28 december 2011

Carbid te koop

 bij de smid in Weerdinge
Ieder jaar staat tussen Kerst en Oud en Nieuw dit bord aan de hoofdstraat bij de smid in Weerdinge. Dan weet je weer dat je in een klein dorpje woont met een smid, een molen en een snackbar. Heerlijk toch?

Meer foto's op Flickr of bij Picasa.

Zes jaar geleden schreef ik er ook al eens over: Carbid in de werkplaats

(p.s. deze post is geïnspireerd door het bericht: Wat moet je doen met oud Oliebollenvet?)

27 december 2011

Tafelschikking

Zie ik bij de statistieken van mijn weblog dat een bericht over tafelschikking edubloggers de afgelopen dagen heel veel hits heeft gehad. Waarschijnlijk vanwege het plaatje dat daarbij getoond wordt want wanneer je bij Google zoekt op tafelschikking afbeeldingen staat dit plaatje op nummer twee.

Kennelijk hebben vel mensen zich de afgelopen dagen afgevraagd ho je ook alweer netjes een tafel moet dekken. Grappig dat veel daarvan dan op mijn weblog uitkwamen en ik hoop dat ze niet teleurgesteld zijn.

Daar zou je dus veel slimmer op in kunnen spelen! Nu alvast maar nadenken over een bericht voor aanstaande vrijdag met als titel: oliebollen, veilig vuurwerk, carbid schieten en meer leuke dingen voor oudejaarsdag. Maar om nu op 1 januari te beginnen met: "Hoe onderdruk ik m'n kater" is ook weer zo wat, al zou het vast veel hits krijgen...

26 december 2011

Maak je eigen stylus!

 DIY stylus van balpen en geleidende foam!
Heb je een iPad maar bevalt je het tekenen met een vinger niet zo goed? Dan kun je natuurlijk net zoals ik deed een prijzige stylus kopen in de hoop dat het tekenen dan beter gaat. Mijn handschrift werd er niet beter van en de Hama stylus die ik heb vind ik ook tegenvallen vanwege de platte voorkant zodat je de stylus onder de juiste hoek moet houden voor een goed contact.

Koop je wel eens losse IC's dan weet je dat de pinnetjes vaak beschermd zijn met een beetje foam. De foam die daarvoor gebruikt wordt is geleidend (i.v.m. statische electriciteit?). Met behulp van zo'n beetje foam kun je prima zelf een stylus maken! Het enige dat je dan nog nodig hebt is een oude balpen, gemaakt van metaal. Ik heb de stift eruit gehaald en met een ijzerzaagje een stukje van de voorkant afgezaagd zodat het gaatje iets groter werd. Toen vanaf de andere kant het foam erdoor geduwd zodat het er een beetje uitsteekt.
Klusje van nog geen 10 minuten en ik heb nu een stylus die beter werkt dat het exemplaar dat ik gekocht heb!

24 december 2011

Maak interactieve video met Youtube

Wanneer je een video of screencast maakt die bestaat uit meerdere onderdelen dan kun je je kijkers de mogelijkheid bieden om door de video heen te navigeren als je deze bij Youtube hebt geplaatst. Het werkt eigenlijk vrij eenvoudig.

Zorg ervoor dat je video of screencast begint met een korte introductie waarin je ook de verschillende keuzemogelijkheden aanbiedt. Je kunt eventueel al knoppen tekenen in je screencast of deze later toevoegen in Youtube. Upload het filmpje naar Youtube, ga naar het betreffende filmpje en kopieer de url naar het klembord want je zult het nodig hebben voor iedere knop met verwijzing die je maakt. Die url ziet er bijv. zo uit: http://www.youtube.com/watch?v=ou82N1tvPd8
Klik dan op de betreffende pagina bovenin op de knop: Annotaties bewerken. De rest wijst zich eigenlijk vanzelf. Daar waar je wilt kun je een annotatie toevoegen in de vorm van een spraakballon, opmerking, een titel of een spotlight. Aan een spraakballon, opmerking of spotlight kun je een link toevoegen. Si dat een link naar (dezelfde) video, kan kan je daarbij ook aangeven op welke tijd deze moet starten. Een opmerking gebruik je om een knop te maken, een spotlight wanneer je al een knop getekend hebt in je screencast.

Heb je geen idee waar ik het over heb, bekijk dan bijgaande video die gebruikmaakt van de knoppen zoals boven beschreven. Het filmpje zelf slaat natuurlijk nergens op maar is bedoeld om een en ander te demonstreren.

Nu ik weet hoe makkelijk het werkt begrijp ik eigenlijk niet waarom niet veel meer video's hiervan gebruik maken!

23 december 2011

Een moment om vooruit te kijken

Her en der zie je rond deze tijd de kerstboodschappen en nieuwjaarswensen voorbijschieten natuurlijk, de een nog origineler dan de ander. Knovio biedt zelfs de mogelijkheid om je boodschap leuk te verpakken en dat wilde ik natuurlijk even uitproberen. Een heel korte terugblik dus op het afgelopen jaar. Tenslotte keek ik een jaar geleden heel anders tegen het leven aan...

Maar vervolgens vooral een vooruitblik op alle mooie dingen die voor 2012 alweer in de planning staan!
In januari de halfjaarlijkse conferentie van saMBO-ICT en in maart Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT waar ik echt heel erg naar uitkijk. Maar er gaat nog veel meer gebeuren. Zo mag ik het komende jaar een aantal keren fungeren als gastheer op Dé verdieping bij Kennisnet in Zoetermeer en in het Innovatiehuis van het Consortium voor Innovatie dat in januari geopend wordt in 's Hertogenbosch. Binnenkort hoop ik hier meer over te kunnen vertellen.

En als ik ergens zin in heb, dan is dat in de lente, lente in het onderwijs! Doe je met ons mee en bekijk je het komende jaar het onderwijs ook van de positieve kant? Er gebeuren zoveel mooie dingen dat ik juist die het komende jaar ook op deze plaats in het zonnetje hoop te zetten. Wil je daaraan bijdragen, stuur dan je verhaal op en het krijgt hier een plekje!

Tweehonderdvijftig workshops en presentaties!

Op 21 en 22 maart 2012 vindt op Papendal Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT plaats, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie met Kennisnet en saMBO-ICT als conferentiepartner. Inmiddels zijn er meer dan 250 presentatievoorstellen ingediend bij de programmacommissie. Het is daarom niet meer mogelijk om nu nog ideeën aan te dragen, ook al weten we dat die er nog wel zijn. Het programma zit gewoon helemaal vol!

Een prestatie van jewelste als je bedenkt dat dit vrijwel allemaal voorstellen zijn vanuit de onderwijsinstellingen zelf.

Er valt veel te delen
Een duidelijker bewijs dat er veel te delen valt als het gaat om onderwijsvernieuwing en ICT is er niet te geven. We*) zijn dan ook trots op al die mensen die hun nek uitsteken en een voorstel hebben ingediend. De programmacommissie heeft het er uiteraard druk mee, maar geniet van de prachtige dingen die voorbijkomen.

Vendors Alley
Parallel met de presentatieronden van de onderwijsinstellingen en conferentiepartners Kennisnet en saMBO-ICT worden er in de Vendors Alley presentaties verzorgd door 6 belangrijke marktspelers. Vaak is de Vendors Alley de vindplaats van alledaagse oplossingen voor problemen die je morgen wilt aanpakken.


Programma
De komende weken zal de programma-matrix verder gevuld worden zodat alle goedgekeurde voorstellen een plekje kunnen krijgen. Vanaf 16 januari staat alles op de juiste plek en is het mogelijk om je eigen programma samen te stellen! In januari komt er ook een programma-overzicht op papier uit dat alle deelnemers krijgen toegezonden.

Aanmelden
Met zoveel programma-onderdelen mag het duidelijk zijn dat er ook veel belangstelling voor de conferentie is. Omliggende hotels beginnen al aardig vol te raken. Wacht dus niet te lang met aanmelden als deelnemer, want net als voor de presentatievoorstellen geldt straks ook voor Papendal: vol=vol!

*) Ja, ik spreek in de "we" vorm omdat ik ook werk voor het Consortium voor Innovatie!

19 december 2011

Schoolleider Niek zoekt antwoorden

"Bring Your Own Device" in het onderwijs...

Medewerkers, leerlingen en studenten brengen hun eigen smartphone, BlackBerry, iPad, laptop of misschien zelfs een gameconsole van PlayStation II mee naar school. Om er mee te werken en te leren! Het idee roept vragen op bij de een terwijl een ander enthousiast wordt over de mogelijkheden. Sommige scholen bereiden zich actief voor of gaan ermee aan de slag, andere scholen proberen het actief buiten de deur te houden. De wereld verandert en mensen veranderen mee. Scholen krijgen er hoe dan ook mee te maken. In een aantal blogberichten vanuit het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma wordt schoolleider Niek gevolgd in zijn zoektocht naar antwoorden op de vele vragen die het thema oproept.

Deze blogberichten verschijnen op http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/laptops-tablets/ en er zijn al twee afleveringen geplaatst!
In Bring Your Own Device - van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam heeft Niek net een boze ouder aan de telefoon gehad.
In Bring Your Own Device - In mist ontdek je de wereld meter voor meter realiseert Niek zich, dat hij inmiddels een beetje anders is gaan denken over het gebruik van mobieltjes (en daarmee over social media) dan eerder.

Het maakt nieuwsgierig naar de nog volgende afleveringen, al vind ik eerlijk gezegd dat de auteur in één bericht wel heel veel wil vertellen. Ik zou de bijdragen zelf nog simpeler, korter en met minder links maken. Nu moet je er echt wel even voor gaan zitten, maar het is de moeite waard!

Of het allemaal waar gebeurd is? Ontdek het zelf! En geef toe, het hád zo maar zo gebeurd kunnen zijn!
En zijn jullie ook nieuwsgierig wie de auteur is? Wie weet maakt hij/zij zichzelf nog wel bekend;-)

Reactie Besturenraad

Ruim een week geleden besteedde ik aandacht aan het door de Besturenraad uitgegeven modelprotocol sociale media. Naar aanleiding van een bericht op onderwijsethiek.nl nodigde ik de Besturenraad uit om met een reactie en toelichting te komen.
Inmiddels heb ik die reactie ontvangen mét de toestemming om deze te publiceren. In dat schrijven wordt ook aangegeven dat het protocol primair een juridisch stuk is dat vorm geeft aan de zorgplicht van scholen op dit gebied. Bij de totstandkoming is er contact geweest met gebruikers en kenners van sociale media.

16 december 2011

Kersttoespraak: “lente in het onderwijs”

 Majesteit! 
Met toestemming en op verzoek overgenomen van Marcel Kesselring. Lees door tot en met de oproep aan het eind!

Majesteit,

Het is nog geen kerst maar waarschijnlijk bent u nu al bezig met het schrijven van de kersttoespraak. Misschien kunnen wij u helpen met een positieve bijdrage vanuit het onderwijs.

Ook in het onderwijs was het een bewogen jaar. Er moet me wel even iets van het hart.

Vorig jaar had u het in uw toespraak over het feit dat u verschillen ziet als startpunt voor dialoog.
“Uiteenlopende opvattingen horen natuurlijk bij een open samenleving. We kunnen de verschillen niet ontkennen maar moeten ze zien als startpunt voor maatschappelijke dialoog.”
“Door ons te richten op een gemeenschappelijk perspectief kunnen wij trachten angst en argwaan te overwinnen en een goede balans te vinden tussen ‘wij’ en ‘zij.”
Hiermee benadrukt u de verschillen om dan vervolgens te zoeken naar gemeenschappelijkheid. In het afgelopen jaar heb ik me ontzettend opgewonden over hoe met name de media juist het tegenovergestelde deed. Er werden continue mensen tegen elkaar uitgespeeld of er werden onmogelijke stellingen geposteerd, omdat dit blijkbaar goed scoort op tv. Dit levert absoluut geen bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs.

Weet u waar ik het over heb?
Heeft u de avond van het onderwijs gezien? Bekijk het anders op uitzending gemist, dan ziet u zelf hoe voor- en tegenstanders in debat gaan over de stelling ‘ICT is de belangrijkste sleutel tot beter onderwijs”. Natuurlijk is bijna niemand het hier mee eens. Het gevolg is dat de “early” en “late majority”hun hakken weer in het zand kunnen zetten, laat staan de “laggards want die komen helemaal niet meer uit hun schulp”. Waarom heeft de NTR de avond niet ingezet om juist de prachtvoorbeelden te laten zien uit de praktijk. Geef de “innovators” en “early adopters” erkenning en geef ze een podium om de succesverhalen van ICT/social media toepassingen tentoon te spreiden. Graag in 2012 een avond van het onderwijs waarin docenten niet tegenover elkaar staan maar naast elkaar en in discussie gaan over hoe ze met ICT/social media onderwijs aantrekkelijker en beter maken, samen zoeken naar wat ze gemeen hebben en dit versterken.

Wilt u nog een voorbeeld?
Heeft u de discussie omtrent ouderbetrokkenheid gevolgd? Minister Bijsterveldt, waarschijnlijk met alle goede bedoelingen (ik ga namelijk uit van het goede van de mens), heeft een discussie gestart waarin zij aangaf dat alle ouders zich dienen in te zetten voor het verbeteren van leerprestaties van hun kind, voor de school en voor respect voor de leraren. Dit werd opgepikt met krantenkoppen als “ouders moeten meer aandacht besteden aan hun schoolgaande kinderen, en die tijd moet desnoods komen uit minder werken“. Misschien wilde zij bewust het gezin als hoeksteen van de samenleving in deze discussie gooien of was er gewoon sprake van onhandige communicatie. In elk geval was het resultaat dat de verkeerde discussie werd gevoerd, zoals bijPauw en Witteman, en drijven we ouders en scholen verder uit elkaar.

Nog één voorbeeld?
Misschien heef u mijn blog “Social media durf te proeven, durf te delen, durf te creëren” gelezen, waarin ik reageer op de berichtgeving “richtlijnen social media” van CNV onderwijs. Naar mijn inziens een negatieve insteek over social media in onderwijs. De besturenraad deed daar vorige week nog een schepje bovenop, maar dit heeft u waarschijnlijk ook gelezen op de blog van mijn edublogger collega Trendmatcher. In de reacties las ik: “Dit protocol is een typisch voorbeeld van “Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet”. Het is een groot en angstig dreigement, geheel voorbij gaand aan de fantastische mogelijkheden die Social Media bieden, niet alleen inhoudelijk bij lessen, maar ook wanneer het gaat om goede PR voor de school. Negatieve PR gebeurt natuurlijk ook, maar die wordt vaak veroorzaakt door het krampachtig omgaan met of het geheel ontbreken van regels voor het gebruik van social media. Hoog tijd dat besturen en management eens goed uitgelegd wordt wat het begrip social Media inhoudt en welke voordelen dit allemaal voor een school kan hebben. Count me in.”

Beste Koningin, in 2009 had u in uw kersttoespraak kritisch gesproken over twitter maar gelukkig heeft u ook de kansen gezien van social media en kunnen wij elkaar via twitter volgen. U bent een voorbeeld omdat u de omslag heeft gemaakt van angst naar kansen voor social media. We hebben juist nu uw hulp hard nodig in het onderwijs.

Beste Koningin, we hebben beide het beste voor met ons land. We willen een samenleving waarin we kinderen veilig en vertrouwd kunnen laten opgroeien, we willen kinderen de wereld leren laten ontdekken. Het zijn deze kinderen die het land verder vorm gaan geven.

Hierbij wil ik vragen of u dit jaar in uw kersttoespraak aandacht wilt schenken aan het onderwijs. Er gebeuren prachtige dingen in het onderwijs maar deze worden niet door media opgepikt. Het is tijd om een positieve golf te maken! Het wordt tijd voor een lente in het onderwijs waarin we zoeken naar verbindingen, ouders en scholen, leerlingen en docenten en hoe social media hierbij kan helpen. Laten we de positieve verhalen veel meer verspreiden over gebruik social media in de klas/school door docenten en leerlingen, laten we docenten aan de hand meenemen in de wereld van social media, laten we van elkaar leren!

Nu kan ik me voorstellen dat u niet weet wat voor moois er gebeurt binnen het onderwijs maar ik denk dat er genoeg docenten, schoolleiders…… zijn die u graag willen helpen met het in kaart brengen van positieve verhalen vanuit de onderwijspraktijk.

Hierbij doe ik een oproep aan alle docenten, schoolleiders van Nederland om bij te dragen aan “lente in het onderwijs”. Laat zien wat voor moois je aan het doen bent, hoe jij de verbinding zoekt, hoe jij social media inzet om bruggen te bouwen, hoe jij social media inzet om leerlingen te boeien, hoe jij leert van leerlingen? hoe jij leert van ouders? hoe jij de brug slaat met ouders……..

Feel good in het onderwijs!

Fijne kerstdagen!

Marcel Kesselring

15 december 2011

Expanding the classroom

Stefan van der Weide: zo mooi gaat het worden!
Op mijn oproep via Twitter om met aanvullingen te komen op de verzameling screencast tools kwam een reactie van Stefan van der Weide:
"snagit en screenflow zijn must en kan ook via quicktime X"
Maar daar bleef het niet bij, hij kwam ook met wat praktijkvoorbeelden: http://www.youtube.com/svdweide
Als je daar naartoe gaat ben je voorlopig niet uitgekeken!

Stefan is docent maatschappijleer bij Stad en Esch in Meppel, gadgetlover, gek op Apple en op innovatie en dat laat hij op zijn Youtube channel duidelijk zien. Reden genoeg voor mij om hem (via Twitter) nog een paar vragen te stellen.

Een Twitter interview:
"Ook bezig met Flipping the classroom?" vroeg ik hem.
"Nee, expanding the classroom, een concept van Stad en Esch, maar dan al wat verder uitgewerkt."
"Kost dit je tijd of scheelt dit je tijd? Hoe reageren leerlingen? En ouders?"
"Dit kost eerst tijd en dan gaat het je schelen. Leerlingen vinden het altijd en overal heerlijk. Ouders vinden het fijn om een beter inzicht te hebben in wat hun kind precies doet / te horen krijgt in de klas. Daarnaast ook volledig digitaal werkboek, toetsen, oefentoetsen en keuzeopdrachten, alles #zelfgemaakt."
"Maar ik neem aan dat de leerlingen de filmpjes niet tijdens de les, maar thuis bekijken, of juist wel?"
"Beide: Thuis om te leren / herhalen / tijdens huiswerk (ook in de bus op de smartphone! #leveyoutube). Tijdens de les: perfect voor het gebruik in individuele leerroutes. Zeker in combi met de mogelijkheden van de elo (Teletop), #Skype, #Twitter."
"Het geeft jou dus de gelegenheid om veel individueler aandacht te geven? Da's dus pure winst! Wat heeft je doen besluiten om het zo te gaan doen?"
"Lastig. Ben altijd gek op digitaal geweest. En toen we als school naar 1-laptop-per-leerling gingen zag ik mijn kans schoon..."
"Bedankt voor al je antwoorden! Nu lekker genieten van de avond..."
"Graag gedaan, ga ik zeker doen! Idem"
Kijk, zo'n docent verdient het om even in het zonnetje gezet te worden!
Hieronder zie je een voorbeeld van zijn werk:

 

13 december 2011

Microsoft SkyDrive voor de iPhone

Nu ik toch bezig ben: Microsoft SkyDrive is nu ook als app beschikbaar voor de iPhone en doet het natuurlijk ook op de iPad.

Ik kan er nog niet veel zinnigs over zeggen, want kwam er net toevallig achter, maar je gaat natuurlijk vergelijken met bijvoorbeeld Dropbox.
We hebben het wel over 25 GB gratis opslag natuurlijk!

Microsoft OneNote voor de iPad

Met alle aandacht voor die iPads is het al een tijd geleden dat ik iets geschreven heb over Microsoft. Da's natuurlijk niet eerlijk, dus werd het hoog tijd om Microsoft weer eens te noemen!
Vandaar hierbij de aankondiging dat Microsoft OneNote nu ook gratis als app is te downloaden vanuit de Appstore voor de iPad. De OneNote iPhone app was al langer beschikbaar, maar dan alleen in de Amerikaanse store.
OneNote is eigenlijk een ondergeschoven kindje met volgens mij heel veel potentie en mogelijkheden in het onderwijs.
Nu nog even wachten tot alle Office onderdelen beschikbaar komen voor de iPad! Hoe lang zal dat nog duren?

Besturen­raad moet huiswerk overdoen

 vindt onderwijsethiek.nl
De juristen van de Besturen­raad moeten hun huiswerk overdoen.
Dat is de conclusie die Wes Holleman trekt in een uitgebreid bericht op onderwijsethiek.nl waarin hij mijn spontane verontwaardiging over het modelprotocol een gedegen voedingsbodem geeft door het protocol grondig tegen het licht te houden.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden en raad iedereen dan ook aan om het bericht op onderwijsethiek.nl te lezen. Klik dan ook vooral door naar het uitgebreide PDF document.

Ik hoop werkelijk dat de Besturenraad zichzelf én daarmee de grote groep die zij vertegenwoordigt serieus neemt en inderdaad het huiswerk over gaat/laat doen. Ik zal in ieder geval mijn oorspronkelijke bericht bij de juridische helpdesk van de Besturenraad onder de aandacht brengen zodat ze niet kunnen zeggen dat ze niet op de hoogte waren van de veroorzaakte commotie. Het siert de Besturenraad wanneer zij de terechte kritiek die inmiddels is losgekomen ter harte neemt en met een reactie, of nog liever aanvulling/toelichting komt op het nu gepubliceerde modelprotocol.

Uiteraard houd ik m'n lezers op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.

12 december 2011

Wikiwijs zoekt trainers!

 Voor Wikiwijs in het MBO
Wikiwijs en het Kennisnet MBO-team hebben voor 2012 een ambitieuze doelstelling: Ze willen meer dan 50 docententeams in het MBO trainen in het werken met Wikiwijs. Dit zijn zowel eenvoudige knoppencursussen als trainingen in het maken en arrangeren van leermateriaal. Vanaf januari 2012 zullen deze trainingen gegeven worden door Wikiwijs. Wikiwijs.

Wikiwijs zoekt trainers!
Wikiwijs zoekt mensen die ervaring hebben met het geven van trainingen om tegen een passende vergoeding en op oproepbasis trainingen voor Wikiwijs te verzorgen. Geïnteresseerde trainers kunnen zich opgeven voor het geven van twee verschillende trainingen:
  1. Hoe werkt Wikiwijs? – duurt 1 dagdeel
  2. Maken en Arrangeren van leermateriaal in Wikiwijs (er vanuit gaande dat de deelnemers al goed bekend zijn met Wikiwijs) – duur van deze cursus is 2 dagdelen verdeeld over 2 dagen.
Na succesvolle afronding van de trainerscursus worden de deelnemers opgenomen in de Wikiwijs trainerspool en kan men gevraagd worden om andere docenten te trainen in Wikiwijs.
Neem voor meer informatie contact op met de projectsecretaris van Wikiwijs, Bong-Yeo Hildering via email: b.hildering@kennisnet.nl.

Wikiwijs in het MBO
Er gebeuren mooie dingen met Wikiwijs. Helaas zijn ze in het mbo niet altijd goed zichtbaar. Daarnaast is er niet altijd het gevoel dat Wikiwijs ‘van ons is’. Het programma Wikiwijs dat de komende jaren uitgevoerd wordt, zal dat veranderen. Wikiwijs wordt naar de sectoren gebracht, dus de sectoren krijgen meer invloed op de activiteiten en de inzet van Wikiwijs in de eigen instellingen.

Een eerste stap daarbij is de inrichting van verschillende ‘kamers’ die inhoudelijk de ontwikkelingen van Wikiwijs gaan aansturen. Voorzitter van deze kamer is Frida Hengeveld, tevens bestuurslid van de MBO Raad. Verder zullen sectordeskundigen uit het onderwijs en uit de hoek van de ict plaatsnemen in de kamer.

11 december 2011

Laat QR-code spreken!

 met QR voice
Het klinkt misschien wat raar (letterlijk!) maar je kunt QR-code laten spreken via http://qrvoice.net.
Ga naar de website, voer de tekst in die je wilt laten uitspreken via een QR-code en klik op de knop rechts naast het invoerveld. Er wordt een QR-code gegenereerd die je met de schuifbalk nog in grootte kunt aanpassen. Daarna is het een kwestie van plaatje opslaan en uitprinten. Denk daarbij ook eens aan een (Dymo) labelprinter. Je kunt de QR-codes vervolgens door de school plakken en zo een speurtocht houden (basisschool) of andere spannende dingen bedenken!

QR voice is gemaakt met behulp van een slimme mashup van Yahoo! User Interface Framework, Google Translator Charts/APIs en bit.ly url shorten API. Een mooi voorbeeld van hoe je met tools van verschillende partijen iets in elkaar kunt sleutelen.

Lesje mediawijsheid

Het modelprotocol sociale media dat de Besturenraad heeft uitgegeven is beschikbaar gesteld als Word document. Een mooie service naar de achterban want dat betekent dat je simpelweg [naam onderwijsinstelling] kunt vervangen door de naam van je eigen instelling, het even agendeert in het directie-overleg en vervolgens accordeert als zijnde aangenomen en vanaf dat moment geldend voor alle "betrokkenen".

Bijkomend voordeel van een Word document is dat het een eigenaar heeft. Je hoeft maar te klikken op de Eigenschappen van het document en je ziet wie de auteur is. Dan is het een kwestie van even googlen en je kunt je een redelijk beeld vormen van achtergronden, loopbaan, opleiding enzovoort.
Google brengt me naar een Facebook account met vier vrienden, een Twitter account met maar liefst vijf tweets, twee volgers en twee gevolgden en een LinkedIn account met toch wel 87 connecties.

Het zegt natuurlijk niets allemaal, maar toch zorgt het ervoor dat ik het modelprotocol opeens met heel andere ogen ga bekijken. Het is namelijk helemaal niet gezegd dat de naam die ik zie staan ook de naam is van degene die dit allemaal bedacht heeft. Wanneer je een bestaand document aanpast blijft die auteursnaam gewoon staan. En toch denk ik dat het liever als PDF document gepubliceerd zou hebben!

Het brengt mij wel bij de volgende vraag: Heeft uw organisatie ook een protocol voor het opstellen en publiceren van documenten?
4. Elke betrokkene dient zich ervan bewust te zijn dat de gepubliceerde teksten en uitlatingen voor onbepaalde tijd openbaar zullen zijn, ook na verwijdering van het bericht.
De reden waarom de Besturenraad met dit protocol is gekomen nadat -zoals ze zelf zeggen- het door het CNV uitgebrachte protocol veel reacties veroorzaakte is dat schoolbesturen op het gebied van sociale media behoefte hebben aan een duidelijk en praktisch protocol dat tegemoetkomt aan de dagelijkse praktijk op school. (bron)
Je mag dan verwachten dat dit protocol ook is opgesteld door mensen uit die dagelijkse praktijk. Ik ben daarom wel benieuwd hoe dit protocol tot stand is gekomen en wie daar en vanuit welke achtergrond aan hebben meegewerkt. Het kan toch niet zo zijn dat iemand van Online Marketing & Communications dit alleen bedacht heeft?

Wat een dubbele moraal!

Normaal gesproken ben ik niet zo van het moralistische en ik ben ook niet dol op preken, zeker niet op zondag, maar ik heb gisteren de hele dag ergens mee rondgelopen en wil het nu toch van me afschrijven, schadelijk of niet!

Wat is het geval?
Vrijdag schreef ik al over het Modelprotocol sociale media zoals dat door de Besturenraad is uitgebracht. Daar staan nogal wat dingen in die, naarmate ik er meer over ben gaan nadenken, me behoorlijk tegenstaan.

Dat werd versterkt toen ik gisteren in de Volkskrant een artikel las over de door Nederland georganiseerde internationale conferentie over internetvrijheid waar bekend gemaakt werd dat Nederland 6 miljoen euro uittrekt  voor internetvrijheid om cyberactivisten te steunen. We moedigen burgers in landen als Syrië aan om in opstand te komen en zich te roeren via sociale media. We willen ze zelfs helpen om ervoor te zorgen dat ze anoniem blijven en niet ontdekt worden. De Volkskrant doet er een handboek Facebookdissident bij met 13 punten waar een activist op moet letten. Er worden computers beschikbaar gesteld in ambassades in het buitenland...

Zullen we de computers in onze gemeentehuizen dan ook maar openstellen zodat leerlingen en medewerkers die misstanden aan de kaak willen stellen zonder angst hun verhaal kwijt kunnen?
In het modelprotocol staat namelijk uitdrukkelijk dat het niet de bedoeling is dat je iets zegt dat schadelijk kan zijn voor [naam onderwijsinstelling]!
2. Het is betrokkenen toegestaan om kennis en informatie te delen, mits het geen vertrouwelijke of persoonlijke informatie betreft en andere betrokkenen niet schaadt.
In feite betekent dit dat je als leerling niet te vaak mag roepen dat er alweer een les niet door is gegaan want dat zou de goede naam van [naam onderwijsinstelling] kunnen schaden. Als medewerker moet je je al helemaal niet negatief uitlaten want dan volgen disciplinaire maatregelen of zelfs ontslag.

In feite is het modelprotocol dus prima bruikbaar in een land als Syrië al gaan ze daar met hun sancties nog een paar stapjes verder! Dat is toch wel een pijnlijke constatering...

Wees dus flink en kijk ook naar jezelf als organisatie!
Wat mij betreft worden er daarom nog een paar spelregels toegevoegd aan het modelprotocol van de Besturenraad:
  • [Naam onderwijsinstelling] monitort actief wat er over haar gezegd wordt op de verschillende social media platforms. Daar waar er om gevraagd wordt gaat zij in dialoog met schrijvers.
  • Komen er over een bepaald onderwerp veel vragen binnen via sociale media, dan zorgt het webcareteam voor een adequaat antwoord.
  • Komt [naam onderwijsinstelling] aanhoudend negatief in het nieuws dan zal de organisatie actief op zoek gaan naar de reden daarvan. Blijkt de informatie die via de sociale media verstrekt wordt juist te zijn, dan doet [naam onderwijsinstelling] er alles aan om die situatie te verbeteren.
  • Wanneer medewerkers, ouders of leerlingen zich via social media negatief uitlaten over [naam onderwijsinsteling] hebben ze daar hun redenen voor. Het is er [naam onderwijsinstelling] alles aan gelegen om die redenen weg te nemen, niet door betrokkenen het zwijgen op te leggen, maar door zaken zo te verbeteren dat iedereen daar gelukkig van wordt!
Het lijkt me echter nog beter om al deze regels achterwege te laten en het gewoon te doen met de standaard huisregel: gebruik je gezond verstand!

Disclaimer:
De standpunten en meningen in dit bericht zijn mijn eigen persoonlijke mening en staan los van eventuele officiële standpunten van mijn werkgevers.

09 december 2011

Weer een Modelprotocol Sociale Media

Docenten die vrienden worden met leerlingen op Facebook of Hyves. Leerlingen die filmpjes van leraren op YouTube zetten. Tweets over de school door medewerkers van de school. Hoe ga je daarmee om? Ook de Besturenraad heeft nu een modelprotocol sociale media opgesteld.
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. En ook niet uit de scholen. Maar er dient wel zorgvuldig mee te worden omgegaan.

04 december 2011

Flip winnaars bekend!

Zoals beloofd hierbij de bekendmaking van de winnaars van de Flips die Saranna en ik beschikbaar hebben gesteld.
Ik vond het best moeilijk een keuze te maken, want ik gun iedereen die reageerde eigenlijk wel een exemplaar.
Ik heb zelfs gebruik gemaakt van Tricider, een tool waarmee je meerdere mensen ideeën kan laten aandragen, argumenten voor en tegen kan laten verzinnen en kan laten stemmen op de ideeën.

Mijn Flip gaat naar Mathijs, de zoon van Maddi die prachtig onder woorden bracht waarom ze Mathijs graag met een Flip zou willen laten werken.

De tweede Flip mag naar Pelin, die houdt van media, fotograferen en ook van filmen en me garandeert dat de Flip na een poosje niet in de kast belandt.

Ik zal zorgen dat de Flips bij de nieuwe eigenaars terechtkomen en hoop dat ze er een keer een leuk filmpje mee maken die ik hier zou kunnen plaatsen.
Van harte gefeliciteerd allebei en veel plezier ermee!

01 december 2011

Kans op een Flip verdubbeld!

"Wie wil mijn Flip?" vroeg ik een paar dagen geleden en ontving (tot nu toe) maar liefst dertien reacties. Het wordt dus moeilijk om te kiezen, want iedereen heeft een prima motivatie. Wat schetste mijn verbazing toen in deze week 's avonds heel laat de volgende reactie kreeg via Facebook:
Ik zou maar moeilijk kunnen kiezen. ik maak het eenvoudiger voor je. heb zelf met met Iphone camera eigenlijk genoeg voor wat ik wil en heb ook nog een Flip liggen, dus je mag die van mij ook weggeven! Ik ga je keuze lekker niet beinvloeden. Tegen de tijd dat je er uit bent, laat me maar even via mail of DM weten op welk adres de flip mag arriveren. Saranna Maureau
Is dat niet geweldig?
Nu kan ik dus niet één maar twee personen blij maken! Overigens is me van diverse kanten geadviseerd om niet te kiezen op basis van de toelichting, maar gewoon via loting de gelukkigen uit te kiezen en zo ga ik het zondag aanstaande dus doen.

Het brengt me wel op het volgende:
Wat heb jij nog in de kast liggen dat je al tijden niet meer gebruikt maar waar je een ander heel blij mee zou kunnen maken? Overweeg dan om het gewoon weg te geven. Ik help je graag!

Voicethread voor de iPad

Het is al meer dan vier jaar geleden dat ik schreef over Voicethread. Ik demonstreerde de tool aan de hand van een foto van mijn meterkast (die er tot deze zomer nog net zo uitzag). Nu heeft Voicethread ook een app voor de iPad/iPhone en dat biedt weer allerlei mogelijkheden om zo'n device te gebruiken voor een instructie. Je kunt dus Voicethreads maken op de iPad, maar bestaande daar ook heel mooi schermvullend op afspelen als je de gratis app geïnstalleerd hebt.

Ik heb maar even snel iets gemaakt maar dat kan veel mooier natuurlijk. Het mooie van Voicethread is dat anderen op allerlei manieren kunnen reageren. Maak eens iets en vraag je leerlingen om commentaar!