tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post3976743146466623286..comments2024-03-03T10:57:56.447+01:00Comments on Trendmatcher tussen ICT en Onderwijs ™: Een ontroerend mooie presentatieWillem Karssenberghttp://www.blogger.com/profile/10925999475847184830noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-25646381072132658272007-12-02T17:44:00.000+01:002007-12-02T17:44:00.000+01:00Inderdaad, dit was een prachtige presentatie die z...Inderdaad, dit was een prachtige presentatie die zowel het hoofd stimuleerde, als het hart verwarmde. <br><br>Heerlijk dat je het gefilmd hebt!Ignatia/Inge de Waardhttp://www.blogger.com/profile/03170929012404880320noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-48934588756970968662007-12-02T19:06:00.000+01:002007-12-02T19:06:00.000+01:00Tja, ik denk dat je er bij had moeten zijn. Ik kan...Tja, ik denk dat je er bij had moeten zijn. Ik kan het niet echt heel erg goed volgen. Maar aan het publiek te horen is het wel een interessante presentatie.<br><br>Als je nog meer over het gebrek aan creativiteit bij jongeren en ouderen wilt horen zou je ook eens de volgende presentatie van Tony Buzan moeten bekijken (<a href="http://www.fontysmediatheek.nl/weblog/cluster_mens_maatschappij/leren_leren_en_leren_wat_er_te_leren_is/" rel="nofollow">http://www.fontysmediatheek.nl/weblog/cluster_mens_maatschappij/leren_leren_en_leren_wat_er_te_leren_is/</a>)<br><br>Overigens denk ik niet dat dit een verhaal (of althans wat ik van het verhaal heb kunnen volgen) is over creativiteit, maar een verhaal over motivatie. Tijdens de kleuterschool hebben leerlingen nog een grote intinsieke motivatie, naarmate dit kind groeit wordt er steeds meer van het kind verwacht en neemt de extrinsieke motivatie toe.<br><br>Ook wel logisch want men verwacht ook iets van deze kinderen en soms beginnen kinderen (en jongeren en ook volwassenen) wel ergens aan vanuit hun intrinsieke motivatie, maar hebben zij ook extrinsieke motivatie nodig om dingen af te ronden of om dingen door te zetten. <br><br>Ik heb op een basisschool gewerkt waar men kinderen ook meer vrijheid wil geven in hun eigen leerproces, door zelf te bedenken wat ze willen leren etc. Hier heb ik een paar heel positieve voorbeelden gezien van wat kinderen zelf kunnen leren en bedenken (ook in de oudere groepen), maar ook een hoop minder goede voorbeelden. In de praktijk hebben een hoop kinderen toch nog behoefte aan begeleiding van leerkrachten en motivatie van leerkrachten.<br><br>De boodschap is voor mij dus niet nieuw. Ik denk ook dat creativitei binnen het onderwijs ook erg belangrijk is en zeker toegevoegde waarde kan hebben. Maar als ik alleen op mijn eigen ervaringen af ga dan denk ik niet dat het zo heel erg gesteld is met creativiteit binnen het onderwijs (maar misschien dat dit ook komt omdat ik de school die je vrouw beschrijft nog nooit ben tegengekomen).Jeroen van Beijnenhttp://www.blogger.com/profile/10437156658020222800noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-13359945672771681722007-12-03T09:37:00.000+01:002007-12-03T09:37:00.000+01:00Hoi Willem,Dank. Ik zal 'm social bookmarken e...Hoi Willem,<br><br>Dank. Ik zal 'm social bookmarken en later nog eens bekijken. <br>@ Jeroen: je moest er inderdaad zeker bij zijn. En Mitra's belangrijkste boodschap is inderdaad: triggering the right emotion (zie mijn impressie ).wrubenshttp://www.blogger.com/profile/15143542550169061128noreply@blogger.com