29 mei 2013

Bloggerbericht met wachtwoord beveiligen

Bij Wordpress is het mogelijk om een bericht apart met een wachtwoord te beveiligen. Blogger heeft die optie helaas niet. Je kunt wel je hele weblog privé maken of alleen toegankelijk voor een aantal personen, maar niet één bericht. Toch kan ik me voorstellen dat je af en toe iets wilt plaatsen dat niet iedereen direct hoeft te zien.

Daar heb ik nu een oplossing voor gevonden! Op deze website kun je de tekst plakken die je beveiligd wilt hebben en een wachtwoord kiezen. Daarna krijg je code aangeboden die je in het bericht op je weblog moet plakken.

Mooie HTML tabel met vaste header

Dit bericht is voor de meeste lezers absoluut niet interessant!

Ik heb echter een tijd lang gezocht naar een manier om de header van een lange tabel in het zicht te houden als je naar beneden scrolt. Uiteindelijk heb ik hier gevonden waar ik naar zocht. Met wat prutsen lukte het me ook nog om de code te combineren met andere code die ik gebruik om oplopend en aflopend te sorteren door op de kolomkoppen te klikken.

Als voorbeeld hieronder de 10 MBO-instellingen met de meeste

28 mei 2013

MBO-instellingen op Twitter: het overzicht!

Een kleine twee weken geleden publiceerde ik een kleine lijst van tien willekeurige MBO-instellingen waarin getoond werd in hoeverre zij bezig zijn met Twitter. Al snel kreeg ik reacties in de trant van: mogen wij er ook bij? Ik heb OBI4wan bereid gevonden om een zo compleet mogelijke rapportage te maken, gebaseerd op deze lijst.

Voor dit onderzoek zijn de twitteraccounts van 87 MBO-instellingen geanalyseerd met de online monitoring tool van OBI4wan. Over de periode van 01-01-2013 tot 27-05-2013 is gekeken naar de volgende gegevens:
  • Aantal tweets: Het aantal verstuurde berichten tussen 01-01 en 27-05
  • Aantal volgers: Aantal volgers op 27-05
  • Aantal volgend: Aantal volgend op 27-05
  • Aantal reacties: Aantal berichten welke een reactie zijn op een ander bericht
  • Percentage reacties: Het percentage aantal reacties van het totaal aantal verstuurde berichten
  • Gemiddelde reactietijd: De tijd tussen verstuurde reactie en de plaatsingstijd van het originele bericht, gedeeld door het aantal reacties
  • Aantal retweets: Hoe vaak is een bericht van het account geretweet?
  • Aantal mentions: Aantal ontvangen mentions
In het overzicht valt direct een aantal zaken op. Zo zijn er accounts die in de bekeken periode niets hebben verstuurd, hetgeen duidt op inactiviteit. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat over de inzet van Twitter geen afspraken zijn gemaakt of dat het alleen ging om het vastleggen van de naam (claimen van account).

Meer weten? Ga dan snel naar het overzicht!
Klopt er iets niet, heb je aanvullingen of wil je vaker zo'n overzicht? Laat het me weten!

27 mei 2013

Zie je liever wat anders?

Willem Karssenberg,
edubloggerIk doe natuurlijk een beetje aan "personal branding" en gebruik daarom bewust overal dezelfde foto van mezelf, dus ook in de zijkolom van deze website.
Maar ik begrijp het helemaal als je een keer op mij bent uitgekeken en graag wat anders wilt zien. In dat geval hoef je alleen maar even met de muis over m'n foto te gaan!

Wil je weten hoe ik dat gedaan heb? Lees dan verder!

Secret Scouts en De Verloren Leonardo

Op ieder schoolplein liggen deze week digitale kadootjes verstopt die je kunt vinden met behulp van een smartphone en gps codes. In 1476 kadootjes zit een gratis ebook.

De digitale kadootjes zijn op iedere smartphone zichtbaar na het downloaden van de app ‘Repudo’ die gratis is te downloaden in de iTunes en Google Play store. Via de app zie je op de kaart van Nederland waar de kadootjes liggen. In dit geval op alle schoolpleinen (van basisscholen)! Je loopt met de smartphone naar de locatie, klikt op het kadootje op de kaart en haalt zo een tegeodbon voor het gratis ebook binnen! Die bon is in te wisselen bij bol.com. Daar moet je dan wel een account voor hebben of aanmaken. In totaal worden 1476 ebooks weggegeven.

Waarom 1476?
Tot op de dag van vandaag is niet bekend wat er tussen juni 1476 en januari 1478 met de dan pas vierentwintigjarige Leonardo da Vinci is gebeurd of waar hij is geweest. Vast staat wel dat deze periode allesbepalend is geweest voor veel van zijn uitvindingen. In het boek ‘Secret Scouts en De Verloren Leonardo’ wordt het mysterie opgelost en wordt duidelijk wat er in 1476 is gebeurd met Leonardo da Vinci en waardoor hij zo geniaal was.

26 mei 2013

MBO-instellingen op Social Media

In de twee hieronderstaande filmpjes zie je in één oogopslag hoe de MBO-instellingen zich presenteren op Facebook en Twitter. Wat daarbij opvalt is dat in de meeste gevallen best werk is gemaakt van de profielafbeelding op Facebook, maar dat het twitterkanaal voor veel instellingen toch een beetje een stiefkindje lijkt. Je ziet dat aan de zwarte achtergrond van de headers op Twitter. En dat terwijl het zo eenvoudig is om die aan te passen!

25 mei 2013

Alle MBO-instellingen op Facebook

Al een tijdje ben ik bezig met een inventarisatie van alle MBO-instellingen en hun aanwezigheid op Social Media. De meeste organisaties hebben wel een Facebook pagina. Sommigen hebben dat niet helemaal goed gedaan. Ze hebben geen pagina aangemaakt, maar een persoonlijk account de naam van de school gegeven. Daarmee lopen ze het risico dat Facebook het account verwijdert! Ook weet niet iedereen dat je op Facebook een "vriendelijke" url kunt aanmaken voor je pagina's. Meer informatie staat hier, of ga gelijk naar deze pagina om een andere gebruikersnaam in te stellen voor je Facebook pagina.

24 mei 2013

Alle MBO-instellingen op Twitter

Al een tijdje ben ik bezig met een inventarisatie van alle MBO-instellingen en hun aanwezigheid op Social Media. Vrijwel alle organisaties zijn op de een of andere manier aanwezig op Twitter. Ik heb alleen Lentiz en de Leidse instrumentmakersschool nog niet kunnen vinden. Maar voor de rest zie je onderling erg veel verschillen.

Kijk zelf maar eens! Wat valt je op?
Kijk bijvoorbeeld naar het aantal tweets, volgend en volgers. Of kijk naar de achtergronden die wel of niet zijn bijgewerkt. Of kijk naar de profielen, die wel of niet zijn gevuld met extra informatie. Her en der is er nog veel te winnen!

23 mei 2013

Scholen overrompeld door onderwijs 3.0

Nederlandse onderwijsinstellingen worden overspoeld met online leer-mogelijkheden, maar veel scholen weten zich hier geen raad mee waardoor de toegevoegde waarde van e-learning verloren gaat. Het is van groot belang dat scholen worden ondersteund bij de beleidvorming in het kader van e-learning. Het management moet naast hardware, zoals computers en tablets, ook investeren in de juiste software en trainingen voor de docenten. Alleen op deze manier kan er optimaal gebruik worden gemaakt van online content en zal het onderwijs sprongen vooruit maken. Het onderwijs heeft hiervoor een contentmanager nodig.

21 mei 2013

Social media in het mbo.nl

Wat ruim een jaar geleden begon als een Facebook pagina is inmiddels uitgegroeid tot een compleet platform (met eigen domein) dat gebruik maakt van verschillende kanalen.

Naast de Facebookpagina met regelmatige updates is er nu ook een prachtig Symbaloo overzicht met alle links die in de community verzameld worden. Verder een link naar de Prezi's die Ashwin Brouwer (de initiatiefnemer) inmiddels gemaakt heeft. En verder vind je ook op Pinterest een mooi overzicht van de tools die Ashwin al verzameld heeft.

Maar dat is nog niet alles! Nu is er ook een digitaal boek verschenen van 20 pagina's vol met social media inspiratie voor het (mbo) onderwijs met meer dan 55 tools! En natuurlijk kun je Ashwin volgen op Twitter. Op die manier hoor je als eerste wanneer hij weer een andere tool en/of een ander platform gevonden heeft.

Mis je tools of heb je tips die er nog niet bij staan? Laat een reactie achter op Facebook en de kans is groot dat Ashwin er wat mee doet! Het is niet voor niks dat Ashwin gekozen is als onderwijspionier.

Maak van je presentatie een slidecast!

Je hebt een mooie presentatie gemaakt en gegeven en natuurlijk deel je deze ook via bijvoorbeeld Slideshare!
Alleen, de presentatie bestaat vooral uit mooie plaatjes en bevat weinig tekst. Zonder het verhaal dat jij erbij hebt verteld hebben de kijkers er weinig aan...

In dat geval kun je een audiobestand uploaden naar Slideshare en synchroniseren met de slides zodat er automatisch tijdens het afspelen op tijd van slide wordt gewisseld. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is thuis in alle rust je verhaal nog een keer op te nemen, bijvoorbeeld met Audacity en te uploaden naar Slideshare. Daarna zul je dan nog wel wat tijd moeten steken in het juist synchroniseren van de tekst met de slides, maar het resultaat zal zijn dat iedereen die je presentatie afspeelt jouw boodschap veel beter meekrijgt!

19 mei 2013

Meer mogelijkheden met Google formulieren

En weer zijn de mogelijkheden van Google formulieren uitgebreid! Nu kun je ook plaatjes aan een formulier toevoegen. Dat maakt deze tool nóg interessanter om te gebruiken, ook in het onderwijs.
Wil je weten hoe dat eruit ziet? Ga dan even naar dit formulier. Zoals je ziet kun je ook Animated Gifs gebruiken. Handig bij vragen over technische dingen...

Mijn instelling staat er niet bij!

Gisteren publiceerde ik een overzicht met het twittergedrag van een tiental MBO instellingen. Al snel kwamen er reacties binnen. In een aantal gevallen van mensen die hun eigen school misten in het overzicht.

OBI4wan wil me graag helpen het overzicht uit te breiden, maar dan zal ik van alle MBO instellingen die gegevens moeten hebben. Ik ben bezig met een inventarisatie, maar dat is best lastig. Zo is niet in alle gevallen duidelijk vanaf welk twitteraccount gecommuniceerd wordt. Ik kan me voorstellen dat sommige scholen dat per plaats of locatie aanpakken.

Wil je dat jouw instelling in een volgend overzicht wordt opgenomen, kijk dan naar de gegevens op deze pagina. Ontbreekt er iets en heb je aanvullingen? Geef die dan door via dit formulier.

Dezelfde gegevens kan ik ook gebruiken om op rankingz.com een overzicht te maken, net zoals dat nu al beschikbaar is voor het Hoger Onderwijs in Nederland.

18 mei 2013

Gemiddelde reactiesnelheid

Afgelopen donderdag mocht ik uit naam van Kennisnet een presentatie verzorgen op de VO/MBO dag van het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media in Amsterdam. Als titel voor mijn presentatie had ik gekozen voor: Social Media, Verbieden, Gedogen of Omhelzen?
Een titel die altijd de lading dekt want waar je alle kanten mee op kunt. Makkelijk als je ver van te voren een teaser moet aanleveren:-)

In mijn verhaal besteedde ik ook de nodige aandacht aan monitoring en webcare. De slide die in dat verband de meeste reacties losmaakte was bijgaand plaatje, mij aangeleverd door OBI4wan. Ik waag me (nog) niet aan een interpretatie van de getallen, maar laat ze voor zichzelf spreken. OBI4wan heeft alle tweets van een aantal mbo instellingen verzameld over de periode van 1 januari tot en met 31 maart 2013. Je ziet onder andere hoeveel tweets er verstuurd zijn van elk account, hoeveel volgers er zijn en hoeveel er gevolgd wordt. Maar OBI4wan kan nog veel meer met alles dat ze uit Twitter trekken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook zien hoe lang het duurt voordat er op een vraag gereageerd wordt (als dat al gebeurt). Dit gaat allemaal volledig automatisch op basis van een bepaald algoritme. Even dachten ze dat hun programma niet goed werkte omdat de data van het Nova College sterk afweek van de rest. Ik kon ze echter vertellen dat het Nova College serieus werk maakt van webcare. Dat verklaart waarom zij zoveel meer reageren op tweets dan andere instellingen! Of je dat wel of niet goed vindt laat ik aan een ieder over om zelf te beoordelen...

Ik ben nu bezig de twittergegevens van alle mbo instellingen binnen te halen en kom erachter dat sommige nog helemaal niets doen met twitter! Je kunt je afvragen of dat slim is?

Overigens heeft Marco Derksen een vergelijkbaar onderzoek gedaan over het gebruik van Social Media in het Hoger Onderwijs, waarbij hij gebruik maakt van Coosto, Om eerlijk te zijn heeft hij me op het idee gebracht hetzelfde te (laten) doen met mbo instellingen:-)

13 mei 2013

Tweets verraden je leeftijd

Vandaag kwam er op Twitter een link voorbij naar tweetgenie.nl. Als je daar je twitternaam invult krijg je even later te horen of je een man bent of een vrouw en wat je leeftijd is. Dat alles op basis van de woorden die je doorgaans gebruikt in je twitterberichten.

Helaas ligt de website er sinds de start regelmatig uit, waarschijnlijk bezweken onder de grote toeloop. Mij lukte het vanmiddag wel mijn naam in te vullen en wat schetst mijn verbazing? Mijn geschatte leeftijd is zesendertig (36) jaar!!!

Voor mij het bewijs dat er inmiddels al heel veel kan met intelligente webmonitoring tools, maar dat je nog steeds niet alles aan een computer moet overlaten. Toch claimen de ontwikkelaars een juiste score van tussen de 80 en 85 procent.

Wil je meer weten over de ontwikkelaars en hun programma? In het magazine van de Universiteit Twente, waar dit programma ontwikkeld wordt, staat een uitgebreid verhaal.

12 mei 2013

Bloggen met Posts

Wil je bloggen vanaf je iPad en zoek je daar nog een mooie tool voor, ga dan naar de Appstore en zoek naar Posts. Die app is nu gratis te downloaden en werkt heel prettig. Alle basisfunctionaliteit zit erin en je kunt hem gebruiken voor Wordpress en Blogger. Niet alleen berichten zijn te maken en te bewerken, maaar ook pagina's. Verder krijg je een overzicht van de reacties te zien.

Natuurlijk is dit bericht ook gemaakt met Posts, zodat ik weet waar ik over praat.
Als je op de i klikt in de menubalk komt er een tweede menu waar je tags kunt opgeven en het moment van publiceren.

Plaatjes zijn makkelijk in te voegen en aan te passen.
Kortom, Posts is een heel bruikbare app, zeker voor onderweg!

11 mei 2013

We geven ons bloter dan we denken!

Ter voorbereiding op een presentatie die ik volgende week verzorg op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media heb ik de afgelopen week contact gehad met een aantal bedrijven die tools bieden waarmee je kunt zien wat er over jou gezegd wordt op Social Media en hoe je dat op een goede manier kunt uitnutten. "Je wilt niet weten hoeveel data wij al verzamelen en wat we daar allemaal mee kunnen doen!" Naar aanleiding van die uitspraak wees ik een van die bedrijven op de lijst met Edubloggers, die inmiddels is uitgegroeid tot een waardevol bestand en vroeg wat ze daarmee zouden kunnen doen.
Gisteren kreeg ik de eerste resultaten, maar uit het begeleidend schrijven werd me duidelijk dat dit slechts een beginnetje is en er veel meer mogelijk is!

Gegevens uit meer cellen samenvoegen in Excel

"Dan gooi ik er in Excel wat HTML omheen" zei ik heel nonchalant in mijn vorige bericht over mijn Twitter smoelenboek. Je wilt echter niet weten hoe lang ik gisteren aan het prutsen ben geweest voordat ik het voor elkaar had. Probleem zijn de aanhalingstekens die ik in HTML nodig heb. Dat zorgde er keer op keer voor dat het me niet lukte om de cellen goed samen te voegen. Ik probeerde het namelijk gewoon op de manier zoals dat in Google Drive wel werkt om inhoud uit cellen samen te voegen: =J2&A2&K2&I2&L2&B2&M2
Maar nee, in Excel moet je dat dan zo doen: =(((((J2&A2)&K2)&I2)&L2)&B2)&M2
Maar toen ik zocht kwam naar hulp ik die methode nergens tegen. Nou ja, weer wat geleerd!

Zo werkt het in Google SPreadsheets:


En zo werkt het in Excel:


Op die manier lukt het me dus om data uit de spreadsheet te combineren tot bruikbare HTML.

Deze blogpost is overigens vooral bedoeld als geheugensteuntje voor mezelf, omdat ik geneigd ben dat soort dingen weer te vergeten...

Major update:
Het kan natuurlijk veel simpeler! Vandaag (11-05-2013) kreeg ik een keurige uitleg toegezonden, compleet met screendumps, die beschrijft hoe ik me een hoop moeite had kunnen besparen door gewoon gelijk de functie TEKST.SAMENVOEGEN aan te roepen en dan de wizard te volgen. Maar nee, ik wilde het weer op de hand doen met als gevolg dat ik uren bezig ben geweest...
Albert, hartelijk bedankt!

10 mei 2013

Wie volgen mij nu eigenlijk?

Ik heb op Twitter inmiddels meer dan 5300 volgers en ben best nieuwsgierig wie dat nu zijn. Je kunt dan op Twitter natuurlijk door je lijst met volgers bladeren, maar dat is in mijn geval onbegonnen werk. Daarnaast ben ik slecht in namen, maar gezichten herken ik meestal wel.
Dus zocht ik naar een manier waarop ik alle profielfoto's van mijn volgers op ware grootte zou kunnen bekijken en dat is me op deze vrije vrijdag gelukt!

09 mei 2013

Datum en tijd invullen bij Google Forms

Er is weer nieuwe functionaliteit toegevoegd aan Google Formulieren. Je hebt nu ook de mogelijkheid om datum, tijd en tijdsduur te laten invullen.
Zo kun je mensen dus een voorkeur laten aangeven voor een bepaalde datum en tijdstip.

Jammer vind ik wel dat je bij het aangeven van de tijdsduur ook iets moet invullen bij uren en seconden als je bijvoorbeeld voor 10 minuten kiest. Die andere velden mogen niet leegblijven.

Voor de rest is dit weer een mooie uitbreiding aan de toch al vele mogelijkheden van Google Forms!

Zelf even uitproberen? Klik dan hier voor een voorbeeldformulier!

Het Tiende EdubloggersDiner

Op dinsdag 12 en woensdag 13 november 2013 vinden Dé SURF/Kennisnet Onderwijsdagen plaats.
Traditiegetrouw organiseren we aan de vooravond, dus op maandagavond 11 november 2013, hèt Nederlands-Vlaamse Edubloggersdiner.
Bloggers en niet-bloggers ontmoeten elkaar dan (voor de tiende keer!) in Utrecht tijdens een heerlijk diner.
Hun bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs en leren, bloggen in het bijzonder en Social Media in het algemeen.

Wil jij ook aan de vooravond van Dé SURF/Kennisnet Onderwijsdagen 2013 (dus op maandag 11 november aanstaande) in Utrecht rond 18.30 uur een hapje gaan eten met collega Edubloggers, meld je dan aan. Het is een perfecte gelegenheid om anderen nu eens "in het echie" te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en inspiratie op te doen!
Let op: Je hoeft zelf echt geen weblog bij te houden om deel te nemen. De gelegenheid is echter niet bedoeld voor "commerciëlen" om zo makkelijk in contact te komen met mogelijke prospects...

05 mei 2013

Het Marne-Rijnkanaal

De afgelopen week hebben we een aantal dagen gevaren op het Marne-Rijnkanaal, van Hochfelden naar Lutzelbourg en weer terug. Omdat de door ons geboekte Penichette 935 niet vaarklaar was kregen we van Les Canalous een gratis upgrade naar een prachtige Tarpon 32! De bedoeling was om ook de scheepslift van Arzviller te nemen, maar omdat in Frankrijk op 1 mei alles dicht is kwamen we daar niet aan toe. In plaats daarvan hebben we die dag een mooie tocht gemaakt langs de 17 verlaten sluizen die door de scheepslift vervangen zijn. Via een tunneltje onder het kanaal kwamen we uiteindelijk ook op het afgesloten terrein van de scheepslift terecht zodat we dat complex zonder andere toeristen in alle rust konden bekijken, een unieke ervaring!