31 oktober 2012

Thuis lessen volgen als je ziek bent

Ik kreeg een vraag van een moeder wiens zoon niet altijd naar school kan en daardoor teveel lessen mist. Ze kwam bij mij terecht omdat ze als zoekopdracht had ingevuld: Onderwijs met Skype
Dan kan ik er dus maar beter even een duidelijk verhaal van maken:-)

Ik heb haar geadviseerd om samen met school te kijken of het mogelijk is om een computer op een bureaustoel te monteren met Skype en wat andere programma's. Daarbij heb ik haar gewezen op Webchair dat hiervoor een professioneel product ontwikkeld heeft.

Technich is het dus absoluut mogelijk. Het hangt af van de bereidwilligheid van school om hier aan mee te werken en aan technische voorzieningen, zoals een goede internetverbinding. Daarnaast vergt het natuurlijk ook wat investering. Zijn er scholen die hier ervaring mee hebben en wellicht nog wat tips aan kunnen dragen? Meer informatie over de Webchair vind je bij Kennisnet en bij Weethetsnel.nl. Daar staat ook dit filmpje dat het systeem goed laat zien:

Leren kan zonder leraar

Gisteren werd ik gewezen op dit artikel in de Telegraaf: Android-tablet als leraar.
Het gaat over het One Laptop Per Child-project dat een experiment is gestart waarbij kinderen in ontwikkelingslanden een tablet krijgen om te zien of ze zichzelf het gebruik ervan kunnen aanleren. De voorlopige resultaten zijn opmerkelijk, zo meldt oprichter Nicholas Negroponte. Lees daarover verder in het artikel.

30 oktober 2012

Zo kan het dus ook!

Juist omdat ik het zelf in het verleden zo anders heb meegemaakt vind ik het geweldig wat ik de laatste tijd tegenkom aan lef, openheid en transparantie bij sommige bestuurders van onderwijsinstellingen. Daarmee laten zij niet alleen hun eigen werknemers zien hoe het kan, maar veel mensen daarbuiten net zo goed! Het stimuleert, het maakt je enthousiast en het maakt dat je je medeverantwoordelijk voelt voor de grote uitdaging waar we met elkaar voor staan in het onderwijs van nu en straks.
Zo, dat wilde ik even kwijt!

29 oktober 2012

Maak je eigen Windows 8 tegels

Wil je een aantal snelkoppelingen in je Windows 8 startscherm plaatsen maar ben je uitgekeken op die saaie standaardtegeltjes?
Maak ze dan gewoon even zelf!

Wat je nodig hebt is een klein programma met de naam OblyTile. Je kunt het downloaden vanuit Skydrive of Dropbox. Het is één .exe bestand dat eerst gewoon in je download directory kan blijven staan. Maak dan twee tegels aan voor iedere snelkoppeling die je wilt maken, een van 140×140 en een van 30×30 pixels. Sla de plaatjes op als .png bestand. Als voorbeeld heb ik natuurlijk die grijze kop van mezelf weer gebruikt.
Houdt er rekening mee dat de tekst altijd wit is en wel leesbaar moet zijn op de achtergrond van het plaatje.

Start nu OblyTile. Je krijgt een melding met de vraag of je het programma wilt uitvoeren waarbij je gewoon op ja kunt klikken. Nu is het gewoon een kwestie van vakken vullen en op Create Title klikken. Er wordt een directory aangemaakt onder C:/Program Files/OblyFile waar de informatie wordt opgeslagen. Ik heb het programmaatje zelf daar nu ook opgeslagen. Ga naar je startscherm en Voila, er staat een mooi zelfgemaakt tegeltje! Dit kan met programma's die op je systeem staan maar natuurlijk ook met externe websites, zoals dit weblog:-)

Van goed naar excellent onderwijs

Op diverse weblogs zie ik inmiddels delen uit het Regeerakkoord verschijnen. Gewoon een hoop tekst waarbij ik niet weet wat de woorden van de blogger zijn en wat uit het akkoord komt, zonder link of bronvermelding. Leuke vulling natuurlijk voor je weblog, maar volgens mij trek je daarmee geen lezers, tenzij je er zelf iets aan toevoegt. Hier zul je daarom niet de hele tekst vinden, maar ik volsta met een simpele link naar het PDF document dat gepubliceerd is op deze pagina.

Wat heb ik er aan toe te voegen? Sorry, maar zo snel kan ik geen conclusies trekken. Wel heb ik inmiddels geconstateerd dat ICT in totaal drie keer genoemd wordt. Het woord delict vijf keer...
Een document doorzoeken op een aantal zoekwoorden geeft soms verrassende resultaten!

Windows 8 voor maar € 14,99

Heb je na 2 juni 2012 een Windows pc gekocht met daarop Windows 7 of ga je dat doen voor 31 januari 2013? In dat geval kun je gebruikmaken van een speciaal upgrade aanbod. De aanbieding geldt alleen voor individuele klanten. In aanmerking komende pc's zijn nieuwe pc's die zijn gekocht tijdens de promotieperiode, die beschikken over een geldig Windows 7 OEM Certificate of Authenticity en die een geldige productcode voor Windows 7 hebben. De aanvraag moet je doen vanaf de pc of het notebook dat je wilt upgraden. Je downloadt een upgrade assistant die bepaalt welke versie voor jouw systeem geschikt is. Daarna krijg je via e-mail een promotiecode toegestuurd die je kunt invullen bij de uiteindelijke bestelling en die daarmee zorgt voor de korting. Gedetailleerde informatie vind je hier. Er is ook een uitgebreide FAQ waar alle spelregels zijn na te lezen.

Wel eerlijk zijn natuurlijk!
Bij het verstrekken van de juiste gegevens gaat Microsoft er wel van uit dat alles eerlijk wordt ingevuld. Er is namelijk geen enkele controle of de verstrekte gegevens over de aangeschafte pc ook kloppen. Dus stel dat je je "vergist" in de datum van aankoop, dan maakt dat voor de verdere gang van zaken niet uit. Realiseer je wel dat je gegevens bekend worden bij Microsoft. Je moet tenslotte op de een of andere manier online betalen!
Ik werd hierop geattendeerd door Caschys blog en kan uit (doorgaans) betrouwbare bron melden dat een en ander (ten tijde van schrijven) inderdaad zo werkt. Het zou me echter niet verbazen wanneer Microsoft dit alsnog gaat aanpassen. Ik zou de mensen die zich niet precies herinneren wanneer ze een pc hebben aangeschaft niet graag de kost geven...

Windows 8 voor medewerkers in het onderwijs

Afgelopen vrijdag kwam Windows 8 beschikbaar. Beschik je al over Windows, dan kun je tijdelijk voor € 29,99 upgraden naar Windows 8 Pro! Bekijk hier de details van deze aanbieding. Ben je echter werkzaam in het onderwijs, dan kan dat nog veel voordeliger!

Via SURFspot.nl is Microsoft Windows 8 Professional Upgrade beschikbaar voor € 19,50 (als DVD) voor leerlingen en medewerkers van basisscholen en medewerkers van onderwijsinstellingen voor gebruik thuis. Helaas is er nog geen licentie voor de studenten. Daarover wordt nog onderhandeld. Deze speciale pagina voor studenten houdt je van de laatste ontwikkelingen op de hoogte. SURFspot.nl is dé ICT-webwinkel waar studenten, medewerkers van universiteiten en hogescholen, medewerkers van basisscholen en (ouders van) basisschoolleerlingen legale software en andere ICT-producten met onderwijskorting kunnen aanschaffen.

Ben je werkzaam in het MBO, dan kun je gebruikmaken van Slim.nl, dé webwinkel voor het middelbaar (beroeps)onderwijs! De downloadversie van Windows 8 kan vanaf nu gekocht worden voor maar € 12,50. Deze versie van Windows 8 is alléén beschikbaar voor medewerkers.
In de loop van volgende week komt de DVD van Windows 8 voor studenten en medewerkers in het VO en MBO beschikbaar bij Slim.nl. Voor meer informatie word je verwezen naar deze speciale Windows 8-pagina.

25 oktober 2012

Learning by walking

Dit is een gastpost van Arjen Douwes.

Na een oproep op twitter gedaan te hebben in het kader van #deeljeblogdag reageerde @trendmatcher al snel dat dat wel mocht en voor ik het wist lag de bal dus bij mij. Oepsie, een blog over internettrends en hun mogelijke toepassing in het onderwijs. Met internettrends heb ik wel affiniteit dus wat posts gelezen en al snel viel op dat vele onderwerpen al eens waren langsgekomen. Dan maar eens onderwijs als uitgangspunt nemen, onderwijs gaat over leren en leren gaat over vragen stellen. Vragen zou ik altijd en overal willen stellen, nieuwsgierigheid zit in de mens. Vragen stellen doe je tegenwoordig met Google, alwetend maar zeker onderweg een moeilijk toegankelijke leraar. Geklooi op een mobiel met een klein toetsenbordje. De zoekresultaten zijn veelal tekstueel, onpersoonlijk en relevantie is vooral commercieel gedreven. Nee ik wil altijd kunnen leren, gewoon door een vraag in te spreken op m'n mobiel. Zeg maar Siri, maar dan wèl werkend en gewoon in het Nederlands natuurlijk.

21 oktober 2012

Geluidsbestanden embedden

Klik hier voor de codegenerator
Je hebt een geluidsbestand en dat wil je graag embedden op je website of weblog, maar hoe doe je dat? Bij Wordpress is het heel simpel. Je gebruikt gewoon de vierkante haakjes met de audio tag, bijvoorbeeld zo:
[audio http://easy2do.nl/audio/test1.m4a]
Blogger ondersteunt ook de HTML5 audio tag, maar Blogger werkt niet met de vierkante haakjes shortcode.
Om het je makkelijk te maken stel ik nu een formulier beschikbaar waar je alleen maar de url naar het geluidsbestand hoeft in te voeren.
Klik op: Genereer de code en je krijgt kant-en-klare code die je zo in je bericht kunt plakken. Als je wilt kun je zelfs nog even testen of het werkt.
Dit werkt met mp3, m4a, ogg en zelfs wav bestanden.

Reageren via SpeakPipe

als je mijn weblog wel eens bezoekt is je misschien een nieuwe knop opgevallen rechtsboven. Als je daar op klikt krijg je de mogelijkheid om een audiobericht in te spreken. Laat je daarbij een e-mail adres achter, dan kan ik ook reageren en je een persoonlijk antwoord geven. Deze gratis service wordt geboden door SpeakPipe. Zet je zo'n knop in je leeromgeving dan kunnen je leerlingen dus ook zo reageren! De berichten zijn te downloaden als MP3 bestand.

Wat me opvalt is dat dat deze mogelijkheid de laatste tijd steeds meer gebruikt wordt, al weet ik niet altijd wat ik met de opmerkingen moet.

Hier twee kleine voorbeelden:
Wil je iets meer over iPhoto vertellen?
| download | TM

Het digibordbeeld is te klein, hoe krijg ik het groter?
| download | TM

Vogelrekje in vijf minuten

Het is hier herfstvakantie en dat betekent even tijd voor heel andere dingen.

Bij het opruimen van de garage kwam ik nog een emmer vol vetbolletjes tegen, maar ook een reststukje gaas. Gecombineerd met een latje en vier spijkers was daar heel snel iets leuks van te maken. Door het gaas hier en daar in te knippen met een tang kan je de vetbolletjes er zo aanhaken en heb je verder niets nodig om ze te bevestigen.

De eerste mussen en meesjes hebben het rek al ontdekt. Het staat vlak voor een raam in de tuinkamer en zo hebben we de daar hele dag door een vrolijke kijk naar buiten.

Misschien ook een leuk herfstproject voor op school!

En dat ziet er dan zo uit:

18 oktober 2012

Kiezen & delen op de vernieuwde i&i conferentie

Er staat je dit jaar een vernieuwde i&i conferentie te wachten. Op 22 november opent de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen haar deuren om je te verwelkomen voor alweer de 22e editie van dit jaarlijkse evenement.

Niet alleen de locatie is anders dan vorige jaren, ook de opzet is veranderd. De conferentie is dit jaar beperkt tot één dag.

Het thema voor deze conferentie is:
Kiezen & delen
Je kunt voor deze 22e aflevering zoals gewoonlijk rekenen op een programma vol boeiende workshops en keynotes. Als extraatje organiseert de i&i dit jaar ook een 'diner pensant'. Tijdens dit diner kun je alle indrukken van de dag rustig laten bezinken onder het genot van spijs en drank. Tussen de gangen door word je getrakteerd op presentaties van interessante sprekers.

Alle activiteiten, die de combinatie van ict en onderwijs als gemeenschappelijke deler hebben, zijn in interactieve vormen gegoten: aanschuifsessies, luistermomenten, masterclasses, workshops, een TabLab en zelfs een FabLab.

Keynote speakers zijn Marijke Kral (Lector 'Leren met ict' aan de HAN) en Daniël Lechner (MediaWijsheid Pro).
Workshops worden verzorgd door onder andere:
Herman Rigter, Tineke Bröcheler, Sanne Lusink, Ludo Hekman, Michel van Ast, Serge de Beer, Eelco Dijkstra, René Franquinet, Marije Oude Hergelink, Hub Kusters, Mieke Abels, Dico Krommenhoed, Carla van den Brandt en last but not least Karin Winters
Het diner pensant wordt omlijst door twee jonge sprekers: Edzo Botjes en Robert van Hoesel.

Registreren als bezoeker kan op de conferentiesite. Daar vind je alle informatie die je nodig hebt.

17 oktober 2012

Heb je dat allemaal op school geleerd?

Mijn rapport uit de zesde klas!
Ik was gisterenavond op Twitter in een prettige conversatie gewikkeld met @JelmerEvers over de stelling:
"Het einddoel van een schoolvak is en blijft een toets"
toen zich een twitteraar in het gesprek mengde die ik nog niet kende. Zijn reactie was:
"Het einddoel zou goede toepasbare kennis moeten zijn, niet een cijfer in de range van 1 t/m 10."
Het eerste dat ik in zo'n geval meestal doe is even kijken naar het Twitterprofiel, de bio, en daar stond:
Student | 16 | Boy | C# | PHP | HTML | CSS | XAML | WP | Win8 | WebDev
Dat wekte natuurlijk mijn nieuwsgierigheid! Ik kon het dan ook niet laten om via DM te vragen:
"Welke van de dingen die jij in je bio noemt heb jij geleerd op school?"
De antwoorden die ik kreeg waren zo bijzonder dat de dialoog uiteindelijk een soort van Twitter interview werd.
"Dat ik een jongen ben en scholier ben;-) De rest heb ik mezelf zo'n beetje allemaal aangeleerd tijdens de periode dat ik via het Big Picture model les kreeg. Belangrijkste uit die periode is dat ik heb leren plannen. Maar dat is een gevalletje "wijsheid komt met de jaren""
Les via het Big Picture model? Betekent dat dan wel dat je jezelf die dingen onder schooltijd hebt aangeleerd? Leerde de school jou plannen?
"2 dagen in de week stage, 3 dagen in de week leren op school. En geen huiswerk. Plannen heb ik vooral bij stagebedrijven geleerd en doordat ik mezelf een aantal keer gigantisch tegen m'n been gestoten heb omdat ik niet gepland had. Vanuit school was het vooral begeleiding bij het vinden van stagebedrijven en bij het afwerken van de vakken in de overige 3 dagen."
Nog één vraag dan: Op welke school zit je of heb je gezeten? HAVO of VWO of anders...
"Big Picture is vorig jaar opgeheven, nu helaas nog 1.5 jaar havo. Het liefst zou ik zoals ik al eerder zei bij een vakman in de leer gaan. Hier is nog een filmpje met meer informatie over Big Picture learning wat toendertijd bij ons in de klas geschoten is."
Wat zonde dat het Big Picture model is opgeheven, want je ziet dat zo'n leerling daar dus heel goed mee geholpen is! Hij heeft de gelegenheid gehad zichzelf te ontwikkelen en dingen te leren die de school zelf niet aanbood, maar waarmee de school dankzij het Big Picture model wel mee kon helpen en ondersteunen, bijvoorbeeld door goede stageplekken te zoeken en die stages goed te begeleiden! Deze jongen bouwt nu apps (voor Windows Phone) en zijn website is volledig in het Engels want "Ik heb veel internationaal contact dus het ligt redelijk voor de hand dat ik in het engels blog." Misschien geen doorsnee leerling, maar als school moet je dus wel weten wat je zo'n jongen (nog) te bieden hebt!

Overigens moet ik de eerste leerling nog tegenkomen die in zijn bio zet:
Student | 16 | Boy | Wiskunde | Frans | Geschiedenis | Engels | Aardrijkskunde

16 oktober 2012

Kijk eens bij en naar Fast Moving Targets!

Fast Moving Targets is een platform (in aanbouw) over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie. Fast Moving Targets signaleert, duidt en legt uit. Wat is er aan de hand? Wat betekent dat voor wie? En hoe zet je nieuwe trends en technieken succesvol in? Fast Moving Targets is een initiatief van The Crowds en wordt gerealiseerd door Erwin Blom, Wessel de Valk, Leonieke Daalder, Esther Gons, Timan Rebel met mmv o.a. Peter Hazenberg, Anke Hans, Roeland Stekelenburg, Gonnie vd Zwaag en JeanPaul Horn en natuurlijk de bezoekers! (bron)

Een wervende tekst maar in dit geval wordt dat meer dan waargemaakt! Ook onderwijs is een topic dat bij Fast Moving Targets uitdrukkelijk aandacht krijgt, kijk zelf maar.

Naast onderwijs vind je op de site de volgende rubrieken:
Business, Design, Gadgets, Gezondheid, Innovatie, Kunst/Cultuur, Marketing, Media, NGO,
Overheid, Sport en Wetenschap.

Verder is er ook aandacht voor al deze trends:
Augmented Reality, Business models, Communicatie, Communities, Crossmedia, Crowdfunding, Crowdsourcing, Doe Het Zelf, Games, Gamification, Internet of things, Location based, Mobiel, Open source, Realtime, Social Media, Startups, Story telling, Twitter, en Webcare.

Ik dwaal graag wat over de site om allerlei dingen te bekijken en dat is nog niet alles. Fast Moving Targets houdt ook nog een scoop.it! bij onder de naam FMT educatie. En ook daar vind je dagelijks nieuwe topics.

En last but not least kun je iedere dinsdagavond vanaf 21 uur live streaming kijken naar Top Names! gepresenteerd door Erwin Blom en Roeland Stekelenburg. Een absolute aanrader!

Werken met Twitter Cards

Twitter biedt website eigenaren de mogelijkheid om meer informatie mee te sturen wanneer er een url vanaf die website getwitterd wordt. Je moet daarvoor wel een en ander aanpassen aan je website en dat heb ik een tijdje geleden gedaan. Daarna kan je eerst zelf via preview controleren of de gebruikte code goed werkt en dan kan je een verzoek indienen bij Twitter om je website op te nemen. Vandaag kreeg ik bericht van Twitter dat mijn verzoek is gehonoreerd. Vanaf nu zou dat dus moeten werken, maar helaas zie ik het nog niet. Wellicht dat het even tijd nodig heeft. Zie ook dit bericht bij Pierre Gorissen, waar het al keurig werkt.

Voor iedereen die dit ook wil gaan doen en gebruikmaakt van Blogger is het belangrijk te weten dat je bij elk nieuw bericht zelf de Zoekopdrachtbeschrijving in moet vullen, want dat is de tekst die gebruikt zal worden op de Twitter Card. Dat is eigenlijk sowieso aan te raden wil je met je berichten beter gevonden willen worden via zoekmachines.

Waarom moet een game eigenlijk serious zijn?

Laat ik voorop stellen: ik heb niks met (de term) Serious Gaming en heb daar dan ook nooit veel over geschreven. Ik weet uit ervaring dat een middagje ganzeborden op een familieweekend kan ontaarden in een zeer serieuze aangelegenheid, waarbij je ook nog eens een hoop mensenkennis kunt opdoen!

Ik durf te stellen dat mijn zoon in het VO nooit iets heeft hoeven leren voor de vakken geschiedenis en aardrijkskunde, gewoon omdat hij graag Age of Empires speelde. Huilend kwam hij thuis toen de leraar in VWO2 zijn werkstuk over de val van Rome had afgekeurd. "Dit kan jij nooit zelf geschreven hebben. Er staan teveel details in die niet in onze boeken staan". En ook nu in het HBO moet hij de docent Duits soms corrigeren als het gaat om feiten uit het verleden.

12 oktober 2012

Teksten schrijven met iA Writer

Na veel uitproberen en vergelijken heb ik uiteindelijk de voor mij meest ideale tekstverwerker gevonden voor m'n iPad en iPhone: iA Writer. De app kost € 0,79 en is dus geschikt voor beide devices. Het mooie is dat je bestanden kunt synchroniseren met Dropbox en met iCloud. Daarmee komen je tekstbestanden op allerlei manieren beschikbaar want vanaf je PC kun je makkelijk bij Dropbox en vanaf een Mac ook nog bij iCloud. Daarmee kun je onderweg heel makkelijk en snel teksten aanmaken die je later eventueel verder uitwerkt of van layout voorziet. Tijdens het werken met iA Writer word je niet afgeleid door toetsers en bellen. Het is allemaal bewust heel basaal gehouden. Toch heb je de beschikking over een extra balk met handige toetsen. Zo kun je veel makkelijker door je tekst scrollen. Er is ook een aparte versie beschikbaar voor de Mac, maar die is wat duurder. Daar red ik me echter wel met de ingebouwde teksteditor als het nodig is.

Fastkeyboard
Wil je juist wel meer toeters en bellen, dan moet je eens kijken naar Fastkeyboard, beschikbaar in een gratis versie en een betaalde zonder advertenties. Fastkeyboard biedt je heel veel extra knoppen die voor een deel zelf te definiëren zijn. Ook vanuit deze app kun je Dropbox benaderen en zelfs publiceren naar Twitter, Facebook en Tumblr. Voor gewoon snel teksten typen vind ik iA Writer echter toch net wat makkelijker werken, vooral waar het gaat om bestandsbeheer. Bij Fastkeyboard is dat niet allemaal even logisch.

11 oktober 2012

Crisisaanbieding gamedesign van Gameskool

Omdat er steeds meer mensen zijn met wel tijd maar niet zo veel geld komt Gameskool met een extreem goedkope cursus gamedesign van 49 euro. Deze cursus is helemaal volledig en compleet (14 online lessen). De cursus kan zo goedkoop omdat er geen docent is die begeleiding doet, de deelnemers leren door te werken met het interactieve lesmateriaal en met elkaar. Als iemand vragen heeft, kan hij het aan de andere cursisten vragen en ook het huiswerk kijken de cursisten van elkaar na. Uiteraard zijn er wel systeembeheerders om te helpen met technische problemen en als een cursist toch echt vastloopt kan hij of zij terecht op specialistische gamedevelopment forums buiten Gameskool.

Open Source Onderwijs Beurs

Op zaterdag 27 Oktober 2012 wordt er bij Fontys Hogeschool in Eindhoven een Open Source Onderwijsmarkt georganiseerd.

Een aantal jaar geleden ging Twan Vermunt op zoek naar educatieve, vrije en/of open source software die hij zou kunnen gebruiken op de school waar hij werkzaam was. Al was het niet altijd even gemakkelijk te vinden, er bleek meer dan voldoende materiaal voor handen. Hij miste echter wel de mogelijkheid om hierover in het Nederlands met andere belangstellenden te discussiëren. Om deze reden besloot hij de Linkedin discussiegroep Open Source Onderwijs in het leven te roepen. Inmiddels heeft deze groep zo'n 1500 leden en behoort tot de grootste onderwijs discussiegroepen van Nederland!

Een klein groepje enthousiaste mensen, regelmatig anders van samenstelling, houdt zich bezig met de vraag hoe je het toepassen van open content, open source (software) en open standaarden binnen het onderwijs het best onder de aandacht kunt brengen. Met succes dus met nu ook als resultaat dat er een Open Source Onderwijsmarkt georganiseerd wordt met een interessant programma.

Stockfoto's

Zoekend naar foto's die we op onze website kunnen gebruiken kwam ik terecht bij pixmac picture market. Op basis van trefwoorden kun je foto's vinden in allerlei rubrieken zoals Busisness, People, Technology. Ik zocht bijvoorbeeld op: happy young people thumbs up en kreeg precies wat ik nodig had. De prijzen vallen over het algemeen best mee en je kunt heel makkelijk online betalen en daarna gelijk het plaatje dat je hebben wilt downloaden. Het mooie van pixmac is dat ze ook gratis plaatjes aanbieden, zoals het voorbeeld hiernaast.
Natuurlijk is het (ook) in zo'n geval dan wel netjes om de bron erbij te vermelden:
Young Man Phoning, Real life stock photo by www.pixmac.com

07 oktober 2012

Aflopende balk als timer in Powerpoint

"Hoe heb je dat gedaan" is een vraag die ik gisteren van verschillende kanten kreeg na afloop van The Battle of the Trendwatchers.
Het antwoord is eigenlijk heel simpel en maakt gebruik van standaard functionaliteit van Powerpoint.
Maak een gekleurde balk of gebruik het plaatje uit de presentatie. Selecteer het plaatje en:

  • Kies voor Aangepaste animatie
  • Kies voor Effect toevoegen
  • Kies voor Afsluiten, Wissen
  • Kies bij Richting, van links
  • Vul bij Snelheid tijd in seconden in
  • Zet eventueel tekst over het plaatje
Dat is alles. Ik ben niet zo dol op allerlei bewegende toeters en bellen in een presentatie, maar deze bleek wel heel functioneel. Ik kan me voorstellen dat je iets dergelijks ook in de klas kunt gebruiken!
De tip heb ik gevonden op deze pagina.

The Battle of the Trendwatchers

The best match you've ever seen!
Aangekondigd als het hoogtepunt van de middag viel er dus wel wat waar te maken. Maar met spelers als Vincent Everts en Remco Bron en met zo'n enthousiast publiek in de mooie theaterzaal van Beeld&Geluid bleek dat geen enkel probleem te zijn. The Battle was een doorslaand succes en de reacties na afloop louter positief. En dat terwijl de formule eigenlijk zo simpel is. Dit zijn de spelregels:
  • 10 stellingen
  • 3 minuten per stelling
  • 1 minuut per spreker
  • 1 minuut voor battle + stemming

05 oktober 2012

Pas toe en leg uit!

Kennisnet lanceert vandaag een nieuwe regeling: ‘Pas toe en leg uit’

Laat zien hoe je onderwijs profiteert van ict
Docenten willen zo goed mogelijk onderwijs geven. Steeds meer docenten maken daarbij gebruik van ict-hulpmiddelen. Ict maakt het onderwijs niet alleen eigentijdser maar met slimme verbindingen tussen leerinhoud, didactiek en ict is ook de aantrekkelijkheid en kwaliteit van het onderwijs te vergroten.

Maak je gebruik van ict in jouw onderwijs?
Dan nodigt Kennisnet je uit voor deelname aan deze regeling. Om mee te doen kun je als docent (PO/VO/SO/MBO/Pabo/Lero) voor 5 november een voorstel indienen. Je voorstel bestaat uit een beknopte beschrijving van een ict-toepassing die je in jouw onderwijs gebruikt. Als je voorstel wordt geselecteerd ontvangt je instelling een videocamera zodat je zelf jouw ict-toepassing kunt vastleggen. In ruil voor het uploaden van de video en het invullen van een korte vragenlijst krijgt je instelling de camera een jaar lang in bruikleen.

Meer weten? Lees de regelingtekst.
Meld je aan voor de regeling ‘Pas toe en leg uit’.
Einde persbericht

03 oktober 2012

MediaMachtig: ook dit jaar weer geld voor mediawijs onderwijs

Na twee zeer succesvolle jaren stelt Stichting MediaMachtig ook dit schooljaar weer subsidie beschikbaar voor scholen in het basisonderwijs die met mediawijsheid aan de slag willen gaan. In de voorgaande jaren hebben al 28 scholen voor (speciaal) basisonderwijs met hulp van MediaMachtig `wijs gebruik van media' onderdeel gemaakt van het curriculum. Scholen kunnen tot 23 november 2012 een aanvraag voor subsidie indienen voor een mediawijs project in het schooljaar 2012-2013 bij Stichting MediaMachtig.

Mediawijsheid.nl vandaag online

Project X in Haren, online pesten, dreigtweets, mediaopvoeding, privacy. Voor iedereen die snel een overzicht wil hebben van actuele mediawijsheid-thema’s, het laatste nieuws en organisaties en initiatieven die zich met dat onderwerp bezig houden is er vanaf vandaag Mediawijsheid.nl. Dit online overzicht van de actualiteiten rondom mediawijsheid wordt gelanceerd door Mediawijzer.net, die met dit initiatief komt omdat de dagelijkse invloed van media en de maatschappelijke impact steeds groter wordt. Kansen benutten, maar ook kritisch en bewust met media omgaan is belangrijk. Weten wat de betekenis is van een mediawijsheid-thema en wie zich met dat onderwerp bezig houden, helpt daarbij.

02 oktober 2012

Wie haalt vandaag de kolen?

Zo'n 60 jaar geleden waren veel schoollokalen nog uitgerust met een kolenkachel. Iedere dag opnieuw moest een leraar nadenken over: zal ik vandaag de kachel nu wel of niet aandoen? Zo ja, wie is er aan de beurt om kolen te halen? Daarmee nam de rol van energie een belangrijke plaats in in het onderwijs. Energie was natuurlijk geen doel, maar een middel. Het ging tenslotte ook toen natuurlijk om de rol van de leraar! Gelukkig besloten veel scholen om over te stappen op een andere manier van verwarmen. Er kwamen oliekachels, later gevolgd door gaskachels. Sommige schoolbesturen hadden een vooruitziende blik en kozen gelijk voor centrale verwarming. Werd het daar duurder van? Wellicht, maar het nam de leraar veel werk uit handen. Deze kon zich nu weer richten op zijn kerntaak: het geven van goed onderwijs. Aan de andere kant, stoken moet je toch!

Natuurlijk waren er in het begin leraren die tegen waren. Zij vonden het wel makkelijk om af en toe een leerling naar het stookhok te kunnen sturen. "Wat een overdreven aandacht voor energie en wat is nu de meerwaarde van centrale verwarming. Laten we niet over energie praten, maar over goed onderwijs!" In het begin werd er zelfs serieus naar hen geluisterd, later gevolgd door medelijden. Uiteindelijk was die andere vorm van energie zo'n vanzelfsprekendheid dat het gelukkig geen item meer was en ook die leraren hun tijd beter konden gaan besteden.

Gisteren in de uitzending van de Avond van het onderwijs liet Jelmer Evers zien wat er gebeurt als ICT gezien wordt als een vanzelfsprekendheid en we het daar niet meer over hoeven te hebben. Wat sommigen opviel is dat hij veel tijd besteedde aan individuele leerlingen. Hoe is het toch mogelijk in een klas met 30 van die pubers vroegen zij zich af. Nou weet je, het scheelt echt een stuk als je ze niet meer naar het kolenhok hoeft te sturen!