29 november 2011

Externe microfoon voor de iPad

Omdat ik steeds vaker audio opneem met m'n iPad en iPhone ben ik dit weekend op zoek gegaan naar een externe microfoon. Vooral bij het maken van een screencast met bijvoorbeeld Showme of Screenchomp vind ik de geluiden die je met je vingers op het scherm maakt storend.
Op speurtocht kwam ik al snel uit bij de iRig Mic "The first handheld for your iPhone/iPad". Deze bleek op voorraad te zijn bij RJshop.nl en dat betekende gisteren besteld en vandaag al in huis! De speciale plug zorgt ervoor dat je naast de microfoon ook een headset kunt blijven gebruiken en zo gelijk kunt horen wat je opneemt, afhankelijk van de software die je gebruikt. De microfoon wordt compleet geleverd met etui en houder. Vandaag dus ook nog maar een desktop standaard besteld.

IK Multimedia levert ook gratis apps voor de iPhone en de iPad zoals iRig Recorder en VocaLive, maar die halen het wat mij betreft niet bij Pocket Wavepad dat eveneens gratis is maar geweldige mogelijkheden biedt om opgenomen geluid te bewerken. Het kost misschien even tijd om alle features te ontdekken, maar als je eenmaal weet hoe alles werkt zul je niet snel een ander programma nodig hebben. Bewerkt materiaal kan via e-mail verzonden worden. Ik stuur het via sendtodropbox.com naar mijn Dropbox account zodat ik het vandaar kan doorzetten of verder bewerken indien nodig.

Terug naar de microfoon. De iRig Mic is een condensator microfoon, ligt lekker in de hand en is met zijn unidirectioneel karakter ook prima geschikt voor interviews en buitenopnamen. Het ingangsvolume is middels een 3-weg schakelaar in te stellen, waardoor oversturing wordt voorkomen. Ik ben er blij mee en zal hem zeker meer gaan gebruiken dan de interne microfoon, al is het wel wéér extra spul om mee te slepen...

Hieronder hoor je een opname, gemaakt met de iRig microfoon:
  iRig microfoon getest (mp3)

27 november 2011

En het kan zo eenvoudig

 demo met Knovio en ManyCam
Onlangs was ik bij een inspiratiesessie over weblectures in het onderwijs. Wat me opvalt is dat het dan gelijk over systemen gaat die veel kosten en waarbij je gelijk gedwongen wordt om goed na te denken over zaken als installatie en beheer. Mediasite, Presentations2Go en RecordingBox zijn geen tooltjes die je even op een zondagmiddag in gebruik neemt.

Maar waarom niet gewoon eenvoudig beginnen?
Je hoeft niet gelijk een heel uur college op te nemen. Sterker nog, je mag je afvragen of dat wel zin heeft en dus verstandig is! Pak eens de kern van wat je wilt uitleggen of laten zien en neem dat op. Gebruik screenr.com, Screencast-O-Matic, Jing of een andere tool en begin gewoon!

Screencast met Powerpoint
Wil je niet zonder Powerpoint, maak dan gebruik van Knovio.com. Ik heb er al eerder over geschreven, maar toen was half Nederland al in vakantiestemming. Daarom nu nog een keer herhaald. Ik heb een Knovio demo gemaakt en gebruik als voorbeeld een Powerpoint presentatie over ManyCam, een programma'tje dat ontzettend goed van pas kan komen als je iets wilt opnemen via je webcam(s).

Hieronder een demo van Knovio én van Manycam. Twee vliegen in één klap!
Vergeet vooral de schuifbalk niet te gebruiken waarmee je of het venster met de webcam of het venster met de presentatie groter kunt maken. Hoe dat moet laat is zien in deze screencast.

26 november 2011

Wij zijn de toekomst!

Afgelopen zondag tijdens de 2e editie van TEDxYouthAmsterdam ontstond het idee om een jongerenbeweging te starten door 2 bijzondere verhalen te combineren. Na een kleine week keihard te hebben gewerkt met een geweldig team, is het nu eindelijk zo ver.
De nieuwste jongerenbeweging van Nederland is eindelijk van de grond: wearethenewgeneration.nl

The #NewGeneration is een beweging waarbij jongeren aandacht vragen voor het nieuwe doen en denken volgens de jonge generatie. De oudere generaties en de jonge generatie verschillen verschrikkelijk veel van elkaar. De jongeren van nu zijn opgegroeid met computers, internet, iPhones, de nieuwste technieken en doen en denken soms totaal anders. We zijn enorm gepassioneerd, getalenteerd, inspirerend, innovatief en nog veel meer. Helaas word dit door de oudere generaties helaas niet altijd gewaardeerd en zijn we vaak in hun ogen maar een stel kinderen.

Vele jongeren leven al jaren volgens de regels, fouten en probelen van de oudere generaties. The New Generation vind dat het genoeg is en wil iedere jongere oproepen om goede ideeën voor veranderingen ook daadwerkelijk door te zetten. Dit keer niet alleen maar slap geklets wat we gewend zijn van de oudere generaties, maar ook echt de daad bij het woord voegen. The #NewGeneration wil ideeën omzetten in doen, en jongeren meer laten bepalen hoe zij hun leven willen inrichten. Zonder stoer gepraat, maar met concrete ideeën. Wij zijn de toekomst en die vullen we graag zelf in.

Kijk verder op: wearethenewgeneration.nl



En dan te bedenken dat het nummer My Generation stamt uit november 1965, inmiddels dus 46 jaar geleden! Het werd dus ook hoog tijd voor een nieuwe movement.
Ik wens als ouwe l*l de initiatiefnemers heel veel succes toe!

Open, echt leren | Erik Duval

Na zijn keynote op Dé Onderwijsdagen was Erik Duval deze week alweer in Nederland. Nu om de openingskeynote te verzorgen bij de 21e i&i conferentie in Lunteren.
"Ah, zeker hetzelfde verhaal over Learning Analytics..." zul je misschien denken?
Nee hoor, daar zal je Erik niet snel op betrappen! Hij kan dan ook putten uit heel veel ervaring en er net zo boeiend over vertellen, juist omdat hij zelf ook nog gewoon met de voeten in de klei staat (iets dat ik niet kan zeggen).

Al te vaak verliezen studenten en docenten zich in zinloze formele activiteiten die weinig met authentiek diepgaand leren te maken hebben. Toetsen en examens focussen op wat gemeten kan worden in plaats van op wat relevant is. Openheid in het leerproces is een manier om hier iets aan te doen, en de band tussen wat er ‘op school’ gebeurt en ‘het echte leven’ veel nauwer aan te halen. Daarbij kunnen we goed gebruik maken van technologieën zoals sociale media, ‘learning analytics’, visualisaties, enz., zeker als we op grote schaal aan open leren willen gaan doen.

Ik was er helaas niet bij, maar heb zijn presentatie zojuist teruggekeken via ePitch TV. Als je zelf ooit hebt leren fietsen vind je deze presentatie vast de moeite waard!

Inspirerende boeken!

In een eerder bericht kondigde ik de keynote al aan die Michel van Ast hield op de 21e i&i conferentie in Lunteren. Gelukkig kon ik de tijd vrijmaken om erbij te zijn, want het was een goed, kloppend en inspirerend verhaal. Je kunt zijn presentatie bekijken via ePitch.TV. (Waarover binnenkort meer! Om de presentatie te bekijken moet je wel inloggen via LinkedIn.)

Michel gaf in zijn verhaal aan dat hij zich laat inspireren door verschillende boeken. Hiernaast zie je er een paar en de meeste zul je misschien al kennen.

Het laatste boek dat Michel aan het eind van zijn presentatie toonde heeft als titel:
Technologie& Onderwijs
een revolutie
Een kleine geschiedenis over hoe ICT het Nederlands onderwijs volledig transformeerde.
In de pay-off staat: "Een must-read voor iedereen met een hart voor het onderwijs"
Op de achterkant staat onder meer:
Leg het boek op uw bureau, of zet het in uw boekenkast. Kies hoe dan ook voor een zichtbare plaats, zodat u iedere keer wanneer u ernaar kijkt, herinnerd wordt aan die verantwoordelijkheid.

Maakt dit je nieuwsgierig en wil je het boek lezen? Kijk dan naar de presentatie van Michel. Aan het eind legt hij uit hoe je aan dit boek kunt komen en neem van mij aan: het is meer dan de moeite waard!

Wie wil mijn Flip?

Afgelopen woensdag was ik precies op tijd in Lunteren voor de keynote van Michel van Ast tijdens de i&i conferentie. Maar eerst waren er nog wat huishoudelijke mededelingen. Iedereen werd gevraagd om op de achterkant van de opgespelde Mi&i button te kijken want daar stond een nummer op. Ik was beland in een soort van tombola en deed automatisch wat er gevraagd werd, in de wetenschap dat ik toch nooit wat win. Opeens realiseerde ik me dat het nummer dat werd omgeroepen precies het nummer was dat achter op mijn button stond... Ik had een Flip (mino HD) gewonnen!

Nu heb ik al drie jaar een Flip mino, oktober 2008 gekocht in Orlando in Amerika omdat ik niet kon wachten tot deze in Nederland beschikbaar zou komen. Ik heb er altijd veel plezier van gehad en hij doet het nog prima! In feite is het een collector's item zou je kunnen zeggen:-)

Wie wil mijn Flip?
Omdat ik twee Flips wat overdreven vind wil ik de mijne daarom nu weggeven. Aangezien ik de tweede kreeg op een i&i conferentie geef ik mijn Flip het liefste aan een leerling uit het Voortgezet Onderwijs. Nog mooier wordt het als de kandidaat kan aangeven waarvoor de Flip gebruikt gaat worden, natuurlijk in het onderwijs!

Dus wil je mijn Flip en voldoe je aan bovenstaande voorwaarden, laat dan een reactie achter onder dit bericht!
Ouders en docenten, wijs je kind of leerling op deze kans en laat ze een korte motivatie schrijven.
Over een week maak ik de winnaar bekend, als er tenminste meer inzendingen komen...

Familie en bekenden zijn uitgesloten van deelname en over mijn uiteindelijke keuze wordt niet gediscussieerd.

25 november 2011

Screencasten met ScreenChomp

Wat is het toch leuk om toevallig tegen leuke dingen aan te lopen! Vandaag was dat ScreenChomp, een app voor de iPad waarmee je screencasts kunt maken.
Je hebt de beschikking over drie pennen die je in verschillende diktes en in verschillende kleuren kunt gebruiken en je kunt een achtergrondafbeelding laden vanuit je fotoalbum. Het leuke hierbij is dat je die afbeelding met twee vingers in- en uit beeld kunt slepen.

Als je klaar bent kun je het filmpje uploaden naar internet, waarbij je geen account hoeft te hebben. Op de iPad krijg je de mogelijkheid om het filmpje vervolgens te delen via Twitter of Facebook en je kunt het online bekijken via de app of via de browser. Vanaf de site is het filmpje weer te downloaden als mp4 bestand. Helaas wordt (nog) geen embed code aangeboden, maar als je de broncode goed bestudeert zie je dat ze daar wel aan gedacht hebben.

In principe is de app te vergelijken met Showme, maar het werkt nog weer makkelijker omdat je nergens een account voor hoeft te hebben. Zeker als je de tool door kinderen laat gebruiken is dat een uitkomst.

Hieronder een kort voorbeeld:

23 november 2011

Morphing my class

Vanmiddag wordt de keynote op de 21e i&i conferentie verzorgd door Michel van Ast, trainer/consultant bij APS.

Michel werd vooral geraakt door de stelling dat wij leerlingen beter op maat moeten bedienen.
“het is toch een vreemd idee dat we 30 leerlingen op dezelfde tijd, in dezelfde ruimte aan hetzelfde laten werken?”
Dat moet anders!
Hij is in zijn wiskundelessen aan de HU nu begonnen dit geheel anders aan te pakken. Dit neemt hij als voorbeeld op in zijn verhaal. Eigenlijk houdt hij een pleidooi om het onderwijs te veranderen door in je eigen les te beginnen. Niet wachten op het veranderen van het systeem. Die houding houdt ons op onze stoel geplakt.

Als het goed is wordt zijn presentatie opgenomen door Learning Valley.
Hieronder alvast zijn slides:
Houd ook zijn weblog IWISKUNDE in de gaten!

Heb jij al een subsidie voor informatica op zak?

 Heb jij al een subsidie voor informatica op zak?
Vandaag zal tijdens de opening van de 21e editie van de I&I conferentie een nieuw project gelanceerd worden.
Het gaat om Mi&i, een projectomgeving van de vakvereniging i&i met als doelstelling om innovatie in het onderwijs te prikkelen. Leerlingen (in het VO) kunnen via de website Mi&i een mini subsidie van maximaal € 250 aanvragen om een innovatief ICT idee uit te werken. De mooiste en innovatiefste projecten dingen mee naar de Mi&i Award!

22 november 2011

Hack-A-Teacher


Afgelopen zondag lanceerde Karim Amrani op de TEDxYouth 2011 in twee minuten tijd zijn nieuwste project: Hack-A-Teacher
Het idee is dan ook net zo simpel als ingenieus!
Leerlingen worden uitgenodigd om naar Hack-A-Teacher te gaan en daar hun naam in te vullen en een beschrijving van de voor hen perfecte docent. als je naar beneden scrollt op de site kom je natuurlijk de gebruikelijke onzin tegen, maar ook heel mooie beschrijvingen. Leuk om als docent eens doorheen te scrollen om te zien wat er in de 21e eeuw van je verwacht wordt :-)

Mediawijsheid Pro!

 Navigeren in de mediasamenleving voor gevorderden
Graag vraag ik in deze Week van de Mediawijsheid aandacht voor Mediawijsheid Pro!
Naast een flitsende website en een eigen Facebookpagina waar meegediscussiëerd kan worden is er namelijk ook een Issuu account met daarop een groot aantal stuk voor stuk interessante hoofdstukken uit het boek dat Mediawijsheid Pro uitbrengt.

Deze zijn online te lezen, maar wanneer je inlogt bij Issuu kun je ze ook als PDF downloaden om ze rustig door te nemen.

Programma Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2012

 De dynamische programma-matrix
Het programma voor Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2012 in Papendal begint al goed gevuld te raken! Daarom is het vanaf nu beschikbaar via een dynamische programma-matrix zodat deelnemers alvast een idee krijgen van wat ze op 21 en 22 maart 2012 op Papendal mogen verwachten.

"Dynamisch" betekent ook dat er nog geschoven kan worden wat betreft ruimtes en tijdstippen. Het programma wordt tot 13 januari 2012 continu geactualiseerd en aangevuld. Vanaf 16 januari is het mogelijk om via dezelfde site je eigen programma voor Dé conferentie samen te stellen.

21 november 2011

Maak een quiz of enquête met Tabletquiz

Gisteren werd ik getipt door MijniPad.net die een nieuwe App had ontdekt. Het gaat om Tabletquiz waarmee je snel en simpel in een paar stappen een quiz of enquête kunt maken. Bij een quiz kan maar één antwoord goed zijn, bij een enquête maakt dat niet uit. De quiz kun je maken op je desktop of op de iPad en de app die gegenereerd wordt werkt zowel op een iPad als ook op een device met Android! Het is namelijk een HTML5 app die je niet hoeft te downloaden via de Appstore, maar gewoon via internet kunt ophalen en installeren. Desondanks schijn je de app ook te kunnen gebruiken als je geen internetverbinding hebt. Dat laatste heb ik nog niet uitgeprobeerd.
De app is (nu nog) gratis waarbij je één quiz of enquête kunt aanmaken. Echter, op MijniPad.net staat een promocode en als je die gebruikt bij aanmelden kun je er zelfs vijf aanmaken.

Natuurlijk heb ik het zelf snel uitgeprobeerd en het werkt inderdaad heel simpel allemaal. het leuke is dat je bij iedere vraag niet alleen een plaatje kunt zetten, maar ook een geluidsbestand en zelfs een video! Dat maakt het nog interessanter om binnen het onderwijs in te zetten lijkt me. Lees voor verdere uitleg vooral ook het bericht op MijniPad.net. Het lijkt me niet nodig dat hier allemaal te herhalen. Overigens werkt een en ander zo intuïtief dat je eigenlijk zonder handleiding zo aan de slag kunt.

Natuurlijk kun je de enquête die ik snel even heb aangemaakt zelf ook uitproberen. Ga daarvoor naar:
http://www.tabletquiz.com/u/trendmatcher en voer als code in: kpvf6e. Dit kan dus gewoon via een browser maar ook met een iPad of Android tablet. Op de iPhone werkt het goed tot aan het laatste scherm. Dat laatste scherm is te groot zodat je de verzendknop niet kunt gebruiken, terwijl scrollen niet mogelijk is. Alles is nog in bèta dus dat kan alleen maar beter worden.

19 november 2011

Live website in Powerpoint

Wil je tijdens een Powerpoint presentatie een website laten zien, dan kan je natuurlijk gaan wisselen tussen Powerpoint en een webbrowser. Het is echter ook mogelijk om een website live op te nemen in je Powerpointpresentatie! Ook hiervoor is een add-in beschikbaar die je hier kunt downloaden. Op deze site staat ook beschreven hoe je de add-in moet installeren en gebruiken. Installatie gaat net zo als bij de Youtube wizard.

Live betekent echt dat je binnen je presentatie op de website kunt doorklikken en scrollen. Wil je meerdere pagina's achter een website laten zien dan is dit dus een ideale manier!

Na installatie krijg je de beschikking over een extra knop in je werkbalk onder het tabblad invoegen:

Het gebruik is heel simpel. Klik op de knop en je krijgt een wizard aangeboden die je stap-voor-stap kunt volgen. Je vult de url van een website in en bepaalt hoe groot deze op de pagina moet worden weergegeven.

Let op:
Bedenk wel dat je internetverbinding moet hebben om de website in je presentatie weer te geven! Kun je volstaan met een statisch weergave dan is het slimmer om gewoon een screendump te maken van de website.

Youtube video in Powerpoint

Deze week kwam het een paar keer ter sprake en kon ik verschillende mensen er weer blij mee maken. Daarom nu nog een keer als apart bericht op m'n weblog zodat ik het zelf later ook gemakkelijk terug kan vinden.
Het gaat om het invoegen van een Youtube filmpje in Powerpoint. Het zal duidelijk zijn dat dat veel voordelen heeft boven het heen- en weer schakelen tussen Powerpoint en een browser. Zie ook: Linken naar Youtube

Er is een Youtube Video wizard beschikbaar die je hier als add-in kunt downloaden. Op dezelfde site staat ook beschreven hoe je de add-in moet installeren en gebruiken. Vind je de beschrijving niet duidelijk, dan vind je hier nog een stap-voor-stap beschrijving voor zowel installatie als gebruik.

Na installatie krijg je de beschikking over een extra knop in je werkbalk onder het tabblad invoegen:

Het gebruik is heel simpel. Klik op de knop en je krijgt een wizard aangeboden die je stap-voor-stap kunt volgen. Je voegt de url van een Youtube filmpje in en bepaalt hoe groot deze op de pagina moet worden weergegeven.

Let op:
Bedenk wel dat je internetverbinding moet hebben om het filmpje in je presentatie af te spelen!
Zelf zorg ik er dus altijd voor dat ik alle filmpjes lokaal heb staan zodat ik niet afhankelijk ben van een verbinding. Hiervoor moet je echter wat meer handelingen verrichten. Pierre Gorissen heeft hierover een prima screencast gemaakt.

14 november 2011

PPT slides opslaan als plaatjes

Vorige week mocht ik een hands-on workshop verzorgen "starten met Facebook" voor beginners. Mij was verteld dat Facebook voor de meesten onontgonnen terrein was, maar in de praktijk viel dat reuze mee. De meesten hadden al een account en maakten er in meer- of mindere mate gebruik van. De workshop kreeg dus een heel ander verloop dan gepland, maar was daarom niet minder interessant, zowel voor de deelnemers als ook voor mezelf!

Voor de gelegenheid had ik in Facebook een groep aangemaakt en daar ook de slides van mijn presentatie geplaatst. Juist die mogelijkheid bleek voor de meesten een echte eye-opener te zijn: "Hoe heb je dat gedaan?"

Een optie die veel mensen over het hoofd blijken te zien is de mogelijkheid om alle slides vanuit Powerpoint te exporteren als plaatjes in ieder bestandstype dat je wenst. Gewoon een kwestie van kiezen voor: exporteren als en dan een keuze maken uit de vele mogelijkheden in het pull-down menu!
In een Facebook groep kun je geen bestanden uploaden, maar op deze manier kun je door er een apart foto-album van te maken toch een presentatie kwijt.
Hoe lang zal het duren voordat je ook bestanden zult kunnen uploaden naar Facebook?

13 november 2011

Linken naar Youtube

De afgelopen week heb ik het weer een paar keer meegemaakt:
Iemand houdt een (Powerpoint) presentatie en wil ook een Youtube filmpje laten zien.
Dus verlaten we via escape de presentatie, zoeken de browser op, starten de browser, zoeken de url (wat was het ook alweer?) en tonen het filmpje (niet beeldvullend) op Youtube. Daarna is het weer zoeken tussen alles wat openstaat naar de juiste presentatie...
Herken je dit? En dat terwijl het zo anders kan!

Wat ik zelf altijd doe is ervoor zorgen dat ik het Youtube filmpje lokaal op mijn notebook heb staan. Stel je voor dat er geen internet is! Verder zorg ik ervoor dat het filmpje mooi ge-embedded is binnen de presentatie via een flashplayer. Daarvoor moet je inderdaad wat handelingen verrichten.

Wil je dat niet en weet je zeker dat je internetverbinding hebt, dan nóg kun je het jezelf én de kijkers gemakkelijker maken.
Neem daar waar je het filmpje wilt laten zien in je presentatie gewoon een link op waar je op kunt klikken!

08 november 2011

Erik Duval over Learning Analytics

Direct na zijn keynote vroeg ik Erik of hij Learning Analytics kan toelichten in drie minuten. Geen probleem zei Erik! Hierbij zijn antwoord:

06 november 2011

Tien dont’s voor onderwijs met een digibord

 met dank aan Karin Winters
Vanmiddag Schreef ik in een vorig bericht:
"Als ik tijd had zou ik ze allemaal vertalen, maar ik hoop dat iemand anders die moeite wil nemen."

Vanavond al een document in m'n mail met:
"Bij deze de (zeer) vrije vertaling van de 10 projector dingen, waar ik digibord van gemaakt heb en indien het een projector tip is dat erbij vermeld. Willem, ik zou het leuk vinden als je dit als eerste versie aan je blog hangt, als groei- en graaidocument."
afzender: Karin Winters.

En Karin heeft er een prachtige vertaling van gemaakt die ik graag met zoveel mogelijk mensen wil delen! Dus kopieer en plak, neem over, plastificeer en deel uit. Stop de 10 verboden al dan niet virtueel in postvakjes van iedereen die je kent, echter onder één voorwaarde: Heb je aanvullingen en/of verbeteringen, laat het ons dan even weten.

10 dont’s voor onderwijs met een digibord


Dont’1 Ga nooit met je rug naar de deelnemers staan.

Omschrijving: Dit is een van de grootste ergernissen
De leerkracht zet de laptop zo neer dat hij het scherm of digibord voor zich ziet.
De docent instrueert vervolgens de groep met de rug naar de ruimte toegekeerd,
Leerkrachten moeten niet praten tegen een bord. Zij moeten praten tegen de deelnemers.
Oplossing: Door simpelweg de richting van de laptop te veranderen kan de leerkracht de hele groep te zien (bijvoorbeeld dwars op het bureau). Dan kan de laptop zelfs als autocue gebruikt worden
Voordeel: De leerkracht houdt oogcontact met de deelnemers en kan een meer authentieke discussie voeren. De leerkracht kan zo ook de reacties en de mate van interesse in zien.


Don’t 2: Maak geen schaduwen op het digibord met hand of lichaam.

Omschrijving: Vaak staat de leerkracht voor het digibord te wijzen op, of te praten over, dingen die op het bord worden geprojecteerd. Het probleem is, dat hij in het pad van de lichtstraal van de projectie staat. Deelnemers kunnen niet zien waar hij het over heeft.
Oplossing: Wees u bewust van de lichtprojectie. Als u vindt dat u toch iets moet aanwijzen gebruikt dan een aanwijsstok. U kunt natuurlijk ook gewoon zeggen over welk deel op het digiboard u het heeft. (bijvoorbeeld linksboven) Of gebruik de muiscursor  van uw laptop.
Voordeel: De deelnemers kunnen zien wat u met hen wilt delen.



Don’t  3 Let op de weergave van afbeeldingen, te klein of scheefgetrokken.
(nb dit geldt voor losse beamers maar ook afbeeldingen op digiborden verdienen aandacht)

Omschrijving: Vaak zien we veel te kleine of scheef weergegeven afbeeldingen
Oplossing: Zorg ervoor dat het beeld het hele vlak waarop u projecteert vult en pas dat eventueel handmatig aan door de te schuiven met de projector.
Ook kunt u de keystone-functie gebruiken om te controleren of de afbeelding niet scheef getoond wordt.
Voordeel: Een klein of vervormd beeld leidt af en dat wil elke leerkracht vermijden. Door ervoor te zorgen dat het beeld schermvullend en is recht staat voor deelnemers kunnen zodat zij zich concentreren op de presentatie.


Don’t 4 Laat het publiek niet in het donker zitten

Beschrijving: Lesgeven en leren gaat niet in het donker. Doe het licht dus niet uit tijdens een instructie. In het donker zitten activeert en stimuleert niet, het daagt niet uit tot interactie. Sterker nog, veel mensen worden slaperig in het donker. Daarnaast is het moeilijk om oogcontact te hebben met de deelnemers.
Oplossing: Laat het licht aan. Meestal is het bord goed te zien. Als de ruimte is voorzien van meerdere lichtschakelaars doe dan de lichten voor in de ruimte uit. Als de ruimte ramen heeft, sluit dan de zonwering in dat deel waar het bord hangt. Als dat niet mogelijk is, ga dan langs de kringloop en koop een aantal losse lampen,  dat zal ook de sfeer in de ruimte nog meer verhogen.
Voordeel: De deelnemers zullen alerter zijn en meer betrokken deelnemen aan de les. Iedereen in de ruimte kan elkaar zien.


Don’t 5: Blijf van dat bord af.

Beschrijving: Leerkrachten vinden het soms nodig om dingen op het digibord aan te wijzen.  Dat draait vaak uit op een dansje tussen de laptop en het scherm.
Oplossing: Elke computer is uitgerust met een gratis elektronische aanwijzer dat  heet een cursor. Zo hoeft U hoeft niet heen en weer te rennen tussen de laptop en het digibord. Deelnemers weten wat een cursor is en kunnen de aanwijzingen volgen als maar gezegd is: volg de cursor
Voordeel: Als de leerkracht aanwijst met de cursor in plaats van een vinger kan hij oogcontact houden met  de deelnemers.  Interesse en begrip van de les is zo beter te monitoren. Een onnodig afleidende dans wordt zo ook voorkomen.

Don’t 6: Verspil geen tijd met rommelen aan apparatuur.

Omschrijving: Lestijd mag niet worden verspild doordat apparatuur niet tijdig en goed is klaargezet. Lestijd  is te kostbaar om deelnemers ervan te beroven omdat een leerkracht de spullen niet op orde heeft. Deelnemers zijn nooit klaar om te leren als de leerkracht niet klaar is om te doceren.
Oplossing:
Het is belangrijk om zeer vertrouwd zijn met het klaarzetten en instellen van de apparatuur.
Een leerkracht kan bijvoorbeeld tape op de vloer of tafel gebruiken zodat hij precies weet waar de apparatuur moet staan. Ook zou een leerkracht een handige deelnemer verantwoordelijk kunnen maken voor het opzetten van de apparatuur aan het begin van de les, terwijl de leerkracht begint met de instructie. Dit is een elegante oplossing waar beiden beter van worden.
Voordeel: Het leren van deelnemers wordt vergroot. Deelnemers met een interesse in de technologie krijgen steeds meer vertrouwen in hun capaciteiten en worden erkend voor hun talent.


Don’t 7: Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.

Omschrijving: De leerkracht bevindt zich meestal het dichtst bij de laptop of het digibord  en kan alles goed zien, maar deelnemers achterin de ruimte zouden dat wel eens niet kunnen zien. Het is belangrijk om in- en uit te zoomen, zodat de deelnemers het beste kunnen zien wat de leerkracht projecteert.
Oplossing: De specificaties kunnen variëren van computer tot computer, maar ze hebben allemaal zoom functies. Op sommige computers gebruikt men "ctrl" of "command" en "+" of "-" op andere computers kan men het scrollwiel op de muis gebruiken. Als deze opties niet werken is er altijd nog een help-menu.
Voordeel: De deelnemers zullen in staat zijn om te zien en te horen wat er gedeeld wordt. Een deelnemer als “herinneraar”aanwijzen kan ook een optie zijn.

Don’t 8: Kom van de spreekstoel en laat de deelnemers stralen

Omschrijving:
Leerkrachten roepen vaak vol trots hoe interactief hun lessen wel niet zijn en hoe betrokken deelnemers zijn. Terwijl ze eigenlijk bedoelen dat ze een digibord gebruiken als beamer voor hun eigen presentaties.
Oplossing: Er zijn vele manieren om de interactiviteit met deelnemers door het gebruik van een digibord vergroten. In plaats van projecteren en het presenteren aan studenten van hun videoclips, zou de leerkracht de deelnemers hun eigen video’s kunnen laten presenteren en bespreken.
Bij groepswerk zouden de resultaten ook gedeeld kunnen worden door de groepen via het digibord te laten presenteren. Laat de deelnemers zelf een presentatie maken van de resultaten van een opdracht in plaats van het de leerkracht te laten doen. Wanneer de deelnemers weten dat hun werk zal worden gedeeld en weergegeven, voelen ze zich meer verantwoordelijk en zijn ze actiever. Een ander voorbeeld: een leerkracht liet zien hoe door gebruik van muziek en geluid de stemming van een dialoog te beïnvloeden is. Hij speelde de audio van vooraf opgenomen diaogen af  met verschillende geluiden en muziek als achtergrond. Daarna werd besproken hoe het de sfeer van het stuk werd beïnvloed.  Laat elke deelnemer of  groep hun eigen werk presenteren en laat hen zelf selecteren welk geluid dat ze willen gebruiken. Deelnemers houden van het gebruik van tools niet van het kijken naar hoe je ze gebruikt.
Voordeel: Deelnemers vinden een interactief klaslokaal aantrekkelijker. Wanneer ze weten dat hun werk wordt gedeeld en weergegeven, investeren ze meer in hun werk.
Door de schijnwerpers op deelnemers te richten laat je hen in plaats van de leerkracht schitteren.

Don’t 9: Een digiboard is geen vervanging van het schoolbord.

Beschrijving: Als een leerkracht een schoolbord/whiteboard wilt gebruiken doe dat dan, verspil dan geen lampen door alles via het digiboard te laten zien. Lampen zijn kostbaar.  Statisch maar 1 ding laten zien is verspilling en onnodig.
Welk instrument gebruikt u, wanneer? Als opdrachten al in het boek staan of de deelnemer heeft deze op een andere manier al ter beschikking bijvoorbeeld op de eigen laptop dan nogmaals, zet de projector uit en spaar de lamp.
Oplossing: Bij de ontwikkeling van lessen moet een leerkracht bepalen of het echt nodig is een digibord te gebruiken. Als de leerkracht wat woorden of een som wil laten zien, is een gewoon een bord voldoende Ook als alles al op papier, in een handout staat of al digitaal beschikbaar is. Bezint eer ge begint
Voordeel: Er zal flink bespaard worden op stroom en lampen.


Don’t 10 Een digibord is een middel, geen doel…verspil geen geld
Beschrijving: Veel te vaak zien we dat een leerkracht het aanwezige digibord helemaal niet gebruikt of niet goed weet hoe het te gebruiken. Vaak vertrouwt een leerkracht dan op een collega. Andere leerkrachten denken juist dat je een duur digiboard nodig hebt om boeiende lessen te verzorgen. Een digiboard is een middel om een doel te bereiken.
Oplossing: Voor het verspillen van duizenden en duizenden euro's aan kostbare digiborden: denk na, wat je ermee wilt.  Zullen leerkrachten echt gebruik maken van deze borden. Zal een leerkracht het lesgeven verrijken op zo’n manier dat het de kosten rechtvaardigt of zijn deelnemers beter gediend door het hebben van toegang tot de technologie in eigen handen. Een school kan beginnen met slechts een digibord en eens zien wat er gebeurt. Onderzoek wijst meer en meer uit dat de prestaties van deelnemers niet hoger is in klaslokalen met digiborden
(hier is veel tekst niet vertaald) Maar in het kort: bezint eer ge begint..
Voordeel: Door goed na te denken aan wie de technologie beschikbaar wordt gesteld worden duizenden euro’s bespaard. Geef je de technologie in handen van de leerkracht of van de deelnemer?


Auteur: Karin Winters

 Ook op dit artikel is een Creative Commons licentie van toepassing.

Update
Inmiddels heeft Karin Winters nog een elfde Don't toegevoegd:
Don't 11 GEBRUIK GEEN WATERVASTE STIFTEN OM OP HET DIGIBORD TE SCHRIJVEN!

10 dingen die je niet moet doen met een beamer

 Pointofix
Een mooie opsomming van tien dingen die je niet moet doen met een beamer en een digibord is te lezen bij The Innovative Educator onder de titel:
The Ten No Nos of Teaching with a Projector or Interactive Whiteboard

Als ik tijd had zou ik ze allemaal vertalen, maar ik hoop dat iemand anders die moeite wil nemen.

Eentje wil ik er echter even uitlichten en dat is nummer 5:
No no: Don't point with your finger!

Dat bracht me in herinnering dat ik een tijd geleden een prachtig klein programma geïnstalleerd heb dat heel goed is te gebruiken wanneer je iets wilt laten zien via de beamer en tóch met het gezicht naar de klas wilt blijven staan (regel 1)

Dat programma heet Pointofix en is gratis te downloaden van pointofix.de
Op de downloadpagina vind je naast het programma zelf ook een languagepack zodat je de tool in het Nederlands kunt gebruiken.

Na installatie krijg je de beschikking over een toolbar die je naar believen kunt oproepen en waarmee je dan op allerlei manieren annotaties kunt maken op je scherm. Daarnaast kun je van (delen van) het scherm ook een screendump maken.
Veel digibord software zal iets dergelijks meeleveren, maar wat als je nog geen digibord hebt maar alleen een beamer? Juist in dat geval kan dit kleine tooltje uitkomst bieden!

Ik heb er een korte screencast over gemaakt:

Geluid embedden bij Wordpress

 De audioplayer van Wordpress, mét playlist!
Geluid embedden bij Blogger is niet zo'n probleem omdat Blogger wat dat betreft veel toestaat. Bij Wordpress is dat anders en omdat ik ook met zekere regelmaat berichten schrijf voor Wordpress blogs ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheden.

Tot mijn verrassing kwam ik erachter dat weblogs die gehost worden bij Wordpress zelf standaard een prima mogelijkheid hebben om een geluidsbestand te plaatsen. Het enige dat je hoeft te doen is gebruikmaken van een shortcode met behulp van vierkante haakjes. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
[audio http://cinch.fm/trendmatcher/307191.mp3]
Dankzij deze code wordt er een kleine flashplayer geplaatst. Je kunt zelfs verder gaan en meerdere geluidsbestanden toevoegen in één player die dan achter elkaar worden afgespeeld. De documentatie daarvoor vind je hier. Nadeel is dat je op een iPad niets ziet. Jammer genoeg staat Wordpress de HTML5 code voor audio niet toe! Bij Blogger mag dat wel en krijg je via:
<audio src="http://cinch.fm/trendmatcher/307191.mp3">
op een iPad of iPhone keurig een speler te zien. Om het helemaal goed te doen moet je op een Wordpress blog dus alsnog de bestanden via een gewone link aanbieden zodat ze ook op een mobiel device kunnen worden afgespeeld.
Tenslotte kun je in een weblog dat bij Wordpress gehost wordt ook de speciale shortcode gebruiken die Soundcloud aanbiedt. Daarmee kun je de Soundcloud speler dus ook makkelijk embedden in een weblog. De komende week hoop ik daar gebruik van te maken op het weblog van Dé Onderwijsdagen.

Draai je Wordpress op een eigen domein dan heb je de hierboven beschreven methode niet standaard tot je beschikking. Je zult dan zelf een plugin moeten installeren. Ik heb er een aantal uitgeprobeerd en ben tenslotte terechtgekomen bij Playpress. Het mooie van deze speler is dat deze ook werkt op een iPad! Ik hoop dan ook dat mbo.kennisnet.nl deze plugin gaat installeren zodat ook daar interviews geplaatst kunnen gaan worden...

Geluid embedden met Soundcloud

Op mijn zoektocht naar mogelijkheden om geluid te embedden op een website ben ik tegen een aantal verrassingen, maar ook beperkingen aangelopen. iPad of iPhone? Klik hier!

Soundcloud
De eerste verrassing was Soundcloud en daarmee heb ik nu ook deze podcast gemaakt. Op Soundcloud.com kun je gratis tot 120 minuten aan geluidsbestanden plaatsen. Je kunt bestanden uploaden, maar ook direct opnemen vanaf de website. Daarnaast biedt Soundcloud apps aan voor de iPhone, de iPad en voor Android toestellen zodat je ook onderweg opnames kunt maken.

Wat Soundcloud onderscheidt van andere diensten zoals Cinch, Shoudio en Audioboo is de grote tijdbalk waarop de podcast wordt weergegeven. Jij zelf, maar ook anderen hebben namelijk de mogelijkheid om op die tijdbalk reacties achter te laten, precies bij het fragment waar de reactie op slaat. Daarmee zie ik voor deze tool allerlei toepassingen binnen het onderwijs omdat je op die manier heel mooi feedback (of extra tips) kunt geven! Om reacties te kunnen plaatsen moet je wel een (gratis) Soundcloud account hebben en zijn ingelogd.

Als je de tijdbalk ziet denk je natuurlijk: Dat is Flash... Het mooie is echter dat het ook werkt op een iPad en dus kennelijk gebruik maakt  van HTML5. Ook bij het terugspelen van bestanden op de iPad app zie je de reacties van anderen en kun je ook zelf weer reageren.

Als je bent ingelogd kun je bij Soundcloud sets aanmaken die via een aparte url te bereiken zijn. Zo kun je geluidsbestanden rond een bepaald onderwerp handig bundelen en aanbieden.

Wat Soundcloud verder bijzonder maakt is het feit dat anderen vanaf jouw pagina bestanden kunnen uploaden naar jouw account. Je krijgt een seintje via e-mail en kunt dan het bestand beluisteren en downloaden. Iemand die daar gebruik van maakt hoeft geen account te hebben, maar moet wel een geldig e-mail adres doorgeven en bevestigen. Daarna krijgt de verzender direct een gratis account aangeboden. Een slimme manier om meer mensen binnen te halen.