30 november 2014

Maak een "social frontpage" met RebelMouse!

Rondklikkend op #onderwijs2032 ging ik uiteraard ook naar de veelgestelde vragen. Het antwoord op de vraag hoe werkt de website triggerde me gelijk:

"De website onderwijs2032.nl is gebouwd in de gratis tool Rebelmouse – een zogenaamde social hub – en kan het beste worden gezien als een prikbord waar alle inzendingen samenkomen. Zodra je op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Linkedin of Google+ een bijdrage post met de hashtag #onderwijs2032, komt je bijdrage op de site terecht."

Dus snel naar RebelMouse waar je als particulier inderdaad gratis een account kunt nemen.

En dan kan het feest beginnen!

De tussenstand van #onderwijs2032

#onderwijs2032, een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is nu bijna twee weken onderweg, dus is het tijd voor een tussenstand.

Eerst nog even het idee:
"De website verzamelt alles wat rondom dit onderwerp op sociale media als Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube en Instagram verschijnt. Dat kunnen filmpjes en berichten zijn van bekende mensen als André Kuipers en Robbert Dijkgraaf, maar ook van jou! Uiteindelijk wordt alle informatie op deze website aangeboden aan een groep experts uit het onderwijs, het bedrijfsleven, de overheid en nog veel meer instanties. Zij gaan het vernieuwd curriculum uiteindelijk verder vormgeven."

Op zich een lovenswaardig initiatief dat ik graag ondersteun. Uit nieuwsgierigheid ben ik alle tweets met de hashtag #onderwijs2032 ook zelf gaan verzamelen. Dat kan heel makkelijk met behulp van TAGS, een mooi script dat draait in een Google Spreadsheet.

Leerlingen en privacy

Mooi zoals iedere edublogger een eigen invalshoek kiest in de discussie over Basispoort en de achterliggende uitgeverijen.
Tot nu toe heb ik de bijdragen gelezen van:
Is er nog meer geschreven? Ik hoor het graag en neem de links hier op!
Hier dan mijn duit in het zakje.
Vorig jaar was ik op de BETTshow in Londen en bezocht daar de stand van een educatieve uitgeverij. Ik kreeg een demonstratie van een prachtige app waarmee alle leerboeken van de uitgeverij gedigitaliseerd werden zodat ze via een iPad zijn te raadplegen. "Dit zijn toch niet meer dan veredelde PDF'jes?" vroeg ik om de uitgever een beetje op gang te helpen...
"Nee man, er gebeurt veel meer!" zei de man op stoom gebracht.

16 november 2014

Aantal deelnemers per workshop tellen

Stel je organiseert een studiedag en hebt een mooi aanmeldformulier gemaakt waarmee deelnemers zich kunnen opgeven voor twee workshoprondes. Hoe weet je nu hoeveel deelnemers zich voor welke workshop hebben aangemeld?

Dat kan je automatisch laten bijhouden door een extra blad toe te voegen aan de spreadsheet waarop de aanmeldingen binnenkomen. Op dat blad moet je een paar formules invoegen die ik hieronder zal delen. Helemaal onderaan vind je ook de screencast die alles laat zien!

Keuzes uitsluiten in Google Forms met Choice Eliminator

Er komen nu ook steeds meer addons beschikbaar voor Google Forms waarmee de mogelijkheden die deze tool biedt nog verder worden uitgebreid.

Vandaag liep ik aan tegen Choice Eliminator.
Deze addon zorgt ervoor dat een keuze uit een meerkeuzelijst in een Google formulier maar één keer gemaakt kan worden. Dat is heel handig, bijvoorbeeld voor een afsprakenplanner. Mensen kunnen een tijdsslot kiezen, maar zodra deze keuze gemaakt is verdwijnt hij automatisch uit het aanbod!
In de screencast hieronder laat ik het snel even zien:

13 november 2014

Mijn terugblik op Dé Onderwijsdagen 2014

Andere jaren blogde ik voor Dé Onderwijsdagen op het daarvoor bestemde weblog, maar omdat ik deze keer niet kon garanderen dat ik aan de vooraf gestelde voorwaarden zou kunnen voldoen heb ik daar dit jaar van afgezien. Dat wil niet zeggen dat ik niet over Dé Onderwijsdagen wil bloggen dus hierbij toch een terugblik op mijn eigen weblog.

Dit jaar ben ik niet naar de woensdag geweest, maar naar de dinsdag. SURF had aangegeven dat het MBO ook op de eerste dag welkom was en daar wilde ik graag gebruik van maken. Naast mijzelf heb ik nog één andere MBO'er ontmoet, dus die uitnodiging van SURF is niet overal even duidelijk terechtgekomen. Toch was er voor het MBO wel degelijk wat te halen.
Tip voor SURF:
Mocht er volgend jaar weer een Onderwijsdag voor SURF komen, neem het MBO dan mee in de programmacommissie, zodat ze ook het nodige kunnen brengen. Eerder zei ik altijd dat het MBO veel kan leren van het HO/WO. Inmiddels is het MBO zover dat ik me het omgekeerde ook heel goed kan voorstellen! Overigens gaf Erwin Bleumink in zijn welkomstwoord het MBO wel een bijzonder plekje, als zijnde stiekem aanwezig: bekijk het fragment.

07 november 2014

Zo trots op mijn team!

Tijdens de GTA mocht ik een team van negen leerkrachten begeleiden. Een zeer gemêleerd gezelschap: jong en wat ouder, man en vrouw, PO VO en MBO en allemaal met verschillende verwachtingen over wat er zou gaan gebeuren. Juist door die verschillen is er volgens mij geweldig goed samengewerkt de afgelopen dagen.

Ik moet zeggen dat Google ook dit wel slim heeft aangepakt. Zo werd van ons als mentor verwacht dat er al in de aanloop naar de tweedaagse contact gelegd werd met de groepsleden. Niet een op een of via e-mail, maar daarnaast ook via hangout sessies zodat je elkaar ziet en hoort. Op die manier kun je elkaar alvast wat leren kennen en wennen:-)

De sfeer zat er bij mijn team vanaf het begin al goed in. Ik vroeg een naam te bedenken en snel kwam er een eenduidig antwoord: Apollo X! Even later was er ook een logo, waarop iemand voorstelde daarmee T-shirts en Polo's te laten bedrukken. Een ander bracht weer prachtige Google petjes mee.

Google Teacher Academy

In de afgelopen week organiseerde Google voor het eerst in Nederland de Google Teacher Academy en ik mocht daarbij zijn!

Laat ik vooropstellen dat ik deze hele week heb vrij genomen en als privé persoon heb deelgenomen, dus niet vanuit m'n werk.

De training duurde twee dagen, maar omdat ik als mentor een groep docenten mocht begeleiden in het hele traject begon mijn onderdompeling al op de maandagmiddag bij Google. In sneltreinvaart werden we door Ewan McIntosh voorbereid op wat er zou gaan gebeuren.

Ik ga (nu nog) geen poging doen om hier te beschrijven wat er in die twee dagen allemaal gedaan is, want het is zo veelomvattend dat het mij eerlijk gezegd nu nog steeds duizelt! Het was een geweldige ervaring die me ontzettend veel bagage heeft gegeven om vanaf nu zaken te benaderen vanuit "The Google Way of Thinking". Het was namelijk alles behalve een soort van knoppencursus voor allerlei Google apps. Alles werd vanaf het eerste moment naar een hoger plan getild en we werden meegenomen in de manier waarop Google zaken benadert en nieuwe dingen ontwikkelt. Die aanpak is op z'n minst indrukwekkend en in ieder geval zeer effectief te noemen.

Ik ben dan ook ontzettend blij dat ik erbij mocht zijn en mee mocht doen. Ook ik ging na twee dagen met het felbegeerde certificaat de deur uit! Er zijn nu 34 Google Certified Teachers in Nederland die met de kennis die ze hebben opgedaan het verschil kunnen gaan maken. Niet van boven af, maar vanaf de werkvloer. Ik ben ervan overtuigd dat ze, net als ik, vanaf nu op een andere manier tegen uitdagingen aankijken en met betere oplossingen zullen komen door dezelfde principes te hanteren als Google doet: Know your user, Think 10x, Be prototype driven!

Google kon nog niet zeggen wanneer en waar de volgende GTA georganiseerd gaat worden, maar als die gelegenheid er komt, probeer er dan bij te zijn! Het is een unieke kans om jezelf en daarmee je omgeving te verrijken!

Lees ook het verslag van Gert-Jan Peeters en de bijdrage van John Demmers.
Er hebben meer Edubloggers meegedaan aan de GTA, maar ik denk dat ze met hetzelfde probleem worstelen als ik: Hoe ga ik dit via een blogpost uitleggen...