tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post2341618848684273480..comments2024-03-03T10:57:56.447+01:00Comments on Trendmatcher tussen ICT en Onderwijs ™: Weer een Modelprotocol Sociale MediaWillem Karssenberghttp://www.blogger.com/profile/10925999475847184830noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-76377765418210266722012-06-30T23:22:43.613+02:002012-06-30T23:22:43.613+02:00Volgens mij heeft mijn school dat model van de bes...Volgens mij heeft mijn school dat model van de besturenraad overgeschreven. Dat doen ze gewoon om mij te pesten:-))Willem van Ravensteinhttps://www.blogger.com/profile/10564044947321092394noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-88578575386669559762011-12-18T13:00:32.232+01:002011-12-18T13:00:32.232+01:00Als je dit zo allemaal leest is het verdrietig hoe...Als je dit zo allemaal leest is het verdrietig hoe wij omgaan met de communicatie met leerlingen en studenten. Ik zie sommige docenten al griezelen:"straks hebben wij na schooltijd contact met een leerling". Zoals Willem van Ravenstein terrecht opmerkt; er is in wezen geen verschil tussen 'face2face' en 'digitaal'. Maar wat is het moeilijk om te constateren dat docenten zich niet op een speelplein willen laten zien als daar de leerlingen de baas zijn. <br />En als de mensen die hier discussieren onze student willen helpen; heel graag: http://hetnieuweberoepsonderwijs.ning.com/profiles/blogs/oproep-aan-alle-nb-ersJelle Koolstrahttp://www.hnbo.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-247322401320526622011-12-14T21:00:26.560+01:002011-12-14T21:00:26.560+01:00Als ICT-jurist heb ik van diverse scholen en aanve...Als ICT-jurist heb ik van diverse scholen en aanverwante instellingen het verzoek gekregen een social media/internetprotocol te ontwikkelen. Het grote probleem waar ik altijd tegenaan liep, is dat men eigenlijk vooral vanuit angst werkt. <br /><br />Een goed protocol laat in mijn optiek ruimte voor experimenteren en spreekt mensen aan op hun eigen gedrag. Ik denk dan aan zaken als "leraren worden aangemoedigd een hyves/FB-profiel aan te maken waar ze zich als leraar profileren en contacten onderhouden, maar liever niet je privéhyve delen met leerlingen" (dit was voor een basisschool). De reactie "Nee, we zijn bang dat er verkeerde contacten ontstaan of een leraar wellicht wat krabbelt naar een vriend(in) waar leerlingen van schieten, dus verbied dit maar gewoon". Dat werkt natuurlijk niet.<br /><br />Verder zie ik soms de meest krankzinnige sancties ingevoerd: ik heb reglementen gezien die bij één keer Habbo bezoeken onder schooltijd leiden tot een jaar lang uitsluiting van alle ICT-faciliteiten. Of die bepalen dat bij strafbare feiten (zoals schelden, want dat is strafbare belediging) altijd de politie wordt ingeschakeld. Bij kinderen van tien!<br /><br />Mijn vraag: als iemand scheldt op de gang, zet je 'm dan ook de rest van het jaar buiten? Nee, dan mag ie kauwgum krabben. Nou, zet dat dan ook in je reglement. <br /><br />Mijn suggestie dus: bepaal eerst wat je doelen zijn met social media, leg dan uit hoe je daar wilt komen en laat dáár een jurist gepaste regels omheen zetten. De jurist vragen "maak eens een reglement" is de verkeerde manier.Arnoud Engelfriethttp://blog.iusmentis.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-81846822378447168332011-12-11T15:55:31.966+01:002011-12-11T15:55:31.966+01:00@Willem van Ravestein: Dat spreekt voor jou. Jij g...@Willem van Ravestein: Dat spreekt voor jou. Jij gebruikt socmed waarschijnlijk intuitief al goed. Echter, er heerst veel angst in opleidingsland over leerling-docent relatie, imago en dat soort zaken. Vergeet niet, mensen, dat we hier met een 'branche' te maken hebben die nu in concurrentie en interactie marketing moeten gaan bedrijven. Althans, vooralsnog wordt socmed meestal bij 'marketing' neergelegd, maar dat is een andere discussie. Er is sprake van een leer- en groeicurve en vanuit dat perspectief is het alleen maar te bejuichen dat er op dit niveau uberhaupt over nagedacht wordt!<br /><br />Wat mij verbaasd is dat de nadruk zeer sterk hierop (marketing/imago) ligt, terwijl ze volgens mij, ALS ze al zo'n document willen hanteren, de nadruk moeten leggen op de didactische verantwoording. Of een alternatieve werkvorm via socmed wel kwalitatief het zelfde niveau biedt etc. Dan heb je in ieder geval een essentiele discussie waarbij je je niet laat leiden door controle maar door kwaliteit.<br /><br />De strekking zou moeten zijn: We moedigen gebruik van socmed aan! Zorg ervoor dat je je werkvorm kwalitatief vergelijkt met andere vormen, zodat het gebruik van socmed een effectief middel wordt en geen doel op zich. En zorg dat je geen domme dingen doet die in je eigen nadeel of dat van de school gaan werken.Mischa Costerhttp://www.mischacoster.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-82232953161013609692011-12-10T15:31:02.430+01:002011-12-10T15:31:02.430+01:00Nee, dan punt A6
Het is leerkrachten niet toegesta...Nee, dan punt A6<br />Het is leerkrachten niet toegestaan om vrienden te worden met leerlingen op social media.<br />Mijn advies wil ik daar tegenover stellen: maak een account aan als leerkracht en wordt met zoveel mogelijk leerlingen vrienden. Je post niks! Je kan wel van tijd tot tijd meelezen met de leerlingen. Er gebeuren op sociale media dingen die de sfeer in klas beinvloeden (soms negatief). Je wilt weten wat er speelt, door van tijd tot tijd eens even te kijken. Het verbod zoals aangegeven door de besturenraad zegt eigenlijk: "er is een belangrijke wereld van kinderen waar veel gebeurd. Daar kan je als leerkracht beter maar niks van weten". Dat kan toch niet de bedoeling zijn.<br /><br />Bovenstaande tekst typte ik niet namens het bedrijf waar ik werk en ook niet namens de vele scholen waar ik als consultant en/of trainer actief ben. Het heeft geenszins verband met de winkel waar ik weekendboodschappen haal. Het is misschien ook wel helemaal niet door mij getypt. Ik wil niet dat er ook maar enig persoon of welk bedrijf dan ook aangesproken wordt op deze tekst. Inclusief ikzelf !?!?!?!?!?!10 op een rijhttps://www.blogger.com/profile/06901500137589711530noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-25905160638962841062011-12-10T01:40:07.055+01:002011-12-10T01:40:07.055+01:00Eigenlijk begrijp ik er niets van. Ik zie (als doc...Eigenlijk begrijp ik er niets van. Ik zie (als docent) geen verschil tussen mijn communicatie met leerlingen 'face2face' of 'digitaal'. Men doet nu net of 'social media' iets anders is en dat je daar dingen over moet afspreken.<br /><br />Dat is (denk ik) een gemiste kans. In het onderwijs draait alles primair om relatie dus alle middelen om die verbindingen tussen docent, leerlingen en leerstof te versterken moet je omarmen. <br /><br />Ik zou zo' protocol toch een beetje opvatten als een soort motie van wantrouwen. Doe normaal en gebruik je verstand.<br /><br />Zie ook <a href="http://wiswijzer.blogspot.com/2011/12/social-networks.html" rel="nofollow">Social networks</a>Willem van Ravensteinhttps://www.blogger.com/profile/10564044947321092394noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-61359390906672880532011-12-09T17:45:56.349+01:002011-12-09T17:45:56.349+01:00@Marcel,
Bedankt voor je reactie en ik weet gelukk...@Marcel,<br />Bedankt voor je reactie en ik weet gelukkig dat jullie het fenomeen heel anders benaderen, getuige de mooie studiedag die jullie laatst verzorgd hebben!ik gahttps://www.blogger.com/profile/03693580058102189888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-87139974915025718382011-12-09T17:29:15.844+01:002011-12-09T17:29:15.844+01:00Er heerst social media fobie onder docenten! Dit w...Er heerst social media fobie onder docenten! Dit wordt gevoed door gebrek aan kennis ("je gaat het pas zien als je het doorhebt") en beeldvorming komt voort uit alleen negatieve aandacht in de media (voorbeeld dreigtweets). Waar blijven die positieve ervaringen? En waarom wordt dit niet opgepikt door media, geen nieuws? niet smeuïg genoeg? Gevolg: Social Media Fobie<br /><br />Ik heb nav CNV onderwijs mijn mening geventileerd.<br /><br />"Sorry maar een protocol vind ik een negatieve insteek om docenten te inspireren, kennis te laten maken met social media. Een gevoel van het glas dat half leeg is, waarbij beheer en controle de kernwoorden zijn. Ik ga liever uit van het glas dat half vol is en dat nodig moet worden bij geschonken. Stimuleren, ondernemen en met social media het onderwijs verrijken."<br /><br />https://marcelkesselring.wordpress.com/2011/11/03/social-media-durf-te-proeven-durft-te-delen-durft-te-creeren/Marcel Kesselringhttp://marcelkesselring.nlnoreply@blogger.com