Steeds meer docenten ontdekken de mogelijkheden van het gebruik van social media binnen de les en beginnen deze in te zetten. Maar hoe staat het met het gebruik van social media op instellingsniveau? En welke rol speelt ICT in dat verband, of is het vooral mensenwerk?
Uit
een inventarisatie van het gebruik van social media door MBO instellingen is gebleken dat de verschillen onderling erg groot zijn. Daar waar de ene instelling al een compleet webcare-team heeft is de andere nog erg zoekende en op bepaalde platforms nauwelijks actief.
In veel gevallen is social media op instellingsniveau vooral het domein van de afdeling Communicatie & Marketing. Zij gebruiken Twitter en Facebook met name om voorlichting te geven over open dagen en opleidingsmogelijkheden.
Er kan echter zoveel meer en juist dan kan ICT daar een belangrijke rol in spelen! Wat in een aantal gevallen bij de besluitvorming rond de inzet van social media ontbreekt is voldoende kennis van de mogelijkheden die er zijn.
Over dit onderwerp geef ik op 19 en 22 november een workshop, bedoeld voor beleidsadviseurs, communicatiemedewerkers, onderwijsmanagers, maar natuurlijk ook docenten die betrokken zijn bij deze materie..
De workshop
Social media op instellingsniveau - waar zit de winst? geeft antwoord op vragen als:
● Wat gebeurt er om me heen, wat doen andere instellingen?
● Welke kennis heb ik nodig om social media op een goede manier in te zetten?
● Welke tools zijn er beschikbaar om zaken te monitoren en te beheersen?
● Voor welke doeleinden kan ik social media allemaal inzetten?
● Wat zijn de valkuilen, waar moet ik op letten?
● Wat doe je met een directeur/manager/docent die er maar op los twittert?
Het Consortium voor Innovatie organiseert op 22 november een mini-conferentie over social media in het mbo, waar ik bovenstaande workshop zal geven. Daarnaast zijn er presentaties van Jorick Scheerens, Ashwin Brouwer en Kennisnet. Je kunt je aanmelden voor de ochtend, de middag of de gehele dag via
dit formulier. Het volledige programma vind je
hier.