21 januari 2014

Strijd ‘Manager van het Jaar 2014’ brandt los!

Het worden weer spannende tijden voor leerlingen in het VO en MBO. De 20e editie van de landelijke Bizzkidz Management Competitie is van start gegaan. Duizenden Nederlandse én Belgische leerlingen strijden hierin om de titel ‘Manager van het Jaar 2014’.

Via www.bizzkidz.nl vormen de leerlingen het managementteam van een fictieve onderneming en nemen zijn elke ronde online beslissingen. In het leren managen van het eigen bedrijf worden zij niet alleen geconfronteerd met de directe concurrenten, maar ook met onverwachte gebeurtenissen in de markt!

Op 5 april vindt de spannende finaledag plaats bij Hogeschool van Amsterdam. Daar strijden de beste teams om prachtige prijzen en de titel ‘Manager van het Jaar 2014’.

De Bizzkidz Management Competitie is een serious game ter bevordering van ondernemerschap in het onderwijs en wordt georganiseerd door BitPress Educatie (www.bitpress.nl).

Meer informatie:
Bizzkidz in het VO | Bizzkidz in het MBO | Bizzkidz in het secondair onderwijs, België

Praktijkvoorbeeld: Dropbox voor het delen van bestanden

"Voor de toetsen ECDL (computerles) hebben de leerlingen een aantal bestanden nodig. Voorheen kopieerden we die naar usb-stickjes en deelden die dan uit. Later stuurde ik de bestandjes toe via een lijst met e-mailadressen. Maar nu gebruik ik Dropbox. Per klas kan ik een mapje aanmaken, daar de benodigde bestandjes inzetten en de map delen met de leerlingen door het linkje op het bord (of in de toets) te schrijven. Ik maak dan gebruik van www.bit.ly om de link te verkorten en een handige naam te geven. Dit kan natuurlijk ook voor lessen gebruikt worden!"

Aangeleverd door Petra Spithorst, werkzaam bij een MBO instelling.

Op lifehacking.nl kun je lezen waarom studenten Dropbox moeten gebruiken.
Heb je zelf nog geen Dropbox account? Gebruik dan deze link!

Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en ook hier bij voorbeelden.

14 januari 2014

HET OVERZICHT: Twitterende MBO-instellingen in 2013

Ga naar HET OVERZICHT 2013
Afgelopen jaar heeft OBI4wan voor mij 89 twitteraccounts van MBO-instellingen gemonitord en geanalyseerd. In dit onderzoek is elk kwartaal gekeken naar de categorieën: aantal tweets, volgend, volgers, aantal reacties, reacties in procenten en reactietijd in uren.

Het doel van dit onderzoek is niet om te laten zien welke instellingen goed of slecht zijn. het is immers gissen welke strategie wordt gehanteerd voor de online aanwezigheid. Wel hoop ik dat de resultaten voor sommigen als wake-up call en voor anderen als inspiratie voor 2014 zullen dienen!

Stand van zaken per 01-10-13
Uit de analyse van de eerste drie kwartalen rolden 5 instellingen die in meerdere categorieën goed vertegenwoordigd zijn:
Deze instellingen zijn veelbesproken op Twitter en springen hier goed op in door op veel berichten snel te reageren. Het gaat er dus niet zozeer om hoeveel je tweet of hoeveel volgers je hebt, maar of je aanwezig bent en het gesprek niet uit de weg gaat. Dat is immers wat je doelgroep ook verwacht wanneer je een Twitteraccount hebt.

Praktijkvoorbeeld: Stemming peilen

"Soms wil je voorkennis testen: stel een vraag aan het begin van de les d.m.v. Mentimeter. Soms zie je halverwege een college dat leerlingen minder aandacht hebben: stel een vraag via Mentimeter. Natuurlijk wil je aan het einde peilen wat men van je les vond of je wilt een inhoudelijke vraag stellen, een discussie op gang brengen: stel een of meerdere vragen via Mentimeter. Je kunt een vraag ook inbedden in je PowerPoint of digibordpresentatie. Vragen zijn opnieuw te gebruiken door de uitslag van de stemming te verwijderen. Laptops en telefoons worden effectief ingezet!"

Aangeleverd door Rita de Vries, werkzaam op het Noorderpoort.

Mentimeter maakt het mogelijk om smartphones tijdens de les op uiterst eenvoudige wijze in te zetten als stemkastjes. Klik hier voor meer uitleg over Mentimeter. Kijk ook bij ICT-Idee.

Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en ook hier bij voorbeelden.

Wij staan er niet bij!

Vanavond ontving ik een mailtje van de directeur Marketing & Communicatie van een grote MBO instelling:
"De bron van uw twitter gegevens is mij onbekend, echter onvolledig. Onze instelling ontbreekt in dit overzicht."
Tsja... daar kan ik natuurlijk weinig aan doen! Zoals ik in het bericht al meldde beperkte ik me tot de twintig MBO onderwijsinstellingen die in 2013 de meeste tweets verstuurd hebben. Met nog geen 150 verstuurde tweets in 2013 hoort de betreffende instelling dus echt niet in deze lijst thuis.

Ik heb bewondering voor de betrokkenheid van deze directeur Marketing & Communicatie, maar heb het idee dat hij zijn signalen ergens anders moet gaan afgeven...

Het volledige overzicht van het twittergedrag van alle MBO instellingen in 2013 volgt zo spoedig mogelijk. Daarbij wordt dan ook gekeken naar volgers, volgend en, wat misschien nog wel het belangrijkste is: de mate waarin een instelling reageert op tweets van anderen!
Voor deze directeur Marketing & Communicatie zal ik dat getal alvast prijsgeven: Uw instelling heeft in 2013 minder dan 21 keer gereageerd op een tweet van een ander. Ter vergelijking: Het Nova College reageerde 953 keer...

Overigens baseer ik mij hierbij volledig op de gegevens zoals ze mij verstrekt zijn door OBI4wan, dus als ze niet kloppen: don't shoot me, I'm only the messenger.

13 januari 2014

Welke MBO instelling twitterde het meest in 2013?

Binnenkort publiceer ik hier een jaaroverzicht van het twittergedrag van alle MBO instellingen, met daarin gegevens over tweets, volgers, volgend, aantal reacties en reactiesnelheid in uren.

Als voorproefje hieronder het aantal tweets dat de top 20 (wat betreft getwitter dan) MBO instellingen per kwartaal verstuurd heeft in 2013.

Als er iets is dat opvalt aan deze getallen is het dat aan het begin van het schooljaar, dus in kwartaal drie er het minst wordt getwitterd. Natuurlijk heeft dat ook te maken met de zomervakantie.

Google Formulier met maximum aantal inschrijvingen

Het is me vaak gevraagd en ik heb altijd gezegd dat het niet mogelijk was, maar het kan wel degelijk:
Je kunt een Google formulier zo maken dat het rekening houdt met een maximum aantal inschrijvingen!

Stel, je organiseert een studiedag met een aantal workshoprondes, waarbij per workshop hooguit een vastgesteld aantal deelnemers kan meedoen. Met behulp van formRanger en een extra formule is het mogelijk om dynamische keuzelijsten te bouwen die rekening houden met het aantal deelnemers dat zich inschrijft. Is het maximum aantal bereikt, dan verdwijnt het aanbod uit de keuzelijst.

11 januari 2014

ImportRange met Google Spreadsheets

Ik ben een grote fan van Google Spreadsheets en Forms en kom er wekelijks achter dat ik nog lang niet alle functionaliteit verkend heb, laat staan gebruik.
Nu weer tegen een heel handige feature aangelopen, namelijk ImportRange.
Dat simpele commando maakt het mogelijk om een aantal velden uit een gedeelde spreadsheet te gebruiken in een andere spreadsheet.

Stel je voor dat je bijvoorbeeld de namen van leerlingen telkens opnieuw in een spreadsheet moet plakken. Waarom zou je ze niet één keer goed in een spreadsheet hebben en van daaruit telkens hergebruiken? Dat scheelt werk en gaat heel eenvoudig met IMPORTRANGE("abcd123abcd123"; "blad2!A1:C10")
Daarbij staat de code tussen de eerste aanhalingstekens voor het unieke ID van de spreadsheet waar de gegevens staan. Daarna noem je de naam van het blad en het bereik. Staatn de gegevens in het eerste blad, dan kun je de naam zelfs weglaten! Wil je anderen de mogelijkheid geven om gegevens uit jouw werkblad te gebruiken, dan moet je je het werkblad uiteraard wel delen.

Uitproberen? In één minuut ben je klaar!
Open een nieuwe spreadsheet, klik op een cel en plak daarin het volgende:
=importrange("0ApMFHCXZM8IwdHhCOFFlNWlqemk4YWpURDRsNjBvTUE"; "A1:B43")
Klik op enter en je krijgt de naam- en adresgegevens van alle ROC's die ik in een gedeelde spreadsheet heb staan. Dit had ik veel eerder moeten weten...

Let op:
Google is bezig een nieuwe versie van Google Spreadsheets uit te rollen. Mocht je die al geïnstalleerd hebben dan werkt deze functie (nu nog) niet. Wil je het toch gebruiken, dan moet je even terugschakelen naar de oude versie via instellingen. Gelukkig biedt Google die mogelijkheid.

Economie en M&O lessen via YouTube

Zie ook artikel in de Gooi en Vechtstreek
Deze week werd ik geattendeerd op een initiatief van Economiedocent Frank Bosma die een jaar geleden de kracht van YouTube ontdekte en sindsdien al heel veel lessen heeft opgenomen en online gezet. Op YouTube staan inmiddels meer dan 60 filmpjes over onderwerpen die tijdens het Havo en VWO economie examen aan de orde komen. In één jaar tijd zijn ze al meer dan 150.000 keer bekeken en wekelijks komt er een nieuwe les bij. Het Youtube kanaal wordt ondersteund door een website waarop Frank nog meer diensten aanbiedt, zoals bijlessen en examentrainingen.

Ik had nog niet over het initiatief getwitterd, of ik kreeg de volgende reactie:
"Was je ook al bekend met ons kanaal? Wij hebben er bijna 80! Economie, m&o en leren leren! http://www.youtube.com/osacademie"
Natuurlijk klik ik door in zo'n geval en kwam terecht op iets vergelijkbaars:
Opnieuw een YouTube channel dat zich speciaal richt op Economie en M&O en waar ook al meer dan 80 filmpjes te vinden zijn. De Osacademie is opgericht door Christiaan en Maurits van Os die zeggen te werken vanuit hun passie voor het onderwijs. Vol van enthousiasme en vernieuwende ideeën komen zij het Nederlandse onderwijs tegemoet. Kenmerkend is dat zij samen met docenten en leerlingen de weg naar boven willen vinden. De broers van Os verzorgen ook workshops en lezingen, bijvoorbeeld over Flipping the Classroom.

Zo zijn er steeds meer vakdocenten die (als ondernemer) hun kennis ook via andere kanalen dan de schoolbanken uitdragen en delen. Kennen jullie nog meer van dergelijke initiatieven?
Dan lijkt het me namelijk tijd worden om ze te gaan bundelen in een overzicht!

Edubloggers badges 2014

Ook dit jaar heeft Jelmer Evers weer een mooie badge gemaakt voor alle edubloggers die er een op hun weblog willen plaatsen.
Voor Karin Winters - die edubloggers.nl beheert - had Jelmer vorig jaar een speciale "sensei" badge ontworpen. Dit jaar opnieuw, maar nu heeft hij ook een bijzonder exemplaar voor mij:
de Mr. Miyagi badge!
Ik voel me uiteraard zeer vereerd en laten we eerlijk zijn: dat grijs past wel bij mij. Ik zal de badge dus met trots een jaar lang op m'n weblog koesteren.

Wil jij ook een edubloggersbadge? Even rechtsklikken op de afbeelding en opslaan!

07 januari 2014

Praktijkvoorbeeld: YouTube als taalondersteuning

"Bij de lessen ECDL op niveau 2 had ik een kiene leerling, die door zijn achtergrond toch moeite had met de lesstof. Zijn moedertaal was Portugees en hij beheerste het Nederlands onvoldoende om de termen die in de lessen Excel gebruikt werden te begrijpen. Een kleine zoekactie op YouTube leverde al snel Excel-lessen in het Portugees op. Kon hij zich weer 'gewoon' concentreren op de vakinhoud en heeft de toets met een 7 afgerond."

Aangeleverd door Petra Spithorst, werkzaam bij een MBO instelling.

Op ICT-idee staan nog veel meer voorbeelden van wat je met YouTube kunt doen in de les.

Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en ook hier bij voorbeelden.

06 januari 2014

Marktplaatsmbo.nl gaat stoppen

Vanaf half januari 2014 zal het niet meer mogelijk zijn om nieuwe documenten te uploaden naar de Marktplaatsmbo. Half februari zal de website niet meer bereikbaar zijn. Alle uploaders zullen een e-mail ontvangen waarin wordt gevraagd of hun geplaatste content mag worden hergebruikt op andere websites voor het mbo onderwijs.

Dit bericht staat op Marktplaatsmbo.nl, waarbij verwezen wordt naar een brief van Jan van Zijl, voorzitter MBO Raad. Er wordt geen reden gegeven voor de sluiting, maar ik neem aan dat het hier om een bezuiniging gaat. De dienst werd in 2008 ontwikkeld door Kennisnet, zie mijn bericht daarover destijds. Sinds de start zijn er 3644 "bronnen" geplaatst op de marktplaats.

03 januari 2014

Bedankt baas!

Vandaag heeft mijn baas me laten inslapen en ik heb er alle vrede mee. Het ging gewoon niet meer... 15 jaar is een mooie leeftijd voor een Border Collie vind ik.

En wat heb ik een mooi leven gehad!
Al heel jong leerde ik mijn baas hoe hij mij het beste kon inzetten bij het hoeden en drijven van schapen. We hebben er zelfs een keer een prijs mee gewonnen! Mijn baas en ik begrepen elkaar heel goed en zo kon hij mij dingen laten doen waar anderen maar wat jaloers op waren. Ik mocht alleen geen schapen bijten, dus dat deed ik alleen als hij het niet zag.

Mijn baas had veel beweging nodig, dus gingen we lekker veel wandelen en soms fietsen, waarbij we dan keken wie het snelste was. Af en toe liet ik hem dan maar winnen.

Heerlijk ook hoe ik de mensen altijd kon verleiden om een balletje of een stok te gooien. Dat heb ik echt tot het laatst het allerleukst gevonden!

Wat heb ik veel gezien en gedaan! Bergwandelingen in de Alpen, zwemmen in de Middellandse Zee, duiken in de golven bij Bretagne, de duinen van Jutland en de stroomversnellingen in de Pyreneeën. Fijn dat ik overal mee naartoe mocht.

Omdat we hadden afgesproken dat ik nooit van het erf zou gaan mocht ik thuis altijd vrij rondlopen, ook als er niemand was. Dan voelde ik me net een waakhond, al nam mijn baas daar toch andere maatregelen voor. Af en toe testte ik het alarm even uit, maar dat heb ik hem nooit verteld:-)

Ik heb het echt goed gehad met mijn baas, zijn vrouw en natuurlijk de kinderen die ik heb zien opgroeien! En dan nog alle anderen waar ik bij mocht logeren en mee mocht spelen.

Tot slot, wat is er veel met me gepraat. Je wilt niet weten welke geheimen er allemaal met me gedeeld zijn door de jaren heen. Ik zou er een boek mee kunnen vullen maar nee, dat doe ik natuurlijk niet. Geef vertrouwen en je krijgt het driedubbel terug, mooi hoor!

Webber