tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post5838112245328613048..comments2024-03-03T10:57:56.447+01:00Comments on Trendmatcher tussen ICT en Onderwijs ™: YTTTTWYATWillem Karssenberghttp://www.blogger.com/profile/10925999475847184830noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-89272021560817897452007-11-01T10:31:00.000+01:002007-11-01T10:31:00.000+01:00Jammer dat dit weer als een doemscenario wordt geb...Jammer dat dit weer als een doemscenario wordt gebracht. Ik ben het met een hoop uitspraken helemaal eens. Maar zeker niet met de conclusie die hier dan weer uit getrokken wordt.<br><br>Het onderwijs <b>moet</b> niet veranderen. Het onderwijs <b>is</b> aan het veranderen. Op sommige plaatsen en in sommige sectoren gaat deze verandering sneller dan op andere plaatsen en sectoren. Maar de verandering is al begonnen. <br><br>Helaas is deze verandering een langzaam proces en niet altijd even duidelijk. <br>Het onderwijs is al massaal met ICT aan de slag werkstukken worden volgens mij nog nauwelijks geschreven en en de school bibliotheek verliest zijn positie als de informatiebron aan Wikipedia en Google. <br>Het sociale leven vind steeds vaker online plaats en ook scholen spelen hebben hier al mee te maken. Cypberpesten en mediawijsheid zijn onderwerpen die steeds vaker aan bod komen in de lessen. <br><br>De hierboven genoemde voorbeelden zijn voorbeelden die door het onderwijs zelf zijn ingevoerd en ingeburgerd. Dit omdat onderwijsprofessionals mogelijkheden zagen die benut moesten worden (internet, tekstverwerken en presentatiesoftware) en problemen tegen kwamen die opgelost moeten worden (cyberpesten). En hoewel hier zeker nog veel winst te behalen is (b.v. in de opvatting van het onderwijs ten aanzien van sommige nieuwe technologieën) en niet iedere school even ver is, blijft dit een verandering die al langere tijd loopt.<br><br>Helaas zijn deze veranderingen voor de buitenwereld (en overigens het onderwijs zelf) niet zichtbaar genoeg. Hiervoor gaan ze te geleidelijk. En de veranderingen die wel zichtbaar zijn, zijn vaak de minder doordachten radicale veranderingen die niet goed lopen. Persoonlijk zie ik dit vaak terug in de invoering van Elektronische leeromgevingen. Deze worden door het management ingevoerd en aan docenten opgedrongen die hier vervolgen niet of niet goed mee kunnen of willen werken, wat weer tot irritatie in het onderwijs leidt. <br><br>Toch zien wij graag de laatste veranderingen in school. Want de wereld veranderd en de school moet ook veranderen. En die verandering zien wij niet, maar willen we wel zien. Het begint een beetje op een vicieuze cirkel te lijken. <br><br>Ja de wereld veranderd. En ja het onderwijs zal zich bij deze verandering aan moeten sluiten. En ja dit gaat niet altijd even snel en verloopt niet altijd even succesvol. Maar hier moeten wij ons niet gek door laten maken.<br><br>Laten wij de punten die in Stockholm genoemd zijn op pakken, hier mee aan de slag gaan en hier het beste van weten te maken. <br>Dan kunnen we op klachten dat het onderwijs zo ver achterlopen in ieder geval duidelijk reageren:<br>“Ja op sommige punten kunnen wij het onderwijs nog verbeteren en hier zijn wij mee bezig. En als je vind dat het beter kan, dan kunnen wij altijd nieuwe collega’s gebruiken”<br><br>Maar dan moeten natuurlijk wel al onze collega’s hier aan mee gaan werken. Dus ook degene die nu nog niet zo ver met ICT zijn en er eigenlijk niets van moeten hebben. Ai dat gaat nog wel een generatie duren.Jeroen van Beijnenhttp://www.blogger.com/profile/10437156658020222800noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-10347991267926184472007-11-01T12:00:00.000+01:002007-11-01T12:00:00.000+01:00Hallo Willem,Een kleine rectificatie:De opmerkinge...Hallo Willem,<br><br>Een kleine rectificatie:<br>De opmerkingen op het Clusius weblog zijn van de andere Clusius ambassadeur: Marten van Harten<br><br>;-)Martenhttp://www.blogger.com/profile/01220058998659948159noreply@blogger.com