29 oktober 2013

MBO heeft nu ook een plek op Eduapp!

Eduapp biedt een prachtige webportal voor het vinden, delen en ontdekken van apps voor educatieve doeleinden. Daarbij kun je zoeken op platform, het soort app, de prijs en voor welke sector deze geschikt is. Tot nu toe ontbrak daarbij het MBO. Toen ik daar voor de zomer een opmerking over maakte kreeg ik gelijk de reactie: "Geduld, we zijn er druk mee bezig!"
Dat geduld wordt nu beloond en Eduapp heeft er serieus werk van gemaakt!

Nieuwe kwalificatiedossiers
Eduapp heeft ervoor gekozen om de nieuwe (herziene) kwalificatiedossiers te gebruiken. Deze nieuwe dossiers worden pas in juni 2014 vastgesteld en in september 2015 ingevoerd, maar zijn nu al in concept bekend. Eduapp maakt gebruik van de nieuwe kwalificatiedossiers, omdat ze willen anticiperen op de toekomst. Zo maken zij gebruik van een duurzame structuur binnen Eduapp.

27 oktober 2013

Screencast op Android met Lensoo Create

Heerlijk, zo'n uurtje extra op de zondag! Tijd genoeg dus voor een korte demonstratie van Lensoo Create, een gratis app waarmee je op Android devices screencasts kunt maken. Sinds kort kan dat ook met Explain Everything, maar voor de rest ben ik nog geen apps tegengekomen die dit kunnen op een Android tablet.

Lensoo Create heeft best veel mogelijkheden zoals je in bijgaande screencast zelf kunt zien. De beelden, beweging en audio worden allemaal apart opgenomen, dus je kunt het resultaat helaas niet makkelijk publiceren op bijvoorbeeld Youtube. Ook zie ik dat beeld en geluid na verloop van tijd niet geheel synchroon loopt, maar voor de rest is het een app die zeker van pas kan komen als je iets wilt laten zien vanaf een Android tablet.

Bestanden delen via OneTimeBox

Bestanden delen via Skydrive, Dropbox of Google Drive is handig en gebeurt steeds meer. Nadeel is wel dat je voor die diensten een account moet hebben en dat geldt ook voor anderen die je uitnodigt er gebruik van te maken. Heb je daar geen zin in en wil je snel bestanden met anderen uitwisselen, dan kun je gebruik maken van OneTimeBox. Je hebt daarvoor geen account nodig en hoeft nergens voor in te loggen. Je klikt gewoon op: Create your box en sleept de bestanden die je wilt delen naar het venster. Daarna deel je de url die je krijgt met wie je wilt. Heel handig dus.

Maar let op!
Anderen kunnen via diezelfde url ook weer bestanden toevoegen, maar ook weghalen. Je hebt daar geen enkele controle op! Je moet de mensen met wie je de url deelt dus wel kunnen vertrouwen en erop rekenen dat ze er zelf geen gekke dingen bij gaan plaatsen!
Als proef op de som deel ik via deze link een aantal bestanden zodat jullie kunnen zien hoe OneTimeBox werkt. Nu maar hopen dat niemand hier anoniem rare dingen plaatst of mijn bestanden weghaalt. Voordeel is wel dat alles na een week vanzelf verdwijnt. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. De maximum grootte van een bestand is 1 GB en je mag net zoveel bestanden plaatsen als je wilt.

Foto's met een verhaal

Er zijn meer van dit soort apps te vinden, maar Shadow Puppet - gratis beschikbaar voor iPhone en iPad - werkt wel heel simpel en intuïtief! Je kiest een aantal foto's uit je galerij, verandert eventueel de volgorde en dan begin je met audio opnemen. Daarbij kun je op de foto's in- en uitzoomen, bewegen en aanwijzen. Daarna kun je het resultaat versturen via e-mail en/of delen via Twitter, Facebook en op de website van de makers.
Een prima manier om een verhaal te vertellen en daarmee heel bruikbaar in (en buiten) de klas! Stuur je leerlingen de natuur in en laat ze vertellen wat ze gezien hebben, bijvoorbeeld paddestoelen in de herfst!

Weergave gebeurt gewoon in de browser, dus daar heb je geen app voor nodig. Jammer dat het (nog) niet werkt op een Android device, maar dat lijkt me een kwestie van tijd. Heb je nog vragen over Shadow Puppet, dan vind je hier de antwoorden.

23 oktober 2013

Themabijeenkomst het Alternatief

Naar aanleiding van het boek Het Alternatief van René Kneyber en Jelmer Evers, de stroom twitterberichten en de publiciteit daaruit voortkomend, organiseert het Consortium voor Innovatie op 15 november 2013 een themabijeenkomst met sprekers rondom dit thema uit alle geledingen vanuit maar ook buiten het onderwijs.

Docenten René Kneyber en Jelmer Evers openen met Het Alternatief de aanval op de Haagse afrekencultuur in het onderwijs. Een steeds grotere nadruk op toetsen, cijfers, protocollen en ranglijsten demotiveert de docenten en dreigt de ontwikkeling van kinderen te schaden. Iedereen wil goed onderwijs.

Toch lijkt er iets niet goed te gaan. Het onderwijs staat in een allesbehalve goed daglicht. In plaats van te kijken naar resultaten moeten we gaan sturen op vakmanschap en vertrouwen.
Het Nederlandse onderwijs staat daarom op een belangrijk keerpunt: gaat het de heilloze, doodlopende weg van het afrekenen verder volgen of kiest het voor een alternatief?

Dit onderwerp wordt vanuit verschillende gezichtspunten onder de loep genomen met presentaties van Jelmer Evers, Tanja Jadnanansing, Michiel Steegers en Frank Weijers. Door de opzet staat het CvI garant voor een levendige discussiemiddag!

Kijk voor het volledige programma en andere informatie bij het Consortium voor Innovatie.

Nederlands, daar taal je naar

Vanaf zaterdag 2 november 2013 zendt Internet Radio Nederland Broadcasting (IRNB) wekelijks Nederlandse taalondersteuning uit. Hiervoor is een overeenkomst gesloten met Backuplines in Barcelona, Spanje. Backuplines, met als Nederlandse eigenaar Willem Koper, verzorgt al meer dan 15 jaar taalonderwijs per telefoon, waaronder ook Nederlands.
Door de bezuinigingen van de Overheid en het wegvallen van subsidie voor kleine Nederlandse Scholen in het buitenland moeten vele van hen sluiten. Hierdoor zullen kinderen van Nederlandse ouders, die voor bepaalde tijd zijn geëmigreerd, geen Nederlandse taallessen meer kunnen volgen.
Dit kan leiden tot een taalachterstand bij terugkeer in Nederland. Deze achterstand is voor juist deze jongeren nadelig en geeft belemmeringen bij vervolg studies en/of vermoeilijkt het zich weer THUIS kunnen voelen in de maatschappij.

22 oktober 2013

Help, mijn Twitteraccount is gehackt, wat moet ik doen?

Controleer je applicaties bij Twitter!
Ik volg nogal veel mensen op Twitter en krijg daarom vrijwel wekelijks rare DM (direct message) berichten met de uitnodiging om op een url te klikken. als je dat doet loop je kans een ander toegang tot je account te geven waarmee zij vanaf jouw account dat soort berichten kunnen versturen. Meestal neem ik de moeite de afzender op de hoogte te stellen en in de meeste gevallen weten ze dan niet wat ze doen moeten. Van anderen hebben ze al de tip gekregen om hun wachtwoord te wijzigen, maar dat is niet voldoende!

Wachtwoord veranderen is niet voldoende!
Je moet naar je Twitter instellingen gaan en dan kiezen voor het laatste tabblad: applicaties. Daar zie je dan hoeveel "third parties" je toegang hebt gegeven tot je Twitter account. Loop die lijst kritisch door en trek de toegang in voor de partijen die je niet (meer) vertrouwt. Als het goed is heb je daarmee je probleem verholpen. Daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad om regelmatig je wachtwoord aan te passen...

Hieronder een korte screencast met uitleg:



Bekijk de screencast op Youtube.

Dit is een update van een vorig bericht, omdat Twitter de navigatie naar de instellingen heeft gewijzigd.

16 oktober 2013

Social media op instellingsniveau - waar zit de winst?

Steeds meer docenten ontdekken de mogelijkheden van het gebruik van social media binnen de les en beginnen deze in te zetten. Maar hoe staat het met het gebruik van social media op instellingsniveau? En welke rol speelt ICT in dat verband, of is het vooral mensenwerk?

Uit een inventarisatie van het gebruik van social media door MBO instellingen is gebleken dat de verschillen onderling erg groot zijn. Daar waar de ene instelling al een compleet webcare-team heeft is de andere nog erg zoekende en op bepaalde platforms nauwelijks actief.
In veel gevallen is social media op instellingsniveau vooral het domein van de afdeling Communicatie & Marketing. Zij gebruiken Twitter en Facebook met name om voorlichting te geven over open dagen en opleidingsmogelijkheden.

Er kan echter zoveel meer en juist dan kan ICT daar een belangrijke rol in spelen! Wat in een aantal gevallen bij de besluitvorming rond de inzet van social media ontbreekt is voldoende kennis van de mogelijkheden die er zijn.
Over dit onderwerp geef ik op 19 en 22 november een workshop, bedoeld voor beleidsadviseurs, communicatiemedewerkers, onderwijsmanagers, maar natuurlijk ook docenten die betrokken zijn bij deze materie..

De workshop Social media op instellingsniveau - waar zit de winst? geeft antwoord op vragen als:
● Wat gebeurt er om me heen, wat doen andere instellingen?
● Welke kennis heb ik nodig om social media op een goede manier in te zetten?
● Welke tools zijn er beschikbaar om zaken te monitoren en te beheersen?
● Voor welke doeleinden kan ik social media allemaal inzetten?
● Wat zijn de valkuilen, waar moet ik op letten?
● Wat doe je met een directeur/manager/docent die er maar op los twittert?

Het Consortium voor Innovatie organiseert op 22 november een mini-conferentie over social media in het mbo, waar ik bovenstaande workshop zal geven. Daarnaast zijn er presentaties van Jorick Scheerens, Ashwin Brouwer en Kennisnet. Je kunt je aanmelden voor de ochtend, de middag of de gehele dag via dit formulier. Het volledige programma vind je hier.

Miniconferentiedag Social Media op vrijdag 22 november 2013

De conferentiedag over social media in het mbo die gepland staat voor 19 november in het Innovatiehuis is al helemaal volgeboekt. Om mensen die nu al op een wachtlijst staan niet teleur te stellen én om anderen alsnog de gelegenheid te geven deze bijzondere dag bij te wonen heeft het CvI besloten hetzelfde programma nóg een keer aan te bieden op vrijdag 22 november!

Dus, ben je benieuwd naar de presentaties van Jorick Scheerens, Ashwin Brouwer, Kennisnet en mijzelf? Kom dan op vrijdag 22 november naar het Innovatiehuis in 's-Hertogenbosch. Je kunt je aanmelden voor de ochtend, de middag of de gehele dag via dit formulier. Het volledige programma vind je hier.

15 oktober 2013

Office 365 gratis voor het onderwijs

Persbericht:
Vanaf 1 december 2013 kan iedere onderwijsinstelling die Office 365 ProPlus of Office Professional Plus heeft uitgerold voor al hun medewerkers en docenten, Office 365 ProPlus gratis aanbieden aan studenten. Dat betekent dat alle studenten en scholieren vanaf 1 december via de eigen onderwijsinstelling gratis kunnen beschikken over Office 365 zowel op school als thuis. Met dit nieuwe Student Advantage aanbod krijgen scholieren en studenten beschikking over dezelfde productiviteitsprogramma’s en diensten die over de hele wereld door de Fortune 500 bedrijven worden gebruikt.

Social media in het onderwijs voorbeelden

Naar aanleiding van een vorig bericht waarin ik sprak over "tools die zich reeds bewezen hebben in het onderwijs" nam Ashwin Brouwer contact met me op en kwam met een geweldig idee:

Willem, laten we een oproep doen aan ons netwerk om de mooiste voorbeelden die ze ZELF hebben ervaren in het onderwijs met gebruik van Sociale media / web 2.0 tools kort te beschrijven / filmen / fotograferen en naar ons op te sturen. Vervolgens gaan we dat bundelen en publiceren we dat op verschillende manieren, met een digitaal boekje, misschien een website, pinterest bord, youtube lijst, etc. Dat resultaat geven we dan weer terug aan de deelnemers van dit project zodat zij (en wij) een hele collectie van inspirerende voorbeelden / bewijzen hebben. Mooi om te gebruiken voor hen zelf, tijdens een workshop of om de baas te 'overtuigen'.

Heerlijk, dat enthousiasme en natuurlijk is dit een initiatief waar ik graag aan wil meewerken, dus hebben we een formulier gemaakt waarop alle gegevens die we nodig denken te hebben voor een dergelijke verzameling ingevuld kunnen worden. Echter, voor een succes zijn we wel afhankelijk van jullie, die als docenten "met de voeten in de klei staan" en daarom de beste bewijzen kunnen aanleveren! Doen jullie mee? Wij beloven dat je er een mooi overzicht voor terugkrijgt met aansprekende voorbeelden waar je zelf ook weer uit kunt putten.

Dus, help mee aan een inspirerende verzameling van voorbeelden rondom het gebruik van sociale media en webtools in het (mbo) onderwijs! Vul het formulier in op socialmediainhetmbo.nl en geef ons even de tijd om er iets moois van te maken!

14 oktober 2013

Privéberichten ontvangen van elke volger op Twitter

Over het algemeen moet je eerst iemand volgen alvorens diegene de mogelijkheid heeft om jou een privébericht te sturen. Twitter biedt nu een nieuwe optie en als je die inschakelt, kan iedere Twitter-gebruiker die jou volgt je een privébericht sturen, ongeacht of je die persoon nu wel of niet volgt.

11 oktober 2013

Docenten nemen het voortouw!

Gisteren mocht ik op een conferentie van de BVMBO een presentatie/workshop verzorgen waarbij gekozen werd voor de Bingokaart Sociale Media. De bedoeling is dat de deelnemers op basis van een kaart met logo's een rijtje herkennen en weten te benoemen wat voor tools erachter schuilen. Een prima werkvorm die in principe de gelegenheid biedt om een aantal tools toe te lichten of zelfs te laten zien.
Dit is de wervende tekst die ik bedacht had om deelnemers te trekken:
"In de workshop Social Media Bingo worden de deelnemers spelenderwijs meegenomen op een reis door de wereld van mogelijkheden die er zijn om SocialMedia te gebruiken in de les. Trendmatcher Willem Karssenberg houdt van "practice what you preach" dus alle tools die de revue passeren hebben zich reeds in lespraktijk bewezen.*)
Een andere lijfspreuk van Willem is: "Laat je niet gek maken door wat er allemaal kan, maar kies de dingen die bij je passen". Zo zorgt hij ervoor dat er voor iedereen iets te halen valt. Tools die je morgen al kunt gaan gebruiken!"

08 oktober 2013

Wat werkt nu eigenlijk sneller: typen of praten?

Stel, je hebt veel nakijkwerk en je wilt je leerlingen wel goede feedback geven. Wat werkt dan eigenlijk sneller: alles op papier (of in een tekstbestand) zetten, of gewoon je commentaar inspreken? Dat vroeg ik me vandaag zo maar opeens af. Iets typen en versturen is natuurlijk heel simpel, daar hebben we e-mail voor. Maar kun je audiobestanden ook makkelijk online delen?

03 oktober 2013

Jeroen zoekt 500 docenten Nederlands uit het VO

Jeroen Clemens is docent Nederlands aan Helen Parkhurst, Dalton school voor VO in Almere. Sinds september 2011 doet hij promotieonderzoek naar Online Tekstbegrip. In het voorjaar hebben 85 docenten Nederlands meegedaan aan een pilot-onderzoek over Online Tekstbegrip door een vragenlijst in te vullen.

Gezocht: 500 docenten Nederlands
Na de herfstvakantie wil Jeroen het hoofdonderzoek starten met de afname van een nieuwe, verbeterde versie van de vragenlijst. Zijn streven is om 500 docenten Nederlands uit het VO te ondervragen. Jeroen hoopt dat zoveel mogelijk docenten Nederlands in het VO mee willen werken aan dit onderzoek. Dat kun je doen door dit korte formulier in te vullen. Hiermee geeft je aan dat je geïnteresseerd bent. Je krijgt dan na de herfstvakantie een persoonlijke uitnodiging met een link naar de vragenlijst. Als je al mee hebt gedaan, hoef je niets te doen, want dan sta je al op een lijst.

Lees je mijn blog en ken je docenten Nederlands uit het VO? Speel de oproep van Jeroen dan aan hen door. Uiteraard zal Jeroen uiteindelijk de resultaten van zijn onderzoek delen, dus je krijgt er zeker wat voor terug!

CEO Intel kondigt samenwerking aan met Arduino om creativiteit, leren en uitvindingen te stimuleren

  • Introductie van Intel Galileo: het eerste Arduino-compatibele systeembord voor ontwikkelaars, gebaseerd op de Intel Quark SoC X1000
  • Intel doneert 50.000 Galileo-borden aan 1.000 universiteiten over de hele wereld
Kontich, 3 oktober 2013
Intel CEO Brian Krzanich heeft een samenwerking aangekondigd met Arduino LLC, een bekend open source hardwareplatform dat populair is bij educatieve instellingen en bij mensen die zelf elektronische systemen maken. Krzanich onthulde daarbij het Intel Galileo-systeembord, een complete microcomputer op een zeer compact systeembord, gebaseerd op de nieuwe Intel Quark SoC X1000. Galileo is het eerste product van een nieuwe familie van Arduino-compatibele systeemborden voor ontwikkelaars, gebaseerd op Intel architectuur.

01 oktober 2013

YouCanBookMe

YouCanBookMe is een afsprakenplanner die volledig integreert met een van je agenda's in Google kalender en ook in de gratis versie al geweldig veel mogelijkheden biedt.
Je kunt je aanmelden door YouCanBookMe toestemming te geven om gebruik te maken van je Google account. Dat is nodig omdat gebruik gemaakt wordt van je agenda bij Google. Vervolgens kun je helemaal naar believen een afsprakenkalender en -formulier configureren waarbij je echt heel veel mogelijkheden tot je beschikking hebt. Je kunt dagen en tijdslots definiëren waarop je beschikbaar bent en in het reserveringsformlier kun je zelf allerlei velden en functionaliteit toevoegen. Je maakt een eigen pagina aan waarop je beschikbaarheid te zien is en vervolgens kunnen mensen een afspraak met je maken. Die afspraken komen automatisch in je kalender bij Google te staan. Is er een afspraak gemaakt, dan wordt dat tijdslot getoond als bezet. Je kunt zelf aangeven hoeveel mensen op een tijdslot kunnen boeken. Dat is ideaal wanneer je bijvoorbeeld tot 5 vijf leerlingen de gelegenheid wilt geven om buiten de les met je af te spreken.