26 november 2013

Praktijkvoorbeeld: Mening ouders op ouderavond

"Na afloop van de ouderavond, vroeg ik de ouders van mijn slb leerlingen om een cijfer te geven voor de zinvolheid van de avond. Helaas had een aantal ouders geen telefoon, of in ieder geval niet bij zich."

Aangeleverd door Petra Holstein, werkzaam bij Drenthe College.

Mentimeter maakt het mogelijk om smartphones tijdens de les op uiterst eenvoudige wijze in te zetten als stemkastjes. Klik hier voor meer uitleg.

Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo

21 november 2013

Video bij de les

Videobijdeles is een nieuwe website, vol met uitlegvideo's. Hier kunnen kinderen nog eens zien en horen hoe het ook alweer moet met rekenen (breuken, staartdelen, klokkijken) of taal (zinsontleden, woordbenoemen). Er zijn al meer dan 250 video’s beschikbaar en dat worden er nog veel meer.

Video’s zijn opgenomen in categorieën. Het is ook mogelijk om te zoeken op trefwoord. De zoekresultaten van www.videobijdeles.nl worden aangevuld met video’s die op Youtube gevonden worden. Er is dus vrijwel altijd iets te vinden.

Als je je, als leerkracht of ouder, op de website aanmeldt met een facebook-account, kun je je eigen favorieten bijhouden, maar ook afspeellijsten maken. Zo maak je een lijstje met video’s voor het plusgroepje in de klas, voor RT-leerlingen óf voor je kind thuis.

Ook is het mogelijk om op video’s te reageren (met een facebook-account), zodat je collega's kan informeren, positief of negatief, over de video’s die op de site staan.

Vanzelfsprekend kun je anderen attenderen op video's via Twitter, Facebook of Google+. Ook kun je een directe link naar een specifieke video op bijvoorbeeld een (school)website plaatsen. En natuurlijk kunnen video's op het digibord in volledig scherm bekeken worden.

Naast de instructievideo’s zijn er twee aparte gedeelten voor peuters (met eenvoudige video's zoals Nijntje en Jip en Janneke) en voor kleuters (met filmpjes, liedjes en prentenboeken). En in de toekomst komen daar nog meer onderdelen bij, zoals video’s rondom een specifiek thema.

Videobijdeles.nl is goed voor in de klas, maar ook leuk om thuis eens te bezoeken, met computer, tablet of smartphone.

Videobijdeles is een initiatief van twee onderwijskrachten Ronald de Moor en Harm Hofstede. Meedenkers en –doeners zijn van harte welkom!

De drie hoeken van het speelveld

Soms kom ik zulke juweeltjes van blogposts tegen dat ik ze het liefst integraal zou overnemen. Maar daarmee zou ik de auteur tekort doen, dus heb ik liever dat jullie allemaal even naar het Edublog van Martijn Wijngaards gaan, waar hij uitlegt wat volgens hem de drie hoeken zijn van het speelveld waarin een docent social media kan gebruiken.
Hij benoemt daarbij rolmodel, erkenning en toepassing.
Op alle drie de begrippen gaat Martijn in en hij geeft er ook nog een aantal waardevolle tips bij.

Een kort fragment als teaser:
"Rolmodel
Of je een Facebook-account hebt of niet, jij bent sowieso altijd de volwassene. Dat betekent dat jij door je ervaring en gezonde verstand voorligt op jouw leerling, ook als die op technologisch vlak jou aftroeft. Met dat zelfvertrouwen kun je alle situaties dus ook aangaan."
Heel graag krijgt hij feedback in de vorm van commentaar en/of aanvullingen. Kom op mensen, neem die moeite nu eens. Je krijgt er zoveel voor terug!

19 november 2013

Praktijkvoorbeeld: Poëzieopdracht

"Afgelopen jaar heb ik als docent Nederlands op verschillende manieren geëxperimenteerd met de inzet van sociale media in mijn lessen. Om te beginnen heb ik voor mijn klassen in havo 5 besloten groepen gemaakt. Alle leerlingen hebben zichzelf aan de groep toegevoegd. Binnen deze groep heb ik een poëzieproject opgezet. Doel van de opdracht was leerlingen op een activerende manier aan het werk te krijgen met poezie. Ze hebben een bloemlezing aangelegd met gedichten die de leerlingen aanspraken. Daarnaast mochten ze met een groepje van vier leerlingen een gedicht verfilmen of er een animatie van maken met een van de vele beschikbare online tools daarvoor. De leerlingen moesten hun filmpje vervolgens delen in de facebookgroep en elkaar van feedback voorzien. Zo heb ik een heel aantal prachtige verfilmde gedichten binnen gekregen. Echt prachtig. Zie ook het filmpje en de bijbehorende instructie."

Aangeleverd door: Henk ter Haar. Kijk ook op terhaaronderwijst.com


Tekst bij het filmpje: Poëzie in tijden van examenresultaten. Lekker puh.
Zie ook de bijbehorende instructie.

Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en op trendmatcher.nl/voorbeeldenhttp://www.trendmatcher.nl/search/label/Voorbeelden.

18 november 2013

DM ontvangen van iedereen door Twitter weer uitgezet

Nog geen maand geleden meldde ik dat het nu mogelijk is om van iedereen een DM te ontvangen, ongeacht of je de ander volgt of niet. Heel handig voor bedrijven en bijvoorbeeld webcare-teams. Helaas heeft Twitter deze optie weer uitgezet. Blijkbaar werd er te weinig gebruik van gemaakt.
Jammer, want ik vond het heel handig!

17 november 2013

Terugblik op het 10e Edubloggersdiner

De week na het traditionele edubloggersdiner is altijd druk voor mij, onder andere vanwege Dé Onderwijsdagen, dus kom ik nu pas toe aan een korte terugblik.
Maar mensen, wat was het een mooie bijeenkomst! Ik moet achteraf heel eerlijk zeggen dat ik me wel even zorgen heb gemaakt en me vaak afvroeg of het initiatief ons niet boven het hoofd zou groeien. De aanmeldingen bleven maar binnenkomen en op een gegeven moment hanteerden we zelfs een wachtlijst! Veel mensen zouden voor de eerste keer komen. Wat voor verwachtingen zouden ze hebben en zouden ze wel voldoende contacten leggen met andere wat meer "oudgedienden"?

De quotes van Einstein

In mijn vorige bericht plaatste ik een quote van Einstein. Ten minste, er zijn mensen die denken dat Einstein dit gezegd heeft of dat hij het gezegd zou kunnen hebben.

En wat gebeurt er?
Op Twitter barst naar aanleiding van mijn bericht een discussie los over de quotes van Einstein!
Het gaat dus niet meer over mijn boodschap dat je van spelen meer kunt leren dan van een leraar.

Jammer, want daarmee lijkt het alsof de quotes die ik aanhaal van dat forum dat ik noemde misschien ook wel verzonnen zijn. Daarom bij deze maar even een link naar de bron.

Leermoment voor mezelf: Nooit meer quotes van Einstein gebruiken!
Naar aanleiding van alle commotie heb ik het vorige bericht iets aangepast, met dank voor alle ontvangen feedback! Wil je weten wat Einstein zeker, zeker niet of misschien wel gezegd heeft, kijk dan hier.

Zo, en zullen we het dan nu weer over de boodschap hebben, en niet meer over de boodschapper?

Quote van mezelf:
"Een leraar kan meer kapot maken dan je lief is..."

Microsoft als (betere) leraar

Mijn zoon sprak op zijn elfde al een aardig woordje Engels. Dat leerde hij niet van ons of op school, maar door het spelen van Age of Empires. Daar kon hij uren mee zoet brengen en ik vond het prima. Dat hij - wat hij zelf zag als een gewoon spelletjes - er nog veel meer van leerde bleek in de eerste klas in het VO bij het vak geschiedenis. Zonder ook maar wat aan zijn huiswerk te doen haalde hij alleen maar hoge cijfers. Totdat hij een keer huilend thuiskwam met een onvoldoende die de docent hem had gegeven met een rode streep door alle (goede) antwoorden. "Volgens mij heb jij gespiekt, want dit kan je allemaal niet weten", had de man gezegd. Ik neem het hem nog altijd kwalijk! Mijn zoon werd dan ook gezien als een lastige leerling omdat hij het zo vaak beter wist. Het klopt inderdaad dat hij zijn docenten vaak verbeterde als ze weer eens verkeerde (want verouderde uit boeken gehaalde) informatie verstrekten.
Ik moet zeggen dat de ervaringen van mijn zoon mijn kijk op onderwijs en docenten aardig heeft veranderd, te meer omdat het niet bleef bij een docent, een vak of een incident. In plaats van kennis en interesse toe te juichen zagen docenten dit als een bedreiging en aantasting van hun eigen... ja wat eigenlijk?

15 november 2013

Twitter in het MBO. Stand van zaken per 1-10-2013

Ik heb weer een rapportage opgeleverd gekregen van OBI4wan over de online activiteit van MBO-instellingen op Twitter. Het is een vervolg op een onderzoek dat ze eerder dit jaar al eens gedaan hebben. Daardoor wordt het nu mogelijk om een aantal zaken met elkaar te vergelijken en zijn er bepaalde lijnen te ontdekken. Zo kan er nu worden bekeken of MBO-instellingen gegroeid of gekrompen zijn in hun online activiteit.

Er is in het onderzoek gekeken naar de categorieën: Aantal tweets, volgend, volgers, aantal reacties, reacties in procenten en reactietijd in uren.
Het complete overzicht staat op een aparte pagina, waarbij ik de laatste twee categorieën helaas niet heb kunnen meenemen. Onder het overzicht staat ook een uitgebreide toelichting per categorie.
Als je alle categorieën met elkaar vergelijkt komt er toch een duidelijke top 5 bovendrijven:

Haal meer uit je conferentie: Ga carpoolen!

In een vorig bericht heb ik verslag gedaan van mijn bezoek aan Dé Onderwijsdag 2013.
Wat ik daar niet vermeldde is dat mijn conferentiedag al om zeven uur begon en pas om negen uur 's avonds eindigde. Ik reisde namelijk samen met twee bevlogen onderwijsmensen: Kees Versteeg van het Hondsrug College in Emmen en Michiel Masselink die nu bij Timpaan werkt in Assen.
Een mooie mix van kennis, ervaring, achtergrond en noem maar op zorgde zowel op de heen- als op de terugweg voor zoveel gespreksstof dat ik daar net zoveel inspiratie aan heb overgehouden als aan de tijd die we in Rotterdam doorbrachten!

Dus, ga je ergens naartoe? Zoek dan reisgezelschap! En dan doel ik niet op je eigen collega's met wie je altijd samen op pad gaat en die jouw verhalen al lang kennen. Nee, zoek mensen die op een andere school werken, in een andere sector of bij een ander bedrijf. Vertel waar je mee bezig bent en luister naar wat anderen doen. Het is wel vermoeiend (zeker met deze mannen) maar ik had het er graag voor over...

Mijn terugblik op Dé Onderwijsdag 2013

Foto: Louis Hilgers
Laat ik voorop stellen: Ik heb een prima dag gehad.
Helaas kan ik alleen maar van een onderwijsdag in het enkelvoud spreken, want de dinsdag heb ik niet meegemaakt. In mijn laatste blogpost vorig jaar heb ik Surf en Kennisnet opgeroepen een duidelijke keuze te maken en dat hebben ze gedaan: gewoon twee afzonderlijke dagen, een voor het HBO/WO en een voor het PO/VO en MBO. Vanuit het MBO bekeken ben ik daar natuurlijk niet blij mee, want we hebben voor mijn gevoel veel meer raakvlakken met HBO/WO dan met PO/VO, maar goed, we horen nu eenmaal bij Kennisnet. Misschien volgend jaar gewoon alles parallel programmeren op één dag, zodat je de mensen uit de andere sectoren in ieder geval tegenkomt en je eigen keuzes kunt maken wat betreft de workshops! Eén dag in de Jaarbeurs is vast goedkoper dan twee dagen in het WTC.

Webcare in het MBO

Vandaag mocht ik samen met Jan van der Laan - Manager Marketing & Communicatie van ROC Nova College - een drietal workshops verzorgen voor deelnemers aan het communicatienetwerk van alle mbo-instellingen dat gefaciliteerd wordt door de MBO Raad.

Ik verzorgde de aftrap met een inkijkje in de manier waarop met name via Twitter zaken gemonitord kunnen worden. Daarbij maakte ik gebruik van rapportages die ik aangeleverd krijg en binnenkort weer hier publiceer. (Dit weekend!)
Jan nam vervolgens het woord over door te vertellen hoe webcare wordt aangepakt bij het Nova College. Hier zijn presentatie.

12 november 2013

Prezi - diner = eten + leren bij ROC Nijmegen

Prezi is een nieuwe manier van digitaal presenteren. In publicaties wordt het ook wel de PowerPoint killer genoemd. Prezi gaat uit van een schier oneindig canvas, waar je woorden, plaatjes, films en andere tekens op plaatst om je verhaal te ondersteunen. Tijdens je presentatie zweef je als het ware over dat canvas. Je zoomt letterlijk in op belangrijke details of je zoomt uit voor het overzicht. Prezi is innovatief en intuïtief.

Wie wil dat nu niet leren?
Hans Steeman (beleidsmedewerker onderwijs en ICT) organiseert samen met Het Restaurant van het ROC Nijmegen hiervoor een uniek arrangement. Een twee uur durende cursus/workshop Prezi en een twee gangen diner inclusief twee drankjes, samen voor € 39,75.
Je kunt je hiervoor inschrijven bij Hans Steeman: hanzie54@gmail.com

Praktijkvoorbeeld: Alternatieve proeftoets

"Leerlingen MBO Helpende Zorg en Welzijn die met Socrative Space Race bloedfanatiek worden en zonder dat ze het in de gaten hebben al hun kennis toetsen vlak voor de officiele toets."

Aangeleverd door: Brigit, werkzaam bij een ROC

Socrative is een online tool die door docenten gebruikt kan worden om leerlingen tijdens de les antwoord te laten geven op één of meer meerkeuzevragen, goed/fout-vragen, open vragen en/of stellingen. Lees verder bij ICT-idee

Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo

08 november 2013

Aantekeningen maken in een PDF bestand

Natuurlijk zijn er meer programma’s waarmee je aantekeningen kunt maken in een PDF bestand, maar wat mij betreft springt PDF-XChange Lite er met kop en schouders bovenuit vanwege de mogelijkheden die het pakket biedt én vanwege het feit dat het gratis gebruikt mag worden voor educatieve doeleinden.

Wat maakt het pakket dan zo bijzonder?
Nou, naast de standaard functies zoals markeren, doorstrepen, onderstrepen, tekst invoeren, vrije vorm tekenen en nog een paar features kun je met dit programma ook audiofragmenten toevoegen! Dit maakt het mogelijk om heel snel bijvoorbeeld feedback te geven op ingeleverd huiswerk. De audio wordt bij opslaan toegevoegd aan het bestand zodat de ontvanger het weer kan beluisteren. Dat afspelen kan ook met Acrobat Reader of Foxit Software, want we hebben het hier over standaard PDF functionaliteit.
Download dit bericht als PDF bestand, open het met je PDF viewer en klik op het audio symbool. Als het goed is hoor je nu tekst! beluister fragment

Annotaties als layer of vast
Alle annotaties die je maakt  worden toegevoegd als layer.  Iemand die het bestand ontvangt kan die dus ook weer verwijderen. Je kunt echter ook kiezen voor de “flatten” optie en daarmee zijn toevoegingen niet meer te verwijderen.
Dat kan handig zijn als je het bestand wilt voorzien van een handtekening of van een (eigengemaakt) stempel. Ook die mogelijkheid biedt het programma namelijk! Ik heb snel even een paar transparante .png plaatjes gemaakt om dat uit te proberen en dat werkt perfect. Zo kun je huiswerk dus makkelijk een waardering geven! Meer stempels zijn online beschikbaar.

Heb je geen behoefte aan het opnemen van audio-fragmenten,  dan heb je genoeg aan PDF-XChange Viewer, die voor de rest vrijwel dezelfde mogelijkheden heeft als PDF-XChange Lite. Ook dit pakket is gratis en mag vrij gebruikt worden én heeft als voordeel wellicht nog dat het Nederlandstalig is.

05 november 2013

Praktijkvoorbeeld: Facetime en Prezi meeting

"Een student had hulp nodig bij zijn Prezi presentatie en wilde graag samen met mij daar even naar kijken. Alleen zat ik op de andere locatie van het Friesland College te werken, dus kon hem niet persoonlijk helpen. Omdat er van zijn kant nogal haast achter zat heeft hij mij uitgenodigd in de Prezi om via een Prezi meeting samen in de Prezi te kunnen werken. Om dan ook contact met elkaar te hebben hadden we onze iPads ernaast staan met daarop FaceTime! Zo konden we elkaar zien en horen en samenwerken aan de presentatie. Dat is mijn meest moderne moment van onderwijs met behulp van webtools en nieuwe media!"

Aangeleverd door: Ashwin Brouwer, Friesland College

Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo

Reisgids Digitaal Leermateriaal

Deze week rolt de laatste Vives-oude-stijl op de deurmat. Daarin onder meer een artikel over een ambitieus nieuw project waarvan ik het de moeite waard vind dat ook niet lezers van Vives er kennis van nemen!

Reisgids Digitaal Leermateriaal
Ik heb het over de Reisgids Digitaal Leermateriaal dat een praktische wegwijzer met bronnen, werkvormen,
tools en rolmodellen voor digitaal leermateriaal in de dagelijkse onderwijspraktijk moet worden en beschikbaar komt als boek, website en webapp.

03 november 2013

Het 10e Edubloggersdiner

Morgen over een week is het dan zover:
Het 10e Edubloggersdiner!
Ik zie er ontzettend naar uit en vind het ook spannend. Als mede-organisator voel je je toch verantwoordelijk voor een goed verloop. Is het restaurant wel goed? (gecheckt) Zal iedereen wel halen wat hij of zij hoopt te vinden? Natuurlijk reken ik erop dat dat allemaal goed gaat komen. Vrijwel alle betalingen zijn netjes op tijd binnen dus de administratieve last is ook grotendeels geleden.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat er ook maar iemand is die alle anderen zal kennen heb ik wel iets gemaakt om alvast te oefenen. Ga daarvoor naar ImageQuiz*) en doe je best om zoveel mogelijk namen te raden! De basis voor die foto heb ik trouwens gelegd met Linoit.com, ook een mooie tool.

Morgenavond een laatste overleg met de mede-organisatoren. Volgens mij hebben we nog een prachtige verrassing in petto voor alle deelnemers, maar daar zeg ik natuurlijk verder helemaal niets over. Als je kijkt naar de deelnemerslijst dan zie je dat het gezelschap heel gemêleerd is, met een vertegenwoordiging uit alle geledingen van het onderwijs. Ik ben er best trots op dat het ons gelukt is om dit gezelschap bij elkaar te krijgen!

Trouwens, verwacht niet al te veel verslagen, tweets en foto's van het diner. Als edubloggers gebruiken we deze avond om lekker face-to-face met elkaar ideeën uit te wisselen en laten we onze mobieltjes lekker in de jaszak. Wil je weten hoe het is, dan moet je er gewoon bij zijn!

*) Lees de uitgebreide handleiding die Herman van Schie geschreven heeft voor ImageQuiz op zijn ICT-idee.

Voorbeelden gebruik social media in het onderwijs

Sinds enige weken verzamelen Ashwin Brouwer en ik voorbeelden van het gebruik van social media in het onderwijs. Iedere docent kan zijn/haar ervaringen daarmee via dit formulier inbrengen. Wij verzamelen de voorbeelden en zullen ze bundelen zodat deze door anderen weer makkelijk te gebruiken zijn.

Nu hebben Ashwin en ik besloten om daarnaast iedere week alvast een inzending te publiceren. Ashwin doet dat op de donderdag om 20:00 uur via facebook.com/socialmediainhetmbo en ik doe dat hier iedere dinsdag. We beginnen deze week!

Heb je ook een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo


01 november 2013

Op naar De Onderwijsdagen 2013

Op naar Dé Onderwijsdagen 2013 was ook de titel van het laatste bericht dat ik vorig jaar plaatste op het weblog van Dé Onderwijsdagen en waarin ik terugblikte op de aflevering van 2012. Daarin zaten nogal wat kritische noten en ook tips om het dit jaar anders te doen. Ik kan onvoldoende beoordelen of de organisatie daar naar geluisterd heeft.

Dit jaar konden onderwijsinstellingen niet zelf presentatievoorstellen indienen, maar heeft Kennisnet voor de programmering samenwerking gezocht met InnovatieImpuls Onderwijs. Als ik het goed begrijp is de landelijke dag van IIO nu onderdeel van Dé Onderwijsdagen. Andere partijen waar Kennisnet mee samenwerkt zijn bij mijn weten dus niet betrokken bij de voorbereiding, zoals ik voorstelde in mijn terugblik...

Het programma
Dan naar het programma, waarbij ik me beperk tot de tweede dag, de Kennisnet dag. Ik zag tweets voorbijkomen van onder andere Ferry Haan, waarin hij zegt: “Er is geen docent die presenteert…“. Volgens mij valt dat wel mee en is er volgens mij ook voor docenten voldoende te halen! Of ze ook komen is natuurlijk afwachten. Van steeds meer scholen hoor ik dat er gewoon geen budget meer beschikbaar gesteld wordt voor conferenties en studiedagen buiten de deur.
In een reactie op die tweet meldt @IIOnderwijs dat ze zich vooral richten op schoolleiders.

En dan de hamvraag: is er ook voldoende te halen voor het mbo?
Als ik kijk naar het programma lijkt me dat zeker het geval. Goed ook om te weten dat alle Kennisnet ambassadeurs van alle deelnemende mbo instellingen aanwezig zullen zijn. Verder ben ik natuurlijk benieuwd wat Constantijn (hij wil geen prins genoemd worden) te melden heeft over de digitale agenda van Europa en blijf ik zeker tot het einde van de dag om Daan Roosegaarde niet te missen.

Kortom, mijn programma voor Dé Onderwijsdagen 2013 is gevuld. Jammer dat de app nog niet beschikbaar is, want de website onthoudt niet welke keuzes je gemaakt hebt. Tijdens en na Dé Onderwijsdagen zal ik ook proberen te bloggen. Waar moet ik dit jaar speciaal op letten?

O meneer, het is eigenlijk tijd

Gisteren gaf ik op uitnodiging van de BVMBO (en vanuit Kennisnet) een workshop in Maastricht. We waren te gast bij ROC Leeuwenborgh en studenten van Leeuwenborgh hielpen op allerlei manieren om de conferentie in goede banen te leiden. Ze begeleidden ons door het grote, mooie, maar ook een beetje doolhof-achtige gebouw, ze verzorgden de uitstekende maaltijd en ze zaten bij iedere sessie om de tijd te bewaken.

Ik zag dat het meisje bij mijn workshop helemaal meeging in m'n verhaal. Zo erg zelfs dat ze opeens schrok en haar vinger opstak: "Meneer, ik had vijf minuten geleden moeten zeggen dat het bijna tijd was!" Kijk, dat geeft mij nu voldoening!

De aanwezigen heb ik een link beloofd naar de presentatie die ik gebruikt heb voor m'n verhaal. Daar staan alle tools met links in die ik behandeld heb én die waar we niet aan toe zijn gekomen. De presentatie is ook online via SkyDrive te bekijken. Het grappige is dat deze workshop door het gebruik van de bingokaart nooit hetzelfde verloopt maar altijd anders uitpakt, afhankelijk van de vragen en reacties van deelnemers. Deze keer weer een actieve groep die zorgde voor veel interactie waardoor de tijd vloog, ook voor degene die dat bewaken moest:-)

Ben je nieuwsgierig naar de conferenties van de BVMBO? Je hebt nog een kans, want op 21 november wordt er nog een georganiseerd in Rotterdam bij het Albeda College.