijdsdocument en collector's item!

14 oktober 2011

Van Web-log via Wordpress naar Blogger!

 Wordpress2Blogger conversion utility
Ik ga geen woorden vuilmaken aan de rampzalige migratie die Webstreepjelog doormaakt van het Typepad platform naar Wordpress. Voor al die bloggers die hier de dupe van worden is het al meer dan erg genoeg.

Vanmiddag heb ik in 10 minuten tijd iemand wel heel erg blij kunnen maken! Ook hij is lange tijd verstoken geweest van z'n door de jaren heen zorgvuldig opgebouwde verzameling berichten met veel waardevolle bijdragen. Uiteindelijk heeft hij maar besloten om gewoon helemaal opnieuw te beginnen, waarbij hij gekozen heeft voor Blogger. Een week geleden had hij toch even toegang tot de nieuwe schil van weblog.nl en heeft toen snel een backup in XML van de site afgehaald. Hij had echter geen idee wat hij daarmee zou kunnen.

"Wil je mij dat XML bestand eens toesturen" vroeg ik hem deze week.
Vanmiddag kreeg ik het toegestuurd en zag dat het een Wordpress XML backup was. Ik toetste toen bij Google de zoekopdracht: wordpress 2 blogger in en klikte op de eerste link (ja, ik weet dat dat niet zo mediawijs is). Daarmee kwam ik op de Wordpress2Blogger conversion utility terecht en dat bleek precies wat ik zocht! Het enige wat ik hoefde te doen was het XML bestand uploaden en op Convert te klikken. Even later kreeg ik een nieuw XML bestand aangeboden.
Snel maakte ik bij Blogger een nieuw weblog aan en importeerde het nieuwe bestand. Twee minuten later had ik alle 289 berichten keurig in beeld, compleet met links en opmaak! Het enige dat niet meekomt zijn de plaatjes, maar alle teksten zijn gered en weer beschikbaar!
Hij kan nu hetzelfde doen en zijn reeds bij Blogger aangemaakte weblog aanvullen met de verdwenen berichten! Is dat mooi of is dat niet mooi?

Stemmen in de klas

Stemmen in de klas kan natuurlijk door je vinger op te steken of een (opgevouwen) briefje in te leveren. Moderner is natuurlijk om het met behulp van een slim response system te doen, maar die stemkastjes kosten nogal wat. En dat terwijl steeds meer leerlingen hun eigen device bij zich hebben, of dat nu een smartphone, een notebook of een iPad is. Dan biedt Socrative uitkomst want daarmee kan je een en ander heel makkelijk organiseren!
Socrative is a smart student response system that empowers teachers to engage their classrooms through a series of educational exercises and games via smartphones, laptops, and tablets.

Review van The Quizzer

 Startscherm
De inmiddels elfjarige Puck Meerburg (aka @puckipedia) heeft weer een prachtige app gemaakt voor de iPad en de iPhone! Het gaat om The Quizzer waarmee je op een iPad een quiz kunt maken die bestaat uit meerkeuzevragen met maximaal vier antwoordmogelijkheden per vraag. Bij iedere vraag kun je eventueel een foto toevoegen uit je fotoalbum. Als je klaar bent kun je de quiz starten. Iedereen die een iPhone heeft of een iPad met de gratis Quizzer client kan vervolgens meedoen met de quiz door een ID in te toetsen dat gegenereerd wordt door de iPad waarop de quiz wordt aangeboden. Als iedereen die meedoet de vraag heeft beantwoord komt automatisch de volgende vraag in beeld op de "master" iPad.

 Een Quizvraag
Jammer genoeg biedt de app (nog) geen standaard display-out optie, dus je moet de master iPad gejailbreakt hebben om de quiz via een projector te vertonen. Puck kennende gaat hij hier vast nog wel een oplossing voor bedenken. Aan het eind van de quiz komt in beeld wie de meeste antwoorden goed had. The Quizzer zelf kost slechts € 0,99 en is hier te vinden in de Appstore. De client die je nodig hebt om de vragen te beantwoorden is hier gratis te downloaden. Het programma waarmee je de quizzes maakt is Engelstalig, maar zo simpel te bedienen dat dat geen bezwaar mag zijn. Uiteraard moeten de devices zich binnen hetzelfde wifi netwerk bevinden. Standaard wordt er een voorbeeldquiz meegeleverd die echter niet te bewerken is.

 De client waarmee je antwoord geeft
Jammer is dat voor zowel de vraag als de antwoorden maar 50 karakters beschikbaar zijn. De foto die in beeld komt zou wat mij beteft ook wat groter mogen worden weergegeven. Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurt als een van de deelnemers halverwege stopt met antwoorden.

Puck heeft deze applicatie geschreven voor de Hacknow.org programming contest van afgelopen augustus. De komende maanden zal de app worden uitgebreid met nieuwe functionaliteit, meer opties en de mogelijkheid om maps en videoclips te gebruiken.

Puck heeft al meerdere apps gebouwd zoals je hier kunt lezen en met deze prachtige interactieve app laat hij opnieuw zien wat hij allemaal in huis heeft. We gaan nog veel van die jongen horen!

13 oktober 2011

Onderwijs in Grafieken

 Mag niet ontbreken in je bookmarks!
Dagelijks staan er vele berichten in de krant over het onderwijs. Politici, opiniemakers, schrijvers van ingezonden brieven: ze schermen allemaal met cijfers en bedragen. Onderwijs in Grafieken toont iedere dag een grafiek of illustratie over de onderwijssector. Voor gebruik in schoolkranten, publicaties, presentaties of gewoon ter leringhe ende vermaeck.

Bovenstaande is de omschrijving van een weblog dat ik al een hele tijd volg en waar ik al lang over wilde schrijven: Onderwijs in Grafieken
Reinout van Brakel plaatst met een ijzeren discipline iedere dag opnieuw een interessante grafiek over de meest uiteenlopende zaken in relatie tot onderwijs met daarbij de nodige tekst en uitleg, voorzien van zijn eigen commentaar. Volgens mij moet hij hier haast een dagtaak aan hebben!
Hij is ook te volgen op Twitter: @onderwysgrafiek.

Volgens mij heeft hij zich voorgenomen om dit een jaar lang vol te houden en hij is nu bij dag 185. Ik hoop werkelijk dat hij doorgaat want anders weet ik nu al dat ik hem straks ga missen! Respect!

Onderwijsgrafiek #185 - Feedback op prestaties leerkrachten
Onderwijsgrafiek #184 - (On)veiligheid op scholen in de US
Onderwijsgrafiek #183 - Leiderschap belangrijk voor onderwijskwaliteit
Onderwijsgrafiek #182 - ELO's in het onderwijs
Onderwijsgrafiek #181 - Integratie in het onderwijs
Onderwijsgrafiek #180 - Nieuw: Educational Data Mining
Onderwijsgrafiek #179 - Gebruik iPads in het onderwijs
Onderwijsgrafiek #178 - Stagemarkten
en ga zo maar door...

En voor wie meer wil weten over het onderwijs in Finland, zoek bij Onderwijs in Grafieken dan gewoon op het woord Finland en zie wat je krijgt!

Netwerkbijeenkomst Nnoal

 Jan Knuivers boeit de zaal!
De bijeenkomst van afgelopen dinsdag stond in het teken van Augmented Reality, met op het programma drie sprekers.
Fred van Rijswijk had ik al eerder gezien met een vlot verhaal over de mogelijkheden van AR aan de hand van leuke voorbeelden en mooie filmpjes.

Jan Knuivers, leerkracht op OBS de Berkel in Rekken vertelde hoe de kinderen bij hem op school modellen maken van speeltoestellen voor op het schoolplein en die vervolgens laten scannen in het fablab in Enschede. Ik heb al eerder over een dergelijk project geschreven, maar dit project gaat nog een stapje verder dan Architect-Toon! De 3D scans worden omgezet naar Layar met behulp van Hoppala, waardoor de kinderen hun creaties (bijna) in het echt kunnen zien staan op het schoolplein door hun smartphone! Meer informatie over dit project vind je bij Kennisnet.

Tenslotte Harry Gankema van de KPC-groep over QR Codes in het techniek onderwijs. Informatieoverdracht met semacodes (een variant op QR codes) en een sony psp-3. Informatie just in time en just in place voor leerlingen die werken aan ingewikkelde apparaten. Minder belasting van de docent, langer zelfstandig doorgaan in een taak en meer begrip omdat de uitleg visueel is. En ook: geen kosten voor data transfer want alle tekst en filmpjes staan op de harde schijf van de psp. Harry liet ervaringen zien van een vmbo school aan de hand van duidelijke beelden en filmpjes. Harry weet als geen ander om ingewikkelde dingen op een eenvoudige manier uit te leggen en ontdekt steeds weer nieuwe mogelijkheden. Een genot om naar te luisteren!

We waren weer te gast in de Mensa van het KW1 College waar we hartelijk ontvangen werden door tweede jaars studenten die heerlijk voor ons kookten en uitstekend bedienden. Ook dat maakt de bijeenkomsten van het Nnoal altijd tot een feestje!
Tenslotte een pluim voor Floor Bazelmans die prachtige liedjes ten gehore bracht, waaronder eigen composities met speelse teksten.
Meer foto's staan op het Nnoal weblog.

09 oktober 2011

Vincent Everts doet verslag!

Heb ik net een bericht over BoekTweePuntNul geplaatst, krijg ik een seintje van Vincent Everts dat zijn interview nu ook online staat bij Youtube!
Louis en Tessa ten voeten uit: binnen 5 minuten vertellen over het hoe, wat en waarom!

BoekTweePuntNul gelanceerd

Wat was die lancering van BoekTweePuntNul een geweldig feest gisteren! Het vormde gelijk een unieke ontmoeting voor bijna alle meewerkende co-auteurs die elkaar voor een groot deel tot nu toe alleen maar virtueel waren tegengekomen. Na afloop werd er dan ook nog veel nagepraat en opnieuw kennis uitgewisseld. Zoveel kennis bij elkaar verzameld, en dat op een gewone doordeweekse zaterdag!

Ik hoop echt dat deze formule een vervolg krijgt en dat we meer mooie dingen samen kunnen gaan doen met al deze kanjers. Zou je hen op een conferentie uitnodigen, dan had je verder eigenlijk geen programma meer nodig. Maar Louis en Tessa komen vast met een nieuw idee nu ze gezien hoe ik korte tijd zoveel energie gegenereerd kan worden.

Overigens zien de boekjes zelf er prachtig uit en biedt de speciale onderwijsuitgave nog een aantal extra's, waaronder bijvoorbeeld een inleiding van Wilfred Rubens over de didaktiek van social media in de dagelijkse lespraktijk die hij op zij eigen weblog online heeft gezet. Het is slechts één voorbeeld van de vele waardevolle artikelen!

06 oktober 2011

Lancering BoekTweePuntNul

 Nu al te bestellen!
Bijna is het dan zover!
Op zaterdag 8 oktober wordt BoekTweePuntNul gelanceerd bij Beeld&Geluid in Hilversum, maar het is nu al te bestellen.
Ik heb er zo'n zin in om al die andere auteurs te ontmoeten die aan dit unieke project hebben meegewerkt!
BoekTweePuntNul – over Web 2.0, Social Media en Webtools. Een boek waarin lezers kort,
maar helder geïnformeerd worden over 125 social media + web 2.0 applicaties en webtools.

Helemaal mooi is dat BoekTweePuntNul is genomineerd voor de SIDN Awards in de categorie De Kracht van het Netwerk!

Onderwijsuitgave
Er is ook een speciale onderwijsuitgave van BoekTweePuntNul.
Met speciale onderwijstips bij elke applicatie
Naast de 125 bijdragen bevat deze uitgave ook nog een aantal extra hoofdstukken:
  1. Voorwoord (Louis Hilgers & Tessa van Zadelhoff)
  2. Wat zijn Social Media en Web 2.0 toepassingen (Louis Hilgers & Tessa van Zadelhoff)
  3. Uitleg Creative Commons als auteursrechtenalternatief(Annemarie van Essen)
  4. Over de didaktiek van Social Media in de dagelijkse lespraktijk (Wilfred Rubens)
  5. Beter leren en beter lesgeven met 2.0 (Paul Vermeulen)
  6. Nieuwe Denkvaardigheden (Erno Mijland)
  7. Hoe scholen om moeten gaan met Social Media (Joris van Meel)
  8. Lerende netwerken met 2.0 (Bob Hofman)
Ik ben er best trots op dat ook ik een bijdrage heb mogen leveren aan dit unieke project waaraan een auteurscollectief van 125 experts heeft meegeschreven.

05 oktober 2011

Zorg voor een plan B, C, D...

 Heerlijk, al die techniek!
Vandaag mocht ik weer eens een presentatie geven en had me (voor mijn gevoel) goed voorbereid!
Niet alleen had ik alle filmpjes die ik gebruik lokaal gezet op m'n notebook (plan B), maar ik had de hele presentatie ook nog op een usb-stick geplaatst voor het geval ik mijn notebook niet zou kunnen gebruiken (plan C).
Het auditorium waar ik mocht optreden zag er prachtig uit met in de hoek een indrukwekkende zuil vol apparatuur en knipperende lampjes. Op het podium een subtiel luikje waaruit een lange VGA kabel kwam. Desondanks lukte het de toegeschoten hulp niet om verbinding te maken met m'n notebook. Na een uur gaf hij het moegestreden op. Overigens was het maar goed dat ik me voorbereid had op plan B, want ik bleek met m'n eigen notebook ook niet op internet te mogen. Dus goedgemutst over naar plan C. Ik stopte m'n stick in de  computer in die zuil en kreeg als melding: sorry, uw presentatie is gemaakt in een andere versie van Powerpoint!
Nu werd ik toch wel een beetje zenuwachtig, want de tijd begon te dringen. Terwijl anderen genoten van de lunch en een rondleiding door het prachtige gebouw ging ik over naar plan D. Ik had nóg een stick bij me, dus converteerde de presentatie naar 2003, waarbij wel een paar leuke features verloren gingen zoals live embedded websites. Ik plaatste de stick en kreeg een melding die erop neer kwam dat een stick met een inhoud van 4 Gb niet gelezen kon worden. Ondertussen gingen andere presentaties door en werd ik ook nog geacht te "notuleren". Plan E is dan: rustig blijven, de eerste stick verwijderen en daar alsnog de 2003 versie op zetten. Dit wel met als gevolg dat het hele systeem herstart moest worden hetgeen op de betreffende locatie zo'n 10 minuten duurt.
Uiteindelijk dus plan G... De G van geweldig want hiermee had ik voer genoeg voor een mooi verhaal en werd het alsnog een feestje!

04 oktober 2011

Het gaat natuurlijk om de inhoud

Ik zou wel gek zijn om dit filmpje niet op m'n weblog te zetten, al was het maar voor "later"!
Op CompetentCity, direct na de workshop van Erno Mijland over Sociale Media in het onderwijs werd me een microfoon onder de neus gedrukt en stond er een camera op me gericht. Twee studentes van de Media Academie die het prima aanpakten: gewoon gaan vragen en filmen!
Ik was net bezig om de QR code te scannen van het kaartje dat Erno had uitgedeeld, dus had gelukkig gelijk iets om over te praten.

 

Morning-afterpil voor #Leraar24

Mijn twitterstream met de hashtag #leraar24 van gisterenavond teruglezend zie ik dat veel mensen er een kater aan overgehouden hebben. Sommigen zijn misschien zelfs bezwangerd geraakt met het "het is ook allemaal zo moeilijk" virus.

Voor al deze mensen zijn er gelukkig op diverse plekken pijnstillers en morning-afterpillen te downloaden!
Heel veel (ex) leerkrachten stellen de mooiste materialen beschikbaar waar anderen zo mee aan de slag kunnen of inspiratie mee kunnen opdoen.
En zo zou ik de hele ochtend door kunnen gaan met het noemen van links, maar ik moet aan het werk...
Ik weet dus dat ik heel veel mensen tekort doe door ze hier niet te noemen. Wil je leuke links toevoegen aan de lijst, plaats ze dan bij de reacties!